Ja die is er, die is ooit in dit topic een keer verklaard. Maar ik kan het niet meer terugvindenStoja schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:42:
Hallo, Wat me opvalt dat de CV ketel eigenlijk alleen bijspringt bij de defrosts van de WP. Nu het kouder ( nacht -7) wordt zakt de ruimtetemperatuur soms 1 tot 1.3 graden en houdt de WP het niet op temperatuur. Op zich niet een groot probleem maar is het niet de bedoeling dat de CV dan “mee gaat doen” om aan de ingestelde temperatuur te komen en niet alleen om de WP te ontdooien. Nu duurt het lang om de ingestelde ruitetemp weer te bereiken.
Is er een drempelwaarde voor het meedoen van de CV en is die aan te passen in de NEOZ?
🤔
Uit een eerdere post:Stoja schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:42:
Hallo, Wat me opvalt dat de CV ketel eigenlijk alleen bijspringt bij de defrosts van de WP. Nu het kouder ( nacht -7) wordt zakt de ruimtetemperatuur soms 1 tot 1.3 graden en houdt de WP het niet op temperatuur. Op zich niet een groot probleem maar is het niet de bedoeling dat de CV dan “mee gaat doen” om aan de ingestelde temperatuur te komen en niet alleen om de WP te ontdooien. Nu duurt het lang om de ingestelde ruitetemp weer te bereiken.
Is er een drempelwaarde voor het meedoen van de CV en is die aan te passen in de NEOZ?
🤔
- 12.2.2 op 5 (boven 5 cv 'verboden')
- 12.2.3 op -20 (onder -20 alleen cv)
Dit neem ik ook waar, zeker na een zonnige dag zakt het hier in en komt de WP te laat bij, dat is 1 deel van het "probleem", daarna gaat de WP als een dolle staan draaien, maar redt het niet. De CV blijft uit. (ook hier geen direct probleem, overdag genoeg warmte in huis met mensen en kokerellen enzo, maar als het overdag -7 wordt en de zon blijft weg, zou de CV gewoon moeten overpakken).Stoja schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:42:
🤔
In de tabellen in de openingspost zitten wel wat dingen die ik vermoed dat met CV bij springen te maken hebben, ik heb de tijd van 300 naar 30 (oid) verlaagt, maar zie hier nog geen CV bijspringen.
Ik gebruik geen stille modus in de nacht.
Ik heb de CV ook nog nooit buiten een defrost om zien bij springen. Gelukkig wordt het niet meer echt koud in dit landje.
Ik draai WAR met ruimte compensatie, maar door de vele defrosts zakt de kamer temperatuur heel langzaam onderuit.
Ik draai WAR met ruimte compensatie, maar door de vele defrosts zakt de kamer temperatuur heel langzaam onderuit.
Wat jullie schrijven is precies de situatie bij ons. langzaam gaat de temperatuur onderuit. Ik heb wel de stille modus tussen 00.00 en06.00 aan staan... ( uitzetten met flinke kou??)
in de NEOZ en gebruiksaanwijzing zie ik geen 12.2.2 3 en 12.2.3 staan....dus geen instelmogelijkheden beschikbaar. in het NEOZ menu gaan de instellingen van 6.0 naar 13.0
wel is er "activeren 2e bron voor verwarmen" (1.3)
bij ons op 1.3.0 op 0 CV+backup WP en 1.3.2 op 2 "gemiddeld"
zou dat veranderen naar 3 (comfort) of 4 (comfort plus) invloed hebben op wanneer de CV bijspringt of heeft dat er niets mee te maken?
hier nog een foto van afgelopen nacht; -4 vorst en ruimtetemperatuur zakt minder dan 1 graad. volgens mij loopt de WP verder prima alleen de ingestelde ruimte temp wordt na lange tijd wel of net niet bereikt...dat blijft vreemd.
in de NEOZ en gebruiksaanwijzing zie ik geen 12.2.2 3 en 12.2.3 staan....dus geen instelmogelijkheden beschikbaar. in het NEOZ menu gaan de instellingen van 6.0 naar 13.0
zou dat veranderen naar 3 (comfort) of 4 (comfort plus) invloed hebben op wanneer de CV bijspringt of heeft dat er niets mee te maken?
hier nog een foto van afgelopen nacht; -4 vorst en ruimtetemperatuur zakt minder dan 1 graad. volgens mij loopt de WP verder prima alleen de ingestelde ruimte temp wordt na lange tijd wel of net niet bereikt...dat blijft vreemd.
[ Voor 4% gewijzigd door Stoja op 27-12-2025 11:01 ]
Ja, dat heeft effect: hoe meer richting eco, hoe langer het duurt voordat de cv bijspringt.Stoja schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:54:
Wat jullie schrijven is precies de situatie bij ons. langzaam gaat de temperatuur onderuit. Ik heb wel de stille modus tussen 00.00 en06.00 aan staan... ( uitzetten met flinke kou??)
[Afbeelding]
Toegevoegd: de instellingen zijn niet in alle aansturingsunits hetzelfde genummerd, maar deze twee moeten er zijn, om de bandbreedte te bepalen. Dan dus onder een ander nummer.
[ Voor 6% gewijzigd door iin op 27-12-2025 11:18 ]
De eco comfort instelling bepaalt per hoeveel defrosts hij bijspringt. Op comfort Plus is het volgens mij om de defrost, hoe lager hoe meer defrost er tussen zitten. Ik heb hem zelf op average staan.
Ik kan de defrosts niet koppelen aan deze instelling. Toeval of hooguit correlatie, maar geen causaal verband.DanTm schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:22:
De eco comfort instelling bepaalt per hoeveel defrosts hij bijspringt. Op comfort Plus is het volgens mij om de defrost, hoe lager hoe meer defrost er tussen zitten. Ik heb hem zelf op average staan.
Bij mij wel,,😀iin schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:27:
[...]
Ik kan de defrosts niet koppelen aan deze instelling. Toeval of hooguit correlatie, maar geen causaal verband.
Mogelijk hebben we een andere versie, ik heb een r410 van 6 jaar geleden.
[ Voor 13% gewijzigd door DanTm op 27-12-2025 11:36 ]
als er wel of geen verband is waarvoor dient de 1.3 instelling dan wel?? op 23 november vroeg MnM dit al maar ik heb nog geen helder antwoord gezien. logisch zou het zijn omdat het onderwerp is "activeren 2e bron voor verwarmen" dat het toch een verband is met wanneer de ketel bij springt
Ik kan in de NEOZ en gebruiksaanwijzing geen ander nummers voor de bovengenoemde 12.2.2 (drempelwaarden) instelling vinden....?
Ik kan in de NEOZ en gebruiksaanwijzing geen ander nummers voor de bovengenoemde 12.2.2 (drempelwaarden) instelling vinden....?
Stoja schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:49:
als er wel of geen verband is waarvoor dient de 1.3 instelling dan wel?? op 23 november vroeg MnM dit al maar ik heb nog geen helder antwoord gezien. logisch zou het zijn omdat het onderwerp is "activeren 2e bron voor verwarmen" dat het toch een verband is met wanneer de ketel bij springt
:strip_exif()/f/image/roykFQBc90h28oeFaTLtZmxu.jpg?f=fotoalbum_large)
De comfortstand zorgt ervoor dat er snel wordt bijgeschakeld als de WP in z'n eentje de Ta niet snel genoeg op de berekende waarde kan krijgen. Hoe hoger de ingestelde comfortstand, hoe sneller hij de externe warmtebron bijschakelt. En hoe minder tijd de kamertemp heeft om terug te lopen.
Schakelt dan dus ook sneller bij defrosts, want die hebben effect op de (werkelijke) Ta. Als je niet wilt dat hij snel bijspringt, dan kun je hem verder richting eco brengen. Ik merk geen effect op het aantal defrosts, wel op de snelheid waarmee de cv op (ook) die momenten wordt ingezet.
Ik heb precies hetzelfde, alleen minder verval in kamertemperatuur. Deze blijft ongeveer 0,3 graad onder ingesteld niveau. Ketel komt er alleen in na defrosts. Warmtepomp staat bij vlagen te stampen om op de Ta te komen, waarna de volgende defrost al snel weer om de hoek komt. Op andere momenten draait de warmtepomp weer rustiger maar haalt hij de Ta pas na een uur sinds vorige defrost.Stoja schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:42:
🤔
lin, dank voor de kopie. ik heb gezocht in mijn manual en daar staat dit. Is dit wat je bedoeld met de 12.2.3 nummers??
bij mij staan 1.5.2 (12.2.2) op 35 graden en 1.5.3 (12.2.3) op -20 graden
lijkt correct ingesteld.
lijkt correct ingesteld.
Het heeft ook geen effect op het aantal defrosts, wel op hoevaak er bij een defrost wordt bijgesprongen met gas.[b]iin schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:00: Ik merk geen effect op het aantal defrosts, wel op de snelheid waarmee de cv op (ook) die momenten wordt ingezet.
0,3 eronder is net wel/niet binnen de regel grens.Stefanvane schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:16:
[...]
Ik heb precies hetzelfde, alleen minder verval in kamertemperatuur. Deze blijft ongeveer 0,3 graad onder ingesteld niveau. Ketel komt er alleen in na defrosts. Warmtepomp staat bij vlagen te stampen om op de Ta te komen, waarna de volgende defrost al snel weer om de hoek komt. Op andere momenten draait de warmtepomp weer rustiger maar haalt hij de Ta pas na een uur sinds vorige defrost.
Ingesteld 19,5 is beginnen met stoken als de 19,3 gehaald wordt, misschien zelfs pas 19,2. (vandaar net wel / net niet).
Ja, dat klinkt inderdaad logisch, aangezien hij eerder (sneller) bijschakelt: zeer grote kans dat dat leidt tot meer bijschakelingen, ook bij defrosts uiteraardDanTm schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:13:
[...]
Het heeft ook geen effect op het aantal defrosts, wel op hoevaak er bij een defrost wordt bijgesprongen met gas.
Ik zal morgen eens kijken of ik die "comfort" instellingen wat kan aanpassen en terug melden wat het resultaat is .
Yes, dat is m. 'correct' hangt af van wat je wilt bereiken. Het is wat krom geformuleerd in de handleiding, maar nu staat er dus ingesteld:Stoja schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:03:
lin, dank voor de kopie. ik heb gezocht in mijn manual en daar staat dit. Is dit wat je bedoeld met de 12.2.3 nummers??
lijkt correct ingesteld.
[Afbeelding]
- 'boven 35 cv 'verboden''
- 'onder -20 alleen cv'
Met die waarden kun je spelen. Je kunt ook aangeven dat hij zodra het boven 10 graden is (ipv 35) geen cv mag bijschakelen.
Of nog lager.
Ik heb hem bijvoorbeeld op 5 staan, daarboven redt de WP het makkelijk in z'n eentje. Mogelijk niet op zijn efficiëntst, maar ik wek zelf stroom op en vind gasloos belangrijker.
Dit is nuttige informatie. straks even een stukje over uiteenzetten en dan neem ik het in de openingspost op.iin schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:33:
[...]
Yes, dat is m. 'correct' hangt af van wat je wilt bereiken. Het is wat krom geformuleerd in de handleiding, maar nu staat er dus ingesteld:
- 'boven 35 cv 'verboden''
- 'onder -20 alleen cv'
Met die waarden kun je spelen. Je kunt ook aangeven dat hij zodra het boven 10 graden is (ipv 35) geen cv mag bijschakelen.
Of nog lager.
Ik heb hem bijvoorbeeld op 5 staan, daarboven redt de WP het makkelijk in z'n eentje. Mogelijk niet op zijn efficiëntst, maar ik wek zelf stroom op en vind gasloos belangrijker.
Dank voor alle info, zal de "boven" (1.5.2) waarde naar 10 graden zetten, voor de rest hou ik het in de gaten wat de WP nu doet nu ik de 1.3.2 op ' comfort" heb gezet ( stand 3)
wordt vast vervolgd!
wordt vast vervolgd!