Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:54
Roetgerink schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:34:
Goede avond, de installateur is geweest nu veel te vroeg aanwezig zodat ik er weer niet bij was.
De installateur heeft het niet voor elkaar gekregen om de ATAG ONE ZONE aan te kunnen sluiten??
Hij zei dat hij ATAG zelf heeft gebeld maar via de telefoon proberen aan de praat te krijgen.
Ik had zelfs de papieren van hier uit geprint en erbij gelegd (schema).
Morgen wordt ik weer terug gebeld.
Wordt er gek van wat een waardeloze installatie bedrijf is Velo-van der Bij.
Wordt vervolgd.
Heeft 'ie de One ZOne bij je achtergelaten ? Of weer meegenomen ?

Want je kan dat ding super makkelijk ook zelf aansluiten...

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobster
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-02 11:53
DaRealRenzel schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:34:
[...]

inderdaad, ik heb hem vorig jaar ook zelf aangesloten. Stelt echt niks voor.

ATAG Energion 40 All Hybrid - Intergas ketel - ATAG Neoz - ATAG One Zone - 50 liter buffervat - 175 m2 vloerverwarming - jaren '50 vrijstaande woning - goed geïsoleerd - omgeving Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:50:
[...]

Het kan zijn dat de installateur de CV Ketel tijdelijk naar 60 graden of zo had moeten zetten, om een correcte CO meting / lucht/gas meting te kunnen doen.
Bij onderhoud, zeker als ook de brander open gaat om schoon te maken oid, moet naderhand het gasblok weer correct ingeregeld worden, dus het gasmengsel, maar ook de rookgas meting.
ATAG Ketel heeft daar ook een speciale instelling voor, dan draait de ketel een paar minuten op vollast, zonder dat andere instellingen aangepast hoeven te worden.

Hoe dan ook, dan had hij dat wel netjes terug moeten zetten naar de oorspronkelijke stand.

Heb je je installateur hierop aangesproken ? Wat was zijn reactie ?
Bijzonder toeval vandaag. De buurvrouw had ketel onderhoud en dat was dezelfde kerel. Dus even praatje gemaakt en uitgelegd. Hij zei dat hij hem waarschijnlijk vergeten was om terug te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
tcw82 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:06:
[...]

Bijzonder toeval vandaag. De buurvrouw had ketel onderhoud en dat was dezelfde kerel. Dus even praatje gemaakt en uitgelegd. Hij zei dat hij hem waarschijnlijk vergeten was om terug te zetten.
Fijne gozer. Is die misschien ook vergeten je gasmengsel te controleren en af te stellen ? Of een branderpakking vergeten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-08 21:25
DaRealRenzel schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:14:
[...]

Heb je dubbel instelbare ventielen op je radiatoren (Bijvoorbeeld Heimeier Eclipse), dus voor thermostaatknoppen met onder de knop een instelring ?

Als dat niet het geval is, heb je dan voetventielen, zodat je de retourvan je radiator eventueel wat kan knijpen ?

Zoals al aangegeven, waterzijdig inregelen is erg belangrijk bij warmtepomp, zodat elke radiator evenveel flow heeft. Anders gaat je warme water de kortste weg retour naar de warmtepomp, en zodra die een te hoge retour temperatuur meet, stopt die met opwarmen.

Inregelen kan je zelf doen als je dubbel instelbare ventielen hebt, die kan je dan op een specifieke flow voor de achterliggende radiator instellen.
Gekeken dat heb ik niet standaard radiator kraan en geen kranen onderin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
DaRealRenzel schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:34:
[...]

Nee hij zei deed helemaal niks.
Zou vandaag bericht krijgen maar zoals verwacht geen bericht morgen er weer achteraan,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
DaRealRenzel schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:05:
[...]

de One Zone zit niet standaard bij een Hybrid All pakket, daar zit standaard de NEOZ bij, omdat je die gewoon nodig hebt om het apparaat uberhaupt in te stellen.
De NEOZ is ook geschikt als kamerthermostaat, dus feitelijk kan topic starter zijn Honeywell in de kast leggen, en de NEOZ op de plaats van de Honeywell hangen. De CV Ketel wordt dan via AUX-1 op aan/uit aangestuurd.

Enkel, als je alleen een NEOZ hebt, kan je niet van die mooie app gebruik maken.
Bedankt voor de tip wacht nog even af hoe het verder loopt, wil gewoon hebben dat de installateur hun werk goed doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Roetgerink schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:04:
[...]

Gekeken dat heb ik niet standaard radiator kraan en geen kranen onderin.
Je bedoeld een 'ouderwetse' open/dicht kraan, of een thermostaatkraan ?
In het eerste geval is je installatie zeker niet waterzijdig ingeregeld, en bij ontbreken van voet ventielen kan dat ook niet.
Als je thermostaatkranen hebt, kan je overwegen het aanvoerventiel te wisselen voor een dubbel instelbare variant.

Zonder goede inregeling van je flow gaat je installatie nooit goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Roetgerink schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:05:
[...]

Zou vandaag bericht krijgen maar zoals verwacht geen bericht morgen er weer achteraan,
Vermoedelijk dan verkeerd om aangesloten. Als je de One Zone verkeerd aansluit, doet die inderdaad niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Roetgerink schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:18:
[...]

Bedankt voor de tip wacht nog even af hoe het verder loopt, wil gewoon hebben dat de installateur hun werk goed doen.
Tja, daar ging ik ook van uit, en nog wel bij een ATAG Select Dealer. Maar helaas is een warmtepomp installeren iets anders dan een CV Keteltje hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
DaRealRenzel schreef op woensdag 6 november 2024 @ 00:37:
[...]

Je bedoeld een 'ouderwetse' open/dicht kraan, of een thermostaatkraan ?
In het eerste geval is je installatie zeker niet waterzijdig ingeregeld, en bij ontbreken van voet ventielen kan dat ook niet.
Als je thermostaatkranen hebt, kan je overwegen het aanvoerventiel te wisselen voor een dubbel instelbare variant.

Zonder goede inregeling van je flow gaat je installatie nooit goed werken.
Ik heb gewoon standaard kranen, hebben ze ook nooit aangegeven dat dat aangepast moest worden.. misschien kan ik de kraan beetje knijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
DaRealRenzel schreef op woensdag 6 november 2024 @ 00:40:
[...]

Tja, daar ging ik ook van uit, en nog wel bij een ATAG Select Dealer. Maar helaas is een warmtepomp installeren iets anders dan een CV Keteltje hangen.
Dat klopt eigenlijk vanaf het begin al.
Ook geen na zorg of alles prima loopt etc etc.
De instelling die ik nu heb hoop ik als leek maar dat het goed is.
Themperatuur is wel prima thuis sávonds 20 en in de nacht 19.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Roetgerink schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:05:
[...]

Vermoedelijk dan verkeerd om aangesloten. Als je de One Zone verkeerd aansluit, doet die inderdaad niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:46:
[...]

Fijne gozer. Is die misschien ook vergeten je gasmengsel te controleren en af te stellen ? Of een branderpakking vergeten ?
Tja, dat zullen we nooit weten.
Ik heb de instelling nagelopen en die zijn nu weer ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetgerink schreef op woensdag 6 november 2024 @ 07:24:
[...]

Ik heb gewoon standaard kranen, hebben ze ook nooit aangegeven dat dat aangepast moest worden.. misschien kan ik de kraan beetje knijpen
Google eens op "waterzijdig inregelen cv installatie".

Dan vind je veel goed (en vast ook slechte) filmpjes die het principe uitleggen en ook helpen met het uitvoeren.

YouTube: CV radiatoren waterzijdig inregelen – Besparingen en Duurzaamheid

Of deze:
YouTube: Hoe kan je zelf waterzijdig inregelen..

Of deze:
YouTube: Uitleg over waterzijdig inregelen van een radiator...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetgerink
tcw82 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:04:
[...]

Google eens op "waterzijdig inregelen cv installatie".

Dan vind je veel goed (en vast ook slechte) filmpjes die het principe uitleggen en ook helpen met het uitvoeren.

YouTube: CV radiatoren waterzijdig inregelen – Besparingen en Duurzaamheid

Of deze:
YouTube: Hoe kan je zelf waterzijdig inregelen..

Of deze:
YouTube: Uitleg over waterzijdig inregelen van een radiator...
Dank je wel zeer intresant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roetgerink schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:47:
[...]

Dank je wel zeer interessant.
Het is wel zo dat bijna alle waterzijdig inregelen filmpjes werken met "heet" water. En de 30 tot 40 graden die in de cv zit met de warmtepomp is toch net anders. Principe blijft gelijk, alleen het kan dus gebeuren dat het water nauwelijks afkoelt door de radiator en dus met dezelfde temperatuur naar de retour stroomt. Dan kan je wel gaan knijpen, maar het afgegeven vermogen met "lage temperatuur verwarming" keldert al als een malle, als je dan de massa stroom ook nog eens decimeert blijft er weinig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iin
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-09 17:30

iin

Hier met reguliere aan uit knoppen op oude radiatoren gewoon zo ingeregeld dat de delta per radiator aansluit bij de ingestelde delta op de WP. Komt neer op retour ongeveer gelijk houden.
Pomp op drukgevoelig, ivm met een tweetal thermostaatknoppen en een geschakelde klep naar een aanbouw (met eigen aan uit thermostaat). Werkt als een tierelier, met de juiste curve, verschuiving en proportionaliteit binnenvoeler. En geforceerde vraag natuurlijk.
Punt is: kan dus prima met oude knoppen. Tuurlijk, niet zo efficiënt als mogelijk, maar het werkt wel. Continu 19 graden, met soms 0,1 afwijking. Niet op hybride overigens, voorlopig nog 'alleen WP'.
Maar hybride zelfde resultaat, met max CV op 45 graden. Oud huis, zonder muur isolatie (geen spouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-03 23:27
Waterzijdig inregelen met WP en LT radiatoren heeft m.i. weinig zin.
Ik heb een WP met LT radiatoren voorzien van ventilatoren.
Mijn stookcurve is gebaseerd op het feit dat over de radiatoren een deltaT van ongeveer 1 °C is waardoor alle ventilatoren een gelijke hoeveelheid warmte produceren,
Ik stook nu ( 8 C buiten) mijn huis comfortabel warm bij een watertemperatuur van 29 - 30 °C
Als ik bij deze temperaturen een deltaT van 5 °C zou moeten aanhouden moet ik mijn radiatoren 2 x zo groot maken.
Stoken met een delta T is voor oude installaties gebaseerd op een aanvoertemp van 80 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Roetgerink schreef op woensdag 6 november 2024 @ 07:24:
[...]

Voor een goede waterzijdige inregeling helpt het niet om de toevoer wat te knijpen.
Laat een goede installateur een prijsopgaaf maken om al je radiatoren te voorzien van dubbel instelbare ventielen (Heimeier Eclipse bijboorbeeld). Die kan je over het algemeen zonder al te veel problemen gewoon wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
johan1950 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:36:
Waterzijdig inregelen met WP en LT radiatoren heeft m.i. weinig zin.
Ik heb een WP met LT radiatoren voorzien van ventilatoren.
Mijn stookcurve is gebaseerd op het feit dat over de radiatoren een deltaT van ongeveer 1 °C is waardoor alle ventilatoren een gelijke hoeveelheid warmte produceren,
Ik stook nu ( 8 C buiten) mijn huis comfortabel warm bij een watertemperatuur van 29 - 30 °C
Als ik bij deze temperaturen een deltaT van 5 °C zou moeten aanhouden moet ik mijn radiatoren 2 x zo groot maken.
Stoken met een delta T is voor oude installaties gebaseerd op een aanvoertemp van 80 °C.
De meeste hybride installaties werken nog steeds met een aanvoertemperatuur veel hoger dan 30 graden. En dan is een dT van 5 graden wel van belang. Evenals waterzijdig innregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
tcw82 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:26:
[...]

Het is wel zo dat bijna alle waterzijdig inregelen filmpjes werken met "heet" water. En de 30 tot 40 graden die in de cv zit met de warmtepomp is toch net anders. Principe blijft gelijk, alleen het kan dus gebeuren dat het water nauwelijks afkoelt door de radiator en dus met dezelfde temperatuur naar de retour stroomt. Dan kan je wel gaan knijpen, maar het afgegeven vermogen met "lage temperatuur verwarming" keldert al als een malle, als je dan de massa stroom ook nog eens decimeert blijft er weinig over.
Waterzijdig inregelen gaat juist niet over het 'decimeren van de massa stroom', maar juist over er voor te zorgen dat elke radiator een gelijke hoeveelheid flow krijgt, ten opzichte van zijn vermogen. Dus niet dat de radiator die het dichtste bij je circulatiepomp zit, 75% of zo van je complete pompdebiet aan het verwerken is.
En das dan weer het mooie van dubbel instelbare ventielen, daar kies je een gewenste Delta T, en met het vermogen van je radiator geeft een tabelletje de juiste flow instelling. Dan blijft er voldoende massa stroom over de radiator vloeien (zeker met Eclipse ventielen met een constant debiet), zonder dat je scheve verhoudingen over alle radiatoren gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
iin schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:13:
Hier met reguliere aan uit knoppen op oude radiatoren gewoon zo ingeregeld dat de delta per radiator aansluit bij de ingestelde delta op de WP. Komt neer op retour ongeveer gelijk houden.
Pomp op drukgevoelig, ivm met een tweetal thermostaatknoppen en een geschakelde klep naar een aanbouw (met eigen aan uit thermostaat). Werkt als een tierelier, met de juiste curve, verschuiving en proportionaliteit binnenvoeler. En geforceerde vraag natuurlijk.
Punt is: kan dus prima met oude knoppen. Tuurlijk, niet zo efficiënt als mogelijk, maar het werkt wel. Continu 19 graden, met soms 0,1 afwijking. Niet op hybride overigens, voorlopig nog 'alleen WP'.
Maar hybride zelfde resultaat, met max CV op 45 graden. Oud huis, zonder muur isolatie (geen spouw).
Het kan ook wel, door de aan/uit kraan gewoon een stukje dicht te zetten, maar dan moet je wel je delta T of je flow kunnen meten op je radiator kunnen meten. En dan moet daarna ook iedereen met z'n tengeltjes van de knoppen afblijven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Roetgerink schreef op woensdag 6 november 2024 @ 07:26:
[...]

Dat klopt eigenlijk vanaf het begin al.
Ook geen na zorg of alles prima loopt etc etc.
De instelling die ik nu heb hoop ik als leek maar dat het goed is.
Themperatuur is wel prima thuis sávonds 20 en in de nacht 19.5.
Tja, ik zou adviseren om in elk geval het stroom verbruik van de W, en gasverbruik van de ketel in de gaten te houden. Zoals gezegd, een hybride opstelling neerzetten, aansluiten en in gebruik nemen is niet moeilijk. Maar ok daar zo efficient mee te verwarmen vereist wel onderzoek vooraf (wat is een comfortabele CV water temperatuur bijvoorbeeld, heb je al eens een winter op 50 graden aanvoer gestookt enz), en het systeem dusdanig inregelen dat het goed is afgestemd op jouw woning. Heeft de installateur bijvoorbeeld gas en electra prijzen ingegeven in de NEOZ ? Want anders kan de pomp niet zomaar het juiste moment bepalen wanneer gas stoken economischer of ecologischer is dan electra in de WP duwen...

En dat alles is zo jammer, want het is nou net wat de warmtepomp de slechte naam geeft bij velen. Vreet energie, en het wordt niet goed warm. Of het duurt te lang voordat het warm wordt. Of er wordt toch nog teveel gas verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Even twee opmerkingen.
Het waterzijdig inregelen is met de komst van radiator thermostaten heel moeilijk geworden. Als deze thermostaten actief worden is de hele inregeling van slag.
Het invoeren van gas en electra prijzen is alleen zinvol bij een vast contract. Nu er steeds meer mensen overgaan op een dynamisch contract heeft dit geen nut meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
johan1950 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:50:
Even twee opmerkingen.
Het waterzijdig inregelen is met de komst van radiator thermostaten heel moeilijk geworden. Als deze thermostaten actief worden is de hele inregeling van slag.
Het invoeren van gas en electra prijzen is alleen zinvol bij een vast contract. Nu er steeds meer mensen overgaan op een dynamisch contract heeft dit geen nut meer.
De meeste inregel adviezen draaien de retour dicht. Als je dat doet met de thermostaat knoppen er op en helemaal open, kunnen die weinig (negatieve) invloed hebben op de afstelling, die is immers al aan de uitgaande kant gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:48:
[...]

Waterzijdig inregelen gaat juist niet over het 'decimeren van de massa stroom', maar juist over er voor te zorgen dat elke radiator een gelijke hoeveelheid flow krijgt, ten opzichte van zijn vermogen. Dus niet dat de radiator die het dichtste bij je circulatiepomp zit, 75% of zo van je complete pompdebiet aan het verwerken is.
En das dan weer het mooie van dubbel instelbare ventielen, daar kies je een gewenste Delta T, en met het vermogen van je radiator geeft een tabelletje de juiste flow instelling. Dan blijft er voldoende massa stroom over de radiator vloeien (zeker met Eclipse ventielen met een constant debiet), zonder dat je scheve verhoudingen over alle radiatoren gaat krijgen.
DaRealRenzel schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:51:
[...]

Het kan ook wel, door de aan/uit kraan gewoon een stukje dicht te zetten, maar dan moet je wel je delta T of je flow kunnen meten op je radiator kunnen meten. En dan moet daarna ook iedereen met z'n tengeltjes van de knoppen afblijven....
Deze twee opmerkingen zijn iets wat tegenstrijdig?
Niet willen decimeren vs. Dichtzetten van de aanvoer bedoel ik specifiek.
Ik begrijp (en ben het met je eens) maar het viel me op.

Ik denk dat het bij heel veel huishoudens een stap in de goede richting oplevert als er in elk geval een keer wat gemeten wordt.
Meten geeft inzicht.
Met inzicht kan je een richting kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Even twee opmerkingen.
Geen idee waar je die wijsheid vandaan haalt, maar het is onzin. Ook al activeert een specifieke thermostaatkraan in je circuit (ofwel die radiator gaat dicht) dan blijft de flow over de overige radiatoren nog steeds gebalanceerd. Of je moet een wel hele oude CV Ketel hebben met een niet modulerende pomp, die alleen stand 1, 2 of 3 kent. Maar elke warmtepomp heeft een modulerende waterzijdige pomp, en ook elk hybride systeem wordt tegenwoordig opgeleverd met ten minste een Alpha 2 pomp. Die instellen op constant drukverschil en je pompdebiet wordt automatisch wat minder zodra er een radiator dicht gaat.
En de huidige dubbel instelbare ventielen hebben bijna allemaal een constant debiet, ongeacht of ze 10% of 90% open staan.
Echter, als je een installatie uit de jaren negentig zonder aanpassingen wilt gaan inregelen, ja dan zal dat lastig worden. Hoe dan ook, de overstap naar een WP is niet iets van ketel er uit, WP er in, maar je moet het hele systeem er in betrekken.. helaas wordt uit kostenaspect dat vaak achterwege gelaten.

En ook met een dynamisch contract is het slim om energieprijzen in te voeren, al is het maar om bij koudere perioden eerder met gas bij te stoken. De meeste energy managers van warmtepompen kennen het fenomeen dynamische prijzen nog niet, dus kunnen ook niet op basis daarvan bepalen wanneer gas of electra het goedkoopst is om op te stoken. Maar het blijft slim om bij -5 je compressor te ontzien en op gas te stoken.

[ Voor 12% gewijzigd door DaRealRenzel op 06-11-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
tcw82 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:55:
[...]

[...]

Deze twee opmerkingen zijn iets wat tegenstrijdig?
Niet willen decimeren vs. Dichtzetten van de aanvoer bedoel ik specifiek.
Ik begrijp (en ben het met je eens) maar het viel me op.

Ik denk dat het bij heel veel huishoudens een stap in de goede richting oplevert als er in elk geval een keer wat gemeten wordt.
Meten geeft inzicht.
Met inzicht kan je een richting kiezen.
Je begrijp wat ik bedoel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iin

iin

johan1950 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:36:
Ik draai 19 graden kamertemperatuur op oude radiatoren, met een delta van 5, met aanvoer momenteel 27 graden (26Hz), bij een buitentemperatuur van 7. Is dus te doen, maar in mijn volgende opstelling kies ik toch ook voor LT. Misschien eerst nog eens fans plaatsen in de huidige opstelling... Zou dat in mijn situatie iets bijdragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iin

iin

DaRealRenzel schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:51:
[...]

Haha! Delta inderdaad per radiator gemeten om in te regelen en dat doe ik ieder stookseizoen even opnieuw. Middagje heen en weer rennen met een laser metertje. Hoefde dit seizoen nog niets aan te passen, maar ik check nog een keer na het omschakelen naar hybride (nu alleen WP).
De kinderen zijn nu gelukkig nog in de fase dat ze van de knoppen afblijven als ik dat vraag... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetgerink
DaRealRenzel schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:55:
[...]

Tja, ik zou adviseren om in elk geval het stroom verbruik van de W, en gasverbruik van de ketel in de gaten te houden. Zoals gezegd, een hybride opstelling neerzetten, aansluiten en in gebruik nemen is niet moeilijk. Maar ok daar zo efficient mee te verwarmen vereist wel onderzoek vooraf (wat is een comfortabele CV water temperatuur bijvoorbeeld, heb je al eens een winter op 50 graden aanvoer gestookt enz), en het systeem dusdanig inregelen dat het goed is afgestemd op jouw woning. Heeft de installateur bijvoorbeeld gas en electra prijzen ingegeven in de NEOZ ? Want anders kan de pomp niet zomaar het juiste moment bepalen wanneer gas stoken economischer of ecologischer is dan electra in de WP duwen...

En dat alles is zo jammer, want het is nou net wat de warmtepomp de slechte naam geeft bij velen. Vreet energie, en het wordt niet goed warm. Of het duurt te lang voordat het warm wordt. Of er wordt toch nog teveel gas verbruikt.
Bedankt voor de info ik heb nu de aanvoer max op 50 graden ( 4.2.5) en Min op 35 graden staan (4.2.6)
De WP staat nu alleen op WP draaien.
Ik heb nu geen GAS verbruik. We hebben namelijk ook een warmte pomp boiler van ATAG 100 liter.
Ik had vandaag wel mooie blokken denk dat het komt omdat het erg koud was en WP flink moest werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ww4rew7w8Cic964xlAJE2D2QC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/isXyEF8WPTZihenZ3rqZG9o9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iin

iin

Roetgerink schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:40:
[...]

Bedankt voor de info ik heb nu de aanvoer max op 50 graden ( 4.2.5) en Min op 35 graden staan (4.2.6)
De WP staat nu alleen op WP draaien.
Ik heb nu geen GAS verbruik. We hebben namelijk ook een warmte pomp boiler van ATAG 100 liter.
Ik had vandaag wel mooie blokken denk dat het komt omdat het erg koud was en WP flink moest werken.

[Afbeelding]
Een min van 35 is bij mij te hoog, dan gaat hij pendelen. Mijn min staat op 25 en eigenlijk zou die momenteel zelfs nog een paar graadjes lager kunnen (min is afgestemd op binnentemp zonder inschijnende zon).
Dat zou de 'zaag' kunnen verklaren, maar ook dat het bij kou wel mooie blokken worden (dan heeft je systeem die hogere min misschien wel nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
@Roetgerink
Hoe groot is het huis wat je met je WP warm stookt.
Ik zie in je grafiek linksboven een waarde staan van17,8 kWh. Is dit voor vandaag?
Mijn gebruik voor vandaag staat op 6,13 kWh voor een verbouwd boerderijtje. Stook met WAR wat een ruimte temperatuur van 22,5°C oplevert. bij een watertemperatuur van 29,5 - 30,5 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
johan1950 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:29:
@Roetgerink
Ik zie in je grafiek linksboven een waarde staan van17,8 kWh. Is dit voor vandaag?
Mijn gebruik voor vandaag staat op 6,13 kWh voor een verbouwd boerderijtje. Stook met WAR wat een ruimte temperatuur van 22,5°C oplevert. bij een watertemperatuur van 29,5 - 30,5 °C.
140 m2 blok van 2 ik vond ook al veel van af 22 uur gaat themp naar 19.5 en om 13:00 uur ingesteld naar 20 gr staat wel op HT 4.2.1
4.2.1 staat ingesteld op 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Roetgerink schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:19:
[...]

140 m2 blok van 2 ik vond ook al veel van af 22 uur gaat themp naar 19.5 en om 13:00 uur ingesteld naar 20 gr staat wel op HT 4.2.1
4.2.1 staat ingesteld op 3
Probeer eens LT.
Vlgs de instructie van ATAG had ik eerst ook HT ingesteld wat een erg onrustige regeling gaf.
Overschakeling naar LT was een grote verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
johan1950 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:39:
[...]

Probeer eens LT.
Vlgs de instructie van ATAG had ik eerst ook HT ingesteld wat een erg onrustige regeling gaf.
Overschakeling naar LT was een grote verbetering.
Ga ik doen, maar ik had gisteren een instalateur hier om thermostaat aan te sluiten. Maar kom net achter dat hij heel veel parameters heeft aangepast dat heeft het mega gebruik te verklaren.
Net alles weer terug gezet max naar 48 en min naar 25 graden.
Niet teveel in een keer aanpassen anders weet ik niet wat het effect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
@Roetgerink

Nog even ter aanvulling mijn settings

4.2.1 3. Enkel buitenvoeler
4.2.2 LT stooklijn 0,5
4.2.3 -2
4.2.4 0
4.2.5 38
4.2.6 27
4.2.7 standaard
4.2.8 uit
4.2.9 permanent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
johan1950 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:34:
@Roetgerink

Nog even ter aanvulling mijn settings

4.2.1 3. Enkel buitenvoeler
4.2.2 LT stooklijn 0,5
4.2.3 -2
4.2.4 0
4.2.5 38
4.2.6 27
4.2.7 standaard
4.2.8 uit
4.2.9 permanent
Bedankt ook alleen radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Alleen radiatoren.
Gewone- en LT met ventilatoren ( eigenbouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
johan1950 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:48:
Alleen radiatoren.
Ok bedankt hier ook alleen radiator. Zal vanavond in stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelissuh
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:45
Ik voer via Home Assistant via de Ariston integratie elk uur de actuele prijzen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
@Nelissuh
Dan ben je zinvol bezig.
Maar ik ben bang dat de gemiddelde gebruiker niet verder komt dan invoeren van vaste data.
Invoeren van de actuele prijzen komt dan beter in de buurt.
Alleen je zonnepanelen kunnen dan het beeld nog verstoren door direct aan de WP te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
Alleen radiatoren.
Ik heb de waardes nu ingevuld al was de kamer themp nu 19 graden (instelling 19.5) zou vanaf 11 uur naar 20 graden gaan ben bang dat het niet gaat lukken heb jij ook nachtverlaging?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7dSwxGa_Rmehsvxupxzjxlndfg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mPMkkx0FmwlEhBM4X8x7k1CJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetgerink schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:54:
[...]

Ik heb de waardes nu ingevuld al was de kamer themp nu 19 graden (instelling 19.5) zou vanaf 11 uur naar 20 graden gaan ben bang dat het niet gaat lukken heb jij ook nachtverlaging?[Afbeelding]
De rechter helft is wel veel stabieler qua draaien.

Ander puntje, als je wilt weten hoe je performance is kan het helpen om op mindergas.nl de verbruikscijfers in kwh bij te houden.
Dan kan je ook een beetje kijken of een (langetermijn) wijzing positieve of negatieve invloed heeft.
En eventueel kun je ook vergelijken met andere gebruikers, hij rekent het namelijk terug naar kwh per graaddag.

[ Voor 23% gewijzigd door tcw82 op 07-11-2024 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetgerink
tcw82 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:49:
[...]

De rechter helft is wel veel stabieler qua draaien.

Ander puntje, als je wilt weten hoe je performance is kan het helpen om op mindergas.nl de verbruikscijfers in kwh bij te houden.
Dan kan je ook een beetje kijken of een (langetermijn) wijzing positieve of negatieve invloed heeft.
En eventueel kun je ook vergelijken met andere gebruikers, hij rekent het namelijk terug naar kwh per graaddag.
OK bedankt ga zeker kijken want wil eigenlijk zo goed mogelijk performance.
En wat het doet met de aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetgerink schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:54:
[...]

OK bedankt ga zeker kijken want wil eigenlijk zo goed mogelijk performance.
En wat het doet met de aanpassingen.
Het is geen wonder middel! En je moet even goed naar de instelling op de website kijken. Je locatie, de temperatuur binnenshuis etc. Invullen.
Als je vandaag setting x invult in de neoz en morgen setting y zal je dat niet snel terugzien in de cijfers. Maar een maand x en een maand y zou wel iets moeten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
tcw82 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:15:
[...]

Het is geen wonder middel! En je moet even goed naar de instelling op de website kijken. Je locatie, de temperatuur binnenshuis etc. Invullen.
Als je vandaag setting x invult in de neoz en morgen setting y zal je dat niet snel terugzien in de cijfers. Maar een maand x en een maand y zou wel iets moeten opleveren.
Heb het gevonden, nu ff snappen hoe en wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Alleen radiatoren.
Waarschijnlijk wel goed geïsoleerd, anders krijg je het met aanvoertemperatuur van 30 graden echt niet op 22 graden binnen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetgerink schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:48:
[...]

Heb het gevonden, nu ff snappen hoe en wat.
Als je vragen hebt, gooi je maar een berichtje mijn kant op.
Maar heel moeilijk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
DaRealRenzel schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:17:
[...]

Waarschijnlijk wel goed geïsoleerd, anders krijg je het met aanvoertemperatuur van 30 graden echt niet op 22 graden binnen......
Beneden verdieping hoofdzakelijk isolatie + gipsplaten aan binnenzijde. Dak een dik soort noppenfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
johan1950 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:29:
@Roetgerink
Hiero voor 6/11 een dag verbruik van 25.4 kwh.
Maar dan ook vrijstaand, 350m2 begane grond oppervlak, plus niet verwarmde zolderruimte, totaal ca. 1900 m3
Omgerekend naar 'normale' woonruimte van ca. 120m2 kom je dan op iets van 8kwh uit.
Ik stook niet volledig WA, maar met 'gemiddelde' ruimte invloed van de One Zone. Voor deze ruimte is het energietechnisch niet handig om het hele circuit op een bepaalde temperatuur te houden.
Ben er wel achter dat de inregel logica van de ATAG Energy Manager niet enorm hoogstaand is, dat je eigenlijk dus zelf aan de slag moet. Ik zou ook liever zien dat de WP aan de hand van energieverlies van je woning, de hele dag op een constant, laag pitje blijft draaien, in plaats van bij warmte vraag van de thermostaat, op nagenoeg vol vermogen te gaan buffelen.

ATAG ODM80T, R32, Hybrid Zone met i36ecz ketel. Voor 85% Jaga Strada convectoren.
Voor de warmtepomp een jaarverbruik van ca. 2600m3 gas, afgelopen stookseizoen totaal ca. 4000kwh plus 450m3 gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
@DaRealRenzel
Ik stook al 35 jaar volledig WAR. Mijn verwarmingssysteem bestaat uit een hoofdcircuit die aan twee zijden over de zoldervloer loopt met aftakkingen naar alle radiatoren.
Het hoofdcircuit bestaat uit 60m dikwandig 1" pijp en loopt door een koker van 25 x 20 cm die volledig volgeschuimd is. Hierdoor heb ik weinig verlies.
Mijn Jaga's heb ik allemaal voorzien van ventilatoren die schakelen op de radiator temp en op een gereduceerd voltage draaien waardoor ze bijna geruisloos draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Roetgerink schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:48:
[...]

Ga ik doen, maar ik had gisteren een instalateur hier om thermostaat aan te sluiten. Maar kom net achter dat hij heel veel parameters heeft aangepast dat heeft het mega gebruik te verklaren.
Net alles weer terug gezet max naar 48 en min naar 25 graden.
Niet teveel in een keer aanpassen anders weet ik niet wat het effect is.
Werkt je One Zone nou ? Toch draadjes verkeerd om ?

Voor het inregelen is het van belang dat je een beetje weet wat het warmteverlies van je woning is (zodat je dat kan aanvullen met de WP) en dat je weet hoe een WP wordt aangestuurd.

Een CV Ketel is een heel dom apparaat. Enige wat die doet is water opwarmen, tot de ingestelde aanvoer temperatuur. Om te voorkomen dat dat water te heet wordt, gaat de ketel moduleren (terugschroeven) op basis van de retourtemperatuur. Zolang er warmtevraag is (je thermostaat vindt het te koud) en het verschil tussen aanvoertemperatuur en retourtemperatuur is groot genoeg (meestal ca. 5 a 10 graden) blijft die lekker branden, ook op een laag pitje.

Warmtepomp werkt iets anders. Een warmtepomp heeft als primair doel het verschil tussen aanvoer en retour zo klein mogelijk te houden. Dat lukt het beste bij een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur. Echter, het afgiftesysteem heeft juist deltaT nodig om warmte af te geven. In feite is dit dus een tegenstrijdig systeem. Dus is het de bedoeling een balans te vinden tussen een zo hoog mogelijke deltaT in je afgiftesysteem, en een zo klein mogelijke deltaT in je WP. Dat begint met het vinden van de aanvoertemperatuur waarbij je afgiftesysteem nog voldoende vermogen kan afgeven zodat het comfortabel warm wordt, en je warmteverlies (door de muur, door de ramen enz) gecompenseerd kan worden. Dat laatste is overigens ook afhankelijk van de temperatuur buiten..

Eigenlijk moet dus de warmteafgifte van de WP continue aangepast worden aan de omstandigheden in je woning.

Das handmatig niet meer te doen, dus je moet de gulden middenweg zien te vinden. En dat duurt nou eenmaal eventjes....

Overigens ben ik wel bezig om de ATAG Bus uit te gaan lezen, en die data in HA te gaan verzamelen, om het gedrag van de WP te gaan analyseren. Op die manier er dan ook achter te komen welke knoppen er gedraaid kunnen worden om op elk gewenst moment zo efficiënt mogelijk te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Waarom moet er in het afgifte systeem een hoge Delta T zijn.
Ik heb constante temp.meting op aanvoer en retour van mijn systeem en meet gemiddeld een Delta T van 1 - 1,5 °C en heb een perfecte temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
johan1950 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:59:
@DaRealRenzel
Ik stook al 35 jaar volledig WAR. Mijn verwarmingssysteem bestaat uit een hoofdcircuit die aan twee zijden over de zoldervloer loopt met aftakkingen naar alle radiatoren.
Het hoofdcircuit bestaat uit 60m dikwandig 1" pijp en loopt door een koker van 25 x 20 cm die volledig volgeschuimd is. Hierdoor heb ik weinig verlies.
Mijn Jaga's heb ik allemaal voorzien van ventilatoren die schakelen op de radiator temp en op een gereduceerd voltage draaien waardoor ze bijna geruisloos draaien.
Hier enigszins vergelijkbaar. Hoofdleiding 26mm PEX, totaal ca. 65 meter aanvoer en 65 meter retour. Aftakkingen naar de radiatoren 16mm PEX. Alles geïsoleerd met rockwool leiding schalen van 20mm dik. Oorspronkelijk lag hier ook duims dikwandig staal, maar dat is er allemaal uit. Ook de 22mm roodkoper warmwater ringleiding met 150L indirect gestookte tapboiler, alleen die al kostte me in het eerste jaar 40m3 gas per maand, alleen aan warmteverlies in de ringleiding.

Met de nieuwe opbouw terug van 4400m3 gas naar 2600m3 gas per jaar, lagere aanvoertemperatuur, nieuwe ketel (1x i36ecz, ipv 2x Nefit Ecomline 30) efficiënter stoken, alle oude stalen radiatoren er uit, vervangen door jaga's en moderne T22 en T11 modellen.
Uiteindelijk september 2022 een WP bijgeschakeld.

Als laatste in Januari 2024 de i36ecz gewisseld vanwege een compatibiliteits issue tussen ketel en WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
johan1950 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:27:
Waarom moet er in het afgifte systeem een hoge Delta T zijn.
Ik heb constante temp.meting op aanvoer en retour van mijn systeem en meet gemiddeld een Delta T van 1 - 1,5 °C en heb een perfecte temperatuur.
In jouw woning werkt het met een minimale delta T. Maar de meeste woningen die een hybride systeem gebruiken, hebben nou eenmaal wat meer afgifte vermogen nodig, en afgifte vermogen krijg je alleen maar van Delta T.

Jaga heeft daar heel mooie tabellen voor, wat het vermogen van de convector is bij een bepaalde aanvoertemperatuur en een bepaalde delta T.
Dan zie je dat het vermogen bij 50 graden aanvoer hoger is bij een delta T van 10 (retour 40 graden) dan bij delta T van 5.

Als jouw warmteverlies erg laag is (je hebt een goed geïsoleerde binnenschil, dus je warmte gaat er niet makkelijk uit), kan je best met constante temperatuur van 30 graden in je convectoren het toch goed op temperatuur houden.

Voor de huidige BENG nieuwbouw lukt dat ook wel
Maar voor beperkt geïsoleerde woningen lukt dat niet. Dus het vermogen opwekken met een goede deltaT

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vermogen wordt niet alleen door Delta-T bepaald, maar door deltaT*flow. Je kunt dus best met een kleine deltat verwarmen, als je flow maar hoog genoeg is, en andersom, een hoge deltat met een kleine flow.
Omdat een warmtepomp meestal een lage aanvoer temperatuur heeft is er weinig ruimte voor hoge delta ts, je ziet dus vaak dat de flow in een wp systeem hoger ligt dan bij een CV.
De pomp in de Atag regelt overigens op delta t (mits ingesteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
tcw82 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:28:
[...]

Als je vragen hebt, gooi je maar een berichtje mijn kant op.
Maar heel moeilijk is het niet.
Als ik het nu zo ingesteld heb komen dan de graad dagen overeen met hoeveel je op die dag aan Kw verbruikt zou moeten hebben gemiddeld?
Gewogen graad dagen = verbruik in Kw?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LGMCy9q13rVDsKknadnXcGaou4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gfkQB6s1p8Ygzxc87C8ZyBAZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
DaRealRenzel schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:07:
[...]

Werkt je One Zone nou ? Toch draadjes verkeerd om ?

Voor het inregelen is het van belang dat je een beetje weet wat het warmteverlies van je woning is (zodat je dat kan aanvullen met de WP) en dat je weet hoe een WP wordt aangestuurd.

Een CV Ketel is een heel dom apparaat. Enige wat die doet is water opwarmen, tot de ingestelde aanvoer temperatuur. Om te voorkomen dat dat water te heet wordt, gaat de ketel moduleren (terugschroeven) op basis van de retourtemperatuur. Zolang er warmtevraag is (je thermostaat vindt het te koud) en het verschil tussen aanvoertemperatuur en retourtemperatuur is groot genoeg (meestal ca. 5 a 10 graden) blijft die lekker branden, ook op een laag pitje.

Warmtepomp werkt iets anders. Een warmtepomp heeft als primair doel het verschil tussen aanvoer en retour zo klein mogelijk te houden. Dat lukt het beste bij een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur. Echter, het afgiftesysteem heeft juist deltaT nodig om warmte af te geven. In feite is dit dus een tegenstrijdig systeem. Dus is het de bedoeling een balans te vinden tussen een zo hoog mogelijke deltaT in je afgiftesysteem, en een zo klein mogelijke deltaT in je WP. Dat begint met het vinden van de aanvoertemperatuur waarbij je afgiftesysteem nog voldoende vermogen kan afgeven zodat het comfortabel warm wordt, en je warmteverlies (door de muur, door de ramen enz) gecompenseerd kan worden. Dat laatste is overigens ook afhankelijk van de temperatuur buiten..

Eigenlijk moet dus de warmteafgifte van de WP continue aangepast worden aan de omstandigheden in je woning.

Das handmatig niet meer te doen, dus je moet de gulden middenweg zien te vinden. En dat duurt nou eenmaal eventjes....

Overigens ben ik wel bezig om de ATAG Bus uit te gaan lezen, en die data in HA te gaan verzamelen, om het gedrag van de WP te gaan analyseren. Op die manier er dan ook achter te komen welke knoppen er gedraaid kunnen worden om op elk gewenst moment zo efficiënt mogelijk te stoken.
Nee nog steeds Honeywel :( de instalateur heeft het nu bij ATAG neer gelegd zal wel lang duren weer maar ik heb wel verbetering zie ik door andere instellingen en dat het kouder is.
De laatste instellingen van Johan heeft erg geholpen :)
Ik hou nu ook alles zo goed mogelijk bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYulbaVmzYvhiWFTdhQOoGSk0ns=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/J1vvzPHHzZF4t5a3QcgIcVNz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-6fUad96HhQp8l4dSyK-omaHiI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eA5RwViW43f0NaXa3F14bSQI.png?f=user_large
Bedankt voor alle tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
DanTm schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 06:57:
Vermogen wordt niet alleen door Delta-T bepaald, maar door deltaT*flow. Je kunt dus best met een kleine deltat verwarmen, als je flow maar hoog genoeg is, en andersom, een hoge deltat met een kleine flow.
Omdat een warmtepomp meestal een lage aanvoer temperatuur heeft is er weinig ruimte voor hoge delta ts, je ziet dus vaak dat de flow in een wp systeem hoger ligt dan bij een CV.
De pomp in de Atag regelt overigens op delta t (mits ingesteld).
Klopt, maar andersom geldt ook dat de DeltaT afhankelijk is van de flow. Hoge flow geeft lagere DeltaT, en hoe kleiner de DeltaT des te lastiger wordt het voor een radiator om z'n warmte af te geven. Warmte die afgegeven wordt, verhoogt de DeltaT. Anyway, blijft een gegeven dat je een balans moet zien te vinden.

In de ODM wordt de pomp inderdaad op flow gestuurd, echter bij een hybride systeem is er ook nog een circulatiepomp die na je open verdeler en anti-pendel-buffer uiteindelijk de circulatie in CV circuit verzorgt. De ODM pomp circuleert alleen maar van WP naar Hybrid Unit en terug, je Ketel pomp allen maar van CV Ketel naar hybrid unit en terug. Ik heb daar zelf een ALpha 2 pomp op zitten, ingesteld op proportionele druk. Maar niet overal wordt een dergelijke slimme pomp geplaatst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Roetgerink schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:15:
[...]

Nee nog steeds Honeywel :( de instalateur heeft het nu bij ATAG neer gelegd zal wel lang duren weer maar ik heb wel verbetering zie ik door andere instellingen en dat het kouder is.
De laatste instellingen van Johan heeft erg geholpen :)
Ik hou nu ook alles zo goed mogelijk bij.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor alle tips
Helaas doet ATAG helemaal niks direct met de eindconsument. Mogelijk heeft de installateur de One Zone initeel verkeerd om aangesloten, waardoor die nu stuk is.
Of op de verkeerde aansluiting (One ZOne moet niet op dezelfde aansluitklemmen als je huidige Honeywell, maar op dezelfde klemmen als de NEOZ). In dat geval zal het display wel verlicht worden, maar doet de thermostaat helemaal niks.
Het zal er dus op neer komen dat ATAG je installateur gaat vertellen wat die moet gaan doen. EN als die geen Select Dealer is, heeft die wel een beetje pech gehad, ATAG ondersteunt gratis alleen z'n Select Dealers.
Is het wellicht een optie op Marktplaats zelf een One Zone aan te schaffen, die aan te sluiten (eventueel met wat hulp van hier) en zodra het werkt, de kosten bij je installateur te verhalen ?
Zoals gezegd, je kan eventueel ook de NEOZ in je woonkamer hangen, en je Honeywell vergeten. Je hebt dan alleen geen App sturing of andere aansturing (Alexa/Google/HomeKit/HomeAssistant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
DaRealRenzel schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:46:
[...]

Helaas doet ATAG helemaal niks direct met de eindconsument. Mogelijk heeft de installateur de One Zone initeel verkeerd om aangesloten, waardoor die nu stuk is.
Of op de verkeerde aansluiting (One ZOne moet niet op dezelfde aansluitklemmen als je huidige Honeywell, maar op dezelfde klemmen als de NEOZ). In dat geval zal het display wel verlicht worden, maar doet de thermostaat helemaal niks.
Het zal er dus op neer komen dat ATAG je installateur gaat vertellen wat die moet gaan doen. EN als die geen Select Dealer is, heeft die wel een beetje pech gehad, ATAG ondersteunt gratis alleen z'n Select Dealers.
Is het wellicht een optie op Marktplaats zelf een One Zone aan te schaffen, die aan te sluiten (eventueel met wat hulp van hier) en zodra het werkt, de kosten bij je installateur te verhalen ?
Zoals gezegd, je kan eventueel ook de NEOZ in je woonkamer hangen, en je Honeywell vergeten. Je hebt dan alleen geen App sturing of andere aansturing (Alexa/Google/HomeKit/HomeAssistant).
Weet niet wat er gebeurt is, was er heleaas niet bij.
Wel dat geen goede instalateur is.
Ik heb op Marktplaats al gekeken voor 60 a 90 Euro heb je er 1.
NEOZ is een optie maar zou graag op afstand willen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:39:
[...]

Klopt, maar andersom geldt ook dat de DeltaT afhankelijk is van de flow. Hoge flow geeft lagere DeltaT, en hoe kleiner de DeltaT des te lastiger wordt het voor een radiator om z'n warmte af te geven. Warmte die afgegeven wordt, verhoogt de DeltaT. Anyway, blijft een gegeven dat je een balans moet zien te vinden.

In de ODM wordt de pomp inderdaad op flow gestuurd, echter bij een hybride systeem is er ook nog een circulatiepomp die na je open verdeler en anti-pendel-buffer uiteindelijk de circulatie in CV circuit verzorgt. De ODM pomp circuleert alleen maar van WP naar Hybrid Unit en terug, je Ketel pomp allen maar van CV Ketel naar hybrid unit en terug. Ik heb daar zelf een ALpha 2 pomp op zitten, ingesteld op proportionele druk. Maar niet overal wordt een dergelijke slimme pomp geplaatst..
voor de radiator maakt de delta t niet uit.. die kan bij een bepaalde aanvoertemperatuur een bepaalde hoeveelheid warmte kwijt, dat mag best met een hele kleine delta-T.. als de flow hoog is.
Waarschijnijk is een hogere flow (met kleine delta-t) zelfs beter, gezien de radiator dan over de hele oppervlakte de aanvoertemperatuur heeft.
Het advies is ook altijd bij een WP om de flow zo hoog mogelijk te maken, dus dikke leidingen en hard pompen (tot het lawaai je teveel wordt ;) )

Mijn hybride setup heeft geen extra pomp op de hybride unit, voor zover ik kan zien komt de flow gewoon uit de pomp v/d ODM. Het is een open-verdeler, een extra pomp is dus niet nodig.
Een extra pomp zou alleen nodig zijn als je een buffer vat plaatst, dan circuleren de warmtebronnen over het buffervat met zichzelf, en pompt de extra pomp het water door het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetgerink schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 07:10:
[...]

Als ik het nu zo ingesteld heb komen dan de graad dagen overeen met hoeveel je op die dag aan Kw verbruikt zou moeten hebben gemiddeld?
Gewogen graad dagen = verbruik in Kw?

[Afbeelding]
De start en eind datum liggen wat dicht bijelkaar..
Ik denk ook dat de stookgrens wat hoog is. de stookgrens is de buitentemperatuur vanaf wanneer je de kachel aan gooit. Dat is meestal niet gelijk aan de ruimte temp. Maar bijvoorbeeld 15 graden.

Een (1) graaddag is een "punt" dat je krijgt als de buitentemperatuur onder een afgesproken grenswaarde komt . Dus stel, de afgesproken grenswaarde is 15 graden en het was vandaag 16 graden heb je 0 (nul) graaddagen.
Was het echter die dag 4 graden, dan heb je dus 11 graaddagen.

Elk jaar zou min of meer even veel graaddagen.

Door die punten (die graaddagen) te koppelen aan de kwh (of vroeger kuubs gas) kan je uitdokteren hoeveel kWh je gebruikt hebt voor een bepaald aantal graaddagen.

Dat geeft een verhouding weer en daarmee kan je dus gaan vergelijken. Had 2023 1800 graad dagen en hebt je 1800 kWh verbruikt zou je kunnen uitstippelen dat een jaar met 900 graaddagen ca. 900kwh verbruik zou moeten gaan opleveren.
Als je dan door tweaken het verbruik naar 800 wist te brengen ben je goed bezig.

Er zitten ook addertjes in en onder het gras. Zo weet ik bijvoorbeeld van mijn eigen huis dat tot zeg 5 graden buiten temp het verbruik min of meer lineair toeneemt. Alleen als het dan kouder wordt gaat het verbruik sneller omhoog dan dat de temp zakt.

Je kunt overigens ook historische data invullen. Dus als je al je verbruiksgegevens invult van de periode dat je het beschikbaar bent, geeft dat gelijk enig inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
tcw82 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:46:
[...]

De start en eind datum liggen wat dicht bijelkaar..
Ik denk ook dat de stookgrens wat hoog is. de stookgrens is de buitentemperatuur vanaf wanneer je de kachel aan gooit. Dat is meestal niet gelijk aan de ruimte temp. Maar bijvoorbeeld 15 graden.

Een (1) graaddag is een "punt" dat je krijgt als de buitentemperatuur onder een afgesproken grenswaarde komt . Dus stel, de afgesproken grenswaarde is 15 graden en het was vandaag 16 graden heb je 0 (nul) graaddagen.
Was het echter die dag 4 graden, dan heb je dus 11 graaddagen.

Elk jaar zou min of meer even veel graaddagen.

Door die punten (die graaddagen) te koppelen aan de kwh (of vroeger kuubs gas) kan je uitdokteren hoeveel kWh je gebruikt hebt voor een bepaald aantal graaddagen.

Dat geeft een verhouding weer en daarmee kan je dus gaan vergelijken. Had 2023 1800 graad dagen en hebt je 1800 kWh verbruikt zou je kunnen uitstippelen dat een jaar met 900 graaddagen ca. 900kwh verbruik zou moeten gaan opleveren.
Als je dan door tweaken het verbruik naar 800 wist te brengen ben je goed bezig.

Er zitten ook addertjes in en onder het gras. Zo weet ik bijvoorbeeld van mijn eigen huis dat tot zeg 5 graden buiten temp het verbruik min of meer lineair toeneemt. Alleen als het dan kouder wordt gaat het verbruik sneller omhoog dan dat de temp zakt.

Je kunt overigens ook historische data invullen. Dus als je al je verbruiksgegevens invult van de periode dat je het beschikbaar bent, geeft dat gelijk enig inzicht.
Bedankt voor de info zal dat is aanpassen leuk om mee te spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetgerink schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:37:
[...]

Bedankt voor de info zal dat is aanpassen leuk om mee te spelen
Even de website op Desktop modus bekeken en een shotje gemaakt: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTRitEosC_CYHH5UvEK7q8ZTs0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8pzpki1gmyyPAWU7wkWXIllY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
DanTm schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:35:
[...]

voor de radiator maakt de delta t niet uit.. die kan bij een bepaalde aanvoertemperatuur een bepaalde hoeveelheid warmte kwijt, dat mag best met een hele kleine delta-T.. als de flow hoog is.
Waarschijnijk is een hogere flow (met kleine delta-t) zelfs beter, gezien de radiator dan over de hele oppervlakte de aanvoertemperatuur heeft.
Het advies is ook altijd bij een WP om de flow zo hoog mogelijk te maken, dus dikke leidingen en hard pompen (tot het lawaai je teveel wordt ;) )

Mijn hybride setup heeft geen extra pomp op de hybride unit, voor zover ik kan zien komt de flow gewoon uit de pomp v/d ODM. Het is een open-verdeler, een extra pomp is dus niet nodig.
Een extra pomp zou alleen nodig zijn als je een buffer vat plaatst, dan circuleren de warmtebronnen over het buffervat met zichzelf, en pompt de extra pomp het water door het huis.
Bij een hybride opstelling hoort volgens de ATAG installatievoorschriften altijd een anti-pendelbuffer ter grootte van 10 liter per afgegeven KW van de warmtepomp. Dus bij een ODM 40/50 een 50L buffer, bij de ODM 80 (die ik heb) een 80L buffer.

als je geen buffer hebt kan de pomp van de WP inderdaad voldoende circulatie leveren, want een andere retour dan je circuit retour heb je niet, dus om cirtulatie over de warmtewisselaar van de WP te krijgen, zal de pomp het water door je installatie circuit moeten pompen/trekken. Maar het is niet conform installatievoorschrift cq. algemeen gangbare adviezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
DanTm schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:35:
[...]

hmm... Als er water van 30 graden je radiator in gaat, en dat water er met 29 graden weer uit loopt, dan heeft je radiator toch maar 1 graad aan warmte afgegeven ?
En als dat water er met 35 graden in loopt, en met 29 graden uit loopt, heeft de radiator toch 6 graden aan warmte afgegeven ?
Er is 918 joule energie nodig om 1 m3 lucht 1 graad te verwarmen, dus in het eerste voorbeeld heeft de radiator voor elke kuub opgewarmde lucht 918 joule aan energie geleverd, en in het tweede voorbeeld dus 5508 joule.
Dan levert een hogere DeltaT toch meer afgegeven energie op in dezelfde radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
@DaRealRenzel
Je vergeet de factor tijd.
Hoelang heeft de radiator bij een DeltaT van 6 °C nodig om 5508 joule over te dragen aan de lucht, en hoelang bij een DeltaT van 1°C de 908 joule?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:24:
[...]

hmm... Als er water van 30 graden je radiator in gaat, en dat water er met 29 graden weer uit loopt, dan heeft je radiator toch maar 1 graad aan warmte afgegeven ?
En als dat water er met 35 graden in loopt, en met 29 graden uit loopt, heeft de radiator toch 6 graden aan warmte afgegeven ?
Er is 918 joule energie nodig om 1 m3 lucht 1 graad te verwarmen, dus in het eerste voorbeeld heeft de radiator voor elke kuub opgewarmde lucht 918 joule aan energie geleverd, en in het tweede voorbeeld dus 5508 joule.
Dan levert een hogere DeltaT toch meer afgegeven energie op in dezelfde radiator.
Alleen wordt bij die delta t van 1 graad heel veel meer water gepompt. 6l x 1 graad = 1l x 6graad, zelfde hoeveelheid energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:16:
[...]

Bij een hybride opstelling hoort volgens de ATAG installatievoorschriften altijd een anti-pendelbuffer ter grootte van 10 liter per afgegeven KW van de warmtepomp. Dus bij een ODM 40/50 een 50L buffer, bij de ODM 80 (die ik heb) een 80L buffer.

als je geen buffer hebt kan de pomp van de WP inderdaad voldoende circulatie leveren, want een andere retour dan je circuit retour heb je niet, dus om cirtulatie over de warmtewisselaar van de WP te krijgen, zal de pomp het water door je installatie circuit moeten pompen/trekken. Maar het is niet conform installatievoorschrift cq. algemeen gangbare adviezen.
Die pomp is alleen nodig als je de buffer parallel aansluit, bij een buffer in serie niet. Vaak zijn parallele buffers ook veel groter. Volgens mij plaats Atag standaard de buffer in serie.
Ik heb die idd niet, maar heb ook meer dan voldoende buffer in mijn systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
johan1950 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:14:
@DaRealRenzel
Je vergeet de factor tijd.
Hoelang heeft de radiator bij een DeltaT van 6 °C nodig om 5508 joule over te dragen aan de lucht, en hoelang bij een DeltaT van 1°C de 908 joule?
Evenveel tijd. Dat is namelijk rechtevenredig aan het vermogen van die radiator, en n Watt. En dus neemt het vermogen toe als de delta T toeneemt. Net zoals het vermogen toeneemt als de aanvoertemperatuur toeneemt. Watt is namelijk Joule per seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:40:
[...]

Evenveel tijd. Dat is namelijk rechtevenredig aan het vermogen van die radiator, en n Watt. En dus neemt het vermogen toe als de delta T toeneemt. Net zoals het vermogen toeneemt als de aanvoertemperatuur toeneemt. Watt is namelijk Joule per seconde.
Dit volgt ook uit de formulering
Q is m*c*delta t.
Waarbij m de massa of massa stroom (aka flow) is.
De c de eigenschappen van het medium
En delta t de afgegeven of opgenomen hoeveelheid temperatuur (bijvoorkeur in Kelvin ivm negatieve enzo rond de 0 bij water in Celcius).
Als de flow toeneemt neemt Q toe
Als de flow afneemt neemt Q af.
Dit geldt ook voor de delta T.
Kun je meer temp overbrengen (door het oppervlak te vergroten of door ventilatoren) neemt Q ook toe.

C kun je tot op zekere hoogte ook mee spelen, maar dan moet je denken aan hele hoge druk of hele hoge temp bij water.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Vlgs mij geeft de formule Q = m.c.deltaT alleen aan hoeveel warmte vrijkomt als een bepaalde hoeveelheid water een bepaald aantal graden afkoelt.
Hier staat niets van de tijd, de begintemp en de eind temperatuur.
Als je alleen op deze formule je warmte afgifte baseert kun je net zo goed i.p.v je dure radiator een dikke pijp plaatsen en je water niet warmer als 30 graden houden.
Ik mis in dit hele verhaal de verschil temperatuur tussen beide mediums, het contactoppervlak tussen beide mediums en de mate van lucht circulatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
tcw82 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:57:
[...]

Even de website op Desktop modus bekeken en een shotje gemaakt: [Afbeelding]
Ok dank je wel dit is mijn invulscherm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gy8RalxUGlBtHOMqdjpXHDqpve4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/i8uOk080TiSn8cyucZTQ8t6B.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
johan1950 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:24:
Vlgs mij geeft de formule Q = m.c.deltaT alleen aan hoeveel warmte vrijkomt als een bepaalde hoeveelheid water een bepaald aantal graden afkoelt.
Hier staat niets van de tijd, de begintemp en de eind temperatuur.
Als je alleen op deze formule je warmte afgifte baseert kun je net zo goed i.p.v je dure radiator een dikke pijp plaatsen en je water niet warmer als 30 graden houden.
Ik mis in dit hele verhaal de verschil temperatuur tussen beide mediums, het contactoppervlak tussen beide mediums en de mate van lucht circulatie
Ok, ik ga er even op broeden. Ik merk dat ik graag in gesprek ga over het onderwerp, maar dat is niet goed mogelijk als we niet op dezelfde golflengte zitten.

Als ik me niet vergis had ik ook een zinnetje opgenomen over plaatsen van fans. Dat helpt bij de convectie. Gelijk in wat je schrijft in de laatste zin.

Q= mcdt gaat over een eenheids object zo je wil. Een voorwerp. Waarbij de enige variabele de m, de c en de delta t zijn.

Het aanvoeren van dingen als vorm verschillen, convectie bevordering, andere vloeistoffen/gassen beweegt weg van de basis regels.

Uitgaande van het door je genoemde voorbeeld met een simpele pijp, dan zal die met een delta t van 1, nauwelijks warmte overdragen.
En als dezelfde pijp een delta t van 10 heeft zal er meer worden overgedragen.

Los van de natuurkunde zijn er weinig Haarlemmer olies die dat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetgerink schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:32:
[...]

Ok dank je wel dit is mijn invulscherm
[Afbeelding]
Ik kan het niet lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
@tcw82
Waar kan ik pijp kopen met een bepaalde deltaT .
Vlgs mij is deltaT een verschil tussen twee temperaturen maar geen eigenschap van een pijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
Ja snap ik denk nu beterAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbfqFaEhq9UxFStjXJcjrS_r8MI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aYE8NmrsqJQ3FIpUvGzVkqpP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMVxOsAKSG9GnszpiVswfZs7XfI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pEeSyDyVlNu23HcoIlLQGVFs.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
johan1950 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:53:
@tcw82
Vlgs mij is deltaT een verschil tussen twee temperaturen maar geen eigenschap van een pijp
Een koperen buis geeft met gelijke condities een andere delta t als een pvc pijp of een meerlaagse buis. Kies er eentje die het beste werkt voor de toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zit nog iets niet helemaal goed. Je screenshot geven nog kuubs aan. En niet kwh. Ik moet even zoeken waar die aanpassing zit.
Je kunt ergens opgeven of je kwh wilt meten of kuubs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GaI-opK2HrCpiHdcmjqMMoWKU6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GRYYmGo3GEqAa1mHSdvm5igi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@tcw82
Maar misschien snap ik het verkeerd, je hebt je radiatoren zo geconfigureerd dat ze een delta T van 1 graad hebben, toch? Hoe heb je dat zo geregeld?
(Dit staat een beetje los van de mcdT gesprekjes.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Ik heb 40 jaar geleden mijn CV aangelegd met materialen die ik nog voorradig had.
Een hoofdcircuit van 1" HD pijp, Alle aftakkingen van 1/2" HD pijp. Bijna alle radiatoren voorzien van thermostaatkranen.
Na het in bedrijf nemen heb ik de radiatoren het dichtst bij de ketel iets geknepen om voldoende temperatuur in de laatste radiator te krijgen.
In de loop der jaren is er wel het één en ander gewijzigd, maar de basis is hetzelfde gebleven.
Het hele circuit is zwaar geisoleerd om alleen warmteafgifte via de radiatoren/convectoren te realiseren.
Dat ik nu een verwarming heb met een deltaT van 1°C is puur toeval.en voldoet nog steeds goed.

[ Voor 4% gewijzigd door johan1950 op 08-11-2024 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
DanTm schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:32:
[...]

Alleen wordt bij die delta t van 1 graad heel veel meer water gepompt. 6l x 1 graad = 1l x 6graad, zelfde hoeveelheid energie
En dat is dus niet zo. Het gaat niet over de hoeveelheid water die je er door pompt, het gaat over de hoeveelheid energie die je overdraagt. Jouw 6 liter water draagt nog steeds maar voor 1 graad aan energie over. Mijn ene liter draagt voor 6 graden aan energie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
tcw82 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:42:
[...]

Maar misschien snap ik het verkeerd, je hebt je radiatoren zo geconfigureerd dat ze een delta T van 1 graad hebben, toch? Hoe heb je dat zo geregeld?
Door er heel veel water doorheen te laten lopen, zodat dat water eigenlijk geen tijd heeft om zn warmte af te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
@tcw82
Klopt, dat is het verschil tussen aanvoer en retour temperatuur. De dT van je radiator meet je tussen aanvoer en retour ventiel. En dat kan ook met een buis. De meeste 'designradiatoren' zijn in weze gewoon aan elkaar gelaste buizen. Ook die radiator kan je inregelen zodat er een bepaalde dT gehaald wordt. Echter, omdat een ronde buis nou eenmaal lastiger zn warmte afgeeft, zal de flow over zon designradiator lager moeten zijn voor dezelfde dT als voor bijvoorbeeld een Jaga met dezelfde waterinhoud.

Maar als die twee radiatoren dezelfde waterinhoud hebben, en dezelfde dT hebben, en dezelfde aanvoertemperatuur, dan zullen ze allebei hetzelfde vermogen afgeven.
Ze zullen alleen niet dezelfde flow hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
DanTm schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:34:
[...]

Die pomp is alleen nodig als je de buffer parallel aansluit, bij een buffer in serie niet. Vaak zijn parallele buffers ook veel groter. Volgens mij plaats Atag standaard de buffer in serie.
Ik heb die idd niet, maar heb ook meer dan voldoende buffer in mijn systeem.
ATAG buffer is standaard paralel. Als de circuit pomp niet draait, gaat de aanvoer vanaf de WP / open verdeler de buffer in.

Derhalve is dan een circuit pomp ook nodig, simpelweg omdat circulatie over de buffer veel minder weerstand heeft dan circulatie in het hele circuit.

Ik kan wel een schema posten, moet ik ff zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:28:
[...]

En dat is dus niet zo. Het gaat niet over de hoeveelheid water die je er door pompt, het gaat over de hoeveelheid energie die je overdraagt. Jouw 6 liter water draagt nog steeds maar voor 1 graad aan energie over. Mijn ene liter draagt voor 6 graden aan energie over.
Alleen draag je geen graden over, maar energie. Het afkoelen van 6l met 1 graad levert net zoveel energie op als 1l met 6 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
tcw82 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:42:
[...]

Gevonden vanaf begin al verkeerd ingesteld.
Bedankt
Nu kijken hoe het verder gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:24
DaRealRenzel schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:28:
[...]

Dit is echt onzin.
Volgens jouw redenering is een graad de meeteenheid voor energie. Dan zou dus het even veel energie kosten om 1 liter water 10 graden in temperatuur te laten stijgen als om een emmer met 25 liter water 10 graden in temperatuur op te warmen. Want "ze dragen allebei 10 graden energie"... ??
Temperatuur (in graden) is niet hetzelfde als energie. Verdiep je nog eens in de natuurkundige grootheid soortelijke warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:24
DaRealRenzel schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:29:
[...]

Door er heel veel water doorheen te laten lopen, zodat dat water eigenlijk geen tijd heeft om zn warmte af te geven.
Bij warmte-overdracht (of warmteverlies) speelt de factor tijd geen enkele rol. Dat is een fabel die op één of andere manier rondgaat.
Bij warmte-overdracht tussen twee media spelen 2 factoren een rol: het temperatuurverschil tussen de twee media en de grootte van het contact-oppervlak tussen de twee media. Dat laatste wordt bij radiatoren ook wel het Verwarmd Oppervlak (VO) genoemd. Hoe meer oppervlak, hoe meer warmte-overdracht.
De eigenschappen van het contact-vlak spelen ook nog een rol; die vormen een warmteweerstand.

Op deze Wiki-pagina kun je het nalezen https://nl.wikipedia.org/wiki/U-waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Ik vind dit best een leuk onderwerp maar heb nog nergens een antwoord gevonden waarom iedereen zo krampachtig aan DeltaT vasthoud.
Ik verwacht van mijn systeem dat het zo efficient mogelijk mijn huis warm houd.
Daarom wil ik het liefste mijn radiatoren op een zo gelijk mogelijke temperatuur houden. Een verschil in temperatuur zal er moeten zijn anders geeft het systeem geen warmte af. Dit benader ik al aardig met een DeltaT van 1°C.
Stel dat ik een DeltaT van 10°C wil realiseren moet ik mijn aanvoer temp met 5°C verhogen om over mijn radiator dezelfde gemiddelde temperatuur en dus dezelfde warmteafgifte te realiseren.
Vooral bij een WP heeft deze verhoging van de aanvoertemp een behoorlijke invloed op het rendement.
Dat hiervoor mijn water sneller rond moet pompen is niet interessant want de circulatiepomp draait toch en een afgeknepen pomp levert bijna geen besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die delta T is ook niet belangrijk. Het belangrijkste is een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur.
Hoe lager de aanvoertemperatuur, hoe minder delta T mogelijk is (lager dan aanvoer-kamertemp) is niet mogelijk.
Om toch voldoende energie aan te voeren moet je flow dus zo hoog mogelijk zijn. Alles valt en staat echter bij je afgifte vermogen, daar die bij lagere temperaturen minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Vandaar mijn keuze voor JAGA radiatoren met ventilatoren

Ik was toch nieuwsgierig waar het deltaT verhaal dan wegkomt.
Voor zover ik kan nagaan komt dit uit de periode dat CV installaties bestonden uit grote CV ketel in de kelder, dikke buizen naar boven met grote gietijzeren radiatoren met grote waterinhoud.
Voor de circulatie was men afhankelijk van het verschil in thermische lift in de aanvoer en de retour.
Om dus een redelijke circulatie te krijgen was een deltaT van soms wel 20°C noodzakelijk.

[ Voor 80% gewijzigd door johan1950 op 09-11-2024 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
DanTm schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:12:
[...]

Alleen draag je geen graden over, maar energie. Het afkoelen van 6l met 1 graad levert net zoveel energie op als 1l met 6 graden.
Klopt. Maar uit het verhaal maak ik niet op hoeveel water er door de radiator loopt. Ik maak alleen maar op dat door de gelijke radiator er ofwel dT van 1 graad gerealiseerd wordt, ofwel dT van 6 graden. Ofwel er wordt in dezelfde tijd 900 of 5500 joule aan energie overgedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
johan1950 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:25:
Vandaar mijn keuze voor JAGA radiatoren met ventilatoren

Ik was toch nieuwsgierig waar het deltaT verhaal dan wegkomt.
Voor zover ik kan nagaan komt dit uit de periode dat CV installaties bestonden uit grote CV ketel in de kelder, dikke buizen naar boven met grote gietijzeren radiatoren met grote waterinhoud.
Voor de circulatie was men afhankelijk van het verschil in thermische lift in de aanvoer en de retour.
Om dus een redelijke circulatie te krijgen was een deltaT van soms wel 20°C noodzakelijk.
Zolang als gestookte CV ketels bestaan, zit daar al een circulatiepomp in. Alleen in de Victoriaanse tijd, waar men stookte met boilers was men voor circulatie afhankelijk van thermische verschijnselen zoals koud water dat zwaarder is enz.

Delta T heeft niks te maken met circulatie. Delta T bepaalt het afgifte vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:26:
[...]

Klopt. Maar uit het verhaal maak ik niet op hoeveel water er door de radiator loopt. Ik maak alleen maar op dat door de gelijke radiator er ofwel dT van 1 graad gerealiseerd wordt, ofwel dT van 6 graden. Ofwel er wordt in dezelfde tijd 900 of 5500 joule aan energie overgedragen.
Als de flow 6x zo groot is, wordt er in dezelfde tijd dus net zoveel energie overgedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
DaRealRenzel schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:30:
[...]

Zolang als gestookte CV ketels bestaan, zit daar al een circulatiepomp in. Alleen in de Victoriaanse tijd, waar men stookte met boilers was men voor circulatie afhankelijk van thermische verschijnselen zoals koud water dat zwaarder is enz.
De lagere school waar ik 65 jaar geleden op zat had nog een kelder met twee kolen gestookte ketels. Het hele systeem was geen circulatiepomp te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wysiwyg
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-11-2024
Nelissuh schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:40:
Met de Ariston V3 integratie kan ik al aardig wat regelen via Home Assistant:

En een extra voordeel: de bediening gaat vele malen sneller.

https://github.com/fustom...ethermo-home-assistant-v3

Schakelen tussen ketel / warmtempomp / beide
Ik lees per uur de actuele prijzen van mijn dynamisch contract in
Temperatuur setpoint instellen
Quiet mode inschakelen
Etc.
Hai Nelissuh, ik gebruik ook HomeAssistant. Wat ik nog niet in beeld weet te krijgen is of de warmtepomp (de ventilator) ook daadwerkelijk draait. Ik zie in jou thermosstaat plaatje een warmtepomp symbool net als in de atagzone app. Ik ga er even vanuit dat jij daarmee kunt zien of de warmtepomp draait (?). Welke parameter gebruik je hiervoor?
Pagina: 1 ... 13 ... 17 Laatste