Hartje Rotterdam hier, zelfde constructie gemaakt. Aluminium buis 50mmx50mmx4mm want dat werkt en schroeft toch wel wat makkelijker als staal of RVS. Uitstekend gelukt, behalve op de overloop, waar mijn dakkapel staat trillingen en gebrom nagenoeg volledig verdwenen.
Mijn huis is gemaakt voor stilte en muziek met de juiste akoestiek-maatregelen. Dit alles voor zover dat dan kan, in een grote stad. Ik leef en woon een etage lager en had daar (een aantal jaar eerder) wekelijk alle trucs uitgehaal die ik kon verzinnen. Je kan het zo gek niet verzinnen of ik heb het toegepast. Heel wat energie en moeite gekost, maar het contactgeluid/gebrom bij bepaalde snelheid/frequentie was er toch of en toe en meer naarmate het kouder werd. Vooral als het erg koud werd toch nog soms irritant aanwezig, ondanks alles. Was wel minder als in het begin maar nooit volledig weg.
Mijn warmtepomp koelt ook id zomer (daarvoor heb ik mijn laag-temperatuur radiatoren gemod maar dat terzijde) en dan had ik weinig tot geen last.
Dit is wat ik hiervoor had gedaan.
1. Rubber vierkanten op de dakkapel met daarop 4 grote garagestoep tegels. Daarop vast met rvs bouten een kunststof plaat waarop de rest vd constructie was/is verankerd/kon worden vastgeschroefd. (Dit is nu nog de basis, zoals je kunt zien op de foto's).
2. Een kast gemaakt waarop de unit stond met een 15cm matras erin waarbij de onder en bovenliggende delen (zwevend) los op elkaar lagen (die heb ik nu weggehaald).
3. Een commercieel verkrijgbare omkasting (voor demping van geluid door de lucht) op een omliggend frame van kunststof (die beide heb ik nu ook weggehaald).
4. Metalen veerpootjes (die heb ik opnieuw gebruikt)
5. Rubber voetjes onder de unit zelf (die heb ik opnieuw gebruikt)
6. Bitumen platen "all over" de in en buiten de vlakke kastdelen. Loodflap stukken om de achterdeel vd motor van de ventilator zodat die meer massa heeft (vastgezet met 2 grote roestvrijstalen buisklemmen).
7. De palen (die verankerd/geschroefd waren op de vloer vd bovenetage) van mijn dakkapel los gelegd/gezaagd ( en zwevend gemaakt op de vloer vd bovenetage (zie de binnen fotos)
De nieuwe constructie van dit forum lijkt me uniek en werkzaam wgs 4-5 redenen.
1 Het zwaarte punt wordt beter verdeeld over de 4 metalen veerpootjes
2 Het zwaarte punt wordt beter verdeeld id breedte. Zodat de constructie minder zal bewegen in zware wind of ooit eventueel kan omvallen in extreme wind. (Dit in vergelijking met alleen veerpootjes gemonteerd direct onder de poten vd unit)
3 Lijkt me ook beter voor de connecties vd koelvloeistof slangen die minder bewegen/evt loskomen.
4 Bij tempraturen net boven en onder 0, kan door ijsvorming (in en onder de kast) zich nagenoeg niet opnieuw verbinden met de onderliggende constructie en zo weer contact geluid veroorzaken. Vanwege het hoogte verschil van zo'n 20cm.
5 Blijkbaar heeft contact geluid moeite om zich door deze H-constructie (met metalen veer-voetjes) door te zetten naar het houten frame van het huis.
Ik weet niet wie dit verzonnen heeft maar het is redelijk briljant of misschien al eerder toegepast? Of was het puur geluk, zoals met veel ontdekkingen/constructies.
Doe dit nooit zo snel, maar hierbij mijn verslag van één vd projecten van mijn huis ten voordele van wie het eventueel ook overweegt te doen.
[
Voor 18% gewijzigd door
Giljohn op 09-01-2024 17:45
]