Goed, het is weer koud buiten. Het is tijd voor een volgende poging om de WP te laten stoppen/starten als de energie prijzen hoog (of juist laag) zijn.
Als ik de informatie tot nu toe goed snap kan dit door een 2tal inputs op de energy manager te manipuleren. Hieronder zal ik dat proberen uit een te zetten, met als doel om uit te vogelen of het klopt wat ik wil doen en ik niet straks huilend in het topic terug kom met de melding dat mijn energy manager is overleden.
Ik heb de handeleiding(en) erbij gepakt:
https://atag.compano.com/...erhoud_IDU_hybrid_all.pdf
https://atag.compano.com/...ON%20M%20HYB%20all_NL.pdf
Ik heb wat foto's van mijn "energy manager" geschoten:
Ik zal eens beginnen met beschrijven wat ik denk dat ik moet doen, hopelijk kunnen mensen hier met ervaring en verstand van zaken, er dan op schieten.
Als ik in de handleiding kijk, kan ik met de 2 input kanalen "HV1"en "HV2" invloed uitoefenen op de Warmtepomp. Om precies te zijn op pagina's 65 en 66 kom ik tegen dat de 2 HV input kanalen moet instellen volgends de onderstaande opties:
1.1 Input output configuratie 1.1.0 HV IN 1 (ingang configureerbaar op 230V)Druk op de keuzeknop . Draai de keuzeknop om het gewenste menuonderdeel te selecteren.
- 1: Afwezig: ingang niet actief.
- 2: Nachttarief: ingang niet actief (0V). Door op de ingang een 230 VAc-signaal toe te passen, past het systeem voor de stroom het nachttarief toe zoals gedefinieerd in parameter 1.13.5.
- 3: Smart Grid 1: ingang nr. 1 voor Smart Grid Ready-protocol (zie paragraaf "SG ready Standard").
- 4: Signaal uitschakelen extern: stelt het apparaat in op OFF. Elk verzoek om warmte, koeling of warm tapwater wordt onderbroken terwijl de vorstbeveiligingslogica actief is als Par. 1.0.4 (Hybride modus) is ingesteld op “alleen WP”. Anders blijft alleen de ketel ingeschakeld voor de verwarming en de productie van warm tapwater.
- 5: PV Integratie actief: ingang niet actief (0V), geen integratie. Ingang actief (230V), het energieoverschot wordt gebruikt om het SWW-setpoint te verhogen met de hoeveelheid die gedefinieerd is via parameter 1.20.0 - Delta T Setpoint SWW fotovoltaïsch. Wanneer de boiler voor warm tapwater het nieuwe setpoint heeft bereikt, kan deze energie worden gebruikt om het setpoint van de opslagtank te verhogen (indien aanwezig) via parameter 20.4.4 of van de verwarmings-/koelingsfunctie naar het comfort-setpoint. Daartoe gebruikt de functie alleen de warmtepomp.
Eerste zijspoor:
Om in deze specifieke menu's te komen wordt beschreven dat je eerst "esc" en "menu" moet indrukken tot "code invoeren" verschijnt en dan "234" moet invullen. Omdat ik soms heel pragmatisch ben heb ik dat eens op film vastgelegd (spoiler code 234 doet geen ruk...) :
Code 234 werkt in elk geval niet code 007 is wel iets, daarmee ga je een menuutje verder.
Daar kan ik inderdaad de 1.1.X instellingen vinden en aanpassen. Dat is een hindernis die nu genomen is.
Volgende hindernis.
Welke instelling is nu de meest ideale. De keuze is daarmee denk ik of 23 of 4:
"2 Nachttarief: ingang niet actief (0V). Door op de ingang een 230 VAc-signaal toe te passen, past het
systeem voor de stroom het nachttarief toe zoals gedefinieerd in parameter 1.13.5."
"4 Signaal uitschakelen extern: stelt het apparaat in op OFF. Elk verzoek om warmte, koeling of warm tapwater wordt onderbroken terwijl de vorstbeveiligingslogica actief is als Par. 1.0.4 (Hybride modus) is ingesteld op “alleen WP”. Anders blijft alleen de ketel ingeschakeld voor de verwarming en de productie
van warm tapwater."
De opstelling hier is al 18 maanden "WP only" daarmee lijkt optie 4 ideaal. gewoon uitklappen als de relais schakelen en weer aan als de prijzen gezakt zijn.
Echter, er is ook nog een SG-ready modus, dit is instelling 1.1.0/1.1.1 op stand 3, waarbij SG voor "smart grid" zou staan:
"3 Smart Grid 2: ingang nr. 2 voor Smart Grid Ready-protocol (zie paragraaf "SG ready Standard")."
Optie 3 wordt toegelicht op pagina 78 in deze tabel:
Dit lijkt me een keuze die je gebruikt als de installatie een pauze van 2 uur wilt meegeven, er wordt nergens gezegd of het dan om een "hoog-en-weer-laag" schakeling gaat of om een "je moet hem 2 uur hoog houden en dan weer laag" schakeling. Of wat er gebeurd als je hem 3 uur hoog houdt?
Dan de hardware kant, wat ga ik nu precies moeten aansluiten/schakelen?
Afgaande op afbeelding 61, pagina 52 van handleiding zou ik een 2 aderige 220v netspanning moeten aanbieden via een schakelaar (relais is dan een logische keuze). Daarmee kan ik dan of HV1 en/of HV2 "hoog" maken en daarmee de resultaten bereiken zoals die beschreven staan in de 1.1.0 en 1.1.1, uiteraard afhankelijk van de gekozen instelling van die parameters.
Zoals per pagina 65 en 66 van
Dus, als ik dit samenvat:
Koop een ESP32 (oh wacht die heb ik liggen

) koop 2 220v relais die geschakeld kunnen worden met 3.3v uit de ESP. Neem een 220v stekker met kabel, lus die met de fase draad door de relais en schakel in of uit op basis van welke wensen je hebt?
Klopt dit, zie ik iets over het hoofd, zijn er nog handigheidjes die ik nog niet heb gezien?