Tsja, mooi... Ach. Het is geen nieuwbouw, met all electric mogelijkheden. Dit is wat mogelijk is in de situatie (combi oud voorhuis (1905) en slecht geïsoleerd met oude HT radiatoren, met nieuw achterhuis zeer goed geïsoleerd en vloerverwarming). Met de juiste instellingen draait het stabiel en vloeiend op 19 graden kamertemp in alle ruimtes. Vanaf 3/4 graden buiten zelfs op alleen de WP. Ik vind het eigenlijk wel netjes, voor het verwarmen van ruim 1000m3. Had er minder van verwacht. Energetisch zeker niet optimaal, maar voor de specifieke situatie zit het daar toch dicht tegenaan.johan1950 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:43:
@iin Tekening verduidelijkt alles. Niet mooi maar wel duidelijk
Op je Intergas kan je ook de CV aanvoertemperatuur instellen, dat kan je op elke CV. In een hybride systeem hoeft die niet hoger dan zo'n 5 graden boven de ingestelde gewenste aanvoertemperatuur van de warmtepomp.tcw82 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:45:
[...]
Mijn Intergas en Atag praten alleen maar met een 1 of een 0 met elkaar. De Intergas weet niet naar welke temperatuur hij iets moet sturen achter de energie manager. De ingaande leiding van het vat is "heet". De uitgaande niet.
Je Intergas zal dan op zijn aanvoer (ingangs leiding van de ketel) gaan moduleren.
De 'uitgaande' leiding van je buffervat wordt ook warm zodra de circulatiepomp van je afgiftecircuit gaat draaien. Als die niet draait, warmt de ketel inderdaad alleen de buffer op. Maar in principe zal de warmtepomp die circulatiepomp aansturen.
Als de 'aanvoer' van je afgiftecircuit niet warm wordt, is er toch iets anders aan het handje. Een schema is dan wel handig.
Nothing is a problem once you've debugged the code
Problemen zal het wellicht niet opleveren, hooguit extra slijtage of cavitatie (geluid) van de pomp die het langzaamste draait.johan1950 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:25:
[...]
Ik merk dat mijn vraag niet voor iedereen duidelijk is.
Ik weet echt wel hoe een buffervat parallel of in serie aangesloten wordt en hoe de line-up is.
Ik zie echter dat bijv bij de opstelling van @iin dat er in afwijkking tot een normale opstelling in de perszijde van de WP circulatiepomp een by-pass rond het buffervat is gemaakt met twee afsluiters. Als de bypass afsluiter open staat en de aansluiting naar het buffervat gesloten wordt staat de WP circulatiepomp in serie met de systeem-circulatiepomp.
Levert dit geen problemen op ?
Daarnaast, als een van de twee pompen is ingesteld op constant drukverschil of proportioneel drukverschil (CP of PP op een Alpha2 of 3 pomp) kan deze pomp moeite hebben het juiste instelpunt te vinden om dit drukverschil te realiseren. De pomp verwacht namelijk lagere druk aan de zuigzijde dan aan de pers zijde. Als een tweede pomp aan de zuigzijde de druk verhoogt, zal de eerste pomp mogelijk telkens sneller gaan draaien om toch het drukverschil te realiseren.
Sneller draaien = hogere flow. Hierdoor kan je leidingruis krijgen en het kan mogelijk je bypass openen als de pomp meer flow levert dan je installatie nodig heeft/kan verwerken.
Ik loop met de gedachte om een Atag Energion 50 M Light te bestellen, ik wil deze als toevoeging op mij huidige installatie koppelen.
Huidige Setup:
- ATAG QSolar 38KW 200Liter Zonneboilersysteem.
- Wateraanvoer +/- 45 graden (Radiatoren en Vloerverwarming).
- Vermogen van de Ketel staat op 8kw. (Minimaal 6.6Kw)
- Evohome met een HCC100 voor de vloerverwarming en HR92 als Radiatorknoppen.
Toekomstige setup (Het Idee):
- Extra 200Liter Boilervat (Heb een extra QSolar 200L Vat staan met 3 spiralen die ik wil koppelen)
- Houtkachel met CV Ondersteuning 5KW koppelen (In de wintermaanden gezellig de houtkachel aan, die vervolgens direct het buffervat mee opwarmt, waardoor er buffer is voor CV en Tapwater in rest van huis)
- Uitbreiden met een Atag 5KW warmtepomp, monobloc unit die ik tevens aansluit op het buffervat en hierdoor ook CV en Tapwater ondersteund.
Gedachtegang hierbij is in de Zomer de Zonneboiler, in te Winter de Houtkachel en voor alle tussenliggende momenten de Warmtepomp. De Gas-CV - is dan in alle situaties de naverwarmer.
1e vraag die ik heb is of alles werkt met Evohome in deze situatie (Ik wil ondanks alle ATAG thermostaten simpelweg één systeem om zowel de warmtevraag als de zone's de kunnen bedienen).
Mochten er suggesties zijn over hoe de vaten te koppelen dan hoor ik dat graag
Wat is het kwh verbruik als een OBM50 vol aanstaat. Ik weet dat hij een COP van 5 heeft, maar betekend dat in de praktijk dat hij 1KWh opneemt als hij 5KW levert? En van welke maximale watertemperatuur kan ik dan uitgaan?
Mochten er valkuilen zijn in deze setup... schroom niet deze te melden. Ik zit in de onderzoeksfase en wil dit van de zomer in orde gaan maken.
Huidige Setup:
- Extra 200Liter Boilervat (Heb een extra QSolar 200L Vat staan met 3 spiralen die ik wil koppelen)
- Houtkachel met CV Ondersteuning 5KW koppelen (In de wintermaanden gezellig de houtkachel aan, die vervolgens direct het buffervat mee opwarmt, waardoor er buffer is voor CV en Tapwater in rest van huis)
- Uitbreiden met een Atag 5KW warmtepomp, monobloc unit die ik tevens aansluit op het buffervat en hierdoor ook CV en Tapwater ondersteund.
Gedachtegang hierbij is in de Zomer de Zonneboiler, in te Winter de Houtkachel en voor alle tussenliggende momenten de Warmtepomp. De Gas-CV - is dan in alle situaties de naverwarmer.
1e vraag die ik heb is of alles werkt met Evohome in deze situatie (Ik wil ondanks alle ATAG thermostaten simpelweg één systeem om zowel de warmtevraag als de zone's de kunnen bedienen).
Wat is het kwh verbruik als een OBM50 vol aanstaat. Ik weet dat hij een COP van 5 heeft, maar betekend dat in de praktijk dat hij 1KWh opneemt als hij 5KW levert? En van welke maximale watertemperatuur kan ik dan uitgaan?
Mochten er valkuilen zijn in deze setup... schroom niet deze te melden. Ik zit in de onderzoeksfase en wil dit van de zomer in orde gaan maken.
[ Voor 4% gewijzigd door MnM op 20-03-2025 12:46 ]
Ik zie af en toe pieken >1500 Watt, maar continu max 1000 Watt idd.MnM schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:45:
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Ik haak even aan op je cop vragen, het voelt een beetje of de basis informatie over cop etc. nog wat beter kan. De initiële aanname klopt niet helemaal..MnM schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:45:
Ik loop met de gedachte om een Atag Energion 50 M Light te bestellen, ik wil deze als toevoeging op mij huidige installatie koppelen.
Huidige Setup:
Je neemt 1 unit elektrische energie af en je krijgt er 5 eenheden warmwater voor terug. ( Met cop5).
Waar het nu net mis gaat,is dat je wp nooit 100% duty cycle haalt met buiten temperatuur die wat lager wordt. En dat is nu net wanneer je juist WEL de meeste warmte nodig hebt. De buitenunit onttrekt warmte uit de omgeving en daardoor wordt de radiator kouder en kouder. Dat kan niet eindeloos doorgaan en krijg je om de zoveel tijd een ontdooi cyclus.
De details over de watertemperatuur staan waarschijnlijk in de handleiding van je specifieke model.
1. Mijn versie werkt met evohome, maar voor goed werkend systeem heb ik er een vertragingsrelais tussen gezet. De instelling is dat het systeem volledig war draait en evohome onderbreekt de war. Er zit een jumper in mijn binnenuit, die is eruit en daar zit evohome op. Overigens is atag hier niet het probleem maar het schakelgedrag van evohome.MnM schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:45:
Huidige Setup:
2. Voor mij een belangrijk argument destijds is dat de Odm50 tot een lage temperatuur aan kon blijven staan. Ik heb nu al twee jaar geen gas verbruikt met hybride opstelling voor verwarming. Ik heb hem zo ingesteld dat bij -5 pas de gasketel mag inschakelen. Veel andere wp destijds hielden het al niet vol bij 2/3 graden.
3. Ik kan het niet helemaal meer narekenen, maar volgens mij heb ik 900m3 gas ingeleverd voor 2100kwh stroom
@MnMDashlane schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:40:
[...]
1. Mijn versie werkt met evohome, maar voor goed werkend systeem heb ik er een vertragingsrelais tussen gezet. De instelling is dat het systeem volledig war draait en evohome onderbreekt de war. Er zit een jumper in mijn binnenuit, die is eruit en daar zit evohome op. Overigens is atag hier niet het probleem maar het schakelgedrag van evohome.
2. Voor mij een belangrijk argument destijds is dat de Odm50 tot een lage temperatuur aan kon blijven staan. Ik heb nu al twee jaar geen gas verbruikt met hybride opstelling voor verwarming. Ik heb hem zo ingesteld dat bij -5 pas de gasketel mag inschakelen. Veel andere wp destijds hielden het al niet vol bij 2/3 graden.
3. Ik kan het niet helemaal meer narekenen, maar volgens mij heb ik 900m3 gas ingeleverd voor 2100kwh stroom
Ik had een gas verbruik van ca. 925 kuub (1100 totaal, 175 voor douchen) en heb dat ingeruild voor 1800/1900 kwh electrisch verwarmen, waarbij we van nachtverlaging (met gas) naar constant verwarmen met WP zijn gegaan, met hetzelfde afgifte systeem en dezelfde thermostaat instelling. In die 1800 kwh is het verbruik in de zomer meegenomen voor het koelen. (dat is ca. 130).
Daarmee heb ik dus eigenlijk 900 kuub ingeruild voor 1670 kwh electrische energie.
Dank, ik moet mij inderdaad nog verder inlezen, maar dit waren de eerste vragen die ik had alvorens het überhaupt opportuun was.
Woning is uit 1830, +/- 1200m3 (met dito isolatie, ben ik aan het verbouwen waarbij alle ruimtes weer min of meer naar huidige maatstaven geïsoleerd worden. Geïsoleerde Voorzetwanden, vloerverwarming in de gezamenlijke ruimtes, vloerisolatie, beglazing, relatief overbemeten radiatoren op de slaapkamers, dakisolatie. Vorig jaar een gasverbruik van 2000m3. Ik wil kijken of daar nog wat kan winnen.
Ik ben aan het testen of de aanvoertemperatuur nog lager kan, (richting 40 graden) maar loop er tegenaan dat de CV-ketel minimaal 6.6KW is en tegen zijn max loopt bij die temperatuur, steeds Status code 6 brander uit bij vragende kamerthermostaat. Misschien niet direct een probleem, maar wel iets om te controleren of het allemaal goed gaat.
Woning is uit 1830, +/- 1200m3 (met dito isolatie, ben ik aan het verbouwen waarbij alle ruimtes weer min of meer naar huidige maatstaven geïsoleerd worden. Geïsoleerde Voorzetwanden, vloerverwarming in de gezamenlijke ruimtes, vloerisolatie, beglazing, relatief overbemeten radiatoren op de slaapkamers, dakisolatie. Vorig jaar een gasverbruik van 2000m3. Ik wil kijken of daar nog wat kan winnen.
Ik ben aan het testen of de aanvoertemperatuur nog lager kan, (richting 40 graden) maar loop er tegenaan dat de CV-ketel minimaal 6.6KW is en tegen zijn max loopt bij die temperatuur, steeds Status code 6 brander uit bij vragende kamerthermostaat. Misschien niet direct een probleem, maar wel iets om te controleren of het allemaal goed gaat.
Dan zou ik ook oriënteren op voor een pomploze verdeler te gaan. Dat scheelde bij mij enorm, veel hogere flow en daardoor lagere aanvoertemperatuur.MnM schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:50:
Dank, ik moet mij inderdaad nog verder inlezen, maar dit waren de eerste vragen die ik had alvorens het überhaupt opportuun was.
Ik heb een eigen topic gemaakt, maar omdat ik hier begonnen ben en voor het instellen van de warmtepomp hier ook de meeste kennis zit. Post ik hier het concept schema ook even. Naast uitzoeken hoe dit hydraulisch ingericht moet worden, ben ik met de Energy Manager / Lightbox / Neoz aan het kijken en droog-testen hoe ik dit electronisch in zou kunnen richten.
/f/image/83Blk5X35vwoCtOMaHNM3ugT.png?f=fotoalbum_large)
Voor dit moment laat ik de Houtkachel nog even voor wat het is (Ga ik in het najaar mee verder). Ik heb het schema aangepast naar alleen de WP icm de CV/Zonneboiler (Q-solar).
Ik heb dit getekend op basis van de voorbeelden uit de ATAG handleiding. Ik vraag mij alleen af of er nog een extra circulatiepomp na de open verdeler richting het afgiftesysteem moet. Nu doet de pomp uit de warmtepomp het stuk tot de open verdeler, evenals de pomp uit de CV ter naverwarming op de warmtepomp. Maar er zit geen losse circulatiepomp voor het afgiftecircuit (alleen op de vloerverwarmingverdelers). Idee?! Een circulatiepomp na de open verdeler en pomploze vloerverwarming verdelers??. Of doet de circulatiepomp uit de Warmtepomp dit?
Daarnaast kan de Q-Solar ook op basis van de warmte uit de Zonneboiler de CV ondersteunen, retourwater van de CV wordt dan voorverwarmt doordat deze door een spiraal in de boiler loopt, gas is dan alleen als naverwarming indien de aanvoertemperatuur niet gehaald wordt. Ik ben benieuw wat dat in dit schema voor gevolgen heeft. Aan de andere kant vraag ik mij af of dat in de praktijk veel voor komt, als de boiler door de zon naar 85 graden is verwarmt, heeft de zon heel de dag geschenen, dan is verwarming in de woning minder van toepassing. Dit in tegenstelling tot SWW uit die boiler.
Retour loopt altijd door de warmtepomp, dus ga er vanuit dat deze in een hybride oplossing bij warmtevraag altijd aan staat (en dus circuleert)? Alleen de GAS-CV gebruiken zonder de warmtepomp is in deze situatie niet mogelijk?
Ik heb ook nog een 25L Buffervat bij de set van ATAG gekregen, daar kan ik wellicht ook nog iets mee?
Ik heb dit getekend op basis van de voorbeelden uit de ATAG handleiding. Ik vraag mij alleen af of er nog een extra circulatiepomp na de open verdeler richting het afgiftesysteem moet. Nu doet de pomp uit de warmtepomp het stuk tot de open verdeler, evenals de pomp uit de CV ter naverwarming op de warmtepomp. Maar er zit geen losse circulatiepomp voor het afgiftecircuit (alleen op de vloerverwarmingverdelers). Idee?! Een circulatiepomp na de open verdeler en pomploze vloerverwarming verdelers??. Of doet de circulatiepomp uit de Warmtepomp dit?
Daarnaast kan de Q-Solar ook op basis van de warmte uit de Zonneboiler de CV ondersteunen, retourwater van de CV wordt dan voorverwarmt doordat deze door een spiraal in de boiler loopt, gas is dan alleen als naverwarming indien de aanvoertemperatuur niet gehaald wordt. Ik ben benieuw wat dat in dit schema voor gevolgen heeft. Aan de andere kant vraag ik mij af of dat in de praktijk veel voor komt, als de boiler door de zon naar 85 graden is verwarmt, heeft de zon heel de dag geschenen, dan is verwarming in de woning minder van toepassing. Dit in tegenstelling tot SWW uit die boiler.
Retour loopt altijd door de warmtepomp, dus ga er vanuit dat deze in een hybride oplossing bij warmtevraag altijd aan staat (en dus circuleert)? Alleen de GAS-CV gebruiken zonder de warmtepomp is in deze situatie niet mogelijk?
Ik heb ook nog een 25L Buffervat bij de set van ATAG gekregen, daar kan ik wellicht ook nog iets mee?
/f/image/McHPx6PN6UzIyHeu42757H02.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door MnM op 17-04-2025 15:10 ]
goedemorgen
heb een losse buitenunit aangeschaft . een energion odm 50. de 3630259. nu moet ik oa een binnen unit. heb een valiant cv ketel en een zonneboiler. welke nog een spiraal over heeft. deze wil ik in het systeem opnemen om in de winter het tapwater mee te verwarmen beneden een zonneregeling van honeywell de hce20m. denk zelf aan een wat groter buffervat waar een losse pomp de verdeler voedt. maar welke binnen unit zat ik het beste kunnen kopen. er is daar niet veel info over te vinden. bvd Andre
heb een losse buitenunit aangeschaft . een energion odm 50. de 3630259. nu moet ik oa een binnen unit. heb een valiant cv ketel en een zonneboiler. welke nog een spiraal over heeft. deze wil ik in het systeem opnemen om in de winter het tapwater mee te verwarmen beneden een zonneregeling van honeywell de hce20m. denk zelf aan een wat groter buffervat waar een losse pomp de verdeler voedt. maar welke binnen unit zat ik het beste kunnen kopen. er is daar niet veel info over te vinden. bvd Andre
@hilsmit Ik heb hetzelfde idee gehad om de de warmtepomp te gebruiken de zonneboiler te verwarmen, ik heb zelf een Atag Q-Solar met 200L Boiler. Begreep echter (en heb ook regelmatig teruggelezen) dat de spiralen/wisselaars uit de "oude/bestaande" zonneboilersystemen vaak de klein bemeten zijn om het vat goed te kunnen verwarmen.
Ik heb mijn systeem afgelopen weekend in bedrijf gesteld, ATAG Energion M Hybrid 50 Light. Dit is een bundel waarbij de Lightbox (Met NEOZ en One Zone) als elektronische stuurunit gebruikt wordt (Bundel incl. 25L Buffervat, Wilo Pomp). Hier zit dus geen hydraulische binnenunit bij en moet je zelf iets maken, de ODM50 is altijd hetzelfde. Ik heb geen aparte binnenunit, maar het 25L buffervat hiervoor gebruikt.
De regel elektronica is ook steeds gelijk, het verschil is als volgt:
- ODM 50 Buitenunit
- Q-Solar 38Kw CV-Ketel (op 7kw)
- Lightbox Binnenunit + Neoz + One Zone (Als Gateway voor de Wifi)
- Honeywell Evohome Aan/Uit Zoneregeling sturing middels BDR91T i.c.m. WAR voor optimalisatie aanvoertemperatuur (via Buitenvoeler).
- Honeywell HCC100 voor Vloerverwarming en HR92 voor (overbemeten) Radiatoren
- 25L Parallel Buffervat (Waar de Warmtepomp en de Q-Solar CV/Zonnegascombi op uitkomt)
- Wilo Yonos Pico Circulatiepomp (parallel met de Warmtepomp via de Energy Manager)
- Vloerverwarming i.c.m. Radiatoren, Watertemperatuur 45 graden, alles waterzijdig ingeregeld.
- Woning (in renovatie), 1200M3, 475m2, bouwjaar 1830, deels HR++, redelijk geïsoleerd (alle gerenoveerde ruimtes voorzien van HR++, geïsoleerde voorzetwanden en vloerisolatie).
- Jaarverbruik 2024 = 2000m3 gas.
Ik heb het volgende schema van Atag gebruikt.
/f/image/Jdped2nxi90dDUDiJPoZt2p2.png?f=fotoalbum_large)
Ondertussen lijkt het in de basis allemaal te werken (Komt later nog een 200LBuffer met Hout-CV Kachel bij), het huis wordt warm, maar zal nog wel e.e.a. gefinetuned moeten worden. Daar is het nu alleen het weer niet voor. Ben druk de historie van dit topic aan het doorlezen en aantekeningen aan het maken.
Ik merk dat de CV spiraal door mijn zonneboiler ook warm wordt, normaliter wordt deze door de zonneboiler voor de voorverwarming van het retourwater gebruikt als de boiler warmer is dan de gevraagde aanvoertemperatuur, ter ondersteuning van de CV. Dit kan in het voor/najaar prettig zijn. De zonneboiler warmt dan overdag op en zorgt in de avond als de verwarming nog aan gaat voor de eerste voorverwarming van het cv-water. In de huidige situatie ondersteund deze dus ook de Warmtepomp.Visa-Versa werkt dit wellicht ook als voorverwarming voor het tapwater....
/f/image/N5wEuJVDUKbZY6OpI5W2TF6L.png?f=fotoalbum_large)
Overigens ben ik aan mijn 3e One Zone thermostaat toe.... de 1e zat Ariston software in en deed de Wifi het niet, de 2e werkte prima, tot hij ineens de taal in de war gooide en alle menu items niet meer overeen kwamen met de functies (Bekend probleem, zou een update voor zijn, maar zal ik gemist hebben). Ben nu in afwachting van Atag.
Ik heb mijn systeem afgelopen weekend in bedrijf gesteld, ATAG Energion M Hybrid 50 Light. Dit is een bundel waarbij de Lightbox (Met NEOZ en One Zone) als elektronische stuurunit gebruikt wordt (Bundel incl. 25L Buffervat, Wilo Pomp). Hier zit dus geen hydraulische binnenunit bij en moet je zelf iets maken, de ODM50 is altijd hetzelfde. Ik heb geen aparte binnenunit, maar het 25L buffervat hiervoor gebruikt.
De regel elektronica is ook steeds gelijk, het verschil is als volgt:
- Hybrid Light -> Geen hydraulische binnenunit, alleen losse Lightbox (Energy Manager) + Neoz + One Zone (Dus alleen elektronica binnen)
- Hybrid All -> Universele Hydraulische binnenunit met ingebouwde Energy Manager + Neoz + One Zone
- Hybrid Zone -> Specifiek passende hydraulische binnenunit voor I-Zone ketel met ingebouwde Energy Manager. Waarbij de functies van de Neoz vervangen worden door de bedieningsinterface van de I-Zone ketel.
- ODM 50 Buitenunit
- Q-Solar 38Kw CV-Ketel (op 7kw)
- Lightbox Binnenunit + Neoz + One Zone (Als Gateway voor de Wifi)
- Honeywell Evohome Aan/Uit Zoneregeling sturing middels BDR91T i.c.m. WAR voor optimalisatie aanvoertemperatuur (via Buitenvoeler).
- Honeywell HCC100 voor Vloerverwarming en HR92 voor (overbemeten) Radiatoren
- 25L Parallel Buffervat (Waar de Warmtepomp en de Q-Solar CV/Zonnegascombi op uitkomt)
- Wilo Yonos Pico Circulatiepomp (parallel met de Warmtepomp via de Energy Manager)
- Vloerverwarming i.c.m. Radiatoren, Watertemperatuur 45 graden, alles waterzijdig ingeregeld.
- Woning (in renovatie), 1200M3, 475m2, bouwjaar 1830, deels HR++, redelijk geïsoleerd (alle gerenoveerde ruimtes voorzien van HR++, geïsoleerde voorzetwanden en vloerisolatie).
- Jaarverbruik 2024 = 2000m3 gas.
Ik heb het volgende schema van Atag gebruikt.
/f/image/Jdped2nxi90dDUDiJPoZt2p2.png?f=fotoalbum_large)
Ondertussen lijkt het in de basis allemaal te werken (Komt later nog een 200LBuffer met Hout-CV Kachel bij), het huis wordt warm, maar zal nog wel e.e.a. gefinetuned moeten worden. Daar is het nu alleen het weer niet voor. Ben druk de historie van dit topic aan het doorlezen en aantekeningen aan het maken.
Ik merk dat de CV spiraal door mijn zonneboiler ook warm wordt, normaliter wordt deze door de zonneboiler voor de voorverwarming van het retourwater gebruikt als de boiler warmer is dan de gevraagde aanvoertemperatuur, ter ondersteuning van de CV. Dit kan in het voor/najaar prettig zijn. De zonneboiler warmt dan overdag op en zorgt in de avond als de verwarming nog aan gaat voor de eerste voorverwarming van het cv-water. In de huidige situatie ondersteund deze dus ook de Warmtepomp.Visa-Versa werkt dit wellicht ook als voorverwarming voor het tapwater....
/f/image/N5wEuJVDUKbZY6OpI5W2TF6L.png?f=fotoalbum_large)
Overigens ben ik aan mijn 3e One Zone thermostaat toe.... de 1e zat Ariston software in en deed de Wifi het niet, de 2e werkte prima, tot hij ineens de taal in de war gooide en alle menu items niet meer overeen kwamen met de functies (Bekend probleem, zou een update voor zijn, maar zal ik gemist hebben). Ben nu in afwachting van Atag.
[ Voor 20% gewijzigd door MnM op 23-04-2025 13:56 ]
Welk buffervat heb je ? En zit er na het buffervat, in de leiding die naar je radiatoren gaat, een extra pomp ?tcw82 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:45:
[...]
Mijn Intergas en Atag praten alleen maar met een 1 of een 0 met elkaar. De Intergas weet niet naar welke temperatuur hij iets moet sturen achter de energie manager. De ingaande leiding van het vat is "heet". De uitgaande niet.
50 liter en ja, althans ik denk dat die leiding die halverwege uit het vat komt de leiding is die je bedoeld. Er is overigens maar 1 conventionele radiator in het circuit. Verder een badkamer toilet, gehele zolder en een woonkamer/keuken/gang met vloerverwarming.DaRealRenzel schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:38:
[...]
Welk buffervat heb je ? En zit er na het buffervat, in de leiding die naar je radiatoren gaat, een extra pomp ?
:strip_exif()/f/image/Ps4qgamPT9wnbISqbrpVXVK7.jpg?f=fotoalbum_large)
En kan je eens checken of die pomp wel gaat draaien als je warmtepomp CV warmte gaat leveren ?tcw82 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:24:
[...]
50 liter en ja, althans ik denk dat die leiding die halverwege uit het vat komt de leiding is die je bedoeld. Er is overigens maar 1 conventionele radiator in het circuit. Verder een badkamer toilet, gehele zolder en een woonkamer/keuken/gang met vloerverwarming. [Afbeelding]
Die Wilo pompen willen wel eens vast zitten (bij mij zat de wilo pomp die in de buitenunit zit, af fabriek vast)
Die pomp moet ook op de Energy Manager aangesloten zitten, op de externe pomp uitgang
Als er aan de aanvoerzijde van die pomp geen warm water uit de buffer komt, terwijl er daar aan de andere kant aan de bovenste aansluiting wel warm water in komt, dan zit er ergens een fout in je circuit, wellicht omdat de pomp niet draait.
Dat zal ik doen. Bij eerdere experimenten was de pomp duidelijk aan het draaien, als je de flow schakelaar aanpaste hoorde je de ruis toe/afnemen.DaRealRenzel schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:49:
[...]
En kan je eens checken of die pomp wel gaat draaien als je warmtepomp CV warmte gaat leveren ?
Die Wilo pompen willen wel eens vast zitten (bij mij zat de wilo pomp die in de buitenunit zit, af fabriek vast)
Die pomp moet ook op de Energy Manager aangesloten zitten, op de externe pomp uitgang
Als er aan de aanvoerzijde van die pomp geen warm water uit de buffer komt, terwijl er daar aan de andere kant aan de bovenste aansluiting wel warm water in komt, dan zit er ergens een fout in je circuit, wellicht omdat de pomp niet draait.
En de lokale flowmeters reageren ook.
Maar, laten we niet te gek gaan doen, ik heb uitgerekend dat ik ca. 980 kuub gas voor verwarming heb ingeruild voor 1850 kwh electrische energie op de stekker van de warmtepomp gemeten. Daar zit dus ook al dat standby verbruik, de koeling in de zomer etc. in. Volgens mij is dat best netjes. Als ik de standby en koelen er afhaal wordt het alleen maar beter.
Ik heb even deze middag wat andere dingen te doen, zal vanavond nog eens kijken of ik de andere dingen kan nachecken.
Ik snap. hoe dan ook, als jouw warmtepomp warm water maakt, en dat vervolgens het buffervat in loopt, dan moet er ook warm water uit het buffervat stromen. Dit wordt geforceerd door de circulatiepomp, die als het ware warm water bovenuit het buffervat 'trekt'.tcw82 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:14:
[...]
Dat zal ik doen. Bij eerdere experimenten was de pomp duidelijk aan het draaien, als je de flow schakelaar aanpaste hoorde je de ruis toe/afnemen.
En de lokale flowmeters reageren ook.
Maar, laten we niet te gek gaan doen, ik heb uitgerekend dat ik ca. 980 kuub gas voor verwarming heb ingeruild voor 1850 kwh electrische energie op de stekker van de warmtepomp gemeten. Daar zit dus ook al dat standby verbruik, de koeling in de zomer etc. in. Volgens mij is dat best netjes. Als ik de standby en koelen er afhaal wordt het alleen maar beter.
Ik heb even deze middag wat andere dingen te doen, zal vanavond nog eens kijken of ik de andere dingen kan nachecken.
Als er wel warm water in je buffer stroomt, maar niet meer er uit, vind de circulatie dus plaats via de buffer en da's nie goe....
Ik denk dat ik je snap, het is natuurlijk wel zo dat dit een "passief" buffervat is. Er zit geen naverwarmer in. Als een energie toevoeger (warmtepomp en cv) nooit warmer dan 25 graden water maakt, dan komt dat water in de buffer nooit boven de 25 graden Celsius. De originele opmerking ging er om dat als je dan de cv laat bij springen met 45 graden omdat je daarmee een boost kunt geven aan de vloerverwarming (let wel, 45 uit de ketel is geen 45 de vloer in) als die 45 dan vervolgens door die buffertank loopt, de buffer die dus maar 25 graden is koelt de 45 dus af naar iets tussen 45 en 25 en ben je initieel niet de woning aan het opwarmen maar eerst (langzaam) het buffertankje. Als er dan een by pass zou zijn om de buffer heen, kun je direct gebruik maken van de hogere temperatuur uit de cv. Als de woning dan is bijgetrokken kun het weer over de buffer laten lopen.DaRealRenzel schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:04:
[...]
Ik snap. hoe dan ook, als jouw warmtepomp warm water maakt, en dat vervolgens het buffervat in loopt, dan moet er ook warm water uit het buffervat stromen. Dit wordt geforceerd door de circulatiepomp, die als het ware warm water bovenuit het buffervat 'trekt'.
Als er wel warm water in je buffer stroomt, maar niet meer er uit, vind de circulatie dus plaats via de buffer en da's nie goe....
(Ik merk dat ik nu eigen begin af te vragen of die buffer er wel in moet in mijn setup. )
[ Voor 12% gewijzigd door tcw82 op 07-05-2025 17:12 ]
Zo’n 50 liter buffer is in luttele seconden opgewarmd door een cv ketel.tcw82 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:08:
[...]
Ik denk dat ik je snap, het is natuurlijk wel zo dat dit een "passief" buffervat is. Er zit geen naverwarmer in. Als een energie toevoeger (warmtepomp en cv) nooit warmer dan 25 graden water maakt, dan komt dat water in de buffer nooit boven de 25 graden Celsius. De originele opmerking ging er om dat als je dan de cv laat bij springen met 45 graden omdat je daarmee een boost kunt geven aan de vloerverwarming (let wel, 45 uit de ketel is geen 45 de vloer in) als die 45 dan vervolgens door die buffertank loopt, de buffer die dus maar 25 graden is koelt de 45 dus af naar iets tussen 45 en 25 en ben je initieel niet de woning aan het opwarmen maar eerst (langzaam) het buffertankje. Als er dan een by pass zou zijn om de buffer heen, kun je direct gebruik maken van de hogere temperatuur uit de cv. Als de woning dan is bijgetrokken kun het weer over de buffer laten lopen.
(Ik merk dat ik nu eigen begin af te vragen of die buffer er wel in moet in mijn setup. )
Ik heb ook een parallel buffervat. Binnen tweakers is daar veel om te doen. Dit is in afstemming gegaan met Atag omdat ik een zonesysteem heb.
Ik heb een aanleg thermostaat zitten bij de externe pomp achter het buffervat (in de aanvoer de installatie in). Bij mij gaan zowel de warmtepomp als de Gas-CV links het buffervat in (Parallel) en rechts op de uitgaande kant zit de pomp en de thermostaat. Beide verwarmen dus het Buffervat, vervolgens de externe pomp de rest van de installatie. De uitgaande leiding wordt dezelfde temperatuur als de ingaande leiding van het buffervat, zodra de externe pomp draait (Parallel geschakeld aan de pomp in de buitenunit).tcw82 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:24:
[...]
50 liter en ja, althans ik denk dat die leiding die halverwege uit het vat komt de leiding is die je bedoeld. Er is overigens maar 1 conventionele radiator in het circuit. Verder een badkamer toilet, gehele zolder en een woonkamer/keuken/gang met vloerverwarming. [Afbeelding]
Volgens mij wordt de aanlegthermostaat gebruikt om de watertemperatuur te bepalen (En dus niet de thermostaat in de buitenunit). In de parameter 1.1.8 van de NEOZ kan je dit kiezen, mocht het dan langer dan "30 min" (1.3.3) duren voordat de gevraagde Ta (op basis van de aanlegthermostaat) is bereikt gaat de CV ketel mee aan. In die situatie zou jouw Intergas ook op het juiste moment geschakeld moeten worden.
Ps. voor de Evohome gebruikers, welke schakeltijden hebben jullie ? 1x per uur, 30min aan, 10 min uit? Of iets anders.
Ik heb in mijn Evohome nog steeds het klokschema van toen ik nog alleen een GAS-CV had) dus heel de dag als er iemand thuis is alles op 15graden en vervolgens de keuken vanaf 17:00 op 18 graden, slaapkamer vanaf 21:00 op 18 graden en als ik in de avond naar de woonkamer ga zet ik hem handmatig omhoog. De slimme funcies van Evohome staan aan (eerder beginnen met opwarmen, eerder uit gaan, slim weersafhankelijk etc.). Wat zou hier handig in zijn?
[ Voor 15% gewijzigd door MnM op 07-05-2025 18:13 ]
EVOhome direct op warmtepomp en warmtepomp stuurt de externe pomp aan. Anders onnodig veel verlies op het buffervat omdat de warmtepomp continu aanspringt.MnM schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:08:
[...]
Ik heb een aanleg thermostaat zitten bij de externe pomp achter het buffervat (in de aanvoer de installatie in). Bij mij gaan zowel de warmtepomp als de Gas-CV links het buffervat in (Parallel) en rechts op de uitgaande kant zit de pomp en de thermostaat. Beide verwarmen dus het Buffervat, vervolgens de externe pomp de rest van de installatie. De uitgaande leiding wordt dezelfde temperatuur als de ingaande leiding van het buffervat, zodra de externe pomp draait (Parallel geschakeld aan de pomp in de buitenunit).
Volgens mij wordt de aanlegthermostaat gebruikt om de watertemperatuur te bepalen (En dus niet de thermostaat in de buitenunit). In de parameter 1.1.8 van de NEOZ kan je dit kiezen, mocht het dan langer dan "30 min" (1.3.3) duren voordat de gevraagde Ta (op basis van de aanlegthermostaat) is bereikt gaat de CV ketel mee aan. In die situatie zou jouw Intergas ook op het juiste moment geschakeld moeten worden.
Ps. voor de Evohome gebruikers, welke schakeltijden hebben jullie ? 1x per uur, 30min aan, 10 min uit? Of iets anders.
Ik heb in mijn Evohome nog steeds het klokschema van toen ik nog alleen een GAS-CV had) dus heel de dag als er iemand thuis is alles op 15graden en vervolgens de keuken vanaf 17:00 op 18 graden, slaapkamer vanaf 21:00 op 18 graden en als ik in de avond naar de woonkamer ga zet ik hem handmatig omhoog. De slimme funcies van Evohome staan aan (eerder beginnen met opwarmen, eerder uit gaan, slim weersafhankelijk etc.). Wat zou hier handig in zijn?
Schakeltijden is 1 maar per uur, minimale aan tijd 30 minuten en minimaal uit tijd 10 minuten. Ik heb er zelfs nog een vertragingsrelais tussen gezet omdat ik merkte dat evohome alsnog regelmatig afschakelde binnen een uur.
Ook temperatuur continu. Veel comfortabeler en zuiniger in mijn huis.
Als jouw installatie is ingeregeld primair om aan de vloerverwarming water van 25 a 30 graden te leveren, dan komt uit je buffervat inderdaad nooit warmer water dan 30 graden. Dus ook je radiatoren krijgen dan nooit warmer water.tcw82 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:08:
[...]
Ik denk dat ik je snap, het is natuurlijk wel zo dat dit een "passief" buffervat is. Er zit geen naverwarmer in. Als een energie toevoeger (warmtepomp en cv) nooit warmer dan 25 graden water maakt, dan komt dat water in de buffer nooit boven de 25 graden Celsius. De originele opmerking ging er om dat als je dan de cv laat bij springen met 45 graden omdat je daarmee een boost kunt geven aan de vloerverwarming (let wel, 45 uit de ketel is geen 45 de vloer in) als die 45 dan vervolgens door die buffertank loopt, de buffer die dus maar 25 graden is koelt de 45 dus af naar iets tussen 45 en 25 en ben je initieel niet de woning aan het opwarmen maar eerst (langzaam) het buffertankje. Als er dan een by pass zou zijn om de buffer heen, kun je direct gebruik maken van de hogere temperatuur uit de cv. Als de woning dan is bijgetrokken kun het weer over de buffer laten lopen.
Je hebt een Hybrid All als ik het goed heb. Je aanvoer vanaf de WP komt dan rechtsonder de open verdeler van de All module in, en gaat er linksonder weer uit. Als het nodig is springt je CV ketel bij, via de aansluitingen rechtsboven (retour ketel) en linksboven (aanvoer ketel)
Vanuit de verdeler, linksonder dus, gaat het water naar je buffervat, bij jou linksboven. En dan via rechtsboven het buffervat uit, en door naar het afgiftecircuit. Als dat een niet gemengd vloerverwarming circuit is (dus geen mengverdeler met eigen pomp) maar passief meedraait op de hoofd pomp naast het buffervat, dan wil je daar inderdaad geen warmer water in dan zo rond de 30 graden.
Maar dan kan je dus niet meer je radiator warmer krijgen.
Het een is dan een gevolg van het ander.
Stuur me anders een dm, dan babbelen we offline verder
Even een paar updates van mijn zijde, die wellicht ook handig zijn voor de overige forum lezers.
Ik heb een ODM80T(R32), Hybrid Zone IDM, een i36ECZ Ketel (met flowcontrol, dus van na juni 22) en een One Zone. Geen NEOZ, want instellingen kan ik via de interface van de CV Ketel aanpassen. Dat kan als alle componenten 'perfect' op elkaar zijn afgestemd (bij een R410 WP de juiste Zone IDM en een i-series of p-series zonder flow control, of bij een R32 WP de juiste Zone IDM en een i-servies of p-servies mét flow control).
Omdat ik met verschillende ruimtes zit, een relatief groot pand heb en de One Zone in de woonkamer hangt, waren diverse ruimtes in de winter wat aand e frisse kant. Maar zonder de One Zone uit te schakelen en volledig weersaafhankelijk te stoken, kreeg ik de Energy Manager niet zover om ook voor een kamer met warmtevraag te gaan stoken, zonder ook de rest warm te maken. Dus op zoek naar een soort van zone systeem (zonder het circuit zelf in zones te hoeven ombouwen).
Nou heb ik ook HomeAssistant, dus slimme TRV's met een mogelijkheid de EM te porren was de oplossing. Liefst niet op aan/uit (via Input 1 of 2), maar op OpenTherm want dat praat de EM ook, zelfs op een eigen aansluting.
Uiteindelijk diverse TRV's getest, en uitgekomen bij Tado X. Vanwege Matter support, oplaadbare accu's en een (in verhouding) mooie kleine knop.
Tado's schakel-unit is dan een bedrade of draadloze thermostaat, en die praat zowel aan/uit als OpenTherm. De vorige (v3+) versie zelfs BridgeNet, maar helaas de X versie (nog) niet. BridgeNet is ATAG BUS.
De bedrade variant aangesloten op de OpenTherm connector, OpenTherm module (1.20.3) op Aanwezig gezet, en ik krijg er netjes een 'Zone' bij. Ook in de ATAG App. Met parameters 5.x.x kan je die dan instellen qua stooklijn enz, net zoals je parameters 4.x.x gebruikt voor je enkele zone. Je kan zelfs compleet anders opwekken, bijvoorbeeld HT in je 1e zone (zodat de woonkamer lekker snel warm is) en LT in de 2e zone.
Nu nog de TRV's zodanig inregelen dat de TRV's in de woonkamer gelijk lopen met het programma voor de woonkamer op de One Zone, zodat wanneer de Tado's in een andere ruimte, via de OpenTherm module warmte vragen, dat ze dan niet mee lopen.
Mijn belangrijkste punt was wel of er tegelijkertijd een BUS en een OpenTherm regelaar aangesloten kon worden, en dat kan dus.
Daarnaast, als je een tweede regelaar (of 3e regelaar, of 4e regelaar) aansluit, krijg je er ook een corresponderende zone bij in je app. Voor elke zone ook een menu optie in de Neoz/ketelinterface (4.x.x. voor zone 1, 5.x.x voor zone 2, 6.x.x voor zone 3 enz)
Ik heb een ODM80T(R32), Hybrid Zone IDM, een i36ECZ Ketel (met flowcontrol, dus van na juni 22) en een One Zone. Geen NEOZ, want instellingen kan ik via de interface van de CV Ketel aanpassen. Dat kan als alle componenten 'perfect' op elkaar zijn afgestemd (bij een R410 WP de juiste Zone IDM en een i-series of p-series zonder flow control, of bij een R32 WP de juiste Zone IDM en een i-servies of p-servies mét flow control).
Omdat ik met verschillende ruimtes zit, een relatief groot pand heb en de One Zone in de woonkamer hangt, waren diverse ruimtes in de winter wat aand e frisse kant. Maar zonder de One Zone uit te schakelen en volledig weersaafhankelijk te stoken, kreeg ik de Energy Manager niet zover om ook voor een kamer met warmtevraag te gaan stoken, zonder ook de rest warm te maken. Dus op zoek naar een soort van zone systeem (zonder het circuit zelf in zones te hoeven ombouwen).
Nou heb ik ook HomeAssistant, dus slimme TRV's met een mogelijkheid de EM te porren was de oplossing. Liefst niet op aan/uit (via Input 1 of 2), maar op OpenTherm want dat praat de EM ook, zelfs op een eigen aansluting.
Uiteindelijk diverse TRV's getest, en uitgekomen bij Tado X. Vanwege Matter support, oplaadbare accu's en een (in verhouding) mooie kleine knop.
Tado's schakel-unit is dan een bedrade of draadloze thermostaat, en die praat zowel aan/uit als OpenTherm. De vorige (v3+) versie zelfs BridgeNet, maar helaas de X versie (nog) niet. BridgeNet is ATAG BUS.
De bedrade variant aangesloten op de OpenTherm connector, OpenTherm module (1.20.3) op Aanwezig gezet, en ik krijg er netjes een 'Zone' bij. Ook in de ATAG App. Met parameters 5.x.x kan je die dan instellen qua stooklijn enz, net zoals je parameters 4.x.x gebruikt voor je enkele zone. Je kan zelfs compleet anders opwekken, bijvoorbeeld HT in je 1e zone (zodat de woonkamer lekker snel warm is) en LT in de 2e zone.
Nu nog de TRV's zodanig inregelen dat de TRV's in de woonkamer gelijk lopen met het programma voor de woonkamer op de One Zone, zodat wanneer de Tado's in een andere ruimte, via de OpenTherm module warmte vragen, dat ze dan niet mee lopen.
Mijn belangrijkste punt was wel of er tegelijkertijd een BUS en een OpenTherm regelaar aangesloten kon worden, en dat kan dus.
Daarnaast, als je een tweede regelaar (of 3e regelaar, of 4e regelaar) aansluit, krijg je er ook een corresponderende zone bij in je app. Voor elke zone ook een menu optie in de Neoz/ketelinterface (4.x.x. voor zone 1, 5.x.x voor zone 2, 6.x.x voor zone 3 enz)
Tweede probeersel was op basis van deze post https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80342952 ook eens te kijken wat ik allemaal met ATAG BUS kan, mede omdat de HA Ariston integratie uitslutiend via de ATAG/Ariston Cloud verloopt. En als je die te snel gaat pollen, wordt je afgesloten. Voro sommige dingen si 1x per 15 minuten een waarde bijwerken niet echt handig, en ook komen waarschuwingen of fouten dan gemiddeld 7 minuten te laat.
Heb dus ook zo'n adapter aangeschaft, aangesloten, en kan al een hoop parameters uitlezen. Is nog wel veel werk, omdat ik op de auag bus ook een CV ketel heb zitten, en die levert toch weer andere data dan wat @hesselonline al had opgebouwd. Moet er dus nog wat aan fröbelen. Ik hou het hier wel op de hoogte als ik een bijgewerkte config heb gemaakt (ooit).
Heb dus ook zo'n adapter aangeschaft, aangesloten, en kan al een hoop parameters uitlezen. Is nog wel veel werk, omdat ik op de auag bus ook een CV ketel heb zitten, en die levert toch weer andere data dan wat @hesselonline al had opgebouwd. Moet er dus nog wat aan fröbelen. Ik hou het hier wel op de hoogte als ik een bijgewerkte config heb gemaakt (ooit).
Last but not least. Onlangs tot twee keer toe een 9E5 storingscode. Heeft iets te maken met de druksensor in het koelmiddelcircuit, naar blijkt.
Via de installateur er achter gekomen dat dit op R32 pompen opgelost wordt middels een software (firmware) update. Echter, die kan niet OTA zoals bij de One Zone, en kan ook niet doro de installateur ge-update worden. Hier komt dus een ATAG mannetje voor langs.
An sich geen probleem, maar daarmee komt wel een andere vraag om de hoek kijken. Wat als je warmtepomp die foutmelding niet geeft, is dan die firmware update niet toch ook noodzakelijk cq. gewenst. Zowel de buitenunit als de binnenunit en de ketel draaien allemaal eigen controllers met eigen software. Nou is het in deze wel een kwestie 'if it works don't try to fix it', maar wat als een van de drie componenten stuk gaat ten gevolge van een niet opgemerkte fout van een sensor of ander probleem, die door een software update had kunnen worden voorkomen ? Zelfs de dealer kan niet nagaan of er voor een apparaat nieuwe software is, of er bekende problemen zijn opgelost of anderszins. En ATAG levert geen rechtstreeks support aan de eindgebruiker, alles gaat via de dealer.
Wat nou dus als over een jaar of twee er een mechanisch defect aan de warmtepomp of CV Ketel is, dan weet ik dus niet of dit een bekend probleem is geweest, wat door een software update voorkomen had kunnen worden.
Ik ga in elk geval aan die ATAG monteur vragen of alle software van alle componenten (ODM, IDM en Ketel) ge-update kunnen worden naar de recentste versie, en ik heb me ook voorgenomen dat als er zich daadwerkelijk een mechanisch defect of probleem voordoet, waarvan 'men' vindt dat het niet onder garantie valt, dat ik dan wel de positie ga innemen dat ATAG moet gaan aantonen dat dit niet aan een softwarefout ligt die met een update voorkomen had kunnen worden. Sinds ergens arpil 2022 is er namelijk ook een wet die fabrikanten verplicht om 'digitale' producten te updaten, zie ook nieuws: Nederlandse verkopers zijn vanaf 27 april verplicht software-updates ...
Specifiek:
18.4. Bij een zaak met digitale elementen zorgt de verkoper ervoor dat de updates, waaronder
beveiligingsupdates, die nodig zijn om te bewerkstelligen dat de afgeleverde zaak aan de overeenkomst beantwoordt, aan de koper worden gemeld en geleverd gedurende de periode die de koper redelijkerwijs kan verwachten, gezien de aard en het doel van de zaak en de digitale elementen, en rekening houdend met de omstandigheden en de aard van de overeenkomst als de koop voorziet in levering van de
digitale inhoud of digitale dienst
Via de installateur er achter gekomen dat dit op R32 pompen opgelost wordt middels een software (firmware) update. Echter, die kan niet OTA zoals bij de One Zone, en kan ook niet doro de installateur ge-update worden. Hier komt dus een ATAG mannetje voor langs.
An sich geen probleem, maar daarmee komt wel een andere vraag om de hoek kijken. Wat als je warmtepomp die foutmelding niet geeft, is dan die firmware update niet toch ook noodzakelijk cq. gewenst. Zowel de buitenunit als de binnenunit en de ketel draaien allemaal eigen controllers met eigen software. Nou is het in deze wel een kwestie 'if it works don't try to fix it', maar wat als een van de drie componenten stuk gaat ten gevolge van een niet opgemerkte fout van een sensor of ander probleem, die door een software update had kunnen worden voorkomen ? Zelfs de dealer kan niet nagaan of er voor een apparaat nieuwe software is, of er bekende problemen zijn opgelost of anderszins. En ATAG levert geen rechtstreeks support aan de eindgebruiker, alles gaat via de dealer.
Wat nou dus als over een jaar of twee er een mechanisch defect aan de warmtepomp of CV Ketel is, dan weet ik dus niet of dit een bekend probleem is geweest, wat door een software update voorkomen had kunnen worden.
Ik ga in elk geval aan die ATAG monteur vragen of alle software van alle componenten (ODM, IDM en Ketel) ge-update kunnen worden naar de recentste versie, en ik heb me ook voorgenomen dat als er zich daadwerkelijk een mechanisch defect of probleem voordoet, waarvan 'men' vindt dat het niet onder garantie valt, dat ik dan wel de positie ga innemen dat ATAG moet gaan aantonen dat dit niet aan een softwarefout ligt die met een update voorkomen had kunnen worden. Sinds ergens arpil 2022 is er namelijk ook een wet die fabrikanten verplicht om 'digitale' producten te updaten, zie ook nieuws: Nederlandse verkopers zijn vanaf 27 april verplicht software-updates ...
Specifiek:
18.4. Bij een zaak met digitale elementen zorgt de verkoper ervoor dat de updates, waaronder
beveiligingsupdates, die nodig zijn om te bewerkstelligen dat de afgeleverde zaak aan de overeenkomst beantwoordt, aan de koper worden gemeld en geleverd gedurende de periode die de koper redelijkerwijs kan verwachten, gezien de aard en het doel van de zaak en de digitale elementen, en rekening houdend met de omstandigheden en de aard van de overeenkomst als de koop voorziet in levering van de
digitale inhoud of digitale dienst
Op zich is het wel interessant om de software versies eens te vergelijken. Mijn set is nu een maand oud, ODM50 Hybrid Light, met de volgende software versies:
- ODM50 : 31.33.00
- NEOZ: 00.17.00
- Energy Manager: 22.39.06
- One Zone: 142.125.74b / 01.00.49
- ODM50 : 31.33.00
- NEOZ: 00.17.00
- Energy Manager: 22.39.06
- One Zone: 142.125.74b / 01.00.49
Ik heb de afgelopen week 2x een fout 931 gehad. Maar kan buiten Fout Omvormer, niet meer vinden.
Wat zou dit kunnen zijn? Beide momenten was ik niet thuis, maar kan dat op basis van de binnentemperatuur toen de pomp gestart is, ik weet dus ook niet of na het "opgelost" zijn alles goed werkte....
Wat zou dit kunnen zijn? Beide momenten was ik niet thuis, maar kan dat op basis van de binnentemperatuur toen de pomp gestart is, ik weet dus ook niet of na het "opgelost" zijn alles goed werkte....
:strip_exif()/f/image/vHlz9Gvoub0LFU2s9JSCf0Ba.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door MnM op 19-05-2025 12:44 ]
Fijn dat het is opgelost, ik zou bijna willen zeggen sorry dat er niet hebben gereageert...MnM schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:10:
Alles een keer uit/aan gezet en is niet meer voorgekomen...

Waarschijnlijk was het eerste advies ook ... uit en aan...
Hopelijk was het een los bitje en is de zaak nu weer happy.
Ik wil gaan testen met Koelen, nu moet ik hiervoor mijn Evohome opnieuw instellen en krijg ik de vraag of Evohome moet omschakelen tussen verwarmen en koelen. Ik verwacht dat hiermee een 2e BDR91T aangestuurd moet worden en dat lightbox een signaal moet krijgen waarbij het koelen gestart wordt?
Zie ik dat goed, heeft iemand hier ervaring mee?
Ja klopt, ik weet niet zeker of het perse een T model moet zijn of dat de regulier bdr ook kan. Als je hem de eerste keer aanzet moet je alleen goed opletten of die omschakelt. Daarna werkt het als een zonnetje.MnM schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:03:
Ik wil gaan testen met Koelen, nu moet ik hiervoor mijn Evohome opnieuw instellen en krijg ik de vraag of Evohome moet omschakelen tussen verwarmen en koelen. Ik verwacht dat hiermee een 2e BDR91T aangestuurd moet worden en dat lightbox een signaal moet krijgen waarbij het koelen gestart wordt?
[ Voor 17% gewijzigd door Dashlane op 20-06-2025 20:56 ]
Oke tnx!, dus ik heb een 2e BDR91 (T) nodig om het koelen aan te sturen vanaf de Evohome? Bij verwarmen schakelt hij dan de 1e BDR die nu al gebruikt wordt, en in het geval van Koelen de andere. Waar sluit ik deze dan op aan? Welke terminals/aansluiting op de Lightbox?
--update--
Het lijkt erop dat ik 1x een BDR91T nodig heb om de Warmtepomp in te schakelen (de huidige die nu ook gebruikt wordt) en een tweede die de warmtepomp schakelt tussen verwarmen en koelen. Honeywell schrijft 2x een BDR91T voor.
Morgen eens kijken of het met een BDR91A ook kan, die heb ik nog liggen, vraag blijft hoe ik dit op de NEOZ instellen en waar deze 2e BDR op aangesloten moet worden om de Koelstand te activeren....
--update2--
Mogelijk deze 2e BDR91 aansluiten op AUX-Input 1/2 met parameter " 2 = Warmen / Koelen met externe
vraag" en vervolgens kan Aux-Output 0 met paramater " 4 = Koelen Actief" gebruikt worden om iets te schakelen zodra het koelen actief is. (Ik wil de aanvoer/retoer van de CV naar het buffervat dmv 2 twee-weg-kleppen afsluiten bij Koeling. Omdat bij het gebruik van de zonneboiler deze een klein beetje warm worden).
--update--
Het lijkt erop dat ik 1x een BDR91T nodig heb om de Warmtepomp in te schakelen (de huidige die nu ook gebruikt wordt) en een tweede die de warmtepomp schakelt tussen verwarmen en koelen. Honeywell schrijft 2x een BDR91T voor.
Morgen eens kijken of het met een BDR91A ook kan, die heb ik nog liggen, vraag blijft hoe ik dit op de NEOZ instellen en waar deze 2e BDR op aangesloten moet worden om de Koelstand te activeren....
--update2--
Mogelijk deze 2e BDR91 aansluiten op AUX-Input 1/2 met parameter " 2 = Warmen / Koelen met externe
vraag" en vervolgens kan Aux-Output 0 met paramater " 4 = Koelen Actief" gebruikt worden om iets te schakelen zodra het koelen actief is. (Ik wil de aanvoer/retoer van de CV naar het buffervat dmv 2 twee-weg-kleppen afsluiten bij Koeling. Omdat bij het gebruik van de zonneboiler deze een klein beetje warm worden).
[ Voor 68% gewijzigd door MnM op 20-06-2025 23:45 ]
Gelukt, Extra BDR91T in omschakelmodus geprogrammeerd en op Aux1 Input (Parameter 2) geplaatst en het werkt. Ter info, ik kreeg de BDR91A niet gekoppeld, dus lijkt erop dat een T-versie noodzakelijk is.