• tim_b
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:13
De instellingen kwa stooklijn is per huis anders dus werkt misschien niet optimaal bij ander.

4.2.9 geforceerd, forceer je letterlijk warmtevraag. De wp blijft ongeacht de binnentemperatuur doordraaien. Als de wp nu niets doet is er of geen warmtevraag vanuit de thermostaat of de aanvoertemperatuur is al bereikt.

Dus de wp volgt een stooklijn berekend obv de buitentemperatuur maar heeft wel nog een signaal vanuit de thermostaat nodig
tim_b schreef op maandag 19 januari 2026 @ 06:35:
De instellingen kwa stooklijn is per huis anders dus werkt misschien niet optimaal bij ander.

4.2.9 geforceerd, forceer je letterlijk warmtevraag. De wp blijft ongeacht de binnentemperatuur doordraaien. Als de wp nu niets doet is er of geen warmtevraag vanuit de thermostaat of de aanvoertemperatuur is al bereikt.

Dus de wp volgt een stooklijn berekend obv de buitentemperatuur maar heeft wel nog een signaal vanuit de thermostaat nodig
Interessant, want dit is niet wat ik observeer.
Sterker nog, vannacht omwille van rust in de tent de zaak terug gezet op de stand die ik ken. Conform de instelling uit het document van de installateur.

Thermostaat gestuurde aansturing. Vannacht is het huis afgekoeld tot 18 graden en heeft de wp de hele nacht op 350 watt staan draaien. Er gaat iets niet zoals het hoort.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HUMgdePm4J0oawfR1nJRQzjzfI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vl78dJ2dhCclPyqCNtvdn4L6.png?f=fotoalbum_large

19,5 op de kamer thermostaat is 20 graden op de oranje lijn. Die is inmiddels ingestort naar 18,5 op de Atag thermostaat met een gevraagde temp van 19.5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flnR-mKqhE1UB9E1VIVNYWWYe2Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wbYwWpVak8ECPP13o0NhOWyH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mj2_vRNvlw6hXDvG_CNvM7uXP74=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jacwZSaD2TYH674TNEVDWwYA.png?f=fotoalbum_large
Om het plaatje compleet te maken.
De wp blijft "hangen" op 22 graden

[ Voor 43% gewijzigd door tcw82 op 19-01-2026 07:47 ]

• hesselonline
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:01
tcw82 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:23:
[...]

Interessant, want dit is niet wat ik observeer.
Sterker nog, vannacht omwille van rust in de tent de zaak terug gezet op de stand die ik ken. Conform de instelling uit het document van de installateur.

Thermostaat gestuurde aansturing. Vannacht is het huis afgekoeld tot 18 graden en heeft de wp de hele nacht op 350 watt staan draaien. Er gaat iets niet zoals het hoort.
Volgens mij zijn dat 2 losse dingen, dus 4.2.9 bepaalt of er warmtevraag is; gaat de warmtepomp aan. Als je die forceert dan gaat de warmtepomp aan, als je de thermostaat hoger zet ook.
4.2.1 bepaalt (samen met min, max, verschuiving etc.) wat de aanvoertemperatuur is. Hierbij moet je ook rekening houden met de 'stille modus', Ik heb bij koude nachten dat hij net zijn stooklijn niet haalt door de stille modus, dan daalt de temperatuur dus in de praktijk een klein beetje.

Mijn instellingen zijn overigens:

Min temp 26 graden
Max temp 40 graden
Parallel verschuiving -5 graden
curve 0.4

En ik zet de thermostaat permanent op 20.5, dat is dus in de praktijk een eind-stop, als de zon echt hard naar binnen schijnt dan stopt het. Afgelopen 2 maanden is de temperatuur niet onder de 20graden geweest.

Grote 2-onder-1 kapper uit 2016, volgens toen geldende normen gebouwd, beneden vloerverwarming, rest met t11 radiatoren (t22 op studeerkamer).

En mijn runs van de warmtepomp duren gemiddeld ergens tussen de 12 en 20 uur, erg strakke stooklijn dus.

Bijvoorbeeld deze, begonnen gisteravond om half 9:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrfOqvtSx9aYdsnZMsYloxSptCY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oMYkzLaqcHzm8wQKEZraezLN.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door hesselonline op 19-01-2026 07:52 ]

Er is geen stille modus actief hier thuis

• hesselonline
tcw82 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:48:
Er is geen stille modus actief hier thuis
dan is denk ik je aanvoertemperatuur setpoint gewoon te laag.
hesselonline schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:53:
[...]

dan is denk ik je aanvoertemperatuur setpoint gewoon te laag.
Dat regelt hij of op stooklijn of op verschil tussen gemeten vs gevraagd?
Of mis ik iets? Vorige week draaide hij wel gewoon op vol vermogen met deze instellingen. Ik denk dat ik iets mis om die reden..

Aanvulling:
De kamer koelt af, thermostaat neemt waar en wp gaat ( instappen) de aanvoer verhogen. Dat is wat ik verwacht. (Deze situatie geldt voor de NIET WAR stand.)

[ Voor 18% gewijzigd door tcw82 op 19-01-2026 07:57 ]

• hesselonline
tcw82 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:56:
[...]

Of mis ik iets? Vorige week draaide hij wel gewoon op vol vermogen met deze instellingen. Ik denk dat ik iets mis om die reden..

Aanvulling:
De kamer koelt af, thermostaat neemt waar en wp gaat ( instappen) de aanvoer verhogen. Dat is wat ik verwacht. (Deze situatie geldt voor de NIET WAR stand.)
Als je hem op alleen buitensensor zet, dan meet hij de buitentemp en op basis daarvan zet hij de stooklijn. Volgens mij is dit voor een warmtepomp de meest zuivere methode omdat het een erg traag systeem is (en de buitensensor voorspelt dat het kouder gaat worden in je huiskamer).

Wat zijn je instellingen?
hesselonline schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:00:
[...]

Als je hem op alleen buitensensor zet, dan meet hij de buitentemp en op basis daarvan zet hij de stooklijn. Volgens mij is dit voor een warmtepomp de meest zuivere methode omdat het een erg traag systeem is (en de buitensensor voorspelt dat het kouder gaat worden in je huiskamer).

Wat zijn je instellingen?
Ik kan de instellingen vanaf mijn werk niet hier melden. Straks wel natuurlijk.
Op stooklijn gaat hij 22 (of 20graden) maken terwijl de grafiek met 5 of 0 graden buitentemp 27 graden vraagt.
Volgens mij heb ik de oorzaak... De 30 Lees ik verkeerd af... 22 is wel degelijk de verwachting...

Parallel verschuiving niet in gebruik.

Bovenstaande op basis van deze grafiek uit de handleiding van de installatie.
Bovenstaande is dus mogelijk informatie die ikzelf al twee weken verkeerd aflees!!
8)7 8)7 |:( |:(

Jullie hulp wordt enorm gewaardeerd, ik ben zelf bijzonder gefrustreerd over de afgelopen twee weken, waarin allerlei vreemde (vind ik dan toch :o )
Dingen die ik simpelweg niet snap, mede omdat ik niet alle samenhang kan inzien of omdat er iets gebeurd dat helemaal niet zou moeten kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwqFNZG-b4-226LmB1aMfpYfpKE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dAwyRbxnO7bqqnvCEk6w5mIU.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door tcw82 op 19-01-2026 08:09 ]

• hesselonline
tcw82 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:07:
[...]

Ik kan de instellingen vanaf mijn werk niet hier melden. Straks wel natuurlijk.
Op stooklijn gaat hij 22 (of 20graden) maken terwijl de grafiek met 5 of 0 graden buitentemp 27 graden vraagt.
Volgens mij heb ik de oorzaak... De 30 Lees ik verkeerd af... 22 is wel degelijk de verwachting...

Parallel verschuiving niet in gebruik.

Bovenstaande op basis van deze grafiek uit de handleiding van de installatie.
Bovenstaande is dus mogelijk informatie die ikzelf al twee weken verkeerd aflees!!
8)7 8)7 |:( |:(

Jullie hulp wordt enorm gewaardeerd, ik ben zelf bijzonder gefrustreerd over de afgelopen twee weken, waarin allerlei vreemde (vind ik dan toch :o )
Dingen die ik simpelweg niet snap, mede omdat ik niet alle samenhang kan inzien of omdat er iets gebeurd dat helemaal niet zou moeten kunnen.

[Afbeelding]
Ik begrijp uit je eerdere post dat je op een 0.2 stooklijn zit. Natuurlijk is elk huis anders, maar voor die hellingshoek moet je wel echt meer isolatie dan binnenruimte hebben denk ik. Warmteverlies neemt immers sterk toe als de delta T tussen binnen en buiten toeneemt -> dat moet je compenseren met meer aanvoer.

Ik zou dus als stap 1 die hellingshoek op 0.4 zetten, min en max op default laten en dan kijken wat hij gaat doen. Het doel is dat het warm blijft, dan is je stooklijn goed. Je wil dus eigenlijk ook niet dat het warmer wordt, want dan is je stooklijn eigenlijk te hoog.

Ik schuif zelf alleen met de parallele verschuiving, en doe dat niet op basis van 1 dag of 1 week data -> als ik meerdere weken het idee heb dat het iets strakker kan dan doe ik een graadje eraf.
hesselonline schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:17:
[...]

Ik begrijp uit je eerdere post dat je op een 0.2 stooklijn zit. Natuurlijk is elk huis anders, maar voor die hellingshoek moet je wel echt meer isolatie dan binnenruimte hebben denk ik. Warmteverlies neemt immers sterk toe als de delta T tussen binnen en buiten toeneemt -> dat moet je compenseren met meer aanvoer.

Ik zou dus als stap 1 die hellingshoek op 0.4 zetten, min en max op default laten en dan kijken wat hij gaat doen. Het doel is dat het warm blijft, dan is je stooklijn goed. Je wil dus eigenlijk ook niet dat het warmer wordt, want dan is je stooklijn eigenlijk te hoog.

Ik schuif zelf alleen met de parallele verschuiving, en doe dat niet op basis van 1 dag of 1 week data -> als ik meerdere weken het idee heb dat het iets strakker kan dan doe ik een graadje eraf.
Wat is de default van min/max?

Nu ik net dus ontdekt heb dat ik de grafiek al 2 weken verkeerd lees ga ik daar zeker mee aan de slag.

Bijft wel over dat op ruimte sensor/thermostaat sturing de zaak nu helemaal niet meekomt.. 18 graden... is niet voldoende om een WAF te scoren.

• hesselonline
tcw82 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:20:
[...]

Wat is de default van min/max?

Nu ik net dus ontdekt heb dat ik de grafiek al 2 weken verkeerd lees ga ik daar zeker mee aan de slag.

Bijft wel over dat op ruimte sensor/thermostaat sturing de zaak nu helemaal niet meekomt.. 18 graden... is niet voldoende om een WAF te scoren.
Volgens mij is dat 25 min en 45 max, ik vind die laatste overigens een tikkie hoog voor vloerverwarming ;-)

Dat van die WAF is herkenbaar ;-)

Hoe oud / geisoleerd is je huis, en wat voor afgiftesysteem heb je?

• tim_b
Een berekende aanvoertemperatuur van 22 is erg laag. De wp werkt met een delta t van 5. Dan krijg je (als de warmtepomp zn minimale vermogen überhaupt kwijt kan) retour water van 17 graden, dan is de de boel aan het koelen halverwege.

• tim_b
tcw82 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:56:
[...]

Aanvulling:
Het verschil tussen gemeten en ingesteld * proportionele invloed. 4.2.4

Als die bijv op 1 staat. Gemeten kamertemperatuur 19, gewenst 20. Dan is het zn minimale temp 4.2.6 + 1, als de minimale temperatuur op 20 staat is dit dus maar 21 graden.
hesselonline schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:29:
[...]

Volgens mij is dat 25 min en 45 max, ik vind die laatste overigens een tikkie hoog voor vloerverwarming ;-)

Dat van die WAF is herkenbaar ;-)

Hoe oud / geisoleerd is je huis, en wat voor afgiftesysteem heb je?
1995
Relatief goed geïsoleerd (geen modern A++++++) maar hr++ glas, dak/vloer iso dat soort dingen.
Het systeem werkt, dat is wel duidelijk na 3 jaar gebruik. Bij het verder optimaliseren, met name de zon instraling "problemen" loop ik nu elke keer "vast".
hesselonline schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:17:
[...]

een hellingshoek van 0.4 is best hoog (vind ik, met oud vrijstaand huis). Dat betekend voor elke 10 graden dat de buitentemperatuur daalt de aanvoertemperatuur 4 graden omhoog gaat. Bij een slecht geïsoleerd huis misschien wel van toepassing (en/of radiatoren).
Mijn hellingshoek is 0.2, min temperatuur is iets van 28 graden. Dan is de aanvoertemperatuur 30 graden bij 10 graden buiten, 32 graden bij 0 graden buiten en 34 bij -10. Maar heb ook ruimte compensatie aanstaan om een beetje bij te sturen als het niet goed gaat (parallelle verschuiving doet eigenlijk hetzelfde als de min temperatuur, je kunt hem alleen wat makkelijker aanpassen, via de app/web).

Formule is: (20 - buitentemperatuur) * hellingshoek + mintemp + paralleleverschuiving (max temp is niet zo heel belangrijk tenzij je je lijn wilt afkappen)

• hesselonline
DanTm schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:20:
[...]

een hellingshoek van 0.4 is best hoog (vind ik, met oud vrijstaand huis). Dat betekend voor elke 10 graden dat de buitentemperatuur daalt de aanvoertemperatuur 4 graden omhoog gaat. Bij een slecht geïsoleerd huis misschien wel van toepassing (en/of radiatoren).
Mijn hellingshoek is 0.2, min temperatuur is iets van 28 graden. Dan is de aanvoertemperatuur 30 graden bij 10 graden buiten, 32 graden bij 0 graden buiten en 34 bij -10. Maar heb ook ruimte compensatie aanstaan om een beetje bij te sturen als het niet goed gaat (parallelle verschuiving doet eigenlijk hetzelfde als de min temperatuur, je kunt hem alleen wat makkelijker aanpassen, via de app/web).

Formule is: (20 - buitentemperatuur) * hellingshoek + mintemp + paralleleverschuiving (max temp is niet zo heel belangrijk tenzij je je lijn wilt afkappen)
Bij mij is hij dus 26 graden bij 10 graden buiten, dat is dus mijn minimale temperatuur, dan zijn mijn runs wel korter. De min temperatuur nog lager zetten is in mijn geval niet handig, want de warmtepomp draait dan al continu op 18hz.

Het is hier 2 weken geleden ongeveer -7 geweest, toen stond het setpoint op 30,7 graden. In alle gevallen bleef het hier dus netjes +/- 20.5 graden. (en ik heb dus full-electric, geen gas ketel om bij te springen)
tim_b schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:02:
[...]

Het verschil tussen gemeten en ingesteld * proportionele invloed. 4.2.4

Als die bijv op 1 staat. Gemeten kamertemperatuur 19, gewenst 20. Dan is het zn minimale temp 4.2.6 + 1, als de minimale temperatuur op 20 staat is dit dus maar 21 graden.
Hoe werkt dit?
"Het verschil tussen gemeten en ingesteld * proportionele invloed. 4.2.4 "->
18 - 19,5 * 0 (want prop invloed is op "o" ingesteld.) komt op 0 uit. of rekenen ze met kelvin?
hesselonline schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:46:
[...]

Bij mij is hij dus 26 graden bij 10 graden buiten, dat is dus mijn minimale temperatuur, dan zijn mijn runs wel korter. De min temperatuur nog lager zetten is in mijn geval niet handig, want de warmtepomp draait dan al continu op 18hz.

Het is hier 2 weken geleden ongeveer -7 geweest, toen stond het setpoint op 30,7 graden. In alle gevallen bleef het hier dus netjes +/- 20.5 graden. (en ik heb dus full-electric, geen gas ketel om bij te springen)
Ik heb nu op de telefoon de aanvoer maar op 28 gezet, dan gaat het systeem in elk geval even pruttelen zo lijkt het. Want de thermostaat op 21 zetten (het was 18 graden gemeten op de app) gaf geen reactie.
Pagina: 1 ... 19 20 Laatste