Roetgerink schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:48:
[...]
Ga ik doen, maar ik had gisteren een instalateur hier om thermostaat aan te sluiten. Maar kom net achter dat hij heel veel parameters heeft aangepast dat heeft het mega gebruik te verklaren.
Net alles weer terug gezet max naar 48 en min naar 25 graden.
Niet teveel in een keer aanpassen anders weet ik niet wat het effect is.
Werkt je One Zone nou ? Toch draadjes verkeerd om ?
Voor het inregelen is het van belang dat je een beetje weet wat het warmteverlies van je woning is (zodat je dat kan aanvullen met de WP) en dat je weet hoe een WP wordt aangestuurd.
Een CV Ketel is een heel dom apparaat. Enige wat die doet is water opwarmen, tot de ingestelde aanvoer temperatuur. Om te voorkomen dat dat water te heet wordt, gaat de ketel moduleren (terugschroeven) op basis van de retourtemperatuur. Zolang er warmtevraag is (je thermostaat vindt het te koud) en het verschil tussen aanvoertemperatuur en retourtemperatuur is groot genoeg (meestal ca. 5 a 10 graden) blijft die lekker branden, ook op een laag pitje.
Warmtepomp werkt iets anders. Een warmtepomp heeft als primair doel het verschil tussen aanvoer en retour zo klein mogelijk te houden. Dat lukt het beste bij een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur. Echter, het afgiftesysteem heeft juist deltaT nodig om warmte af te geven. In feite is dit dus een tegenstrijdig systeem. Dus is het de bedoeling een balans te vinden tussen een zo hoog mogelijke deltaT in je afgiftesysteem, en een zo klein mogelijke deltaT in je WP. Dat begint met het vinden van de aanvoertemperatuur waarbij je afgiftesysteem nog voldoende vermogen kan afgeven zodat het comfortabel warm wordt, en je warmteverlies (door de muur, door de ramen enz) gecompenseerd kan worden. Dat laatste is overigens ook afhankelijk van de temperatuur buiten..
Eigenlijk moet dus de warmteafgifte van de WP continue aangepast worden aan de omstandigheden in je woning.
Das handmatig niet meer te doen, dus je moet de gulden middenweg zien te vinden. En dat duurt nou eenmaal eventjes....
Overigens ben ik wel bezig om de ATAG Bus uit te gaan lezen, en die data in HA te gaan verzamelen, om het gedrag van de WP te gaan analyseren. Op die manier er dan ook achter te komen welke knoppen er gedraaid kunnen worden om op elk gewenst moment zo efficiënt mogelijk te stoken.