swier050 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:07:
[...]
Dank voor de reactie. Ik zal kijken waar hij lager nog kan. Ik heb hem ingesteld op hoge temperaturen (i.v.m. radiatoren). Volgens mij is 0.8 dan de laagste stooklijn?
Hij heeft nu trouwens net een klein beetje gas bijgestookt om 17:20 om van 19,5 naar setpoint 20 (vanaf 17:00 uur) te gaan. Dit lijkt mij wat overdreven met deze temperaturen boven 0..
Ik heb uitschakeling van de CV op +3 graden gezet. Ik had het eerder op 0 graden staan, maar van de week zat hij in een loop met defrost. Hierdoor waren de radiatoren op den duur nog maar 4 graden (defrostmania?). Om toch nog hagelijk te krijgen heb ik de ketel maar weer laten meewerken.
EDIT: Excuses, ik zie dat hij inderdaad op hoge temp tot 0.4 gaat. Ik zal de stooklijn langzaam naar beneden stellen..
Overige (wellicht belangrijke instellingen):
1.3.0 : 0
1.3.2 ECO/COMFORT : 1
1.3.3 vertragingstimer : 60min
1.3.4 drempelwaarde insch. : 300
1.3.5 omtegrale drempel reset :30
1.5.2 uitschakelen ketel : 3
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dAwyRbxnO7bqqnvCEk6w5mIU.jpg?f=user_large)
Voor referentie.
Ik vermoed dat je eens kunt kijken naar wat we precies gebeurde in die periode met die defrost mania.
Misschien helpt dit:
Hier staat ook een 50 buiten unit, en daarbij liep ik tegen een fenomeen aan dat als de berekende aanvoer hoger was dan 28 graden, de warmtepomp wel naar maximaal vermogen ging, maar niet instaat leek om dit daadwerkelijk te halen.
Dat leverde een boel energieverbruik op. Maar geen extra temperatuur.
Mogelijk helpt het jou ook bij het zoeken naar optimalisatie.
Een paar sensoren op wat leidingen heeft mij heel erg geholpen om inzichten te krijgen.
Een inzicht dat ik al wat langer heb is dat deze unit (zeker als je geen gas wil bijstoken) echt het beste op 1 stand gezet kan worden en daar de hele winter op laten staan. Door zon invloed ging hij hier vaak uit en dat werkte averechts voor (met name) comfort in de woning.
Mijn instellingen staan hierboven ergens uiteengezet, maar voor gemak:
Stooklijn 0.4
Parallel verschuiving-4(maar denk dat min 2 of 3 ook goed zijn).
Puur op buitensensor
Geforceerde warmte vraag aan
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yZDrdqyroHnsCLRuyqZJZ1uH.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/YoKQdqVFw939WRcpbBJHx53A.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rra8XKKfu2JwpEcYJQ7SFgcz.jpg?f=user_large)
/f/image/icpSqZNSa7D5ZkeBkXhe4Jpn.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/KD013HnSOAyNoq1y5JE6Kpeu.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/fVdh2HhtGLfi7c0hXgLL7MIG.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/j9214hEI9L8e1xP3zBRK6RYc.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/vZcxQOaczu95vBWUYLVAK8yx.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/yA10KkakzIHrEk2EtkZ7uIND.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/507M1gVP6dxIj88eE9c31i7I.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hTm5UHVajKfsrAD7r6GaqBHC.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/7QFFEn7TpvUYQ9GRgUWFt3ZK.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/WsIKYEKLNCRrzr7F3ma3RgZr.png?f=user_large)
/f/image/YmUQktlsneFsgKAi6xkpCEdw.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aplKBAXtxqCc3WLBquLNzGRo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/M4bELazcuVLZlLcrkPhakzXT.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/rOhNI623vY8IPf4CiFgYBWXU.png?f=fotoalbum_tile)