• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 31-07 18:56
@helpme Die veren zijn wel goedkoper te vinden: https://www.asvairco.nl/a...iekit-3-rood/#description

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 27-07 20:22
Anoniem: 1221402 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:00:
Hier ook eindelijk zo ver. In de slaapkamer die er zowat naast ligt en de aanbouw waar die op staat merk je het nog wel. In de woonkamer is het wel weg. Zal de buurman eens moeten vragen hoe zij het ervaren in hun woonkamer nu. Daar was het grootste overlast.

Wat een naar klusje. De koelleidingen wilden niet meewerken, moesten het geheel uiteindelijk een kwartslag draaien.
[Afbeelding]
Ik heb met een chemisch anker een 40mm M8 draadeind in de betontegels vast gemaakt, 15mm uitstekend voor de soleco veren.
[Afbeelding]
Op de ergste positie het geluid gemeten, bovenin een hoek van de aanbouw. Heb het op max vermogen laten draaien vandaag, waar op 65Hz -45dB nog oke was gezien de 9c buitentemp. Als het onder de 2 komt wordt het veel erger wanneer het rubber van de bigfoots stug zijn.

+-15dB gedempt op de meest ongunstige positie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WP uit: [Afbeelding]
Ziet er goed uit! Wat weegt die buitenunit ongeveer?
Heb jij het frame zelf gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

@Thiazzz 60kg unit. Frame zelf gemaakt met RVS kokers van 40x40x3. 12 gaten boren was een leuk klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Anoniem: 1221402 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:02:
@Thiazzz 60kg unit. Frame zelf gemaakt met RVS kokers van 40x40x3. 12 gaten boren was een leuk klusje.
Het juiste boortje, laag toerental en veel boorolie...

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Blihi schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:47:
[...]

Het juiste boortje, laag toerental en veel boorolie...
Dat heb ik inderdaad gedaan, 5% cobalt boren, toeren berekend adhv de diameter en een hoop olie. Variërend in aanzet. Probeerde eerst van 4 naar 8. Uiteindelijk 4 - 6 - 8 - 10 gedaan. Het boorde prima, maar 8mm na een 5-6 tal gaten niet meer, waardoor de bramen ervoor zorgden dat een M8 bout niet bij elk gat lekker erdoorheen ging. Uiteindelijk met stappen van 2mm en per kant boren ging het wel.

Was ook niet de meest fijne kolomboor, die van werk gebruikt die door leerlingen misbruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Tjee wat klinkt dat lastig. Hier gewoon direct naar 10mm geboord met boortje van de bouwmarkt in een eenvoudig kolomboormachine. Beetje olie om te koelen en wel zorgen dat ie scherp is, en anders eerst even slijpen. Zo spannend is rvs nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb geen kolomboor, dus gewoon met een oude 230V handboormachine (gebruik ik normaal om verf te mengen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:57
Allereerst iedereen bedankt voor de reacties!

De installateur en Vaillant zijn hier van de week geweest om naar het geluid te luisteren. Ze hebben geen gekke geluiden geconstateerd en alles was binnen de marges... De Vaillant monteur was geen voorstander van muurbevestiging en al helemaal niet tegen een slaapkamer muur aan.

De Vaillant monteur had twee opties:
1. De buitenunit op het platte dak plaatsen met 100KG aan tegels eronder. We hadden daarna waarschijnlijk wel wat geluidsoverlast in de garage, maar dat is opzich geen probleem. Hij kon alleen geen garanties geven dat het dak geen geluiden gaat overbrengen aan de rest van het huis.

2. Veren tussen de ophangbeugel en de warmtepomp. Hij had hier zelf geen ervaring mee, en ze hebben ze ook niet vanuit Vaillant, maar hij had er wel goeie verhalen over gehoord. Deze optie gaan we dan ook proberen. De installateur gaat veren bestellen en ik moet ze er zelf onderplaatsen.

Vraagje aan jullie, rubberen dempers er tussenuit en de veren er weer tussen of wordt het een combi van veren en rubberen dempers?

M.b.t. de koelleidingen waar geen PVC tape omheen zit, dit is niet nodig volgens Vaillant aangezien hun isolatiemateriaal tegen UV en vogeltjes beschermd zijn. De huidige afwerking is voldoende volgens hem.

Ook de koelleidingen buiten extra vastzetten was niet nodig volgens hem.

Eerst volgende week maar eens die veren plaatsen. Ga ik daarna zelf misschien de buitenleidingen extra isoleren (als dat zin heeft) en met PVC tape afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-07 03:01

Disaster-Master

ùit De Haag

Even kleine update van mijn bericht van eind januari

Installateur is geweest. Echter beetje teleurstellende ervaring. De mail wisseling met de planner was goed. Die wist alles van wat ik aangedragen had. Echter de monteur die wist van niks. Die had alleen "service onderhoud" en mijn adres op zn tablet staan. Tja. En geen ladder mee. Hoe wil je anders boven op dak komen zonder ladder? Kwam later in de middag terug met grote ladder (10 meter hoog moet ie) maar dat is niet te doen met 1 persoon. Daarbij: het was inmiddels windkracht 5. Ook niet echt verantwoord. Nog daaarbij: ook geen dempingsveren mee. Tja. dan hoef je al helemaal niet naar boven?

Maar: ik ben wel 1 ding wijzer (wist ik niet) de uitblaas temperatuur bij verwarmen. Als dat minimaal 50 graden is dan is er naar zijn zeggen geen tekort aan koudemiddel. Zodra er niet voldoende koudemiddel in zou zitten, dan zou die 50 graden niet gehaald worden. Ik had 53 graden en op een ander binnendeel (dichterbij) 55 graden. Daarbij gaf hij ook aan dat opnieuw vacumeren niet hoeft. Als er teweining in zit, dan zit er ergens een lekkage (zoals hier ook al benoemd) en dat lijkt niet het geval.

t.b.c. : nieuwe afspraak zal worden gepland, met 2 man, met lange lader, met veren. En dan gaan we weer verder zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 09-08 21:46
Disaster-Master schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:16:
Even kleine update van mijn bericht van eind januari

Installateur is geweest. Echter beetje teleurstellende ervaring. De mail wisseling met de planner was goed. Die wist alles van wat ik aangedragen had. Echter de monteur die wist van niks. Die had alleen "service onderhoud" en mijn adres op zn tablet staan. Tja. En geen ladder mee. Hoe wil je anders boven op dak komen zonder ladder? Kwam later in de middag terug met grote ladder (10 meter hoog moet ie) maar dat is niet te doen met 1 persoon. Daarbij: het was inmiddels windkracht 5. Ook niet echt verantwoord. .
10 meter hoog? Dat is op het dak van de tweede verdieping. Dat is wel heel erg hoog voor een ladder. Als monteur zou ik er vriendelijk voor bedanken en een hoogwerker laten komen.
Ik vraag me ook af of dit arbo-technisch wel mag...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Nee, die hoogte mag niet met een ladder nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master
  • Laatst online: 29-07 03:01

Disaster-Master

ùit De Haag

Dat klopt, maar hun zijn hier toe bereid en zolang zij dat willen is het mij prima. Bij de laatste beurt gingen ze ook op die manier naar boven (toen hadden ze de ladder overigens ook vergeten). De zonnepanelenboer ging ook nadat alles met de kraan omhoog was gehesen ook met de ladder op en neer. Alle 3. Dus tja…

Niet mijn probleem of dit wel of niet mag. Een hoogwerker is uiteraard beter, veiliger. Maar ook duurder voor mij. Ze moeten gewoon op die ladder niet omlaag lazeren ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Disaster-Master op 01-03-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:32
Disaster-Master schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 23:01:
Dat klopt, maar hun zijn hier toe bereid en zolang zij dat willen is het mij prima. Bij de laatste beurt gingen ze ook op die manier naar boven (toen hadden ze de ladder overigens ook vergeten). De zonnepanelenboer ging ook nadat alles met de kraan omhoog was gehesen ook met de ladder op en neer. Alle 3. Dus tja…

Niet mijn probleem of dit wel of niet mag. Een hoogwerker is uiteraard beter, veiliger. Maar ook duurder voor mij. Ze moeten gewoon op die ladder niet omlaag lazeren ;)
Opdrachtgever is ook verantwoordelijk bij een ongeval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:59:
[...]

10 meter hoog? Dat is op het dak van de tweede verdieping. Dat is wel heel erg hoog voor een ladder. Als monteur zou ik er vriendelijk voor bedanken en een hoogwerker laten komen.
Ik vraag me ook af of dit arbo-technisch wel mag...
Je mag tot 10 meter hoogte met een ladder mits goed geborgen.

Advies is een torenladder-steiger.

Je mag vanuit een hoogwerker niet het dak op, deze mag je alleen betreden/verlaten via het deurtje.

Ik zeg altijd gewoon je gezonden verstand gebruiken :)

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 01-03-2024 23:35 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Technician- schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 23:21:
[...]

Opdrachtgever is ook verantwoordelijk bij een ongeval
Daar staan dus heel veel mensen niet bij stil, en de schadeclaims / boetes zijn niet mals te noemen bij een ongeval. Wat natuurlijk ook terecht is.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 01-03-2024 23:36 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:54
helpme schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:49:

De installateur en Vaillant zijn hier van de week geweest om naar het geluid te luisteren. Ze hebben geen gekke geluiden geconstateerd en alles was binnen de marges... De Vaillant monteur was geen voorstander van muurbevestiging en al helemaal niet tegen een slaapkamer muur aan.

1. De buitenunit op het platte dak plaatsen met 100KG aan tegels eronder. We hadden daarna waarschijnlijk wel wat geluidsoverlast in de garage, maar dat is opzich geen probleem. Hij kon alleen geen garanties geven dat het dak geen geluiden gaat overbrengen aan de rest van het huis.

2. Veren tussen de ophangbeugel en de warmtepomp. Hij had hier zelf geen ervaring mee, en ze hebben ze ook niet vanuit Vaillant, maar hij had er wel goeie verhalen over gehoord. Deze optie gaan we dan ook proberen. De installateur gaat veren bestellen en ik moet ze er zelf onderplaatsen.

Vraagje aan jullie, rubberen dempers er tussenuit en de veren er weer tussen of wordt het een combi van veren en rubberen dempers?

M.b.t. de koelleidingen waar geen PVC tape omheen zit, dit is niet nodig volgens Vaillant aangezien hun isolatiemateriaal tegen UV en vogeltjes beschermd zijn. De huidige afwerking is voldoende volgens hem.

Eerst volgende week maar eens die veren plaatsen. Ga ik daarna zelf misschien de buitenleidingen extra isoleren (als dat zin heeft) en met PVC tape afwerken.
Veren tussen de beugel en de WP, en rubber dempers er tussenuit. Is een wereld van verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

Als dat platte-dak een houten balkconstructie heeft: niet doen. Die 100 kg gaat het verschil niet maken.

Rubbers er uit, veren er in.
Dat zou al het isolatiemateriaal zijn volgens de verpakking. Maar goed, ieder zijn geloof. Ik kwam laatst nog van die half aangevreten leidingen tegen ergens. Had er even een foto van moeten maken.
Dat geeft geen vertrouwen. Leidingen horen gewoon gebeugeld te worden. Het gebeurt vaak niet, maar zou wel moeten.
Die veren zullen al veel helpen gok ik. Stukje PVC tape maakt het gewoon netjes af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Onze wp horen we goed maar die staat al in de tuin op bigfoots. Hij staat zo'n 15 cm van de gevel van de garage en richting de zijkant van de tuin. Als we drukken tegen de behuizing wordt het stiller, maar als hij een defrost moet doen of het Sww vat vullen maakt hij veel herrie. Zouden dan de veren, omdat hij al op de grond staat, ook werken? Een heel stalen frame past niet maar is denk ik ook niet nodig. De buizen komen uit de grond. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JaQT5PqDGIedWNMYLqKGEud2Nk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HRj4OIXMR96YFMMe0TZX0rR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:31
Waypoint schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:30:
Onze wp horen we goed maar die staat al in de tuin op bigfoots. Hij staat zo'n 15 cm van de gevel van de garage en richting de zijkant van de tuin. Als we drukken tegen de behuizing wordt het stiller, maar als hij een defrost moet doen of het Sww vat vullen maakt hij veel herrie. Zouden dan de veren, omdat hij al op de grond staat, ook werken? Een heel stalen frame past niet maar is denk ik ook niet nodig. De buizen komen uit de grond. [Afbeelding]
Hier zou je binnen sowieso niks van moeten horen. Is het een monoblock of split? In geval van monoblock, is er wel een stuk flexibele leiding gemonteerd direct bij de buitenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Insert12 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:04:
[...]

Hier zou je binnen sowieso niks van moeten horen. Is het een monoblock of split? In geval van monoblock, is er wel een stuk flexibele leiding gemonteerd direct bij de buitenunit?
Ik heb een split , dus zowel binnen als buiten unit.
De binnen unit hoor ik nooit , maar de buiten unit maakt als hij aan de bak moet behoorlijk was herrie . Zal van de week wel eens een filmpje maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-08 15:18
Blihi schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:50:
[...]

Als dat platte-dak een houten balkconstructie heeft: niet doen. Die 100 kg gaat het verschil niet maken.
Interessant. Op veel plekken lees je dat massa trillingen tegengaat. Immers hoe meer massa, hoe meer energie er nodig is om dit in trilling te brengen. Die energie is een vaste waarde, dus zou je zeggen dat meer massa = minder trilling. Als je dan van bijv. 30kg naar 100kg gaat, moet het toch minder worden?

Helemaal weg zal het waarschijnlijk niet zijn, maar als je iets met 2 tot 3 dB kunt dempen is het toch weer 2 tot 3 dB minder. Dit kan toch het verschil zijn tussen wel nachtrust en géén nachtrust als je eronder ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
smartsys schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:58:
[...]

Interessant. Op veel plekken lees je dat massa trillingen tegengaat. Immers hoe meer massa, hoe meer energie er nodig is om dit in trilling te brengen. Die energie is een vaste waarde, dus zou je zeggen dat meer massa = minder trilling. Als je dan van bijv. 30kg naar 100kg gaat, moet het toch minder worden?

Helemaal weg zal het waarschijnlijk niet zijn, maar als je iets met 2 tot 3 dB kunt dempen is het toch weer 2 tot 3 dB minder. Dit kan toch het verschil zijn tussen wel nachtrust en géén nachtrust als je eronder ligt.
Zeker, maar 100kg is te weinig om echt verschil te maken. Je moet dan een veel grotere massa toevoegen.

Er heeft hier wel eens een post over gestaan, maar je zou dan eigenlijk echt stijve betonbalken (dus niet een paar tegels) moeten gebruiken om de unit daar weer op veren op te zetten. Bij een balkenconstructie moet je namelijk ook het gewicht zoveel mogelijk over de balken verdelen om trillingen tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa91
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-03 23:06

Wat vooral opvalt, is de ophanging. Gebruik gemaakt van L profielen, dus betekend geen stijfheid onder de trillingsdempers. Wil je dat de trillingsdempers of vere wat doen, dan zou je meer stijfheid moeten creeeren onder de demper (verticaal evenwicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:57
bassa91 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:36:
[...]

Wat vooral opvalt, is de ophanging. Gebruik gemaakt van L profielen, dus betekend geen stijfheid onder de trillingsdempers. Wil je dat de trillingsdempers of vere wat doen, dan zou je meer stijfheid moeten creeeren onder de demper (verticaal evenwicht).
Mijn kennis reikt even niet ver genoeg om te begrijpen wat je schrijft. As ik het goed begrijp is de beugel gemaakt van U-profielen toch? Of bedoel je dat ze in een L vorm tegen de muur zijn gemonteerd? Als ik op muurbeugels op internet zoek dan zijn ze allemaal vergelijkbaar met diegene die Vaillant heeft geleverd. Heb je zo tips hoe ik meer stijfheid zou kunnen realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa91
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-03 23:06
helpme schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:23:
[...]

Mijn kennis reikt even niet ver genoeg om te begrijpen wat je schrijft. As ik het goed begrijp is de beugel gemaakt van U-profielen toch? Of bedoel je dat ze in een L vorm tegen de muur zijn gemonteerd? Als ik op muurbeugels op internet zoek dan zijn ze allemaal vergelijkbaar met diegene die Vaillant heeft geleverd. Heb je zo tips hoe ik meer stijfheid zou kunnen realiseren?
In dit geval bedoel ik inderdaad in L vorm tegen de muur. Vanuit trillingtechnisch oogpunt wil je onder de trillingdempers altijd een zo groot mogelijke stijfheid voor een optimale werking van de dempers. Bij een lage stijfheid (in dit geval) zijn de trillingdempers vaak stijver dan de onderliggende constructie en dus worden de trillingen 1 op 1 doorgegeven. Je zou ook kunnen denken aan een soort driehoek, waardoor je wat meer verticale stijfheid creeert.

Mooiste zou zijn om de unit op grote rubberen blokken te zetten, los van de muur op een harde ondergrond.

[ Voor 4% gewijzigd door bassa91 op 07-03-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-08 19:04
Ik ben van plan een 6 kW monoblock te laten installeren op onze houten aanbouw (werkkamer) uit 2016. Als er kauwtjes (vogels) over het dak huppelen horen we dit binnen.

Toch heb ik de indruk dat met een constructie met gerecyclede opstellingsbalken met veren de trillingen vrijwel 100% gedempt kunnen worden als ik dit topic lees. Of zijn er ook mensen die het niet opgelost krijgen of het echt afraden in mijn situatie? Ik kan mij ook voorstellen dat de A-merk stillere warmtepompen het nog makkelijker maken, of zegt het stil zijn misschien weer niet zo veel over trillingen en de resonantie als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 00:27
Mijn indruk is dat veren helpen, maar vooral ook een breder frame met veren.
De trillingen die een WP dan overdraagt zijn geen puntbelasting op 1 plek, maar meerdere belastingen verder uit elkaar. Daardoor ontstaan meerdere sinussen op verschillende plekken die elkaar gedeeltelijk weer opheffen, ipv 1 grote sinus die bouwdelen aan het resoneren krijgt op bepaalde eigenfrequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
gebruiker001 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:39:
Ik ben van plan een 6 kW monoblock te laten installeren op onze houten aanbouw (werkkamer) uit 2016. Als er kauwtjes (vogels) over het dak huppelen horen we dit binnen.

Toch heb ik de indruk dat met een constructie met gerecyclede opstellingsbalken met veren de trillingen vrijwel 100% gedempt kunnen worden als ik dit topic lees. Of zijn er ook mensen die het niet opgelost krijgen of het echt afraden in mijn situatie? Ik kan mij ook voorstellen dat de A-merk stillere warmtepompen het nog makkelijker maken, of zegt het stil zijn misschien weer niet zo veel over trillingen en de resonantie als gevolg.
Als je vogelstjes kunt horen lopen, dan zal het dak niet bepaald dik zijn. Ik zou me zorgen maken of dat wel goed gaat. Het beste wat je kunt doen is zorgen dat je het gewicht in ieder geval over een groot oppervlak verdeelt, dus een groot frame met 6 opstelpunten, waarbij je het frame op veren zet en die veren weer met grote voeten op het dak. Een balkendak heeft meestal een h-o-h afstand van 60, dus als je betonnen tegels van 100x100 pakt onder de voeten, dan verdeel je het gewicht over meerdere balken, waardoor je dus minder resonantie krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
ASW1 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:59:
Mijn indruk is dat veren helpen, maar vooral ook een breder frame met veren.
De trillingen die een WP dan overdraagt zijn geen puntbelasting op 1 plek, maar meerdere belastingen verder uit elkaar. Daardoor ontstaan meerdere sinussen op verschillende plekken die elkaar gedeeltelijk weer opheffen, ipv 1 grote sinus die bouwdelen aan het resoneren krijgt op bepaalde eigenfrequenties.
Ik heb ook de indruk dat een frame met een beetje lengte slecht trillingen kan doorgeven. Ook verwacht ik dat kunststof opstelbalken de trillingen veel beter dempen dan staal/rvs. Geef met een hamer een klap op een stalen of kunststof balk en die stalen balk zal veel meer trillingen doorgeven. De dempingsfactor van kunststof is veel hoger.

Kunststof balkje is ook nog eens goedkoper en geen corrosie. Toch zie ik vooral staal/rvs hier voorbij komen. Dus als ik het mis heb lees ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Blihi schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:08:
[...]

Als je vogelstjes kunt horen lopen, dan zal het dak niet bepaald dik zijn. Ik zou me zorgen maken of dat wel goed gaat. Het beste wat je kunt doen is zorgen dat je het gewicht in ieder geval over een groot oppervlak verdeelt, dus een groot frame met 6 opstelpunten, waarbij je het frame op veren zet en die veren weer met grote voeten op het dak. Een balkendak heeft meestal een h-o-h afstand van 60, dus als je betonnen tegels van 100x100 pakt onder de voeten, dan verdeel je het gewicht over meerdere balken, waardoor je dus minder resonantie krijgt.
De overspanning is ca. 2 m. Ik kan er zelf prima over lopen (puntlast 85 kg). Dus denk dat Monoblock verdeeld over 4 punten met 25 kg per punt op een stoeptegel ook wel zal gaan. Onder de stoeptegel wil ik wel wat rubber tegels toepassen om beschadiging dakbekleding te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
gebruiker001 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:54:
[...]

Ik heb ook de indruk dat een frame met een beetje lengte slecht trillingen kan doorgeven. Ook verwacht ik dat kunststof opstelbalken de trillingen veel beter dempen dan staal/rvs. Geef met een hamer een klap op een stalen of kunststof balk en die stalen balk zal veel meer trillingen doorgeven. De dempingsfactor van kunststof is veel hoger.
Kunststof balkje is ook nog eens goedkoper en geen corrosie. Toch zie ik vooral staal/rvs hier voorbij komen. Dus als ik het mis heb lees ik het graag.
Kunststof balkjes dempen helemaal niets. Staal ook niet. Dat doen de veren of rubbers. De voorkeur gaat naar veren omdat rubbers in de kou verstijven en dus niet meer dempen, terwijl juist als het koud is de WP harder moet werken.

Hoe groter te overspanning, hoe beter de demping.
gebruiker001 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:56:
[...]

De overspanning is ca. 2 m. Ik kan er zelf prima over lopen (puntlast 85 kg). Dus denk dat Monoblock verdeeld over 4 punten met 25 kg per punt op een stoeptegel ook wel zal gaan. Onder de stoeptegel wil ik wel wat rubber tegels toepassen om beschadiging dakbekleding te voorkomen.
Ik zou zeggen lees het topic eens terug. Je moet echt nadenken over massa. vier stoeptegeltjes gaan het verschil niet maken. Het probleem van puntmassa's op 1 punt van de balk is dat de trillingen naar die ene balk gaan en dus niet verdeeld worden over meerdere dakbalken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
MarcGT schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:40:
[...]

Ik heb vorige week net voor de nieuwe kou periode de veerdempers verwijderd, onder de terrastegels de dunne rubberen plaatjes vervangen door 1cm dikke anti-trilmatjes en tussen de terrastegels en de bigfoots de Regufoam (D300 25mm) matjes geplaatst. Het probleem leek even verholpen maar nadat er op het balkon sneeuw en opvriezend condenswater bleef liggen, was het gebrom weer helemaal terug en erger zelfs. Met name de laatste 10 minuten voordat de Elga Ace in de defrost mode gaat.

Iemand nog tips?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kom bovenstaande foto tegen. De koude lucht van de warmtepomp is zwaarder dan warme lucht en blijft dus allemaal achter het balkon muurtje hangen. Volgens mij resulteert dit in een erg lage cop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ja, waarschijnlijk voldoet deze opstelling niet aan de eisen in de handleiding over vrije ruimte, maar dat is voor een ander topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Onze wp horen we goed maar die staat al in de tuin op bigfoots. Hij staat zo'n 15 cm van de gevel van de garage en richting de zijkant van de tuin. Als we drukken tegen de behuizing wordt het stiller, maar als hij een defrost moet doen of het Sww vat vullen maakt hij veel herrie. Zouden dan de veren, omdat hij al op de grond staat, ook werken? Een heel stalen frame past niet maar is denk ik ook niet nodig. De buizen komen uit de grond. [Afbeelding]
Ja, dat je die buitenunit hoort snap ik wel. Er is nul-komma-niks gedaan aan trillingsdemping (tenzij ik iets over het hoofd zie). En verder is de plaatsing op de grond met die zwarte balken op grind verre van optimaal.

Mijn advies is: stalen veren tussen wp en die zwarte balken.

Eventueel een stukje rubber (bijv. wasmachine dempingsmat van de Gamma) tussen het grind en de zwarte balk. Dat zorgt voor een stabielere positie (oneffenheid van het grind wordt 'weggedrukt'). Ik vermoed namelijk dat de wp een beetje wankelt...

Gegarandeerd van je geluidhinder af.

Is die 15 cm afstand tot je muur wel genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 16:18
gebruiker001 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:39:

Zie ook mijn post eerder in dit topic (greg-a in "Trillingen warmtepomp dempen").

Veren en eventueel rubber zijn het belangrijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03
Als we drukken tegen de behuizing wordt het stiller, maar als hij een defrost moet doen of het Sww vat vullen maakt hij veel herrie.
Als drukken op de buitenkant helpt dan suggereert dat resonantie in de behuizing. Het ligt voor de hand om dat eerst (provisorisch) aan te pakken: vastzetten, weghalen, beetje dempingsmateriaal ertussen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
Na een tegenslag waarbij het gas uit de warmtepomp is ontsnapt is deze nu gerepareerd en nu lijkt ook het trillen/brommen weg.

We zitten nu met hogere buitentemperaturen, maar als de pomp 1300watt trekt lijkt mij de mechanische uitwerking gelijk of het nu 2 of 12 graden buiten is. Het is alleen dat met 2 graden de warmte sneller uit de woning verdwijnt waardoor de pomp langer en vaker moet draaien om de gewenste binnen temperatuur aan te houden.
Wat ook nog kan is dat de rubber dempers onder de tegels en betonblokken nu efficiënter werken dan met temperaturen onder de 7 graden.

Voor nu kijk ik het allemaal even aan. Momenteel in ieder geval een hele grote blij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eagle2713
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-08 17:01
Dank voor de nuttige tips in dit topic. Graag koppel ik mijn ervaringen terug, ter inspiratie en/of tips.
De buitenunit stond met rubberen bigfoots op het houten platte dak. Deze was binnen goed hoorbaar tijdens het sweepen van de compressor tijdens/na een defrost. Na de unit op een aluminium frame op veren te hebben geplaatst was dit geluid niet meer aanwezig.

Heb gekozen voor een aluminium frame omdat dit makkelijk te bewerken is, niet roest en bij de sloop/recycling voor 5 euro/kilo (inc BTW) niet te duur is (Kelders, in Boxmeer).
Verder heb ik veren bij de Bauhaus gehaald en deze in een stukje aluminium vastgezet. Galvanische corrosie is misschien nog wel een dingetje. Uit voorzorg heb ik de schroeven en veren voorzien van een laagje EPDM rubber kit en zwarte verf.

Totale kosten 50 euro:
Aluminium: 40 euro
Veren: 7 euro
Schroeven ed.: 3 euro
Een impressie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQD39xnjFaIs6YXX78swX5QZAec=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/abiTc0AEAp5X64c0CwkEwTO7.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgHL0ncjgthMZ_JgDjxDp5HfHvA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/r7rQDVt9CYHvGcwe5oR5SG2W.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6_qVQeaI6X_4-WT2X52BDYrmpY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zhIqlasPDSiXHqHd9XsC6lZW.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFku63l3WLdTb6p54WbLxqISGg4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/S1zHsKEyE9bB3J0KANbKBM9L.png?f=fotoalbum_tile

Volgende keer zou ik alleen de orthogonale balken plaatsen en de gewichtsverdeling compenseren met de veersterkte. Verder zou ik ook gewoon 1 of 2 setjes veren kopen want het is toch wel wat gedoe om 3 tientjes te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Nice.

Ik neem aan dat de unit wel beschut staat, niet dat de wind er vol op kan komen, want dan zou hij van zijn plek geblazen kunnen worden. Deze veren beschermen niet tegen uittrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodo_be
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 29-03-2024
In verband met de plaatsing van airconditioners als L-L warmtepomp, is het goed om weten dat er min. aanbevolen afstanden voor de leidingen zijn tussen compressor en binnenunit installatie plaats. Bijv 3m min voor L-L warmtepomp. Bij mij is dit te kortbij geplaatst . Daikin bijv, raadt voor airco als warmtepomp aan om een 5m afstand te installeren tot de binnenunit .

Ik heb een Daikin multisplit 3MXM65 waar de leiding helaas een gezoem van een soort sol/la - toon genereert.
Hoorbaar in de kamer waar bijv de binnenunit uitstaat en als de compressor draait voor andere unit(s).
Ook vertelde de , behulpzame, support, dat een `muffler` kan helpen. : https://www.youtube.com/watch?v=LaxwojGKugc Dus mogelijk interessant voor units dichtbij compressor.

[ Voor 4% gewijzigd door jodo_be op 27-03-2024 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Maar dat is dan gewoon een installatiefout en daar mag de installateur voor terugkomen. De handleiding is heel duidelijk over de minimale leidinglengte. Bij mijn Toshiba is die 5 meter en zoveel leiding zit er ook tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle2713
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-08 17:01
Blihi schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:37:
Nice.

Ik neem aan dat de unit wel beschut staat, niet dat de wind er vol op kan komen, want dan zou hij van zijn plek geblazen kunnen worden. Deze veren beschermen niet tegen uittrekken.
Dat is een goed punt. Heb wat tegen de unit staan duwen en trekken zonder dat tie van zn veren viel. En verder staat de unit vrij beschut. Lijkt met heel sterk dat het zo mis gaat. Maar mocht het toch zover komen kan ik staaldraad met schroeven vastzetten in de stenen en aan het frame om de trekbelasting op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:19
Wij gaan een andere woning betrokken uit 1992 welke we ook gaan verduurzamen.
We kiezen voor een monoblock warmtepomp met een buitenunit gewicht van ca. 120kg.
Deze willen we graag plaatsen op de uitbouw welke wordt voorzien van een houten dakconstructie (nog te realiseren).
Nu zijn we enigszins bang voor het geluid wat de buitenunit gaat creeren, gezien we hier zelf onder slapen.
De vraag is dus of mensen hier advies in hebben?
Ik zie bij de openingspost al een goede oplossing met een staalconstructie.

En als je het brommen/trillingen van de buitenunit hebt opgelost, hoe dan voorkomen dat de leidingen van een monoblock warmtepomp gaan trillen/brommen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AT_Vdr0FKIr0EovKtX5UcW98BLI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YT9kosWW0BURBWRqQAy5eIkR.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-08 03:07
@BaBoK Stukje flex leiding ertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
Als je nu al weet dat er een zware warmtepomp op het dak komt is hier misschien ook in de constructie van het dak zelf rekening mee te houden?

Misschien de hoeveelheid balken verhogen op de plek van de warmtepomp of balken daar aan elkaar verbindingen met tussenstukken.

In mijn geval is het platte dak een gedeelde constructie met de buren.
Het zijn balken die aan de woningzijde op muur rusten en in de midden ondersteund worden door een muur.
Op deze balken ligt een laagje standaard multiplex en daarop ligt een bitumenlaag. Het dak is verder ook niet geïsoleerd.

Volgens mij zijn er ook systemen waarbij de warmtepomp gefixeerd wordt aan het dak.
Dit kan als er met de bouw al rekening wordt gehouden met de exacte plaats van de warmtepomp.
En zijn momenteel ook horizontaal te plaatsen buiten units. Die hebben een veel groter oppervlak dan een staande unit en daardoor wordt het gewicht ook meer verdeeld en is de bron van trillingen ook meer verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
smartsys schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:44:
Na een tegenslag waarbij het gas uit de warmtepomp is ontsnapt is deze nu gerepareerd en nu lijkt ook het trillen/brommen weg.

We zitten nu met hogere buitentemperaturen, maar als de pomp 1300watt trekt lijkt mij de mechanische uitwerking gelijk of het nu 2 of 12 graden buiten is. Het is alleen dat met 2 graden de warmte sneller uit de woning verdwijnt waardoor de pomp langer en vaker moet draaien om de gewenste binnen temperatuur aan te houden.
Wat ook nog kan is dat de rubber dempers onder de tegels en betonblokken nu efficiënter werken dan met temperaturen onder de 7 graden.

Voor nu kijk ik het allemaal even aan. Momenteel in ieder geval een hele grote blij.
Hier nog een laatste update van mijn kant.
Na de reparatie en opnieuw vullen van de Elga Ace 6KW is het trillingsgeluid met 95% afgenomen. Wij horen de unit nu wel draaien, maar er is zeker geen sprake meer van een brom. Mogelijk dat er bij de initiële installatie iets fout heeft gezeten. Ik zal het nooit te weten komen. Ik had zelf de oorspronkelijke brom al met een goede 20dBm minder luid weten te krijgen, maar hij was nog steeds aanwezig.
Momenteel is binnen met de meter op de telefoon de warmtepomp niet meer uit het achtergrondgeluid te halen.
Er is geen moment meer geweest dat ik hinder heb ondervonden aan de warmtepomp. Helaas hebben we geen vriestemperaturen meer gehad, dus ik weer nog niet hoe de boel zich bij meer serieuze koude gaat houden, maar momenteel ben ik super tevreden met zoals het nu is.

Een ieder die nuttige bijdragen heeft geleverd wil ik bij deze hartelijk bedanken. _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik heb bijna het gehele forum gelezen over trillingen van een buitenunit op een houten dak. Dit is voor veel mensen een probleem als ik het zo lees. Alle tips uitgeprobeerd, maar ik bleef een brom horen.
Ik heb 4 rubber dempers op een bigfoot en die weer op een rubber tuintegel. Het hielp niet om de unit stil te krijgen, tot vandaag.
De oplossing was 3 dubbelde noppenfolie met luchtkussentjes onder de bigfoot. Elk materiaal dempt bepaalde frequenties. Tegen lage helpt rubber kennelijk niet zo goed. Ik hoop dat andere mensen er wat aan hebben.
https://tweakers.net/foto...2YbdOgD4rLtQIbOP34Xu5.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door peter123 op 11-04-2024 16:02 ]

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 23:11

Cr3ator

1 bar is geen bar

peter123 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:59:
Ik heb bijna het gehele forum gelezen over trillingen van een buitenunit op een houten dak. Dit is voor veel mensen een probleem als ik het zo lees. Alle tips uitgeprobeerd, maar ik bleef een brom horen.
Ik heb 4 rubber dempers op een bigfoot en die weer op een rubber tuintegel. Het hielp niet om de unit stil te krijgen, tot vandaag.
De oplossing was 3 dubbelde noppenfolie met luchtkussentjes onder de bigfoot. Elk materiaal dempt bepaalde frequenties. Tegen lage helpt rubber kennelijk niet zo goed. Ik hoop dat andere mensen er wat aan hebben.
Hopelijk blijft de folie ook langdurig heel. Mooie oplossing dan. Heb je ook massa toegevoegd? Veel oplossingen hierboven gebruiken ook betontegels tussen het dak en de bigfoots. Bij mij zelf deed dat ook veel goed.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Cr3ator schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:03:
[...]

Hopelijk blijft de folie ook langdurig heel. Mooie oplossing dan. Heb je ook massa toegevoegd? Veel oplossingen hierboven gebruiken ook betontegels tussen het dak en de bigfoots. Bij mij zelf deed dat ook veel goed.
Ja dat had ik gedaan, maar was bij mij geen oplossing. Bij veel mensen wel ja. Werd bij mij alleen maar erger. Ik ben nog aan het nadenken voor een permanente oplossing, maar voor nu is het even goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Leuke goedkope suggestie.

Ik merk wel dat je op de foto nog lang niet alle tips hebt geimplementeerd: Groot frame op veren zou de problemen ook oplossen, maar als het zo goed is is het goed.

Staat de WP niet te laag met die lage bigfoots? Krijg je bij defrosts niet een enorme ijsplaat op je dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@peter123 Permanente oplossing: De juiste veren.
Er wordt hier weinig succes gemeld met rubber of matjes en bijna 100% succes met veren aan een frame.
Luchtkussens zijn een interessante en goedkope optie, maar ik ben bang dat het dempende effect verdwijnt bij vorst icm nattigheid.
Houd ons komende winter op de hoogte :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:09:
[...]
Ik merk wel dat je op de foto nog lang niet alle tips hebt geimplementeerd: Groot frame op veren zou de problemen ook oplossen, maar als het zo goed is is het goed.
Staat de WP niet te laag met die lage bigfoots? Krijg je bij defrosts niet een enorme ijsplaat op je dak?
Ik had bijna een groot frame gemaakt ja :) Was wel mijn laatste redmiddel denk ik.
Defrosts heb ik nog niet meegemaakt, we gaan het zien allemaal. Lekker prutsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:10:
@peter123 Permanente oplossing: De juiste veren.
Er wordt hier weinig succes gemeld met rubber of matjes en bijna 100% succes met veren aan een frame.
Luchtkussens zijn een interessante en goedkope optie, maar ik ben bang dat het dempende effect verdwijnt bij vorst icm nattigheid.
Houd ons komende winter op de hoogte :)
Dank voor je tip[. Dat zou goed kunnen ja, veren staan in bestelling. Bij een bepaald toerental hoor ik hem nog wel, dus hoop dat dan alles is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-08 03:07
Ik hoor hem alleen tussen de 45 en 50Hz (gelukkig draait die daar bijna nooit in). Misschien ga ik dit ook wel doen. Hoor je nu helemaal niets meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ik hoor bij ongeveer 700W opgenomen vermogen nog een lichte brom. Daarboven en daaronder niets.
Met veren hoop ik het perfect te krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door peter123 op 11-04-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
Leuke en simpele oplossing. Hoop dat het ook blijvend werkt en niet maar voor een paar dagen, dus houdt ons aub op de hoogte - zeker als het winter is!

Anders kan je nog, zoals aangegeven, veren proberen.
Is dit isolatie noppen folie of gewoon noppenfolie (kan het niet zo goed zien). En heb je een linkje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Het is eigenlijk radiator isolatie met noppen die ik nog had liggen. Denk dat alle luchtkussentjes wel werken. Gewoon als testje er even onder gedaan. Was blij met het resultaat. Ben ook wel benieuwd hoe lang het blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Ben echt benieuwd of die bubbels tegen de winter nog heel zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Ik mis echt nog veerdempers ipv die rubbertjes. Nu heb je 2x rubber, en is er niets ontkoppeld. Ik heb het over deze:
https://aircoshopnl.nl/to...r-units-van-30-t-m-55-kg/

Even kijken of het bij het gewicht van je unit past, er zijn ook zwaardere setjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Zwartoog schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:36:
[...]

Ik mis echt nog veerdempers ipv die rubbertjes. Nu heb je 2x rubber, en is er niets ontkoppeld. Ik heb het over deze:
https://aircoshopnl.nl/to...r-units-van-30-t-m-55-kg/

Even kijken of het bij het gewicht van je unit past, er zijn ook zwaardere setjes.
Heb veren een tijd geleden besteld, maar worden maar niet geleverd. Installateur zei dat dit ook voldoende moest zijn, maar ik wil het helemaal stil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skylevel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:44
Hi tweakers-deskundigen :)

We zitten met een probleem. Onze LG airco (2,5kw) hangt aan de muur van de woonkamer en veroorzaakt (binnen) 2 soorten geluid: een lage bromtoon (die je soms hoort op- en afschakelen) en een hoge zoem.

We hebben een anti vibratieset gekocht en geïnstalleerd. Die doet z'n werk uitstekend bij de lage bromtoon; die is bijna niet meer aanwezig. Daarbij heb ik nog een 2cm anti vibratiemat aan tussen de elleboog van de muurbeugel en onze muur gestopt.

De hoge zoem is niet minder geworden. Het klinkt als een oude halogeen trafo dimmer die oma had hangen. Het is een heel scherp en irritant geluid dat niet went. Zijn er medetweakers die dit ook (gehad) hebben? En hoe hebben jullie het opgelost?

Het enige dat ik nog kan bedenken is het vervangen van de pluggen door anti vibratie pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:31
Hallo, mogelijk kunnen jullie me adviseren.
Ik koel een kelder ruimte waar ik wijn opsla.
Dit gebeurt met een airco van het merk Friax, speciaal hiervoor ontworpen. Buitenunit staat los op de grond 10 cm van de muur op een houten vlonder, met daaronder dunne schuimrubber matjes. De binnenunit hangt aan het kelder plafond, dus de bgg/woonkamer vloer met vrij harde rubberen doppen.
Deze airco kan koelen tot 10 graden, en daarnaast ook de ruimte bevochtigen. Dat werkt uitstekend, maar het apparaat is nogal rudimentair, dwz, draait aan/uit, maximale frequentie (geschat 100 Hz), en maakt vrij veel lawaai. Dus kan niet moduleren, Ook de CoP is niet geweldig, 1.8. Als het echt heel warm is slaat de airco wel 5-6 keer per uur, ca. 5 minuten aan.
Het geluid bestaat uit twee “vormen”:

1. Een laag tot midden frequent dreunen van de buitenunit. De sterkte wisselt per plaats in de woonkamer. Duidelijk een staande golf, sommige plaatsen storend, andere plaatsen matig hoorbaar.
Het geluid van de compressor dreunt dus denk ik via de ramen door in de woonkamer, maar ik zie niet hoe ik dat zou moeten dempen, gegeven de constructie en plaatsing op de bodem van de buitenunit. Tenzij met een dure kast eromheen. Is dat correct, of hebben jullie adviezen?

2. Een hoger frequent gezoem, ook duidelijke een staande golf, op sommige plekken in de woonkamer zeer hinderlijk. Dit komt van de ventilatoren in de binnenunit.
Het geluid van de binnenunit is wel te dempen lijkt met me een set veren ipv zoals nu de huidige hardere rubberen doppen. De unit is niet zwaar, maximaal 10 kg schat ik.
Veren plaatsen onder de ophanging van de binnenunit is in de planning (hoewel de juiste veren nog wel een vraagteken zou kunnen zijn).

Maar ik zou graag jullie adviezen of en hoe het geluid van de buitenunit te dempen.
Hierbij twee foto’s voor referentie. De beugel aan de muur is ongebruikt, de buitenunit maakt daar geen contact mee, dus de unit hangt niet aan de muur.
Dank voor jullie adviezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rd-HorWwPVWXCbEEy15cfcWsrsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1SN20QkjTpWJd316wD47LttE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4rZTWWfjhEl9n0UzjoIBKyagoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dt9QRaxZJZlf00d03AeGjxbO.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
Die binnenunit zit op dat houten frame vast gebout neem ik aan?
Ik zou denken aan twee stoepranden deels IN de grond te graven en daar veerdempers op vast te zetten. Aan de andere kant de buitenunit op de veren vastbouten.
Op deze manier krijg je een veel stuggere fundering met meer massa die vermoedelijk veel minder trilling doorgeeft.
Kan ook zijn dat twee bigfoots eronder kan helpen, al denk ik dat de unit wel erg dicht tegen de muur aan staat waardoor die er mogelijk niet onder passen.

Het grootste probleem waar je denk ik mee zit is dat de buitenunit niet "even" opzij gezet kan worden en voor wat de hoogte zit je vast aan de huidige hoogte. Het leidingwerk kan eigenlijk geen beweging aan, dus dit beperkt je enorm.
Ik zou hier een (koel) specialist bij halen en niet zelf aan de unit gaan lopen trekken.
Mogelijk dat de specialist een truc weet of de unit kunnen afkoppelen zonder dat het gas verdwijnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
smartsys schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:11:
Die binnenunit zit op dat houten frame vast gebout neem ik aan?
Ik zou denken aan twee stoepranden deels IN de grond te graven en daar veerdempers op vast te zetten. Aan de andere kant de buitenunit op de veren vastbouten.
Op deze manier krijg je een veel stuggere fundering met meer massa die vermoedelijk veel minder trilling doorgeeft.
Kan ook zijn dat twee bigfoots eronder kan helpen, al denk ik dat de unit wel erg dicht tegen de muur aan staat waardoor die er mogelijk niet onder passen.

Het grootste probleem waar je denk ik mee zit is dat de buitenunit niet "even" opzij gezet kan worden en voor wat de hoogte zit je vast aan de huidige hoogte. Het leidingwerk kan eigenlijk geen beweging aan, dus dit beperkt je enorm.
Ik zou hier een (koel) specialist bij halen en niet zelf aan de unit gaan lopen trekken.
Mogelijk dat de specialist een truc weet of de unit kunnen afkoppelen zonder dat het gas verdwijnt?
Dank je.
Inderdaad ga ik niet met de unit schuiven oid. De koppelingen zitten er al een jaar of 12 aan vast, dus dat is vast kwestbaar. De gebruikte koelvloeistof is ook zodanig oud dat een lek betekent dat navullen lastig zo noet onmogelijk wordt.
De buitenunit staat los op de vlonder, de binnenunit zit met harde rubbers aan het plafond van de bgg.
Waar ik zelf al over had gedacht is voor de buitenunit ipv de vlonder een tweetal hardhouten plateaus die met elkaar verbonden zijn door een 4 tal speciale airco veren (die op dit forum regelmatig worden genoemd). Een setje van 4 stuks, voor 30-40 kg, het geschatte gewicht van de buitenunit, zou dan in elk geval de lage tonen moeten dempen. Die eronder schuiven van de huidige vlonder is met twee personen goed te doen, als de nieuwe geveerde vlonder min of meer dezelfde hoogte heeft, wat met de genoemde veren van 46 mm goed te doen is. Feitelijk lijk dit op je voorstel van de ingegraven stoepranden, maar hiervoor hoeft de unit niet opzoj geschoven te worden.
Voor de binnenunit kan een 4 tal van dezelfde rubber tussen unit en plafond wel veel verbetering brengen.
Ik ga er in elk geval mee verder aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
Let goed op dat eigenlijk alle veren bedoeld zijn om onder een apparaat te plaatsen. De dempers die hier in het forum veel voorbij komen zijn absoluut niet geschikt om een apparaat aan te laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
smartsys schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:47:
Let goed op dat eigenlijk alle veren bedoeld zijn om onder een apparaat te plaatsen. De dempers die hier in het forum veel voorbij komen zijn absoluut niet geschikt om een apparaat aan te laten hangen.
Snap ik, voor de buitenunit: die staat erop.
Voor de binnenunit zoek ik nog veren, want die unit weegt maar een kilo of 10.
Suggesties ( komt er inderdaad aan te hangen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 09:04
Zijn er nog nieuwe inzichten wbt trillingsvrij maken van de leidingen naar de WP? Onze Nefit Monoblock heeft al de flexibele aansluitset, maar er komen nog vrolijk trillingen via de leidingen het huis binnen. De leidingen beugelen aan stoeptegels ga ik nog proberen, maar als ik die flexibele leidingen voel trillen ze enorm. Zijn er betere flexleidingen te krijgen?

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
EVfan schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:57:
[...]

Snap ik, voor de buitenunit: die staat erop.
Voor de binnenunit zoek ik nog veren, want die unit weegt maar een kilo of 10.
Suggesties ( komt er inderdaad aan te hangen)?
Binnenunit aan veren is niet zo'n goed idee, die zit vrij stijf aan je CV leidingen vast. Dan zou het hele gewicht aan die leidingen komen te hangen en alles los trillen.
Ik zou een stevige rubber mat tussen de binnenunit en de muur gebruiken, zo'n mat als waar je een wasmachine op kunt plaatsen. Vind je bij de bouwmarkt.
CV leidingen zitten hopelijk ook in rubbers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Jaap19 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:45:
[...]

Binnenunit aan veren is niet zo'n goed idee, die zit vrij stijf aan je CV leidingen vast. Dan zou het hele gewicht aan die leidingen komen te hangen en alles los trillen.
Ik zou een stevige rubber mat tussen de binnenunit en de muur gebruiken, zo'n mat als waar je een wasmachine op kunt plaatsen. Vind je bij de bouwmarkt.
CV leidingen zitten hopelijk ook in rubbers...
Dank voor je advies. We hebben er inderdaad voor gekozen de unit niet op te hangen aan verende rubber blokken, ook vanwege de trillingen die dan op de leidingen worden overgedragen en vrijwel zeker het risico van lekkage vergroten.
De unit is net bijgevuld met moeilijk (alleen gerecycled) verkrijgbaar koelgas. Dus dat os al iets om zuinig mee om te springen.
Rubber blokken zitten al tussen de unit en de balken waaraan deze is opgehangen, maar veel demping geeft het niet (lokaal op de bgg is er een verhoging van 8-10 dB als de ventilatoren aanslaan). De buitenunit is gelukkig onhoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08-08 22:19
Bigfoots rechtstreeks op houten dak van bijkeuken of op grindlaag?

Hallo allemaal,
Nu het binnen een paar maanden weer kouder begint te worden is het ook eens tijd om de buitenunit van mijn warmtepomp wat meer trillingsvrij te maken. Afgelopen winter was er nog een brom te horen als deze aan het werk moest.

De buitenunit staat nu op bigfoots en dan op het grind bovenop het houten platte dak van de bijkeuken.
Is het beter om de bigfoots rechtstreeks op het houten platte dak te zetten? Eventueel met extra opsluitbanden eronder als gewicht?

Ik wil sowieso nog trillingsdempers tussen de bigfoots en de buitenunit zetten. Maar de basis moet eerst goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
remcon schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:19:

Hallo allemaal,
Nu het binnen een paar maanden weer kouder begint te worden is het ook eens tijd om de buitenunit van mijn warmtepomp wat meer trillingsvrij te maken. Afgelopen winter was er nog een brom te horen als deze aan het werk moest.

De buitenunit staat nu op bigfoots en dan op het grind bovenop het houten platte dak van de bijkeuken.
Is het beter om de bigfoots rechtstreeks op het houten platte dak te zetten? Eventueel met extra opsluitbanden eronder als gewicht?

Ik wil sowieso nog trillingsdempers tussen de bigfoots en de buitenunit zetten. Maar de basis moet eerst goed zijn.
Zo'n gewicht op grind lijkt me sowieso niet lekker voor je bitumen.

Ik zou eerst proberen de bigfoots direct op je dak te zetten, en dan met geschikte trillingsdempers tussen de bigfoots en je WP. En zorgen dat de bigfoots goed contact maken met het dak, en de WP waterpas staat (dit kun je stellen boutenip je trillingsdempers).

En dan kijken of het voldoende is :) Zo niet, dan naar andere constructies kijken zoals hier in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
ik heb het grind weggeschoven, en dan van onder naar boven: rubber tegels. stoeptegels, daarop de bigfoots. Zodanig uitgemeten dat dit gewicht ter hoogte van de dakbalken uitkomt. tussen de bigfoots rvs kokers en daarop de buitenunit :)

• Jaap19
  • Niet online
remcon schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:19:

Hallo allemaal,

Het beste resultaat krijg je als die 'trillingsdempers' echte veren zijn. Rubber is niet erg effectief, ook niet omdat rubber steeds minder effectief is bij lagere temperaturen.
Gewicht op je dak plaatsen heeft weinig nut, maar de kracht over een groot oppervlak verdelen kan wel iets helpen. Steunpunten bij de rand van je dak zouden heel effectief zijn.
Gewicht op je buitenunit plaatsen kan wel helpen als de veren eigenlijk iets te stijf zijn. Met extra gewicht op de buitenunit verlaag je de eigenfrequentie en dus een verbetering van de trillingsisolatie. Je kunt ongestraft gewicht bijplaatsen zolang de unit maar niet gaat zwabberen bij veel windbelasting, of omvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Ik onderzoek voor mijn VVE of het plaatsen van warmtepompen op het dak mogelijk is. Een van de vragen die ik nog heb, is of het niet gaat trillen op het dak (andere tips of ideeën t.a.v. warmtepompen graag in mijn andere topic noemen, hier graag focus op de trillingen en het gewicht).

Het zijn 30 appartementen in 5 lagen, 6 huizen breed (inclusief de begane grond). Dus per 'huisbreedte' (dus spanbreedte balken) zijn het 5 appartementen. Op onderstaande foto zie je de stenen muren in groen tussen de appartementen. Rood is gemeenschappelijk (zit trappenhuis onder). De breedte van een huis zo'n 4,7m en lengte van het platte dakdeel (hoogte op de foto) ook zo'n 4,7m.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0K_5oZB3r9sPJrNJtVyfsOKXOyg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HzqKpUboBske5pAvHhnFMw3s.png?f=fotoalbum_large

Mijn idee is om 5 warmtepompen op het dak te zetten per huisbreedte, op de welbekende veren (dus niet alleen op rubber). Warmtepompen in geel op de foto (niet ware grootte). Bijvoorbeeld de WeHeat Flint van 73kg.

Gezien de warmtepompen aan de stenen muren grenzen kunnen balken amper doorzakken en lijkt me gewicht niet een probleem. Maar, ik heb toch nog een paar vragen over de trillingen:
  • Stel dat 1 warmtepomp niet trilt, zouden 5 warmtepompen dan wel trillingen kunnen geven op de zolderverdieping? Mijn zorg is dat er meer trillingen zijn te verdelen over een bepaalde massa aan dak. Echter, ze trillen waarschijnlijk nooit precies op dezelfde frequentie en ook niet op hetzelfde moment (dus ze zouden elkaar zelfs kunnen tegenwerken, een soort anti-geluid). Heeft er iemand ervaring of een natuurkundig inzicht t.a.v. 5 warmtepompen op een houten dakconstructie? Het dak is 12 jaar geleden grondig gerenoveerd en geïsoleerd volgens bouwbesluit toen, maar het blijft een pand uit begin 1900.
  • Ik las dat je je warmtepomp zwaarder kunt maken om trillingen tegen te gaan, of er tegens onder kunt leggen. Een installateur raadde mij juist aan om een split unit te nemen (stuk lichter, 40 KG ofzo) ipv een monoblock. Hij zei met zijn n=1 ervaring, een monoblock meer trilde, omdat ze zwaarder zijn met grotere ventilator. Klopt dat? Meer massa lijkt me juist gunstig, en een grotere ventilator kan zachter draaien (moet dezelfde warmte afvoeren), dus trilt wellicht ook minder. Of zijn de trillingen van traag draaiende ventilatoren juist meer een probleem dan van snelle fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@pierre-oord Zet de vijf WP's gezamenlijk op een groot frame wat een zo groot mogelijk gebied overspant.

Ik zou zeker niet proberen om per WP een stelling te maken: Hoe groter de gezamenlijke overspanning, hoe beter en hoe meer WP's er samen op staan, hoe minder snel het geheel gaat trillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
Je moet denk ik wel eerst even uitzoeken of het dak het gewicht van 5 warmtepompen wel kan dragen?

Ik denk dat je misschien beter voor een hele grote warmtepomp met buffer voor het hele appartementen complex kunt kiezen. Er komt meer kijken dan alleen een buitenunit op het dak zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik zou zelf hier altijd kiezen voor Split units. Per appartement krijg je dan een binnenunit met relatief gemakkelijk te bewerken leidingen naar de buitenunits (je kunt zelfs overwegen ze alle vijf op een rij te zetten op het rode gedeelte).
smartsys schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:09:
Je moet denk ik wel eerst even uitzoeken of het dak het gewicht van 5 warmtepompen wel kan dragen?
Daar zou ik me geen zorgen over maken. Een split buitenunit voor een appartement weegt maximaal 50 kg. Een dak kan zeker een veelvoud daarvan per m2 dragen.
Ik denk dat je misschien beter voor een hele grote warmtepomp met buffer voor het hele appartementen complex kunt kiezen. Er komt meer kijken dan alleen een buitenunit op het dak zetten.
Dat wordt heel lastig in te regelen, helemaal als in het voorjaar de een al wil koelen en de ander nog wil verwarmen. Vijf split units is dan veruit het gemakkelijkst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:49
pierre-oord schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:54:
Een installateur raadde mij juist aan om een split unit te nemen (stuk lichter, 40 KG ofzo) ipv een monoblock. Hij zei met zijn n=1 ervaring, een monoblock meer trilde, omdat ze zwaarder zijn met grotere ventilator. Klopt dat? Meer massa lijkt me juist gunstig, en een grotere ventilator kan zachter draaien (moet dezelfde warmte afvoeren), dus trilt wellicht ook minder. Of zijn de trillingen van traag draaiende ventilatoren juist meer een probleem dan van snelle fans?[/li]
[/list]
Ik kan je mijn ervaring geven. Ik heb een Mitsubishi Electric SUZ-SWM60VA gehad. Deze woog 54 kilo en stond opgesteld op een betonnen plat dak. Hij stond in eerste instantie op rubber bigfeet maar dat was onder koudere omstandigheden binnen te horen. Daarom van alles moeten uithalen met een groot frame en veren. Uiteindelijk stil gekregen. Wel voelde je het hele chassis trillen.
Deze unit bleek echter wat te licht voor ons. De installateur heeft deze daarom in overleg vervangen voor een PUHZ-SW75YAA. Deze weegt bijna het dubbele maar trilt nauwelijks. Hij staat nog wel op het (op hogere gewicht aangepaste) chassis maar feitelijk is dat nu overkill. Deze unit draait namelijk veelt rustiger en als je er je hand er op legt voel je nauwelijks een trilling. Hij functioneert bovendien stiller.
Een lichte unit is dus zeker niet een garantie voor minder trillingen. Hiervoor zijn veel factoren van belang. Ook de plek, materiaal dak etc.

[ Voor 5% gewijzigd door g-j-t op 16-09-2024 14:21 ]

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Blihi schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:08:
@pierre-oord Zet de vijf WP's gezamenlijk op een groot frame wat een zo groot mogelijk gebied overspant.

Ik zou zeker niet proberen om per WP een stelling te maken: Hoe groter de gezamenlijke overspanning, hoe beter en hoe meer WP's er samen op staan, hoe minder snel het geheel gaat trillen.
Zou je het frame dan op 4 hoeken laten steunen, of mag je ook meerdere (zwakkere) veren gebruiken? Een grote overspanning zorgt in ieder geval dat de pompen door de wind kunnen gaan zwabberen, dus dat lijkt me wel wat. Maar ik begrijp nog niet helemaal de natuurkunde erachter: is de kans dat het dak gaat trillen groter? edit: ik bedenk me nu: het is natuurlijk moeilijker om met één ventilator 4 andere warmtepompen (veel massa) te laten trillen. Het aantal veren naar de dakconstructie maakt denk ik niet zoveel uit dan, dan is goed verdelen denk ik het beste?

En, maakt een monoblock of split unit in beginsel verschil qua trillingen?

Hier een foto met in paars de constructie die ik voor me zie, echter nog zonder de bevestigingspunten (misschien kan het steunen op rubber tegels?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9CEa3z6tHq8HNI7BRyag87DRcc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OHUYxmrmrOL0fbq9FEYy8lLR.png?f=fotoalbum_large
Blihi schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:11:
Ik zou zelf hier altijd kiezen voor Split units. Per appartement krijg je dan een binnenunit met relatief gemakkelijk te bewerken leidingen naar de buitenunits (je kunt zelfs overwegen ze alle vijf op een rij te zetten op het rode gedeelte).
Ik zat zelf te denken aan een monoblock: de binnenunit is moeilijk te plaatsen door ruimtegebrek in het appartement, terwijl drieweg-kleppen een stuk kleiner zijn. Ik ken maar één merk (ik dacht Itho Daalderop) met een binnenunit die zou voldoen.

Verder zijn de rookgasafvoeren te gebruiken, die gaan vanuit de badkamer recht omhoog. Ik denk dat daar wel een dikke waterleiding door te krijgen is (of niet?)

[ Voor 5% gewijzigd door pierre-oord op 16-09-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat frame heeft meer bevestigingspunten nodig dan 4 en ook veren worden minder relevant bij zo'n grote overspanning.

Ik zou toch eens naar commerciele oplossingen kijken voor opstelframes voor meerdere WP's. Die bestaan gewoon.

Door een rookgasafvoer passen koelleidingen met gemak. Veel dikkere, geisoleerde waterleidingen zal lastiger zijn.

Waarom heb je geen ruimte in de appartementen? De binnenunits zijn niet groter dan CV ketels. Je hebt alleen ruimte nodig voor een SWW vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Blihi schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:44:
... en ook veren worden minder relevant bij zo'n grote overspanning.
Waarom? Zou ik de overspanning dan juist kleiner moeten houden?
Ik zou toch eens naar commerciele oplossingen kijken voor opstelframes voor meerdere WP's. Die bestaan gewoon.
Ik heb gezocht op o.a. 'frame' + 'warmtepomp'/'condensor'/'airco', maar kom alleen frames tegen voor één unit en zonder veren. Weet je toevallig nog waar je dit hebt gezien?
Waarom heb je geen ruimte in de appartementen? De binnenunits zijn niet groter dan CV ketels. Je hebt alleen ruimte nodig voor een SWW vat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MovhIJMroGJQu0cON87owaAilA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQmaBvf6YT7HwIrSefYIrEdf.jpg?f=fotoalbum_large

Binnen is er 31,6 cm diepte, 111 hoogte, en 56,5 breedte (let niet op de getallen in de foto). De enige split warmtepomp waarvan de binnenunit daarin past, is de Itho Daalderop HP-S 55. Ik heb een flink aantal anderen bekeken, maar die zijn te breed of te diep. Voor de toekomst zou dit ook flink beperkingen geven, stel dat die stuk gaat er geen alternatief of opvolger is. De driewegklep past wel eenvoudig, daarom is een monoblock een wat flexibelere oplossing. Mits die door de rookgasafvoer kan. Ik zal de diameter nog even opmeten, maar wellicht herken je die van de foto.

Denk je dat ik de waterleidingen door de rookgasafvoer krijg (zonder bochten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
En wat wil je dan met warm water doen? Ik zou daar even een eigen topic voor maken.

Hoe groter het frame, hoe minder trillingen, dus een groot frame voor 5 WP's zal veel minder de neiging hebben om te trillen en dus minder hoorbaar zijn. Veren zijn dan niet meer zo relevant, want het frame zelf vangt de trillingen op.

Zoiets is er voor gemaakt: https://www.coolmark.nl/nl/artnr/7092064/big-foot dat is een uitbreiding op een basisset. Daarmee plaatje meerdere WP's naast elkaar (en niet verspreid over een dak).

[ Voor 8% gewijzigd door Blihi op 17-09-2024 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Blihi schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:41:
En wat wil je dan met warm water doen? Ik zou daar even een eigen topic voor maken.

Hoe groter het frame, hoe minder trillingen, dus een groot frame voor 5 WP's zal veel minder de neiging hebben om te trillen en dus minder hoorbaar zijn. Veren zijn dan niet meer zo relevant, want het frame zelf vangt de trillingen op.

Zoiets is er voor gemaakt: https://www.coolmark.nl/nl/artnr/7092064/big-foot dat is een uitbreiding op een basisset. Daarmee plaatje meerdere WP's naast elkaar (en niet verspreid over een dak).
Hoe 'weet' je dit? Heb je ervaring vanaf hoeveel warmtepompen het trillen stopt op een houten dak? Of iets van een berekening? Mijn grote zorg is dat ik straks zo'n frame (duur ding trouwens) koop, en dat het toch trilt. Wellicht kan ik dan beter in één keer toch een frame met de juiste veren kopen. Mits dat natuurlijk dan 'net zo goed' werkt als één unit op één frame ( :? ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Op een houten balkenframe is het in ieder geval cruciaal dat je de poten van het frame precies op de balken zet, liefst zo dicht mogelijk bij de rand van het dak. Een balk buigt namelijk altijd iets door onder het gewicht.

Een balken frame trilt doordat iedere warmtepomp een (aantal) eigenfrequenties heeft. Dat zijn frequenties die de warmtepomp als het ware uitzendt. Als de draagconstructie toevallig dezelfde eigenfrequenties heeft, gaat die constructie meetrillen.

Hoe zwaarder en hoe stijver de onderconstructie, hoe beter het is: een enorm betonnen dak zal niet zo snel gaan trillen als een houten balkendak.

Ook geldt dat hoe breder de opstelling is (dus hoe verder de poten uit elkaar staan), hoe minder kans er is dat de trillingen doorgegeven worden aan de onderconstructie. Zeker als je ook nog eens een frame hebt met meerdere WP's die tegelijk, maar op andere frequenties, hun werk doen is de kans klein dat die trillingen elkaar allemaal versterken. En ja, dit spul is niet goedkoop.

Overigens is een oplossing met een los frame per WP ook niet goedkoop.

Wil je zeker zijn, dan kun je het geheel ook nog op veren plaatsen, maar daarmee introduceer je wel een nieuw probleem: Je moet de leidingen zodanig aanleggen dat die ook die trillingen op kunnen vangen. Bij koelleidingen doe je dat meestal door ze in een bocht te leggen naar de WP toe. Bij een monoblock moet je daarvoor speciale flexibele stukken gebruiken (die ook weer erg prijzig zijn).

Over de leidingen door de rookgasafvoeren: Het probleem is niet de rechte leiding naar boven: Het probleem is de bocht die je moet maken om op het dak, door een nieuw te plaatsen dakdoorvoer weer een bocht naar beneden te maken.

• smartsys
Zomaar 500kg tot 600kg op een (houten)dak zetten zou ik ook even een architect bij halen om te checken of dat er zomaar opgezet kan worden.
Een Monoblock warmtepomp van gemiddeld 8KW zit rond de 100kg. (Remeha Elga Ace 4 en 6KW 86kg, 8KW 105kg) Je wilt er 5 neerzetten incl. een frame. Praat je al snel over 500kg tot 600kg incl. frame.

Kun je niet naast het gebouw een grote WP met groot buffer kwijt voor het hele gebouw. Eventueel ondergronds? Met deze constructies zijn goede resultaten geboekt om een heel gebouw van het gas te halen. Vergt wel grote aanpassingen in het leidingwerk, maar dat is het plaatsen van slechts 5 warmtepompen op het dak ook al. Voordeel van een grote WP naast het gebouw, is dat je het dak vol met zonnepanelen kan gooien en die energie door die centrale WP kunt laten gebruiken. Met een dak vol losse warmtepompen is daar geen ruimte meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphicar
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09-05 19:14
Diesel-ind schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:28:
Is er nog iets verbeterd aan de installatie ? Met andere worden is het minder of opgelost?
Sinds een maand hebben we een Toshiba Estia R32 8KW warmtepomp in de voortuin staan die helaas voor geluidsoverlast zorgt. Als hij moet werken (zeker met deze temperaturen) zorgt hij binnen voor een niet constante bromtoon die je zelfs aan de andere kant van het huis nog te horen is.

Dit geluid gaat overal dwars doorheen en hoor je zelfs boven het tv geluid uit die op 6 meter van de warmtepomp staat. Af en toe draait de WP alleen op fan geluid en dat voelt dan als een hele verlichting.

Wat extra informatie:
- Leidingen lopen door een nep regenpijp, over het dak (beton) naar de cv ruimte.
- WP staat op 2 rubberen grondblokken en daarna op grint
- Via een open verdeler aangesloten op 80 m2 vloerverwarming.
- Huis is 20 jaar oud en heeft een prima vloer (12cm), spouw en dakisolatie.
- Klemmen van de pijp los en isolatie in de buis heeft geen effect.

Iemand tips, ideeën of ervaringen met de Toshiba Estia? Alvast bedankt voor jullie hulp _/-\o_ .

[Afbeelding]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincentvs
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-10-2024
Ik had ook last van trillingen/ resonantie van de warmtepomp (Remeha Elga Eca 4Kw) Ik heb al veel dingen geprobeerd, zoals:
- meer balast
- extra foam er tussen
- andere veren
- etc

Ik heb hier schitterende installaties voorbij zien komen die zeker helpen, maar ook best wat tijd, geld en moeite kosten. Na mij verder verdiept te hebben heb ik veren gevonden die ongeveer 90% van de resonantie opnemen. Deze veren komen bij AMC mexanocaucho vandaan en zij zijn gespecialiseerd in het opvangen van trillingen in de breedste zin van het woord. Zij maken bijvoorbeeld ook veren om trillingen op te vangen in aardbevingsgebieden etc.

Voor mijn warmtpomp heb ik 2x AMC Medium Series 15 en 2x AMC Medium Series 25 gekocht. De trillingen/ resonantie zijn bijna niet meer te horen, de CV ketel/ centrale afzuiging maakt meer lawaai ;)

Ik heb deze veren alleen kunnen vinden bij de www.trillingsisolatie.be, misschien dat er in NL ook iemand is die ze verkoopt maar die heb ik nog niet gevonden.

Informatie van de fabrikant
https://www.mecanocaucho....ring-mount/medium-series/

Informatie over de leverancier in Belgie
https://trillingsisolatie...r-stalen-veer-medium.html

De veren kosten bij elkaar ongeveer € 140 incl, verzendkosten afhankelijk van welke veer je nodig hebt. Het is zeker veel geld maar een trillingsvrij huis ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
vincentvs schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:13:
Ik had ook last van trillingen/ resonantie van de warmtepomp (Remeha Elga Eca 4Kw) Ik heb al veel dingen geprobeerd, zoals:
- meer balast
- extra foam er tussen
- andere veren
- etc

Ik heb hier schitterende installaties voorbij zien komen die zeker helpen, maar ook best wat tijd, geld en moeite kosten. Na mij verder verdiept te hebben heb ik veren gevonden die ongeveer 90% van de resonantie opnemen. Deze veren komen bij AMC mexanocaucho vandaan en zij zijn gespecialiseerd in het opvangen van trillingen in de breedste zin van het woord. Zij maken bijvoorbeeld ook veren om trillingen op te vangen in aardbevingsgebieden etc.

Voor mijn warmtpomp heb ik 2x AMC Medium Series 15 en 2x AMC Medium Series 25 gekocht. De trillingen/ resonantie zijn bijna niet meer te horen, de CV ketel/ centrale afzuiging maakt meer lawaai ;)

Ik heb deze veren alleen kunnen vinden bij de www.trillingsisolatie.be, misschien dat er in NL ook iemand is die ze verkoopt maar die heb ik nog niet gevonden.

Informatie van de fabrikant
https://www.mecanocaucho....ring-mount/medium-series/

Informatie over de leverancier in Belgie
https://trillingsisolatie...r-stalen-veer-medium.html

De veren kosten ongeveer € 140 incl, verzendkosten afhankelijk van welke veer je nodig hebt. Het is zeker veel geld maar een trillingsvrij huis ook :P
Is dat 140 per stuk of was je voor 4 veren totaal 140 kwijt? dat laatste vind ik niet zo gek duur voor trillingsveren.

Het lijkt een beetje op deze veren maar dan met een versteviging in het midden tegen het omvallen. Er er zit een rubber achter iets zelf om de veren heen. https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-10-25kg-m8.html

Maar vooral top dat het voor je werkt !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-08 09:31
Ik heb de veren toen gekocht en onder de hoge/zware Vaillant VWL 125/6 (met dubbele ventilatoren) geplaatst. Binnen een minuut wiebelt hij al veel als je even met je vinger op de behuizing aanraakt. Ik ging ervan uit dat het ook zo bij redelijk wind of veel wind. Deze veren zijn meteen afgehaald en vervangen door rubberen voetjes. Ik heb geen keus.

Misschoen met een dempingsveer tussen bovenkant van de behuizing en een muur is het op te lossen.

[ Voor 12% gewijzigd door Eriko op 30-09-2024 17:32 ]

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het stookseizoen is weer begonnen! Het valt me op dat de veerdempers of heel goed werken, of ineens niet meer werken. Op sommige momenten hoor je het minimaal, maar op andere momenten komt het er toch haast volledig door. Nog niet ideaal dus.
Huidige opbouw (60kg unit - stalen frame van 1x1m - soleco veerdempers voor 50-80kg): https://tweakers.net/i/GV...WIu.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien toch iets met de rubbers die een zijwaartse beweging voorkomen? Ik zat te denken om wellicht die AM15 en AM-25 veren te proberen die hier veel gebruikt worden. Gezien ik een frame heb, zou het niet super veel zijwaarts moeten kunnen veren lijkt mij. Deze huidige veren zijn best stug en al redelijk ver ingeveerd. Met mijn hand lijkt het er op alsof er nog wel speling is, maar ik voel de betontegels goed doortrillen waar deze veren aan vast zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincentvs
greg-a schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:50:
[...]

Is dat 140 per stuk of was je voor 4 veren totaal 140 kwijt? dat laatste vind ik niet zo gek duur voor trillingsveren.

Het lijkt een beetje op deze veren maar dan met een versteviging in het midden tegen het omvallen. Er er zit een rubber achter iets zelf om de veren heen. https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-10-25kg-m8.html

Maar vooral top dat het voor je werkt !!!
Dat was per 4, de kosten zijn ongeveer € 60/ 65 per set van 2
Klopt ze lijken er op, maar ze zijn steviger en het rubber wat er tussen zit blijft flexibel tm -30 graden

[ Voor 8% gewijzigd door vincentvs op 01-10-2024 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincentvs
Anoniem: 1221402 schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:06:
Het stookseizoen is weer begonnen! Het valt me op dat de veerdempers of heel goed werken, of ineens niet meer werken. Op sommige momenten hoor je het minimaal, maar op andere momenten komt het er toch haast volledig door. Nog niet ideaal dus.
Huidige opbouw (60kg unit - stalen frame van 1x1m - soleco veerdempers voor 50-80kg): https://tweakers.net/i/GV...WIu.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien toch iets met de rubbers die een zijwaartse beweging voorkomen? Ik zat te denken om wellicht die AM15 en AM-25 veren te proberen die hier veel gebruikt worden. Gezien ik een frame heb, zou het niet super veel zijwaarts moeten kunnen veren lijkt mij. Deze huidige veren zijn best stug en al redelijk ver ingeveerd. Met mijn hand lijkt het er op alsof er nog wel speling is, maar ik voel de betontegels goed doortrillen waar deze veren aan vast zitten.
Ik zou voor deze gaan https://trillingsisolatie...r-stalen-veer-medium.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Interessant ontwerp. Ik vraag me wel af wat het rubber in het midden doet, zal dat net zo'n probleem opleveren als wat ik nu heb? Ik zal eens contact opnemen met m'n situatie en kijken wat ze zelf zeggen. Zijn dure veren in vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik vermoed dat dat rubber puur bedoeld is om de boven en onderkant aan elkaar vast te houden, zodat het geheel niet los op de veren staat en er af zou kunnen schieten bij forse wind. Maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Eskens
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-06 21:12
Dag allemaal. Ik ben doorverwezen vanuit het "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" topic.

Wij zijn sinds april 2024 verhuisd naar een nieuwbouwwoning. Afgelopen zomer hebben we het goed koel kunnen houden door middel van passieve koeling met onze geothermische warmtepomp met diepteboring.

Informatie over onze woning en installatie:
Warmtepomp: Vaillant flexoTHERM exclusive 87/4 230 V
Boiler: Vaillant uniSTOR VIH RW plus BR 300/3
Oppervlakte: 260 vierkante meter
2 circuits vloerwarming, beneden en boven
Houtskelet

Onze warmtepomp maakt enorm veel runs per dag, voor verwarming en warm water verwarming. We horen omdat onze warmtepomp enorm veel lawaai maakt. Hij staat op zolder maar we horen dit tot op de beneden verdieping via onze open hal. Link naar youtube:

Mijn bemerkingen: er is een buis die achteraan uitkomt die ik hard voel trillen als ik er aan kom maar deze trilt niet minder hard eens ik ze stevig vast neem.
De warmtepomp is tegen een holle houten wand gemonteerd. Dit is wel een houtskelet wand die tegen de dakconstructie en op de grond is vastgemaakt.

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
W.Eskens schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:38:
Dag allemaal. Ik ben doorverwezen vanuit het "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" topic.

Wij zijn sinds april 2024 verhuisd naar een nieuwbouwwoning. Afgelopen zomer hebben we het goed koel kunnen houden door middel van passieve koeling met onze geothermische warmtepomp met diepteboring.

Informatie over onze woning en installatie:
Warmtepomp: Vaillant flexoTHERM exclusive 87/4 230 V
Boiler: Vaillant uniSTOR VIH RW plus BR 300/3
Oppervlakte: 260 vierkante meter
2 circuits vloerwarming, beneden en boven
Houtskelet

Onze warmtepomp maakt enorm veel runs per dag, voor verwarming en warm water verwarming. We horen omdat onze warmtepomp enorm veel lawaai maakt. Hij staat op zolder maar we horen dit tot op de beneden verdieping via onze open hal. Link naar youtube:
[YouTube: Vaillant compressor]

Mijn bemerkingen: er is een buis die achteraan uitkomt die ik hard voel trillen als ik er aan kom maar deze trilt niet minder hard eens ik ze stevig vast neem.
De warmtepomp is tegen een holle houten wand gemonteerd. Dit is wel een houtskelet wand die tegen de dakconstructie en op de grond is vastgemaakt.

Alvast bedankt voor de reacties!
Heb je dit topic al eens doorgebladerd? Er staat veel nuttig info in waar je veel van kan leren. Doen!

Belangrijk is om de bron te achterhalen. Is het de wp die het direct naar de vloer doorgeeft of is het die trillende buis of beide? Soms lastig te achterhalen, soms is het makkelijker om alle mogelijke tips (binnen redelijkheid) uit te voeren totdat het probleem weg of acceptabel laag is.

Een trillende buis ga je met de hand niet zomaar stil houden, ik neem tenminste aan dat 'ie niet aan het klapperen is. De buis zit goed stevig vast en geeft z'n trillingen dan ook stevig door (als 'ie dat doet).

Maar ik schrik wel dat de wp tegen een houten wand is gemonteerd. Dat lijkt me een bron van ellende. Een houten wand is als een versterker met luidspreker.

Ik kan de details v.d. installatie niet goed zien, maar het lijkt sterk op de problemen die mensen met een (lucht/water) monobloc wp ervaren. Meestal is het probleem opgelost als de wp op veren gemonteerd wordt en er een stuk flexibele buis aan de wp zit (tussen wp en stalen buis die je huis in gaat). Zie dit topic dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wilde de soleco veerdempers vervangen voor grotere veren. Ik merk op bepaalde momenten dat er toch veel geluid door weet te komen met die soleco dempers. Als ik een zetje geef zit er ook amper beweging in. Nu had ik een setje am25 veren gebruikt. Getest met 4x am25 en ook een keer met de stuggere am50 aan de compressor kant. Maar zelfs dan zit er echt veel beweging in met een licht zetje. Voel me niet heel comfortabel met deze hoeveelheid aan dansen.
https://streamable.com/l5n0u5

Zou dit type veer het probleem van te veel horizontale beweging moeten oplossen? Ze zijn een stuk duurder en uit BE met hogere verzendkosten, dus zou het zonde vinden geld te besteden aan iets wat achteraf toch niet blijkt te werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUBmv2mO_vVpp1-Q354OnHv0kmg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2EN3Ww99LK7itsZC3k0Of14w.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 17-10-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Anoniem: 1221402 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:14:
Ik wilde de soleco veerdempers vervangen voor grotere veren. Ik merk op bepaalde momenten dat er toch veel geluid door weet te komen met die soleco dempers. Als ik een zetje geef zit er ook amper beweging in. Nu had ik een setje am25 veren gebruikt. Getest met 4x am25 en ook een keer met de stuggere am50 aan de compressor kant. Maar zelfs dan zit er echt veel beweging in met een licht zetje. Voel me niet heel comfortabel met deze hoeveelheid aan dansen.
https://streamable.com/l5n0u5

Zou dit type veer het probleem van te veel horizontale beweging moeten oplossen? Ze zijn een stuk duurder en uit BE met hogere verzendkosten, dus zou het zonde vinden geld te besteden aan iets wat achteraf toch niet blijkt te werken.
[Afbeelding]
Het isoleren van trillingen ziet er goed uit, het lijkt me dat er niet veel meer te horen zal zijn. De eigenfrequentie ligt rond de ~2 Hz schat ik zo (kan ook 1,5 Hz of 3 Hz zijn). Als het geheel op een houten dak staat, zou ik deze veren proberen te houden. Minder beweging na een handmatig zetje betekent automatisch meer trillingen doorgeven.

Die am50 veren zijn voor 20 - 50 kg belasting. Ik neem aan dat dat goed matcht met je wp. Waar ben je bang voor, omvallen? Je hebt er een breed stalen frame onder, de wp zal niet snel omvallen.

Het alternatief van 129 euro zou ook kunnen werken. Maar wat is dat zwarte spul binnen de veer, rubber? Als het rubber is dan wordt de trillingsisolatie minder goed, maar de opslingering rond de eigenfrequentie wordt wel minder. Naar het geld zou ik niet zo kijken (goede nachtrust is veel waard), maar dan moet het wél werken. En dat is vooraf dus onduidelijk.

Ik zou het volgende doen: Er lijkt enige ruimte te zitten tussen elke betontegel en frame. Die zou ik bijna helemaal opvullen met rubber of een combinatie van hout (plank/blokje) en rubber. De luchtspleet die je overhoud, garandeert de trillingsisolatie en als de wp teveel beweegt dan wordt 'ie tegen gehouden door het rubber/hout.

Als het gaat stormen wél even gaan kijken hoe/of de wp gaat 'dansen'. Plus: observeer de huidige trillingsisolatie, als die goed genoeg is dan heb je die alvast 'in de pocket'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Jaap19 ik maak me meer zorgen om die koelleidingen. Lijkt me dat zo'n stugge verbinding op den tijd een probleem krijgt met zoveel beweging? Bij het meest geringe wiebelt die al, laat staan een goede storm met wat rukwinden. Omvallen ben ik niet bang voor met deze frame idd.

De 25 of 50kg veren weet ik niet zo heel goed. Eén veer had dan een deflectie van 1,3cm en de ander maar 0,5. Aan de kant met de koelleidingen duwen de leidingen het frame omlaag, dus daar zit veel meer druk naar beneden. Ik weet nog niet hoe ik dat moet oplossen. Eigenlijk zou alles nét een paar cm lager moeten liggen.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 17-10-2024 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Anoniem: 1221402 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:59:
@Jaap19 ik maak me meer zorgen om die koelleidingen. Lijkt me dat zo'n stugge verbinding op den tijd een probleem krijgt met zoveel beweging? Bij het meest geringe wiebelt die al, laat staan een goede storm met wat rukwinden. Omvallen ben ik niet bang voor met deze frame idd.

De 25 of 50kg veren weet ik niet zo heel goed. Eén veer had dan een deflectie van 1,3cm en de ander maar 0,5. Aan de kant met de koelleidingen duwen de leidingen het frame omlaag, dus daar zit veel meer druk naar beneden. Ik weet nog niet hoe ik dat moet oplossen. Eigenlijk zou alles nét een paar cm lager moeten liggen.
Ah, de koelleidingen! Ja, die zijn kwetsbaar. Het beste is idd geen beweging, maar ze kunnen óók trillingen doorgeven.
Dat is eigenlijk niet goed op te lossen, zonder de koelleiding een stuk langer te maken vrees ik. Een flinke krul er in laten maken. Kost wel een paar euro's. Meer lengte betekent een lagere mechanische belasting en dus langere levensduur. Voordeel is ook dat er dan minder trillingen doorkomen. Stijvere veren lossen dat levensduur probleem ook wel op maar dan krijg je er geluid in huis voor terug, maar misschien is dat toch niet zo'n probleem?
Pagina: 1 ... 8 ... 16 Laatste