Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-09 12:39
Bij sommige modellen zit het expansievat ingebouwd. Bij de i serie is er een extra mogelijk onderop de ketel om het expansievat aan te sluiten. Deze is standaard afgedopt, in het installatie boekje hebben ze het slechts over een advies. Expansievat kan dus gewoon in de retour

ADVIES: Sluit het expansievat aan op de ketel op de daarvoor bestemde
aansluiting.
Indien geen gebruik gemaakt wordt van de expansievataansluiting, hanteer dan de actuele
installatierichtlijn voor de plaatsing en het aansluiten van het expansievat. ATAG is niet
aansprakelijk voor eventuele gevolgen.

[ Voor 36% gewijzigd door tim_b op 17-12-2024 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan1950
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-03 23:27
@tcw82
Atag Wize is verkocht

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Stefanvane schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:33:
[...]

Ik ervaar op 2 momenten een brom:

- De eerste 5-10 minuten nadat de WP aan gaat. Dan is het geluid wat wisselend/golvend.
- Zodra de WP rond de 50Hz zit qua compressorfrequentie. Niet echt een brom maar wat lager en hoorbaarder geluid.

Ik heb na 1 jaar trillingsdempers onder de buitenunit geplaatst. Dat hielp aanzienlijk t.o.v. de rubberen blokken die er zaten (stug). Ze kosten relatief weinig, het mooie is dat ze rekening houden met gewichtsverschil tussen de compessorzijde en de ventilatorzijde. Hier is mijn opstelling afgebeeld: Stefanvane in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"

En o.a. hier te koop: https://www.bol.com/nl/nl...rmtepomp/9300000187617053
Het zijn geen voorwerp gebonden resonantie. Het is gewoon flink veel herrie die uit de buiten unit komt en door de lucht verplaatst.

Andere steuntje staan op de lijst, ook omdat ik die schuimpjes geen duurzame langetermijn oplossing vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan1950
Onze ENERGION ODM 80 T draait nu twee jaar.
Ik heb twee jaar geleden voor de WP direct naast het huis een 20 cm dikke betonplaat van 0,5 x 1,2 m. gestort die tot 1 m gefundeerd is.
Deze betonplaat heeft geen verbonding met de fundering van het huis.
De WP staat op twee "Big Foot" trillingdempers op deze betonplaat.
Tot nu hebben we binnen de WP nog nooit gehoord en buiten alleen het geluid van de ventilator wat natuurlijk toerental afhankelijk is.
At en toe komt een verdwaald boomblaadje in de ventilator terecht waardoor het geluid tijdelijk even toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:23
tim_b schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:11:
Bij sommige modellen zit het expansievat ingebouwd. Bij de i serie is er een extra mogelijk onderop de ketel om het expansievat aan te sluiten. Deze is standaard afgedopt, in het installatie boekje hebben ze het slechts over een advies. Expansievat kan dus gewoon in de retour

ADVIES: Sluit het expansievat aan op de ketel op de daarvoor bestemde
aansluiting.
Indien geen gebruik gemaakt wordt van de expansievataansluiting, hanteer dan de actuele
installatierichtlijn voor de plaatsing en het aansluiten van het expansievat. ATAG is niet
aansprakelijk voor eventuele gevolgen.
Ik bedoelde een combinatie. ATAG CV + hybride warmtepomp

In mijn geval is de situatie als volgt:

Atag CV - expansievat op de daarvoor bestemde speciale aansluiting..

Hybride warmtepomp (zonder ingebouwd expansievat heeft dus geen expansievat op de zuigzijde). Maar de Atag CV zit in het traject NA de warmtepomp. Dus in feite zit het expansievat nu op de aanvoer van de warmtepomp.

Is dat niet slecht?

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 16:50

ChangeLife4Ever

owned by above

Hier nog een vraag, die waarschijnlijk ook betrekking heeft op de Energion hybride. Ik zit hier met een ATAG M COMPACT 7 2Z die aangestuurd wordt door een Atag Zone met een SWW vat van 180L. Ik probeer al een tijdje de warmtepomp rustig het SWW vat op te laten warmen, maar dat lukt mij niet. Hij gaat direct op 3000W-4000W verwarmen en stuurt water met 60graden naar het SWW vat. Kan dit ook wat rustiger gebeuren, het opwarmen, zodat het energieverbruik wat afneemt?

Ter achtergrond: ik ben jarenlang een Atlantic V4 gewend. Deze deed er rustig een uur of 4-6 over om op te warmen. Starte dan met een verbruik van 400Watt en eindigde met een verbruik van 600Watt als het vat bijna opgewarmd was. Dat kostte dan in totaal iets van 3kWh om 270 op te warmen naar 60 graden.

Misschien werkt dit gewoon niet meer zo, bij deze systemen, maar dat hoor ik dan graag.

remember your end, someone owns us

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ChangeLife4Ever schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:10:
Hier nog een vraag, die waarschijnlijk ook betrekking heeft op de Energion hybride. Ik zit hier met een ATAG M COMPACT 7 2Z die aangestuurd wordt door een Atag Zone met een SWW vat van 180L. Ik probeer al een tijdje de warmtepomp rustig het SWW vat op te laten warmen, maar dat lukt mij niet. Hij gaat direct op 3000W-4000W verwarmen en stuurt water met 60graden naar het SWW vat. Kan dit ook wat rustiger gebeuren, het opwarmen, zodat het energieverbruik wat afneemt?

Ter achtergrond: ik ben jarenlang een Atlantic V4 gewend. Deze deed er rustig een uur of 4-6 over om op te warmen. Starte dan met een verbruik van 400Watt en eindigde met een verbruik van 600Watt als het vat bijna opgewarmd was. Dat kostte dan in totaal iets van 3kWh om 270 op te warmen naar 60 graden.

Misschien werkt dit gewoon niet meer zo, bij deze systemen, maar dat hoor ik dan graag.
Ik denk niet dat het wat uitmaakt qua totaal verbruik. Het voordeel van snel opwarmen is dat de WP daarna snel weer verder kan met je huis verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Als hij 3000-4000 watt verbruikt, kan de COO nooit hoog zijn, uitgaande van n totaal vermogen van 7kw. Je hebt qua comfort helemaal gelijk. We zitten nooit zonder warm water ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ChangeLife4Ever schreef op woensdag 25 december 2024 @ 17:41:
Als hij 3000-4000 watt verbruikt, kan de COO nooit hoog zijn, uitgaande van n totaal vermogen van 7kw. Je hebt qua comfort helemaal gelijk. We zitten nooit zonder warm water ;)
Die 7kW is volgens mij niet het max vermogen, maar het vermogen bij bepaalde vaste condities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Zou t uit te zetten zijn? Via remote inlog bij Atag kan ik de comfort stand uitzetten, maar dan maakt hij helemaal geen water meer 🫣

Ik ben benieuwd of t voorgevoel klopt en wat comfort kost.

Qua verwarming: die staat standaard op 18,5 en dat blijft t met gemak. Woon in n huis uit 2020 met WTW op de ventilatie. Soms ‘s nachts een beetje bijverwarming met dit weer, maar t is niet veel wat nodig is. Dus dat is ok voor mij geen argument om SWW snel klaar te willen hebben.

Daarnaast wil ik op termijn handig gebruik maken van m’n batterij. Die levert nooit zoveel watt, dus wat dat betreft zou wat rustiger en wat langer opwarmen ook goed uitkomen.

[ Voor 75% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 25-12-2024 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
We hebben een ENERGION ODM 80 T en vligs. mij is hij zo afgesteld dat warm water maken in zo kort mogelijke tijd afgewerkt moet worden omdat deze tijd er geen energie in de huis verwarming wordt gestopt.
Ik heb voor de efficiëntie mijn warm water temp teruiggezet naar 50 °C maar dit gaat ook altijd met hoog vermogen.
Je kunt het opgenomen vermogen niet vergelijken met het uitgaande vermogen omdat de COP bij verwarmen heel anders is als de COP bij het opstoken van je boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Net als vorig jaar wordt ik nu ook weer geconfronteerd met de automatische de-icing van mijn Atag. Het valt mij echter op dat er een ander patroon is.
Vorige winter begon de de-icing bij 2 graden en werd iedere 90 min herhaald.
Nu begint de de-icing bij 1 graad en wordt iedere 60 min. herhaald.
Zijn er meer met dit fenomeen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanvane
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:46
Bij mij start de defrost onder de 4 graden en de interval lijkt sinds gisteren inderdaad korter dan anders. Mijn lezing hierbij is dat de WP het moeilijker heeft door het vochtige weer, waardoor hij harder moet werken en als gevolg versneld defrosts moet starten. Op drogere koude dagen kan hij makkelijker op een rustigere frequentie de tenperatuur stabiel houden met minder defrosts.

Ik heb de WP gisteren op hybride gezet omdat hij het anders niet trekt met de vele defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-09 21:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7lEm3WbxBBW4GGPMNzPL-7PrQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IFomfB2KQsYNDYgXJ6A24pbp.png?f=fotoalbum_large

Ik merk niet veel anders, hij houdt de temperatuur goed vast. Mogelijk hebben mensen last van ‘defrost-mania’. De watertempraturen in het systeem zaken steeds verder als gevolg van defrosts waardoor het systeem steeds harder moet werken om die weer te laten stijgen. Gevolg nog meer defrosts.

Ik had hier in het begin ook last van, ik heb meer flow gecreeerd door mengverdeler te vervangen voor een pomploze. Meer flow, lagere Ta —> minder last defrostsmania.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanvane
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:46
Zoals Dashlane de mania beschrijft is hoe ik het met dit weer ervaar op 'volledig warmtepomp'. Ik heb ook een pomploze verdeler. Geen buffervat daarentegen.

Daarnaast heb ik een vrouw die de gewoonte heeft alle ventilatieroosters open te zetten, ramen boven open en de deur naar de garage open laat. Daar is niet tegen te bolwerken haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@johan1950 , @Dashlane @Stefanvane :

De de-icing lijkt inderdaad een hogere frequentie te hebben meegekregen.

Hieronder plaatje van vorig jaar en vandaag. Vandaag is min of meer een uur. Vorig jaar is het langer. Meer richting 90 minuten. De rapportage interval van de grafiek is 5minuten, mogelijk is het beeld daarom wat verschoven.

Ik hoop ook wel dat Atag de data die ze vergaren met de toegang tot al die machines nuttig inzetten. Als blijkt dat dit de-icing regime beter werkt, vooral zo laten.
Als blijkt dat het beter / anders kan... Verander het dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPJqSAw0rBom6MG2vNNwt8kk0qc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPSk0n3pddP60guAER88wY62.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGxJ_RgHvaFW51c3K5EQb5rL8Ew=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K58LBn0dCZb8aApLpCOBYQ5N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ylt-4vHAEuZt3XmSGKFb_KMLUw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fR6IeFaEhHfUbfTaTgNiwJwB.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SC9AZct4aryGy1IFK_B8ruw35I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cgEguvLabv3KqVAifJvRY2aT.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Qua geluidsuitdaging heb ik vandaag eindelijk de tijd gevonden om de buitenunit eens even van dichtbij te bekijken. Hij staat scheef, dat wist ik al. Wat ik niet wist is dat hij bij de hoge kant echt. Nauwelijks contact maakt met de grond. Hij balanceert als het ware op de rechter (lage) kant.

Ik heb de waaier schoongemaakt, die was vooral stoffig. Maar verder niets. Ook bleken enkele panelen te rammelen. Daar heb ik stukjes spons en andere rubberen stripjes tussen gedaan, daarmee kunnen die niet meer klapperen.
Ook kwamen de geïsoleerde leidingen tegen de muur aan, de hele unit een heel ietsje van de muur gehaald om dat overdrachtspunt aan te pakken.

Resultaten.... Matig, er is minder herrie van de waaier te horen(buiten). Binnen lijkt er ook minder gedreun te horen (gedreun...is niet het goede woord, maar de bassige bromtoon. )

Het klapperen van de panelen was al niet hoorbaar, maar zal niet positief hebben bijgedragen.

Het balanceren van de unit op de Bigfoot aan de lage kant vind ik echt wel een beetje vreemd.

Ik blijf het even monitoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_I-krL87Jzgx_xQgN4g-z4GGM4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZclyX44AoPdjGFLVnlP77BlU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_SfDAL2Fc6Dz-_Cd3erFzoY33E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UAnSBWNp8YQnTVRW4t5Phqc1.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is nu gewoon geen lekker weer voor een warmtepomp (teveel vocht in de lucht), dus hij defrost erg vaak. Om het uur is de kortste periode, afhankelijk van de temperatuur en de vochtigheid kan het ook langer duren tussen de defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Voor zover ik kan zien heeft Atag de WP nu zo ingesteld dat bij een buitentemp. lager als 1 °C ieder uur een defrost wordt uitgevoerd of het nodig is of niet.
Vorig jaar was de setting: beneden 2 °C iedere 90 minuten een defrost.
Ik zie de noodzaak niet van deze instelling omdat de WP heel goed zelf kan bepalen wanneer een defrost uitgevoerd moet worden. Ik heb vorig jaar diverse malen gezien dat een defrost werd gestart bij een volledig ijsvrije warmtewisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
@tcw82 Als je die losse betontegels nu eens vervangt door twee betonbanden van 10 cm dik.
Je hebt dan een stabielere ondergrond met een grotere massa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
johan1950 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:42:
@tcw82 Als je die losse betontegels nu eens vervangt door twee betonbanden van 10 cm dik.
Je hebt dan een stabielere ondergrond met een grotere massa.
Dat is een optie, het vergroten van de massa kan helpen. Alleen de tussenwervelschijf tussen de L4 en lL5 gaat dan denk helemaal aan de wandel, als ik dat het dak op moet gaan slepen via een ladder. _O- (er is daar nu al vanalles mis helaas)
Ik zit wel te denken aan het storten van een voet. Dus een bekisting maken, (desnoods met die beton tegels er nog in). Dat beton kan ik in zakken nog wel omhoog krijgen.

En wat ikzelf nog niet helemaal goed snap is de relatie tussen de trillingen die je voelt in de behuizing en hoort in het huis, want ik hoor het niet overal. En ik hoor het buiten wel heel duidelijk, het lijkt dus een lucht gedragen geluid, en niet een resonantie die via de muur of het dak verplaatst.
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Ik dacht dat je WP op de begane grond staat.
Wordt het even anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!
johan1950 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:20:
Ik dacht dat je WP op de begane grond staat.
Wordt het even anders
Nee, hij staat op een platdak dat uit breedplaat panelen bestaat. Hoe het precies is opgebouwd weet ik niet (voor het dak). In de woning is het : breedplaat, 25 cm beton en dan zandcement. Als het dak net zo iets is, zit daar al een behoorlijke massa onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Ik denk dat je WP door de ongelijke ondersteuniing mooi op je dak staat te trommelen. De harde ondersteuning van grindtegels geeft dit door aan je dak en laat de omgeving het ook duidelijk horen.
Ik zou proberen een plaat watervast isolatie materiaal te vinden en dan twee grindtegels als ondersteuning van je bigfoots. En dan de druk over beide bigfoots verdelen zodat ze niet gaan klapperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
tcw82 schreef op zondag 29 december 2024 @ 08:41:
[...]

Nee, hij staat op een platdak dat uit breedplaat panelen bestaat. Hoe het precies is opgebouwd weet ik niet (voor het dak). In de woning is het : breedplaat, 25 cm beton en dan zandcement. Als het dak net zo iets is, zit daar al een behoorlijke massa onder.
Ik zou tussen de bigblocks en de warmtepomp van die veren zetten. Zijn al eens eerder gepost hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
tcw82 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:16:
@johan1950 , @Dashlane @Stefanvane :

De de-icing lijkt inderdaad een hogere frequentie te hebben meegekregen.

Hieronder plaatje van vorig jaar en vandaag. Vandaag is min of meer een uur. Vorig jaar is het langer. Meer richting 90 minuten. De rapportage interval van de grafiek is 5minuten, mogelijk is het beeld daarom wat verschoven.

Ik hoop ook wel dat Atag de data die ze vergaren met de toegang tot al die machines nuttig inzetten. Als blijkt dat dit de-icing regime beter werkt, vooral zo laten.
Als blijkt dat het beter / anders kan... Verander het dan.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijne staat niet in verbinding met internet, nooit updates gehad. Daarom zal ik geen verschil merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dashlane schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:25:
[...]

Ik zou tussen de bigblocks en de warmtepomp van die veren zetten. Zijn al eens eerder gepost hier.
Ik had zelf zo een H vormig frame in gedachten met veren op blokken. Dus, wp - bigfoots- H frame - veren - beton/iets zwaars.
Waarbij de plek van de veren nog kan variëren.
On er beeld bij te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGTFNs5MIewFQM0hl9AW_6byG20=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xfZ1LT6VH7BzhvT4xW0FSiGx.jpg?f=user_large
Veren als in veer-demper combinatie.

Wat ik daar alleen niet helemaal mee zie gebeuren is de geluiden die je door de lucht hoort verplaatsen, hoe worden die aangepakt door dat soort opstellingen?

[ Voor 15% gewijzigd door tcw82 op 29-12-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
johan1950 schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:40:
Ik denk dat je WP door de ongelijke ondersteuniing mooi op je dak staat te trommelen. De harde ondersteuning van grindtegels geeft dit door aan je dak en laat de omgeving het ook duidelijk horen.
Ik zou proberen een plaat watervast isolatie materiaal te vinden en dan twee grindtegels als ondersteuning van je bigfoots. En dan de druk over beide bigfoots verdelen zodat ze niet gaan klapperen.
Dat kan, alleen in de ruimte direct onder de wp hoor je hem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dashlane schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:26:
[...]

Mijne staat niet in verbinding met internet, nooit updates gehad. Daarom zal ik geen verschil merken.
Het verschil bestond altijd al, ik denk niet dat Atag de firmware van warmtepompen remote upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
DanTm schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:44:
[...]

Het verschil bestond altijd al, ik denk niet dat Atag de firmware van warmtepompen remote upgrade.
Hoe weet je dat ? In dat opzicht is mijn vertrouuwen in Atag niet zo groot.
De wijzigingen in het gedrag van mijn Atag moeten toch ergens vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
johan1950 schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:50:
[...]

Hoe weet je dat ? In dat opzicht is mijn vertrouuwen in Atag niet zo groot.
De wijzigingen in het gedrag van mijn Atag moeten toch ergens vandaan komen.
Er is geen wijziging in gedrag, ik log mijn wp al een paar jaar. En zie regelmatig verschillende defrost tijden voorbij komen, de eerder genoemde 1 uur en 1.5 uur heb ik allebei al gezien in de afgelopen jaren. Er zit gewoon een algoritme in wat op basis van bepaalde omstandigheden defrosts activeert.

Ik weet niet 100% zeker dat Atag geen firmware updates doet, maar ik verwacht het niet. Atag is geen Tesla, en is vrij traditioneel voor zover ik kan beoordelen.

De wp is zelf ook niet met het internet verbonden, dat is alleen de Atag One. Enige update zou dan ook nog over de bus verzonden moeten worden, wat hoewel niet onmogelijk wel onwaarschijnlijk is.

[ Voor 11% gewijzigd door DanTm op 29-12-2024 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
DanTm schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:56:
[...]

Er is geen wijziging in gedrag, ik log mijn wp al een paar jaar. En zie regelmatig verschillende defrost tijden voorbij komen, de eerder genoemde 1 uur en 1.5 uur heb ik allebei al gezien in de afgelopen jaren. Er zit gewoon een algoritme in wat op basis van bepaalde omstandigheden defrosts activeert.
Dat van de algoritme klopt. Maar deze wordt overruled door een vaste instelling voor defrost. Van een Atag-technicus die vorig jaar de flow van het koudemiddel heeft gecontroleerd hoorde ik de instelling toen was: Beneden 2 °C eenmaal per 90 min een defrost.
Vandaar mijn verbazing bij de huidige instelling van beneden 1°C eenmaal per 60 min een defrost.
Ik heb tijdelijk even een hogere buitentemperatuur gesimuleerd en dan zie je inderdaad een defrost ritme die zich aan de omstandigheden aanpast en dus door de ingebouwde algoritme wordt gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke informatie kun je uit een het Atag eigen systeem halen?
In een ander topic ben ik ook bezig informatie aangaande de brom (91hz volgens de spectrometer). Daar werd informatie gevraagd over:
freq compressor ,
RPM fan

Zijn die beschikbaar in de neoz? Ik heb (nog steeds) geen home assistant uitlees mogelijkheid.

(Nog andere zaken ook, maar die weet ik al wel)
https://gathering.tweaker...message/81194044#81194044

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De brom gevisualiseerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-d-ou3VvxcnqMOMZuaYF0UcwzM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/reah9jMxzay2fsu8tAj0VxWN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoMRYtSjlPj4zx_vCXZJmkicdfU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnNDiV0gGw9Xfts0x3pW0MBw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w98nCBxyed99qHIg6xHQXvYo7kI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSSVyJBTIKFBgnvyttGuNEdG.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 29% gewijzigd door tcw82 op 03-01-2025 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-sittard
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-02 15:14
Een vraagje, hebben jullie ervaring met onderhoud van de hybride energion warmtepomp? Wat biedt jullie installateur aan? Hoe vaak komt hij en wat zijn de kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelK
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-09 10:17
Heeft iemand te maken van overshoot van de kamertempertuur van de Atag OneZone en is dit door een Atag deskundige te corrigeren in de themostaat of de Energion besturing?

Zie onderstaand verhaal https://klimaatproductenkiezen.eu/glossarium/overshoot

[ Voor 19% gewijzigd door KarelK op 09-01-2025 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iin
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-09 17:30

iin

KarelK schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:05:
Heeft iemand te maken van overshoot van de kamertempertuur van de Atag OneZone en is dit door een Atag deskundige te corrigeren in de themostaat of de Energion besturing?
De WP werkt modulerend en kan bijvoorbeeld 'terugschakelen' als er minder warmte nodig is. De meting die je daarvoor nodig hebt verzorgt je OneZone. Overshoot is te voorkomen door (1) permanente vraag aan te zetten en (2) de proportionaliteit van de OneZone te verhogen.

1 klinkt misschien vreemd, maar is het niet: al bij +0,3 tov set schakelt de WP in principe uit. Dat is alleen bij zeer goed geïsoleerde huizen interessant, want anders daalt je temperatuur veel te snel en moet de WP daarna (pas opgestart bij -0,1 tov set) inderdaad 'vol gas' aan. Dat trekt hij vaak niet in z'n eentje en dan schakelt hij de cv bij. Met een beetje pech aan/uit (ook bij mij) met een aanvoertemp die hoger ligt dan de gewenste temp, waardoor de WP niet zinvol meer is en de temp snel stijgt, tot hij weer +0,3 tov set bereikt: Riedeltje weer opnieuw.

Dus 1 is eigenlijk logisch: je wilt niet dat de WP uitschakelt.

Met 2 kun je er vervolgens voor zorgen dat de gemeten temperatuur een hogere weging krijgt bij het berekenen van de gewenste aanvoertemp.
Daarmee kun je dus beter laten moduleren op de werkelijk gemeten temperatuur (handig als je war draait!).

Verder heb ik de max temp van de cv verlaagd, naar op dit moment 40 graden. Dat gaat tot nu toe nog goed. Nog niet getest als het buiten serieus koud is. Mogelijk moet de cv temp dan omhoog.

Antwoord op je vraag: ja, dat hád ik ook... ;)
(je hebt er dus geen deskundige voor nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
Proportionele invloed werkt wel alleen als de thermo-regeling op ruimte- en buitensensor staat in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-08 21:25
iin schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:04:
[...]

De WP werkt modulerend en kan bijvoorbeeld 'terugschakelen' als er minder warmte nodig is. De meting die je daarvoor nodig hebt verzorgt je OneZone. Overshoot is te voorkomen door (1) permanente vraag aan te zetten en (2) de proportionaliteit van de OneZone te verhogen.

1 klinkt misschien vreemd, maar is het niet: al bij +0,3 tov set schakelt de WP in principe uit. Dat is alleen bij zeer goed geïsoleerde huizen interessant, want anders daalt je temperatuur veel te snel en moet de WP daarna (pas opgestart bij -0,1 tov set) inderdaad 'vol gas' aan. Dat trekt hij vaak niet in z'n eentje en dan schakelt hij de cv bij. Met een beetje pech aan/uit (ook bij mij) met een aanvoertemp die hoger ligt dan de gewenste temp, waardoor de WP niet zinvol meer is en de temp snel stijgt, tot hij weer +0,3 tov set bereikt: Riedeltje weer opnieuw.

Dus 1 is eigenlijk logisch: je wilt niet dat de WP uitschakelt.

Met 2 kun je er vervolgens voor zorgen dat de gemeten temperatuur een hogere weging krijgt bij het berekenen van de gewenste aanvoertemp.
Daarmee kun je dus beter laten moduleren op de werkelijk gemeten temperatuur (handig als je war draait!).

Verder heb ik de max temp van de cv verlaagd, naar op dit moment 40 graden. Dat gaat tot nu toe nog goed. Nog niet getest als het buiten serieus koud is. Mogelijk moet de cv temp dan omhoog.

Antwoord op je vraag: ja, dat hád ik ook... ;)
(je hebt er dus geen deskundige voor nodig)
Hallo ik heb even een vraag waar kan je de proportionaliteit binnenmeter instellen? Alvast bedankt Robert

[ Voor 6% gewijzigd door Roetgerink op 10-01-2025 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim_b
4.2.4
De invloed van
de sonde van de kamertemperatuur
kan worden ingesteld tussen 20 (maxi-
muminvloed) en 0 (invloed uitgeslo-
ten). Op deze wijze is het mogelijk de
invloed van de kamertemperatuur bij
de berekening van de aanvoertempera-
tuur te regelen.

[ Voor 96% gewijzigd door tim_b op 10-01-2025 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Op pagina 9 van de One staat welke settingen invloed hebben op het stookgedrag.
Een echte setting voor de PB heb ik nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonfly83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 22:25
Hi Tweakers,

Hoe hebben jullie de registratie van de Atag one Zone voltooid?
Bij het downloaden en openen van de app Atag one Zone een nieuw account aangemaakt en vervolgens een mail ontvangen om te registreren.

Waar is het gateway serienummer?
Als ik het nummer wat achterop de thermostaat staat invul komt de melding:
Fout, Oeps er lijkt iets mis te zijn gegaan.
Serienummer van de warmtepomp is te lang. Serienummer van de Atag Neoz werkt ook niet.

Via het connectie menu op de thermostaat zie ik hetzelfde serienummer als wat op het doosje staat en dit nummer werkt dus niet.

Al gezocht op Atag en Google maar geen resultaat.
Kunnen jullie helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
Als je op de Atag one zone naar connectiviteit ga, dan staat het onder informatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cherssen
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 05-02 07:38
@hesselonline ik lees sinds kort eveneens mijn ATAG hybride opstelling uit via Ebusd; bedankt voor jouw kickstart post!

Er lopen blijkbaar nog veel parameters over de bus die nog niet zijn geïdentificeerd, voornamelijk van de ATAG gasboiler. Als er iemand mij wat verder op weg kan helpen om deze te reverse engineeren, dan vul ik de config file graag aan!
hesselonline schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:23:
Uitlezen Energion Warmtepomp met Ebusd
Tussen de warmtepomp, de controller (Lightbox bij mij), de Neoz controller en de One Zone thermostaat (en wellicht ook tussen andere componenten die ik niet heb) loopt een bus verbinding.
Deze 2 aderige aansluiting is een variant op de ebus die ook in dit forum (Verwarming uitlezen met ebusd) uitgebreid beschreven wordt. Helaas is de implementatie van ATAG/Ariston wat afwijkend en heeft het gebruik iets meer voeten in de aarde dan bij een Vaillant.

Openstaande acties
1. Ik gebruik een Ariston config voor Ebusd die vrij compleet is, toch mis ik op dit moment nog wat informatie. Ik wil nog kijken of ik dit kan aanvullen (maar, is best lastig ;-)) Ook zitten er nu sommige definities in die niet werken, wat weer fouten in de logging oplevert.
2. Ik weet nog niet helemaal of ik alle attributen in Home Assistant ga dumpen met auto discovery (dan moet ik de config nog wat refinen), of dat ik ze los aanmaak (wat minder clutter in HASS).
3. Er draait een script die ik nu schedule om elke 15min read commando's te geven op de Ebus, idealiter verzin ik hier iets anders voor.
Benodigdheden
Dit is een beetje het standaard lijstje uit het EBUS forum:

1. Een EBUS adapter, ik gebruik de EBUS naar WIFI adapter van: (https://www.elecrow.com/e...-adapter-module-v5-2.html)
2. EBUSD (https://ebusd.eu/), ik draai dit zelf in een docker container.
3. EBUSD config voor Ariston / ATAG (https://github.com/wrongi...uration-ariston-bridgenet) (later meer hierover).
4. MQTT server (voor mijn oplossing, maar er zijn vermoedelijk ook andere wegen naar Rome, kijk ook in het ebus forum).
5. Home Assistant om data te tonen (wederom, mijn oplossing...)
Stappenplan, hardware
Voor de wifi adapter die ik gebruik was de aansluiting eenvoudig, ik heb een doosje geprint als behuizing (model te vinden via website van de EBUS Adapter).
Via een kabel aangesloten achterop de Neoz (achter de schroefjes zitten nu 2 adertjes ipv 1), de + ader van de EBUS adapter zit aangesloten op de B pool van de Neoz. Ik heb zelf met een multimeter de polariteit (+/-) van de aansluiting gecontroleerd. De gebruikte controller moet verbiinding maken met mijn wifi, dit staat uitgelegd op de website.

[Afbeelding]
Stappenplan, software
Ebusd
Ebusd wordt gebruikt om de ebus adapter uit te lezen, om dit mogelijk te maken heb je Ebusd nodig (je kan dit draaien op een raspberry pi, ik zelf gebruik een docker image om hem op mijn NAS te runnen).

Hierbij is een config nodig, deze config definieert welke adressen op de Ebus welke informatie bevatten. Ik heb de informatie van deze repo gevolgd: https://github.com/wrongi...uration-ariston-bridgenet

Ik ben bezig om op basis van deze csv mijn eigen versie te maken, ik ervaar dat er details in codes en adressen zitten waardoor sommige zaken net niet werken. Ik weet niet of dit komt door Ariston vs ATAG of doordat de maker van de repo (volgens mij) een R410A warmtepomp heeft en ik de R32 variant. Ik ben dus ook bnieuwd hoe dit voor anderen werkt. Als ik een config heb waar ik 100% tevreden over ben zal ik deze uiteraard delen.

Dit zijn mijn docker instellingen (in synology, maar dit is denk ik eenvouding in een docker compose commando om te zetten):

[Afbeelding]

Je kan dit eventueel ook gebruiken om de instellingen af te leiden waarmee je direct Ebusd aanroept. Ik gebruik dus nu 3 config bestanden:
1. _templates.csv
2. ariston.csv (deze en bovenstaande moeten in het config path staan)
3. mqtt-hassio.cfg (deze zorgt ervoor dat alle waarden in MQTT ook direct in Home assistant beschikbaar zijn), ik ben nog niet helemaal overtuigd van deze toevoeging -> Work in Progress.

Hiernaast draai ik een script dat elke x minuten een verzoek stuurt naar de Ebus voor de waarden van verschillende attributen, het gaat hierbij om het read_custom.sh script van bovengenoemde repository. Ik heb deze als geplande taak in mijn Nas aangemaakt. Ik heb overigens zelf dit script wat aangepast, niet relevante uitvragen (heb geen boiler / ketel) heb ik verwijderd.

Ben nog niet 100% tevreden met dit scriptje, dus ga hier misschien nog wat in aanpassen in de toekomst.

Ebusd kan direct de informatie wegschrijven naar een MQTT server, van waar we het kunnen lezen.

MQTT
Ik heb reeds een MQTT server draaien, ook docker, en weet dus niet of ik hier verder informatie over moet geven, vraag gerust....
[Afbeelding]

Home Assistant
Home Assistant leest MQTT uit, ik ben nog een beetje aan het kijken hoe ik dit zelf wil inrichten. Zal de post aanpassen / aanvullen als ik meer info hierover heb. Dit is een voorbeeld van wat grafiekjes die ik zelf heb toegevoegd in Home Assistant:

[Afbeelding]
Tot slot
Vraag gerust, het is voor mij een beetje zoeken hoe ver ik de diepte in moet met de uitleg. Kans is dus dat ik ergens iets niet benoemd heb, dan ben ik dat gewoon vergeten. Ik denk overigens dat dit qua maturity nog wel op het tweakers niveau zit, maar daar ontstijgt het natuurlijk alleen aan als we er tijd en moeite in stoppen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpie1234
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-09 19:38
Voor mij huis overweeg ik een energion 120t, ik kon hier geen apart topic over vinden. Is er al ervaring op dit forum met deze warmte pomp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-05 19:33
Hallo,
er valt me wat op.
heb een hybride ODM 50 WP.
temp begane grond 19,5 graden, geen nachtverlaging.
buiten temp hele dag rond de 0/-1 graden. RV 95%
stille modus WP 23.00/8.00 uur.
de binnentemperatuur blijft 24 uur bijna constant op 19,5 graden, ook bij de stille modus periode. enige verschil is dat na 18.00 de gordijnen dicht gaan voor het HR++ glas...
na 8.00 gebruikt de WP meer vermogen dan in de stille modus. echter geen verschil in de binnentemperatuur.
defrost na elk uur de hele dag.
je zou haast zeggen dat ik de WP continu in de stille modus kan houden en dus minder stroom ga verbruiken of maak ik een denkfout. of is er iets niet goed ingesteld?
weet iemand dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kTEvUDzqBF10-NfcwszD3V6xrg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DkGzOM28X5DZdjzwhptBVtpw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stoja schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:25:
Hallo,
er valt me wat op.
de binnentemperatuur blijft 24 uur bijna constant op 19,5 graden, ook bij de stille modus periode. enige verschil is dat na 18.00 de gordijnen dicht gaan voor het HR++ glas...
na 8.00 gebruikt de WP meer vermogen dan in de stille modus. echter geen verschil in de binnentemperatuur.
je zou haast zeggen dat ik de WP continu in de stille modus kan houden en dus minder stroom ga verbruiken of maak ik een denkfout. of is er iets niet goed ingesteld?
weet iemand dit?
[Afbeelding]
Via deze site (hieronder) kun je een grafiekje maken van de temperatuur in huis, gemeten door de thermostaat. Dan kun je eens kijken of het echt 19,5 is, of zoals bij mij 19,3, 19,2.

https://www.atagzone.remo...count/Login?ReturnUrl=%2F

Daar kan je links in de lijst naar "log grafieken" en dan kan je dit soort plaatjes maken. In dit voorbeeld zie je mijn temp instelling en de ruimte temp. Beide op een gelijke schaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZIfvaji7rT4OwDEgYDq997eIx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFPHNraT1EHO48ddaKrPx9Gy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-pmaYr8wvPB5t4VIpeU_ZPreFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJsnjHOeCOQPIxcj7pmHpp4i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
tcw82 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:17:
[...]

Via deze site (hieronder) kun je een grafiekje maken van de temperatuur in huis, gemeten door de thermostaat. Dan kun je eens kijken of het echt 19,5 is, of zoals bij mij 19,3, 19,2.

https://www.atagzone.remo...count/Login?ReturnUrl=%2F

Daar kan je links in de lijst naar "log grafieken" en dan kan je dit soort plaatjes maken. In dit voorbeeld zie je mijn temp instelling en de ruimte temp. Beide op een gelijke schaal.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk te zien hoe het bij een ander is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McRVKznrCBkTYdFARxC3RI-e1NM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/06mACmY8YSfbWxuzY2Ozax2S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-09 17:41
Heeft iemand ook last van suizen in de leidingen van hun splitunit? Mijn all-electric systeem maakt veel lawaai in de leidingen naar de binnenunit. Soms klinkt het zelfs alsof hij stoom aan het afblazen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoja
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8MRIqrwGwHtzJ7Hha-daoGrJ20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a5fLQzxrQ8Sbrf7e0Rso9vOV.jpg?f=fotoalbum_large

geen verschil tussen setpoint en werkelijk. prima dus. grafiek is van 21-1 ik ga de stille modus 24 uur aan zetten en kijken of er verschil ontstaat in verbruik en/of ruimtetemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stoja schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:42:
[Afbeelding]

geen verschil tussen setpoint en werkelijk. prima dus. grafiek is van 21-1 ik ga de stille modus 24 uur aan zetten en kijken of er verschil ontstaat in verbruik en/of ruimtetemperatuur
Je zou eigenlijk een beetje moeten inzoomen. Deze verschaling van de temp as geeft niet heel veel details.
Of je doet het gewoon en we gaan het straks horen. Ben wel erg benieuwd naar de resultaten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:34
Thiazzz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:22:
Heeft iemand ook last van suizen in de leidingen van hun splitunit? Mijn all-electric systeem maakt veel lawaai in de leidingen naar de binnenunit. Soms klinkt het zelfs alsof hij stoom aan het afblazen is.
Ga naar het grote "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen "forum.
Dit is geen specifieke type machine probleem.

edit moet Lucht /water zijn typo

[ Voor 4% gewijzigd door X21r op 24-01-2025 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
X21r schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:25:
[...]

Ga naar het grote "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen "forum.
Dit is geen specifieke type machine probleem.
Is geen lucht/lucht, het betreft lucht/water split. Die levert Atag ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
Thiazzz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:22:
Zover ik weet zijn de meeste lezers gebruikers op dit topic in het bezit van een monoblock. Ik denk dat je hier geen antwoord gaat krijgen op je vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
Het is nu “ te warm” buiten om de WP de hele dag op stille modus te zetten. Hij “ pruttelt” de hele dag rond de 1000 watt opgenomen vermogen zonder defrosts. De ruimtetemperatuur is constant. Als het weer richting 0 graden gaat zal ik de instelling aanpassen. Wordt vervolgd😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stoja schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:51:
Het is nu “ te warm” buiten om de WP de hele dag op stille modus te zetten. Hij “ pruttelt” de hele dag rond de 1000 watt opgenomen vermogen zonder defrosts. De ruimtetemperatuur is constant. Als het weer richting 0 graden gaat zal ik de instelling aanpassen. Wordt vervolgd😀
1000 watt is best veel, althans bij mij is dat 350 ofzo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yi2dslmk8Bcf6XOlHLWuR-KkY88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWjMeOrICxD0XtUjX5HZEYIJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door tcw82 op 24-01-2025 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:34
Stoja schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:25:
Hallo,
er valt me wat op.
weet iemand dit?
[Afbeelding]
Wat mij opvalt.
-Geen antwoorden van experts.
-Huis ? Rijtjes 2onder 1 kap ?? M2?
-Locatie in het land en in stad of nabij weiland.
-Grafiek electra is dat alleen van de Wp..?
-29kWh is veel voor een rijtjes huis 16 a19kWh kan je verwachten op 22 Jan bij Tbuiten 0 graden.
-Bij Tb -3 tot +4 kan je bij vochtig weer inderdaad ieder uur een defrost krijgen.dus dat klopt bij jou.
-Wat is de Ta ?( temperatuur aanvoer cv water)

Ter info.. als de Ta hoog is dan verbuikt de Wp meer stroom.
Ta liefst zo laag mogenlijk.. bij bv 32 graden en ventilators op je radiatoren kan je het gewoon >20 graden maken.( zelfs bij 0 graden )

En inderdaad lijkt het er op dat je overdag ook de stille mode kan gebruiken

Ps in de stille mode draait compressor niet op max EN de fan langzamer (dus efficiëntie Wp zou moeten zakken).
En de kamer temp zakt niet.. dus voorlopige conclusie...... overdag staat hij te draaien als een gek..dus nog minder efficiënt

Probeer gewoon maar overdag ook op stille mode te draaien.
Werkt dat goed.. dan is er iets fout in de normale instelling..bv Ta.

Edit toevoeging :Locatie in het land en in stad of nabij weiland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
Wat meer info:
Huis: vrijstaand, begane grond 125 m2 Gevelpuien veel HR++ glas in de Z/O en N/W gevel. Gordijnen voor de ramen.
Ligging: in een straat, dorp in oosten van het land
Verwarming b.g.g: vloerverwarming als “bij verwarming”, 2 x Haga convector putten bij glasgevels, 2 radiatoren.
Atag I36 ketel, NEOZ, Atag ZOne One thermostaat en ODM 50 WP.

Als ik in de Atag One kijk staat bij CV aanvoertemperatuur 50 graden en. Retour op 35. Tapwater op 60 graden.
De grafiek van het verbruik is alleen de warmtepomp ( aparte kWh meter)
Ik zal de aanvoer op 40 graden en retour op 25 zetten in de ATAG One. Ik neem aan dat, als ik dit doe, van invloed is op de instellingen van de WP. Ik hoef toch niet s te veranderen in de NEOZ?
Volg dan of, met de verlaagde temperaturen, de ruimte temperatuur constant blijft en als dat zo is probeer ik de “stille modus” 24 uur per dag in te schakelen.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het een hybride opstelling is zou ik ook ff checken of je gasketel niet staat bij te verwarmen tijdens de stille periode.
Verder is het nu niet koud meer buiten, dus verwacht dat het lastig testen wordt daar de stille modus weinig zal verschillen van de normale modus.

[ Voor 37% gewijzigd door DanTm op 25-01-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stoja schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:35:
Wat meer info:
Huis: vrijstaand, begane grond 125 m2 Gevelpuien veel HR++ glas in de Z/O en N/W gevel. Gordijnen voor de ramen.
Verwarming b.g.g: vloerverwarming als “bij verwarming”, 2 x Haga convector putten bij glasgevels, 2 radiatoren.

Als ik in de Atag One kijk staat bij CV aanvoertemperatuur 50 graden en. Retour op 35. Tapwater op 60 graden.
Ik zal de aanvoer op 40 graden en retour op 25 zetten in de ATAG One. Ik neem aan dat, als ik dit doe, van invloed is op de instellingen van de WP. Ik hoef toch niet s te veranderen in de NEOZ?
Volg dan of, met de verlaagde temperaturen, de ruimte temperatuur constant blijft en als dat zo is probeer ik de “stille modus” 24 uur per dag in te schakelen.
Wordt vervolgd.
De ta heeft een min en max waarde in het menu van de kamerthermostaat. (Althans hier, ik heb geen hybride opstelling met Atag gas ketel, ik heb een hybride all opstelling). Daarin kan je de minimale aanvoer opgeven. Die kan geloof ik zo laag als 20 graden (niet heel zinnig als je een kamer temp van 21 wil bereiken). In het verleden dat wel mee geëxperimenteerd, toen viel me op dat de buitenunit met een hogere ta min harder werkte voor kortere periodes(bijvoorbeeld ta min 30). Dus een soort pulsen. Toen ik de ta naar 22graden heb gezet zie ik dat ze unit heel laag moduleert. Op een dag als vandaag doet hij 340w constant (met helaas die olie run pieken tussen door).
Wat is de ta min instelling in jouw opstelling nu?
Als die, ik zeg maar wat, 40 is, zal hij dat braaf maken. Als het 20 is, zal hij dat proberen, maar lukt het dan niet op 20, gaat hij omhoog moduleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoja
De CV ketel verwarmt niet bij, alleen bij de defrosts zie je soms wat kort piek vebruik.( 21 januari, ( hele dag onder nul/1 graden) 4m3, 22 januari ( iets warmer) maar 3 m3. dat is ook warmwater een koken.

Ik heb de aanvoer op 40 en de retour nu op 25 graden gezet. de binnentemperatuur was 19,7 graden dus de WP gaat naar 50 watt (uit). Het is buiten nu 10 graden. Ook is er nu (wat) zon-instraling door de glaspui op Z/O wat invloed heeft op de binnen temp. ik wacht een paar dagen af wat er gebeurt en wat het verschil is/wordt. het belangrijkste is dat de ruimte temperatuur constant blijft bij de nieuwe instellingen bij veranderend weer.

[ Voor 19% gewijzigd door Stoja op 25-01-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nelissuh schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:40:
Met de Ariston V3 integratie kan ik al aardig wat regelen via Home Assistant:

En een extra voordeel: de bediening gaat vele malen sneller.

https://github.com/fustom...ethermo-home-assistant-v3

Schakelen tussen ketel / warmtempomp / beide
Ik lees per uur de actuele prijzen van mijn dynamisch contract in
Temperatuur setpoint instellen
Quiet mode inschakelen
Etc.
De verbouwing op zolder is nu zo ver dat ik de pi weer heb opgestart en ik graag wat dingen gaan proberen met de Ariston integratie. Ik loop echter tegen wat hobbels aan, kan ik je via prive berichten mogelijk wat vragen stellen? (Als er straks een geslaagde integratie opgezet wordt, kan ik die aan de openingspost opnemen zodat andere daar ook gebruik van kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 14:54
tcw82 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:13:
[...]

Dat is een optie, het vergroten van de massa kan helpen. Alleen de tussenwervelschijf tussen de L4 en lL5 gaat dan denk helemaal aan de wandel, als ik dat het dak op moet gaan slepen via een ladder. _O- (er is daar nu al vanalles mis helaas)
Ik zit wel te denken aan het storten van een voet. Dus een bekisting maken, (desnoods met die beton tegels er nog in). Dat beton kan ik in zakken nog wel omhoog krijgen.

En wat ikzelf nog niet helemaal goed snap is de relatie tussen de trillingen die je voelt in de behuizing en hoort in het huis, want ik hoor het niet overal. En ik hoor het buiten wel heel duidelijk, het lijkt dus een lucht gedragen geluid, en niet een resonantie die via de muur of het dak verplaatst.
:?
grind-etontegels is sowieso geen goede oplossing, want het effectieve contactoppervlak van deze twee tegels op elkaar is maar erg klein, plus een grindtegel is eigenlijk nooit helemaal vlak aan de bovenkant. Dus gaat dat wiebelen.
Je hoeft echt geen plaat te storten, maar kan met een paar aanpassingen het contactgeluid al erg goed verminderen:

1. Verwissel de grindtegels voor vlakke betontegels. Eerst de ene kant iets ondersteunen, tegels er onderuit, andere tegels er onder.
2. Leg die betontegels niet op je ballast grind, maar leg ze direct op het dakleer, liefst met een schuim onderlegger (5 mm schuimfolie dat ook voor verpakking gebruikt wordt). Dan beschadigd de tegel niet je dakleer.
3. Zet de rubber voet direct op de betontegel, hoe groter het contactoppervlak des te minder contactgeluid
4. Leg eventueel een zacht rubber (armaflex bijvoorbeeld) isolatiematje onder je bigfoot
5. Je kan de WP ook met ontkoppel-rubber schroeven (van hier: https://www.rubbercenter....silent-blocks-and-fenders)

door goed te ontkoppelen heb je zo min mogelijk contactgeluid.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Stoja schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:02:
De CV ketel verwarmt niet bij, alleen bij de defrosts zie je soms wat kort piek vebruik.( 21 januari, ( hele dag onder nul/1 graden) 4m3, 22 januari ( iets warmer) maar 3 m3. dat is ook warmwater een koken.

Ik heb de aanvoer op 40 en de retour nu op 25 graden gezet. de binnentemperatuur was 19,7 graden dus de WP gaat naar 50 watt (uit). Het is buiten nu 10 graden. Ook is er nu (wat) zon-instraling door de glaspui op Z/O wat invloed heeft op de binnen temp. ik wacht een paar dagen af wat er gebeurt en wat het verschil is/wordt. het belangrijkste is dat de ruimte temperatuur constant blijft bij de nieuwe instellingen bij veranderend weer.
Bij een hybride installatie zal de CV ketel de warmte leveren om de WP te defrosten. Je circulatiepomp na de buffer zal uit gaan, en je open verdeler van de IDM zal warm water je buffer in sturen. Dat gaat er viande retour van de buffer weer uit richting de aanvoer van de warmtepomp. Je warmtepomp onttrekt die warmte, waardoor je condensor ontdooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Stoja schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:35:
Wat meer info:

Wordt vervolgd.
Check even of je i36 word aangestuurd op Bus of op aan/uit (bus = oranje blokje, aan/uit = blauwe blokje aan de achterzijde van je aansluitpaneel cv ketel).

Als je in de One een parameter aanpast, doe je dat in de gedeelde parameter lijst van het systeem, dus je hoeft dat inderdaad niet ook nog eens in de NEOZ aan te passen. Je kan dat natuurlijk altijd even op de NEOZ checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:13:
[...]

Bij een hybride installatie zal de CV ketel de warmte leveren om de WP te defrosten. Je circulatiepomp na de buffer zal uit gaan, en je open verdeler van de IDM zal warm water je buffer in sturen. Dat gaat er viande retour van de buffer weer uit richting de aanvoer van de warmtepomp. Je warmtepomp onttrekt die warmte, waardoor je condensor ontdooit.
Bij mijn hybride installatie levert de CV ketel geen warmte tijdens de defrost. Hij gaat wel aan na de defrost (afhankelijk v/d eco/comfort instelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
DanTm schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:38:
[...]

Bij mijn hybride installatie levert de CV ketel geen warmte tijdens de defrost. Hij gaat wel aan na de defrost (afhankelijk v/d eco/comfort instelling).
Buffervat serieel of parallel ? Bij mij gaat bij defrosten de circulatie pomp van de installatie uit, en gaat de circulatie pomp van de warmtepomp dus via de buffer (80L) draaien. Er komt dan kouder water de open verdeler van de IDM in, en dat wordt dan bij verwarmd door de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:10:
[...]

Buffervat serieel of parallel ? Bij mij gaat bij defrosten de circulatie pomp van de installatie uit, en gaat de circulatie pomp van de warmtepomp dus via de buffer (80L) draaien. Er komt dan kouder water de open verdeler van de IDM in, en dat wordt dan bij verwarmd door de CV.
ik heb geen buffervat. Maar van mij zou de CV ook wel aan mogen tijdens de defrost. Maar vooralsnog zie ik niet hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.

Het aanspringen van de CV is sowieso iets waar ik weinig van begrijp. Het enige wat ik zie is op basis van de comfort instelling, dan gaat hij na elke defrost op vol vermogen verder en de CV springt dan bij.
Maar als ik bijvoorbeeld de WP op stille modus zet en hij onvoldoende vermogen heeft om het water warm te krijgen, dan koelt het huis rustig af en blijft de CV niets doen.
Vooralsnog blijft het huis gelukkig voldoende warm zonder echte CV ondersteuning.

Het enige wat ik zelf nog doe is de hybride mode omschakelen van auto naar CV op het moment dat mijn dynamische elektriciteit prijs erg hoog is (vergeleken met de dynamische gas prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
DanTm schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:16:
[...]

ik heb geen buffervat. Maar van mij zou de CV ook wel aan mogen tijdens de defrost. Maar vooralsnog zie ik niet hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.

Het aanspringen van de CV is sowieso iets waar ik weinig van begrijp. Het enige wat ik zie is op basis van de comfort instelling, dan gaat hij na elke defrost op vol vermogen verder en de CV springt dan bij.
Maar als ik bijvoorbeeld de WP op stille modus zet en hij onvoldoende vermogen heeft om het water warm te krijgen, dan koelt het huis rustig af en blijft de CV niets doen.
Vooralsnog blijft het huis gelukkig voldoende warm zonder echte CV ondersteuning.

Het enige wat ik zelf nog doe is de hybride mode omschakelen van auto naar CV op het moment dat mijn dynamische elektriciteit prijs erg hoog is (vergeleken met de dynamische gas prijs).
Als je geen buffervat hebt, wordt jouw installatie (radiatoren/vloerverwarming) gebruikt om warmte aan te onttrekken. De circulatiepomp van je warmtepomp zal dan gewoon water uit je verwarmingscircuit aangeboden krijgen op de warmtewisselaar, uiteindelijk gaat de retour van je verwarmingscircuit naar de ingang van de warmtepomp.

Als je installatie circuit voldoende capaciteit (=water-inhoud) heeft, en er altijd circulatie kan zijn, zou je inderdaad zonder buffer kunnen werken, maar bijna elke installateur adviseerd een buffer van 10 liter voor elke kw warmtepomp vermogen. omdat het totale circuit voor defrosting dan een stuk kleiner wordt (en je geen warmte aan je woning onttrekt) zal dan je CV ketel sneller bij springen als de watertemperatuur in de indoor module teveel daalt.

ALs je Home Assistant hebt, zou je ook een dynamische schakeling kunnen gebruiken om je WP uit te schakelen als je electra prijs x COP hoger is (per kwh) dan je gasprijs. De Energy Manager heeft een 'Smart Grid' ingang, die je met 220V hoog kan inschakelen, waarbij dan de WP het signaal krijg dat de buitenunit uitgeschakeld moet worden.

Parameter 1.1.10, waarde 4:

Signaal uitschakelen extern: stelt het apparaat in op OFF. Elk verzoek om warmte, koeling of warm tapwater wordt onderbroken terwijl de vorstbeveiligingslogica actief is als Par. 1.0.4 (Hybride modus) is ingesteld op “alleen WP”. Anders blijft alleen de ketel ingeschakeld voor de verwarming en de productie van warm tapwater

Dus je kan dan je instalaltie op 'Auto' laten staan, maar via deze ingang de warmtepomp effectief uitschakelen. Er blijft wel water door de buitenunit lopen ter vorstbeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:06:
[...]

Als je installatie circuit voldoende capaciteit (=water-inhoud) heeft, en er altijd circulatie kan zijn, zou je inderdaad zonder buffer kunnen werken, maar bijna elke installateur adviseerd een buffer van 10 liter voor elke kw warmtepomp vermogen. omdat het totale circuit voor defrosting dan een stuk kleiner wordt (en je geen warmte aan je woning onttrekt) zal dan je CV ketel sneller bij springen als de watertemperatuur in de indoor module teveel daalt.

ALs je Home Assistant hebt, zou je ook een dynamische schakeling kunnen gebruiken om je WP uit te schakelen als je electra prijs x COP hoger is (per kwh) dan je gasprijs. De Energy Manager heeft een 'Smart Grid' ingang, die je met 220V hoog kan inschakelen, waarbij dan de WP het signaal krijg dat de buitenunit uitgeschakeld moet worden.
blijkbaar heeft mijn installatie circuit voldoende capaciteit dan, heb de CV (helaas) nog nooit zien bijspringen tijdens een defrost.

Wat betreft de dynamische schakeling, ik doe dat dus al, alleen dan in Home Assistant via de Ariston integratie in plaats van een apart contact.
Het enige lastige is dat ik de COP niet weet en daar dus maar een schatting voor gedaan heb.
Als de elektriciteits prijs * 2.5 hoger is dan de gasprijs, schakel ik over naar gas.

Het andere alternatief is de gas en elektra prijzen naar de WP schrijven zodat hij zelf kan beslissen (als de WP op 'maximale besparing' staat). Alleen de prijzen die je via de Ariston integratie aanbied worden daar niet voor gebruikt (die worden alleen voor de energie reporten gebruikt). Dan moet ik zelf een integratie via de web api gaan schrijven. Maar vooralsnog laat ik het zo, het gebeurt toch maar heeeel sporadisch dat elektra zo duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:06:
[...]

Als je geen buffervat hebt, wordt jouw installatie (radiatoren/vloerverwarming) gebruikt om warmte aan te onttrekken. De circulatiepomp van je warmtepomp zal dan gewoon water uit je verwarmingscircuit aangeboden krijgen op de warmtewisselaar, uiteindelijk gaat de retour van je verwarmingscircuit naar de ingang van de warmtepomp.

Parameter 1.1.10, waarde 4:

Signaal uitschakelen extern: stelt het apparaat in op OFF. Elk verzoek om warmte, koeling of warm tapwater wordt onderbroken terwijl de vorstbeveiligingslogica actief is als Par. 1.0.4 (Hybride modus) is ingesteld op “alleen WP”. Anders blijft alleen de ketel ingeschakeld voor de verwarming en de productie van warm tapwater

Dus je kan dan je instalaltie op 'Auto' laten staan, maar via deze ingang de warmtepomp effectief uitschakelen. Er blijft wel water door de buitenunit lopen ter vorstbeveiliging.
Ik haak even in op HA setup.
Als het goed is kan je ook iets doen met het per uur instellen van de energieprijs (dynamische) in die specifieke invulvelden. Dan de energy manager op maximaal besparen of in elk geval de instelling die de grootst mogelijke economische besparing nastreeft.

@Nelissuh heeft zoiets opgezet begrijp ik uit zijn eerdere berichten. Via een DM heb ik hem gevraagd of hij wilde helpen een instructie op te zetten voor de openingspost.
De methode hiervoor beschreven ( met schakelen van het relais etc. ) kan uiteraard ook opgenomen worden.
Voor beide geldt wel dat ik dat niet zelfstandig voor elkaar krijg. De kennis en ervaring schiet te kort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaRealRenzel
tcw82 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:34:
[...]

Als het goed is kan je ook iets doen met het per uur instellen van de energieprijs (dynamische) in die specifieke invulvelden. Dan de energy manager op maximaal besparen of in elk geval de instelling die de grootst mogelijke economische besparing nastreeft.

@Nelissuh heeft zoiets opgezet begrijp ik uit zijn eerdere berichten. Via een DM heb ik hem gevraagd of hij wilde helpen een instructie op te zetten voor de openingspost.
De methode hiervoor beschreven ( met schakelen van het relais etc. ) kan uiteraard ook opgenomen worden.
Voor beide geldt wel dat ik dat niet zelfstandig voor elkaar krijg. De kennis en ervaring schiet te kort.
Ik vind de Ariston integratie daarvoor eerlijk gezegd niet geschikt. Deze werkt via een API Call naar remotethermo.com, de cloud backend van je One Zone waar overigens ook je Atag mobiele app gebruik van maakt. Behalve dat deze API gewoon rete-traag is, is die ook nog eens beperkt in de hoeveelheid calls die je vanaf hetzelfde adres mag doen. Als je de refresh van de integratie to hoog zet, wordt je API toegang door ATAG geblokkeerd, en dan doet je integratie, je app, maar ook je thermostaat het niet meer (qua upload dan).

Ik ben bezig (met mede-tweaker hesselonline) om via ebus de controllers uit te lezen. Als alle parameters bekend zijn, kan je via ebusd in HA deze parameters rechtstreeks in de apparaten bijwerken. Dat lijkt me veel geschikter dan de Ariston integratie.

will keep you posted ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tcw82 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:34:
[...]

ik had dit werkende (prijzen via de ariston integratie instellen).
Maar zoals hierboven al aangegeven, die velden van de Ariston integratie zijn alleen voor rapportage (je kunt ze ook in de app instellen).
De daadwerkelijk wissel prijzen kun je niet via de app aanpassen, maar wel via de website.
Als je dat wilt automatiseren moet je dus de api calls v/d website gaan gebruiken. Ik was er aan begonnen, maar was me teveel werk voor iets wat ik niet heel belangrijk vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dank beide(@DanTm @DaRealRenzel (en @hesselonline natuurlijk)). Het werken in/met ha is nieuw voor me en ik kom best een eind. Maar ..... Als het echt spannend wordt (zoals het instellen van die uurprijzen) wordt het vaak heel snel heel frustrerend.

[ Voor 5% gewijzigd door tcw82 op 29-01-2025 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
DanTm schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:36:
[...]

ik had dit werkende (prijzen via de ariston integratie instellen).
Maar zoals hierboven al aangegeven, die velden van de Ariston integratie zijn alleen voor rapportage (je kunt ze ook in de app instellen).
De daadwerkelijk wissel prijzen kun je niet via de app aanpassen, maar wel via de website.
Als je dat wilt automatiseren moet je dus de api calls v/d website gaan gebruiken. Ik was er aan begonnen, maar was me teveel werk voor iets wat ik niet heel belangrijk vond.
In parameters 1.13.X stel je toch de gasprijs en electra prijs in (al staat mijn vraag nog steeds open hoe de warmtepomp weet wanneer electra daltarief in gaat). Volgens mij zijn dat dezelfde parameters als die je in de integratie ingeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:30:
[...]

In parameters 1.13.X stel je toch de gasprijs en electra prijs in (al staat mijn vraag nog steeds open hoe de warmtepomp weet wanneer electra daltarief in gaat). Volgens mij zijn dat dezelfde parameters als die je in de integratie ingeeft.
de prijzen die je in de integratie invult komen overeen met de velden in de app in het 'Energie en besparing' menu. Je geeft daar ook prijzen aan per kWh en m3.
Als je die aanpast en vervolgens op de website kijkt bij de prijzen van de Hybride Energie manager zul je daar hele andere waarden zien staan. Dit zijn prijzen in cent per kWh energie. Dat zijn ook de waarden die je in het menu van je WP zult zien staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsBRqEhl6lYQjRGm9o43TInS7XA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bT1lM5Ui19GW6SssxSTuxmTW.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door DanTm op 29-01-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
DanTm schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:59:
[...]

de prijzen die je in de integratie invult komen overeen met de velden in de app in het 'Energie en besparing' menu. Je geeft daar ook prijzen aan per kWh en m3.
Als je die aanpast en vervolgens op de website kijkt bij de prijzen van de Hybride Energie manager zul je daar hele andere waarden zien staan. Dit zijn prijzen in cent per kWh energie. Dat zijn ook de waarden die je in het menu van je WP zult zien staan.

[Afbeelding]
Snap ik, maar als de integratie de prijs per kWh of m3 netjes omrekent naar kWh, dan maakt het toch niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:37:
[...]

Snap ik, maar als de integratie de prijs per kWh of m3 netjes omrekent naar kWh, dan maakt het toch niet uit
Als hij ze zou omrekenen en naar je WP zou sturen, alleen doet hij dat niet. Die prijzen worden alleen gebruikt voor de prijs rapportages in de app.
Wijzig die prijzen in de app maar eens en check dan de waarden in de WP, die veranderen niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
DanTm schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:50:
[...]

Als hij ze zou omrekenen en naar je WP zou sturen, alleen doet hij dat niet. Die prijzen worden alleen gebruikt voor de prijs rapportages in de app.
Wijzig die prijzen in de app maar eens en check dan de waarden in de WP, die veranderen niet mee.
En als je ze in de Ariston integratie in HA wijzigt ?

Ik vind het gewoon rete lastig om telkens naar zolder te moeten om in de NEOZ (Ketel interface bij mij) de parameters op te roepen. Is gewoon traag en niet praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:27:
[...]

En als je ze in de Ariston integratie in HA wijzigt ?

Ik vind het gewoon rete lastig om telkens naar zolder te moeten om in de NEOZ (Ketel interface bij mij) de parameters op te roepen. Is gewoon traag en niet praktisch.
De Ariston integratie gebruikt de mobiele api, zelfde resultaat dus.
Maar naar zolder lopen hoeft niet, je kunt de prijzen wel via de website aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
DanTm schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:26:
[...]

De Ariston integratie gebruikt de mobiele api, zelfde resultaat dus.
Maar naar zolder lopen hoeft niet, je kunt de prijzen wel via de website aanpassen.
wel raar dan dat je One Zone via dezelfde API als de Ariston integratie gegevens naar remotethermo.com uploadt, maar blijkbaar niet mag aanpassen.

Als je de prijzen in de website aanpast, worden ze dan ook in je Integratie en/of One Zone aangepast ? Of alleen in de NEOZ ?

zo vervelend dat ATAG gewoon nul informatie vrijgeeft over hun systeem, instellingen en API...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetgerink
Je kan de prijzen ook via de PC of op de mobiel aanpassen als je inlogt bij je ATAG account?
www.atagzone.remotethermo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetgerink schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:37:
Je kan de prijzen ook via de PC of op de mobiel aanpassen als je inlogt bij je ATAG account?
www.atagzone.remotethermo.com
Dat klopt(waarschijnlijk). Maar ik ga niet 24 keer per dag, elke dag, het hele stookseizoen door die prijzen handmatig uitrekenen en invoeren. Daar koop je dan een automatisering voor lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4S2JEsyBQT-ETjywI6TdNp9zgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xG1Wmt7klqFq1aAHVfp0dE7n.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het bekende scherm, er lijkt wat discussie over wat dit precies doet.
Voedt het de energie manager en baseert die dan de keuze wp of gas gebruik hierop?
Voedt het de grafieken/verbruiks overzichten en doet het verder niks met de keuze om voor gas of elektriciteit?

En, dat is natuurlijk niet onbelangrijk, kun je dit invullen zo automatiseren dat je er de prijs elk uur in kunt aanpassen/updaten bij een dynamische energie contract? Dat laatste is dan alleen zinnig als het de keuze voor gas stoken vs electrische energie gebruiken beïnvloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
Na mijn idee schakelt het wel over naar Gas als het gunstige wordt om Gas te stoken.
Doe ik de Gas prijs erg na beneden pakt het wel op en ga ik Gas stoken.
Ik heb ook een dynamisch contract en kijk naar dag gemiddelde anders kan het niet na mijn idee.
Hier in Enschede is het nu -4 maar heb op dit moment ook al 600 watt terug levering.
Warmte pomp vraagt op dit moment 1277 watt

Dit wordt dan ook niet mee gerekend.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdQtWlIdBnjZWiEuU_jGm6zfmzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2bGcDGPrxPHcDsNnWh1YMCSE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetgerink schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:47:
Na mijn idee schakelt het wel over naar Gas als het gunstige wordt om Gas te stoken.
Doe ik de Gas prijs erg na beneden pakt het wel op en ga ik Gas stoken.
Ik heb ook een dynamisch contract en kijk naar dag gemiddelde anders kan het niet na mijn idee.
Hier in Enschede is het nu -4 maar heb op dit moment ook al 600 watt terug levering.
Warmte pomp vraagt op dit moment 1277 watt

Dit wordt dan ook niet mee gerekend.[Afbeelding]
Het lijkt me in theorie mogelijk om een soort beslisboom te maken in (bijvoorbeeld HA) die kijkt naar (ik hoest even snel een lijstje op, er is vast meer te bedenken):
Prijs gas
Prijs kwh
Opbrengst zp
Buitentemperatuur
Cop

Waarbij er op basis van die route door de beslisboom de keuze valt op wp of gas, wat dan wel weer in de we ingevuld moet worden, of dus via dat relais waar ...@DanTm of @DaRealRenzel het eerder over hadden.

Dan blijf je weg van die prijzen invullen in de website of de neoz.

Of het ebus systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselonline
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-09 19:57
tcw82 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:07:
[...]

Het lijkt me in theorie mogelijk om een soort beslisboom te maken in (bijvoorbeeld HA) die kijkt naar (ik hoest even snel een lijstje op, er is vast meer te bedenken):
Prijs gas
Prijs kwh
Opbrengst zp
Buitentemperatuur
Cop

Waarbij er op basis van die route door de beslisboom de keuze valt op wp of gas, wat dan wel weer in de we ingevuld moet worden, of dus via dat relais waar ...@DanTm of @DaRealRenzel het eerder over hadden.

Dan blijf je weg van die prijzen invullen in de website of de neoz.

Of het ebus systeem.
Moet volgens mij via ebus kunnen, ik heb alleen zelf geen cv meer dus die optie werkt bij mij niet / is nergens zichtbaar. Maar, ik kan via de ebus prima de gas en elektra prijs updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoja
Even een update.. watertemp nu op max 45, retour op 25. Buiten is het dan 4-5 graden. Doordat de zon schijnt ( heel fijn!) gaat het syteem uit om 11 uur en zo rond 17 uur weer aan omdat de ruimte afkoelt tot 0,2 graden onder de ingestelde temperatuur op de atag one. Daarna duurt het toch een paar uur voordat de ruimtetemperatuur weer bereikt wordt… is er een instelling dat je handmatig de atag one kunt overbruggen om de WP op een laag vermogen kunt laten werken zodat er warmwater in het systeem blijft stromen (vloer) zodat de ruimte sneller weer op temperatuur komt? actueel : de WP gebruikt nu 500 watt sinds 17.00 uur. Staat niet in de speciale modus. Weet iemand dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07:30
@Stoja Je zou de haard functie in de app kunnen gebruiken.
Maar dit is precies de reden waarom ik alleen op de buitenvoeler draai dus zonder invloed van de thermostaat.
Het wordt dan wel warmer in de woonkamer maar de rest van het huis blijft ook lekker op temperatuur waar het anders flink afkoelt.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt ook een relay op zone2 zetten en die aansturen (de zone op weersafhankelijk inregelen).
Zo hou ik mijn WP continu aan in de winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelK
Zet de retour maar op 35 graden dan wordt de watertemperatuur niet lager (nagevraagd bij een Atag deskundige)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
Bedankt voor de adviezen, ik ga eerst naar eens retour op 35 zetten en de haard functie gebruiken. Is mij niet helemaal duidelijk wat die functie doet… ( ligt aan mij) heb gezocht maar kan er eigenlijk geen duidelijke omschrijving van vinden. Reageert de installatie dan niet meer op de ingestelde ruimtetemperatuur? Maar op welke instelling dan wel? Korte uitleg zou fijn zijn. Overigens wisselt het weer en veranderen zon en buitentemperaturen per dag nogal. Vandaag geen zon en wat hogere nacht en buiten temperatuur.
Bij alleen CV was het geen probleem, door het hoge vermogen vd ketel was de ruimte zo weer op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07:30
KarelK schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:06:
Zet de retour maar op 35 graden dan wordt de watertemperatuur niet lager (nagevraagd bij een Atag deskundige)
Hoe doe je dat?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelK
In de Atag One Zone thermostaat kun je bij de instellingen door klikken tot je bij aanvoer en terugvoer temperatuur komt
Ik heb een Zone installatie dus geen All met losse Neoz erbij daar zal het misschien iets anders gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volgens mij kun je de retour niet instellen, je kunt wel de max en min van de aanvoer instellen.
De min op 35 zetten zal de water temperatuur inderdaad hoger houden, de vraag is of je dat wilt (je wilt namelijk zo laag mogelijk om de WP efficiënter te houden). Het lost het probleem ook niet op de de WP uitgaat als de kamer te warm wordt.

Je hebt daar 3 oplossingen voor:
- haardfunctie gebruiken
- geforceerde warmtevraag gebruiken (in combinatie met weersafhankelijk verwarming)
- zone 2 op een losse aan/uit thermostaat in een andere kamer hangen (of op een relay wat je zelf aanstuurt)

hou er dan wel rekening mee dat de woonkamer nog warmer wordt als deze geen eigen naregeling heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door DanTm op 04-02-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
Ik vindt het best ingewikkeld…Atag heeft mij bij een contole geadviseerd op op ruimtetemperatuur te regelen…Als ik de haardfunctie gebruik wat gebeurt er dan precies. Blijft de WP dan op een bepaald ( in te stellen?) vermogen doorlopen? Ik heb
op de 2 radiatoren thermokranen en ook op de 2 jaga vloer convectoren (staan nu op max open) ook is het vloerverwarmings systeem temperatuur begrenst op de verdeler. Naregelen in de woonkamer kan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
@Stoja
Regelen op de ruimtethermostaat heeft een groot nadeel. Als de kamertemp stijgt boven je setpoint stopt je WP zijn activiteiten en koelt je hele circuit af.
Bij een CV ketel is dit geen groot probleem omdat deze vaak 500% overcapaciteit heeft.
Een WP heeft deze overcapaciteit niet en heeft als extra handicap dat bij een hoge aanvoer temp de COP dramatisch terug loopt. Hierdoor duurt het erg lang voordat je WP weer warmte levert.

Ik zou overgaan op WAR. Loopt dan je kamertemp. op, zullen de thermostatische regelkranen op je radiatoren en convectoren sluiten en zal de temparatuur binnen redelijke grenzen blijven.

Ik verwarm mijn matig geisoleerde huis d.m..v. Jaga radiatoren met ventilatoren en stook overdag als ik thuis ben in de kamer bij met een pelletkachel.
Mijn WP staat ingesteld op WAR en ik heb een stooklijn die bij de huidige buitentemperatuur de aanvoor op 29 - 35 °C houdt.
Zonder de pelletkachel is het in mijn huiskamer dag en nacht 21,5 - 22,5 °C. Over 2024 heeft de WP ongeveer 4750 kWh verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
@Stoja ik heb Permante vraag forceren 4.2.9 aanstaan.
Nu best tevreden..

Zie instellingen en overzicht.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17k1eJseDA087qVdT4z4J5maJVw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rb7ExiqbIFGC1mzgN8XynSRx.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyqPHlH2HGXIKuywl3SmwzUcDvY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xPKzfi3d0oUCgFsJhopbcJ3f.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
Allemaal dank voor jullie reacties, ik ga het goed lezen en eventueel aanpassen in het systeem👍👍
Pagina: 1 ... 15 ... 17 Laatste