Zo, we zijn best aardig op weg hier, maar dat had ik al eerder gezegd. Gisteren een kleine aanpassing gedaan, de parallelle verschuiving van -4 naar -2 gedaan, stooklijn op 0,4 en proportionele invloed nog altijd op 20 en regeling op alleen buiten sensor. (voor de volledigheid: min max op 25-45). Daarmee werd de wens aanvoer 31 graden.
Vraag: waar in het systeem meet ATAG die aanvoer temp, is dat in de buitenunit, of met die voeler op de energie manager?
Wat ik nu meen te zien is 2 dingen:
De minimale temperatuur wordt niet gehaald, de warmte pomp krijgt het niet voor elkaar om 31 graden (met de bovenstaande instellingen is dat de aanvoer wens temp) water aan te voeren. Het blijft hangen bij 28ish, en de CV springt bij, ok, het is hybride, maar dat hij niet eens 28 graden haalt baal ik wel van. Overdag is dat prima, 's nachts te weinig. Persoonlijk denk ik dat een van de oorzaken dat hij dit niet voor elkaar krijgt is dat de unit overdag dus stil valt en effectief de woning begint te koelen. (zie plaatje 2 hieronder, de aanvoer van de verschillende vloerverwarmingsverdelers zakt naar 15 graden, de WP lijkt een soort puls circulatie te doen om bevriezing tegen te gaan, wat ik dan wel heel sympathiek vind, maar het wordt er niet warmer van

)
Plaatje 1: gisterenavond, Ta_wens is 31 graden, WP krijgt het niet verder omhoog gestuwd dan ca. 28 graden. Dit is gemeten op de aanvoerleiding in huis, net voor hij de "energie manager" induikt. De leiding die de energie manager uitkomt is dan nog eens een graadje kouder, de beetje roze / zalmkleurige lijn).
Dan neemt op een zeker moment de aanvoer zelfs af en ik vermoed dat dit het moment is dat de Defrost logica een rol gaat spelen, want niet veel later komt er een defrost modus aan. Het vermogen (in groen) ligt hier in deze afbeelding tegen de 2000 watt aan. Ik denk dat hij nog harder kan, maar heb dat zeer zelden gezien.
Plaatje 2: gisteren overdag, de woonkamer is "te warm" de WP uit, en de aanvoer (rode zaagtand) zakt en zakt. de aanvoer van de bgg en 1e verdieping zakken vrolijk mee. Dit moet later allemaal weer "goed gemaakt" worden.
Plaatje 3, met name linker deel met de runs:
hierin denk ik te zien dat de unit als hij constant door kan blijven pruttelen wel de Ta_wens haalt, zonder gas. Omdat het hele systeem wat aan het opwarmen is. Door die opwarming komt er meer energie in roulatie en daarmee lijkt het wel te lukken. Het is moeilijk om te bepalen of dat nu wel of niet wenselijk is.
Plaatje 4: CV springt bij, de aanvoer NA de buffer (er was ooit een buffer, die sensor heet nog zo, zit na de energie manager op de aanvoer naar de woning) gaat dan hard omhoog omdat de CV er 45 graden bij begint te pompen. De CV gaat uit omdat ik de instellingen aanpas naar "alleen WP". De Ta_wens is voor dit specifieke voorbeeld ook aangepast naar een Ta_wens van 38 graden. 29 is het beste dat hij kan doen en daarna gaat hij richting Defrost, althans Ta_gemeten (rode lijn) begint af te nemen.
(plaatje toont hier heel slecht in het kleine formaat, als ik erop klik wordt het wel leesbaar.
Vraag 2: Wat is de optie "THERMO-regeling" (of was het nu automatische THERMO-regeling... (opties aan of uit) precies? Deze optie is beschikbaar in de NEOZ zonder de toegangscode van 007.
[
Voor 5% gewijzigd door
tcw82 op 26-01-2026 11:15
]