• tim_b
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-02 17:35
De instellingen kwa stooklijn is per huis anders dus werkt misschien niet optimaal bij ander.

4.2.9 geforceerd, forceer je letterlijk warmtevraag. De wp blijft ongeacht de binnentemperatuur doordraaien. Als de wp nu niets doet is er of geen warmtevraag vanuit de thermostaat of de aanvoertemperatuur is al bereikt.

Dus de wp volgt een stooklijn berekend obv de buitentemperatuur maar heeft wel nog een signaal vanuit de thermostaat nodig
tim_b schreef op maandag 19 januari 2026 @ 06:35:
De instellingen kwa stooklijn is per huis anders dus werkt misschien niet optimaal bij ander.

4.2.9 geforceerd, forceer je letterlijk warmtevraag. De wp blijft ongeacht de binnentemperatuur doordraaien. Als de wp nu niets doet is er of geen warmtevraag vanuit de thermostaat of de aanvoertemperatuur is al bereikt.

Dus de wp volgt een stooklijn berekend obv de buitentemperatuur maar heeft wel nog een signaal vanuit de thermostaat nodig
Interessant, want dit is niet wat ik observeer.
Sterker nog, vannacht omwille van rust in de tent de zaak terug gezet op de stand die ik ken. Conform de instelling uit het document van de installateur.

Thermostaat gestuurde aansturing. Vannacht is het huis afgekoeld tot 18 graden en heeft de wp de hele nacht op 350 watt staan draaien. Er gaat iets niet zoals het hoort.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HUMgdePm4J0oawfR1nJRQzjzfI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vl78dJ2dhCclPyqCNtvdn4L6.png?f=fotoalbum_large

19,5 op de kamer thermostaat is 20 graden op de oranje lijn. Die is inmiddels ingestort naar 18,5 op de Atag thermostaat met een gevraagde temp van 19.5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flnR-mKqhE1UB9E1VIVNYWWYe2Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wbYwWpVak8ECPP13o0NhOWyH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mj2_vRNvlw6hXDvG_CNvM7uXP74=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jacwZSaD2TYH674TNEVDWwYA.png?f=fotoalbum_large
Om het plaatje compleet te maken.
De wp blijft "hangen" op 22 graden

[ Voor 43% gewijzigd door tcw82 op 19-01-2026 07:47 ]

• hesselonline
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:04
tcw82 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:23:
[...]

Interessant, want dit is niet wat ik observeer.
Sterker nog, vannacht omwille van rust in de tent de zaak terug gezet op de stand die ik ken. Conform de instelling uit het document van de installateur.

Thermostaat gestuurde aansturing. Vannacht is het huis afgekoeld tot 18 graden en heeft de wp de hele nacht op 350 watt staan draaien. Er gaat iets niet zoals het hoort.
Volgens mij zijn dat 2 losse dingen, dus 4.2.9 bepaalt of er warmtevraag is; gaat de warmtepomp aan. Als je die forceert dan gaat de warmtepomp aan, als je de thermostaat hoger zet ook.
4.2.1 bepaalt (samen met min, max, verschuiving etc.) wat de aanvoertemperatuur is. Hierbij moet je ook rekening houden met de 'stille modus', Ik heb bij koude nachten dat hij net zijn stooklijn niet haalt door de stille modus, dan daalt de temperatuur dus in de praktijk een klein beetje.

Mijn instellingen zijn overigens:

Min temp 26 graden
Max temp 40 graden
Parallel verschuiving -5 graden
curve 0.4

En ik zet de thermostaat permanent op 20.5, dat is dus in de praktijk een eind-stop, als de zon echt hard naar binnen schijnt dan stopt het. Afgelopen 2 maanden is de temperatuur niet onder de 20graden geweest.

Grote 2-onder-1 kapper uit 2016, volgens toen geldende normen gebouwd, beneden vloerverwarming, rest met t11 radiatoren (t22 op studeerkamer).

En mijn runs van de warmtepomp duren gemiddeld ergens tussen de 12 en 20 uur, erg strakke stooklijn dus.

Bijvoorbeeld deze, begonnen gisteravond om half 9:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrfOqvtSx9aYdsnZMsYloxSptCY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oMYkzLaqcHzm8wQKEZraezLN.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door hesselonline op 19-01-2026 07:52 ]

Er is geen stille modus actief hier thuis

• hesselonline
tcw82 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:48:
Er is geen stille modus actief hier thuis
dan is denk ik je aanvoertemperatuur setpoint gewoon te laag.
hesselonline schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:53:
[...]

dan is denk ik je aanvoertemperatuur setpoint gewoon te laag.
Dat regelt hij of op stooklijn of op verschil tussen gemeten vs gevraagd?
Of mis ik iets? Vorige week draaide hij wel gewoon op vol vermogen met deze instellingen. Ik denk dat ik iets mis om die reden..

Aanvulling:
De kamer koelt af, thermostaat neemt waar en wp gaat ( instappen) de aanvoer verhogen. Dat is wat ik verwacht. (Deze situatie geldt voor de NIET WAR stand.)

[ Voor 18% gewijzigd door tcw82 op 19-01-2026 07:57 ]

• hesselonline
tcw82 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:56:
[...]

Of mis ik iets? Vorige week draaide hij wel gewoon op vol vermogen met deze instellingen. Ik denk dat ik iets mis om die reden..

Aanvulling:
De kamer koelt af, thermostaat neemt waar en wp gaat ( instappen) de aanvoer verhogen. Dat is wat ik verwacht. (Deze situatie geldt voor de NIET WAR stand.)
Als je hem op alleen buitensensor zet, dan meet hij de buitentemp en op basis daarvan zet hij de stooklijn. Volgens mij is dit voor een warmtepomp de meest zuivere methode omdat het een erg traag systeem is (en de buitensensor voorspelt dat het kouder gaat worden in je huiskamer).

Wat zijn je instellingen?
hesselonline schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:00:
[...]

Als je hem op alleen buitensensor zet, dan meet hij de buitentemp en op basis daarvan zet hij de stooklijn. Volgens mij is dit voor een warmtepomp de meest zuivere methode omdat het een erg traag systeem is (en de buitensensor voorspelt dat het kouder gaat worden in je huiskamer).

Wat zijn je instellingen?
Ik kan de instellingen vanaf mijn werk niet hier melden. Straks wel natuurlijk.
Op stooklijn gaat hij 22 (of 20graden) maken terwijl de grafiek met 5 of 0 graden buitentemp 27 graden vraagt.
Volgens mij heb ik de oorzaak... De 30 Lees ik verkeerd af... 22 is wel degelijk de verwachting...

Parallel verschuiving niet in gebruik.

Bovenstaande op basis van deze grafiek uit de handleiding van de installatie.
Bovenstaande is dus mogelijk informatie die ikzelf al twee weken verkeerd aflees!!
8)7 8)7 |:( |:(

Jullie hulp wordt enorm gewaardeerd, ik ben zelf bijzonder gefrustreerd over de afgelopen twee weken, waarin allerlei vreemde (vind ik dan toch :o )
Dingen die ik simpelweg niet snap, mede omdat ik niet alle samenhang kan inzien of omdat er iets gebeurd dat helemaal niet zou moeten kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwqFNZG-b4-226LmB1aMfpYfpKE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dAwyRbxnO7bqqnvCEk6w5mIU.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door tcw82 op 19-01-2026 08:09 ]

• hesselonline
tcw82 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:07:
[...]

Ik kan de instellingen vanaf mijn werk niet hier melden. Straks wel natuurlijk.
Op stooklijn gaat hij 22 (of 20graden) maken terwijl de grafiek met 5 of 0 graden buitentemp 27 graden vraagt.
Volgens mij heb ik de oorzaak... De 30 Lees ik verkeerd af... 22 is wel degelijk de verwachting...

Parallel verschuiving niet in gebruik.

Bovenstaande op basis van deze grafiek uit de handleiding van de installatie.
Bovenstaande is dus mogelijk informatie die ikzelf al twee weken verkeerd aflees!!
8)7 8)7 |:( |:(

Jullie hulp wordt enorm gewaardeerd, ik ben zelf bijzonder gefrustreerd over de afgelopen twee weken, waarin allerlei vreemde (vind ik dan toch :o )
Dingen die ik simpelweg niet snap, mede omdat ik niet alle samenhang kan inzien of omdat er iets gebeurd dat helemaal niet zou moeten kunnen.

[Afbeelding]
Ik begrijp uit je eerdere post dat je op een 0.2 stooklijn zit. Natuurlijk is elk huis anders, maar voor die hellingshoek moet je wel echt meer isolatie dan binnenruimte hebben denk ik. Warmteverlies neemt immers sterk toe als de delta T tussen binnen en buiten toeneemt -> dat moet je compenseren met meer aanvoer.

Ik zou dus als stap 1 die hellingshoek op 0.4 zetten, min en max op default laten en dan kijken wat hij gaat doen. Het doel is dat het warm blijft, dan is je stooklijn goed. Je wil dus eigenlijk ook niet dat het warmer wordt, want dan is je stooklijn eigenlijk te hoog.

Ik schuif zelf alleen met de parallele verschuiving, en doe dat niet op basis van 1 dag of 1 week data -> als ik meerdere weken het idee heb dat het iets strakker kan dan doe ik een graadje eraf.
hesselonline schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:17:
[...]

Ik begrijp uit je eerdere post dat je op een 0.2 stooklijn zit. Natuurlijk is elk huis anders, maar voor die hellingshoek moet je wel echt meer isolatie dan binnenruimte hebben denk ik. Warmteverlies neemt immers sterk toe als de delta T tussen binnen en buiten toeneemt -> dat moet je compenseren met meer aanvoer.

Ik zou dus als stap 1 die hellingshoek op 0.4 zetten, min en max op default laten en dan kijken wat hij gaat doen. Het doel is dat het warm blijft, dan is je stooklijn goed. Je wil dus eigenlijk ook niet dat het warmer wordt, want dan is je stooklijn eigenlijk te hoog.

Ik schuif zelf alleen met de parallele verschuiving, en doe dat niet op basis van 1 dag of 1 week data -> als ik meerdere weken het idee heb dat het iets strakker kan dan doe ik een graadje eraf.
Wat is de default van min/max?

Nu ik net dus ontdekt heb dat ik de grafiek al 2 weken verkeerd lees ga ik daar zeker mee aan de slag.

Bijft wel over dat op ruimte sensor/thermostaat sturing de zaak nu helemaal niet meekomt.. 18 graden... is niet voldoende om een WAF te scoren.

• hesselonline
tcw82 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:20:
[...]

Wat is de default van min/max?

Nu ik net dus ontdekt heb dat ik de grafiek al 2 weken verkeerd lees ga ik daar zeker mee aan de slag.

Bijft wel over dat op ruimte sensor/thermostaat sturing de zaak nu helemaal niet meekomt.. 18 graden... is niet voldoende om een WAF te scoren.
Volgens mij is dat 25 min en 45 max, ik vind die laatste overigens een tikkie hoog voor vloerverwarming ;-)

Dat van die WAF is herkenbaar ;-)

Hoe oud / geisoleerd is je huis, en wat voor afgiftesysteem heb je?

• tim_b
Een berekende aanvoertemperatuur van 22 is erg laag. De wp werkt met een delta t van 5. Dan krijg je (als de warmtepomp zn minimale vermogen überhaupt kwijt kan) retour water van 17 graden, dan is de de boel aan het koelen halverwege.

• tim_b
tcw82 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:56:
[...]

Aanvulling:
Het verschil tussen gemeten en ingesteld * proportionele invloed. 4.2.4

Als die bijv op 1 staat. Gemeten kamertemperatuur 19, gewenst 20. Dan is het zn minimale temp 4.2.6 + 1, als de minimale temperatuur op 20 staat is dit dus maar 21 graden.
hesselonline schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:29:
[...]

Volgens mij is dat 25 min en 45 max, ik vind die laatste overigens een tikkie hoog voor vloerverwarming ;-)

Dat van die WAF is herkenbaar ;-)

Hoe oud / geisoleerd is je huis, en wat voor afgiftesysteem heb je?
1995
Relatief goed geïsoleerd (geen modern A++++++) maar hr++ glas, dak/vloer iso dat soort dingen.
Het systeem werkt, dat is wel duidelijk na 3 jaar gebruik. Bij het verder optimaliseren, met name de zon instraling "problemen" loop ik nu elke keer "vast".
hesselonline schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:17:
[...]

een hellingshoek van 0.4 is best hoog (vind ik, met oud vrijstaand huis). Dat betekend voor elke 10 graden dat de buitentemperatuur daalt de aanvoertemperatuur 4 graden omhoog gaat. Bij een slecht geïsoleerd huis misschien wel van toepassing (en/of radiatoren).
Mijn hellingshoek is 0.2, min temperatuur is iets van 28 graden. Dan is de aanvoertemperatuur 30 graden bij 10 graden buiten, 32 graden bij 0 graden buiten en 34 bij -10. Maar heb ook ruimte compensatie aanstaan om een beetje bij te sturen als het niet goed gaat (parallelle verschuiving doet eigenlijk hetzelfde als de min temperatuur, je kunt hem alleen wat makkelijker aanpassen, via de app/web).

Formule is: (20 - buitentemperatuur) * hellingshoek + mintemp + paralleleverschuiving (max temp is niet zo heel belangrijk tenzij je je lijn wilt afkappen)

• hesselonline
DanTm schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:20:
[...]

een hellingshoek van 0.4 is best hoog (vind ik, met oud vrijstaand huis). Dat betekend voor elke 10 graden dat de buitentemperatuur daalt de aanvoertemperatuur 4 graden omhoog gaat. Bij een slecht geïsoleerd huis misschien wel van toepassing (en/of radiatoren).
Mijn hellingshoek is 0.2, min temperatuur is iets van 28 graden. Dan is de aanvoertemperatuur 30 graden bij 10 graden buiten, 32 graden bij 0 graden buiten en 34 bij -10. Maar heb ook ruimte compensatie aanstaan om een beetje bij te sturen als het niet goed gaat (parallelle verschuiving doet eigenlijk hetzelfde als de min temperatuur, je kunt hem alleen wat makkelijker aanpassen, via de app/web).

Formule is: (20 - buitentemperatuur) * hellingshoek + mintemp + paralleleverschuiving (max temp is niet zo heel belangrijk tenzij je je lijn wilt afkappen)
Bij mij is hij dus 26 graden bij 10 graden buiten, dat is dus mijn minimale temperatuur, dan zijn mijn runs wel korter. De min temperatuur nog lager zetten is in mijn geval niet handig, want de warmtepomp draait dan al continu op 18hz.

Het is hier 2 weken geleden ongeveer -7 geweest, toen stond het setpoint op 30,7 graden. In alle gevallen bleef het hier dus netjes +/- 20.5 graden. (en ik heb dus full-electric, geen gas ketel om bij te springen)
tim_b schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:02:
[...]

Het verschil tussen gemeten en ingesteld * proportionele invloed. 4.2.4

Als die bijv op 1 staat. Gemeten kamertemperatuur 19, gewenst 20. Dan is het zn minimale temp 4.2.6 + 1, als de minimale temperatuur op 20 staat is dit dus maar 21 graden.
Hoe werkt dit?
"Het verschil tussen gemeten en ingesteld * proportionele invloed. 4.2.4 "->
18 - 19,5 * 0 (want prop invloed is op "o" ingesteld.) komt op 0 uit. of rekenen ze met kelvin? dat is natuurlijk onzin.

Maar vraag me nog wel af hoe dat dan werk, iets maal 0 doen?

[ Voor 7% gewijzigd door tcw82 op 19-01-2026 17:17 ]

hesselonline schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:46:
[...]

Bij mij is hij dus 26 graden bij 10 graden buiten, dat is dus mijn minimale temperatuur, dan zijn mijn runs wel korter. De min temperatuur nog lager zetten is in mijn geval niet handig, want de warmtepomp draait dan al continu op 18hz.

Het is hier 2 weken geleden ongeveer -7 geweest, toen stond het setpoint op 30,7 graden. In alle gevallen bleef het hier dus netjes +/- 20.5 graden. (en ik heb dus full-electric, geen gas ketel om bij te springen)
Ik heb nu op de telefoon de aanvoer maar op 28 gezet, dan gaat het systeem in elk geval even pruttelen zo lijkt het. Want de thermostaat op 21 zetten (het was 18 graden gemeten op de app) gaf geen reactie.

• johan1950
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11-02 13:04
Wij wonen in een verbouwd boerderijtje die we grotendeels van binnenuit geisoleerd hebben. Door de lengte ( 20 m ) is vooral de invloed van wind goed te merken.
We verwarmen grotendeels met Jaga radiatoren die ik zelf heb voorzien van ventilatoren.
We draaien nu op stooklijn 0.7, min.temp 24 en parallelle verschuiving 2 °C.
De temp. is de kamer, keuken en badkamer is 21 - 22 °C en de gang en de serre 20 - 21°C.
Onze Atag ENERGION ODM 80 T doet bijna geruisloos zijn werk doorom deze op een betonnen funderingsblok los van het huis staat.
johan1950 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:49:
Onze Atag ENERGION ODM 80 T doet bijna geruisloos zijn werk doorom deze op een betonnen funderingsblok los van het huis staat.
die van mij is verre van geruisloos helaas. Heb de oudere ODM70T. Geen idee of het een maandag morgen model is, maar af en toe zet ik hem 's nachts maar op gas omdat ik anders niet kan slapen van het gezoem (20m verderop om de hoek). Nou ben ik ook wel gevoelig voor dit soort geluiden.

• tim_b
tcw82 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:39:
[...]

Hoe werkt dit?
"Het verschil tussen gemeten en ingesteld * proportionele invloed. 4.2.4 "->
18 - 19,5 * 0 (want prop invloed is op "o" ingesteld.) komt op 0 uit. of rekenen ze met kelvin? dat is natuurlijk onzin.

Maar vraag me nog wel af hoe dat dan werk, iets maal 0 doen?
+ Je minimale aanvoertemperatuur.

Wel interessant want hoe ik het lees: als je proportionele invloed op 0 staat (je ruimte is dus 0 invloed/warmteverlies). Dan zal de gevraagde aanvoertemperatuur altijd je minimale ingestelde temperatuur zijn (4.2.6) en dus niet stijgen als het kouder word in huis.

Dit kan je makkelijk testen door naar 1.16.2 cv setpoint te kijken, thermostaat naar 30 zetten en kijken of dit verandert (met 4.2.4 op 0)

• hesselonline
tim_b schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 03:37:
[...]

Wel interessant want hoe ik het lees: als je proportionele invloed op 0 staat (je ruimte is dus 0 invloed/warmteverlies). Dan zal de gevraagde aanvoertemperatuur altijd je minimale ingestelde temperatuur zijn (4.2.6) en dus niet stijgen als het kouder word in huis.

Dit kan je makkelijk testen door naar 1.16.2 cv setpoint te kijken, thermostaat naar 30 zetten en kijken of dit verandert (met 4.2.4 op 0)
Volgens mij ligt dit eraan of je stuurt op buitensensor (dan volgt hij stooklijn) of ook thermostaat meeneemt. Bij alleen buitensensor doet hij niks met de proportionele invloed. Ik kan mijn thermostaat op 30 zetten, maar mijn aanvoertemperatuur veranderd daar niet van, die volgt gewoon de stooklijn.
DanTm schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:03:
[...]

die van mij is verre van geruisloos helaas. Heb de oudere ODM70T. Geen idee of het een maandag morgen model is, maar af en toe zet ik hem 's nachts maar op gas omdat ik anders niet kan slapen van het gezoem (20m verderop om de hoek). Nou ben ik ook wel gevoelig voor dit soort geluiden.
Ik herken dit helaas. Het blok met de warmtewisselaar en daaraan de ac compressor gaat bij 67, 88 en 100 hz behoorlijk te keer. De genoemde frequenties zijn de geluidsfrequenties, niet de compressor. Die ebus lezer hangt wel aan de lijn, maar uitlezen is nog niet gaande.
Ander Nieuws. De instellingen van gisteren avond hebben tot een hoge WAF geleid. De woning is warm. De machine heeft de hele nacht 30+ graden water aan staan voeren en lijkt af te toppen rond de 19.7 graden in de woonkamer. Waarbij we normaal de thermostaat op 19.5 zetten.
tcw82 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:01:
[...]

Ik herken dit helaas. Het blok met de warmtewisselaar en daaraan de ac compressor gaat bij 67, 88 en 100 hz behoorlijk te keer. De genoemde frequenties zijn de geluidsfrequenties, niet de compressor. Die ebus lezer hangt wel aan de lijn, maar uitlezen is nog niet gaande.
Ik hik er nu al een paar jaar tegen aan, Atag is ook al wel een paar keer langsgekomen. Voor zover ik kan beoordelen zit het niet in de compressor, maar meer in de ventilator. Die is al een keer vervangen, dat hielp een beetje, maar helaas niet helemaal.
Het is een hele lage pulserende brom/hum/zoem.
Ik heb ook een geluidsdempende kast eromheen, maar die helpt eigenlijk niet echt tegen dit soort lage frequenties. Het is ook niet heel hard, maar als je het eenmaal hoort....
Overdag geen last van, maar 's nachts in bed wordt het soms wel erg indringend. Mijn zoon die er vlak boven slaapt heb ik er nog nooit over gehoord, dus mogelijk ligt het ook aan mij :)

• tim_b
hesselonline schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:22:
[...]

Volgens mij ligt dit eraan of je stuurt op buitensensor (dan volgt hij stooklijn) of ook thermostaat meeneemt. Bij alleen buitensensor doet hij niks met de proportionele invloed. Ik kan mijn thermostaat op 30 zetten, maar mijn aanvoertemperatuur veranderd daar niet van, die volgt gewoon de stooklijn.
Klopt, volgens mij stond het bij @tcw82 nu weer op ruimte sensor en blijft de aanvoer temp (continu) te laag en staat zn proportionele invloed op 0
tim_b schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 03:37:
[...]

Ah tuurlijk, zo iets stond ook op die fotos van die powerpointslides die je wel eens gedeeld hebt (meen ik me te herinneren, niet opgezocht).

mijn instellingen van de afgelopen 16 uur:
4.2.0: 0
4.2.1: 3 (buitenvoeler)
4.2.2: 0,6 (stooklijn R.C.)
4.2.3: -2 (Parrallele verschuiving)
4.2.4: 20 (prop invloed binnenvoeler maximaal, weet niet of die uberhaupt meedoet als 4.2.1 op 3 staat)
4.2.5: 45 (max aanvoer)
4.2.5 25 (min aanvoer)
4.2.7 0 (keuze temp regeling)
4.2.8 0 (smart nacht verlaging)
4.2.9 0 (warmte vraag op standaard)
De temperatuur in de woning is daarmee langzaam opgelopen tot 20 graden in de ochtend, voor de zon op het glas kwam voor.
bij 20,1 is de hele zaak afgeslagen en is nog altijd uit.

Tot nu toe tevreden, ik denk wel dat de flow door de badkamer (6,5+1 vierkante meter) te hoog is, de retour die daar uitkomt is maar een klein beetje lager dan die van de aanvoer.
En 1 van de radiatoren op de slaapkamer suist (waterzijdig ingeregeld, mooi egaal warm maar met een lichte suis).
De WP pomp gaat naar maximaal als hij 30 graden + wil maken, mogelijk moet die nog wat afgeremd... dat is voor later.
Al met al een goede stap voorwaarts.
bedankt voor het meedenken en geduld.
tim_b schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:51:
[...]

Klopt, volgens mij stond het bij @tcw82 nu weer op ruimte sensor en blijft de aanvoer temp (continu) te laag en staat zn proportionele invloed op 0
Dit was wel mijn originele klacht ja.
Een van de oorzaken daarvan was duidelijk PeBKaC... ik .... ik had die stooklijn tabellen verkeerd gelezen en dacht dat 0,3 (bijna de laagste lijn) al 27 graden moest maken bij 5 graden buiten, dat bleek helemaal niet te kloppen, dat was maar 22 graden bij 5 graden buiten. DOH!!!
Nu de lijn op 0,6 staat gaat het stukken beter.
DanTm schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:11:
[...]

Ik hik er nu al een paar jaar tegen aan, Atag is ook al wel een paar keer langsgekomen. Voor zover ik kan beoordelen zit het niet in de compressor, maar meer in de ventilator. Die is al een keer vervangen, dat hielp een beetje, maar helaas niet helemaal.
Het is een hele lage pulserende brom/hum/zoem.
Ik heb ook een geluidsdempende kast eromheen, maar die helpt eigenlijk niet echt tegen dit soort lage frequenties. Het is ook niet heel hard, maar als je het eenmaal hoort....
Overdag geen last van, maar 's nachts in bed wordt het soms wel erg indringend. Mijn zoon die er vlak boven slaapt heb ik er nog nooit over gehoord, dus mogelijk ligt het ook aan mij :)
Heb je een android telefoon? dan kan je met "spectroid" hele mooie plaatjes maken van het geluid.
dat heeft mij enorm geholpen in het zoeken.
Op dit moment zit ik met @X21r op het spoor van de flow door de pomp. De pomp zelf lijkt stil te draaien, maar de leidingen "klapperen". Hoe heb jij je leidingen aan de WP gemonteerd?

Voorbeeldje, opgenomen vermogen boven in beeld, geluid onderin.
En ja, ik werd hier dus wakker van... (4 uur snachts...)
Als de waarde -XX dB onder de -100 blijft is het niet storend genoeg, als het voorbij de -100 komt (zoals in dit voorbeeld) dan is het een probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ANNBuD-L6A_m8phS8acGP-0EK0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1fPCoPaH2YjR0a7TOMmTmI3Y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door tcw82 op 20-01-2026 12:45 ]

tcw82 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:43:
[...]

Heb je een android telefoon? dan kan je met "spectroid" hele mooie plaatjes maken van het geluid.
Op dit moment zit ik met @X21r op het spoor van de flow door de pomp. De pomp zelf lijkt stil te draaien, maar de leidingen "klapperen". Hoe heb jij je leidingen aan de WP gemonteerd?

Voorbeeldje, opgenomen vermogen boven in beeld, geluid onderin.
En ja, ik werd hier dus wakker van... (4 uur snachts...)
Als de waarde -XX dB onder de -100 blijft is het niet storend genoeg, als het voorbij de -100 komt (zoals in dit voorbeeld) dan is het een probleem.

[Afbeelding]
ik zal die app eens proberen.
Qua aansluiting is bij mij de originele atag aansluitset gebruikt. Daar heb ik ook geen lawaai van, het is geen contactgeluid, maar lucht.

• hesselonline
tcw82 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:37:
[...]

Ah tuurlijk, zo iets stond ook op die fotos van die powerpointslides die je wel eens gedeeld hebt (meen ik me te herinneren, niet opgezocht).

4.2.4: 20 (prop invloed binnenvoeler maximaal, weet niet of die uberhaupt meedoet als 4.2.1 op 3 staat)
4.2.5 25 (min aanvoer)
De temperatuur in de woning is daarmee langzaam opgelopen tot 20 graden in de ochtend, voor de zon op het glas kwam voor.

Tot nu toe tevreden, ik denk wel dat de flow door de badkamer (6,5+1 vierkante meter) te hoog is, de retour die daar uitkomt is maar een klein beetje lager dan die van de aanvoer.
En 1 van de radiatoren op de slaapkamer suist (waterzijdig ingeregeld, mooi egaal warm maar met een lichte suis).
De WP pomp gaat naar maximaal als hij 30 graden + wil maken, mogelijk moet die nog wat afgeremd... dat is voor later.
Volgens mij doet hij bij buitenvoeler niks met je thermostaat en proportioneel. Ik zou nu zelf gaan kijken hoe lang je runs zijn, je wilt dat hij zo lang mogelijk loopt -> dus als hij korte runs maakt zet je de parallele verschuiving verder naar beneden.

• tim_b
Enige wat die doet met je thermostaat is aan onder zn setpoint. Proportionele invloed doet die niets mee. Aanvoertemperatuur word bepaald door zn buitentemperatuur/stooklijn/gewenste temp/parallelle verschuiving.

Nogmaals de slides
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moU4yW4BjdKQElXUxXmlYeAMT3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OeTucL868uzhufHKpw8I0WfH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iViQ_fhQkt_QDDNnPNLrAmvKq0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I61si1eWGBUF3P9Sh8RICqEM.jpg?f=fotoalbum_large

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-02 09:56
tcw82 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:37:
[...]

4.2.5 25 (min aanvoer)

hesselonline schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:55:
[...]

Volgens mij doet hij bij buitenvoeler niks met je thermostaat en proportioneel. Ik zou nu zelf gaan kijken hoe lang je runs zijn, je wilt dat hij zo lang mogelijk loopt -> dus als hij korte runs maakt zet je de parallele verschuiving verder naar beneden.
Hoezo heb je de paralelle verschuiving op -2 staan?
Dan kan je toch net zo goed min. en max. temperatuur omlaag zetten of zie ik dat verkeerd?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

tcw82 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:43:
[...]

de bewuste app was helaas niet beschikbaar voor mijn device.
Maar met een andere app gekeken, en dan zit er inderdaad een duidelijke pulserende brom rond de 95-100 hertz die ongeveer 1x per seconde iets harder is. Vooral dat pulseren is vervelend, geen idee waar dat door komt.

• hesselonline
ron321 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:11:
[...]

[...]

Hoezo heb je de paralelle verschuiving op -2 staan?
Dan kan je toch net zo goed min. en max. temperatuur omlaag zetten of zie ik dat verkeerd?
Je min temperatuur zet tegelijkertijd een harde ondergrens op de watertemperatuur. Dus ook al komt hij met de verschuiving onder de minimum temperatuur, hij zal nooit een lagere temperatuur vragen.

Concreet, mijn minimum temperatuur is 26graden, mijn setpoint is dus nooit lager. Dus vanaf 10graden buitentemperatuur maakt hij altijd 26 graden water.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7YjcDYjs1OouEmgI05YR-mduKw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4WvFBRqbgnPnrgx8CO74jknZ.png?f=fotoalbum_large

Even een gedachten toetsen.
Mijn instellingen zijn nu enkele dagen gelijk. De buiten temperatuur ook, min of meer.
Als ik dit plaatje bekijk, waarop de vermogensopname van de wp zichtbaar is en de kamer temperatuur.
.
Mijn gedachte: de parallelle verschuiving naar 0 (van -2) en de curve 1 omlaag. (Van 0.6 naar 0.5)

• hesselonline
tcw82 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:27:
[Afbeelding]

Even een gedachten toetsen.
Mijn instellingen zijn nu enkele dagen gelijk. De buiten temperatuur ook, min of meer.
Als ik dit plaatje bekijk, waarop de vermogensopname van de wp zichtbaar is en de kamer temperatuur.
.
Mijn gedachte: de parallelle verschuiving naar 0 (van -2) en de curve 1 omlaag. (Van 0.6 naar 0.5)
Je hebt eigenlijk onvoldoende info om met de curve te schuiven, je weet nu alleen wat hij doet bij 1 temperatuur. Maar, ik zou in jouw geval denk ik hetzelfde doen, misschien zelfs direct 0.4, en daarna spelen met je verschuiving. Is immers toch een vrij modern huis met goede isolatie. Als je dan bij de volgende echte koude golf een probleem hebt kan je altijd nog de curve iets aanpassen.

Ik zou overigens wel een curve kiezen, die dan aanhouden in het vervolg en verder afstellen met verschuiving. Verschuiven van de curve heeft veel impact in de berekening van setpoint.

Op basis van je screenshot, die runs zijn veel te kort, dus daar kan een stuk kouder water in (schatting, 2 tot 3 graden lager setpoint, maar dat is op basis van mijn huis en systeem).
hesselonline schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:45:
[...]

Je hebt eigenlijk onvoldoende info om met de curve te schuiven, je weet nu alleen wat hij doet bij 1 temperatuur. Maar, ik zou in jouw geval denk ik hetzelfde doen, misschien zelfs direct 0.4, en daarna spelen met je verschuiving. Is immers toch een vrij modern huis met goede isolatie. Als je dan bij de volgende echte koude golf een probleem hebt kan je altijd nog de curve iets aanpassen.

Ik zou overigens wel een curve kiezen, die dan aanhouden in het vervolg en verder afstellen met verschuiving. Verschuiven van de curve heeft veel impact in de berekening van setpoint.

Op basis van je screenshot, die runs zijn veel te kort, dus daar kan een stuk kouder water in (schatting, 2 tot 3 graden lager setpoint, maar dat is op basis van mijn huis en systeem).
Helder. Dat was ook mijn observatie, runs warmen de woonkamer te snel op. Dus temperen vandaar de curve omlaag. 0,4 ga ik proberen.
Kleinie complicatie is dat ik morgen de VVW verdeler wil gaan vervangen met dit model uit de afbeeldingen onderaan. (de huidige hier direct onder). Daarmee zal ik weer wat moeten gaan inregelen enzo. maar goed, dat komt vast goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luPfUBi_U44sLqWZS4pm8gds848=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yguJAXuWWbXGVSFh9FM5SaGk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Th4dRffb4-sVITdc-hcKtNnL-xo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqBSeUXjXK33RE1GItiBxgs7.jpg?f=fotoalbum_tile
naar deze unit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQyXztTA9jKf9Lhs1QIPR0Ar0oI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/qaLgz4yms1gmyZd0MKms8Fwb.webp?f=user_large

Uiteraard niet die specifiek, maar met 8 groepen.
De pomp in de oude unit werkt prima om (veel) water naar de verdeler te sleuren, maar daarmee komt de bovenverdieping in de problemen (e.e.a. uitgevonden door de thermometers op alle aan en afvoerleidingen te plakken).

• Roetgerink
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-02 19:28
Hier ook elke dag aan het bekijken, iets bijstellen.
Wel een hoog verbruik WP draait alleen nog zonder hulp van CV ketel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9glhCJ8NMR_3zDvHd8t-DLP7bdk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KYw6Ev8dz5jfcSXAvCQElQxm.png?f=fotoalbum_large

• MnM
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:46

MnM

Ik heb een stooklijn van 0.6, Minimale temperatuur van 30 en max van 40. Volledige WAR (Evohome Naregeling). Ik begrijp dat Propotionele Invloed dus niet van toepassing is bij WAR. Wil de minimale temp eigenlijk niet verlagen ivm radiatoren op de slaapkamers, naast de vloerverwarming in de woonkamer , keuken en overlopen (waarvoor hij wel iets lager zou kunnen.

Hoe teken ik dan de stooklijn in ? En de parallele verschuiven plaatste deze lijn dan x graden hoger of lager vanaf de basis (Geen Parallele verschuiving).

Heb ik dat zo goed gedaan? Dan zou ik met dit weer (+-/- 5 graden buiten) dus op z'n 35 graden TA moeten zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yhQqAtSycStVBJC1uEe-qhqHcc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/Ga9P4Tu0L4BWRG6zbEbbRMNj.avif?f=user_large

Of moet het zo zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iDMrTus0rFrnbBd5OA2jsGnLAI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/kYqUojQloUgMmqBNfRBJywOf.avif?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door MnM op 21-01-2026 17:41 ]

• hesselonline
Roetgerink schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:24:
Hier ook elke dag aan het bekijken, iets bijstellen.
Wel een hoog verbruik WP draait alleen nog zonder hulp van CV ketel.
[Afbeelding]
Heb je nachtverlaging? Omdat je lagere temperatuur om 8u hebt.

• hesselonline
MnM schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:30:
Ik heb een stooklijn van 0.6, Minimale temperatuur van 30 en max van 40. Volledige WAR (Evohome Naregeling). Ik begrijp dat Propotionele Invloed dus niet van toepassing is bij WAR. Wil de minimale temp eigenlijk niet verlagen ivm radiatoren op de slaapkamers, naast de vloerverwarming in de woonkamer , keuken en overlopen (waarvoor hij wel iets lager zou kunnen.

Hoe teken ik dan de stooklijn in ? En de parallele verschuiven plaatste deze lijn dan x graden hoger of lager vanaf de basis (Geen Parallele verschuiving).

Heb ik dat zo goed gedaan? Dan zou ik met dit weer (+-/- 5 graden buiten) dus op z'n 35 graden TA moeten zitten?

[Afbeelding]

Of moet het zo zijn:

[Afbeelding]
De helling van je 2e optie, maar dan 10 graden hoger begonnen, dus je lijn loopt hoger dan de 0.6 lijn uit de atag documentatie. Wij hebben overigens ook radiatoren boven vinden het juist lekkerder met die lagere temperatuur erdoor, blijft daar continu rond de 19 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door hesselonline op 21-01-2026 17:55 ]

• Roetgerink
hesselonline schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:53:
[...]

De helling van je 2e optie, maar dan 10 graden hoger begonnen, dus je lijn loopt hoger dan de 0.6 lijn uit de atag documentatie. Wij hebben overigens ook radiatoren boven vinden het juist lekkerder met die lagere temperatuur erdoor, blijft daar continu rond de 19 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door Roetgerink op 21-01-2026 18:02 ]

• Roetgerink
hesselonline schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:51:
[...]

Nee geen nacht verlaging draai WAR

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:18
tcw82 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:01:
[...]

Helder. Dat was ook mijn observatie, runs warmen de woonkamer te snel op. Dus temperen vandaar de curve omlaag. 0,4 ga ik proberen.
Kleinie complicatie is dat ik morgen de VVW verdeler wil gaan vervangen met dit model uit de afbeeldingen onderaan. (de huidige hier direct onder). Daarmee zal ik weer wat moeten gaan inregelen enzo. maar goed, dat komt vast goed.
[Afbeelding][Afbeelding]
naar deze unit: [Afbeelding]

Uiteraard niet die specifiek, maar met 8 groepen.
De pomp in de oude unit werkt prima om (veel) water naar de verdeler te sleuren, maar daarmee komt de bovenverdieping in de problemen (e.e.a. uitgevonden door de thermometers op alle aan en afvoerleidingen te plakken).
Daar zal een groot deel van de onvoorspelbaarheid vandaan komen. Mengverdelers zijn gewoon niet zo goed met lage temperaturen. Ik heb hem ook vervangen, veel rustiger systeem, bijna dubbele flow.
hesselonline schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:51:
[...]

ik denk dat het buiten warmer is geworden.

• hesselonline
tcw82 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:31:
[...]

ik denk dat het buiten warmer is geworden.
Dan wordt de kamer temperatuur toch niet lager?
MnM schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:30:

[Afbeelding]

Of moet het zo zijn:

[Afbeelding]
Ik denk dat het zo is, dus zoals je zelf al tekende. Ik denk dat de groene lijn de situatie wordt met een +5 parallelle verschuiving.
de rode lijn op de stukken tussen 30 en 40 parallel opgeschoven naar boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tucn269Q4MSFoqsjal6KxdNk2v4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rra8XKKfu2JwpEcYJQ7SFgcz.jpg?f=user_large

• Roetgerink
Sorry had niet het hele plaatje er ingeplakt ik heb geen nachtverlaging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4iX4kz6wNfIrOXcdByF4heutWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sSHIlYFonrPXVdqG8x46F1Og.png?f=fotoalbum_large
hesselonline schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:34:
[...]

Dan wordt de kamer temperatuur toch niet lager?
Ik denk daarover dat die kamer temp overdag door zon/aanwezigheid mensen etc. is gestegen en weer zakt als de zon er af gaat. In combinatie met het lagere vermogen / minder defrosts van de WP zou dat tot een zakkende kamer temp kunnen leiden. lager vermogen is lagere aanvoer is lagere ruimte temp...
Denk ik...

• MnM
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:46

MnM

tcw82 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:41:
[...]

Ik denk dat het zo is, dus zoals je zelf al tekende. Ik denk dat de groene lijn de situatie wordt met een +5 parallelle verschuiving.

[Afbeelding]
Mja...Of zo..... :? :? Het wordt mij nog niet helemaal duidelijk...(Geen parallele verschuiving toegepast in de afbeelding). Ik begrijp dat de Paralelle Vershuiving plaatsvindt op de X-as? (In de afbeelding hebben de lijnen blauw/rood/groen dezelfde hellingshoek als de 0.8 / 0.6 en "0.5") lijnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEGWpFJIkevQsKjuL9avyATO64Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/QeArwD5UC9VtQy6MP3K5OFGv.avif?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door MnM op 21-01-2026 19:52 ]

• Roetgerink
tcw82 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:44:
[...]

Ik denk daarover dat die kamer temp overdag door zon/aanwezigheid mensen etc. is gestegen en weer zakt als de zon er af gaat. In combinatie met het lagere vermogen / minder defrosts van de WP zou dat tot een zakkende kamer temp kunnen leiden. lager vermogen is lagere aanvoer is lagere ruimte temp...
Denk ik...
We hebben als de zon er is heel veel zon in de woonkamer.
Maar doordat we nu op WAR draaien stort het niet helemaal in.

• hesselonline
MnM schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:50:
[...]

Mja...Of zo..... :? :? Het wordt mij nog niet helemaal duidelijk...(Geen parallele verschuiving toegepast in de afbeelding). Ik begrijp dat de Paralelle Vershuiving plaatsvindt op de X-as? (In de afbeelding hebben de lijnen blauw/rood/groen dezelfde hellingshoek als de 0.8 / 0.6 en "0.5") lijnen.

[Afbeelding]
Volgens mij jouw rode lijn, dat sluit aan bij de formule die hier eerder gemeld is.
De min temperatuur schuift de grafiek omhoog, de parallel verschuiving dan afhankelijk vd waarde ook omhoog of omlaag.
Min temperatuur maakt de lijn niet vlak zoals de max dat wel doet.

• hesselonline
DanTm schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:28:
De min temperatuur schuift de grafiek omhoog, de parallel verschuiving dan afhankelijk vd waarde ook omhoog of omlaag.
Volgens mij maakt de min temperatuur de lijn wel vlak hoor, ik heb een hele lange 26graden aanloop voor hij aan de helling begint.

• Dashlane
DanTm schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:28:
Dit herken ik ook. Ik heb een min temperatuur van 30 en max 45 met een platte helling. Ik wil dat het systeem start op 30 en lang op 30 blijft. Dat doet hij niet vanzelf en daarvoor heb ik een parallelle verschuiving van -7 dacht ik.
hesselonline schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:44:
[...]

Volgens mij maakt de min temperatuur de lijn wel vlak hoor, ik heb een hele lange 26graden aanloop voor hij aan de helling begint.
Mischien de nieuwere versies wel, die van mij niet in ieder geval.
Dashlane schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:07:
[...]

Dit herken ik ook. Ik heb een min temperatuur van 30 en max 45 met een platte helling. Ik wil dat het systeem start op 30 en lang op 30 blijft. Dat doet hij niet vanzelf en daarvoor heb ik een parallelle verschuiving van -7 dacht ik.
Mischien met een negatieve parallelle verschuiving dat het wel kan inderdaad.

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:41
tcw82 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:41:
[...]

[Afbeelding]
@MnM

Heren wat doen jullie moeilijk met die grafiek.
Het is vrij simpel.
Ingestelde hoek bepaalt de ingestelde water basis temperatuur (maar 2 keuzes) ( punt uit.).
0,8 of kleiner is dus 20 graden .. en daar voer je dan de offset bij + of - ( vloer verwarming systeem)
Groter dan 0,8 is dus basis temp 30 graden en daar dan je offset bij of er af.( radiator systeem)

Stel ( nu gaan we moeilijk doen)
Je heb vloer verwarming (20 graden) samen met radiators.
En de steilheid van 0,8 is niet voldoende .( heb je gemerkt bij kou)
Dan wil je dus steilheid 0,9 proberen.. maar DIE basis temperatuur is dan 30 graden..( in het algoritme)
Maar wil je naar 20 graden met steilheid 0,9, dan moet je dus de offset op -10 hebben staan.

Natuurlijk is een basis temperatuur van 20 graden niet voldoende., en het is nog te koud
Dus ik neem aan dat je de volgen instelling had
- steilheid 0,8 en offset +5 ( dus 25 graden water temperatuur als basis)

Goed de volgende stap omhoog is dus.
- steilheid 0,9 en je offset moet dan -5 zijn ( basis water temp 30 -5=25)
Nu staat je water temp van 25 graden en bij kou gaat hij de water temperatuur met 0,9 meer verhogen dan op 0,8

Wat je doet in de grafiek met dit laatste voorbeeld is die 0,9 lijn met 5 graden naar beneden schuiven.( begin en end point ! ! ! !) (parallel verschuiving).

Dus wat je moet om de water temperatuur te zetten, is 2 punten METEN bij kou en bij 5 a 10 graden.
waarbij je het nog "warm heb".. en de lijn ongeveer teken in de grafiek en je weet je instelling.
Dus bij warm weer weet je het punt links op de grafiek.. en bij koud weer weet je het rechter punt.

Dus te koud of te warm .. onthoud de punten en pas wat voorzichtig aan.. hou een log boek bij .. met ingetekende grafiek ..

Algoritme is dom .. dus steilheid geeft alleen een basis temperatuur ( samen met de offset) en begint daarna pas de steilheid kwa buiten temperatuur op te tellen .
offset is parallel verschuiving van de desbetreffende lijn bv 0,9
X21r schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:02:
[...]

@MnM

Heren wat doen jullie moeilijk met die grafiek.
Het is vrij simpel.
Ingestelde hoek bepaalt de ingestelde water basis temperatuur (maar 2 keuzes) ( punt uit.).
0,8 of kleiner is dus 20 graden .. en daar voer je dan de offset bij + of - ( vloer verwarming systeem)
Groter dan 0,8 is dus basis temp 30 graden en daar dan je offset bij of er af.( radiator systeem)

Stel ( nu gaan we moeilijk doen)
Je heb vloer verwarming (20 graden) samen met radiators.
En de steilheid van 0,8 is niet voldoende .( heb je gemerkt bij kou)
Dan wil je dus steilheid 0,9 proberen.. maar DIE basis temperatuur is dan 30 graden..( in het algoritme)
Maar wil je naar 20 graden met steilheid 0,9, dan moet je dus de offset op -10 hebben staan.

Natuurlijk is een basis temperatuur van 20 graden niet voldoende., en het is nog te koud
Dus ik neem aan dat je de volgen instelling had
- steilheid 0,8 en offset +5 ( dus 25 graden water temperatuur als basis)

Goed de volgende stap omhoog is dus.
- steilheid 0,9 en je offset moet dan -5 zijn ( basis water temp 30 -5=25)
Nu staat je water temp van 25 graden en bij kou gaat hij de water temperatuur met 0,9 meer verhogen dan op 0,8

Wat je doet in de grafiek met dit laatste voorbeeld is die 0,9 lijn met 5 graden naar beneden schuiven.( begin en end point ! ! ! !) (parallel verschuiving).

Dus wat je moet om de water temperatuur te zetten, is 2 punten METEN bij kou en bij 5 a 10 graden.
waarbij je het nog "warm heb".. en de lijn ongeveer teken in de grafiek en je weet je instelling.
Dus bij warm weer weet je het punt links op de grafiek.. en bij koud weer weet je het rechter punt.

Dus te koud of te warm .. onthoud de punten en pas wat voorzichtig aan.. hou een log boek bij .. met ingetekende grafiek ..

Algoritme is dom .. dus steilheid geeft alleen een basis temperatuur ( samen met de offset) en begint daarna pas de steilheid kwa buiten temperatuur op te tellen .
offset is parallel verschuiving van de desbetreffende lijn bv 0,9
Er zit 1 hapering in deze overdenking: Je kunt of kiezen uit 0,8 1.0 en lager in de instellingen, dat is "lage temperatuur verwarming". Of je kiest voor 1 en hoger, dat heet "hoge temperatuur verwarming".

Ik heb nu niet paraat of het kiezen tussen HT of LT bij ... 4.2.0 (uit mijn hoofd) nog andere veranderingen met zich meebrengt in het regelsysteem.

0,9 bestaat voor zover ik weet niet. Correctie, ik heb net even gekeken. Bij LT is het 1,0 naar 0,2 in stappen van 0,1 dus 0,9 bestaat, maar je kunt niet voorbij 1,0.

Je kiest in de instellingen (4.2.0) dus voor HT of LT en dan komen OF de lijnen 0,2-1,0 beschikbaar (LT), of de lijnen 1,1 - 3,5 (HT). Je kunt niet van 0,6 "doorstappen" naar 1,2.

[ Voor 5% gewijzigd door tcw82 op 21-01-2026 23:19 ]

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:41
tcw82 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 23:13:
[...]

Er zit 1 hapering in deze overdenking: Je kunt of kiezen uit 0,8 1.0 en lager in de instellingen, dat is "lage temperatuur verwarming". Of je kiest voor 1 en hoger, dat heet "hoge temperatuur verwarming".

Ik heb nu niet paraat of het kiezen tussen HT of LT bij ... 4.2.0 (uit mijn hoofd) nog andere veranderingen met zich meebrengt in het regelsysteem.

0,9 bestaat voor zover ik weet niet. Correctie, ik heb net even gekeken. Bij LT is het 1,0 naar 0,2 in stappen van 0,1 dus 0,9 bestaat, maar je kunt niet voorbij 1,0.

Je kiest in de instellingen (4.2.0) dus voor HT of LT en dan komen OF de lijnen 0,2-1,0 beschikbaar (LT), of de lijnen 1,1 - 3,5 (HT). Je kunt niet van 0,6 "doorstappen" naar 1,2.
Beste -live - aardig - mooie -slimme -rijke *
* door strepen wat van toepassing is.
lees de grafiek ..het staat er toch wel duidelijk
Je heb vloer.. dus lage temp.. dus als je van het gebied 1,1-3,5 wilt genieten moet je de basis temp met een parallelle verschuiving van -5 weer op 25 graden krijgen..( schuif de hele lijn 1,1-3,5 naar beneden met hier 5 graden)
Ga nog maar een nachtje slapen.. het is en blijft een rechte lijn.. dus begin en eind punten moet je zelf uitvlogen wat bij jouw huis past.
hesselonline schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:45:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUOgLS0LD3xtdsHNkxJLhv1IYAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/enIgapefK6z00Yi4DlysmMwc.png?f=fotoalbum_large
Dat er meer data nodig is, ga ik helemaal in mee. Hier is nog een data puntje. Met name de rechter kant van deze 15 uurs grafiek. De wp springt aan omdat de woonkamer te koud wordt. Proportionele invloed is 20. En hij gaat op stooklijn 0,6 met -2 verschuiving draaien. De kamer wordt rap warm en de wp slaat weer af. Als ik alles van war goed snap is het beter dat hij niet perce zo snel stijgt maar liever langzaam stijgen en langer doordraaien.
Net de stooklijn naar 0.5 gezet en geen parallele verschuiving. Proportionele invloed wel op 20 gelaten.
X21r schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 23:40:
[...]

Beste -live - aardig - mooie -slimme -rijke *
* door strepen wat van toepassing is.
lees de grafiek ..het staat er toch wel duidelijk
Je heb vloer.. dus lage temp.. dus als je van het gebied 1,1-3,5 wilt genieten moet je de basis temp met een parallelle verschuiving van -5 weer op 25 graden krijgen..( schuif de hele lijn 1,1-3,5 naar beneden met hier 5 graden)
Ga nog maar een nachtje slapen.. het is en blijft een rechte lijn.. dus begin en eind punten moet je zelf uitvlogen wat bij jouw huis past.
Is dit voor @MnM of voor mij geschreven?

• hesselonline
tcw82 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 23:47:
[...]

[Afbeelding]
Dat er meer data nodig is, ga ik helemaal in mee. Hier is nog een data puntje. Met name de rechter kant van deze 15 uurs grafiek. De wp springt aan omdat de woonkamer te koud wordt. Proportionele invloed is 20. En hij gaat op stooklijn 0,6 met -2 verschuiving draaien. De kamer wordt rap warm en de wp slaat weer af. Als ik alles van war goed snap is het beter dat hij niet perce zo snel stijgt maar liever langzaam stijgen en langer doordraaien.
Net de stooklijn naar 0.5 gezet en geen parallele verschuiving. Proportionele invloed wel op 20 gelaten.
Maar staat 4.2.1 op 3 of op 4, want bij alleen war maakt proportioneel niet uit natuurlijk, daar doet hij dan niks mee. In mijn ervaring wil je de stooklijn zo laag hebben dat hij na aanslaan met moeite de temperatuur stabiel weet te houden, bij mij duurt het uren voor er 0,1 graden bijkomt.
Dashlane schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:31:
[...]

Daar zal een groot deel van de onvoorspelbaarheid vandaan komen. Mengverdelers zijn gewoon niet zo goed met lage temperaturen. Ik heb hem ook vervangen, veel rustiger systeem, bijna dubbele flow.
Het was en is GEEN mengverdeler.
Als het op prijs gesteld wordt kan ik de verdeler wel eens open maken en laten zien hoe de verschillende kamers wel (of toch niet....?😱) verbonden zijn, waar de pomp heen pompt en vandaan zuigt.

[ Voor 21% gewijzigd door tcw82 op 22-01-2026 15:54 ]

hesselonline schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 05:25:
[...]

Maar staat 4.2.1 op 3 of op 4, want bij alleen war maakt proportioneel niet uit natuurlijk, daar doet hij dan niks mee. In mijn ervaring wil je de stooklijn zo laag hebben dat hij na aanslaan met moeite de temperatuur stabiel weet te houden, bij mij duurt het uren voor er 0,1 graden bijkomt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o78xolhUZgnYjv5Yelm1mZuJW8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0q4xQkshuuC7wnSIApFBWpQR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3NI3EaDzuNITw17X4wNoBZ0ej0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJYD0aKw2GvK1BeHHMT5vA0n.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn mijn instellingen.
De warmtepomp gaat uit als de woonkamer thermostaat 19.8 aangeeft, waarbij de instelling op dezelfde thermostaat 19.5 is. Redelijk goed zichtbaar in deze onderstaande grafiek.
Hakkelig geel is de woonkamer. Groen de warmte pomp vermogens opname.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUOgLS0LD3xtdsHNkxJLhv1IYAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/enIgapefK6z00Yi4DlysmMwc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door tcw82 op 22-01-2026 16:00 ]

• hesselonline
tcw82 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:56:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De warmtepomp gaat uit als de woonkamer thermostaat 19.8 aangeeft, waarbij de instelling op dezelfde thermostaat 19.5 is. Redelijk goed zichtbaar in deze onderstaande grafiek.
[Afbeelding]
Volgens mij doet hij bij deze instellingen niks met je proportionele invloed (want alleen buitensensor). Je thermostaat is dus nu alleen een aan/uit trigger -> aan op 19.4 en uit op 19.8. Ik zou zelf proberen om die run zo lang mogelijk te krijgen door de aanvoertemperatuur te laten zakken.

• Roetgerink
tcw82 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:56:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je Permante vraag forceren 4.2.9 op 2 dan blijft de WP doorlopen.
Dan proportionele invloed binnen op 0 want die werkt niet mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJmfTmihUUnElSXLByFALJwW78I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kYo27wuCpwDcjDdRk0cYfSAK.png?f=user_large
Ik heb geen behoefte aan vraagforcering, er zit geen buffer oid in het systeem, alles dat gemaakt wordt gaat direct naar de vloeren. Op dit moment wordt het nog steeds te snel te warm.
De thermostaat in de woonkamer doet "iets" met de inschakeling/uitschakeling van de warmte pomp. Ondanks dat ik alleen de buitenvoeler heb gekozen. Wat zou dan het verschil zijn met keuze 4, buiten en binnenvoeler?

• ron321
tcw82 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:59:
Ik heb geen behoefte aan vraagforcering, er zit geen buffer oid in het systeem, alles dat gemaakt wordt gaat direct naar de vloeren. Op dit moment wordt het nog steeds te snel te warm.
De thermostaat in de woonkamer doet "iets" met de inschakeling/uitschakeling van de warmte pomp. Ondanks dat ik alleen de buitenvoeler heb gekozen. Wat zou dan het verschil zijn met keuze 4, buiten en binnenvoeler?
Vreemd, ik draai ook alleen WAR en bij mij gaat de WP niet uit.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• Dashlane
tcw82 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:59:
Standaard zit er toch dat doorgeluste kabeltje op een van de contacten in de Binnenunit. Volgens de fabrikant moest daar de thermostaat op. Dus dat kabeltje eruit, thermostaat erop en volledig war draaien qua instellingen. Aan-uit is dan een onderbreking van de war. Nu is het zo dat een hoop thermostaten niet klassiek aan-uit zijn. Maar ook al een beetje ‘slimmer’ zijn. Dat gaf in mijn geval onregelmatigheden.

• ron321
ron321 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:03:
[...]

Vreemd, ik draai ook alleen WAR en bij mij gaat de WP niet uit.
Ik bedenk me net dat dat bij mij kan komen omdat in WAR draai op zone 2 en ik daar geen voeler op heb zitten.

• Dashlane
tcw82 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:53:
[...]

Het was en is GEEN mengverdeler.
Als het op prijs gesteld wordt kan ik de verdeler wel eens open maken en laten zien hoe de verschillende kamers wel (of toch niet....?😱) verbonden zijn, waar de pomp heen pompt en vandaan zuigt.
Het heeft alles van een mengverdeler weg. Bijvoorbeeld de VTE slimverdeler. Waarom heeft die een pomp, een voeler en een thermostaat als het geen mengverdeler is. Ik weet dat je bus boven de de voeler kan vervangen voor een klep zodat die hydrolisch neutraal wordt. Heb ik ook gedaan voordat ik naar een pomploze verdeler ging. Het ging iets beter, maar alsnog een verdeler vol met weerstanden.
Dashlane schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:13:
[...]

Het heeft alles van een mengverdeler weg. Bijvoorbeeld de VTE slimverdeler. Waarom heeft die een pomp, een voeler en een thermostaat als het geen mengverdeler is. Ik weet dat je bus boven de de voeler kan vervangen voor een klep zodat die hydrolisch neutraal wordt. Heb ik ook gedaan voordat ik naar een pomploze verdeler ging. Het ging iets beter, maar alsnog een verdeler vol met weerstanden.
Ik zal hem eens open maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGhl1oy_Ygnog4_nKZul9xOqHhE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYRIrExluxminy2BC037iPgO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vw0TUlpAw1iE4CVyQALZUws9F0U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9cQPQIaMsESVe5mR1RDXVX8.jpg?f=fotoalbum_tile
Dit zijn fotos van 5 jaar geleden.
De voeler is al twee jaar weg er is geen thermostaat kraan en aanvoer en retour zijn gescheiden.
De pomp zat in de aanvoerleiding.

Morgen zal ik een autopsie doen
Deze zit er sinds vanmiddag in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRX4AhodV2qY41sL73faA8qD_Qg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8FxStV5pZnTJNoPtrHj6igEf.jpg?f=fotoalbum_large

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:18
tcw82 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:24:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
De voeler is al twee jaar weg er is geen thermostaat kraan en aanvoer en retour zijn gescheiden.

In de basis heb/had je een mengverdeler. Ik herken jouw foto's nog uit het verleden.
Maar je hebt die mengverdeler (verdeler met pomp) zodanig verbouwd dat hij niet meer functioneert als mengverdeler. Dat inregelventiel heb je helemaal ingedraaid en dan mengt hij niet meer. Je kunt dan idd de temperatuurvoeler en het thermostaat ventiel weghalen want die hebben in die situatie geen functie meer. Het water komt rechtstreeks van de ketel of warmtepomp en de temperatuur wordt ook van daaruit bepaald.
Wat er overblijft, is de vvw-pomp en die staat nu in serie met de ketelpomp of de waterpomp in de warmtepomp.

Je nieuwe verdeler is een gewone verdeler (LT-verdeler) zonder overbodige appendages en bedoeld voor lage temperatuur verwarming.
arpeggio schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:10:
[...]

In de basis heb/had je een mengverdeler. Ik herken jouw foto's nog uit het verleden.
Maar je hebt die mengverdeler (verdeler met pomp) zodanig verbouwd dat hij niet meer functioneert als mengverdeler. Dat inregelventiel heb je helemaal ingedraaid en dan mengt hij niet meer. Je kunt dan idd de temperatuurvoeler en het thermostaat ventiel weghalen want die hebben in die situatie geen functie meer. Het water komt rechtstreeks van de ketel of warmtepomp en de temperatuur wordt ook van daaruit bepaald.
Wat er overblijft, is de vvw-pomp en die staat nu in serie met de ketelpomp of de waterpomp in de warmtepomp.

Je nieuwe verdeler is een gewone verdeler (LT-verdeler) zonder overbodige appendages en bedoeld voor lage temperatuur verwarming.
Dit is een hele mooie samenvatting, dank daarvoor.
tim_b schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:03:
Enige wat die doet met je thermostaat is aan onder zn setpoint. Proportionele invloed doet die niets mee. Aanvoertemperatuur word bepaald door zn buitentemperatuur/stooklijn/gewenste temp/parallelle verschuiving.

Nogmaals de slides
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je de slide van de "alleen buitenvoeler" ook? Ik ben reuze benieuwd hoe de berekening dan gaat.
Ik vraag het ook een beetje omdat het systeem hier op alleen buitenvoeler draait, stooklijn 0.5 en hij constant 32 graden wil maken. Het is buiten niet of nauwelijks onder de 5 graden Celcius gekomen.

[ Voor 10% gewijzigd door tcw82 op 22-01-2026 22:30 ]

• Dashlane
tcw82 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:24:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Ja dit had ik ook als tussenfase. Werkte eigenlijk ook suboptimaal. Veel interne weerstand. Succes met de verdeler, mijn ervaring is dat het beter werkt door een hogere flow.

• hesselonline
tcw82 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:28:
[...]

Heb je de slide van de "alleen buitenvoeler" ook? Ik ben reuze benieuwd hoe de berekening dan gaat.
Ik vraag het ook een beetje omdat het systeem hier op alleen buitenvoeler draait, stooklijn 0.5 en hij constant 32 graden wil maken. Het is buiten niet of nauwelijks onder de 5 graden Celcius gekomen.
((19,5 - 5) * 0.5) + 25 = 32.25, met 0,5 en 0 verschuiving ga je pas bij 10 graden buiten onder de 30.
hesselonline schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 06:06:
[...]

((19,5 - 5) * 0.5) + 25 = 32.25, met 0,5 en 0 verschuiving ga je pas bij 10 graden buiten onder de 30.
Waar komt die 19,5 in een enkel buitenvoeler situatie vandaan? Dat voelt als het binnen setpoint op de thermostaat, maar daar zou niet naar gekeken worden met alleen buitenvoeler?
Als alleen buitenvoeler gebruikt, zou de stooklijn grafiek direct afleesbaar zijn (dacht ik?). Ik begin er steeds minder van te snappen volgens mij. :?

Stooklijn stond vannacht op 0.4, watertemperatuur (32 graden) en gedrag (relatief korte runs) is gelijk aan 0.6 en 0.5.
Mijn aanname was(dat is natuurlijk altijd gevaarlijk! :9 ), op alleen WAR te werken en dan een daling van de aanvoer te zien als je lagere lijntjes kiest. Niet om bij alle lijntjes dezelfde (relatief hoge) aanvoer te zien.

Proportionele invloed staat al deze tijd op 20.
Min max op 25-45
Het gevoel bekruipt me nu toch wel een beetje dat WAR met prop.invloed op 20 niet helemaal enkel WAR is.

[ Voor 14% gewijzigd door tcw82 op 23-01-2026 09:25 ]

• Roetgerink
tcw82 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:34:
[...]

Waar komt die 19,5 in een enkel buitenvoeler situatie vandaan? Dat voelt als het binnen setpoint op de thermostaat, maar daar zou niet naar gekeken worden met alleen buitenvoeler?
Als alleen buitenvoeler gebruikt, zou de stooklijn grafiek direct afleesbaar zijn (dacht ik?). Ik begin er steeds minder van te snappen volgens mij. :?

Stooklijn stond vannacht op 0.4, watertemperatuur (32 graden) en gedrag (relatief korte runs) is gelijk aan 0.6 en 0.5.
Mijn aanname was(dat is natuurlijk altijd gevaarlijk! :9 ), op alleen WAR te werken en dan een daling van de aanvoer te zien als je lagere lijntjes kiest. Niet om bij alle lijntjes dezelfde (relatief hoge) aanvoer te zien.

Proportionele invloed staat al deze tijd op 20.
Min max op 25-45
Het gevoel bekruipt me nu toch wel een beetje dat WAR met prop.invloed op 20 niet helemaal enkel WAR is.
Ik had ook een lange periode zo gedraaid.
Maar door de zon invloed sloeg de WP uit en daardoor daalde de themperatuur van het wat en moest het tegen 18 uur in de middag weer opnieuw beginnen.
Daarom draai ik nu helemaal WAR.
Nu alleen nog bijstellen naar beneden toe het is iets te warm thuis.

• Doogie13
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23-01 11:10
hesselonline schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:45:
[...]

Volgens mij zijn dat 2 losse dingen, dus 4.2.9 bepaalt of er warmtevraag is; gaat de warmtepomp aan. Als je die forceert dan gaat de warmtepomp aan, als je de thermostaat hoger zet ook.
4.2.1 bepaalt (samen met min, max, verschuiving etc.) wat de aanvoertemperatuur is. Hierbij moet je ook rekening houden met de 'stille modus', Ik heb bij koude nachten dat hij net zijn stooklijn niet haalt door de stille modus, dan daalt de temperatuur dus in de praktijk een klein beetje.

Mijn instellingen zijn overigens:

Min temp 26 graden
Max temp 40 graden
Parallel verschuiving -5 graden
curve 0.4

En ik zet de thermostaat permanent op 20.5, dat is dus in de praktijk een eind-stop, als de zon echt hard naar binnen schijnt dan stopt het. Afgelopen 2 maanden is de temperatuur niet onder de 20graden geweest.

Grote 2-onder-1 kapper uit 2016, volgens toen geldende normen gebouwd, beneden vloerverwarming, rest met t11 radiatoren (t22 op studeerkamer).

En mijn runs van de warmtepomp duren gemiddeld ergens tussen de 12 en 20 uur, erg strakke stooklijn dus.

Bijvoorbeeld deze, begonnen gisteravond om half 9:
[Afbeelding]
Even een kleine zijsprong: welke app / software gebruik je om deze info van je warmtpomp zichtbaar te maken?

• tim_b
tcw82 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:34:
[...]

Het verschil tussen je minimale temp + (gewenste binnentemperatuur en de buitentemperatuur * stooklijn) + parallelle verschuiving
tim_b schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:28:
[...]

Het verschil tussen je (gewenste binnentemperatuur en de buitentemperatuur * stooklijn) + parallelle verschuiving
oh, dat is waardevolle informatie. Dank.

Ik ga proberen het in te vullen met de volgende informatie:
19,5 is wat op de thermostaat is gevraagd,
buiten is het 5 graden celcius
De stooklijn = 0,5.
parralelle verschuiving = 0
Verschil tussen binnen en buiten is dan 14,5 (graden )
14,5 maal 0.5 is 7,25 (graden?)
parralelle versch. is 0
7.25 + 0 = 7,25. Dat lijkt met geen aanvoer temp, ik denk dat hier nog iets bij moet? minimale aanvoer?

Als het opgetelt wordt bij minimale aanvoer krijg ik dit:
7.25 + 25 = 32,5graden aanvoer. Dit lijkt erg op wat de ketel wil doen.

Voor 0,6 met -2 graden par.ver en 5 graden buiten is dat dan 14.5*0.6 = 31,7 (ongeveer 32) graden
Voor 0.5 met 0 graden par.ver en 5 graden buiten is dat dan 14.5*0,5 = (ongeveer) 32 graden
Voor 0,4 met 0 graden par.ver en 5 graden buiten is dat dan 14.5*0,4 = 30.8 (ongeveer 31) graden
voor 0.4 met -2 graden par.ver en 5 graden buiten is dat dan 14.5*0,4 = (ongeveer) 28 graden
De installatie staat nu op die laatste regel ingesteld. helaas is de zon er (dat is ook een gekke zin om te schrijven zo midden in de winter :+ ) en is de woonkamer inmiddels 21 graden.

Waar ik nog (steeds) blijf haperen (ligt aan mij... niet aan jullie uitleg en meedenken!) _/-\o_ _/-\o_ :
Als het WAR regeling is (ik heb alleen de buitenvoeler actief, keuze 3 in 4.2.1) waarom zit de binnentemp dan in de berekening?
Doogie13 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:49:
[...]

Even een kleine zijsprong: welke app / software gebruik je om deze info van je warmtpomp zichtbaar te maken?
Ik gebruik de volgende bronnen:
Temperatuur van de aan en afvoer op verschillende verdiepingen-> esp32 met ds18b20 sensoren in home assistant
Verbruik gegevens (wattage) > home wizard meter op de voeding van de wp en zelfde meter uitgelezen met HA.
Gevraagde aanvoer> de Atag mobiele app

Menu instellingen in de Atag neoz
Volgens mij heb ik dan wel alles gehad..

• tim_b
@twc02 + minimale aanvoertemperatuur inderdaad. Ik heb mn post aangepast.

Door de binnentemperatuur af te trekken:
- wordt 0 warmtevraag bereikt als binnen = buiten
- gaat de aanvoertemperatuur netjes richting minimum bij mild weer

Ook al gaat de minimale temp niet lager dan 20

• hesselonline
tcw82 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:00:
[...]

oh, dat is waardevolle informatie. Dank.

Ik ga proberen het in te vullen met de volgende informatie:
19,5 is wat op de thermostaat is gevraagd,
buiten is het 5 graden celcius
De stooklijn = 0,5.
parralelle verschuiving = 0
Verschil tussen binnen en buiten is dan 14,5 (graden )
14,5 maal 0.5 is 7,25 (graden?)
parralelle versch. is 0
7.25 + 0 = 7,25. Dat lijkt met geen aanvoer temp, ik denk dat hier nog iets bij moet? minimale aanvoer?

Als het opgetelt wordt bij minimale aanvoer krijg ik dit:
7.25 + 25 = 32,5graden aanvoer. Dit lijkt erg op wat de ketel wil doen.

Voor 0,6 met -2 graden par.ver en 5 graden buiten is dat dan 14.5*0.6 = 31,7 (ongeveer 32) graden
Voor 0.5 met 0 graden par.ver en 5 graden buiten is dat dan 14.5*0,5 = (ongeveer) 32 graden
Voor 0,4 met 0 graden par.ver en 5 graden buiten is dat dan 14.5*0,4 = 30.8 (ongeveer 31) graden
voor 0.4 met -2 graden par.ver en 5 graden buiten is dat dan 14.5*0,4 = (ongeveer) 28 graden
De installatie staat nu op die laatste regel ingesteld. helaas is de zon er (dat is ook een gekke zin om te schrijven zo midden in de winter :+ ) en is de woonkamer inmiddels 21 graden.

Waar ik nog (steeds) blijf haperen (ligt aan mij... niet aan jullie uitleg en meedenken!) _/-\o_ _/-\o_ :
Als het WAR regeling is (ik heb alleen de buitenvoeler actief, keuze 3 in 4.2.1) waarom zit de binnentemp dan in de berekening?
Omdat je het energieverlies uit je huis moet aanvullen en dat verlies wordt bepaald door het temperatuurverschil tussen buiten en binnen.

Proportioneel zorgt er voor (als je 4.2.1 correct instelt) dat je grote verschillen, bijvoorbeeld nachtverlaging, makkelijker kan corrigeren. Maar ik zou beginnen met een goede stooklijn zonder deze invloed.

• hesselonline
Doogie13 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:49:
[...]

Zie openingspost.

• johan1950
tcw82 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:00:
[...]
Voor het bepalen van de stooklijn moet je de binnentemp niet gebruiken. Bij een goede afstelling is je kamertemp constant en wordt het warmteverlies van je huis uitsluitend door de buitentemp bepaald.
Nachtverlaging bij gebruik van een WP is vragen om problemen.

• tim_b
johan1950 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:37:
[...]

Voor het bepalen van de stooklijn moet je de binnentemp niet gebruiken. Bij een goede afstelling is je kamertemp constant en wordt het warmteverlies van je huis uitsluitend door de buitentemp bepaald.
Nachtverlaging bij gebruik van een WP is vragen om problemen.
Setpoint binnentemperatuur word wel gebruikt voor de berekening van de aanvoertemperatuur als die weersafhankelijk draait.

• johan1950
tim_b schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:31:
[...]

Setpoint binnentemperatuur word wel gebruikt voor de berekening van de aanvoertemperatuur als die weersafhankelijk draait.
Vlgs. mij niet.
Ik draai sinds 2 jaar WAR en heb mijn ATAG One Zone op 20°C setpoint staan.
Als ik de zon erin heb en mijn pelletkachel aan heb, loopt de temperatuur vlgs de ATAG One gemakkelijk op naar 24 - 25°C
De WP interesseerd dat niet maar blijft keurig de stookline volgen.
tim_b schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:31:
[...]

Alleen als je weersafhankelijk in combinatie met ruimte compensatie gebruikt.

• johan1950
Dan draai je dus niet WAR en zul je waarschijnlijk tegen conflicten in de besturing aanlopen.
Wat is dan de master ? Buitentemperatuur of binnentemperatuur.

[ Voor 25% gewijzigd door johan1950 op 24-01-2026 13:08 ]

• hesselonline
DanTm schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:02:
[...]

Alleen als je weersafhankelijk in combinatie met ruimte compensatie gebruikt.
Nee, dit wordt altijd gebruikt: {Minimum Temp} + {Verschuiving} + {Helling} * (Setpoint Binnen - Buitentemperatuur). Buitentemperatuur alleen zegt immers niks, misschien vind ik 5 graden wel heerlijk comfortabel, hoef ik niet te stoken ;-)

• johan1950
hesselonline schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:11:
[...]

Nee, dit wordt altijd gebruikt: {Minimum Temp} + {Verschuiving} + {Helling} * (Setpoint Binnen - Buitentemperatuur). Buitentemperatuur alleen zegt immers niks, misschien vind ik 5 graden wel heerlijk comfortabel, hoef ik niet te stoken ;-)
Ja en wordt de rest van je huis koud, Ik heb centrale verwarming die ervoor zorgt dat mijn hele huis comfortabel is, en niet alleen mijn huiskamer.

• hesselonline
johan1950 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:19:
[...]

Ja en wordt de rest van je huis koud, Ik heb centrale verwarming die ervoor zorgt dat mijn hele huis comfortabel is, en niet alleen mijn huiskamer.
Daarom gebruiken we setpoint en niet de daadwerkelijke temperatuur.

• johan1950
Welk setpoint ?

• hesselonline
van de thermostaat volgens mij. Alternatief is een fictief getal pakken voor gewenste binnentemp, maar je zal het verschil tussen gewenste temp binnen en temperatuur buiten moeten hebben om een stooklijn te tekenen.
Pagina: 1 ... 20 ... 23 Laatste