tcw82 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:57:
[...]
Wat je met buikknoop sinus bedoeld snap ik denk ik. buiklengte is daarmee de
halve Hele toch halve ?golflengte. Ja ik blijf bij halve. geluidstechnisch maakt het niet uit of de buik omhoog of omlaag staat en daarmee is de buiklengte een halve golflengte. Misschien is het verstandiger als je gewoon zegt of het hele of halve golflengte is aan de hand van onderstaande afbeelding?
[
Afbeelding]
De uitstroom staat naar de muur, de uit blaas haaks op de tuindeuren. De tuindeuren zijn links op deze foto. dat is ca. 6 meter naar links, langs een oversteek van 40 cm beton, steekt 40 cm uit. En dan terug de deuren door.
Het blijken ook 3 grindtegels op elkaar te zijn, niet 2, zoals ik eerder dacht.
[Afbeelding]
De SPL informatie stroom is voorzichtig besnuffeld, maar nog niet heel diepgaand.
als ik het goed begrijp is dat een soort "dB correctie per hz". Waarbij een lage frequentie veel "luider" moet zijn om hoorbaar te zijn.
Toppie meer info.
G.... zegt buik is 100% amplitude, knoop 0%
Dus 1/2 lengte, bron begint altijd op 0.
Als het om geluid gaat wordt het geluid als het ware uitgedoofd knooplijnen (antigeluid) en versterkt op buiklijnen.
https://natuurkundeuitgel...deo=knooplijnenbuiklijnen
SPL is de druk cq amplitude zo als wij mensen het ervaren .
Dus korter dan de 1/2 lengte word het geluid versterkt.( eigelijk tussen 1/4 en 3/4 buik lengte )
Ons mensenlijk systeem werkt met octaven voor wat betreft de amplitude van geluid.
En inderdaad voor lage freq zijn wij niet zo gevoelig. ( goed gevonden).Vandaar dat ik wat vraagtekens heb bij 90hz ( ik zeg niet dat dat toch mogenlijk is.
Dus als de tuin deuren op 6 meter staan dan zou ik zeggen dat er heel wat lawaai geproduc moet worden door de Wp.
Of er vind resonantie plaats tussen muren?
Net zo iets als een echo..
En ik zou bijna zeggen tussen je tuindeur en de muur er recht achter?
Kijk zie het als een stemvork..die word aangeslagen door de Wp en gaat daardoor nog harden trillen.
Feitelijk buik + buik zeg maar.
Vraag doet de richting van de wind nog iets?
Bij zeer mistig weer draagt het geluid heel ver (mischien ver gezocht).
Bij een defrost zou je ook zeer lage freq kunnen horen,maar dat zou meer lijken op een stoom Locomotief ( lucht wat door een blad naar buiten word gepusht valt weer terug achter het blad ,daar is net vacuüm ontstaan.
Zou je de gehele wp 15 a 25 graden kunnen Draaien ?
Als ik de Wp zo zie en het raam ernaast is de achterkant van de Wp geen probleem..toch zo beredeneerd.?
Dus laat de uitblaast lucht omhoog afbuigen.
Dmv een plaat. Eenvoudige test.
Dan zou de meeste energie omhoog gericht zijn en er minder geluid richting je tuindeuren komt.
( toch maar niet een plaat NAAST je Wp aan de tuindeurkant).
Vergeet het extra gewicht op de WP niet.
Bovenstaand zijn voor jou experiment .
Vele hebben niet de zelfde problemen of oplossing.
Het enigste wat je kan doen het " geluk" aan je kant te krijgen met ervaring en theorie en experimenteren.
Dan toch nog de vraag de ervaring " geluid"
Wie ? Jij -jullie iedereen waarom vraag ik dat. Heel wat mensen hebben een gevoelig mensenlijk oor systeem..
Dat is geen probleem natuurlijk, dan moeten we voor zorgen dat er geen overlast is.