Klinkt herkenbaar, ik moet eerst even wat afhandelen hier maar zal zo uitgebreider reageren.Legendhidde schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:26:
Ik heb een vreemd probleem waar ik niet zo veel over kan vinden, ik heb een ATAG Energion en ATAG QR38S CV ketel, het is de afgelopen dagen zo koud dat de warmtepomp de vraag van het huis amper aan kan (ik ben al 2 dagen bezig op te warmen van 18 naar 19,5 en ik snap gewoon niet waarom m'n systeem niet vaker om de cv ketel vraagt. Die doet bijna niks, springt misschien af en toe bij en houdt dan meteen weer op waardoor het huis misschien 0,1 graden stijgt maar meteen stopt. Ik heb een buffervat van ongeveer 50 liter maar die is nergens op aangesloten. De CV is ook niet op de ATAG Neoz aangesloten omdat dat niet mogelijk was met dit nieuwere model. Tot nu toe nog geen enkel systeem kunnen vinden waar ik wel allebei op aan kan sluiten. Ik heb gisteren ook de cv-ketel nog bijgevuld van 1.5 naar 1.8 bar voor de zekerheid, deed niet veel.
Ik heb een Brink Elan heteluchtsysteem, hiervan heb ik de fan snelheid aangepast zodat ie wat hoger gaat, hopelijk gaat dan de retourtemperatuur snel genoeg omlaag om het systeem op verwarming te jagen. Doet nog niet superheel helaas. Ik heb ook de uitvoermaximumtemperatuur van de heteluchtverwarming hoger gezet zodat ie niet meteen de cv ketel stopt als die water van 70 graden gaat leveren.
Als ik de hybride logica op alleen CV ketel zet wordt het huis wel lekker warm. Maar ik wil dit gewoon automatisch geregeld hebben als het systeem het niet aankan. Isoleren staat nog op de planning, maar ondertussen zou ik wel graag m'n huis kunnen opwarmen.
Dus, je warmtepomp draait wel, krijgt de woning niet warm.
Paar vragen:
Heb je nachtverlaging of schakel je tussen temperaturen in de dag? Advies zou zijn dat niet te doen, stabiel houden helpt bij de WP, letterlijk rust creeeren.
Wat voor afgifte systeem heb je ? dat brink systeem is dat je afgifte systeem?
Welke instellingen heb je op de NEOZ ingesteld (je schrijft is niet op de CV-ketel aangesloten, dat zou ook niet hoeven, de Energy manager is de plek waar je hem aansluit).
Welke aanvoertemperatuur gebruik je? Kun je misschien wat instellingen delen uit de neoz, ik ga er even vanuit dat die wel op de ebus zit?
Heb je een paar pagina’s teruggelezen, ik heb zelfde soort avonduren doorgemaakt en heb nu een tevreden huishouden met een woning die met 0 graden buiten goed op temperatuur blijft.
[ Voor 19% gewijzigd door tcw82 op 06-02-2026 14:41 ]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rra8XKKfu2JwpEcYJQ7SFgcz.jpg?f=user_large)
/f/image/icpSqZNSa7D5ZkeBkXhe4Jpn.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/KD013HnSOAyNoq1y5JE6Kpeu.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/fVdh2HhtGLfi7c0hXgLL7MIG.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/j9214hEI9L8e1xP3zBRK6RYc.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/vZcxQOaczu95vBWUYLVAK8yx.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/yA10KkakzIHrEk2EtkZ7uIND.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/507M1gVP6dxIj88eE9c31i7I.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hTm5UHVajKfsrAD7r6GaqBHC.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/7QFFEn7TpvUYQ9GRgUWFt3ZK.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/WsIKYEKLNCRrzr7F3ma3RgZr.png?f=user_large)
/f/image/YmUQktlsneFsgKAi6xkpCEdw.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aplKBAXtxqCc3WLBquLNzGRo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/M4bELazcuVLZlLcrkPhakzXT.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/rOhNI623vY8IPf4CiFgYBWXU.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/UUEA9ZslE69yOrx6wK7YfnX2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kcYTVg2flODp9YtzRGOibT6Y.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ubcIE3lDgVykwVflt3xeQu5L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mjVTdQzLLyW95bMISXcNKGMm.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/PbtwUEgSpR9VXG8XTZF9FNkN.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Cc22Gs034zP1ENbhA9EiGW5m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RtkS82nSFefIFxnz1lKndZ94.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XJSICNIzwMkIlraM3JaMvPk4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UKJVTvqsyszgOxOMUeCgRpO6.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/gEhrVnezvoi5P4Qp0z1GCimN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Hf77MIvregRESzGX0tgI7XXY.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/Krx8sIRqdzkcsRcNH2j3pRMU.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/SEhJKNbqgBGQ8CqYAAjN849x.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/zoiVcCFTUvq7PenioNeCr0CC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Dx9kHmYuByNxMINlpsthW0lS.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/M4bELazcuVLZlLcrkPhakzXT.jpg?f=fotoalbum_tile)