Dit is een under construction openingspost voor het topic geweid aan de Atag Energion systemen.
Met name de Energion Hybrid All 40 en 50.
Het doel van dit onderwerp is om ervaringen en kennis te verzamelen, tips en tricks uit te wisselen over instellingen / aanpassingen /installatie etc. rondom de warmte pomp / Neoz en zone one hard en software.
8 januari 2024: van diverse gebruikers de informatie van de instellingen en eventuele systeem beschrijving opgesnort en hieronder opgenomen. Het is me nog niet voor iedereen gelukt, mocht je je eigen informatie snel bij de hand hebben, stuur me dan maar een prive berichtje of plaats een berichtje in het topic, dan kan ik het hier up to date maken.
inmiddels is duidelijk dat (meerdere?) honeywell thermostaten NIET goed werken
ook Nest systemen lijken problemen te geven.
Het advies vanuit hier is ook dat als de installatie heel veel pendelt maar er is GEEN ATAG one zone (de juist thermostaat) aanwezig EERST die thermostaat te vervangen en daarmee vast te stellen of het probleem daaruit voortkwam.
Hieronder staat het originele bericht van @Mr_thebrown, hij heeft de openingsvraag gesteld maar uiteindelijk gekozen voor een ander systeem. Omdat het topic wel verder ontwikkelde (16 pagina's inmiddels) heb ik aan het @Mr_thebrown gevraagd of we het topic mogen overnemen. Dat mocht en zo geschiedde.
Op dit moment heb ik @DanTm en @DaRealRenzel en @Dashlane even als mede auteurs opgenomen, mogelijk kunnen we nog andere opnemen, of hebben een van hen geen interesse, dan kan dat er altijd afgehaald worden. (via wijzigen post en dan onder de emoticons kan je mede auteurs toevoegen.
Handleiding, natuurlijk zo te vinden met google, maar als je binnenkomt in dit draadje leek met dit een mooi startpunt:
https://atag.compano.com/...ON%20M%20HYB%20all_NL.pdf
De instellingen werken voor de situatie bij tcw82 goed toe nu toe. als ze wijzigen zal ik dat hier ook aanvullen.
Heb je zelf andere instellingen, laat het weten, nemen we die ook op. (@CorV66 volgens mij heb jij een heel mooi excel tabelletje gemaakt waarin je jou instelling hebt opgesomd. Mogen we die hebben en gebruiken, dan kunnen we daarin de verschillende instellingen van de verschillende gebruikers (indien gewenst/ toegestaan uiteraard) opnemen.
Dan, mijn opstelling, dit stukje zou ik dus graag aanvullen met opstellingen van de mensen in dit draadje en eventueel nieuwe gebruikers. Daarmee creeren we een beeld waaruit andere kunnen afleiden of de opstelling zoals zij die hebben voorgesteld gekregen van de installateur zinnig is, al is gedaan etc.
- Lobster: ATAG Energion ALL40 4 kw + 50 liter buffervat met Wilo Yonos pomp. instellingen: Lobster in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"
- Doogie13: ODM20 Instellingen, of meer eerste post in het topic: Doogie13 in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"
- Tcw82:
Hybride all 5kW systeem, 50 liter buffer, open (pomploze) verdelers. Instellingen: Dashlane in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"
- Johan1950:
Energion ODM 80 T met jaga afgifte, instellingen: johan1950 in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"
- Kickster:
TP36E2WH met een Energion ODM 80-3630260 met NEOZ en een one zone. 100 liter buffervat instellingen :
Kickster in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"
- Stefanvane:
ODM5, een woning van '93 met HR++ glas. Gasverbruik lag rond de 1100-1200m3 per jaar (incl. tapwater). 90m2 vloerverwarming met ca. 90L inhoud via een open verdeler en 3 ingeregelde radiatoren op de bovenverdieping. Geen buffervat. instellingen: Stefanvane in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"
en
Stefanvane in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"
Nog niet gevonden, kan komen omdat het er niet is, of omdat ik er nog niet aan toe ben gekomen.
- DanTm
- DaRealRenzel
- CorV66
Foto's met gehighlight de instellingen die zijn gebruikt voor de installatie van de WP bij @tcw82, als je op de plaatjes klikt worden ze groter en zijn ze leesbaar (op PC zeker).
Duiding parameters:
1.0.5 Energy Manager Logica:
0 = Max. besparing (systeem berekent wat goedkoper is, gas of electra.)
1 = Max. duurzaam (ecologie heeft voorang, zo lang mogelijk op electra)
Update 2024:
Atag heeft een document toegevoegd genoemd Basis Parameters.
https://atag.compano.com/...0Hybrid%20All_MS_V2.0.pdf
Originele tekst:
Met name de Energion Hybrid All 40 en 50.
Het doel van dit onderwerp is om ervaringen en kennis te verzamelen, tips en tricks uit te wisselen over instellingen / aanpassingen /installatie etc. rondom de warmte pomp / Neoz en zone one hard en software.
8 januari 2024: van diverse gebruikers de informatie van de instellingen en eventuele systeem beschrijving opgesnort en hieronder opgenomen. Het is me nog niet voor iedereen gelukt, mocht je je eigen informatie snel bij de hand hebben, stuur me dan maar een prive berichtje of plaats een berichtje in het topic, dan kan ik het hier up to date maken.
Thermostaten:
Het lijkt er sterk op dat de ATAG systemen gevoelig zijn voor de soort thermostaat die gekoppeld wordt aan de installatie.inmiddels is duidelijk dat (meerdere?) honeywell thermostaten NIET goed werken
ook Nest systemen lijken problemen te geven.
Het advies vanuit hier is ook dat als de installatie heel veel pendelt maar er is GEEN ATAG one zone (de juist thermostaat) aanwezig EERST die thermostaat te vervangen en daarmee vast te stellen of het probleem daaruit voortkwam.
Hieronder staat het originele bericht van @Mr_thebrown, hij heeft de openingsvraag gesteld maar uiteindelijk gekozen voor een ander systeem. Omdat het topic wel verder ontwikkelde (16 pagina's inmiddels) heb ik aan het @Mr_thebrown gevraagd of we het topic mogen overnemen. Dat mocht en zo geschiedde.
Op dit moment heb ik @DanTm en @DaRealRenzel en @Dashlane even als mede auteurs opgenomen, mogelijk kunnen we nog andere opnemen, of hebben een van hen geen interesse, dan kan dat er altijd afgehaald worden. (via wijzigen post en dan onder de emoticons kan je mede auteurs toevoegen.
Handleiding, natuurlijk zo te vinden met google, maar als je binnenkomt in dit draadje leek met dit een mooi startpunt:
https://atag.compano.com/...ON%20M%20HYB%20all_NL.pdf
De instellingen werken voor de situatie bij tcw82 goed toe nu toe. als ze wijzigen zal ik dat hier ook aanvullen.
Heb je zelf andere instellingen, laat het weten, nemen we die ook op. (@CorV66 volgens mij heb jij een heel mooi excel tabelletje gemaakt waarin je jou instelling hebt opgesomd. Mogen we die hebben en gebruiken, dan kunnen we daarin de verschillende instellingen van de verschillende gebruikers (indien gewenst/ toegestaan uiteraard) opnemen.
Dan, mijn opstelling, dit stukje zou ik dus graag aanvullen met opstellingen van de mensen in dit draadje en eventueel nieuwe gebruikers. Daarmee creeren we een beeld waaruit andere kunnen afleiden of de opstelling zoals zij die hebben voorgesteld gekregen van de installateur zinnig is, al is gedaan etc.
- Lobster: ATAG Energion ALL40 4 kw + 50 liter buffervat met Wilo Yonos pomp. instellingen: Lobster in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"
- Doogie13: ODM20 Instellingen, of meer eerste post in het topic: Doogie13 in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"
- Tcw82:
- Energion hybride all 50
- buffervat van 50 liter en Atag Neoz in de ketel ruimte op zolder
- Atag zone one in de woonkamer.
- 75 vierkante meter aan vvw (bgg 70, douche eerste 5)
- lage temperatuur verdelers MET pomp. (LTV ventielen helemaal dicht)
- pompgeschakeld op temperatuur van inkomend water, https://www.thermostaat.e...hakelaar-amframatic-v-3dp.
- radiatoren op zolder.
- woonopp is 192 m2.
- bouwjaar 1995.
- CV ketel is Intergas Xtreme 36 (2022).
- 1 zone voor hele woning.
Hybride all 5kW systeem, 50 liter buffer, open (pomploze) verdelers. Instellingen: Dashlane in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"
- Johan1950:
Energion ODM 80 T met jaga afgifte, instellingen: johan1950 in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"
- Kickster:
TP36E2WH met een Energion ODM 80-3630260 met NEOZ en een one zone. 100 liter buffervat instellingen :
Kickster in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"
- Stefanvane:
ODM5, een woning van '93 met HR++ glas. Gasverbruik lag rond de 1100-1200m3 per jaar (incl. tapwater). 90m2 vloerverwarming met ca. 90L inhoud via een open verdeler en 3 ingeregelde radiatoren op de bovenverdieping. Geen buffervat. instellingen: Stefanvane in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"
en
Stefanvane in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"
Nog niet gevonden, kan komen omdat het er niet is, of omdat ik er nog niet aan toe ben gekomen.
- DanTm
- DaRealRenzel
- CorV66
Foto's met gehighlight de instellingen die zijn gebruikt voor de installatie van de WP bij @tcw82, als je op de plaatjes klikt worden ze groter en zijn ze leesbaar (op PC zeker).
Duiding parameters:
1.0.5 Energy Manager Logica:
0 = Max. besparing (systeem berekent wat goedkoper is, gas of electra.)
1 = Max. duurzaam (ecologie heeft voorang, zo lang mogelijk op electra)
Update 2024:
Atag heeft een document toegevoegd genoemd Basis Parameters.
https://atag.compano.com/...0Hybrid%20All_MS_V2.0.pdf
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Originele tekst:
gebruiker @hesselonline heeft een "how to" (beknopt) geschreven over het gebruik van een Ebusd i.c.m. een Atag warmtepomp systeem.Ik zou graag een hybride warmtepomp installeren in mijn huis uit 1932 van 140 m2. Dak, vloer, spouw zijn allemaal goed geïsoleerd. Overal is dubbelglas, woonkamer meest hr++. Glas en lood zit in dubbelglas. 50 graden stoken ben ik niet zo bang voor. Heb bijna overal convectors, meeste aangevuld met ventilators. Verder 10 zonnepanelen op het dak. Ik weet dat de mening verdeeld zijn over de economische waarde qua terugverdientijd maar voor mij persoonlijk is dat niet het belangrijkste. En helemaal van het gas af is echt niet te doen met mijn jaren 30 huis voor nu.toon volledige bericht
2 jaar geleden is de CV vervangen voor een ATAG i36ECZ. Deze is al warmtepomp ready zoals ze dat bij ATAG zeggen. Hij zou het beste samenwerken met de warmtepomp zelf van ATAG. Dit zou dan de ATAG Energion M Hybrid-all 5 zijn. Er is een ATAG select installateur langs geweest waar ik op zich een goed gevoel bij kreeg. Zijn advies was om een buffervat te installeren omdat dat ten goede kwam van de warmtepomp. Verder vertelde hij mij dat de installatie vanaf afstand kon worden getuned door hem via de ATAG One thermostaat. Al zal ik dat waarschijnlijk zelf ook nog wel gaan doen.
Nu denk ik zelf dat een buffervat een goed idee is als ik daar een beetje over lees. Zal wel wat extra kosten meebrengen maar ik hou er wel van om iets goed aan te leggen. Ik vroeg mij af wat de mening hier daarover is?
En zijn er ervaringen van mensen hier met de ATAG Energion M Hybrid-all 5? Daar kan ik weinig over vinden op internet?
Ik lees altijd met veel genoegen hier op tweakers, iedereen alvast bedankt voor het meedenken!
hesselonline schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:23:toon volledige berichtUitlezen Energion Warmtepomp met Ebusd
Tussen de warmtepomp, de controller (Lightbox bij mij), de Neoz controller en de One Zone thermostaat (en wellicht ook tussen andere componenten die ik niet heb) loopt een bus verbinding.
Deze 2 aderige aansluiting is een variant op de ebus die ook in dit forum (Verwarming uitlezen met ebusd) uitgebreid beschreven wordt. Helaas is de implementatie van ATAG/Ariston wat afwijkend en heeft het gebruik iets meer voeten in de aarde dan bij een Vaillant.
Openstaande acties
1. Ik gebruik een Ariston config voor Ebusd die vrij compleet is, toch mis ik op dit moment nog wat informatie. Ik wil nog kijken of ik dit kan aanvullen (maar, is best lastig ;-)) Ook zitten er nu sommige definities in die niet werken, wat weer fouten in de logging oplevert.
2. Ik weet nog niet helemaal of ik alle attributen in Home Assistant ga dumpen met auto discovery (dan moet ik de config nog wat refinen), of dat ik ze los aanmaak (wat minder clutter in HASS).
3. Er draait een script die ik nu schedule om elke 15min read commando's te geven op de Ebus, idealiter verzin ik hier iets anders voor.Benodigdheden
Dit is een beetje het standaard lijstje uit het EBUS forum:
1. Een EBUS adapter, ik gebruik de EBUS naar WIFI adapter van: (https://www.elecrow.com/e...-adapter-module-v5-2.html)
2. EBUSD (https://ebusd.eu/), ik draai dit zelf in een docker container.
3. EBUSD config voor Ariston / ATAG (https://github.com/wrongi...uration-ariston-bridgenet) (later meer hierover).
4. MQTT server (voor mijn oplossing, maar er zijn vermoedelijk ook andere wegen naar Rome, kijk ook in het ebus forum).
5. Home Assistant om data te tonen (wederom, mijn oplossing...)Stappenplan, hardware
Voor de wifi adapter die ik gebruik was de aansluiting eenvoudig, ik heb een doosje geprint als behuizing (model te vinden via website van de EBUS Adapter).
Via een kabel aangesloten achterop de Neoz (achter de schroefjes zitten nu 2 adertjes ipv 1), de + ader van de EBUS adapter zit aangesloten op de B pool van de Neoz. Ik heb zelf met een multimeter de polariteit (+/-) van de aansluiting gecontroleerd. De gebruikte controller moet verbiinding maken met mijn wifi, dit staat uitgelegd op de website.
[Afbeelding]Stappenplan, software
Ebusd
Ebusd wordt gebruikt om de ebus adapter uit te lezen, om dit mogelijk te maken heb je Ebusd nodig (je kan dit draaien op een raspberry pi, ik zelf gebruik een docker image om hem op mijn NAS te runnen).
Hierbij is een config nodig, deze config definieert welke adressen op de Ebus welke informatie bevatten. Ik heb de informatie van deze repo gevolgd: https://github.com/wrongi...uration-ariston-bridgenet
Ik ben bezig om op basis van deze csv mijn eigen versie te maken, ik ervaar dat er details in codes en adressen zitten waardoor sommige zaken net niet werken. Ik weet niet of dit komt door Ariston vs ATAG of doordat de maker van de repo (volgens mij) een R410A warmtepomp heeft en ik de R32 variant. Ik ben dus ook bnieuwd hoe dit voor anderen werkt. Als ik een config heb waar ik 100% tevreden over ben zal ik deze uiteraard delen.
Dit zijn mijn docker instellingen (in synology, maar dit is denk ik eenvouding in een docker compose commando om te zetten):
[Afbeelding]
Je kan dit eventueel ook gebruiken om de instellingen af te leiden waarmee je direct Ebusd aanroept. Ik gebruik dus nu 3 config bestanden:
1. _templates.csv
2. ariston.csv (deze en bovenstaande moeten in het config path staan)
3. mqtt-hassio.cfg (deze zorgt ervoor dat alle waarden in MQTT ook direct in Home assistant beschikbaar zijn), ik ben nog niet helemaal overtuigd van deze toevoeging -> Work in Progress.
Hiernaast draai ik een script dat elke x minuten een verzoek stuurt naar de Ebus voor de waarden van verschillende attributen, het gaat hierbij om het read_custom.sh script van bovengenoemde repository. Ik heb deze als geplande taak in mijn Nas aangemaakt. Ik heb overigens zelf dit script wat aangepast, niet relevante uitvragen (heb geen boiler / ketel) heb ik verwijderd.
Ben nog niet 100% tevreden met dit scriptje, dus ga hier misschien nog wat in aanpassen in de toekomst.
Ebusd kan direct de informatie wegschrijven naar een MQTT server, van waar we het kunnen lezen.
MQTT
Ik heb reeds een MQTT server draaien, ook docker, en weet dus niet of ik hier verder informatie over moet geven, vraag gerust....
[Afbeelding]
Home Assistant
Home Assistant leest MQTT uit, ik ben nog een beetje aan het kijken hoe ik dit zelf wil inrichten. Zal de post aanpassen / aanvullen als ik meer info hierover heb. Dit is een voorbeeld van wat grafiekjes die ik zelf heb toegevoegd in Home Assistant:
[Afbeelding]Tot slot
Vraag gerust, het is voor mij een beetje zoeken hoe ver ik de diepte in moet met de uitleg. Kans is dus dat ik ergens iets niet benoemd heb, dan ben ik dat gewoon vergeten. Ik denk overigens dat dit qua maturity nog wel op het tweakers niveau zit, maar daar ontstijgt het natuurlijk alleen aan als we er tijd en moeite in stoppen ;-)
[ Voor 230% gewijzigd door tcw82 op 11-12-2024 19:56 ]