• johan1950
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11-02 13:04
Ga je dus regelmatig handmatig ingrijpen.
Mijn stooklijn zonder binnentemp werkt perfect en zorgt voor een rustig gedrag van de WP en heb er geen omkijken naar.

• hesselonline
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:20
johan1950 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:59:
Ga je dus regelmatig handmatig ingrijpen.
Mijn stooklijn zonder binnentemp werkt perfect en zorgt voor een rustig gedrag van de WP en heb er geen omkijken naar.
Nee, setpoint van de thermostaat, die staat bij mij op 20.5, dus niet de actuele temperatuur maar het setpoint. Dus de berekening is:

Minimum: 26 + Curve: 0.4 * ( Setpoint: 20.5 - Buitentemp: 4,4) + Verschuiving: -5= 27,4

(spoiler, dat is exact wat mijn water temperatuur setpoint nu is)

• johan1950
hesselonline schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:08:
[...]

Nee, setpoint van de thermostaat, die staat bij mij op 20.5, dus niet de actuele temperatuur maar het setpoint. Dus de berekening is:

Minimum: 26 + Curve: 0.4 * ( Setpoint: 20.5 - Buitentemp: 4,4) + Verschuiving: -5= 27,4

(spoiler, dat is exact wat mijn water temperatuur setpoint nu is)
Dan heeft de werkelijke binnentemp dus helemaal niets te maken met je regeling maar is het gewoon een vast getal net als "20" in de originele berekening.

• hesselonline
johan1950 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:33:
[...]

Dan heeft de werkelijke binnentemp dus helemaal niets te maken met je regeling maar is het gewoon een vast getal net als "20" in de originele berekening.
Dat klopt, we hebben het steeds gehad over 'setpoint binnentemperatuur', niet met de werkelijke binnentemperatuur.

• johan1950
Maar waarom zou je die eigenlijk gebruiken ?
In de software van de ATAG zijn de stooklijnen gedefinieerd vlgs. Helling, Min.Temp.,Verschuiving en een startpunt van 20.
Als jij het startpunt vervangt door 'setpoint binnentemperatuur' heeft de Atag daar geen boodschap aan.en rekent gewoon met 3 variabelen nl Helling, Min.Temp. en Verschuiving.
Wat @johan1950 heeft draaien lijkt me mooi. Gewoon door pruttelen op een laag pit, zodat het niet overal koud wordt omdat de zon toevallig in de woonkamer schijnt. En als de zon dan weg is, weer wat meer gas als het nodig is om de hele zaak bij te houden. (Dat laatste is vooral belangrijk!)

Ben wel benieuwd hoe de situatie omgaat als het water uit de woning warmer is dan de delta t toelaat of zelfs hoger wordt dan de aanvoer.
Als de woning warm (ik zag ergens 25 graden langskomen? ) wordt, zal een aanvoer van 27 oid nauwelijks meer wat doen en mogelijk te warm terugkomen?

Welke instellingen had jij ook alweer @johan1950 ?
Was jij degene zonder kamerthermostaat of was dat @DanTm ?

Wat betreft de ontwikkeling hier in huis, ik heb een 0.4 stooklijn met een -4 verschuiving ingesteld gisteren en dat lijkt tot een rustiger gedrag te leiden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hd2ZNHewy_RBb6ooY_Svug_-pyg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7mdGxOBEcRsoj49h3rqw6Tj3.png?f=fotoalbum_large
Lagere aanvoer (ca.28 graden gevraagd) en langere runs. Het was vannacht ook kouder dan de nacht ervoor. Stabiele kamer temp. Wat ik alleen niet helemaal snap is dat hij op het einde(zo rond0700) harder gaat werken en de kamer als nog een schop onder spreekwoordelijke billen geeft. De wp schakelt kort daarna uit en is dat nog altijd op dit moment.
johan1950 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:37:
[...]

Voor het bepalen van de stooklijn moet je de binnentemp niet gebruiken. Bij een goede afstelling is je kamertemp constant en wordt het warmteverlies van je huis uitsluitend door de buitentemp bepaald.
Nachtverlaging bij gebruik van een WP is vragen om problemen.
Hoe gaat de stooklijn dan om met sterk fluctuerende warmte verliezen ( of zelf negatief warmteverlies) in de woning?

Zie grafiek hieronder de gele lijn. Woonkamer temperatuur, geen verwarming aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPsHRspRBVTrP4hOS4DcGs6e6jM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xm2HIc6LW6a6LHNwuRrp7Kxj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door tcw82 op 24-01-2026 16:07 ]

• johan1950
Ik draai op het moment op :
Stooklijn 0,7
Min.temp 24°C
Verschuiving 2°C.

@tcw Welke toelaatbare Delta T bedoel je ?

De stooklijn reageerd niet op fluctuerende warmteverliezen. Als de buitentemperatuur stabiel is, is je aanvoertemperatuur dat ook.

Bij oplopende buitentemperatuur zal de WP ook terugregelen en uiteindelijk gaan pendelen. Zolang het pendelen niet meer als 3 x per uur is maak ik me nog geen zorgen.
Bij nog hogere temp stopt de WP en komt later vanzelf weer bij.
Sinds vanmorgen is het verbruik ondanks alle de-icing acties gemiddeld 1000 W per uur.
johan1950 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:34:
Ik draai op het moment op :
Stooklijn 0,7
Min.temp 24°C
Verschuiving 2°C.

@tcw Welke toelaatbare Delta T bedoel je ?

De stooklijn reageerd niet op fluctuerende warmteverliezen. Als de buitentemperatuur stabiel is, is je aanvoertemperatuur dat ook.

Bij oplopende buitentemperatuur zal de WP ook terugregelen en uiteindelijk gaan pendelen. Zolang het pendelen niet meer als 3 x per uur is maak ik me nog geen zorgen.
Bij nog hogere temp stopt de WP en komt later vanzelf weer bij.
Sinds vanmorgen is het verbruik ondanks alle de-icing acties gemiddeld 1000 W per uur.
Een warmtepomp stuurt water met temperaturen x weg en als dat water onderweg niet afkoelt, en terugkomt bij de warmtepomp schakelt die uit/af. Ik meen te hebben gelezen dat de Atag een delta T van 5 graden verwacht. (Een reguliere cv ketel doet bijvoorbeeld 20graden).
Maar goed. Misschien is jou woning zo thermisch " lek "(niet bedoeld als belediging natuurlijk! Maar als vaststelling). Dat de retour altijd voldoende gedaald is, als het eenmaal retour komt.

Heb je een grafiek van je (primaire) ruimte temperatuur? In de Atag online omgeving kun je die bijvoorbeeld vinden, of uit een eigen sensor.
Waar ik heel graag meer van weten is hoe jij het voor elkaar krijgt om de wp niet te laten afslaan. Als ik je verhaal goed lees, draait hij 24/7 door, zonder afslaan.
Dat zou ik ook wel willen.

Edit: de afgelopen 19,6 uur deed ik 500 watt gemiddel per uur.

• hesselonline
tcw82 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:47:
Wat @johan1950 heeft draaien lijkt me mooi. Gewoon door pruttelen op een laag pit, zodat het niet overal koud wordt omdat de zon toevallig in de woonkamer schijnt. En als de zon dan weg is, weer wat meer gas als het nodig is om de hele zaak bij te houden. (Dat laatste is vooral belangrijk!)

Ben wel benieuwd hoe de situatie omgaat als het water uit de woning warmer is dan de delta t toelaat of zelfs hoger wordt dan de aanvoer.
Als de woning warm (ik zag ergens 25 graden langskomen? ) wordt, zal een aanvoer van 27 oid nauwelijks meer wat doen en mogelijk te warm terugkomen?

Welke instellingen had jij ook alweer @johan1950 ?
Was jij degene zonder kamerthermostaat of was dat @DanTm ?

Wat betreft de ontwikkeling hier in huis, ik heb een 0.4 stooklijn met een -4 verschuiving ingesteld gisteren en dat lijkt tot een rustiger gedrag te leiden.
[Afbeelding]
Lagere aanvoer (ca.28 graden gevraagd) en langere runs. Het was vannacht ook kouder dan de nacht ervoor. Stabiele kamer temp. Wat ik alleen niet helemaal snap is dat hij op het einde(zo rond0700) harder gaat werken en de kamer als nog een schop onder spreekwoordelijke billen geeft. De wp schakelt kort daarna uit en is dat nog altijd op dit moment.
Je stooklijn ziet er nu mooi uit, bij mij is het af en toe de oil return die hem kortstondig harder laat draaien waardoor hij inderdaad later alsnog uitgaat. Maar dan heeft hij dus een tijd op echte laaglast gelopen.

Edit, dat lijkt het niet bij jou te zijn, gezien het vermogen wat hij gebruikt. Het kan slim zijn om je thermostaat net een tikje hoger te zetten, slaat hij later af maar heb je wel die eindstop waarmee je voorkomt dat het te warm wordt als de zon erop staat.

[ Voor 7% gewijzigd door hesselonline op 24-01-2026 19:55 ]

• johan1950
Hieronder een grafiek van mijn kamertemperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rutisY_6QhHJ3tpAnlexHu8YB6Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M9Oz312Rxu4ensxGpg5jL9Ld.png?f=fotoalbum_large
Je ziet dat 's avonds de pelletkachel brand die om 23:15 uitgaat. De temepratuur zakt waardoor de radiator thermostaat langzamerhand verder open gaat en de daling bij 21,5 °C opvangt. In loop van de morgen maak ik de pelletkachel schoon en steek ik hem aan op minimum stand en bij het stijgen van de temperatuur sluit de thermostaatkraan en ontstaat bij 23,5 °C een evenwichttoestand.

Tijdens deze koude periode kan de WP de warmte nog kwijt in de rest van het huis. Ik heb in alle ruimtes van de benedenverdieping de verwarming ingeregeld op de huidige stooklijn.
Kamer en keuken 21,5 °C
Serre en hal 19 °C
Badkamer 22 °C
Washok geen verwarming, wordt voldoende opgewarmd door o.a. twee huisaccu's.
Garage 12 °C
Als het warmer wordt is de minimumstand van de WP nog teveel en begint de WP aan/uit te pendelen. Dit is op zich toelaatbaar zolang het niet meer als drie keer per uur is.

Voor een warmtepomp geldt "Hoe kleiner de Delta T, hoe hoger het rendement". Mijn installatie werkt met een delta T van 3 °C. Door de stroming in het buffervat heeft de WP een delta T van 4 - 5 °C
johan1950 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:59:
Hieronder een grafiek van mijn kamertemperatuur.
[Afbeelding]
Je ziet dat 's avonds de pelletkachel brand die om 23:15 uitgaat. De temepratuur zakt waardoor de radiator thermostaat langzamerhand verder open gaat en de daling bij 21,5 °C opvangt. In loop van de morgen maak ik de pelletkachel schoon en steek ik hem aan op minimum stand en bij het stijgen van de temperatuur sluit de thermostaatkraan en ontstaat bij 23,5 °C een evenwichttoestand.

Tijdens deze koude periode kan de WP de warmte nog kwijt in de rest van het huis. Ik heb in alle ruimtes van de benedenverdieping de verwarming ingeregeld op de huidige stooklijn.
Kamer en keuken 21,5 °C
Serre en hal 19 °C
Badkamer 22 °C
Washok geen verwarming, wordt voldoende opgewarmd door o.a. twee huisaccu's.
Garage 12 °C
Als het warmer wordt is de minimumstand van de WP nog teveel en begint de WP aan/uit te pendelen. Dit is op zich toelaatbaar zolang het niet meer als drie keer per uur is.

Voor een warmtepomp geldt "Hoe kleiner de Delta T, hoe hoger het rendement". Mijn installatie werkt met een delta T van 3 °C. Door de stroming in het buffervat heeft de WP een delta T van 4 - 5 °C
Is er ook een plaatje van de wp (vermogen of aanvoer temperatuur?) Zoals hieronder.
hesselonline schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:50:
[...]

Je stooklijn ziet er nu mooi uit, bij mij is het af en toe de oil return die hem kortstondig harder laat draaien waardoor hij inderdaad later alsnog uitgaat. Maar dan heeft hij dus een tijd op echte laaglast gelopen.

Edit, dat lijkt het niet bij jou te zijn, gezien het vermogen wat hij gebruikt. Het kan slim zijn om je thermostaat net een tikje hoger te zetten, slaat hij later af maar heb je wel die eindstop waarmee je voorkomt dat het te warm wordt als de zon erop staat.
Dit was vandaag. Om 0830 (ongeveer) ging de zaak al uit en is dat nog steeds. Die piek is van een moment dat ik hem handmatig even op 20 had gezet in de hoop wat meer warmwater te maken zodat hij het helemaal doorzakt straks, helaas was hij binnen no time al bij de 20 en stopte alles weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMQexCdQNvO7z8Ex1sz-8wghTgc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VGgpTQ9PCP7sja9BeBA2Po7q.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4O3GgIcH9zNJ3CcPf8VRUdQ4Oo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7AUwwPCaXVf7kTH1qlfLU6KT.png?f=fotoalbum_tile

• johan1950
Dit is de aanvoer van de installatie. De piek net na 04:00 is t.g.v. opwarmen boiler.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6p3g1VixxMOTH1HQ2nwSLL6FnU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X4UWx14kPSnPSHSiToX8KSy2.png?f=fotoalbum_large

• hesselonline
tcw82 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:09:
[...]

Dit was vandaag. Om 0830 (ongeveer) ging de zaak al uit en is dat nog steeds. Die piek is van een moment dat ik hem handmatig even op 20 had gezet in de hoop wat meer warmwater te maken zodat hij het helemaal doorzakt straks, helaas was hij binnen no time al bij de 20 en stopte alles weer.
[Afbeelding][Afbeelding]
Dan zou ik toch de verschuiving 1 graden lager zetten. Systeem heeft bij mij overigens ook uitgestaan vanaf iets van 10u30 in de ochtend, zon dus het was warm genoeg.
johan1950 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:13:
Dit is de aanvoer van de installatie. De piek net na 04:00 is t.g.v. opwarmen boiler.
[Afbeelding]
Dat is inderdaad mooi stabiel.
36 graden aanvoer is erg hoog voor onze woning, 24 graden is dat overigens ook, 19,5 is waar we op mikken.
Wat vannacht goed is gegaan. 19,4 in de woonkamer toen ik om kwart voor 5 beneden kwam (y)

@hesselonline ik ga mogelijk nog pielen, de stooklijn / verschuiving heeft dus vannacht goed gewerkt als in de temperatuur in de woonkamer was in de ochtend "op spec".

De vraag is nu natuurlijk, is hij dat ook als het straks 7 graden is, of 10. (het was nu -1 of iets in de orde grote).
Dankzij jullie hulp gaat het erg de goede kant op!

• hesselonline
tcw82 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:42:
[...]

Dat is inderdaad mooi stabiel.
36 graden aanvoer is erg hoog voor onze woning, 24 graden is dat overigens ook, 19,5 is waar we op mikken.
Wat vannacht goed is gegaan. 19,4 in de woonkamer toen ik om kwart voor 5 beneden kwam (y)

@hesselonline ik ga mogelijk nog pielen, de stooklijn / verschuiving heeft dus vannacht goed gewerkt als in de temperatuur in de woonkamer was in de ochtend "op spec".

De vraag is nu natuurlijk, is hij dat ook als het straks 7 graden is, of 10. (het was nu -1 of iets in de orde grote).
Dankzij jullie hulp gaat het erg de goede kant op!
Volgens mij (en ook bij mij thuis...) ga je vanzelf kortere runs krijgen als het warmer wordt, dan stopt de thermostaat de warmtevraag. Als het namelijk 10 graden is buiten, en mijn warmtepomp moet 26 graden water maken dan draait hij op zijn allerlaagste frequentie.
Als ik de watertemperatuur verder terugschroef gaat hij pendelen om dit te kunnen maken. Ik kies er dus voor om dit niet te doen, maar kortere runs te laten lopen. Maar dat is natuurlijk verschillend voor elk huis/warmtepomp combinatie (het punt waarop hij echt op minimaal vermogen loopt, 18hz voor mijn energion 80).

• tim_b
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-02 17:35
@johan1950 ik draai volledig war (4.2.1 op buitensensor). Met een stooklijn van 0.5, min temp van 25, gewenste kamertemperatuur van 20, buitentemperatuur van 0, parallelle verschuiving van -5: geeft een gewenste aanvoertemperatuur (4.3.8 van 30 graden)

Als ik de de thermostaat op 25 graden zet springt dit naar 33 graden, de gewenste binnentemperatuur word dus wel degelijk gebruikt.

En zou ook wel moeten. Stel het is buiten 15 graden, gewenste binnentemperatuur is ook 15. Dan is er dus geen warmteverlies/verschil dus krijg je (0 graden verschil * stooklijn = 0)
Als de gewenste temp 20 is: ( 5 graden verschil * stooklijn) en word de kamer dus verwarmt met 5 graden verschil in aanvoertemperatuur

• johan1950
@tim_b Je hebt gelijk als ik inderdaad een tijdelijke wijziging erin stop gaat de gewenste temperatuur omhoog.
Wil dit even uitzoeken

• johan1950
@tim_b Vlgs mij is dit een overruling. Links onder in de grafiek zie je een schaal staan van 15 tot 25. Als je op je ATAG one een ander setpoint instelt gaat de stookline verschuiven vlgs. die schaal.
Het setpoint wat je instelt is maar tijdelijk.
johan1950 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:31:
@tim_b Vlgs mij is dit een overruling. Links onder in de grafiek zie je een schaal staan van 15 tot 25. Als je op je ATAG one een ander setpoint instelt gaat de stookline verschuiven vlgs. die schaal.
Het setpoint wat je instelt is maar tijdelijk.
Ik denk dat die extra lijntjes de parallelle verschuiving zijn. Die lijntjes die schuin ingetekend staan.

• johan1950
Vlgs. mij is het effect van beide hetzelfde maar het verschil is dat een wijziging van de parallelle verschuiving is een wijziging van de stooklijn die definitief is en wijziging in setpoint een tijdelijk verschuiving van de stooklijn. De schuin ingetekende lijntjes komen overeen met de set-temp op je Atag One

• hesselonline
johan1950 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:18:
Vlgs. mij is het effect van beide hetzelfde maar het verschil is dat een wijziging van de parallelle verschuiving is een wijziging van de stooklijn die definitief is en wijziging in setpoint een tijdelijk verschuiving van de stooklijn. De schuin ingetekende lijntjes komen overeen met de set-temp op je Atag One
De berekening is eerder in dit topic gedeeld op slides van Atag, (min temp) + (hellingshoek) * ((setpoint binnen) - (buiten temp)) + (verschuiving). Sluit bij mij steeds aan bij de daadwerkelijke temperaturen.

• johan1950
hesselonline schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:37:
[...]

De berekening is eerder in dit topic gedeeld op slides van Atag, (min temp) + (hellingshoek) * ((setpoint binnen) - (buiten temp)) + (verschuiving). Sluit bij mij steeds aan bij de daadwerkelijke temperaturen.
Dit is toch wat we steeds gebruiken ?
Setpoint binnen is altijd 20°C. Deze waarde komt automatisch in de ATAG One te staan als je volledig WAR gaat draaien. Alle wijzigingen van het setpoint worden alleen maar tijdelijk geaccepteerd en wordt na het verlopen van ingestelde tijd weer teruggezet naar 20°C.

• hesselonline
johan1950 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:47:
[...]

Dit is toch wat we steeds gebruiken ?
Setpoint binnen is altijd 20°C. Deze waarde komt automatisch in de ATAG One te staan als je volledig WAR gaat draaien. Alle wijzigingen van het setpoint worden alleen maar tijdelijk geaccepteerd en wordt na het verlopen van ingestelde tijd weer teruggezet naar 20°C.
Mijn setpoint is permanent 20.5, de verschuiving zit op een andere plek in de formule dan het setpoint en heeft dus een ander effect.

• johan1950
Op pagina 16 van de Atag One Zone handleiding kom ik deze instelling tegen.

"Wanneer het gewenst is dat er een continue warmtevraag met ruimtethermostaat-onafhankelijke aanvoertemperatuur wordt aangeboden kan dit ingesteld worden op de warmteopwekker in installateursmenu “4.2.9 - Warmtevraagmodus” of door een brug te plaatsen op het aan/uit contact van de opwekker."

Is dus maar net hoe je instellingen zijn.
johan1950 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:05:
Op pagina 16 van de Atag One Zone handleiding kom ik deze instelling tegen.

"Wanneer het gewenst is dat er een continue warmtevraag met ruimtethermostaat-onafhankelijke aanvoertemperatuur wordt aangeboden kan dit ingesteld worden op de warmteopwekker in installateursmenu “4.2.9 - Warmtevraagmodus” of door een brug te plaatsen op het aan/uit contact van de opwekker."

Is dus maar net hoe je instellingen zijn.
Dan stel je 4.2.9 op "geforceerde warmte vraag" in.
Dat is misschien wel een optie. Alleen moet de aanvoer wel omlaag, ik wil het hier geen 24 graden hebben.
Misschien een soort middenweg vinden tussen 28 in de nachten en 23/24 oid overdag.

Misschien kan die brug wel een relais zijn. Dan kan je dat bedienen met een home assistant scriptje...

[ Voor 6% gewijzigd door tcw82 op 25-01-2026 22:24 ]

• johan1950
tcw82 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:21:
[...]

Dan stel je 4.2.9 op "geforceerde warmte vraag" in.
Dat is misschien wel een optie. Alleen moet de aanvoer wel omlaag, ik wil het hier geen 24 graden hebben.
Misschien een soort middenweg vinden tussen 28 in de nachten en 23/24 oid overdag.

Misschien kan die brug wel een relais zijn. Dan kan je dat bedienen met een home assistant scriptje...
Waarom zo moeilijk doen, de setting van 4.2.9 wijzigen is een minuut werk.
Waarom moet je verschil tussen nacht en dag maken ? Even uitproberen welke aanvoertemperatuur bij verschillende buitentemparaturen het beste resultaat geeft en dan de geschikte stooklijn uitkiezen.

• tim_b
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-02 17:35
@johan1950 als het goed begrijp bedoelt u met volledig war dus een geforceerde warmtevraag bij 4.2.9. zoals in je eigen beschrijving staat "of door een brug aan/uit thermostaat". Het enige wat er gebeurt is dat de warmtepomp altijd draait maar wel op basis van de berekening met setpoint binnentemperatuur.

De ene persoon heeft het continu op 19 graden, andere misschien wel op 22 graden. De gewenste temperatuur is dus wel van belang in de berekening en geen tijdelijk iets dat automatisch terug springt naar 20.

Nu ik het zelf zo lees begin ik toch te twijfelen. Immers als er een aan/uit thermostaat of draadbrug word gemaakt, waar haalt die dan zn setpoint van. Zal het zo eens testen thuis

[ Voor 15% gewijzigd door tim_b op 26-01-2026 08:09 ]

• hesselonline
tim_b schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:00:
@johan1950 als het goed begrijp bedoelt u met volledig war dus een geforceerde warmtevraag bij 4.2.9. zoals in je eigen beschrijving staat "of door een brug aan/uit thermostaat". Het enige wat er gebeurt is dat de warmtepomp altijd draait maar wel op basis van de berekening met setpoint binnentemperatuur.

De ene persoon heeft het continu op 19 graden, andere misschien wel op 22 graden. De gewenste temperatuur is dus wel van belang in de berekening en geen tijdelijk iets dat automatisch terug springt naar 20.

Nu ik het zelf zo lees begin ik toch te twijfelen. Immers als er een aan/uit thermostaat of draadbrug word gemaakt, waar haalt die dan zn setpoint van. Zal het zo eens testen thuis
Volgens mij 4.0.2, kan je ook uitlezen met de Ebus, zonder externe thermostaat heeft elke zone ook een setpoint.

Edit, 4.0.0 en 4.0.1
Zo, we zijn best aardig op weg hier, maar dat had ik al eerder gezegd. Gisteren een kleine aanpassing gedaan, de parallelle verschuiving van -4 naar -2 gedaan, stooklijn op 0,4 en proportionele invloed nog altijd op 20 en regeling op alleen buiten sensor. (voor de volledigheid: min max op 25-45). Daarmee werd de wens aanvoer 31 graden.

Vraag: waar in het systeem meet ATAG die aanvoer temp, is dat in de buitenunit, of met die voeler op de energie manager?

Wat ik nu meen te zien is 2 dingen:
De minimale temperatuur wordt niet gehaald, de warmte pomp krijgt het niet voor elkaar om 31 graden (met de bovenstaande instellingen is dat de aanvoer wens temp) water aan te voeren. Het blijft hangen bij 28ish, en de CV springt bij, ok, het is hybride, maar dat hij niet eens 28 graden haalt baal ik wel van. Overdag is dat prima, 's nachts te weinig. Persoonlijk denk ik dat een van de oorzaken dat hij dit niet voor elkaar krijgt is dat de unit overdag dus stil valt en effectief de woning begint te koelen. (zie plaatje 2 hieronder, de aanvoer van de verschillende vloerverwarmingsverdelers zakt naar 15 graden, de WP lijkt een soort puls circulatie te doen om bevriezing tegen te gaan, wat ik dan wel heel sympathiek vind, maar het wordt er niet warmer van :) )

Plaatje 1: gisterenavond, Ta_wens is 31 graden, WP krijgt het niet verder omhoog gestuwd dan ca. 28 graden. Dit is gemeten op de aanvoerleiding in huis, net voor hij de "energie manager" induikt. De leiding die de energie manager uitkomt is dan nog eens een graadje kouder, de beetje roze / zalmkleurige lijn).
Dan neemt op een zeker moment de aanvoer zelfs af en ik vermoed dat dit het moment is dat de Defrost logica een rol gaat spelen, want niet veel later komt er een defrost modus aan. Het vermogen (in groen) ligt hier in deze afbeelding tegen de 2000 watt aan. Ik denk dat hij nog harder kan, maar heb dat zeer zelden gezien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5x1PjR7E2H_UAU31Bgj_9KTg_rk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Xw9aIRuHMm1orKVUN7vneZd.png?f=fotoalbum_large

Plaatje 2: gisteren overdag, de woonkamer is "te warm" de WP uit, en de aanvoer (rode zaagtand) zakt en zakt. de aanvoer van de bgg en 1e verdieping zakken vrolijk mee. Dit moet later allemaal weer "goed gemaakt" worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8ATswWNYVyhNTnvoeT_ApkguxA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nvyfa2FZZnphWGFzncWiaCO7.png?f=fotoalbum_large

Plaatje 3, met name linker deel met de runs:
hierin denk ik te zien dat de unit als hij constant door kan blijven pruttelen wel de Ta_wens haalt, zonder gas. Omdat het hele systeem wat aan het opwarmen is. Door die opwarming komt er meer energie in roulatie en daarmee lijkt het wel te lukken. Het is moeilijk om te bepalen of dat nu wel of niet wenselijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4OMxigW0sQJZefZJVspws_JoHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Krx8sIRqdzkcsRcNH2j3pRMU.png?f=fotoalbum_large

Plaatje 4: CV springt bij, de aanvoer NA de buffer (er was ooit een buffer, die sensor heet nog zo, zit na de energie manager op de aanvoer naar de woning) gaat dan hard omhoog omdat de CV er 45 graden bij begint te pompen. De CV gaat uit omdat ik de instellingen aanpas naar "alleen WP". De Ta_wens is voor dit specifieke voorbeeld ook aangepast naar een Ta_wens van 38 graden. 29 is het beste dat hij kan doen en daarna gaat hij richting Defrost, althans Ta_gemeten (rode lijn) begint af te nemen.
(plaatje toont hier heel slecht in het kleine formaat, als ik erop klik wordt het wel leesbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvFjKDh572iupKYS8cHqYGnAF_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zMSQf1NNbOEFjl1oAL5eZEXX.png?f=fotoalbum_large

Vraag 2: Wat is de optie "THERMO-regeling" (of was het nu automatische THERMO-regeling... (opties aan of uit) precies? Deze optie is beschikbaar in de NEOZ zonder de toegangscode van 007.

[ Voor 5% gewijzigd door tcw82 op 26-01-2026 11:15 ]

johan1950 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:33:
[...]

Waarom zo moeilijk doen, de setting van 4.2.9 wijzigen is een minuut werk.
Waarom moet je verschil tussen nacht en dag maken ? Even uitproberen welke aanvoertemperatuur bij verschillende buitentemparaturen het beste resultaat geeft en dan de geschikte stooklijn uitkiezen.
Ik wil geen verschil tussen dag en nacht... alleen die irritante goud gele bol komt elke dag weer over de horizon kijken en verstoort mijn mooie stabiele verwarmingssituatie... :+
tcw82 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:11:
[...]

Ik wil geen verschil tussen dag en nacht... alleen die irritante goud gele bol komt elke dag weer over de horizon kijken en verstoort mijn mooie stabiele verwarmingssituatie... :+
daarom werk ik met 2 zone's. 1 gaat aan/uit met de thermostaat (wel weersafhankelijk), de andere op een lagere aanvoertemperatuur staat continue aan zodat de vloer en de rest v/h huis niet teveel afkoelt als de zon in de woonkamer staat.

• hesselonline
tcw82 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:56:
Zo, we zijn best aardig op weg hier, maar dat had ik al eerder gezegd. Gisteren een kleine aanpassing gedaan, de parallelle verschuiving van -4 naar -2 gedaan, stooklijn op 0,4 en proportionele invloed nog altijd op 20 en regeling op alleen buiten sensor. (voor de volledigheid: min max op 25-45). Daarmee werd de wens aanvoer 31 graden.

Vraag: waar in het systeem meet ATAG die aanvoer temp, is dat in de buitenunit, of met die voeler op de energie manager?

Wat ik nu meen te zien is 2 dingen:
De minimale temperatuur wordt niet gehaald, de warmte pomp krijgt het niet voor elkaar om 31 graden (met de bovenstaande instellingen is dat de aanvoer wens temp) water aan te voeren. Het blijft hangen bij 28ish, en de CV springt bij, ok, het is hybride, maar dat hij niet eens 28 graden haalt baal ik wel van. Overdag is dat prima, 's nachts te weinig. Persoonlijk denk ik dat een van de oorzaken dat hij dit niet voor elkaar krijgt is dat de unit overdag dus stil valt en effectief de woning begint te koelen. (zie plaatje 2 hieronder, de aanvoer van de verschillende vloerverwarmingsverdelers zakt naar 15 graden, de WP lijkt een soort puls circulatie te doen om bevriezing tegen te gaan, wat ik dan wel heel sympathiek vind, maar het wordt er niet warmer van :) )

Plaatje 1: gisterenavond, Ta_wens is 31 graden, WP krijgt het niet verder omhoog gestuwd dan ca. 28 graden. Dit is gemeten op de aanvoerleiding in huis, net voor hij de "energie manager" induikt. De leiding die de energie manager uitkomt is dan nog eens een graadje kouder, de beetje roze / zalmkleurige lijn).
Dan neemt op een zeker moment de aanvoer zelfs af en ik vermoed dat dit het moment is dat de Defrost logica een rol gaat spelen, want niet veel later komt er een defrost modus aan. Het vermogen (in groen) ligt hier in deze afbeelding tegen de 2000 watt aan. Ik denk dat hij nog harder kan, maar heb dat zeer zelden gezien.
[Afbeelding]

Plaatje 2: gisteren overdag, de woonkamer is "te warm" de WP uit, en de aanvoer (rode zaagtand) zakt en zakt. de aanvoer van de bgg en 1e verdieping zakken vrolijk mee. Dit moet later allemaal weer "goed gemaakt" worden.
[Afbeelding]

Plaatje 3, met name linker deel met de runs:
hierin denk ik te zien dat de unit als hij constant door kan blijven pruttelen wel de Ta_wens haalt, zonder gas. Omdat het hele systeem wat aan het opwarmen is. Door die opwarming komt er meer energie in roulatie en daarmee lijkt het wel te lukken. Het is moeilijk om te bepalen of dat nu wel of niet wenselijk is.

[Afbeelding]

Plaatje 4: CV springt bij, de aanvoer NA de buffer (er was ooit een buffer, die sensor heet nog zo, zit na de energie manager op de aanvoer naar de woning) gaat dan hard omhoog omdat de CV er 45 graden bij begint te pompen. De CV gaat uit omdat ik de instellingen aanpas naar "alleen WP". De Ta_wens is voor dit specifieke voorbeeld ook aangepast naar een Ta_wens van 38 graden. 29 is het beste dat hij kan doen en daarna gaat hij richting Defrost, althans Ta_gemeten (rode lijn) begint af te nemen.
(plaatje toont hier heel slecht in het kleine formaat, als ik erop klik wordt het wel leesbaar.

[Afbeelding]

Vraag 2: Wat is de optie "THERMO-regeling" (of was het nu automatische THERMO-regeling... (opties aan of uit) precies? Deze optie is beschikbaar in de NEOZ zonder de toegangscode van 007.
Waarom heb je de verschuiving aangepast? ik zou namelijk juist de watertemperatuur verder omlaag schroeven in een poging om die overshoot overdag te beperken.
DanTm schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:28:
[...]

daarom werk ik met 2 zone's. 1 gaat aan/uit met de thermostaat (wel weersafhankelijk), de andere op een lagere aanvoertemperatuur staat continue aan zodat de vloer en de rest v/h huis niet teveel afkoelt als de zon in de woonkamer staat.
Doe je dat met die 2 relais die ik in deze post bevraag:
tcw82 in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"
Of heb je een andere setup, dit lijkt mij namelijk de meest passende oplossing voor hier.

• hesselonline
DanTm schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:28:
[...]

slim!
hesselonline schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:38:
[...]

Waarom heb je de verschuiving aangepast? ik zou namelijk juist de watertemperatuur verder omlaag schroeven in een poging om die overshoot overdag te beperken.
Goede vraag, hij stond op -4 als soort van willekeurig startpunt. -2 was (initieel) een "willekeurige" (niet helemaal) keuze. Heel kort door de bocht meende ik te zien dat het systeem met de -4 net niet voldoende power leek te hebben om de nacht op peil te houden met een klein beetje extra warm water was de gedachten dat dit wel moest lukken, dit lijkt niet te lukken gezien de "onmogelijkheid" om de 30 überhaupt aan te tikken :| )

Toevallig heb ik hem vanmorgen juist weer naar -5 gezet, juist om die temperatuur meer richting de 27/28 te krijgen, iets dat de buiten unit wel lijkt te trekken.

• hesselonline
tcw82 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:42:
[...]

Goede vraag, hij stond op -4 als soort van willekeurig startpunt. -2 was (initieel) een "willekeurige" (niet helemaal) keuze. Heel kort door de bocht meende ik te zien dat het systeem met de -4 net niet voldoende power leek te hebben om de nacht op peil te houden met een klein beetje extra warm water was de gedachten dat dit wel moest lukken, dit lijkt niet te lukken gezien de "onmogelijkheid" om de 30 überhaupt aan te tikken :| )

Toevallig heb ik hem vanmorgen juist weer naar -5 gezet, juist om die temperatuur meer richting de 27/28 te krijgen, iets dat de buiten unit wel lijkt te trekken.
Dat is denk ik slim. Ik merk het volgende:
- Bij echt koude nachten <-2
- Als de warmtepomp door zon pas gaat draaien na of rond het moment waarop de geluidsbeperking start
- Hij moeilijk zijn doel temperatuur haalt

Dat is denk ik erg vergelijkbaar met jouw situatie, mijn 80 draait met beperking (60% meen ik) rond het vermogen van jouw warmtepomp (50 denk ik op basis van afbeelding?).

Oplossing voor mij is ook dat hij, als het erg koud is, niet te lang uit moet staan. Ik bereik dat grotendeels met de lagere aanvoertemperatuur, daardoor is de overshoot minder groot.

Edit:

Wat ik overigens in jouw grafiek zie:
Hij haalt niet zijn doel temperatuur voor het water, maar je kamer blijft wel redelijk op temperatuur. Dus eigenlijk is dit de bevestiging dat hij naar beneden mag.

[ Voor 7% gewijzigd door hesselonline op 26-01-2026 11:51 ]

tcw82 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:38:
[...]

Doe je dat met die 2 relais die ik in deze post bevraag:
tcw82 in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"
Of heb je een andere setup, dit lijkt mij namelijk de meest passende oplossing voor hier.
Nee, ik heb een Atag One Zone op de bus van zone1 aangesloten, en zone2 heb ik zelf een relais op aangesloten die afhankelijk van de buitentemperatuur aan staat. Je kunt op een zone gewoon een aan/uit thermostaat aansluiten (dat is ook een relais).
DanTm schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:49:
[...]

Nee, ik heb een Atag One Zone op de bus van zone1 aangesloten, en zone2 heb ik zelf een relais op aangesloten die afhankelijk van de buitentemperatuur aan staat. Je kunt op een zone gewoon een aan/uit thermostaat aansluiten (dat is ook een relais).
Ah super, dan wordt het zo iets inderdaad. Ooit. Misschien volgende week :o . Genoeg projecten...ebus uitlezen ook maar eens doen...
hesselonline schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:48:
[...]

Dat is denk ik slim. Ik merk het volgende:
- Bij echt koude nachten <-2
- Als de warmtepomp door zon pas gaat draaien na of rond het moment waarop de geluidsbeperking start
- Hij moeilijk zijn doel temperatuur haalt

Dat is denk ik erg vergelijkbaar met jouw situatie, mijn 80 draait met beperking (60% meen ik) rond het vermogen van jouw warmtepomp (50 denk ik op basis van afbeelding?).

Oplossing voor mij is ook dat hij, als het erg koud is, niet te lang uit moet staan. Ik bereik dat grotendeels met de lagere aanvoertemperatuur, daardoor is de overshoot minder groot.

Edit:

Wat ik overigens in jouw grafiek zie:
Hij haalt niet zijn doel temperatuur voor het water, maar je kamer blijft wel redelijk op temperatuur. Dus eigenlijk is dit de bevestiging dat hij naar beneden mag.
Ik heb een 50 inderdaad.

De eerste resultaten met de max 28 graden setup van vanmorgen (geen zon en ca. 3 graden buiten) lijken te duiden op een positief resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Va-YTfdmEPQM7NwopE7nqIQ9rTM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iENzgKCVGAb8eAwXSJezkDrY.png?f=fotoalbum_large

De twee runs recht zijn met max 28 aanvoer volgend stooklijn, zakt dus nog als de buiten temp stijgt.
Dat lijkt veel rustiger. Als het snachts wat inzakt, geen probleem ik ga dit even aankijken.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-02 23:31
tcw82 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:33:
[...]

Ik pik aan op de " maximale" temperatuur.
Hier thuis ben ik een beetje aan het spelen met de temperatuur instellingen. Max staat op 45. Dat is voor Lt systemen de max per ontwerp.

Vorig jaar hebben we met een aanvoer van 22graden gewerkt (dat is volgens mij ook de laagst mogelijke) de wp verhoogt de temp als het nodig lijkt, maar wij ervoeren comfort klachten omdat het water eigen te lang zo (relatief) koud bleef.
Dus, in opdracht...ik bedoel in goed overleg met mijn vriendin,.... Hebben we dit jaar geëxperimenteerd met een aanvoer van minimaal 30 graden.
Dat werkte mooi, alleen was het gedrag onrustig. De wp ging aan, jankte naar 1500 watt electrisch vermogen en bleef daar een 120 minuten hangen, de woonkamer temp ging rap naar de wens temp en alles ging weer uit. Alles koelt weer af en de cyclus begint opnieuw.
De plaatjes met lage temp tonen een snaar strakke temperatuur beheersing in de woonkamer (tot je een deur opentrekt, de zon gaat schijnen of we gaan koken).

Hieronder wat plaatjes van die "hoge" temperatuur situatie:
[Afbeelding][Afbeelding]
Hieronder de situatie met de lage aanvoertemperatuur:
[Afbeelding][Afbeelding]
En dan een van de dingen waar ik dus eigenlijk nog een oplossing voor zoek; dit is vandaag, relatief warm buiten. Lage aanvoer temp. De wp gaat aan en uit. En aan en uit met korte periodes. Die golfjes zijn op het plaatje niet tot nul, maar dat gaan ze in het echt wel. De wp gaat dan helemaal uit.
Waar kan ik nog aan draaien om die start stop cyclus te voorkomen?

[Afbeelding]
Heb je een buffervat en een separate circuit pomp ? Dan kan je je circuit pomp eens wat lager zetten. De WP gaat dan een deel van het water het CV circuit in sturen, en een deel gaat over je buffer lopen. Hierdoor wordt het retourwater 'sneller warm' en gaat je WP terug moduleren.

Werkt uiteraard alleen als je CV installatie waterzijdig is ingeregeld, en je pomp aan de hand van de debietvraag kan moduleren (bijv. Grundfoss Auto-Adapt op Alpha-2 of een pomp die op een constant drukverlies kan draaien).

Hier werkt dat heel mooi, als slechts een paar ruimtes warmte nodig hebben, gaat de pomp eerst omhoog, maar al snel zakt die weer terug.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• DaRealRenzel
De fiscalist schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:32:
Het probleem is dat ik raar gedrag zie, de WP slaat uit, terwijl er wel warmtevraag is, soms loopt de temperatuur veel hoger op dan de max instelling. Er zijn veel variabelen in te stellen maar de informatie over wat ze doen is zeer summier, dat maakt het moeilijk inschatten.

Op dit moment is het buiten 15 graden en slaat de WP uit terwijl de temperatuur in het systeem 23 graden is, de max aanvoertemperatuur 28 graden en de doeltemperatuur niet is bereikt. Hij zou gewoon moeten draaien dan lijkt me want er is warmtevraag.
wat is je delta T instelling van de WP ? (parameter 13.4.4) ? want in jouw geval komt het CV water dus met 23 graden de WP in, en is de maximaaltemp 28 graden. Bij de standaardinstelling DeltaT van 5 graden, zal de WP dus niet aan slaan, omdat het temperatuurverschil tussen WP aanvoer (23) en maximale afvoer (28) niet groter is dan de maximale delta T

• DaRealRenzel
tcw82 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:59:
Ik heb geen behoefte aan vraagforcering, er zit geen buffer oid in het systeem, alles dat gemaakt wordt gaat direct naar de vloeren. Op dit moment wordt het nog steeds te snel te warm.
De thermostaat in de woonkamer doet "iets" met de inschakeling/uitschakeling van de warmte pomp. Ondanks dat ik alleen de buitenvoeler heb gekozen. Wat zou dan het verschil zijn met keuze 4, buiten en binnenvoeler?
Als je geen buffer hebt, en geen mengverdeler, dan is je aanvoertemperatuur met 45 graden te hoog. Daardoor zal je WP met pieken gaan draaien, en je ruimtetemperatuur te snel doorschieten. Het water in de vloer wordt te warm, geeft te lang warmte af, en uiteindelijk zal je ruimtethermostaat tegen de pomp zeggen 'stop maar', terwijl het retourwater nog niet boven de WP DeltaT komt.

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-02 09:56
DanTm schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:49:
[...]

Zo heb ik het ook.
En dat relais op een HW socket zodat ik hem aan en uit kan schakelen met de HW app.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

DaRealRenzel schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:24:
[...]

Heb je een buffervat en een separate circuit pomp ? Dan kan je je circuit pomp eens wat lager zetten. De WP gaat dan een deel van het water het CV circuit in sturen, en een deel gaat over je buffer lopen. Hierdoor wordt het retourwater 'sneller warm' en gaat je WP terug moduleren.

Werkt uiteraard alleen als je CV installatie waterzijdig is ingeregeld, en je pomp aan de hand van de debietvraag kan moduleren (bijv. Grundfoss Auto-Adapt op Alpha-2 of een pomp die op een constant drukverlies kan draaien).

Hier werkt dat heel mooi, als slechts een paar ruimtes warmte nodig hebben, gaat de pomp eerst omhoog, maar al snel zakt die weer terug.
Er is geen buffer (meer). Alle verdelers zijn alleen een aanvoer en een losse afvoerbalk.
Wel hangt de pomp die ooit uit het buffervat pompte nog in de installatie, die staat op de "vloerverwarming" stand. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqOn-OgRhMM9U54Nl5pPoNCOX-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ori9mU0uZ5TRRDpfPbv98zqF.jpg?f=fotoalbum_large

Oudere foto, buffer is hier nog zichtbaar. Maar die is nu (tijdelijk?) verwijderd.
Dit is de pomp die er tussen zit, zit dus in lijn met de wp pomp. Die wp pomp (in de buiten unit) wil eigenlijk altijd 17 liter per minuut pompen.

[ Voor 32% gewijzigd door tcw82 op 26-01-2026 16:06 ]

DaRealRenzel schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:15:
[...]

Als je geen buffer hebt, en geen mengverdeler, dan is je aanvoertemperatuur met 45 graden te hoog. Daardoor zal je WP met pieken gaan draaien, en je ruimtetemperatuur te snel doorschieten. Het water in de vloer wordt te warm, geeft te lang warmte af, en uiteindelijk zal je ruimtethermostaat tegen de pomp zeggen 'stop maar', terwijl het retourwater nog niet boven de WP DeltaT komt.
De aanvoer is geen 45 graden. Die is 31 (wens) en dat haalt de wp niet.

• DaRealRenzel
tcw82 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:55:
[...]

De aanvoer is geen 45 graden. Die is 31 (wens) en dat haalt de wp niet.
hoe hoog is je retour temp als je aanvoer 31 moet gaan zijn ?

• DaRealRenzel
ron321 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:47:
[...]

Zo heb ik het ook.
En dat relais op een HW socket zodat ik hem aan en uit kan schakelen met de HW app.
Ik heb een hybride opzet met voornamelijk Jaga's. Eerste jaar gestookt met puur de One Zone in de woonkamer (ik heb een R32 pomp met Flow Control ketel, dus geen NEOZ, de instellingen doe ik via de controller van de ketel)
Dat leverde een gebrek aan comfort op, zelfs met ingeregelde jaga's en thermostaatknoppen.
Dit voorjaar een hele hoop Tado X knoppen gekocht, samen met een draadloze ontvanger. DIe zit momenteel als OpenTherm thermostaat op Zone 2 aangesloten op de Energy Manager. Woonkamer One Zone stuurt nog steeds Zone 1 aan.
Zone 1 is ingesteld als HT zone, met 50 graden max temperatuur. Zone 2 is ingesteld als LT zone, met 45 graden max temperatuur. Alle Tado's hebben de draadloze ontvanger als zoneregelaar, dus elke kamer kan zelfstandig warmtevraag genereren, via Zone 2.
Momenteel de hele woning comfortabel op wenstemperatuur, en mooie lange runs van de WP.

• DaRealRenzel
tcw82 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:54:
[...]

Er is geen buffer (meer). Alle verdelers zijn alleen een aanvoer en een losse afvoerbalk.
Wel hangt de pomp die ooit uit het buffervat pompte nog in de installatie, die staat op de "vloerverwarming" stand. [Afbeelding]

Oudere foto, buffer is hier nog zichtbaar. Maar die is nu (tijdelijk?) verwijderd.
Dit is de pomp die er tussen zit, zit dus in lijn met de wp pomp. Die wp pomp (in de buiten unit) wil eigenlijk altijd 17 liter per minuut pompen.
Die pomp staat op standje III als ik me niet vergis..

DaRealRenzel schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:02:
[...]

hoe hoog is je retour temp als je aanvoer 31 moet gaan zijn ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Va-YTfdmEPQM7NwopE7nqIQ9rTM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iENzgKCVGAb8eAwXSJezkDrY.png?f=fotoalbum_large

De retour is meestal rond de 24, als de aanvoer bijna 28 is.

Op dit moment is de aanvoer niet te meten, hij is stil gevallen.
Laatste stukje wel zichtbaar in deze grafiek:
28 aanvoer
23,7 retour
Dat zijn de waardes buiten de buis gemeten en mogelijk dus net iets anders in de leiding zelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1g13LCqNf9Ipue2rnuvxJYdc0o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PnsNMZifSQXaggW03ZTW9sNR.png?f=fotoalbum_large

Even ingezoomd op een stukje waar de cv nog bij mocht springen, daarin zie je dat retour naar wp hoger is bij cv aan, wat niet gek is denk ik?
De stippellijn waar de blauwe lijn "op ligt " in de rechter kant, is 24 graden lijn.
De stippellijn er boven is de 28 graden lijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHBheOQ8ujxXa5gnWpl5QfYHBPM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hf77MIvregRESzGX0tgI7XXY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door tcw82 op 26-01-2026 16:23 ]

DaRealRenzel schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:08:
[...]

Die pomp staat op standje III als ik me niet vergis..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqOn-OgRhMM9U54Nl5pPoNCOX-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ori9mU0uZ5TRRDpfPbv98zqF.jpg?f=fotoalbum_large

Hij staat in het gele gebied, dus min of meer op de allerlaagst mogelijk stand van het gele gebied.
Stand "klein huisje" :+

• johan1950
Deze periode van lage temperaturen mooi kunnen controleren of mijn stooklijn nog voldoet.
Ik stook nu al minstens 20 jaar WAR en de overgang van CV-ketel naar WP was even aanpassen.

Ik stook al heel lang WAR omdat ik een CV heb voor mijn hele huis en niet alleen voor de woonkamer. De ATAG One Zone heeft dan ook geen regelfunctie.

Met de installatie van de WP heb ik eerst vastgesteld welke watertemperatuur ik bij verschillende buitentemperaturen nodig had om iedere ruimte op een acceptabele temperatuur te houden zonder extra verwarming van zon, pelletkachel, E-kachel of IR panelen.
Het weer hielp niet mee omdat we bijna geen winters meer hebben.

Ik draai nu voor de derde winter WAR die alleen gestuurd wordt door de buitentemperatuur. Ik wil geen inmenging van ruimte thermostaten omdat dit enerzijds handmatig actie vereist en anderzijds je installatie afhankelijk wordt van één ruimte.

In de verschillend ruimtes zijn nog andere warmte bronnen aanwezig. Om te voorkomen dat de temperaturen uit de hand lopen regel ik per ruimte de temperatuur:
Alle Jaga radiatoren zijn voorzien van thermostatische radiatorkranen en ventilatoren die thermostatisch gestuurd worden.
De pelletkachel wordt thermostatisch gestuurd en desnoods automatisch gestopt en gestart.
In diverse ruimtes staan kleine e-kachels en in de badkamer IR panelen die alleen in bedrijf komen als ik voldoende stroom teruglever van mijn zonnepanelen en mijn thuisaccu's en volledig door mijn domotica gestuurd worden.
En als laatste kan de zon alles nog lekker opwarmen.

Ik heb met de aanhoudende vorst nog wat kleine aanpassingen gedaan en heb de laatste twee weken niets meer gewijzigd en heb dag en nacht overal acceptabele temparaturen, met een rustig draaiende WP.

• De fiscalist
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-02 09:31
DaRealRenzel schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:31:
[...]

wat is je delta T instelling van de WP ? (parameter 13.4.4) ? want in jouw geval komt het CV water dus met 23 graden de WP in, en is de maximaaltemp 28 graden. Bij de standaardinstelling DeltaT van 5 graden, zal de WP dus niet aan slaan, omdat het temperatuurverschil tussen WP aanvoer (23) en maximale afvoer (28) niet groter is dan de maximale delta T
Dank voor je reactie, ik kan geen lagere delta instellen dan 5 graden, dat lijkt overigens alleen uit te maken voor wanneer de pompsnelheid gaat moduleren. Het systeem heelt meestal een delta van 3 tot 6 graden, vaak onder de 5 en da loopt ie nu gewoon door. WP draait eigenlijk de hele dag nu. Ben benieuwd hoe dat straks gaat als het weer wat warmer wordt.
Zo, de volgende dag, nieuwe update.
Omdat ik merkte dat er mogelijk misverstanden kunnen ontstaan even een overzicht van de installatie.
De WP staat op het dak en is verbonden middels 22mm koper en dan 26 alupex naar binnen (dit staat op de lijst voor verbetering).
Binnen komt het bij de energy manager aan en zit het na de energy manager komt er 1 circulatie pomp die dan direct op de 22mm koperen leidingen in de woning zit.
Vanuit die pomp gaat het naar 3 vloerverwarmingsverdelers die in totaal 15 groepen hebben, 1X8, 1X5 1X2.
Er zijn 3 radiatoren, die staan bijna altijd dicht, als ze open staan, zijn ze zeer geknepen. Ik heb ze waterzijdig ingeregeld op ca. 30 graden aanvoer (middels een warmtebeeldcamera).

Gisteren op advies van een van de meelezers hier de binnen pomp naar de max gezet in het "gele" gebiedje (dat is de constante variabele druk verschil instelling).
Dat is deze pomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqOn-OgRhMM9U54Nl5pPoNCOX-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ori9mU0uZ5TRRDpfPbv98zqF.jpg?f=fotoalbum_large
Dat heeft (voor zover ik kan zien) een negatief effect op de situatie, zie afbeelding 1 hieronder. Bij de blauwe pijl gaat de interne pomp naar de maximale stand, daarna zit de vermogens lijn er een stuk onrustiger uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NoK1JwFbEyO9xs-iynySEFzcmj0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D9nAQooVg73KtRI6bYQcdKOt.png?f=fotoalbum_large

Deze instelling ga ik ongedaan maken en ik ga kiezen om de pomp op een "domme" stand te zetten, waarbij hij gewoon draait op stand X en niet gaat bijsturen als de WP pomp gaat moduleren.

Waar ik het echte probleem voorzie op dit moment is dat de buiten unit NIET instaat is om meer dan 28 graden water te maken. Als ik de aanvoer maximaliseer op 28 graden gaat hij "rustig" draaien, de aanvoer wordt netjes 28 graden. Als ik dan de aanvoer "loslaat" en (ja echt... maar liefst) op 29 graden of 30 laat komen (door parallelle verschuiving bijvoorbeeld) gaat de buiten unit direct (voor zover ATAG dat toestaat) naar maximaal vermogen (ca. 2000 watt) en gaat hij proberen die 29 of 30 te maken, dit lukt niet en de temperatuur van de aanvoer stort zeer kort na het maximaal draaien van de buiten unit in en defrost begint.
Hieronder dit bovenstaande in een paar grafieken. Duidelijk te zien hoe de WP op "max" vermogen loopt tot de rode pijl. Links van de rode pijl is de wens temp 29 graden, rechts van de pijl is de wens temp 28.
links van de pijl is ook goed te zien dat de CV ketel bijspringt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3aHvBRqYs5Ae2JVM36pbVTHvBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3x78wVDjMPQUK6JbJH9lAoQp.jpg?f=fotoalbum_large

De buiten unit heeft nauwelijks rijp op de radiator, de lucht gaat er goed doorheen.

Echter, als ik de aanvoer van 28, retour van 23 en de flow van 17 liter per minuut (afgelezen van de Atag neoz) door een thermische formule haal, kom ik op 5,9 kw aan thermisch vermogen, daarmee bekruipt mij het gevoel dat deze unit gewoon niet harder kan. Met harder bedoel ik eigenlijk heter.
tcw82 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:07:

Echter, als ik de aanvoer van 28, retour van 23 en de flow van 17 liter per minuut (afgelezen van de Atag neoz) door een thermische formule haal, kom ik op 5,9 kw aan thermisch vermogen, daarmee bekruipt mij het gevoel dat deze unit gewoon niet harder kan. Met harder bedoel ik eigenlijk heter.
uiteindelijk gaat het niet om de temperatuur, maar de hoeveelheid vermogen. Als je voornamelijk vloerverwarming hebt dan kan ik mij voorstellen dat hij niet boven de 28 graden komt, omdat bij die temperatuur je vloer zoveel afgifte vermogen heeft dat de WP dat niet meer kan leveren.
Wil je perse een hogere temperatuur dan kun je de flow verlagen, maar dat is minder efficiënt, en levert je dus ook niet meer vermogen op.
DanTm schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:35:
[...]

uiteindelijk gaat het niet om de temperatuur, maar de hoeveelheid vermogen. Als je voornamelijk vloerverwarming hebt dan kan ik mij voorstellen dat hij niet boven de 28 graden komt, omdat bij die temperatuur je vloer zoveel afgifte vermogen heeft dat de WP dat niet meer kan leveren.
Wil je perse een hogere temperatuur dan kun je de flow verlagen, maar dat is minder efficiënt, en levert je dus ook niet meer vermogen op.
Eens, het zijn 3 factoren in 1 som. De ene omhoog is de andere omlaag, er is ongetwijfeld een wiskundig optimum te vinden.
Op dit moment beperk ik de temp simpelweg op 28 graden en laad de zaak 24 /7 draaien.
De cv ketel bijschakelen is altijd nog een optie.

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:42
tcw82 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:07:
Zo, de volgende dag, nieuwe update.
Omdat ik merkte dat er mogelijk misverstanden kunnen ontstaan even een overzicht van de installatie.
De WP staat op het dak en is verbonden middels 22mm koper en dan 26 alupex naar binnen (dit staat op de lijst voor verbetering).
Binnen komt het bij de energy manager aan en zit het na de energy manager komt er 1 circulatie pomp die dan direct op de 22mm koperen leidingen in de woning zit.
Vanuit die pomp gaat het naar 3 vloerverwarmingsverdelers die in totaal 15 groepen hebben, 1X8, 1X5 1X2.
Er zijn 3 radiatoren, die staan bijna altijd dicht, als ze open staan, zijn ze zeer geknepen. Ik heb ze waterzijdig ingeregeld op ca. 30 graden aanvoer (middels een warmtebeeldcamera).

Gisteren op advies van een van de meelezers hier de binnen pomp naar de max gezet in het "gele" gebiedje (dat is de constante variabele druk verschil instelling).
Dat is deze pomp:
[Afbeelding]
Dat heeft (voor zover ik kan zien) een negatief effect op de situatie, zie afbeelding 1 hieronder. Bij de blauwe pijl gaat de interne pomp naar de maximale stand, daarna zit de vermogens lijn er een stuk onrustiger uit.

[Afbeelding]

Deze instelling ga ik ongedaan maken en ik ga kiezen om de pomp op een "domme" stand te zetten, waarbij hij gewoon draait op stand X en niet gaat bijsturen als de WP pomp gaat moduleren.

Waar ik het echte probleem voorzie op dit moment is dat de buiten unit NIET instaat is om meer dan 28 graden water te maken. Als ik de aanvoer maximaliseer op 28 graden gaat hij "rustig" draaien, de aanvoer wordt netjes 28 graden. Als ik dan de aanvoer "loslaat" en (ja echt... maar liefst) op 29 graden of 30 laat komen (door parallelle verschuiving bijvoorbeeld) gaat de buiten unit direct (voor zover ATAG dat toestaat) naar maximaal vermogen (ca. 2000 watt) en gaat hij proberen die 29 of 30 te maken, dit lukt niet en de temperatuur van de aanvoer stort zeer kort na het maximaal draaien van de buiten unit in en defrost begint.
Hieronder dit bovenstaande in een paar grafieken. Duidelijk te zien hoe de WP op "max" vermogen loopt tot de rode pijl. Links van de rode pijl is de wens temp 29 graden, rechts van de pijl is de wens temp 28.
links van de pijl is ook goed te zien dat de CV ketel bijspringt.

[Afbeelding]

De buiten unit heeft nauwelijks rijp op de radiator, de lucht gaat er goed doorheen.

Klopt het dat je inmiddels geen parallel buffer meer hebt? Als ik dat goed gelezen heb, waarom zit er dan nog een pomp in serie tussen?
Dashlane schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:30:
[...]

Klopt het dat je inmiddels geen parallel buffer meer hebt? Als ik dat goed gelezen heb, waarom zit er dan nog een pomp in serie tussen?
Dat klopt. Buffer is weg*. Pomp is achtergebleven, niet echt een goed verhaal bij, deels omdat ik bang ben dat de buiten unit de flow niet haalt in zijn uppie en de pomp een extra zetje kan geven en deels omdat er mogelijk een verband is tussen de flow en de herrie die ik ervaar, de pomp lagen zitten geeft "speelruimte" om verder te verkennen of er inderdaad een probleem met de flow is, door de pomp aan/uit/hard/zacht/automatisch/etc. In te stellen.
Tot nu toe nog geen positieve effecten gevonden.

*) weg als in, hij staat 2 meter verder tegen de wasbak van de badkamer op zolder te leunen. Er is zelfs een kans dat het ding gewoon terug geplaatst gaat worden.

[ Voor 9% gewijzigd door tcw82 op 27-01-2026 13:17 ]

• Dashlane
tcw82 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:16:
[...]

Dat klopt. Buffer is weg*. Pomp is achtergebleven, niet echt een goed verhaal bij, deels omdat ik bang ben dat de buiten unit de flow niet haalt in zijn uppie en de pomp een extra zetje kan geven en deels omdat er mogelijk een verband is tussen de flow en de herrie die ik ervaar, de pomp lagen zitten geeft "speelruimte" om verder te verkennen of er inderdaad een probleem met de flow is, door de pomp aan/uit/hard/zacht/automatisch/etc. In te stellen.
Tot nu toe nog geen positieve effecten gevonden.

*) weg als in, hij staat 2 meter verder tegen de wasbak van de badkamer op zolder te leunen. Er is zelfs een kans dat het ding gewoon terug geplaatst gaat worden.
Van wat ik altijd begrepen heb is dat je niet twee pompen in serie kan plaatsen omdat je dan verstoring krijgt.

• hesselonline
Dashlane schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:52:
[...]

Van wat ik altijd begrepen heb is dat je niet twee pompen in serie kan plaatsen omdat je dan verstoring krijgt.
Ja, hier zat ik ook aan te denken, volgens mij regelt mijn warmtepomp zijn delta T met de flow (deels). Dat kan niet bij jou door extra pomp denk ik.
hesselonline schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:22:
[...]

Ja, hier zat ik ook aan te denken, volgens mij regelt mijn warmtepomp zijn delta T met de flow (deels). Dat kan niet bij jou door extra pomp denk ik.
De delta T van de aanvoer en de retour is 5 graden, dat lijkt met niet heel erg verkeerd? De delta is het eigenlijk altijd.

• hesselonline
tcw82 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:44:
[...]

De delta T van de aanvoer en de retour is 5 graden, dat lijkt met niet heel erg verkeerd? De delta is het eigenlijk altijd.
Ja, ik weet dit ook niet zeker. Maar, ik weet wel dat mijn wp echt bewust de flow bijregelt. Die van jou heeft die optie niet en zal dus delta t volledig met de compressor moeten regelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmW3kxcrIez1vJHebuqQ6rLGKnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/feLbjlLqECwn4M0F2mSLP5k5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door hesselonline op 27-01-2026 17:49 ]

hesselonline schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:47:
[...]

Ja, ik weet dit ook niet zeker. Maar, ik weet wel dat mijn wp echt bewust de flow bijregelt. Die van jou heeft die optie niet en zal dus delta t volledig met de compressor moeten regelen.

[Afbeelding]
De wp regelt wel de flow, maar er zit verderop een pomp die in 1 van drie regel standen kan staan, en in elke stand ook nog een niveau. (Laag. Midden hoog)
hesselonline schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:47:
[...]

[Afbeelding]
Zijn die grafieken met de ebus uitlezer gemaakt?

• DaRealRenzel
tcw82 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:15:
[...]

[Afbeelding]

Hij staat in het gele gebied, dus min of meer op de allerlaagst mogelijk stand van het gele gebied.
Stand "klein huisje" :+
De knop kan wel traploos draaibaar zijn, maar ik denk toch dat de pompinstelling effectief niet op tussenstappen goed is ingesteld... Er zit een 'wijzer' op de knop, wellicht die toch even correct bij het kleine huisje zetten. En anders wellicht een flow meter er op zetten, om te kijken of je pomp wel de juiste flow genereerd.

• DaRealRenzel
Dashlane schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:52:
[...]

Klopt. Elke pomp moet zijn eigen circuit kunnen rondpompen. Als je denkt/verwacht dat de pomp in de buitenunit onvoldoende flow kan genereren voor je circuit, zal je iets moeten verzinnen om je huis circuit met een eigen pomp te kunnen voeden. Normaliter is dit dan een paralelle buffer, die voor beide circuits de circulatie kan verzorgen. ALs je WP Pomp niet genoeg debiet levert, levert de buffer het aanvoerdebiet voor je huis circuit. Als je huis circuit minder debiet vraagt dan je WP pomp levert, gaat de WP Pomp over de buffer circuleren.

• DaRealRenzel
De fiscalist schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:28:
[...]

Dank voor je reactie, ik kan geen lagere delta instellen dan 5 graden, dat lijkt overigens alleen uit te maken voor wanneer de pompsnelheid gaat moduleren. Het systeem heelt meestal een delta van 3 tot 6 graden, vaak onder de 5 en da loopt ie nu gewoon door. WP draait eigenlijk de hele dag nu. Ben benieuwd hoe dat straks gaat als het weer wat warmer wordt.
Zet dan je aanvoertemp eens naar 30 graden, dan verhoog je de ruimte tussden aanvoer en retour van de WP.

DaRealRenzel schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:02:
[...]

Klopt. Elke pomp moet zijn eigen circuit kunnen rondpompen. Als je denkt/verwacht dat de pomp in de buitenunit onvoldoende flow kan genereren voor je circuit, zal je iets moeten verzinnen om je huis circuit met een eigen pomp te kunnen voeden. Normaliter is dit dan een paralelle buffer, die voor beide circuits de circulatie kan verzorgen. ALs je WP Pomp niet genoeg debiet levert, levert de buffer het aanvoerdebiet voor je huis circuit. Als je huis circuit minder debiet vraagt dan je WP pomp levert, gaat de WP Pomp over de buffer circuleren.
Mijn ervaring is dat de pomp in de WP meer dan sterk genoeg is, efficiënt is hij volgens mij niet heel erg.
Zou zelf niet met 2 pompen gaan werken, tenzij inderdaad over een parallelle buffer.
DaRealRenzel schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:58:
[...]

De knop kan wel traploos draaibaar zijn, maar ik denk toch dat de pompinstelling effectief niet op tussenstappen goed is ingesteld... Er zit een 'wijzer' op de knop, wellicht die toch even correct bij het kleine huisje zetten. En anders wellicht een flow meter er op zetten, om te kijken of je pomp wel de juiste flow genereerd.
Ik zal hem van II weer op het kleine huisje zetten.
Qua geluid (resonanties) lijkt het "grijze" gebied ( met I II en III als instellingen) meer herrie te veroorzaken.

Ook maar even haast gaan maken met ebus uitlezen om wat meer inzicht te krijgen in flow en frequenties.

• DaRealRenzel
tcw82 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:40:
[...]

Ik zal hem van II weer op het kleine huisje zetten.
Qua geluid (resonanties) lijkt het "grijze" gebied ( met I II en III als instellingen) meer herrie te veroorzaken.

Ook maar even haast gaan maken met ebus uitlezen om wat meer inzicht te krijgen in flow en frequenties.
Ja, de instelling I, II en III zijn gewoon vaste toerentallen voor de pomp. Zeker op III, dan gaat de pomp op maximaal vermogen draaien, en dat kan bij kleinere leidingdiameters, dubbel instelbare ventielen en dergelijke, hinderlijke stromingsruis geven.
De andere twee instellingen zijn waarschijnlijk proportionele drukverschil en constante drukverschil op 3 niveaus. Bij constante druk zal de pomp een vaste druk (verschil) tussen aanvoer en retour handhaven, onafhankelijk van het debiet. ofwel, meer VV groepen open betekent sneller draaien. Bij proportionele druk wordt de druk aangepast aan het gevraagde debiet (ofwel, als de retourdruk lager wordt doordat er extra radiatoren open gaan, gaat de pomp sneller draaien en dus meer debiet leveren).
Constante druk is de beste instelling voor vloerverwarming, proportionele druk de beste voor radiatoren/convectoren.
Of je vervangt deze pomp door een Alpha2 of Alpha3 met Auto-Adapt functie, die regelt het allemaal zelf ;-)

P.S. Jij hebt toch ook een hybride oplossing ? Met een hybride module (open verdeler) waar zowel de WP als de Ketel op aangesloten zit ? ZOnder een extra circulatiepomp (en buffer) zal je dan nooit op 'Alleen CV Ketel' modus kunnen draaien, want je CV ketel circuleert alleen over de open verdeler.
Ik zou er toch gewoon een kleine buffer tussen zetten, al is het alleen maar om wat warmte te 'speicheren' voor als de WP gaat ontdooien. Dan hoeft je CV ketel die warmte niet te leveren.

[ Voor 15% gewijzigd door DaRealRenzel op 28-01-2026 19:15 ]

• DaRealRenzel
DanTm schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:17:
[...]

Mijn ervaring is dat de pomp in de WP meer dan sterk genoeg is, efficiënt is hij volgens mij niet heel erg.
Zou zelf niet met 2 pompen gaan werken, tenzij inderdaad over een parallelle buffer.
De pomp in de WP is een PWM pomp, waarvan het debiet geregeld wordt door de energy manager en door de gewenste deltaT over de warmtewisselaar in de buitenunit. Uiteindelijk is het een gesloten systeem, dus zolang je totale opvoerhoogte niet hoger is dan wat de pomp aan kan, en het maximale debiet niet lager is dan de totale inhoud van je CV systeem, kan de WP pomp het in de basis gewoon aan. Bijkomend voordeel is dan dat je minder stroom verbruikt, en niet zo snel geluid van de circulatiepomp hoort.

DaRealRenzel schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:05:
[...]

Ja, de instelling I, II en III zijn gewoon vaste toerentallen voor de pomp. Zeker op III, dan gaat de pomp op maximaal vermogen draaien, en dat kan bij kleinere leidingdiameters, dubbel instelbare ventielen en dergelijke, hinderlijke stromingsruis geven.
De andere twee instellingen zijn waarschijnlijk proportionele drukverschil en constante drukverschil op 3 niveaus. Bij constante druk zal de pomp een vaste druk (verschil) tussen aanvoer en retour handhaven, onafhankelijk van het debiet. ofwel, meer VV groepen open betekent sneller draaien. Bij proportionele druk wordt de druk aangepast aan het gevraagde debiet (ofwel, als de retourdruk lager wordt doordat er extra radiatoren open gaan, gaat de pomp sneller draaien en dus meer debiet leveren).
Constante druk is de beste instelling voor vloerverwarming, proportionele druk de beste voor radiatoren/convectoren.
Of je vervangt deze pomp door een Alpha2 of Alpha3 met Auto-Adapt functie, die regelt het allemaal zelf ;-)

P.S. Jij hebt toch ook een hybride oplossing ? Met een hybride module (open verdeler) waar zowel de WP als de Ketel op aangesloten zit ? ZOnder een extra circulatiepomp (en buffer) zal je dan nooit op 'Alleen CV Ketel' modus kunnen draaien, want je CV ketel circuleert alleen over de open verdeler.
Ik zou er toch gewoon een kleine buffer tussen zetten, al is het alleen maar om wat warmte te 'speicheren' voor als de WP gaat ontdooien. Dan hoeft je CV ketel die warmte niet te leveren.
Geinig hoe dat werkt. Ik zit dit net allemaal met mijn vriendin te bespreken, die ziet mij dag in dag uit ploeteren rondom de warmtepomp en CV ruimte :o :o . De buffer staat gewoon op de badkamer boven, nog geen 2 meter van de plek waar ik hem vorige week losgeschroefd heb, dus die kan er met een kleine ingreep weer tussen. De meningen zijn hierover sterk verdeeld, maar ik neig toch erg naar terug op zijn plek plaatsen. Het lijkt meer rust in het systeem te geven. Zeker nu de VVW-verdelerpompen uitstaan/verwijderd zijn.
De CV hangt inderdaad daar waar jij net schreef, hij zit met zijn aan en afvoer naast elkaar in de "hybride manager" of hoe die buis met 6 gaten ook mag heten. Overigens staat de CV uit in de NEOZ (omdat ik een eigenwijze drol ben... :P )

Ik heb wat HA freubels gemaakt, daarmee bepaal ik de thermische energie die het huis binnenkomt obv de aan en afvoer van de warmtepomp leidingen (temperatuur) en de flow die ik uit de Neoz heb afgelezen (Dat is nu dus nog een vaste waarde, maar met de EBUS uitlezer hopelijk een variabele !) daaruit zie ik dat de WP een -5kw aan energie ontrekt uit de leidingen in de woning wanneer er een defrost optreed. Is nog een beetje door de oogharen kijken en natte vinger werk, maar dat lijkt aardig te kloppen lijkt me. Hieronder het supersaaie, niet grafische overzicht van dit moment. Dit is een WORK in PROGRESS.
Dit legde ook een zeer grote ergernis hier in huis bloot... de badkamer wordt amper warm... ik snap wel een beetje waarom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csFviyejAu0C23pK-jeSi33q0Y0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OdpPYKms1Yb6lo8fNCz844bW.png?f=fotoalbum_large

De badkamer zit nog achter een pomp (die stilstaat) en een thermostaatkraan... die gaan er binnenkort uit, moet nog even moet verzamelen om daar aan te beginnen.

• DaRealRenzel
tcw82 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:29:
[...]

De CV hangt inderdaad daar waar jij net schreef, hij zit met zijn aan en afvoer naast elkaar in de "hybride manager" of hoe die buis met 6 gaten ook mag heten.

De badkamer zit nog achter een pomp (die stilstaat) en een thermostaatkraan... die gaan er binnenkort uit, moet nog even moet verzamelen om daar aan te beginnen.
Ik weet dat jij geen ATAG ketel hebt, maar als je het hebt over "buis met 6 gaten' wil ik daar wel graag een fotootje van, want de open verdeler die bij de ATAG Hybrid All / Hybrid Zone module zit, heeft maar 4 aansluitingen, geen 6. Rechtsonder aanvoer warmtepomp, rechtsboven toevoer naar CV Ketel (aangesloten op Ketel Retour), Linksboven aanvoer CV Ketel, linksonder 'afvoer' van verdeler naar je binnenshuyis circuit. Meestal naar de buffer, en vandaar via een pomp naar je circuit.

Qua badkamer, ik zou daar gewoon de knop van de thermostaatkraan er af halen. Dan staat de kraan volledig open (als je een thermostaatknop hoger zet, gaat die ook 'omhoog' / 'naar voren' ofwel je schroeft af). Pomp op standje 1 zetten, en de verdeler gewoon als mengverdeler laten draaien. Wordt je badkamer ook weer warm, en hoeft je WP pomp niet nog meer debiet te leveren. Eventueel kan je op de aanvoerkraan een motorisch zoneventiel (220V) zetten, dan kan je met een gekoppelde thermostaat ook de ruimtetemperatuur regelen. De thermostaat zet dan via het zoneventiel de aanvoer van de verdeler open of dicht.
Afhankelijk van je verdeler kan je deze mogelijk ook 'hydraulisch neutraal' aansluiten. Bijvoorbeeld Robot verdelers kan dat. Dan sluit je aan- en afvoer aan de andere kant aan (waar de stoppen in zitten) en zet je de pomp uit.

DaRealRenzel schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:53:
[...]

Ik weet dat jij geen ATAG ketel hebt, maar als je het hebt over "buis met 6 gaten' wil ik daar wel graag een fotootje van, want de open verdeler die bij de ATAG Hybrid All / Hybrid Zone module zit, heeft maar 4 aansluitingen, geen 6. Rechtsonder aanvoer warmtepomp, rechtsboven toevoer naar CV Ketel (aangesloten op Ketel Retour), Linksboven aanvoer CV Ketel, linksonder 'afvoer' van verdeler naar je binnenshuyis circuit. Meestal naar de buffer, en vandaar via een pomp naar je circuit.

Qua badkamer, ik zou daar gewoon de knop van de thermostaatkraan er af halen. Dan staat de kraan volledig open (als je een thermostaatknop hoger zet, gaat die ook 'omhoog' / 'naar voren' ofwel je schroeft af). Pomp op standje 1 zetten, en de verdeler gewoon als mengverdeler laten draaien. Wordt je badkamer ook weer warm, en hoeft je WP pomp niet nog meer debiet te leveren. Eventueel kan je op de aanvoerkraan een motorisch zoneventiel (220V) zetten, dan kan je met een gekoppelde thermostaat ook de ruimtetemperatuur regelen. De thermostaat zet dan via het zoneventiel de aanvoer van de verdeler open of dicht.
Afhankelijk van je verdeler kan je deze mogelijk ook 'hydraulisch neutraal' aansluiten. Bijvoorbeeld Robot verdelers kan dat. Dan sluit je aan- en afvoer aan de andere kant aan (waar de stoppen in zitten) en zet je de pomp uit.
4 onderaan, daarvan gaan er 2 door naar boven en zitten dan weer vast op de bovenkant.
dus 4, maar als je snel kijkt 6.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Qj8-oBICNSfEogyPg3rm1frOng=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SvYE2ZZgi8j3N8YEoCJnV8di.png?f=user_large

De vloerverwarmingsverdeler voor de badkamer is nog van hetzelfde soort als die uit de woonkamer.
gescheiden aan en afvoer, waarbij de pomp aan de aanvoer zuigt en de leidingen in drukt. (althans dat is de bedoeling). Als de pomp aangaat (want staat nu uit) gaat de aanvoer niet omhoog, maar de retour wel (in temperatuur).

De radiatorknop is er al een poosje vanaf.

Thermisch vermogen gebaseerd op in en uit temperatuur en de flow die ik aflees van de 2 flowmetertjes komt uit op zo een 200 watt (na dat ik wat had zitten pielen) daarvoor kwam hij niet verder dan 90 watt.
Er is amper 1 graad verschil tussen aan en afvoer met een flow van 2 liter per minuut gaat dat hard onderuit. (mogelijk zit er nog iets fout in de berekening, dat kan ik nu niet nakijken).

Verwijderen van de pomp (plaatje van de pompset hieronder) staat op de planning.

Afbeeldingslocatie: https://benem.nl/media/bss/webp/media/catalog/product/cache/5f3a1bfb7e4e64b3da3c605619e25f24/l/o/lovak_pompgroep_rechts.webp

Misschien dat ik dan mijn huidige circulatie pomp kan vervangen door deze uit het plaatje... grundfors alpha...2...

• Dashlane
tcw82 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:20:
[...]

4 onderaan, daarvan gaan er 2 door naar boven en zitten dan weer vast op de bovenkant.
dus 4, maar als je snel kijkt 6.

[Afbeelding]

De vloerverwarmingsverdeler voor de badkamer is nog van hetzelfde soort als die uit de woonkamer.
gescheiden aan en afvoer, waarbij de pomp aan de aanvoer zuigt en de leidingen in drukt. (althans dat is de bedoeling). Als de pomp aangaat (want staat nu uit) gaat de aanvoer niet omhoog, maar de retour wel (in temperatuur).

De radiatorknop is er al een poosje vanaf.

Thermisch vermogen gebaseerd op in en uit temperatuur en de flow die ik aflees van de 2 flowmetertjes komt uit op zo een 200 watt (na dat ik wat had zitten pielen) daarvoor kwam hij niet verder dan 90 watt.
Er is amper 1 graad verschil tussen aan en afvoer met een flow van 2 liter per minuut gaat dat hard onderuit. (mogelijk zit er nog iets fout in de berekening, dat kan ik nu niet nakijken).

Verwijderen van de pomp (plaatje van de pompset hieronder) staat op de planning.

[Afbeelding]

Misschien dat ik dan mijn huidige circulatie pomp kan vervangen door deze uit het plaatje... grundfors alpha...2...
Ik lees al even mee en ik zal eerlijk zeggen dat ik denk dat je een beetje aan het verkokeren bent. Alleen al het aan hebben van zoveel pompen doet al enorme afbreuk aan je efficientie. Back to basic zou ik zeggen.
- Parallellbuffervat 1 circulatiepomp en de rest pomploze verdelers.
- Buffervat in serie, geen pompen alleen die van de WP en dat werkt, geeft geen verstoring.
- Niet blindstaren op een zo laag mogelijke temperatuur en zo min mogelijk schakelingen wat later weer oncomfortabele problemen geeft. Binnen een aantal fora op wordt er soms tegen elkaar opgebokst voor het laagst aantal schakelingen per jaar, je wordt de maat genomen als je een parallelbuffervat heb en iedereen praat elkaar daar in na. Belangrijkste is dat je een betrouwbaar en comfortabelsysteem hebt in alle situaties. Daarna kijk je pas naar efficientie. Ik heb in het begin ook lagere temperaturen gehad en zo min mogelijk schakelingen. Als je 1 schakeling per uur zou hebben zit je alsnog lang en breed binnen de fabrieksnorm/installatienorm. Mijn minimale temperatuur is 30 graden, hij zou ook lager kunnen. Schakelt die misschien ook meer af, maar het wattage van twee pompen is hoger dan de efficientie van 27 ten opzichte van 30 graden.

• hesselonline
Dashlane schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:24:
[...]

Ik lees al even mee en ik zal eerlijk zeggen dat ik denk dat je een beetje aan het verkokeren bent. Alleen al het aan hebben van zoveel pompen doet al enorme afbreuk aan je efficientie. Back to basic zou ik zeggen.
- Buffervat in serie, geen pompen alleen die van de WP en dat werkt, geeft geen verstoring.
- Niet blindstaren op een zo laag mogelijke temperatuur en zo min mogelijk schakelingen wat later weer oncomfortabele problemen geeft. Binnen een aantal fora op wordt er soms tegen elkaar opgebokst voor het laagst aantal schakelingen per jaar, je wordt de maat genomen als je een parallelbuffervat heb en iedereen praat elkaar daar in na. Belangrijkste is dat je een betrouwbaar en comfortabelsysteem hebt in alle situaties. Daarna kijk je pas naar efficientie. Ik heb in het begin ook lagere temperaturen gehad en zo min mogelijk schakelingen. Als je 1 schakeling per uur zou hebben zit je alsnog lang en breed binnen de fabrieksnorm/installatienorm. Mijn minimale temperatuur is 30 graden, hij zou ook lager kunnen. Schakelt die misschien ook meer af, maar het wattage van twee pompen is hoger dan de efficientie van 27 ten opzichte van 30 graden.
Eens, wat betreft de pompen etc. De pomp in de warmtepomp pompt het hier ook makkelijk het hele huis rond, nooit het idee dat hij ergens tekort komt. Bij mij zit een 50l buffer in serie, dat vond de installateur fijn, ik weet niet of dit veel helpt maar zit niet echt in de weg.
Wat zijn de leiding diameters bij jullie? ik heb 26 van de WP naar de energy manager binnen, daarna alles 22 (ok, misschien niet naar de 2 radiatoren... dat is van die grijze slang... 14 misschien?).
Leiding lengte is zeker en meter of 17 van WP naar energy manager en dan nog zomaar 6 meter naar de BGG (wel in 1 rechte lijn).
De buiten unit kan max 17 l/m aan (dat was de waarde voor de buffer-delete en daarna ook).
Dashlane schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:24:
[...]

Verkokeren kende ik nog niet in deze context.
Wat ik nu heb is 2 pompen minder dan ik 3 weken geleden mee zat.
1 pomploze verdeler meer.
1 buffer tank minder.
Ik ga helemaal met je mee in je analyse.
Wat ik hier in huis zie (eigenlijk buiten huis) is dat de buiten unit niet instaat lijkt om 29 graden te maken, of hoger. Elke keer als ik het systeem "loslaat" dus geen max van 28, of geen parrallele verschuiving van -4 bij een stooklijn van 0,4 of 0,5 toepas) gaat het mis, de buiten unit wil graag (Bijvoorbeeld) 30 graden maken, gat zeer snel naar 2000watt vermogen en komt niet verder dan 28 (heel soms 29) graden in de aanvoerleiding. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5x1PjR7E2H_UAU31Bgj_9KTg_rk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Xw9aIRuHMm1orKVUN7vneZd.png?f=fotoalbum_large

Deze afbeelding is een goedvoorbeeld, links is het wens 27 graden, de pomp maxt op 1770 watt en maakt een redelijke run. Als de aanvoerwens dan naar een hogere temperatuur gaat (op welke manier dan ook) zie je de unit naar de 1900+ watt gaan en komt er een soort hobbeltje in de temperatuur, en als deze gaat dalen komt er kort daarna een defrost.
Het eten wordt nu letterlijk om mijn laptop gezet... dus ik moet nu stoppen... na het bad-bedritueel van het kind komt er vast meer.

• MnM
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-02 09:46

MnM

Over pompen gesproken.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFEb5xHg0NlyihHbUuLN6Vml6nY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EDp26dJyaIC7DFQfsdc5xrqV.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een 25 Liter parallel buffervat als open verdeler (Atag Hybrid Light pakket) met aan de aanvoerkant de Warmtepomp (inclusief zijn eigen Pomp), CV-Ketel (Inclusief zijn eigen Pomp), een extra 200Liter Paralel Buffervat (inclusief circulatiepomp) als open verdeler naar de Hout-CV kachel. Uiteraard heeft het circuit tussen het 200Liter vat en de Hout-CV kachel ook een eigen pomp.

Aan de afgifte kant van het 25 liter buffervat een Circulatie pomp en vervolgens nog een vloerverwarming verdeler op de 1e verdieping met eigen pomp...

• hesselonline
tcw82 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:40:
Wat zijn de leiding diameters bij jullie? ik heb 26 van de WP naar de energy manager binnen, daarna alles 22 (ok, misschien niet naar de 2 radiatoren... dat is van die grijze slang... 14 misschien?).
Leiding lengte is zeker en meter of 17 van WP naar energy manager en dan nog zomaar 6 meter naar de BGG (wel in 1 rechte lijn).
De buiten unit kan max 17 l/m aan (dat was de waarde voor de buffer-delete en daarna ook).
32 naar binnen (en daar direct de vloer beneden in) 25 naar 1e en 2e verdieping, volgens mij 16 naar de radiatoren. Mijn pomp drukt 29l per minuut op de piek, maar zit vaak rond de 12 liter. Ik heb verder alles openstaan qua radiatoren.

• hesselonline
tcw82 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:49:
[...]

1 buffer tank minder.
Wat ik hier in huis zie (eigenlijk buiten huis) is dat de buiten unit niet instaat lijkt om 29 graden te maken, of hoger. Elke keer als ik het systeem "loslaat" dus geen max van 28, of geen parrallele verschuiving van -4 bij een stooklijn van 0,4 of 0,5 toepas) gaat het mis, de buiten unit wil graag (Bijvoorbeeld) 30 graden maken, gat zeer snel naar 2000watt vermogen en komt niet verder dan 28 (heel soms 29) graden in de aanvoerleiding. [Afbeelding]

Deze afbeelding is een goedvoorbeeld, links is het wens 27 graden, de pomp maxt op 1770 watt en maakt een redelijke run. Als de aanvoerwens dan naar een hogere temperatuur gaat (op welke manier dan ook) zie je de unit naar de 1900+ watt gaan en komt er een soort hobbeltje in de temperatuur, en als deze gaat dalen komt er kort daarna een defrost.
Het eten wordt nu letterlijk om mijn laptop gezet... dus ik moet nu stoppen... na het bad-bedritueel van het kind komt er vast meer.
Gaat hij dan na die defrost weer verder? Bij mij gaat het soms in horten naar de gewenste aanvoer temp als hij koud opstart. Ik bedoel dat hij niet in de eerste cycli tot een defrost zijn setpoint al haalt, zeker als hij in de nacht op 60% draait.

• MnM

MnM

Die van mij (ook een 5Kw) vertoon exact dezelfde symptomen. Wat ik ook instel, zodra het buiten < 3 graden is komt hij niet boven de 29 graden.

Vraag is max 45, min 30 stooklijn 0,7 (geen prop. invloed geen parallelle verschuiving) Volledig WAR met Evohome Aan/uit.

Hebt het systeem nu zo aangepast, vorige week een 200L buffer geplaatst ivm Hout-CV kachel, dat deze 200L ook als parallelle buffer voor de warmte pomp fungeert,. Hoop hiermee de onttrekking van warmte tijdens een defrost op te kunnen vangen.

Om die reden de circulatie pomp in het afgifte systeem zo aangesloten dat deze alleen draait als Evohome vraag heeft. En een vertragingrelais op de warmtepomp, zodat deze na het stoppen van de warmtevraag vanuit Evohome nog een uur door blijft draaien. Hiermee hoop ik die 200L buffer warm te houden zodat er capaciteit is voor een defrost zonder dat de vloer/radiatoren koud worden. Nu gaat constant de CV erbij aan om de watertemperatuur naar 45 te brengen.

Vandaag tot op nu 8.6m3 gas en 31KW warmtepomp. Dat moet beter kunnen lijkt mij... Wil nog niet zoals het in mijn hoofd gepland was...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Md64GKmdDUzNwPH7yK9gu6dYoBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yKUM9UkvFpvVA7RQa3HYFYQo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door MnM op 29-01-2026 19:05 ]

MnM schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:03:
Die van mij (ook een 5Kw) vertoon exact dezelfde symptomen. Wat ik ook instel, zodra het buiten < 3 graden is komt hij niet boven de 29 graden.

Vraag is max 45, min 30 stooklijn 0,7 (geen prop. invloed geen parallelle verschuiving) Volledig WAR met Evohome Aan/uit.

Hebt het systeem nu zo aangepast, vorige week een 200L buffer geplaatst ivm Hout-CV kachel, dat deze 200L ook als parallelle buffer voor de warmte pomp fungeert,. Hoop hiermee de onttrekking van warmte tijdens een defrost op te kunnen vangen.

Om die reden de circulatie pomp in het afgifte systeem zo aangesloten dat deze alleen draait als Evohome vraag heeft. En een vertragingrelais op de warmtepomp, zodat deze na het stoppen van de warmtevraag vanuit Evohome nog een uur door blijft draaien. Hiermee hoop ik die 200L buffer warm te houden zodat er capaciteit is voor een defrost zonder dat de vloer/radiatoren koud worden. Nu gaat constant de CV erbij aan om de watertemperatuur naar 45 te brengen.

Vandaag tot op nu 8.6m3 gas en 31KW warmtepomp. Dat moet beter kunnen lijkt mij... Wil nog niet zoals het in mijn hoofd gepland was...

[Afbeelding]
Wow een 50 die zoveel energie kan pakken?! zie ik nu goed dat hij tot 2800 watt pakt? _/-\o_
Ik kom niet verder dan 2000 (heeeeeel soms zie ik 2200, maar dat is echt een soort piek)

• ron321
Hebben jullie dan niet gewoon meer warmtevraaag/verlies dan 5kW?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• ron321
Hier vandaag het huis op 21 graden en tot nu toe 20,5 kWh gebruikt.
Aanvoertemperatuur nu 36 graden. All electric.

• MnM

MnM

ron321 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:09:
Dat is inderdaad mogelijk. Ik heb eerder om te testen, nog zonder warmtepomp, de CV terug geschroeft naar het minimale vermogen van 6.6KW en een watertemperatuur van 45 graden. Daarmee werd alles comfortabel warm, duurde uiteraard langer als met 60 graden, maar geen probleem. Beetje marge was ook niet een probleem, ik zit vol in een verbouwing en alle ruimtes worden na geïsoleerd (Was ten tijde van de test met de CV op 45graden nog niet zo, ondertussen wel (planfond/vloer/wanden en groot deel van HTV naar LTV omgezet. 100m2 vloerverwarming ter vervanging in leefruimtes Keuken en Woonkamer (waar eerder 4 radiatoren hingen).

Echter in mijn "berekeningen" heb ik nooit rekening gehouden met het dippen van de temperatuur tijdens een defrost. Hij komt op vol vermogen kortstondig boven de 30 a 35 graden, om na een uur te gaan defrosten (pomp staat op het dak, dat maakt het wellicht al gevoeliger voor defrost ivm wind etc). Tijdens een defrost dipt bij naar ongeveer 25 graden, om vervolgens op vol vermogen weer naar de gevraagde 45 te gaan en te stranden bij 35 voordat hij weer gaat defrosten.

De Hout-CV haard stond al op de planning, een 200L parallelle buffer tussen de haard en de CV installatie ook. Ben nu aan het testen of deze als buffer voor de gehele CV kan dienen als de Hout-CV kachel niet aan staat. Dit met het oog om beter te bufferen voor een defrost.

[ Voor 12% gewijzigd door MnM op 29-01-2026 19:27 ]

• MnM

MnM

tcw82 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:08:
[...]

Wow een 50 die zoveel energie kan pakken?! zie ik nu goed dat hij tot 2800 watt pakt? _/-\o_
Ik kom niet verder dan 2000 (heeeeeel soms zie ik 2200, maar dat is echt een soort piek)
Yes, ik heb 2900 voorbij zien komen op de KWH meter van Homewizzard.
hesselonline schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:25:
[...]

Gaat hij dan na die defrost weer verder? Bij mij gaat het soms in horten naar de gewenste aanvoer temp als hij koud opstart. Ik bedoel dat hij niet in de eerste cycli tot een defrost zijn setpoint al haalt, zeker als hij in de nacht op 60% draait.
Ik zal een plaatje plakken hieronder, dan is het wel snel duidelijk denk ik. Ik dacht eerst dat hij een "max" 28 ofzo had staan, maar dat is het niet. Hij kan echt niet harder (lijkt het). Hieronder de grafiek van 18 jan tot 27 jan, ontzetten prutswerk om dit een beetje zinnig toonbaar te maken met excel. Het is eigenlijk gewoon een heel slecht plaatje, maar het is even niet beter te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvXnjZAFjTRtioJzdAtklSINMJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I1Q2arEyVgthFc2QZTUoxbqL.png?f=fotoalbum_large

Direct zichtbaar is de periode rond de 19e waar de aanvoer wel de 31 haalde. Ik heb geen direct antwoord:
  • De buffertank is op de 16e verwijderd,
  • De nieuwe verdeler is de 22e
  • De nieuwe aanvoerslangen op (die RVS omwonden slangen) zijn van de 6e.
Instellingen misschien.
Hier een plaatje van het vermogen en de temperatuur van 22 januari, hier stond de thermostaat nog als "boven-ondergrens" bewaker in de WAR regeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WzCGqClLlAvg-xvqo11Iq9GjgA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bXawLT8otcfAy6OtWgvXTxH8.png?f=fotoalbum_large

Even voordat er verwarring ontstaat. het werkt nu al 3 dagen op WAR met geforceerde warmte vraag en een max aanvoer van 28 (echt op max 28 gelimiteerd)
Dat werkt behoorlijk goed, de woning (woonkamer) is de hele dag 20. (+ of - 0,3 graden, de unit schakelt niet uit en de zolder is ook aangenaam. (WAF is daar heel belangrijk, ze werkt 90% thuis). Er wordt geen gas gebruikt (28 graden haalt hij, dus geen gas noodzaak).

• Roetgerink
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-02 19:28
Hallo hier een kleine update met gemiddelde dag temperatuur, verbruik en graad dagen geen GAS verbruik.
Wel redelijk hoog verbruik.
Soms ook een kleine aanpassing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gz-JY1nDxzSyH_2vk-U_pQIjJNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4IpxcAd1ojoCYaSyECgkbfAu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Roetgerink op 29-01-2026 20:15 ]

ron321 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:09:
Dat zou altijd kunnen en heb ik ook aan zitten denken. Daarom heb ik wat ruwe thermische vermogens sommetjes door HA laten maken. Daaruit blijkt onderstaande. Allemaal een beetje .. natte vinger werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7x1BKTpA3B1Np2WplsbeL5ssotc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/isdm4dmkUNr4BHKNmCvc2kLL.png?f=user_large
Deze zijn op basis van gemeten aan en afvoer temp, geschatte flows (WP op "hoog vermogen" is 17 l. Verdelers hebben flowmetertjes die ik aflees op ca. 1 liter per minuut per groep).

De verschillen schrijf ik toe aan verliezen in de leidingen, verkeerde flow (1 liter meer of minder is behoorlijke slok op een borrel)

De temperatuur in huis is hiermee stabiel.

[ Voor 6% gewijzigd door tcw82 op 29-01-2026 20:29 ]

• Dashlane
MnM schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:03:

[Afbeelding]
Mijn eerste gedachte is dat de wp onderbemeten is.
Dashlane schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:25:
[...]

Mijn eerste gedachte is dat de wp onderbemeten is.
Kun je dat toelichten? hoe hij ook bemeten is, temperatuur instelling is tot 45 graden (in de 5 kw unit die ik heb) dan verwacht ik eigenlijk wel dat hij misschien die 45 niet redt, maar een graad of 35 moet dan toch kunnen?
Of werkt dat niet zo?

• Dashlane
tcw82 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:49:
[...]

1 buffer tank minder.
Wat ik hier in huis zie (eigenlijk buiten huis) is dat de buiten unit niet instaat lijkt om 29 graden te maken, of hoger. Elke keer als ik het systeem "loslaat" dus geen max van 28, of geen parrallele verschuiving van -4 bij een stooklijn van 0,4 of 0,5 toepas) gaat het mis, de buiten unit wil graag (Bijvoorbeeld) 30 graden maken, gat zeer snel naar 2000watt vermogen en komt niet verder dan 28 (heel soms 29) graden in de aanvoerleiding. [Afbeelding]

Verkokeren bedoel ik overigens niet vervelend. Maar het wekt mij soms de indruk dat achter decimalen gezocht wordt terwijl de basis niet op orde is. Overigens zie ik in je afbeelding niet het probleem. Een wp kan maar beperkt retour water opwarmen met een graad of 5 en de ruimte temperatuur blijft constant.

• Dashlane
MnM schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:01:
Over pompen gesproken.....

[Afbeelding]

Ik heb een 25 Liter parallel buffervat als open verdeler (Atag Hybrid Light pakket) met aan de aanvoerkant de Warmtepomp (inclusief zijn eigen Pomp), CV-Ketel (Inclusief zijn eigen Pomp), een extra 200Liter Paralel Buffervat (inclusief circulatiepomp) als open verdeler naar de Hout-CV kachel. Uiteraard heeft het circuit tussen het 200Liter vat en de Hout-CV kachel ook een eigen pomp.

Aan de afgifte kant van het 25 liter buffervat een Circulatie pomp en vervolgens nog een vloerverwarming verdeler op de 1e verdieping met eigen pomp...
Haha ze zullen niet allemaal tegelijk draaien, maar ik denk dat op sommige dagen de warmtepomp minder verbruikt dan de pompen. En dan bedoel ik niet de zomerdagen.

• Dashlane
tcw82 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:04:
[...]

Ik zal een plaatje plakken hieronder, dan is het wel snel duidelijk denk ik. Ik dacht eerst dat hij een "max" 28 ofzo had staan, maar dat is het niet. Hij kan echt niet harder (lijkt het). Hieronder de grafiek van 18 jan tot 27 jan, ontzetten prutswerk om dit een beetje zinnig toonbaar te maken met excel. Het is eigenlijk gewoon een heel slecht plaatje, maar het is even niet beter te maken.

[Afbeelding]

Direct zichtbaar is de periode rond de 19e waar de aanvoer wel de 31 haalde. Ik heb geen direct antwoord:
  • De buffertank is op de 16e verwijderd,
  • De nieuwe verdeler is de 22e
  • De nieuwe aanvoerslangen op (die RVS omwonden slangen) zijn van de 6e.
Instellingen misschien.
Hier een plaatje van het vermogen en de temperatuur van 22 januari, hier stond de thermostaat nog als "boven-ondergrens" bewaker in de WAR regeling.

[Afbeelding]

Even voordat er verwarring ontstaat. het werkt nu al 3 dagen op WAR met geforceerde warmte vraag en een max aanvoer van 28 (echt op max 28 gelimiteerd)
Dat werkt behoorlijk goed, de woning (woonkamer) is de hele dag 20. (+ of - 0,3 graden, de unit schakelt niet uit en de zolder is ook aangenaam. (WAF is daar heel belangrijk, ze werkt 90% thuis). Er wordt geen gas gebruikt (28 graden haalt hij, dus geen gas noodzaak).
Andere verdeler -> meer flow -> lagere Ta nodig.

• Dashlane
tcw82 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:28:
[...]

Kun je dat toelichten? hoe hij ook bemeten is, temperatuur instelling is tot 45 graden (in de 5 kw unit die ik heb) dan verwacht ik eigenlijk wel dat hij misschien die 45 niet redt, maar een graad of 35 moet dan toch kunnen?
Of werkt dat niet zo?
31kwh stroom, 8 kuub gas, een grafiek waar je continu defrosts zit en een Ta die niet meer gehaald wordt.

Er wordt zoveel energie ingepompt, maar toch is het systeem niet in staat Ta te halen. Een veel gemaakte fout bij bereken van een warmptepomp is dat die pakweg een 15 minuten per uur niet werkt door een defrost en het herstellen van de defrost.

• Dashlane
[quote]Dashlane schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:41:
[...]

31kwh stroom, 8 kuub gas, een grafiek waar je continu defrosts zit en een Ta die niet meer gehaald wordt.

Er wordt zoveel energie ingepompt, maar toch is het systeem niet in staat Ta te halen. Een veel gemaakte fout bij bereken van een warmptepomp is dat die pakweg een 15 minuten per uur niet werkt door een defrost en het herstellen van de defrost.

Oh en op je tweede vraag: nee als de temperatuur in het systeem zeg 24 graden is dan kan hij er geen 35 van maken. Hij kan er dan misschien 29 van maken. Je krijgt dus elke keer +5 en na half uurtje heb je bijvoorbeeld een retour van 28 graden. Maar dan heeft die zo hard gewerkt —> defrost en weer opnieuw. En als je dan pech hebt krijg je zoveel defrosts (defrostmania) dat het systeem gewoon niet meer op temperatuur komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Dashlane op 29-01-2026 20:47 ]

Dashlane schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:41:
[...]

Ah dank dat is helemaal helder.
(voor de beeldvorming: ik doe met de ATAG nu tussen de 15 en 25 kwh per dag over de afgelopen 10 dagen, daar zit wel wat gerommel met instellingen tussen, op volledig WAR met 20 graden constant in de woonkamer is het meer richting de 22 / 25 kwh per dag. Geen gas, dat dan weer niet. ) Aanvoer is dan max 28 graden, hij ken nie harder nie.

• Dashlane
tcw82 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:48:
[...]

Ah dank dat is helemaal helder.
(voor de beeldvorming: ik doe met de ATAG nu tussen de 15 en 25 kwh per dag over de afgelopen 10 dagen, daar zit wel wat gerommel met instellingen tussen, op volledig WAR met 20 graden constant in de woonkamer is het meer richting de 22 / 25 kwh per dag. Geen gas, dat dan weer niet. ) Aanvoer is dan max 28 graden, hij ken nie harder nie.
Dat is eigenlijk perfect. Hoe hoger de Ta hoe meer moeite een wp het heeft. Dus wat je kunt doen om dat te ondervangen is de temperatuur verlagen icm een hogere flow. En als je Ta zo laag is dat het comfortabel is en niet de hele dag als een gek schakelt omdat de retour bijna net zo hoog is als de aanvoer dan zit je goed.
Pagina: 1 ... 21 ... 23 Laatste