Dashlane schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:37:
[...]

Andere verdeler -> meer flow -> lagere Ta nodig.
Die kan ik niet volgen ? Je denkt dat de flow hoger is nu er een pomploze verdeler inzit ,dat kan ik volgen, al vind ik 1 liter per minuut per groep (8 groepen in die verdeler) wel wat tegenvallen. Ik heb geen vergelijking met daarvoor, omdat die verdeler geen flowmeters had.

Wat ik niet kan volgen, de Atag software wil (op basis van de gekozen instellingen) een Ta maken van bijvoorbeeld 31 graden en dat lukt gewoon niet. Het blijft hangen op 28,5 misschien.
Dashlane schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:53:
[...]

Dat is eigenlijk perfect. Hoe hoger de Ta hoe meer moeite een wp het heeft. Dus wat je kunt doen om dat te ondervangen is de temperatuur verlagen icm een hogere flow. En als je Ta zo laag is dat het comfortabel is en niet de hele dag als een gek schakelt omdat de retour bijna net zo hoog is als de aanvoer dan zit je goed.
Dank voor deze vertrouwens boost. Blijft over, waarom kan het mormel geen water van heter dan 28 graden maken (als het min 5 wordt (volgende week stond zo iets op de planning geloof ik) is een hogere Ta wel nodig om niet te hard af te koelen in de nacht.

Delta T is ca. 5 graden.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:45
tcw82 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:55:
[...]

Dank voor deze vertrouwens boost. Blijft over, waarom kan het mormel geen water van heter dan 28 graden maken (als het min 5 wordt (volgende week stond zo iets op de planning geloof ik) is een hogere Ta wel nodig om niet te hard af te koelen in de nacht.

Delta T is ca. 5 graden.
Ik haak even bij je in.
Ik lees even dit topic snel door en ik zie de volgende zaken :
3 vloerverwarming verdelers waarbij de flowmeters allemaal staan ingesteld op 1 liter per minuut ?
Klopt dit?

En om een hogere aanvoer temperatuur te realiseren zal je de flow wan de warmtepomp wat kunen verlagen .
Lagere flow is een hogere aanvoer temperatuur bij hetzelfde opgenomen vermogen.
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste