Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Stoja
Ik heb vandaag gewoon de knop "fire place on" ingedrukt.

Dan gaat de warmte pomp opstarten en in mijn geval 460 w verbruiken. Wat dit verder precies doet zal ik je later laten weten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDMGNQXd_dduMrnGZ-1E-squCbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wTxb9P4aQhIkdX3ASFLYpQsi.jpg?f=fotoalbum_large

Edit, inmiddels staat het ding op 1600 watt te pompen.
Watertemperatuur setpoint is de gehele tijd al 33 graden. (Mag hoger volgens mijn gekozen instellingen)

Inmiddels weer wat later. De unit draait nu 1850 watt constant en is dus ook gewoon voluit gaan draaien. Setpoint blijft 33 graden.

[ Voor 68% gewijzigd door tcw82 op 05-02-2025 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-05 19:33
Interessante info, dit is de bedoeling dat de WP aan blijft om als de zon weer weg is en de ruimte temperatuur weer zakt. Een “ warme” start dus. ik ga het ook doen zodra de ruimte temp door zon bereikt is.
Wordt vast vervolgd, maar eerst weer wat zon….

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vraag me af of dit werkt zoals bedacht. Als je een zone klep hebt dan kan ik me voorstellen dat je de andere ruimtes enigszins op temperatuur kunt houden (eigenlijk dus verwarmen, 1800watt volle bak is niet bepaald een hoeveelheid energie die in balans lijkt met de behoefte).
Maar, zoals hier, gaat de zaak in de woonkamer aan de wandel. (De temperatuur stijgt nog verder dan door de zon al ontstond).
Nu is de "timer" afgelopen en is de woonkamer 1 graad warmer dan de instelling. Die ene graad gaat nu zorgen voor een afkoeling van het systeem en moet alles straks weer op gekrikt worden.

Al met al leuk even testen, maar zie niet direct een zinnige toepassing in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbeurs
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:19
911: TE sensor fout

Iemand idee wat deze fout kan zijn afgelopen nacht 10x? Kom de fout in de handleiding niet tegen. Pomp lijkt het nog wel gewoon te doen, moet contact opnemen met klantenservice. Heb een Hybrid 40 all monoblock.

[ Voor 21% gewijzigd door lbeurs op 06-02-2025 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09 00:28
Stoja schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:00:
Even een update.. watertemp nu op max 45, retour op 25. Buiten is het dan 4-5 graden. Doordat de zon schijnt ( heel fijn!) gaat het syteem uit om 11 uur en zo rond 17 uur weer aan omdat de ruimte afkoelt tot 0,2 graden onder de ingestelde temperatuur op de atag one. Daarna duurt het toch een paar uur voordat de ruimtetemperatuur weer bereikt wordt… is er een instelling dat je handmatig de atag one kunt overbruggen om de WP op een laag vermogen kunt laten werken zodat er warmwater in het systeem blijft stromen (vloer) zodat de ruimte sneller weer op temperatuur komt? actueel : de WP gebruikt nu 500 watt sinds 17.00 uur. Staat niet in de speciale modus. Weet iemand dit?
Probleem is dat ATAG doet voorkomen dat de One Zone een heel slimme thermostaat is, met inschakeloptimalisatie, die zelf kan bepalen wanneer het systeem moet gaan opwarmen om op het ingestelde tijdstip de ingestelde temperatuur te hebben enz. Maar zo slim is die helemaal niet. Feitelijk stookt de installatie altijd op een stooklijn, eventueel getriggerd door een kamerthermostaat. Dus als bij jou om 16.50 het 0,2 graden lager is dan gewenst, schakelt de thermostaat de WP in. Die gaat dan op basis van de stooklijn water warm maken. Maar omdat nagenoeg al het water in je systeem is afgekoeld naar kamertemperatuur, duurt het dus betrekkelijk lang voordat je installatie echt begint op te warmen.
Feitelijk zou hier ook je CV ketel een beetje bij moeten springen, om het systeem water even een extra duw te geven, maar helaas werkt het Atag systeem zo niet.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
lbeurs schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:20:
911: TE sensor fout

Iemand idee wat deze fout kan zijn afgelopen nacht 10x? Kom de fout in de handleiding niet tegen. Pomp lijkt het nog wel gewoon te doen, moet contact opnemen met klantenservice. Heb een Hybrid 40 all monoblock.
911 TE Sensor is de temperatuursensor in de verdamper van de buitenunit.

Melden bij je installateur en gevalletje garantie laten oplossen. Kan een defecte NTC zijn, of een fout in de electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
vanquishsdiv schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:52:
[...]

Ik bedoelde een combinatie. ATAG CV + hybride warmtepomp

In mijn geval is de situatie als volgt:

Atag CV - expansievat op de daarvoor bestemde speciale aansluiting..

Hybride warmtepomp (zonder ingebouwd expansievat heeft dus geen expansievat op de zuigzijde). Maar de Atag CV zit in het traject NA de warmtepomp. Dus in feite zit het expansievat nu op de aanvoer van de warmtepomp.

Is dat niet slecht?
Nee das prima. Water verwarmen leidt tot volumevergroting, wat in je systeem tot drukverhoging leidt. Je expansievat compenseert dat door dit extra volume op te vangen met een luchtkamer onder druk.
Zolang er maar ergens in je systeem op een 'bereikbare plaats' een expansievat zit is dat verder prima. Liefst op een plek waarbij de druk in het gehele systeem redelijk constant blijft.
De expansievat aansluiting onder de CV Ketels zit technisch ook in de retourleiding. Haal de kap er maar af dan zie je dat deze leiding in de aanvoer van de circulatiepomp van de ketel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Stoja schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:18:
Bedankt voor de adviezen, ik ga eerst naar eens retour op 35 zetten en de haard functie gebruiken. Is mij niet helemaal duidelijk wat die functie doet… ( ligt aan mij) heb gezocht maar kan er eigenlijk geen duidelijke omschrijving van vinden. Reageert de installatie dan niet meer op de ingestelde ruimtetemperatuur? Maar op welke instelling dan wel? Korte uitleg zou fijn zijn. Overigens wisselt het weer en veranderen zon en buitentemperaturen per dag nogal. Vandaag geen zon en wat hogere nacht en buiten temperatuur.
Bij alleen CV was het geen probleem, door het hoge vermogen vd ketel was de ruimte zo weer op temperatuur.
Door de haard functie aan te zetten zeg je eigenlijk tegen de Energy Manager: let maar niet op de ruimtetemperatuur van de One Zones, want in die ruimte staat een andere warmtebron. Ga maar stoken op de stooklijn en regelen op de retourtemperatuur.
Daarmee worden de overige ruimten warm van de WP, terwijl de ruimte van de One Zone niet meer mee telt.
Je moet dan wel die andere ruimten zelfstandig de temperatuur kunnen regelen (thermostaat ventielen) en in je One Zone ruimte ook het afgiftesysteem kunnen blokkeren. Uiteindelijk als alles op temperatuur is, loopt je circulatie via je bypass en/of je buffer een heel klein rondje, dus de DeltaT over de warmtewisselaar in de WP wordt te klein en de WP schakelt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
Het blijft dus lastig lees ik. Zou dus mooi zijn als er een “knopje ga maar op 500 W draaien warmtepomp” op zou zitten.. maar dat is niet zo. De zoninstraling is vooral in de deze maand lastig, in februari staat de zon weer wat hoger en bereikt minder de woonkamer ( veranda). Ik ga me er wel mee redden, we hebben ook nog, als het te koud is, een IR paneel in de zithoek aan het plafond( weinig invloed op de ruimte temperatuur, wel op het lichaam)
Dank voor jullie hulp en info
Jasto

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat knopje kun je er makkelijk op maken. Schakelaartje, 2 draadjes op zone2 ingang en een lage weersafhankelijke stooklijn op zone2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DanTm schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:53:
Dat knopje kun je er makkelijk op maken. Schakelaartje, 2 draadjes op zone2 ingang en een lage weersafhankelijke stooklijn op zone2.
En dan een esp dingetje naar je HA dingetje en dan kan je het vanaf de bank doen. (Als je handig bent 😂)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tcw82 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:23:
[...]

En dan een esp dingetje naar je HA dingetje en dan kan je het vanaf de bank doen. (Als je handig bent 😂)
2 lange draden kan ook😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DanTm schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:32:
[...]

2 lange draden kan ook😀
Ik ga kijken hoe lang die onopgemerkt blijven _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-09 13:21
DaRealRenzel schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 00:13:
[...]

Nee das prima. Water verwarmen leidt tot volumevergroting, wat in je systeem tot drukverhoging leidt. Je expansievat compenseert dat door dit extra volume op te vangen met een luchtkamer onder druk.
Zolang er maar ergens in je systeem op een 'bereikbare plaats' een expansievat zit is dat verder prima. Liefst op een plek waarbij de druk in het gehele systeem redelijk constant blijft.
De expansievat aansluiting onder de CV Ketels zit technisch ook in de retourleiding. Haal de kap er maar af dan zie je dat deze leiding in de aanvoer van de circulatiepomp van de ketel zit.
Ja, het expansievat zit op de retourleiding van de CV. Maar in de aanvoer van de pomp van de warmtepomp.

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
vanquishsdiv schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:12:
[...]

Ja, het expansievat zit op de retourleiding van de CV. Maar in de aanvoer van de pomp van de warmtepomp.
Gaat bij jou de warme kant van de warmtepomp de retour van je CV ketel in ?
Of gaat dat een open verdeler in ?

Een expansievat zou eigenlijk niet aan de pers zijde van een pomp moeten zitten, maar aan de zuig zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Stoja schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:09:
Het blijft dus lastig lees ik. Zou dus mooi zijn als er een “knopje ga maar op 500 W draaien warmtepomp” op zou zitten.. maar dat is niet zo. De zoninstraling is vooral in de deze maand lastig, in februari staat de zon weer wat hoger en bereikt minder de woonkamer ( veranda). Ik ga me er wel mee redden, we hebben ook nog, als het te koud is, een IR paneel in de zithoek aan het plafond( weinig invloed op de ruimte temperatuur, wel op het lichaam)
Dank voor jullie hulp en info
Jasto
Dat wil ik dus met ebusd op HA gaan realiseren. Niet die domme thermostaat die op relatief constante parameters de warmtevraag gaat regelen, maar een slimme aansturing die het meest optimale stook programma kiest op basis van alle parameters, historische graaddagen en zo voort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
DaRealRenzel schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:34:
[...]

Gaat bij jou de warme kant van de warmtepomp de retour van je CV ketel in ?
Of gaat dat een open verdeler in ?

Een expansievat zou eigenlijk niet aan de pers zijde van een pomp moeten zitten, maar aan de zuig zijde.
De warme kant gaat richting een 'tweesprong' en kan dus de CV-ketel in. Het expansievat zit aan de perszijde van de warmtepomp maar aan de zuigzijde van CV-ketel.

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
vanquishsdiv schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 02:44:
[...]

De warme kant gaat richting een 'tweesprong' en kan dus de CV-ketel in. Het expansievat zit aan de perszijde van de warmtepomp maar aan de zuigzijde van CV-ketel.
Heb je geen open verdeler ?

Misschien een schemaatje van je installatie ?

Elke hybride opstelling werkt in principe altijd met een open verdeler.

https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/hybride-warmtepomp/

https://warmtepomp-weetje...er_warmtepomp_ketel_A.png

Open-verdeler
U ziet in bovenstaande voorbeelden steeds een ‘Open verdeler’ getekend, ook wel een ‘Evenwichtsfles’ genoemd.
Waarom doen we dit?
In het afgifte systeem kan een wisseling/ wijzing van de flow voorkomen doordat groepen dicht kunnen lopen. Daarnaast hebben we te maken met de flow (liters per seconde) van de circulatiepomp in de CV-ketel en de circulatie pomp van de warmtepomp (liters per seconde). Vaak wordt de ketel pomp gestuurd door de ketel en die van de warmtepomp door de warmtepompregeling. De circulatiepompen weten dus eigenlijk niet van elkaar wat ze aan het doen zijn. Om te voorkomen dat deze elkaar te veel gaan beïnvloeden plaatsen we een open verdeler. In de openverdeler kan warmte worden overgedragen van het ene circuit naar het ander circuit en beïnvloeden beide flows elkaar nauwelijks. Dit wordt ook wel hydraulische scheiding genoemd.

Kan het ook zonder deze ‘Evenwichtsfles’?
Ja, het kan ook zonder openverdeler functioneren, maar daarbij is een goede elektronische regelaar en sensoren noodzakelijk. Een dergelijke regelaar stuurt alle pompen elektronisch aan met een toerenregeling. Op die manier kan in alle circuits naar de juiste temperaturen en flows ( denk aan delta T) worden gestuurd.

• vanquishsdiv
DaRealRenzel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:57:
[...]

Heb je geen open verdeler ?

Misschien een schemaatje van je installatie ?
https://tweakers.net/i/pF...aQsWegYq.jpg?f=user_large

• DaRealRenzel
Naja, ik ben geen installateur, en ook niet van Quatt, maar deze opstelling is wel erg opportuun. Is je installatie volledig waterzijdig ingeregeld ? Heb je overal hetzelfde afgiftesysteem (overal radiatoren/vloerverwarming/Jaga's) ? Ik denk dat je hier toch wel wat problemen mee gaat krijgen, hoe weet de CV ketel nou of er bijgestookt moet gaan worden, alleen op basis van aan/uit van die controller unit ? En als de flow van de CV Pomp hoger is dan de flow van je warmtepomp, dan duwt de CV pomp dus flink tegen de zuig kant vand e pomp van de warmtepomp.
Ik heb hier wel bedenkingen over. Wellicht erg makkelijk te installeren (alleen een T stuk ergens tussen) maar ik vraag me af of dit systeem een paar jaar blijft werken. Modulerende pompen vinden het niet leuk als op de aanvoerkant druk komt te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan1950
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-03 23:27
Als je de WP netjes vlgs de regels geinstalleerd hebt kun je best een beetje rommelen met je installatie.
Door diverse verbouwingen heb ik in mijn huis diverse ruimtes met gewone radiatoren (sommige met ventilatoren) vloerverwarming in de keuken en en in het "leefgedeelte" Jaga's met eigenbouw ventilatoren.
Ik heb overal thermostaatkranen gemonteerd

Het huis ( verbouwd boerderijtje) heb ik redelijk geisoleerd maar is 20 m lang en 8 m breed waardoor ik een aanzienlijk afkoelend oppervlak heb.
In aanloop naar een WP heb ik gewoon de thermostaat van de CV ketel stap voor stap naar beneden gezet.
Als streeftemperatuur hield ik 21 °C in het leefgedeelte aan.

Toen ik had vastgesteld dat bij een buitentemp. van 5 - 7 °C een aanvoertemperatuur van 29 °C voldoende was om het huis op een comfortabele temperatuur te houden was de aanschaf van een WP snel besloten.
Mijn ATAG ENERGION ODM 80 T is helemaal vlgs de installieinstructie van ATAG geinstalleerd.
Ondertussen zijn er twee infrarood-panelen bij gekomen die in bedrijf komen bij voldoende zonnestroom, in de woonkamer een 5 kW pelletkachel en een inverter van de thuisaccu die redelijk veel warmte opwekt.

De WP draait nu al twee winters op WAR. In deze koude periode is de aanvoertemp. 33 --35 °C en de DeltaT is 1 - 1,5 °C.
De radiator thermostaten heb ik zo ingeregeld dat de temperatuur in het "leefgedeelte" tijdens het stoken van de pelletkachel bij de huidige buitentemperatuur max. 23,5 °C wordt.
De IR panelen worden gestuurd door mijn domotica.

Met het instellen van de stooklijn ben ik twee maanden zoet geweest. Misschien wel lang, maar wel de moeite waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanquishsdiv
DaRealRenzel schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:17:
[...]

Naja, ik ben geen installateur, en ook niet van Quatt, maar deze opstelling is wel erg opportuun. Is je installatie volledig waterzijdig ingeregeld ? Heb je overal hetzelfde afgiftesysteem (overal radiatoren/vloerverwarming/Jaga's) ? Ik denk dat je hier toch wel wat problemen mee gaat krijgen, hoe weet de CV ketel nou of er bijgestookt moet gaan worden, alleen op basis van aan/uit van die controller unit ? En als de flow van de CV Pomp hoger is dan de flow van je warmtepomp, dan duwt de CV pomp dus flink tegen de zuig kant vand e pomp van de warmtepomp.
Ik heb hier wel bedenkingen over. Wellicht erg makkelijk te installeren (alleen een T stuk ergens tussen) maar ik vraag me af of dit systeem een paar jaar blijft werken. Modulerende pompen vinden het niet leuk als op de aanvoerkant druk komt te staan.
Zo is het bij elke Quatt-installatie. Ik heb alleen radiatoren. Alles werkt prima. Flowmeter is stabiel 800l/h als de CV meewerkt is de flow 900l/h. Ik monitor alles in HomeAssistant. De CiC van Quatt stuurt de CV-ketel aan via de opentherm-aansluiting.

Maar het is geen Quatt-topic. Dus ik laat het hierbij dank voor je hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door vanquishsdiv op 14-02-2025 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mup80
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-06 10:11
Ik weet niet zeker of ik in dit topic goed zit, maar ik heb een ATAG Energion ODM50 (icm atag cv ketel en vloerverwarming) en wat mij opvalt is dat als ik in stille modus draai, de doeltemperatuur bij koude nachten niet wordt behaald. Het is dan s ochtends 18.1 ipv 19. De installateur geeft aan:
De stille modus zorgt inderdaad voor de helft van het vermogen van de warmtepomp installatie dus deze kan er ook voor zorgen dat de temperatuur niet bereikt wordt in de ochtend.

De ketel springt nooit bij. Zou dat ook niet moeten als de doeltemperaruur niet wordt gehaald?
Ik zou graag de proef op de som nemen en de prijs van electra hoger zetten zodat gas wel gebruikt moet worden, maar waar kan ik dit instellen in de app?

Bij de instelling van de stille modus staat dat de compressorfunctie wordt verlaagd gedurende een zelf in te stellen periode. Alleen waar vind ik die setting om het zelf in te stellen?

Al vast hartelijk dank voor de reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
Zelfde opstelling als hierboven:
Ook hier haalt de WP de ruimtetemperatuur niet in stille modus bij -6 buiten vannacht. Het duurt ook erg lang voordat de ruimte temperatuur weer wordt gehaald ( verschil is 0,6 graden)
De ketel springt alleen bij bij als er een defrost is. T-aanvoer 45 retour 25.
Wat instelling vragen:
Wat betekent “ ruimte-invloed” op de Atag One Zone en wat veranderd er als je de instelling aanpast.?
Parallelle verschuiving staat op 0, wat gebeurt er als je die + of - aanpast?
Wat is “ offset aanvoer” en wat is een juiste waarde?
Benieuwd naar het antwoord op de vraag van Mup80

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mup80 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:09:

De ketel springt nooit bij. Zou dat ook niet moeten als de doeltemperaruur niet wordt gehaald?
Ik zou graag de proef op de som nemen en de prijs van electra hoger zetten zodat gas wel gebruikt moet worden, maar waar kan ik dit instellen in de app?

Bij de instelling van de stille modus staat dat de compressorfunctie wordt verlaagd gedurende een zelf in te stellen periode. Alleen waar vind ik die setting om het zelf in te stellen?
beide zijn niet in de app in te stellen, maar via de display van control unit (nuos, of je cv ketel).

ik heb zelf de ketel ook nog nooit zelfstandig zien aanspringen (behalve na een defrost op basis van de comfort instelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stoja schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:29:
De ketel springt alleen bij bij als er een defrost is. T-aanvoer 45 retour 25.
Zijn dat gemeten temperaturen? of de min/max instellingen?
Wat betekent “ ruimte-invloed” op de Atag One Zone en wat veranderd er als je de instelling aanpast.?
Draai je op ruimtetemperatuur (dan doet die instelling niets), of weersafhankelijk (op buitentemperatuur). In dat laatste geval gebruikt de termostaat de het verschil tussen de kamer temperatuur en gewenste temperatuur om de berekende weersafhankelijke water temperatuur te compenseren.
Bv als je op basis van de buitentemperatuur water van 30 graden maakt, maar je kamer temperatuur is 1 graad onder setpunt, dan kan hij er 32 graden van maken (afhankelijk van de instelilng van de ruimte invloed).
Parallelle verschuiving staat op 0, wat gebeurt er als je die + of - aanpast?
Wat is “ offset aanvoer” en wat is een juiste waarde?
Benieuwd naar het antwoord op de vraag van Mup80
Volgens mij is parallele verschuiving hetzelfde als offset aanvoer.
Je kunt hiermee de aanvoer temperatuur verhogen of verlagen.
Verder is er geen juiste waarde, een weersafhankelijke regeling is altijd individueel voor je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
Dank. Altijd fijn om een reacttie te krijgen met een helder antwoord 😀 De T aanvoer/retour zijn de ingestelde waarden op de Atag One. We regelen op ruimtetemperatuur. ( advies installateur) we hebben een vloerverdeler met eigen pomp en vloerverwarming is als bijverwarming gelegd. Kan ik dan wel weersafhankelijk regelen en is dat “ beter”
Begrijp ik dat de offset temperatuur wat hoger instellen helpt om wat sneller de ruimtetemp te halen omdat de aanvoer temp wordt verhoogd? Of werkt dat alleen bij weersafhankelijk regelen?
Ik heb in de Atag One de instelling op vloer/radiatoren staan. Je kunt ook radiatoren/ vloer instellen. Zou dat nog verschil in snelheid van opwarmen kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stoja schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:12:
Dank. Altijd fijn om een reacttie te krijgen met een helder antwoord 😀 De T aanvoer/retour zijn de ingestelde waarden op de Atag One. We regelen op ruimtetemperatuur. ( advies installateur) we hebben een vloerverdeler met eigen pomp en vloerverwarming is als bijverwarming gelegd. Kan ik dan wel weersafhankelijk regelen en is dat “ beter”
Begrijp ik dat de offset temperatuur wat hoger instellen helpt om wat sneller de ruimtetemp te halen omdat de aanvoer temp wordt verhoogd? Of werkt dat alleen bij weersafhankelijk regelen?
Ik heb in de Atag One de instelling op vloer/radiatoren staan. Je kunt ook radiatoren/ vloer instellen. Zou dat nog verschil in snelheid van opwarmen kunnen maken?
snel gaat meestal niet samen met een warmtepomp en/of vloerverwarming.
Een warmtepomp heeft beperkt vermogen ten opzichte van een gasketel. En vloerverwarming duurt (meestal) lang om qua temperatuur te veranderen.
Het advies is dan ook meestal om een vaste temperatuur te houden.
En ja, dat is 3x 'meestal' :) je individuele situatie kan anders zijn.

Ik zou zeg, experimenteer met wat instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Stoja en @Mup80 De unit zal niet ontploffen als je de waarde omhoog of omlaag bijstelt. Wel is het handig om een (Excel)lijstje bij te houden met wat je wanneer doet. En je verbruik bij houden op een platform als mindergas.nl. dan kun je wat inzicht krijgen in de resultaten. Helaas is ook hier het devies... Langzaam. Als je vandaag je stooklijn plus 10 zet, en morgen min 10, zul je daar niets van terugzien in de verbruiksgegevens. Een week op instelling x en een week op y is al meer waardevol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mup80
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-06 10:11
Het is dus wel normaal dat de warmtepomp geen hulp van de ketel vraagt als hijzelf de doeltemp (in mijn geval 19 gr) niet kan halen omdat hij in stille modus staat?
Ik vind dat een lastig te begrijpen theorie. In eerste instantie zou ik verwachten dat een constante gevraagde doeltemp (ik verander die zelf nooit) prio heeft en met stille modus zo stil mogelijk. Als hij dit niet alleen kan zou ik wat ketel inzet verwachten. Ik heb dus sowieso twijfels of de installatie wel op gas kan draaien. Ik ga eens op zoek naar de instellingen om de prijs van gas (alsof) lager te zetten als die van electra. Dan moet hij wel anders is er iets mis met het 'hybride' systeem. Tot op heden heb ik nog nooit gezien dat er ook maar enig gas verbruik zichtbaar is naast douchen (ook deels ivm warmtepompboiler) en koken. Gemiddeld zon 15m3 per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mup80 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:07:
Het is dus wel normaal dat de warmtepomp geen hulp van de ketel vraagt als hijzelf de doeltemp (in mijn geval 19 gr) niet kan halen omdat hij in stille modus staat?
Ik vind dat een lastig te begrijpen theorie. In eerste instantie zou ik verwachten dat een constante gevraagde doeltemp (ik verander die zelf nooit) prio heeft en met stille modus zo stil mogelijk. Als hij dit niet alleen kan zou ik wat ketel inzet verwachten. Ik heb dus sowieso twijfels of de installatie wel op gas kan draaien. Ik ga eens op zoek naar de instellingen om de prijs van gas (alsof) lager te zetten als die van electra. Dan moet hij wel anders is er iets mis met het 'hybride' systeem. Tot op heden heb ik nog nooit gezien dat er ook maar enig gas verbruik zichtbaar is naast douchen (ook deels ivm warmtepompboiler) en koken. Gemiddeld zon 15m3 per maand
Weet je zeker dat hij niet op "alleen wp" staat ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
@Stoja Ik denk dat je nu eerst moet bepalen hoe je wil gaan regelen, ruimtetemperatuur of WAR ???
Je haalt nu regelmatig begrippen door elkaar waardoor je verwarring steeds groter wordt.

Je geeft aan dat je ook vloerverwarming hebt. Dit is een traag systeem wat door het lagere vermogen van je WP alleen maar trager wordt. Hierdoor werkt een regeling via een ruimte thermostaat heel traag.

Als je overgaat op WAR kun je de vloerverwarming als basisverwarming instellen en indien nodig de radiatoren via hun thermostaat afluiters als bij verwarming.
Je krijgt dan een systeen wat altijd op temperatuur blijft waardoor je temperatuur geen grote schommelingen meer heeft.

Voor je WP betekent dit dat je gemiddelde watertemperatuur lager wordt wat je COP ten goede komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tim_b
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-09 12:39
Misschien dat dit wat duidelijkheid geeft over bepaalde instellingen.

DeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moU4yW4BjdKQElXUxXmlYeAMT3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OeTucL868uzhufHKpw8I0WfH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iViQ_fhQkt_QDDNnPNLrAmvKq0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I61si1eWGBUF3P9Sh8RICqEM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tim_b schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 05:57:
Misschien dat dit wat duidelijkheid geeft over bepaalde instellingen.

De[Afbeelding]

[Afbeelding]
Iemand zat met zijn neus in de boter _/-\o_ _/-\o_
Heb je geen copietje gekregen van die slide set? zou een mooie toevoeging aan de openingspost kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mup80 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:07:
of het normaal is weet ik niet.... ik zou verwachten dat hij wel gas bij stookt, maar bij mij doet hij dat ook niet.
Als je de gas prijs aanpast moet je wel zorgen dat je de WP op kosten laat sturen, en niet op eco.
Overigens gaat hij dan niet hybride werken, want zodra gas goedkoper is dan elektriciteit zal hij volledig over gaan op gas.
Hybride zie ik hem alleen werken na een defrost (afhankelijk van de comfort instelling, hoge comfort is elke defrost.. lagere comfort om de x defrosts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelK
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:24
@Mup80 Heb je bij Energy Manager Logica stand Max.duurzaam ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
@johan. Helder wat je zegt. Ik vindt het ook best lastig. Als ik overga op WAR (alleen de instelling in de Atag One aanpassen) moet ik dan nog meer instellingen aanpassen tov hoe het nu is ingesteld bij ruimtetemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stoja schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:45:
@johan. Helder wat je zegt. Ik vindt het ook best lastig. Als ik overga op WAR (alleen de instelling in de Atag One aanpassen) moet ik dan nog meer instellingen aanpassen tov hoe het nu is ingesteld bij ruimtetemperatuur?
Weersafhankelijk is niet perse beter.
Ik zou eerst eens kijken welk probleem je probeert op te lossen, als er geen probleem is zou ik ea lekker zo laten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoja
Het “probleem” is dat door zonnestraling ( zeker in voor en najaar) de kamer ( zuid) om 12 uur warmer is dan de ingestelde temperatuur ( 20 gr) het systeem gaat dan uit. De keuken ( noord) blijft dan te koud (19 gr) .
Rond 17.00 komt de ruimtetemp weer onder setpoint en gaat de WP weer aan. De ruimtetemp zakt na tot ca. 19,4-5 gr. Dan duurt het lang voordat de ingestelde temperatuur weer wordt bereikt. Het systeem staat op 20 gr, geen nachtverlaging en stille modus tussen 11 en 8 uur. Ik zou graag een wat constantere temperatuur hebben zonder te veel last te hebben van opwarming door de zon.
Zou WAR daar iets aan kunnen verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stoja schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:59:
Het “probleem” is dat door zonnestraling ( zeker in voor en najaar) de kamer ( zuid) om 12 uur warmer is dan de ingestelde temperatuur ( 20 gr) het systeem gaat dan uit. De keuken ( noord) blijft dan te koud (19 gr) .
Rond 17.00 komt de ruimtetemp weer onder setpoint en gaat de WP weer aan. De ruimtetemp zakt na tot ca. 19,4-5 gr. Dan duurt het lang voordat de ingestelde temperatuur weer wordt bereikt. Het systeem staat op 20 gr, geen nachtverlaging en stille modus tussen 11 en 8 uur. Ik zou graag een wat constantere temperatuur hebben zonder te veel last te hebben van opwarming door de zon.
Zou WAR daar iets aan kunnen verbeteren?
in dat geval is WAR een optie, echter zul je dan wel de warmtevraag moeten forceren anders gaat de WP alsnog uit als de temperatuur 0.3 graden boven setpoint is.
Als je wat terug leest in dit topic zie je wel voorbeelden hoe dat kan (geforceerde warmtevraag, haardmodus, zone2 misbruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
Dat ziet er dan zo uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLmEB1-bnTmVOY7mc91UvH9Zj6E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OktNrwqH3E5syWuRuKGvEkrC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
Dank allemaal. Ik ga een paar dingen uitproberen om te zien of we het wat constanter kunnen krijgen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb dit ook, het stoort ons niet, maar we merken wel dat het in huis "afkoelt" (is niet zo, maar het voelt wel zo omdat je dus van zeg.. 21,5 naar 19,5 zakt.)
Een van de oplossingen is een schakelingetje maken op een bepaalde ingang, daarmee kan je dan een 2e zonde maken die kan je dan een hele lage stooklijn meegeven.
Dat tiep ik allemaal zo even tussen neus en lippen door, ik heb hetzelf nooit gedaan. Het is wel iets dat ik zou willen en als ik het ooit heb uitgevoerd, ga ik het zeker hier delen. Tot die tijd... kan je de open haard knop gebruiken, dan gaat de WP gewoon vol gas aan en wordt het zeker niet kouder in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoja
@tcw82 Ik blijf dit forum volgen dus mocht je het hebben gemaakt ben ik benieuwd naar je ervaringen👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tcw82 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:23:
[...]

Ik heb dit ook, het stoort ons niet, maar we merken wel dat het in huis "afkoelt" (is niet zo, maar het voelt wel zo omdat je dus van zeg.. 21,5 naar 19,5 zakt.)
Een van de oplossingen is een schakelingetje maken op een bepaalde ingang, daarmee kan je dan een 2e zonde maken die kan je dan een hele lage stooklijn meegeven.
Dat tiep ik allemaal zo even tussen neus en lippen door, ik heb hetzelf nooit gedaan. Het is wel iets dat ik zou willen en als ik het ooit heb uitgevoerd, ga ik het zeker hier delen. Tot die tijd... kan je de open haard knop gebruiken, dan gaat de WP gewoon vol gas aan en wordt het zeker niet kouder in huis.
dat is hoe ik het nu doe, stuur zone 2 aan met een iets lagere stooklijn.
Die zone staat permanent aan als de temperatuur buiten onder de 7 graden komt (dat is voor mijn huis de temperatuur dat de WP permanent aan kan, bij hogere temperaturen gaat hij pendelen), en daarboven als een losse draadloze thermostaat op een kamer die niet in de zon ligt aangaat.

je kunt ook zelf een schakelaartje aan de zone2 ingang aansluiten en die met de hand aan zetten (of 2 draadjes aan elkaar knopen ;) ).
Of een zone systeem zoals Tado erop aansluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door DanTm op 19-02-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DanTm schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:30:
[...]

dat is hoe ik het nu doe, stuur zone 2 aan met een iets lagere stooklijn.
Die zone staat permanent aan als de temperatuur buiten onder de 7 graden komt (dat is voor mijn huis de temperatuur dat de WP permanent aan kan, bij hogere temperaturen gaat hij pendelen), en daarboven als een losse draadloze thermostaat op een kamer die niet in de zon ligt aangaat.

je kunt ook zelf een schakelaartje aan de zone2 ingang aansluiten en die met de hand aan zetten (of 2 draadjes aan elkaar knopen ;) ).
Of een zone systeem zoals Tado erop aansluiten.
Heb je toevallig een plaatje of een aansluitschema bij de hand(dit voelt als een deja vu vraag... 🤔).
Dan neem ik dat op in de openingspost met de uitleg hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
DanTm schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:06:
[...]

in dat geval is WAR een optie, echter zul je dan wel de warmtevraag moeten forceren anders gaat de WP alsnog uit als de temperatuur 0.3 graden boven setpoint is.
Waarom moet je een warmtevraag forceren ?
Ik draai 100 % WAR en mijn WP houdt de aanvoertemperatuur op de stooklijn. Als ik in de kamer de pelletkachel aan steek gaat na verloop van tijd de thermostaatkraan van de JAGA dicht maar blijft mijn verwarmingscircuit op de stooklijn temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iin
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-09 17:30

iin

johan1950 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:18:
[...]

Ik draai 100 % WAR en mijn WP houdt de aanvoertemperatuur op de stooklijn. Als ik in de kamer de pelletkachel aan steek gaat na verloop van tijd de thermostaatkraan van de JAGA dicht maar blijft mijn verwarmingscircuit op de stooklijn temperatuur.
Is alleen nodig als je ook de thermostaat als binnensensor laat meetellen in de berekening van Ta. Die geeft namelijk het 'uit'-signaal bij +0,3. Als je die niet mee laat nemen in berekening Ta (bijv bij 100% war), dan hoeft dat inderdaad niet. Maar in veel huizen is een meting van de binnentemperatuur wel wenselijk. En in theorie gebruik je dan niet teveel energie, omdat de WP minder energie levert zodra hij binnen meet dat er minder nodig is. Maar dat effect kun je in principe ook op gemeten delta T bereiken (lagere delta betekent terugschakelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

ik vermoed dat je een opstelling zonder thermostaat draait, geen idee hoe dat werkt.
Maar als je de One Zone thermostaat gebruikt dan gaat hij uit bij +0.3 (bij mij tenminste).

Overigens vraag ik mij af als je puur WAR draait of je WP dan niet vreselijk gaat pendelen in het voor/na seizoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan1950
DanTm schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:38:
[...]

ik vermoed dat je een opstelling zonder thermostaat draait, geen idee hoe dat werkt.
Maar als je de One Zone thermostaat gebruikt dan gaat hij uit bij +0.3 (bij mij tenminste).

Overigens vraag ik mij af als je puur WAR draait of je WP dan niet vreselijk gaat pendelen in het voor/na seizoen?
Mijn WP draait zonder kamerthermostaat en dat geeft comfort in het hele huis.
Hij pendelt inderdaad in het voor en najaar, maar hij blijft binnen de grenzen ( max 3x per uur met een inschakelduur van min. 15 min.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
johan1950 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:42:
[...]

Mijn WP draait zonder kamerthermostaat en dat geeft comfort in het hele huis.
Hij pendelt inderdaad in het voor en najaar, maar hij blijft binnen de grenzen ( max 3x per uur met een inschakelduur van min. 15 min.)
voor de mensen met een thermostaat, je kunt dit ook eenvoudig bereiken door in de menu's de geforceerde warmtevraag aan te zetten, dan heb je effectief dezelfde situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Niet iedereen heeft die mogelijkheid.
Ik heb geen radiatoren bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetgerink
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-08 21:25
Ik werk ook met geforceerde vraag en in de middag ook veel zon naar binnen.
alleen radiatoren.
Wel Parallel verschuiving 4.2.3 op 8 staan
Vandaag met dit mooie voorjaars weer op 5 gezet.
Een tip ga niet teveel veranderen in een keer daar betrap ik mij ook wel is op is het een paar dagen van slag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxAilMsKal_CwuoINTFWzu_iAeA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HDEK1D4o2hx0P2AO0cw4lg18.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXBoM6vkwIgnxUvPnM78C598gFY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zuZyV6c01gEfL8FuS7kamsmr.png?f=fotoalbum_large

Nu het buiten warmer wordt (nu 12 gr) gaat de WP ineens dit patroon vertonen…. Nog niet eerder gezien. Geen instellingen veranderd. Normaal gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stoja schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:19:
[Afbeelding]

Nu het buiten warmer wordt (nu 12 gr) gaat de WP ineens dit patroon vertonen…. Nog niet eerder gezien. Geen instellingen veranderd. Normaal gedrag?
Ik heb het niet bij de hand, maar wat is je water aanvoer temp instelling?
Als die wat te hoog staat nu, kan het water zijn temperatuur niet kwijt tijdens de "ronde" door je verwarming en slaat de wp af.
Ik zie dat de pieken richting de 500w gaan, de unit zou best 250 oid constant moeten kunnen pruttelen, alleen dat kan niet als de water temp te hoog staat ingesteld voor de situatie.

Ik heb het op 22 graden als minimale aanvoer staan. Dit was gisteren . Lange tijd uit met de zon op het raam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRLxwlSQC9gZJOyrFyAoqREUS6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hI9JRQuCsqcTx4sgV8pzskip.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
Aanvoer staat ( nog) op 45 retour 25. Was nodig in de
“ koude “ periode om het op 20 gr binnen te houden. Vandaag geen zon instraling.
Verlagen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NU6Lss26Ev3zDjV8GmQiAj7Mubc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7aTkPLk9GJOFmfJBPRooEPVt.png?f=fotoalbum_large
Dit is vandaag tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-09 21:51
Vraag ligt onder het minimale vermogen. Ik kan overigens niet aansturen op retour. Wat ik wel doe is weersafhankelijk temperatuur. Dus als het warmer wordt buiten, dan zakt de aanvoer temperatuur.

Als je echt een delta van 20 hebt ingesteld, wat echt heel inefficiënt is. Dan bereikt die dat natuurlijk een luttele seconden.

[ Voor 11% gewijzigd door Dashlane op 24-02-2025 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iin

iin

Stoja schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:47:
Aanvoer staat ( nog) op 45 retour 25. Was nodig in de
“ koude “ periode om het op 20 gr binnen te houden. Vandaag geen zon instraling.
Verlagen dus?
Zou ik niet doen, stooklijn verhogen (stapje 0,1). Hij berekent de aanvoer nu te hoog, maar bij kou wel juist. Dan moet bij hogere buitentemperatuur temperatuur de ta dus omlaag. Dat betekent een steilere stooklijn (niet om eind hoger, maar om begin lager te krijgen). Grote kans dat je de parallelle verschuiving daardoor ook (iets) moet aanpassen. Uiteindelijk heb je de juiste combi gevonden en is tussentijdse bijstelling niet meer nodig.

Bedoel je min (25) en max (45) of echt aanvoer en retour?

[ Voor 3% gewijzigd door iin op 24-02-2025 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
Hoe “ verhoog” ik de stook lijn een beetje ( atag one zone of neoz?)
En het aanpassen van de parallelle verschuiving ( staat op 0 gr) naar plus of min?
Instelling atag zone: 45 gr aanvoer max. 25 gr retour min. Zelflerende stooklijn aan, correctie ruimtetemperatuur -0,7 gr.
Het is nu 20,2 graden in de kamer. Het is 10 gr buiten. Dit zijn fotos van de atag one zone URL="https://tweakers.net/i/XaD3YBi2UKEAqAIKXUsI0J5_Y0o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YPlOqQODFR07RjFN3TOS7GHf.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLG5I7UYHob1NxRfeb2PLSypbPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPlOqQODFR07RjFN3TOS7GHf.jpg?f=fotoalbum_large[/URL]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYRSODjTxZaLQvkt-Z8l8_xFIBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mqaFKqFsDNlqqmo5caLJCrT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iin schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:24:
[...]

Zou ik niet doen, stooklijn verhogen (stapje 0,1). Hij berekent de aanvoer nu te hoog, maar bij kou wel juist. Dan moet bij hogere buitentemperatuur temperatuur de ta dus omlaag. Dat betekent een steilere stooklijn (niet om eind hoger, maar om begin lager te krijgen). Grote kans dat je de parallelle verschuiving daardoor ook (iets) moet aanpassen. Uiteindelijk heb je de juiste combi gevonden en is tussentijdse bijstelling niet meer nodig.

Bedoel je min (25) en max (45) of echt aanvoer en retour?
Dat staat er niet bij. Als ik die 22 verhoog (bij mij is het dus 22-45 en heet temperatuur min en temperatuur max) gaat hij hoger draaien om warmwater te maken. Dit alles op de kamer thermostaat in te stellen.

Toen het koud was en er koude klachten kwamen je. Ik het een tijdje op minimaal 30 gezet, dat hielp, maar gaf heel snel aan uit gedrag. (Was natuurlijk iets heel lang, heel koud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iin

iin

tcw82 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 23:37:
[...]

Dat staat er niet bij. Als ik die 22 verhoog (bij mij is het dus 22-45 en heet temperatuur min en temperatuur max) gaat hij hoger draaien om warmwater te maken. Dit alles op de kamer thermostaat in te stellen.

Toen het koud was en er koude klachten kwamen je. Ik het een tijdje op minimaal 30 gezet, dat hielp, maar gaf heel snel aan uit gedrag. (Was natuurlijk iets heel lang, heel koud)
De min is de minimale temp die je nodig hebt bij stabiel war gedrag. Dus als hij terugschakelt bij warmer weer, betekent deze min tot welke min temp hij terugschakelt. Die min moet je niet aanpassen bij onvoldoende vermogen bij kou, maar gaat over de 'onderkant' van je stooklijn (buiten warmer = lagere ta).

Aftasten wat de juiste min is, met dit weer.

Dat je deze moest verhogen voor comfort betekent dat hij meer vermogen nodig heeft bij kou (karakteristiek huis). Dat vraagt eerder om een steilere stooklijn, dan om een hogere min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iin

iin

Stoja schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:01:
Hoe “ verhoog” ik de stook lijn een beetje ( atag one zone of neoz?)
En het aanpassen van de parallelle verschuiving ( staat op 0 gr) naar plus of min?
Instelling atag zone: 45 gr aanvoer max. 25 gr retour min. Zelflerende stooklijn aan, correctie ruimtetemperatuur -0,7 gr.
Het is nu 20,2 graden in de kamer. Het is 10 gr buiten.
Verhogen (steiler maken) kan op de neoz.

Of, in hoeverre en welke kant op een verschuiving moet worden ingesteld (parallelle verhoging of verlaging van de gehele lijn, zie grafiekjes in de handleiding voor het principe) merk je vanzelf, na aanpassen stooklijn. Als hij overschiet: omlaag, of temp niet haalt: omhoog.

Die correctie betekent dat de thermostaat een andere temp moet weergeven (en gebruiken in berekeningen?) dan hij feitelijk meet. Heb je dat geijkt met een andere thermometer? Bij mij klopt hij precies (stookseizoen gecheckt met dubbele thermostaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
@iin Ik heb 2 Netatmo sensoren. 1 in de zithoek (7 mtr vd de thermostaat) en1 ergens anders in de woonkamer. (50 m2) die geven een verschil aan met de Atag Zone van ongeveer 0,5-0,7 gr “kouder”, vandaar de correctie. Met correctie klopt het met elkaar zeker in koude perioden. Ik heb ondertussen de tmax aanvoer op 40 gezet. Is het verstandig om de stooklijn zelflerend te zetten of juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iin

iin

Stoja schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:09:
@iin Ik heb 2 Netatmo sensoren. 1 in de zithoek (7 mtr vd de thermostaat) en1 ergens anders in de woonkamer. (50 m2) die geven een verschil aan met de Atag Zone van ongeveer 0,5-0,7 gr “kouder”, vandaar de correctie. Met correctie klopt het met elkaar zeker in koude perioden. Ik heb ondertussen de tmax aanvoer op 40 gezet. Is het verstandig om de stooklijn zelflerend te zetten of juist niet?
Aha. Met die sensoren ben ik niet bekend. :)

'Zelflerend': welke instelling is dat?
Ik heb daar zelf niet zoveel mee, tenzij hij alle sensoren daarbij meeneemt (ook binnentemperatuur bijv). Ik draai war, maar mijn ervaring is dat ik hem niet alleen op de buitentemperatuur moet laten regelen. Bij mij is voor efficiënt draaien naar een doeltemp (set) een 'mix' (verhouding) noodzakelijk van buitentemp én gemeten binnentemperatuur. Daarom proportionaliteit thermostaat dus wat hoger. Als hij dat allemaal meeneemt bij het leren, dan zou hij deze instellingen eigenlijk ook moeten kunnen aanpassen, of overrulen. Dat wil ik niet, want leren gaat erg traag bij een WP. En hij zou juist moeten leren inspelen op (relatief) snelle veranderingen. Ik stuur dus liever op instelling icm metingen buiten én binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
@iin In de Atag Zone is zelflerend een keuzeinstelling. In de neoz is dat 4.7.5 Ben de handleiding nogmaals aan het lezen. Bij ons staat het temperatuurbereik op hoog ingesteld (vloer als bijverwarming, 2 radiatoren en 2 jaga convectorputten bij de glasgevels HR ++.
Gevraagde ruimtetemp. 20 gr) moet het temperatuur bereik ( 4.2.0 ) dan niet op lage temp (0) worden ingesteld gezien de stooklijngrafiek? Ik kan niet in de neoz met de 234 code overigens…veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
Ik heb in de Neoz instellingen aangepast.
4.2.0 Temperatuurbereik zone blijft op HT
De stooklijn stond op 1,5 gr?? Nu op 0,4 gezet ( minimale waarde bij HT 4.2.0 1) Regeling: ruimte 4.2.1
Proportionele invloed 4.2.4 stond en blijft op 10.
4.2.5 en .6 Tmax 40 Tmin 25
Temperatuurregeling 4.2.7 op standaard waarde 0 ( stond op 1 smart)
4.2. En .9 op standaardwaarde 0 laten staan.
4.7.5 zelflerende stooklijn op 0 ( uit) gezet ( standaard waarde in handleiding)
In de Atag Zone One heb ik de correctie ruimte temperatuur naar -0,2 gezet ipv 0,7
Nu afwachten of de WP wat stabieler gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:17
Ik heb in een nieuwbouwwoning een Energion ODM5 Full electric warmtepomp icm een boiler van 300L. De warmtepomp zorgt dus voor SWW + Warmte + koeling. Warmtepomp draait hier op een vaste aanvoertemperatuur van 26graden en in Nov, Dec, Jan houdt het de woning op temperatuur met 1 lange run per dag (7u- 22u). Binnentemperatuur schommelt tussen de 20 en 20.5graden en dat is prima.

Ik heb een vraag over de AntiLegionelle regeling waarbij de warmtepomp het watertemperatuur eens per week naar 60graden brengt en enige tijd op temperatuur houdt. Het valt mij op dat direct bij start van dit programma beide backup heaters worden ingeschakeld (2 + 2KW meen ik). Is het ergens in het menu ook in te stellen dat de back up heater later inspringt of volledig wordt uitgeschakeld?

De warmtepomp heeft geen moeite om SWW bijv naar 50 graden (huidige instelling) te brengen zonder hulp van de elektrische elemementen. Ik heb geen idee of de warmtepomp het vermogen heeft om het water naar 60graden te brengen, maar kun je wellicht in het menu instellen dat de elektrische elementen pas na 60 of 90 minuten bijspringt?

Dat de warmtepomp dan langer benodigd heeft om de anti legionella functie uit te voeren en daardoor niet gebruikt kan worden voor de vloerverwarming vind ik geen probleem, aangezien het warmteverlies in een nieuwbouwwoning toch nihil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:27
@martijn1p Met parameter 1.4.2 kan je een vertraging instellen voor het element en 1.4.3 is een Drempelwaarde inschakeling externe bron maar wat die precies doet weet ik niet, er wordt geadviseerd om die op 200 te zetten.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
ron321 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:02:
@martijn1p Met parameter 1.4.2 kan je een vertraging instellen voor het element en 1.4.3 is een Drempelwaarde inschakeling externe bron maar wat die precies doet weet ik niet, er wordt geadviseerd om die op 200 te zetten.
Heb alleen een ZoneOne en ik kan in het installatiemenu op de binnenunit. Maar hoe lees ik 1.4.2? In de zin van 1(menu) 4(submenu) en 2(parameter)?

Dan zie ik geen Menu1.x.x in mijn menutabel. Bijvoorbeeld 17.5.x is bij mij SWW waarbij 17.5.3 Max tijd enkel WP (120min) betreft maar dit is alleen voor SWW en wordt niet toegepast bij anti legionella programma helaas

Kun je aub iets meer context geven over 1.4.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:27
@martijn1p Oke ik praat over parameters in de Neoz, bij alleen de Onezone weet ik het niet.
1.4.2 is gewoon een instelbare inschakelvertraging.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• Stoja
@iin na de aangepaste instellingen blijft de ruimte temp ca. 0,3 onder het setpoint op de Atag One. In de zithoek ( bij de glaspui) is het ca. 0,5 “kouder” Is dat nu bij te stellen door de parallelle verschuiving wat hoger + te zetten. Het nu buiten 6 gr de WP draait constant nu op 450 W.

• DaRealRenzel
tcw82 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:23:
[...]

Stooklijn kan je alleen maar instellen als je ook een bron hebt van de buitentemperatuur. Simpelweg omdat een stooklijn aangeeft wat de aanvoertemperatuur moet gaan zijn bij een specifieke buitentemperatuur.
Nou kan de One Zone ook buitentemperatuur van Internet halen, maar daar zit toch (mijn ervaring) vaak een flink verschil in met de echte buitentemperatuur. Beste is dus een buitenvoeler, die op de koude zijde (Noordzijde, tussen 1 en 2 meter hoog) van je woning is geplaatst, altijd uit de zon.

Je moet dan ook de One Zone instellen op ten minste gedeeltelijk ruimteinvloed. Als die op Uitsluitend Ruimtethermostaat staat ingesteld, zal de pomp bij warmtevraag altijd naar de ingestelde aanvoertemperatuur gaan werken, en dus ook stoppen als de ruimte op temperatuur is.

• DaRealRenzel
martijn1p schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:42:
[...]

Heb alleen een ZoneOne en ik kan in het installatiemenu op de binnenunit. Maar hoe lees ik 1.4.2? In de zin van 1(menu) 4(submenu) en 2(parameter)?

Dan zie ik geen Menu1.x.x in mijn menutabel. Bijvoorbeeld 17.5.x is bij mij SWW waarbij 17.5.3 Max tijd enkel WP (120min) betreft maar dit is alleen voor SWW en wordt niet toegepast bij anti legionella programma helaas

Kun je aub iets meer context geven over 1.4.2
je moet wel eerst in het Installatiemenu (OK en BACK ingedrukt houden, code 007) om die specifieke menu's te zien...

• DaRealRenzel
martijn1p schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:13:
Ik heb in een nieuwbouwwoning een Energion ODM5 Full electric warmtepomp icm een boiler van 300L. De warmtepomp zorgt dus voor SWW + Warmte + koeling. Warmtepomp draait hier op een vaste aanvoertemperatuur van 26graden en in Nov, Dec, Jan houdt het de woning op temperatuur met 1 lange run per dag (7u- 22u). Binnentemperatuur schommelt tussen de 20 en 20.5graden en dat is prima.

Ik heb een vraag over de AntiLegionelle regeling waarbij de warmtepomp het watertemperatuur eens per week naar 60graden brengt en enige tijd op temperatuur houdt. Het valt mij op dat direct bij start van dit programma beide backup heaters worden ingeschakeld (2 + 2KW meen ik). Is het ergens in het menu ook in te stellen dat de back up heater later inspringt of volledig wordt uitgeschakeld?

De warmtepomp heeft geen moeite om SWW bijv naar 50 graden (huidige instelling) te brengen zonder hulp van de elektrische elemementen. Ik heb geen idee of de warmtepomp het vermogen heeft om het water naar 60graden te brengen, maar kun je wellicht in het menu instellen dat de elektrische elementen pas na 60 of 90 minuten bijspringt?

Dat de warmtepomp dan langer benodigd heeft om de anti legionella functie uit te voeren en daardoor niet gebruikt kan worden voor de vloerverwarming vind ik geen probleem, aangezien het warmteverlies in een nieuwbouwwoning toch nihil is.
Met R32 koudemiddel kan je niet tot boven de 60 graden aan de warme zijde van je WP uit komen. Zie ook pagina 15 van de installatiehandleiding. Dus als je SWW 'heter' moet dan 60 graden, dan moet je WP warmte leveren die hoger ligt dan 60 graden.
Het is dus niet vreemd dat bij Anti-Legionella je verwarmingselementen inschakelen.

• Stoja
@DaRealRenzel ik heb een buitenvoeler. Instellen op 4.2.1 op 4 (ruimte- en buitensensor)? Ruimte invloed 4.2.7? Kan op uit, minder, gemiddeld of meer worden gezet. Staat nu uit.op meer zetten….?

• Stoja
@DaRealRenzel heb buitenvoeler. In Neoz dan 4.2.1 instelling op 4 zetten? 4.7.1 ruimteinvoed kan op: uit, minder, gemiddeld en meer worden ingesteld. Welke is dan in jou optiek ( gedeeltelijk in je post) de juiste instelling?

• iin

iin

Stoja schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:10:
@iin na de aangepaste instellingen blijft de ruimte temp ca. 0,3 onder het setpoint op de Atag One. In de zithoek ( bij de glaspui) is het ca. 0,5 “kouder” Is dat nu bij te stellen door de parallelle verschuiving wat hoger + te zetten. Het nu buiten 6 gr de WP draait constant nu op 450 W.
Als hij structureel 0,3 eronder blijft (ook bij wisselingen buitentemperatuur), dan zit je goed en ben je er waarschijnlijk inderdaad met het bijstellen van de parallelle verschuiving.:)
Vraag is nog even wat er gebeurt bij hogere temp en serieus lagere temp. Maar dat is een stooklijn vraag (hoe beweegt stookgedrag, met name Ta, mee met buitentemp?).

• DaRealRenzel
Stoja schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:55:
@DaRealRenzel heb buitenvoeler. In Neoz dan 4.2.1 instelling op 4 zetten? 4.7.1 ruimteinvoed kan op: uit, minder, gemiddeld en meer worden ingesteld. Welke is dan in jou optiek ( gedeeltelijk in je post) de juiste instelling?
Welke instelling voor jou het beste is zal je proefondervindelijk moeten gaan uitvinden. Bij volledig weersafhankelijk gaat je warmtepomp op basis van je stooklijn en retourtemperatuur stoken. Met andere woorden, als al jouw afgifte-systemen dicht lopen omdat je gewenste ruimte temperatuur bereikt is, gaat de retourtemperatuur omhoog, en zal de WP afschakelen.
Bij weersafhankelijk met ruimte thermostaat invloed zal ook de warmtevraag van de ruimte thermostaat mee gaan werken. Hoeveel invloed bepaalt hoe snel de WP weer gaat stoken als de ruimte temperatuur onder de instelling komt.
Als je ruimte snel afkoelt (veel warmteverlies) is een grotere ruimte invloed wellicht comfortabeler. Als je ruimte langzamer afkoelt een kleinere. Zeer goed geïsoleerde nieuwbouw met volledig LTV is zelfs 100% weersafhankelijk een optie, als je de ruimtes ook op constante temperatuur houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gisteren viel mij iets op, kan iemand hier eens een lampje op schijnen.
Ik heb een opstelling met een Intergas CV ketel, een (buffer)vat dat, een 4 tal aansluitingen heeft.
Als ik de verwarming op "alleen CV" zet in de Neoz, dan gaat die braaf water maken van de temperatuur die ingesteld is op de CV ketel, alleen dit water gaat dan via de energie manager (Dat witte vierkante metalen kastje met 4(?) aansluitingen) naar de bovenste aansluiting van het buffer vat en komt dan "koud" uit het buffervat. Klopt dat wel?

De aansluiting is gedaan zoals dit plaatje weergeeft, dus dat klopt best aardig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLhKMrv0MUE2MRQaNK800i_iCKk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Pu5DvABa7J4UtCIbFoCT9I0o.jpg?f=user_large

Mijn gevoel zegt dat als je die ketel aanzwengelt, je die energie direct naar je verwarmingselementen wil sturen, opdat het daar zo effectief mogelijk de ruimte kunnen opwarmen. Nu gaat het dat buffervat in en komt het eigenlijk alleen maar ten goede aan de energie inhoud van dat buffervat.

De warmtepomp pompt in essentie ook altijd het buffer eerst op. (immers, zelfde leiding), is/was het niet slimmer / handiger/ effectiever om de warmwater flow "eerst" aan de vloer / radiatoren aan te bieden en als dat niet meer lukt, dan pas aan het buffervat aanbieden om daar dan de afschakeling van de WP te voorkomen op het moment dat die een hoge retour temp waarneemt. En dan op dat moment kan de energiestroom naar dat buffer worden gestuurd en DAN pas voor opwarming van dit buffer tankje gebruikt worden?

Mogelijk mis ik iets, het zou niet de eerste keer zijn... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
tcw82 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:31:
Ik heb een opstelling met een Intergas CV ketel, een (buffer)vat dat, een 4 tal aansluitingen heeft.
Als ik de verwarming op "alleen CV" zet in de Neoz, dan gaat die braaf water maken van de temperatuur die ingesteld is op de CV ketel, alleen dit water gaat dan via de energie manager (Dat witte vierkante metalen kastje met 4(?) aansluitingen) naar de bovenste aansluiting van het buffer vat en komt dan "koud" uit het buffervat. Klopt dat wel?

De aansluiting is gedaan zoals dit plaatje weergeeft, dus dat klopt best aardig:
[Afbeelding]

Mijn gevoel zegt dat als je die ketel aanzwengelt, je die energie direct naar je verwarmingselementen wil sturen, opdat het daar zo effectief mogelijk de ruimte kunnen opwarmen. Nu gaat het dat buffervat in en komt het eigenlijk alleen maar ten goede aan de energie inhoud van dat buffervat.

De warmtepomp pompt in essentie ook altijd het buffer eerst op. (immers, zelfde leiding), is/was het niet slimmer / handiger/ effectiever om de warmwater flow "eerst" aan de vloer / radiatoren aan te bieden en als dat niet meer lukt, dan pas aan het buffervat aanbieden om daar dan de afschakeling van de WP te voorkomen op het moment dat die een hoge retour temp waarneemt. En dan op dat moment kan de energiestroom naar dat buffer worden gestuurd en DAN pas voor opwarming van dit buffer tankje gebruikt worden?

Ik heb dezelfde opstelling, je dient naar mijn idee wel een thermobeveiliging er tussen te plaatsen. Daarnaast is een buffervat in luttele seconden opgewarmd, tenzij je 2000l hebt. Veel mensen gebruiken daarom geen buffervat of zetten het buffervat in serie in de retour. Ik heb zone verwarming, vandaar een parallelbuffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dashlane schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:48:
[...]

Ik heb dezelfde opstelling, je dient naar mijn idee wel een thermobeveiliging er tussen te plaatsen. Daarnaast is een buffervat in luttele seconden opgewarmd, tenzij je 2000l hebt. Veel mensen gebruiken daarom geen buffervat of zetten het buffervat in serie in de retour. Ik heb zone verwarming, vandaar een parallelbuffer.
De opwarming loopt helaas in de honderden seconden... En toen heb ik het opgeven en ben ik gestopt met voelen. De uitvoer blijft koud terwijl de ingang warm is.

Waar zou die thermobeveiliging moeten zitten en wat zou hij moeten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iin

iin

Zo dacht ik er ook over en in mijn installatieboekje stond hij eigenlijk ook zo getekend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5Hno1pKQNeFU9TWbYE-BFxm2wo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IFdfauG8gi2rfht6uM5fJf7b.jpg?f=fotoalbum_large

Maar zo wilde de installateur hem niet aansluiten... Hij wilde per se 'jouw' schema aanhouden. Ik wilde de 'boost' inderdaad direct in mijn radiatoren kunnen hebben. Na veel discussie heb ik hem bereid gevonden om twee kranen te installeren, waarmee ik zelf kan schakelen tussen beide:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/viIr8HUlGpsj5WwJV6fFo-zk8m0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3VGJ4d8aGYVp7OiSYMLo0SR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik merk dat de parallelle aansluiting helaas vaak nodig is, omdat er veel (!) te veel ontdooi cycli zijn. Bij zo'n ontdooi programma draait hij het systeem als het ware om: hij gebruikt het warme water dan om de buiten unit te ontdooien, dat kun je uit je systeem (vloer/radiatoren) laten terugpompen, maar handiger is om dan het buffervat klaar te hebben staan met warm water. Anders krijgt hij het systeem niet meer op temperatuur in de korte tijd tussen de ontdooi cycli.

Het scheelt behoorlijk in je warmte afgifte punten. Maar bij 'alleen cv' (dat draai ik overigens nooit meer) zou ik de kranen alsnog omdraaien. Dan gaat de warmte direct naar de afgiftepunten, ipv eerst via het (koudere) vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
tcw82 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:27:
[...]

De opwarming loopt helaas in de honderden seconden... En toen heb ik het opgeven en ben ik gestopt met voelen. De uitvoer blijft koud terwijl de ingang warm is.

Waar zou die thermobeveiliging moeten zitten en wat zou hij moeten doen?
Dan zal je op een laag vermogen draaien op dat moment gok. Anderzijds als we stopt en de secundaire pomp draait na, dan verplaatst die nog steeds warm water, de ‘boost’ zit dan aan het einde.

Ik heb een thermobeveiliging geplaatst op aanvoerbuis richting het buffervat en aangesloten op een van de contacten van de binnenunit van de wp. Kleine sidenote bedenk ik mij nu, dat is alleen nodig met een pomploze vloerverdeler. Mocht de ketel per ongeluk toch te heet staan, dan schakelt de thermoschakelaar de installatie uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Ik heb geen hybride maar een "standaard" WP met een parallel aangesloten buffervat. Ik ben zeer tevreden met deze opstelling vooral tijdens de vele defrost cycli tijdens de afgelopen periode.

Ik vraag me af hoe de systemen buiten het buffervat om draaien met twee ciculatiepompen in serie. Lijkt met niet zo'n wenselijke opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iin

iin

johan1950 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 21:46:
Ik heb geen hybride maar een "standaard" WP met een parallel aangesloten buffervat. Ik ben zeer tevreden met deze opstelling vooral tijdens de vele defrost cycli tijdens de afgelopen periode.

Ik vraag me af hoe de systemen buiten het buffervat om draaien met twee ciculatiepompen in serie. Lijkt met niet zo'n wenselijke opstelling
Draait prima, mits hij geen defrosts hoeft te draaien, door de combi open verdeler in de binnenunit en het niet parallelle buffervat, zoals in het schema aangegeven. De verschillende pompen zitten elkaar daardoor in principe niet in de weg.
Maar zoals aangegeven draai ik hem inmiddels ook parallel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane

In serie heb je geen secundaire pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Kan merken dat de luchtvochtigheid minder wordt.
Bij 0 °C nog geen de-icing activiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Mup80 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:09:
Ik weet niet zeker of ik in dit topic goed zit, maar ik heb een ATAG Energion ODM50 (icm atag cv ketel en vloerverwarming) en wat mij opvalt is dat als ik in stille modus draai, de doeltemperatuur bij koude nachten niet wordt behaald. Het is dan s ochtends 18.1 ipv 19. De installateur geeft aan:
De stille modus zorgt inderdaad voor de helft van het vermogen van de warmtepomp installatie dus deze kan er ook voor zorgen dat de temperatuur niet bereikt wordt in de ochtend.

Al vast hartelijk dank voor de reactie
In de Stille Modus zal je WP inderdaad de ingestelde temperatuur niet bereiken, als je woning meer warmte verliest dan de WP er in stille modus in kan pompen. Helaas is de logica van ATAG nog niet zo slim dat dan de ketel wordt bijgeschakeld. In de standaard instelling (maximaal Economisch) komt ketel pas bij als de COP van de pomp x prijs van electra hoger is dan prijs van gas. En dat is pas onder bepaalde temperatuur. Bij Maximaal Duurzaam ligt dat ook nog aan wat andere parameters (verhouding primaire/electrische energie en zo, maximaal duuzaam is de minste CO2 uitstoot)

In de app en ook op de thermostaat kan je de electra prijs niet instellen, dit moet je op je NEOZ of vergelijkbare interface doen. Da's parameter 1.13.X

Begin- en eindtijd van je Stille Modus kan je niet in de App instellen, wel in de One Zone, of anders in je NEOZ of systeeminterface. Parameter 1.12.3 en 1.12.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

[Afbeelding]

Je mist inderdaad wat. Zodra jouw warmtepomp gaat draaien, gaat ook de circulatiepomp die na het buffervat zit, draaien, Die krijgt zijn aanvoer uit de warme bovenkant van het buffervat, dus warm water uit de Open Verdeler (het verdeelstuk achter je energy manager) gaat niet het buffervat opwarmen, maar eigenlijk direct je CV circuit in.
Ook als de CV bij schakelt gaat dit op dezelfde manier. Dit omdat de CV Ketel die bijschakelt niet de opdracht heeft je CV water op te warmen, maar de opdracht heeft de uitstroom temperatuur van je energy manager naar de ingestelde waarde te trekken (dus datgene dat naar je buffer gaat).
ALs je dat niet in je open verdeler zou mengen, weet de warmtepomp niet dat je CV ook daadwerkelijk warmte levert, en zal dus de CV ketel steeds harder aansporen warmte te leveren.
Daarnaast kan, als je de bijstook van de CV ketel direct je circuit in stuurt, het water in je circuit dus warmer worden dan de ingestelde aanvoertemperatuur, metals gevolg dat je retourtemperatuur ook warmer wordt, met als mogelijk gevolg dat je warmtepomp afslaat (te hoge retourtemperatuur).

Je warmt dus niet eerst je buffer op als je circulatiepomp ook draait. Je warmt pas je buffer op als je circulatiepomp stopt. Je warmtepomp kan dan mogelijk nog nadraaien, en die restwarmte gaat dan je buffervat in.

[ Voor 3% gewijzigd door DaRealRenzel op 04-03-2025 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
ron321 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:02:
Ben er nog even ingedoken, en tevens het installatiemenu op de binnenunit geraadpleegd maar deze menu parameters niet kunnen ontdekken. Als ik een gebruikershandleiding van een Hybrid Energion model download zie ik inderdaad de parameter 1.4.2 naar voren komen. Lijkt erop dat bij mijn full electric de menutabel anders is opgebouwd. Deze parameter komt namelijk ook niet voor in mijn installatiehandleiding. Ik zoek even verder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

Bij een paralel buffervat zorgt de pomp van de buitenunit alleen maar voor de circulatie via het buffervat. Net zoals de circulatiepomp van de CV ketel alleen maar circulatie verzorgt over de open verdeler. Circulatie wordt opgebouwd over de route van de minste stromingsweerstand, voor zolang die route de hoeveelheid flow kan verwerken.
De circulatiepomp van het afgiftecircuit zal dus een ander circulatiecircuit bedienen dan die van de buitenunit. dit circuit loopt dan ook via je radiatoren terug het buffervat in, en dan weer naar de aanvoer van circulatiepomp.
vanuit je warmtepomp gaat warm water de buffer in, en via de buffer als koud water weer terug naar de warmtepomp.
De buffer blijft daarbij hydraulisch neutraal. Warmtegelaagdheid zorgt er voor dat warm water van het ene naar het andere circuit gaat, en ook koud water van het ene naar het andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
martijn1p schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:54:
[...]

Ben er nog even ingedoken, en tevens het installatiemenu op de binnenunit geraadpleegd maar deze menu parameters niet kunnen ontdekken. Als ik een gebruikershandleiding van een Hybrid Energion model download zie ik inderdaad de parameter 1.4.2 naar voren komen. Lijkt erop dat bij mijn full electric de menutabel anders is opgebouwd. Deze parameter komt namelijk ook niet voor in mijn installatiehandleiding. Ik zoek even verder
drempelwaarde inschakeling externe bron is de tijd die het systeem wacht voordat de externe bron (verwarmingselement, externe boiler of hybride ketel) wordt bijgeschakeld. Dit om pendelen van die externe bron te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
martijn1p schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:54:
[...]

Bij een All Electric is dat inderdaad anders. Parameter 1.4.2 in een Hybride opstelling is eigenlijk iets waar ATAG niet mee werkt, namelijk zowel verwarming alsook warmwater via de warmtepomp. Alle hybride opstellingen van ATAG gebruiken de CV ketel voor warm water, en niet een extra externe boiler. Dit kan het Energy Manager systeem wel, omdat dit niet door ATAG maar door Ariston is ontwikkeld. ALs je er een extra boilervat aan knoopt, met een omschakelventiel kan je de warmtepomp ook inzetten om een warmwater buffer op te bouwen, die je dan eventueel naverwarmd met je CV ketel.

bij All Electric werkt het anders, daar moet je WP altijd voor warmwater zorgen. En over het waarom van de electrische elementen heb ik al gepost ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:46:
[...]

Je mist inderdaad wat. Zodra jouw warmtepomp gaat draaien, gaat ook de circulatiepomp die na het buffervat zit, draaien, Die krijgt zijn aanvoer uit de warme bovenkant van het buffervat, dus warm water uit de Open Verdeler (het verdeelstuk achter je energy manager) gaat niet het buffervat opwarmen, maar eigenlijk direct je CV circuit in.
Ook als de CV bij schakelt gaat dit op dezelfde manier. Dit omdat de CV Ketel die bijschakelt niet de opdracht heeft je CV water op te warmen, maar de opdracht heeft de uitstroom temperatuur van je energy manager naar de ingestelde waarde te trekken (dus datgene dat naar je buffer gaat).
ALs je dat niet in je open verdeler zou mengen, weet de warmtepomp niet dat je CV ook daadwerkelijk warmte levert, en zal dus de CV ketel steeds harder aansporen warmte te leveren.
Daarnaast kan, als je de bijstook van de CV ketel direct je circuit in stuurt, het water in je circuit dus warmer worden dan de ingestelde aanvoertemperatuur, metals gevolg dat je retourtemperatuur ook warmer wordt, met als mogelijk gevolg dat je warmtepomp afslaat (te hoge retourtemperatuur).

Je warmt dus niet eerst je buffer op als je circulatiepomp ook draait. Je warmt pas je buffer op als je circulatiepomp stopt. Je warmtepomp kan dan mogelijk nog nadraaien, en die restwarmte gaat dan je buffervat in.
Mijn Intergas en Atag praten alleen maar met een 1 of een 0 met elkaar. De Intergas weet niet naar welke temperatuur hij iets moet sturen achter de energie manager. De ingaande leiding van het vat is "heet". De uitgaande niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950

Ik merk dat mijn vraag niet voor iedereen duidelijk is.
Ik weet echt wel hoe een buffervat parallel of in serie aangesloten wordt en hoe de line-up is.
Ik zie echter dat bijv bij de opstelling van @iin dat er in afwijkking tot een normale opstelling in de perszijde van de WP circulatiepomp een by-pass rond het buffervat is gemaakt met twee afsluiters. Als de bypass afsluiter open staat en de aansluiting naar het buffervat gesloten wordt staat de WP circulatiepomp in serie met de systeem-circulatiepomp.
Levert dit geen problemen op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iin

iin

johan1950 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:25:
[...]

Ik merk dat mijn vraag niet voor iedereen duidelijk is.
Ik weet echt wel hoe een buffervat parallel of in serie aangesloten wordt en hoe de line-up is.
Ik zie echter dat bijv bij de opstelling van @iin dat er in afwijkking tot een normale opstelling in de perszijde van de WP circulatiepomp een by-pass rond het buffervat is gemaakt met twee afsluiters. Als de bypass afsluiter open staat en de aansluiting naar het buffervat gesloten wordt staat de WP circulatiepomp in serie met de systeem-circulatiepomp.
Levert dit geen problemen op ?
Nee :)
Er is geen 'bypass afsluiter'.

De twee afsluiters werken als 'schakelaar' tussen twee opstellingen, die overigens beide 'normaal' zijn en uit de installatie handleidingen komen. Er is maar één regel: de één dicht = de ander open.

Ik heb overigens wel een bypass tussengeplaatst, maar die staat hier niet op de foto. Die heeft te maken met een andere zone, die achter een thermostaatgestuurde klep zit.

Ik zal het schema een keer compleet in kaart brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
@iin Bedankt, helemaal duuidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iin

iin

Gelijk maar even voor gaan zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gS6d1NuoSi5f1dJAtLXIXq_Kho0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DqDewllHcCDmFmeqHQAVNfCM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
@iin Tekening verduidelijkt alles. Niet mooi maar wel duidelijk
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste