Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-05 09:55

A-J

Zwartoog schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:29:
[...]

Veren gaan zeker helpen, wel goed afstemmen op het gewicht van de pomp links/rechts. Qua gewicht verwacht ik dat je op de RVS AM veren uit gaat komen.

Hoe zit de waterzijdige aansluiting? Trillingen kunnen ook door de leidingen doorgegeven worden. Heb je daar een foto van?
Je bedoelt dat er sterkere veren onder het zwaarste gedeelte van de buitenunit? Dit is toch bij elke unit hetzelfde aan de compressorzijde?

Waterzijdige aansluiting zit op zolder en beneden op de BG naast de muren van de buitenunit wordt de ‘overlast’ ervaren. Dus lijkt mij sterk dat het daar vandaan komt?
Het zijn ook niet zozeer de trillingen alleen, ik bedoel meer trillingen+lage tonen+aantal decibel dat de buitenunit maakt is op de BG een probleempje en moeten worden teruggedrongen.

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwise
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:50
Sinds begin 2023 eigenaar van een Panasonic 5kw WP. Tot op heden heel tevreden over het comfort en geen issues met contactgeluid.

Eind december toch de eerste klachten gekregen (zelf) met het koudere weer en hoge luchtvochtigheid. Ik merk heel veel resonantie door het huis heen. Voor de kerst heb ik contact gehad met de installateur en die heeft rubberen matjes geplaatst. De resonantie lijkt te zijn toegenomen.

Alvorens ik ga starten met een frame incl veren zou ik graag nog een poging zelf willen wagen. Ik zat te denken aan de volgende opstelling;

WP
Bigfoots
Betontegen / linea blok
Wagner trillings foam (elke uiteinde)

Hebben jullie nog tips of tricks? Dank alvast voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZH-UAX5jzUion3SGf99ahpolTaY=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/VTArqU0uCXveDfpCcO4h1JL5.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:45
melwise schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:14:
Sinds begin 2023 eigenaar van een Panasonic 5kw WP. Tot op heden heel tevreden over het comfort en geen issues met contactgeluid.

Eind december toch de eerste klachten gekregen (zelf) met het koudere weer en hoge luchtvochtigheid. Ik merk heel veel resonantie door het huis heen. Voor de kerst heb ik contact gehad met de installateur en die heeft rubberen matjes geplaatst. De resonantie lijkt te zijn toegenomen.

Alvorens ik ga starten met een frame incl veren zou ik graag nog een poging zelf willen wagen. Ik zat te denken aan de volgende opstelling;

WP
Bigfoots
Betontegen / linea blok

[Afbeelding]
Je kunt de wagner matjes altijd proberen het is een vrij eenvoudig en relatief goedkoop toe te passen wijziging. Maar vrees dat het niet genoeg is. Rubber verliest z'n flexibiliteit als het vochtig is en vriest. Daarom als je dit topic leest grijpt bijna iedereen toch naar de veren.

Behalve ik dan, ik dacht het probleem opgelost te hebben. Maar ook ik ervaar met deze temperaturen weer die bromtoon. Ik gebruik ook o.a. de wagner matjes en heb een solide betonnen dak. Deze lente maar weer aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:13
A-J schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:54:
[...]

Je bedoelt dat er sterkere veren onder het zwaarste gedeelte van de buitenunit? Dit is toch bij elke unit hetzelfde aan de compressorzijde?

Waterzijdige aansluiting zit op zolder en beneden op de BG naast de muren van de buitenunit wordt de ‘overlast’ ervaren. Dus lijkt mij sterk dat het daar vandaan komt?
Het zijn ook niet zozeer de trillingen alleen, ik bedoel meer trillingen+lage tonen+aantal decibel dat de buitenunit maakt is op de BG een probleempje en moeten worden teruggedrongen.
Dat, maar ook veren die niet te stijf en niet te slap zijn. Ofwel, kijk naar de specificaties van je unit.

Waterzijdig: blijkbaar heb je een split. Advies is hetzelfde: kijk of de trillingen niet ook door de leidingen worden doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
melwise schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:14:

WP
Bigfoots
Betontegen / linea blok

[Afbeelding]
Het helpt als je iets meer van het topic leest, kan m'n antwoord van gister copy/pasten:
Zwartoog in "Trillingen warmtepomp dempen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Zwartoog schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:27:
[...]

Dat, maar ook veren die niet te stijf en niet te slap zijn. Ofwel, kijk naar de specificaties van je unit.

Waterzijdig: blijkbaar heb je een split. Advies is hetzelfde: kijk of de trillingen niet ook door de leidingen worden doorgegeven.
Ok, specs: https://alklima.nl/leveri...-inverter/puhz-shw112-yaa
Wat anders dan het gewicht (128kg) is daarbij van belang? Wat voor een veren raad jij dan aan of waar vind ik dit terug? Misschien wel handig als ik goede voorkennis heb, voordat mijn installateur er de verkeerde onder knalt.

Verder is de stijfheid van de veren belangrijk bij wind? Mijn unit staat dus naast een muur en komt een suskast omheen en zal minimaal van invloed zijn?

En hoe kom ik erachter of mijn koelgasleidingen het geluid transporteren? Als ik bovenin mijn ‘cv ruimte’ sta, hoor ik het gezoom/gebrom van de trillingen/lage tonen niet of nauwelijks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
A-J schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:30:
[...]

Ok, specs: https://alklima.nl/leveri...-inverter/puhz-shw112-yaa
Wat anders dan het gewicht (128kg) is daarbij van belang? Wat voor een veren raad jij dan aan of waar vind ik dit terug? Misschien wel handig als ik goede voorkennis heb, voordat mijn installateur er de verkeerde onder knalt.

Verder is de stijfheid van de veren belangrijk bij wind? Mijn unit staat dus naast een muur en komt een suskast omheen en zal minimaal van invloed zijn?

En hoe kom ik erachter of mijn koelgasleidingen het geluid transporteren? Als ik bovenin mijn ‘cv ruimte’ sta, hoor ik het gezoom/gebrom van de trillingen/lage tonen niet of nauwelijks
Je moet de technische gegevens proberen te vinden, daar staat soms het gewichtsverschil links/rechts van de unit.

Mogelijk werken deze veren, als ik het goed begrijp is dit een set van 4 voor units tussen de 100-350 kg:
https://www.asvairco.nl/a...od-100-350kg/#description

Zelf heb ik deze:
https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-20-50kg-m8.html

2x AM25 en 2xAM50, dus tot 100 kg aan de zware kant en tot 50 kg aan de lichte kant.

Koelleidingen: heb je een foto? Gewooon buiten aan de leidingen voelen, en kijken hoeveel ze nog vibreren voor ze tegen je gevel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-06 09:18
Zwartoog schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:35:
[...]

Mooi dat je al zoveel effect hebt!

Als de unit maar 45 kg is, zou je ook voor deze veerkit kunnen gaan:
https://www.asvairco.nl/a...ekit-1-groen/#description

De ervaringen in dit topic zijn unaniem positief over deze set. Bijkomend voordeel is dat de unit niet kan gaan zwenken, zoals met die AM veren die je nu hebt (waarvan ik sowieso het gevoel heb dat ze te stijf zijn).

[...]

Met de kop van een grote schroevedraaier op het dak tikken. Grote echo=tussen de balken, kleine echo=balk. Maar blijft lastig.

Als de onderkant nog open is, kun je meten.

Ik had het geluk dat de voeten van mijn WP precies even breed was als de balkafstand (nou ja, op 2 cm na).
Er zitten twee slaapkamers met afgewerkte plafonds in de dakopbouw.
Het dak zelf ligt een laag dakhout met bitumen overheen.
Heel misschien kan ik op een onzichtbare plek een klein gaatje in een plafond maken en daar met een camera in gluren om te zien hoe de constructie eruit ziet.

Ik hoor de pomp nu nog wel, maar het is niet meer irritant. Ik lag er wakker van, nu niet meer. Dat is dus al dikke winst.
Ik ga deze veren/dempers proberen. Mogelijk dat het dan nog minder wordt.
Ik zie dat er twee verschillende dempers worden geleverd? Is dit omdat een Warmtepomp unit aan de ene kant zwaarder is dan de andere?
De unit is bij mij reeds aangesloten. Hoe weet ik dan welke kant veel zwaarder is dan de andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:37
smartsys schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:29:
[...]

Er zitten twee slaapkamers met afgewerkte plafonds in de dakopbouw.
Het dak zelf ligt een laag dakhout met bitumen overheen.
Heel misschien kan ik op een onzichtbare plek een klein gaatje in een plafond maken en daar met een camera in gluren om te zien hoe de constructie eruit ziet.

Ik hoor de pomp nu nog wel, maar het is niet meer irritant. Ik lag er wakker van, nu niet meer. Dat is dus al dikke winst.
Ik ga deze veren/dempers proberen. Mogelijk dat het dan nog minder wordt.
Ik zie dat er twee verschillende dempers worden geleverd? Is dit omdat een Warmtepomp unit aan de ene kant zwaarder is dan de andere?
De unit is bij mij reeds aangesloten. Hoe weet ik dan welke kant veel zwaarder is dan de andere?
Klopt de compressor kant is het zwaarst , de lichte veren gebruik je voor de zijde waar de ventilator zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-06 21:03
De trillingen van de WP worden door de dempers en het frame niet aan mijn dak doorgegeven, dat kan ik voelen. Maar de leidingen daarentegen geven wel wat trillingen door als de WP >60% last draait. Zie hier de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmtG6u-0Kg2is8zGWGmJO6Cm23Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WoG3nn3wgb0TjNqxhRBokiUc.jpg?f=fotoalbum_large
De installateur heeft in ieder geval de slangen verkeerd gemonteerd, ze zijn op het (trillende) frame bevestigd, daar mag hij nog voor terugkomen. Maar ook als ik hem optil en ontkoppel van het frame voel ik nog ongeveer evenveel trillingen. Ze lijken vanuit de WP te komen. Er zit een originele Nefit/Bosch aansluitset op (flexibele zwarte buizen vanuit WP), maar ik voel dat er nog heel veel trilling doorgegeven wordt aan de leidingen naar het huis. Wat is de beste manier om dit tegen te gaan? Ik neig naar:
  • Leidingen niet aan frame bevestigen, maar op dak leggen op 'consoles'.
  • Deze consoles massa geven en wat rubber tegen trilling.
Iets als dak-rubber-stoeptegels-leiding.

Wat denken jullie?

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:34
Sowieso de leidingen vrij maken van de obstakels, dus niet aan het frame vast en liefst ook niet tegen de rand van de dakdoorvoer.

Er zijn flexibele stukken voor de leidingen, maar die zijn prijzig en het is veel werk omdat alle koelgassen er dan uit (en weer opnieuw in) moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
Blihi schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:26:
Sowieso de leidingen vrij maken van de obstakels, dus niet aan het frame vast en liefst ook niet tegen de rand van de dakdoorvoer.

Er zijn flexibele stukken voor de leidingen, maar die zijn prijzig en het is veel werk omdat alle koelgassen er dan uit (en weer opnieuw in) moeten.
Het is een monoblock, dus het valt allemaal wel mee. Maar ik zal beginnen met zorgen dat de leiding wat meer vrij en op het dak ligt. En die flexibele aansluitset moet ook wat minder strak staan lijkt me. Dan heeft hij wat ruimte om trillingen te dissiperen. De installateur heeft het vlak voor de vakantie wat snel gedaan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Oh, als het een monoblock is dan zou het gewoon genoeg moeten zijn om de leidingen helemaal vrij te maken van de staalconstructie. De flexibele delen vangen de trillingen dan op. Het was overigens beter geweest om die in een U bocht te leggen. Dan vangen ze trillingen echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
Blihi schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:40:
Oh, als het een monoblock is dan zou het gewoon genoeg moeten zijn om de leidingen helemaal vrij te maken van de staalconstructie. De flexibele delen vangen de trillingen dan op. Het was overigens beter geweest om die in een U bocht te leggen. Dan vangen ze trillingen echt op.
Ik zal vragen of ze de leidingen zo leggen dat ze inderdaad vrij liggen van het frame en zodanig dat er genoeg ruimte over is om de flexibele leidingen ruimte te geven voor een U bocht. Hopelijk helpt dat. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:09

ericplan

5180 Wp PV

@JvdBosch Vreemd zoals het frame is opgebouwd. Normaal liggen de staalprofielen andersom op elkaar en dient de boutverbinding alleen om de zaak op z'n plaats te houden. Bij jouw constructie hangt alles aan de boutverbinding. Misschien staat het zo in de handleiding, maar ik vind het een rare constructie.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-05 21:33
@JvdBosch Ik kan niet goed zien wat voor leidingen er exact gemonteerd zijn. Hier had ik echter de Uponor "flexibele" meerlagenbuis direct aan de WP geknoopt en dit bleef ook trillingen geven (ook met veringen onder de WP). Ik heb er nu een stuk flexibele RVS slang tussen en dit heeft de laatste trillingen weg genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
ericplan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:15:
@JvdBosch Vreemd zoals het frame is opgebouwd. Normaal liggen de staalprofielen andersom op elkaar en dient de boutverbinding alleen om de zaak op z'n plaats te houden. Bij jouw constructie hangt alles aan de boutverbinding. Misschien staat het zo in de handleiding, maar ik vind het een rare constructie.
Dat is met opzet, zo staat de WP 10cm lager en stabieler. Zo'n RVS M10 bout is sterk zat om 50kg te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
Evanrvb schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:41:
@JvdBosch Ik kan niet goed zien wat voor leidingen er exact gemonteerd zijn. Hier had ik echter de Uponor "flexibele" meerlagenbuis direct aan de WP geknoopt en dit bleef ook trillingen geven (ook met veringen onder de WP). Ik heb er nu een stuk flexibele RVS slang tussen en dit heeft de laatste trillingen weg genomen.
Ik heb zo'n zelfde meerlagenbuis, flexibel is een flexibel begrip zullen we maar zeggen... ;)

Er zit een originele Bosch aansluitset aan (die twee zwarte flexibele slangen uit de WP). Maar die staat ook strak, dus zullen niet veel dempen. Ik laat e.e.a. wat vrijer leggen en los van het frame. Hopelijk helpt dat. Anders is zo'n RVS flexleiding misschien een uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
'een beetje'flex is een betere naam ;)

Het liefst wil je inderdaad een U bocht of iets dergelijks zoals al geopperd was. Dikke kans dat iets losser en los van het frame al voldoende helpt.

Die zwarte flex slangen + bocht wil je overigens ook wel isoleren want anders verlies je al een hoop warmte. Maar dat zal vast al wel op je ToDo lijstje staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
Evanrvb schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:54:
'een beetje'flex is een betere naam ;)

Het liefst wil je inderdaad een U bocht of iets dergelijks zoals al geopperd was. Dikke kans dat iets losser en los van het frame al voldoende helpt.

Die zwarte flex slangen + bocht wil je overigens ook wel isoleren want anders verlies je al een hoop warmte. Maar dat zal vast al wel op je ToDo lijstje staan.
Isoleren staat inderdaad op mijn lijstje. Wellicht die voorgeisoleerde flex leidingen ook nog wat extra, er zit nu +-2cm isolatie standaard omheen, beetje weinig naar mijn zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:48
JvdBosch schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:49:
De trillingen van de WP worden door de dempers en het frame niet aan mijn dak doorgegeven, dat kan ik voelen. Maar de leidingen daarentegen geven wel wat trillingen door als de WP >60% last draait. Zie hier de situatie:
[Afbeelding]
De installateur heeft in ieder geval de slangen verkeerd gemonteerd, ze zijn op het (trillende) frame bevestigd, daar mag hij nog voor terugkomen. Maar ook als ik hem optil en ontkoppel van het frame voel ik nog ongeveer evenveel trillingen. Ze lijken vanuit de WP te komen. Er zit een originele Nefit/Bosch aansluitset op (flexibele zwarte buizen vanuit WP), maar ik voel dat er nog heel veel trilling doorgegeven wordt aan de leidingen naar het huis. Wat is de beste manier om dit tegen te gaan? Ik neig naar:
  • Leidingen niet aan frame bevestigen, maar op dak leggen op 'consoles'.
  • Deze consoles massa geven en wat rubber tegen trilling.
Iets als dak-rubber-stoeptegels-leiding.

Wat denken jullie?
De meerlagenbuis is bij deze temperaturen heel erg ver van flexibel. De ontkoppeling zal echt van de 'flexibele' aanlsuitset moeten komen.

De meerlagenbuis (ergens) star monteren; flink gewicht eronder en daar de buis met minstens twee buisklemmen op monteren.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Zwartoog schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:49:
[...]

Je moet de technische gegevens proberen te vinden, daar staat soms het gewichtsverschil links/rechts van de unit.

Mogelijk werken deze veren, als ik het goed begrijp is dit een set van 4 voor units tussen de 100-350 kg:
https://www.asvairco.nl/a...od-100-350kg/#description

Zelf heb ik deze:
https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-20-50kg-m8.html

2x AM25 en 2xAM50, dus tot 100 kg aan de zware kant en tot 50 kg aan de lichte kant.

Koelleidingen: heb je een foto? Gewooon buiten aan de leidingen voelen, en kijken hoeveel ze nog vibreren voor ze tegen je gevel gaan.
Ik heb begrepen dat we uit mogen gaan van 1/3e deel van 128kg links (= lichte kant) en 2/3e deel van 128kg rechts (= zwarte kant) zoals bij alle warmtepompen.
Is dit vergelijkbaar met die van jou? Dus dan adviseer jij voor mij ook 2x AM25 links en 2x AM50 rechts?

Als je de foto van mijn opstelling erbij pakt, moet dit dan ook op kokers of kunnen deze direct op de bigfoots? (evt. de balken eronder wat verder ingraven)
Er komt dus ook een suskast overheen, dus wind vangen zal niet echt aan de orde zijn?
Nogmaals de foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWo-ItOSKhS3daguhPUv7KYHGYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VOfYdxEtrNTWZsnFMgTVeXOh.jpg?f=fotoalbum_large

De koelleidingen fibreren lichtelijk overigens als ik deze vastpak direct uit de buitenunit, maar dit is logisch? Hoe verbeter je dat evt? Er zit al netjes isolatie-omhulsel omheen natuurlijk, die vast ook dempt tegen de gevel.
Foto’s (hopelijk duidelijk);
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsqdzp1uadAK5aygtxTHUjewQIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9VWdvmQzNt9ACSwN9qo3rfE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iceFuv_nSEXESL3e68qGzBiCUU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRtt5wqs8pEqPg14abcnrrEm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door A-J op 09-01-2024 16:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giljohn
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-02-2024
Hartje Rotterdam hier, zelfde constructie gemaakt. Aluminium buis 50mmx50mmx4mm want dat werkt en schroeft toch wel wat makkelijker als staal of RVS. Uitstekend gelukt, behalve op de overloop, waar mijn dakkapel staat trillingen en gebrom nagenoeg volledig verdwenen.

Mijn huis is gemaakt voor stilte en muziek met de juiste akoestiek-maatregelen. Dit alles voor zover dat dan kan, in een grote stad. Ik leef en woon een etage lager en had daar (een aantal jaar eerder) wekelijk alle trucs uitgehaal die ik kon verzinnen. Je kan het zo gek niet verzinnen of ik heb het toegepast. Heel wat energie en moeite gekost, maar het contactgeluid/gebrom bij bepaalde snelheid/frequentie was er toch of en toe en meer naarmate het kouder werd. Vooral als het erg koud werd toch nog soms irritant aanwezig, ondanks alles. Was wel minder als in het begin maar nooit volledig weg.
Mijn warmtepomp koelt ook id zomer (daarvoor heb ik mijn laag-temperatuur radiatoren gemod maar dat terzijde) en dan had ik weinig tot geen last.
Dit is wat ik hiervoor had gedaan.
1. Rubber vierkanten op de dakkapel met daarop 4 grote garagestoep tegels. Daarop vast met rvs bouten een kunststof plaat waarop de rest vd constructie was/is verankerd/kon worden vastgeschroefd. (Dit is nu nog de basis, zoals je kunt zien op de foto's).
2. Een kast gemaakt waarop de unit stond met een 15cm matras erin waarbij de onder en bovenliggende delen (zwevend) los op elkaar lagen (die heb ik nu weggehaald).
3. Een commercieel verkrijgbare omkasting (voor demping van geluid door de lucht) op een omliggend frame van kunststof (die beide heb ik nu ook weggehaald).
4. Metalen veerpootjes (die heb ik opnieuw gebruikt)
5. Rubber voetjes onder de unit zelf (die heb ik opnieuw gebruikt)
6. Bitumen platen "all over" de in en buiten de vlakke kastdelen. Loodflap stukken om de achterdeel vd motor van de ventilator zodat die meer massa heeft (vastgezet met 2 grote roestvrijstalen buisklemmen).
7. De palen (die verankerd/geschroefd waren op de vloer vd bovenetage) van mijn dakkapel los gelegd/gezaagd ( en zwevend gemaakt op de vloer vd bovenetage (zie de binnen fotos)

De nieuwe constructie van dit forum lijkt me uniek en werkzaam wgs 4-5 redenen.
1 Het zwaarte punt wordt beter verdeeld over de 4 metalen veerpootjes
2 Het zwaarte punt wordt beter verdeeld id breedte. Zodat de constructie minder zal bewegen in zware wind of ooit eventueel kan omvallen in extreme wind. (Dit in vergelijking met alleen veerpootjes gemonteerd direct onder de poten vd unit)
3 Lijkt me ook beter voor de connecties vd koelvloeistof slangen die minder bewegen/evt loskomen.
4 Bij tempraturen net boven en onder 0, kan door ijsvorming (in en onder de kast) zich nagenoeg niet opnieuw verbinden met de onderliggende constructie en zo weer contact geluid veroorzaken. Vanwege het hoogte verschil van zo'n 20cm.
5 Blijkbaar heeft contact geluid moeite om zich door deze H-constructie (met metalen veer-voetjes) door te zetten naar het houten frame van het huis.

Ik weet niet wie dit verzonnen heeft maar het is redelijk briljant of misschien al eerder toegepast? Of was het puur geluk, zoals met veel ontdekkingen/constructies.
Doe dit nooit zo snel, maar hierbij mijn verslag van één vd projecten van mijn huis ten voordele van wie het eventueel ook overweegt te doen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuNCNjLTw4wdQloUKH0WHnuhQSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOtjkoH9IFMwnvcFjX5AxGDg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbltVqlIaP7RUwJQpNV5CU5wr60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRQB8KQZymDFpxHkruxpqddW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3BC4Zfspqfq6O_dDuJd1YDJEik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ShzcItoWORL5TPN8vWAav8Gm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GaUvGZCahCu43Ne1Y0ryHpfEPOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snLiooFB19FwixEi7N3RbH1o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUScX0WBMv9rhVKE-iHDwv_kANQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuELwEZutsrMZOZrdR1jMpN5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0md0cA24XkfRMLlPJv1NagfHug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b3VpnfSaCQkySmI7Dvjvudq4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5NevhWV1mQ9ZivAaYiXfWtjy1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2kT363cmJn1sPcYETrOALEx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Giljohn op 09-01-2024 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
A-J schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:32:
[...]

Ik heb begrepen dat we uit mogen gaan van 1/3e deel van 128kg links (= lichte kant) en 2/3e deel van 128kg rechts (= zwarte kant) zoals bij alle warmtepompen.
Is dit vergelijkbaar met die van jou? Dus dan adviseer jij voor mij ook 2x AM25 links en 2x AM50 rechts?

Als je de foto van mijn opstelling erbij pakt, moet dit dan ook op kokers of kunnen deze direct op de bigfoots? (evt. de balken eronder wat verder ingraven)
Er komt dus ook een suskast overheen, dus wind vangen zal niet echt aan de orde zijn?
Nogmaals de foto:
[Afbeelding]

De koelleidingen fibreren lichtelijk overigens als ik deze vastpak direct uit de buitenunit, maar dit is logisch? Hoe verbeter je dat evt? Er zit al netjes isolatie-omhulsel omheen natuurlijk, die vast ook dempt tegen de gevel.
Foto’s (hopelijk duidelijk);
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, ik zou dezelfde 2 paren proberen! Lijkt me qua gewicht verdedigbaar. Ik moest ze trouwens wel ophogen, 1 paar is 2 cm lager dan het andere, dus ik had er een plakje steen tussen gelegd. Voor verder precies waterpas zetten, zijn hier in het topic ook genoeg voorbeelden van te vinden.

Qua zwenken is het even aankijken. Mijne staat ook tegen een gevel (wel op een dakje), en met flexibele leidingen. Denk niet dat het bij jou een probleem gaat zijn.

Opbouw: die bigfoots zien er altijd imposant uit, maar heb m'n twijfels bij de efffectiviteit. Mijn gok zou zijn: WP>veren>beton>rubber matje>grond/tegel/richel. Hoe meer beton tussen de veren en het rubber, hoe minder trillingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@Giljohn

Houd je bij het gebruik van aluminium balken en galvanisch verzinkte bouten en moeren wel rekening met de galvanische corrosie. De bouten gaan snel roesten en het aluminium zal over tijd putcorrosie krijgen en dan zakt de hele constructie in elkaar.

Eigenlijk moet je altijd RVS A4 gebruiken in combinatie met Aluminium. Of oplossingen in de vorm van speciaal gecoate bouten en moeren (https://www.shapesbyhydro...e-corrosie-van-aluminium/)

Verder is dat grijze isolatie-spul niet geschikt voor buitengebruik (het zuigt water op en werkt dan juist als een warmtegeleider) en moet je de isolatie volledig intapen met PVC (2 lagen) om vogels te weren die daar nestjes van maken.

Als je dit zo laat, ben je in het voorjaar je isolatie kwijt en hebben de vogels warme nesten.

Beter wikkel je je leidingen in 15 of 30mm Armaflex, met daarover dus twee lagen PVC tape.

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEP974wju8RjetO0H0TSkOxVdvo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ULnIj5uSYzLKHAlsW8L16X4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0Hy1-WEAILDHhw0eNT2Bt3nzwA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvmWWfpH4GKN4bePo6CjUNbj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xN6AsyW-koTdaj6LZjv5KDHWQV8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbPXZdbvV6H3P9Z0ndoGlmmS.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CT8jF3K0HkxggmDScyjI-BDGin4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tA4WNIHzb0cvXIaQTYU4locp.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 74% gewijzigd door Blihi op 10-01-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giljohn
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-02-2024
Blihi schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:39:
@Giljohn

Houd je bij het gebruik van aluminium balken en galvanisch verzinkte bouten en moeren wel rekening met de galvanische corrosie. De bouten gaan snel roesten en het aluminium zal over tijd putcorrosie krijgen en dan zakt de hele constructie in elkaar.

Eigenlijk moet je altijd RVS A4 gebruiken in combinatie met Aluminium. Of oplossingen in de vorm van speciaal gecoate bouten en moeren (https://www.shapesbyhydro...e-corrosie-van-aluminium/)

Verder is dat grijze isolatie-spul niet geschikt voor buitengebruik (het zuigt water op en werkt dan juist als een warmtegeleider) en moet je de isolatie volledig intapen met PVC (2 lagen) om vogels te weren die daar nestjes van maken.

Als je dit zo laat, ben je in het voorjaar je isolatie kwijt en hebben de vogels warme nesten.

Beter wikkel je je leidingen in 15 of 30mm Armaflex, met daarover dus twee lagen PVC tape.

Zoiets dus:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Beste Blihi,

Bedankt voor je reaktie. Al het bouten/moeren/ringen materiaal is RVS op een paar ringetjes na hier en daar. De koperen buizen zitten in het witte materiaal wat door de installateur is geïnstalleerd. De rest heb ik idd zelf bijgevuld om UV schade ad electrische leidingen zoveel mogelijk te voorkomen. Het is CV spul en glanzend buiten en vlgs mij impermeabel voor vocht waarbij ik de sleuf zoveel mogelijk ad onderkant heb gedaan zodat evt vocht er niet inkomt of uitloopt. Bij regelmatige bv halfjaarlijkse inspecties hou ik dit sowieso wel id gaten en is alles makkelijk te vervangen of met iets nieuws of zo. Heb die dakkapel laten installeren om makkelijk op het dak te kunnen voor mijn zonnepanelen en om de buitenunit op te zetten en te onderhouden. Vogeltjes nestelen, nou "that would be a first", het is daar koud/winderig/tochtig. Maar als er een wil, dan lijkt mij dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Zwartoog schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:55:
[...]

Ja, ik zou dezelfde 2 paren proberen! Lijkt me qua gewicht verdedigbaar. Ik moest ze trouwens wel ophogen, 1 paar is 2 cm lager dan het andere, dus ik had er een plakje steen tussen gelegd. Voor verder precies waterpas zetten, zijn hier in het topic ook genoeg voorbeelden van te vinden.

Qua zwenken is het even aankijken. Mijne staat ook tegen een gevel (wel op een dakje), en met flexibele leidingen. Denk niet dat het bij jou een probleem gaat zijn.

Opbouw: die bigfoots zien er altijd imposant uit, maar heb m'n twijfels bij de efffectiviteit. Mijn gok zou zijn: WP>veren>beton>rubber matje>grond/tegel/richel. Hoe meer beton tussen de veren en het rubber, hoe minder trillingen.
Thanks, ik kan er ook voor kiezen om 4 gelijke stuggere veren te gebruiken? 4x 50Kg veren? Dan heb je niet dat verschil in hoogte.
Of is de demping dan veel minder dan 2x 25 + 2x50?

Absorbeert beton zoveel meer trilling dan rubber/kunstof of hout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
A-J schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:38:
[...]

Thanks, ik kan er ook voor kiezen om 4 gelijke stuggere veren te gebruiken? 4x 50Kg veren? Dan heb je niet dat verschil in hoogte.

Je warmtepomp is niet even zwaar aan elke kant. Eéń kant is niet te tillen, de andere zit alleen de ventilator in.

Beton is veel beter dan kunsttof of hout - beton heeft massa. Rubber heeft ook geen massa, maar is perfect om residuele trillingen te absorberen.

Versimpelde vuistregel:
Eerst veren, dat ontkoppelt.
Dan massa, dat dempt de resterende trillingen
Dan rubber, dat absorbeert de laatste beetjes
Daarna evt verder met meer massa als het kan (grond, muur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-06 12:48
A-J schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:38:
[...]

Massa komt moeilijk in beweging en we willen trillingen tegenhouden. Met een blokje hout kan je toch ook sneller schudden dan met een betontegel. Geluid/trillingen zijn bewegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Zwartoog schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Je warmtepomp is niet even zwaar aan elke kant. Eéń kant is niet te tillen, de andere zit alleen de ventilator in.
Dus dan komt mijn 128kg WP scheef te staan als ik 4x 50kg veren gebruik? Of zit er dan een ander nadeel in?

Kennen jullie evt. tweakers/bedrijven hier die mijn WP kunnen stempelen en dit kunnen aanpassen voor mij?

En bedankt voor de verdere uitleg mbt de massa van de materialen, heren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
A-J schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:59:
[...]

Dus dan komt mijn 128kg WP scheef te staan als ik 4x 50kg veren gebruik? Of zit er dan een ander nadeel in?

Kennen jullie evt. tweakers/bedrijven hier die mijn WP kunnen stempelen en dit kunnen aanpassen voor mij?

Waterpas zetten moet je sowieso. Voornaamste probleem is de verkeerde stijfheid: te stijve veren trillen alles door, te slappe veren krijg je een stuiterende WP. Juiste stijfheid van de veerdempers kiezen is dus essentiëel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-06 12:48
[...]

Je wordt pas handig als je er gewoon zelf aan begint. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Giljohn schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:32:
[...]

Beste Blihi,

Bedankt voor je reaktie. Al het bouten/moeren/ringen materiaal is RVS op een paar ringetjes na hier en daar.
Er is RVS A2 en RVS A4. Als je ook nog stalen ringetjes toepast zullen die als eerste wegrotten (en dat gaat vrij snel). Galvanische corrosie is echt iets om rekening mee te houden in de buitenlucht.
De koperen buizen zitten in het witte materiaal wat door de installateur is geïnstalleerd.
Dat witte spul hoort buiten ook afgetapet te worden. Geen idee of dat gedaan is, dat kan ik niet goed zien op de foto's, maar het zou wel moeten. Liefst met twee lagen. Vogels pikken hier anders gewoon stukjes uit en zodra er ergens een beschadiging in komt, komt er vocht in met alle gevolgen van dien (roest op het koper, verlies van isolatievermogen).

Die standaard-isolatie is minimaal. Er treed dus relatief veel verlies op in het stukje leiding tussen WP en binnen. Dat extra isoleren met Armaflex is zeker geen slecht idee.
De rest heb ik idd zelf bijgevuld om UV schade ad electrische leidingen zoveel mogelijk te voorkomen.
Als het goed is, is er gebruik gemaakt van elektraspullen die tegen UV licht kunnen. Dus slagvaste buis etc. Zo niet, dan is daar al iets mis gegaan.
Het is CV spul en glanzend buiten en vlgs mij impermeabel voor vocht waarbij ik de sleuf zoveel mogelijk ad onderkant heb gedaan zodat evt vocht er niet inkomt of uitloopt.
Dit is zeker niet impermeabel voor vocht en is geschikt voor gebruik binnen. Ook dit wordt door vogels gebruikt als materiaal voor nesten. Maar goed, als je het verder niet als warmteisolatie gebruikt, maar puur voor het afdekken kan dat verder weinig kwaad.
Bij regelmatige bv halfjaarlijkse inspecties hou ik dit sowieso wel id gaten en is alles makkelijk te vervangen of met iets nieuws of zo. Heb die dakkapel laten installeren om makkelijk op het dak te kunnen voor mijn zonnepanelen en om de buitenunit op te zetten en te onderhouden. Vogeltjes nestelen, nou "that would be a first", het is daar koud/winderig/tochtig. Maar als er een wil, dan lijkt mij dat prima.
Het gaat er niet om dat vogeltjes daar gaan wonen, ze breken jouw isolatie af om nestjes te maken in bomen en struiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Als je 4x50 kg veren gebruikt komt hij scheef te staan ja, want aan de ene kant is de WP veel zwaarder (ga even uit van 2/3 om 1/3. Je auto komt toch ook scheef te staan als je twee sumoworstelaars aan de linkerkant in laat stappen?

Je moet werken met veren die hiervoor geschikt zijn. Die AM veren raad ik sowieso af (maar mocht je ze echt willen hebben, ik heb er nog 4 liggen, geen idee in welke sterkte, die wil ik wel opsturen voor de verzendkosten). Ik had de buitenunit van de airco op die veren staan (geïnstalleerd door Buurman en Buurman in dienst van de installateur). Die unit stond bij ieder zuchtje wind gewoon te dansen en dan bedoel ik dat de bovenkant van de unit gewoon 10 cm op en neer ging. Dat kan niet goed zijn voor de leidingen.

Ik zou zelf eerder kiezen voor zoiets: https://www.asvairco.nl/a...iekit-3-rood/#description

Die set is gemaakt voor WP's van maximaal 120 kg, dus die zijn voor jou iets te licht. Als je toch met de AM veren werkt, dan moet je op zoek naar een manier om de veren aan een kant op te hogen zodat de unit recht komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:50
Ik zou zelf eerder kiezen voor zoiets: https://www.asvairco.nl/a...iekit-3-rood/#description

Die set is gemaakt voor WP's van maximaal 120 kg, dus die zijn voor jou iets te licht. Als je toch met de AM veren werkt, dan moet je op zoek naar een manier om de veren aan een kant op te hogen zodat de unit recht komt te staan.
Iemand enig idee hoeveel deze ongeveer inzakken als de warmtepomp (de J serie van Panasonic) inzakken? Wil deze ook gaan proberen onder m'n warmtepomp die nu op van die standaard airco unit dempertjes staan dus wil inschatten of ik het leidingwerk moet gaan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-06 22:33
Ik ben benieuwd of iemand mij kan adviseren in de aanschaf van geschikte trillingsdempers voor mijn warmtepomp. Het gaat hier om een Pomp AO van DeWarmte van circa 102KG. Deze hangt aan de gevel met enkel de standaard dempers die bij de beugels zaten. Op een frequentie vanaf 50Hz tot 85Hz (bijna over het hele bereik) geeft de WP een brom door het huis heen die zeer hinderlijk is. Deze wil ik zo veel mogelijk dempen.

Echter geeft de fabrikant/installateur DeWarmte aan dat we weinig ervaring hebben met trillingen dempen van warmtepompen aan de gevel, vandaar dat ik zelf onderzoek wil doen en ervaringen wil vragen aan anderen. Hun laten oplossen is natuurlijk het beste, maar ik heb meer vertrouwen in ervaringsdeskundigen hier dan bij DeWarmte in dit geval. Wellicht kan ik met hulp van mensen hier de juiste dempers vinden en die door DeWarmte laten installeren.

Mijn PompAO statistieken: https://pompao.isgehost.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Als je het topic een beetje doorleest kom je steeds hetzelfde tegen:

Bij units die aan de gevel hangen kun je niet veel meer doen dan de unit op veren zetten. Daarnaast zorgen dat de leidingen de brom niet doorgeven aan de gevel, dus liefst werken met flexibele leidingen bij een monoblock of met leidingen in een U-bocht bij split-systemen.

Je kunt ook de muurbeugels nog isoleren met dempende pluggen, maar over het algemeen is het beter de unit op de grond te zetten en niet aan de muur te hangen. Zeker met zo'n zwaar ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Blihi schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:11:
Als je het topic een beetje doorleest kom je steeds hetzelfde tegen:

Bij units die aan de gevel hangen kun je niet veel meer doen dan de unit op veren zetten. Daarnaast zorgen dat de leidingen de brom niet doorgeven aan de gevel, dus liefst werken met flexibele leidingen bij een monoblock of met leidingen in een U-bocht bij split-systemen.

Je kunt ook de muurbeugels nog isoleren met dempende pluggen, maar over het algemeen is het beter de unit op de grond te zetten en niet aan de muur te hangen. Zeker met zo'n zwaar ding.
Wat versta je onder flexibele leiding bij een monoblock? Bij ons loopt deze meerlagenbuis ongeveer 3 meter langs de gevel omhoog. Is soort van flexibel om te buigen maar toch vrij stug. Valt dit type onder de flexibele buis die je bedoeld? Ik begin te vermoeden dat dit potentieel een overlastgever is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Bij een monoblock zou je een stuk flexibel RVS buis toe kunnen passen, zoiets bijvoorbeeld: https://www.stoveparts.nl...t-2-x-wartel/#description

Het punt is dat de trillingen van de WP opgevangen worden. Met die stugge meerlagenbuis zou ik de WP ook niet op veren zetten. Dan gaat de leiding uiteindelijk stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Blihi schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:11:
Bij een monoblock zou je een stuk flexibel RVS buis toe kunnen passen, zoiets bijvoorbeeld: https://www.stoveparts.nl...t-2-x-wartel/#description

Het punt is dat de trillingen van de WP opgevangen worden. Met die stugge meerlagenbuis zou ik de WP ook niet op veren zetten. Dan gaat de leiding uiteindelijk stuk.
Ok dank je dat is iets wat je er tussen zet? Misschien zit dat er bij mij wel tussen maar dat is lastig om te zien gezien er tape omheen zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxeqbSdMvLu0nsfc9gxNbhWuBgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LAfIEG4bnVYDZRFzYaCtzpj9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3APkq-AamSVm0xw7OZZvea1bG4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eonhvWxIlsrv5QunIfDvlkMs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door JP1980 op 11-01-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:25

wtu

Ik meld me ook even in dit topic.

Heb een 6kW Toshiba split unit. Gewicht buitenunit meen ik ergens rond de 40kg (zoek ik zo nog even op).
Heb onverhoopt toch wat meer geluid dan gewenst en ook worden er bij bepaalde frequenties trillingen doorgegeven in de fundering.

Heb uit dit topic al wat ideeën gehaald, maar laat ik beginnen met de huidige opstelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZE_4Wa6zHyg8v011zCAI4g7tG80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qU5nPgHj2M7B2DozCLDZWx5e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWF2fD5CUGzNK-JvYMW0y2u1LWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3ECb0wZyb1jDc0KstsMVNmz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eNN2HfOpRa6VgfEnpJsLmn4kK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjptKuS6ozaNraa27fBUCkoP.jpg?f=fotoalbum_large
De buitenunit staat op korte bigfoots (direct erop, geen dempers nog)
Deze staan op zware betonnen opsluitbanden. Deze liggen weer op zand en liggen ong 2cm vrij van de muur en de opstaande bandjes erom heen. Opgevuld met wat grind.

Wat ik uit dit topic als eerste gehaald heb, is om er veerdempers tussen te zetten zoals deze

Vragen die ik heb:
-gaat dit goed met flexleiding naar de buitenunit als deze 4.5cm hoger komt te staan? Denk dat er nog wel wat rek zit maar maak me wat zorgen over de hoek van de leiding op het aansluitpunt: kan die meeschuiven qua hoek?
- is het handig ook nog iets van een rubbermat onder de hoeken van bigfoots te leggen? Zo ja, welke raden jullie aan die niet te dik zijn.
- nog andere suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@wtu onder 'nog andere suggesties': zet 'm een beetje van de muur af zodat de krul niet meer tegen de gevel komt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Je kunt eventueel bij zorgen over de hoogte de bigfoots vervangen met betontegels op anti trilmatjes en daarop de veren monteren, zodanig dat je qua hoogte gelijk uitkomt als de unit nu is. Let op, hier kwam de meeste overlast via de leidingen naar de binnenunit met de 6kw. Ik had die binnenunit uiteindelijk ook nog tegen een antitrilmat voor de wasmachien gehangen, dat hielp nog best aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
wtu schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:08:
Ik meld me ook even in dit topic.

Heb een 6kW Toshiba split unit. Gewicht buitenunit meen ik ergens rond de 40kg (zoek ik zo nog even op).
Heb onverhoopt toch wat meer geluid dan gewenst en ook worden er bij bepaalde frequenties trillingen doorgegeven in de fundering.

Heb uit dit topic al wat ideeën gehaald, maar laat ik beginnen met de huidige opstelling.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De buitenunit staat op korte bigfoots (direct erop, geen dempers nog)
Deze staan op zware betonnen opsluitbanden. Deze liggen weer op zand en liggen ong 2cm vrij van de muur en de opstaande bandjes erom heen. Opgevuld met wat grind.

Wat ik uit dit topic als eerste gehaald heb, is om er veerdempers tussen te zetten zoals deze

Vragen die ik heb:
-gaat dit goed met flexleiding naar de buitenunit als deze 4.5cm hoger komt te staan? Denk dat er nog wel wat rek zit maar maak me wat zorgen over de hoek van de leiding op het aansluitpunt: kan die meeschuiven qua hoek?
- is het handig ook nog iets van een rubbermat onder de hoeken van bigfoots te leggen? Zo ja, welke raden jullie aan die niet te dik zijn.
- nog andere suggesties?
Je hebt geen flexleidingen, maar koper. Dit werkt wel een beetje mee, maar zou hem niet structureel 4,5 cm ophogen. Doen wat @Notehoutelade voorstelt, en inderdaad de leidingen van de muur vrijmaken (evt ook hier een stukje rubber tussen als het vrijmaken niet lukt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
Ik krijg vanmiddag de nieuwe dempers binnen.
Even kijken of het vandaag lukt om de nieuwe dempers te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveran
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-05-2024
Ha,

Na al veel gelezen te hebben in dit topic ben ik toch benieuwd naar jullie mening/input.

Wij hebben een 11kw Daikin Altherma die eerst op onze uitbouw stond op big foots, met hieronder diverse soorten demping die niet voldoende hielpen. Ik heb veren geprobeerd, schuim, rubber, verzwaren etc etc, maar niks hielp voldoende. Hierna is de unit door de installateur aan de buitenmuur gehangen op de normale rubberen dempers, om te testen of dit beter werkt. Omdat dit nog niet voldoende hielp zijn er extra dempers tussen geplaatst: https://www.warmtepompdem...ducts/um-mount-set-50-100 van dit type. Hiermee is de bromtoon na 3 jaar eindelijk weg, behalve als het gaat vriezen. Het condenswater vriest vast aan de rubbers en sowieso wordt rubber natuurlijk harder bij koudere temperaturen.
Nou is een van de mogelijke oplossingen om een warmtelint om de dempers heen te plaatsen die de dempers warm houd en hiermee voorkomt dat trillingen door komen. Of zouden jullie iets anders adviseren?
Ruimte voor een stalen frame heb ik niet op het dak, en op zich zijn we dus erg tevreden met de rubberen dempers, behalve als het dus koud is. Overigens is de koelleiding ook ontkoppeld, deze hing eerst als een strakke snaar naar binnen toe, maar die heeft inmiddels een zwanenhals gekregen om daarvan ook de trillingen te ontkoppelen.
Dus het liefst laat ik hem hangen, maar wel met een oplossing die stil is jaar rond.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Daveran schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:44:
Ha,

Na al veel gelezen te hebben in dit topic ben ik toch benieuwd naar jullie mening/input.

Wij hebben een 11kw Daikin Altherma die eerst op onze uitbouw stond op big foots, met hieronder diverse soorten demping die niet voldoende hielpen. Ik heb veren geprobeerd, schuim, rubber, verzwaren etc etc, maar niks hielp voldoende. Hierna is de unit door de installateur aan de buitenmuur gehangen op de normale rubberen dempers, om te testen of dit beter werkt. Omdat dit nog niet voldoende hielp zijn er extra dempers tussen geplaatst: https://www.warmtepompdem...ducts/um-mount-set-50-100 van dit type. Hiermee is de bromtoon na 3 jaar eindelijk weg, behalve als het gaat vriezen. Het condenswater vriest vast aan de rubbers en sowieso wordt rubber natuurlijk harder bij koudere temperaturen.
Ja, dat is het grote probleem van rubber, helemaal als je het rubber in het condenswater hebt hangen. Kun je er niet voor zorgen dat het condenswater langs de rubbers af loopt?
Nou is een van de mogelijke oplossingen om een warmtelint om de dempers heen te plaatsen die de dempers warm houd en hiermee voorkomt dat trillingen door komen. Of zouden jullie iets anders adviseren?
Ruimte voor een stalen frame heb ik niet op het dak, en op zich zijn we dus erg tevreden met de rubberen dempers, behalve als het dus koud is.
Warmtelint springt aan als het onder de +5 graden komt. Dat is echt zonde van de energie, want dat is het heel vaak terwijl verwarming dan nog helemaal niet nodig is.
Overigens is de koelleiding ook ontkoppeld, deze hing eerst als een strakke snaar naar binnen toe, maar die heeft inmiddels een zwanenhals gekregen om daarvan ook de trillingen te ontkoppelen.
Ik denk dat dat veel meer gedaan heeft dan die andere dempers.
Dus het liefst laat ik hem hangen, maar wel met een oplossing die stil is jaar rond.

Dank!
Ik vermoed, maar geen idee of dat zo is, dat de juiste veren in combinatie met de aangepast koelleiding eigenlijk al voldoende geweest zou zijn. Doordat je nu meerdere aanpassingen in een keer hebt gedaan (neem ik aan, correct me if I am wrong), is het moeilijk vast te stellen welke aanpassing het meeste effect had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Laatst online: 12-06 20:00
Ook maar even hier plaatsen. Heb sinds een jaar een Hitachi warmtepomp draaien maar merk nu bij -2 graden dat de brom in de woonkamer en slaapkamer te luid is.

Het plan is dus om stoeptegels onder de rubberen balk te plaatsen, dan het zwarte rubber en dan nog de veren zoals hier al eerder beschreven.

Ik kan de warmtepomp gewoon ophogen als jullie de plaatsing en leidingen zo zien? Of zit hier weinig rek in?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvSeGS2hhjagFSQjv2NNDUs39ys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1YCGp928oUocrfxYQkhgIhg7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBxGumjWZgBg58F56eat0PyFNRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGXA6VYdzEKoqWk5G9lmmmFc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:59
AMARONE schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:09:
Ook maar even hier plaatsen. Heb sinds een jaar een Hitachi warmtepomp draaien maar merk nu bij -2 graden dat de brom in de woonkamer en slaapkamer te luid is.

Het plan is dus om stoeptegels onder de rubberen balk te plaatsen, dan het zwarte rubber en dan nog de veren zoals hier al eerder beschreven.

Ik kan de warmtepomp gewoon ophogen als jullie de plaatsing en leidingen zo zien? Of zit hier weinig rek in?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind het allemaal al erg strak staan. Zorg in ieder geval dat er geen kracht op de flare / soldeer stuk komt.
Die rubberen balken heb ik ook met tegels en rubber matjes geplaatst en een enorme brom. Daarna die gekleurde veren gebruikt en hoor nauwelijks wat. Dus als je zo beperkt zit zou ik bijna zeggen haal die bigfoots eronder uit en maak iets van een frame en dan op betonnen randen zetten. Met tegels veren en rubber extra ga je zo 10 cm omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveran
@Blihi

Dank voor je antwoord

Ik kan evt het water opvangen, met een Daikin opvangbak van 400 euro. Door het design van de unit loopt het water er aan de achter en zijkant uit zonder opgevangen te worden. Dus dan moet je een speciale bak gebruiken die breder is dat de unit en eigenlijk alleen daikin heeft daar een goede standaard oplossing voor.

Eens over het warmtelint, dit is natuurlijk zonde van de energie..

Over de stappen, ik heb het wat kort samengevat in mijn eerste bericht.
De unit begon namelijk op 30cm afstand van de muur op bigfoots met ertussen wel ronde rubberen dempers tussen bigfoots en unit kaal op het platte dak. Dit gaf veel last, dus toen heb ik zelf rubberen speeltegels en zware betontegels onder de bigfoots geplaatst. Dit gaf al verbetering maar nog niet genoeg. Daarna is de installateur zelf geweest om de unit verder van de muur te zetten (idee dat de unit beter lucht kon aanzuigen) en daarbij de koelleiding verlengd. Dit gaf geen verbetering of verslechtering. Toen ben ik zelf gaan experimenteren met andere rubberen dempers tussen de unit en big foot. Daarna weer de normale dempers en toen extra rubber onder de big foots, daarna diverse schuim soorten geprobeerd die trillingen zouden moeten opvangen. Dit hielp wel maar hierbij ook het probleem dat schuim vastvriest en dan gewoon beton is.. Omdat dit alles niet werkte uiteindelijk tussen bigfoot en unit AM veren geplaatst, dit gaf geen verandering helaas. Daarop is eindelijk de installateur weer geweest en die dacht dat het de koelleiding was, deze is toen van een strakke veer naar een zwanenhals omgevormd. Dit gaf ook geen verandering van de klachten en daarmee hebben we de koelleiding eigenlijk uitgesloten als oorzaak. Daarna is de installateur tot de conclusie gekomen dat we de unit op het dak niet stil gingen krijgen. Daarop is de unit verplaatst naar beugels aan de 1ste etage muur met ronde rubberen dempers ertussen. Dit gaf wel iets verbetering maar niet voldoende. Daarop is er een extra rubberen demper geplaatst (die ik eerder noemde) en daarop was de unit compleet stil (dit is zo heerlijk na 3 jaar geluidsoverlast..) maar helaas dus met vorst weer overlast.

Dus vandaar mijn vraag, zouden veren evt hiervoor een oplossing zijn. Een opvangbak kan ik natuurlijk uitproberen, maar de rubbers worden dan natuurlijk nog steeds koud en hard.

Daarnaast vind ik het ook nog steeds vreemd dat de Daikin zo ontzettend veel trillingen geeft dat er zoveel lagen nodig zijn om de bromtoon weg te krijgen, dat maakt ook dat ik vaak twijfel aan de kwaliteit van de buiten unit aangezien Daikin zelf aangeeft dat alles geisoleerd is waardoor trillingen vrijwel niet doorgegeven worden etc.

Laatste oplossing is de unit van het dak halen en ergens in de tuin te plaatsen, maar goed dit is een flinke ingreep met een dakdoorvoer etc etc.

Dank weer voor jullie antwoord en tijd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JP1980
Daveran schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:52:
@Blihi

Dank voor je antwoord

Ik kan evt het water opvangen, met een Daikin opvangbak van 400 euro. Door het design van de unit loopt het water er aan de achter en zijkant uit zonder opgevangen te worden. Dus dan moet je een speciale bak gebruiken die breder is dat de unit en eigenlijk alleen daikin heeft daar een goede standaard oplossing voor.

De unit begon namelijk op 30cm afstand van de muur op bigfoots met ertussen wel ronde rubberen dempers tussen bigfoots en unit kaal op het platte dak. Dit gaf veel last, dus toen heb ik zelf rubberen speeltegels en zware betontegels onder de bigfoots geplaatst. Dit gaf al verbetering maar nog niet genoeg. Daarna is de installateur zelf geweest om de unit verder van de muur te zetten (idee dat de unit beter lucht kon aanzuigen) en daarbij de koelleiding verlengd. Dit gaf geen verbetering of verslechtering. Toen ben ik zelf gaan experimenteren met andere rubberen dempers tussen de unit en big foot. Daarna weer de normale dempers en toen extra rubber onder de big foots, daarna diverse schuim soorten geprobeerd die trillingen zouden moeten opvangen. Dit hielp wel maar hierbij ook het probleem dat schuim vastvriest en dan gewoon beton is.. Omdat dit alles niet werkte uiteindelijk tussen bigfoot en unit AM veren geplaatst, dit gaf geen verandering helaas. Daarop is eindelijk de installateur weer geweest en die dacht dat het de koelleiding was, deze is toen van een strakke veer naar een zwanenhals omgevormd. Dit gaf ook geen verandering van de klachten en daarmee hebben we de koelleiding eigenlijk uitgesloten als oorzaak. Daarna is de installateur tot de conclusie gekomen dat we de unit op het dak niet stil gingen krijgen. Daarop is de unit verplaatst naar beugels aan de 1ste etage muur met ronde rubberen dempers ertussen. Dit gaf wel iets verbetering maar niet voldoende. Daarop is er een extra rubberen demper geplaatst (die ik eerder noemde) en daarop was de unit compleet stil (dit is zo heerlijk na 3 jaar geluidsoverlast..) maar helaas dus met vorst weer overlast.

Dus vandaar mijn vraag, zouden veren evt hiervoor een oplossing zijn. Een opvangbak kan ik natuurlijk uitproberen, maar de rubbers worden dan natuurlijk nog steeds koud en hard.

Daarnaast vind ik het ook nog steeds vreemd dat de Daikin zo ontzettend veel trillingen geeft dat er zoveel lagen nodig zijn om de bromtoon weg te krijgen, dat maakt ook dat ik vaak twijfel aan de kwaliteit van de buiten unit aangezien Daikin zelf aangeeft dat alles geisoleerd is waardoor trillingen vrijwel niet doorgegeven worden etc.

Laatste oplossing is de unit van het dak halen en ergens in de tuin te plaatsen, maar goed dit is een flinke ingreep met een dakdoorvoer etc etc.

Geen persoonlijke ervaring met veren maar ik ga ze er om dezelfde reden hopelijk dit weekend veren onder zetten. Rubber heeft met dit weer andere eigenschappen en met dit weer hoor ik de unit ook en vrij duidelijk. Terwijl de compressorsnelheid (die meet ik) op een snelheid staat die ik normaal niet hoor. Maar volgens mij zijn er meerdere berichten in dit topic die hetzelfde probleem omschrijven en uiteindelijk tevreden zijn over veren.

Zou misschien wel mooi zijn om in het openingstopic een overzicht te hebben met korten opsomming successen en mislukkingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
JP1980 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:46:

Zou misschien wel mooi zijn om in het openingstopic een overzicht te hebben met korten opsomming successen en mislukkingen.
Als je dit overzicht maakt en doorstuurt, zal ik deze even in de startpost zetten.

Maar ik heb als starter het topic goed gevolgd en algemeen kan ik wel zeggen dat vrijwel alles met veren succesvol is geweest en alle alternatieven met extra rubber niet........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
KifArU schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:43:
[...]

Als je dit overzicht maakt en doorstuurt, zal ik deze even in de startpost zetten.

Maar ik heb als starter het topic goed gevolgd en algemeen kan ik wel zeggen dat vrijwel alles met veren succesvol is geweest en alle alternatieven met extra rubber niet........
Dat gevoel heb ik ook. In dat geval is een starttopic onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
En dan die groende rubber veren direct eronder of AM op een frame om teveel wiebelen tegen te gaan. Bij die groene hoor ik zelf gehelemaal niks. Alleen tussen een frequentie van 40-50Hz is er een brom en daar draait die bijna niet in. Hebben die AM veren dat niet? Of wellicht andere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb zelf alleen een Daikin unit voor lucht/lucht. Die staat zonder enige demping met bigfoots op een betonnen dak en die hoor je echt niet.

Mijn Toshiba kon ik vroeger heel goed horen (alsof er een tractor op het dak stond). Bleek dat de bigfoots op de constructie van het daklicht stonden, dus die gaf alle trillingen lekker door. Nu is het vele malen beter. Ik hoor hem nog af en toe, maar het is niet storend. Veren wil ik nog wel proberen, maar dat komt van de zomer wel.

Laag-frequent geluid is heel lastig te isoleren. Er zijn speciale flexibele stukken voor koelleidingen. Stervensduur, want ze moeten heel hoge drukken aan kunnen, maar ze bestaan wel.

Veren werken zeker wel (en beter dan rubber), maar ik zou niet zomaar die AM veren gebruiken. je moet veren zoeken die passen bij je unit en ik heb van die AM dingen geen hoge pet op.

Zo'n opvangbak zou ik niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@AMARONE de leidingen van de buitenunit naar de muur hebben aandacht nodig.

Daar moet een U- vorm in. Nu geven die de trillingen ook door aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digiworker
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-01 09:48
@smartsys Hi, ben erg benieuwd of de dempers gemonteerd onder de Remeha Elga Ace 6kw de brom weg wegnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Daveran schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:52:
@Blihi

Dank voor je antwoord

Poe, petje af voor de installateur ook die van alles blijft proberen!

Bevroren rubber aan de muurbeugel: zou het helpen om de rubbers droog te houden door een soort van dakje te maken? Heel simpel, een stuk kunststof over de beugel en het rubber heenbuigen/zetten zodat deze droog blijven? Lost in ieder geval een stukje "bevroren" rubber op.

Andere optie is toch weer op het dak, maar dan met zo'n groot frame zoals de laatste maande hier vaak langs komt.

En herrie: hiernaast ook een split die 24/7 staat te brommen. Vogens de installateur was het normaal, en zijn monoblocks veel stiller. Adviseer dan monoblocks, denk ik dan, je komt nu al voor de 5e keer terug ivm overlast. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
Digiworker schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:17:
@smartsys Hi, ben erg benieuwd of de dempers gemonteerd onder de Remeha Elga Ace 6kw de brom weg wegnemen?
Ik heb gisteren de dempers gemonteerd en helaas is de brom niet weg, wel heel anders van aard.
Waar ik voorheen vooral bij half vermogen een irritante resonantie hoorde, hoor ik die nu alleen op vol vermogen.
Nou kan ik de silent mode inschakelen op de Elga, dan gaat ie snachts niet hoger dan half vermogen als ik het goed begrepen heb.

Ik wil de rubber dempingsmatjes nog testen onder de betonbielsen en anders ga ik experimenteren met twee betonbielsen van 120x20x12 als "fundering". Die wegen bijna 65kg per stuk en dat is ruim meer dan de warmtepomp zelf weegt.
Die betonbielsen met de brede kant onder rechtstreeks en daar overdwars de 60x12x12 betonblok op. Op deze 60x12x12 blokken staat de warmtepomp op de nieuwe dempers. Eventueel zou er nog een Wagner rubber dempingsmatje tussen de bielsen en de blokken kunnen.

Ik laat dan de 60x40 tegels en de rubbermatjes daaronder even achterwege en ga voor een maximaal contact oppervlak met veel massa.

Ik zou deze configuratie ook nog diagonaal op het dak kunnen zetten. De belasting wordt dan heel anders over het dak verdeeld. De warmtepomp staat dan wel schuin t.o.v. de gevel, maar dan straalt het ventilatorgeluid ook weg van het huis van de buurman i.p.v. recht er naartoe. 90 graden gedraaid zou denk ik nog beter zijn, dan straalt het geluid tussen onze huizen door, maar ik weet niet of ik de leidingen zomaar 90 graden kan buigen zonder ze te slopen. Heel veel ruimte is hier niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Laatst online: 12-06 20:00
Blihi schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:08:
@AMARONE de leidingen van de buitenunit naar de muur hebben aandacht nodig.

Daar moet een U- vorm in. Nu geven die de trillingen ook door aan de muur.
Daar is denk weinig aan te doen helaas, meer leiding is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digiworker
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-01 09:48
@smartsys Misschien raar maar kan je de veer en rubber dempers ook stapelen (op elkaar)? zou dat helpen?

[ Voor 6% gewijzigd door Digiworker op 19-01-2024 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
Ik zal ook maar eens mijn airco buitenunit setup delen. Vergelijkbaar maar toch anders dan velen hier zullen hebben. Wellicht kunt u er iets mee. De setup staat al meer dan een halfjaar - weet niet exact wanneer ik het heb geplaatst, maar de foto's zijn van midden juli 2023 (gok een maand na plaatsing?).

Start situatie
Ik heb een Daikin 3MXM68A 6.8kW welke zo'n 60kg weegt. Deze stond op een oud, plat garage dak met houten constructie welke aan de buitengevel v/h huis zit. Het dak is ook niet geïsoleerd . Het gaat om een naoorlogs huis (begin jaren '50), niet echte de beste huizen heb ik mij laten vertellen.

Het garage dak kent achterstallig onderhoud en loopt meer af richting het huis dan richting de afvoer....

Door de installateur is de unit gewoon op bigfoots geplaatst op het dak. Dit deed qua demping niet echt iets, en de trillingen kon je doorheen het huis horen en werd met de tijd sterker.

o.b.v. tips and hints in dit topic en een online shop heb ik een constructie gemaakt. De unit kon niet veel verder van de muur dan deze nu staat waardoor er geen ruimte was voor een stalen constructie zoals deze hier vaker wordt getoond. Maar ik had hier, zeker destijds, ook de kennis en geld niet voor.

Vernieuwde opstellingsconstructie
Direct onder de airco staan rubber dempers "soft" welke geschroefd zijn in de welbekende AM veren. Aan de compressor zijde AM50 en de ventilator AM25. Die van de ventilator kant waren helaas wat de straf, waardoor de airco scheef kwam te staan. Dit is opgelost m.b.v. twee betontegels (30x30) [zie foto's].

De AM-veren zijn vervolgens bevestigd op massieve kunststofbalken
[/quote] van 90x10x5. De kunststofbalken rusten als laatste op de bekende wagner rubber matjes. 3 per kant: voor, achter en direct onder de unit (niet in het middel)

Zoals eerder beschreven is het garage dak nou niet meer echt recht, en om de kunststofbalk onder de ventilator goed contact met de rubbermat te laten maken moesten hier ook twee betontegels op. Dit was ook nodig omdat de unit niet in het midden van de kunststofbalken gemonteerd kon worden vanwege het leidingwerk.

Resultaat
Het resultaat: alles qua trillingen en geluid is weg, totaal geen last van niets meer. Alleen als je in de garage zelf bent hoort je nog een licht gezoem, maar alles behalve hinderlijk en wordt makkelijk overstemd door omgevingsgeluid.

Impact bij sub-zero temperaturen
De airco wordt ook gebruikt om m'n woning te verwarmen, zeker met temperaturen zoals nu. Onder de airco (en warmtepomp) blijft het leeuwendeel van het water staan en zal dus ook gaan bevriezen. Dit is inmiddels al meerdere keren gebeurt en heeft nooit geleid tot het horen van trillingen in het huis of een merkbare toename van het geluid in de garage. Ook met de huidige sneeuwval is dit niet het geval.

Stabiliteit
Tussen plaatsing en het moment van schrijven is Nederland door verschillende stormen getroffen. De constructie heeft alles zonder een vorm van schade overleefd. Ik heb bij momentopnames ook nooit de airco veel zien bewegen. Ik moet hierbij wel opmerken dat hoewel ik een hoekwoning heb, de garage een aantal meter is verwijderd van een andere woning. Tevens aan paar meter rechts van de airco mijn aanbouw, welke uitsteekt boven de garage, wat ongetwijfeld ook helpt.

Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjAoE7zuWJBORO3lo0Wn9A0cd1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZws6S5VpvQTTxHUPYdESBsc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_ShVvjszFsnqzXIDZywisQK9-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y599eDwsYZy5NgsGGZgUUye3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXU6FNRBTfuSMgnLlrXXd5EjN9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ke8wMGKXjpTroWNFbREgheOb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
Digiworker schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:08:
@smartsys Misschien raar maar kan je de veer en rubber dempers ook stapelen (op elkaar)? zou dat helpen?
Ik denk dat dat een heel onstabiel geheel vormt wat veel te veel beweging in horizontale richting toestaat.
Dat gaat het vaste leidingwerk zeker niet fijn vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveran
Zwartoog schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:16:
[...]

Poe, petje af voor de installateur ook die van alles blijft proberen!

Bevroren rubber aan de muurbeugel: zou het helpen om de rubbers droog te houden door een soort van dakje te maken? Heel simpel, een stuk kunststof over de beugel en het rubber heenbuigen/zetten zodat deze droog blijven? Lost in ieder geval een stukje "bevroren" rubber op.

Andere optie is toch weer op het dak, maar dan met zo'n groot frame zoals de laatste maande hier vaak langs komt.

En herrie: hiernaast ook een split die 24/7 staat te brommen. Vogens de installateur was het normaal, en zijn monoblocks veel stiller. Adviseer dan monoblocks, denk ik dan, je komt nu al voor de 5e keer terug ivm overlast. :|
Eens, kost wel veel moeite om de installateur in beweging te houden hoor. Maar goed, het is verkocht als stil en geschikt voor een plat dak, dus dat verwacht je dan ook. Nadrukkelijk bij de koop aangegeven dat we in een woonwijk wonen waar het stil is en dan wil je niet een warmtepomp die de buren wakker houd. Wat overigens nu vaak wel is helaas, dus bij koude temperaturen moet de pomp in de nacht uit, buurman wordt er wakker van.
Daarnaast heb ik zelf ook al veel tijd, energie, geld en bloed erin zitten om dat ding iedere keer op een andere manier weer neer te zetten.. Maar goed, ik wil dat het ding stil wordt en 24/7 kan draaien.

Dat afdakje is nog wel een idee! Zal eens kijken.
Nu heb ik bij wijze van proef toch een warmtelint eromheen gedraaid (die ik nog had liggen) om te zien of het daadwerkelijk door het bevriezen van de rubbers is en het lijkt toch dat het met meer te maken heeft.
Want zelfs met ontdooide rubbers komt de bromtoon erdoorheen soms. Misschien toch dat ie op vol vermogen erdoorheen bromt..

En wat vinden jullie van een combi van veren en rubber demper? Daarmee zou je theoretisch trillingen isoleren maar ook dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Ik heb zo'n combi. Veren tussen de unit en het rvs, en rubber tussen bigfoots en de rvs kokers. Ik hoor niks meer. Unit staat op garagedak, dat wel. Alle contactgeluid is in principe weg, enige geluid is de unit zelf, wat je met de ergste kou nog wel kunt horen maar daar is verder ook weinig aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Daveran schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:43:
[...]

Eens, kost wel veel moeite om de installateur in beweging te houden hoor. Maar goed, het is verkocht als stil en geschikt voor een plat dak, dus dat verwacht je dan ook. Nadrukkelijk bij de koop aangegeven dat we in een woonwijk wonen waar het stil is en dan wil je niet een warmtepomp die de buren wakker houd. Wat overigens nu vaak wel is helaas, dus bij koude temperaturen moet de pomp in de nacht uit, buurman wordt er wakker van.
Daarnaast heb ik zelf ook al veel tijd, energie, geld en bloed erin zitten om dat ding iedere keer op een andere manier weer neer te zetten.. Maar goed, ik wil dat het ding stil wordt en 24/7 kan draaien.

Dat afdakje is nog wel een idee! Zal eens kijken.
Nu heb ik bij wijze van proef toch een warmtelint eromheen gedraaid (die ik nog had liggen) om te zien of het daadwerkelijk door het bevriezen van de rubbers is en het lijkt toch dat het met meer te maken heeft.
Want zelfs met ontdooide rubbers komt de bromtoon erdoorheen soms. Misschien toch dat ie op vol vermogen erdoorheen bromt..

En wat vinden jullie van een combi van veren en rubber demper? Daarmee zou je theoretisch trillingen isoleren maar ook dempen.
Foto's helpen :) Ik vind het moeilijk om te adviseren, aangezien je al veel hebt geprobeerd. Wel ben ik er enigszins van overtuigd dat je op het dak meer mogelijkheden hebt om te "spelen" dan aan de gevel. Ik weet niet hoe zwaar je unit is, maar 11 kW (iirc) is best een flink ding. Hiernaast hangt een 4 kW split aan de gevel, en die bijft ook doortrillen. Dit is dan een oude dunne gevel en kleine spouw, maar ik vermoed dat je met 11 kW ook met een modernere gevel aan de grens zit.

Weet je trouwens zeker dat je contactgeluid hoort, en niet het buitengeluid door slechte acoestische isolatie? (dun laagje PIR in je platdak)?

Als je op het platdak al WP-veren-massa-rubber hebt geprobeerd, dan zou ik m'n geld inzetten op zo'n groot onderframe.

Ander idee: een frame dat enerzijds aan de muur hangt, en anderzijds op het dak staat. Dan wordt misschien het gewicht tussen dak en muur verdeelt binnen de grenzen. Moet je wel een geschikt scharnier hebben. Of ophangen aan dit soort dingen:
Capt Waffles in "Trillingen warmtepomp dempen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsqdzp1uadAK5aygtxTHUjewQIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9VWdvmQzNt9ACSwN9qo3rfE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iceFuv_nSEXESL3e68qGzBiCUU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRtt5wqs8pEqPg14abcnrrEm.jpg?f=fotoalbum_large

Even een vraag; mijn Zubadan staat sinds kort op veerdemping en lijkt minder tot geen trilling aan de fundering af te geven, maar ik merk wel dat de leidingen tegen de muur trillingen doorgeven. Dit is voelbaar aan de plastic koof, zelfs boven de unit (deze loopt omhoog naar de 2e etage > cv ruimte). Is dit te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
A-J schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:33:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even een vraag; mijn Zubadan staat sinds kort op veerdemping en lijkt minder tot geen trilling aan de fundering af te geven, maar ik merk wel dat de leidingen tegen de muur trillingen doorgeven. Dit is voelbaar aan de plastic koof, zelfs boven de unit (deze loopt omhoog naar de 2e etage > cv ruimte). Is dit te verbeteren?
Kijk of de leiding strak tegen de muur staat en of je deze kan ontkoppelen (e.g. wat rubber tussen de muur en leiding. Volledig vrij van de muur is natuurlijk ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Helpt dat? En klein beetje rubber? Zit toch ook al een rubber/kunststof (isolatie)mantel rondom te leidingen?

Deze leiding helemaal tot aan de 2e verdieping boven vrijleggen is niet te doen… of hoeft dat maar de eerste 1-3 meter?

[ Voor 36% gewijzigd door A-J op 22-01-2024 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
A-J schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:33:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Staat die ook sowieso niet veel te dicht bij de muur? Weet niet hoeveel cm dit model van de muur af moet staan, maar meestal is dat wel zo'n 20 a 30cm dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
A-J schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:24:
Helpt dat? En klein beetje rubber? Zit toch ook al een rubber/kunststof (isolatie)mantel rondom te leidingen?

Deze leiding helemaal tot aan de 2e verdieping boven vrijleggen is niet te doen… of hoeft dat maar de eerste 1-3 meter?
rubber kan je trillingen opvangen - hoeveel er nodig is hangt geheel van de situatie af. Maar heel eerst een keer die koof eraf en kijk waar er direct contact is met de muur, dan kan je met die plaatsen beginnen. Het zou mogelijk ook nog in contact met de koof kunnen staan die dan de trillingen weer doorgeeft a/d muur... blijft lastig en vervelend met die lange koelleidingen.

ik zie nu dat de leiding vrijwel direct uit de WP een (bijna) 90 graden bocht omhoog maakt - kijk hier ook eens naar - dat kan ook nog voor wat trillingen zorgen

[ Voor 10% gewijzigd door greg-a op 22-01-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Thanks voor de tips allemaal, ga ze ff nader bekijken!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reidje
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-04-2024
Onze installateur heeft afgelopen vrijdag de aanwezige rubberen dempers vervangen door een zestal dempers (uit twee van die rode dempersets). In die dempers zijn veren ingebouwd. Het verschil is echt opzienbarend. Voorheen was de warmtepomp, die op een drietal beugels aan de muur boven onze bijkeuken hangt, in het hele huis op diverse plekken te horen. Het geluid kwam kennelijk via de beugels en muren overal. Nu horen we enkel nog iets in de bijkeuken, hetgeen waarschijnlijk rechtstreeks via het bijkeukendak naar binnen komt. Waar we voorheen al een probleem hadden als de warmtepomp op 1,5 kW draaide, hebben we nu zelfs geen probleem bij 3 kW. Echt een aanrader die dempers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb een Atlantic warmtepompboiler met split unit. Is dus een vrij klein apparaat van (volgens boekje) 26 kilo, hij staat op 2 bigfoots van 60cm. We hebben binnen een bromtoon van de resonantie, vooral als de unit net start en dus op lage snelheid is de brom een beetje irritant, een kwartier later gaat de compressor steeds sneller en verandert het in een zoem die niet zeer storend is. Ik heb van het weekend 8 grote 40x40 tegels onder de bigfoots geschoven, het hielp al redelijk maar vooral de start van het apparaat is nog even een beetje irritant.

Ik kan wel een soort rubberen trillingsdempers vinden voor laag gewicht maar geen veren (die zijn dacht ik vanaf 15kg), ik dacht dat veren het beste zijn of kan ik redelijk veilig rubber bestellen?

Vóór de tegels, gaat om de voorste, gek genoeg van de airco erachter totaal geen last bij verwarmen of koelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4KfC1QVnFL8Qmp8GvMVoB2PD10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2keMZVu6l7eQ8RO3OGTKljl5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Pixal op 29-01-2024 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CBlokkertje
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-06 20:28
[b]Pixal in "Trillingen warmtepomp dempen"

Ik kan wel een soort rubberen trillingsdempers vinden voor laag gewicht maar geen veren (die zijn dacht ik vanaf 15kg), ik dacht dat veren het beste zijn of kan ik redelijk veilig rubber bestellen?
Er bestaat ook een setje veren vanaf 30 kilo.

"Vibratiekit 1, Groen" even googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

CBlokkertje schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:53:
[...]

Er bestaat ook een setje veren vanaf 30 kilo.

"Vibratiekit 1, Groen" even googlen.
Oh ik dacht dat het 30 kilo per veer betekende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-06 01:19

Disaster-Master

ùit De Haag

Ik heb dit topic een beetje doorgelezen. Ik heb ook last van een brom van de airco, maar die had ik eerder niet.

De Daikin (3MXN52) is geplaatst in 2020. En ik heb me destijds al flink verdiept om trillingen te voorkomen daar het een houten dakconstructie is. En sinds dag 1 was de airco trillingsvrij. Binnen hoorde je echt helemaal niets. Tot de zomer vorig jaar: lichte brom is hoorbaar, en bij verwarmen is deze wat meer te horen.

Nu is het zo dat de airco unit nog maar weinig onderhoud heeft gezien. Dat staat op de planning wel, maar hij is tot op heden slechts 2x schoongemaakt. Geen bonen etc in de buurt: dus de vervuiling viel mee. Maar wellicht is het tijd dat de unit opnieuw gevuld moet worden. Ook hoor ik bij opstarten geborrel in 1 van de units die binnen hangt, dit was voorheen ook niet. Ik vermoed eigenlijk dat er nu te weinig in zit..

Mijn vraag is dan: kan het gebrom komen door een te laag niveau van het koudemiddel? Of vertaald een laag koudemiddel zich alleen maar naar minder performance of (indien té laag een storing).

Aks dat het niet is, dan zou ik het in de dempers moeten zoeken?
Wellicht hebben die een beperkte levensduur..?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFvEF5a2qfP_eDwpJ6Fo_NGS_Kg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hCEsp2iDULPSonUlpsm1B8w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ardmo6aU2UWpJxTSJlKCUGW3RHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7SIppry6jwA7KzDrxmtRDCIa.jpg?f=fotoalbum_large

Opbouw:
1) Granulaat tegels 50x50x2 (4 stuks)
2) Betontegels 50x50x3 (4 stuks)
3) Wagner rubber/foam trillingsdempers, 10x10x2cm (16 stuks)
4) BigFoot granulaat dempers, 1 meter lang
5) AG45 (maar zou ook AG35 kunnen zijn) trillingsdempers (4 stuks)
6) Aan één kant ligt nog overdwars een betonnen trottoirband. Dit hadden er 2 moeten zijn maar op de dag van montage sneuvelde er één.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Disaster-Master schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:17:
Ik heb dit topic een beetje doorgelezen. Ik heb ook last van een brom van de airco, maar die had ik eerder niet.

De Daikin (3MXN52) is geplaatst in 2020. En ik heb me destijds al flink verdiept om trillingen te voorkomen daar het een houten dakconstructie is. En sinds dag 1 was de airco trillingsvrij. Binnen hoorde je echt helemaal niets. Tot de zomer vorig jaar: lichte brom is hoorbaar, en bij verwarmen is deze wat meer te horen.

Nu is het zo dat de airco unit nog maar weinig onderhoud heeft gezien. Dat staat op de planning wel, maar hij is tot op heden slechts 2x schoongemaakt. Geen bonen etc in de buurt: dus de vervuiling viel mee. Maar wellicht is het tijd dat de unit opnieuw gevuld moet worden. Ook hoor ik bij opstarten geborrel in 1 van de units die binnen hangt, dit was voorheen ook niet. Ik vermoed eigenlijk dat er nu te weinig in zit..

Mijn vraag is dan: kan het gebrom komen door een te laag niveau van het koudemiddel? Of vertaald een laag koudemiddel zich alleen maar naar minder performance of (indien té laag een storing).

Aks dat het niet is, dan zou ik het in de dempers moeten zoeken?
Wellicht hebben die een beperkte levensduur..?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Opbouw:
1) Granulaat tegels 50x50x2 (4 stuks)
2) Betontegels 50x50x3 (4 stuks)
3) Wagner rubber/foam trillingsdempers, 10x10x2cm (16 stuks)
4) BigFoot granulaat dempers, 1 meter lang
5) AG45 (maar zou ook AG35 kunnen zijn) trillingsdempers (4 stuks)
6) Aan één kant ligt nog overdwars een betonnen trottoirband. Dit hadden er 2 moeten zijn maar op de dag van montage sneuvelde er één.
Een laag niveau koudemiddel kan wel. Maar als die laag is dan is er dus een lek die gevonden en gerepareerd moet worden. Het borrelen is normaal. In de unit gaat die over van gas naar vloeistof of andersom. Als het echt te laag is gaat bij verwarmen de buitenunit bevriezen hij hoge temperaturen waar een defrost niet normaal is en bij koelen bevriest de binnenunit.

Zit die leidingen niet tegen dat blokken aan te trillen. Hij zit niet echt geklemd dus als die hem net wel/niet raakt kan dat trilling doorgeven. Misschien door de wind wat verschoven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Pixal schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:21:
Ik heb een Atlantic warmtepompboiler met split unit. Is dus een vrij klein apparaat van (volgens boekje) 26 kilo, hij staat op 2 bigfoots van 60cm. We hebben binnen een bromtoon van de resonantie, vooral als de unit net start en dus op lage snelheid is de brom een beetje irritant, een kwartier later gaat de compressor steeds sneller en verandert het in een zoem die niet zeer storend is. Ik heb van het weekend 8 grote 40x40 tegels onder de bigfoots geschoven, het hielp al redelijk maar vooral de start van het apparaat is nog even een beetje irritant.

Vóór de tegels, gaat om de voorste, gek genoeg van de airco erachter totaal geen last bij verwarmen of koelen:
[Afbeelding]
Ik zou gaan voor veren, die zijn veel beter minder stijf. Verder heeft rubber het grote nadeel dat ze stijver worden als het kouder wordt. Dus ze geven de trillingen méér door juist als de wp harder moet werken :( .

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Ik heb net de soleco veerdempers binnen en wilde zaterdag de constructie maken. De constructie van de veerdempers zijn van gegalvaniseerd staal, terwijl de kokers en al mijn bouten, moeren en ringen RVS A2 zijn.

Voor zover ik weet gaat gegalvaniseerd staal niet goed samen met RVS. Ik kan de meegeleverde bouten en ringen van de veerdempers vervangen voor RVS, maar dan zit ik nog steeds met het staal in de demper zelf. Hoe hebben jullie dat opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Anoniem: 1221402 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:08:
Ik heb net de soleco veerdempers binnen en wilde zaterdag de constructie maken. De constructie van de veerdempers zijn van gegalvaniseerd staal, terwijl de kokers en al mijn bouten, moeren en ringen RVS A2 zijn.

Voor zover ik weet gaat gegalvaniseerd staal niet goed samen met RVS. Ik kan de meegeleverde bouten en ringen van de veerdempers vervangen voor RVS, maar dan zit ik nog steeds met het staal in de demper zelf. Hoe hebben jullie dat opgelost?
Ik zou gegalvaniseerde bouten gebruiken. Omdat er relatief weinig oppervlak is, zal de corrosie wel meevallen. De bouten zouden kunnen corroderen (niet je RVS kokers), en als het te erg wordt dan kun je ze vernieuwen (duurt wel een tijdje).
Je zou ook dunne kunststof ringen kunnen gebruiken. Niet te dik want kunststof kruipt en dan wordt de verbinding langzaam losser.

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Heb een lap rubber tussen boutkop en rvs gedaan om contact maximaal te beperken. Zie over een paar jaar wel of vervangen nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jaap19 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:43:
[...]

Ik zou gegalvaniseerde bouten gebruiken. Omdat er relatief weinig oppervlak is, zal de corrosie wel meevallen. De bouten zouden kunnen corroderen (niet je RVS kokers), en als het te erg wordt dan kun je ze vernieuwen (duurt wel een tijdje).
Je zou ook dunne kunststof ringen kunnen gebruiken. Niet te dik want kunststof kruipt en dan wordt de verbinding langzaam losser.
Helder, bedankt! Dan gebruik ik voor de kokers op kokers/de WP de rvs bouten en voor de kokers op bigfoots met veerdemper de meegeleverde gegalvaniseerde bouten met een kunststof sluitring op het rvs.

Ik zag dat de bigfoots met aluminium is, dus gegalvaniseerd staal met aluminium zou daar weer beter gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@Anoniem: 1221402 Gegalvaniseerde bouten (8.8 of 10.8, dus niet Gamma 4.8 gebruiken) met kunststof ringen. Eventueel het gat in het RVS iets grote maken en daar nog een randje tape tussen doen.

Galvanische corrosie kan echt heel hard gaan als je niet uitkijkt. De buitenunit staat buiten, in regen en juist het (vuile) regenwater geleidt heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Notehoutelade schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:22:
Heb een lap rubber tussen boutkop en rvs gedaan om contact maximaal te beperken. Zie over een paar jaar wel of vervangen nodig is.
Lap rubber of een kunsstof ring inderdaad. Rubber heeft als nadeel dat het vergaat en dat het indrukbaar is, waardoor je bouten niet goed vast kunt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Blihi schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:29:
@Anoniem: 1221402 Gegalvaniseerde bouten (8.8 of 10.8, dus niet Gamma 4.8 gebruiken) met kunststof ringen. Eventueel het gat in het RVS iets grote maken en daar nog een randje tape tussen doen.

Galvanische corrosie kan echt heel hard gaan als je niet uitkijkt. De buitenunit staat buiten, in regen en juist het (vuile) regenwater geleidt heel goed.
Hmm, de meegeleverde bouten van de veerdempers waren 4.8. Misschien dan ook maar een ander setje kopen. Een halve tot hele cm draad wilde ik met pvc tape intapen, zodat die paar mm contact met het draad ook voorkomen wordt.

Nu ik alles bij elkaar geraapt heb en alles af ging meten voor het boren morgen, vroeg ik mij af of het slim is om de wp op bigfoots te houden.

De geplande opstelling nu is:
WP - frame - veerdemper - bigfoot - betontegels - 3cm rubber tegels

Het eerste probleem is misschien een dubbele laag rubber icm de veren. Maar de frame en dempers is ook een verhoging van +-10-11cm, te veel voor de leidingen vermoed ik. Als ik de veerdempers in de betontegels vastmaak, scheelt het een hoop hoogte.

Zouden deze grondplaten geschikt zijn om een 75kg constructie in wind te houden? Ik vind zo'n moertje er best fragiel uit zien. Ik kan niet echt iets vinden met een vaste draadeind er in.
https://www.ventilatiesho...RhImRiAIhwP4aAtR3EALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
De hoogte is handig voor de defrosts (of staat de unit op een grindput?) Ik zou de bigfoots gewoon houden in ieder geval.

In plaats van PVC kun je ook teflon-tape gebruiken. Dat gebruik je voor waterdicht maken van aansluitingen en isoleert ook.

Kun je een foto posten hoe je de veren op de bigfoot vast maakt? Dat wordt mij nergens duidelijk en vind ik zelf de meest interessante vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Anoniem: 1221402 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:52:
[...]

Hmm, de meegeleverde bouten van de veerdempers waren 4.8. Misschien dan ook maar een ander setje kopen. Een halve tot hele cm draad wilde ik met pvc tape intapen, zodat die paar mm contact met het draad ook voorkomen wordt.

Nu ik alles bij elkaar geraapt heb en alles af ging meten voor het boren morgen, vroeg ik mij af of het slim is om de wp op bigfoots te houden.

De geplande opstelling nu is:
WP - frame - veerdemper - bigfoot - betontegels - 3cm rubber tegels

Het eerste probleem is misschien een dubbele laag rubber icm de veren. Maar de frame en dempers is ook een verhoging van +-10-11cm, te veel voor de leidingen vermoed ik. Als ik de veerdempers in de betontegels vastmaak, scheelt het een hoop hoogte.

Zouden deze grondplaten geschikt zijn om een 75kg constructie in wind te houden? Ik vind zo'n moertje er best fragiel uit zien. Ik kan niet echt iets vinden met een vaste draadeind er in.
https://www.ventilatiesho...RhImRiAIhwP4aAtR3EALw_wcB
Ik zou die 4.8 bouten gewoon houden. Beter dat die kapot gaan dan de veerdempers...
Is ook bij kleding een vaker gemaakte fout: de naaidraad kan maar beter minder sterk zijn dan de kleding. Opnieuw vastnaaien is goedkoper dan een nieuwe lap stof :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Blihi schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:05:
De hoogte is handig voor de defrosts (of staat de unit op een grindput?) Ik zou de bigfoots gewoon houden in ieder geval.

In plaats van PVC kun je ook teflon-tape gebruiken. Dat gebruik je voor waterdicht maken van aansluitingen en isoleert ook.

Kun je een foto posten hoe je de veren op de bigfoot vast maakt? Dat wordt mij nergens duidelijk en vind ik zelf de meest interessante vraag.
Ik denk alleen niet dat de leidingen en goot het leuk gaan vinden als die zo hoog staat.

Montage in de bigfoots dacht ik aan hamerkopbouten. Net als hoe de warmtepomp op de bigfoots gemonteerd is: https://benem.nl/fischer-...0-staal-verzinkt-fus.html
Dan krijg je dus zoiets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBEPPMRZ2aYUCdmULtwSN0bxQAQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2wg591DucaiUgHUrtOXs6xQc.png?f=fotoalbum_large

Maar ik betwijfel of ik het zo wil. Heb het een week uitgesteld omdat ik niet op tijd klaar was met de gaten boren. Heb nu alle gaten er in, zaterdag as in elkaar zetten. Maar ik betwijfel de stevigheid van de constructie met de veren in de bigfoots en de hoogte die er bij komt kijken.

Ik ben nog aan het zoeken naar een thermisch verzinkte plaat die ik aan de betontegels kan monteren en een M8 bout in kan draaien. Maar dat is niet makkelijk te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hier ook eindelijk zo ver. In de slaapkamer die er zowat naast ligt en de aanbouw waar die op staat merk je het nog wel. In de woonkamer is het wel weg. Zal de buurman eens moeten vragen hoe zij het ervaren in hun woonkamer nu. Daar was het grootste overlast.

Wat een naar klusje. De koelleidingen wilden niet meewerken, moesten het geheel uiteindelijk een kwartslag draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVB66rsI92GEyS2jRIc30zllYmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPD6ATHFn6ktDeLdtMXKQWIu.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb met een chemisch anker een 40mm M8 draadeind in de betontegels vast gemaakt, 15mm uitstekend voor de soleco veren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lx16uzh1suOMsbaZ2L4WmuRdMCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yv6OqfEbqt5G2bi0rg6wX0NO.jpg?f=fotoalbum_large
Op de ergste positie het geluid gemeten, bovenin een hoek van de aanbouw. Heb het op max vermogen laten draaien vandaag, waar op 65Hz -45dB nog oke was gezien de 9c buitentemp. Als het onder de 2 komt wordt het veel erger wanneer het rubber van de bigfoots stug zijn.

+-15dB gedempt op de meest ongunstige positie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XH0FEOr-53FnSUXAjPZJCmVieCs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Bogizeza4G3GEh1LNRYe6nUZ.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lW4EgFwT075vD0zxo0fqthXIxpY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0OYsTWADgmEuYzQV0uFJy5Oh.png?f=fotoalbum_large
WP uit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1s1ioJvteh8jsMhPEqWVKVurisk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/njLoBKBjuXMlCH9Ks7nzhcjM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:33
Wij hebben nog een vrij nieuw huis en hebben hier (hopelijk) voorlopig geen last van, maar ik dacht van de week wel dat de plaatsing op het platte dak een issue kan worden bij het vervangen of repareren van de dakbedekking.
Een airco-unit is nog wel even op te tillen maar bij een 100 kilo wegende WP is dit iets lastiger. Mogelijk even een kraantje erbij die de unit iets omhoog houdt, de draagconstructie er even onderuit en dan kunnen ze er onder werken?

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
g-j-t schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:27:
wij hebben nog een vrij nieuw huis en hebben hier (hopelijk) voorlopig geen last van, maar ik dacht van de week wel dat de plaatsing op het platte dak een issue kan worden bij het vervangen of repareren van de dakbedekking.
Een airco-unit is nog wel even op te tillen maar bij een 100 kilo wegende WP is dit iets lastiger. Mogelijk even een kraantje erbij die de unit iets omhoog houdt, de draagconstructie er even onderuit en dan kunnen ze er onder werken?
Dit zijn inderdaad wel zaken waar over nagedacht zou kunnen worden.
Een paar zonnepanelen koppel je los en zet je zo aan de kant.
Ook een Warmtepomp buitenunit van 50KG kun je niet zomaar "even" optillen. Je zit ook nog met een zooi vrij fragiel leidingwerk. Een knik in een leiding zit er snel in, maar is er niet zomaar uit!

p.s. de leeftijd van een dak maakt weinig verschil met hoeveel trillingen invloed kunnen hebben om het leefgenot er onder.

[ Voor 6% gewijzigd door smartsys op 20-02-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:33
smartsys schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:23:
[...]

p.s. de leeftijd van een dak maakt weinig verschil met hoeveel trillingen invloed kunnen hebben om het leefgenot er onder.
Klopt, de tekst "geen last van" sloeg ook op het vervangen van de dakbedekking. We hadden wel degelijk last van een lichte lage brom in huis onder sommige omstandigheden (bevroren dak). Met behulp van dit topic is e.e.a. wel opgelost.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

smartsys schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:23:
[...]

Ook een Warmtepomp buitenunit van 50KG kun je niet zomaar "even" optillen. Je zit ook nog met een zooi vrij fragiel leidingwerk. Een knik in een leiding zit er snel in, maar is er niet zomaar uit!
De dakdekker die bij ons een nieuwe laag bitumen er op deed lukte het nog wel met onze 60kg unit. Kon het kant voor kant optillen en onderdoor branden. Heeft t in zijn eentje netjes gedaan.

3 dakdekkers over de vloer gehad, 1 zei kan niet en dat ding moet tijdelijk van het dak af, 2 zei kan wel op eigen risico, 3 zei kan wel en bij een fout is hij wel aansprakelijk. Nr 3 heeft het netjes gedaan.

Moet het alleen niet zo ellendig zijn dat alles er af moet. Maar een nieuwe laag over een oude laag kan wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 20-02-2024 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smartsys
Ik heb mijn dak met een speciale dak verf wit geschilderd. Was een idee van de buurman. Scheelt ruim 3 graden in de zomer. Is ook een extra laag die nu eerst moet slijten voordat de bitumen weer slijten.
Daarna weer nieuwe verf erover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
smartsys schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:39:
Ik heb mijn dak met een speciale dak verf wit geschilderd. Was een idee van de buurman. Scheelt ruim 3 graden in de zomer. Is ook een extra laag die nu eerst moet slijten voordat de bitumen weer slijten.
Daarna weer nieuwe verf erover.
Grappig, welke verf is dit, heb je een link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ongetwijfeld een of andere PFAS pasta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smartsys
Whiskey48 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:16:
[...]

Grappig, welke verf is dit, heb je een link?
Als ik het me goed herinner Aquaplan - Dak Reflect

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:38
Op aanraden vanuit het Vaillant topic stel ik mijn vraag ook hier.

Ik heb sinds enkele weken een Vaillant 55/5 (split unit) aan de gevel hangen, helaas met behoorlijk geluidshinder in huis. Buiten is die echt zo stil als het maar kan, maar binnen hoor ik een constante bron (als de warmtepomp draait) en we voelen ook regelmatig getril als we in bed liggen.

De warmtepomp en beugel voel ik ook behoorlijk trillen. Ook de koelleiding voel ik in huis heel lichtjes trillen.

Ik heb wat foto's gemaakt van hoe deze nu opgehangen is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3uW7SKl5a-ZsFa8TbEVZTklJvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fuz3iO5c7fqkTO9V1UitB19a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LX2WJ4w0xoTUkXMd0iRwEDUI1Xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XimW70b3slCitv36atqRSOI9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4kuwDvLMuRpVW0oS0aW_dU-EPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HsrgrBRJcaVMBwQ31qllKQq3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnedbZvRXBgB7gBhJGorYD_Kx-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNfPtm2yYV6aqKQYR1yldOmN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-zHUbAtaU6HnzgzYanXp3ubaNs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhbayzI39rdsLo1Ch8uFTLZq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPW-y3zZRmhhC4UCvSzlfBG4lrg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8K15L6zMWTSuPN8CYG6M5k6y.jpg?f=fotoalbum_large

Zou het plaatsen van veren hier nog kunnen helpen? Vanuit het Vaillant topic zijn de meningen verdeeld over veren. Of zien jullie nog andere dingen die beter kunnen?

Het plat dak is een houten constructie, vandaar dat er gekozen is voor een muurbeugel.

Onder de airco, die ernaast hangen, moeten ook nog andere dempers. Die hebben we alleen overdag en dan specifiek voor de werkkamer aan, dus daar is de overlast minder erg. Daar zat ik te denken aan https://www.bol.com/nl/nl...3x8C7PQBKJwxoCzqEQAvD_BwE en dan uiteraard voor het juiste gewicht.

• Blihi
Ik zie een aantal aandachtspunten: Ten eerste: zet die buitenunit op veren inderdaad.

Tweede punt: De koelleidingen buiten moeten omwikkeld worden met PVC tape. Als de installateur dat niet heeft gedaan, dan terug laten komen. Op deze manier voldoet de installatie niet (je ziet zelfs het koper) en de vogels zullen je isolatie wegvreten. Beter is nog om extra te isoleren en dan PVC tape er omheen te doen.

Derde punt: Beugel de koelleidingen: Zet deze vast aan de muur op twee plaatsen, of fixeer ze aan de beugel (maar eerst tape er omheen). Zorg ook dat er geen spanning op staat. Nu lijkt het alsof de leiding die bij de unit wegloopt richting de gevel vrij strak tegen de beugel aan staat. Dat geeft ook trillingen door. Buig ze liever lichtjes weg van de gevel.
Pagina: 1 ... 7 ... 16 Laatste