Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Whiskey48 schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:41:
[...]

Goed uitgewerkt.
Ik ben benieuwd naar Senor anti-rollover metalen veervoet Blauw 40 tot 80kg en de Senor anti-rollover metalen veervoet Groen 15 tot 45kg.
Zijn deze even hoog onder belasting? Hebben beide een M8 aansluiting?
Het plan is nu alweer iets veranderd... De leverancier (Easycell) heeft mij geadviseerd de TBF versie te gebruiken in plaats van de TBMF. Het verschil is het voetje dat de M variant wel heeft.

Het was mijn hoop dat de TBMF misschien nog stiller zou zijn door het extra rubber in de voet maar dat schijnt niet zo te zijn. Ook wordt er in de "folder" van de TBF niet even duidelijk gesproken over het "anti roll system", maar mij is verzekerd dat de TBF hier net zo goed in is.

De TBF is dus een betere keus voor montage op een beugel. Hij is een stukje goedkoper, en makkelijker te bevestigen met minder materialen. Overigens hulde voor Easycell en de Senor zelf die maximale support gaven voor 1 lullig consumentje. Ze hadden helemaal uitgezocht of het ook op mijn beugel zou passen ivm de draadlengte, en met spoed vanuit Spanje een setje opgestuurd dat niet in NL voorradig was.

Ik ga alles de komende 2 weken installeren en zal zeker de resultaten delen. Voor nu heb ik alvast het gedeelde overzicht even aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3WU1S0vXzI7LtYqP1Z1_VywU3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKPX09t3XujvbF0vxyrE3bLo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
SuperKris schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 18:01:
[...]

Het plan is nu alweer iets veranderd... De leverancier (Easycell) heeft mij geadviseerd de TBF versie te gebruiken in plaats van de TBMF. Het verschil is het voetje dat de M variant wel heeft.

Het was mijn hoop dat de TBMF misschien nog stiller zou zijn door het extra rubber in de voet maar dat schijnt niet zo te zijn. Ook wordt er in de "folder" van de TBF niet even duidelijk gesproken over het "anti roll system", maar mij is verzekerd dat de TBF hier net zo goed in is.

De TBF is dus een betere keus voor montage op een beugel. Hij is een stukje goedkoper, en makkelijker te bevestigen met minder materialen. Overigens hulde voor Easycell en de Senor zelf die maximale support gaven voor 1 lullig consumentje. Ze hadden helemaal uitgezocht of het ook op mijn beugel zou passen ivm de draadlengte, en met spoed vanuit Spanje een setje opgestuurd dat niet in NL voorradig was.

Ik ga alles de komende 2 weken installeren en zal zeker de resultaten delen. Voor nu heb ik alvast het gedeelde overzicht even aangepast.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiQC5nCY0vP665nZhpSkoVHVGbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85bAMnrGu7XOGBIDmHkQbzI4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben heel benieuwd! Vraag; jouw beugel is ook open aan de bovenkant of dicht? Ik dacht dat we dezelfde zouden hebben, maar bij jou lijkt deze dicht op de foto?

[ Voor 4% gewijzigd door Whiskey48 op 20-12-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Whiskey48 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:04:
[...]

[Afbeelding]

Ik ben heel benieuwd! Vraag; jouw beugel is ook open aan de bovenkant of dicht? Ik dacht dat we dezelfde zouden hebben, maar bij jou lijkt deze dicht op de foto?
Nee hoor, is gewoon dezelfde ksu 600 beugel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:23
Hieronder ga ik wat tekst plakken die (grotendeels) ook in het Atag energion topic ( Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen? - Duurzame energie en installaties - GoT) voor komt.
De behoefte bestaat echter om het wat breeder te vragen.

Het gaat om het volgende:
Mijn WP (atag Energion hybride all 50, 21 maanden in gebruik) is meer en meer herrie aan het maken. En nu hoor ik jullie al vragen, wat is dan “meer” en wat is dan “herrie”.

Het is “meer” in de zin van duidelijker hoorbaar (buiten en IN de woning) dan voorheen. Voorheen was er "niets" in de woning te horen en buiten alleen als je echt goed ging luisteren, met name op de hogere vermogens.

Wat is die herrie dan; De herrie bestaat uit een diepe bromtoon, met name tussen de ca. 680 watt en 950 watt elektrische afname (als ik het hoor kijk ik naar de elektrische afname op dat moment, zo kom ik op die genoemde waarde). Wanneer het vermogen door stijgt naar bijvoorbeeld 1200 watt verdwijnt het hoorbare geluid (binnenshuis in elk geval). Dit hoor je dan ook, als het verbruik stijgt, hoor je het geluid wegzakken. Dit zijn trillingen, maar niet in de zin van resonanties in huis (door verbinding met de WP), het zijn echt lucht gedragen geluiden die de woning binnenkomen. Mijn eigen idee is om, op korte termijn, de kappen eens los te gaan halen als de WP in het genoemde gebied zit, kijken of er iets is dat resoneert en dat geluid veroorzaakt.

Mogelijk helpt dit stukje informatie ook: De installateur heeft in het verleden al een soort schuimrubber blokjes onder de WP buiten unit gemaakt, die bestaan uit een soort stevig schuim dat de installateur met tape bij elkaar bond en dan als voetjes er onder maakte. Door die keuze staat de WP buiten unit ook "scheef". De kant van de compressor drukt de schuimpjes veel harder in. In de installatie voorschriften kon ik zo snel niets vinden over een verplicht waterpas staan. De WP BU staat nu op een betonnen breedplaat dak, op 2 lagen 40x60 grindtegels en dan tussen de bigfoots en de tegel die genoemde schuimpjes. Helaas heb ik nu even geen foto’s van de meest recente opstelling bij de hand.

Wat ik me afvroeg, zijn er andere gebruikers die dit herkennen/hebben ondervonden en mogelijk al eens iets mee gedaan hebben. Ik heb dus ook al de vorige winter meegemaakt, toen speelde er een resonantie, die door de installateur is “opgelost” met de eerdergenoemde schuimpjes. Luchtgeluid was toen niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Nu online
SuperKris schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:37:
[...]

Nee hoor, is gewoon dezelfde ksu 600 beugel.
Top, laat maar weten hoe dit gaat. Of de Amber dan gebalanceerd staat (evt op te vullen met wat ringen) en je ervaringen. Ik vind dit heel interessant!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HouterBend
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 14-09 19:39
SInds 1/11 draait onze Intergas Xtend. Hij staat op een plat dakdeel op een verhoging gemaakt van tegels, zie foto. Ik merkte dat er af en toe dreunende geluiden optraden in alle ruimtes onder het platte dak.(buiten niet hoorbaar) en ben toen gaan kijken bij welke compressorfrequentie dit optrad. Zo kwamen 27Hz en 34 HZ als resonantiefrequenties uit de bus. Die frequenties heb ik toen via het parametermenu geblokkeerd, waarna de resonanties wegbleven. Wel heb ik ook bij 30Hz wat geluid waargenomen. Mogelijk ga ik die ook blokkeren, met de laatst overgebleven blokkeeroptie. Het platte dak is van dik beton, met daarop isolatieplaten en bitumen afdekking.
Dit postte ik in het Xtend topic, maar omdat ik in het trillingen-topic geen posts vond over het blokkeren van bepaalde compressorfrequenties plaats ik het ook even hier. Misschien kan het voor iemand een oplossing bieden. Ik weet overigens niet of je bij andere fabrikaten ook frequenties kunt blokkeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jI5WRDb5a8GbqBO9LdFgb2bgUVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXWorLztWkA7hs4IQugbx3PM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door HouterBend op 22-12-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
@HouterBend ik ga (maar heb weinig hoop) eens kijken of Atag dat ook heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:38
Mooie mogelijkheid dat dat kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Nu online
Detail, je hebt al een demper die tot 80kg gaat; maar in de excel staat het gewicht aan de rechtezijde (92,95kg) evenredig verdeeld per poot (46,48kg). De compressor zit aan de voorzijde dus die zal wel wat zwaarder zijn dan de (alsnog zware) achterkant.
Maargoed, de demper gaat van 40kg-80kg, dus dat lijkt me geen probleem.
De demper heeft geen speling voor ringen om te egaliseren in het schroefdraad? Ben heel benieuwd naar hoe de installatie en de werking ging!

(ik had die Soleco veren, die konden het gewicht eigenlijk niet aan. Nu rubber, dat scheelde enorm in geluid tov de Soleco, een bijzonder groot verschil in mijn situatie.
Als het kouder wordt hoor je de de compressor op lage toeren nog steeds niet, enkel als hij naar 1800watt gaat om warm water aan te maken (denk 50hz) bij koude buiten dan weer duidelijk wel. (Is maar tijdelijk, maar de muur lijkt het door te geven aan het houtskelet dak van de garage, waar mijn buurman zijn werkkamer heeft ... ik ben dus benieuwd naar jouw ervaringen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:52
Mijn warmtepomp maakt bij bepaalde vermogens dit geluid:

YouTube: 317 hz

Waarschijnlijk de compressor die resoneert...

Het is een Quatt die staat op een houten niet geïsoleerd garagedak met bitumen.
Ik heb nu rubber matten, betonbanden, Wagner matjes en dan de bigfoots, maar helaas krijg ik het geluid er niet mee weg.

Mijn hoop ligt nu bij de Soleco trillingsdempers. Is dit nog een optie?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik vroeg mij ineens wat af: bij een plat dak wil je massa toevoegen om het resoneren tegen te gaan. Maar verklein je met die tegeldragers (die plakjes rubbergranulaat 10x10cm) of rubbertegels onder je tegels/opsluitbanden niet juist het contactoppervlak en dus de werking van de tegel?

Ik heb een dak van EPDM met daaronder volgens mij PIR isolatie. Ik heb even gezocht en de statische druksterkte van PIR is best wel hoog, ik lees 150 kPa wat neerkomt op 15 ton per m2 voordat het blijvend vervormt!? :o Zo'n tegel (ik heb een grindtegel van 60x40x5 van 30kg erop liggen) zakt dan echt niet zomaar weg in de PIR lijkt mij.

Met die tegeldragers heb je juist méér druk per cm2/m2. Als je bang bent voor schade kun je beter een lapje EPDM eronder leggen zodat het contactoppervlak nog wel even groot is lijkt mij? Maar mogelijk is de tegel en het dak even schoonborstelen om kleine steentjes eraf te halen al voldoende?

Thoughts?

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2024 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
X21r schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:54:
[...]
Het dak kan je massa geven door kiezelstenen er op te leggen.
Of rubber tuin tegels op hun kop.
[...]
Dit haakt eigenlijk in op mijn bovenstaande post. De reden van het op de kop leggen is ook om zoveel mogelijk contactoppervlak en dus massa aan het dak te 'koppelen' denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:10
ThinkPad schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:11:
Ik vroeg mij ineens wat af: bij een plat dak wil je massa toevoegen om het resoneren tegen te gaan. Maar verklein je met die tegeldragers (die plakjes rubbergranulaat 10x10cm) of rubbertegels onder je tegels/opsluitbanden niet juist het contactoppervlak en dus de werking van de tegel?

Ik heb een dak van EPDM met daaronder volgens mij PIR isolatie. Ik heb even gezocht en de statische druksterkte van PIR is best wel hoog, ik lees 150 kPa wat neerkomt op 15 ton per m2 voordat het blijvend vervormt!? :o Zo'n tegel (ik heb een grindtegel van 60x40x5 van 30kg erop liggen) zakt dan echt niet zomaar weg in de PIR lijkt mij.

Met die tegeldragers heb je juist méér druk per cm2/m2. Als je bang bent voor schade kun je beter een lapje EPDM eronder leggen zodat het contactoppervlak nog wel even groot is lijkt mij? Maar mogelijk is de tegel en het dak even schoonborstelen om kleine steentjes eraf te halen al voldoende?

Thoughts?
Pir heef statische en dynamische druk druk waarde !! .let daar op.
Een voetstap tijdens lopen kan geen kwaad, 2 jaar lang een voetstap van 90kg laten staan laat een afdruk achter.

Wat ik gedaan heb per zijkant van de WP ,4x RUBBEREN tuintegels op zijn kop (50x200) daar over heen dwars latten 40-50cm lang en zo de 200cm vol gelegd en daar op in het midden 2x een alu "stevig " L profile van 200cm lang
Waar tussen een betonnen afscheidingen band ligt van 20x100 waar op de 2 veren staan , waar de warmptepomp op staat .. dit per kant

Denk erom dat pir het geluid gewoon door laat !
De mechanische trillingen zijn met bovenstaande zo gedempt.
Maar de trillingen in de lucht niet !!! .Deze heb ik gedempt door het resterende dak oppervlakte te voorzien van omgekeerde rubberen tuin tegels, met hier en daar kleine tussen ruimte voor snel stromend regen/ defrost water.
Mocht het hele dak onder water water staan wat bevroren is dan is de rubbertuin tegel een onderbreking in het ijs en zal het geluid wat dempen gelukkig nog niet mee gemaakt , feitelijk het zelfde als het dak vol leggen met kiezels stenen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-z1qH_bIutfB45ibeOG9I-L1Ny4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X32gBmXtOON4Z9NqGXZMHCU3.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 3% gewijzigd door X21r op 29-12-2024 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
okijokii schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:46:
Mijn warmtepomp maakt bij bepaalde vermogens dit geluid:

YouTube: 317 hz

Waarschijnlijk de compressor die resoneert...

Het is een Quatt die staat op een houten niet geïsoleerd garagedak met bitumen.
Ik heb nu rubber matten, betonbanden, Wagner matjes en dan de bigfoots, maar helaas krijg ik het geluid er niet mee weg.

Mijn hoop ligt nu bij de Soleco trillingsdempers. Is dit nog een optie?
Hout laten trillen op 317Hz vind knap , er is meestal een lucht spleet tussen een aanbouw houten garage en een stenen huis.
De compressor resoneert niet .. die trilt altijd, dus ga opzoek naar de leiding die er tegen aan komt zou ik zegen op metalen plaat /rooster die trilt.

Probeer eens te meten met je gsm zo als hier, en denk er om dBa level en SP level zijn niet het zelfde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dr_FxrX3KfY7Efu6W1uc5fJaTAc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5PUqz4twfHVISrSTJEO05nWb.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
X21r schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:59:
[...]

Hout laten trillen op 317Hz vind knap , er is meestal een lucht spleet tussen een aanbouw houten garage en een stenen huis.
De compressor resoneert niet .. die trilt altijd, dus ga opzoek naar de leiding die er tegen aan komt zou ik zegen op metalen plaat /rooster die trilt.

Probeer eens te meten met je gsm zo als hier, en denk er om DBa level en SP level zijn niet het zelfde
[Afbeelding]
Ik zal op zoek gaan. Het geluid komt wel echt vanuit de (buiten)unit. Alleen niet altijd, er resoneert iets met altijd hetzelfde geluid bij bepaalde vermogens. En dat is dat 317hz geluid....
De garage is niet helemaal van hout, alleen het dak. Balken met platen daarop en daarop bitumen.

[ Voor 8% gewijzigd door okijokii op 29-12-2024 22:06 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
....

[ Voor 149% gewijzigd door okijokii op 29-12-2024 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
Nog even belangrijk bericht voor mensen met een muur beugel.
Een veer of rubber KAN dempen als er een massa tegenover staat.( zonder tegen massa zal de veer of rubber de trilling "gewoon" door geven.)
Dit is gewoon een feit ,meer massa hogere demping.

Nu hebben muur beugels geen massa (in Kg).
Dus demping is verre van optimaal en zal je de muur beugels nogmaals met rubber plaatjes (1 --2mm dik lapje EPDM) moeten scheiden van de muur, ook de ringen (carrosserie)gaarne voorzien van rubber zodat de bout geïsoleerd is van de muurbeugel.
ThinkPad schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:15:
[...]

Dit haakt eigenlijk in op mijn bovenstaande post. De reden van het op de kop leggen is ook om zoveel mogelijk contactoppervlak en dus massa aan het dak te 'koppelen' denk ik?
Inderdaad zo veel mogelijk contact oppervlak ,de druk verlagen. En inderdaad tegen massa is nodig om een veer of rubber te kunnen laten dempen.

@ThinkPad
ik zag jouw constructie op je dakkapel.
Het is net als Zonnepanelen in een bak op een plat dak, waar weliswaar gewicht in de bak is gedaan, maar bij hevige wind kunnen kantelen of verschuiven.
Je zit aan de nok met VEEL windkrachten, mocht hij 30 graden kantelen door de wind dan is het zwaarte punt verschoven .

Mijn advies. 2e rij dakpannen iets oplichten en daar platte metalen staaf aan de dak latten monteren.
Deze wat draaien en zijdelinks aan de rubber bigfoot monteren ( dus 1x per rubber drager) (lange schroeven in de rubber balk) ,
Je beperkt hiermee de beweging kantelen of schuiven) van de units. dus schade beperken

[ Voor 52% gewijzigd door X21r op 30-12-2024 00:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@X21r Dank voor je uiteenzetting. Denk dat jij met recht de 'winnaar' bent van dit topic met je oplossing :D

De rechter unit van de opstelling op mijn dak heb ik inmiddels een spanband om de bigfoots en grindtegel gedaan, zodat de wind er minder vat op heeft. Die unit is vrij licht (30kg) namelijk. Nu heeft hij de grindtegel aan z'n poten hangen en is het geheel ineens 60kg geworden. Ga ik bij de linker unit ook nog even doen. De foto vertekent overigens wel hoor, de nok ligt hoger dan je op de foto zou denken. Komt tot zeker halverwege de units.

Ik ga nog even puzzelen met de verschillende lagen en tegel rechtstreeks op het dak. Conclusie is wel wat ik zo op meerdere akoestiek-achtige websites lees dat eigenlijk altijd veren worden gebruikt. Die had ik er ook tussen, maar in combinatie met de bigfoots + rubber tegels + tegeldragers werd het dan behoorlijk hoog waardoor de koelleiding best wel strak kwam te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik vond ook nog deze handleiding trouwens: Akoestiekwinkel.nl: " Trillingen en resonanties isoleren van een buitenunit op dak"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GTrn18FXWsYbHzTklGfPDdVvf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3oL5YQvZUc07V1zxVjufX9FY.jpg?f=fotoalbum_large
Bron: akoestiekwinkel.nl

Met nog een belangrijke opmerking (want bij mij zijn ze idd hol): "Zijn de bigfoots wél hol? Gebruik dan een dubbele laag betontegels, of betonranden, en breng hier tussen blokjes Regufoam aan."

Dus dan is het:
- dak
- tegel
- regufoam
- tegel
- bigfoot
- unit

Maar ik heb zelf bij een lichtgewicht (PIR) plat dak meer vertrouwen in veerdempers dan in een paar blokjes van dat foam.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 30-12-2024 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
okijokii schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:01:
Ik zal op zoek gaan. Het geluid komt wel echt vanuit de (buiten)unit. Alleen niet altijd, er resoneert iets met altijd hetzelfde geluid bij bepaalde vermogens. En dat is dat 317hz geluid....
De garage is niet helemaal van hout, alleen het dak. Balken met platen daarop en daarop bitumen.
317 Hz is een serieus hoge frequentie voor een eigenfrequentie. Je bent dus op zoek naar klein onderdeel, of iets uit de inverter oid. Zeker niet iets van je garage, als daar iets resoneert is de frequentie veel lager.
Weet je echt zeker dat het 317 Hz is?
Je kunt met de gratis app Frequency Sound Generator deze frequentie af laten spelen op je mobiel, dan kun je luisteren hoe het klinkt en vergelijken met wat je bij je buitenunit hoort.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Andrehj schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:48:
[...]

317 Hz is een serieus hoge frequentie voor een eigenfrequentie. Je bent dus op zoek naar klein onderdeel, of iets uit de inverter oid. Zeker niet iets van je garage, als daar iets resoneert is de frequentie veel lager.
Weet je echt zeker dat het 317 Hz is?
Je kunt met de gratis app Frequency Sound Generator deze frequentie af laten spelen op je mobiel, dan kun je luisteren hoe het klinkt en vergelijken met wat je bij je buitenunit hoort.
Dit geluid is uit een geluidsfragment gefilterd. Het is dus echt 317hz en komt vaker voor bij Quatt, ook nog wel in andere toonhoogtes tot 500hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
KifArU schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:24:
[...]
En als de fabrikant van de WP het zwaartepunt in 2 richtingen netjes aangeeft, kun je dat natuurlijk direct in de berekening invullen. Nog sneller.
MHI geeft dat in de technical manual van hun airco's ook netjes aan.
Ik ben lui en heb de hoogte/breedte/diepte en de zwaartepunten in ChatGPT gegooid :D
Betreft een MHI SRC20ZS-W van 31kg. Hij heeft uitgerekend:
Resultaat:

Rechterachter: 13.11 kg → 25 kg veerdemper
Rechtervoor: 11.11 kg → 15 kg veerdemper
Linkerachter: 3.67 kg → 10 kg veerdemper
Linkervoor: 3.11 kg → 10 kg veerdemper
Ben haast geneigd om een weegschaal mee het dak op te slepen en het na te meten :P

Het setje Soleco groen-blauw wat ik heb liggen wordt geadverteerd als 30-55kg. Ik vermoed dat deze te stug is voor deze lichte airco unit. Die kan ik beter onder m'n multisplit (SCM41) gooien denk ik, die weegt 42,5kg.

Voor die unit van 31kg moet ik dus andere veren hebben. Ik zie in de datasheet van Soleco (pag. 39) dat ze ook nog lichtere hebben dan groen, namelijk bruin en zwart. Maar die heb ik nog nooit ergens aangeboden zien worden. Misschien daar beter die AM-15 voor pakken. Een AM-10 bestaat helaas niet voor zover ik kan zien.

Van 'AMC Mecanocaucho' heb je ook nog een 8kg en 10kg veer, zie https://www.mecanocaucho....nt/medium-series/#plano-1 Heb alleen geen idee waar je dat in NL kan verkrijgen.

Hier ook een user met vrij lichte unit (33kg) die de AM-15 met goed resultaat heeft toegepast: Verwijderd in "Trillingen warmtepomp dempen" Ik denk dat dat in mijn geval ook beter gaat werken dan die bigfoots die er nu onder zitten. Die handleiding van akoestiekwinkel die ik hierboven toonde is leuk, maar 2 tegels, daar demping tussen en dan de bigfoots nog zorgt voor veel te veel hoogte, waardoor de wind meer vat krijgt op de lichte unit. Ik blijf het liefst zo laag mogelijk.

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 30-12-2024 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
ThinkPad schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:48:
[...]

MHI geeft dat in de technical manual van hun airco's ook netjes aan.
Ik ben lui en heb de hoogte/breedte/diepte en de zwaartepunten in ChatGPT gegooid :D
Betreft een MHI SRC20ZS-W van 31kg. Hij heeft uitgerekend:

[...]

Ben haast geneigd om een weegschaal mee het dak op te slepen en het na te meten :P

Het setje Soleco groen-blauw wat ik heb liggen wordt geadverteerd als 30-55kg. Ik vermoed dat deze te stug is voor deze lichte airco unit. Die kan ik beter onder m'n multisplit (SCM41) gooien denk ik, die weegt 42,5kg.

Voor die unit van 31kg moet ik dus andere veren hebben. Ik zie in de datasheet van Soleco (pag. 39) dat ze ook nog lichtere hebben dan groen, namelijk bruin en zwart. Maar die heb ik nog nooit ergens aangeboden zien worden. Misschien daar beter die AM-15 voor pakken. Een AM-10 bestaat helaas niet voor zover ik kan zien.

Van 'AMC Mecanocaucho' heb je ook nog een 8kg en 10kg veer, zie https://www.mecanocaucho....nt/medium-series/#plano-1 Heb alleen geen idee waar je dat in NL kan verkrijgen.

Hier ook een user met vrij lichte unit (33kg) die de AM-15 met goed resultaat heeft toegepast: Verwijderd in "Trillingen warmtepomp dempen" Ik denk dat dat in mijn geval ook beter gaat werken dan die bigfoots die er nu onder zitten. Die handleiding van akoestiekwinkel die ik hierboven toonde is leuk, maar 2 tegels, daar demping tussen en dan de bigfoots nog zorgt voor veel te veel hoogte, waardoor de wind meer vat krijgt op de lichte unit. Ik blijf het liefst zo laag mogelijk.
Juiste conclusie. Lui
Ik bedoel de foam tussen 2 tegels

Ter info.
-Twee tegels met wat foam er tussen is onzin. Het is wel goed voor contact geluiden( dames op hoge hakken).
-Wind krachten bij dakranden zijn ZEER sterk.punt
-Kunststof compesiet buig door na verloop van tijd(volgens mijn info).
- Wp compressor maakt draaiende beweging, dus in het horizontale vlak.
Normaal worden veren belast in de lengte richting ( gewicht) en drukken er op. De compressor laat de veer dwars bewegen. Van links naar rechts naar voren........hik..
De veer is 5cm hoog maar de stalen draad is 20 cm lang.
Dus met voldoende massa achter de veer
een perfecte oplossingen .

Nu rubber broodje..
-Een holle geeft de wp gelegenheid om naar links en rechts te beweging best aardig.
-Een vol rubber broodje verkoopt lekker.. goed gevoel...heel wat waarde voor je geld.

Nu op een winderige plaats .wat zou je moeten kiezen ,veer of broodje.
-Veer twee mogenlijkheden , veer dicht bij behuizing Wp of met een H frame bv 50cm er af.
-Veren dicht bij het chassis kan bij sterke val wind de veren tegen elkaar laten klappen en geeft een bonk als geluid..
-50cm er van af en de kans is beduidend kleiner. Bovendien kan... de H "buis" verlenging ook nog wat trillingen weg werken.

Broodje is eigenlijk zo gek niet ( zeker een holle)...op een zeer winderige plek.

Ps Wp op een groot plat dak heeft minder wind belasting dan een die nabij een dak rand staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 10:14
Hoi,

Al ff aan het lezen in dit topic, nu heb ik zelf geen warmtepomp maar een airco laten plaatsen op mijn nieuwe uitbouw 3diep 5 breed, deze heeft een houten dak constructie, voorkant grote klapdeuren kunstof en zijkanten metselwerk + kalkzandsteen, als ik verwarm met de airco dan hoor ik inderdaad een resonatie in de aanbouw.

Het is nu gemonteerd met de standaard (goedkope) opstellingsbalk, wat zou voor mij hier goed zijn? overstappen naar bigfoots met daaronder rubberen tegels?

afmetingen zijn

Afmetingen HxBxD 55x79x30 cm
Gewicht: 23 kg
Geluidsdruk: 62 Db

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• X21r
Vegetto schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:46:
Overstappen naar bigfoots met daaronder rubberen tegels?
En eigenlijk voor @ iedereen.

Je kan van alles toepassen wat hier in dit forum staat ( niet alles hier voldoet) zo lang als het aan de eenvoudige regel voldoet."

"Veer en tegen massa "

Veer mag echte veer zijn ( grote voorkeur) of bigfoot.
En daar onder veel massa in Kg.
Liever per kant van de Wp een opsluitband (bv 6×30×100) .
Dan 2 losse tegels. En zeker niet 2x2 losse tegels opgestapeld per aansluitpunt van de Wp.

Onder de tegen massa maak je dan iets om het gewicht netjes te verdelen (voet print oppervlakte groter maken) EN met de randen van de bv de afsluitband geen afdruk in de dakbedekking te maken.
En geen 10x10cm rubber dempenings tegeltjes gebruiken..die zijn voor de vrouw.. haar wasmachine 😉
En heel belangrijk......
Rubbertuin tegels (2a3,5cm dik) op zijn kop gebruikt je om het geluid in de lucht.....( waar veel energie in zit van oa compressor en ventilator ) te dempen. Zo dat het geluid niet direct aan je dak en naar binnen toe word doorgegeven.
Rubber tuin tegels( met verhoogde onderkant !)
Worden vaak genoeg in het voorjaar goedkoop op MP gezet. Soms zijn er ook rubberen tegels uit de sportzaal. Let op verhoogde onderkant.

Dus niet een rubber matje van 2mm dik !!!

Ipv rubbertegel kan gewone kiezelstenen ook de gewenste demping van het lucht geluid bewerkstelligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
X21r schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:45:
[...]

Je kan van alles toepassen wat hier in dit forum staat ( niet alles hier voldoet) zo lang als het aan de eenvoudige regel voldoet."

"Veer en tegen massa "

Dan 2 losse tegels. En zeker niet 2x2 losse tegels opgestapeld per aansluitpunt van de Wp.

...
Ik pik dit er even uit. Waarom niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
tcw82 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:08:
[...]

Ik pik dit er even uit. Waarom niet?
Demping ( mechanisch) kan je bewerkstelligen alleen door "veer" MET massa er achter.

Zonder massa of te weinig massa is de demping van de "veer" niets tot minimaal.
Het is een normaal gebruik en het word overal gebruikt ook in de bouw.
2 tegels van 30x30 die op elkaar liggen is niet 2x ..kg. Als je ze vast bout aan elkaar ,mag het wel 2x ..kg

Geluid in de lucht kan je diverse manieren dempen.
Breken dmv onregelmatig oppervlakte , bv gaatjes er in, of een fase verschuiving zoals in mijn bericht in de link.
En op een houten dak gebruik je de onderkant van de rubbertuintegel (waar dus verhoging op zit) als bovenkant zodat het geluid enigszins gebroken word door de verhoging en de kleine onregelmatige opening in de rubber tegels die het geluid absorberen. Daarnaast verhoog je de massa van je houten dak dus betere demping.

Technisch kan je met koffie lepeltjes en suiker zakjes en elastieken ook een goede demping maken... maar ja zelfs dit knutsel werk voldoet uit eindelijk aan de " Veer met tegen massa" principe

Dat sommige personen de geluids klachten hebben weg gewerkt naar hun beleving.
Betekend niet dat die "oplossing" voor iedereen werkt.
Dus hou je aan de regel en kijk waar het dan nog meer fout loopt .

Adviezen zijn er overal. Vandaar dat ik het principe uitleg en jij zelf daar mee een goede beslissing kan maken die bij jouw mogenlijkheden passen.
Lees voer X21r in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

X21r in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Dus Wp in een "afgesloten" tuin is niet raadzaam.
De lamellen van de Wp zijn eigenlijk een grote luidspreker van enkele m2 groot.
Stop 3000watt in compressor en er komt vast wel beweging in je grote luidspreker .

[ Voor 15% gewijzigd door X21r op 01-01-2025 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
X21r schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:25:
[...]

Demping ( mechanisch) kan je bewerkstelligen alleen door "veer" MET massa er achter.

Zonder massa of te weinig massa is de demping van de "veer" niets tot minimaal.
Het is een normaal gebruik en het word overal gebruikt ook in de bouw.
2 tegels van 30x30 die op elkaar liggen is niet 2x ..kg. Als je ze vast bout aan elkaar ,mag het wel 2x ..kg

Geluid in de lucht kan je diverse manieren dempen.
Breken dmv onregelmatig oppervlakte , bv gaatjes er in, of een fase verschuiving zoals in mijn bericht in de link.
En op een houten dak gebruik je de onderkant van de rubbertuintegel (waar dus verhoging op zit) als bovenkant zodat het geluid enigszins gebroken word door de verhoging en de kleine onregelmatige opening in de rubber tegels die het geluid absorberen. Daarnaast verhoog je de massa van je houten dak dus betere demping.

Technisch kan je met koffie lepeltjes en suiker zakjes en elastieken ook een goede demping maken... maar ja zelfs dit knutsel werk voldoet uit eindelijk aan de " Veer met tegen massa" principe

Dat sommige personen de geluids klachten hebben weg gewerkt naar hun beleving.
Betekend niet dat die "oplossing" voor iedereen werkt.
Dus hou je aan de regel en kijk waar het dan nog meer fout loopt .

Adviezen zijn er overal. Vandaar dat ik het principe uitleg en jij zelf daar mee een goede beslissing kan maken die bij jouw mogenlijkheden passen.
Lees voer X21r in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Dus Wp in een "afgesloten" tuin is niet raadzaam.
De lamellen van de Wp zijn eigenlijk een grote luidspreker van enkele m2 groot.
Stop 3000watt in compressor en er komt vast wel beweging in je grote luidspreker .
Ah, ik ga straks even met een boor en wat slotbouten het dak op! (Ok misschien niet straks, maar het is zeker een goede tip. De installateur had deze kennis duidelijk niet.

En als je die 2 (keer 2) 40*60 beton/grindtegels dan in een bekisting zet en vol laat lopen met een beton? Dan worden ze ook samen 1 toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
tcw82 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:53:
[...]
En als je die 2 (keer 2) 40*60 beton/grindtegels dan in een bekisting zet en vol laat lopen met een beton? Dan worden ze ook samen 1 toch?
Klopt. Aan elkaar.
Links en rechts van de Wp mag los van elkaar als er per kant maar voldoende gewicht zit.

Ps kunstof palen voelen zwaar aan maar er zit beweging in.. dus kan positief of negatief uitpakken .
Nog een, bij plaatsing op het dak / nabij dakrand , zorg dat de constructie voldoende lengte heeft aan voet afdruk ( zeg maar in de richting van as van de ventilator.
Als de wind er vat op krijgt kanteld hij naar voren ..( in het idiootste geval) het zwaarte kracht punt verplaats zich en er is minder windkracht voor nodig om hem het laatste zetje te geven .pats op zijn muil.
Zal niet snel gebeuren. Maar je weet het nooit.
Bij een H constructie is behoorlijk wat minder kans op ellende om dat de hefboom werking groter is.( gewicht staat verder van de Wp af).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vegetto
[...]

"Veer en tegen massa "

Onder de tegen massa maak je dan iets om het gewicht netjes te verdelen (voet print oppervlakte groter maken) EN met de randen van de bv de afsluitband geen afdruk in de dakbedekking te maken.
En geen 10x10cm rubber dempenings tegeltjes gebruiken..die zijn voor de vrouw.. haar wasmachine 😉
En heel belangrijk......
Rubbertuin tegels (2a3,5cm dik) op zijn kop gebruikt je om het geluid in de lucht.....( waar veel energie in zit van oa compressor en ventilator ) te dempen. Zo dat het geluid niet direct aan je dak en naar binnen toe word doorgegeven.
Worden vaak genoeg in het voorjaar goedkoop op MP gezet. Soms zijn er ook rubberen tegels uit de sportzaal. Let op verhoogde onderkant.

Ipv rubbertegel kan gewone kiezelstenen ook de gewenste demping van het lucht geluid bewerkstelligen.
Thnx andere vraag mag een normale tegel op bitumen dak? Voor massa ? Of gelijk rubbere tegels kopen?(tegels op zijn kop? Dus oneffen kant boven ?) En volstaat het dan om ze op de standaard balken te laten staan of toch vervangen voor bigfoots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
[...]

"Veer en tegen massa "

En heel belangrijk......

Begrijp ik uit het gearceerde deel dat er dan dus een x-aantal m2 aan oppervlak volgelegd wordt met rubber tegels. Deze liggen dan op de kop (met puntjes naar boven). En daar op liggen dan de twee opsluitbanden aan beide uiteinde van de WP/airco?

1. Staat de WP dan wel stabel op die "puntjes"?
2. Hoeveel m2 ben je hier dan ongeveer bij nodig? Uiteraard hoe meer hoe beter, maar wat moet je dan als minimum aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
mister_muller schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:58:
[...]

Begrijp ik uit het gearceerde deel dat er dan dus een x-aantal m2 aan oppervlak volgelegd wordt met rubber tegels. Deze liggen dan op de kop (met puntjes naar boven). En daar op liggen dan de twee opsluitbanden aan beide uiteinde van de WP/airco?

1. Staat de WP dan wel stabel op die "puntjes"?
2. Hoeveel m2 ben je hier dan ongeveer bij nodig? Uiteraard hoe meer hoe beter, maar wat moet je dan als minimum aanhouden.
Bijna goed.
Hoe jij aan puntjes kom weet ik niet.
Het zijn trapezium vierkantjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uiU00NBvay88hdqeX-ikiJIaTw8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vOMIx3l4LoYXb46t4WEShNm.jpg?f=fotoalbum_medium
Hier laat ik de uitgeblazen lucht 180graden draaien en zo via verschillende lengtes weer samen komen. Demping door fase verschuiving ( en gedempt in de weg er naar toe).
Ja goede vraag hoeveel m2 .het geluid komt er aan de voorkant uit EN aan de achterkant.
Staat hij met de rug tegen de muur, dan weerkaatst de muur het geluid en komt dat gedeelte er aan de voorkant weer uit.( dus bijna dubbel zo veel)
Om daar wat demping te krijgen zou je de muur nog kunnen voorzien van wat rubber tegels ter grote van de Wp.

Zo veel m2 totdat je geluid acceptabel is.
En je financieel er voor wil betalen..(MP kan wel goedkoper zijn)of bv kiezel stenen kan ook.( of liggen er al.. dan gedeelte onder de voetafdruk van de opsluitband vrij maken van kiezels).

Ps vergeet niet je voetafdruk van je opsluitband te vergroten als je onder je dak bedekking pir isolatie heb.

Hier nog een posting van mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vegetto
X21r schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:04:
[...]

Bijna goed.
Hoe jij aan puntjes kom weet ik niet.
Het zijn trapezium vierkantjes.
[Afbeelding]
Hier laat ik de uitgeblazen lucht 180graden draaien en zo via verschillende lengtes weer samen komen. Demping door fase verschuiving ( en gedempt in de weg er naar toe).
Ja goede vraag hoeveel m2 .het geluid komt er aan de voorkant uit EN aan de achterkant.
Staat hij met de rug tegen de muur, dan weerkaatst de muur het geluid en komt dat gedeelte er aan de voorkant weer uit.( dus bijna dubbel zo veel)
Om daar wat demping te krijgen zou je de muur nog kunnen voorzien van wat rubber tegels ter grote van de Wp.

Zo veel m2 totdat je geluid acceptabel is.
En je financieel er voor wil betalen..(MP kan wel goedkoper zijn)of bv kiezel stenen kan ook.( of liggen er al.. dan gedeelte onder de voetafdruk van de opsluitband vrij maken van kiezels).

Ps vergeet niet je voetafdruk van je opsluitband te vergroten als je onder je dak bedekking pir isolatie heb.

Hier nog een posting van mij

Hi ik wil dan 2 opsluitbanden pakken aan beide kanten onder de twee blokken (evt met veer) en daaronder de rubberen tegels volstaat dat als eerste test? Ik heb wel die pir platen moet ik daar nog rekening mee houden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Vegetto schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:34:
[...]

Hi ik wil dan 2 opsluitbanden pakken aan beide kanten onder de twee blokken (evt met veer) en daaronder de rubberen tegels volstaat dat als eerste test? Ik heb wel die pir platen moet ik daar nog rekening mee houden ?
Ik begrijp je niet helemaal, wat zijn de "twee blokken ".
Zijn dat de rubberen bigfoots?
2x een "veer" in serie heeft normaal weining nut.
Dus of bigfoots of veren tussen je Wp en je opsluitband.

En je heb pir als ondergrond van je dak.
Voor test kan je het zo neer zetten zoals je beschrijft.
Maar voor de lange duur kan je het beste met bv hardhouten latten dwars op de lengte richting van de opsluitband en onder de opsluitband het oppervlak vergroten van 20x100 naar 40x100 cm en dat zet je op de rubber tuin tegels.

Veren zet je normaal vast op de opsluitband probeer dat ook met de bigfoots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vegetto
X21r schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:51:
[...]

Ik begrijp je niet helemaal, wat zijn de "twee blokken ".
Zijn dat de rubberen bigfoots?
2x een "veer" in serie heeft normaal weining nut.
Dus of bigfoots of veren tussen je Wp en je opsluitband.

En je heb pir als ondergrond van je dak.
Voor test kan je het zo neer zetten zoals je beschrijft.
Maar voor de lange duur kan je het beste met bv hardhouten latten dwars op de lengte richting van de opsluitband en onder de opsluitband het oppervlak vergroten van 20x100 naar 40x100 cm en dat zet je op de rubber tuin tegels.

Veren zet je normaal vast op de opsluitband probeer dat ook met de bigfoots.
Ze staan nu op dit https://www.koel-service....-100-x-50-mm/#description

Dat bedoelde ik, sorry! Wat betreft het houten latten deel komen die dan in dezelfde lengte als de banden maar dan langer en breder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 11:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOaqJGmQCCy-ERbYIGXJWNwB2pk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vea36JJuRaowUF5En7500NYI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9sRMj3haoasppc1GlGIsjqoAO2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGnrlNQUZ4GMvRJpZoQnOuqt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VgykDclcfKXw5cCStoO7vzeQC8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7v9E6hpIMItxflA5I96Mx6Op.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWsC55k-J0uGSUMIGEPW-vVgk_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzjt1Z4FcXS2tSuR195okqbb.jpg?f=fotoalbum_large

https://photos.app.goo.gl/7ysHPd5bRYnf5Qhu5
Geluids fragment

Ik zoek de oorzaak van dit geluid het is door de deur en in huis te horen. Ik denk dat ik maar eens met isolatiewol ofzo aan de slag moet gaan om dit te verhelpen. Wat denken jullie?

Isolatie van deur met wol, leidingen isoleren of is er nog iets anders mogelijk?

[ Voor 7% gewijzigd door Snakeman123 op 02-01-2025 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Vegetto schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:27:
[...]

Ze staan nu op dit https://www.koel-service....-100-x-50-mm/#description

Dat bedoelde ik, sorry! Wat betreft het houten latten deel komen die dan in dezelfde lengte als de banden maar dan langer en breder?
Aha die gerecycled balk is niet veel soeps.
Dan lieft veren..op betonnen afsluitband.
En de latten dwars er op dus latjes van 40cm en dan een heleboel naast elkaar totdat je de 100cm bereikt heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vegetto
X21r schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:36:
[...]

Aha die gerecycled balk is niet veel soeps.
Dan lieft veren..op betonnen afsluitband.
En de latten dwars er op dus latjes van 40cm en dan een heleboel naast elkaar totdat je de 100cm bereikt heb.
Dus nog ff voor de volledigheid ! Unit op veren daarna opsluitband daaronder latten en dan rubbere tegels ? Wat voor latten moeten dat zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Vegetto schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:28:
[...]

Dus nog ff voor de volledigheid ! Unit op veren daarna opsluitband daaronder latten en dan rubbere tegels ? Wat voor latten moeten dat zijn
Yep.
Hardhout. Vlonders cq reliëftegel uit elkaar slopen en de latten naast elkaar leggen.
Veren uitzoeken op gewicht, zie hier in het forum. ( stalen veren..geen rubber dingen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
Snakeman123 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:43:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Geluids fragment

Ik zoek de oorzaak van dit geluid het is door de deur en in huis te horen. Ik denk dat ik maar eens met isolatiewol ofzo aan de slag moet gaan om dit te verhelpen. Wat denken jullie?

Isolatie van deur met wol, leidingen isoleren of is er nog iets anders mogelijk?
Niemand geeft antwoord. Maar lijkt op een stroming geluid zet de waterflow eens lager en luister wat er gebeurt.
Misschien bericht beter in grote Wp forum zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPi7pfBeaRbA4kYUaq0moK6z3KU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpx3yql9dxBMdYyaF7wF3XPJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoMRYtSjlPj4zx_vCXZJmkicdfU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnNDiV0gGw9Xfts0x3pW0MBw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w98nCBxyed99qHIg6xHQXvYo7kI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSSVyJBTIKFBgnvyttGuNEdG.jpg?f=fotoalbum_tile

Het heeft even .mogen duren, maar ik heb de herrie vast weten te leggen. "Herrie"
De db waarde op het scherm is -81 db, de Hz is 90/91 Hz.

Is we met deze informatie iets specifieker te adviseren welke route te nemen?

Helaas realiseerde ik me pas na het uitzetten an de wp (dan stopt die lichte baan) dat ik een cursor had die ik precies op die piek kon zetten. Wp weer aanzetten levert niet gelijk weer een brom op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
tcw82 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 00:05:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Het heeft even .mogen duren, maar ik heb de herrie vast weten te leggen. "Herrie"
De db waarde op het scherm is -81 db, de Hz is 90/91 Hz.

Is we met deze informatie iets specifieker te adviseren welke route te nemen?

Helaas realiseerde ik me pas na het uitzetten an de wp (dan stopt die lichte baan) dat ik een cursor had die ik precies op die piek kon zetten. Wp weer aanzetten levert niet gelijk weer een brom op.
Ik las je eerdereberichten even na.
Ter info: die band onderaan is de history van het geluid .(niet echt intressant)
Ter info: die 90Hz zal je waarschijnlijk niet ervaren als brom, dat heeft te maken met dBa naar SPL. Onze gehoorgang Inc de aanwezige hersenen functioneren kwa geluidssterkte iets anders..ga maar zoeken.

dBa meting netjes ,met meer data nog interessanter, freq compressor ,RPM fan,aantal bladen fan.EN plaats van meting!!
Feitelijk een SPL meeting er naast ziet er beter uit.
Nu kan je niet bijzonder veel er uit halen.
Maar die 90 Hz is aanwezig doe een SPL meting!!!!!.

Maar ik las .
-tegels op elkaar ..onzin.
- schuim tussen Wp en bigfoot, nog meer onzin Je heb nu 2 veren achter elkaar met verschillende eigen frequenties.
Waardoor de behuizing van de Wp erger kan gaan trillen.
Met 2 veren is de eigen frequenties van de Wp veranderd.. probleem installateur opgelost 120 hz is niet meer hoorbaar. Nu is het 90 hz.. lol.

Voor test ....
Plaats gewicht op de Wp kijken of er wat veranderd.( stoep tegel).

Mocht het een pure resonantie zijn in de lucht.
Bereken de golf lengte van de frequenties, (ongeveer) zoek de buik lengte ( ook die van de oneven harmonische x3,x6,x9)
En plaats op die afstand een schuin geplaats schot van rubber tuin tegels.
Zoek op Google en maak je die basis kennis eigen. ;)

Feitelijk moet je gewoon veren en beton opsluitbandjes toepassen..
Voor de rest goed onderzoek met nog meer info van bovenstaande word je specialist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Dit word natuurlijk een konijnenhol van heb ik jou daar... hopelijk mag ik mijn spervuur aan vragen nog op je afvuren?
Ik las je eerder berichten even na.
Ter info: die band onderaan is de history van het geluid .(niet echt interessant)
Dan hebben we het over dit plaatje, rode pijl geeft algemeen de lijn aan, groene pijl een moment waarop de WP meer vermogen ging vragen en de frequentie enkele hz op deze grafiek verschoof:

Ik vroeg me af, welke historie je bedoeld. het plaatje toont iets van een 2 a 3 minuten max. Of, bedoelde je het stukje daaronder dat nu dus verwijderd is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMjeKIrb70Xen028ienuqFSTLQo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/reah9jMxzay2fsu8tAj0VxWN.jpg?f=user_large
Ter info: die 90Hz zal je waarschijnlijk niet ervaren als brom, dat heeft te maken met dBa naar SPL. Onze gehoorgang Inc de aanwezige hersenen functioneren kwa geluidssterkte iets anders..ga maar zoeken.
Als ik in de ruimte ben hoor ik het geluid (ervaar… ik het geluid) als of er een mobiele telefoon op trilstand in een zak (broekzak) afgaat maar dan "intens"(een brom). Zelf kan ik (gemeten met de telefoon) door te “neurrien” eenzelfde beeld genereren. De telefoon registreert dan ook die 90 hz.
dBa meting netjes ,met meer data nog interessanter, freq compressor ,RPM fan, aantal bladen fan.EN plaats van meting!!
Feitelijk een SPL meeting er naast ziet er beter uit.
Nu kan je niet bijzonder veel er uit halen.
Maar die 90 Hz is aanwezig doe een SPL meting!!!!!.
- De fan heeft 3 bladen, frequentie van rotatie is mij (nog) niet bekend.
- Compressor frequentie heb ik helaas (ook nog) niet, enkel het opgenomen elektrische vermogen. (750 Watt doorstijgend naar 1000 Watt geeft de brom).
- De plaats van de meting met de 90 hz was in de grote kamer onder de WP buitenunit. Het dak bestaat uit een bitumen/grind dak, breedplaat plafond en daarop 25 cm beton. De aanname is dat het geluid niet door de constructie komt, maar via de (zeer) matig afsluitende tuindeuren. Het geluid is ook luider als je bij de deuren komt en zachter als je richting de andere kant van de kamer loopt. Dan loop je dus als het ware naar de WP opstelling toe en kom je er direct onder te staan, al waar je eigenlijk niets meer hoort.

Vraag:
Een SPL meeting, kan ik dat doen met een telefoon ap (even snel googlen levert er direct een paar op), of moet ik daarvoor een audioloog (o.i.d) benaderen?
Maar ik las .
-tegels op elkaar ..onzin.
- schuim tussen Wp en bigfoot, nog meer onzin Je heb nu 2 veren achter elkaar met verschillende eigen frequenties.
Waardoor de behuizing van de Wp erger kan gaan trillen.
Met 2 veren is de eigen frequenties van de Wp veranderd.. Probleem installateur opgelost 120 hz is niet meer hoorbaar. Nu is het 90 hz.. lol.
Actie:
  • Tegels weg tot 1 geheel maken middels bout verbindingen?
  • Tegels tot een geheel maken door ze letterlijk aan elkaar vast te lijmen middels bijvoorbeeld tegellijm/specie?
  • Tegels geheel verwijderen en nieuwe blokken uit 1 stuk organiseren (het gewicht naar boven krijgen is op dit moment een grote uitdaging).
Voor test ....
Plaats gewicht op de Wp kijken of er wat veranderd. ( stoep tegel).
Deze kan ik zeker doen.
Mocht het een pure resonantie zijn in de lucht.
Bereken de golf lengte van de frequenties, (ongeveer) zoek de buik lengte ( ook die van de oneven harmonische x3,x6,x9)
En plaats op die afstand een schuin geplaats schot van rubber tuin tegels.
Zoek op Google en maak je die basis kennis eigen.
Hier komt de HTS weer bovendrijven... f = 1/T of was het nu T = 1/f ... even koekelen. En er was iets met de snelheid. Snelle som levert 3,81m golflengte op. (343 m/s aan snelheid. 90 hz). dan moet ik schotten maken op 1/2 * 3.81 en 1/3* 3.81 en 1/6*... etc of ga ik hier helemaal de mist in? :o

Buiklengte kan ik niets over vinden, is dat de afstand tussen 2 max-amplitude punten en daarmee een halve golflengte?
Feitelijk moet je gewoon veren en beton afsluiters toepassen..
Voor de rest goed onderzoek met nog meer info van bovenstaande word je specialist.
Dat van die voeten is nu helder. Dat staat op de lijst. Het beter begrijpen en daarmee verder dingen kunnen aanpakken staat nu ook op de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
De tandjes wat een verhaal... ik ga nog even kijken of ik dat kan opschonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
G..... buik knoop sinus.
SPL tel app.
Nu nog wat uitleg.
De lucht die UITgeblazen word word aardig door elkaar gemixt. Dus hoge freq overleven de storm niet en worden ruis..
Lage freq hebben het best moeilijk..maar kunnen ver weg gedragen worden ( met de wind mee zeg maar).

Geluid welke aan de achterzijde er uit komt word niet gemixt. En is even sterk als aan de voorkant.
Zelfs de fan is aan de achterzijde is duidenlijk meetbaar.
Als de achterzijde van de Wp richting je tuindeur staat..

Ik geloof best je verklaring 90Hz maar doe SPL meting.
Al gelezen wat een SPL correctie is op een dBa meting en waarom.
Ons mensenlijk systeem van gehoor en verwerking zit aardig ingewikkeld in elkaar.

En de acties , goed onderweg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
X21r schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:46:
G..... buik knoop sinus.
SPL tel app.
Nu nog wat uitleg.
De lucht die UITgeblazen word word aardig door elkaar gemixt. Dus hoge freq overleven de storm niet en worden ruis..
Lage freq hebben het best moeilijk..maar kunnen ver weg gedragen worden ( met de wind mee zeg maar).

Geluid welke aan de achterzijde er uit komt word niet gemixt. En is even sterk als aan de voorkant.
Zelfs de fan is aan de achterzijde is duidenlijk meetbaar.
Als de achterzijde van de Wp richting je tuindeur staat..

Ik geloof best je verklaring 90Hz maar doe SPL meting.
Al gelezen wat een SPL correctie is op een dBa meting en waarom.
Ons mensenlijk systeem van gehoor en verwerking zit aardig ingewikkeld in elkaar.

En de acties , goed onderweg
Wat je met buikknoop sinus bedoeld snap ik denk ik. buiklengte is daarmee de halve Hele toch halve ?golflengte. Ja ik blijf bij halve. geluidstechnisch maakt het niet uit of de buik omhoog of omlaag staat en daarmee is de buiklengte een halve golflengte. Misschien is het verstandiger als je gewoon zegt of het hele of halve golflengte is aan de hand van onderstaande afbeelding?

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d0/Golflengte.png
De uitstroom staat naar de muur, de uit blaas haaks op de tuindeuren. De tuindeuren zijn links op deze foto. dat is ca. 6 meter naar links, langs een oversteek van 40 cm beton, steekt 40 cm uit. En dan terug de deuren door.

Het blijken ook 3 grindtegels op elkaar te zijn, niet 2, zoals ik eerder dacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTQw4JbMUgQvcT7TEId4hHAVjGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZclyX44AoPdjGFLVnlP77BlU.jpg?f=fotoalbum_large

De SPL informatie stroom is voorzichtig besnuffeld, maar nog niet heel diepgaand.
als ik het goed begrijp is dat een soort "dB correctie per hz". Waarbij een lage frequentie veel "luider" moet zijn om hoorbaar te zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door tcw82 op 03-01-2025 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
tcw82 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:57:
[...]

Wat je met buikknoop sinus bedoeld snap ik denk ik. buiklengte is daarmee de halve Hele toch halve ?golflengte. Ja ik blijf bij halve. geluidstechnisch maakt het niet uit of de buik omhoog of omlaag staat en daarmee is de buiklengte een halve golflengte. Misschien is het verstandiger als je gewoon zegt of het hele of halve golflengte is aan de hand van onderstaande afbeelding?

[Afbeelding]
De uitstroom staat naar de muur, de uit blaas haaks op de tuindeuren. De tuindeuren zijn links op deze foto. dat is ca. 6 meter naar links, langs een oversteek van 40 cm beton, steekt 40 cm uit. En dan terug de deuren door.

Het blijken ook 3 grindtegels op elkaar te zijn, niet 2, zoals ik eerder dacht.

[Afbeelding]

De SPL informatie stroom is voorzichtig besnuffeld, maar nog niet heel diepgaand.
als ik het goed begrijp is dat een soort "dB correctie per hz". Waarbij een lage frequentie veel "luider" moet zijn om hoorbaar te zijn.
Toppie meer info.
G.... zegt buik is 100% amplitude, knoop 0%
Dus 1/2 lengte, bron begint altijd op 0.
Als het om geluid gaat wordt het geluid als het ware uitgedoofd knooplijnen (antigeluid) en versterkt op buiklijnen.
https://natuurkundeuitgel...deo=knooplijnenbuiklijnen
SPL is de druk cq amplitude zo als wij mensen het ervaren .
Dus korter dan de 1/2 lengte word het geluid versterkt.( eigelijk tussen 1/4 en 3/4 buik lengte )

Ons mensenlijk systeem werkt met octaven voor wat betreft de amplitude van geluid.
En inderdaad voor lage freq zijn wij niet zo gevoelig. ( goed gevonden).Vandaar dat ik wat vraagtekens heb bij 90hz ( ik zeg niet dat dat toch mogenlijk is.

Dus als de tuin deuren op 6 meter staan dan zou ik zeggen dat er heel wat lawaai geproduc moet worden door de Wp.
Of er vind resonantie plaats tussen muren?
Net zo iets als een echo..
En ik zou bijna zeggen tussen je tuindeur en de muur er recht achter?

Kijk zie het als een stemvork..die word aangeslagen door de Wp en gaat daardoor nog harden trillen.
Feitelijk buik + buik zeg maar.

Vraag doet de richting van de wind nog iets?

Bij zeer mistig weer draagt het geluid heel ver (mischien ver gezocht).

Bij een defrost zou je ook zeer lage freq kunnen horen,maar dat zou meer lijken op een stoom Locomotief ( lucht wat door een blad naar buiten word gepusht valt weer terug achter het blad ,daar is net vacuüm ontstaan.

Zou je de gehele wp 15 a 25 graden kunnen Draaien ?

Als ik de Wp zo zie en het raam ernaast is de achterkant van de Wp geen probleem..toch zo beredeneerd.?

Dus laat de uitblaast lucht omhoog afbuigen.
Dmv een plaat. Eenvoudige test.
Dan zou de meeste energie omhoog gericht zijn en er minder geluid richting je tuindeuren komt.
( toch maar niet een plaat NAAST je Wp aan de tuindeurkant).
Vergeet het extra gewicht op de WP niet.

Bovenstaand zijn voor jou experiment .
Vele hebben niet de zelfde problemen of oplossing.
Het enigste wat je kan doen het " geluk" aan je kant te krijgen met ervaring en theorie en experimenteren.

Dan toch nog de vraag de ervaring " geluid"
Wie ? Jij -jullie iedereen waarom vraag ik dat. Heel wat mensen hebben een gevoelig mensenlijk oor systeem..
Dat is geen probleem natuurlijk, dan moeten we voor zorgen dat er geen overlast is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
X21r schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:32:
[...]

Toppie meer info.
G.... zegt buik is 100% amplitude, knoop 0%
Dus 1/2 lengte, bron begint altijd op 0.

[...]

https://natuurkundeuitgel...deo=knooplijnenbuiklijnen
SPL is de druk cq amplitude zo als wij mensen het ervaren .
Dus korter dan de 1/2 lengte word het geluid versterkt.( eigelijk tussen 1/4 en 3/4 buik lengte )

Ons mensenlijk systeem werkt met octaven voor wat betreft de amplitude van geluid.
En inderdaad voor lage freq zijn wij niet zo gevoelig. ( goed gevonden).Vandaar dat ik wat vraagtekens heb bij 90hz ( ik zeg niet dat dat toch mogenlijk is.

Dus als de tuin deuren op 6 meter staan dan zou ik zeggen dat er heel wat lawaai geproduc moet worden door de Wp.
Of er vind resonantie plaats tussen muren?
Net zo iets als een echo..
En ik zou bijna zeggen tussen je tuindeur en de muur er recht achter?

Kijk zie het als een stemvork..die word aangeslagen door de Wp en gaat daardoor nog harden trillen.
Feitelijk buik + buik zeg maar.

Vraag doet de richting van de wind nog iets?

Bij zeer mistig weer draagt het geluid heel ver (mischien ver gezocht).

Bij een defrost zou je ook zeer lage freq kunnen horen,maar dat zou meer lijken op een stoom Locomotief ( lucht wat door een blad naar buiten word gepusht valt weer terug achter het blad ,daar is net vacuüm ontstaan.

Zou je de gehele wp 15 a 25 graden kunnen Draaien ?

Als ik de Wp zo zie en het raam ernaast is de achterkant van de Wp geen probleem..toch zo beredeneerd.?

Dus laat de uitblaast lucht omhoog afbuigen.
Dmv een plaat. Eenvoudige test.
Dan zou de meeste energie omhoog gericht zijn en er minder geluid richting je tuindeuren komt.
( toch maar niet een plaat NAAST je Wp aan de tuindeurkant).
Vergeet het extra gewicht op de WP niet.

Bovenstaand zijn voor jou experiment .
Vele hebben niet de zelfde problemen of oplossing.
Het enigste wat je kan doen het " geluk" aan je kant te krijgen met ervaring en theorie en experimenteren.

Dan toch nog de vraag de ervaring " geluid"
Wie ? Jij -jullie iedereen waarom vraag ik dat. Heel wat mensen hebben een gevoelig mensenlijk oor systeem..
Dat is geen probleem natuurlijk, dan moeten we voor zorgen dat er geen overlast is.
Ik ga eerst even zelf wat kettingzaag geluiden maken. Morgen verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
De beste resultaten op een plat dak in dit topic komen door een combinatie van veren en het vergroten van het oppervlak.

Een stalen frame wat op een paar hoeken geveerd afgesteund wordt werkt beter dan rubber of veren rechtstreeks onder de WP.

De opbouw hier is, van onder naar boven:
- 10x10x1cm rubber matjes om de dakbedekking te beschermen,
- 60x40cm tegels voor een stabiel, vlak oppervlak
- Bigfoots
- Rubber dempers
- 120x95cm stalen frame met de WP parallel aan de bigfoots op het frame

Ik hoor de WP binnenshuis niet meer.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:55
X21r schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:38:
Nog even belangrijk bericht voor mensen met een muur beugel.
Een veer of rubber KAN dempen als er een massa tegenover staat.( zonder tegen massa zal de veer of rubber de trilling "gewoon" door geven.)
Dit is gewoon een feit ,meer massa hogere demping.

Nu hebben muur beugels geen massa (in Kg).
Dus demping is verre van optimaal en zal je de muur beugels nogmaals met rubber plaatjes (1 --2mm dik lapje EPDM) moeten scheiden van de muur, ook de ringen (carrosserie)gaarne voorzien van rubber zodat de bout geïsoleerd is van de muurbeugel.
Hierbij ook een situatie met een warmtepomp op een muurbeugel. Hij hangt aan het huis boven de schuur, welke een houten dak heeft.

Orgineel stond de warmtepomp op standaard airco rubberen dempertjes, met degelijke beugels opgehangen aan de muur. Een rubber plaat tussen de beugel en de muur.
Hiermee was ik redelijk tevreden, alleen bij 1 specifieke frequentie was er binnen een trilling te horen. Echter na 3 jaar begonnen de rubbers het al te begeven, dus ben over gegaan op de hier aangeprezen veren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xK3Dzz6KWKFncQZ9LnXFSHb_jBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fdxpy7A4TRtXOI3sQPHcT794.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij een foto van de beugel en rubber:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LPVVViFQO5RQ0liBn2FFfZAwBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQKqSmTE84EDN4FQxJClFUQD.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen nu is het geluid binnen juist toegenomen. Bij vrijwel het gehele frequentiebereik hoor ik de warmtepomp binnen. Heb er gelukkig zelf niet echt last van, en buren hebben (nog) niet geklaagd, maar toch wil ik graag van het geluid af.
Hebben jullie nog ideeën wat ik zou kunnen proberen? Terug naar de rubberen dempertjes zou kunnen, alleen die hebben geen geweldige levensduur en hoor je ook bij bepaalde frequenties.

Screenshot van spectroid met de telefoon op de beugel gelegd, je ziet duidelijk de ~62Hz terugkomen van de compressor (is op dat moment ook 62Hz aan het draaien)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVSUDhClQmYeRwFKU9nh_MrdbWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y86CjO9V6VXB0HShbFrYGmAX.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens binnen in huis een opname:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RECMB81W95E0uTDZVgVoVi-7dKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PeZIKlQjwylUikUzZTi82SSv.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MITuN8cfzyaBgp4RsaTMh1RHTXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhcVrr9oCvEV71qyHddBSQno.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij zie je de compressorfrequentie weer terugkomen (hij zakt iets terug in frequentie door z'n regeling) en 2x compressorfrequentie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• X21r
Blihi schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:06:
De beste resultaten op een plat dak in dit topic komen door een combinatie van veren en het vergroten van het oppervlak.

Een stalen frame wat op een paar hoeken geveerd afgesteund wordt werkt beter dan rubber of veren rechtstreeks onder de WP.
Inderdaad wat je hier mee doet is dat je de stemvork in plaats van op een punt aanslaat op 2 verschillende lengtes vanaf de basis

Zo gezegt de dak balk( stemvork) ( basis is muur connectie) voer je met trillingen op twee plekken, de trillingen op de 1e plek kan de stemvork aanslaan en gaan resoneren, maar de zelfde trillingen op de tweede plek laat de stemvork niet op zijn eigen freq resoneren
In hout reist geluid ongeveerd 13 keer sneller dan in de lucht.
Golf lengte van 100Hz in lucht is 3,4 meter ,in hout iets van 26cm .

Maar de term oppervlakte vergroten is eigenlijk trillingen op 2 aparte plekken toevoegen "ver " verwijderd van elkaar(100cm).
10x10x1cm rubber matjes om de dakbedekking te beschermen,
Dat zeg je perfect om dak bedekking te beschermen..
60x40cm tegels voor een stabiel, vlak oppervlak
Stabiel oppervlak.
Het gaat om massa ,veer zonder massa dempt niets.😉
lampy25 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:13:
[...]
Een rubber plaat tussen de beugel en de muur.
Hiermee was ik redelijk tevreden
Ik zie wel een rubber ( ik neem aan epdm) tussen de muur en beugel.maar de bout en carrosseriering is niet ontkoppeld dmv stukje rubber.
Bij een muur beugel is er wel massa in de muur maar de Wp en dan de veer ziet geen masssa ( beugel kan aardig bewegen)dus weining demping.
Gewoon proberen massa aan de beugel toe te voegen.
en 2x compressorfrequentie.
2x compressorfreq klopt ,de scroll compressor heeft 2 uitgangen ( 180° verschoven) waar door hij het gecomprimeerde gas door heen perst naar de warmte wisselaar.

Maar voor iedereen is het experimenteren .
Helaas is er geen gegarandeerde oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@X21r Massa was bij mij denk ik niet het probleem. De WP staat op een massief betonnen dak van zo'n 90 m2. Dat dak is opgebouwd uit breedplaten, voorzien van bewapening en leidingen, daarna afgestort met beton en vervolgens voorzien van isolatie (cm of 30 a 40 afhankelijk van de plaats op het dak) en dan bitumen.

Op dat dak staan ook nog eens 30 zonnepanelen met onderconstructie en gewichten. Dat geheel komt echt niet in beweging.

Mijn probleem was hoogstwaarschijnlijk dat de WP precies op een plek stond waar de bigfoot contact maakte met de behuizing van een dakraam (vlakke lichtkoepel). Hierdoor kwam er een enorme brom vanaf bij specifieke vermogens. Ik denk dat het dus niet het dak, maar dit dakraam was wat trilde.

Door de aangepaste constructie rust de WP nu op andere punten, verder uit elkaar en niet meer in de buurt van dat dakraam.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Blihi schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:02:
@X21r Massa was bij mij denk ik niet het probleem. De WP staat op een massief betonnen dak van zo'n 90 m2. Dat dak is opgebouwd uit breedplaten, voorzien van bewapening en leidingen, daarna afgestort met beton en vervolgens voorzien van isolatie (cm of 30 a 40 afhankelijk van de plaats op het dak) en dan bitumen.
Voor demping zijn veren en tegen massa nodig.
Jouw gedachte van er is zat beton dus massa. Helaas..neem rijtjes huis gebouwd met beton en nieuwe buurman die even moet boren of breken in het beton..dat hoor je 5 huizen ver. Ook gewone trillingen.

Je installatie staat op 30 a 40 cm pir isolatie.( pir zou je kunnen zien als een slechte veer)
Deze isoleert alleen voor warmte.. geluid demping is bijna nihil ,geeft al het geluid bijna gewoon door.
Nihil, is niet 0. Ligt 30cm pir op een houten dak dan hoor je de hagel vallen in de ruimte er onder, bij een betonnen dak is er met niet voldoende energie over gebleven om het beton in trilling te brengen.
Dus onder de veer moet direct voldoende massa zijn.

En inderdaad ook bij jou moest je experimenteren om het geluid weg te werken.
Toppie dat je het voor elkaar kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EversR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-08 08:35
Snakeman123 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:43:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Geluids fragment

Dit is ruis in je cv leidingcircuit, had ik ook Zet je pompvermogen en/of debiet eens wat lager.
Pompvermogen; PP016
Debiet: HP069

Mijn pompvermogen staat op 65% (standaard 100%), en debiet op 15 liter/minuut

Overigens is je waterdruk ook iets aan de hoge kant, maar ik durf niet te zeggen of dat effect heeft op het geluid.

Bron: Praktijkervaring en https://www.familie-klein...ie/elga-ace-instellingen/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:47
ThinkPad schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:12:
Nu het wat kouder wordt, kun je al een update melden?
Heb ook twee airco units die nu behoorlijk doordreunen op de dakkapel.
Inmiddels meerdere defrosts meegemaakt en ook op het dak geluisterd toen ik daar bezig was. Ik ben exht heel tevreden/blij met het resultaat. De Daikin lijkt sowieso stiller dan de Ecodan in mijn vorige woning. Ik hoor echt alleen maar "windgeluid" en helemaal geen brom o.i.d.

In de garage direct onder de unit is er echt niets te horen dat boven het geluid van de pomp van de binnenunit uit komt. Zelfs met mijn hoofd direct onder het dak hoor ik niks.

Nu blijft het natuurlijk lastig inschatten, in de nacht bij volledige stilte kan geluid heel anders ervaren worden

Ik ben in ieder geval blij. Hoor binnen helemaal niks en zie ook geen enkel risico op gedoe met de buren (aangezien ze niet conform WPAC staan)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Na het lezen van 39 paginas heb ik gekozen om de "gele" veren te bestellen. Daarnaast een rol alubutyl van 2.5mm dik besteld op Amazon. Ik begin, bewust eerst met alleen de veren. En zo gaan we stap voor stap de (ca.) 100hz brom te lijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
assje schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:16:
[...]

Inmiddels meerdere defrosts meegemaakt en ook op het dak geluisterd toen ik daar bezig was. Ik ben exht heel tevreden/blij met het resultaat. De Daikin lijkt sowieso stiller dan de Ecodan in mijn vorige woning. Ik hoor echt alleen maar "windgeluid" en helemaal geen brom o.i.d.

In de garage direct onder de unit is er echt niets te horen dat boven het geluid van de pomp van de binnenunit uit komt. Zelfs met mijn hoofd direct onder het dak hoor ik niks.

Nu blijft het natuurlijk lastig inschatten, in de nacht bij volledige stilte kan geluid heel anders ervaren worden

Ik ben in ieder geval blij. Hoor binnen helemaal niks en zie ook geen enkel risico op gedoe met de buren (aangezien ze niet conform WPAC staan)
Ik blijf ook bezig met het geluid op mijn platte dak. (uitbouw) Ben er inmiddels ook achter dat het vooral met bouwkwaliteit van de buitenunit te maken heeft. Een goede compressor en een kast die de trillingen van de compressor dempt hebben veel invloed. Dan kun je veren en rubber bestellen zoveel je wilt, maar met een kwalitatieve goede buitenunit is dit allemaal minder of niet nodig. Vraag is wat is een goede buiten- en binnen unit? Of hebben alle merken wel een pech unit er tussen zitten? Eentje waarvan de compressor niet lekker loopt? Of een brakke ventilator?

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
peter123 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:05:
[...]

Ik blijf ook bezig met het geluid op mijn platte dak. (uitbouw) Ben er inmiddels ook achter dat het vooral met bouwkwaliteit van de buitenunit te maken heeft. Een goede compressor en een kast die de trillingen van de compressor dempt hebben veel invloed. Dan kun je veren en rubber bestellen zoveel je wilt, maar met een kwalitatieve goede buitenunit is dit allemaal minder of niet nodig. Vraag is wat is een goede buiten- en binnen unit? Of hebben alle merken wel een pech unit er tussen zitten? Eentje waarvan de compressor niet lekker loopt? Of een brakke ventilator?
Heb je voorbeelden van goede en slechte producten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
tcw82 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:15:
[...]

Ik kan daar juist niets over zeggen. Misschien een installateur. Met mijn Mitsubishi dacht ik iets goeds te kopen, maar het valt tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:58
peter123 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:20:
[...]

Ik kan daar juist niets over zeggen. Misschien een installateur. Met mijn Mitsubishi dacht ik iets goeds te kopen, maar het valt tegen.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat u met ME / MHI een slecht product heeft gekocht. Welk type heeft u en waar loopt u los van de resonantie tegenaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Dan zullen we maar een lijstje moeten starten.
Met een paar karakteristieke erbij en geluidservaringsdetails. Ofzo iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@peter123 Tussen mijn compressor (zie sig) en de grindbak zitten rubbers, een montageplaat, rubbers, de behuizing, rubbers en bigfoots.
De 6 kW unit weegt 128 kg, zijn 3 en 5 kW broertjes wegen ook nog 114 kg.

Er is geen feature om een specifieke resonantiefrequentie te vermijden en in de installatiehandleiding staat een groot kruis door houten daken, dus ymmv.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:39
tcw82 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:15:
[...]

Op een houten dak kunnen alle warmtepompen resonantie geven. Ook warmtepompen van A-merken. Daarom wordt plaatsing op een houten dak afgeraden.

Je kunt het op eigen risico proberen met maatregelen zoals de stalen constructie met veren. Er zijn zeker voorbeelden waarbij het dan toch oke ging.

Wil je dat risico niet lopen dan zet je hem in de tuin (als dat kan). Dat heb ik om die reden gedaan. Dak was meer dan 20 meter dichter bij de binnenunit geweest.

Vaillant Arotherm plus staan bekend als (een van de) stilste full electric warmtepompen.

[ Voor 7% gewijzigd door SebastiaanPs op 09-01-2025 20:45 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
tcw82 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:08:
Dan zullen we maar een lijstje moeten starten.
Met een paar karakteristieke erbij en geluidservaringsdetails. Ofzo iets
Het is goed om dit eens te inventariseren. Zal eens kijken naar Daikin.
Bij mijn airco resoneerde de plastic achterkant en er zit binnenin een metalen plaat die resoneert. Wordt in het voorjaar verholpen hoop ik. Kan hem ook nog in de beugels hangen. Mocht dat niet helpen dan ga ik hem vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
peter123 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:00:
[...]

Het is goed om dit eens te inventariseren. Zal eens kijken naar Daikin.
Bij mijn airco resoneerde de plastic achterkant en er zit binnenin een metalen plaat die resoneert. Wordt in het voorjaar verholpen hoop ik. Kan hem ook nog in de beugels hangen. Mocht dat niet helpen dan ga ik hem vervangen.
Ja, die huisjes van die dingen moeten niet te zwaar uitgevoerd worden. in mijn werk (dat was wel 10 jaar geleden) met Daikin om tafel gezeten voor het leveren van staal voor de behuizingen. Dat moest dunner, lichter etc..

Dat is voor mij ook de reden om een rolletje van dat alubutyl te bestellen (en die veren, en waarschijnlijk als laatste halte ook metalen balken (alu of staal)).
En dan natuurlijk hier de resultaten terug te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
SebastiaanPs schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:44:
[...]

Op een houten dak kunnen alle warmtepompen resonantie geven. Ook warmtepompen van A-merken. Daarom wordt plaatsing op een houten dak afgeraden.

Je kunt het op eigen risico proberen met maatregelen zoals de stalen constructie met veren. Er zijn zeker voorbeelden waarbij het dan toch oke ging.

Wil je dat risico niet lopen dan zet je hem in de tuin (als dat kan). Dat heb ik om die reden gedaan. Dak was meer dan 20 meter dichter bij de binnenunit geweest.

Vaillant Arotherm plus staan bekend als (een van de) stilste full electric warmtepompen.
Ik heb een betonnen dak, daar gaat het ook "mis" er is een hele duidelijke (ca.) 100 hz brom toon die zich (met name nu met kouder weer) verspreid door het (bijna) hele huis. Ik kan nu gewoon voorspellen hoeveel watt de pomp staat op te nemen aan de hand van het geluid. En kan het geluid ook "weg werken" door een half graadje meer te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
tcw82 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:18:
[...]

Ik heb een betonnen dak, daar gaat het ook "mis" er is een hele duidelijke (ca.) 100 hz brom toon die zich (met name nu met kouder weer) verspreid door het (bijna) hele huis. Ik kan nu gewoon voorspellen hoeveel watt de pomp staat op te nemen aan de hand van het geluid. En kan het geluid ook "weg werken" door een half graadje meer te vragen.
Mijn airco resoneert tussen 400-500W. Ik dacht eerst dat het van de ventilator kwam, maar het komt van de compressor die de slecht in elkaar gezette kast laat resoneren. Inderdaad dun plaatstaal, weinig rubbers en te weinig potnagels waarschijnlijk. Je ziet aan het plastic achterkantje al dat het budget spul is die met 3 schroefjes er aan hangt.
Er zijn hier in de buurt veel airco's op platte houten daken en die hebben nergens last van. Maar ik geloof dat Mitsubishi Heavy Industries betere airco's maakt en Mitsubishi Electric minder goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
peter123 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:57:
[...]

Mijn airco resoneert tussen 400-500W. Ik dacht eerst dat het van de ventilator kwam, maar het komt van de compressor die de slecht in elkaar gezette kast laat resoneren. Inderdaad dun plaatstaal, weinig rubbers en te weinig potnagels waarschijnlijk. Je ziet aan het plastic achterkantje al dat het budget spul is die met 3 schroefjes er aan hangt.
Er zijn hier in de buurt veel airco's op platte houten daken en die hebben nergens last van. Maar ik geloof dat Mitsubishi Heavy Industries betere airco's maakt en Mitsubishi Electric minder goede.
Plak achterop die panelen van die zware matten die ze ook in auto's gebruiken en je probleem is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:10
Blihi schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:03:
[...]

Plak achterop die panelen van die zware matten die ze ook in auto's gebruiken en je probleem is weg.
kan je dat soort ontdreuningsplaten ook buiten gebruiken? aan de binnenkant is bij mij weinig ruimte/niet echt toegankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik zou die aan de binnenkant doen. Je kunt een paneel loshalen en ze daar op plakken. Zo dik zijn die niet, daar moet eigenlijk altijd wel ruimte voor zijn.

Aan de buitenkant weet ik niet of dat goed gaat. Ik vermoed dat ze niet UV- en waterbestendig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
[...]

Als die kast dan toch open is, kan dit er meteen bij. Goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
X21r schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:39:
Het gaat om massa ,veer zonder massa dempt niets.😉
Uit interesse om het proberen te begrijpen; gaat het om massa OP de veer of ONDER de veer (of spelen die beide een rol)?

Bij mij staat het frame met bigfoots op een houten dak met PIR isolatie. Geen enkele additionele massa onder het frame. Wel staan twee buitenunits samen op het frame dus een hoop additioneel gewicht op het frame.

Ik heb niet uitgebreid gemeten en ik slaap er niet onder maar ik hoor of voel helemaal niets. Is het logisch dat dit werkt door de massa van de 2e buitenunit of speelt dat eigenlijk nauwelijks een rol?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/519bAxJTOxv6Ik21C-ATz71mpQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HYLEWaT4YXoCOTP0IQHXqHf.jpg?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Hoe groter de massa op de veer, hoe beter.

Dit is zeker een heel goede opstelling: Grote voetafdruk en veel massa op de veren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Dan wel op de juiste veer mag ik hopen. Ik zal eens wat bakstenen op de kast leggen.

[ Voor 36% gewijzigd door peter123 op 10-01-2025 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
[...]

ja, dat alubutyl spul, althans dat is een van de soorten die bestaan.
ik had dus deze aangeschaft.
https://www.amazon.nl/dp/B08HH3NBRT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Blihi schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:17:
Ik zou die aan de binnenkant doen. Je kunt een paneel loshalen en ze daar op plakken. Zo dik zijn die niet, daar moet eigenlijk altijd wel ruimte voor zijn.

Aan de buitenkant weet ik niet of dat goed gaat. Ik vermoed dat ze niet UV- en waterbestendig zijn.
Het is eigenlijk een dakdekkers product, dus dat zit wel snor. We hebben het dan wel over dat zware spul, niet over van die schuimrubber dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
assje schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:20:
[...]

Uit interesse om het proberen te begrijpen; gaat het om massa OP de veer of ONDER de veer (of spelen die beide een rol)?

Bij mij staat het frame met bigfoots op een houten dak met PIR isolatie. Geen enkele additionele massa onder het frame. Wel staan twee buitenunits samen op het frame dus een hoop additioneel gewicht op het frame.

Ik heb niet uitgebreid gemeten en ik slaap er niet onder maar ik hoor of voel helemaal niets. Is het logisch dat dit werkt door de massa van de 2e buitenunit of speelt dat eigenlijk nauwelijks een rol?

[Afbeelding]
Ik denk dat @X21r je daar heel veel over kan vertellen. Hij (ik neem maar even aan dat het een kerel is :) ) heeft heel veel kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

SebastiaanPs schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:44:
[...]

En ook bij de Vaillant Arotherm Plus moet je geen wereldwonder verwachten, er zit gewoon een dikke compressor in en boven bepaalde vermogens (die je met dit soort temperaturen echt wel gaat halen) gaat ook die iets van 'lawaai' geven. Ik heb een 55/6. Ben gisteravond gaan wandelen langs een weg waar 4 mensen ook een Arotherm Plus hebben (van 75/6 tot 125/6) en ook die hoor je gewoon, meer dan mijn 55/6 maar dat is ook logisch. Maar niet zo hard als een LG ThermaV die ook bij iemand staat.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Kuusj schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:06:
[...]

En ook bij de Vaillant Arotherm Plus moet je geen wereldwonder verwachten, er zit gewoon een dikke compressor in en boven bepaalde vermogens (die je met dit soort temperaturen echt wel gaat halen) gaat ook die iets van 'lawaai' geven. Ik heb een 55/6. Ben gisteravond gaan wandelen langs een weg waar 4 mensen ook een Arotherm Plus hebben (van 75/6 tot 125/6) en ook die hoor je gewoon, meer dan mijn 55/6 maar dat is ook logisch. Maar niet zo hard als een LG ThermaV die ook bij iemand staat.
Ik haak even in op je "hoog vermogen = herrie" opmerking. Bij (o.a.) ons thuis is het juist dat het op 35% van max vermogen het probleem. Ik onderdruk het probleem dan ook door de temp soms een graadje hoger te zetten. Dan gaat het vermogen richting 50% (of hoger) en is het geluid weg (de 100hz brom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 11:28
Ik denk dat als ik dit allemaal had geweten met het lawaai en wat er allemaal moet worden aangepast om het echt GOED te doen ik even had door gespaard voor een oplossing met PVT panelen ipv een buitenunit met compressor.
Op mijn oost dak lag nog niets. Daar zijn 7 PV panelen bijgelegd om een deel van het stroomverbruik van de warmtepomp en boiler te compenseren. Hadden dus veel beter PVT panelen kunnen zijn zodat er 0dB aan geluid is aan de buitenkant van de woning als de warmtepomp draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

tcw82 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:22:
[...]

Ik haak even in op je "hoog vermogen = herrie" opmerking. Bij (o.a.) ons thuis is het juist dat het op 35% van max vermogen het probleem. Ik onderdruk het probleem dan ook door de temp soms een graadje hoger te zetten. Dan gaat het vermogen richting 50% (of hoger) en is het geluid weg (de 100hz brom).
Je hebt gelijk dat het om bepaalde frequenties draait. Dat is hier ook zo. Maar hoe meer vermogen hoe meer lawaai in het algemeen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
smartsys schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:38:
Ik denk dat als ik dit allemaal had geweten met het lawaai en wat er allemaal moet worden aangepast om het echt GOED te doen ik even had door gespaard voor een oplossing met PVT panelen ipv een buitenunit met compressor.
Op mijn oost dak lag nog niets. Daar zijn 7 PV panelen bijgelegd om een deel van het stroomverbruik van de warmtepomp en boiler te compenseren. Hadden dus veel beter PVT panelen kunnen zijn zodat er 0dB aan geluid is aan de buitenkant van de woning als de warmtepomp draait.
Wij hebben juist geen pvt gekozen nadat een vriend van me dat wel heeft gedaan en een bak gebrom IN de woning heeft door de binnen unit van de pvt installatie.
Maar goed, de hybride wp maakte de brom toon bij ons eerst ook niet. Dat is dus, vooor ons, iets nieuws

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
assje schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:20:
[...]

[Afbeelding]
Technisch is het tegen massa. Dus aan de andere kant van de veer (onder).
Trilling> veer >tegen massa =dempen.
Nu extra gewicht aan de Wp zijde dmv bv steen zorgt inderdaad voor wat demping, resonantie freq kan veranderen.!
Extra gewicht van 2e airco unit kan ook iets dempen, maar het kan wel omgewenste resonanties in 2e unit creëren.
Dus extra( Wp) massa aan Wp kan het werken ja.
Aanbevelings waardig nee.

Voor probleem gevallen extra steen gewicht op Wp is test waardig.

Maar vergeet niet dat de trillingen van de compressor doorgeven worden aan de leiding en zo aan al die lamellen..en dat luidspreker oppervlak is enkele m2 groot. En kan zo oa aan de behuizing doorgeven worden.
peter123 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:05:
[...]

Er zit wel wat verschil tussen de merken inderdaad in €. Ik moet het goed zeggen...
Goedkoper is meestal iets " slechter ".
Duurder is niet persee beter.

Mitsubishi is goede kwaliteit.
Dat er iemand is die niet tevreden is, dat kan.

Compressor is een pot nat. Er zijn maar een paar fabrikanten van compressors en die gaan in vele merken van Wp in.
Brake ventilator.. ja zou kunnen dat hij niet goed uitgebalanceerd is ..maar maakt ander geluid dan compressor.

En ja als je Ta van je water geen 27-31graden is en moet 50 graden zijn..ja dan heb je zelf gevraagt om problemen.

[ Voor 28% gewijzigd door X21r op 10-01-2025 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
[b]Jaap19 in "Trillingen warmtepomp dempen"Jaap19 schreef
Bij het dempen van trillingen draait het eigenlijk om slechts drie factoren:
- Stijfheid. Stijfheid van de veren waar je wp mee bevestigd is;
- Massa. Massa van je wp;
- Demping. Dempingsfactor van de veren;
@X21r
Deze eerdere beschrijving is dat niet kloppend volgens jou?

Ik heb moeite het te begrijpen. Als een heel betonnen dak of zelfs woning in trilling gebracht kan worden; hoe gaat een beetje extra massa daaraan toevoegen (onder de veer) daar dan iets aan veranderen? (Tenzij die massa weer gescheiden wordt van de rest van de massa maar dan heb je een tweede "veer")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:53
assje schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:53:
[...]

@X21r
Deze eerdere beschrijving is dat niet kloppend volgens jou?

Ik heb moeite het te begrijpen. Als een heel betonnen dak of zelfs woning in trilling gebracht kan worden; hoe gaat een beetje extra massa daaraan toevoegen (onder de veer) daar dan iets aan veranderen? (Tenzij die massa weer gescheiden wordt van de rest van de massa maar dan heb je een tweede "veer")
De extra massa zou dan toegevoegd moeten worden aan de WP, zodat je minder veeruitslag krijgt.
In de geluidsisolerende bouw ook bekend als massa-veer-massa principe.
Maar omdat een van de massa's in dit geval op de veer staat moet de veer dan zelf ook zwaarder en dus stijver worden. Denk dat het water naar zee brengen is.

Heb hier ook een betonkanaalplaat van 4,5 meter van het platte dak die mee ging resoneren rond de 68 hertz oid.
Heb het weleens uitgerekend, de plaatlengte was inderdaad X keer de golflengte oid, heb het sommetje niet meer in mijn hoofd zitten maar het heeft met eigen frequentie te maken. Nadat de WP op veren ipv op big foot geplaatst was, was het over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EversR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-08 08:35
Vanuit wat ervaring gesproken; (ik installeer 250+ buitenunits per jaar)

Zelfs de duurste buitenunits resoneren in bepaalde situaties. Het is zelfs zo dat op een bepaalde ondergrond/wand het zo kan zijn dat een goedkopere Haier niet resoneert en de duurste Daikin unit wel.
Het gaat dan dus puur om de combinatie ondergrond vs. Buitenunit. Iets met matchende frequentie, maar de wetenschap erachter laat ik met liefde links liggen.

Het feit is; Als een unit niet op de grond staat heb je een aanzienlijke kans op resonantie.

Er is ook geen eenduidige oplossing. Het is een kwestie van oplossingen testen op de specifieke combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Installeer je standaard op veren of bigfoots als ze niet op de grond staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
ASW1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:52:
[...]

De extra massa zou dan toegevoegd moeten worden aan de WP, zodat je minder veeruitslag krijgt.
In de geluidsisolerende bouw ook bekend als massa-veer-massa principe.
Maar omdat een van de massa's in dit geval op de veer staat moet de veer dan zelf ook zwaarder en dus stijver worden. Denk dat het water naar zee brengen is.
Veer veel stijver niet doen..en meer massa en dan stijver veer nemen niet doen.

Massa onder de veer...is de regel.
Waarom massa bij de Wp verhogen.
Iets resoneert er rond de 50 a 100Hz.
Met meer massa onder je veer breng je de resonantie freq omlaag...naar je dak.

Maar is de resonatie freq rekentechnisch precies in evenwicht met je veer en massa Wp..dat staat de Wp heel hard te resoneren waardoor er toch nog die freq in je dak terecht kan komen.

Dus voor test verhoog het gewicht van je wp.
Zeer grote kans dat de trillende onderdelen niet meer zo hard trillen , iets naast de resonantie freq en je hoort het niet meer.
Nu kan je dus experimenteren met waar het gewicht plaatsen.of zelfs de platen verzwaren .

Denk er om NOOIT je compressor kompleet inpakken om dat je denk dat dat de oorzaak is.
Ding moet vrij bewegen anders worden de lagers te veel belast.

En zoals ik al vermelde in de lucht zit zeer veel energie..die lamellen zijn een luidspreker van enkele m2 groot..stop daar 1000 watt in.
En het gebouw kan...gaan mee trillen.

Houten dak opbouw, tussen de balken 60cm -10)
Dat zijn mooie stemvorken 90hz was iets van 26cm..
Dus op 4 punten uit elkaar (H) trillingen toevoegen en je stemvorken raakt de tel kwijt.
Nadat de WP op veren ipv op big foot geplaatst was, was het over.
Inderdaad gewone veren lijken de beste oplossing te zijn. (y)

[@peter123
Gewone veren en H frame lijken de beste kansen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:53
EversR schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:26:

Het gaat dan dus puur om de combinatie ondergrond vs. Buitenunit. Iets met matchende frequentie, maar de wetenschap erachter laat ik met liefde links liggen.
En toch is juist dat deel waanzinnig interessant.
Met een app als spectroid kun je heel precies definiëren op welke compressorfrequentie bouwdelen meeresoneren.
Een techniek die in grotere commerciële installaties vaak wordt toegepast is softwarematig blacklisten van bepaalde frequenties. Compressor mag bv draaien op 68 of 72 Hertz, maar niet op 70.
Met dat soort trucs kun je bouwkundige resonantie elimineren.
Het zou fijn zijn als die optie ook bij residentiële WP oplossingen standaard in het installateursmenu zat want het probleemoplossend vermogen is goed wanneer de installateur dit weet toe te passen.
Het feit is; Als een unit niet op de grond staat heb je een aanzienlijke kans op resonantie.
Hoor ook weleens dat bij een vorstperiode een naast de woning opgestelde WP trillingen door kan geven naar de woning via bevroren ondergrond en funderingsbalk. Al zal dat in Nl nauwelijks nog spelen iig niet in het westen van het land.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tcw82
Ze zijn binnen, kwamen in een (voor vele) bekende "aliexpress" "enveloppe" ( zo'n witte plastic zak met plaklip). Doosje was wat gehavend, maar de inhoud nog ok.

De boutjes zouden "8.8" zijn, alleen is dat (8.8) al bijna niet meer leesbaar.

Anyway, hieronder de veren, ik wist niet zeker wat ik eigenlijk verwacht had, maar dit voelt wel "klein".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNIH8-nOtdpEyHNXrXnbA5nAjFc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNP9TkTIPpGvirrvIabNPgmM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VunKc91pc-Uz_S86JSYDXpe3f7w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MoBppK0yDEmvmCjQt6aelKOu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQ9aPECmw45g_8N8re7B834X6oE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6bquewJ23urv4O25QthcU2S.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/peKNJlFgZa9FmK6rPx5utxUn8Fw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zxj37UdnVNMEV4errU9ptytg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-GFTpn7d4XYIHTSt9aF3Md_7YY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8Yqms9XbyguF5D8MrPYVRS2.jpg?f=fotoalbum_tile

Totaal zijspoor, maar zag er al iets over langskomen eerder: Een 8.8 boutje kan 800n/mm^2 aan. Een M8 heeft een D bi van 7,18, wat ca. 40 vierkante mm is. Daarmee (als mijn sterkteleerkennis me niet in de steek laat) kan een M8 8.8 boutje maar liefst 32.000 N hebben. Dat is dan weer net iets meer dan 3.200 kg. (per boutje).

Een 4.8 boutje heeft de helft van het bovenstaande, dat komt neer op 1600 kg aan belasting die het boutje "kan hebben" (wederom per pootje).
Afschuiving is niet zo thema met een warmtepomp lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
Vandaag gelijk even het dak op, in het zonnetje kunnen werken. Best lekker.

Positieve resultaten: De veren zitten er onder. WP staat nogsteeds scheef, mogelijk toch nog kijken naar stijvere veren voor de zware kan.
Ander puntje, de bigfoots zijn hol van onderen. Het is dus geen massief blok, maar een soort tentje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPmoTnPig-mT-COgdtOqQ8R1b3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MF7eqRZlL5LdOgF8QqYY8o6M.jpg?f=fotoalbum_large

Opvallend zaken:
De "schuimpjes" waren totaal doorweekt.
Totaal wegen ze 1.7 kg (ik ben nu aan het wachten tot ze leeg zijn, dan nog eens wegen).
Maar in essentie waren het dus ijsblokken geworden. Zie ook fotos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFjCG14yypNptBg5cVB8WyxOp2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ch51kBEnpSVKITsj5ryV932.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oplzm11Sq_lv_xih6ou1nH1zPpY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zy1u13YCYQTD3UN6UpY3XQnp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4u4JKckuMn_hn3Xmq7ACPtVzrc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PbywuXDXmQptikdoyiUnBTo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmU3daGQoxeWDd_P2eOpTIwyj7U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJI5PGHaWjvMkaQPdVyDawPe.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AQQVXcdZ5p0RUJEnjP4w4xv6YY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UwoCvjqU8HSnvGvAqldOsS87.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXdhcVzxcLZ583_kY0KGVhCKvS0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYUzwRKUoMxT8DdaQUpw0B50.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Is de resonantie afgenomen met de veren?

[ Voor 19% gewijzigd door peter123 op 11-01-2025 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:41
Hoi allemaal,

Ik heb mijn WP met een stalen frame op een plat dak geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yec8LmF-yIIfnR23LRHBevfAKgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKodQthYDq60qWtK8frvrvOX.jpg?f=fotoalbum_large
Het stalen frame rust op de dakrand, een flinke houten balk (156x59mm). De houten balk staat vervolgens op het dakbeschot, en dat ligt vrijwel direct op de bakstenen muur.

Helaas, helaas, heb ik bij ca. 105 Hz compressorfrequentie een resonantie. Hij is er ook nog bij 100 en 110 Hz, dus het is niet heel lokaal, maar bij 50 Hz hoor ik niets.

Het stalen frame is 3 meter breed en heeft een veerconstante van ca. 1 kN / cm. De WP weegt 128 kg. Daarmee kom ik op een eigenfrequentie van slechts enkele Hz, dus dat is niet de resonantiemodus.

Bij het gewicht van de WP buigt het stalen frame dus ca. 1,5 cm door. Mijn hoop was daardoor dat het frame als veer zou functioneren, en daarmee het geluid zou dempen. Helaas.

Ik hoor de 100 Hz zowel uit de WP zelf komen, als uitstraling van de muur. Maar de uitstraling van de muur is erg afhankelijk van de locatie; op sommige plekken is het vrijwel stil maar op andere plekken is het duidelijk hoorbaar.

Nu is mijn vraag: hoe zou de resonantie veroorzaakt worden, en hoe zou ik dit het best kunnen dempen? Zou rubber onder de WP al helpen? Veren onder de WP? Of veren onder het frame?

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 11-01-2025 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
peter123 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:02:
Is de resonantie afgenomen met de veren?
Ik zit letterlijk met een splitscreen telefoon voor me op de bank. Alleen de wp heeft het nu makkelijker. Het is wat warmer en de vermogens vraag is slechts 400 watt. Dan hoor je normaal ook niks. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZpOFSgXzOiM9OSO4uzE0fV2lKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3Svjp0vojQ86onDsfI8FbbU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17:41
marcop23 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:19:
Hoi allemaal,

[Afbeelding]
Het stalen frame rust op de dakrand, een flinke houten balk (156x59mm). De houten balk staat vervolgens op het dakbeschot, en dat ligt vrijwel direct op de bakstenen muur.

Helaas, helaas, heb ik bij ca. 105 Hz compressorfrequentie een resonantie. Hij is er ook nog bij 100 en 110 Hz, dus het is niet heel lokaal, maar bij 50 Hz hoor ik niets.

Het stalen frame is 3 meter breed en heeft een veerconstante van ca. 1 kN / cm. De WP weegt 128 kg. Daarmee kom ik op een eigenfrequentie van slechts enkele Hz, dus dat is niet de resonantiemodus.

Bij het gewicht van de WP buigt het stalen frame dus ca. 1,5 cm door. Mijn hoop was daardoor dat het frame als veer zou functioneren, en daarmee het geluid zou dempen. Helaas.

Ik hoor de 100 Hz zowel uit de WP zelf komen, als uitstraling van de muur. Maar de uitstraling van de muur is erg afhankelijk van de locatie; op sommige plekken is het vrijwel stil maar op andere plekken is het duidelijk hoorbaar.

Nu is mijn vraag: hoe zou de resonantie veroorzaakt worden, en hoe zou ik dit het best kunnen dempen? Zou rubber onder de WP al helpen? Veren onder de WP? Of veren onder het frame?
Het frame geeft de trilling door aan het dak…. Hout lijkt mij niet echt het juiste materiaal om als massa te functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Hoi allemaal,

[Afbeelding]

Ik zou, op basis van wat ik tot nu toe heb geleerd (hier), adviseren om veren tussen het metalen frame en de warmtepomp plaats.

Verder lijkt het of de rechterkant bijna van de dakrand kukelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:47

Ik vind het echt een leuk probleem! Je hebt de warmtepomp op twee stalen snaren geplaatst. Natuurkunde van het vrije veld. Marcel Minnaert zou hiervan gesmuld hebben. Dat helpt jou natuurlijk niets (sorry).

Je kunt met een rubber hamer de stalen balken een tik geven. Van boven en ook van opzij. Ik verwacht een gedempte trilling rond de 100 hz. Of een veelvoud. Ik ken de golfsnelheid door je balk niet.

Ik zou het frame inderdaad op veren zetten zodat die trilling niet aan het dak wordt doorgegeven en onder die veren iets zwaars. Betontegels op zand o.i.d.
Je kunt de resonantiefrequentie ook beïnvloeden door tussen de balken een andere balk te lassen. Gewoon omdat het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
tcw82 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:51:
[...]

Ik zou, op basis van wat ik tot nu toe heb geleerd (hier), adviseren om veren tussen het metalen frame en de warmtepomp plaats.

Precies anders om, Wp vast op H frame.. en deze op de hoekpunten verend aan " zware " tegen massa .
Dan ga je het geluid dempen en bij hevige wind is de bewegings uitslag zeer beperkt.

Ps ik zie in de bouw tekening van die " beruchte veren" dat ze maar 1,5 slag maken.
Beter veren maken 4 a 5 slagen..en zijn wel wat hoger .. maar nog betere demping.
En dat rubber.. vriesweer en je demping is weg.
Vraag , defrost water komt normaal niet over je veren en rubber...maar toch .. Check.

@marcop23 .
Totaal fout..
Vaste constructie ,tik maar met een baco op je cv leiding op de bovenster verdieping..dat geluid hoor je overal in je huis.

Dus de hoeken van je fame misschien iets inkorten, veren er onder en dan massa. Zeg opsluitbandjes er vast aan monteren.
Mocht je bang zijn voor er van af waaien.
Stalen losse kabels aan je H frame en je dak constructie..dus niet strak..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:41
tcw82 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:51:
[...]

De profielen van het frame zijn 5 cm breed, en ze staan maar met 3 cm op de dakrand. Iets te kort, oeps. Maar het zit goed vastgeschroefd (en gekit) dus het gaat geen kant op.
basfromasd schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:39:
[...]

Ik vind het echt een leuk probleem! Je hebt de warmtepomp op twee stalen snaren geplaatst. Natuurkunde van het vrije veld. Marcel Minnaert zou hiervan gesmuld hebben. Dat helpt jou natuurlijk niets (sorry).

Je kunt met een rubber hamer de stalen balken een tik geven. Van boven en ook van opzij. Ik verwacht een gedempte trilling rond de 100 hz. Of een veelvoud. Ik ken de golfsnelheid door je balk niet.

Ik zou het frame inderdaad op veren zetten zodat die trilling niet aan het dak wordt doorgegeven en onder die veren iets zwaars. Betontegels op zand o.i.d.
Je kunt de resonantiefrequentie ook beïnvloeden door tussen de balken een andere balk te lassen. Gewoon omdat het kan.
Haha ja oef. Ik zat dus in de denkrichting: ik heb een veer gemaakt dus daarmee heb ik de boel gedempt (net als veerpoten). Maar ja, zou het een snaar zijn? De eigenfrequentie (op en neer) is volgens mij slechts 4,4 Hz. Ik kan wel eens kijken wat er gebeurt met een rubber hamer inderdaad.
X21r schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:44:
[...]
@marcop23 .
Totaal fout..
Vaste constructie ,tik maar met een baco op je cv leiding op de bovenster verdieping..dat geluid hoor je overal in je huis.

Dus de hoeken van je fame misschien iets inkorten, veren er onder en dan massa. Zeg opsluitbandjes er vast aan monteren.
Mocht je bang zijn voor er van af waaien.
Stalen losse kabels aan je H frame en je dak constructie..dus niet strak..
Hm, ja, is ook wel weer logisch. Ik weet inderdaad hoe geluid door cv-leidingen het huis door gaat. Logisch dat hier iets vergelijkbaars gebeurt.

Ik zet de WP liever niet op het houten dak, ook niet vlak bij de dakrand, omdat de constructie een beetje twijfelachtig is. De balken zijn al wat doorgezakt, dat maak ik liever niet erger. Vandaar juist de keuze voor de dakrand. Waarom heeft het jouw voorkeur om het op het dak zelf te zetten? Ik ben er op zich redelijk van overtuigd dat de dakrand vrij massief aan de rest van de schuur vast zit.

Het frame zit vastgekit met EPDM-kit aan de dakbedekking, opdat er geen water tussen ging komen en mogelijk via de schroefgaten het dak in. Losmaken gaat een crime worden. Zouden rubberen dempers tussen frame en WP nog veel helpen? Dat is wel echt veruit het minste werk. Ik kan het natuurlijk altijd proberen. Ik ben er van bewust dat die stijver worden bij strenge vorst, maar zo vaak vriest het niet streng :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
marcop23 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:58:
[...]

Ik ben er op zich redelijk van overtuigd dat de dakrand vrij massief aan de rest van de schuur vast zit.

Zouden rubberen dempers tussen frame en WP nog veel helpen? Dat is wel echt veruit het minste werk. Ik kan het natuurlijk altijd proberen. Ik ben er van bewust dat die stijver worden bij strenge vorst, maar zo vaak vriest het niet streng :+
Hout heeft geen massa.. een betonnenafsluitband wel.
Hout trilt mee op 90 100 hz..iedereen heeft / had er last van.

Rubber dempers.. overboord gooien.
Vanochtend geen strenge vorst wel veel vocht in de lucht.. gevolg.. ik kreeg mijn auto deuren niet open..rubber is natuurproduct en zit vocht in aan.
Normaals is Wp en 4x betonnen afsluit band wel zwaar genoeg om te blijven liggen.
Mocht je bang zijn voor hevige wind, moet je zorgen dat hij niet kanteld of verschuift ( meer niet), met stalen draad aan de zijkant van je dak / bv muur of borderrand...ik bedoel dus links of recht van je dak..20 -30 cm naar beneden.

Het minste werk...is pleister plakken. Niet goed.
Maar H frame laten zitten daarop betonnen afsluit bandjes en daar op veren en daarop je Wp.( boven staande alle vast monteren).

[ Voor 7% gewijzigd door X21r op 11-01-2025 22:39 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 16 Laatste