Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• De fiscalist
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-11 07:11
Enkel de Neoz staat er op, die doet de volledige aansturing het is een heel basic systeem met de monoblock rechtstreeks op de open verdeler van de VVW. Draait bij periodes stabiel, en soms gebeurt er ineens iets wat ik niet begrijp…

Ik zal de berichten van lobster eens doornemen thnx

• tim_b
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-11 07:06
Wat voor instellingen heb je onder zone instellingen 4.2.x. Je hebt het er over dat de max aanvoertemperatuur niet is bereikt, maar de max aanvoertemperatuur is iets anders dan de gewenste / berekende aanvoer temp 4.3.8

Met www.atagzone.remotethermo.com kan je als installateur veel uit de logs halen. Ik weet niet of die als particulier ook kan.

Je zou zelfs nog 4.2.9 op geforceerd kunnen zetten. Dan kan je in ieder geval uitsluiten dat de warmtevraag wegvalt.

[ Voor 14% gewijzigd door tim_b op 05-11-2025 21:06 ]

• De fiscalist
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZAgXOFWKQve9XyGZ1nJe8dYmjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpbDjVMd7iIS6XyvyZ8N3hxL.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6Msw1ln2xlbyBrGgIekfm-CgbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jVf7Qdl7yPiD7OnZ45kNgBLI.jpg?f=fotoalbum_large

Hij staat nu ook lekker te draaien…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTxo57tnU5BMaz8uNRWZCuDps54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5CfDdny8bumukwUcPp56f5A.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DQWNEPEhrAOR5O4JgwkQFxw0zU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYW19VXx1oOZtWbm6echrNyy.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is wel typerend voor hoe de parameters zijn als ie gewoon draait overdag, de gewenste ruimtetemperatuur haalt ie nooit omdat de thermostaat in de hal hangt aan de noordzijde van het huis en de afgifte van de VVW beperkt is door de beperkte oppervlakte. De rest van het huis is prima comfortabel.

[ Voor 75% gewijzigd door De fiscalist op 05-11-2025 21:15 ]

• tim_b
De gewenste aanvoertemperatuur is 29, de huidige aanvoertemperatuur is 32. 7l/min is ook niet heel veel.

• De fiscalist
I know, ik weet ook niet waarom de WP een hogere temperatuur maakt dan het gevraagde (tevens het maximum) . Als iemand mij dat zou kunnen vertellen, dan is dat zeer welkom.

De flow is zo laag omdat de ik de pomp heb afgeknepen, anders loopt de delta t nog verder terug. Ik meen begrepen te hebben dat een delta t van 4 graden prima is. Ik kan de delta t verlagen door de flow te verhogen. Als dat beter is, dan hoor ik ook da graag

Dank voor de input allen ;)

• tim_b
Welke pomp en hoe heb je deze geknepen? 13.4.4 delta t pomp kan niet lager dan 5 geloof ik.

Ik heb het vermoeden dat de wp zn warmte niet kwijt kan. Min vermogen te hoog om niet boven die 29graden uit te komen met deze buiten temperatuur/ isolatie. Dus als de pomp sneller zou stromen zou die zn warmte juist beter kwijt kunnen

• De fiscalist
Ik heb het percentage van de pomp in de Neoz omlaag gezet naar 70%. Het is de circulatiepomp in de Atag zelf

De compressor kan nog lager draaien toch dan 26 hz?

Zolang er een delta t is van 6 graden is er een behoorlijke warmte afgifte door de vloer. Meestal is die delta iets lager, 4 graden is normaal.

[ Voor 6% gewijzigd door De fiscalist op 05-11-2025 21:43 ]

• hesselonline
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-11 18:41
De fiscalist schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:29:
I know, ik weet ook niet waarom de WP een hogere temperatuur maakt dan het gevraagde (tevens het maximum) . Als iemand mij dat zou kunnen vertellen, dan is dat zeer welkom.

De flow is zo laag omdat de ik de pomp heb afgeknepen, anders loopt de delta t nog verder terug. Ik meen begrepen te hebben dat een delta t van 4 graden prima is. Ik kan de delta t verlagen door de flow te verhogen. Als dat beter is, dan hoor ik ook da graag

Dank voor de input allen ;)
Mijn ervaring is dat de aanvoertemperatuur vanaf de warmtepomp altijd +/- 1 graden hoger is dan het setpoint. Volgens mij zit er ook een sensor bij de binnenunit (zit bij mij waar het water de vloerverwarming in gaat) en ik verlies tussen die 2 punten ook ongeveer 1 graden aan watertemperatuur. Kortom, volgens mij stuurt het systeem niet op de temperatuur bij vertrek uit de warmtepomp, maar op temperatuur bij binnenkomst van het verwarmingstraject.

• hinrik
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 06-11 13:58
4.2.1 thermo-regeling staat nu op 4 = Sonde kamertemperatuur (17.4) + externe sonde (12). De aanvoertemperatuur wordt berekend op basis van beide. Ik denk dat je 4.2.1 beter op 3 kunt zetten, dan wordt de aanvoertemperatuur alleen op basis van de stooklijn en de buitentemperatuur berekend.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-11 16:34
Cool. Ik heb de C6 Rev 1 editie maar die werkt ook prima...

Ik zou zeggen, hang hem aan je netwerk, update naar laatste firmware, en dan aan je WP...

Nothing is a problem once you've debugged the code

• De fiscalist
hinrik schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:22:
4.2.1 thermo-regeling staat nu op 4 = Sonde kamertemperatuur (17.4) + externe sonde (12). De aanvoertemperatuur wordt berekend op basis van beide. Ik denk dat je 4.2.1 beter op 3 kunt zetten, dan wordt de aanvoertemperatuur alleen op basis van de stooklijn en de buitentemperatuur berekend.
ga ik proberen.

Hoe bepaalt het systeem dan of er warmtevraag komt of niet?
Op de temperatuurmeting van de Neoz zelf? lager dan doeltemp = warmtevraag?

Of zou dat anders werken bij Atag?

• tim_b
4.2.1 is puur hoe de stooklijn wordt berekend. Met ruimte sensor + buitenvoeler heeft de binnen temperatuur dus invloed op de aanvoertemperatuur. Ik heb ze al eens eerder gepost, maar hier nog een x. Warmtevraag werkt nog steeds hetzelfde. Alleen gezien je neoz in de gang hangt gaat je wp nu zn max aanvoertemperatuur van 29 maken omdat je gang 17.5 graden is en je gewenste 19.5.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moU4yW4BjdKQElXUxXmlYeAMT3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OeTucL868uzhufHKpw8I0WfH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iViQ_fhQkt_QDDNnPNLrAmvKq0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I61si1eWGBUF3P9Sh8RICqEM.jpg?f=fotoalbum_large
DaRealRenzel schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:47:
[...]

Cool. Ik heb de C6 Rev 1 editie maar die werkt ook prima...

Ik zou zeggen, hang hem aan je netwerk, update naar laatste firmware, en dan aan je WP...
Waarschijnlijk zaterdag. Nu onderweg uit de Efteling naar huis, morgen op en neer Almere en daarna 8 uur de baas blij maken. Zaterdag ochtend is er waarschijnlijk wel wat ruimte.... :*)

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:38
De fiscalist schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:32:
Het probleem is dat ik raar gedrag zie, de WP slaat uit, terwijl er wel warmtevraag is, soms loopt de temperatuur veel hoger op dan de max instelling. Er zijn veel variabelen in te stellen maar de informatie over wat ze doen is zeer summier, dat maakt het moeilijk inschatten.

Op dit moment is het buiten 15 graden en slaat de WP uit terwijl de temperatuur in het systeem 23 graden is, de max aanvoertemperatuur 28 graden en de doeltemperatuur niet is bereikt. Hij zou gewoon moeten draaien dan lijkt me want er is warmtevraag.
Dat komt omdat het minimale vermogen veel te hoog is voor de lage temperatuur vraag. Systeem slaat uit, terwijl er warmtevraag is en wanneer die aanslaat is de aanvoertemperatuur hoger. In het begin ben ik begonnen met 26 graden minimaal in stooklijn. Heb toen wat dingen gelezen dat systeem zelfs meer stroom kan verbruiken door veel schakelen en circulatiepompen die langer draaien. Ik ben toen overgestapt naar een minimale Ta van 30 graden, gevolg veel meer rust in het systeem lange runs, en daarna lange tijd uit.

• DaRealRenzel
De fiscalist schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:54:
[...]

ga ik proberen.

Hoe bepaalt het systeem dan of er warmtevraag komt of niet?
Op de temperatuurmeting van de Neoz zelf? lager dan doeltemp = warmtevraag?

Of zou dat anders werken bij Atag?
Als je volledig weersafhankelijk gaat stoken, bepaalt de retourtemperatuur of je gaat stoken. Je WP zal het water op de stooklijn temperatuur gaan brengen, en zodra het retourwater op die stooklijntemperatuur zit (dan zitten al je thermo ventielen dus dicht en gaat het water via je bypass terug naar de opwekker) stopt je opwekker met stoken.

Volledig weersafhankelijk is een mooi systeem, maar vaak is het minder energiezuinig dan wanneer je ook een ruimtesensor gebruikt, die dan de trigger is om te gaan stoken. Zonder ruimtesensor zal een verandering in de buitentemperatuur leiden tot een veranderde aanvoertemperatuur op basis van de stooklijn, en dat zal dan altijd de opwekker inschakelen. Als je dan ook ergens een afgiftesysteem open hebt staan (bijvoorbeeld een pomploze vloerverdeler) zal er ook altijd warm water door je circuit gaan.

• DaRealRenzel
tim_b schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:07:
4.2.1 is puur hoe de stooklijn wordt berekend. Met ruimte sensor + buitenvoeler heeft de binnen temperatuur dus invloed op de aanvoertemperatuur. Ik heb ze al eens eerder gepost, maar hier nog een x. Warmtevraag werkt nog steeds hetzelfde. Alleen gezien je neoz in de gang hangt gaat je wp nu zn max aanvoertemperatuur van 29 maken omdat je gang 17.5 graden is en je gewenste 19.5.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja leuk. Vooral dat dit soort informatie ook bij de klant danwel bij de installateur bekend is (not).

Daarnaast, bij heel veel installaties wordt de NEOZ naast de hybride IDM gehangen, en maar weinig mensen hebben de CV Ketel en IDM in de woonkamer hangen. Dan wordt de IDM aangesloten op de bestaande aan/uit thermostaat, en dan gaat het hele verhaal in rook op. gevolg: klant ontdekt dat de ruimte niet goed warm wordt, omdat de aanvoertemperatuur te laag wordt berekend...

• De fiscalist
Ok dank weer.

Als het buiten tussen de 8 en 12 graden is, dan maakt de WP best nog wel lange runs op deze temperaturen. De vloer kan de warmte goed afgeven en er is een delta t van zo'n 4 graden.

Volledig weersafhankelijk is het proberen nog wel waard, dat is namelijk het gedrag wat ik zoek: warm de vloer op en blijf dat doen.

Genoeg inspiratie weer om wat dingen te proberen ;)

• tim_b
@DaRealRenzel ik ga er vanuit dat de installateurs deze info wel weten. Dit is van een cursus dus ook geen staatsgeheim.

En het in het algemeen bij iedere wp fabrikant dat hun eigen thermostaat beter samenwerkt met de wp. Wij plaatsen altijd de neoz bij of in de wp, en hangen en one zone thermostaat in de woonkamer. Ook voor de internetverbinding/ monitoring op afstand / buitentemperatuur

• DaRealRenzel
tim_b schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:44:
@DaRealRenzel ik ga er vanuit dat de installateurs deze info wel weten. Dit is van een cursus dus ook geen staatsgeheim.

En het in het algemeen bij iedere wp fabrikant dat hun eigen thermostaat beter samenwerkt met de wp. Wij plaatsen altijd de neoz bij of in de wp, en hangen en one zone thermostaat in de woonkamer. Ook voor de internetverbinding/ monitoring op afstand / buitentemperatuur
Helaas is de praktijk dat een groot deel van de installateurs een WP nog op dezelfde manier installeert en in bedrijf stelt als een CV Ketel, namelijk ophangen, aansluiten, stekker er in, basis parameters instellen en veel plezier er mee.
Alleen al waterzijdig inregelen, wat al meer dan 4 jaar verplicht is bij installatie of vervangen van een opwek apparaat, wordt maar zelden uitgevoerd.

• tim_b
Dit geldt niet altijd voor oudere woningen waar dit niet haalbaar is of als de kosten van het inregelen meer dan 20% van de totale kosten van de verwarmingsinstallatie bedragen.

Heeft iemand de ebusd werkend gekregen met een versie van >23.3. vanaf dit punt moet het csv bestand naar typespec worden omgezet dus die van @hesselonline werkt niet bij mij

• hesselonline
tim_b schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 06:08:
Dit geldt niet altijd voor oudere woningen waar dit niet haalbaar is of als de kosten van het inregelen meer dan 20% van de totale kosten van de verwarmingsinstallatie bedragen.

Heeft iemand de ebusd werkend gekregen met een versie van >23.3. vanaf dit punt moet het csv bestand naar typespec worden omgezet dus die van @hesselonline werkt niet bij mij
wat heb je nu exact draaien? ik draai de laatste versie van het ebusd docker image, dus herken je opmerking over typespec niet.

edit: ik zie idd op de website van ebusd dat ze nu ook typespec ondersteunen, maar de csv bestanden werken nog steeds. naar de toekomst toe even kijken of we het bestand moeten converteren.

[ Voor 13% gewijzigd door hesselonline op 08-11-2025 11:44 ]

• tim_b
john30/ebusd:v23.3

Wanneer ik update naar 24.x of 25.1 krijg ik niets meer binnen. Maar dit ligt dus aan mij ?

• hesselonline
tim_b schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:30:
john30/ebusd:v23.3

Wanneer ik update naar 24.x of 25.1 krijg ik niets meer binnen. Maar dit ligt dus aan mij ?
ik draai de 'latest' docker container, is volgens mij 2.5.1, welke foutmelding krijg je?

• hesselonline
hesselonline schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:04:
[...]

ik draai de 'latest' docker container, is volgens mij 2.5.1, welke foutmelding krijg je?
Excuus, 25.1 is de versie, puntje maakt veel verschil.

• tim_b
Gek genoeg doet 25.1 het nu wel.. 2 foutmeldingen van bepaalde regels eruit gehaald. Ik krijg wel nog veel unknown cmd's waar ik niet uit kom

• hesselonline
tim_b schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:15:
Gek genoeg doet 25.1 het nu wel.. 2 foutmeldingen van bepaalde regels eruit gehaald. Ik krijg wel nog veel unknown cmd's waar ik niet uit kom
Heb ik ook, ik weet ook niet of al die berichten uit te lezen zijn (of ze nuttige informatie bevatten).

• MnM
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-11 11:33

MnM

Vraag voor een vriend van mij met dezelfde warmtepomp.

Is het mogelijk om bij het aanzetten van de “Haard” functie direct een zoneklep te schakelen.

Zodat bij gebruik va de houtkachel in de woonkamer, met de haard functie aan, de vloerverwarming in de woonkamer afsluit en de rest van het huis wel verwarmd blijft.
Ik kon het in de handleiding niet direct terugvinden.

• MnM

MnM

Ik heb op mijn Warmtepomp een "Antivries set"? Messing aansluiting op de buitenunit. Wat doet dat precies? Ik kan nergens een handleiding of uitleg vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_DykJdq0lmJDpzMcNI9yxZHrfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edIEClMJ7PKvTwmhIP0m5ztL.jpg?f=fotoalbum_large
MnM schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:25:
Ik heb op mijn Warmtepomp een "Antivries set"? Messing aansluiting op de buitenunit. Wat doet dat precies? Ik kan nergens een handleiding of uitleg vinden.

[Afbeelding]
Als de watertemperatuur te laag wordt leegt hij het systeem om bevriezing te voorkomen.

• MnM

MnM

DanTm schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:29:
[...]

Als de watertemperatuur te laag wordt leegt hij het systeem om bevriezing te voorkomen.
Dank u!

Ik merk sinds vannacht voor het eerst (systeem hangt sinds april, dus nog niet echt koud geweest) dat hij het buffervat van 25 Liter niet boven de 35 graden krijgt. (gevraagd is 45 ivm radiatoren). Verbruik is wel zo'n 2000watt. Het betreft een hybride systeem, waarbij de CV nog uit staat, dus moet de warmtepomp het in zijn eentje doen.

Zou het kunnen dat hij ivm/door een mogelijke defrost de warmte uit het buffervat zo ver afkoelt dat hij het gewoon niet red om deze weer op 45 graden te krijgen. De Circulatiepomp achter het vat blijft natuurlijk gewoon het afgiftesysteem rondpompen. Hoe zou ik dat kunnen controleren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9d4ncVXtjJo0lC0PCL8FAwafdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EPigWI21gnScZAjGNMXdXNdL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door MnM op 20-11-2025 08:44 ]

Goed, het is weer koud buiten. Het is tijd voor een volgende poging om de WP te laten stoppen/starten als de energie prijzen hoog (of juist laag) zijn.

Als ik de informatie tot nu toe goed snap kan dit door een 2tal inputs op de energy manager te manipuleren. Hieronder zal ik dat proberen uit een te zetten, met als doel om uit te vogelen of het klopt wat ik wil doen en ik niet straks huilend in het topic terug kom met de melding dat mijn energy manager is overleden.

Ik heb de handeleiding(en) erbij gepakt:
https://atag.compano.com/...erhoud_IDU_hybrid_all.pdf

https://atag.compano.com/...ON%20M%20HYB%20all_NL.pdf

Ik heb wat foto's van mijn "energy manager" geschoten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19Dv6GKfGUThVWx3cldkIMz4EEw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmXW3ATHXnPGS66HU7TsOlEE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4xmQI41tSe_DVHtZqLNw7U1ZS8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdW9QwtihpD320wD1D1QszIm.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik zal eens beginnen met beschrijven wat ik denk dat ik moet doen, hopelijk kunnen mensen hier met ervaring en verstand van zaken, er dan op schieten.

Als ik in de handleiding kijk, kan ik met de 2 input kanalen "HV1"en "HV2" invloed uitoefenen op de Warmtepomp. Om precies te zijn op pagina's 65 en 66 kom ik tegen dat de 2 HV input kanalen moet instellen volgends de onderstaande opties:
1.1 Input output configuratie 1.1.0 HV IN 1 (ingang configureerbaar op 230V)Druk op de keuzeknop . Draai de keuzeknop om het gewenste menuonderdeel te selecteren.
  • 1: Afwezig: ingang niet actief.
  • 2: Nachttarief: ingang niet actief (0V). Door op de ingang een 230 VAc-signaal toe te passen, past het systeem voor de stroom het nachttarief toe zoals gedefinieerd in parameter 1.13.5.
  • 3: Smart Grid 1: ingang nr. 1 voor Smart Grid Ready-protocol (zie paragraaf "SG ready Standard").
  • 4: Signaal uitschakelen extern: stelt het apparaat in op OFF. Elk verzoek om warmte, koeling of warm tapwater wordt onderbroken terwijl de vorstbeveiligingslogica actief is als Par. 1.0.4 (Hybride modus) is ingesteld op “alleen WP”. Anders blijft alleen de ketel ingeschakeld voor de verwarming en de productie van warm tapwater.
  • 5: PV Integratie actief: ingang niet actief (0V), geen integratie. Ingang actief (230V), het energieoverschot wordt gebruikt om het SWW-setpoint te verhogen met de hoeveelheid die gedefinieerd is via parameter 1.20.0 - Delta T Setpoint SWW fotovoltaïsch. Wanneer de boiler voor warm tapwater het nieuwe setpoint heeft bereikt, kan deze energie worden gebruikt om het setpoint van de opslagtank te verhogen (indien aanwezig) via parameter 20.4.4 of van de verwarmings-/koelingsfunctie naar het comfort-setpoint. Daartoe gebruikt de functie alleen de warmtepomp.
Eerste zijspoor:
Om in deze specifieke menu's te komen wordt beschreven dat je eerst "esc" en "menu" moet indrukken tot "code invoeren" verschijnt en dan "234" moet invullen. Omdat ik soms heel pragmatisch ben heb ik dat eens op film vastgelegd (spoiler code 234 doet geen ruk...) :
Code 234 werkt in elk geval niet code 007 is wel iets, daarmee ga je een menuutje verder.
Daar kan ik inderdaad de 1.1.X instellingen vinden en aanpassen. Dat is een hindernis die nu genomen is.

Volgende hindernis.

Welke instelling is nu de meest ideale. De keuze is daarmee denk ik of 23 of 4:

"2 Nachttarief: ingang niet actief (0V). Door op de ingang een 230 VAc-signaal toe te passen, past het
systeem voor de stroom het nachttarief toe zoals gedefinieerd in parameter 1.13.5."

"4 Signaal uitschakelen extern: stelt het apparaat in op OFF. Elk verzoek om warmte, koeling of warm tapwater wordt onderbroken terwijl de vorstbeveiligingslogica actief is als Par. 1.0.4 (Hybride modus) is ingesteld op “alleen WP”. Anders blijft alleen de ketel ingeschakeld voor de verwarming en de productie
van warm tapwater."

De opstelling hier is al 18 maanden "WP only" daarmee lijkt optie 4 ideaal. gewoon uitklappen als de relais schakelen en weer aan als de prijzen gezakt zijn.

Echter, er is ook nog een SG-ready modus, dit is instelling 1.1.0/1.1.1 op stand 3, waarbij SG voor "smart grid" zou staan:

"3 Smart Grid 2: ingang nr. 2 voor Smart Grid Ready-protocol (zie paragraaf "SG ready Standard")."

Optie 3 wordt toegelicht op pagina 78 in deze tabel: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SemRgosztU1Kc26DbkC8HBR8qp4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Jh1vAn0vexXGAVVgIFSKUFE8.png?f=user_large

Dit lijkt me een keuze die je gebruikt als de installatie een pauze van 2 uur wilt meegeven, er wordt nergens gezegd of het dan om een "hoog-en-weer-laag" schakeling gaat of om een "je moet hem 2 uur hoog houden en dan weer laag" schakeling. Of wat er gebeurd als je hem 3 uur hoog houdt?

Dan de hardware kant, wat ga ik nu precies moeten aansluiten/schakelen?
Afgaande op afbeelding 61, pagina 52 van handleiding zou ik een 2 aderige 220v netspanning moeten aanbieden via een schakelaar (relais is dan een logische keuze). Daarmee kan ik dan of HV1 en/of HV2 "hoog" maken en daarmee de resultaten bereiken zoals die beschreven staan in de 1.1.0 en 1.1.1, uiteraard afhankelijk van de gekozen instelling van die parameters.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z--4hsUuGkucIB1P4GULe58FU3c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5wyw4zXpoLLB1XE9ckxOr1je.png?f=user_large

Zoals per pagina 65 en 66 van https://atag.compano.com/...erhoud_IDU_hybrid_all.pdf

Dus, als ik dit samenvat:
Koop een ESP32 (oh wacht die heb ik liggen :) ) koop 2 220v relais die geschakeld kunnen worden met 3.3v uit de ESP. Neem een 220v stekker met kabel, lus die met de fase draad door de relais en schakel in of uit op basis van welke wensen je hebt?

Klopt dit, zie ik iets over het hoofd, zijn er nog handigheidjes die ik nog niet heb gezien?

• MnM

MnM

Kan iemand mij duidelijk uitleg geven over de onderste parameters? Het blijft een Wirwar... Ik hoop dat ik het duidelijk heb, maar zoek naar bevestiging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8MI9V-Emwnlm3-Z47abgKt10OM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9gJeMYGL9ILC48moUNE23kER.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de Engelse Ariston R32 Nimbus handleiding erbij gepakt om slechte vertalingen te minimaliseren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkjaVcSPeM31af8Fv6V78uEoLws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QilDWTCPd2KvVVQCNJR4UJ5Z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/955QQrWVKbjb0oncxrgg4M7r7LA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iNSZIcxaej56AT3gH2bnUiwn.png?f=fotoalbum_large

Nu in Plat Nederlands:...
1.3.2 ECO/COMFORT (Mate van bijschakeling CV icm defrosts, Automatisch via Eco= weinig, Comfort Plus= vaakst, Aanpasbaar= op basis van 1.3.3 en 1.3.4)
1.3.3 VERTRAGINGSTIMER (actief indien 1.3.2 = Aanpasbaar, Functie = Tijd in minuten om CV Bij te schakelen indien Ta niet gehaald wordt??????)
1.3.4 DREMPELWAARDE INSCHAK. EXT BRON (actief indien 1.3.2 = Aanpasbaar, Functie is = Op basis van het Engelse document zou ik zeggen de tijd voordat de Externe Bron/CV weer uitgeschakeld wordt door de EnergyManager (Gebasseerd op het word Release)????)
1.3.5 INTERGRALE DREMPEL RESETTEN (Tja, zeg het maar.. ?????)

[ Voor 35% gewijzigd door MnM op 24-11-2025 09:20 ]

MnM schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:22:
Kan iemand mij duidelijk uitleg geven over de onderste parameters? Heb blijft een Wirwar... Ik hoop dat ik het duidelijk heb, maar zoek naar bevestiging.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu in Plat Nederlands:...
1.3.2 ECO/COMFORT (Mate van bijschakeling CV icm defrosts, Automatisch via Eco= weinig, Comfort Plus= vaakst, Aanpasbaar= op basis van 1.3.3 en 1.3.4)
1.3.3 VERTRAGINGSTIMER (actief indien 1.3.2 = Aanpasbaar, Functie = Tijd in minuten om CV Bij te schakelen indien Ta niet gehaald wordt??????)
1.3.4 DREMPELWAARDE INSCHAK. EXT BRON (actief indien 1.3.2 = Aanpasbaar, Functie is = Op basis van het Engelse document zou ik zeggen de tijd voordat de Externe Bron/CV weer uitgeschakeld wordt door de EnergyManager (Gebasseerd op het word Release)????)
1.3.5 INTERGRALE DREMPEL RESETTEN (Tja, zeg het maar.. ?????)
Hoe staat dit in de Nederlandse handleiding?
Een paar (of zelf het berichtje voor jouw bericht?) terug staat er naar gelinkt.
Nevermind, volgens mij staat dit daar in het geheel niet in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjXuN7t9ZOtbTQBg9_hSWT21-o4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nFlUGYZX6z6N3w8MQWtYQ6CX.png?f=fotoalbum_large

Althans niet in deZe:

[ Voor 15% gewijzigd door tcw82 op 23-11-2025 19:27 ]

• swier050
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Goedemorgen allen,

Wij hebben sinds 3 jaar de hybride warmtepomp van Atag (Energion M Hybrid-all 50). In de loop van de tijd heb ik de WP wat geoptimaliseerd naar onze situatie. Echter deze 'winter' deed de WP het niet goed, kreeg hem niet op temperatuur, keer een storing gehad en begon met mild weer bij te stoken met gas. Eerder kon ik prima met -10 de woning nog met de WP verwarmen. Nu ben ik aan de instellingen gaan zitten zonder even te noteren wat ik ging veranderen (heel dom ja...). Nu ben ik nog steeds niet tevreden met het gedrag van de WP.

Hij stookt wel weer op temperatuur, maar gaat nu te lang door waardoor het warmer wordt dan gevraagd en slaat dan af (bijv. 19,5 gevraagd, 20.1 gegeven). Dan slaat hij pas weer aan bij de 19,5, maar het koelt nog wat verder af waardoor het niet heel erg stabiel aangenaam warm is in huis. Daarnaast verbruikt hij af en toe gas wat hij eerder niet deed...

Zouden jullie kunnen meekijken naar de instellingen en kijken waar ik een fout heb gemaakt, of waar ik nog kan tweaken?

Huidig probleem: Kamer wordt warmer dan gevraagd, WP gaat uit, koelt te veel af, WP gaat aan en wordt weer warmer dan gevraagd etc.. En ineens af en toe gasgebruik..

Jaren 70 woning. Woonkamer (overvloed) T33 radiatoren. Spouwmuur 5cm nageïsoleerd. Bodemisolatie, HR++ glas.

Hieronder de instellingen die (denk ik) relevant zijn:

1.3.0 - 0
1.3.2 - 2
1.3.3 - 30min
1.3.4 - 150
1.3.5 - 30

1.6.0 - 30sec
1.6.1 - 90sec
1.6.2 - 5
1.6.3 - 2
1.6.4 -1

4.0.0 - 20
4.0.1 - 13
4.0.2 - 40
4.0.3 - 5

4.1.0 - 0
4.1.1 - 15
4.1.2 - 300

4.2.0 - 1
4.2.1 - 4
4.2.2 - 1.1
4.2.3 - -5
4.2.4 - 8
4.2.5 - 70

4.7.6 - 0

4.8.3 - 2

(huidig diagnose)
4.3.0 - 18.7
4.3.1 - 19
4.3.4 - 1
4.3.7 - 54
4.3.8 - 48

Hoor graag waar ik mogelijk een fout heb gemaakt. Alvast heel erg bedankt!! :)
swier050 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:10:
Goedemorgen allen,

Wij hebben sinds 3 jaar de hybride warmtepomp van Atag (Energion M Hybrid-all 50). In de loop van de tijd heb ik de WP wat geoptimaliseerd naar onze situatie. Echter deze 'winter' deed de WP het niet goed, kreeg hem niet op temperatuur, keer een storing gehad en begon met mild weer bij te stoken met gas. Eerder kon ik prima met -10 de woning nog met de WP verwarmen. Nu ben ik aan de instellingen gaan zitten zonder even te noteren wat ik ging veranderen (heel dom ja...). Nu ben ik nog steeds niet tevreden met het gedrag van de WP.

Hij stookt wel weer op temperatuur, maar gaat nu te lang door waardoor het warmer wordt dan gevraagd en slaat dan af (bijv. 19,5 gevraagd, 20.1 gegeven). Dan slaat hij pas weer aan bij de 19,5, maar het koelt nog wat verder af waardoor het niet heel erg stabiel aangenaam warm is in huis. Daarnaast verbruikt hij af en toe gas wat hij eerder niet deed...

Zouden jullie kunnen meekijken naar de instellingen en kijken waar ik een fout heb gemaakt, of waar ik nog kan tweaken?

Huidig probleem: Kamer wordt warmer dan gevraagd, WP gaat uit, koelt te veel af, WP gaat aan en wordt weer warmer dan gevraagd etc.. En ineens af en toe gasgebruik..

Jaren 70 woning. Woonkamer (overvloed) T33 radiatoren. Spouwmuur 5cm nageïsoleerd. Bodemisolatie, HR++ glas.

Hieronder de instellingen die (denk ik) relevant zijn:

1.3.0 - 0
1.3.2 - 2
1.3.3 - 30min
1.3.4 - 150
1.3.5 - 30

1.6.0 - 30sec
1.6.1 - 90sec
1.6.2 - 5
1.6.3 - 2
1.6.4 -1

4.0.0 - 20
4.0.1 - 13
4.0.2 - 40
4.0.3 - 5

4.1.0 - 0
4.1.1 - 15
4.1.2 - 300

4.2.0 - 1
4.2.1 - 4
4.2.2 - 1.1
4.2.3 - -5
4.2.4 - 8
4.2.5 - 70

4.7.6 - 0

4.8.3 - 2

(huidig diagnose)
4.3.0 - 18.7
4.3.1 - 19
4.3.4 - 1
4.3.7 - 54
4.3.8 - 48

Hoor graag waar ik mogelijk een fout heb gemaakt. Alvast heel erg bedankt!! :)
je kunt eens kijken in de openingspost van dit topic, Daar staan de hybrid all 50 instellingen zoals die initieel worden voorgeschreven. Vandaar uit kun je mogelijk vrij snel inzoomen op de afwijkingen en daarmee iets vinden in jou systeem?

• swier050
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
tcw82 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:27:
[...]

je kunt eens kijken in de openingspost van dit topic, Daar staan de hybrid all 50 instellingen zoals die initieel worden voorgeschreven. Vandaar uit kun je mogelijk vrij snel inzoomen op de afwijkingen en daarmee iets vinden in jou systeem?
In de standaard wordt Ruimtesensor genoemd. Ik heb ruimtesensor + buitensensor. Als ik hem alleen op ruimtesensor zet dan blijft de temperatuur in de woonkamer een graad lager dan gevraagd..
4.2.7 staat op 0 bij mij

dat is het enige verschil dat ik zo kan zien. Dat lijkt mij toch niet dit probleem te veroorzaken?

Als er meer instellingen gedropt moeten worden of meer info nodig is, laat het weten!
Pagina: 1 ... 17 18 Laatste