johan1950 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:52:
Waarom is toch iedereen zo verzot op een redelijke DeltaT over de installatie. Dit is een relikwie uit de CV ketel tijd. Voor een gasgestookte HR ketel is het van belang dat de rookgassen behoorlijk ver afgekoeld worden om de condensatie warmte te benutten. Dit kan alleen bereikt worden door een grote DeltaT over de warmtewisselaar.
Voor een warmtepomp geldt hoe lagere DeltaT hoe beter.
Mijn installatie werkt afhankelijk van de buitentemperatuur op een DeltaT van 1,2 tot 2,0 °C.
Ik heb dus een hoofdcircuit bestaande uit een Atag Energion ODM 80 T, een 80 L buffervat, 90 m, 1"" dikwandig stalen buis en twee radiatoren. Dit circuit draait volledig WAR. De circulatiepomp van dit circuit is zo afgesteld dat de kortsluitstromen in het buffervat minimaal zijn.
Aan dit circuit zitten alle afnemers ( hoofdzakelijk JAGA radiatoren) aangesloten die warm water afnemen indien nodig.
Bijna alle radiatoren zijn voorzien van een thermostatische radiatorafsluiters die de waterafname heel geleidelijk regelen waardoor de watertemp maar weinig fluctueerd en WP dus ook geen rare slingers maakt.
Dit is een simpele voorstelling van mijn installatie waarbij vlgs. mij het belangrijkste is dat WP volledig WAR draait en niet beinvloed wordt door kamerthermostaten, zon-instraling of pelletkachels.
Ik haak even aan op deze specifieke regel:
Mijn installatie werkt afhankelijk van de buitentemperatuur op een DeltaT van 1,2 tot 2,0 °C.
Q=Cp*m*dT is de basis voor thermische energie. (letter hebben eigenlijk puntjes enzo, maar die krijg ik er niet op/aan hier op het forum)
Als je Cp kunt veranderen hoor ik dat graag, voor nu wilde ik die dan even "constant" behouden.
Dan houdt de massastroom (of de flow) en de delta T over.
Als je een dT van 1 graad gebruikt moet je een flow hebben van "heb-ik-jou-daar" om een thermisch vermogen te realiseren richting de 8 kw.
Bij dT van 1 graad en een Cp van 4,18 geeft een noodzakelijke massastroom van 115 liter per minuut.
Bij dT van 2 graad is het 58 liter
Bij dT van 5 graden (het minimaal instelbare in de Neoz) geeft 23 l/m (voor 8kw thermisch)
Dat is (denk ik) de basis voor de wens van vele hier om een dT te behalen die enigszins in de buurt van de 5 graden komt. Ter illustratie, ik kan niet harder dan 17 l/m met mijn 5 kw WP, als ik een dT van 1 graad zou willen nastreven moet die 17 l/m naar de 72 liter per minuut.
Voor mijn persoonlijke situatie is 72 liter per minuut totaal onrealistisch en ook ongewenst.
Wat verder ook een rol speelt, is dat er hier ook gebruikers zijn (waaronder ik mezelf ook schaar) die niet geïnteresseerd zijn in een woning die 24+ graden warm is, 19,5 of 20 is prima. (die 24 heb ik uit een eerdere post van je geplukt, waarbij de lijn snaar strak op 24 ligt en ik stiekem vermoed dat hij mogelijk (veel) hoger was opgelopen maar gewoon geflatlined was op 24?) Zuinigheid, duurzaamheid, zorg om of voor het milieu kunnen daar een rol spelen. Ik kan niet voor andere spreken, maar mijn beurs speelt ook een rol, ik koop ook geen broden om die daarna ongeopend weg te pleuren, of diesel (toen ik nog in een ICE reed) om die door het putje te spoelen. Zo ook voor mijn verwarmingsvraag stuk, de woning moet op een bepaalde temp gehouden worden en niet te veel schommelen. Dat laatste is nu goed gelukt, mede dankzij jou @
johan1950 
.
Dit alles gezegd hebbende, als het voor jou werkt, dan werkt het! Dat is natuurlijk het allerbelangrijkste!