Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jaap19 lastig.. In hoeverre zouden zulke leidingen het ook begeven? En is het voor de ventilator ook geen probleem als die draait en het danst continu? Voor het geluid zal het vast goed helpen, maar als we met een jaar of 2 al een kapotte koelleiding hebben is dat het ook weer niet waard.

Wat ik wel zou kunnen doen is de ligging van xd kokers aanpassen. Nu rusten de horzontale kokers (1) op de verticale (2). Ik kan die omdraaien, maar dan wordt de WP door bouten vastgehouden. Lijkt me wat fragiel, maar zo kan ik de wp wel 4cm laten zakken. Dan hebben de koelleidingen een klein beetje speling en drukt het niet één veer flink omlaag. Maar dan zit ik verder nog steeds met een dansende WP.

Nog een laatste optie is de WP nog meer naar het midden van het dak. Maar dat durf ik dan weer niet, gezien er al 180kg op een platte houten dak ligt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D50aCDCGkty4PtJD8Ook8hC6x1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfkBL0IRzC37oyxunrA3iIb2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
De ventilator is geen probleem. De extra krachten op de lagering zijn te verwaarlozen.

De koelleidingen moeten idd niet onder spanning staan. Ik zou de wp, oef wat is 'ie zwaar, een stukje naar de rand schuiven. Richting het groen op de foto.

Die am50 veren zijn denk ik te licht, er staat meer dan 50 kg per veer op.

[ Voor 13% gewijzigd door Jaap19 op 17-10-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jaap19 de AM50 veer was juist te stevig, alleen bij de kant waar de leiding duwt veert die redelijk in. Aan de andere kant bij de compressorzijde veerde die amper in. De unit is zelf ook maar 60kg. Als ik het probleem kan oplossen van de naar beneden duwende koelleiding, dan zit er misschien nog maar 20-22kg op de veer.

Ik kan met wat gemartel wel weer verder richting de rand, moet ik alleen zorgen dat die horizontale koker achter de leiding komt. Met een extra set handen moet dat wel te doen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2024 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Oh, geen 180 kg voor de unit, maar samen met alle andere rommel dus. De koelleiding ziet er overigens wel wat dhz uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jaaaaajp grootste gewicht zijn idd die betontegels. Zal morgen eens een poging wagen de positie te veranderen richting de rand van het dak en de leiding aan de andere kant te martelen.
De koelleiding ziet er overigens wel wat dhz uit..
Out of sight out of mind. :p Vond armaflex te duur en had nog een berg glaswol over, dus heb de leidingen extra geïsoleerd met glaswol en dampdicht getaped. Niet overal even dik dus. Ze hadden de witte isolatie niet ingetaped, was her en der aangevreten. Ik had ook geen zin om alle tiewraps te verwijderen om de stroomkabel los te maken van de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 11:28
Verwijderd schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:39:
@Jaap19 lastig.. In hoeverre zouden zulke leidingen het ook begeven? En is het voor de ventilator ook geen probleem als die draait en het danst continu? Voor het geluid zal het vast goed helpen, maar als we met een jaar of 2 al een kapotte koelleiding hebben is dat het ook weer niet waard.

Wat ik wel zou kunnen doen is de ligging van xd kokers aanpassen. Nu rusten de horzontale kokers (1) op de verticale (2). Ik kan die omdraaien, maar dan wordt de WP door bouten vastgehouden. Lijkt me wat fragiel, maar zo kan ik de wp wel 4cm laten zakken. Dan hebben de koelleidingen een klein beetje speling en drukt het niet één veer flink omlaag. Maar dan zit ik verder nog steeds met een dansende WP.

Nog een laatste optie is de WP nog meer naar het midden van het dak. Maar dat durf ik dan weer niet, gezien er al 180kg op een platte houten dak ligt.
[Afbeelding]
Waar bevinden zich de veren nu?
Mij lijkt de ideale plek voor de veren tussen de betontegel en het metalen frame.
Als ik het goed begrijp kan een RVS M8 bout in klasse 70 1,6ton trekkracht hebben. Mij lijkt deze grens veel verder weg te liggen van de belasting die er nu op komt.

Eventueel kunnen er nog rubbermatten onder de tegels. Dat voorkomt ook beschadiging van het bitumen. Dit rubber zorgt ook weer voor extra demping van trillingen, maar kan ook de frequentie van trillingen die doorkomen veranderen die weer een resonantie tot gevolg kunnen hebben. Helaas is geen enkel dak hetzelfde en kan ook bij een bepaald vermogen wél een brom te horen zijn en bij een ander vermogen niet.
Mijn Elga Ace maakt in de stille stand meer lawaai dan in de normale stand. Lager vermogen in de stille stand geeft blijkbaar trillingen met een frequentie die beter naar binnen doordringen dan wanneer de pomp in hoog vermogen draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@smartsys op de vorige pagina had ik daar meer uitleg over met een filmpje, maar de veren liggen idd tussen de tegels en frame (met rubberen matten onder de tegels): https://streamable.com/l5n0u5

om die reden ging ik er van uit dat er wel wat gedanst kon worden, maar niet veel. Maar zelfs de kleinste zet kan het wel een cm heen en weer laten wiebelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:47
assje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:14:
[...]

Dit is inmiddels uitgewerkt. Ik heb een schetsje gemaakt en in de breedte uitgelijnd op het zwaartepunt. In de lengte is het zwaartepunt 15cm uit het midden op 2 meter, lijkt me geen issue en anders rubber eronder. In overleg met installateur de units iets verder uit elkaar gezet t.o.v. eerste schets. Om niet te ver omhoog te komen heb ik gekozen voor de liggers "hangend" onder de lange zijde. Buitenunits zijn samen ongeveer 120kg en het frame ongeveer 30kg, dat is 150kg op 4x AM-50.

Ik was gelukkig genoeg om de kokers op het werk te kunnen regelen. Een collega is zo vriendelijk geweest de liggers te lassen. De bevestigingsgaten voor de buitenunits zijn M8 draad getapt. Totale kosten €11 voor een zak oliebollen :+

Ligt nu te wachten tot de installatie, tijdlijn is verschoven dus kan nog even duren voor ik erachter kom of ik het goed gedaan heb.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik bedacht me net dat ik in dit topic helemaal geen "after" plaatje gepost heb. Zo staan de warmtepompen bij mij op het dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yi-tb1iaa2vhlKR8O-tV2U3J6AU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TwNAvPsZtojcqMR99z3tPhO0.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe het qua trillingen zit moet ik nog gaan beleven in de winter :)

Ik heb nog een rubbertje gedaan tussen het frame en de veren i.v.m. galvanische corrosie. Voor de werkschakelaars ga ik nog een beugeltje maken.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 18-10-2024 17:34 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:40
assje schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:30:
[...]

Ik bedacht me net dat ik in dit topic helemaal geen "after" plaatje gepost heb. Zo staan de warmtepompen bij mij op het dak:
[Afbeelding]

Ik heb nog een rubbertje gedaan tussen het frame en de veren i.v.m. galvanische corrosie. Voor de werkschakelaars ga ik nog een beugeltje maken.
Die "lange" ingetapete leidingen nog wat ondersteuning geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
[Afbeelding]

Afgezien van je voorgenomen verbeteringen is bij deze opstelling wel de opmerking te plaatsen dat dit alleen kan op plaatsen waar het niet te hard waait.
Bij harde wind kan deze oriëntatie van de warmtepompen haaks op de muur problemen geven:
  • Bij defrosts, omdat het stilzetten van de ventilator dan onvoldoende helpt om de luchtstroom door de verdamper te beperken (en het ontdooien dus niet lukt omdat de wind de verdamper nog steeds afkoelt).
  • Bij harde wind tegen de ventilator in, die ervoor kan zorgen dat de ventilator niet voldoende kracht heeft om er tegenin te blazen en in storing gaat.
Van beide zijn hier voorbeelden bekend.
Om bovenstaande problemen te voorkomen plaats je daarom normaliter de warmtepompen met de rug naar de muur, waarbij de ventilator(en) dus van de muur afblaast.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Andrehj schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:10:
Om bovenstaande problemen te voorkomen plaats je daarom normaliter de warmtepompen met de rug naar de muur, waarbij de ventilator(en) dus van de muur afblaast.
Goede opmerking. Reden voor deze keuze was omdat ik de voornaamste geluidrichting niet op de gevel van de buren wilde richten.

De opstelling voldoet sowieso niet volgens WPAC dus wilde zo min mogelijk risico op gedoe hebben.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jeroenvanb
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 13:22
Geïnspireerd door dit topic heb ik zelf wat geknutseld om de trillingen van mijn warmtepomp te dempen. Zes bestellingen bij evenzoveel adresjes later is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/063VgFU_3urGmHMjez1JGN91Nv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0MWs3ZdxLtQ4Ii0E3cJpLexb.jpg?f=fotoalbum_large

Van laag naar hoog:
  • 4x 62x 62x 6 mm wasmachine dempingsmatten. Goedkoop rubber.
  • 60 x 60 x 5 cm betontegels. Via Marktplaats gratis gescharreld. Excuus voor iedereen die in de polonaise achter mij aan reed terwijl ik iedere drempel nam met 15 km/u. }:O
  • 2x trillingsdemper / veervoet voor belasting 30-75 kg + 2x trillingsdemper / veervoet voor belasting 45-110 kg. Volgens mij over gedimensionaliseerd maar ik volg eens trouw het advies van de webshop.
  • Rvs zeskantbouten, borgmoeren en veerringen. Ik vond een webshop waar ik het grut per stuk kon bestellen!
  • 4x 150 cm lange rvs vierkante buizen 40 x 40 x 2 mm. Op maat laten maken. Gaatjes heb ik geboord met 10 en 12 mm cobalt metaalboor om het boren een beetje leuk te houden.
  • 8 kunststof eindkapjes 40 x 40 mm. Ik wil geen viezigheid in mijn mooie buizen.
Het geheel is met een ladderlift omhoog gebracht en daar vakkundig in elkaar geknutseld door de installateurs.

Het resultaat is verbluffend goed. Ik hoor compleet niks in de kamer onder de warmtepomp. Zelfs niet als ik 's nachts het raam open heb staan en aandachtig probeer te luisteren... Ik heb er verder vertrouwen in dat het frame de tand des tijds zal doorstaan en de warmtepomp stabiel staat. Een minpuntje is dat de veervoeten niet zijn gemonteerd in de betontegels. Dat was volgens de installateurs niet nodig (en ik vermoed dat ze er geen zin in hadden). Dat moet ik misschien zelf maar een keer doen...

Oja, nu nog iets verzinnen op het geluid van de circulatiepomp. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redspeed
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-08 10:23
Leuk om te zien.

Ik heb ook met de inspiratie van dit forum een vergelijkbare opstelling gemaakt (= Remeha Elga Ace 4kW). Door de beperkte ruimte is de opstellling wel iets compacter, maar het werkt ook erg goed. Ik heb al diverse opstellingen geprobeerd, maar deze opbouw geeft het beste resultaat.

Ik heb alleen met aluminium ISB profielen gewerkt. Had deze nog liggen en aluminium is wat makkelijker te bewerken. Daarnaast kun je met de sleuven in de profielen alles goed afstellen. Hieronder een paar plaatjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2W6DcAYvdKmzdV-lBtU1wVLB7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFbtRMIGN5dInHAvkvXlg8CJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uE4MHQk8Sppq-U5warcbwXLn020=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UamGcPux0cZSI9xNQOboHh2A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Jeroenvanb schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:31:
Geïnspireerd door dit topic heb ik zelf wat geknutseld om de trillingen van mijn warmtepomp te dempen. Zes bestellingen bij evenzoveel adresjes later is het resultaat:

[Afbeelding]

Van laag naar hoog:
  • 4x 62x 62x 6 mm wasmachine dempingsmatten. Goedkoop rubber.
  • 60 x 60 x 5 cm betontegels. Via Marktplaats gratis gescharreld. Excuus voor iedereen die in de polonaise achter mij aan reed terwijl ik iedere drempel nam met 15 km/u. }:O
  • 2x trillingsdemper / veervoet voor belasting 30-75 kg + 2x trillingsdemper / veervoet voor belasting 45-110 kg. Volgens mij over gedimensionaliseerd maar ik volg eens trouw het advies van de webshop.
  • Rvs zeskantbouten, borgmoeren en veerringen. Ik vond een webshop waar ik het grut per stuk kon bestellen!
  • 4x 150 cm lange rvs vierkante buizen 40 x 40 x 2 mm. Op maat laten maken. Gaatjes heb ik geboord met 10 en 12 mm cobalt metaalboor om het boren een beetje leuk te houden.
  • 8 kunststof eindkapjes 40 x 40 mm. Ik wil geen viezigheid in mijn mooie buizen.
Het geheel is met een ladderlift omhoog gebracht en daar vakkundig in elkaar geknutseld door de installateurs.

Het resultaat is verbluffend goed. Ik hoor compleet niks in de kamer onder de warmtepomp. Zelfs niet als ik 's nachts het raam open heb staan en aandachtig probeer te luisteren... Ik heb er verder vertrouwen in dat het frame de tand des tijds zal doorstaan en de warmtepomp stabiel staat. Een minpuntje is dat de veervoeten niet zijn gemonteerd in de betontegels. Dat was volgens de installateurs niet nodig (en ik vermoed dat ze er geen zin in hadden). Dat moet ik misschien zelf maar een keer doen...

Oja, nu nog iets verzinnen op het geluid van de circulatiepomp. 8)7
Goed bezig! Altijd mooi om te zien hoe mensen zelf een oplossing ontwerpen en bouwen. Eén vraagje, je betontegels liggen onder de veerconstructie. Heb je overwogen om gewicht op je frame te leggen om de trillingen te manipuleren?

En ik ben erg benieuwd of je je circulatiepomp ook stiller krijgt. Ik erger me daar ook mateloos aan thuis.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
Jeroenvanb schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:31:

Een minpuntje is dat de veervoeten niet zijn gemonteerd in de betontegels. Dat was volgens de installateurs niet nodig (en ik vermoed dat ze er geen zin in hadden). Dat moet ik misschien zelf maar een keer doen...
Misschien gewoon wat MS polymeer lijm eronder. Veerpoot optillen, lijm eronder en veerpoot in de lijm zetten. Hoeft niet eens helemaal droog en stofvrij te zijn. Voor een euro of 8 (incl. verzendkosten) ben je klaar.
Ik ben bang dat als je gaat boren, de tegel in stukken breekt en dan heb je weer een heel ander probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
Inderdaad, boren in tegels heeft een heel groot breukrisico. Als je het toch gaat proberen: gebruik een paar glasboortjes, in plaats van betonboren. Die glasboortjes zijn vlijmscherp en je hebt minder kans op breuk.

Daarna draadeinden vastzetten met een chemisch anker, dus niet met pluggen werken. Dan breekt de boel alsnog kapot.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvanb
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 13:22
KabouterSuper schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:37:
[...]

Goed bezig! Altijd mooi om te zien hoe mensen zelf een oplossing ontwerpen en bouwen. Eén vraagje, je betontegels liggen onder de veerconstructie. Heb je overwogen om gewicht op je frame te leggen om de trillingen te manipuleren?

En ik ben erg benieuwd of je je circulatiepomp ook stiller krijgt. Ik erger me daar ook mateloos aan thuis.
Dank je. Gewicht op de constructie kan maar ik kan de warmtepomp nu echt niet horen, hoezeer ik ook mijn best doe. Ik laat het zo. Ik heb niet doordacht wat het effect zou zijn van gewicht op frame in plaats van eronder. Deze opstelling is redelijk in lijn met wat ik anderen hier heb zien doen en waarvan ik verwachtte dat het wel zou werken, maar heb het niet zelf doorberekend.

Wat die circulatiepomp betreft is de oplossing voor mij een ombouw met gipsplaten (=massa). Akoestisch schuim doet niet zoveel dus dat pas ik niet toe. Ventilatie is voorgeschreven in de handleiding van de cv, dus een roostertje is nodig en ik maak waarschijnlijk een deurtje of iets dergelijks voor eenvoudig onderhoud. Dat gaat ten koste van de geluidsisolatie maar is wel nodig. Omdat we nu al niks horen met een tussendeur dicht, verwacht ik een vergelijkbaar effect met de ombouw.
smartsys schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:59:
[...]

Misschien gewoon wat MS polymeer lijm eronder.
Supertip! Ga ik naar kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Jeroenvanb op 25-10-2024 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-09 23:32
Heeft iemand al parabolische trillingsdempers uitgeprobeerd? https://www.technirub.nl/...onische-stootbuffers.html

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:41
Mij lijken dit soort dingen (zoekterm: wire rope isolator) nog altijd gevoelsmatig het meest ideaal. In tegenstelling tot een veer wel dempend vermogen, en niet de nadelen van rubber in kou etc. Hoewel ze er niet duur uit zien om te maken ben ik ze helaas nog niet aan een beetje schappelijke prijzen tegengekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIcjnZV4_R5xFIoJioj_ZXWToNM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/Uwjo1Sb8qtwxD9rA8MvBhkQa.webp?f=user_large

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoonSteen
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 01-12-2024
Wij hebben een warmtepomp op onze aanbouw (houten dak) van ons huis staan. Nu horen we als de warmtepomp aangaat een brom in de hoeken van ons huis. Het gaat in ons geval duidelijk om de resonantie van het houten dak die ontstaat door de warmtepomp. Zoals te zien op onderstaande foto staat de warmtepomp alleen op BigFoots
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhBu54KUP8LM3P0biM4Fe1yYYYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iX5G6lBZdcQwzROcKDjoSxMn.jpg?f=fotoalbum_large
Nu zie ik in dit forum allemaal mooie constructies om de resonantie bij houten daken tegen te gaan, helaas heeft de warmtepomp geen flexibele leidingen dus we kunnen niet gemakkelijk experimenteren met opstellingen.

Daarom dachten we eraan om op het houten dak wat rubber matten met stoeptegels neer te leggen om het dak wat stijver te maken. Echter we hebben er geen verstand van en ik zie het niet terugkomen op dit forum dus vandaar mijn vraag of dat enige kans van slagen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Het enige dat gaat helpen is een brede basis op veren. Die veren moeten boven de balken geplaatst worden, liefst zo dicht mogelijk bij de aansluiting op de muren.

Dus, van onder naar boven: rubber plaatjes van 10x10x1cm, daarop in elke hoek een betontegel 60x40. Daarop een staalconstructie op veren waar de warmtepomp op rust.

Die bigfoots kunnen er dan onderuit.

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 30-10-2024 16:03 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Al eens eerder gepost hier (dacht ik tenminste...)., van onder naar boven: rubber tegel, wasmachine trilmat, stoeptegel, bigfoot, rubber demper, rvs kokers, veren, buitenunit. Vanwege verval op het dak richting afvoer ligt op de lage delen 2 of 3 lagen trilmat, en het is zo gepositioneerd dat het gewicht ter hoogte van de dakbalken staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:00
Wanneer zijn de trillingen het best te horen. Bij lage of hoge modulatie? Dus laag of hoog frequent? Tot nu toe op minimum vermogen gedraaid en nog geen last gehad van geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
MoonSteen schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:25:
Daarom dachten we eraan om op het houten dak wat rubber matten met stoeptegels neer te leggen om het dak wat stijver te maken. Echter we hebben er geen verstand van en ik zie het niet terugkomen op dit forum dus vandaar mijn vraag of dat enige kans van slagen heeft.
Je hebt weinig speling om de boel hoger te zetten, al kan ik niet zien hoe de leidingen verder richting het dag lopen.
Je kunt proberen om twee betonbielsen van 120x20x12 onder de bigfoots te plaatsen.
Er wordt dan een boel extra massa (66kg per biels) toegevoegd en dit wordt over de gehele breedte van het dak verspreid.
Eventueel zou je nog rubber tegeldragers onder die betonbielsen kunnen plaatsen. Ten eerste om je dak te beschermen en ten tweede omdat rubber ook trillingen dempt.

Je buitenunit komt wel minimaal 12cm hoger te staan. Die speling moet wel in de leidingen zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:52
Wij hebben een warmtepomp op onze aanbouw (houten dak) van ons huis staan. Nu horen we als de warmtepomp aangaat een brom in de hoeken van ons huis. Het gaat in ons geval duidelijk om de resonantie van het houten dak die ontstaat door de warmtepomp. Zoals te zien op onderstaande foto staat de warmtepomp alleen op BigFoots
[Afbeelding]
Nu zie ik in dit forum allemaal mooie constructies om de resonantie bij houten daken tegen te gaan, helaas heeft de warmtepomp geen flexibele leidingen dus we kunnen niet gemakkelijk experimenteren met opstellingen.

Je kan altijd gewoon beginnen met iets als dit https://rubbermatten24.nl/rubber-tegel-rood-50-50-55

Mocht dat niet voldoende zijn kan je betontegels toevoegen (wel kijken of je dak dat gewicht aankan). Tussen de betontegels en bigfoots kan je dan nog Wagner matjes plaatsen als het nodig is, etc. etc.

Gewoon proberen, het zijn de kosten niet, maar misschien wel de oplossing.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:10
hoe zie je dit voor je? waar zou je deze bevestigen, lijkt mij niet al te steving om de WP op te laten rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:00

timovd

Voorsprong door techniek

Capt Waffles schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:28:
Mij lijken dit soort dingen (zoekterm: wire rope isolator) nog altijd gevoelsmatig het meest ideaal. In tegenstelling tot een veer wel dempend vermogen, en niet de nadelen van rubber in kou etc. Hoewel ze er niet duur uit zien om te maken ben ik ze helaas nog niet aan een beetje schappelijke prijzen tegengekomen.

[Afbeelding]
Dit metaal wordt toch ook stijver als het kouder wordt?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Die hebben hetzelfde probleem als alle rubberen trillingsdempers: Ze worden harder naarmate het buiten kouder wordt.
En hoe hou je de WP hiermee op zijn plek? Er zit geen draadeind aan de onderkant, dus je WP staat los.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
timovd schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:09:
Dit metaal wordt toch ook stijver als het kouder wordt?
Dat valt wel mee. Dit is een metalen veer, die hebben over het temperatuurbereik van -10 tot +30 nauwelijks temperatuurafhankelijkheid.
Bovendien gaat het hier vooral ook om de demping, die wordt verkregen door de interne wrijving in de staalkabel. Die zal ook nauwelijks afhankelijk zijn van de temperatuur.
Pas als je stalen veren in matrijzen (180 graden oid) toe gaat passen wordt de veerkracht serieus minder.

Overigens moet je bij dit soort staalkabeltrillingsdempers wel uitkijken dat ze niet in het defrostwater terecht komen, want dan wordt het een ijsmassa, en is het met de trillingsdempende werking snel over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:52
[Afbeelding]

Ik vind de huidige bigfoots aan de korte kant lijken voor deze unit?
Ik had hem ook op bigfoots. Als het gaat vriezen en je krijgt een ijsplaat op je dak gaan de trillingen nog veel erger worden. Het rubber wordt zoals hierboven aangegeven dan erg stug en geeft bijna alle trillingen door aan het dak.

Ik heb in een vergelijkbare situatie wel er een frame onder gemaakt zonder dat de unit veel omhoog moest. Ik zou hier in de lengte van de bigfoots twee kokers onder de unit maken. Dit kan achter korter dan voor. Haaks hierop, dus voor en achter, erboven de kruisende kokers waaronder de veren komen. Als je deze op tegels bevestigd heb je volgens mij voldoende ruimte. Je kunt overigens tussen de bevestiging van de koker op koker ook nog een spacer plaatsen, waarmee je hem nog lager zou kunnen laten zakken. Ik heb op de 4 hoeken nu gewoon bigfoots. Let wel op dat hij niet te laag komt, i.v.m. evt. sneeuwval.

Foto is van tijdens het wrappen. De extra veren had ik over omdat ik hiervoor een lichtere unit had. Deze unit trilt echter nauwelijks dus de constructie is wat overkill maar erg stabiel. Hij blijft dus mooi zo staan.
Nog een tip, deze constructie dempt zo goed, dat je best een slag zwaardere veren zou kunnen nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COrFzvWpgZZa0elpZKf8YxKFSko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNxOCvZI0pX7DZlVe8MspBAV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door g-j-t op 06-11-2024 20:33 ]

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redspeed
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-08 10:23
@g-j-t Ik speel ook met de gedachte om de buitenunit te wrappen of laten wrappen.

Zou je jou ervaring en tips hierin kunnen delen zoals;
- zelf doen of uitbesteden.
- welke folie adviseer je en waar besteld.
- kosten.
- overige tips
- en foto's helpen ook altijd

Ik wil dit forum niet vervuilen, maar ik ben het onderwerp nog nergens anders op het forum tegen gekomen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Redspeed schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:23:
@g-j-t Ik speel ook met de gedachte om de buitenunit te wrappen of laten wrappen.

Zou je jou ervaring en tips hierin kunnen delen zoals;
- zelf doen of uitbesteden.
- welke folie adviseer je en waar besteld.
- kosten.
- overige tips
- en foto's helpen ook altijd

Ik wil dit forum niet vervuilen, maar ik ben het onderwerp nog nergens anders op het forum tegen gekomen.

Alvast bedankt!
Idd offtopic, maar even kort dus:
  • Hangt er van af hoe handig je bent, wat voor vormen je tegenkomt en hoe makkelijk de folie verwerkt. Het kan nogal frustrerend zijn maar is te doen.
  • Ik heb Avery Facade Satin gebruikt maar hoewel deze erg duurzaam is buiten, is deze volgens mij vooral gemaakt voor grote vlakken. Met de heater was deze wel te vormen maar het was erg lastig. Deze heeft ook geen luchtkanalen om luchtbellen te voorkomen. Gekozen omdat deze mooi vlak van kleur was en in RAL kleur te bestellen. Zou hem niet weer bestellen.
  • TIp is dus om een car-wrap te gebruiken. Nadeel is dat ik deze niet in de juiste kleur (RAL7016) kon vinden. Veel Car-wraps hebben wat metallic effect en dit wil ik niet. Verder eerst wat oefenen en accepteren dat het een keer mislukt./li]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
greg-a schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:52:
[...]

hoe zie je dit voor je? waar zou je deze bevestigen, lijkt mij niet al te steving om de WP op te laten rusten
Op dezelfde plek als waar veren geplaatst zouden worden, dus onder het grote rvs frame.
Andrehj schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:43:
[...]

Die hebben hetzelfde probleem als alle rubberen trillingsdempers: Ze worden harder naarmate het buiten kouder wordt.
En hoe hou je de WP hiermee op zijn plek? Er zit geen draadeind aan de onderkant, dus je WP staat los.
Het ene rubber is het andere niet. Dit is natuurrubber, wat tot -50 ofzo zijn elasticiteit en flexibiliteit behoudt. Ze (6 stuks) komen te staan op een plaat met een uitsparing erin waardoor het niet aan de wandel gaat. Als het geheel klaar is zal ik een foto plaatsen.

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
Hierbij de tekening van de trillingsdempend constructie met de parabolische dempers, want op foto zal niet alles meer te zien zijn. Bij de hoogte moet je de hoogte van de rvs kokers nog optellen, want dat is natuurlijk afhankelijk van welke grootte iemand voor kiest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJriezsU7wBA8xD-Djlgxv-LXy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/986NvLA6kBOxyES8zXYD2uAH.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb net ook een eigen topic aangemaakt over de installatie van de wp, maar denk dat de info over deze constructie hier beter op zijn plek is. Als ik het toch daar i.p.v. hier moet plaatsen, dan hoor ik het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
Ecowoman schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:05:
Hierbij de tekening van de trillingsdempend constructie met de parabolische dempers, want op foto zal niet alles meer te zien zijn. Bij de hoogte moet je de hoogte van de rvs kokers nog optellen, want dat is natuurlijk afhankelijk van welke grootte iemand voor kiest.
[Afbeelding]
Ik heb net ook een eigen topic aangemaakt over de installatie van de wp, maar denk dat de info over deze constructie hier beter op zijn plek is. Als ik het toch daar i.p.v. hier moet plaatsen, dan hoor ik het wel.
1) om te beginnen een dikke +1 voor het maken van de tekening :)
2) in uw eigen topic wilt u denk ik verwijzen naar deze tekening/post - op dit moment verwijst u alleen naar deze pagina van het topic en niet direct naar uw post.
3) Ik ben niet heel bekend met EPDM - maar wellicht dat een stuk gewoon rubber beter werkt en goedkoper is.

ben evengoed benieuwd naar het eindresultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[Afbeelding]
Mooie constructie. Ik zou wel bang zijn dat de condensafvoer bevriest. Zo groot is het gaatje niet. En dan vult je kom zich met bevroren condens.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17:41
g-j-t schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:19:
[...]

Ik vind de huidige bigfoots aan de korte kant lijken voor deze unit?
Ik had hem ook op bigfoots. Als het gaat vriezen en je krijgt een ijsplaat op je dak gaan de trillingen nog veel erger worden. Het rubber wordt zoals hierboven aangegeven dan erg stug en geeft bijna alle trillingen door aan het dak.

Ik heb in een vergelijkbare situatie wel er een frame onder gemaakt zonder dat de unit veel omhoog moest. Ik zou hier in de lengte van de bigfoots twee kokers onder de unit maken. Dit kan achter korter dan voor. Haaks hierop, dus voor en achter, erboven de kruisende kokers waaronder de veren komen. Als je deze op tegels bevestigd heb je volgens mij voldoende ruimte. Je kunt overigens tussen de bevestiging van de koker op koker ook nog een spacer plaatsen, waarmee je hem nog lager zou kunnen laten zakken. Ik heb op de 4 hoeken nu gewoon bigfoots. Let wel op dat hij niet te laag komt, i.v.m. evt. sneeuwval.

Foto is van tijdens het wrappen. De extra veren had ik over omdat ik hiervoor een lichtere unit had. Deze unit trilt echter nauwelijks dus de constructie is wat overkill maar erg stabiel. Hij blijft dus mooi zo staan.
Nog een tip, deze constructie dempt zo goed, dat je best een slag zwaardere veren zou kunnen nemen.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit, wat zijn dat voor kokers die jij hebt gebruikt?

• g-j-t
Thiazzz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:09:
[...]

Ziet er goed uit, wat zijn dat voor kokers die jij hebt gebruikt?
Aluminium. 40x40x4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
[Afbeelding]
Ik zou geen rubbers gebruiken en zeker geen parabolische i.v.m. de nadelen:
- Temperatuursafhankelijke stijfheid. Ze worden naarmate het kouder is, stijver. Dat wil je niet als juist dan de trillingen toenemen.
- Veroudering. Dat puntje waar 'ie op staat zal na jaren langzaam gaan verkruimelen. En microslip in het contact zal ook slijtage geven.

Ik neem aan dat het kuiltje bedoeld is om 'wandelen' tegen te gaan. Weet je zeker dat de unit niet al 'wandelend' het afvoergaatje gaat afdekken?

Het is een mooie tekening, maar er zitten allerlei details in om mogelijke problemen op te lossen. Ik zou kiezen voor simpele stalen veren, dan heb je al deze zorgen niet (KISS). Er staan hiervan prachtige voorbeelden in dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
greg-a schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:42:
[...]

1) om te beginnen een dikke +1 voor het maken van de tekening :)
2) in uw eigen topic wilt u denk ik verwijzen naar deze tekening/post - op dit moment verwijst u alleen naar deze pagina van het topic en niet direct naar uw post.
3) Ik ben niet heel bekend met EPDM - maar wellicht dat een stuk gewoon rubber beter werkt en goedkoper is.

ben evengoed benieuwd naar het eindresultaat.
1) Thanks! 2) Thanks, inmiddels gewijzigd. 3) Zo'n trillingsdempende rubbermat voor wasmachines die de meesten hier onder de stoeptegel(s) gebruiken kan op die plek ook uiteraard als goedkope optie, beter of slechter zal het qua werking op die plek niet zijn, maar EPDM is wel goed qua weersbestendigheid. Voor de flap die de demper afschermt is EPDM wel handig en dat hadden we ook nog liggen.
Jaap19 schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:26:
[...]

Ik zou geen rubbers gebruiken en zeker geen parabolische i.v.m. de nadelen:
- Temperatuursafhankelijke stijfheid. Ze worden naarmate het kouder is, stijver. Dat wil je niet als juist dan de trillingen toenemen.
- Veroudering. Dat puntje waar 'ie op staat zal na jaren langzaam gaan verkruimelen. En microslip in het contact zal ook slijtage geven.

Ik neem aan dat het kuiltje bedoeld is om 'wandelen' tegen te gaan. Weet je zeker dat de unit niet al 'wandelend' het afvoergaatje gaat afdekken?

Het is een mooie tekening, maar er zitten allerlei details in om mogelijke problemen op te lossen. Ik zou kiezen voor simpele stalen veren, dan heb je al deze zorgen niet (KISS). Er staan hiervan prachtige voorbeelden in dit forum.
Eerder noemde ik dat natuurrubber zijn flexibiliteit en elasticiteit tot -50 behoudt, dus lijkt me genoeg ;) Veroudering zal inderdaad plaatsvinden, maar stalen veren gaan er natuurlijk uiteindelijk ook aan.
De demper dekt het gaatje af en zal door het wandelen ervoor zorgen dat het gaatje opent.
KabouterSuper schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:46:
[...]

Mooie constructie. Ik zou wel bang zijn dat de condensafvoer bevriest. Zo groot is het gaatje niet. En dan vult je kom zich met bevroren condens.
We verwachten sowieso weinig condens. Er zit een EPDM-flap tussen het rvs-frame en de parabolische demper. Door het wandelen zal een evt. laagje ijs losbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
[...]

[Afbeelding]

Nu het wat kouder wordt, kun je al een update melden?
Heb ook twee airco units die nu behoorlijk doordreunen op de dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
ThinkPad schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:12:
Nu het wat kouder wordt, kun je al een update melden?
Heb ook twee airco units die nu behoorlijk doordreunen op de dakkapel.
Ze staan bij mij op de garage dus geluid direct eronder zou niet perse altijd opgemerkt worden. Ik heb in ieder geval nog nooit iets kunnen horen; tapwaterbereiding lijkt dus prima te gaan.

Om het echt te weten moet ik een keer weten als er defrosts zijn en er dan onder gaan luisteren; dat is me nu nog niet gelukt.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zwartoog schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:19:
Als hij verder is aangesloten laat ik weten hoe het klinkt :P
Ik kon in je posthistory voor dit topic geen update van je vinden over hoe deze opstelling je uiteindelijk is bevallen, ervaar je trillingen of hoor je geluid? Heb je nadien nog wat aan je opstelling gewijzigd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:30
CyBeRSPiN schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:36:
[...]

Ik kon in je posthistory voor dit topic geen update van je vinden over hoe deze opstelling je uiteindelijk is bevallen, ervaar je trillingen of hoor je geluid? Heb je nadien nog wat aan je opstelling gewijzigd?
Qua opstelling is er niet zoveel veranderd. Hij staat nu op rubberen stoeptegels ipv rubber matjes, maar dat is meer omdat ik dat er wat degelijker uit vond zien.

In het begin trilde hij best hard. Dit bleek te liggen aan twee bouten in de veren die contact maakten: de bout was blijkbaar iets te lang, en met belasting van de WP drukte deze op de bout/onderplaat van de veer. Ofwel: effectief geen veer en dus geen ontkoppeling. Heeft een tijd geduurd voor ik de oorzaak vond :P

Sindsdien is deze opstelling prima bevallen. Let wel: dit is een schuurtje, en in de schuur huur je hem zachtjes brommen als hij bezig. Ik denk niet dat je dit met isolatie verder kunt verbeteren. Voor in een schuur niet storend, voor een ruimte waar je kort bent ook niet. Maar met een slaap- of werkkamer zou ik verder zoeken qua constructie.

Verder had ik het probleem dat de Vaillant flink kan gieren na een defrost, als hij full retard weer terug wil naar de gewenste Ta. Niet alleen de compressor draait dan maximaal, ook de trillingen die daaruit volgen. Ik heb dit beperkt door de WP via ebusd dynamisch te begrenzen. Sindsdien is hij altijd heel stil, pas als het echt gaat vriezen hoor je hem duidelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 18:16
[Afbeelding]

Op veercinstructie zetten werkte bij mij goed op een houten dak. Al 2 jaar plezier van. Hoogte van big foots is hoogte van de constructie. Heb er ook flexibele leidingen (30cm) op laten zetten zodat er niet via die kant ook resonantie doorgegeven kan worden.

Balkje waar de veren op afsteunen aan de onderzijde is een kunststof balk. De kokers direct onder de WP zijn 50x50x2 RVS kokers.
TBV massa heb ik extra tegels aangebracht van 50x50cm waar de kunststof balk op rust. Kunststof balk zelf is haaks op de balkconstructie van het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4ZGiKIsU_RESSBtyPCdTY6Ry3o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sBEuZyIH76PtiwpxXe0cBon2.jpg?f=user_large

Oude opstelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNSWQXc7dZ4UNpJOF5bhtWLrtNc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8UEo0XNjH2iZ3sJ3jh3Nvn9Z.jpg?f=user_large

Nieuwe opstelling.

[ Voor 7% gewijzigd door benthouse op 22-11-2024 12:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• louigi58
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-08 15:29
peter123 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:59:
Ik heb bijna het gehele forum gelezen over trillingen van een buitenunit op een houten dak. Dit is voor veel mensen een probleem als ik het zo lees. Alle tips uitgeprobeerd, maar ik bleef een brom horen.
Ik heb 4 rubber dempers op een bigfoot en die weer op een rubber tuintegel. Het hielp niet om de unit stil te krijgen, tot vandaag.
De oplossing was 3 dubbelde noppenfolie met luchtkussentjes onder de bigfoot. Elk materiaal dempt bepaalde frequenties. Tegen lage helpt rubber kennelijk niet zo goed. Ik hoop dat andere mensen er wat aan hebben.
https://tweakers.net/foto...2YbdOgD4rLtQIbOP34Xu5.jpg
Heb je al eens de stelkussentjes van de Action geprobeert?
Werckmann stelkussen 15 x 16 cm ook wel Air Wedge genoemd, deze kunnen 150kg aan en je kunt je unit er ook nog eens waterpas mee zetten.
Zo staat je unit ook op lucht. Voor de prijs hoef je het niet te laten €2,49 p st.
Zijn ook handig om je unit een stukje op te tillen als je er aan moet werken.
Luchtbalgen worden ook wel luchtveren genoemd. Van oudsher zijn luchtbalgen vooral bekend als compacte lineaire actuatoren met een zeer hoge kracht, bijvoorbeeld in vrachtwagens en bussen voor de hoogte van de wielophanging. Luchtbalgen werken echter ook extreem goed voor het isoleren van trillingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmxdiyqMWNwqKgWU4cewAI03Yvo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/32MRYGpD5N6nb0FO9TUNvLDo.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door louigi58 op 23-11-2024 19:56 ]

Woning: 2onder1kap 1967, HR++ beg gr, HR2,8 op 1e, spouw en dakisolatie, 130M2, 10 radiatoren + 9M2 VVW, Quatt Hybrid 6KW (12-02-2025), Nefit HRC30, Honeywell T6, Solaredge 5,25KWp, Home Assistant beginner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:47
Andrehj schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:10:
[...]

Afgezien van je voorgenomen verbeteringen is bij deze opstelling wel de opmerking te plaatsen dat dit alleen kan op plaatsen waar het niet te hard waait.
Bij harde wind kan deze oriëntatie van de warmtepompen haaks op de muur problemen geven:
  • Bij defrosts, omdat het stilzetten van de ventilator dan onvoldoende helpt om de luchtstroom door de verdamper te beperken (en het ontdooien dus niet lukt omdat de wind de verdamper nog steeds afkoelt).
  • Bij harde wind tegen de ventilator in, die ervoor kan zorgen dat de ventilator niet voldoende kracht heeft om er tegenin te blazen en in storing gaat.
Van beide zijn hier voorbeelden bekend.
Warmtepomp staat hier op een plat dak, dat is geen probleem.
In dit topic zie ik ook genoeg 'vrije' opstellingen voorbij komen.
Ja ik zou de wp ook liever met de rug tegen een muurtje zetten als ik kiezen kon maar om nou te zeggen dat dat een probleem is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 20:29
Hoi allen,

Ook hier veel gedreun door het huis door een warmtepomp (Mitsubishi PUZH-SHW80YAA van 128kg) op een houten garage dak van een 2 onder 1 kap met geschakelde garage.

Heb provisorisch een aantal jaar gewerkt met regufoam onder de bigfoots die op 60x40 tegels staan. Maar die moet ik elk jaar vervangen omdat ze doorweekt en vervormd zijn en weer trillingen begonnen door te geven. Zeker omdat door het doorzakken de unit scheef komt te staan.

Na aandachtig alles gelezen heb ik besloten om ook een H constructie te maken. Gezien de goede ervaring hier op het forum.

Ik wil de constructie maken van 50x50x3 gegalvaniseerd kokers.

Nu zit ik alleen te twijfelen over de lengte van de liggers die onder de warmtepomp lopen.
Ik was van plan deze 100cm te maken, waardoor de warmtepomp met zijn huidige positie exact in het midden komt van deze liggers. Wat wel handig is met de koelmiddel leidingen.

Ik heb voldoende ruimte om ook langere liggers te maken, zodat de unit minder naar voor en achter kan kantelen als gevolg van de veren die onder de hoeken van constructie komen.

Bij deze opstelling komt de unit niet meer in het midden van de liggers. Als ik dan de belasting uitreken voor de dimensionering van de veren bij liggers van 150cm. Kom ik uit op een groot verschil in belasting tussen de 4 veren. Waardoor ik 4 verschillende maten aan veren nodig heb. Dat terwijl bij ligger van 100cm het belasting verschil onderling een stuk kleiners waardoor ik uit kan met 1 model veer.

Nu zie ik bij verschillende mensen het gebruik van langere liggers waarbij de warmtepomp niet in het midden van de liggers is gemonteerd. Is dit belasting verschil merkbaar, of komt het niet zo nauw?

Of maak ik me gewoon onnodig druk en valt de kantel beweging van de warmtepomp in de praktijk wel mee als de liggers een lengte van 100cm hebben?

Ter info:
De liggers komen op 2 dwarsliggers (voor en achter) van 200cm te liggen, waar de veren aan de uiteinde gemonteerd worden. Met daaronder stoeptegels met rubbermatten

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
louigi58 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:51:
[...]
Heb je al eens de stelkussentjes van de Action geprobeert?
Werckmann stelkussen 15 x 16 cm ook wel Air Wedge genoemd, deze kunnen 150kg aan en je kunt je unit er ook nog eens waterpas mee zetten.
Zo staat je unit ook op lucht. Voor de prijs hoef je het niet te laten €2,49 p st.
[...]
Je idee is om die dingen permanent opgeblazen te laten en als dempingsmateriaal onder warmtepomp te gebruiken? Ik verwacht niet dat dat lekker gaat werken, zal na verloop van tijd slap worden. Ventieltje intern zal nooit 100% blijven afsluiten en ook rubber laat gewoon zuurstofatomen door (autobanden moet je ook eens in de zoveel tijd even oppompen). Daarnaast zal het zeer waarschijnlijk ook niet UV-bestendig zijn en dus kapot gaan door de zon.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 25-11-2024 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
n00ts schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:15:
Hoi allen,

Ook hier veel gedreun door het huis door een warmtepomp (Mitsubishi PUZH-SHW80YAA van 128kg) op een houten garage dak van een 2 onder 1 kap met geschakelde garage.

Heb provisorisch een aantal jaar gewerkt met regufoam onder de bigfoots die op 60x40 tegels staan. Maar die moet ik elk jaar vervangen omdat ze doorweekt en vervormd zijn en weer trillingen begonnen door te geven. Zeker omdat door het doorzakken de unit scheef komt te staan.

Na aandachtig alles gelezen heb ik besloten om ook een H constructie te maken. Gezien de goede ervaring hier op het forum.

Ik wil de constructie maken van 50x50x3 gegalvaniseerd kokers.

Nu zit ik alleen te twijfelen over de lengte van de liggers die onder de warmtepomp lopen.
Ik was van plan deze 100cm te maken, waardoor de warmtepomp met zijn huidige positie exact in het midden komt van deze liggers. Wat wel handig is met de koelmiddel leidingen.

Ik heb voldoende ruimte om ook langere liggers te maken, zodat de unit minder naar voor en achter kan kantelen als gevolg van de veren die onder de hoeken van constructie komen.

Bij deze opstelling komt de unit niet meer in het midden van de liggers. Als ik dan de belasting uitreken voor de dimensionering van de veren bij liggers van 150cm. Kom ik uit op een groot verschil in belasting tussen de 4 veren. Waardoor ik 4 verschillende maten aan veren nodig heb. Dat terwijl bij ligger van 100cm het belasting verschil onderling een stuk kleiners waardoor ik uit kan met 1 model veer.

Nu zie ik bij verschillende mensen het gebruik van langere liggers waarbij de warmtepomp niet in het midden van de liggers is gemonteerd. Is dit belasting verschil merkbaar, of komt het niet zo nauw?

Of maak ik me gewoon onnodig druk en valt de kantel beweging van de warmtepomp in de praktijk wel mee als de liggers een lengte van 100cm hebben?

Ter info:
De liggers komen op 2 dwarsliggers (voor en achter) van 200cm te liggen, waar de veren aan de uiteinde gemonteerd worden. Met daaronder stoeptegels met rubbermatten
De meeste verensets zijn hier op berekend. Zij hebben veren in twee maten, want grofweg is de verdeling 2/3 1/3 bij gewicht op de liggers (2/3 van het gewicht bij de compressor, 1/3 bij de verdamper met ventilator)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louigi58
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-08 15:29
ThinkPad schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:46:
[...]

Je idee is om die dingen permanent opgeblazen te laten en als dempingsmateriaal onder warmtepomp te gebruiken? Ik verwacht niet dat dat lekker gaat werken, zal na verloop van tijd slap worden. Ventieltje intern zal nooit 100% blijven afsluiten en ook rubber laat gewoon zuurstofatomen door (autobanden moet je ook eens in de zoveel tijd even oppompen). Daarnaast zal het zeer waarschijnlijk ook niet UV-bestendig zijn en dus kapot gaan door de zon.
Blijft bij problematische dakopstelling met houten onderconstructie wel de snelste en goedkoopste manier om uit te testen. Voor €10 kun je een unit tot 600kg testen.
Tevens kun je hiermee je unit optillen om veren te monteren.
Je kunt de ventielen ook vrij gemakkelijk vervangen door autoventielen. Het materiaal van het kussentje is van een soort gewapend kunstof/rubber.
Ik heb onder mijn auto in het verleden luchtbalgen van MAD gehad, werden 1x per jaar gepompt en hadden nauwelijks drukverlies.
UV bestendigheid, mocht dat een probleem zijn kun je altijd afschermen, leg je een stukje vrachtwagenzeil er overheen waar de unit op komt te staan.

Woning: 2onder1kap 1967, HR++ beg gr, HR2,8 op 1e, spouw en dakisolatie, 130M2, 10 radiatoren + 9M2 VVW, Quatt Hybrid 6KW (12-02-2025), Nefit HRC30, Honeywell T6, Solaredge 5,25KWp, Home Assistant beginner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00ts
Blihi schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:38:
[...]

De meeste verensets zijn hier op berekend. Zij hebben veren in twee maten, want grofweg is de verdeling 2/3 1/3 bij gewicht op de liggers (2/3 van het gewicht bij de compressor, 1/3 bij de verdamper met ventilator)
In het databook van Mitsubishi staat het zwaartepunt netjes aangegeven voor elke unit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hB6GUI8wO7KKc63EsOoeFQtD20=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DLGTX0BOJHYbjSb2UygS8Vay.png?f=user_large

Met dit zwaartepunt heb ik de belasting is per veer uitgerekend voor beide opstellingen.

Opstelling A met liggers van 150 [cm] onder de warmtepomp en dwarsliggers met hart afstand veren 180cm:
Veer (links, voor) = 21,0 [kg]
Veer (links, achter) = 49,8 [kg]
Veer (rechts, voor) = 16,9 [kg]
Veer (rechts, achter) = 40,3 [kg]

Situatie B met liggers van 100 [cm] onder de warmtepomp en dwarsliggers met hart afstand veren 180cm:
Veer (links, voor) = 33,9 [kg]
Veer (links, achter) = 36,9 [kg]
Veer (rechts, voor) = 27,4 [kg]
Veer (rechts, achter) = 29,8 [kg]

In situatie A ligt de belasting van de veren onderling een stuk verder uit elkaar. Dit geldt zowel voor-achter als links-rechts. Dit is natuurlijk de theorie en waar ik benieuw naar ben is de ervaringen van mensen die een dergelijk opstelling hebben. Wellicht valt het in de praktijk nauwelijks merkbaar, of moet je toch wel oppassen met de selectie van de veren.

Verder zag ik ook nog opstellingen met Bigfoots op de hoeken van de opstelling i.p.v. betontegels met rubber.
Is het ontbreken van de massa bij een dergelijk opstelling nog van invloed op de effectiviteit?
Montage met de Bigfoots lijkt mij namelijk wel eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb een setje Soleco blauw/groen liggen die ik onder de airco op de dakkapel wil plaatsen. Maar hoe bevestig je dat op bestaande bigfoots?

Die bigfoots hebben van die hamerkopbouten, waar je dan een moer bovenop draait. Die Soleco hebben schroefdraad. Dan moet ik die demper al met een waterpomptang ofzo op die schroefdraad vastdraaien?

Die Soleco lijken meer gericht te zijn op muurbeugels, waarbij je van onderaf een bout erin kan draaien.

Edit: Er zijn montageplaatjes voor heb ik vandaag geleerd: Jaap19 in "Trillingen warmtepomp dempen"

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 23-12-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:34
ThinkPad schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:21:
Ik heb een setje Soleco blauw/groen liggen die ik onder de airco op de dakkapel wil plaatsen. Maar hoe bevestig je dat op bestaande bigfoots?

Die bigfoots hebben van die hamerkopbouten, waar je dan een moer bovenop draait. Die Soleco hebben schroefdraad. Dan moet ik die demper al met een waterpomptang ofzo op die schroefdraad vastdraaien?

Die Soleco lijken meer gericht te zijn op muurbeugels, waarbij je van onderaf een bout erin kan draaien.
Ik heb dat wel zo gedaan. Maar dan gewoon handvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@ThinkPad tja, het zou wel ironisch zijn als een trillingsdemper lostrilt :D
Van bovenaf kun je er wel goed bij, als daar een borgmoer zit dan zal het wel loslopen (nouja, vast zitten).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dank, het is gelukt. Die veren scheelt al een heel stuk, maar ik zal ook nog wat tegels ofzo moeten toevoegen, geluid is nog niet helemaal weg. Voornamelijk op hogere compressor toerentallen.

De linker unit (4kW multi) moet nog in bedrijf gesteld worden, ben benieuwd of die meer of minder geluid gaat geven dan die kleine 2kW rechts. Die rechter heb ik nu de veren onder geplaatst (dit is oude foto), die verwarmt de kamer eronder waar ik nu zit te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AabcjeVTHU1vham2o0XUamwedIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/guFsblKmhjKRrNM58QN6t2fI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ben alleen nog wat huiverig om allemaal massa het dak op te slepen, al staan ze wel op een plek waar twee raveelbalken zitten en dus aardig wat draagkracht zou moeten hebben lijkt mij. Dit is de bouwtekening die ik vond van de dakkapel:

De airco units staan t.h.v. #3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2jIyB0FemnnjuOXLDgl-4Ts6vs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cu1lE3x8pDe94EtWYgOpBxHL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
ThinkPad schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:43:
Die rechter heb ik nu de veren onder geplaatst (dit is oude foto), die verwarmt de kamer eronder waar ik nu zit te werken.
Gat het ding niet teveel kantelen bij harde wind zo?
Er kan dan best veel spanning op de leidingen komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Even terug naar de basis: De veren (en eventuele schuimblokjes) dempen de trillingen.

De H-opstelling is ALLEEN om de bewegingen van de buitenunit te verkleinen.
Stel dat de veer aan de linker kant 1cm inveert en aan de rechterkant 1cm uitveert.
Leg je daar een latje van 30cm op, dan zal deze behoorlijk schuin liggen.
Maar leg je er een lat van 150 cm op, dan zal deze vrijwel vlak blijven liggen.
Dat betekent dat met in- en uitveren van de veren in de wind, je buitenunit veel minder heen en weer zal slingeren op een lange lat/balk/koker.

Het feit dat de kokers zelf ook iets doorbuigen en daarmee dempen, is een kleine bonus. Maar dit is niet de essentie van zo'n opstelling.

Voor de opstelling op de H kun je 2 dingen doen:
1. Buitenunit in het midden plaatsen en de veren aanpassen (aan de zware kant ongeveer 2x zo zware veren als aan de lichte kant)
2. De buitenunit uit het midden plaatsen, zodat de belasting per veer gelijk is.

Mocht je voor optie 2 kiezen en de plaats willen bepalen:
- Zoek de gegevens van je kokers op, bv. berekenen met https://www.constructiononline.eu/nl/koker.php
- Zoek de E-modulus van het materiaal op (staal meestal 210.000 N/mm2, RVS meestal 195.000 N/mm2)
- Vul de gegevens in je berekening in, bv. op https://www.constructiebe...nica/liggers/ligger_2.php

In dit voorbeeld de volgende waarden aangenomen:
- Een buitenunit van ca 120 kg (1,2 kN) met een 1/3 - 2/3 gewichtsverdeling: 0,4kN en 0,8kN per kant en dus 2 x 0,2kN en 2 x 0,4kN per pootje.
- Pootjes aan de lange zijde 60cm = 600mm uit elkaar
- Koker van RVS 40x40x2mm en 1500mm lang
- Linker pootje op 350mm vanaf de zijkant, rechter pootje op 950mm (afstanden met trial&error bepaald)

Dit geeft als uitkomt een belasting op de 2 uiteinden van ieder 0,3kN. Daarmee kun je dus gelijke veren gebruiken.
Maar de buitenunit staat op 2 van deze kokers, dus controle: 4 x 30kg = 120kg en dat was het aangenomen gewicht van de buitenunit.
De doorzakking van deze koker is maximaal 2,5mm. Dat zal niemand slapeloze nachten geven.

In de andere richting (smalle kant van de warmtepomp) houd ik rekening met gelijke gewichtsverdeling over de pootjes, die 500mm uit elkaar staan.
En door de horizontale verschuiving, is de last aan de uiteinden overal gelijk (0.3kN)
Dus vul ik in: 2 punt lasten van 0,3kN op 500 en 1000mm van het uiteinde.
Dit levert vrijwel gelijke waarden op: 0,3kN op ieder steunpunt en een max doorbuiging van 2,5mm.

In dit voorbeeld zou een WP van 120kg dus prima staan op 4 RVS-kokers van 1500x40x40x2mm met een kleine verplaatsing (300mm) uit het midden.
Voor andere buitenunits of andere kokers is deze berekening natuurlijk makkelijk aan te passen.

En als de fabrikant van de WP het zwaartepunt in 2 richtingen netjes aangeeft, kun je dat natuurlijk direct in de berekening invullen. Nog sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
ASW1 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:15:
[...]

Gat het ding niet teveel kantelen bij harde wind zo?
Er kan dan best veel spanning op de leidingen komen.
De wind komt meestal van rechtsboven op de foto (zuidwesten). Heb de units expres al dicht tegen het pannendak gezet (wat overigens hoger uitsteekt boven de units dan je op foto zou denken) en daarmee de units grotendeels afschermt van de wind) en ze achterop de bigfoots gezet zodat ze langere 'tenen' hebben. De veren zit wel wat beweging in, maar de unit kan niet echt voorover kantelen ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
KifArU schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:24:
Even terug naar de basis: De veren (en eventuele schuimblokjes) dempen de trillingen.

De H-opstelling is ALLEEN om de bewegingen van de buitenunit te verkleinen.
Stel dat de veer aan de linker kant 1cm inveert en aan de rechterkant 1cm uitveert.
Leg je daar een latje van 30cm op, dan zal deze behoorlijk schuin liggen.
Maar leg je er een lat van 150 cm op, dan zal deze vrijwel vlak blijven liggen.
Dat betekent dat met in- en uitveren van de veren in de wind, je buitenunit veel minder heen en weer zal slingeren op een lange lat/balk/koker.

Het feit dat de kokers zelf ook iets doorbuigen en daarmee dempen, is een kleine bonus. Maar dit is niet de essentie van zo'n opstelling.

Voor de opstelling op de H kun je 2 dingen doen:
1. Buitenunit in het midden plaatsen en de veren aanpassen (aan de zware kant ongeveer 2x zo zware veren als aan de lichte kant)
2. De buitenunit uit het midden plaatsen, zodat de belasting per veer gelijk is.

Mocht je voor optie 2 kiezen en de plaats willen bepalen:
- Zoek de gegevens van je kokers op, bv. berekenen met https://www.constructiononline.eu/nl/koker.php
- Zoek de E-modulus van het materiaal op (staal meestal 210.000 N/mm2, RVS meestal 195.000 N/mm2)
- Vul de gegevens in je berekening in, bv. op https://www.constructiebe...nica/liggers/ligger_2.php

In dit voorbeeld de volgende waarden aangenomen:
- Een buitenunit van ca 120 kg (1,2 kN) met een 1/3 - 2/3 gewichtsverdeling: 0,4kN en 0,8kN per kant en dus 2 x 0,2kN en 2 x 0,4kN per pootje.
- Pootjes aan de lange zijde 60cm = 600mm uit elkaar
- Koker van RVS 40x40x2mm en 1500mm lang
- Linker pootje op 350mm vanaf de zijkant, rechter pootje op 950mm (afstanden met trial&error bepaald)

Dit geeft als uitkomt een belasting op de 2 uiteinden van ieder 0,3kN. Daarmee kun je dus gelijke veren gebruiken.
Maar de buitenunit staat op 2 van deze kokers, dus controle: 4 x 30kg = 120kg en dat was het aangenomen gewicht van de buitenunit.
De doorzakking van deze koker is maximaal 2,5mm. Dat zal niemand slapeloze nachten geven.

In de andere richting (smalle kant van de warmtepomp) houd ik rekening met gelijke gewichtsverdeling over de pootjes, die 500mm uit elkaar staan.
En door de horizontale verschuiving, is de last aan de uiteinden overal gelijk (0.3kN)
Dus vul ik in: 2 punt lasten van 0,3kN op 500 en 1000mm van het uiteinde.
Dit levert vrijwel gelijke waarden op: 0,3kN op ieder steunpunt en een max doorbuiging van 2,5mm.

In dit voorbeeld zou een WP van 120kg dus prima staan op 4 RVS-kokers van 1500x40x40x2mm met een kleine verplaatsing (300mm) uit het midden.
Voor andere buitenunits of andere kokers is deze berekening natuurlijk makkelijk aan te passen.

En als de fabrikant van de WP het zwaartepunt in 2 richtingen netjes aangeeft, kun je dat natuurlijk direct in de berekening invullen. Nog sneller.
Datt is inderdaad ook een goed optie. Heb inderdaad wel een beetje ruimte om de WP net wat uit het midden op de dwarsbalken te zetten zodat het zwaarte punt wat beter verdeeld is.

Dan is er alleen nog een verschil tussen voor-achter door de lengte van de koudemiddel leidingen. Maar dan zijn die links-rechts ook in evenwicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Toen mijn airco geinstalleerd werd hebben ze die rechtstreeks op veren gezet. Ik gok dat die veren iets te slap waren, maar als het ook maar een beetje waaide stond die buitenunit te dansen. Ik maakte me wel eens zorgen of het ding niet om ging vallen.

Die opstelbalken zijn inderdaad puur bedoeld om dat effect wat te verminderen, en leveren ook nog wat extra gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:15
Blihi schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:39:
Toen mijn airco geinstalleerd werd hebben ze die rechtstreeks op veren gezet. Ik gok dat die veren iets te slap waren, maar als het ook maar een beetje waaide stond die buitenunit te dansen. Ik maakte me wel eens zorgen of het ding niet om ging vallen.

Die opstelbalken zijn inderdaad puur bedoeld om dat effect wat te verminderen, en leveren ook nog wat extra gewicht.
Klopt dan de conclusie dat wanneer de buitenunit vrijwel niet op de wind staat dat de opstelbalken in H profiel veelal overbodig zijn? Mijn installateur bied het aan voor €160 per unit (airco en buitenunit wpb) en als het niet nodig lijkt dan laat ik het liever achterwege.

Installateur komt zelf met oplossing: tegel, rubber opstelbalk en vibratieset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Hoe groter het profiel, hoe minder de WP gaat wiebelen. Voor 160 euro zou ik dag sowieso doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:15
Blihi schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:40:
Hoe groter het profiel, hoe minder de WP gaat wiebelen. Voor 160 euro zou ik dag sowieso doen.
Zijn overigens allebei 2 relatief kleine buitenunits, geen wp.

Waarom zou je het voor 160 euro sowieso doen? (Wordt in dit geval dus 320 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Omdat minder wiebelen gewoon minder slijtage oplevert. Hoe stijver de opstelling, hoe minder beweging er in de leidingen gaat zitten. Dat continue bewegen van koelleidingen kan er gewoon niet goed voor zijn.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
En voor de mensen die twijfelen om dit te doen: Morgen (black friday) 15% korting bij rvs-products.nl die een goedkope aanbieder lijken van deze kokers: https://www.rvs-products....-0-mm-rvs-316l-onbewerkt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Ik ben van plan een Amber 95 warmtepomp te gaan installeren. Zie ook mijn topic met achtergrond info: Review mijn plan voor plaatsing warmtepomp

Ik heb inmiddels besloten dat ik deze aan de muur wil hangen omdat ik de stevigheid van het dak toch niet helemaal als ideaal ervaar, en ik toekomstig onderhoud simpel wil houden. De constructies die hier staan die het gewicht mooi verdelen lijken mij top, maar mijn voorkeur gaat toch voor muurmontage.

Voor de beugel was ik van plan de Fischer KSU 600 te gebruiken. Dit is omdat dit de beugel is met het meeste muuroppervlakte voor zo goed mogelijke verdeling over de muur. Het betreft namelijk een 100 jaar oude bakstenen spouwmuur.

Ik was van plan de beugel in de muur vast te zetten met rubberen pluggen voor extra demping. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ook overweeg ik om een 5 to 10mm dikke EPDM strip tussen de muurbeugel en de muur te plaatsen. Zou dit helpen?

Mijn verwachting is dat trillingsdempers met veren het beste resultaat zullen geven. Is deze 70-120kg kit het meest geschikt? Of zijn er betere opties?

Andere tips voor demping zijn ook zeer welkom :)

[ Voor 16% gewijzigd door SuperKris op 02-12-2024 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
SuperKris schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:12:
Ik ben van plan een Amber 95 warmtepomp te gaan installeren. Zie ook mijn topic met achtergrond info: Review mijn plan voor plaatsing warmtepomp

Ik heb inmiddels besloten dat ik deze aan de muur wil hangen omdat ik de stevigheid van het dak toch niet helemaal als ideaal ervaar, en ik toekomstig onderhoud simpel wil houden. De constructies die hier staan die het gewicht mooi verdelen lijken mij top, maar mijn voorkeur gaat toch voor muurmontage.

Voor de beugel was ik van plan de Fischer KSU 600 te gebruiken. Dit is omdat dit de beugel is met het meeste muuroppervlakte voor zo goed mogelijke verdeling over de muur. Het betreft namelijk een 100 jaar oude bakstenen spouwmuur.

Ik was van plan de beugel in de muur vast te zetten met rubberen pluggen voor extra demping. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ook overweeg ik om een 5 to 10mm dikke EPDM strip tussen de muurbeugel en de muur te plaatsen. Zou dit helpen?

Mijn verwachting is dat trillingsdempers met veren het beste resultaat zullen geven. Is deze 70-120kg kit het meest geschikt? Of zijn er betere opties?

Ook bij muurmontage geldt: meer oppervlak is beter. Zeker in een wat oudere bakstenen muur zou ik inderdaad zo groot mogelijke beugels gebruiken. Je ziet bijvoorbeeld bij zonneschermen ook wel grote stalen platen om het gewicht te verdelen.

EPDM tussen muurbeugel en muur helpt om de drukverdeling zo gelijkmatig te maken, maar je moet de beugels goed strak tegen de muur maken om die 100 kg te dragen, dus dat EPDM gaat niets meer dempen. Die wordt bij montage plat gedrukt. De trillingen isoleren doe je dus puur met de veren.

Denk ook goed na over je leidingen, want ook die kunnen trillingen doorgeven. Gebruik flexibele stukken en zorg dat die ook echt in een U lopen, of zelfs in een hele cirkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
SuperKris schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:12:

Geen van je links werken helaas. Dus een beetje lastig mee kijken zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Blihi schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:31:
[...]

Ook bij muurmontage geldt: meer oppervlak is beter. Zeker in een wat oudere bakstenen muur zou ik inderdaad zo groot mogelijke beugels gebruiken. Je ziet bijvoorbeeld bij zonneschermen ook wel grote stalen platen om het gewicht te verdelen.

EPDM tussen muurbeugel en muur helpt om de drukverdeling zo gelijkmatig te maken, maar je moet de beugels goed strak tegen de muur maken om die 100 kg te dragen, dus dat EPDM gaat niets meer dempen. Die wordt bij montage plat gedrukt. De trillingen isoleren doe je dus puur met de veren.

Denk ook goed na over je leidingen, want ook die kunnen trillingen doorgeven. Gebruik flexibele stukken en zorg dat die ook echt in een U lopen, of zelfs in een hele cirkel.
Over die muurbeugel heb ik alweer het volgende bedacht:

De Fischer KSU 600 lijkt te bestaan uit standaard profielen die erg op de FUS profielen van fisher lijken samen met de FCA beugels. Mijn gedachte was dat ik dan ook wel zelf een beugel zou kunnen samenstellen, dus dat heb ik even nagevraagd. Daaruit kwam direct het advies om dan de KSU kit samen met een los FUS proefiel te komen omdat dit veel goedkoper is. Dat ga ik dan dus ook doen. De 550mm muur rails die ik over hou van de KSU kit ga ik dan nog proberen met een driehoek constructie achter de airco te zetten via dit soort verbinders. Volgens mij kan ik zo de draagkracht optimaal verdelen!

Dat EPDM rubber tussen de beugel en de muur kan je gelijk over hebben. Kans is zeker groot dat een groot deel van de potentiele demping verloren gaat door het grote oppervlak of het harde vastdraaien.

Voor de leidingen wil ik dit soort buizen gebruiken. Daar overbrug ik dan ca. 1 meter mee, voordat ik via de dakdoorvoer naar beneden ga. Die dakdoorvoer zal bestaan uit een snorkel van PVC pijpen die ik op een bestaande doorvoer aansluit. In principe kan ik elke vorm maken die ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
greg-a schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:38:
[...]

Geen van je links werken helaas. Dus een beetje lastig mee kijken zo
Vreemd. Ik heb ze weer toegevoegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
SuperKris schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:37:
[...]

Vreemd. Ik heb ze weer toegevoegd :)
ik heb de amber even opgezocht en deze weegt 126kg (https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00764). de veren die je noemt zijn geschikt tot 120KG - dat gewicht geldt voor het totaalgewicht van de wp. De amber is dus zwaarder dan de veren aankunnen, ze zullen dus niet helpen.

Overigens heb ik voor mijn hybride wp vibratiekit 1 30-55kg. Mijn WP weegt maar 35kg en de veren gaan toch een behoorlijk eind al naar beneden.

"normale " veren als deze (https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-20-50kg-m8.html) juiste gewicht voor jouw unit weet ik niet) zou ik niet zo snel direct onder de wp plaatsen, zeker als deze aan de muur hangt ivm omval gevaar.

Ik weet niet dit uberhaupt mogelijk is, maar zou je het omval gevaar met de "normale" veren kunnen beperken door de wp op rvs beugels te hangen en de rvs beugels dmv veren te verbinden met de muurbeugels die een stuk breder dan de wp worden geplaatst? Zie schetsje hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lm8-vpC38bnygujDFYUo2GSwx4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xcUoFs1ZgyR3nhd1MyEdKOgZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door greg-a op 03-12-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Kijk ook goed naar de installatiehandleiding.

Mijn WP moet balken onder de voet hebben. Rechtstreeks op veren is een absolute no-go, want dan breken de bevestigingslippen gewoon af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
greg-a schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:03:
[...]

ik heb de amber even opgezocht en deze weegt 126kg (https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00764). de veren die je noemt zijn geschikt tot 120KG - dat gewicht geldt voor het totaalgewicht van de wp. De amber is dus zwaarder dan de veren aankunnen, ze zullen dus niet helpen.

Overigens heb ik voor mijn hybride wp vibratiekit 1 30-55kg. Mijn WP weegt maar 35kg en de veren gaan toch een behoorlijk eind al naar beneden.

"normale " veren als deze (https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-20-50kg-m8.html) juiste gewicht voor jouw unit weet ik niet) zou ik niet zo snel direct onder de wp plaatsen, zeker als deze aan de muur hangt ivm omval gevaar.

Ik weet niet dit uberhaupt mogelijk is, maar zou je het omval gevaar met de "normale" veren kunnen beperken door de wp op rvs beugels te hangen en de rvs beugels dmv veren te verbinden met de muurbeugels die een stuk breder dan de wp worden geplaatst? Zie schetsje hieronder.

[Afbeelding]
Klopt, ik denk inderdaaf dat die veren mogelijk te zwak zijn. Wellicht is die "kale veer" inderdaad een beter alternatief. https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-30-75kg-m8.html

En dan in de combinatie van 2x 20-50kg en 2x 30-75kg.

Hoewel deze veren dus wat meer gewicht kunnen dragen, lijken deze ook wat hoger en kan ik mij voorstellen dat ze wat gevoeliger zijn voor inzakken. Ik denk niet dat ik echt ruimte heb voor een speciale beugel ofzo.

Ook kwam ik deze nog tegen: https://senor.es/en/indus...t-domestic-machines/tbmf/

Zijn voor rond de 50,- te koop, dus 200,- voor een hele unit. Erg veel geld maar als geluid is denk ik de grootste uitdaging en risico, dus misschien wel degelijk de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Blihi schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:19:
Kijk ook goed naar de installatiehandleiding.

Mijn WP moet balken onder de voet hebben. Rechtstreeks op veren is een absolute no-go, want dan breken de bevestigingslippen gewoon af.
Ik heb daar niets over kunnen vinden. De Amber eigenaren hier op het forum die er iets over gedeeld hebben, gebruiken die gekleurde kitjes met afgesloten veren, maar met de kanttekening dat deze eigenlijk ver doorhangt, of ze kiezen voor rubberen dempers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Tja. Ik heb twee buitenunits op het dak. Een van de airco en een van de WP.

Die van de airco was door de installateur los op veren gezet. Dat ding stond te dansen bij elk zuchtje wind (ik denk te slappe veren) en de pootjes waren al verbogen.

De buitenunit van de WP was eerst gewoon op rubberen bigfoots gezet. Daar staat in de handleiding met plaatjes echt heel duidelijk dat je de hele unit moet ondersteunen. Dat ding mag dus niet rechtstreeks op veren, maar moet via balken op veren gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
En als je dan een massief plat rvs van 5 of 10mm dik ertussen zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Omdat ik de voeten wel even onder de warmtepomp wou zien, ik de beugel even moest uitwerken, en ik fusion 360 al jaren niet meer had gebruikt, kon ik het niet laten om even wat te tekenen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OeI-Tv4iANtGeyjHAHWTf_BKFBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/271MMPZdzpLejlnHBO5MOwOt.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyUo-R1uLDqJ8ugAfIQl31TmC8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iMPXpcWtszD5QKS0eTWIj6B8.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6atCSD_7Csqv5DouXBzig-p_AQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XWnI1GJqMYjlwFk9CYLeknpE.png?f=fotoalbum_large

De beugels op de muur zijn 1,5m lang.
De beugel steekt 60cm uit.

Dit geeft mij 25cm afstand tot de muur. Zou dat voldoende zijn?
Ik kan eventueel een iets langere beugel kiezen.

Het is wel even afwachten of de driehoeken voldoende ruimte overlaten voor alle slangen.
Ik was van plan dit hier voor te gebruiken: https://www.gamma.nl/asso...erd-40x2x1000mm/p/B175445

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
SuperKris schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:46:
[...]

Klopt, ik denk inderdaaf dat die veren mogelijk te zwak zijn. Wellicht is die "kale veer" inderdaad een beter alternatief. https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-30-75kg-m8.html

En dan in de combinatie van 2x 20-50kg en 2x 30-75kg.

Hoewel deze veren dus wat meer gewicht kunnen dragen, lijken deze ook wat hoger en kan ik mij voorstellen dat ze wat gevoeliger zijn voor inzakken. Ik denk niet dat ik echt ruimte heb voor een speciale beugel ofzo.

Ook kwam ik deze nog tegen: https://senor.es/en/indus...t-domestic-machines/tbmf/

Zijn voor rond de 50,- te koop, dus 200,- voor een hele unit. Erg veel geld maar als geluid is denk ik de grootste uitdaging en risico, dus misschien wel degelijk de moeite waard.
Je zou ook nog zulke veren kunnen proberen. Iemand anders op dit forum heeft deze in gebruik genomen. https://trillingsisolatie...r-stalen-veer-medium.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:45
greg-a schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:25:
[...]

Je zou ook nog zulke veren kunnen proberen. Iemand anders op dit forum heeft deze in gebruik genomen. https://trillingsisolatie...r-stalen-veer-medium.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eejOlAUYuguyzMWcWt7HQF4n9b8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QuVotLyvDXokm95gejJrSbHk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiMbAYds74gyPS82yDdg1Pr0xr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xIKRU8kcRTfvFI3nz1bTdVcj.jpg?f=fotoalbum_large

Deze houd rekening met een gelijk verdeelde opzet?
Gewicht per veer is max 37,5kg bij de MEDIUM SERIES 50. Deze moet zeg maar 85kg kunnen dragen.

Dit kan dan denk ik niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Het interessantste uit deze tabellen is dat de trillingsisolatie afneemt met minder gewicht per veer.
Oftewel hoe zwaarder een veer belast wordt, hoe beter hij dempt.
Misschien wat contraintuitief, maar eigenlijk wel logisch.

Wat dat in de praktijk betekent, is dat je beter te lichte veren kunt hebben dan te zware (uiteraard zolang de veren niet te ver worden ingedrukt en de boel niet gaat wiebelen)
Dus als die amber van 126 kg goed wil blijven staan op die veren officieel tot 120 kg gaan dan zal dat beter werken dan zwaardere veren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
ASW1 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:56:
[...]

Het interessantste uit deze tabellen is dat de trillingsisolatie afneemt met minder gewicht per veer.
Oftewel hoe zwaarder een veer belast wordt, hoe beter hij dempt.
Misschien wat contraintuitief, maar eigenlijk wel logisch.

Wat dat in de praktijk betekent, is dat je beter te lichte veren kunt hebben dan te zware (uiteraard zolang de veren niet te ver worden ingedrukt en de boel niet gaat wiebelen)
Dus als die amber van 126 kg goed wil blijven staan op die veren officieel tot 120 kg gaan dan zal dat beter werken dan zwaardere veren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/freoq_PO8b9cPES8yrDE59xp7_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1qlBmTrGhKGLMZwQlx3lVCH.jpg?f=fotoalbum_large

Dat geloof ik wel, iets wat zwaarder is heeft de neiging minder snel mee te resoneren ivm het momentum.

Maargoed, als dit goed zou werken zou ik ze ook absoluut graag onder mijn Amber willen hebben, het ziet er leuk uit. Alleen staat in de selectie van een warmtepomp 100-150kg krijg je de medium 50 of 75 als advies. Deze kan maximaal 50kg hebben per veer (doe je meer krijg je ijzer op ijzer, dan kan je beter rubber nemen).

De medium 125 of 150 zou dan wel kunnen met een max blasting van 81kg a 87kg per veer
https://trillingsisolatie...-basis-van-belasting.html

Ik heb het idee dat bij de zwaardere R290 warmtepompen het gewicht van het compressordeel wat lastig is om veren te plaatsen. Het zou wel kunnen misschien, maar ze krijgen wel erg veel gewicht te hebben aan die kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
Even een simpele gedachtedeling.
Ik zie hier veel ontwerpen met holle kokers. Kan het nog helpen om die kokers te vullen met zand?

Ik heb ooit licht audiofiele trekjes gehad en in die tijd gebruikte ik luidspreker stands van staal. Die stonden met spikes op de bonnenvloer. Juist niet om te ontkoppelen maar om te koppelen.
Deze stands konden gevuld worden met zand en dat maakte dat de stand "dood" werd. Oftewel met zand dempte de stand het doorgeven van trillingen naar de ondergrond aanzienlijk beter en klonk de speaker beter.
Veel van wat in de audio wereld wordt gebruikt om ongewenste doorgifte van trillingen tegen te gaan lijken hier ook van toepassing.

Stel dus dat je de koker profielen met een rubber dop kan afdichten, dan kun je ze ook volgooien met zand voordat je de warmtepomp erop zet. Mogelijk dat dit dan extra trillingen wegneemt en de constructie nog effectiever wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:01
smartsys schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:04:
Ik zie hier veel ontwerpen met holle kokers. Kan het nog helpen om die kokers te vullen met zand?

Ik heb ooit licht audiofiele trekjes gehad en in die tijd gebruikte ik luidspreker stands van staal. Die stonden met spikes op de bonnenvloer. Juist niet om te ontkoppelen maar om te koppelen.
Deze stands konden gevuld worden met zand en dat maakte dat de stand "dood" werd. Oftewel met zand dempte de stand het doorgeven van trillingen naar de ondergrond aanzienlijk beter en klonk de speaker beter.
Veel van wat in de audio wereld wordt gebruikt om ongewenste doorgifte van trillingen tegen te gaan lijken hier ook van toepassing.

Stel dus dat je de koker profielen met een rubber dop kan afdichten, dan kun je ze ook volgooien met zand voordat je de warmtepomp erop zet. Mogelijk dat dit dan extra trillingen wegneemt en de constructie nog effectiever wordt?
Interessante gedacht, wel rekending houdende met extra gewicht op de vering natuurlijk. Zou niet durven zeggen of het werkt maar lees mee met de andere reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
smartsys schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:04:

interessante gedachtegang. Theoretisch lijkt me daar niets mis mee. Vraag me echter de toegevoegde waarde af gezien (rubber), kokers, veren, massa, (rubber) combinatie prima werkt. Ik gebruik zelf geen kokers maar die kuststof balken, en hoor de airco echt totaal niet meer. Wellicht als je ondanks veren +kokers etc etc toch nog last hebt, dat dit zou kunnen helpen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• n00ts
Gisteren het onderstel onder de warmtepomp geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FbncSXdfO2_C6ZuLse87kAxZu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfZ1LT6VH7BzhvT4xW0FSiGx.jpg?f=fotoalbum_large

Deze heb ik gemaakt van 50x50 verzonken stalen kokers. Alle uiteinde en boutgaten met zinkspray behandeld en in het midden van de last op elke balk een afwatering gaatje gemaakt aan de onder zijde.

Kunstofdoppen zijn nog onderweg en de extra rubber matjes voor onder stoeptegels. Dan kunnen die onder veren voor het waterpas stellen worden verwijderd en kan ik de veren met draadeinden en chemische ankers aan de tegels vast maken. En moet het geheel klaar zijn.

Voor als nog stil en robuust, waarbij de beweging van de warmtepomp nauwelijks doorwerkt op de koudemiddel leidingen. De echte test komt met de koudere temperatuur van komende week. Maar alvast een bedankje aan iedereen hier voor de ideeën en het mee denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
n00ts schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:05:
[Afbeelding]

Deze heb ik gemaakt van 50x50 verzonken stalen kokers. Alle uiteinde en boutgaten met zinkspray behandeld en in het midden van de last op elke balk een afwatering gaatje gemaakt aan de onder zijde.

Kunstofdoppen zijn nog onderweg en de extra rubber matjes voor onder stoeptegels. Dan kunnen die onder veren voor het waterpas stellen worden verwijderd en kan ik de veren met draadeinden en chemische ankers aan de tegels vast maken. En moet het geheel klaar zijn.

Voor als nog stil en robuust, waarbij de beweging van de warmtepomp nauwelijks doorwerkt op de koudemiddel leidingen. De echte test komt met de koudere temperatuur van komende week. Maar alvast een bedankje aan iedereen hier voor de ideeën en het mee denken.
Is het veilig om de veren gewoon te laten rusten op de tegels/rubbers? (i.e. dus niet vast te maken aan de tegel?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat komt nog schrijft hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
n00ts schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:05:
[Afbeelding]

Zorg ervoor dat er geen kiezels onder de tegels blijven liggen. Die zullen op den duur de bitumen dakbedekking beschadigen. Als je daar van die rubber matjes onder gaat doen, dan de boel echt even goed vegen/schoonspuiten voordat je dat rubber neerlegt.

Welke veren zijn dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
Je ziet het niet op de foto maar de tegels liggen al op rubber tegels. Heb het grind weer netjes aangeharkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Ik ben nog steeds bezig met het krijgen van toestemming door de VvE. Een uitdaging hierbij is dat het voor alle bewoners mogelijk moet zijn een warmtepomp te nemen, anders zou de dakruimte oneerlijk verdeeld zijn.

In de foto hieronder zie je 5 warmtepompen staan per woning-breedte (15 totaal dus over 3 woning-breedtes in de foto). Mogelijk wil ik de pompen (groen) nog verplaatsen naar het bovenste rode gedeelte. Ze komen dan wel dichter bij de ramen aan de achtergevel, maar dan kunnen ze geen licht wegnemen uit het dakraam (wit). (Dat is wel minder ideaal, want tussen de warmtepompen en bovenste zonnepanelen loopt een kabel van de valbeveiliging die vast zit aan de witte vierkantjes).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJvRViKvS-w4HhRBdKsxvIULRec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/awAlIfp3CPGdhyqGgUjDtK0d.png?f=fotoalbum_large

Aangezien dit een houten dak is, wil ik ook met veerdempers werken. Ik wil een constructie maken die afsteunt op de muren van het dak (de wit/zwart gestreepte lijn).

Ik zit nu met nog één vraag: waar de veerdempers te plaatsen?
  1. Onder iedere warmtepomp. Het frame ligt direct (met wat rubber ertussen ter bescherming van het dak) op het dak.
  2. Onder het frame. Als er een nieuwe warmtepomp op komt (het frame zal niet vanaf moment één helemaal in gebruik zijn), moeten de dempers onder het frame worden aangepast. Best complex, als over tijd mensen andere merken/modellen warmtepompen plaatsen
Optie 1 lijkt me het handigste. Het nadeel is dat de warmtepomp iets meer kan bewegen. Maar waar ik vooral benieuwd naar ben is of het nog uitmaakt voor de trillingen. En aangezien jullie succes hebben met één warmtepomp per 4 dempers, zou dat moeten kunnen (meer massa boven de dempers lijkt me altijd gunstiger, maar dat komt hier dus niet goed uit). Klopt dat, of zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39L6NtEX0viYEh0Mr4pGC7pbDeU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/p2gC3zyoquGmbogAhAzWBMua.png?f=user_large

In rood het frame, in paars de steunpunten van het frame (boven de muren).

[ Voor 5% gewijzigd door pierre-oord op 10-12-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Bij dit soort opstellingen moet je rekening houden met de windrichtingen. Ik zou dit echt even laten bekijken door experts.

Door vijf warmtepompen met frame af te steunen op slechts 6 punten krijg je enorme puntbelastingen. Normaal steun je een enkele WP op 4 punten af, dan krijg je max +/- 25 kg per punt. Nu ga je naar bijna 4 keer zoveel.

• Pizr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 12:51
Ik ben voornemens om een Panasonic 9kw L serie warmtepomp (+/- 100kg) aan de gevel te laten ophangen, net boven een aanbouw. De grond is helaas geen optie ivm erfgrenzen en de aanbouw is van hout en wordt daarmee sterk afgeraden. Nu ben ik wel bang voor trillingen van de compressor binnen. De ruimte direct achter de gevel is overigens geen slaapkamer. De installateur kan dit ook moeilijk inschatten.

Ik heb het topic doorgelezen en wil in ieder geval de veelgenoemde Phonex pluggen laten gebruiken. Veren wil ik in eerste instantie van weg blijven ivm de kans op dansen. De installateur raadt dit ook af.

Sommige Tweakers zie ik ook nog matjes plaatsen tussen de beugel en de muur. Dit lijkt me zelf wat onverstandig ivm met het gewicht en stevige bevestiging van de beugel tegen de muur.

Omdat ik nog niet weet hoe dit situatie/trillingen precies gaan zijn, leek me de pluggen verstandig en de rest maar eerst te ervaren. Of zouden jullie andere voorbereidingen direct nemen?

[ Voor 14% gewijzigd door Pizr op 12-12-2024 12:23 ]

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Blihi schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:52:
Bij dit soort opstellingen moet je rekening houden met de windrichtingen. Ik zou dit echt even laten bekijken door experts.

Door vijf warmtepompen met frame af te steunen op slechts 6 punten krijg je enorme puntbelastingen. Normaal steun je een enkele WP op 4 punten af, dan krijg je max +/- 25 kg per punt. Nu ga je naar bijna 4 keer zoveel.
Ja, ik denk ook dat ik de hele zijde zou willen afsteunen, dus tussen de punten in ook een verbinding.

Wat voor experts doel je op?

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:00
pierre-oord schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:35:
Ik ben nog steeds bezig met het krijgen van toestemming door de VvE. Een uitdaging hierbij is dat het voor alle bewoners mogelijk moet zijn een warmtepomp te nemen, anders zou de dakruimte oneerlijk verdeeld zijn.

In de foto hieronder zie je 5 warmtepompen staan per woning-breedte (15 totaal dus over 3 woning-breedtes in de foto). Mogelijk wil ik de pompen (groen) nog verplaatsen naar het bovenste rode gedeelte. Ze komen dan wel dichter bij de ramen aan de achtergevel, maar dan kunnen ze geen licht wegnemen uit het dakraam (wit). (Dat is wel minder ideaal, want tussen de warmtepompen en bovenste zonnepanelen loopt een kabel van de valbeveiliging die vast zit aan de witte vierkantjes).

[Afbeelding]

Aangezien dit een houten dak is, wil ik ook met veerdempers werken. Ik wil een constructie maken die afsteunt op de muren van het dak (de wit/zwart gestreepte lijn).

Ik zit nu met nog één vraag: waar de veerdempers te plaatsen?
  1. Onder iedere warmtepomp. Het frame ligt direct (met wat rubber ertussen ter bescherming van het dak) op het dak.
  2. Onder het frame. Als er een nieuwe warmtepomp op komt (het frame zal niet vanaf moment één helemaal in gebruik zijn), moeten de dempers onder het frame worden aangepast. Best complex, als over tijd mensen andere merken/modellen warmtepompen plaatsen
Optie 1 lijkt me het handigste. Het nadeel is dat de warmtepomp iets meer kan bewegen. Maar waar ik vooral benieuwd naar ben is of het nog uitmaakt voor de trillingen. En aangezien jullie succes hebben met één warmtepomp per 4 dempers, zou dat moeten kunnen (meer massa boven de dempers lijkt me altijd gunstiger, maar dat komt hier dus niet goed uit). Klopt dat, of zie ik iets over het hoofd?

[Afbeelding]

In rood het frame, in paars de steunpunten van het frame (boven de muren).
Je zou ook een grote recht hoek kunnen tekenen en dan daar dus weer balken op. Kost meer staat stabieler.
Heb ik getest met bier kratjes.

• Blihi
pierre-oord schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:34:
[...]

Ja, ik denk ook dat ik de hele zijde zou willen afsteunen, dus tussen de punten in ook een verbinding.

Wat voor experts doel je op?
Partijen die dit soort installaties voor grotere complexen leveren.

Als je zoveel warmtepompen gaat opstellen moet je nadenken over windrichtingen, aanzuig- en uitblaas richtingen, etc. Dat lijkt eenvoudig, maar is het niet. Doe het verkeerd en je staat met de ene WP koude lucht naar de andere te blazen die daardoor altijd in storing staat. Of je hebt een keer storm uit de verkeerde hoek en de hele rij ligt om omdat ze samen als zeil fungeren.

Dit is niet echt meer een doe-het-zelf projectje.

De panelen staan aan de zijkant ook te dicht bij de dakrand, evenals de warmtepompen.

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 12-12-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
SuperKris schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:36:
[...]

Over die muurbeugel heb ik alweer het volgende bedacht:

De Fischer KSU 600 lijkt te bestaan uit standaard profielen die erg op de FUS profielen van fisher lijken samen met de FCA beugels. Mijn gedachte was dat ik dan ook wel zelf een beugel zou kunnen samenstellen, dus dat heb ik even nagevraagd. Daaruit kwam direct het advies om dan de KSU kit samen met een los FUS proefiel te komen omdat dit veel goedkoper is. Dat ga ik dan dus ook doen. De 550mm muur rails die ik over hou van de KSU kit ga ik dan nog proberen met een driehoek constructie achter de airco te zetten via dit soort verbinders. Volgens mij kan ik zo de draagkracht optimaal verdelen!

Dat EPDM rubber tussen de beugel en de muur kan je gelijk over hebben. Kans is zeker groot dat een groot deel van de potentiele demping verloren gaat door het grote oppervlak of het harde vastdraaien.

Voor de leidingen wil ik dit soort buizen gebruiken. Daar overbrug ik dan ca. 1 meter mee, voordat ik via de dakdoorvoer naar beneden ga. Die dakdoorvoer zal bestaan uit een snorkel van PVC pijpen die ik op een bestaande doorvoer aansluit. In principe kan ik elke vorm maken die ik wil.
Heb je een linkje naar die "ksu kit"?

Ik stond op het punt om de Fischer KSU 600 te bestellen. Maar een goedkopere oplossing is natuurlijk welkom. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
Tanuki schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:40:
[...]

Heb je een linkje naar die "ksu kit"?

Ik stond op het punt om de Fischer KSU 600 te bestellen. Maar een goedkopere oplossing is natuurlijk welkom. :)
Nee, goedkoper is het zeker niet. Sterker nog. De onderdelen los bestellen is een stuk duurder dus ik bestel ook de KSU 600 S, en dan los nog eens alle andere materialen.

Ik heb een prijsoverzicht gemaakt samen met een lijst van alle benodigdheden. Totaal ga ik maar liefst 500,- uitgeven aan mijn ophang systeem, maar dan heb ik denk ik zo veel mogelijk risico's er uit gehaald en zet ik in op maximale demping. Dit overzicht is uiteraard maar een concept. Hopelijk krijg ik alles deze week binnen en kan ik gaan bouwen. Het eindresultaat zal ik hier uiteraard nog delen.

https://docs.google.com/s...cT4373fI/edit?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
SuperKris schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:59:
[...]

Nee, goedkoper is het zeker niet. Sterker nog. De onderdelen los bestellen is een stuk duurder dus ik bestel ook de KSU 600 S, en dan los nog eens alle andere materialen.

Ik heb een prijsoverzicht gemaakt samen met een lijst van alle benodigdheden. Totaal ga ik maar liefst 500,- uitgeven aan mijn ophang systeem, maar dan heb ik denk ik zo veel mogelijk risico's er uit gehaald en zet ik in op maximale demping. Dit overzicht is uiteraard maar een concept. Hopelijk krijg ik alles deze week binnen en kan ik gaan bouwen. Het eindresultaat zal ik hier uiteraard nog delen.

https://docs.google.com/s...cT4373fI/edit?usp=sharing
Goed uitgewerkt.
Ik ben benieuwd naar Senor anti-rollover metalen veervoet Blauw 40 tot 80kg en de Senor anti-rollover metalen veervoet Groen 15 tot 45kg.
Zijn deze even hoog onder belasting? Hebben beide een M8 aansluiting?
Pagina: 1 ... 9 ... 16 Laatste