Stooklijn is hoe schuin de lijn loopt. Hogere stooklijn is sneller een hogere aanvoertemperatuur. De offset is de parallelle verschuiving. Een paar paginas terug staan een paar teken freubels met uitleg.Legendhidde schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:59:
[...]
Ontzettend bedankt voor het meedenken! Ik had voorheen altijd een nachtverlaging van 2 graden, overdag rond de 20 en 's nachts 18, maar ik heb de afgelopen weken geprobeerd dat te stoppen door overdag 20 en 's nachts 19 te handhaven. Ik moet nog even kijken wat en of dit een besparing brengt.
Het Brink Elan systeem is m'n enige afgifte systeem. Die hebben de installateurs ingesteld op een maximale uitvoer van 40 en fan snelheden waar het niet erg warm van werd (krijg je als je de boel in de zomer installeert). Zelf uiteindelijk de fan snelheden omhoog geschroeft maar nooit aan de temperatuurinstellingen gezeten.
De warmtepomp aanvoer staat op een offset van -5, dus die gaat nooit hoger dan 55 (installateur heeft dit ingesteld en aangeraden dat niet aan te passen) stooklijn staat op 1,5 vanaf de installateur. Nou ben ik altijd in om deze waardes aan te passen, en sinds ik de oplossing voor dit probleem heb gevonden zou ik daar ook iets mee doen. Ik heb alleen nog niet zo goed kunnen begrijpen wat het verschil tussen de stooklijn en de offset nou is.
Neoz staat goed afgesteld nu, ik heb de stroomkosten erin staan maar snapte de kosten voor gas niet echt, die gaat dus blijkbaar per 10 cent, dus gas stond al die tijd ook op 99 omdat ik niet wist hoe ik 1,43 euro moest instellen. Dit heb ik eerst gedaan, maar ik merkte niet heel veel verschil. Het zou wel uitleggen waarom de cv nooit aan springt.
Het echte probleem zat hem in de Brink instellingen. Omdat de CV nogal veel pendelde heb ik de maximale uitvoertemperatuur van de Brink verhoogd van 40 naar 55, zodat de cv ketel z'n warmte wat langer kwijt kan voordat de Brink hem uit forceert. De ketel zelf ook wat verlaagt, een instelling "Gew Wrde aanv ruimtetherm" en ik hoop dat ik hiermee goed begrepen heb dat dit de instelling voor de aanvoer temperatuur is, die heb ik van 80 naar 65 gezet. Zodat hij hopelijk ook niet zo snel meer uit gaat.
Nu het echte probleem, de Brink had ik van 40 naar maximale uitvoer van 55 gezet. Maar de fan curve heb ik alleen gelaten. Dit resulteerde erin dat bij temperaturen rond de 40 de fan veel minder hard blies, wat de retourtemperatuur van de Elan niet genoeg verlaagde en dit zorgde bij de Atag systemen ervoor dat hij dacht dat er niet heel veel warmtevraag was. Ik heb de fan curve een stuk verhoogd en nu wordt het huis weer prima warm, en niet eens door de cv ketel.
Wat je doet is die lijn (de stooklijn) letterlijk iets omhoog of om laag verschuiven.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rra8XKKfu2JwpEcYJQ7SFgcz.jpg?f=user_large)
De lijn loopt parallel aan de andere, maar hoger of lager. In het voorbeeld is het een "plus" van 5 met een stooklijn van 0,6.en ook nog een min en max temp (de horizontale stukken).
/f/image/icpSqZNSa7D5ZkeBkXhe4Jpn.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/KD013HnSOAyNoq1y5JE6Kpeu.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/fVdh2HhtGLfi7c0hXgLL7MIG.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/j9214hEI9L8e1xP3zBRK6RYc.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/vZcxQOaczu95vBWUYLVAK8yx.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/yA10KkakzIHrEk2EtkZ7uIND.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/507M1gVP6dxIj88eE9c31i7I.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hTm5UHVajKfsrAD7r6GaqBHC.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/7QFFEn7TpvUYQ9GRgUWFt3ZK.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/WsIKYEKLNCRrzr7F3ma3RgZr.png?f=user_large)
/f/image/YmUQktlsneFsgKAi6xkpCEdw.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aplKBAXtxqCc3WLBquLNzGRo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/M4bELazcuVLZlLcrkPhakzXT.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/rOhNI623vY8IPf4CiFgYBWXU.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/UUEA9ZslE69yOrx6wK7YfnX2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kcYTVg2flODp9YtzRGOibT6Y.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ubcIE3lDgVykwVflt3xeQu5L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mjVTdQzLLyW95bMISXcNKGMm.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/PbtwUEgSpR9VXG8XTZF9FNkN.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Cc22Gs034zP1ENbhA9EiGW5m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RtkS82nSFefIFxnz1lKndZ94.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XJSICNIzwMkIlraM3JaMvPk4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UKJVTvqsyszgOxOMUeCgRpO6.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/gEhrVnezvoi5P4Qp0z1GCimN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Hf77MIvregRESzGX0tgI7XXY.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/Krx8sIRqdzkcsRcNH2j3pRMU.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/SEhJKNbqgBGQ8CqYAAjN849x.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/zoiVcCFTUvq7PenioNeCr0CC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Dx9kHmYuByNxMINlpsthW0lS.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/M4bELazcuVLZlLcrkPhakzXT.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/bmd8eFlINDPkS1qu1Sz8JlA3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/lrazszZS4z6HAuF9qj6FRiyA.png?f=fotoalbum_large)