• johan1950
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:49
Ga je dus regelmatig handmatig ingrijpen.
Mijn stooklijn zonder binnentemp werkt perfect en zorgt voor een rustig gedrag van de WP en heb er geen omkijken naar.

• hesselonline
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:38
johan1950 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:59:
Ga je dus regelmatig handmatig ingrijpen.
Mijn stooklijn zonder binnentemp werkt perfect en zorgt voor een rustig gedrag van de WP en heb er geen omkijken naar.
Nee, setpoint van de thermostaat, die staat bij mij op 20.5, dus niet de actuele temperatuur maar het setpoint. Dus de berekening is:

Minimum: 26 + Curve: 0.4 * ( Setpoint: 20.5 - Buitentemp: 4,4) + Verschuiving: -5= 27,4

(spoiler, dat is exact wat mijn water temperatuur setpoint nu is)

• johan1950
hesselonline schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:08:
[...]

Nee, setpoint van de thermostaat, die staat bij mij op 20.5, dus niet de actuele temperatuur maar het setpoint. Dus de berekening is:

Minimum: 26 + Curve: 0.4 * ( Setpoint: 20.5 - Buitentemp: 4,4) + Verschuiving: -5= 27,4

(spoiler, dat is exact wat mijn water temperatuur setpoint nu is)
Dan heeft de werkelijke binnentemp dus helemaal niets te maken met je regeling maar is het gewoon een vast getal net als "20" in de originele berekening.

• hesselonline
johan1950 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:33:
[...]

Dan heeft de werkelijke binnentemp dus helemaal niets te maken met je regeling maar is het gewoon een vast getal net als "20" in de originele berekening.
Dat klopt, we hebben het steeds gehad over 'setpoint binnentemperatuur', niet met de werkelijke binnentemperatuur.

• johan1950
Maar waarom zou je die eigenlijk gebruiken ?
In de software van de ATAG zijn de stooklijnen gedefinieerd vlgs. Helling, Min.Temp.,Verschuiving en een startpunt van 20.
Als jij het startpunt vervangt door 'setpoint binnentemperatuur' heeft de Atag daar geen boodschap aan.en rekent gewoon met 3 variabelen nl Helling, Min.Temp. en Verschuiving.
Wat @johan1950 heeft draaien lijkt me mooi. Gewoon door pruttelen op een laag pit, zodat het niet overal koud wordt omdat de zon toevallig in de woonkamer schijnt. En als de zon dan weg is, weer wat meer gas als het nodig is om de hele zaak bij te houden. (Dat laatste is vooral belangrijk!)

Ben wel benieuwd hoe de situatie omgaat als het water uit de woning warmer is dan de delta t toelaat of zelfs hoger wordt dan de aanvoer.
Als de woning warm (ik zag ergens 25 graden langskomen? ) wordt, zal een aanvoer van 27 oid nauwelijks meer wat doen en mogelijk te warm terugkomen?

Welke instellingen had jij ook alweer @johan1950 ?
Was jij degene zonder kamerthermostaat of was dat @DanTm ?

Wat betreft de ontwikkeling hier in huis, ik heb een 0.4 stooklijn met een -4 verschuiving ingesteld gisteren en dat lijkt tot een rustiger gedrag te leiden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hd2ZNHewy_RBb6ooY_Svug_-pyg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7mdGxOBEcRsoj49h3rqw6Tj3.png?f=fotoalbum_large
Lagere aanvoer (ca.28 graden gevraagd) en langere runs. Het was vannacht ook kouder dan de nacht ervoor. Stabiele kamer temp. Wat ik alleen niet helemaal snap is dat hij op het einde(zo rond0700) harder gaat werken en de kamer als nog een schop onder spreekwoordelijke billen geeft. De wp schakelt kort daarna uit en is dat nog altijd op dit moment.
johan1950 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:37:
[...]

Voor het bepalen van de stooklijn moet je de binnentemp niet gebruiken. Bij een goede afstelling is je kamertemp constant en wordt het warmteverlies van je huis uitsluitend door de buitentemp bepaald.
Nachtverlaging bij gebruik van een WP is vragen om problemen.
Hoe gaat de stooklijn dan om met sterk fluctuerende warmte verliezen ( of zelf negatief warmteverlies) in de woning?

Zie grafiek hieronder de gele lijn. Woonkamer temperatuur, geen verwarming aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPsHRspRBVTrP4hOS4DcGs6e6jM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xm2HIc6LW6a6LHNwuRrp7Kxj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door tcw82 op 24-01-2026 16:07 ]

• johan1950
Ik draai op het moment op :
Stooklijn 0,7
Min.temp 24°C
Verschuiving 2°C.

@tcw Welke toelaatbare Delta T bedoel je ?

De stooklijn reageerd niet op fluctuerende warmteverliezen. Als de buitentemperatuur stabiel is, is je aanvoertemperatuur dat ook.

Bij oplopende buitentemperatuur zal de WP ook terugregelen en uiteindelijk gaan pendelen. Zolang het pendelen niet meer als 3 x per uur is maak ik me nog geen zorgen.
Bij nog hogere temp stopt de WP en komt later vanzelf weer bij.
Sinds vanmorgen is het verbruik ondanks alle de-icing acties gemiddeld 1000 W per uur.
johan1950 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:34:
Ik draai op het moment op :
Stooklijn 0,7
Min.temp 24°C
Verschuiving 2°C.

@tcw Welke toelaatbare Delta T bedoel je ?

De stooklijn reageerd niet op fluctuerende warmteverliezen. Als de buitentemperatuur stabiel is, is je aanvoertemperatuur dat ook.

Bij oplopende buitentemperatuur zal de WP ook terugregelen en uiteindelijk gaan pendelen. Zolang het pendelen niet meer als 3 x per uur is maak ik me nog geen zorgen.
Bij nog hogere temp stopt de WP en komt later vanzelf weer bij.
Sinds vanmorgen is het verbruik ondanks alle de-icing acties gemiddeld 1000 W per uur.
Een warmtepomp stuurt water met temperaturen x weg en als dat water onderweg niet afkoelt, en terugkomt bij de warmtepomp schakelt die uit/af. Ik meen te hebben gelezen dat de Atag een delta T van 5 graden verwacht. (Een reguliere cv ketel doet bijvoorbeeld 20graden).
Maar goed. Misschien is jou woning zo thermisch " lek "(niet bedoeld als belediging natuurlijk! Maar als vaststelling). Dat de retour altijd voldoende gedaald is, als het eenmaal retour komt.

Heb je een grafiek van je (primaire) ruimte temperatuur? In de Atag online omgeving kun je die bijvoorbeeld vinden, of uit een eigen sensor.
Waar ik heel graag meer van weten is hoe jij het voor elkaar krijgt om de wp niet te laten afslaan. Als ik je verhaal goed lees, draait hij 24/7 door, zonder afslaan.
Dat zou ik ook wel willen.

Edit: de afgelopen 19,6 uur deed ik 500 watt gemiddel per uur.

• hesselonline
tcw82 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:47:
Wat @johan1950 heeft draaien lijkt me mooi. Gewoon door pruttelen op een laag pit, zodat het niet overal koud wordt omdat de zon toevallig in de woonkamer schijnt. En als de zon dan weg is, weer wat meer gas als het nodig is om de hele zaak bij te houden. (Dat laatste is vooral belangrijk!)

Ben wel benieuwd hoe de situatie omgaat als het water uit de woning warmer is dan de delta t toelaat of zelfs hoger wordt dan de aanvoer.
Als de woning warm (ik zag ergens 25 graden langskomen? ) wordt, zal een aanvoer van 27 oid nauwelijks meer wat doen en mogelijk te warm terugkomen?

Welke instellingen had jij ook alweer @johan1950 ?
Was jij degene zonder kamerthermostaat of was dat @DanTm ?

Wat betreft de ontwikkeling hier in huis, ik heb een 0.4 stooklijn met een -4 verschuiving ingesteld gisteren en dat lijkt tot een rustiger gedrag te leiden.
[Afbeelding]
Lagere aanvoer (ca.28 graden gevraagd) en langere runs. Het was vannacht ook kouder dan de nacht ervoor. Stabiele kamer temp. Wat ik alleen niet helemaal snap is dat hij op het einde(zo rond0700) harder gaat werken en de kamer als nog een schop onder spreekwoordelijke billen geeft. De wp schakelt kort daarna uit en is dat nog altijd op dit moment.
Je stooklijn ziet er nu mooi uit, bij mij is het af en toe de oil return die hem kortstondig harder laat draaien waardoor hij inderdaad later alsnog uitgaat. Maar dan heeft hij dus een tijd op echte laaglast gelopen.

Edit, dat lijkt het niet bij jou te zijn, gezien het vermogen wat hij gebruikt. Het kan slim zijn om je thermostaat net een tikje hoger te zetten, slaat hij later af maar heb je wel die eindstop waarmee je voorkomt dat het te warm wordt als de zon erop staat.

[ Voor 7% gewijzigd door hesselonline op 24-01-2026 19:55 ]

• johan1950
Hieronder een grafiek van mijn kamertemperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rutisY_6QhHJ3tpAnlexHu8YB6Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M9Oz312Rxu4ensxGpg5jL9Ld.png?f=fotoalbum_large
Je ziet dat 's avonds de pelletkachel brand die om 23:15 uitgaat. De temepratuur zakt waardoor de radiator thermostaat langzamerhand verder open gaat en de daling bij 21,5 °C opvangt. In loop van de morgen maak ik de pelletkachel schoon en steek ik hem aan op minimum stand en bij het stijgen van de temperatuur sluit de thermostaatkraan en ontstaat bij 23,5 °C een evenwichttoestand.

Tijdens deze koude periode kan de WP de warmte nog kwijt in de rest van het huis. Ik heb in alle ruimtes van de benedenverdieping de verwarming ingeregeld op de huidige stooklijn.
Kamer en keuken 21,5 °C
Serre en hal 19 °C
Badkamer 22 °C
Washok geen verwarming, wordt voldoende opgewarmd door o.a. twee huisaccu's.
Garage 12 °C
Als het warmer wordt is de minimumstand van de WP nog teveel en begint de WP aan/uit te pendelen. Dit is op zich toelaatbaar zolang het niet meer als drie keer per uur is.

Voor een warmtepomp geldt "Hoe kleiner de Delta T, hoe hoger het rendement". Mijn installatie werkt met een delta T van 3 °C. Door de stroming in het buffervat heeft de WP een delta T van 4 - 5 °C
johan1950 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:59:
Hieronder een grafiek van mijn kamertemperatuur.
[Afbeelding]
Je ziet dat 's avonds de pelletkachel brand die om 23:15 uitgaat. De temepratuur zakt waardoor de radiator thermostaat langzamerhand verder open gaat en de daling bij 21,5 °C opvangt. In loop van de morgen maak ik de pelletkachel schoon en steek ik hem aan op minimum stand en bij het stijgen van de temperatuur sluit de thermostaatkraan en ontstaat bij 23,5 °C een evenwichttoestand.

Tijdens deze koude periode kan de WP de warmte nog kwijt in de rest van het huis. Ik heb in alle ruimtes van de benedenverdieping de verwarming ingeregeld op de huidige stooklijn.
Kamer en keuken 21,5 °C
Serre en hal 19 °C
Badkamer 22 °C
Washok geen verwarming, wordt voldoende opgewarmd door o.a. twee huisaccu's.
Garage 12 °C
Als het warmer wordt is de minimumstand van de WP nog teveel en begint de WP aan/uit te pendelen. Dit is op zich toelaatbaar zolang het niet meer als drie keer per uur is.

Voor een warmtepomp geldt "Hoe kleiner de Delta T, hoe hoger het rendement". Mijn installatie werkt met een delta T van 3 °C. Door de stroming in het buffervat heeft de WP een delta T van 4 - 5 °C
Is er ook een plaatje van de wp (vermogen of aanvoer temperatuur?) Zoals hieronder.
hesselonline schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:50:
[...]

Je stooklijn ziet er nu mooi uit, bij mij is het af en toe de oil return die hem kortstondig harder laat draaien waardoor hij inderdaad later alsnog uitgaat. Maar dan heeft hij dus een tijd op echte laaglast gelopen.

Edit, dat lijkt het niet bij jou te zijn, gezien het vermogen wat hij gebruikt. Het kan slim zijn om je thermostaat net een tikje hoger te zetten, slaat hij later af maar heb je wel die eindstop waarmee je voorkomt dat het te warm wordt als de zon erop staat.
Dit was vandaag. Om 0830 (ongeveer) ging de zaak al uit en is dat nog steeds. Die piek is van een moment dat ik hem handmatig even op 20 had gezet in de hoop wat meer warmwater te maken zodat hij het helemaal doorzakt straks, helaas was hij binnen no time al bij de 20 en stopte alles weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMQexCdQNvO7z8Ex1sz-8wghTgc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VGgpTQ9PCP7sja9BeBA2Po7q.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4O3GgIcH9zNJ3CcPf8VRUdQ4Oo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7AUwwPCaXVf7kTH1qlfLU6KT.png?f=fotoalbum_tile

• johan1950
Dit is de aanvoer van de installatie. De piek net na 04:00 is t.g.v. opwarmen boiler.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6p3g1VixxMOTH1HQ2nwSLL6FnU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X4UWx14kPSnPSHSiToX8KSy2.png?f=fotoalbum_large

• hesselonline
tcw82 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:09:
[...]

Dit was vandaag. Om 0830 (ongeveer) ging de zaak al uit en is dat nog steeds. Die piek is van een moment dat ik hem handmatig even op 20 had gezet in de hoop wat meer warmwater te maken zodat hij het helemaal doorzakt straks, helaas was hij binnen no time al bij de 20 en stopte alles weer.
[Afbeelding][Afbeelding]
Dan zou ik toch de verschuiving 1 graden lager zetten. Systeem heeft bij mij overigens ook uitgestaan vanaf iets van 10u30 in de ochtend, zon dus het was warm genoeg.
johan1950 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:13:
Dit is de aanvoer van de installatie. De piek net na 04:00 is t.g.v. opwarmen boiler.
[Afbeelding]
Dat is inderdaad mooi stabiel.
36 graden aanvoer is erg hoog voor onze woning, 24 graden is dat overigens ook, 19,5 is waar we op mikken.
Wat vannacht goed is gegaan. 19,4 in de woonkamer toen ik om kwart voor 5 beneden kwam (y)

@hesselonline ik ga mogelijk nog pielen, de stooklijn / verschuiving heeft dus vannacht goed gewerkt als in de temperatuur in de woonkamer was in de ochtend "op spec".

De vraag is nu natuurlijk, is hij dat ook als het straks 7 graden is, of 10. (het was nu -1 of iets in de orde grote).
Dankzij jullie hulp gaat het erg de goede kant op!

• hesselonline
tcw82 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:42:
[...]

Dat is inderdaad mooi stabiel.
36 graden aanvoer is erg hoog voor onze woning, 24 graden is dat overigens ook, 19,5 is waar we op mikken.
Wat vannacht goed is gegaan. 19,4 in de woonkamer toen ik om kwart voor 5 beneden kwam (y)

@hesselonline ik ga mogelijk nog pielen, de stooklijn / verschuiving heeft dus vannacht goed gewerkt als in de temperatuur in de woonkamer was in de ochtend "op spec".

De vraag is nu natuurlijk, is hij dat ook als het straks 7 graden is, of 10. (het was nu -1 of iets in de orde grote).
Dankzij jullie hulp gaat het erg de goede kant op!
Volgens mij (en ook bij mij thuis...) ga je vanzelf kortere runs krijgen als het warmer wordt, dan stopt de thermostaat de warmtevraag. Als het namelijk 10 graden is buiten, en mijn warmtepomp moet 26 graden water maken dan draait hij op zijn allerlaagste frequentie.
Als ik de watertemperatuur verder terugschroef gaat hij pendelen om dit te kunnen maken. Ik kies er dus voor om dit niet te doen, maar kortere runs te laten lopen. Maar dat is natuurlijk verschillend voor elk huis/warmtepomp combinatie (het punt waarop hij echt op minimaal vermogen loopt, 18hz voor mijn energion 80).

• tim_b
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:44
@johan1950 ik draai volledig war (4.2.1 op buitensensor). Met een stooklijn van 0.5, min temp van 25, gewenste kamertemperatuur van 20, buitentemperatuur van 0, parallelle verschuiving van -5: geeft een gewenste aanvoertemperatuur (4.3.8 van 30 graden)

Als ik de de thermostaat op 25 graden zet springt dit naar 33 graden, de gewenste binnentemperatuur word dus wel degelijk gebruikt.

En zou ook wel moeten. Stel het is buiten 15 graden, gewenste binnentemperatuur is ook 15. Dan is er dus geen warmteverlies/verschil dus krijg je (0 graden verschil * stooklijn = 0)
Als de gewenste temp 20 is: ( 5 graden verschil * stooklijn) en word de kamer dus verwarmt met 5 graden verschil in aanvoertemperatuur
Pagina: 1 ... 20 21 Laatste