Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-04 22:17
Mede-auteurs:
  • DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

DaRealRenzel

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

DanTm

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-04 10:00

Dashlane

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:07

tcw82

Dit is een under construction openingspost voor het topic geweid aan de Atag Energion systemen.
Met name de Energion Hybrid All 40 en 50.

Het doel van dit onderwerp is om ervaringen en kennis te verzamelen, tips en tricks uit te wisselen over instellingen / aanpassingen /installatie etc. rondom de warmte pomp / Neoz en zone one hard en software.

8 januari 2024: van diverse gebruikers de informatie van de instellingen en eventuele systeem beschrijving opgesnort en hieronder opgenomen. Het is me nog niet voor iedereen gelukt, mocht je je eigen informatie snel bij de hand hebben, stuur me dan maar een prive berichtje of plaats een berichtje in het topic, dan kan ik het hier up to date maken.

Thermostaten:

Het lijkt er sterk op dat de ATAG systemen gevoelig zijn voor de soort thermostaat die gekoppeld wordt aan de installatie.
inmiddels is duidelijk dat (meerdere?) honeywell thermostaten NIET goed werken
ook Nest systemen lijken problemen te geven.

Het advies vanuit hier is ook dat als de installatie heel veel pendelt maar er is GEEN ATAG one zone (de juist thermostaat) aanwezig EERST die thermostaat te vervangen en daarmee vast te stellen of het probleem daaruit voortkwam.

Hieronder staat het originele bericht van @Mr_thebrown, hij heeft de openingsvraag gesteld maar uiteindelijk gekozen voor een ander systeem. Omdat het topic wel verder ontwikkelde (16 pagina's inmiddels) heb ik aan het @Mr_thebrown gevraagd of we het topic mogen overnemen. Dat mocht en zo geschiedde.

Op dit moment heb ik @DanTm en @DaRealRenzel en @Dashlane even als mede auteurs opgenomen, mogelijk kunnen we nog andere opnemen, of hebben een van hen geen interesse, dan kan dat er altijd afgehaald worden. (via wijzigen post en dan onder de emoticons kan je mede auteurs toevoegen.

Handleiding, natuurlijk zo te vinden met google, maar als je binnenkomt in dit draadje leek met dit een mooi startpunt:
https://atag.compano.com/...ON%20M%20HYB%20all_NL.pdf

De instellingen werken voor de situatie bij tcw82 goed toe nu toe. als ze wijzigen zal ik dat hier ook aanvullen.
Heb je zelf andere instellingen, laat het weten, nemen we die ook op. (@CorV66 volgens mij heb jij een heel mooi excel tabelletje gemaakt waarin je jou instelling hebt opgesomd. Mogen we die hebben en gebruiken, dan kunnen we daarin de verschillende instellingen van de verschillende gebruikers (indien gewenst/ toegestaan uiteraard) opnemen.

Dan, mijn opstelling, dit stukje zou ik dus graag aanvullen met opstellingen van de mensen in dit draadje en eventueel nieuwe gebruikers. Daarmee creeren we een beeld waaruit andere kunnen afleiden of de opstelling zoals zij die hebben voorgesteld gekregen van de installateur zinnig is, al is gedaan etc.

- Lobster: ATAG Energion ALL40 4 kw + 50 liter buffervat met Wilo Yonos pomp. instellingen: Lobster in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"

- Doogie13: ODM20 Instellingen, of meer eerste post in het topic: Doogie13 in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"

- Tcw82:
  • Energion hybride all 50
  • buffervat van 50 liter en Atag Neoz in de ketel ruimte op zolder
  • Atag zone one in de woonkamer.
  • 75 vierkante meter aan vvw (bgg 70, douche eerste 5)
  • lage temperatuur verdelers MET pomp. (LTV ventielen helemaal dicht)
  • pompgeschakeld op temperatuur van inkomend water, https://www.thermostaat.e...hakelaar-amframatic-v-3dp.
  • radiatoren op zolder.
  • woonopp is 192 m2.
  • bouwjaar 1995.
  • CV ketel is Intergas Xtreme 36 (2022).
  • 1 zone voor hele woning.
- Dashlane
Hybride all 5kW systeem, 50 liter buffer, open (pomploze) verdelers. Instellingen: Dashlane in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"

- Johan1950:
Energion ODM 80 T met jaga afgifte, instellingen: johan1950 in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"

- Kickster:
TP36E2WH met een Energion ODM 80-3630260 met NEOZ en een one zone. 100 liter buffervat instellingen :
Kickster in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"

- Stefanvane:
ODM5, een woning van '93 met HR++ glas. Gasverbruik lag rond de 1100-1200m3 per jaar (incl. tapwater). 90m2 vloerverwarming met ca. 90L inhoud via een open verdeler en 3 ingeregelde radiatoren op de bovenverdieping. Geen buffervat. instellingen: Stefanvane in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"
en
Stefanvane in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"

Nog niet gevonden, kan komen omdat het er niet is, of omdat ik er nog niet aan toe ben gekomen.

- DanTm
- DaRealRenzel
- CorV66

Foto's met gehighlight de instellingen die zijn gebruikt voor de installatie van de WP bij @tcw82, als je op de plaatjes klikt worden ze groter en zijn ze leesbaar (op PC zeker).

Duiding parameters:
1.0.5 Energy Manager Logica:
0 = Max. besparing (systeem berekent wat goedkoper is, gas of electra.)
1 = Max. duurzaam (ecologie heeft voorang, zo lang mogelijk op electra)

Update 2024:
Atag heeft een document toegevoegd genoemd Basis Parameters.
https://atag.compano.com/...0Hybrid%20All_MS_V2.0.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AY6arJuHZX2JKcB4SAZt9at7Axg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YoKQdqVFw939WRcpbBJHx53A.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXJs3c-NE-N5QBykp9f4fmd_YIQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pu5DvABa7J4UtCIbFoCT9I0o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGEYqXoTwchJWxUw84tPJRdUDms=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kpOjlpRLmdPYuUlJbD2P70r1.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUYGpiGX8onEkt_SwTuhPk5_qD8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbzzO7SRSlhyDsS9uZR9J87B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOjcmLFtcxZtsfpuq1Rkl7xYGGE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwKxqXPkr2md961FDg7WW5Aj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6x02oX6yWUTgSu0u4szofer5kbw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZxQrlxU3mqRCieCY7Oc3z9E.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3iGZk4nVAagOamk12fq4ngiVnU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s2rnrNlA9Mzkv4MpnlEehg7A.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNyAyUuuE0r7Zo0a766N0vKZaW4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aNbpQoSvpFuwLlMsBxzEaNST.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHSrpHs8ErZ6Ib8c6h4T_8zOzr0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBNBGX5118tSDzLUMsLd9woo.jpg?f=fotoalbum_tile

Originele tekst:
Ik zou graag een hybride warmtepomp installeren in mijn huis uit 1932 van 140 m2. Dak, vloer, spouw zijn allemaal goed geïsoleerd. Overal is dubbelglas, woonkamer meest hr++. Glas en lood zit in dubbelglas. 50 graden stoken ben ik niet zo bang voor. Heb bijna overal convectors, meeste aangevuld met ventilators. Verder 10 zonnepanelen op het dak. Ik weet dat de mening verdeeld zijn over de economische waarde qua terugverdientijd maar voor mij persoonlijk is dat niet het belangrijkste. En helemaal van het gas af is echt niet te doen met mijn jaren 30 huis voor nu.

2 jaar geleden is de CV vervangen voor een ATAG i36ECZ. Deze is al warmtepomp ready zoals ze dat bij ATAG zeggen. Hij zou het beste samenwerken met de warmtepomp zelf van ATAG. Dit zou dan de ATAG Energion M Hybrid-all 5 zijn. Er is een ATAG select installateur langs geweest waar ik op zich een goed gevoel bij kreeg. Zijn advies was om een buffervat te installeren omdat dat ten goede kwam van de warmtepomp. Verder vertelde hij mij dat de installatie vanaf afstand kon worden getuned door hem via de ATAG One thermostaat. Al zal ik dat waarschijnlijk zelf ook nog wel gaan doen.

Nu denk ik zelf dat een buffervat een goed idee is als ik daar een beetje over lees. Zal wel wat extra kosten meebrengen maar ik hou er wel van om iets goed aan te leggen. Ik vroeg mij af wat de mening hier daarover is?

En zijn er ervaringen van mensen hier met de ATAG Energion M Hybrid-all 5? Daar kan ik weinig over vinden op internet?

Ik lees altijd met veel genoegen hier op tweakers, iedereen alvast bedankt voor het meedenken!
toon volledige bericht
gebruiker @hesselonline heeft een "how to" (beknopt) geschreven over het gebruik van een Ebusd i.c.m. een Atag warmtepomp systeem.
hesselonline schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:23:
Uitlezen Energion Warmtepomp met Ebusd
Tussen de warmtepomp, de controller (Lightbox bij mij), de Neoz controller en de One Zone thermostaat (en wellicht ook tussen andere componenten die ik niet heb) loopt een bus verbinding.
Deze 2 aderige aansluiting is een variant op de ebus die ook in dit forum (Verwarming uitlezen met ebusd) uitgebreid beschreven wordt. Helaas is de implementatie van ATAG/Ariston wat afwijkend en heeft het gebruik iets meer voeten in de aarde dan bij een Vaillant.

Openstaande acties
1. Ik gebruik een Ariston config voor Ebusd die vrij compleet is, toch mis ik op dit moment nog wat informatie. Ik wil nog kijken of ik dit kan aanvullen (maar, is best lastig ;-)) Ook zitten er nu sommige definities in die niet werken, wat weer fouten in de logging oplevert.
2. Ik weet nog niet helemaal of ik alle attributen in Home Assistant ga dumpen met auto discovery (dan moet ik de config nog wat refinen), of dat ik ze los aanmaak (wat minder clutter in HASS).
3. Er draait een script die ik nu schedule om elke 15min read commando's te geven op de Ebus, idealiter verzin ik hier iets anders voor.
Benodigdheden
Dit is een beetje het standaard lijstje uit het EBUS forum:

1. Een EBUS adapter, ik gebruik de EBUS naar WIFI adapter van: (https://www.elecrow.com/e...-adapter-module-v5-2.html)
2. EBUSD (https://ebusd.eu/), ik draai dit zelf in een docker container.
3. EBUSD config voor Ariston / ATAG (https://github.com/wrongi...uration-ariston-bridgenet) (later meer hierover).
4. MQTT server (voor mijn oplossing, maar er zijn vermoedelijk ook andere wegen naar Rome, kijk ook in het ebus forum).
5. Home Assistant om data te tonen (wederom, mijn oplossing...)
Stappenplan, hardware
Voor de wifi adapter die ik gebruik was de aansluiting eenvoudig, ik heb een doosje geprint als behuizing (model te vinden via website van de EBUS Adapter).
Via een kabel aangesloten achterop de Neoz (achter de schroefjes zitten nu 2 adertjes ipv 1), de + ader van de EBUS adapter zit aangesloten op de B pool van de Neoz. Ik heb zelf met een multimeter de polariteit (+/-) van de aansluiting gecontroleerd. De gebruikte controller moet verbiinding maken met mijn wifi, dit staat uitgelegd op de website.

[Afbeelding]
Stappenplan, software
Ebusd
Ebusd wordt gebruikt om de ebus adapter uit te lezen, om dit mogelijk te maken heb je Ebusd nodig (je kan dit draaien op een raspberry pi, ik zelf gebruik een docker image om hem op mijn NAS te runnen).

Hierbij is een config nodig, deze config definieert welke adressen op de Ebus welke informatie bevatten. Ik heb de informatie van deze repo gevolgd: https://github.com/wrongi...uration-ariston-bridgenet

Ik ben bezig om op basis van deze csv mijn eigen versie te maken, ik ervaar dat er details in codes en adressen zitten waardoor sommige zaken net niet werken. Ik weet niet of dit komt door Ariston vs ATAG of doordat de maker van de repo (volgens mij) een R410A warmtepomp heeft en ik de R32 variant. Ik ben dus ook bnieuwd hoe dit voor anderen werkt. Als ik een config heb waar ik 100% tevreden over ben zal ik deze uiteraard delen.

Dit zijn mijn docker instellingen (in synology, maar dit is denk ik eenvouding in een docker compose commando om te zetten):

[Afbeelding]

Je kan dit eventueel ook gebruiken om de instellingen af te leiden waarmee je direct Ebusd aanroept. Ik gebruik dus nu 3 config bestanden:
1. _templates.csv
2. ariston.csv (deze en bovenstaande moeten in het config path staan)
3. mqtt-hassio.cfg (deze zorgt ervoor dat alle waarden in MQTT ook direct in Home assistant beschikbaar zijn), ik ben nog niet helemaal overtuigd van deze toevoeging -> Work in Progress.

Hiernaast draai ik een script dat elke x minuten een verzoek stuurt naar de Ebus voor de waarden van verschillende attributen, het gaat hierbij om het read_custom.sh script van bovengenoemde repository. Ik heb deze als geplande taak in mijn Nas aangemaakt. Ik heb overigens zelf dit script wat aangepast, niet relevante uitvragen (heb geen boiler / ketel) heb ik verwijderd.

Ben nog niet 100% tevreden met dit scriptje, dus ga hier misschien nog wat in aanpassen in de toekomst.

Ebusd kan direct de informatie wegschrijven naar een MQTT server, van waar we het kunnen lezen.

MQTT
Ik heb reeds een MQTT server draaien, ook docker, en weet dus niet of ik hier verder informatie over moet geven, vraag gerust....
[Afbeelding]

Home Assistant
Home Assistant leest MQTT uit, ik ben nog een beetje aan het kijken hoe ik dit zelf wil inrichten. Zal de post aanpassen / aanvullen als ik meer info hierover heb. Dit is een voorbeeld van wat grafiekjes die ik zelf heb toegevoegd in Home Assistant:

[Afbeelding]
Tot slot
Vraag gerust, het is voor mij een beetje zoeken hoe ver ik de diepte in moet met de uitleg. Kans is dus dat ik ergens iets niet benoemd heb, dan ben ik dat gewoon vergeten. Ik denk overigens dat dit qua maturity nog wel op het tweakers niveau zit, maar daar ontstijgt het natuurlijk alleen aan als we er tijd en moeite in stoppen ;-)
toon volledige bericht

[ Voor 230% gewijzigd door tcw82 op 11-12-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:04
Ik lees even mee, omdat ik ook benieuwd ben naar ervaringen en voor bijna dezelfde keuze sta (het 'bijna' zit
in het feit dat ik ook de huidige CV moet vervangen). Vandaag installateur aan huis gehad die nogal enthousiast was over deze warmtepomp i.c.m. CV ketel i28CZ.

[ Voor 7% gewijzigd door zwakie op 18-10-2021 20:59 ]

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-04 13:16
Jammer dat er niemand ervaring mee heeft.

Ik ben zelf ook aan het kijken naar een soortgelijke ketel en dan van het gas af.

ATAG ENERGION M PLUS 7 met 180L boilervat

Koelvermogen bij 35/18° volgens EN14511 (kW) 7,5 kW
COP bij +7/35°C volgens EN 14511 5
COP bij -7/35°C volgens EN 14511 3,1
Verwarmingsvermogen bij +7/35°C volgens EN 14511 6,4 kW
Verwarmingsvermogen bij -7/35°C volgens EN 14511 7 kW

Ondertussen al iemand ervaring hiermee?

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mashadar
  • Laatst online: 16-11-2024

Mashadar

Drie maal is scheepsramp

Ik heb dezelfde vraag als de topic starter. Mijn interesse voor een WP kwam omdat ik een nieuwe CV moest hebben. Ik heb toen voor de I serie van Atag gekozen ( ATAG i36ECZ) vanwege de aansluitmogelijkheden op een hybride WP. Zelf woon ik in een 2 onder 1 kapper uit 2007. De beneden verdieping heeft volledig vloerverwarming met een mengverdeler. De bovenverdieping is een mix van een vloerverwarming (badkamer) en klassieke verwarming.

In de afgelopen maanden heb ik goed naar het stroom en gasverbruik verbruik van mijn woning gekeken om een goede afweging van het vermogen van de hybride WP te kijken. Ik zat namelijk te twijfelen tussen de ATAG Energion M Hybrid-all 5 of de 7. Qua gasverbruik zit ik op 1100 m3 voor CV verwarming/jaar. Zo kwam ik op de 5 uit. Ook qua verbruik in de laatste winterdagen kom ik ruim onder de 10m3/dag. Een verwarmingsvermogen van 5 Kwh moet eigenlijk wel voldoende zijn. Een bijkomend voordeel is dat dit model op 16A afgezekerd wordt. De Energion M Hybrid-all 7 moet op 20A afgezekerd worden en dit geeft problemen mocht ik overgaan op een 3*25A aansluiting (ik zit nu op 1x40A). Qua stroomverbruik past het ook wel op een fase. Zeg 5 Kwh met een COP van 3 geeft een verbruik van 1700 w. Ik kom zelden op een continu verbruik van 6000w (met inductiekookplaat), dus die WP kan er qua stroomverbruik prima bij.

Enfin om een lang verhaal kort te maken heb ik gekozen voor de ATAG Energion M Hybrid-all 5. Met een beetje mazzel wordt deze begin februari geïnstalleerd. Mijn ervaringen zal ik wel posten, want van dit type model is weinig te vinden, behalve de consumentenbond test van Energion M Hybrid-all 4.

Canon 7D, Canon 70-200L f4, Tamron 28-75 f2.8, Canon 10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Met de 7kW zou je het moeten redden zonder CV - mits het afgifte systeem het trekt, maar dat kun je op den duur aanpassen... De 5kw is wat krap... Kostenverschil is waarschijnlijk vrij klein. Ik zou het aanpassen nu het nog kan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een 7T hybrid zone draaien (3 fase), mocht iemand vragen hebben.

Vorig jaar gebruikte ik nog 2800m3 gas, dit jaar nagenoeg niets (op ww gebruik na).

Ik vind hem wel rumoerig, maar hij staat bij mij ook niet helemaal ideaal.

• Mashadar

Mashadar

Drie maal is scheepsramp

De 7T is nagenoeg gelijk aan de 7, alleen dat het een krachtstroom versie is. Als je daarmee 2800m3 gasverbruik kan opvangen dan zit ik wel goed met de 5, met een gasverbruik van 1100 m3. Dank voor deze info!
Ik wil namelijk ook niet een overgedimensioneerd systeem dat de hele tijd aan en uit gaat.

Helemaal gasloos hoef ik voorlopig ook niet. Ik heb amper ruimte om de daarvoor benodigde boiler te installeren. Als ik warmwater met de CV kan opvangen dat voldoende.

@DanTm Heb je enig inzicht hoe de WP presteert met deze vrieskou?

@Mashadar ik denk ook dat 1100 prima te doen moet zijn met de 5.
Misschien niet bij -10, en een beetje afhankelijk van je afgifte systeem (radiatoren/vloerverwarming).

Wat betreft prestatie's, ik heb geen harde COP cijfers, die geeft de WP niet af, en ik heb geen warmtemeter.

Ik heb wel mijn verbruik vergeleken bij bepaalde temperaturen met wat ik voorheen aan gas kwijt was. Tot nu toe is dat ongeveer 2x zoveel (dus waar ik voorheen 10m3 verbruikte, zou ik nu 20kWh verbruiken). Dat zou wijzen op een SCOP van rond de 4.
Maar ik heb hem nog maar een paar maanden, dus nog geen lange termijn cijfers.

De afgelopen 2 dagen (-4 tot -6 op zijn koudst en vochtig weer) heeft hij niet echt gas gebruikt, behalve eens in de zoveel uur gaat hij een paar minuten volgas, dan komt het gas er wel bij. Weet nog altijd niet waarom hij dat doet.

• Mashadar

Mashadar

Drie maal is scheepsramp

Dat is een enorme besparing op gas dan.

Om mijn gas/stroom verbruik goed te meten heb ik een oude raspberry pi aan mijn slimme meter gehangen. Dit levert een supergoed beeld van wat ik verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mocht je voor de 7 kiezen, deze is wel een slag groter dan de 5.

En qua besparing ben ik inderdaad voorzichtig optimistisch.
Als het niet kouder dan -6 wordt dan moet ik het zonder hulp van de ketel af kunnen.

Dan moet het ook niet te hard gaan waaien, ik woon vrijstaand buiten de bebouwde kom, en wind heeft een grote invloed op het verbruik.

Nu alleen nog een oplossing vinden voor het lawaai.

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-04 13:16
Ik heb een woning met een gasverbruik van 1500m3.

Ik twijfelde tussen een 8kw en 10 kw warmtepomp (prijverschil 200 euro).

Gekozen voor de 8 kw versie. Volgens de deskundigen zou een 10kw versie zorgen te korten runs dus een hoog verbruik. Dat een warmtepomp 24/7 draait is geen probleem.
De 8kw versie heeft wel maar 7kw bij -5 graden buiten.

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

• Mashadar

Mashadar

Drie maal is scheepsramp

Ga je dan all-electric?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-04 10:50
Mr_thebrown schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:33:
.....

En zijn er ervaringen van mensen hier met de ATAG Energion M Hybrid-all 5? Daar kan ik weinig over vinden op internet?

Ik lees altijd met veel genoegen hier op tweakers, iedereen alvast bedankt voor het meedenken!
Dag Mr Brown, heb je inmiddels al meer informatie kunnen inwinnen en tot een besluit kunnen komen? Ik sta voor dezelfde vraag (incl. vervangen CV ketel) en probeer her en der mijn licht te schijnen, maar het is niet eenvoudig als simpele kantoorslaaf;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monnom
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 30-09-2022
Ben ook op zoek naar een warmtepomp. De eerste aanbieding is een Atag 7T. Bij een gasverbruik van 2500 m3. Lijkt dus aardig te kloppen met andere ervaringen. Als het lukt wil ik na verbetering van de isolatie gasloos eindigen met een 3 fase doorstroomboiler voor het ww. Heb ik in Duitsland gebruikt in een vakantiewoning en is in Nederland nogal onbekend. Heeft iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:59
Hallo mede-tweakers,
Binnenkort komt bij mij iemand langs om offerte te maken voor een Energion M van 5 kW, waarschijnlijk nog in hybride opstelling ivm niet ideaal afgifte systeem. Huidig gas verbruik is 800m3 incl SWW.
Wat zijn specifieke overwegingen geweest om voor een ATAG te kiezen ipv andere merken (zoals Vaillant ofzo)? Verder nog specifieke dingen waar ik me in moet verdiepen?
Alvast bedankt!

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:05
Klinkt allemaal alsof bij -10 graden je nog genoeg hebt aan een aanvoertemperatuur van 50 graden (bv vloerverwarming mag meestal niet boven de 40 graden)
Dan kan je een volledige wp gebruiken ipv hybride

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:27
Toby-Wan schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:10:
Hallo mede-tweakers,
Binnenkort komt bij mij iemand langs om offerte te maken voor een Energion M van 5 kW, waarschijnlijk nog in hybride opstelling ivm niet ideaal afgifte systeem. Huidig gas verbruik is 800m3 incl SWW.
Wat zijn specifieke overwegingen geweest om voor een ATAG te kiezen ipv andere merken (zoals Vaillant ofzo)? Verder nog specifieke dingen waar ik me in moet verdiepen?
Alvast bedankt!
Wat heb je voor afgiftesysteem op het moment?

Normaliter moet 800m3 genoeg zijn om op te vangen met een 5kW All Electric wp namelijk. Dan ben in je ineens van je gasaansluiting af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
@BarryH @Insert12 bedankt voor jullie reacties!
Afgelopen winter stond CV temperatuur op 55graden, sindsdien nieuwe kozijnen (HR++ glas) & extra bodemisolatie in kruipruimte, dus hoop nu met minder toe te kunnen)
Afgifte woonkamer is nu 2x T33 & 2x T10 radiatoren (25jaar oud), staan altijd vol open. Speedcomforts op de T33'ers.

Wil in toekomst wel vloerverwarming, maar huidige vloer zit er nog maar 3 jaar in, dus hoopte dat ik eerst toe zou kunnen met huidig afgifte. Dat ik wellicht een wat hogere temperatuur ( tegen lagere COP) nodig heb neem ik dan op koop toe.

Huidig CV ketel is nog geen 2 jaar oud, dus wilde die in principe laten hangen voor SWW en op termijn vervangen door boilervat op warmtepomp of door warmtepompboiler. Liefste zou ik ruimte verwarming ook puur draaien op warmtepomp, maar lijkt erop dat de huidige installateurs die ik gesproken heb hier hun vingers niet aan durven 'branden' wanneer er geen vloerverwarming is.

(Excuses voor late reactie, wifi/4g hier in Frankrijk zijn niet om over naar huis te schrijven)

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Je kan de hybride uitkiezen op een vermogen waarmee je ook stand alone kan. Dan laat je de installateur een hybride installeren (hij blij) en vervolgens zet je de gasketel uit en de thermostaat op een vrij vlak temperatuur patroon.
En dan na 1 of 2 jaar een wpb erbij. Nb realiseer je dat je een hybride moet nemen die goed instelbaar is ( dus niet hard coded bij 5 graden uit) en dat je bij een losse wpb 2 x stand-by verbruik hebt en een wpb meer tijd nodig heeft voor opwarmen (want laag vermogen)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
Toby-Wan schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:23:
@BarryH @Insert12 bedankt voor jullie reacties!
Afgelopen winter stond CV temperatuur op 55graden, sindsdien nieuwe kozijnen (HR++ glas) & extra bodemisolatie in kruipruimte, dus hoop nu met minder toe te kunnen)
Afgifte woonkamer is nu 2x T33 & 2x T10 radiatoren (25jaar oud), staan altijd vol open. Speedcomforts op de T33'ers.

Wil in toekomst wel vloerverwarming, maar huidige vloer zit er nog maar 3 jaar in, dus hoopte dat ik eerst toe zou kunnen met huidig afgifte. Dat ik wellicht een wat hogere temperatuur ( tegen lagere COP) nodig heb neem ik dan op koop toe.

Huidig CV ketel is nog geen 2 jaar oud, dus wilde die in principe laten hangen voor SWW en op termijn vervangen door boilervat op warmtepomp of door warmtepompboiler. Liefste zou ik ruimte verwarming ook puur draaien op warmtepomp, maar lijkt erop dat de huidige installateurs die ik gesproken heb hier hun vingers niet aan durven 'branden' wanneer er geen vloerverwarming is.

(Excuses voor late reactie, wifi/4g hier in Frankrijk zijn niet om over naar huis te schrijven)
Dan sowieso voor de Energion M Plus 5kW gaan. Dat is de All Electric versie en heeft er standaard een driewegklep in zitten voor SWW. Kun je er later zo een boiler aan hangen en hoef je geen nieuwe binnenunit te kopen.

Eventueel kun je de twee T10's nog vervangen door T22. Heb je een flink grotere afgiftecapaciteit waardoor je met een lagere temperatuur toe kunt.

Installateurs moeten toch eens leren dat het niet om vloerverwarming gaat maar om afgifte temperatuur. 5kW en dan nog een ketel als back up slaat nergens op bij 850m3 gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
BarryH schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:37:
Je kan de hybride uitkiezen op een vermogen waarmee je ook stand alone kan. Dan laat je de installateur een hybride installeren (hij blij) en vervolgens zet je de gasketel uit en de thermostaat op een vrij vlak temperatuur patroon.
En dan na 1 of 2 jaar een wpb erbij. Nb realiseer je dat je een hybride moet nemen die goed instelbaar is ( dus niet hard coded bij 5 graden uit) en dat je bij een losse wpb 2 x stand-by verbruik hebt en een wpb meer tijd nodig heeft voor opwarmen (want laag vermogen)
Ja wil inderdaad een model kiezen die stand alone kan gaan. Voor zover ik online kan vinden is een ATAG geschikt tot -20, dus dan zou die hardcoded bij 5graden uit toch geen probleem moeten zijn? (Een Elga Ace komt er hier om deze reden niet in ;-))
De afweging boilervat / WPB is wel een goede om nu al mee te nemen in keuze van vermogen. Ik was in veronderstelling dat een WPB eventueel levensduur verlengend kan werken voor de normale warmtepomp, gezien die zomers niet meer aan hoeft en deze niet meer op hogere temperatuur voor SWW hoeft te draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Insert12 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:39:
[...]

Dan sowieso voor de Energion M Plus 5kW gaan. Dat is de All Electric versie en heeft er standaard een driewegklep in zitten voor SWW. Kun je er later zo een boiler aan hangen en hoef je geen nieuwe binnenunit te kopen.

Eventueel kun je de twee T10's nog vervangen door T22. Heb je een flink grotere afgiftecapaciteit waardoor je met een lagere temperatuur toe kunt.

Installateurs moeten toch eens leren dat het niet om vloerverwarming gaat maar om afgifte temperatuur. 5kW en dan nog een ketel als back up slaat nergens op bij 850m3 gasverbruik.
Bedankt! Erg bruikbare tips, vooral over die T22 had ik nog niet nagedacht. Kan deze wellicht nog zo kiezen dat ik ze op andere kamer kan hergebruiken wanneer er vloerverwarming in woonkamer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
ELGA ace heeft in het menu een parameter voor de aan en uitschakeltemperatuur.
Alleen de originele (tot 2014) ELGA had dit hard coded. Nb. Ik heb hem in 2014 zonder die instelling laten leveren ( gaat dus altijd door).
Een Atlantic is volgens mij een voorbeeld van hard coded 5 graden als grens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
De ATAG hybride controleert zelf of het alleen nog op de warmtepomp lukt of dat de ketel ingeschakeld moet worden. Dat is afhankelijk van het vermogen dat in de woning benodigd is. Met 2000m3 verbruik zal ie daarom de ketel wellicht bij 0 graden inschakelen, bij 800m3 wellicht helemaal niet. De hybride blijft ook gewoon meedraaien met de ketel trouwens.

Maarja, All Electric is de oplossing in dit geval. Indien je het niet redt met die 5kW van de buitenunit heb je ook nog 4kW aan elektrische elementen als back-up in de binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In het stappen plan verduurzamen en gasverminderen zijn we bij de overstap naar (hybride) warmte pomp aangekomen.

Onze "partner" in het verduurzamen heeft een Atag Energion M Hybride all 50 aangeraden, nadat de (nieuwe generatie) intergas WP's afvielen door achter blijven van de specs (slechtere COP, meer geluid, slecht leverbaar, ik kan dat zelf slecht beoordelen en vertrouw de verkoper hierin).
Na overleg heeft hij ons geadviseerd de Atag Energion M Hybride all 50 te gaan installeren (over maanden, want.. .ook slecht leverbaar en drukte binnen zijn bedrijf met het installeren van andere WP's).

Nu ben ik reuze benieuwd naar ervaringen van andere met deze installatie, ik kan er niet zo heel veel over vinden hier.
@Mashadar heb jij die bij jou inmiddels geinstalleerd, hoe bevalt het? kan je al iets over verbruik vertellen? (ik lees weinig over hoeveel meer electra de WP's op de jaarrekening vertegenwoordigen.).

@Toby-Wan Is bij jullie de knoop al doorgehakt? staat hij er al?
@DanTm Jij hebt de 7kw versie, ik ben wel benieuwd, maar kan me ook voorstellen dat de verschillen zo groot zijn dat de vergelijking niet helemaal zinnig is.
@Mr_thebrown hoe is het bij jullie afgelopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michel1978
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-12-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MY-7bqhzgdYtCGvBrOND0SsI6HI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QSZljUIOKWWFgwmreeUqn47Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRYZEUSZj_jXVYK5rdFno9g3fh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0pZ97rQEkECCLJjRjB5y3Xq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb sinds een paar dagen de Atag hybrid all 40 draaien. Heb ik zelf geplaatst aangezien ik een installatiebedrijf heb.
Aangesloten met buffervat 50 liter parallel aangesloten. Dit is eigenlijk wel een must voor een rustig draaiende warmtepomp.
Vermogen hoeft niet zo groot aangezien je de thermostaat 24 uur per dag gewoon op 20 graden laat staan. ( verbruikt dan ook minder energie en hoeft niet volle bak te draaien).
Er komt binnenkort nog iemand van Atag om alle instellingen door te nemen.
Je kan in de instellingen gewoon aangeven of je de ketel wel of niet laat meewerken.
Bij mij staat die op alleen warmtepomp omdat ik nog veel stroom over heb va de zonnepanelen.
Verbruik was gisteren 8 kwh.
Ik hou jullie op de hoogte hoe het verder bevalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KarelK
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-04 08:44
Hallo allemaal
Ik ben nieuw hier maar volg de site al een tijdje.

Ik heb sinds 16 -11 een Atag Energion ODM 50 Hybride Zone warmtepomp in combinatie met een Atag I36ECZ combiketel+ Atag One zone thermostaat

Tevens heb ik sinds maart 24 zonnepanelen 8800 Wattpiek oost en west ligging opbrengst tot nu 7 MwH
Mijn gasverbruik was ca 1900 m3 gas 3800 KwH stroom per jaar .Ben benieuwd hoe het komend jaar gaat

Ik hoop hier wat ervaringen te delen en eventueel vragen te beantwoorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Michel1978 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:13:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb sinds een paar dagen de Atag hybrid all 40 draaien. Heb ik zelf geplaatst aangezien ik een installatiebedrijf heb.
Aangesloten met buffervat 50 liter parallel aangesloten. Dit is eigenlijk wel een must voor een rustig draaiende warmtepomp.
Vermogen hoeft niet zo groot aangezien je de thermostaat 24 uur per dag gewoon op 20 graden laat staan. ( verbruikt dan ook minder energie en hoeft niet volle bak te draaien).
Er komt binnenkort nog iemand van Atag om alle instellingen door te nemen.
Je kan in de instellingen gewoon aangeven of je de ketel wel of niet laat meewerken.
Bij mij staat die op alleen warmtepomp omdat ik nog veel stroom over heb va de zonnepanelen.
Verbruik was gisteren 8 kwh.
Ik hou jullie op de hoogte hoe het verder bevalt.
Volgens mij krijg ik dezelfde opstelling (ooit.... Want levertijden enzo). Ben benieuwd naar jou ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddekker
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-01-2023
@Michel1978 Ik heb deze installatie ook alleen zonder buffervat en een 50 ipv 40 ik kom alleen niet uit de instellingen.. jij geeft aan dat er iemand van atag komt kijken hiervoor hoe heb je dat geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddekker
@KarelK ik heb dezelfde installatie heb jij wel een buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
Ddekker schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:52:
@Michel1978 Ik heb deze installatie ook alleen zonder buffervat en een 50 ipv 40 ik kom alleen niet uit de instellingen.. jij geeft aan dat er iemand van atag komt kijken hiervoor hoe heb je dat geregeld?
@Ddekker Ik heb zelf een installatiebedrijf dus via de vertegenwoordiger geregeld.
Heb je de warmtepomp zelf geplaatst of een installatiebedrijf?
Indien door een installatiebedrijf, dan zou die je ermee moeten helpen.

Heb je er ook een Atag One Zone eraan gekoppeld? Dan kan er namelijk op afstand alles worden ingesteld via de helpdesk van Atag of je inatallateur.

Draait de warmtepomp al wel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelK
@Ddekker Ik heb een buffervat van 50 liter ertussen

Voor de ideale instellingen moet je zelf een beetje spelen met de gebruiker parameters .
Een medewerker van Atag heeft bij mij ingelogd en effe alles nagekeken en alleen de ondersteuning van de cv ketel verhoogt toen het in december zo koud was
Via de Facebook groepen van Atag en andere warmtepompen kun je veel informatie opdoen

[ Voor 76% gewijzigd door KarelK op 10-01-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddekker
@Michel1978 aha.. nee ik heb hem zelf geplaatst in combinatie met de google nest thermostaat ik denk dat daar het grootste probleem in zit.. heb jij de atag neoz dan? Alles draait verder wel alleen nog veel op de cv ipv warmtepomp dit zal mischien ook opgelost worden met een buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
Ddekker schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:46:
@Michel1978 aha.. nee ik heb hem zelf geplaatst in combinatie met de google nest thermostaat ik denk dat daar het grootste probleem in zit.. heb jij de atag neoz dan? Alles draait verder wel alleen nog veel op de cv ipv warmtepomp dit zal mischien ook opgelost worden met een buffervat?
@Ddekker De Neoz is noodzakelijk anders kan je niets instellen dus ja, die heb ik.
De Neoz zou je ook als kamerthermostaat kunnen gebruiken, maar ik raad altijd aan om hem in combinatie met de Atag One zone gebruiken. De One zone is dan je thermostaat waarmee je op afstand, via een app kunt bedienen en tevens kan Atag dan ook op afstand bij je instellingen komen.

In de Neoz kan je instellen wat je wilt. Automatisch, alleen warmtepomp of alleen cv ketel.
Ik heb hem op alleen warmtepomp staan aangezien ik nog veel stroom over heb van de zonnepanelen.
Als het bijvoorbeeld -10°C wordt moet ik nog even kijken of het dan nog lukt, anders zet ik hem op automatisch. Bij automatisch wordt er ook gekeken wat het voordeligste is aangezien je de tarieven moet ingeven voor gas en elektra. Vandaar bij mij op alleen warmtepomp.
Het ligt helemaal aan de situatie die bij iedereen verschillend is. Heb je zonnepanelen en heb je stroom over?

Gebruik geen nachtverlaging of hooguit 1 graad dan zal je warmtepomp mooi rustig de boel op temperatuur houden en verbruikt minder energie. Op deze manier kan de warmtepomp het vaak alleen wel op temperatuur houden. Gebruik ook geen naregeling zoals Tado of iets dergelijks want dan gaat die constant aan omdat er ergens in huis een half graadje moet verwarmen.
Gewoon woonkamer volledig open en de andere radiatoren voorzien van thermostaatkranen die je gebruikt als maximaal thermostaat.

Met een buffervat helpt het niet om meer met de warmtepomp te doen.
Wel zal je systeem rustiger draaien met zo min mogelijk pendelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSe-S88vGdr_Xr08b3YqmOiKTOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fNNTsdSxpTNPuLsSBmwxyQR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEKUGlBoVaLIvxHnQWAzgqbhIh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJKDlrDwPZ2I5Wo8wRJqDHvf.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het verbruik en de temperaturen van de verschillende ruimtes zonder nachtverlaging.
Verwarm met radiatoren, alleen badkamer heeft er vloerverwarming bij.

[ Voor 3% gewijzigd door Michel1978 op 11-01-2023 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-03 23:27
Ons huis is gebouwd rond 1932 en in 1975 verbouwd. Isolatie vlgs de toen geldende normen dus bijna niets.
Het is een verbouwd boerderijtje van 8 x 19 meter.
Na de aankoop hebben we het woongedeelte;op de begane grond grotendeels aan de binnenzijde geisoleerd en behalve twee slaapkamers alle radiatoren vervangen door Jaga LT radiatoren met ventilatoren.
De bovenverdieping (schuin dak) hebben we voor zover we er bij konden komen voorzien van isolatie.
Sinds anderhalve maand verwarmen we ons huis met een Atag Energion M plus 80 met een 200ltr boiler.
Op dit moment wordt ons huis bij een buitentemperatuur van 4 °C dag en nacht op 21 °C gehouden bij een aanvoer temp. 31°.
Na de installatie hadden we een paar regelprobleempjes gehad wat hoofdzakelijk werd veroorzaakt doordat de software van de Neoz, de ONE en de prgramma's op de PC en de app op de telefoon niet helemaal dezelfde taal spreken en de manual op sommige punten ook niet al te duidelijk is.
Voor de voeding ben ik bezig met het plaatsen van de laatste zonnepanelen. We komen dan op 51 panelen die op jaarbasis ongeveer 10.000 kWh opbrengen. We gebruikten ongeveer 4200 kWh zodat ik 5200 kWh over het voor de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelK
@johan1950 Hoi Johan

De communicatie problemen tussen de Neoz ,de One Zone ,de app en de pc heb ik ook
Hoe heb je dit opgelost , volgens Atag komen er updates voor de ODM 50 zodat er meer werkt ..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
@KarelK

Ik blijf nog een paar dingen proberen en wil dan via mijn installateur ATAG inschakelen.
Ik heb hoofdzakelijk problemen met de onderlinge communicatie.
Als ik ergens een setting wijzig kom ik soms tegen dat deze wijziging niet overal aankomt.
Voorlopig doe ik alles via de NEOZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelK
@johan1950 Dit komt volgens Atag dat de software veranderd is voor de ODM 50 (nieuwste versie) en de app en andere programma's hier (nog) niet op is aangepast .Bij de oude ODM 5 werkte het wel (gezien bij mijn installateur
Dus afwachten maar denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel1978
@KarelK @johan1950 ik heb ineens de laatste 2 dagen iets vreemds. De warmtepomp staat in de nacht volop te draaien en berekend een hele hoge doeltemperatuur (55 graden) terwijl de ruimtetemperatuur al is bereikt.
Nu heb ik gisteren de stekker van de binnenunit om 10:30 eruit gehaald en er weer in. Vandaag weer precies hetzelfde.
Daarna berekend die een doeltemperatuur van rond de 30 graden.
Zal dit wellicht ook komen door de onderlinge communicatie? Dinsdag komt er iemand van Atag dus zal eens vragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFABctDEOjdYJoBo8gXAZaYmWn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UG0brXRPiejYvTJgYGBZPKqV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0PR1IvSIXGRy9kgqpcntfzSORM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f9bL6c32o9mY1WJU1ZIOvDuk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan1950
@Michel1978

Een heel bekend patroon.
Ik ben een beetje lost en heb voorlopig de max temp op 37 graden gezet.
Mijn installateur weet het ook niet meer en heeft voor dinsdag een afspraak met ATAG gemaakt.

Vlgs. mij is het een software probleem. Atag/Energion hebben de software van de ketels aangepast voor de warmtepomp. Ze zijn alleen vergeten dat een ketel een veel kortere reactietijd heeft en daarnaast gemiddeld 5 - 6 keer zoveel vermogen.
De huiidige software anticipeert niet voldoende op temperatuur schommelingen waardoor de regeling uit zijn regelgebied loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MwdeBetuwe
  • Laatst online: 23-01-2023
@Michel1978 jij hebt meerdere zones ingesteld is op je foto’s te zien. Hoe heb jij die technisch aangesloten?

Je zegt een parallel buffervat te hebben, waarom niet in serie op de retour maar de wp toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
MwdeBetuwe schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:46:
@Michel1978 jij hebt meerdere zones ingesteld is op je foto’s te zien. Hoe heb jij die technisch aangesloten?

Je zegt een parallel buffervat te hebben, waarom niet in serie op de retour maar de wp toe?
@MwdeBetuwe Bij een buffervat parallel heb je 2 afzonderlijke systemen. Op deze manier hou je een mooie constante delta T van 5° over je warmtepomp waardoor die mooi rustig draait. Alles wat aan de installatiekant gebeurd heeft ook niet zoveel invloed meer.(dichtlopen thermostaatkranen bijvoorbeeld)

De zones die je ziet op de foto zijn alleen voelers om te meten wat de temperatuur is in de verschillende ruimtes. Zo is de woonkamer en slaapkamer thermostaten van de airco en de badkamer en bijkeuken van de Tado zoneregeling die ik niet meer gebruik. Ik wil niet dat de warmtepomp voor elke ruimte gaat aanslaan als daar een half graadje gevraagd wordt. Ik laat de andere ruimtes met gewone thermostaatknoppen dichtlopen zonder eindcontact. Dus een soort maximaal begrenzer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan1950
Ik heb gisteren bezoek gehad van een vertegenwoordiger van ATAG.
Deze begon direct met allerlei parameters opnieuw in te stellen vlgs een lijstje die mijn installateur ook heeft en ondertussen mij vertellen dat ik niet allerlei parameters moest wijzigen :(
Ik had de volgende vragen:
1. Waarom komt het systeem zo laat in actie waardoor mijn kamertemperatuur slingert tussen 20,6 en 21,3.en de aanvoertemp tussen 40 graden ( ingesteld maximum) en 27 graden ( warmtepomp uit).
2. Wat gebeurd er 's nachts om 12 uur. Ik zie op de temperatuurgrafiek van de aanvoer iedere nacht een wijziging in het patroon.
Op deze vragen heb ik geen antwoord gekregen en wat de parameter wijzigen waren kreeg ik niet te horen omdat dit voor installateur is.
Uiteindelijk is er afgesproken dat ik een week lang niet aan de installatie kom.
Nu na 24 uur zie ik nog steeds een patroon waarbij de aanvoer slinget tussen 45 graden en 27 graden en de warmtepomp regelmatig uitgeschalkeld wordt.
Voorlopig geeft ik iedereen het advies voorlopig nog even terughoudend te zijn met de aanschaf van een warmtepomp. De apparatuur doet het wel goed, maar de regeling klopt nog niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
johan1950 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:20:
Ik heb gisteren bezoek gehad van een vertegenwoordiger van ATAG.
Deze begon direct met allerlei parameters opnieuw in te stellen vlgs een lijstje die mijn installateur ook heeft en ondertussen mij vertellen dat ik niet allerlei parameters moest wijzigen :(
Ik had de volgende vragen:
1. Waarom komt het systeem zo laat in actie waardoor mijn kamertemperatuur slingert tussen 20,6 en 21,3.en de aanvoertemp tussen 40 graden ( ingesteld maximum) en 27 graden ( warmtepomp uit).
2. Wat gebeurd er 's nachts om 12 uur. Ik zie op de temperatuurgrafiek van de aanvoer iedere nacht een wijziging in het patroon.
Op deze vragen heb ik geen antwoord gekregen en wat de parameter wijzigen waren kreeg ik niet te horen omdat dit voor installateur is.
Uiteindelijk is er afgesproken dat ik een week lang niet aan de installatie kom.
Nu na 24 uur zie ik nog steeds een patroon waarbij de aanvoer slinget tussen 45 graden en 27 graden en de warmtepomp regelmatig uitgeschalkeld wordt.
Voorlopig geeft ik iedereen het advies voorlopig nog even terughoudend te zijn met de aanschaf van een warmtepomp. De apparatuur doet het wel goed, maar de regeling klopt nog niet helemaal.
@johan1950
Ik heb gisteren ook iemand op bezoek gehad. Jij toevallig ook een Bert?

Bij mij was de warmtepomp een beetje onregelmatig. Nu stond de regeling op een Smart functie en die is veranderd in standaard. Verder nog een paar temperatuur instellingen veranderd.
Een paar uur na zijn vertrek merkte ik inderdaad dat het wat rustiger werkte.
De doel aavoeremperatuur was lager maar de ingestelde 20 graden haalde hij net niet.
Bij 19,8 gaat die het rustiger aandoen, dus ik denk waarom niet tot 20,1 ofzo.
Ik heb de helpdesk gebeld en ze hebben de stooklijn wat bijgesteld zeiden ze.
Maar ik heb een Pro zone account dus kan zien wat hij veranderd heeft. Het was de instelling Smart weer aangezet.
Dus eigenlijk precies hetzelfde als voor het bezoek.
Dus ik heb hem zelf weer op standaard gezet en zag dat de buitenvoeler 3 graden te veel aangeeft dus dat bijgesteld. Verder de stooklijn iets stijler gezet zodat die een iets hogere aanvoer gaat maken.

De regeling is zelf lerend en dat zou 10 dagen duren, vandaar ook even de tijd geven om aan de instellingen te wennen.
We zullen zien..

Nu toont de Atag thermostaat de temperatuur in 0,1 graad nauwkeurig. Dus een afwijking van 0,3 graden is echt niks.
Als je de kamerdeur opend met deze koude temperaturen zakt het zo een paar tienden.
Dus misschien moeten we niet zo fitten.
Als we een thermostaat zouden hebben die per 0,5 graden toont had je er niks van gezien.

Dat de aanvoer soms slingert komt dat die soms moet ontdooien, dan haalt hij even warmte uit de woning (buffervat) en gaat die even uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Het is nu drie dagen geleden dat ATAG langs is geweest om de afstelling te veranderen.
Tot nu toe is het enigste wat duidelijk te merken is dat de warmtepomp aanzienlijk trager reageerd op veranderingen. Hierdoor wordt de overshoot beperkt. tot ongeveer 0,4 graden.
Ik heb dit even opgezocht en zie dat de temperatuur de laatste 30 dagen varieerde van op een gunstige dag van 20,8 tot 21,3 en op een ongunstige dag van 19,8 tot 21,6.
Waar ik nog steeds moeite mee heb is de variatie in de aanvoertemp van 28,2 tot 42,6.

Door de kleinere overshooot is het nu aangenamer.
Dat ik een kleine temperatuur wijziging wel degelijk voel heeft niets te maken met de thermostaat die met een nauwkeurig heid van 0,1 aangeeft.
Voor mijn domtica heb ik door het hele huis thermometers hangen die een nauwkeurigheid hebben van 0,1 graden en allemaal geijkt zijn op 0,05 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel1978
Ik heb hem nu perfect afgesteld staan.
Zie afbeelding hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfFx7PdnGpyDs0rf9n2fPoi3zZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IPsx3z1YxdVz50Y6UQthHMhN.jpg?f=fotoalbum_large

De afwijking is nu 0,1 graden +/-.
Nadat de Atag monteur is geweest was het juist slechter geworden.
Ik heb nu een Prozone account waarmee ik via de computer alles kan wijzigen en alles kan loggen.
Samen met een helpdesk medewerker hebben we in een uurtje alles goed gekregen.
Ik snap nu hoe het werkt en kan alles goed monitoren om het één en ander bij te stellen.
Bij mij was de delta T over de warmtepomp te klein waardoor de temperatuur instorte.
Dit is opgelost door de maximale pompsnelheid van 100% naar 50% te zetten. Ik heb heel weinig weerstand door grote leidingdiameter en kleine afstand.
Verder de minimale aanvoertemperatuur verhoogd wat ook enorm veel scheelde.
Een paar kleine wijzigingen hebben grote invloed blijkt wel weer.
Mocht ik iemand kunnen helpen dan kan ik eens meekijken wat er wellicht mis gaat.
Laat het me gerust weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
@Michel1978 Wat voor delta T heb je ?
Mijn systeem draait nu met ongeveer twee graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
johan1950 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:49:
@Michel1978 Wat voor delta T heb je ?
Mijn systeem draait nu met ongeveer twee graden.
@johan1950 de delta T moet 5 graden zijn tussen de aanvoer en retour over de warmtepomp.
Door de maximale pompsnelheid naar 55% te zetten kreeg ik een mooie Delta T van 5.
Dit kun je zien onder parameter 13.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
Als de Delta T te klein wordt, dan gaat de frequentie van de warmtepomp omlaag en dus ook je vertrektemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
@johan1950
Heeft jou installateur ook een Prozone account?
Dan kan je logbestanden bekijken waar het één en ander mis gaat.
Hieronder een voorbeeld.
Zo kan je zien of hij zijn aavoer doeltemeratuur haalt en op welke frequentie de pomp draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTmy2Vl5PmrYzxgTomEPL9_T1DA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CwS7npFsiFAzAYxCm02GLX6w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baltar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-04 19:28
Ik heb sinds 2 weken ook een Atag warmtepomp Energion M Hybrid 7kw draaien icm een Atag I36C CV ketel.

Huis is vrijstaand 780m3, 232m2 uit 1990. Beneden overal vloerverwarming (ingefreesd dis bovenin de vloer) en nieuwe kozijnen met triple glas. Woonkamer+keuken met veel glas op het zuiden van 75m2 met afgesloten deur naar de gang. In de woonkamer hangt de thermostaat die overdag op 19 staat en tussen 0:00 en 8:00 op 18. 1e verdieping alleen radiatoren maar die staan uit. Zolder heeft eigen airco met verwarming.

Ik heb er ook een buffervat bij en daar gaat mijn 1e vraag over.

In de instellingen (via de NEOZ) staat de Buffer activatie op UIT. Ik heb met de installateur gebeld en die zegt dat het zo goed staat want hij heeft dit zo met Atag doorgenomen. Het lijkt mij toch dat dit op AAN moet staan….

Stooklijn is door de installateur ingesteld op 0,6. Setpointaanvoertemp. staat op 35gr. De retour laat een waarde van 30gr zien (als se warmtepomp aan staat), een delta van 5 dus.

In principe werkt het prima maar op afgelopen koude dagen rond 0gr viel het wel op dat de temp pas aan het eind van de dag op de 18,5 gr stond. Op die dagen was het dagelijks verbruik rond de 30kw. Op dag met buitentemp tussen de 6 en 9 graden zit hij zo op 18,5 en verbruikt hij 10kw dus dat lijkt me prima.

Hoe kan ik nu het beste beginnen om te onderzoeken of alles optimaal functioneert? Ik heb me vanzelfsprekend via internet erin verdiept maar blijf het complexe materie vinden.

@Michel1978: welk app gebruik je om je energieverbruik te zien van de WP? Werkt deze in samenwerking met zo’n module op de P1 poort van je slimme meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarelK
@Michel1978 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GdDoMtxJKxppG5NA-VTuXcmMeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcVb3835XIkoKTUXhATXDNY7.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn dagverbruik , om 17 uur gaat hij van 19 naar 20 graden
Ziet er netjes uit dacht ik en de temperatuur schommelt niet te veel

[ Voor 15% gewijzigd door KarelK op 28-01-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
KarelK schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:03:
@Michel1978 [Afbeelding]

Dit is mijn dagverbruik , om 17 uur gaat hij van 19 naar 20 graden
Ziet er netjes uit dacht ik en de temperatuur schommelt niet te veel
@KarelK Dat ziet er zeker wel netjes uit.
Welk afgifte systeem heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
@Baltar
Buffer activatie moet op UIT staan, dat is ergens anders voor.

Je zegt de thermostaat op 19 graden te zetten maar het wordt maar 18,5?
Als hij de temperatuur haalt bij een buitentemperatuur 5 graden en bij 0 graden niet dan zal de stooklijn wat verhoogd moeten worden. Zet hem eens op 0,8.
Op hoeveel graden staat de vloerverwarming?
Ik zou zeker met vloerverwarming geen nachtverlaging doen, laat het gewoon op 19 graden staan. Denk dat het zelfs goedkoper is qua energieverbruik.

Voor het stroomverbruik gebruik ik homewizard, inderdaad via de p1 poort.
Maar ik heb een aparte kw meter van homewizard tussen de kabel geplaatst zodat ik alleen de warmtepomp meet.

Heb je ook de Atag One Zone?
Energieverbruik is ook te zien in de One zone en de Neoz trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door Michel1978 op 28-01-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelK
@Michel1978 Ik heb in de huiskamer radiators met ventilators eronder en in de keuken vloerverwarming
'S nachts en overdag de temperatuur in de huiskamer 19 graden en na 16 uur op 20 graden
De keuken blijft de hele tijd 20 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baltar
Michel1978 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:38:
@Baltar
Buffer activatie moet op UIT staan, dat is ergens anders voor.

Je zegt de thermostaat op 19 graden te zetten maar het wordt maar 18,5?
Als hij de temperatuur haalt bij een buitentemperatuur 5 graden en bij 0 graden niet dan zal de stooklijn wat verhoogd moeten worden. Zet hem eens op 0,8.
Op hoeveel graden staat de vloerverwarming?
Ik zou zeker met vloerverwarming geen nachtverlaging doen, laat het gewoon op 19 graden staan. Denk dat het zelfs goedkoper is qua energieverbruik.

Voor het stroomverbruik gebruik ik homewizard, inderdaad via de p1 poort.
Maar ik heb een aparte kw meter van homewizard tussen de kabel geplaatst zodat ik alleen de warmtepomp meet.

Heb je ook de Atag One Zone?
Energieverbruik is ook te zien in de One zone en de Neoz trouwens.
toon volledige bericht
Bedankt voor je reactie.

Ok, wel wat een verwarrende instelling dan die buffer activatie dat die uit moet staan als je wel een buffervat hebt.

Ik heb id ook geexperimenteerd met de temp continue op 19 te laten staan maar had toch het idee dat dat meer kw kostte dan ‘s-nachts een graad terugzetten.

Ik heb id de Atag One Zone en kan daar het energieverbruik id zien (ook via de app). Die is wel veel minder gedetailleerd dan die van jou vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baltar
Wat voor een tariefstelling moet er ingesteld staan? Er is een instelling voor gas, elec, en elec. dal.

Op basis van deze tariefstelling kan het systeem bepalen wanneer de warmtepomp aan gaat en wanneer de cv-ketel.

Ik heb er een aanpassing in gedaan en nu geeft ie een error 921 dat de verhouding niet klopt. Volgens komt het omdat ik een fout maak met het omrekenen van de gas prijs per m3 naar kwh…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Baltar schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:58:
Wat voor een tariefstelling moet er ingesteld staan? Er is een instelling voor gas, elec, en elec. dal.

Op basis van deze tariefstelling kan het systeem bepalen wanneer de warmtepomp aan gaat en wanneer de cv-ketel.

Ik heb er een aanpassing in gedaan en nu geeft ie een error 921 dat de verhouding niet klopt. Volgens komt het omdat ik een fout maak met het omrekenen van de gas prijs per m3 naar kwh…
Interessante info.
Wat heb je nodig om die tarief gestuurde regeling te krijgen?
Mijn systeem is inmiddels aanbetaald, maar lever moment nog onduidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baltar
tcw82 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:22:
[...]

Interessante info.
Wat heb je nodig om die tarief gestuurde regeling te krijgen?
Mijn systeem is inmiddels aanbetaald, maar lever moment nog onduidelijk.
In de NEOZ kan je apart instellen of je gaat voor maximale besparing of voor milieuvriendelijk. In geval van die laatste doet de tariefstelling niets en blijft de warmtepomp altijd de hoofdverwarming zolang dat mogelijk is. Kies je voor max besparing kan gaat de tariefstelling werken en kan het zijn dat de warmtepomp eerder stopt dan technisch noodzakelijk omdat het omslagpunt bereikt is en gas stoken goedkoper wordt.

Ik ben ook nog lerende en hier zijn diverse personen aanwezig die er veel meer van weten dus corrigeer me als ik onzin uitkraam…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Baltar schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:13:
[...]

In de NEOZ kan je apart instellen of je gaat voor maximale besparing of voor milieuvriendelijk. In geval van die laatste doet de tariefstelling niets en blijft de warmtepomp altijd de hoofdverwarming zolang dat mogelijk is. Kies je voor max besparing kan gaat de tariefstelling werken en kan het zijn dat de warmtepomp eerder stopt dan technisch noodzakelijk omdat het omslagpunt bereikt is en gas stoken goedkoper wordt.

Ik ben ook nog lerende en hier zijn diverse personen aanwezig die er veel meer van weten dus corrigeer me als ik onzin uitkraam…
Bedankt. In mijn offerte zit geen neoz geloof ik.
En...ik heb een Intergas ketel naast de (nog te installeren) wp.
Ben benieuwd naar de integratie opties.... (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:53
De Neoz hoort standaard bij de WP.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel1978
@Baltar
Je moet de gasprijs door 10 delen en in centen.
Dus 1 euro 45 moet je 14,5 invullen.
Voor 1 m3 gas is ongeveer gelijk aan 10 kwh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqi2panLwAc_vlLNfXrEFKJn-DQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iGOAaVdxJzIxgWfaCmgkJPch.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
@Baltar
Als je zonnepanelen hebt en stroom over hebt moet je soms manipuleren.
Bij een hogere gasprijs zal hij langer op alleen de warmtepomp draaien.
Ik maak liever mijn stroom op dan dat ik gas verbruik ongeacht of het met gas goedkoper is.
Het systeem weet natuurlijk niet of je wat te salderen hebt.
Bij mij heb ik in de regeling ingesteld op alleen warmtepomp en geen 2e bron.

[ Voor 10% gewijzigd door Michel1978 op 29-01-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
tcw82 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:17:
[...]

Bedankt. In mijn offerte zit geen neoz geloof ik.
En...ik heb een Intergas ketel naast de (nog te installeren) wp.
Ben benieuwd naar de integratie opties.... (y)
@tcw82 De Neoz zit er inderdaad standaard bij zoals @ron321 al zei. Anders kan je helemaal niks met de warmtepomp.
Heb je ook de One Zone erbij genomen?
Is wel aan te raden anders kan de Atag helpdesk nooit bij je instellingen konen.

Welke cv ketel erachter zit maakt niks uit.
Die wordt alleen verbonden door een thermostaatkabel op de aan/uit.
Alleen de Atag I serie wordt modulerend aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Michel1978 dat is fijn. De offerte maakte namelijk wel onderscheid voor de Atag one. Maar de neoz werd nergens benoemd.

Dat wordt leuk, de ketel werkt nu modulerende en op zeer laag brander vermogen (30 graden aanvoer) voor het primaire circuit. We hebben 2 zones in huis. Een hoge temp zone en een lage temperatuur zone. Dat hoge temp deel is de zolder (werk)kamer.

Gescheiden door een klep. Ben benieuwd hoe dat allemaal aangesloten wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan1950
@Michel1978 N.a.v. jouw verhaal over de Delta-T heb ik dit ook bekeken.
Ik heb de CV circulatiepomp handmatig op min stand gezet.Hierdoor is de Delta-T nu 3 -5 graden.
Hierdoor ben ik de variatie in de aanvooer temp van 26 - 45 graden kwijt en kan ik zien dat de zelflerend stooklijn regelmatig aan passingen doet.
De kamertemperatuur varieerd nu 0,3 graden wat acceptabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haroldkleinjan
  • Laatst online: 30-05-2023
Michel1978 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:12:
@Baltar
Als je zonnepanelen hebt en stroom over hebt moet je soms manipuleren.
Bij een hogere gasprijs zal hij langer op alleen de warmtepomp draaien.
Ik maak liever mijn stroom op dan dat ik gas verbruik ongeacht of het met gas goedkoper is.
Het systeem weet natuurlijk niet of je wat te salderen hebt.
Bij mij heb ik in de regeling ingesteld op alleen warmtepomp en geen 2e bron.
@Michel1978
Ik heb ook stroom over. Dus jij hebt bij instellingen1.3.0 ingesteld op 1 backup voor warmtepomp?
Heb je dan ook bij instelling 1.0.5 ook wat aangepast? Bij mij staat dat op max besparing.
Die kan ik op minimaal verbruik aan primaire energie zetten(wat ze daar ook precies mee bedoelen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
haroldkleinjan schreef op maandag 30 januari 2023 @ 00:28:
[...]

@Michel1978
Ik heb ook stroom over. Dus jij hebt bij instellingen1.3.0 ingesteld op 1 backup voor warmtepomp?
Heb je dan ook bij instelling 1.0.5 ook wat aangepast? Bij mij staat dat op max besparing.
Die kan ik op minimaal verbruik aan primaire energie zetten(wat ze daar ook precies mee bedoelen?)
@haroldkleinjan

Je moet parameter 1.0.4 op alleen warmtepomp zetten.
Mocht het heeeel koud worden en de warmtepomp kan het niet trekken dan weer terugzetten op automatisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqA67OKQQhkrYGvl3N5tfMFZ5ec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYsvuwLTLsxTvzEAAybzlpuY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Michel1978 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:14:

Ik heb nu een Prozone account waarmee ik via de computer alles kan wijzigen en alles kan loggen.
hoe kom je aan zo'n Prozone account? kan iedereen (ik) daar ook aan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
DanTm schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:16:
[...]

hoe kom je aan zo'n Prozone account? kan iedereen (ik) daar ook aan komen?
Ik heb een installatiebedrijf en zodoende een ProZone account.
Geregeld via de accountmanerger.
Op deze manier kan ik ook bij klanten op afstand wijzigingen aanbrengen en monitoren.
Ik denk niet dat je dat als consument kunt krijgen.
Overigens kan je met de Neoz precies hetzelfde alleen moet je dan de hele tijd bij het kastje staan, en is logbestanden bekijken niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Michel1978 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:47:
[...]

Ik heb een installatiebedrijf en zodoende een ProZone account.
Geregeld via de accountmanerger.
Op deze manier kan ik ook bij klanten op afstand wijzigingen aanbrengen en monitoren.
Ik denk niet dat je dat als consument kunt krijgen.
Overigens kan je met de Neoz precies hetzelfde alleen moet je dan de hele tijd bij het kastje staan, en is logbestanden bekijken niet te doen.
ik gebruik zelf de API van de App, die lees ik uit met node-red, dus de meeste waarden log en monitor ik al. Maar was benieuwd naar een meer officiële versie ;)
En een Neoz heb ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel1978
tcw82 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:36:
@Michel1978 dat is fijn. De offerte maakte namelijk wel onderscheid voor de Atag one. Maar de neoz werd nergens benoemd.

Dat wordt leuk, de ketel werkt nu modulerende en op zeer laag brander vermogen (30 graden aanvoer) voor het primaire circuit. We hebben 2 zones in huis. Een hoge temp zone en een lage temperatuur zone. Dat hoge temp deel is de zolder (werk)kamer.

Gescheiden door een klep. Ben benieuwd hoe dat allemaal aangesloten wordt.
@tcw82
Als je met 30 graden aanvoer alles warm kunt krijgen, verwacht ik niet dat de ketel nog wat hoeft te doen.
Als alleen de werkkamer hoge temperatuur is, dan zal ik daar ook lage temperatuur van maken.
Een warmtepomp werk anders dan een cv ketel.
Je wilt dat de warmtepomp constant verwarmd met zo min mogelijk starts en stops (levensduur warmtepomp) en een lage aanvoertemperatuur..
De warmtepomp volle bak laten draaien omdat je de werkkamer ineens gaat opstoken wil je niet.
Overigens zal de ketel alleen een setje mee kunnen geven om de aanvoertemperatuur op pijl te brengen. De warmtepomp blijft daarin leidend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Michel1978 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:01:
[...]

@tcw82
Als je met 30 graden aanvoer alles warm kunt krijgen, verwacht ik niet dat de ketel nog wat hoeft te doen.
Als alleen de werkkamer hoge temperatuur is, dan zal ik daar ook lage temperatuur van maken.
Een warmtepomp werk anders dan een cv ketel.
Je wilt dat de warmtepomp constant verwarmd met zo min mogelijk starts en stops (levensduur warmtepomp) en een lage aanvoertemperatuur..
De warmtepomp volle bak laten draaien omdat je de werkkamer ineens gaat opstoken wil je niet.
Overigens zal de ketel alleen een setje mee kunnen geven om de aanvoertemperatuur op pijl te brengen. De warmtepomp blijft daarin leidend.
Dat laatste (werkkamer ook lt maken) staat op de wensen lijst.
Ik weet dat de wp constant moet draaien, dat was ook een reden om bijvoorbeeld de garage te gaan voorzien van vloerverwarming, zodat we overschot aan warmte eventueel daar "gedumpt" kan worden. Ons huis reageert door een grote glazen gevel op het zuiden en westen erg op de zon instraling, de cv gaat dan ook vaak uit tussen 10 en 14u, gewoon omdat de woonkamer vanzelf oploopt in temp.

De installateur gaf overigens aan dat hij een "war" regeling voor ons in gedachten heeft, dan verdwijnt volgens mij de thermostaat uit de woonkamer en komt er een buitenvoeler. Ik vraag me dan wel af hoe deze regeling om zal gaan met die zon instraling.
Voor de illustratie een plaatje van een dag met en zonder zon, de hogere pieken zijn de douche.
Koken heeft ook vaak een effect, de cv gaat dan uit omdat de oven of de pannen (inductie) voldoende warmte maken om de kamer op de ingestelde temp of daarboven te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpRpAYuaCs6nH_Y0OW1VtFIGuag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5OOZuVl5He7b9R9JqREErmbz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ag5vjbA0kY3i4uqz1-GETekqI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXsaYv7OujdISLgN0Algj4WN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel1978
@tcw82
Een War regeling is een weersafhankelijke regeling.
Bij de standaard installatie zit sowieso een buitenvoeler, die is altijd nodig.
Het is echter alleen een instelling die je op weersafhankelijk zet.
De kamerthermostaat kan gewoon blijven zitten, dat zal ik ook gewoon doen.
Weersafhankelijk kan je ook instellen met eventuele ruimtetemperatuurcompensatie.
Bij compleet weersafhankelijk zal je wel meer schommelingen krijgen en wellicht ook meer stroomverbruik.
De zon heeft geen invloed, hij blijft een constante aanvoertemperatuur genereren op basis van de buitentemperatuur en stooklijn. De buitenvoeler moet wel op de goede plek geplaatst worden waar geen zon op kan schijnen.
Je kan bij de Atag ook 2 zones maken. Dan kan je gewoon op ruimtetemperatuur stoken.
Is wel een investering maar dan heb je ook wat.
https://www.atagverwarming.nl/installateurs/atag-zone/

Je hebt het over invloed van koken e.d.
Hier een mooi voorbeeld van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nv-1jsCR2YkIIdBGoppk3j8urM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SccKUWNaQe4NHfC2TjUkN6o7.jpg?f=fotoalbum_large

Een mooie constante stooklijn waarbij de temperatuur precies op 20 blijft staan.
Totdat mijn vrouw zonodig om 10 uur moest stofzuigen 😐, waardoor de temperatuur een paar tienden omhoog ging en de warmtepomp uit.
Hopelijk is de regeling niet zo zelflerend dat die dat morgen weer verwacht 😂.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Michel1978 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:58:
@tcw82
Een War regeling is een weersafhankelijke regeling.
Bij de standaard installatie zit sowieso een buitenvoeler, die is altijd nodig.
Het is echter alleen een instelling die je op weersafhankelijk zet.
De kamerthermostaat kan gewoon blijven zitten, dat zal ik ook gewoon doen.
Weersafhankelijk kan je ook instellen met eventuele ruimtetemperatuurcompensatie.
Bij compleet weersafhankelijk zal je wel meer schommelingen krijgen en wellicht ook meer stroomverbruik.
De zon heeft geen invloed, hij blijft een constante aanvoertemperatuur generen op basis van de buitentemperatuur en stooklijn. De buitenvoeler moet wel op de goede plek geplaatst worden waar geen zon op kan schijnen.
Je kan bij de Atag ook 2 zones maken. Dan kan je gewoon op ruimtetemperatuur stoken.

Je hebt het over invloed van koken e.d.
Hier een mooi voorbeeld van vandaag:

[Afbeelding]

Een mooie constante stooklijn waarbij de temperatuur precies op 20 blijft staan.
Totdat mijn vrouw zonodig om 10 uur moest stofzuigen 😐, waardoor de temperatuur een paar tienden omhoog ging en de warmtepomp uit.
Hopelijk is de regeling niet zo zelflerend dat die dat morgen weer verwacht 😂.
toon volledige bericht
Weet je wat die pieken zijn die regelmatig langskomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel1978
Nu een maand volledig op de warmtepomp gedraaid te hebben even een berekening t.o.v. vorig jaar januari.

Januari 2022:
Gas 230 m3 - 20m3 (warm water) = 210m3 voor verwarming

Januari 2023:
Gas 20 m3 alleen warmwater = 0m3 voor verwarming
Stroom warmtepomp 468 kwh

Voor elke m3 gas is ongeveer 10 kwh nodig
210 x 10 = 2100 kwh

2100 kwh / 468 = 4,48

Dus ongeveer een COP van 4,5

Lijkt me toch netjes.

Ik weet niet of januari 2022 vergelijkbaar is met januari 2023 maar na mijn gevoel niet heel veel verschillend.

Kijken we naar de kosten met de huidige tarieven (energieplafond)

2022 zou dan 210m3 x 1,45 = 304,50 euro
2023 468kwh x 0,40 = 187,20 euro

Besparing 117,30 euro als je geen zonnepanelen zou hebben anders nog meer.

[ Voor 17% gewijzigd door Michel1978 op 01-02-2023 11:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Michel1978 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:52:
Nu een maand volledig op de warmtepomp gedraaid te hebben even een berekening t.o.v. vorig jaar januari.

Januari 2022:
Gas 230 m3 - 20m3 (warm water) = 210m3 voor verwarming

Januari 2023:
Gas 20 m3 alleen warmwater = 0m3 voor verwarming
Stroom warmtepomp 468 kwh

Voor elke m3 gas is ongeveer 10 kwh nodig
210 x 10 = 2100 kwh

2100 kwh / 468 = 4,48

Dus ongeveer een COP van 4,5

Lijkt me toch netjes.

Ik weet niet of januari 2022 vergelijkbaar is met januari 2023 maar na mijn gevoel niet heel veel verschillend.

Kijken we naar de kosten met de huidige tarieven (energieplafond)

toon volledige bericht
Als je in 2022 230 (-20) hebt verbruikt is dat 0.497 kuub gas per "graaddag"
in 2022 waren er 422 gewogen graaddagen
in 2023 waren er 408 gewogen graaddagen.
dat zou betekenen dat je voor 2023 een verwacht gas verbruik mag notuleren van 0.497*408 = 203 (dat is exclusief die 20 kuub voor douchen).

203 kuub gas geeft 2030 kwh.
2030 / 468 is 4.33

Die 10 kwh uit een kuubgas regel is niet helemaal correct geloof ik, maar voor het verhaal zullen we er maar niet over piepen... :+ (9,769 ipv 10 geeft als COP... 4.23

Hieronder een van de plaatjes die de mindergas.nl site produceert als je langere tijd je informatie daar (handmatig) logt.
En een een snip van de 9,... kwh per kuub gas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4YT1Wl0zMHnDRCukCohk3mBDdE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jsZIwtqkg2NMAeUeQIgBol0U.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQLWb2MDO-XWnavH8kJLxGISoNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Uu88YHEXDi4kr6GEOO9Uft0b.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbos
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:35
Michel1978 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:52:

Wij zitten op een soortgelijke besparing met de Atag Energion Hybrid - ik kwam uit op iets minder van 100 euro per maand goedkoper. Dat was voor de energiecrisis.

We hebben de hybride installatie nu weer op gas gezet omdat het electraverbruik erg hoog is. Zodra de energieprijzen weer onder het plafond zitten zet ik 'm weer op warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbos
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:35
Michel1978 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:58:
@tcw82
Dank voor het noemen van dit. We hebben momenteel gasten uit Ukraine in ons huis die in een kamer op het noorden zitten met veel glas. Ze verwarmen bij met een 2kw straalkacheltje en zoneregeling zou ideaal zijn.

Weet je ongeveer wat het kost? We hebben al een hybride installatie met Energion en een i36 ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvcb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-03 22:59
Michel1978 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:14:
Ik heb hem nu perfect afgesteld staan.
Zie afbeelding hieronder.
[Afbeelding]

De afwijking is nu 0,1 graden +/-.
Nadat de Atag monteur is geweest was het juist slechter geworden.
Samen met een helpdesk medewerker hebben we in een uurtje alles goed gekregen.
Ik snap nu hoe het werkt en kan alles goed monitoren om het één en ander bij te stellen.
Bij mij was de delta T over de warmtepomp te klein waardoor de temperatuur instorte.
Dit is opgelost door de maximale pompsnelheid van 100% naar 50% te zetten. Ik heb heel weinig weerstand door grote leidingdiameter en kleine afstand.
Verder de minimale aanvoertemperatuur verhoogd wat ook enorm veel scheelde.
Een paar kleine wijzigingen hebben grote invloed blijkt wel weer.
Mocht ik iemand kunnen helpen dan kan ik eens meekijken wat er wellicht mis gaat.
Laat het me gerust weten.
toon volledige bericht
Hierbij een vraag. Wij hebben een nieuwbouwhuis (april vorig jaar sleutel gekregen) met atag energion m 50 all Electric . Het systeem is ingericht met zoneregeling op de verdieping. Per kamer een thermostaat. Dat werkt qua regelen temperatuur perfect. Temperatuur is altijd 19 plus of min 0,1 graad.

In woonkamer hangt de atag one zone. Hier krijg ik de temperatuur niet helemaal fijn geregeld. Standaard staat deze op 20 graden zonder nachtverlaging. Wat ik merk is dat als temperatuur op.19.8 komt, dan gaat WP op hoog vermogen verwarmen tot 20.5 a.20.7 graden. Dan stopt hij. Regelmatig wordt hierbij ook het elektrisch element ingeschakeld, terwijl hij op Green modus staat en de ingestelde temperatuur van 20 graden al heel snel wordt bereikt.

In het elektraverbruik is dit duidelijk te zien. Voor het warmhouden van de verdieping zie ik in de app een stroomverbruik tussen 200 en 300 watt per uur gemiddeld. Zodra de woonkamer "aangaat" schiet het verbruik omhoog. Vandaag bijvoorbeeld tussen 6 en 9 uur vanochtend ca. 8 kwh. Op koudere dagen rond vriespunt wil dit oplopen naar ruim 15 kwh. Dit lijkt mij vrij fors.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhqSIpLBQCOOqA5uodWMmJCqIe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILf6uNW4nqlBn0B9zwXnJmEV.jpg?f=fotoalbum_large

Betreft dus een nieuwbouw 2 kapper met 75+58m2 vloerverwarming, h.o.h. 10 cm. Stooklijn 0.6

Concrete vraag. Eneig idee welke instelling aan te passen om elektrisch element niet mee te laten doen en systeem zo te laten draaien dat gedurende de dag steeds beetje wordt bij verwarmd ipv in 1x te warm?
Of is dit niet mogelijk

Puur voor verwarmen hadden we in jan. Ca. 425 kwh. Is op zich niet dramatisch veel, maar volgens mij wel ruimte voor optimalisatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
Waar staat de maximale aanvoertemperatuur op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mvcb schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:58:
[...]

Hierbij een vraag. Wij hebben een nieuwbouwhuis (april vorig jaar sleutel gekregen) met atag energion m 50 all Electric . Het systeem is ingericht met zoneregeling op de verdieping. Per kamer een thermostaat. Dat werkt qua regelen temperatuur perfect. Temperatuur is altijd 19 plus of min 0,1 graad.

In woonkamer hangt de atag one zone. Hier krijg ik de temperatuur niet helemaal fijn geregeld. Standaard staat deze op 20 graden zonder nachtverlaging. Wat ik merk is dat als temperatuur op.19.8 komt, dan gaat WP op hoog vermogen verwarmen tot 20.5 a.20.7 graden. Dan stopt hij. Regelmatig wordt hierbij ook het elektrisch element ingeschakeld, terwijl hij op Green modus staat en de ingestelde temperatuur van 20 graden al heel snel wordt bereikt.

In het elektraverbruik is dit duidelijk te zien. Voor het warmhouden van de verdieping zie ik in de app een stroomverbruik tussen 200 en 300 watt per uur gemiddeld. Zodra de woonkamer "aangaat" schiet het verbruik omhoog. Vandaag bijvoorbeeld tussen 6 en 9 uur vanochtend ca. 8 kwh. Op koudere dagen rond vriespunt wil dit oplopen naar ruim 15 kwh. Dit lijkt mij vrij fors.

[Afbeelding]

Betreft dus een nieuwbouw 2 kapper met 75+58m2 vloerverwarming, h.o.h. 10 cm. Stooklijn 0.6

Concrete vraag. Eneig idee welke instelling aan te passen om elektrisch element niet mee te laten doen en systeem zo te laten draaien dat gedurende de dag steeds beetje wordt bij verwarmd ipv in 1x te warm?
Of is dit niet mogelijk

Puur voor verwarmen hadden we in jan. Ca. 425 kwh. Is op zich niet dramatisch veel, maar volgens mij wel ruimte voor optimalisatie
toon volledige bericht
Zou het kunnen dat de flow in het systeem niet helemaal in balans is? De pomp gaat werken om water naar je bgg te krijgen, maar om een of andere reden komt het daar niet. Misschien een by pass die open schiet, een verstopping in een thermostaat kraan/klep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvcb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-03 22:59
Michel1978 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:36:
Waar staat de maximale aanvoertemperatuur op?
Die staat op 33 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
Waar staat parameter 1.0.4 op ingesteld?
Dit is bij de hybride uitvoering om hem op alleen warmtepomp te zetten.
Bij All elecric staat er misschien de optie voor alleen warmtepomp.
Je zou dan eens kunnen proberen zonder elektrisch element, heb je wellicht niet eens nodig.
Verder is het lastig om er zo wat over te zeggen, dan zou ik bij je instellingen moeten kijken.
Dat zou ik kunnen als ik het Gateway serienummer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
DanTm schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:52:
[...]

ik gebruik zelf de API van de App, die lees ik uit met node-red, dus de meeste waarden log en monitor ik al. Maar was benieuwd naar een meer officiële versie ;)
En een Neoz heb ik niet.
@DanTm

Ik heb nu ook home assistant, hoe krijg je de gegevens uit de Atag One zone?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Michel1978 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:20:
[...]

@DanTm

Ik heb nu ook home assistant, hoe krijg je de gegevens uit de Atag One zone?
Ik weet niet of dat makkelijk in Home Assistant zelf kan, ik gebruik de Node-red addon in Homeassistant.

Je moet eerst een token ophalen (ik doe dat 1x per uur):
code:
1
GET https://www.atagzone.remotethermo.com/api/v2/accounts/login?userName=<yourusername>&password=<yourpassword>

Token zit in de json response.

Daarna kun je de menuitems uitlezen:
code:
1
GET https://www.atagzone.remotethermo.com/api/v2/menuItems/<yoursystem>?menuItems=268,250,243,267,248,2,14,54,115,122,123,124,125,129,1

yoursystem kun je terugvinden als je via de webinterface inlogt op https://www.atagzone.remotethermo.com.
Je ziet dan in de url in je browser: https://www.atagzone.remo.../Plant/Index/<yoursystem>

De token moet in je header geplaatst worden met als key: ar.authToken

Die call kan wat traag zijn (volgens mij haalt hij de data realtime uit je zone).

In de response zitten de waarden gemapped per menuitem.

De lijst met alle menuitems:
OutsideTemp = 1,
Zone1RoomTemp = 2,
Zone2RoomTemp = 3,
Zone3RoomTemp = 4,
Zone4RoomTemp = 5,
Zone5RoomTemp = 6,
Zone6RoomTemp = 7,
Zone1HeatRequest = 8,
Zone2HeatRequest = 9,
Zone3HeatRequest = 10, // 0x0000000A
Zone4HeatRequest = 11, // 0x0000000B
Zone5HeatRequest = 12, // 0x0000000C
Zone6HeatRequest = 13, // 0x0000000D
Zone1DesiredRoomTemp = 14, // 0x0000000E
Zone2DesiredRoomTemp = 15, // 0x0000000F
Zone3DesiredRoomTemp = 16, // 0x00000010
Zone4DesiredRoomTemp = 17, // 0x00000011
Zone5DesiredRoomTemp = 18, // 0x00000012
Zone6DesiredRoomTemp = 19, // 0x00000013
AutomaticThermoregulation = 20, // 0x00000014
Holiday = 21, // 0x00000015
PlantMode = 22, // 0x00000016
DhwMode = 23, // 0x00000017
DhwSetTemp = 24, // 0x00000018
Zone1Mode = 25, // 0x00000019
Zone2Mode = 26, // 0x0000001A
Zone3Mode = 27, // 0x0000001B
Zone4Mode = 28, // 0x0000001C
Zone5Mode = 29, // 0x0000001D
Zone6Mode = 30, // 0x0000001E
Zone1ComfortTemp = 31, // 0x0000001F
Zone2ComfortTemp = 32, // 0x00000020
Zone3ComfortTemp = 33, // 0x00000021
Zone4ComfortTemp = 34, // 0x00000022
Zone5ComfortTemp = 35, // 0x00000023
Zone6ComfortTemp = 36, // 0x00000024
Zone1EconomyTemp = 37, // 0x00000025
Zone2EconomyTemp = 38, // 0x00000026
Zone3EconomyTemp = 39, // 0x00000027
Zone4EconomyTemp = 40, // 0x00000028
Zone5EconomyTemp = 41, // 0x00000029
Zone6EconomyTemp = 42, // 0x0000002A
WheSwitch = 43, // 0x0000002B
WhePlantMode = 44, // 0x0000002C
WheEcoActive = 45, // 0x0000002D
WheShowersP1 = 46, // 0x0000002E
WheTimeP1 = 47, // 0x0000002F
WhePlantState = 48, // 0x00000030
WheAvailableShowers = 49, // 0x00000031
WheRemainingTime = 50, // 0x00000032
WheWaterTemperature = 51, // 0x00000033
WheRequestedShowers = 52, // 0x00000034
WheProcessedRequestedShowers = 53, // 0x00000035
FlameSensor = 54, // 0x00000036
WheShowersReadyNotification = 55, // 0x00000037
ConventionalBoilerConfig = 56, // 0x00000038
BoilerVersion = 57, // 0x00000039
HpSystemHydraulicScheme = 58, // 0x0000003A
HybridSystemHydraulicScheme = 59, // 0x0000003B
HpSystemHeatingPumpMode = 60, // 0x0000003C
HybridSystemHeatingPumpMode = 61, // 0x0000003D
HybridDhwStorageTemperature = 62, // 0x0000003E
HpSystemQuiet = 63, // 0x0000003F
HpSystemBoostDhw = 64, // 0x00000040
HybridSystemHybridMode = 65, // 0x00000041
HybridSystemTankChargeMode = 66, // 0x00000042
HpDhwStorageTemperature = 67, // 0x00000043
HpSystemResistor1 = 68, // 0x00000044
HpSystemResistor2 = 69, // 0x00000045
HpSystemResistor3 = 70, // 0x00000046
HpSystemOutsideTemp = 71, // 0x00000047
WiFiActivation = 72, // 0x00000048
DhwTimeProgComfortTemp = 73, // 0x00000049
DhwTimeProgEconomyTemp = 74, // 0x0000004A
HybridSystemQuiet = 75, // 0x0000004B
DhwSetTemp4Tech = 76, // 0x0000004C
Zone1AntiFreezeTemp = 77, // 0x0000004D
Zone2AntiFreezeTemp = 78, // 0x0000004E
Zone3AntiFreezeTemp = 79, // 0x0000004F
Zone4AntiFreezeTemp = 80, // 0x00000050
Zone5AntiFreezeTemp = 81, // 0x00000051
Zone6AntiFreezeTemp = 82, // 0x00000052
Weather = 83, // 0x00000053
HybridSystemHydraulicSchemeEvo2 = 84, // 0x00000054
HybridSystemHeatingPumpModeEvo2 = 85, // 0x00000055
HybridDhwStorageTemperatureEvo2 = 86, // 0x00000056
HybridSystemTankChargeModeEvo2 = 87, // 0x00000057
HybridSystemQuietEvo2 = 88, // 0x00000058
WheWaterTemperature4SuperEff = 89, // 0x00000059
WheProcessedRequestedTemperature = 90, // 0x0000005A
WheRequestedTemperature = 91, // 0x0000005B
WheSwitch4SuperEff = 92, // 0x0000005C
WhePlantMode4SuperEff = 93, // 0x0000005D
WheAntilegionellaOnOff = 94, // 0x0000005E
WheMaxSetpointTemperature = 95, // 0x0000005F
WhePermanentBoostOnOff = 96, // 0x00000060
WheBoostSetpointTemperature = 97, // 0x00000061
WheAntiCoolingTemperature = 98, // 0x00000062
WheAntiCoolingOnOff = 99, // 0x00000063
WheNightModeOnOff = 100, // 0x00000064
WheNightBeginAsMinutes = 101, // 0x00000065
WheNightEndAsMinutes = 102, // 0x00000066
WheHeatingRate = 103, // 0x00000067
WheHeatingStatus = 104, // 0x00000068
WheMaxGreenTemperature = 105, // 0x00000069
WheAntilegionellaRunning = 106, // 0x0000006A
WheProcessedRequestedTemperature4Med = 107, // 0x0000006B
WheRequestedTemperature4Med = 108, // 0x0000006C
WheHeatingRate4Med = 109, // 0x0000006D
WheMaxSetpointTemperature4Med = 110, // 0x0000006E
WheAntilegionellaOnOff4Med = 111, // 0x0000006F
WheAntilegionellaRunning4Med = 112, // 0x00000070
WheShowersReadyNotification4SuperEff = 113, // 0x00000071
WheAvailableShowers4SuperEff = 114, // 0x00000072
BoilerPumpControl = 115, // 0x00000073
AntilegionellaOnOff = 116, // 0x00000074
AntilegionellaTemp = 117, // 0x00000075
AntilegionellaFreq = 118, // 0x00000076
SignalStrength = 119, // 0x00000077
HoursBurnerOnCh = 120, // 0x00000078
HoursBurnerOnDhw = 121, // 0x00000079
ChFlowSetpointTemp = 122, // 0x0000007A
ChFlowTemp = 123, // 0x0000007B
ChReturnTemp = 124, // 0x0000007C
GasPower = 125, // 0x0000007D
HeatingCircuitPressure = 126, // 0x0000007E
DhwFlowRate = 127, // 0x0000007F
DhwFlowTemp = 128, // 0x00000080
DiverterValvePos = 129, // 0x00000081
OutsideTempInternet = 130, // 0x00000082
MaxChAdjustable = 131, // 0x00000083
VmcOnOff = 133, // 0x00000085
Zone1HeatRequestAir = 134, // 0x00000086
Zone2HeatRequestAir = 135, // 0x00000087
Zone3HeatRequestAir = 136, // 0x00000088
Zone4HeatRequestAir = 137, // 0x00000089
Zone5HeatRequestAir = 138, // 0x0000008A
Zone6HeatRequestAir = 139, // 0x0000008B
[Obsolete] Zone1HumiditySetpoint = 140, // 0x0000008C
[Obsolete] Zone2HumiditySetpoint = 141, // 0x0000008D
[Obsolete] Zone3HumiditySetpoint = 142, // 0x0000008E
[Obsolete] Zone1CovSetpoint = 143, // 0x0000008F
[Obsolete] Zone2CovSetpoint = 144, // 0x00000090
[Obsolete] Zone3CovSetpoint = 145, // 0x00000091
[Obsolete] Zone1Humidity = 146, // 0x00000092
[Obsolete] Zone2Humidity = 147, // 0x00000093
[Obsolete] Zone3Humidity = 148, // 0x00000094
[Obsolete] Zone1Cov = 149, // 0x00000095
[Obsolete] Zone2Cov = 150, // 0x00000096
[Obsolete] Zone3Cov = 151, // 0x00000097
Zone1EnergySource = 152, // 0x00000098
Zone2EnergySource = 153, // 0x00000099
Zone3EnergySource = 154, // 0x0000009A
[Obsolete] Zone1TempRange = 155, // 0x0000009B
[Obsolete] Zone2TempRange = 156, // 0x0000009C
[Obsolete] Zone3TempRange = 157, // 0x0000009D
VmcExternalAirTemp = 158, // 0x0000009E
VmcEjectedAirTemp = 159, // 0x0000009F
VmcInletAirTemp = 160, // 0x000000A0
VmcOutletAirTemp = 161, // 0x000000A1
VmcImmediateBoost = 162, // 0x000000A2
DhwStorageTemperature = 163, // 0x000000A3
AuxOutput1Evo2 = 164, // 0x000000A4
AuxOutput2Evo2 = 165, // 0x000000A5
GasType = 166, // 0x000000A6
Humidostat1 = 167, // 0x000000A7
Humidostat2 = 168, // 0x000000A8
HumiditySetpoint = 169, // 0x000000A9
CovSetpoint = 170, // 0x000000AA
HvInput1ConfigForHybridSysEvo2 = 171, // 0x000000AB
HvInput1ForHybridSysEvo2 = 172, // 0x000000AC
HvInput1ConfigForHpSys = 173, // 0x000000AD
HvInput1ForHpSys = 174, // 0x000000AE
Zone1PilotOnOff = 175, // 0x000000AF
Zone2PilotOnOff = 176, // 0x000000B0
Zone3PilotOnOff = 177, // 0x000000B1
Zone4PilotOnOff = 178, // 0x000000B2
Zone5PilotOnOff = 179, // 0x000000B3
Zone6PilotOnOff = 180, // 0x000000B4
VmcSoftwareVersion = 181, // 0x000000B5
VmcState = 182, // 0x000000B6
VmcAirPlusSensorNumber = 183, // 0x000000B7
Zone4EnergySource = 184, // 0x000000B8
Zone5EnergySource = 185, // 0x000000B9
Zone6EnergySource = 186, // 0x000000BA
VmcHumiditySensor1 = 187, // 0x000000BB
VmcCovSensor1 = 188, // 0x000000BC
VmcHumiditySensor2 = 189, // 0x000000BD
VmcCovSensor2 = 190, // 0x000000BE
VmcBoostMode = 191, // 0x000000BF
WheWaterTemperature4Slp = 192, // 0x000000C0
WheProcessedRequestedTemperature4Slp = 193, // 0x000000C1
WheOperativeMode4Slp = 194, // 0x000000C2
WhePlantMode4Slp = 195, // 0x000000C3
WheHpState4Slp = 196, // 0x000000C4
WheMaxGreenTemperature4Slp = 197, // 0x000000C5
WheAntilegionellaOnOff4Slp = 198, // 0x000000C6
WheMaxSetpointTemperature4Slp = 199, // 0x000000C7
WheMinSetpointTemperature4Slp = 200, // 0x000000C8
WheComfortTemp = 201, // 0x000000C9
WheReducedTemp = 202, // 0x000000CA
WhePreHeatingOnOff = 203, // 0x000000CB
WheHeatingRate4Slp = 204, // 0x000000CC
WheBoostOn4Slp = 205, // 0x000000CD
WheTargetTempReached = 206, // 0x000000CE
WheHcHpMode = 207, // 0x000000CF
WheSwitch4Slp = 208, // 0x000000D0
Zone1PreheatingOnOff = 209, // 0x000000D1
Zone2PreheatingOnOff = 210, // 0x000000D2
Zone3PreheatingOnOff = 211, // 0x000000D3
Zone4PreheatingOnOff = 212, // 0x000000D4
Zone5PreheatingOnOff = 213, // 0x000000D5
Zone6PreheatingOnOff = 214, // 0x000000D6
SoftIgnition = 215, // 0x000000D7
BoilerNominalPower = 216, // 0x000000D8
MaxDhwPowerPercentage = 217, // 0x000000D9
MinChPowerPercentage = 218, // 0x000000DA
WhePowerOptionOnOff = 219, // 0x000000DB
WheMarket = 220, // 0x000000DC
HybridAntilegionellaOnOff = 221, // 0x000000DD
HybridAntilegionellaFreq = 222, // 0x000000DE
HybridAntilegionellaTemp = 223, // 0x000000DF
HybridAntilegionellaOnOffEvo2 = 224, // 0x000000E0
HybridAntilegionellaFreqEvo2 = 225, // 0x000000E1
HybridHpHeatingRunningHours = 226, // 0x000000E2
HybridHpHeatingRunningHoursEvo2 = 227, // 0x000000E3
HybridHpBoilBothOnRunningHours = 228, // 0x000000E4
HybridHpBoilBothOnRunningHoursEvo2 = 229, // 0x000000E5
HybridHpOnCycles = 230, // 0x000000E6
HybridHpOnCyclesEvo2 = 231, // 0x000000E7
HybridHpDefrostHoursEvo2 = 232, // 0x000000E8
HybridHpDefrostHours = 233, // 0x000000E9
HybridHpCoolingRunningHours = 234, // 0x000000EA
HybridHpCoolingRunningHoursEvo2 = 235, // 0x000000EB
HybridChRunningHoursEvo2 = 236, // 0x000000EC
HybridChRunningHours = 237, // 0x000000ED
HybridDhwRunningHours = 238, // 0x000000EE
HybridDhwRunningHoursEvo2 = 239, // 0x000000EF
HybridOutsideAirTemperature = 240, // 0x000000F0
HybridChFlowSetpointTemp = 241, // 0x000000F1
HybridChReturnTemperature = 242, // 0x000000F2
HybridChReturnTemperatureEvo2 = 243, // 0x000000F3
HybridSafetyFlameSensor = 244, // 0x000000F4
HybridEnergyManagerStatus = 245, // 0x000000F5
HybridEnergyManagerStatusEvo2 = 246, // 0x000000F6
HybridHpActualCompressorFrequency = 247, // 0x000000F7
HybridHpActualCompressorFrequencyEvo2 = 248, // 0x000000F8
HybridChFlowTemperature = 249, // 0x000000F9
HybridChFlowTemperatureEvo2 = 250, // 0x000000FA
HpAntilegionella = 251, // 0x000000FB
HpAntilegionellaFreq = 252, // 0x000000FC
HpRunningHours = 253, // 0x000000FD
HpOnCycles = 254, // 0x000000FE
HpResistorStage1RunningHours = 255, // 0x000000FF
HpResistorStage2RunningHours = 256, // 0x00000100
HpResistorStage3RunningHours = 257, // 0x00000101
HpResistorStage1OnCycles = 258, // 0x00000102
HpDefrostHours = 259, // 0x00000103
HpCoolingHours = 260, // 0x00000104
HpEmChRunningHours = 261, // 0x00000105
HpEmDhwRunningHours = 262, // 0x00000106
HpChFlowSetTemperature = 263, // 0x00000107
HpChFlowTemperature = 264, // 0x00000108
HpChReturnTemperature = 265, // 0x00000109
HpActualCompressorFrequency = 266, // 0x0000010A
HybridOutsideAirTemperatureEvo2 = 267, // 0x0000010B
HybridChFlowSetpointTempEvo2 = 268, // 0x0000010C
HpAntilegionellaTemp = 269, // 0x0000010D
BmsStatus = 270, // 0x0000010E
CascadeOutsideTemperature = 271, // 0x0000010F
CascadeDhwStorageTemperature = 272, // 0x00000110
CascadeFlameSensor = 273, // 0x00000111
CascadeSystemType = 274, // 0x00000112
toon volledige bericht
overigens.. als je alleen de thermostaat wilt bedienen... dan kun je je atag zone gewoon als Homekit device koppelen binnen homeassistant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
@DanTm
Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Ik ben nog niet zo gevorderd met Home assistent en node-red, dus dat zal wel ff puzzelen worden.
Er komen vast nog wel wat vragen haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Michel1978 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:07:
@DanTm
Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Ik ben nog niet zo gevorderd met Home assistent en node-red, dus dat zal wel ff puzzelen worden.
Er komen vast nog wel wat vragen haha
indien gewenst kan ik mijn node red flows wel delen, maar je zult dan toch wel eerst node red werkende moeten hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
DanTm schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:08:
[...]

indien gewenst kan ik mijn node red flows wel delen, maar je zult dan toch wel eerst node red werkende moeten hebben
Dat heb ik inmiddels voor de sma omvormer ook.
Dus graag de flows.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Michel1978 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:10:
[...]

Dat heb ik inmiddels voor de sma omvormer ook.
Dus graag de flows.
je moet wel zelf ff jeusername/pwd/system invullen in de url's...
en qua output kijken wat je er mee wilt

code:
1
[{"id":"438fa8ec879a64ca","type":"tab","label":"Flow 1","disabled":false,"info":"","env":[]},{"id":"b76a76c97733ad5a","type":"group","z":"438fa8ec879a64ca","name":"Atag","style":{"label":true},"nodes":["c802b42a69037e57","7c47dc0d24f77077","0a269d32f6d0c4a2","d3c0868f2236b29f","94406c151b0b1717","6bcf679c10c6ea4e","36b503842cb9647f","7bf3b5d47602e74c"],"x":174,"y":199,"w":632,"h":262},{"id":"c802b42a69037e57","type":"inject","z":"438fa8ec879a64ca","g":"b76a76c97733ad5a","name":"every hour","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"3600","crontab":"","once":true,"onceDelay":0.1,"topic":"","payloadType":"date","x":290,"y":240,"wires":[["7c47dc0d24f77077"]]},{"id":"7c47dc0d24f77077","type":"http request","z":"438fa8ec879a64ca","g":"b76a76c97733ad5a","name":"Get Token","method":"GET","ret":"obj","paytoqs":"ignore","url":"https://www.atagzone.remotethermo.com/api/v2/accounts/login?userName=<user>&password=<pwd>","tls":"","persist":false,"proxy":"","insecureHTTPParser":false,"authType":"","senderr":false,"headers":[],"x":450,"y":240,"wires":[["0a269d32f6d0c4a2"]]},{"id":"0a269d32f6d0c4a2","type":"change","z":"438fa8ec879a64ca","g":"b76a76c97733ad5a","name":"","rules":[{"t":"set","p":"atagtoken","pt":"flow","to":"payload.token","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":630,"y":240,"wires":[[]]},{"id":"d3c0868f2236b29f","type":"inject","z":"438fa8ec879a64ca","g":"b76a76c97733ad5a","name":"every minute","props":[{"p":"payload"}],"repeat":"60","crontab":"","once":true,"onceDelay":"20","topic":"","payload":"atagtoken","payloadType":"flow","x":300,"y":300,"wires":[["6bcf679c10c6ea4e"]]},{"id":"94406c151b0b1717","type":"http request","z":"438fa8ec879a64ca","g":"b76a76c97733ad5a","name":"Get menu items","method":"GET","ret":"obj","paytoqs":"query","url":"https://www.atagzone.remotethermo.com/api/v2/menuItems/<system>","tls":"","persist":false,"proxy":"","insecureHTTPParser":false,"authType":"","senderr":false,"headers":[],"x":400,"y":420,"wires":[["36b503842cb9647f"]]},{"id":"6bcf679c10c6ea4e","type":"function","z":"438fa8ec879a64ca","g":"b76a76c97733ad5a","name":"","func":"\nreturn {\n    payload:{\n        menuItems : '268,250,243,267,248,2,14,54,115,122,123,124,125,129,1',\n    },\n    headers :{\n        'ar.authToken' : msg.payload\n    }\n};","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":320,"y":360,"wires":[["94406c151b0b1717"]]},{"id":"36b503842cb9647f","type":"function","z":"438fa8ec879a64ca","g":"b76a76c97733ad5a","name":"","func":"if (msg.payload && msg.payload.length)\n{\n    var data = msg.payload;\n    \n    return {\n        payload : {\n            roomtemperature: data.find(d => d.id == 2).value,\n            outdoortemperature: data.find(d => d.id == 1).value,\n            chflow: data.find(d => d.id == 54).value == 1 && data.find(d => d.id == 129).value == 1 ? data.find(d => d.id == 123).value : 0,\n            chreturn: data.find(d => d.id == 54).value == 1 && data.find(d => d.id == 129).value == 1 ? data.find(d => d.id == 124).value : 0,\n            chsetpoint: data.find(d => d.id == 122).value,\n            flame: data.find(d => d.id == 54).value,\n            heating: data.find(d => d.id == 129).value,\n            desiredroomtemperature: data.find(d => d.id == 14).value,\n            power: data.find(d => d.id == 125).value,\n            pump: data.find(d => d.id == 115).value,\n            wp_chflow: data.find(d => d.id == 250).value,\n            wp_chreturn: 0,\n            wp_chsetpoint: data.find(d => d.id == 268).value,\n            wp_outdoortemperature: data.find(d => d.id == 267).value,\n            wp_compressorfrequency: data.find(d => d.id == 248).value,\n        }\n    };\n}","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":560,"y":420,"wires":[["7bf3b5d47602e74c"]]},{"id":"7bf3b5d47602e74c","type":"debug","z":"438fa8ec879a64ca","g":"b76a76c97733ad5a","name":"debug 1","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":700,"y":420,"wires":[]}]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
@DanTm

Wat is van onderstaande link nu <yoursystem>

https://www.atagzone.remo...nuItem=0&breadcrumbPath=0

Krijg namelijk de foutmelding:

8-2-2023 16:09:54node: 36b503842cb9647f
function : (error)
"TypeError: Cannot read properties of undefined (reading 'value')"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel1978
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmoi0Ik-vTgE-DzjKUEzHeQqvNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yIc7u03HgcXqTJzi3BZ2Yv3Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Michel1978 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:10:
@DanTm

Wat is van onderstaande link nu <yoursystem>

https://www.atagzone.remo...nuItem=0&breadcrumbPath=0

Krijg namelijk de foutmelding:

8-2-2023 16:09:54node: 36b503842cb9647f
function : (error)
"TypeError: Cannot read properties of undefined (reading 'value')"
F0AD4E27635D

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:17
Aangezien hier veel ATAG techneuten aanwezig zijn.

Wij hebben hier een hybrid all 4kw uit 2020 dus met het oude koelgas.

Echter ondervinden wij een probleem
Wij krijgen storingscode 937 geen circulatie op de zone thermostaat.

Wij hebben de volgende configuratie
Warmtepomp moet een buffer van 500liter op 40 graden houden op de onderste wisselaar.

Vloerverwarming zit met een externe pomp op de bovenste wisselaar met een vaste temperatuur van 24 graden geregeld met een servo klep 0-10v
Zodra het external heating contact wegvalt (zodra de zone thermostaat op temperatuur is) dan gaat de externe pomp+ besturing uit.

Echter krijgen we de code 937 zodra het warm genoeg is volgens de zone. Om de 15-30min

Wat kan dit betekenen?

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zojuist gebeld. De wp komt 12 en 13 april. Vrijdag komt de voorman nog even langs om door te spreken wat ik kan/moet voorbereiden.
Ben benieuwd of we nog koude dagen krijgen na half april 😅😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-sittard
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-02 15:14
@Michel1978
Ik heb een soortgelijk probleem denk ik en kan wel wat hulp gebruiken. De unit gebruikt veel te veel energie, blijft maar instabiel , en cv komt ook nog eens regelmatig in.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gp-4ZmbEI3wfu3O4dco3Cqov0e0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOc2d02zN7QGUeGsUBMTayjK.jpg?f=fotoalbum_large

Wie kan me helpen om hem goed in te regelen. Ik heb de zone thermostaat. Ik heb er geen Neoz bijgekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
H-sittard schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:36:
@Michel1978
Ik heb een soortgelijk probleem denk ik en kan wel wat hulp gebruiken. De unit gebruikt veel te veel energie, blijft maar instabiel , en cv komt ook nog eens regelmatig in.[Afbeelding]

Wie kan me helpen om hem goed in te regelen. Ik heb de zone thermostaat. Ik heb er geen Neoz bijgekregen.
Je kunt instellen dat de cv ketel niet gebruikt moet worden. Zet je het op automatisch dan kun je ook instellen of dit bv elke defrost moet gebeuren, of minder vaak.
Verder zie ik niet direct een extreem energie verbruik. 1500-2000 watt doet die van mij ook de hele dag door bij dit weer.
Ligt erg aan het warmteverlies van je huis.

Wat bedoel je verder met instabiel? Elk uur een defrost misschien? Want dat is met dit weer vrij normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-sittard
Als ik de unit op alleen warmtepomp laat staan, dan haalt hij de temperatuur niet. Dus eigenlijk regelmatig de cv erbij. Zelfs bij 10 graden buiten pakt hij de cv erbij. Dat is toch wel vreemd of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-sittard
Trouwens, ik gebruik de Atag 36i cv ketel met de Atag energion hybrid met de Atag zone thermostaat. Nu lees ik al jullie feedback , en vraag ik met af waar ik zaken zoals stooklijn kan aanpassen? Ik heb er geen neoz bij gekregen. En volgens mij zitten er in de 36i interface van de cv heel veel instellingen niet. Ik zou eigenlijk een pro account moeten hebben… ervaringen?
Pagina: 1 2 ... 17 Laatste