Dat is eigenlijk perfect. Hoe hoger de Ta hoe meer moeite een wp het heeft. Dus wat je kunt doen om dat te ondervangen is de temperatuur verlagen icm een hogere flow. En als je Ta zo laag is dat het comfortabel is en niet de hele dag als een gek schakelt omdat de retour bijna net zo hoog is als de aanvoer dan zit je goed.tcw82 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:48:
[...]
Ah dank dat is helemaal helder.
(voor de beeldvorming: ik doe met de ATAG nu tussen de 15 en 25 kwh per dag over de afgelopen 10 dagen, daar zit wel wat gerommel met instellingen tussen, op volledig WAR met 20 graden constant in de woonkamer is het meer richting de 22 / 25 kwh per dag. Geen gas, dat dan weer niet. ) Aanvoer is dan max 28 graden, hij ken nie harder nie.
Die kan ik niet volgen ? Je denkt dat de flow hoger is nu er een pomploze verdeler inzit ,dat kan ik volgen, al vind ik 1 liter per minuut per groep (8 groepen in die verdeler) wel wat tegenvallen. Ik heb geen vergelijking met daarvoor, omdat die verdeler geen flowmeters had.Dashlane schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:37:
[...]
Andere verdeler -> meer flow -> lagere Ta nodig.
Wat ik niet kan volgen, de Atag software wil (op basis van de gekozen instellingen) een Ta maken van bijvoorbeeld 31 graden en dat lukt gewoon niet. Het blijft hangen op 28,5 misschien.
Dank voor deze vertrouwens boost. Blijft over, waarom kan het mormel geen water van heter dan 28 graden maken (als het min 5 wordt (volgende week stond zo iets op de planning geloof ik) is een hogere Ta wel nodig om niet te hard af te koelen in de nacht.Dashlane schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:53:
[...]
Dat is eigenlijk perfect. Hoe hoger de Ta hoe meer moeite een wp het heeft. Dus wat je kunt doen om dat te ondervangen is de temperatuur verlagen icm een hogere flow. En als je Ta zo laag is dat het comfortabel is en niet de hele dag als een gek schakelt omdat de retour bijna net zo hoog is als de aanvoer dan zit je goed.
Delta T is ca. 5 graden.
Ik haak even bij je in.tcw82 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:55:
[...]
Dank voor deze vertrouwens boost. Blijft over, waarom kan het mormel geen water van heter dan 28 graden maken (als het min 5 wordt (volgende week stond zo iets op de planning geloof ik) is een hogere Ta wel nodig om niet te hard af te koelen in de nacht.
Delta T is ca. 5 graden.
Ik lees even dit topic snel door en ik zie de volgende zaken :
3 vloerverwarming verdelers waarbij de flowmeters allemaal staan ingesteld op 1 liter per minuut ?
Klopt dit?
En om een hogere aanvoer temperatuur te realiseren zal je de flow wan de warmtepomp wat kunen verlagen .
Lagere flow is een hogere aanvoer temperatuur bij hetzelfde opgenomen vermogen.
Ja, de Hybrid All module heeft onderaansluitingen, de Hybrid Zone heeft bovenaansluitignen. Maar de flow door de echte open verdeler (mengverdeler, de dikke buis tussen de aansluitingen) blijft hetzelfde.tcw82 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:20:
[...]
4 onderaan, daarvan gaan er 2 door naar boven en zitten dan weer vast op de bovenkant.
dus 4, maar als je snel kijkt 6.
[Afbeelding]
De vloerverwarmingsverdeler voor de badkamer is nog van hetzelfde soort als die uit de woonkamer.
gescheiden aan en afvoer, waarbij de pomp aan de aanvoer zuigt en de leidingen in drukt. (althans dat is de bedoeling). Als de pomp aangaat (want staat nu uit) gaat de aanvoer niet omhoog, maar de retour wel (in temperatuur).
De radiatorknop is er al een poosje vanaf.
Thermisch vermogen gebaseerd op in en uit temperatuur en de flow die ik aflees van de 2 flowmetertjes komt uit op zo een 200 watt (na dat ik wat had zitten pielen) daarvoor kwam hij niet verder dan 90 watt.
Er is amper 1 graad verschil tussen aan en afvoer met een flow van 2 liter per minuut gaat dat hard onderuit. (mogelijk zit er nog iets fout in de berekening, dat kan ik nu niet nakijken).
Verwijderen van de pomp (plaatje van de pompset hieronder) staat op de planning.
[Afbeelding]
Misschien dat ik dan mijn huidige circulatie pomp kan vervangen door deze uit het plaatje... grundfors alpha...2...
Qua verdeler foto, als je verdeler pomp uit staat, zal de flow door je vloerverwarmingsleidingen heel laag zijn, omdat warm CV water dat via de toevoer binnen komt (via de kraan met de thermostaatknop) eigenlijk direct weer via de afvoer je systeem verlaat. Dit is de weg van de minste weerstand. Vandaar ook dat bij inschakelen van de pomp de aanvoertemp (meter op de verdeler neem ik aan) niet omhoog gaat (want daar loopt al warm aanvoerwater doorheen) maar de afvoer wel (want daar komt nu warmer water uit de vloer doorheen).
Als je aanvoertemperatuur niet hoger gaat worden dan 30 a 35 graden, kan je het beste dit hele pompblok er tussenuit halen, en de aanbvoer/afvoer rechtstreeks op de verdelerbuis aansluiten. Of je pomp gewoon aan laten staan.
Als de pomp qua hoogte past, kan je inderdaad je WIlo pomp vervangen door deze Alpha-2.
Nothing is a problem once you've debugged the code
Waar meet je die 28,5 graden ? Is dat een waarde die de WP buitenunit doorgeeft, of meet je dat op de uitstrrom leiding van je open verdeler ?tcw82 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:53:
[...]
Die kan ik niet volgen ? Je denkt dat de flow hoger is nu er een pomploze verdeler inzit ,dat kan ik volgen, al vind ik 1 liter per minuut per groep (8 groepen in die verdeler) wel wat tegenvallen. Ik heb geen vergelijking met daarvoor, omdat die verdeler geen flowmeters had.
Wat ik niet kan volgen, de Atag software wil (op basis van de gekozen instellingen) een Ta maken van bijvoorbeeld 31 graden en dat lukt gewoon niet. Het blijft hangen op 28,5 misschien.
Want het kan best zijn dat het warme water met 30 graden je buitenunit verlaat, maar ondertussen 1.5 graad afkoelt voordat het je in-huis circuit in gaat.
Ow dat kan die wel hoor.. Hier (ODM 80T) is de uitgaande watertemperatuur flink hoger.tcw82 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:55:
[...]
Dank voor deze vertrouwens boost. Blijft over, waarom kan het mormel geen water van heter dan 28 graden maken (als het min 5 wordt (volgende week stond zo iets op de planning geloof ik) is een hogere Ta wel nodig om niet te hard af te koelen in de nacht.
Delta T is ca. 5 graden.
De verdeler heeft geen verbinding tussen warme en koude kant. daar zit een TLV ventiel in. warm water moet door de stilstaande pomp en dan via de 2 groepen naar de koude kant.DaRealRenzel schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:40:
[...]
Ja, de Hybrid All module heeft onderaansluitingen, de Hybrid Zone heeft bovenaansluitignen. Maar de flow door de echte open verdeler (mengverdeler, de dikke buis tussen de aansluitingen) blijft hetzelfde.
Qua verdeler foto, als je verdeler pomp uit staat, zal de flow door je vloerverwarmingsleidingen heel laag zijn, omdat warm CV water dat via de toevoer binnen komt (via de kraan met de thermostaatknop) eigenlijk direct weer via de afvoer je systeem verlaat. Dit is de weg van de minste weerstand. Vandaar ook dat bij inschakelen van de pomp de aanvoertemp (meter op de verdeler neem ik aan) niet omhoog gaat (want daar loopt al warm aanvoerwater doorheen) maar de afvoer wel (want daar komt nu warmer water uit de vloer doorheen).
Als je aanvoertemperatuur niet hoger gaat worden dan 30 a 35 graden, kan je het beste dit hele pompblok er tussenuit halen, en de aanbvoer/afvoer rechtstreeks op de verdelerbuis aansluiten. Of je pomp gewoon aan laten staan.
Als de pomp qua hoogte past, kan je inderdaad je WIlo pomp vervangen door deze Alpha-2.
De pompgroep deleten is het plan, daarmee sluit ik alles uit in die hoek dat roet in het eten kan gooien.
Deze temp word gemeten aan de leiding vanuti de WP, maar wel pas in de woning en aan de buitenkant met een strak tegen de leiding aangelegde sensor. Als het setpoint van de buitenunit 27 is, meet ik ook 27 op die aanleg sensor. Bij 28 lukt dat ook, en net met wat pielen in de instellingen heb ik zelfs de 30,8 gehaald.DaRealRenzel schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:43:
[...]
Waar meet je die 28,5 graden ? Is dat een waarde die de WP buitenunit doorgeeft, of meet je dat op de uitstrrom leiding van je open verdeler ?
Want het kan best zijn dat het warme water met 30 graden je buitenunit verlaat, maar ondertussen 1.5 graad afkoelt voordat het je in-huis circuit in gaat.
Ik lijk het niet nodig te hebben (28 graden houd het hele huis op 20 graden) . er gaat gewoon iets mis in mijn brein als ik niet snap waarom het apparaat niet doet wat ik verwacht of vraag.DaRealRenzel schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:44:
[...]
Ow dat kan die wel hoor.. Hier (ODM 80T) is de uitgaande watertemperatuur flink hoger.
Als je het debiet , en de delta t weet kan je het geleverde vermogen bereken .tcw82 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:50:
[...]
Ik lijk het niet nodig te hebben (28 graden houd het hele huis op 20 graden) . er gaat gewoon iets mis in mijn brein als ik niet snap waarom het apparaat niet doet wat ik verwacht of vraag.
weet je dat zeker ? Bijna alle vloerverwarmings-verdelers hebben een vorm van mengruimte tussen aanvoer en retour, om te voorkomen dat er te heet aanvoerwater de vloer in gaat. Daardoor wordt heet aanvoerwater met koud retourwater uit de vloer gemengd.tcw82 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:47:
[...]
De verdeler heeft geen verbinding tussen warme en koude kant. daar zit een TLV ventiel in. warm water moet door de stilstaande pomp en dan via de 2 groepen naar de koude kant.
De pompgroep deleten is het plan, daarmee sluit ik alles uit in die hoek dat roet in het eten kan gooien.
Volgens jouw afbeelding heb je deze: https://www.magnumheating...pomp-temperatuurregelaar/ Tekst daarbij:
Deze temperatuurregelaar maakt de MAGNUM Open verdelers geschikt voor hoogtemperatuursystemen. De regelaar mengt het warme aanvoerwater vanaf de ketel terug om de juiste temperatuur voor het vloerverwarmingssysteem te verkrijgen.
dat mengen van het warme aanvoerwater doet die dus met het koudere retourwater uit de vloer.
Als er geen verbinding tussen warme en koude kant zou zitten, dan kan je pomp geen circulatie verzorgen zodra je aanvoer ventiel dicht gaat. want dan is er geen aanvoer van water meer.
[ Voor 20% gewijzigd door DaRealRenzel op 30-01-2026 14:49 ]
dat je huis warm wordt das okee, maar dat je pomp niet het gewenste setpoint haalt is vreemd. Wellicht dan toch omdat de pomp op een delta T van 5 graden zit te werken, en de retour onder de 25 graden zit ?tcw82 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:50:
[...]
Ik lijk het niet nodig te hebben (28 graden houd het hele huis op 20 graden) . er gaat gewoon iets mis in mijn brein als ik niet snap waarom het apparaat niet doet wat ik verwacht of vraag.
Een 5kw warmtepomp met een debiet van 15 liter per minuut en een delta t van 5 levert al 5kwDaRealRenzel schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:53:
[...]
dat je huis warm wordt das okee, maar dat je pomp niet het gewenste setpoint haalt is vreemd. Wellicht dan toch omdat de pomp op een delta T van 5 graden zit te werken, en de retour onder de 25 graden zit ?
Dat het setpoint dan niet gehaald wordt is niet zo vreemd
Dat klopt als een bus, dat vindt mijn houtje-touwtje thermisch vermogen meter ookRamon_1984 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:14:
[...]
Een 5kw warmtepomp met een debiet van 15 liter per minuut en een delta t van 5 levert al 5kw
Dat het setpoint dan niet gehaald wordt is niet zo vreemd
Uiteraard ga ik nu twijfelen.DaRealRenzel schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:47:
[...]
weet je dat zeker ? Bijna alle vloerverwarmings-verdelers hebben een vorm van mengruimte tussen aanvoer en retour, om te voorkomen dat er te heet aanvoerwater de vloer in gaat. Daardoor wordt heet aanvoerwater met koud retourwater uit de vloer gemengd.
Volgens jouw afbeelding heb je deze: https://www.magnumheating...pomp-temperatuurregelaar/ Tekst daarbij:
Deze temperatuurregelaar maakt de MAGNUM Open verdelers geschikt voor hoogtemperatuursystemen. De regelaar mengt het warme aanvoerwater vanaf de ketel terug om de juiste temperatuur voor het vloerverwarmingssysteem te verkrijgen.
dat mengen van het warme aanvoerwater doet die dus met het koudere retourwater uit de vloer.
Als er geen verbinding tussen warme en koude kant zou zitten, dan kan je pomp geen circulatie verzorgen zodra je aanvoer ventiel dicht gaat. want dan is er geen aanvoer van water meer.
Ik heb er toen bewust naar gezocht en een versie gekocht die HT en LT aankon en kon worden ingeregeld met een ventiel aan de zijkant. (net als met mijn (nu ex) verdeler van de begane grond).
Dat ventiel zit op de onderste "balk" links en staat dicht, ik kan het eens open draaien, misschien staat ie "verkeerd om".
Ltv verdeler heb je niet echt nodig , beetje zonde van het geld geweest.tcw82 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:07:
[...]
Uiteraard ga ik nu twijfelen.
Ik heb er toen bewust naar gezocht en een versie gekocht die HT en LT aankon en kon worden ingeregeld met een ventiel aan de zijkant. (net als met mijn (nu ex) verdeler van de begane grond).
Dat ventiel zit op de onderste "balk" links en staat dicht, ik kan het eens open draaien, misschien staat ie "verkeerd om".
Bij de meeste merken is het inderdaad inbus naar binnen draaien om de verdeler niet meer te laten mengen.
En zorg ervoor dat de pomp op de verdeler wel aan staat, niet met een schakelaar etc aan laten gaan .
En ik las dat alle groepen dezelfde liter per minuut hebben ?
[ Voor 11% gewijzigd door Ramon_1984 op 30-01-2026 17:06 ]
Kan dat vanuit de stooklijn komen, ik heb geen atag maar ik zie dat ze een kamer thermostaat gebruiken ?tcw82 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:00:
[...]
Dat klopt als een bus, dat vindt mijn houtje-touwtje thermisch vermogen meter ook. Waar ik vooral mee worstel(de) is dat als de unit "zelf" bedenkt dat hij aanvoer X graden moet maken, dat hij dan X gaat proberen te maken maar niet in staat is dat te doen en zichzelf dan helemaal een slag in de rondte gaat defrosten en maximaal (electrisch) vermogen vragen zonder dan iets met de flow te doen (die is bij hoog e-vermogen eigenlijk altijd 17 l/m). Het is niet erg, het is alleen frustrerend als je dat waarneemt maar niet instaat lijkt om het (positief) te beïnvloeden. Ik zie het misgaan, maar kan het niet corrigeren.
Wat dus in feite betekent dat je een warmtepomp met ruimtecompensatie sturing hebt , is het dan mogelijk om de invloed van de thermostaat hoger of lager te zetten ?
De flow van de 8 groepen op de bgg is inderdaad 1 L/m. Als ik de bgg helemaal openzet is die 1 L/m de max.Ramon_1984 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:08:
[...]
Ik haak even bij je in.
Ik lees even dit topic snel door en ik zie de volgende zaken :
3 vloerverwarming verdelers waarbij de flowmeters allemaal staan ingesteld op 1 liter per minuut ?
Klopt dit?
En om een hogere aanvoer temperatuur te realiseren zal je de flow wan de warmtepomp wat kunen verlagen .
Lagere flow is een hogere aanvoer temperatuur bij hetzelfde opgenomen vermogen.
De zolder had ik die ook zo ingesteld. (5X)
De badkamer is 2 groepen en die had ik ook geknepen naar 1 L/m.
De badkamer groepjes zijn VEEEL korter en komen respectievelijk op 2 en 3 liter per minuut als ik alles helemaal openzet, die staan nu geknepen naar 1 liter / minuut.
Al deze flow waardes zijn obv die kijkglaasjes.
je bent in het ATAG topicRamon_1984 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:05:
[...]
Kan dat vanuit de stooklijn komen, ik heb geen atag maar ik zie dat ze een kamer thermostaat gebruiken ?
Wat dus in feite betekent dat je een warmtepomp met ruimtecompensatie sturing hebt , is het dan mogelijk om de invloed van de thermostaat hoger of lager te zetten ?
bij ATAG kan je kiezen
kamerthermostaat,
puur WAR
of een combinatie van beide.
ik draai nu op puur WAR, dan neemt hij enkel de buiten sensor.
Wat zonde was of niet, ligt natuurlijk aan de situatie die van toepassing was op het moment van installeren. Toen was het een mengverdeler, die geschikt moest zijn voor HTV maar waarbij we wisten dat er een dag kwam dat hij LTV moets worden.Ramon_1984 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:00:
[...]
Ltv verdeler heb je niet echt nodig , beetje zonde van het geld geweest.
Bij de meeste merken is het inderdaad inbus naar binnen draaien om de verdeler niet meer te laten mengen.
En zorg ervoor dat de pomp op de verdeler wel aan staat, niet met een schakelaar etc aan laten gaan .
En ik las dat alle groepen dezelfde liter per minuut hebben ?
Heren @Ramon_1984 @DaRealRenzel .
De installateur heeft bij @tcw82 een beroerde installatie afgeleverd.
Hij is al een week of 3 bezig om een fatsoenlijke installatie te creeren.
De frustraties bij hem zijn hoog voor al om dat er ook "vreemde aanbevelingen" gedaan worden.
Een fatsoenlijk installatie is dus weg met de pompen, en leidingen voorzien van correcte ontluchting.
Vloer verdelers vervangen door gewone ( en NIET de omgebouwde met wet klepjes omzetten .. geeft weerstand !!!!!) ...en niets is zonde van het geld !!!!
En de installateur was even vergeten hydraulisch actief of non actief ..!!
Doe het goed ...stap voor stap, geen geknoei want dan blijf je twijfelen !!!!!.
Nu kan hij tenminste de flow zien en dat per buis !!... meten is weten ..
En zijn extra pomp ( die straks weg gaat ) om die op een "huisje" regeling zetten is helemaal onzin.
Je zet 2x een blackbox regeling in serie . dus je weet NIET wat er gebeurd..
Als er problemen zijn( nu dus) moet je die stap voor stap oplossen en niet zoveel adviezen geven die kant nog wal raken ..eerst correct afgifte systeem !!! en leidingen.
Dan kan je kijken naar de instellingen en wat er nog meer fout gaat, wat nog niet gezien is.
De frustraties bij hem zijn hoog voor al om dat er ook "vreemde aanbevelingen" gedaan worden.
Een fatsoenlijk installatie is dus weg met de pompen, en leidingen voorzien van correcte ontluchting.
Vloer verdelers vervangen door gewone ( en NIET de omgebouwde met wet klepjes omzetten .. geeft weerstand !!!!!) ...en niets is zonde van het geld !!!!
En zijn extra pomp ( die straks weg gaat ) om die op een "huisje" regeling zetten is helemaal onzin.
Als er problemen zijn( nu dus) moet je die stap voor stap oplossen en niet zoveel adviezen geven die kant nog wal raken ..eerst correct afgifte systeem !!! en leidingen.
Dan kan je kijken naar de instellingen en wat er nog meer fout gaat, wat nog niet gezien is.
Helemaal mee eens !X21r schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:03:
...
...
Twee pompen in serie zetten is sowieso al geen goed idee, tenzij je goed weet wat je doet (b.v. bij een boosterpomp).
Maar in deze opzet met verschillende hydraulische circuits weet je niet hoe één en ander gaat werken. Iedere pomp heeft zijn eigen pompkarakteristiek en ieder circuit zijn eigen leidingkarakeristiek (leidingverliezen). Dat leidt tot een mix die je niet kan voorspellen.
De waterpomp in de warmtepomp wordt PWM geregeld en die is gebaseerd op aansturing van één hydraulisch circuit. Maar hier zijn ook nog één of meer vvw-pompen met een constante druk of een constante flow die de regeling bij de warmtepomp op een onbekende manier beïnvloeden.
Welke circuits bedoel je dan? ik heb geen scheiding in dit systeem. (althans niet dat ik weetarpeggio schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:27:
[...]
Helemaal mee eens !
Twee pompen in serie zetten is sowieso al geen goed idee, tenzij je goed weet wat je doet (b.v. bij een boosterpomp).
Maar in deze opzet met verschillende hydraulische circuits weet je niet hoe één en ander gaat werken. Iedere pomp heeft zijn eigen pompkarakteristiek en ieder circuit zijn eigen leidingkarakeristiek (leidingverliezen). Dat leidt tot een mix die je niet kan voorspellen.
De waterpomp in de warmtepomp wordt PWM geregeld en die is gebaseerd op aansturing van één hydraulisch circuit. Maar hier zijn ook nog één of meer vvw-pompen met een constante druk of een constante flow die de regeling bij de warmtepomp op een onbekende manier beïnvloeden.
Dat had ik wel... maar die buffer is er uit.
Op dit moment is er een plannetje om e.e.a. aan te pakken en als dat gereed is en alles in huis gaat de zaag weer in de leidingen etc en wie weet kom ik dan champagne brengen of uithuilen.
Effe off topic.tcw82 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:38:
[...]
Op dit moment is er een plannetje om e.e.a. aan te pakken en als dat gereed is en alles in huis gaat de zaag weer in de leidingen etc en wie weet kom ik dan champagne brengen of uithuilen.
:strip_exif()/f/image/XWU8AeUCiyDJYwYqNffJ1ndu.jpg?f=fotoalbum_large)
Vind de kromme leiding zet hem weer recht
volgens mij is het tijd om te gaan tukken...X21r schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:44:
[...]
Effe off topic.[Afbeelding]
Vind de kromme leiding zet hem weer recht
Alle verdelers pomploos maken en ervoor zorgen dat de flow per groep te zien / in te stellen is.tcw82 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:38:
[...]
Welke circuits bedoel je dan? ik heb geen scheiding in dit systeem. (althans niet dat ik weet)
Verder goed kijken of er verder geen bypass in je systeem zit .
En op de intergas ketel plaats je een maximaal temperatuur thermostaat.
Daarna systeem inregelen .
Volgens mij is er weinig aan de hand en doet je wp het gewoon prima.tcw82 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:38:
[...]
Welke circuits bedoel je dan? ik heb geen scheiding in dit systeem. (althans niet dat ik weet)
Als je persee warmer water wilt moet je de flow verlagen, maar dat is niet efficiënt, dus dan moet je gewoon de stooklijn verlagen. Blijkbaar is 28 graden namelijk helemaal prima (misschien kan het zelfs lager ..). Meer dan 5kW vermogen ga je er gewoon nooit uitkrijgen.
Die nodeloze extra pomp mag wel weg, naar ik vermoed dat dat verder weinig verschil gaat maken behalve stroom besparing.
[ Voor 7% gewijzigd door DanTm op 31-01-2026 09:00 ]
Ik draai al 5 jaar met een mengverdeler met pomp en een bypass, gaat helemaal goed. Zonder mengverdeler ga ik mijn radiatoren nooit warm krijgen. Rond de 0 heb ik een aanvoertemperatuur van ongeveer 32 graden, daarmee krijg ik zowel de radiatoren als de vloer prima warm. 21 graden continue in huis.Ramon_1984 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 07:48:
[...]
Alle verdelers pomploos maken en ervoor zorgen dat de flow per groep te zien / in te stellen is.
Verder goed kijken of er verder geen bypass in je systeem zit .
En op de intergas ketel plaats je een maximaal temperatuur thermostaat.
Daarna systeem inregelen .
Je hebt de afgelopen tijd zo veel over problemen gepost dat het niet meer zo duidelijk is hoe jouw systeem in elkaar zit. Recent schreef je o.a.:tcw82 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:38:
[...]
Dat gaf mij de indruk dat je meerdere verdelers hebt, al of niet met een pomp. Als ik dat verkeerd heb gezien, mijn fout...De flow van de 8 groepen op de bgg is inderdaad 1 L/m. Als ik de bgg helemaal openzet is die 1 L/m de max.
De zolder had ik die ook zo ingesteld. (5X)
De badkamer is 2 groepen en die had ik ook geknepen naar 1 L/m.
De badkamer groepjes zijn VEEEL korter en komen respectievelijk op 2 en 3 liter per minuut als ik alles helemaal openzet, die staan nu geknepen naar 1 liter / minuut.
Al deze flow waardes zijn obv die kijkglaasjes.
Een pomp is een actief element in een verwarmingssysteem. Als je meerdere pompen in je systeem hebt, kan dat grote invloed hebben op de waterzijdige (of hydraulische) werking van je systeem. En zeker wanneer je twee pompen in serie hebt.
Mijn punt is eigenlijk dat je de hydraulische kant van een verwarmingssysteem niet moet onderschatten.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het technisch vele malen gemakkelijker is om de waterstroom te beheersen dan de temperatuur in het proces van warmte-opwekking (aanvoertemperatuur). Dat laatste geldt zeker voor een warmtepomp. Het is logisch dat daar de meeste aandacht voor is in dit topic.
[ Voor 27% gewijzigd door arpeggio op 31-01-2026 11:59 ]
Er spelen 2 """ problemen """DanTm schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:56:
[...]
Volgens mij is er weinig aan de hand en doet je wp het gewoon prima.
Als je persee warmer water wilt moet je de flow verlagen, maar dat is niet efficiënt, dus dan moet je gewoon de stooklijn verlagen. Blijkbaar is 28 graden namelijk helemaal prima (misschien kan het zelfs lager ..). Meer dan 5kW vermogen ga je er gewoon nooit uitkrijgen.
Die nodeloze extra pomp mag wel weg, naar ik vermoed dat dat verder weinig verschil gaat maken behalve stroom besparing.
1: herrie. dat moet opgelost worden, al is het maar voor de buren als de buurvrouw van 80+ er ooit tussen uit piept... maar vooral voor mezelf. Als ik wakker wordt van het geluid dat van buiten naar binnen komt gaat er iets niet goed en wil ik daar graag vanaf.
2: de observatie dat de warmtepomp (na het installeren van een hele serie aan temperatuursensoren en het in elkaar frotten van dashboardjes in HA) nooit de 28 graden voorbij leek te komen.
Probleem 2 is een soort witte walvis geworden (kapitein Ahab en de witte walvis) . De vermogens opname schiet door het dak als de aanvoerwenstemperatuur boven de 28 gaat, maar de temperatuur neemt nooit toe. Die witte walvis lijkt nu gevangen, dan wel in het net te zitten, hij moet nog wel even op het dek gehesen worden. Daarmee is dat "probleem" opgelost. De oorzaak en randverschijnselen van die "max-out" op 28 komt zeer waarschijnlijk doordat de WP pomp WEL wil moduleren maar de losse binnen pomp gewoon lekker door kachelt op de stand waar hij op staat.
Al met al is er bijzonder veel informatie uitgewisseld in de afgelopen dagen/weken en heb ik daar zeer veel van geleerd over mijn eigen installatie. Daar ben ik bijzonder dankbaar voor.
Het lijkt mij persoonlijk logisch dat een installatie bij jantje best 100 pompen kan hebben en werkt, en bij pietje alles door de hoofdpomp wordt gedaan. In mijn oude setup draaide er op een goed moment 4 pompen te gelijk, 1 in zijn eigen voedingscircuit naar de buffer tank toe. 3 aan de afname kant van het systeem. Dat gaf hele vreemde situaties als ik terugkijk. Zo heb ik een moment vastgelegd op een van die temperatuur grafieken waarbij de aanvoer en retourtemperatuur "van plek" wisselende als 1 van de 2 vloerverwarmingsverdeler pompen uitging en de andere 2 in dat systeem aanbleven. Initiële gedachten was... "ohshit de aanvoer en retour zitten verkeerd op en de pomp zuigt het tegen de stroom in er doorheen...."
Plaatje van die situatie:
:strip_exif()/f/image/J3deWacGEWmVNSCfSexcApHl.jpg?f=fotoalbum_large)
LETOP, dit is dus geen probleem nu en hoeft ook niet opgelost te worden
Uiteindelijke conclusie is (Denk ik nu) dat de 2 pompen initieel in "balans" waren maar als er 1 uit ging de krachten van de overgebleven pomp sterk genoeg was om de flow door de verdeler die niet meer pompte te beïnvloeden en de temperaturen aan de haal gingen.
Om het nog eens expliciet te zeggen, ik ben bijzonder blij met jullie meedenken en suggesties. Mijn huis is al 3 weken heerlijk warm draaiend op verschillende versie van WAR en de op dit moment op de plank liggende aanpassingen (goede ontluchting, juiste opstelling buiten unit, verwijderen 2 stuks "extra" pompen) denk ik dat het er niet slechter op gaat worden
Correctie.. volgens mij heeft de installateur bij tcw82 een werkende hybride oplossing neer gezet, maar heeft tcw82 zelf aanpassingen gedaan. Zo heeft die zelf de buffer er tussenuit gehaald, de circuit pomp laten zitten, van een vloer verdeler de pomp uit gezet en staat de installatie nu op WP Only.X21r schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:03:
Ik geef dan ook geen vreemde aanbevelingen, ik reageer op zijn posts.
Qua puntje herrie. Een tijd geleden had mij. Buitenunit een 9E5 storing (drukschakelaar hogedruk). Daar is uiteindelijk een ATAG servicemonteur bij gekomen om software te updaten. Maar naast die update heeft hij ook de ventilator steviger bevestigd in het frame. Daardoor is de buitenunit een heel stuk stiller geworden.tcw82 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:35:
[...]
Er spelen 2 """ problemen """
1: herrie. dat moet opgelost worden, al is het maar voor de buren als de buurvrouw van 80+ er ooit tussen uit piept... maar vooral voor mezelf. Als ik wakker wordt van het geluid dat van buiten naar binnen komt gaat er iets niet goed en wil ik daar graag vanaf.
2: de observatie dat de warmtepomp (na het installeren van een hele serie aan temperatuursensoren en het in elkaar frotten van dashboardjes in HA) nooit de 28 graden voorbij leek te komen.
Probleem 2 is een soort witte walvis geworden (kapitein Ahab en de witte walvis) . De vermogens opname schiet door het dak als de aanvoerwenstemperatuur boven de 28 gaat, maar de temperatuur neemt nooit toe. Die witte walvis lijkt nu gevangen, dan wel in het net te zitten, hij moet nog wel even op het dek gehesen worden. Daarmee is dat "probleem" opgelost. De oorzaak en randverschijnselen van die "max-out" op 28 komt zeer waarschijnlijk doordat de WP pomp WEL wil moduleren maar de losse binnen pomp gewoon lekker door kachelt op de stand waar hij op staat.
Al met al is er bijzonder veel informatie uitgewisseld in de afgelopen dagen/weken en heb ik daar zeer veel van geleerd over mijn eigen installatie. Daar ben ik bijzonder dankbaar voor.
Het lijkt mij persoonlijk logisch dat een installatie bij jantje best 100 pompen kan hebben en werkt, en bij pietje alles door de hoofdpomp wordt gedaan. In mijn oude setup draaide er op een goed moment 4 pompen te gelijk, 1 in zijn eigen voedingscircuit naar de buffer tank toe. 3 aan de afname kant van het systeem. Dat gaf hele vreemde situaties als ik terugkijk. Zo heb ik een moment vastgelegd op een van die temperatuur grafieken waarbij de aanvoer en retourtemperatuur "van plek" wisselende als 1 van de 2 vloerverwarmingsverdeler pompen uitging en de andere 2 in dat systeem aanbleven. Initiële gedachten was... "ohshit de aanvoer en retour zitten verkeerd op en de pomp zuigt het tegen de stroom in er doorheen...."
Plaatje van die situatie:
[Afbeelding]
LETOP, dit is dus geen probleem nu en hoeft ook niet opgelost te worden![]()
Uiteindelijke conclusie is (Denk ik nu) dat de 2 pompen initieel in "balans" waren maar als er 1 uit ging de krachten van de overgebleven pomp sterk genoeg was om de flow door de verdeler die niet meer pompte te beïnvloeden en de temperaturen aan de haal gingen.
Om het nog eens expliciet te zeggen, ik ben bijzonder blij met jullie meedenken en suggesties. Mijn huis is al 3 weken heerlijk warm draaiend op verschillende versie van WAR en de op dit moment op de plank liggende aanpassingen (goede ontluchting, juiste opstelling buiten unit, verwijderen 2 stuks "extra" pompen) denk ik dat het er niet slechter op gaat worden
Helaas resoneert de kast en de fan houder nog steeds een beetje, maar de enige manier dat op te lossen is de fan volledig te balanceren.
Dat klopt. De installatie is geplaatst door een installateur. Heel erg goed is dat niet gedaan, het werkte thermisch gezien wel. Nu werkt het ook weer (naar wens).DaRealRenzel schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:34:
[...]
Correctie.. volgens mij heeft de installateur bij tcw82 een werkende hybride oplossing neer gezet, maar heeft tcw82 zelf aanpassingen gedaan. Zo heeft die zelf de buffer er tussenuit gehaald, de circuit pomp laten zitten, van een vloer verdeler de pomp uit gezet en staat de installatie nu op WP Only.
Ik geef dan ook geen vreemde aanbevelingen, ik reageer op zijn posts.
Dat plaatsen staat los van de experimenten die ik er mee ben gaan doen om daarmee primair de geluidsoverlast op te lossen.
Het geluid is buiten niet goed hoorbaar, wel voelbaar. In de woning gaat het los op een drietal frequentie, die gelijke tred houden met de vermogensopname.DaRealRenzel schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:45:
[...]
Qua puntje herrie. Een tijd geleden had mij. Buitenunit een 9E5 storing (drukschakelaar hogedruk). Daar is uiteindelijk een ATAG servicemonteur bij gekomen om software te updaten. Maar naast die update heeft hij ook de ventilator steviger bevestigd in het frame. Daardoor is de buitenunit een heel stuk stiller geworden.
Helaas resoneert de kast en de fan houder nog steeds een beetje, maar de enige manier dat op te lossen is de fan volledig te balanceren.
De fan lijkt bij deze 50 unit niet echt een probleem, qua audio, de plek waar het meeste geluid van komt is de hoek met de warmtewisselaar, de compressor en waterpomp.
Je zou de kap eens open kunnen maken, en kijken waar dan de meeste trilling vandaan komt. Uiteindelijk zou de compressor op dempers moeten staan, misschien zijn die niet helemaal okee. Daarnaast is de compressor ingepakt in armaflex, als dat ergens los laat krijg je ook meer geluid.tcw82 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:49:
[...]
Het geluid is buiten niet goed hoorbaar, wel voelbaar. In de woning gaat het los op een drietal frequentie, die gelijke tred houden met de vermogensopname.
De fan lijkt bij deze 50 unit niet echt een probleem, qua audio, de plek waar het meeste geluid van komt is de hoek met de warmtewisselaar, de compressor en waterpomp.
Staat je pomp op onder blokken of op een muurbeugel ?
DaRealRenzel schreef op zondag 1 februari 2026 @ 01:01:
[...]
Je zou de kap eens open kunnen maken, en kijken waar dan de meeste trilling vandaan komt. Uiteindelijk zou de compressor op dempers moeten staan, misschien zijn die niet helemaal okee. Daarnaast is de compressor ingepakt in armaflex, als dat ergens los laat krijg je ook meer geluid.
:strip_exif()/f/image/WtWHe6RgJCV7LwbfCVS53fVu.jpg?f=fotoalbum_large)
![]() | ![]() |
De hele unit is voor zien van paneel demping (zware alubutyl plakkers)
De slangen zijn al in een cirkel gelegd, deze slangen die je op de foto ziet waren eerst rvs ribbels, daarvoor vaste 22mm.
Korte samenvatting:
Installatie april 2023.
Winter 23 herrie door resonanties in huis (alle verdiepingen)
Toen zijn er schuimblokken onder de Bigfoots gedaan.
Dat hielp tegen geluid in de woonkamer, maar verder niet.
Winter 24 de unit op dat frame gezet
Winter 25 (dus afgelopen maanden) de ribbelslangen vervangen door deze veel grotere flex slangen.
En komende weken gaat het geheel weer op de schop en maak ik vanaf leidingen van 32mm naar de Unit en komt de unit rechts voorbij het raam te staan in de hoop dat de trillingen dan wegblijven.
Het is al met al niet echt een succes (qua geluidsproductie).
Correctie..DaRealRenzel schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:34:
[...]
volgens mij heeft de installateur bij tcw82 een werkende hybride oplossing neer gezet,
Je het is maar hoe je het ziet .
-Maakt(e) lawaai ( op 2 plekken, 2 oorzaken) .
-Te dunne leidingen.
-Geen ontluchting op hoogste punt. @#$%#@@
-Een verdeler niet omgeboud. ( koud klachten).
Vandaar de vele klachten. Die merkt je pas na een tijdje.
Yep dat zie ik ..Ik geef dan ook geen vreemde aanbevelingen, ik reageer op zijn posts.
Ik weet dat @tcw82 heel veel info geeft en dat het moeilijk is om te onthouden, maar dan zou ik zelf wat terug gaan lezen.....ik zou dat wel aan bevelen. ipv postings neer te zetten.DaRealRenzel schreef op zondag 1 februari 2026 @ 01:01:
[...]
Helaas geeft @tcw82 wel de melding."herrie". maar niet waar .. mocht je het verhaal gevolgd hebben dan is niet meer de buiten unit of het dak waar de Wp op staat wat geluid overlast gaf (resoneren).
Goeie tip dank jeDaRealRenzel schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:45:
[...]
Qua puntje herrie. Een tijd geleden had mij. Buitenunit een 9E5 storing (drukschakelaar hogedruk). Daar is uiteindelijk een ATAG servicemonteur bij gekomen om software te updaten. Maar naast die update heeft hij ook de ventilator steviger bevestigd in het frame. Daardoor is de buitenunit een heel stuk stiller geworden.
In dat geval zou ik net als de rest van de mensen die "last" hebben van geluid binnen en buiten.....DaRealRenzel schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:45:
[...]
... eens gaan in LEZEN op in "Trillingen warmtepomp dempen"
Er zijn vele oorzaken van geluids overlast. het systeem daar vermeld, geeft de hoogste kans op een goede demping zodat materialen in je gebouw OF de behuizing van de buiten unit niet gaan meer trillen/resoneren .( ondanks een kleine onbalance)
En geluids overlast doe je stap voor stap .
Wat @tcw82 ook doet.
Daarnaast had hij veel temperatuur verlies van aanvoer Wp naar vloer toe.
Dus hij werkt van stap tot stap. en dat gaat steeds beter.
Helaas krijgt de flow sensor verkeerde data binnen en reageert de Wp daar niet lekker op met als gevolg vreemde dingen.
Ik ben daar zelf geweest bij @tcw82 om te kijken.
Maar het principe geld overal bij problemen .. eerst afgifte systeem correct ..( en niet met buffer en vele pompen er in ).
En dan stap voor stap logisch verder gaan, zeker bij geluid want het kan overal vandaan komen.
Dan kan je pas kijken wat de Wp doet met zijn regelingen.
Dus nu eerst de ontluchting fatsoenlijk regelen en de leiding aanpassen.
Einde discussie.
Wij hebben al 3 jaar een hybride warmtepomp all 5 en een CV i36EC met goede ervaringen. De instelling meestal op alleen warmtepomp. Bij temperaturen beneden -3 verander ik de instelling op automatisch om de CV te laten bijspringen. Ik ben nu bezig in de neoz de instelling 1.5.2 te veranderen. Zodat het automatisch zou gebeuren. Maar al stel ik hem in op -10 en de temperatuur komt niet lager dan -1 blijft de CV bijspringen. mijn vraag is wat doe ik verkeerd?
Goedemiddag allen,
Ik ben bezig met het tweaken van onze hybride WP. Wij hebben een jaren 70 woning, (matig) nageïsoleerd & HR++ glas. Woonkamer voorzien van grote T33-radiatoren.
Ik maak gebruik van een klokprogramma:
0000-0600 : 18gr
0600-1200 : 19gr
1200-1700 : 19,5 gr
1700-2230 : 20 gr
2230-2359 : 18 gr
Ik heb nu het 'probleem' dat de temperatuur niet geheel stabiel is maar golft. Temperatuur komt boven de setpoint uit waardoor warmtepomp afslaat, waarna de temperatuur daalt onder de setpoint. Hierdoor wil de warmtepomp weer flink aan de slag waardoor er een golfbeweging ontstaat. In stroomverbruik is het ook terug te zien. (totaal verbruik van de woning, tot 08:00 uur geen apparaten aangehad).
Ik heb de volgende instellingen momenteel:
Stooklijn 1.0
Parallelle verschuiving -4
Proportionele invloed 5
Zijn er andere instellingen waar ik aan moet denken, of heb ik iets niet fijn ingesteld?
:strip_exif()/f/image/wBAplSCswxUEZIVEC3CmI318.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben bezig met het tweaken van onze hybride WP. Wij hebben een jaren 70 woning, (matig) nageïsoleerd & HR++ glas. Woonkamer voorzien van grote T33-radiatoren.
Ik heb nu het 'probleem' dat de temperatuur niet geheel stabiel is maar golft. Temperatuur komt boven de setpoint uit waardoor warmtepomp afslaat, waarna de temperatuur daalt onder de setpoint. Hierdoor wil de warmtepomp weer flink aan de slag waardoor er een golfbeweging ontstaat. In stroomverbruik is het ook terug te zien. (totaal verbruik van de woning, tot 08:00 uur geen apparaten aangehad).
Stooklijn 1.0
Proportionele invloed 5
Zijn er andere instellingen waar ik aan moet denken, of heb ik iets niet fijn ingesteld?
:strip_exif()/f/image/wBAplSCswxUEZIVEC3CmI318.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke warmtepomp heb je dan? Een 40? Een 50? Een 80?swier050 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:07:
Goedemiddag allen,
Stooklijn 1.0
Proportionele invloed 5
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Excuses, vergeten te vermelden. Een Atag i28ecz ketel, warmtepomp ATAG Energion M Hybrid Zone 50 (ODM5). Met de NEOZ om e.e.a. in te stellen.tcw82 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:41:
[...]
Welke warmtepomp heb je dan? Een 40? Een 50? Een 80?
Stooklijn verlagen tot hij stabiele runs gaat maken.swier050 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:50:
[...]
Excuses, vergeten te vermelden. Een Atag i28ecz ketel, warmtepomp ATAG Energion M Hybrid Zone 50 (ODM5). Met de NEOZ om e.e.a. in te stellen.
Stooklijn 1 is wel wat hoog maar elke woning /gebruiker is anders!!
Ik draai het nu met 0,4 en -4 puur op WAR en na veel proberen en testen werkt dat.
Dit is vandaag, lange stabiele runs en relatief stabiele woonkamer temp.
/f/image/OIsxcjDGo6YgrUc3lSzFOL6t.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/J2NFTkqH3xRZwy7fbmP3QiB4.png?f=fotoalbum_large)
Dit is gisteren.
[ Voor 12% gewijzigd door tcw82 op 01-02-2026 17:34 ]
Dank voor de reactie. Ik zal kijken waar hij lager nog kan. Ik heb hem ingesteld op hoge temperaturen (i.v.m. radiatoren). Volgens mij is 0.8 dan de laagste stooklijn?tcw82 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:33:
[...]
Stooklijn verlagen tot hij stabiele runs gaat maken.
Stooklijn 1 is wel wat hoog maar elke woning /gebruiker is anders!!
Ik draai het nu met 0,4 en -4 puur op WAR en na veel proberen en testen werkt dat.
Dit is vandaag, lange stabiele runs en relatief stabiele woonkamer temp.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is gisteren.
Hij heeft nu trouwens net een klein beetje gas bijgestookt om 17:20 om van 19,5 naar setpoint 20 (vanaf 17:00 uur) te gaan. Dit lijkt mij wat overdreven met deze temperaturen boven 0..
Ik heb uitschakeling van de CV op +3 graden gezet. Ik had het eerder op 0 graden staan, maar van de week zat hij in een loop met defrost. Hierdoor waren de radiatoren op den duur nog maar 4 graden (defrostmania?). Om toch nog hagelijk te krijgen heb ik de ketel maar weer laten meewerken.
EDIT: Excuses, ik zie dat hij inderdaad op hoge temp tot 0.4 gaat. Ik zal de stooklijn langzaam naar beneden stellen..
Overige (wellicht belangrijke instellingen):
1.3.0 : 0
1.3.2 ECO/COMFORT : 1
1.3.3 vertragingstimer : 60min
1.3.4 drempelwaarde insch. : 300
1.3.5 omtegrale drempel reset :30
1.5.2 uitschakelen ketel : 3
[ Voor 11% gewijzigd door swier050 op 01-02-2026 18:15 ]
swier050 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:07:
[...]
Dank voor de reactie. Ik zal kijken waar hij lager nog kan. Ik heb hem ingesteld op hoge temperaturen (i.v.m. radiatoren). Volgens mij is 0.8 dan de laagste stooklijn?
Hij heeft nu trouwens net een klein beetje gas bijgestookt om 17:20 om van 19,5 naar setpoint 20 (vanaf 17:00 uur) te gaan. Dit lijkt mij wat overdreven met deze temperaturen boven 0..
Ik heb uitschakeling van de CV op +3 graden gezet. Ik had het eerder op 0 graden staan, maar van de week zat hij in een loop met defrost. Hierdoor waren de radiatoren op den duur nog maar 4 graden (defrostmania?). Om toch nog hagelijk te krijgen heb ik de ketel maar weer laten meewerken.
EDIT: Excuses, ik zie dat hij inderdaad op hoge temp tot 0.4 gaat. Ik zal de stooklijn langzaam naar beneden stellen..
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dAwyRbxnO7bqqnvCEk6w5mIU.jpg?f=user_large)
Voor referentie.
Ik vermoed dat je eens kunt kijken naar wat we precies gebeurde in die periode met die defrost mania.
Misschien helpt dit:
Hier staat ook een 50 buiten unit, en daarbij liep ik tegen een fenomeen aan dat als de berekende aanvoer hoger was dan 28 graden, de warmtepomp wel naar maximaal vermogen ging, maar niet instaat leek om dit daadwerkelijk te halen.
Dat leverde een boel energieverbruik op. Maar geen extra temperatuur.
Mogelijk helpt het jou ook bij het zoeken naar optimalisatie.
Een paar sensoren op wat leidingen heeft mij heel erg geholpen om inzichten te krijgen.
Een inzicht dat ik al wat langer heb is dat deze unit (zeker als je geen gas wil bijstoken) echt het beste op 1 stand gezet kan worden en daar de hele winter op laten staan. Door zon invloed ging hij hier vaak uit en dat werkte averechts voor (met name) comfort in de woning.
Mijn instellingen staan hierboven ergens uiteengezet, maar voor gemak:
Stooklijn 0.4
Parallel verschuiving-4(maar denk dat min 2 of 3 ook goed zijn).
Puur op buitensensor
Geforceerde warmte vraag aan
TCW, jij stookt op laagtemperatuur, met name omdat je pomploze vloerverdelers hebt.tcw82 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:35:
[...]
[Afbeelding]
Voor referentie.
Ik vermoed dat je eens kunt kijken naar wat we precies gebeurde in die periode met die defrost mania.
Misschien helpt dit:
Hier staat ook een 50 buiten unit, en daarbij liep ik tegen een fenomeen aan dat als de berekende aanvoer hoger was dan 28 graden, de warmtepomp wel naar maximaal vermogen ging, maar niet instaat leek om dit daadwerkelijk te halen.
Dat leverde een boel energieverbruik op. Maar geen extra temperatuur.
Mogelijk helpt het jou ook bij het zoeken naar optimalisatie.
Een paar sensoren op wat leidingen heeft mij heel erg geholpen om inzichten te krijgen.
Een inzicht dat ik al wat langer heb is dat deze unit (zeker als je geen gas wil bijstoken) echt het beste op 1 stand gezet kan worden en daar de hele winter op laten staan. Door zon invloed ging hij hier vaak uit en dat werkte averechts voor (met name) comfort in de woning.
Mijn instellingen staan hierboven ergens uiteengezet, maar voor gemak:
Stooklijn 0.4
Parallel verschuiving-4(maar denk dat min 2 of 3 ook goed zijn).
Puur op buitensensor
Geforceerde warmte vraag aan
Spier stookt op hoogtemperatuur vanwege de T33 radiatoren.
Bij hoogtemperatuur gedraagt de WP zich anders dan bij Laagtemperatuur. Bij hoogtemperatuur gaat de WP (zo lijkt het) principieel op max vermogen draaien.
Naar mijn idee, wat je het beste kan doen, is de radiatoren waterzijdig inregelen op basis van hun formaat, de ingestelde aanvoertemperatuur en de gewenste delta T, zodat de flow over de radiator in elk geval correct is.swier050 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:07:
[...]
Dank voor de reactie. Ik zal kijken waar hij lager nog kan. Ik heb hem ingesteld op hoge temperaturen (i.v.m. radiatoren). Volgens mij is 0.8 dan de laagste stooklijn?
Aagezien je met verschillende temperaturen wilt werken, is het ook handig om thermostaatknoppen te gebruiken, die op hetzelfde programma kunnen werken. Want nu zal je je radiatorknoppen feitelijk hoger dan je 20 graden moeten instellen, want anders leveren ze geen warmte in de avonduren. Het mooiste zou natuurlijk zijn dat de radiator ook afsluit als de gewenste ruimtetemperatuur bereikt is. Daardoor verlaag je de benodigde flow, en kan de WP de gewenste / benodigde flow beter halen (en dus terug moduleren)
Wat er nu gebeurt is het volgende. Je ruimtethermostaat gaat warmte vragen, omdat je ruimte onder setpoint is. Gevolg, de WP gaat warmte maken. Doordat je retourtemperatuur laag is, gaat die al snel naar vol vermogen (en eventueel gas bijstoken). Je radiatoren vullen zich met warm water (50 graden bij 0 graden buiten) en je ruimte warmt op. Zodra het setpoint bereikt is, stopt de warmtevraag van je thermostaat, je warmtepomt stopt met warmte maken, maar je radiatoren leveren nog warmte. Daardoor 'overschiet' je ruimtetemperatuur. Helaas is de ATAG One Zone niet zo slim om dit overschieten op termijn te ondervangen.
Het lijkt ook dat je geen buffervat hebt, gezien dat je aangeeft dat je radiatoren heel koud worden als de WP gaat defrosten (en de installatie op WP Only staat).
Je gaf aan dat je retour 24 graden is. En dat je WP op maximale flow (17 liter per minuut) draait. Met 5 KW maximaal afgegeven vermogen zal die dan ook niet boven de 5 graden DeltaT uit komen. Je hebt 1,16wh nodig om 1 liter water 1 graad te verhogen. oftewel, 5 KW WP kan maximaal 5 kwh leveren, ofwel 4310 liter water in een uur 1 graad verhogen. Da's 71 liter per minuut. Voor een delta T van 5 graden is de maximale flow dan 14 liter per minuut. Alls wat je pomp sneller draait, resulteert in een lagere Delta T.tcw82 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:55:
[...]
De aanvoer is geen 45 graden. Die is 31 (wens) en dat haalt de wp niet.
Als je bij een retour van 24 graden toch een hogere aanvoertemperatuur wilt (30 graden) zal je de flow moeten verlagen.
Die 71, is dat niet 17? na uitleg klopt het wel en is 71 gewoon "toevallig" 17 omgedraaidDaRealRenzel schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:06:
[...]
Je gaf aan dat je retour 24 graden is. En dat je WP op maximale flow (17 liter per minuut) draait. Met 5 KW maximaal afgegeven vermogen zal die dan ook niet boven de 5 graden DeltaT uit komen. Je hebt 1,16wh nodig om 1 liter water 1 graad te verhogen. oftewel, 5 KW WP kan maximaal 5 kwh leveren, ofwel 4310 liter water in een uur 1 graad verhogen. Da's 71 liter per minuut. Voor een delta T van 5 graden is de maximale flow dan 14 liter per minuut. Alls wat je pomp sneller draait, resulteert in een lagere Delta T.
Als je bij een retour van 24 graden toch een hogere aanvoertemperatuur wilt (30 graden) zal je de flow moeten verlagen.
Helder verhaal.
het is niet zozeer "wat ik (tcw82) wil" maar meer dat de software van de warmtepomp, op basis van door mij ingestelde voorwaarden, probeerde om "heet" (28+ graden noem ik maar even heet) water te maken, maar dat helemaal niet kon/lukte/mocht(??), en daardoor direct naar "maximaal vermogen" schiet en dan dus eigenlijk als een auto met spinnende wielen op een gladde plaat wel energie staat op te vreten, maar geen meter vooruitkomt.
Dat vond ik zonde(van de energie, de korte runs en vele defrost momenten), maar snapte totaal niet waarom hij dat zo deed.
De delta T van 5 graden is een van de onderdelen die daarin een rol spelen. Dankzij jullie (@DanTm @Dashlane @X21r @hesselonline @johan1950 en uiteraard ook @DaRealRenzel en excuus aan diegene die ik nu keihard vergeet! Is het plaatje een stuk duidelijker, ik begrijp (nog) beter hoe bepaalde zaken invloed hebben op andere zaken en hoe sommige dingen niet handig zijn (of niet handig zijn geregeld in de software als je als gebruiker bepaalde keuzes maakt...
Dankzij deze gemeenschappelijke kennis kunnen "we" in de toekomst ook andere blijven helpen en dat is toch wel een beetje waar "we" het voor doen (we... als in ik... maar hoop ook anderen).
Die 4 graden in de radiatoren viel mij ook op, dat lijkt met echt ongewenst. Door alle voelers op mijn leidingen weet ik dat de defrost water uit het huis betrekt, maar 4 graden heb ik nog niet gezien! 15 ofzo is een beetje de ondergrens geweest. Dat was op de leidingen uit de warmte pomp zelf.DaRealRenzel schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:55:
[...]
Naar mijn idee, wat je het beste kan doen, is de radiatoren waterzijdig inregelen op basis van hun formaat, de ingestelde aanvoertemperatuur en de gewenste delta T, zodat de flow over de radiator in elk geval correct is.
Aagezien je met verschillende temperaturen wilt werken, is het ook handig om thermostaatknoppen te gebruiken, die op hetzelfde programma kunnen werken. Want nu zal je je radiatorknoppen feitelijk hoger dan je 20 graden moeten instellen, want anders leveren ze geen warmte in de avonduren. Het mooiste zou natuurlijk zijn dat de radiator ook afsluit als de gewenste ruimtetemperatuur bereikt is. Daardoor verlaag je de benodigde flow, en kan de WP de gewenste / benodigde flow beter halen (en dus terug moduleren)
Wat er nu gebeurt is het volgende. Je ruimtethermostaat gaat warmte vragen, omdat je ruimte onder setpoint is. Gevolg, de WP gaat warmte maken. Doordat je retourtemperatuur laag is, gaat die al snel naar vol vermogen (en eventueel gas bijstoken). Je radiatoren vullen zich met warm water (50 graden bij 0 graden buiten) en je ruimte warmt op. Zodra het setpoint bereikt is, stopt de warmtevraag van je thermostaat, je warmtepomt stopt met warmte maken, maar je radiatoren leveren nog warmte. Daardoor 'overschiet' je ruimtetemperatuur. Helaas is de ATAG One Zone niet zo slim om dit overschieten op termijn te ondervangen.
Het lijkt ook dat je geen buffervat hebt, gezien dat je aangeeft dat je radiatoren heel koud worden als de WP gaat defrosten (en de installatie op WP Only staat).
een 5KW energiebron kan in 1 minuut maximaal 71 liter 1 graad verhogen. Of 14,2 liter 5 graden. Kwestie van delen en vermenigvuldigen.
5000 kwh / 1.16wh per liter per graad = 4310 liter per uur 1 graad.
4310 liter per uur / 60 minuten = 71,8 liter per minuut 1 graad
71,8 liter in 1 minuut 1 graad = 14,36 liter in 1 minuut 5 graden.
Ofwel, je WP klan best een hoge aanvoertemperatuur bereiken, mits je retourtemperatuur ook maar hoger blijft dan Ta - Delta T. ALs je retourtemperatuur te laag wordt, kan je die verhogen door een hogere flow over je afgiftesysteem. Maar dat maximaal tot je flow over je afgiftesysteem hoger wordt dan de flow over je warmtepomp. Op het moment dat dat gebeurt, kan je WP het niet meer aan.
Vandaar ook dat een warmteverliesberekening van een pand vele malen belangrijker is bij het dimensioneren van het systeem, dan de gewenste ruimtetemperatuur. Als je warmteverlies dichtbij het vermoge van de WP ligt, gaat die het niet redden.
Komt nog bij natuurlijk dat hoe kouder het wordt, des te lager de COP wordt, dus des te lager het afgegeven vermogen van de WP.
Tijdens defrest moet de Wp uit je huis halen.tcw82 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:53:
[...]
Die 4 graden in de radiatoren viel mij ook op, dat lijkt met echt ongewenst. Door alle voelers op mijn leidingen weet ik dat de defrost water uit het huis betrekt, maar 4 graden heb ik nog niet gezien! 15 ofzo is een beetje de ondergrens geweest. Dat was op de leidingen uit de warmte pomp zelf.
Bij vloer verwarmiing word het koude water weer aan gevuld met de energie van de vloer.
Bij radiators is er gene uitwendige energie bron.. dus de temp zakt.
Mensen met alleen radiatoren lopen grote kans op een niet volledige defrost( niet voldoende energie aanwezig.).
Soms maakt de fabrikant gebuikt van een BUH of de CV ketel.( of serie buffer)
Hier onder een foto van slechte defrost. ( ijs bleef steeds hangen en groeide aan.. waarna er uiteindelijk wel een goede defrost kwam).
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yZDrdqyroHnsCLRuyqZJZ1uH.jpg?f=user_large)
Edit : radiators en zeker bij nachtverlaging de volgende ochtend een grote kans op een vast loper.
[ Voor 7% gewijzigd door X21r op 02-02-2026 15:08 ]
Bij mij wordt bij defrost warm water uit de parallelle buffer gehaald. Zodra de WP gaat defrosten, stopt de circulatiepomp van het binnenshuis corcuit met draaien. Dan gaat er dus geen water meer het in-huis circuit in, en gaat de pomp van de warmtepomp over de buffer heen draaien. Aanvoer van de WP is dan dus retour van de buffer. Daar zit warmte in, dus die gaat naar de WP. Uiteindelijk zal de WP dan koud water richting de hybride module (open verdeler) gaan sturen. Dat koude water wordt dan door de CV ketel in de open verdeler weer opgewarmd, voordat het de paralelle buffer in gaat.X21r schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:51:
[...]
Tijdens defrest moet de Wp uit je huis halen.
Bij vloer verwarmiing word het koude water weer aan gevuld met de energie van de vloer.
Bij radiators is er gene uitwendige energie bron.. dus de temp zakt.
Mensen met alleen radiatoren lopen grote kans op een niet volledige defrost( niet voldoende energie aanwezig.).
Soms maakt de fabrikant gebuikt van een BUH of de CV ketel.( of serie buffer)
Hier onder een foto van slechte defrost. ( ijs bleef steeds hangen en groeide aan.. waarna er uiteindelijk wel een goede defrost kwam).
[Afbeelding]
Edit : radiators en zeker bij nachtverlaging de volgende ochtend een grote kans op een vast loper.
Daarnaast zorgt de buffer er voor dat de WP mooi gelijkmatig kan draaien, met een relatief constante flow, ook al is de flow van het in-house circuit hoger of lager.
Waarom is toch iedereen zo verzot op een redelijke DeltaT over de installatie. Dit is een relikwie uit de CV ketel tijd. Voor een gasgestookte HR ketel is het van belang dat de rookgassen behoorlijk ver afgekoeld worden om de condensatie warmte te benutten. Dit kan alleen bereikt worden door een grote DeltaT over de warmtewisselaar.
Voor een warmtepomp geldt hoe lagere DeltaT hoe beter.
Mijn installatie werkt afhankelijk van de buitentemperatuur op een DeltaT van 1,2 tot 2,0 °C.
Ik heb dus een hoofdcircuit bestaande uit een Atag Energion ODM 80 T, een 80 L buffervat, 90 m, 1"" dikwandig stalen buis en twee radiatoren. Dit circuit draait volledig WAR. De circulatiepomp van dit circuit is zo afgesteld dat de kortsluitstromen in het buffervat minimaal zijn.
Aan dit circuit zitten alle afnemers ( hoofdzakelijk JAGA radiatoren) aangesloten die warm water afnemen indien nodig.
Bijna alle radiatoren zijn voorzien van een thermostatische radiatorafsluiters die de waterafname heel geleidelijk regelen waardoor de watertemp maar weinig fluctueerd en WP dus ook geen rare slingers maakt.
Dit is een simpele voorstelling van mijn installatie waarbij vlgs. mij het belangrijkste is dat WP volledig WAR draait en niet beinvloed wordt door kamerthermostaten, zon-instraling of pelletkachels.
Mijn installatie werkt afhankelijk van de buitentemperatuur op een DeltaT van 1,2 tot 2,0 °C.
Ik heb dus een hoofdcircuit bestaande uit een Atag Energion ODM 80 T, een 80 L buffervat, 90 m, 1"" dikwandig stalen buis en twee radiatoren. Dit circuit draait volledig WAR. De circulatiepomp van dit circuit is zo afgesteld dat de kortsluitstromen in het buffervat minimaal zijn.
Aan dit circuit zitten alle afnemers ( hoofdzakelijk JAGA radiatoren) aangesloten die warm water afnemen indien nodig.
Bijna alle radiatoren zijn voorzien van een thermostatische radiatorafsluiters die de waterafname heel geleidelijk regelen waardoor de watertemp maar weinig fluctueerd en WP dus ook geen rare slingers maakt.
Dit is een simpele voorstelling van mijn installatie waarbij vlgs. mij het belangrijkste is dat WP volledig WAR draait en niet beinvloed wordt door kamerthermostaten, zon-instraling of pelletkachels.
Goed om te lezen dat de secundaire pomp bij jou wel stopt.DaRealRenzel schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:45:
[...]
Bij mij wordt bij defrost warm water uit de parallelle buffer gehaald. Zodra de WP gaat defrosten, stopt de circulatiepomp van het binnenshuis corcuit met draaien. Dan gaat er dus geen water meer het in-huis circuit in, en gaat de pomp van de warmtepomp over de buffer heen draaien. Aanvoer van de WP is dan dus retour van de buffer. Daar zit warmte in, dus die gaat naar de WP. Uiteindelijk zal de WP dan koud water richting de hybride module (open verdeler) gaan sturen. Dat koude water wordt dan door de CV ketel in de open verdeler weer opgewarmd, voordat het de paralelle buffer in gaat.
Daarnaast zorgt de buffer er voor dat de WP mooi gelijkmatig kan draaien, met een relatief constante flow, ook al is de flow van het in-house circuit hoger of lager.
Bij mij niet en ik heb me daar altijd over verbaast.
Zal eens navragen waarom bij mij niet.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Misschien op de verkeerde uitgang aangesloten ?ron321 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:21:
[...]
Goed om te lezen dat de secundaire pomp bij jou wel stopt.
Bij mij niet en ik heb me daar altijd over verbaast.
Zal eens navragen waarom bij mij niet.
Hij moet op de uitgang PM AUX, dat is de derde aansluitjng vanaf rechts gezien op het 220V deel van de energy manager.
Ik haak even aan op deze specifieke regel:johan1950 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:52:
Waarom is toch iedereen zo verzot op een redelijke DeltaT over de installatie. Dit is een relikwie uit de CV ketel tijd. Voor een gasgestookte HR ketel is het van belang dat de rookgassen behoorlijk ver afgekoeld worden om de condensatie warmte te benutten. Dit kan alleen bereikt worden door een grote DeltaT over de warmtewisselaar.
Q=Cp*m*dT is de basis voor thermische energie. (letter hebben eigenlijk puntjes enzo, maar die krijg ik er niet op/aan hier op het forum)Mijn installatie werkt afhankelijk van de buitentemperatuur op een DeltaT van 1,2 tot 2,0 °C.
Als je Cp kunt veranderen hoor ik dat graag, voor nu wilde ik die dan even "constant" behouden.
Dan houdt de massastroom (of de flow) en de delta T over.
Als je een dT van 1 graad gebruikt moet je een flow hebben van "heb-ik-jou-daar" om een thermisch vermogen te realiseren richting de 8 kw.
Bij dT van 1 graad en een Cp van 4,18 geeft een noodzakelijke massastroom van 115 liter per minuut.
Bij dT van 2 graad is het 58 liter
Bij dT van 5 graden (het minimaal instelbare in de Neoz) geeft 23 l/m (voor 8kw thermisch)
Dat is (denk ik) de basis voor de wens van vele hier om een dT te behalen die enigszins in de buurt van de 5 graden komt. Ter illustratie, ik kan niet harder dan 17 l/m met mijn 5 kw WP, als ik een dT van 1 graad zou willen nastreven moet die 17 l/m naar de 72 liter per minuut.
Voor mijn persoonlijke situatie is 72 liter per minuut totaal onrealistisch en ook ongewenst.
Wat verder ook een rol speelt, is dat er hier ook gebruikers zijn (waaronder ik mezelf ook schaar) die niet geïnteresseerd zijn in een woning die 24+ graden warm is, 19,5 of 20 is prima. (die 24 heb ik uit een eerdere post van je geplukt, waarbij de lijn snaar strak op 24 ligt en ik stiekem vermoed dat hij mogelijk (veel) hoger was opgelopen maar gewoon geflatlined was op 24?) Zuinigheid, duurzaamheid, zorg om of voor het milieu kunnen daar een rol spelen. Ik kan niet voor andere spreken, maar mijn beurs speelt ook een rol, ik koop ook geen broden om die daarna ongeopend weg te pleuren, of diesel (toen ik nog in een ICE reed) om die door het putje te spoelen. Zo ook voor mijn verwarmingsvraag stuk, de woning moet op een bepaalde temp gehouden worden en niet te veel schommelen. Dat laatste is nu goed gelukt, mede dankzij jou @johan1950
Dit alles gezegd hebbende, als het voor jou werkt, dan werkt het! Dat is natuurlijk het allerbelangrijkste!
Daar zit het op aangesloten idd.DaRealRenzel schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:35:
[...]
Misschien op de verkeerde uitgang aangesloten ?
Hij moet op de uitgang PM AUX, dat is de derde aansluitjng vanaf rechts gezien op het 220V deel van de energy manager.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Mogelijk moet hij ook "aangemeld" zijn in de neoZ. Dat het systeem weet dat er een externe pomp is.
Parameter 1.2.5 AUX P2 Circulatiepomp instelling staat op 0 Externe pomp zoals Atag opgeeft op hun parameterlijst.tcw82 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:52:
[...]
Mogelijk moet hij ook "aangemeld" zijn in de neoZ. Dat het systeem weet dat er een externe pomp is.
in de TS staan wat plaatjes, daarop is ook de externe pomp (indiend buffervat) getekend op de juiste aansluiting. Die heet daar blijkbaar "PM AUX" zonder nummers.ron321 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:32:
[...]
Parameter 1.2.5 AUX P2 Circulatiepomp instelling staat op 0 Externe pomp zoals Atag opgeeft op hun parameterlijst.
hieronder nogmaals die tekening, misschien helpt het je.
Dankjewel dat schema heb ik ook.tcw82 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:23:
[...]
in de TS staan wat plaatjes, daarop is ook de externe pomp (indiend buffervat) getekend op de juiste aansluiting. Die heet daar blijkbaar "PM AUX" zonder nummers.
hieronder nogmaals die tekening, misschien helpt het je.
[Afbeelding]
Hoe een bijgeplaatste grafiek tot vragen kan leiden.tcw82 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:52:
[...]
Wat verder ook een rol speelt, is dat er hier ook gebruikers zijn (waaronder ik mezelf ook schaar) die niet geïnteresseerd zijn in een woning die 24+ graden warm is, 19,5 of 20 is prima. (die 24 heb ik uit een eerdere post van je geplukt, waarbij de lijn snaar strak op 24 ligt en ik stiekem vermoed dat hij mogelijk (veel) hoger was opgelopen maar gewoon geflatlined was op 24?) Zuinigheid, duurzaamheid, zorg om of voor het milieu kunnen daar een rol spelen. Ik kan niet voor andere spreken, maar mijn beurs speelt ook een rol, ik koop ook geen broden om die daarna ongeopend weg te pleuren, of diesel (toen ik nog in een ICE reed) om die door het putje te spoelen.
De temperatuur van 24°C is het gevolg van het gebruiken van een pelletkachel. We vinden het gewoon gezellig om een vuurtje in de kamer te hebben. Ik heb bewust een kleine kachel gekocht, maar die levert op min stand nog steeds zoveel warmte dat de temperatuur naar > 24°C loopt bij een verbruik van 300 g/uur aan pellets. De automatische aan/uit schakeling heeft een gap van 3°C wat niet bepaald comfortabel is zodat we hem maar laten branden op min. stand. De radiator in de kamer is bij 23°C helemaal gesloten
Qua "Zuinigheid, duurzaamheid en zorg om het milieu" scoor ik denk ik ook wel redelijk:
We zijn 3 jaar van het gas af en wek per jaar ongeveer 9000 kWh op die ik zoveel mogelijk zelf gebruik door een goede planning en in totaal 27 kW thuisaccu's.
Mijn warmwater wordt voor een groot deel verzorgt door een zonneboiler die al 20 jaar zijn werk doet.
De warmtepomp heeft vorig jaar 2400 kWh verbruikt wat mij meevalt.
Ik had hierdoor over 2025 een energierekening van gemiddeld € 58 per maand incl. een dure aansluiting van 3x35A.
@johan1950 bedankt voor je uiteenzetting. Ik wil wel zeggen, was geen beschuldiging!!
@johan1950 als je nog iets beter plant, kan je je aansluiting wellicht laten verkleinen naar 3x 25A, en zo je rekening nog verder omlaag brengen. Met zoveel accu capaciteit kan je pieken boven de 25A makkelijk opvangen.
Heb je een R410 of een R32 buiten unit. De R410 heeft een oudere versie binnenunit, met ook oudere software, dus daar kan het mogelijk in zitten.
Wellicht ook een verschil tussen een Hybrid All en een Hybrid Zone (ik heb die laatste, met een Atag i36ECZ Ketel).
En anders weet ik het ook niet. Misschien kan ATAG het verklaren ?
Lijkt me niet zo handig. Op een mooie zomerdag is het al een paar maal voorgekomen dat mijn 20 kW accu maximaal terug gaat leveren en mijn zonnepanelen ook hun opbrengst in het net spugen. Ik sta dan 19000 W terug te leveren, 82 A.DaRealRenzel schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:57:
@johan1950 als je nog iets beter plant, kan je je aansluiting wellicht laten verkleinen naar 3x 25A, en zo je rekening nog verder omlaag brengen. Met zoveel accu capaciteit kan je pieken boven de 25A makkelijk opvangen.
Dit bovenstaande is wel de essentie van niet ecologisch bezig zijnjohan1950 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:58:
[...]
Lijkt me niet zo handig. Op een mooie zomerdag is het al een paar maal voorgekomen dat mijn 20 kW accu maximaal terug gaat leveren en mijn zonnepanelen ook hun opbrengst in het net spugen. Ik sta dan 19000 W terug te leveren, 82 A.
Wel lekker binnenlopen natuurlijk.
R32 met lightbox.DaRealRenzel schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:01:
[...]
Heb je een R410 of een R32 buiten unit. De R410 heeft een oudere versie binnenunit, met ook oudere software, dus daar kan het mogelijk in zitten.
Wellicht ook een verschil tussen een Hybrid All en een Hybrid Zone (ik heb die laatste, met een Atag i36ECZ Ketel).
En anders weet ik het ook niet. Misschien kan ATAG het verklaren ?
Krijg nog geen antwoord van Atag.
Heb je helemaal gelijk in, maar in onze maatschappij, die het normaal vind om voetbalvelden te verwarmen en op diverse plaatsen kunstmatige ijsvloeren in stand te houden, is de stimulans om ecologisch bezig te zijn niet zo groot.tcw82 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 06:38:
[...]
Dit bovenstaande is wel de essentie van niet ecologisch bezig zijn![]()
Ik vind het al lang leuk dat ik een hele kleine bijdrage kan leveren in het voorkomen van stroomstoringen bij net-onbalens.
Je hebt zeker een contract met vaste terugleververgoeding en geen terugleverkosten... Want anders is het niet echt slim om 19KW het net in te pompen.....johan1950 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:58:
[...]
Lijkt me niet zo handig. Op een mooie zomerdag is het al een paar maal voorgekomen dat mijn 20 kW accu maximaal terug gaat leveren en mijn zonnepanelen ook hun opbrengst in het net spugen. Ik sta dan 19000 W terug te leveren, 82 A.
Zolang je geen terugleverkosten hebt wel ja....tcw82 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 06:38:
[...]
Dit bovenstaande is wel de essentie van niet ecologisch bezig zijn![]()
Maar ik ben bang dat de accus op deze manier nooit rendabel gaan zijn.
Ik heb een dynamisch contract met een extra vergoeding voor inzet voor net-onbalans.
Ik heb de accu nu 1,5 jaar en gezien de ervaringen tot nu toe is de accu in 6 jaar terug verdient
Ik heb de accu nu 1,5 jaar en gezien de ervaringen tot nu toe is de accu in 6 jaar terug verdient
Heb je een open verdeler of werk je met een flow sensor.ron321 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:16:
[...]
R32 met lightbox.
Krijg nog geen antwoord van Atag.
En heb je een buffervat (serie of parallel)
Parallel buffervat, vandaar de secundaire pomp.DaRealRenzel schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:34:
[...]
Heb je een open verdeler of werk je met een flow sensor.
En heb je een buffervat (serie of parallel)
En dan ook een open verdeler, voor het mengen van warmtepomp en CV ketel, mag ik aannemen ?ron321 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 08:34:
[...]
Parallel buffervat, vandaar de secundaire pomp.
Nou weet ik niet zeker hoe het zit, want installaties met een Light Box werken meestal met een flow sensor en geen buffervat. De software in de lightbox is ook ietsje anders, dus wellicht schakelt jouw circulatiepomp niet uit als de WP stopt.
Helaas is Atag daar nogal geheimzinnig over (of ze weten zelf niet hoe Ariston een en ander programmeert)
Als je (bijvoorbeeld met Tibber of Frank energie) meedoet aan de onbalans handel kan dat wel en heel lucratief (hoe harder je kan, hoe meer je verdiend)DaRealRenzel schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:01:
[...]
Je hebt zeker een contract met vaste terugleververgoeding en geen terugleverkosten... Want anders is het niet echt slim om 19KW het net in te pompen.....
Mijn accu kan dat niet, helaas, maar de auto laad wel op basis van dat systeem en dat scheelt best wat euros op jaar basis
Ik heb geen ketel dus wp rechtstreeks op buffervat.DaRealRenzel schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:46:
[...]
En dan ook een open verdeler, voor het mengen van warmtepomp en CV ketel, mag ik aannemen ?
Nou weet ik niet zeker hoe het zit, want installaties met een Light Box werken meestal met een flow sensor en geen buffervat. De software in de lightbox is ook ietsje anders, dus wellicht schakelt jouw circulatiepomp niet uit als de WP stopt.
Helaas is Atag daar nogal geheimzinnig over (of ze weten zelf niet hoe Ariston een en ander programmeert)
Tja... Dan zit je eigenlijk ook verkeerd, dit topic gaat over hybride installaties,ron321 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:58:
[...]
Ik heb geen ketel dus wp rechtstreeks op buffervat.
Heb je dan ook een hydraulisch schema ? Want in een All Electrc variant zit er bij de Light Box (Energion M Light) geen buffervat tussen. Er is een warmwater buffer (DHW), maar voor radiatoren/vloerverwarming is er geen buffervat in het standaard schema opgenomen. Zie hier: https://atag.compano.com/...%20gebruik%20lightbox.pdf
Dat is wel een goed punt, er zijn wel meer gebruikers hier die volgens mij stiekem een AE opstelling hebben en geen H... persoonlijk probeer ik hem ook op WP alleen te blijven gebruiken.DaRealRenzel schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:23:
[...]
Tja... Dan zit je eigenlijk ook verkeerd, dit topic gaat over hybride installaties,
Heb je dan ook een hydraulisch schema ? Want in een All Electrc variant zit er bij de Light Box (Energion M Light) geen buffervat tussen. Er is een warmwater buffer (DHW), maar voor radiatoren/vloerverwarming is er geen buffervat in het standaard schema opgenomen. Zie hier: https://atag.compano.com/...%20gebruik%20lightbox.pdf
[Afbeelding]
Is er een ander topic op dit forum voor AE opstellingen?
Wat mij betreft gaat het topic over de Atag energion warmtepomp, anders haak ik ook af hoor (heb all electric, geen fossiel gas hier in huis ;-)). Dus stel voor dat we de titel van het topic aanpassen?DaRealRenzel schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:23:
[...]
Tja... Dan zit je eigenlijk ook verkeerd, dit topic gaat over hybride installaties,
[Afbeelding]
Ik snap niet wat het hydraulisch schema er toe doet bij het wel of niet uitschakelen van de secundaire pomp bij een defrost.DaRealRenzel schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:23:
[...]
[Afbeelding]
Zo te horen ben je behoorlijk bekend met atag en dan weet je ook dat ze bij atag eigenlijk altijd een parallel buffervat adviseren.
Het is gewoon de klassieke opstelling van een parallel buffervat.
WP rechtstreeks op buffervat, aan de andere zijde de installatie met secundaire pomp.
Aangezien dit het enige topic is over de energion reageerde ik hier maar als dat een bezwaar is laat dan maar.
[ Voor 46% gewijzigd door ron321 op 06-02-2026 09:23 ]
Ik heb een vreemd probleem waar ik niet zo veel over kan vinden, ik heb een ATAG Energion en ATAG QR38S CV ketel, het is de afgelopen dagen zo koud dat de warmtepomp de vraag van het huis amper aan kan (ik ben al 2 dagen bezig op te warmen van 18 naar 19,5 en ik snap gewoon niet waarom m'n systeem niet vaker om de cv ketel vraagt. Die doet bijna niks, springt misschien af en toe bij en houdt dan meteen weer op waardoor het huis misschien 0,1 graden stijgt maar meteen stopt. Ik heb een buffervat van ongeveer 50 liter maar die is nergens op aangesloten. De CV is ook niet op de ATAG Neoz aangesloten omdat dat niet mogelijk was met dit nieuwere model. Tot nu toe nog geen enkel systeem kunnen vinden waar ik wel allebei op aan kan sluiten. Ik heb gisteren ook de cv-ketel nog bijgevuld van 1.5 naar 1.8 bar voor de zekerheid, deed niet veel.
Ik heb een Brink Elan heteluchtsysteem, hiervan heb ik de fan snelheid aangepast zodat ie wat hoger gaat, hopelijk gaat dan de retourtemperatuur snel genoeg omlaag om het systeem op verwarming te jagen. Doet nog niet superheel helaas. Ik heb ook de uitvoermaximumtemperatuur van de heteluchtverwarming hoger gezet zodat ie niet meteen de cv ketel stopt als die water van 70 graden gaat leveren.
Als ik de hybride logica op alleen CV ketel zet wordt het huis wel lekker warm. Maar ik wil dit gewoon automatisch geregeld hebben als het systeem het niet aankan. Isoleren staat nog op de planning, maar ondertussen zou ik wel graag m'n huis kunnen opwarmen.
Ik heb een Brink Elan heteluchtsysteem, hiervan heb ik de fan snelheid aangepast zodat ie wat hoger gaat, hopelijk gaat dan de retourtemperatuur snel genoeg omlaag om het systeem op verwarming te jagen. Doet nog niet superheel helaas. Ik heb ook de uitvoermaximumtemperatuur van de heteluchtverwarming hoger gezet zodat ie niet meteen de cv ketel stopt als die water van 70 graden gaat leveren.
Als ik de hybride logica op alleen CV ketel zet wordt het huis wel lekker warm. Maar ik wil dit gewoon automatisch geregeld hebben als het systeem het niet aankan. Isoleren staat nog op de planning, maar ondertussen zou ik wel graag m'n huis kunnen opwarmen.
[ Voor 13% gewijzigd door Legendhidde op 06-02-2026 12:28 ]
Persoonlijk zou ik het jammer vinden als je stopt met deelnemen aan dit onderwerp. We hebben hier volgens mij geen toegangsbeleid. De topic titel is ooit door een andere gebruiker gekozen (Mr_thebrown), bewust zonder tag, hij / zij is geen actieve deelnemer meer.ron321 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:22:
[...]
Ik snap niet wat het hydraulisch schema er toe doet bij het wel of niet uitschakelen van de secundaire pomp bij een defrost.
Zo te horen ben je behoorlijk bekend met atag en dan weet je ook dat ze bij atag eigenlijk altijd een parallel buffervat adviseren.
WP rechtstreeks op buffervat, aan de andere zijde de installatie met secundaire pomp.
Aangezien dit het enige topic is over de energion reageerde ik hier maar als dat een bezwaar is laat dan maar.
Ik zal een mod vragen het hybride deel tussen haakjes te zetten.
Klinkt herkenbaar, ik moet eerst even wat afhandelen hier maar zal zo uitgebreider reageren.Legendhidde schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:26:
Ik heb een vreemd probleem waar ik niet zo veel over kan vinden, ik heb een ATAG Energion en ATAG QR38S CV ketel, het is de afgelopen dagen zo koud dat de warmtepomp de vraag van het huis amper aan kan (ik ben al 2 dagen bezig op te warmen van 18 naar 19,5 en ik snap gewoon niet waarom m'n systeem niet vaker om de cv ketel vraagt. Die doet bijna niks, springt misschien af en toe bij en houdt dan meteen weer op waardoor het huis misschien 0,1 graden stijgt maar meteen stopt. Ik heb een buffervat van ongeveer 50 liter maar die is nergens op aangesloten. De CV is ook niet op de ATAG Neoz aangesloten omdat dat niet mogelijk was met dit nieuwere model. Tot nu toe nog geen enkel systeem kunnen vinden waar ik wel allebei op aan kan sluiten. Ik heb gisteren ook de cv-ketel nog bijgevuld van 1.5 naar 1.8 bar voor de zekerheid, deed niet veel.
Dus, je warmtepomp draait wel, krijgt de woning niet warm.
Paar vragen:
Heb je nachtverlaging of schakel je tussen temperaturen in de dag? Advies zou zijn dat niet te doen, stabiel houden helpt bij de WP, letterlijk rust creeeren.
Wat voor afgifte systeem heb je ? dat brink systeem is dat je afgifte systeem?
Welke instellingen heb je op de NEOZ ingesteld (je schrijft is niet op de CV-ketel aangesloten, dat zou ook niet hoeven, de Energy manager is de plek waar je hem aansluit).
Welke aanvoertemperatuur gebruik je? Kun je misschien wat instellingen delen uit de neoz, ik ga er even vanuit dat die wel op de ebus zit?
Heb je een paar pagina’s teruggelezen, ik heb zelfde soort avonduren doorgemaakt en heb nu een tevreden huishouden met een woning die met 0 graden buiten goed op temperatuur blijft.
[ Voor 19% gewijzigd door tcw82 op 06-02-2026 14:41 ]
@Legendhidde Staat parameter 1.0.5 op 0 (maximale besparing ) en de tarieven 1.13.3 (gasprijs ) en 1.13.4 (elektriciteit) goed bijv 1.13.3 = 12.2 (1.25 Euro) en 1.13.4 = 28 (28 cent)
Ik heb deze nieuwe titel aangevraagd:
oude:
Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5
nieuw:
Atag Energion (Hybride) warmtepomp systemen
oude:
Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5
nieuw:
Atag Energion (Hybride) warmtepomp systemen
titelfix
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Je mag hier gerust mee praten hoor, maar hou er wel rekening mee dat de meeste personen die hier actief mee praten, een hybride installatie hebben. Dus als je met een probleem komt, en geen nadere informatie verstrekt, gaan we er ook bijvoeglijk van uit dat je ook een hybride installatie hebt.ron321 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:22:
[...]
Ik snap niet wat het hydraulisch schema er toe doet bij het wel of niet uitschakelen van de secundaire pomp bij een defrost.
Het hydraulisch schema doet er ook niet toe, echter als vanuit Ariston het standaard hydraulisch schema voor een All Electric opstelling met een Lightbox er van uit gaat dat er geen buffervat aanwezig is, dan kan het ook zo maar zijn dat Ariston in de software van de lightbox de aansturing van de hulppomp zodanig heeft ingesteld dat die niet schakelt, maar continue loopt.
Hou er even rekening mee dat ATAG ondertussen maar bar weinig aan de warmtepompen doet. De ontwikkeling van zowel hardware als software gebeurt allemaal door Ariston. In veel gevallen weet ATAG helemaal niet hoe de software precies werkt. En vaak spreekt ATAG de installatievoorschriften van Ariston gewoon tegen. Zoals jij ook aangeeft, ATAG adviseert ongeacht de opstelling, een buffervat van 10L per KW geinstalleerd afgiftevermogen, terwijl dit buffervat in de hydraulische schema's voor een all electric vaak helemaal niet voor komt.
Wellicht kan je eens proberen je installatie / light box op Hybride te zetten, en dan de hybride modus op WP Only. Ondanks dat er geen CV ketel aan zit, denkt je light box dan toch dat er eentje aan zit, wellicht gaat die dan ook de circulatiepomp uitzetten als de WP stopt met verwarmen.
Helaas is het bij ATAG (en ook bij veel andere merken, ik lees op dit en andere fora ook verhalen over Daikin, QWATT en allerlei anderen waar het inregelen van de installatie evenzo hoofdbrekens oplevert) het geval dat het veel Trial en Error is, en dat je toch wel wat moet weten over hydraulica, dynamica, warmteverlies, delta T enz voordat je je installatie optimaal hebt draaien.
Hoeft niet, liever gewoon alles bij elkaar. Maar dan wellicht in je footer of op een andere manier aangeven welke variant je hebt, zodat we allemaal over dezelfde appels en peren pratentcw82 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:26:
[...]
Dat is wel een goed punt, er zijn wel meer gebruikers hier die volgens mij stiekem een AE opstelling hebben en geen H... persoonlijk probeer ik hem ook op WP alleen te blijven gebruiken.
Is er een ander topic op dit forum voor AE opstellingen?
Goede tip, zal het eens proberen.DaRealRenzel schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:08:
Wellicht kan je eens proberen je installatie / light box op Hybride te zetten, en dan de hybride modus op WP Only. Ondanks dat er geen CV ketel aan zit, denkt je light box dan toch dat er eentje aan zit, wellicht gaat die dan ook de circulatiepomp uitzetten als de WP stopt met verwarmen.
Wat je ook kan doen is instelling 1.3.2 op "comfort plus" zetten als test. Dan springt de CV rete snel bij, werkt het dan wel goed, zou ik zeker naar de aanvoer en daaromheen hangende prestaties kijken.Legendhidde schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:26:
Weet je hoe je bij die "1.3.2 en andere geavanceerdere" instelling komt?
Ontzettend bedankt voor het meedenken! Ik had voorheen altijd een nachtverlaging van 2 graden, overdag rond de 20 en 's nachts 18, maar ik heb de afgelopen weken geprobeerd dat te stoppen door overdag 20 en 's nachts 19 te handhaven. Ik moet nog even kijken wat en of dit een besparing brengt.tcw82 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:19:
[...]
Klinkt herkenbaar, ik moet eerst even wat afhandelen hier maar zal zo uitgebreider reageren.
Dus, je warmtepomp draait wel, krijgt de woning niet warm.
Paar vragen:
Heb je nachtverlaging of schakel je tussen temperaturen in de dag? Advies zou zijn dat niet te doen, stabiel houden helpt bij de WP, letterlijk rust creeeren.
Wat voor afgifte systeem heb je ? dat brink systeem is dat je afgifte systeem?
Welke instellingen heb je op de NEOZ ingesteld (je schrijft is niet op de CV-ketel aangesloten, dat zou ook niet hoeven, de Energy manager is de plek waar je hem aansluit).
Welke aanvoertemperatuur gebruik je? Kun je misschien wat instellingen delen uit de neoz, ik ga er even vanuit dat die wel op de ebus zit?
Heb je een paar pagina’s teruggelezen, ik heb zelfde soort avonduren doorgemaakt en heb nu een tevreden huishouden met een woning die met 0 graden buiten goed op temperatuur blijft.
Het Brink Elan systeem is m'n enige afgifte systeem. Die hebben de installateurs ingesteld op een maximale uitvoer van 40 en fan snelheden waar het niet erg warm van werd (krijg je als je de boel in de zomer installeert). Zelf uiteindelijk de fan snelheden omhoog geschroeft maar nooit aan de temperatuurinstellingen gezeten.
De warmtepomp aanvoer staat op een offset van -5, dus die gaat nooit hoger dan 55 (installateur heeft dit ingesteld en aangeraden dat niet aan te passen) stooklijn staat op 1,5 vanaf de installateur. Nou ben ik altijd in om deze waardes aan te passen, en sinds ik de oplossing voor dit probleem heb gevonden zou ik daar ook iets mee doen. Ik heb alleen nog niet zo goed kunnen begrijpen wat het verschil tussen de stooklijn en de offset nou is.
Neoz staat goed afgesteld nu, ik heb de stroomkosten erin staan maar snapte de kosten voor gas niet echt, die gaat dus blijkbaar per 10 cent, dus gas stond al die tijd ook op 99 omdat ik niet wist hoe ik 1,43 euro moest instellen. Dit heb ik eerst gedaan, maar ik merkte niet heel veel verschil. Het zou wel uitleggen waarom de cv nooit aan springt.
Het echte probleem zat hem in de Brink instellingen. Omdat de CV nogal veel pendelde heb ik de maximale uitvoertemperatuur van de Brink verhoogd van 40 naar 55, zodat de cv ketel z'n warmte wat langer kwijt kan voordat de Brink hem uit forceert. De ketel zelf ook wat verlaagt, een instelling "Gew Wrde aanv ruimtetherm" en ik hoop dat ik hiermee goed begrepen heb dat dit de instelling voor de aanvoer temperatuur is, die heb ik van 80 naar 65 gezet. Zodat hij hopelijk ook niet zo snel meer uit gaat.
Nu het echte probleem, de Brink had ik van 40 naar maximale uitvoer van 55 gezet. Maar de fan curve heb ik alleen gelaten. Dit resulteerde erin dat bij temperaturen rond de 40 de fan veel minder hard blies, wat de retourtemperatuur van de Elan niet genoeg verlaagde en dit zorgde bij de Atag systemen ervoor dat hij dacht dat er niet heel veel warmtevraag was. Ik heb de fan curve een stuk verhoogd en nu wordt het huis weer prima warm, en niet eens door de cv ketel.
Als eerste enorm bedankt voor de hulp! Ik zou heel graag weten hoe ik bij die geavanceerde instellingen kom.tcw82 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:18:
[...]
Wat je ook kan doen is instelling 1.3.2 op "comfort plus" zetten als test. Dan springt de CV rete snel bij, werkt het dan wel goed, zou ik zeker naar de aanvoer en daaromheen hangende prestaties kijken.
Weet je hoe je bij die "1.3.2 en andere geavanceerdere" instelling komt?
Ik heb het probleem opgelost, in mijn vorige comment heb ik beschreven hoe m'n Brink instellingen het veroorzaakten.
Dankjewel voor de hulp!KarelK schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:26:
@Legendhidde Staat parameter 1.0.5 op 0 (maximale besparing ) en de tarieven 1.13.3 (gasprijs ) en 1.13.4 (elektriciteit) goed bijv 1.13.3 = 12.2 (1.25 Euro) en 1.13.4 = 28 (28 cent)
Die stonden eerst niet goed, ik snapte niet hoe ik de juiste gasprijs erin kreeg, die is 1,43 euro maar hij ging maar tot 99 cent. Maar de gasprijs is uitgedrukt in 10 cent stappen. Dus 14,3 was de juiste waarde. Het was trouwens door een instelling van de heteluchtverwarming dat dit gebeurde.
@Legendhidde Met code 007 op je Neoz kom je bij de parameters maar aangezien je weinig inzicht in de werking ervan hebt (vermoed ik) zou ik daar maar niet in gaan rommelen
Hoe voer ik die code in? Ik zal ook zeker in m'n hoofd houden dat ik geen ervaring heb, maar ik vind het toch interessant om alle instellingen langs te gaan. Ik heb toch wel een beetje kennis van sommige zaken, maar het is vooral om te leren wat voor instellingen er zijn. Zonder het te weten kan ik nooit leren hoe het werkt.KarelK schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:17:
@Legendhidde Met code 007 op je Neoz kom je bij de parameters maar aangezien je weinig inzicht in de werking ervan hebt (vermoed ik) zou ik daar maar niet in gaan rommelen
Het installateursmenu is bereikbaar via code 007.
Knoppen Back en Ok een paar seconden ingedrukt houden.
Let op dit is op mijn Atag ketel , op de externe Neoz kan het iets anders zijn (234 zegt Google)
Knoppen Back en Ok een paar seconden ingedrukt houden.
Let op dit is op mijn Atag ketel , op de externe Neoz kan het iets anders zijn (234 zegt Google)
Wat @KarelK zegt, maar je kan die code pas invoeren als je eerst de neoZ wakker maakt, even aan de centrale knop draaien. En dan de linker en rechter ",touch" knoppen gelijk tijdig indrukken tot 0000 verschijnt. Dan met de draaiknop naar 0007 draaien en drukken op draaiknop.Legendhidde schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:03:
[...]
Als eerste enorm bedankt voor de hulp! Ik zou heel graag weten hoe ik bij die geavanceerde instellingen kom.
Ik heb het probleem opgelost, in mijn vorige comment heb ik beschreven hoe m'n Brink instellingen het veroorzaakten.
Stooklijn is hoe schuin de lijn loopt. Hogere stooklijn is sneller een hogere aanvoertemperatuur. De offset is de parallelle verschuiving. Een paar paginas terug staan een paar teken freubels met uitleg.Legendhidde schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:59:
[...]
Ontzettend bedankt voor het meedenken! Ik had voorheen altijd een nachtverlaging van 2 graden, overdag rond de 20 en 's nachts 18, maar ik heb de afgelopen weken geprobeerd dat te stoppen door overdag 20 en 's nachts 19 te handhaven. Ik moet nog even kijken wat en of dit een besparing brengt.
Het Brink Elan systeem is m'n enige afgifte systeem. Die hebben de installateurs ingesteld op een maximale uitvoer van 40 en fan snelheden waar het niet erg warm van werd (krijg je als je de boel in de zomer installeert). Zelf uiteindelijk de fan snelheden omhoog geschroeft maar nooit aan de temperatuurinstellingen gezeten.
De warmtepomp aanvoer staat op een offset van -5, dus die gaat nooit hoger dan 55 (installateur heeft dit ingesteld en aangeraden dat niet aan te passen) stooklijn staat op 1,5 vanaf de installateur. Nou ben ik altijd in om deze waardes aan te passen, en sinds ik de oplossing voor dit probleem heb gevonden zou ik daar ook iets mee doen. Ik heb alleen nog niet zo goed kunnen begrijpen wat het verschil tussen de stooklijn en de offset nou is.
Neoz staat goed afgesteld nu, ik heb de stroomkosten erin staan maar snapte de kosten voor gas niet echt, die gaat dus blijkbaar per 10 cent, dus gas stond al die tijd ook op 99 omdat ik niet wist hoe ik 1,43 euro moest instellen. Dit heb ik eerst gedaan, maar ik merkte niet heel veel verschil. Het zou wel uitleggen waarom de cv nooit aan springt.
Het echte probleem zat hem in de Brink instellingen. Omdat de CV nogal veel pendelde heb ik de maximale uitvoertemperatuur van de Brink verhoogd van 40 naar 55, zodat de cv ketel z'n warmte wat langer kwijt kan voordat de Brink hem uit forceert. De ketel zelf ook wat verlaagt, een instelling "Gew Wrde aanv ruimtetherm" en ik hoop dat ik hiermee goed begrepen heb dat dit de instelling voor de aanvoer temperatuur is, die heb ik van 80 naar 65 gezet. Zodat hij hopelijk ook niet zo snel meer uit gaat.
Nu het echte probleem, de Brink had ik van 40 naar maximale uitvoer van 55 gezet. Maar de fan curve heb ik alleen gelaten. Dit resulteerde erin dat bij temperaturen rond de 40 de fan veel minder hard blies, wat de retourtemperatuur van de Elan niet genoeg verlaagde en dit zorgde bij de Atag systemen ervoor dat hij dacht dat er niet heel veel warmtevraag was. Ik heb de fan curve een stuk verhoogd en nu wordt het huis weer prima warm, en niet eens door de cv ketel.
Wat je doet is die lijn (de stooklijn) letterlijk iets omhoog of om laag verschuiven.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rra8XKKfu2JwpEcYJQ7SFgcz.jpg?f=user_large)
De lijn loopt parallel aan de andere, maar hoger of lager. In het voorbeeld is het een "plus" van 5 met een stooklijn van 0,6.en ook nog een min en max temp (de horizontale stukken).
:strip_exif()/f/image/EFUlh4b9gr3LbP9jQwjnj84h.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/iqJy3mx9jpj4LDxBxI6eQUpk.jpg?f=fotoalbum_tile)