Om te beginnen is het niet handig om een luchtverwarmer met een warmtepomp te voeden. De ideale aanvoertemperatuur van een brink luchtsysteem is 70 graden. Bij 50 graden aanvoer zakt het afgegeven vermogen met de helft terug. Een brink elan 25 geeft bij 70 graden ongeveer 22kw, bij 50 graden nog maar 12 kw. En bij 40 graden is dat nog minder. Daarnaast werkt die brink het beste als er een flink verschil zit tussen aanvoer en afvoer temperatuur (grote delta T door grote luchtstroom). Een warmtepomp werkt het liefst met een kleine delta T.Legendhidde schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:52:
[...]
Ontzettend bedankt, wat een handig plaatje om het beter te begrijpen. Dit geeft me een iets concreter idee van de instellingen. Deze staan nu zoals de installateur ze heeft achtergelaten, maar ik zou graag hier wat aan sleutelen om, zoals ik hier vaker voorbij zie komen, pendelen en telkens m'n insteltemperatuur overshooten en dan weer af laten koelen te voorkomen.
Welke instelling zou ik het beste mee kunnen beginnen? Vooral de stooklijn? Het lijkt me gezien je uitleg het beste om te beginnen met een offset van 0 en de stooklijn aan te passen totdat het efficient werkt. Maar waar is de offset dan eigenlijk voor bedoeld? Voor het geval een dat je een bepaalde stijlheid in je stooklijn wil maar het niet eens bent met de temperatuur die je bij een bepaalde temperatuur van die stooklijn krijgt?
Als het goed is gaat hij sowieso niet boven de 60 want dat lukt de warmtepomp niet. De cv ketel temperatuur wordt bepaald door de cv ketel, dus daar heeft dit volgens mij geen invloed op. De cv ketel heeft zelf ook een stooklijn, maar die werkt niet omdat er geen externe voeler is in dit systeem, volgens mij.
Maar goed, het systeem staat er nu, dus dan maar het beste er van maken.
Je CV Ketel wordt nu op aan/uit aangestuurd door de indoor module van de WP. Die springt pas bij als de kosten van de warmtepomp hoger worden dan de kosten van het gas (in maximaal economisch modus) of als de CO2 uitstoot van de gebruikte stroom hoger is dan van het gas (in max ecologisch modus). De eerste modus regel je met het instellen van de kosten voor stroom en gas (beide in cent per kWh, dus voor gas je kuub prijs delen door 9.8). Bij een stroom prijs van 30 cent en een gas prijs van 1.45 moet de COP dus onder de 2 dalen.
De tweede modus is vastgelegd in een parameter verhouding primaire en electrische energie. Die geeft aan hoe duurzaam in NL de stroom wordt opgewekt. Staat standaard op 150. Als je al je WP stroom zelf met zonnepanelen opwekt, kan je die naar 100 zetten maar dan zal je CV ketel niet snel bij springen (want minder ecologisch).
In jouw situatie wil je eigenlijk al snel warme lucht, dus dat betekent je stooklijn relatief hoog, je gewenste aanvoer temp op 50 a 55 graden zetten, en op max economisch met relatief lage gasprijs. Dan zal je CV eerder mee gaan draaien.
Zet je CV aanvoer niet veel hoger dan 60 graden, de hybride module mengt dit toch terug tot de ingestelde aanvoer temperatuur. Als die menging te heet wordt, zal de WP de CV uit zetten. Dan gaat je ketel pendelen.
Als je huis hiermee comfortabel warm wordt, is het de volgende winter tijd om te gaan fine tunen. Dat doe je door eerst te bepalen wat je doel is (Brink unit warm genoeg om de ruimte te verwarmen), en dan te bepalen hoe je dat wilt bereiken. Lukraak parameters aan passen heeft weinig nut en werkt baan juist averechts. Kleine aanpassingen maken werkt dan beter.
Nothing is a problem once you've debugged the code