Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelissuh
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 08:45
wysiwyg schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:09:
[...]
Ik ga er even vanuit dat jij daarmee kunt zien of de warmtepomp draait (?). Welke parameter gebruik je hiervoor?
Ik geef weer of de warmtepomp loopt (dus dat de compressor loopt). Ik neem aan dat de ventilator dan ook draait, maar dat weet ik niet zeker.

De entiteit die ik hiervoor uitlees is:

entity: binary_sensor.ariston_is_heating_pump_on

Volgens mij moet je die in de integratie wel eerst actief maken.

Ik gebruik:
HACS
Ariston V3 integratie (voor aansturing ATAG Warmtepomp en ketel)
Custom Thermostat Card (voor thermostaat)
Mushroom cards (voor knoppen)

De code is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
    cards:
      - type: custom:thermostat-card
        title: Warmtepomp
        entity: climate.nelissen
        no_card: false
        highlight_tap: true
      - type: horizontal-stack
        cards:
          - type: custom:mushroom-template-card
            primary: Warmtepomp
            secondary: >-
              {% if is_state('binary_sensor.ariston_is_heating_pump_on', 'on')
              %} Aan {% else %} Uit {% endif %}
            icon: mdi:heat-pump-outline
            icon_color: >-
              {% if is_state('binary_sensor.ariston_is_heating_pump_on', 'on')
              %} green {% else %} grey {% endif %}
            layout: vertical
            tap_action:
              action: none
            hold_action:
            double_tap_action:
            primary: Verwarmingsketel
              {% if is_state('binary_sensor.ariston_is_flame_on', 'on') %} Aan
              {% else %} Uit {% endif %}
            icon: mdi:fire
              {% if is_state('binary_sensor.ariston_is_flame_on', 'on') %}
              orange {% else %} grey {% endif %}
            entity: binary_sensor.ariston_is_flame_on
            tap_action:
            hold_action:
            double_tap_action:
            primary: Stil
              {% if is_state('switch.ariston_is_quiet', 'on') %} Aan {% else %}
              Uit {% endif %}
            icon: mdi:volume-mute
              {% if is_state('switch.ariston_is_quiet', 'on') %} blue {% else %}
              grey {% endif %}
            tap_action:
              action: toggle
            hold_action:
            double_tap_action:
            entity: switch.ariston_is_quiet
          - type: custom:mushroom-select-card
            entity: select.ariston_hybrid_mode
            icon: mdi:arrow-oscillating
            name: Hybrid
            fill_container: false
            icon_color: purple
        cards:
          - type: gauge
            entity: sensor.ariston_heating_circuit_pressure
            needle: true
            min: 0
            max: 2.5
            segments:
              - from: 0
                color: '#db4437'
              - from: 0.8
                color: '#ffa600'
              - from: 1
                color: '#43a047'
              - from: 2
                color: '#ffa600'
              - from: 2.4
                color: '#db4437'
            name: Systeemdruk
          - graph: line
            type: sensor
            entity: sensor.ariston_ch_flow_setpoint_temp
            detail: 1
            name: Doel aanvoer temp
        cards:
          - type: history-graph
            entities:
              - entity: binary_sensor.ariston_is_heating_pump_on
              - entity: binary_sensor.ariston_is_flame_on
              - entity: switch.ariston_is_quiet
            hours_to_show: 12

Voor dit resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRxW-4lOO6rgbTRj15AKXpDOyvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCr1ezjAXFmJWe3d5nKIhdHN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:54
arpeggio schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:34:
[...]

Bij warmte-overdracht (of warmteverlies) speelt de factor tijd geen enkele rol. Dat is een fabel die op één of andere manier rondgaat.
Bij warmte-overdracht tussen twee media spelen 2 factoren een rol: het temperatuurverschil tussen de twee media en de grootte van het contact-oppervlak tussen de twee media. Dat laatste wordt bij radiatoren ook wel het Verwarmd Oppervlak (VO) genoemd. Hoe meer oppervlak, hoe meer warmte-overdracht.
De eigenschappen van het contact-vlak spelen ook nog een rol; die vormen een warmteweerstand.

Op deze Wiki-pagina kun je het nalezen https://nl.wikipedia.org/wiki/U-waarde
Je spreekt jezelf tegen. Die wikipedia pagina definieert de U waarde als "De eenheid voor de U-waarde is W/(m²·K)", ofwel Watt (vermogen) per vierkante meter per graad.

Laat nou 1 Watt gedefinieerd zijn als 1 Joule per seconde

dus bij warmte-overdracht speelt de factor tijd echt wel een rol.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
johan1950 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:44:
Ik vind dit best een leuk onderwerp maar heb nog nergens een antwoord gevonden waarom iedereen zo krampachtig aan DeltaT vasthoud.
Ik verwacht van mijn systeem dat het zo efficient mogelijk mijn huis warm houd.
Daarom wil ik het liefste mijn radiatoren op een zo gelijk mogelijke temperatuur houden. Een verschil in temperatuur zal er moeten zijn anders geeft het systeem geen warmte af. Dit benader ik al aardig met een DeltaT van 1°C.
Stel dat ik een DeltaT van 10°C wil realiseren moet ik mijn aanvoer temp met 5°C verhogen om over mijn radiator dezelfde gemiddelde temperatuur en dus dezelfde warmteafgifte te realiseren.
Vooral bij een WP heeft deze verhoging van de aanvoertemp een behoorlijke invloed op het rendement.
Dat hiervoor mijn water sneller rond moet pompen is niet interessant want de circulatiepomp draait toch en een afgeknepen pomp levert bijna geen besparing.
Het gaat niet om 'krampactig vasthouden aan DeltaT'. Waar het om gaat is dat een warmtepomp nou eenmaal het meest efficient werkt als de DeltaT over de warmtepomp realtief klein is. Dan hoeft de warmtepomp het Circuit water maar weinig op te warmen, en dat komt de COP ten goede.

Je afgiftesysteem echter wil graag een grote DeltaT tussen aanvoer en afvoer van dat afgisftesysteem, want we hebben al aangegeven dat hoe groter de DeltaT over een specifieke radiator, des te hoger is de warmteafgiste, dus des te sneller warmt de ruimte op. Ik heb het niet over 'op temperatuur houden' maar over 'opwarmen', dus aan de hand van ingestelde wenstemperatuur de ruimte opwarmen.

De truc is dus de gulden middenweg te vinden tussen zo klein mogelijke deltaT over je warmtepomp, en zo groot mogelijke deltaT over je radiatoren.

In de praktijk blijkt dat optimale punt ergens bij een DeltaT van 5 tot 10 graden te liggen. Grotere DeltaT hebben warmtepompen moeite mee, kleinere DeltaT hebben juist radiatoren moeite om goed warmte af te geven.

Dat jij met DeltaT van 1 graad over je radiatoren je ruimte toch op temperatuur houdt, is prima, en ga vooral zo door. Maar dat doet niks af aan het feit dat nagenoeg alle verwarmingssystemen nou eenmaal DeltaT nodig hebben om uberhaupt warmte-overdracht te kunnen realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
johan1950 schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:49:
[...]

De lagere school waar ik 65 jaar geleden op zat had nog een kelder met twee kolen gestookte ketels. Het hele systeem was geen circulatiepomp te vinden.
Die kolengestookte ketels waren dan ook Boilers en geen CV Ketels op het principe van de huidige CV Ketels.
Er werd dus een grote bak water tot tegen kookpunt gestookt, en door de thermische stroming in die bak water werd er circulatie geforceerd.
Maar daarom zaten er ook joekels van leidingen in, want zonder dikke leidingen geen flow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
DanTm schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:16:
[...]

Als de flow 6x zo groot is, wordt er in dezelfde tijd dus net zoveel energie overgedragen.
als de flow 6x zo groot wordt, en daarmee de DeltaT 6x zo laag wordt, dan klopt dat.

Als de flow 6x zo hoog wordt, maar de DeltaT blijft gelijk, dan wordt er met 6x hogere flow 6x zoveel energie overgedragen

Nou zijn beide bovenstaande alleen hypothetische situaties, weant normaliter zal een hogere flow ook een lagere DeltaT tot gevolg hebben (vanwege warmtegeleidings-traagheid van het medium) en omgekeerd, maar puur theoretisch is dat met de formules gewoon te bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Nelissuh schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:40:
Met de Ariston V3 integratie kan ik al aardig wat regelen via Home Assistant:

En een extra voordeel: de bediening gaat vele malen sneller.

https://github.com/fustom...ethermo-home-assistant-v3

Schakelen tussen ketel / warmtempomp / beide
Ik lees per uur de actuele prijzen van mijn dynamisch contract in
Temperatuur setpoint instellen
Quiet mode inschakelen
Etc.
Klopt, maar als je niet de juiste parameters instelt, zal de ARISTON cloud je gaan blokkeren. Zij staan namelijk niet meer dan een paar queries per minuut toe.Formeel gezien zeggen ze zelfs dat je niet met iets anders dan de ATAG One app danwel Apple HomeKit of Google Home je cloud data mag uitlezen.
Dus een methode om de data lokaal uit te lezen is veel meer gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
HiHaHors schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:41:
Vraag aan de experts: de buren hebben een Atag ODM80T warmtepomp. De regeling is ingesteld op ruimtesensor (4.2.1 = 2). Als ik probeer WAR aan te zetten (buitensensor, 4.2.1 = 3) gebeurt er iets vreemds: de thermostaat, Atag One Zone, schakelt niet uit als het setpoint + 0.3 is bereikt. Ingesteld op 19 graden, maar hij bleef vrolijk verwarmen tot boven de 20.5 graden. Ik heb de regeling maar weer teruggezet op ruimtesensor, waarna het verwarmen onmiddelijk stopte. 4.2.9 = 0, dus geen continue warmtevraag. Alle instellingen vergeleken met mijn warmtepomp, ook een ODM80T, maar ik kan niet ontdekken waar het verschil zit. Iemand een idee hoe dit kan?
Je moet dan ook de proportionele invloed van de ruimtesensor aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
hesselonline schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:48:
[...]

Ja, moet ook kunnen, zal binnenkort eens proberen een instelling te wijzigen.
Een nieuw topic starten, ATAG Energion EBUSD ?

Want als het voor de warmtepomp werkt, werkt het ook voor alle andere ATAG apparaten die op EBUS zitten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-03 23:27
DaRealRenzel schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:45:
[...]

Die kolengestookte ketels waren dan ook Boilers en geen CV Ketels op het principe van de huidige CV Ketels.
Wat is dan het verschil tussen een direct gestookte boiler en een CV ketel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
DaRealRenzel schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:43:
[...]
Dat jij met DeltaT van 1 graad over je radiatoren je ruimte toch op temperatuur houdt, is prima, en ga vooral zo door. Maar dat doet niks af aan het feit dat nagenoeg alle verwarmingssystemen nou eenmaal DeltaT nodig hebben om uberhaupt warmte-overdracht te kunnen realiseren.
Als je met DeltaT het verschil tussen de temp van het radiatooppervlak en de omringende lucht bedoeld ben ik met je eens.
Verschil tussen aan- en afvoer temp is gewoon onzin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselonline
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:57
DaRealRenzel schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:12:
[...]

Een nieuw topic starten, ATAG Energion EBUSD ?

Want als het voor de warmtepomp werkt, werkt het ook voor alle andere ATAG apparaten die op EBUS zitten....
Werkt absoluut ook voor de andere ATAG apparaten op de bus, die heb ik alleen niet dus kan het niet testen / uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:00
DaRealRenzel schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:34:
...

Laat nou 1 Watt gedefinieerd zijn als 1 Joule per seconde

dus bij warmte-overdracht speelt de factor tijd echt wel een rol.
Over de factor tijd... Het is maar vanaf welke kant je tegen het fenomeen warmte-overdracht aankijkt. En als je met eenheden wil spelen, moet je goed weten wat je doet.

Voorbeeld:
Een ruimte heeft een warmteverlies van 1000 Watt bij een bepaald temperatuurverschil tussen binnen en buiten. De warmte die door het verwarmingssysteem moet worden aangevoerd om dit te compenseren, is dan vanzelf ook 1000 Watt.
Wat is het effect als we "het water meer tijd geven om z'n warmte af te geven" ?

Zoals je zegt, is 1 Watt = 1 Joule per seconde en dus is er 1000 Watt = 1000 Joule per seconde nodig.
Het CV-water is de drager van warmte (= energie) en dus de drager en transporteur van de Joules. Als we het water 2x zo veel tijd geven om z'n warmte via dezelfde radiator over te dragen aan de omringende lucht, wordt die hoeveelheid warmte van 1000 Joules in 2 seconden overgedragen.
Dit geeft: 1000 Joule per 2 seconden = 500 Joule per seconde = 500 Watt.
Dit is de helft van het vermogen dat nodig is om de ruimte te verwarmen.

Dus ja, er is ogenschijnlijk een tijdsaspect en je kunt "het water meer tijd geven", maar wat je in feite doet is gewoon de flow beperken en daarmee de hoeveelheid warmte die door het systeem kan worden afgegeven.

Je hebt duidelijk veel kennis van Atag Energion warmtepompen, die je samen met anderen hier deelt in dit topic. Dat is prettig en dat is ook de reden waarom ik dit topic volg. Maar jouw kennis van natuurkunde schiet op dit punt (helaas) een beetje te kort.

Mijn oorspronkelijke punt ging eigenlijk over het feit dat warmte-overdracht wordt bepaald door de grootte van het contactvlak tussen 2 media en het temperatuurverschil. Tijd speelt daarbij geen rol.

Om dat duidelijk te maken moet je eens afvragen waarom het vermogen van een radiator zonder convector (bijv een 20-type) lager is dan van een radiator met convector (een 22-type) bij dezelfde lengte x breedte en waterinhoud.
Een ander voorbeeld is het toepassen van booster-ventilatoren. Daarmee kun je het vermogen van een radiator nog aanzienlijk verhogen. De warmte-overdracht is hier wel complexer vanwege de geforceerde luchtstroom, maar in ieder geval niet afhankelijk van de tijd die het water nodig heeft om door de radiator te stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-08 21:25
tcw82 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:29:
[...]

Er zit nog iets niet helemaal goed. Je screenshot geven nog kuubs aan. En niet kwh. Ik moet even zoeken waar die aanpassing zit.
Je kunt ergens opgeven of je kwh wilt meten of kuubs.

[Afbeelding]
Hallo nog 1 vraag nu heb ik een dubbele elektra meter welke moet ik invullen?
Ik heb tot nu toe de dal meter ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetgerink schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:57:
[...]

Hallo nog 1 vraag nu heb ik een dubbele elektra meter welke moet ik invullen?
Ik heb tot nu toe de dal meter ingevuld.
Heb je geen meter tussen je warmte pomp en het net? Waarmee je die mooie plaatjes maakte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elbert3045
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22-12-2024
Dank voor alle uitgebreide informatie. Mogelijk heeft een van jullie het antwoord op mijn vraag over de Atag One: wat stookt zuiniger, een Max. tijd inschakeloptimalisering van 1 uur, 2 uur of Automatisch?

Om dat wat nader uit te leggen: vanaf mijn computer kan ik via het Atag User Portal https://portal.atag-one.com/ mijn Atag One bedienen. Dat werkt altijd, waar de app niet altijd werkt. Ook kun je in de logging kijken, wat interessante informatie geeft.

Onder Regeling kun je de Max. tijd inschakeloptimalisering instellen op 1 uur, 2 uur, of Automatisch. De bedoeling is dat de ketel eerder gaat stoken, zodat de kamer op de ingestelde tijd op de ingestelde temperatuur is. De Atag ketel in combinatie met de Atag One zou daarbij zelflerend zijn: zelf zien hoeveel tijd van te voren met stoken begonnen moet worden, en met welke stookkracht.

Nu zijn mijn ervaringen daarmee wisselend. Op Automatisch begint de ketel vaak al midden in de nacht te stoken. Begint te pruttelen om 01.00 uur, om dan om 09.00 uur op 20 graden uit te komen. Op 1 uur begint de ketel inderdaad 1 uur eerder dan 09.00 uur te stoken. Maar gaat daarbij erg hard: ketel actief 100% met een watertemperatuur van 58,0 graden.

Lang pruttelen op Auto lijkt niet erg zuinig. Maar 1 uur voluit stoken ook niet. Hebben jullie meer informatie welke instelling het zuinigst is? Bij voorbaat dank voor je antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
tcw82 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:40:
[...]

Heb je geen meter tussen je warmte pomp en het net? Waarmee je die mooie plaatjes maakte?
Ja een homewizard meter.
Die kan ik inderdaad ook invullen.
Als goed is komt morgen eindelijk mijn ATAG ONE ZONE thermostaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetgerink schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:59:
[...]

Ja een homewizard meter.
Die kan ik inderdaad ook invullen.
Als goed is komt morgen eindelijk mijn ATAG ONE ZONE thermostaat...
Dan zou ik de home wizard meter pakken. Daarvan kan je ook de gegevens vanaf het moment dat het ding is geinstalleerd in vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
tcw82 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:06:
[...]

Dan zou ik de home wizard meter pakken. Daarvan kan je ook de gegevens vanaf het moment dat het ding is geinstalleerd in vullen.
Ja heb ik nu ook gedaan.
Begin datum toen ik home wizard geplaatst heb 27 Oktober tot en met vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMRtVxwZkCKNWgb1Wm3WLbIchtc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/th9iumvf9RDVPOqKgnkUAkTJ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
johan1950 schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:02:
[...]

Wat is dan het verschil tussen een direct gestookte boiler en een CV ketel ?
Bij een CV Ketel pompt de CV Pomp een relatief kleine hoeveelheid water door een warmtewisselaar, die door een gasvlam verwarmd wordt. De CV Ketel is niet afhankelijk van thermische gelaagdheid, circulatie wordt opgewekt door de CV Pomp.

De verwarming op basis van kolengestookte boilers werkt op het heet stoken van een grote hoeveelheid water in een boiler (vaak honderden liters) welke door de zwaartekracht (warm water is lichter dan koud water, dus 'stijgt op') circulatie in gang zet. Hiervoor zijn echter vaak dikke leidingen en ook radiatoren met veel volume nodig, omdat het massa verschil tussen water van 90 graden en water van 10 graden niet enorm groot is, en uiteindelijk ook het verschil in temperatuur zal afnemen.

Een direct gestookte boiler in de zin van warmwater voorziening is een boiler waarbij het water direct door een warmtebron (gas, electra) wordt opgewarmd.

Een indirect gestookte boiler in de zin van warmwater voorziening is een boiler waarbij het water opgewarmd wordt door een ander medium dat door een warmtewisselaar in de boiler stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
johan1950 schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:07:
[...]

Als je met DeltaT het verschil tussen de temp van het radiatooppervlak en de omringende lucht bedoeld ben ik met je eens.
Verschil tussen aan- en afvoer temp is gewoon onzin
Nee de DeltaT is het verschil in temperatuur tussen aanvoer van de radiator en afvoer van de radiator.

De radiator geeft toch warmte af aan de omgeving. Daardoor wordt het water in de radiator toch kouder. Daardoor is het uitstromende water toch kouder dan het instromen de water.

Je kan toch gewoon aan beide leidingen voelen dat de ene kouder is dan de andere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
hesselonline schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:31:
[...]

Werkt absoluut ook voor de andere ATAG apparaten op de bus, die heb ik alleen niet dus kan het niet testen / uitzoeken.
Hier een ODM80T, een IDM Hybrid Zone, een i36ECZ en een One Zone Allemaal op de bus..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaRealRenzel
arpeggio schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:15:
[...]

Over de factor tijd... Het is maar vanaf welke kant je tegen het fenomeen warmte-overdracht aankijkt. En als je met eenheden wil spelen, moet je goed weten wat je doet.

Voorbeeld:
Een ruimte heeft een warmteverlies van 1000 Watt bij een bepaald temperatuurverschil tussen binnen en buiten. De warmte die door het verwarmingssysteem moet worden aangevoerd om dit te compenseren, is dan vanzelf ook 1000 Watt.
Wat is het effect als we "het water meer tijd geven om z'n warmte af te geven" ?

Zoals je zegt, is 1 Watt = 1 Joule per seconde en dus is er 1000 Watt = 1000 Joule per seconde nodig.
Het CV-water is de drager van warmte (= energie) en dus de drager en transporteur van de Joules. Als we het water 2x zo veel tijd geven om z'n warmte via dezelfde radiator over te dragen aan de omringende lucht, wordt die hoeveelheid warmte van 1000 Joules in 2 seconden overgedragen.
Dit geeft: 1000 Joule per 2 seconden = 500 Joule per seconde = 500 Watt.
Dit is de helft van het vermogen dat nodig is om de ruimte te verwarmen.

Dus ja, er is ogenschijnlijk een tijdsaspect en je kunt "het water meer tijd geven", maar wat je in feite doet is gewoon de flow beperken en daarmee de hoeveelheid warmte die door het systeem kan worden afgegeven.

Je hebt duidelijk veel kennis van Atag Energion warmtepompen, die je samen met anderen hier deelt in dit topic. Dat is prettig en dat is ook de reden waarom ik dit topic volg. Maar jouw kennis van natuurkunde schiet op dit punt (helaas) een beetje te kort.

Mijn oorspronkelijke punt ging eigenlijk over het feit dat warmte-overdracht wordt bepaald door de grootte van het contactvlak tussen 2 media en het temperatuurverschil. Tijd speelt daarbij geen rol.

Om dat duidelijk te maken moet je eens afvragen waarom het vermogen van een radiator zonder convector (bijv een 20-type) lager is dan van een radiator met convector (een 22-type) bij dezelfde lengte x breedte en waterinhoud.
Een ander voorbeeld is het toepassen van booster-ventilatoren. Daarmee kun je het vermogen van een radiator nog aanzienlijk verhogen. De warmte-overdracht is hier wel complexer vanwege de geforceerde luchtstroom, maar in ieder geval niet afhankelijk van de tijd die het water nodig heeft om door de radiator te stromen.
Met mijn natuurkundige kennis zit het wel snor...

Ik heb het ook niet over de tijd die het water nodig heeft om door de radiator te stromen, ik heb het over de tijd die nodig is om een bepaalde hoeveelheid warmte over te dragen.

De formule voor convectieve warmteoverdracht is:

Q = - k * A * t * Δ T
waarin:

Q de totale overgedragen warmte is (J),
k de warmteoverdrachtscoëfficiënt is (W/m2*K),
A de oppervlakte is (m2),
t de tijd is (s),
ΔT het temperatuurverschil is (koud-warm)(K).

Als k gelijk blijft (dezelfde radiator) en A gelijk blijft (dezelfde radiator) maar DeltaT omhoog gaat, dan moet dus t kleiner worden bij gelijkblijvende Q.

Ofwel, als je de DeltaT van een radiator verhoogt (door lagere flow) kan die radiator dus in dezelfde tijd meer warmte overdragen.

De T22 heeft een groter contactoppervlak dan de T20, dus de A in de formule wordt groter. Dus bij dezelfde DeltaT en in dezelfde tijd kan meer energie worden overgedragen, ergo de T22 heeft meer Watt vermogen dan zijn T20 broertje.

Bij booster ventilatoren verander je warmte overdrachts coëfficiënt, die wordt groter, dus heb je bij dezelfde oppervlakte en dezelfde DeltaT minder tijd nodig om dezelfde hoeveelheid energie over te dragen.

Nogmaals, ik praat niet over hoeveel tijd water nodig heeft om door de radiator te stromen, want dat is bij een bepaalde flow afhankelijk van het volume van de radiator. Ik heb het over het feit dat een hogere DeltaT leidt tot minder benodigde tijd om dezelfde hoeveelheid warmte over te dragen.

Je kan ook water niet 'meer tijd geven' om de warmte over te dragen. Water verliest altijd 4186 joule aan energie voor elke liter van dat spul dat 1 graad afkoelt. In een radiator geeft het water dat primair af aan het staal van de radiator (met K waarde van rond de 40) waarna het staal die warmte weer afgeeft aan de omgevingslicht.
Bij een flow van 10 liter per minuut kan een radiator dus maximaal 41860 joule per graad DeltaT leveren. Dat is dan weer ongeveer 700 Watt voor elke graad DeltaT.
Ofwel, bij hogere deltaT levert een radiator meer vermogen.
Hoe groter de radiator, des te groter de flow moet zijn, om de gewenste DeltaT te halen.

[ Voor 7% gewijzigd door DaRealRenzel op 12-11-2024 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-09 17:41
Hebben jullie de HomeWizard kWh meter zowel op de buitenunit als de binnenunit aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:21
Thiazzz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:04:
Hebben jullie de HomeWizard kWh meter zowel op de buitenunit als de binnenunit aangesloten?
Ja op de buitenunit een kWh meter en binnen een socket.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thiazzz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:04:
Een MID meter op de buitenunit.

https://www.homewizard.co...F10tYxdolFTBoCwJwQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
Je ze hebben beide een eigen alamat waarbij er in de onderverdeler een 3fase aansluiting is geplaatst. Twijfel nog even wat ik allemaal wil meten 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetgerink
tcw82 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:06:
[...]

Nou naar maanden wachten eindelijk een ATAG ONE ZONE thermostaat.
Zo te zien kan ik hier veel instellingen aanpassen indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wysiwyg
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-11-2024
[quote]Nelissuh schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:03:
[...]

Ik geef weer of de warmtepomp loopt (dus dat de compressor loopt). Ik neem aan dat de ventilator dan ook draait, maar dat weet ik niet zeker.

Ik gebruik:
HACS
[...]

Nog bedankt voor je reactie!
Kan het zijn dat ik entity die jij noemt niet kan zien?? Ik heb een ATAG energion T80 met een Neoz en Atag one zone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wysiwyg schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:57:
[quote]Nelissuh schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:03:
[...]

Ik gebruik:
HACS
[...]

Nog bedankt voor je reactie!
Kan het zijn dat ik entity die jij noemt niet kan zien?? Ik heb een ATAG energion T80 met een Neoz en Atag one zone.
Je quote is niet helemaal lekker doorgekomen. @Nelissuh krijgt misschien geen berichtje... Nu wel (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelissuh
tcw82 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:20:
[...]
Je quote is niet helemaal lekker doorgekomen. @Nelissuh krijgt misschien geen berichtje... Nu wel (y)
Ik gebruik:
ATAG TY36E20H CV ketel
ODM 050 R32 5kw warmtepomp
ONE Zone thermostaat
Light Box Hybride manager
NEOZ

Wellicht zit het verschil in die lightbox i.v.m. de hybride installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ab3M8maSiz54OFbsysJZSpMbEhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HUMlc5uHlqFv3VUxy0pIKXeY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhPj28zHj38rX-yUbAv1KVyculI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nzbVjJNLwvZgsbzQXwbLUipf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gisteren (eindelijk) 40 vierkante meter zolder vloerverwarming kunnen toevoegen aan de 70 vierkanten meter van de begane grond. Ben benieuwd hoe dit zich gaat houden.
In hetzelfde project is ook 24 cm extra dak isolatie en ruiten(glas) en tochtstrips meegepakt.

Iemand hier toevallig ervaring met een simpel (was)motor - thermostaat systeem dat een of twee groepen van de verdeler kan bedienen als de temp daar voldoende hoog is?

Evohome is leuk maar erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelissuh
tcw82 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:54:

Iemand hier toevallig ervaring met een simpel (was)motor - thermostaat systeem dat een of twee groepen van de verdeler kan bedienen als de temp daar voldoende hoog is?

Evohome is leuk maar erg duur.
Zijn het 2 verderdelers? Met elk een eigen pomp? Als je verdelers met pomp hebt kan je natuurlijk eenvoudig de pomp schakelen. Anders zal er toch wel een regelbare thermostaatknop zijn, zoals er ook zijn voor radiatoren?

Of wil je enkele groepen van 1 verdeler knijpen?

[ Voor 8% gewijzigd door Nelissuh op 16-11-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-09 12:39
Als het de warmtepomp zelf niet hoeft aan te sturen, dus alleen een maximaal thermostaat is?

Als het goed is de de verdeler uitgerust met m30 knoppen?

Combi Honeywell 2x bdr91 relais, 2x mt4 motor, 2 draadloze thermostaten

Of tado knoppen direct op de verdeler + thermostaat.

Maar beide lopen aardig in de kosten omdat je dus 2 motoren+relais/knoppen nodig hebt en een voeler in de kamer. Voor de prijs van 2 bdr91 relais heb je ook al bijna een hcc100 regelunit

[ Voor 8% gewijzigd door tim_b op 16-11-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nelissuh schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:13:
[...]

Zijn het 2 verderdelers? Met elk een eigen pomp? Als je verdelers met pomp hebt kan je natuurlijk eenvoudig de pomp schakelen. Anders zal er toch wel een regelbare thermostaatknop zijn, zoals er ook zijn voor radiatoren?

Of wil je enkele groepen van 1 verdeler knijpen?
Beetje toelichting

Ik heb 3 verdelers in huis.
1 met 8 groepen voor de woonkamer/keuken/beneden.
1 met 2 groepen voor de toilet en badkamer op de eerste.
1 met 5 groepen op zolder voor 2 werkkamers en 1 slaapkamer.

De badkamer en beneden verdieping zijn voorzien van pomp maar mengen geen koud water bij, de pomp zuigt dus aan de aanvoer, perst door de vloer en daarmee dus ook naar de retourleiding.

De zolder is (bewust) gekozen zonder pomp, omdat het idee is dat de andere twee verdelers later ook ontdaan gaan worden van de pomp. Beneden verdieping was 5 jaar geleden aangelegd, toen nog mee de oude cv ketel en nauwelijks verstand van vloerverwarming en aanverwante zaken.

De b.g.g. en de badkamer staan "altijd" open. Dit omdat het daar primair verwarmt moet worden.
De zolder gaat nu ook mee doen, maar daar zou ik graag een rem op kunnen willen zetten.

Ik hoop het eigenlijk te kunnen oplossen door de groepen op zolder wat te knijpen. Mocht dat niet werken, zal er toch enigszins geschakeld moeten gaan worden. De zolder 25 graden maken en de woonkamer 20 is niet de bedoeling.

Om die reden wilde ik met een simpele thermostaat en (een paar) (was) motoren de zaak dicht kunnen doen als de op de genoemde thermostaat bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
Als de gehele zolder als zone mag worden gezien, kan je ook in het leidingwerk naar die verdeler een zoneklep plaatsen + bdr91 + draadloze thermostaat

Of als het mogelijk is om tussen de verdelers kabels te trekken, kan je 1 regelaar gebruiken en de kabels van de servomotors verlengen.

[ Voor 31% gewijzigd door tim_b op 16-11-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelissuh
Heb je iets van home automation zoals Home Assistant draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nelissuh schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:44:
[...]

Heb je iets van home automation zoals Home Assistant draaien?
Ik heb een pi, ik heb daar ha op geïnstalleerd en toen was de tijd op en begon de verbouwing. Dus dat is iets dat beschikbaar is, maar waarbij ik totaal in de kinderschoenen sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:11
Leuk dat dit topic erg actief is de laatste tijd. Ik blijf dit volgen met mijn beperkte kennis van (Atag) warmtepompen. Door oa ook in dit topic mee te lezen steek ik in ieder geval veel op qua basisprincipes en termen. Wat ik zeg, mijn kennis is beperkt maar in mijn projectbouw nieuwbouwwoning was ik toch erg argwanend door wat ik met name op tweakers lees over buffervaten, naregeling per woonvertrek etc. Hoe dan ook, voor mij vandaag eens een test in mijn eerste stookseizoen in deze woning om het gedrag van de Atag full electric pomp eens in de gaten te houden, maar ook zaken uit te sluiten als pendelgedrag etc. Het uiteindelijke doel voor nu is met de bestaande installatie het zo efficiënt mogelijk in te regelen.

Hier dus en Atag full electric warmtepomp (ODM5) in een tweekapper uit 2021 (170m2 wonen) met lage temp vloerverwarming op de begane grond en eerste verdieping. Vloerverwarming ligt 10cm HoH en over alle ruimtes.

Beneden in de woonkamer een AtagOne thermostaat. Boven op iedere slaap- en badkamer een Schutz ruimteregelaar. Qua monitoring maak ik alleen gebruik van HW P1 dongel voor het totaalverbruik, en via de Atag Zone app (diagnostic tab) voor nu. Gedurende de dag stonden grootverbruikers uit, andere grootverbruiker de vrouw ook de deur uit, dus kon eens goed het gedrag en verbruik van de pomp in de gaten houden.

Momenteel wordt er verwarmd via de woonkamer thermostaat met een vaste aanvoer van 27 (als test). Moet toch wat instellen laten we zeggen. Vanochtend omstreeks 9.30u was het 19.7 graad in huis en de thermostaat eens op 20.5 gedraaid (normaal 20 en snachts 19.5). Gestaag klimt de aanvoer temp op, maar ook het geschat verbruik (ca 1000/ 1100W continue). Compressor freq. op hoogtepunt in de 70Hz. Eenmaal de doeltemperatuur van 27aanvoer behaald zakt de compressor freq. langzaam naar een laagtepunt van 28Hz en blijft daarop continue draaien. Verbruik is dan ook ca 300- 450W). Hier ben ik blij mee en stemt mij in ieder geval gelukkig dat met een lage aanvoer heel geleidelijk de woning opwarmt, de warmtepomp niet pendelt en zijn lage vermogen kwijt kan. Aanname correct? De warmtepomp draait runs van uren op dat moment en ca 15.30u is setpoint van 20.5 gehaald.

Op de verdeler op de begane grond staan alle groepen volledig open en lees ik op de analoge klok op de verdeler ca 28 warm aanvoer, ca 22 koud afvoer. Boven is normaal geen warmtevraag.

Ook als test alle slaapkamer thermostaten op 20 geplaatst, en badkamer op 22. Actuele temp is 19.5 op dat moment boven (balans ventilatie WTW). valt mij op dat het enige tijd nodig heeft voordat er groepen open gaan, en ook niet allemaal tegelijk. Groepen lijken door de tijd heen te wisselen tussen open en dicht. Flowmeters staan allemaal open gedraaid (tegen de klok in). Badkamer groep gaat helemaal niet open. Kan ik op een manier de Schutz Varimatic ruimteregelaar (digitaal) geforceerd warmte laten vragen, zodat de groep op de verdeler open moet gaan? Of de connectie checken dat deze goed gepaird is met de juiste groep?

Fotos van de hardware:

Atag Warmtepomp. Buizen die naar links gaan zijn aangesloten op 300L boiletvat voor SWW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zqd8PyZkY_h_s8Jmtu11BYwiG_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1zLsfgaTbN9g3VhhxvAmwZsE.jpg?f=fotoalbum_large

Verdeler benedenverdieping. Alle groepen open.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K11vqWnIik_c1IZo0L-5X8vWX6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MkkAD238py9VrsdmWGGNpJCX.jpg?f=fotoalbum_large

Verdeler boven. Op dit moment groepen dicht. Badkamer blijft gesloten. Flowmeter wel open.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daz2BvsEjQAyWZVAnQW_5KmKsoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1Uu7GBuvyK8EnArs3Or2JCA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martijn1p schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:41:
Leuk dat dit topic erg actief is de laatste tijd. Ik blijf dit volgen met mijn beperkte kennis van (Atag) warmtepompen. Door oa ook in dit topic mee te lezen steek ik in ieder geval veel op qua basisprincipes en termen. Wat ik zeg, mijn kennis is beperkt maar in mijn projectbouw nieuwbouwwoning was ik toch erg argwanend door wat ik met name op tweakers lees over buffervaten, naregeling per woonvertrek etc. Hoe dan ook, voor mij vandaag eens een test in mijn eerste stookseizoen in deze woning om het gedrag van de Atag full electric pomp eens in de gaten te houden, maar ook zaken uit te sluiten als pendelgedrag etc. Het uiteindelijke doel voor nu is met de bestaande installatie het zo efficiënt mogelijk in te regelen.

Hier dus en Atag full electric warmtepomp (ODM5) in een tweekapper uit 2021 (170m2 wonen) met lage temp vloerverwarming op de begane grond en eerste verdieping. Vloerverwarming ligt 10cm HoH en over alle ruimtes.

Beneden in de woonkamer een AtagOne thermostaat. Boven op iedere slaap- en badkamer een Schutz ruimteregelaar. Qua monitoring maak ik alleen gebruik van HW P1 dongel voor het totaalverbruik, en via de Atag Zone app (diagnostic tab) voor nu. Gedurende de dag stonden grootverbruikers uit, andere grootverbruiker de vrouw ook de deur uit, dus kon eens goed het gedrag en verbruik van de pomp in de gaten houden.

Momenteel wordt er verwarmd via de woonkamer thermostaat met een vaste aanvoer van 27 (als test). Moet toch wat instellen laten we zeggen. Vanochtend omstreeks 9.30u was het 19.7 graad in huis en de thermostaat eens op 20.5 gedraaid (normaal 20 en snachts 19.5). Gestaag klimt de aanvoer temp op, maar ook het geschat verbruik (ca 1000/ 1100W continue). Compressor freq. op hoogtepunt in de 70Hz. Eenmaal de doeltemperatuur van 27aanvoer behaald zakt de compressor freq. langzaam naar een laagtepunt van 28Hz en blijft daarop continue draaien. Verbruik is dan ook ca 300- 450W). Hier ben ik blij mee en stemt mij in ieder geval gelukkig dat met een lage aanvoer heel geleidelijk de woning opwarmt, de warmtepomp niet pendelt en zijn lage vermogen kwijt kan. Aanname correct? De warmtepomp draait runs van uren op dat moment en ca 15.30u is setpoint van 20.5 gehaald.

Op de verdeler op de begane grond staan alle groepen volledig open en lees ik op de analoge klok op de verdeler ca 28 warm aanvoer, ca 22 koud afvoer. Boven is normaal geen warmtevraag.

Ook als test alle slaapkamer thermostaten op 20 geplaatst, en badkamer op 22. Actuele temp is 19.5 op dat moment boven (balans ventilatie WTW). valt mij op dat het enige tijd nodig heeft voordat er groepen open gaan, en ook niet allemaal tegelijk. Groepen lijken door de tijd heen te wisselen tussen open en dicht. Flowmeters staan allemaal open gedraaid (tegen de klok in). Badkamer groep gaat helemaal niet open. Kan ik op een manier de Schutz Varimatic ruimteregelaar (digitaal) geforceerd warmte laten vragen, zodat de groep op de verdeler open moet gaan? Of de connectie checken dat deze goed gepaird is met de juiste groep?

Fotos van de hardware:

Atag Warmtepomp. Buizen die naar links gaan zijn aangesloten op 300L boiletvat voor SWW

[Afbeelding]

Verdeler benedenverdieping. Alle groepen open.
[Afbeelding]

Verdeler boven. Op dit moment groepen dicht. Badkamer blijft gesloten. Flowmeter wel open.
[Afbeelding]
Ik had een vraagje over je buffer (die wel zichtbaar is op de foto), gaan daar ook nog buizen in aan de "achterkant" (dus de kant die we niet zien op de foto)?
ik heb een zeer vergelijkbaar vat, incl. de "ontluchter". maar ik heb er ook aansluitingen op aan de kant die bij jou (dicht) tegen de muur hangt.
Op onderstaande foto nog net te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bw_lZS2O8ZUR8yqci2yOK5Fj1PQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VeU28QR1v29z0p0tXOjeGAyk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door tcw82 op 17-11-2024 04:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tim_b schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:21:
Als het de warmtepomp zelf niet hoeft aan te sturen, dus alleen een maximaal thermostaat is?

Als het goed is de de verdeler uitgerust met m30 knoppen?

Combi Honeywell 2x bdr91 relais, 2x mt4 motor, 2 draadloze thermostaten

Of tado knoppen direct op de verdeler + thermostaat.

Maar beide lopen aardig in de kosten omdat je dus 2 motoren+relais/knoppen nodig hebt en een voeler in de kamer. Voor de prijs van 2 bdr91 relais heb je ook al bijna een hcc100 regelunit
Een "simpele" toevoer klep zou inderdaad wel voldoende zijn vermoed ik, ik zou het alleen zonde vinden om de mooie volle 22 mm koperen leidingen te gaan "beperken" met afsluiters etc. (de foto in mijn vorige bericht is inmiddels ook niet meer actueel, alle flex leidingen zijn vervangen door mogelijk volle doorlaat 22mm koper, zo ook het knietje naast het buffervat.

Vandaar de wens om iets te maken op de "noodzakelijke" afsluiters van de verdeler.

[ Voor 9% gewijzigd door tcw82 op 17-11-2024 04:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:11
tcw82 schreef op zondag 17 november 2024 @ 04:34:
[...]

Ik had een vraagje over je buffer (die wel zichtbaar is op de foto), gaan daar ook nog buizen in aan de "achterkant" (dus de kant die we niet zien op de foto)?
ik heb een zeer vergelijkbaar vat, incl. de "ontluchter". maar ik heb er ook aansluitingen op aan de kant die bij jou (dicht) tegen de muur hangt.
Op onderstaande foto nog net te zien.

[Afbeelding]
Nee, enkel de aan- afvoer wat zichtbaar is op foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
Meestal zitten er op een buffervat aan de zijkanten aansluitmogelijkheden van/naar het systeem/binnenunit, en aan de voorkant aansluitingen voor bijvoorbeeld dompelbuisjes voor sensoren/elektrisch verwarmings element/analog manometer/ vul-aftap kraan.

1 zijdig aansluiten van het vat is ook mogelijk en volgens warmtepompfeitjes ook nog eens de efficiëntere oplossing

[ Voor 4% gewijzigd door tim_b op 17-11-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Wordt het verwarmingssysteem dan ook gebruikt als buffer voor de-icing ?
Ik neem aan de het buffervat in de retour zit.

[ Voor 25% gewijzigd door johan1950 op 17-11-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
johan1950 schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:44:
Wordt het verwarmingssysteem dan ook gebruikt als buffer voor de-icing ?
Ik neem aan de het buffervat in de retour zit.
Aan wie is de vraag gericht?
Ik zal zo even wat detail fotos maken.

Dit is in elk geval hoe het getekend is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXI4C-2zNLMEWCZFTWXTFSx8PF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WIILwsXBjCVmFW72wRTxULVJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Mijn vraag was eigenlijk algemeen omdat de de-icing periode weer komt en ik nieuwsgierig ben wat de impact dan is met een buffer in serie met het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-09 21:51
tcw82 schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:05:
Interessante situatie...met een kleine "waarschuwing" voor andere tweakers.

Intro:
Met al dat werk aan mijn leidingen heb ik dus een aantal keer het water er uit gelaten en er weer in. Omdat ik merkte dat het ontluchten slecht verliep heb ik in de Neoz de CV ketel alleen aansturing aangezet en de thermostaat hoger gezet. Daarmee springt de CV ketel braaf aan, met het idee ook dat circuit wat te ontdoen van lucht. Een CV ketel die ik met veel geduld en experimenteren had ingeregeld op lage (30 graden) temperatuur en rustig pomp gedrag (en zo nog wat zaken). Waarbij de allerbelangrijkste was dat het water nooit warmer zou kunnen worden dan 40 graden i.v.m. de vloer (plak PVC) en het niet hebben van mengverdelers.

Het gevonden probleem:
Enkele maanden geleden is de monteur geweest voor het 0,5 keer per jaar bezoek aan de ketel. De grapjas heeft dus de instellingen aangepast en de CV temperatuur op 60 graden gezet!!! Dat heeft hij niet verteld en ik kom er nu toevallig achter.

Het is niet zo dat als de stroom eraf gaat, de ketel terugspringt, want dan had hij naar 80 terug moeten springen. De monteur heeft gewoon weg instellingen aangepast en als dat nu niet ontdekt was, had dat mogelijk kunnen leiden tot schade aan de vloeren van de woning.

Ik vind dat jammer.

Dit lijkt me iets dat ook bij andere kan gebeuren, dus om die reden een soort "heads up". Heb je de ketel ingeregeld en komt er een externe partij langs... check daarna even of het nog klopt.
Hiervoor heb ik een thermostaatbeveiling er opgezet. Als de ketel op hol zou slaan dan slaat de wp in storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
@Roetgerink

Ik heb een beetje door je Posts gescrolled. Honeywell is gewoon een vreemd systeem, alles binnen 2 graden van setpoint gaat die pendelen, als je hem hoger zet dan gaat die in een geforceerd modus. Ik heb zelf een vertragingsrelais tussen mijn wp en evohome gezet om dat te ondervangen.

Ik zie dat de wp veel schakelt, bij gematigde tempraturen. Herkenbaar en heb ik kunnen ondervangen door de minimale ta op 30 te zetten met een parallele verschuiving van min5 dacht ik. De warmtepomp schakelt dan altijd in op 30 graden en blijft ook in een lange range op 30 graden staan. Hierdoor kan die de temperatuur beter kwijt en nadat setpoint is behaald gaat hij voor lange tijd uit.

De warmtepomp heeft vaak te hoog minimaal vermogen voor temperaturen onder de 30 graden. In luttele minuten kan die vaak zijn warmte al niet meer kwijt dat. Daarnaast werd het bij mij ook zuiniger, omdat de warmtepomp veel energie kwijt was aan de schakelingen.
Ter illustratie, dit was vrijdag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dTuUVUYWneDkZnrKChyk_C8I5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9qIjTaLIcQrkTDCZ8gKSgrXv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Dashlane op 17-11-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dashlane schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:10:
@Roetgerink

Ik heb een beetje door je Posts gescrolled. Honeywell is gewoon een vreemd systeem, alles binnen 2 graden van setpoint gaat die pendelen, als je hem hoger zet dan gaat die in een geforceerd modus. Ik heb zelf een vertragingsrelais tussen mijn wp en evohome gezet om dat te ondervangen.

Ik zie dat de wp veel schakelt, bij gematigde tempraturen. Herkenbaar en heb ik kunnen ondervangen door de minimale ta op 30 te zetten met een parallele verschuiving van min5 dacht ik. De warmtepomp schakelt dan altijd in op 30 graden en blijft ook in een lange range op 30 graden staan. Hierdoor kan die de temperatuur beter kwijt en nadat setpoint is behaald gaat hij voor lange tijd uit.

De warmtepomp heeft vaak te hoog minimaal vermogen voor temperaturen onder de 30 graden. In luttele minuten kan die vaak zijn warmte al niet meer kwijt dat. Daarnaast werd het bij mij ook zuiniger, omdat de warmtepomp veel energie kwijt was aan de schakelingen.
[Afbeelding]
Interessant stukje. Hier thuis heb ik na alle "niet werkende thermostaat" problemen (zie post een stukje terug) de instelling eens doorlopen en de thermostaat toen op "ruimte regeling" (dus in de kamer thermostaat zelf) gezet. (dat stond hij al).
Later, als experiment op weersafhankelijke regeling gezet. Dat gaf een heel interessant verschil.

Plaatje van de situatie met "ruimte regeling"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wwKXknQhpGqVqrB8DMKJN6gTxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LA1JlvPK83QBWnbjBPCN5ga.jpg?f=fotoalbum_large
Het plaatje van de temperatuur van zaterdag 9 november (het ruimte temperatuur gestuurde paatje):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BE_R3bMyx8bF-EVaYK_Bb29wV94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Ty69XPKzXzMhGY0vKNhXp8Z.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je dat rond met middag uur er een daling van de kamer temperatuur ontstaat waar de WP op lijkt te regeren (temp zakt, en WP gaat harder draaien).

Ik vind dat interessant. De warmtepomp kan stabiel draaien op 250 watt (in de "ruimte regeling is dat regelmatig het geval). Dat zou dus ook moeten kunnen in de weersafhankelijke regeling. Alleen lijkt het erop dat er nu iets in het systeem zit dat de pomp in golven naar de 1500 watt jaagt en daar een poosje hangt en dan weer uit gaat.

Plaatje met "weersafhankelijke regeling".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0Fh6c1fd382cIR6_4JH-fsNhdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/11xItf3pxME2YzXggNLMnG9f.jpg?f=fotoalbum_large

plaatje van de weersafhankelijke dag maar dan van de kamer temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIVXpnGyw-C6i0gHRjCvcVOlC0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8J7A4rRgKXGLL7FgBRSUL2wB.jpg?f=fotoalbum_large

De golven in de nacht zijn van het aan en uitgaan van de warmtepomp. De berg in het midden is een (toevallige) combinatie van (veel) zon instraling EN een thermostaat verhoging van 19,5 naar 20,5 (dat zat er per abuis nog in van vorige weekend in het schema).

Ook zie ik de olie runs niet terug in de WAR setup.

Ik blijf nu een poosje op WAR draaien, in "mindergas.nl" houd ik de verbruikscijfers bij en ga straks eens kijken hoe het vergelijkt.

Blijft er wel 1 vraagje over, kan ik de WAR ook aan passen dat hij niet 4 keer een uur van 1500 watt draait, maar 24 uur van 250 ? waarmee hij dus stabiel door tokkelt op 250 watt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
Staat je stooklijn niet te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
tcw82 schreef op maandag 18 november 2024 @ 00:02:
[...]

Interessant stukje. Hier thuis heb ik na alle "niet werkende thermostaat" problemen (zie post een stukje terug) de instelling eens doorlopen en de thermostaat toen op "ruimte regeling" (dus in de kamer thermostaat zelf) gezet. (dat stond hij al).
Later, als experiment op weersafhankelijke regeling gezet. Dat gaf een heel interessant verschil.

Plaatje van de situatie met "ruimte regeling"
[Afbeelding]
Het plaatje van de temperatuur van zaterdag 9 november (het ruimte temperatuur gestuurde paatje):
[Afbeelding]

Hier zie je dat rond met middag uur er een daling van de kamer temperatuur ontstaat waar de WP op lijkt te regeren (temp zakt, en WP gaat harder draaien).

Ik vind dat interessant. De warmtepomp kan stabiel draaien op 250 watt (in de "ruimte regeling is dat regelmatig het geval). Dat zou dus ook moeten kunnen in de weersafhankelijke regeling. Alleen lijkt het erop dat er nu iets in het systeem zit dat de pomp in golven naar de 1500 watt jaagt en daar een poosje hangt en dan weer uit gaat.

Plaatje met "weersafhankelijke regeling".
[Afbeelding]

plaatje van de weersafhankelijke dag maar dan van de kamer temperatuur:
[Afbeelding]

De golven in de nacht zijn van het aan en uitgaan van de warmtepomp. De berg in het midden is een (toevallige) combinatie van (veel) zon instraling EN een thermostaat verhoging van 19,5 naar 20,5 (dat zat er per abuis nog in van vorige weekend in het schema).

Ook zie ik de olie runs niet terug in de WAR setup.

Ik blijf nu een poosje op WAR draaien, in "mindergas.nl" houd ik de verbruikscijfers bij en ga straks eens kijken hoe het vergelijkt.

Blijft er wel 1 vraagje over, kan ik de WAR ook aan passen dat hij niet 4 keer een uur van 1500 watt draait, maar 24 uur van 250 ? waarmee hij dus stabiel door tokkelt op 250 watt ?
Ik stook ook War icm aan/uit door evohome. Evohome zegt ga aan en vervolgens pakt Atag de stooklijn op vanuit de War. Volgens mijn jaagt hij bij jou na 1500watt omdat de delta tussen ta en tr groter is.

Zo ziet het erbij mij uit van vrijdag t/m zondag dit weekend. Ik heb een vaste temperatuur instelling, dus geen nacht verlaging. Je ziet dat de warmtepomp heel rustig draaid met weinig schakelingen door minimale ta van 30 graden. Ik creeer een flink buffer. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dTuUVUYWneDkZnrKChyk_C8I5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9qIjTaLIcQrkTDCZ8gKSgrXv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SnY8LqS-6_lGtCvJUrnQKLp7mk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JtG4YDcEFMl9hnEmTNbkOwWN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2iJr9L2q_RJPzkazzkdn5zFxSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J2HDBc4FwiOcjZKNuOQfF4za.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Dashlane op 18-11-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
@Roetgerink

[Afbeelding]
Bedankt voor de info, we hebben sinds vorige week maandag een andere thermostaat ATAG ONE ZONE het pendelen is verdwenen :) Onze kamer themperatuur is vanaf 13:00 uur tot 22:00 uur 20 graden en de rest 19 gr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbwswFf-WIH5I_ejNgF3JpgUU9Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UPmvu64gSPIQZDybU2dqryQ5.png?f=fotoalbum_large
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetgerink
@Roetgerink

[Afbeelding]
Bedankt voor de info, we hebben sinds vorige week maandag een andere thermostaat ATAG ONE ZONE het pendelen is verdwenen :) Onze kamer themperatuur is vanaf 11:00 uur tot 22:00 uur 20 graden en de rest 19 gr Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbwswFf-WIH5I_ejNgF3JpgUU9Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UPmvu64gSPIQZDybU2dqryQ5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
Ik heb trouwens nu een minimale themp van 27 gr en max van 40 gr en een Parralle verschuiving van -2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dashlane schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:26:
[...]

Ik stook ook War icm aan/uit door evohome. Evohome zegt ga aan en vervolgens pakt Atag de stooklijn op vanuit de War. Volgens mijn jaagt hij bij jou na 1500watt omdat de delta tussen ta en tr groter is.

Zo ziet het erbij mij uit van vrijdag t/m zondag dit weekend. Ik heb een vaste temperatuur instelling, dus geen nacht verlaging. Je ziet dat de warmtepomp heel rustig draaid met weinig schakelingen door minimale ta van 30 graden. Ik creeer een flink buffer. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die 2e verbruiksgrafiek is het verbruik van de WP in rust ? of is dat van de binnen unit?

Welke (van toepassing zijnde) instellingen heb jij in gebruik voor je huidige opstelling ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Roetgerink schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:45:
[...]

Bedankt voor de info, we hebben sinds vorige week maandag een andere thermostaat ATAG ONE ZONE het pendelen is verdwenen :) Onze kamer themperatuur is vanaf 11:00 uur tot 22:00 uur 20 graden en de rest 19 gr [Afbeelding]
Fijn, ik denk dat ik in het openingsbericht ook maar een zinnetje ga opnemen over de situatie rondom de "foute" thermostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
tcw82 schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:32:
[...]

Die 2e verbruiksgrafiek is het verbruik van de WP in rust ? of is dat van de binnen unit?

Welke (van toepassing zijnde) instellingen heb jij in gebruik voor je huidige opstelling ?
Op zaterdag is de compressor zelf niet aangegaan, maar is de pomp wel aangestuurd. Waarschijnlijk zat er voldoende buffer in de woning.

Instellingen heb ik al een paar keer in dit topic gepost. Maar als je specifieke vragen heb dan kijk ik graag voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dashlane schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:16:
[...]

Op zaterdag is de compressor zelf niet aangegaan, maar is de pomp wel aangestuurd. Waarschijnlijk zat er voldoende buffer in de woning.

Instellingen heb ik al een paar keer in dit topic gepost. Maar als je specifieke vragen heb dan kijk ik graag voor je.
Ik ga zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elbert3045
Roetgerink schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:53:
Ik heb trouwens nu een minimale themp van 27 gr en max van 40 gr en een Parralle verschuiving van -2
Hoe heb jij de Inschakeloptimalisering staan? Op 1 uur, 2 uur of op Auto? En weet jij wat het zuinigst is van die 3 instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
Elbert3045 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:34:
[...]

Hoe heb jij de Inschakeloptimalisering staan? Op 1 uur, 2 uur of op Auto? En weet jij wat het zuinigst is van die 3 instellingen?
Hallo ik heb geen idee hoe het bij mij staat welke para meter is dat? Dus weet ook niet wat zuinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elbert3045
Roetgerink schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:05:
[...]

Hallo ik heb geen idee hoe het bij mij staat welke para meter is dat? Dus weet ook niet wat zuinig is.
Ik heb een Atag One. Niet de Atag One Zone. Op de One kun je instellen in welke tijd de ingestelde temperatuur bereikt moet worden. 1 uur, 2 uur of Auto.

Mijn ervaring met Auto is dat de Atag ketel dan al om 12 's nachts begint met stoken. En dan na 6 uur de ingestelde temperatuur bereikt. Mijn ervaring met 1 uur is dat de Atag ketel 1 uur van te voren maximaal gaat stoken. Brander op 100%, watertemperatuur op 70 graden.

Wat is zuiniger? De hele nacht pruttelen? Of 1 uur maximaal stoken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YueUroaEc6HIQsDsPj5pdMV77k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oocCr2wvh3acX6LMJWQiaUsW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
Elbert3045 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:21:
[...]

Ik heb een Atag One. Niet de Atag One Zone. Op de One kun je instellen in welke tijd de ingestelde temperatuur bereikt moet worden. 1 uur, 2 uur of Auto.

Mijn ervaring met Auto is dat de Atag ketel dan al om 12 's nachts begint met stoken. En dan na 6 uur de ingestelde temperatuur bereikt. Mijn ervaring met 1 uur is dat de Atag ketel 1 uur van te voren maximaal gaat stoken. Brander op 100%, watertemperatuur op 70 graden.

Wat is zuiniger? De hele nacht pruttelen? Of 1 uur maximaal stoken?
[Afbeelding]
Ik zou het gewoon een tijd geven wanneer je een bepaalde themp moet hebben lijkt mij het zuinigst.
Met dit koude weer heeft het natuurlijk wel veel tijd nodig daar moet je dan wel rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elbert3045
Roetgerink schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:37:
[...]

Ik zou het gewoon een tijd geven wanneer je een bepaalde themp moet hebben lijkt mij het zuinigst.
Met dit koude weer heeft het natuurlijk wel veel tijd nodig daar moet je dan wel rekening mee houden.
Dat klopt. Ik zet de tijd op wanneer het de ingestelde temperatuur moet zijn. 20 graden om 09.00 uur.

Maar nu kan ik instellen hoe lang van te voren de ketel mag gaan stoken om die 20 graden om 09.00 uur te bereiken. 1 uur van te voren, 2 uur van te voren of Automatisch. Op Automatisch begint de ketel al om 0.00 uur te stoken. Een beetje pruttelen om 9 uur later 20 graden te bereiken. Op 1 uur begint te ketel om 08.00 uur te stoken. Heel hard. 100% met een watertemperatuur van 70 graden.

Waar ik benieuwd naar ben: wat is zuiniger? De hele nacht pruttelen of 1 uur voluit stoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
Elbert3045 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:39:
[...]

Dat klopt. Ik zet de tijd op wanneer het de ingestelde temperatuur moet zijn. 20 graden om 09.00 uur.

Maar nu kan ik instellen hoe lang van te voren de ketel mag gaan stoken om die 20 graden om 09.00 uur te bereiken. 1 uur van te voren, 2 uur van te voren of Automatisch. Op Automatisch begint de ketel al om 0.00 uur te stoken. Een beetje pruttelen om 9 uur later 20 graden te bereiken. Op 1 uur begint te ketel om 08.00 uur te stoken. Heel hard. 100% met een watertemperatuur van 70 graden.

Waar ik benieuwd naar ben: wat is zuiniger? De hele nacht pruttelen of 1 uur voluit stoken?
Hallo zou het niet weten den langzaam naar de themperatuur toe komen (pruttelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Elbert3045 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:39:
[...]

ik denk dat je die vraag beter in een CV topic kunt stellen dan een WP topic...
maar het antwoord zal wat lastig te berekenen zijn.

Langer en minder heet aanwarmen betekend:
-Meer stroomverbruik pomp
-Langer een hogere gemiddelde kamertemperatuur (en dus iets meer warmte verlies).
+ Een beter rendement als de retour temperatuur onder de 50 graden blijft.

Kort en heet aanwarmen dan:
+ Minder stroomverbuik pomp
+ Kortere periode hogere kamertempratuur
- Slechter rendement (mits retour temperatuur boven de 50 graden komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elbert3045
DanTm schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:09:
[...]

ik denk dat je die vraag beter in een CV topic kunt stellen dan een WP topic...
maar het antwoord zal wat lastig te berekenen zijn.

Langer en minder heet aanwarmen betekend:
-Meer stroomverbruik pomp
-Langer een hogere gemiddelde kamertemperatuur (en dus iets meer warmte verlies).
+ Een beter rendement als de retour temperatuur onder de 50 graden blijft.

Kort en heet aanwarmen dan:
+ Minder stroomverbuik pomp
+ Kortere periode hogere kamertempratuur
- Slechter rendement (mits retour temperatuur boven de 50 graden komt)
Aha. Leerzaam. Dank voor je antwoord. Mocht een andere deskundige in deze draad een antwoord hebben, hoor ik dat graag. Heb de vraag ook in een Atag One CV topic gesteld, maar kreeg daar geen antwoord. Installateur (verder zeer betrouwbare partij, al 30 jaar) weet het ook niet. Als je de vraag aan Atag zelf stelt verwijzen ze naar de installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim_b
Met een p1 meter kan je het zelf makkelijk testen. Mits de buitentemperatuur een beetje constant blijft.

Bij mij thuis was continu minder zuinig. Gemiddeld staat de cv dan 10 uur per dag/nacht helemaal uit. En op sommige dagen dat er niemand thuis is draait de wp slechts enkele uren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbeurs
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16:41
Iemand ervaring met de ‘zelflerende stooklijn’? Is in te stellen op de atag one zone, ik heb radiatoren.

[ Voor 11% gewijzigd door lbeurs op 22-11-2024 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lbeurs schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:21:
Iemand ervaring met de ‘zelflerende stooklijn’? Is in te stellen op de atag one zone, ik heb radiatoren.
Ik had die ook gezien... Ik heb die toevallig van de week aangezet.
Wel denk ik dat die vooral iets doet met de WAR regeling en minder met de ruimte regeling.

Maar kan niet ontkennen dat ik ook wel benieuwd ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
tcw82 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:39:
[...]

Beetje toelichting

Ik heb 3 verdelers in huis.
1 met 8 groepen voor de woonkamer/keuken/beneden.
1 met 2 groepen voor de toilet en badkamer op de eerste.
1 met 5 groepen op zolder voor 2 werkkamers en 1 slaapkamer.

De badkamer en beneden verdieping zijn voorzien van pomp maar mengen geen koud water bij, de pomp zuigt dus aan de aanvoer, perst door de vloer en daarmee dus ook naar de retourleiding.

De zolder is (bewust) gekozen zonder pomp, omdat het idee is dat de andere twee verdelers later ook ontdaan gaan worden van de pomp. Beneden verdieping was 5 jaar geleden aangelegd, toen nog mee de oude cv ketel en nauwelijks verstand van vloerverwarming en aanverwante zaken.

De b.g.g. en de badkamer staan "altijd" open. Dit omdat het daar primair verwarmt moet worden.
De zolder gaat nu ook mee doen, maar daar zou ik graag een rem op kunnen willen zetten.

Ik hoop het eigenlijk te kunnen oplossen door de groepen op zolder wat te knijpen. Mocht dat niet werken, zal er toch enigszins geschakeld moeten gaan worden. De zolder 25 graden maken en de woonkamer 20 is niet de bedoeling.

Om die reden wilde ik met een simpele thermostaat en (een paar) (was) motoren de zaak dicht kunnen doen als de op de genoemde thermostaat bereikt is.
Ik gebruik hiervoor Gira inbouw thermostaat met 220v verbreek contact. Ofwel, als de ingestelde temperatuur is bereikt, wordt het contact verbroken.
Op de verdeler zit op de specifieke zone een zoneventiel. Daar zit een 220V zonemotor op. Temperatuur te laag? Thermostaat op maak, 220v op zonemotor, zoneventiel open. Temperatuur oke, thermostaat op verbreek, geen spanning op zonemotor, zoneventiel dicht.
Met wat relais kan je dan ook nog aparte zones en ook de meng/doorstroom pomp aan en uit schakelen. Want als alle ventielen dicht staan, draait je pomp mogelijk stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:00:
[...]

Ik gebruik hiervoor Gira inbouw thermostaat met 220v verbreek contact. Ofwel, als de ingestelde temperatuur is bereikt, wordt het contact verbroken.
Op de verdeler zit op de specifieke zone een zoneventiel. Daar zit een 220V zonemotor op. Temperatuur te laag? Thermostaat op maak, 220v op zonemotor, zoneventiel open. Temperatuur oke, thermostaat op verbreek, geen spanning op zonemotor, zoneventiel dicht.
Met wat relais kan je dan ook nog aparte zones en ook de meng/doorstroom pomp aan en uit schakelen. Want als alle ventielen dicht staan, draait je pomp mogelijk stuk.
Klinkt handig. ik zie ook "setjes" met een aantal (NC of NO) motortjes voor op de verdeler, een (simpele) thermostaat, een regelkastje dat de ventielen bediend (in opdracht van de thermostaat), dit lijkt erg in lijn met jou opstelling.

We gaan eens even kijken hoe het zich allemaal ontwikkeld. De zolder is gisteren "afgesmeerd" dus de vloerverwarmingsslangen zijn nu niet meer losliggend in de gleuven, ik vermoed dat de warmte overdracht naar het beton nu ook kan gaan beginnen... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
tcw82 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:27:
[...]

Klinkt handig. ik zie ook "setjes" met een aantal (NC of NO) motortjes voor op de verdeler, een (simpele) thermostaat, een regelkastje dat de ventielen bediend (in opdracht van de thermostaat), dit lijkt erg in lijn met jou opstelling.

We gaan eens even kijken hoe het zich allemaal ontwikkeld. De zolder is gisteren "afgesmeerd" dus de vloerverwarmingsslangen zijn nu niet meer losliggend in de gleuven, ik vermoed dat de warmte overdracht naar het beton nu ook kan gaan beginnen... :)
Voordeel van 220V inbouw thermostaat (ofwel thermostaat die gewoon 220v schakelt) is dat die in een bestaande inbouwdoos past, en de schakeldraad die naar je regeling loopt, meestal gewoon via de bestaande buizen kan. En de benodigde nul kan je overal vandaan halen (liefst wel van dezelfde fase, anders kan mogelijk je aardlek er uit klappen)

De meeste verdelers hebben per groep een ventiel, dus met een stel motor kan je dat open of dicht zetten.

En met gewone relais schakelen is minder storingsgevoelig dan electronisch. Er zijn genoeg DIN rail relais met 220V stuurspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
Hallo even een vraag hoe kan je het beste invloed van de zon tegen gaan.
Ik weet op WAR laten draaien maar kan het ook op een andere manier?
Nu is de WP een paar uur uit geweest omdat het 19.5 gr en meer was (tussen 13 uur en 16 uur).
Alvast bedankt voor de tips.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10Q2StxPvh4tR62MRs_Y7fT5GD8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zh0XnpUnAijRBSeNtJga8IqS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iin
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-09 17:30

iin

Roetgerink schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:41:
Hallo even een vraag hoe kan je het beste invloed van de zon tegen gaan.
Ik weet op WAR laten draaien maar kan het ook op een andere manier?
Nu is de WP een paar uur uit geweest omdat het 19.5 gr en meer was (tussen 13 uur en 16 uur).
Alvast bedankt voor de tips.[Afbeelding]
Als je WAR draait is het belangrijk dat (de curve van) de stooklijn juist staat en de parallelle verschuiving passend is gekozen. Maar daarmee stook je volledig op het weer en dat is met zoninstraling (of bijvoorbeeld heel harde wind) niet handig inderdaad. Zeker niet als hij dan bij +0,3 boven 'set' stopt.

Begin eens met permanente vraag forceren. Daarmee overrule je de auto uitschakeling bij 0,3.
Dan de stooklijn en verschuiving finetunen, om vervolgens de proportionele invloed omhoog te zetten. Met die laatste kun je ervoor zorgen dat hij de aanvoertemperatuur niet te hoog maakt als het binnen al oké is. Maar dat is het handigst als je eerst de andere zaken goed hebt staan.
Op deze manier kun je het mooie stabiele beeld krijgen dat je zoekt.

[ Voor 4% gewijzigd door iin op 04-12-2024 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
iin schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:58:
[...]

Als je WAR draait is het belangrijk dat (de curve van) de stooklijn juist staat en de parallelle verschuiving passend is gekozen. Maar daarmee stook je volledig op het weer en dat is met zoninstraling (of bijvoorbeeld heel harde wind) niet handig inderdaad. Zeker niet als hij dan bij +0,3 boven 'set' stopt.

Begin eens met permanente vraag forceren. Daarmee overrule je de auto uitschakeling bij 0,3.
Dan de stooklijn en verschuiving finetunen, om vervolgens de proportionele invloed omhoog te zetten. Met die laatste kun je ervoor zorgen dat hij de aanvoertemperatuur niet te hoog maakt als het binnen al oké is. Maar dat is het handigst als je eerst de andere zaken goed hebt staan.
Op deze manier kun je het mooie stabiele beeld krijgen dat je zoekt.
Dank je voor je bericht.
Welke parameter is dat Permanente forcering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iin

iin

Roetgerink schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:17:
[...]

Dank je voor je bericht.
Welke parameter is dat Permanente forcering?
4.2.9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobster
  • Laatst online: 18-02 11:53
Met welke instellingen draai jij dan?

ATAG Energion 40 All Hybrid - Intergas ketel - ATAG Neoz - ATAG One Zone - 50 liter buffervat - 175 m2 vloerverwarming - jaren '50 vrijstaande woning - goed geïsoleerd - omgeving Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iin

iin

Lobster schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:38:
[...]
Met welke instellingen draai jij dan?
- Dag en nacht stabiel op 19 graden.
- 4.2.1 op 4 (ruimte en buiten)
- 4.2.2 op 1 (stooklijn)
- 4.2.3 op -5 (verschuiving)
- 4.2.4 op 16 (proportie binnen)
- 4.2.5 op 50 (max temp)
- 4.2.6 op 25 (min temp, kan op zich iets omlaag nog)
- 4.2.9 op 2 (geforceerde permanente vraag)
- 12.0.1 op 1 (max eco)
- 12.0.2 op 1 (eco)
- 12.2.2 op 5 (boven 5 cv 'verboden')
- 12.2.3 op -20 (onder -20 alleen cv)
- 12.2.7 op 5 (boost tijd in minuten)
- 12.3.3 op 2 (modulerend (cv pomp))
- 12.3.4 op 5 (delta t)

Pomp ingesteld op drukgevoelig, ivm klep naar aanbouw en een paar thermostaten. Belangrijkste radiatoren voor op niveau houden binnen temp staan altijd open.

Ik draai nu hybride (12.0.0), vanwege de kou en de ontdooicycli. Meestal redt de WP het in z'n eentje, maar ontdooien zorgt er soms voor dat het nu bij mij ook niet stabiel draait. Dat komt overigens ook door de (niet-) samenwerking met mijn ketel: die wordt (helaas) aan-uit gestuurd en levert conform instelling max 40 graden - als de WP het even niet trekt. En dat is tijdens ontdooien soms het geval, waardoor de cv wordt bijgeschakeld. Maar die levert met 40 graden eigenlijk meer dan de WP aan aanvoer nodig heeft, waardoor de WP op lage frequentie gaat draaien. Ik zou de max op de cv dus eigenlijk omlaag moeten zetten, maar dan wordt het bij serieuze vorst niet warm genoeg... Issue is dus bekend, maar dat zal ik helaas niet kunnen fixen zonder andere ketel (modulerend op de bus). Boven 5 graden gaat het zo prima en onder -1 ook. Tussen die waarden heb ik (bij vochtige lucht) door het ontdooien ook 'gewoon' schommelingen. Of ik moet de max op de ketel zelf steeds bijstellen, maar dat is (vind ik) onbegonnen werk.

[ Voor 11% gewijzigd door iin op 10-12-2024 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
iin schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:05:
[...]

- 4.2.2 op 1 (stooklijn)
- 4.2.5 op 50 (max temp)
- 12.0.1 op 1 (max eco)
- 12.0.2 op 1 (eco)
- 12.3.4 op 5 (delta t)

Pomp ingesteld op drukgevoelig, ivm klep naar aanbouw en een paar thermostaten. Belangrijkste radiatoren voor op niveau houden binnen temp staan altijd open.

Ik draai nu hybride (12.0.0), vanwege de kou en de ontdooicycli. Meestal redt de WP het in z'n eentje, maar ontdooien zorgt er soms voor dat het nu bij mij ook niet stabiel draait. Dat komt overigens ook door de (niet-) samenwerking met mijn ketel: die wordt (helaas) aan-uit gestuurd en levert conform instelling max 40 graden - als de WP het even niet trekt. En dat is tijdens ontdooien soms het geval, waardoor de cv wordt bijgeschakeld. Maar die levert met 40 graden eigenlijk meer dan de WP aan aanvoer nodig heeft, waardoor de WP op lage frequentie gaat draaien. Ik zou de max op de cv dus eigenlijk omlaag moeten zetten, maar dan wordt het bij serieuze vorst niet warm genoeg... Issue is dus bekend, maar dat zal ik helaas niet kunnen fixen zonder andere ketel (modulerend op de bus). Boven 5 graden gaat het zo prima en onder -1 ook. Tussen die waarden heb ik (bij vochtige lucht) door het ontdooien ook 'gewoon' schommelingen. Of ik moet de max op de ketel zelf steeds bijstellen, maar dat is (vind ik) onbegonnen werk.
Heet 12.2.2 bij jou ‘buitentemp. Voor ketel uitschakel’?

Dan zou dit bij mij 1.5.2 zijn hetgeen waar ik al twee jaar mee stoei. De warmtepomp schakelt namelijk veel te snel de ketel in. Daarnaast zou ik nog een drempel willen voor het niet halen, maar dit zou een mooie stap zijn voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iin schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:05:
[...]

- 4.2.2 op 1 (stooklijn)
- 4.2.5 op 50 (max temp)
- 12.0.1 op 1 (max eco)
- 12.0.2 op 1 (eco)
- 12.3.4 op 5 (delta t)

Super fijn iemand die de "codes" even aan mensen taal hangt. Ik zal dit ook naar de openingspost plakken. (Tenzij je daar bezwaar tegen hebt?)

Mijn ervaring met lage min temp (4.2.6) is dat het systeem extreem traag werd. De woonkamer bleef maar rond de ondergrens van dat regel bereik hangen en als de installatie eventjes uit was geweest kreeg hij het niet goed bij gestookt. Geen idee waarom, maar dat was met min temp op 22. (Kamer staat op 19.5) Bij min temp 25 ging het allemaal veel makkelijker.

[ Voor 3% gewijzigd door tcw82 op 10-12-2024 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
tcw82 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:54:
[...]

Super fijn iemand die de "codes" even aan mensen taal hangt. Ik zal dit ook naar de openingspost plakken. (Tenzij je daar bezwaar tegen hebt?)

Mijn ervaring met lage min temp (4.2.6) is dat het systeem extreem traag werd. De woonkamer bleef maar rond de ondergrens van dat regel bereik hangen en als de installatie eventjes uit was geweest kreeg hij het niet goed bij gestookt. Geen idee waarom, maar dat was met min temp op 22. (Kamer staat op 19.5) Bij min temp 25 ging het allemaal veel makkelijker.
Mijn ervaring is dat een minimale ta van 30< niet efficiënter zijn. Het rendement wordt niet veel beter, je zit al snel aan het maximum vermogen en daardoor kortere inefficiëntere runs. Daarnaast wordt het iets betere rendement ook weer tegengewerkt door de pompen die langer draaien.

In theorie klinkt het mooi, maar de praktijk was dat ik korte inefficiënte runs had omdat het minimale vermogen zeker op lage temperaturen veel te hoog is.

Nu stook ik met een hogere minimale ta, dan heb ik een lange run, veel buffer en daardoor lang uit.

Er zijn ook warmtepompen, ik meen bijvoorbeeld een paar lijnen van Panasonic die veel verder kunnen terugmoduleren. Dan wordt het weer interessant.

[ Voor 5% gewijzigd door Dashlane op 10-12-2024 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iin

iin

Dashlane schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:09:
[...]
Mijn ervaring is dat een minimale ta van 30< niet efficiënter zijn.
Eerlijk is eerlijk: efficiënt is bij mij ook niet helemaal het uitgangspunt geweest. Ik heb ingezet op stabiel, vloeiend draaigedrag op war, met continu 19 graden binnen en liefst zoveel mogelijk zonder gas. Dat was al een behoorlijke uitdaging met veel grote ramen op zuid en west én combi oude en nieuwe radiatoren, icm vloerverwarming in goed geïsoleerde aanbouw en slecht geïsoleerd voorhuis (dak en vloer wel, maar muren steens, geen spouw en geen isolatie). Dat is ook de reden dat hij bij mij niet op 'pauze' mag, want het koelt in het oude (1905) deel veel sneller af dan de WP het opgewarmd krijgt.
Ik heb het geprobeerd met hoger dan 25 maar dat leidde inderdaad tot pendelgedrag. Voor mijn gewenste 19 graden continu (met rustig, 'vloeiend' gedrag) heb ik geen 30 graden nodig. Door op continu in te regelen (ook geen nachtverlaging) heb ik ook geen reguliere 'piekmomenten' meer, want de WP schakelt niet meer uit tussendoor. Enige piekmomenten zijn nog de defrosts (maar dus vooral omdat de ketel dan wordt bijgeschakeld, met eveneens een te hoge temp (voor de huidige buitentemp). Ik denk dat ik binnenkort eens ga onderzoeken wat er gebeurt als ik de boost time een minuutje omlaag zet.

[ Voor 10% gewijzigd door iin op 10-12-2024 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iin

iin

tcw82 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:54:
[...]
Geen bezwaar uiteraard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iin

iin

Dashlane schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:08:
[...]

Dan zou dit bij mij 1.5.2 zijn hetgeen waar ik al twee jaar mee stoei.
Zoiets staat er inderdaad, maar wat precies is afhankelijk van de handleiding die je erbij pakt. Het zijn in ieder geval dezelfde.
Ik ben er ook lang naar op zoek geweest en vond een paar maanden terug eindelijk ergens een handleiding waarin dit juist geformuleerd stond. Ik geloof dat dat niet in het Nederlands was. In mijn handleiding is dit niet juist opgenomen (term 'hoger' gebruikt, ipv 'lager') en te cryptisch geformuleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iin

iin

[...]
Daarnaast zou ik nog een drempel willen voor het niet halen, maar dit zou een mooie stap zijn voor mij.
Bedoel je met drempel dat hij moet wachten met cv bijschakelen? Dat kun je (een beetje) regelen met 12.0.1 ('gedrag'): die heb ik op 'max eco' gezet, dat houdt in dat de WP relatief lang wacht met bijschakelen. Je kunt hier ook kiezen voor bijv 'comfort', dan schakelt hij snel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
iin schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:49:
[...]

Bedoel je met drempel dat hij moet wachten met cv bijschakelen? Dat kun je (een beetje) regelen met 12.0.1 ('gedrag'): die heb ik op 'max eco' gezet, dat houdt in dat de WP relatief lang wacht met bijschakelen. Je kunt hier ook kiezen voor bijv 'comfort', dan schakelt hij snel bij.
Er zijn wp fabrikanten waarbij je kan instellen dat als Ta voor xmin niet is gehaald de ketel wordt bijgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iin

iin

Dashlane schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:53:
[...]
Er zijn wp fabrikanten waarbij je kan instellen dat als Ta voor xmin niet is gehaald de ketel wordt bijgeschakeld.
Sorry, bedoelde 12.0.2: die gaat over die inschakelvertraging. Bij sommige atags kun je dat ook op xmin instellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZLMpraz9MDtaSr9-lcnXrp3wI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YiXs2FisFZajasmkiP74zGHe.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas niet bij die van mij, maar misschien komt er nog eens een firmware update. In principe niets moeilijks voor de programmeurs.

• Lobster
  • Laatst online: 18-02 11:53
[...]

Dan zou dit bij mij 1.5.2 zijn hetgeen waar ik al twee jaar mee stoei. De warmtepomp schakelt namelijk veel te snel de ketel in. Daarnaast zou ik nog een drempel willen voor het niet halen, maar dit zou een mooie stap zijn voor mij.
Waar zie ik menu 12 terug....? of is deze alleen zichtbaar wanneer je hybride draait?

Waarom heb je permanente vraag aan staan? Is dat omdat je woonkamer sneller afkoelt dan de WP bij kan plussen?

ATAG Energion 40 All Hybrid - Intergas ketel - ATAG Neoz - ATAG One Zone - 50 liter buffervat - 175 m2 vloerverwarming - jaren '50 vrijstaande woning - goed geïsoleerd - omgeving Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iin

iin

Lobster schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:06:
[...]
Waar zie ik menu 12 terug....? of is deze alleen zichtbaar wanneer je hybride draait?

Waarom heb je permanente vraag aan staan? Is dat omdat je woonkamer sneller afkoelt dan de WP bij kan plussen?
Verschilt inderdaad per type, maar weet niet waar welke instelling. Kan 1.3.2 zijn?

Permanent heb ik gedaan omdat bij +0,3 de WP werd uitgeschakeld, om vervolgens pas bij -0,1 weer aan te schakelen. Dat is te laat, want dan zakt de temperatuur sneller dan de WP het bijgewarmd krijgt. Dus dat werden dalen en mega-pieken, zowel in verbruik als binnentemperatuur. Moest ik dus zien te voorkomen. Die 0,3 gebeurt hier nogal snel met instraling zon. Daarbij geeft aanwezigheid van mensen (thermostaat in eetkamer) al een +0,1 tot +0,2 (bij 4 man aan tafel), dus de +0,3 was nogal snel bereikt. Die +0,3 uitschakeling werkt natuurlijk in alle ruimtes door, niet alleen in de ruimte van de thermostaat. En als die laatste comfortabel is, betekent dat niet dat de overige ruimtes ook op comfortabele temperatuur zijn. Maar ook daar stopten natuurlijk wel de radiatoren... Permanente vraag met hoge 'proportionaliteit binnenmeter' was voor hier de oplossing. Nu is het bijna continu 19,0 , met soms +0,1 of -0,1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
.

[ Voor 175% gewijzigd door johan1950 op 16-12-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok, ik heb een dingetje.. mijn WP is meer en meer herrie aan het maken. En nu hoor ik jullie al vragen, wat is dan “meer” en wat is dan “herrie”.
Het is “meer” in de zin van duidelijker hoorbaar (buiten en in de woning) dan voorheen. Voorheen was er "niets" in de woning te horen en buiten alleen als je echt goed ging luisteren. Wat is die herrie dan; De herrie bestaat uit een diepe bromtoon, met name tussen 680 watt en 850 watt elektrische afname. Wanneer het vermogen door stijgt naar bijvoorbeeld 1200 watt verdwijnt het hoorbare geluid (binnenshuis in elk geval).

Mijn eigen idee is om (bijvoorbeeld morgen) de kappen eens los te gaan halen als de WP in het genoemde gebied zit, kijken of er iets is dat resoneert en dat geluid veroorzaakt.

Wat ik me afvroeg, zijn er andere gebruikers die dit herkennen en mogelijk al eens iets mee gedaan hebben.

Mogelijk helpt dit stukje informatie ook: De installateur heeft in het verleden al een soort schuimrubber blokjes onder de WP buiten unit gemaakt, die bestaan uit een soort stevig schuim dat de installateur met tape bij elkaar bond en dan als voetjes er onder maakte. Door die keuze staat de WP buiten unit ook "scheef". De kant van de compressor drukt de schuimpjes veel harder in. In de installatie voorschriften kon ik zo snel niets vinden over een verplicht waterpas staan. De WP BU staat nu op een betonnen breedplaat dak, op 2 lagen 40x60 grindtegels en dan tussen de bigfoots en de tegel die genoemde schuimpjes. Helaas heb ik nu even geen foto’s van de meest recente opstelling bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
tcw82 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 00:28:
Ok, ik heb een dingetje.. mijn WP is meer en meer herrie aan het maken. En nu hoor ik jullie al vragen, wat is dan “meer” en wat is dan “herrie”.
Het is “meer” in de zin van duidelijker hoorbaar (buiten en in de woning) dan voorheen. Voorheen was er "niets" in de woning te horen en buiten alleen als je echt goed ging luisteren. Wat is die herrie dan; De herrie bestaat uit een diepe bromtoon, met name tussen 680 watt en 850 watt elektrische afname. Wanneer het vermogen door stijgt naar bijvoorbeeld 1200 watt verdwijnt het hoorbare geluid (binnenshuis in elk geval).

Mijn eigen idee is om (bijvoorbeeld morgen) de kappen eens los te gaan halen als de WP in het genoemde gebied zit, kijken of er iets is dat resoneert en dat geluid veroorzaakt.

Wat ik me afvroeg, zijn er andere gebruikers die dit herkennen en mogelijk al eens iets mee gedaan hebben.

Mogelijk helpt dit stukje informatie ook: De installateur heeft in het verleden al een soort schuimrubber blokjes onder de WP buiten unit gemaakt, die bestaan uit een soort stevig schuim dat de installateur met tape bij elkaar bond en dan als voetjes er onder maakte. Door die keuze staat de WP buiten unit ook "scheef". De kant van de compressor drukt de schuimpjes veel harder in. In de installatie voorschriften kon ik zo snel niets vinden over een verplicht waterpas staan. De WP BU staat nu op een betonnen breedplaat dak, op 2 lagen 40x60 grindtegels en dan tussen de bigfoots en de tegel die genoemde schuimpjes. Helaas heb ik nu even geen foto’s van de meest recente opstelling bij de hand.
Staat die op een plat dak? Dit herken ik namelijk ook. Kijk eens hier:
https://gathering.tweaker...5D=RVS&data%5Bboolean%5D=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
Wie kan mij vertellen wat de functie ‘warmwaterboost’ precies doet? Ik kan het nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
De wp gooit dan zn verwarmings element aan om de boiler snel op te warmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane

Ik merk dit jaar ook een lichte verhoging van resonantie. Van de lente of zomer zal ik hem eens reinigen en checken bij bevriende installateurs of er nog andere dingen te doen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefanvane
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-09 19:17

Ik ervaar op 2 momenten een brom:

- De eerste 5-10 minuten nadat de WP aan gaat. Dan is het geluid wat wisselend/golvend.
- Zodra de WP rond de 50Hz zit qua compressorfrequentie. Niet echt een brom maar wat lager en hoorbaarder geluid.

Ik heb na 1 jaar trillingsdempers onder de buitenunit geplaatst. Dat hielp aanzienlijk t.o.v. de rubberen blokken die er zaten (stug). Ze kosten relatief weinig, het mooie is dat ze rekening houden met gewichtsverschil tussen de compessorzijde en de ventilatorzijde. Hier is mijn opstelling afgebeeld: Stefanvane in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"

En o.a. hier te koop: https://www.bol.com/nl/nl...rmtepomp/9300000187617053

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
Stefanvane schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:33:
[...]

Ik ervaar op 2 momenten een brom:

- De eerste 5-10 minuten nadat de WP aan gaat. Dan is het geluid wat wisselend/golvend.
- Zodra de WP rond de 50Hz zit qua compressorfrequentie. Niet echt een brom maar wat lager en hoorbaarder geluid.

Ik heb na 1 jaar trillingsdempers onder de buitenunit geplaatst. Dat hielp aanzienlijk t.o.v. de rubberen blokken die er zaten (stug). Ze kosten relatief weinig, het mooie is dat ze rekening houden met gewichtsverschil tussen de compessorzijde en de ventilatorzijde. Hier is mijn opstelling afgebeeld: Stefanvane in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"

En o.a. hier te koop: https://www.bol.com/nl/nl...rmtepomp/9300000187617053
Die heb ik er ook onder, alleen een versie lichter. Op papier zou het bij mij die geweest zijn, maar in praktijk zijn ze veel te licht aan een zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thiazzz schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:41:
[...]

Staat die op een plat dak? Dit herken ik namelijk ook. Kijk eens hier:
https://gathering.tweaker...5D=RVS&data%5Bboolean%5D=
Ja, daar heb ik zelfs een abbootje op :) .
Het probleem lijkt vooral de toename over tijd. Waarbij het niet zo zeer resonantie lijkt maar lucht gedragen geluid omdat er meer geluid uit de buiten unit komt.

Ooit wil ik het ding op zo een kruis met veren zetten. Denk alleen dat zo een opstelling weinig doet tegen herrie door bijvoorbeeld een onbalans fan of compressor die door scheefstand tegen de behuizing staat te stampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
tim_b schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:08:
De wp gooit dan zn verwarmings element aan om de boiler snel op te warmen
Uhm dan zou ik even moeten kijken in het verbruik wat slimmer is aan of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:23
Beste ATAG-klanten. Heb een vraagje over het expansievat. Ik heb een i28ecz met het expansievat rechtstreeks onder de ATAG. Hierdoor zit dit vat nu in feite in de aanvoer van de hybridewarmtepomp.

Hoe installeert Atag hun expansievaten bij gebruik Hybridion? Blijven deze recht onder de combiketel? Worden ze verplaatst naar de retour van de warmtepomp of komt er een 2e vat bij?

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Pagina: 1 ... 14 ... 17 Laatste