tim_b schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 06:20:
@
tcw82 als ik het goed begrijp maakt die bij de instellingen 4.2.1 ruimte sensor (4.8.3 op ruimtesensor bij gebruik Atag one zone) te lage temperaturen? Waardoor die ook gaat pendelen omdat die te snel de gewenste aanvoertemperatuur bereikt en niet kwijt kan.
4.2.4 proportionele invloed zou je dan hoger moeten zetten. War kijkt naar stooklijn, kamerthermostaat naar 4.2.4 * (verschil gewenst en gemeten kamertemperatuur) + parallele verschuiving.
Ik weet niet precies welke warmtepomp je hebt en of je al gebruik maak van een aanleg thermostaat. Maar anders zou je de aanvoertemperatuur na het buffervat kunnen gebruiken als meetpunt in 1.1.8
Hallo @
tim_b , Het grootste probleem is hier nu in de kamer en wordt wel aangeduid met PEBKAC. Maar er spelen 3 hoofdproblemen.
1. Er is geluidsoverlast in hele specifieke frequenties. (73Hz, 88 Hz, om maar 2 te noemen)
2. Er is een comfort probleem.
3. Behoefte om te weten of het allemaal loopt zoals het hoort.
Probleem 1: wordt "verlicht" door de WP korte "hoogvermogen" run te laten maken. Hoogvermogen is dat er 40 graden water gemaakt wordt, de kamer temperatuur gaat golven (tussen 29,2 en 20,5 bijvoorbeeld).
De verlichting komt dan uit het feit dat de WP snel voorbij de "probleem" gebieden in frequentie gaat en er dus nauwelijks last is in de woning. Deze manier van draaien kan met 2 routes bereikt worden:
a) Hoge aanvoer "verplichten".
b) WAR regeling (althans, dat ontdekte ik hier, stooklijn 0,2 gaf al van dat gedrag)
Voorbeeld van dit "heet water" gedrag op de afbeelding linksonder.
De bovenste lijn is het vermogen. Onderste bundel aan lijnen zijn temperaturen in het water gemeten door het huis. De groene lijn is de woonkamer temp. De 2e afbeelding geeft mooi weer wat ik bedoel met de woonkamer temp gaat golven.
/f/image/f3ayj7WsRD8uHslDOXQztoS4.png?f=fotoalbum_large)
Afbeelding1
/f/image/PcuPIBggypYGBIwj01Pn95BF.png?f=fotoalbum_large)
Afbeelding 2.
Dat is eigenlijk niet echt een probleem, ik wilde alleen zoeken naar een rustiger loop van de WP, minder golven en daarmee meer stabiliteit in de woonkamer. (links in de grafiek noem ik niet golven, omdat dit de defrosts zijn).Dat laatste haakt mooi in op de 2 uit het lijstje bovenaan.
De woning warmt met zonlicht snel op in de winter. De kamertemperatuur kan in de ochtend zomaar van 19,5 naar 22 graden oplopen enkel door zon in straling. Zie afbeelding 3. Belangrijk om te weten, de temperatuur in deze grafiek is niet gelijk aan wat de thermostaat meet. Die twee waardes liggen bijna 0,5 hele graad uit elkaar, dus in dit plaatje was de minimale temperatuur in de woonkamer echt onder de 19,1 gezakt, terwijl de vraag temp 19,5 was. (dit maakt het allemaal niet makkelijker)
Afbeelding 3: woonkamer temp en zonlicht
Wanneer de zon op de woonkamer is gekomen, stopt de WP, alles gaat uit. Dan gaat de zon uit het raam (7 meter raam van 2 meter hoog op zuid/west) en begint de temp te zakken, deze blijft dan zakken tot de 19,2 wordt aangetikt op de thermostaat, en dan gaat alles weer draaien. Echter, dat is vaak ook rond etenstijd en daar reageert de temperatuur ook weer op en gaat de wp regelmatig weer uit. (in WAR of niet). De woning blijft afkoelen en oncomfortabel aanvoelen. Ook al is de ruimte soms nog best "boven" de 19,5, door de afkoeling in de ruimte voelt dat niet lekker.
Nu is het zo dat de "winter" niet heeft geholpen, beetje tweaken aan het systeem terwijl het buiten vriest geeft mogelijk niet de meest betrouwbare informatie.
Gisteren ging het helemaal mis, de warmtepomp bleef enkel op 250 watt draaien met een soort stuiptrekkingen naar 600 en deed verder niets meer. 250 Watt is 22 graden water als hij dat al haalt. Toen ben ik de ("geleende") documenten van de installateur doorgaan lopen, staan ook in de TS. En daarmee heb ik alles teruggezet zoals het zou moeten zijn met een thermostaat gestuurde opstelling. Daarin ontdekte ik dat de "ruimte invloed" waarschijnlijk altijd al "verkeerd" stond. Veel andere dingen heb ik bewust mee gespeeld, maar die ruimte invloed was voor mij een vreemde.
Alles teruggezet rond 1800 gisteren avond en de afgelopen 12 uur heb ik dit beeld:
:strip_exif()/f/image/ks1JO2UErLqjFl35ULljIgsv.jpg?f=fotoalbum_large)
Afbeelding 4: geel is woonkamer temp "ingezoomd" aanvoer en vermogen ook zichtbaar. rood/geel/blauw zijn aanvoer en retour van o.a. de woonkamer. En dan komen we eindelijk bij puntje 3 uit de opening.
Het uitpluizen van de verschillende energie stromen in de woning waren een 3e reden om te gaan rommelen met (voornamelijk) pompsnelheden. Alleen die zie je dan weer nergens terug in de grafieken, niet direct althans.
Op dit moment loopt het systeem stabiel en is het al de hele dag nagenoeg 19,5 op de thermostaat in de woonkamer.