Acties:
  • 0 Henk 'm!
hesselonline schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:17:
Ik ben ondertussen best een flink stuk verder, ik kan eigenlijk van de warmtepomp zelf alles wat interessant is uitlezen.

Mijn volgende stap is kijken wat voor informatie er allemaal uit de lightbox / thermostaat gehaald kan worden. Voor beide onderwerpen geldt dat de basis configuratie best wat informatie oplevert, maar dat ik nog wel wat aanpassingen nodig heb / had. Ik heb al een lege GIT repo aangemaakt waar ik de config ga plaatsen. Mijn dashboardje ziet er nu als volgt uit in Home Assistant:
[Afbeelding]

Ik focus me overigens eerst even op uitlezen van de warmtepomp, heb zelf ook minder behoefte aan wijzigen van parameters, maar dat komt wellicht later.
Atag heeft geen dynamische prijs sturing. Althans niet dat ik weet.

Denk jij dat je met deze h.a. integratie een sturing kunt bewerkstelligen die naar de prijzen van de komende dag kijken en dan zegt... Nou zo rond het ontbijt en rond het avond eten stuur ik die wp even uit, dan komt er toch al warmte van, bijvoorbeeld het koken of maken van broodjes. Maar, als het dan heel erg goedkoop is, ga ik wat harder werken.

Ik dacht er zelf aan om het toe doen door elke dag rond 1600 even naar de dynamische tarieven te kijken en dan het schema voor de dag erna aanpassen op de pieken en dalen. Dat is vast te automatiseren, en misschien wel veel slimmer te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselonline
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-09 17:13
tcw82 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:42:
[...]

Atag heeft geen dynamische prijs sturing. Althans niet dat ik weet.

Denk jij dat je met deze h.a. integratie een sturing kunt bewerkstelligen die naar de prijzen van de komende dag kijken en dan zegt... Nou zo rond het ontbijt en rond het avond eten stuur ik die wp even uit, dan komt er toch al warmte van, bijvoorbeeld het koken of maken van broodjes. Maar, als het dan heel erg goedkoop is, ga ik wat harder werken.

Ik dacht er zelf aan om het toe doen door elke dag rond 1600 even naar de dynamische tarieven te kijken en dan het schema voor de dag erna aanpassen op de pieken en dalen. Dat is vast te automatiseren, en misschien wel veel slimmer te maken.
Ik zou zelf in dat geval met Home Assistant gedurende die periode de thermostaat een halve graad omhoog gooien, dat lijkt mij eenvoudig bereikbaar. (zou ik nu al kunnen met de HomeKit integratie van de Atag One Zone)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hesselonline schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:50:
[...]

Ik zou zelf in dat geval met Home Assistant gedurende die periode de thermostaat een halve graad omhoog gooien, dat lijkt mij eenvoudig bereikbaar. (zou ik nu al kunnen met de HomeKit integratie van de Atag One Zone)
Dat is precies wat ik doe, tijdens de pieken gaat de thermostaat omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hesselonline schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:50:
[...]

Dat je dan de tarieven aan de thermostaat koppelt, dat is inderdaad wat ik nu doe.
Ik heb ook een boiler. Die kan vast ook warmer dan dat lauwe water dat er nu inzit. (Atag buffervat, geen echte boiler, zit geen Verwarming in). Die zou ook op te laden moeten zijn naar, bijvoorbeeld 60 ofzo, en dat water dan langzaam lozen als je weer verwarming nodig hebt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DanTm schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:46:
[...]

Dat is precies wat ik doe, tijdens de pieken gaat de thermostaat omlaag.
In home assistant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja, via de homekit integratie.

Maar je kunt het ook gewoon net een schema doen, de pieken zijn elke dag hetzelfde. Ik pak sochtends van 7 tm 9 en savonds van 18 tm 20

[ Voor 29% gewijzigd door DanTm op 11-10-2024 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tim_b
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-09 12:39
Ta contacten zijn gewoon aan/uit. Zet hierbij een stooklijn of vaste aanvoertemp en de wp gaat stoken wanneer home assistant zegt dat de dynamische prijzen goed zijn. Ik heb dit gedaan met bijvoorbeeld een Shelly relais.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
tim_b schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:25:
Ta contacten zijn gewoon aan/uit. Zet hierbij een stooklijn of vaste aanvoertemp en de wp gaat stoken wanneer home assistant zegt dat de dynamische prijzen goed zijn. Ik heb dit gedaan met bijvoorbeeld een Shelly relais.
Je schrijft het alsof het fietsen is, ik heb alleen nog maar plaatjes van een fiets in een boek gezien. _O- _O-

Ik heb een home assistant waardige pi, ik heb er ook de Home Assistant op geïnstalleerd, ik kon daar de temperatuur van de thermostaat zien. En toen gingen we een verbouwing in ... Die loopt nog en daarna ...ooit... Ga ik leren fietsen...hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
PV-integratie actief: ingang niet ac-
tief (contact open), geen integratie.
Ingang actief (contact gesloten), het
energieoverschot wordt gebruikt
om het setpoint van het tapwater
te verhogen met de hoeveelheid
die gedefinieerd is via parameter
1.20.0 - Delta T Setpoint Tapw. fo-
tovoltaïsch. Wanneer de boiler voor
tapwater het nieuwe setpoint heeft
bereikt, kan deze energie worden
gebruikt om het setpoint van de
inertie-opslag (indien aanwezig)
via parameter 20.4.4 of van de ver-
warmings-/koelfunctie te verhogen
naar het comfort-setpoint.

Onder input configuratie staat dit.
Is ook nog een optie, mits je een boiler of buffersensor hebt. Kan zowel 230 of met een maak contact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-09 13:21
Ben momenteel ook aan het oriënteren op een voorlopig (komende 8 jaar zeker nog gas) hybridesysteem met een Atag Energion M 40 of 50. Maar wat is nou precies het verschil tussen de Hybrid-All en de Light variant?

[ Voor 3% gewijzigd door vanquishsdiv op 13-10-2024 16:22 ]

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05:27
@vanquishsdiv Het verschil zit in de binnenunit.
De light is alleen een electronicabox en moet het waterzijdige gedeelte helemaal zelf gemaakt worden.
De Hybrid-all hoef je alleen de leidingen op aan te sluiten.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
ron321 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:08:
@vanquishsdiv Het verschil zit in de binnenunit.
De light is alleen een electronicabox en moet het waterzijdige gedeelte helemaal zelf gemaakt worden.
De Hybrid-all hoef je alleen de leidingen op aan te sluiten.
Dankje. Welke consequenties heeft dat voor mij als consument? (Voor het eindresultaat en werking systeem). Ik heb een Atag i28ecz en de installatie laat ik uitbesteden.

[ Voor 8% gewijzigd door vanquishsdiv op 13-10-2024 17:47 ]

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
@vanquishsdiv Als de installateur net werk aflevert niets.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
ron321 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:21:
Dank!

En is de ATAG met gemak in 'een meegeleverde originele app' zo in te stellen dat onder een bepaalde COP de warmtepomp niet meer meedoet? Bijvoorbeels op strenge winterse dagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-09 21:51
vanquishsdiv schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:49:
[...]

Dank!

En is de ATAG met gemak in 'een meegeleverde originele app' zo in te stellen dat onder een bepaalde COP de warmtepomp niet meer meedoet? Bijvoorbeels op strenge winterse dagen?
Nee. Er zit wel een drempelwaarde, de theorie is dat als een bepaalde temperatuur niet wordt behaald x tijd dat externe bron wordt ingeschakeld. Deze zijn bij Atag helaas niet goed in te stellen, ik zelf zet hem op warmtepomp tenzij ik merk dat het te zwaar wordt. Dat zijn maar enkele dagen in het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
ron321 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:21:
U hebt ook een ATAG-warmtepomp. Ik twijfel om toch 1000€ te besparen en een Quatt te nemen. Vind u dat een terechte twijfel of heeft de ATAG echt meerwaarde? En om welke redenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Dashlane schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:55:
[...]...
ik zelf zet hem op warmtepomp tenzij ik merk dat het te zwaar wordt. ...
Instelling 1.0.4 zo te zien. En dan zet u hem op koude dagen op '0 automatisch' denk ik en dan doet de CV ook mee (gelijktijdig?).

Met instelling 1.0.5 is de instelling '0 Max Besparing' dan de instelling welke de CV eerder harder laat meewerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
vanquishsdiv schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:58:
[...]

U hebt ook een ATAG-warmtepomp. Ik twijfel om toch 1000€ te besparen en een Quatt te nemen. Vind u dat een terechte twijfel of heeft de ATAG echt meerwaarde? En om welke redenen?
Geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselonline
vanquishsdiv schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:58:
[...]

Ik zou het zelf ook erg van de installateur laten afhangen, zoek iemand waar je vertrouwen in hebt. Er staan op het forum genoeg ervaringen waar dit mis is gegaan, denk hierbij ook aan het onderhoud van je bestaande ketel na installatie (ik begrijp dat niet elke installateur hier even makkelijk over doet). Ik las overigens je topic over de hybride warmtepomp en ik vraag me af of je niet beter de Energion 80 kan pakken. Ik denk dat je het daarmee vrijwel het hele jaar warm hebt binnen, hoef je ook niet vast te houden aan de lage temperatuur waar je nu mee stookt. Ik meen me te herinneren dat er tussen de 50 en de 80 weinig prijsverschil zit na aftrek subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
hesselonline schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:20:
[...]
Ik meen me te herinneren dat er tussen de 50 en de 80 weinig prijsverschil zit na aftrek subsidie.
Ja dat klopt. Idealer zou ik ook een 80 willen.
Maar van de 40 is er nu een atag-actie (3750€ incl installatie). En de 50 en 80 niet. Maar ik ga nog informeren.. En terugverdientijd is voor mij de hoofdreden. Hou ik geld over voor vloer en dakisolatie. Ik heb 1 fase 25A stroom en een oude Ferrarismeter. Voor de 80 moet mijn aansluiting aangepast worden en raak ik voor 2025 ook nog eens boetevrij salderen kwijt.

[ Voor 7% gewijzigd door vanquishsdiv op 14-10-2024 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
vanquishsdiv schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:14:
[...]

Instelling 1.0.4 zo te zien. En dan zet u hem op koude dagen op '0 automatisch' denk ik en dan doet de CV ook mee (gelijktijdig?).

Met instelling 1.0.5 is de instelling '0 Max Besparing' dan de instelling welke de CV eerder harder laat meewerken?
1.0.4 staat inderdaad vrijwel wel het hele jaar op 2. Hij redt het ook wel 365 dagen daarop.

Atag is helaas niet zo’n slim systeem, waardoor die automatisch defrost op basis van parameters in plaats van het daadwerkelijk te meten. Daardoor kun je best hoge verbruiken, wat niet nodig is en daarom gas goedkoper is op dat moment.

Daarnaast is het wel afhankelijk van de ingestelde aanvoertemperatuur, hoe lager des te langer de wp het vol houdt.

Ik geloof dat 1.0.5 wel zo ingesteld, maar dat door een andere parameter deze functie is uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Weet iemand die wel een netwerk verbinding heeft of Atag afgelopen jaren updates heeft uitgevoerd? Met name voor de drempelwaarde externe bronaansturing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan1950
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-03 23:27
Onze ENERGION ODM 80 T is sinds november 2022 in bedrijf,
Tot nu toe heb ik van ATAG niets gehoord of gemerkt qua updates of aftersales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
@Dashlane als je jouw huidige software versie kan vertellen dan kunnen we dat toch vergelijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dit draait bij mij. Via de Atag ap opgehaald. Als er andere info nodig is kan dat natuurlijk nog aangeleverd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixepzMNjswzgSHMGK0x3_NMRPos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MrO1cg6X7iwQn9uPoPJz47jT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelissuh
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:45
hesselonline schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:23:
Uitlezen Energion Warmtepomp met Ebusd
Tussen de warmtepomp, de controller (Lightbox bij mij), de Neoz controller en de One Zone thermostaat (en wellicht ook tussen andere componenten die ik niet heb) loopt een bus verbinding.
Deze 2 aderige aansluiting is een variant op de ebus die ook in dit forum (Verwarming uitlezen met ebusd) uitgebreid beschreven wordt. Helaas is de implementatie van ATAG/Ariston wat afwijkend en heeft het gebruik iets meer voeten in de aarde dan bij een Vaillant.
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Heel interessant! Daar wil ik ook graag mee experimenteren.

Ik heb net ook de voorgestelde converter besteld. Voor € 21,65 incl. verzending valt het mee, daar kan ik mee experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim_b
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qy6_pAUtk6Xy1jmqoadGZV9m24w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OJ1Sh1Jzc5SfSmc4UJLxEjlg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NEztUcoIUDOTaZxOLSkpbGf6HU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDftUU4QLMeNnGx3cKLPnF2o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uozVXi8kCS-6b4_zohAHwpO8LhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGeDQoH71oeueSlGrX9QXZqr.jpg?f=fotoalbum_large

De onderste is volgens mij van de energiemanager. Zit dus wel wat software verschil in,

[ Voor 5% gewijzigd door Dashlane op 15-10-2024 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselonline
Ik heb de configuratie bestanden in deze repo gezet, mijn config is nu vrij toegespitst op mijn eigen setup, maar we kunnen in repository makkelijk versies toevoegen voor mensen met een Hybride setup. Misschien een goed idee om de repository op te nemen in de Topic Start? https://github.com/hesselonline/atag-ebusd

Dashboard loopt aan mijn kant vrij soepel, ik ervaar dat de meeste sensoren automatisch verversen tijdens een run van de warmtepomp. Wel heb ik nu losse scripts gemaakt in Home Assistant die gebruikt kunnen worden om de data te verversen, ik doe dit via een refresh button bovenin het scherm -> ik vind dit zelf fijn werken (als je twijfelt of de data klopt druk je op de refresh:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMOBGNIxhzOeB1g4yndgS9m9MWc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2OSMbVHziKQZCIAPCnkDG93A.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09 00:28
Nelissuh schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:14:
[...]

Wel staat er dat de COP daalt en het opgenomen vermogen dus toeneemt. Wellicht bedoelt de installateur dit?
Andersom. Als de COP daalt, blijft het opgenomen vermogen gelijk, maag daalt het afgegeven vermogen.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
even gebookmarked dit topic, daar mijn ouders de Atag Energion 12kW variant in gebruik hebben :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Nelissuh schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:24:
[...]

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Heel interessant! Daar wil ik ook graag mee experimenteren.

Ik heb net ook de voorgestelde converter besteld. Voor € 21,65 incl. verzending valt het mee, daar kan ik mee experimenteren.
kan je met deze interface ook settings aanpassen (Write) of alleen paramaters uitlezen (Read) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselonline
DaRealRenzel schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:39:
[...]

kan je met deze interface ook settings aanpassen (Write) of alleen paramaters uitlezen (Read) ?
Ja, moet ook kunnen, zal binnenkort eens proberen een instelling te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselonline
DaRealRenzel schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:41:
[...]

Andersom. Als de COP daalt, blijft het opgenomen vermogen gelijk, maag daalt het afgegeven vermogen.
Volgens mij ging dit erover of de warmtepomp ook 5kW deed bij -7, de ATAG Energion is gelijk aan de Ariston Nimbus. Deze link kan je gebruiken om de resultaten van de heatpump keymark te vinden van deze pompen, staat ook COP en vermogen bij -7 in ; https://www.heatpumpkeyma...f13a2f3963c2571b0091c663b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
hesselonline schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:54:
[...]

Volgens mij ging dit erover of de warmtepomp ook 5kW deed bij -7, de ATAG Energion is gelijk aan de Ariston Nimbus. Deze link kan je gebruiken om de resultaten van de heatpump keymark te vinden van deze pompen, staat ook COP en vermogen bij -7 in ; https://www.heatpumpkeyma...f13a2f3963c2571b0091c663b
De 5KW is het afgegeven vermogen waterzijdig (warmteafgifte), niet het opgenomen vermogen electrazijdig. COP wordt ook gedefinieerd als de verhouding tussen opgenomen electrisch vermogen en afgegeven waterzijdig (opgewekt warmte-) vermogen. De 5KW Energion levert bij maximale COP dus 5KW waterzijdig, en bij een COP van 4 onttrekt die dan 1.25 KW aan electra uit het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met het risico wat dramatisch te klinken, ik heb hulp nodig.

Vandaag druk bezig geweest met het voorbereiden van de te installeren vloerwarming op zolder. Om die reden is al een paar keer de verwarming leeg gehaald en weer gevuld. Dit gaat altijd gepaard met gedoe. Door een enorme hoge lus (van vloer niveau zolder naar nok en dan naar vloer niveau 1e verdieping) komt altijd de "precirculatie" error en dan ook vaak de circulatie error. Opzich niet ideaal, maar we konden er mee omgaan, het vullen duurde alleen meer dan een uur.

Alleen vandaag is er een situatie ontstaan die niet meer opgelost wil worden..
Ik zoek eigenlijk een soort harde reset switch.
Stroom eraf is al gebeurd, ook van de buiten unit. Helaas zonder effect.

Wat is er aan de hand:

Het display in de woonkamer knippert snel blauw op de middelste knop. Je kunt niets bedienen. Het display is verder zwart. Ook is de wifi verbinding verbroken.

De laatste foutmelding die we gezien hebben is de melding "bovenste buffer sensor stuk" (iets van die strekking). Ik denk dat ik ook weet waar dat vandaan komt, in een zoek tocht naar een manier om die luchtbel sneller te verpompen heb ik in de neoz (die met die fysieke draaiknop in het midden) de buffer geactiveerd. Als test. Alleen wij hebben niet een buffer met sensoren, dus het systeem zeg ..Ja doei... Dit snap ik niet.

Echter, de die selectie is nu weer teruggedraaid maar ik kan nog altijd nergens bij.

Heeft iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
Als de rest gewoon functioneert (bijvoorbeeld neoz als 2de zone) lijkt het misschien meer een probleem met de Atag one zone/ accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselonline
tcw82 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:38:

Vandaag druk bezig geweest met het voorbereiden van de te installeren vloerwarming op zolder. Om die reden is al een paar keer de verwarming leeg gehaald en weer gevuld. Dit gaat altijd gepaard met gedoe. Door een enorme hoge lus (van vloer niveau zolder naar nok en dan naar vloer niveau 1e verdieping) komt altijd de "precirculatie" error en dan ook vaak de circulatie error. Opzich niet ideaal, maar we konden er mee omgaan, het vullen duurde alleen meer dan een uur.

Wat is er aan de hand:

Het display in de woonkamer knippert snel blauw op de middelste knop. Je kunt niets bedienen. Het display is verder zwart. Ook is de wifi verbinding verbroken.

De laatste foutmelding die we gezien hebben is de melding "bovenste buffer sensor stuk" (iets van die strekking). Ik denk dat ik ook weet waar dat vandaan komt, in een zoek tocht naar een manier om die luchtbel sneller te verpompen heb ik in de neoz (die met die fysieke draaiknop in het midden) de buffer geactiveerd. Als test. Alleen wij hebben niet een buffer met sensoren, dus het systeem zeg ..Ja doei... Dit snap ik niet.

Echter, de die selectie is nu weer teruggedraaid maar ik kan nog altijd nergens bij.

Volgens mij knippert de ATAG Zone thermostaat als hij te lang zonder stroom heeft gezeten. Even geduld en hij komt weer terug, heeft bij mij wel eens een uur geduurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iin
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-09 17:30

iin

tcw82 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:38:

Wat is er aan de hand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avQr1zQ5Wgggh8TeHqP2fuLIUgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pTf0ri5GYrH4pBeC8S8E9bu0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hesselonline schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:10:
[...]

Volgens mij knippert de ATAG Zone thermostaat als hij te lang zonder stroom heeft gezeten. Even geduld en hij komt weer terug, heeft bij mij wel eens een uur geduurd.
Ok, dan laat ik hem maar even zo.

Hopelijk hebben mijn andere acties niets verder verstrooid.
(Wilde bijvoorbeeld via wifi verbinden met de neoz, dat ging ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, gedaan voor ik berichtje schreef. Geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het was me eerder wel al opgevallen dat de software een aantal opstart checks doet, maar alleen als je ook op de Atag one moet "accepteren", anders komt hij niet voorbij dat specifieke punt.

En, nu is er geen interactie met de Atag one. Maar goed. Het was een lange dag. Morgen maar eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hesselonline schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:10:
[...]

We zijn nu de nacht door. De situatie is niet veranderd.

Ik ga de installateur maar bellen denk ik.
Als ik er geld op moet inzetten gok ik op een kapotte thermostaat. In de neoz zag ik dat bij diagnostiek alles op alles standby etc. Staat. Dat lijkt me goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Via de online omgeving nog even de laatste alarmlogs opgehaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPYDitKgjn6SXrWZBlq4eZDRHis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6GTUJ7jfH5ICo44BdosOSJs.jpg?f=fotoalbum_large

Daar zie ik dan weer geen gekke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselonline
tcw82 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 07:15:
[...]

We zijn nu de nacht door. De situatie is niet veranderd.

Ik ga de installateur maar bellen denk ik.
Als ik er geld op moet inzetten gok ik op een kapotte thermostaat. In de neoz zag ik dat bij diagnostiek alles op alles standby etc. Staat. Dat lijkt me goed.
Als je de thermostaat even van de aansluitplaat haalt en terugplaatst, maakt dat nog verschil? Dan probeert hij te herstarten meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
Je kan de thermostaat kabel doormeten eventueel. Of in ieder geval met een kort draadje direct aan de Atag hangen, dan kan je in ieder geval uitsluiten dat het niet de thermostaat kabel is.

Automatische ontluchter ergens op het hoogste punt is misschien ook wel handig

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tim_b schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:26:
Je kan de thermostaat kabel doormeten eventueel. Of in ieder geval met een kort draadje direct aan de Atag hangen, dan kan je in ieder geval uitsluiten dat het niet de thermostaat kabel is.

Automatische ontluchter ergens op het hoogste punt is misschien ook wel handig
Of, je kan blijkbaar voor de 5e keer de thermostaat van de muur pakken, de accu even los halen, weer vast maken en de hele zaak weer op de muur prikken. En hup de unit werkt weer. (Dit vorige stukje tekst is enigszins cynisch op te vatten, als een herhaling van dezelfde handelingen tot een ander resultaat leidt is dat natuurlijk wel wat bijzonder te noemen.).

Schiet mij maar lek, ik ben wel blij dat het weer werkt.

Ook dank voor @hesselonline en @iin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselonline
tcw82 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:34:
[...]

Of, je kan blijkbaar voor de 5e keer de thermostaat van de muur pakken, de accu even los halen, weer vast maken en de hele zaak weer op de muur prikken. En hup de unit werkt weer. (Dit vorige stukje tekst is enigszins cynisch op te vatten, als een herhaling van dezelfde handelingen tot een ander resultaat leidt is dat natuurlijk wel wat bijzonder te noemen.).

ja, ik heb ooit iets soortgelijks gehad. Dus ook dat knipperende blauwe vierkant. Ik had toen de accu doorgemeten en de spanning was idd wat laag. Dus een tijd lang laten hangen, na een uur werd ik ongeduldig (dus weer eraf, accu eruit en meten) toen leek de spanning wel goed en startte hij weer op bij terugplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alles lijkt nu weer operationeel.

Ik kijk echter niet uit naar de volgende keer dat de zaak leeg moet, en dat is zeker nog 2 keer de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselonline
tcw82 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:50:
Alles lijkt nu weer operationeel.

Ik kijk echter niet uit naar de volgende keer dat de zaak leeg moet, en dat is zeker nog 2 keer de komende tijd.
Misschien de volgende keer even de batterij uit de thermostaat halen en opzij leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hesselonline schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:18:
[...]

Misschien de volgende keer even de batterij uit de thermostaat halen en opzij leggen?
Ja, dat is wat ik ook bedacht had.
*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-03 23:27
Heeft iemand ervaring met de zomer/winter CV schakeling.
Ik heb deze aktief gezet voor een buiten temepratuur van 18°C en een vertragings tijd van 30 min.
In de loop van de morgen stopt de WP als de buitentemperatuur ongeveer een half uur boven de 18 °C is.
's Avonds echter moet de temperatuur 1 a 1,5 uur lager zijn als 18 °C voordat de WP weer in bedrijf komt.
Deze inschakelvertraging is variabel en veel trager als de uitschakelvertraging.
Wat heb ik verkeerd ingesteld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-08 21:25
Hallo,
Ik heb eindelijk een homewizard meter tussen mijn warmtepomp zitten.
Mijn vermoeden was er al dat het behoorlijk aan het pendelen is mijn warmte pomp Atag Energion 40.
Ik heb een honeywell t6 kamer thermostaat al ingesteld op 3 schakelingen per uur.
Wacht al 1 jaar op een juiste thermostaat van de instalateur ATAG ONE ZONE.
Maar elke keer is er iemand ziek...
Zijn er nog andere parameters om in te stellen zodat het minder pendeld?

4.3.8 30 Gr
4.2.5 45 Gr
4.2.6 30 Gr
13.4.5 80 %
4.2.2 0.8
20.3.1 35 Gr
4.2.1 3
4.2.4 0
4.2.9 0
4.2.3 -2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KF11Hw5c5JkVD1uKiK8vsUqghn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvyayr6D3AMIrfBErhMvmWgT.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
Ook al het je een energion 40, zou ik toch eerder kijken naar je afgiftesysteem. Heb je een meng of open verdeler? Buffervat? Bypass etc. 4.3.8 zegt dat de gewenste aanvoertemperatuur op basis van je stooklijn 30 graden is. Maar dat moet die wel kwijt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
Ik vermoed een openverdeler maar weet het niet zeker. Wel buffervat 50 liter. Bypass geen idee.
Zou jij de 4.3.8 lager instellen dan Tim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetgerink schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:53:
Hallo,
Mijn vermoeden was er al dat het behoorlijk aan het pendelen is mijn warmte pomp Atag Energion 40.
Ik heb een honeywell t6 kamer thermostaat al ingesteld op 3 schakelingen per uur.

4.3.8 30 Gr
4.2.5 45 Gr
4.2.6 30 Gr
13.4.5 80 %
4.2.2 0.8
20.3.1 35 Gr
4.2.1 3
4.2.4 0
4.2.9 0
4.2.3 -2

[Afbeelding]

Alvast bedankt
Poeh, wat een stuiterbal.
Heb je toegang tot een ir camera? Of een laser thermometer? Je kunt dan eens kijken hoe je retour eruit ziet. Ik denk dat het probleem in een te snel oplopende retour temperatuur zit.
Dat kan door allerlei dingen komen, een te laag ingesteld druk verschil ventiel, een mengverdeler, terwijl je een lage temperatuur naar de verdeler stuurt, te hoge druk uit de aanvoer pomp (i.c.m. te laag druk verschil instelling.
Maar ook een openstaande radiator (of meerdere) die het warme water direct weer terug laat stromen naar de warmtepomp.

Er zou zelfs een echte kortsluiting in het gehele systeem kunnen zitten, ergens waar de aan en afvoer zijn verbonden.

Maar goed, de instellingen kunnen nooit iets doen aan de te snelle stijging van de retour temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier een voorbeeld, tijdens werkzaamheden in huis was de vloerverwarming naar de woonkamer dicht gezet.
De enige plek waar de warmte heen kon was de badkamer. Dat gaf dit resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gR4LW5XdK5nFYVPcWbiR2c0Q5JQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AkzpTaLi44Db8LZA9XSXChKq.jpg?f=fotoalbum_large

Toen de de vloerverwarming in de woonkamer weer open stond ging het weer "normaal doen"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnFOT68vniEjwJ-yHpQcVelnVcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lK5GmHrj3DK1VjMjrJRCInT9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
Bedankt voor je bericht nee ik heb geen camera of een laser thermometer.
Wat bedoel je met een openstaande radiator? ik heb de meeste radiator kranen openstaan zodat er warm water door loopt.
De temperatuur is in de kamer constant 20 graden dat gaat goed.
Andere instelling kan ik niet bij denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetgerink schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:06:
Bedankt voor je bericht nee ik heb geen camera of een laser thermometer.
Wat bedoel je met een openstaande radiator? ik heb de meeste radiator kranen openstaan zodat er warm water door loopt.
De temperatuur is in de kamer constant 20 graden dat gaat goed.
Andere instelling kan ik niet bij denk ik.
Ja, precies, een radiator die 60 graden water krijgt werkt anders dan eentje die 30 graden krijgt. (Nouja, hij werkt hetzelfde alleen de warmte afgifte is minder)

Is alles waterzijdig ingeregeld? Dus, zijn alle radiatoren juist afgesteld op de warmtepomp?
Als dat niet is gedaan, bestaat er een kans dat een een of meerdere radiatoren zijn die nauwelijks warmte afgeven en het warme aanvoer water weer terug stuurt en dan kan je dat beeld krijgen dat je toon in de home wizard plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Roetgerink waar woon je (mag ook in een privebericht) ik kan je een warmtebeeldcamera (basis model) lenen. Of een laser punt thermometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
Hallo, ik heb met de radiatoren niks gedaan als het echt kouder wordt dan worden ze voelbaar warmer.
Woon in Hengelo (Overijsel) de radiatoren staan geheel open in de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roetgerink schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:57:
Hallo, ik heb met de radiatoren niks gedaan als het echt kouder wordt dan worden ze voelbaar warmer.
Ah, Hengelo, das niet echt naast de deur. -O-

Ik kom uit de Haarlemmermeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij was er ook een andere gebruiker die van dit stuiterbal gedrag had. Daar was toen ook iets in de thermostaat die een rol speelde, wat voor systeem hangt er bij jou @Roetgerink ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
Honeywel T6 ingesteld op 3 schakelingen per uur en minimaal 5 minuten. Minder kan niet als ik het goed heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lobster schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:51:
Even weer een update.
@Dashlane : Instellingen in de thermostaat aangepast zoals jij zei sinds gisterochtend. Dat ziet er beter uit dan het was.
[Afbeelding]

Andere conclusie, de warmtepomp heeft voldoende capaciteit om de woning op temperatuur te krijgen en te houden.
Nog een conclusie; wanneer de ingestelde temperatuur een delta 1,5-2 heeft is er geen sprake van pendelgedrag en gaat hij gewoon strak 1000-1300 watt draaien voor langere tijd zonder af te schakelen.
Wat dan wel opvalt, zodra hij binnen een delta van 1 graad komt dan komt het pendelgedrag weer om de hoek kijken. (Vannacht stond de ingestelde temp op 20,5 en het was 19,5 vanochtend.) (WAR-regeling uit gezet en gewoon op standaard nu)

[Afbeelding]

Heeft dat dan te maken met de open therm aansturing, hoe dichter hij bij ingestelde temperatuur komt des te meer fluctuatie.

Gister nog contact gehad met ATAG, daar beweerde de technisch medewerker dat deze thermostaat vaak wordt toegepast met de ATAG Hybride systemen. Volgens hem kon je de thermostaat ook als AAN/UIT instellen. Ik heb het nog nergens kunnen ontdekken.(?)

Aangezien ik de hele installatie door een erkend installateur heb laten installeren en ATAG bij de eindcontrole is geweest (in mei) heb ik uiteraard mijn bevindingen daar ook neergelegd.
Het is dat ik uit nieuwsgierigheid zelf een KWh-meter heb geplaatst anders kom je hier als consument nooit achter natuurlijk.
ATAG gaat waarschijnlijk langs komen.
@Roetgerink misschien kan @Lobster je helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
@Roetgerink ik zou kijken naar
13.9.3 stromings meter
4.3.4 vraag naar warmte.
Om te kijken 1 of er voldoende stroming is bij warmtevraag (kan die zijn warmte kwijt) en/of naar je aanvoertemperatuur.
En 2 : is er daadwerkelijk warmtevraag. misschien dat de thermostaat werkt met een interval. Tado doet dit bijvoorbeeld in blokken van 20min

Gezien je stook met een stooklijn kan je ook gewoon een draadbrug maken om warmtevraag te simuleren. Dan kan je in ieder geval uitsluiten of het de thermostaat is.

4.3.8 kan je niet instellen, geeft slechts weer wat de stooklijn heeft berekend

Waarom hang je de thermostaat niet gewoon zelf op als je al zo lang wacht. Monitoren wordt ook makkelijker met een one zone.

[ Voor 19% gewijzigd door tim_b op 30-10-2024 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
Hallo Tim,
Daar ga ik naar kijken.

Waar zou ik de draadbrug moeten maken?
Zelf ophangen is mogelijk, al zal ik moeten kijken hoe dat werkt en wat ik allemaal moeten aansluiten.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
Wat voor binnenunit heb je precies?

[ Voor 74% gewijzigd door tim_b op 30-10-2024 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
Hoi Hybride warmtepomp
Atag Energion M Hybrid All 40
Monoblock uitvoering.
Sorry weet niet wat Odm of ods betekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
Outdoor monoblock/ outdoor split

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUmDbvqW-yaIX64Bj3-0dsBC3Sw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z1zFaV7JAEDk2MT4iAXwv1HK.png?f=fotoalbum_large

Je thermostaat zal nu op ta1 of 2 zitten. Je Atag thermostaat sluit je aan op de ebus2, hier zit je neoz ook op. Ipv een draadbrug kan je 4.2.9 Warmtevraag mode ook op geforceerd zetten. Als de warmtepomp dan wel blijft draaien zou ik toch kijken naar de thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
Hallo Tim bedankt voor alle info ik heb een Outdoor monoblock,

Ik heb het net op geforceerd gezet, zal straks kijken wat het doet, na 20 min zie ik al verschil even uurtje laten draaien maak ik een print screen.
Dus de nieuwe ATAG thermostaat mag tegelijk met de neoz erbij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fSKbASkPlOTP3cPRmATZRus50o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xzMIpHCJMHhyQHjpzmVpAAwJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
En nu afbeelding met een brug voor 2 uur ga het nu weer terug zetten.
Zie nog de zelfde beweging alleen met meer watt om de 20 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQzjhN6yDZ-y0n-xko84G7C-Qkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d2PIZwsc6BQfDUZDbPOu7w0J.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
Hier nog 2 foto's TimAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLolgK2lv_k6iJZcz1wzyqsun1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CnscoXeG6gfc3FLCjfzOJG1Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_9h2xz9efjd7CGOGCXyARa5650=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NewITCBCuAe19QZN9dDtH9jM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
En wat doet je kamertemperatuur? Wordt het wel warm überhaupt, blijft de kamer continu op temperatuur?

Stroomt het warme water wel het systeem in? Of misschien direct retour via buffervat/bypass/radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
Kamer is netjes nu op 20 graden
Ook de radiatoren waren beetje lauw.
Morgen ben ik vrij en ga naar de instalateur toe, slechtste geval neem ik de thermostaat mee indien mogelijk
.

[ Voor 45% gewijzigd door Roetgerink op 31-10-2024 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetgerink schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:15:
Hallo Tim bedankt voor alle info ik heb een Outdoor monoblock,

Ik heb het net op geforceerd gezet, zal straks kijken wat het doet, na 20 min zie ik al verschil even uurtje laten draaien maak ik een print screen.
Dus de nieuwe ATAG thermostaat mag tegelijk met de neoz erbij?

[Afbeelding]
Ik heb dat kastje ook, maar ik heb er 4 buizen aan zitten.

Beetje lastig te zien, o.a. omdat het nog niet af is. Maar er gaan 4 buizen in de Hybrid unit.
Twee aan de buitenkant, zoals bij @Roetgerink en twee "daar tussen in" .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bw_lZS2O8ZUR8yqci2yOK5Fj1PQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VeU28QR1v29z0p0tXOjeGAyk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door tcw82 op 31-10-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
Ja zie het weet niet waarom erbij mij maar 2 zijn. In het begin is er iemand van ATAG geweest die heeft daar niks over gezegd alleen dat de ATAG ZONE ONE wel beter er mee kan werken dan met mijn huidige thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetgerink
Nu een beter foto ook 2 leidingen zie foto schrok al

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rh-BNqLTbAixF8uB5MdfM3hctc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJTfmlcv3zlDLhsRahdQeY49.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetgerink
Bij Installateur persoonlijk langs geweest komt maandag een ATAG One zone installeren. Laat het resultaat weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roetgerink schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:10:
Nu een beter foto ook 2 leidingen zie foto schrok al

[Afbeelding]
geinig, dit was precies mijn gedachten toen ik de foto zag, misschien zitten er 2 direct door de muur ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eerste koude nacht en doordat er op zolder nog wat kluswerk gaande is waardoor de ramen openstaan (of niet dicht kunnen, maar das natuurlijk hetzelfde). Aangevuld met dat alle radiatoren in huis dicht staan, dus alleen vloer van de woonkamer is "aan") werd het toch wat koud in huis🫣

De warmtepomp heeft de hele nacht staan spinnen. Dat het even stopt in de ochtend is met name omdat er broodjes afgebakken zijn.
Daarna gaan we aan de klus en stroom de koude lucht van zolder weer naar de woonkamer.

En nu staat alles weer uit, de zon staat op het glas voor.

Ik denk dat een warmtepomp min of meer dit soort gedrag moet vertonen. Stabiel op een bepaald wattage draaien en eventueel op of afregelen als de temp daalt of set benaderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LliqsNR6ZCsleQRl0n24IyPbnEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OMIYWwfCoi5Fq9pLeaYKwZ3x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blijf die gekke hoge pieken wel jammer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tcw82 schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:22:
Blijf die gekke hoge pieken wel jammer vinden.
Dat is de 4 uurlijkse oil return.
Vind het ook jammer, maar blijkbaar noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DanTm schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:32:
[...]

Dat is de 4 uurlijkse oil return.
Vind het ook jammer, maar blijkbaar noodzakelijk.
Ja dat Ja. Zouden andere merken dat ook doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Interessante situatie...met een kleine "waarschuwing" voor andere tweakers.

Intro:
Met al dat werk aan mijn leidingen heb ik dus een aantal keer het water er uit gelaten en er weer in. Omdat ik merkte dat het ontluchten slecht verliep heb ik in de Neoz de CV ketel alleen aansturing aangezet en de thermostaat hoger gezet. Daarmee springt de CV ketel braaf aan, met het idee ook dat circuit wat te ontdoen van lucht. Een CV ketel die ik met veel geduld en experimenteren had ingeregeld op lage (30 graden) temperatuur en rustig pomp gedrag (en zo nog wat zaken). Waarbij de allerbelangrijkste was dat het water nooit warmer zou kunnen worden dan 40 graden i.v.m. de vloer (plak PVC) en het niet hebben van mengverdelers.

Het gevonden probleem:
Enkele maanden geleden is de monteur geweest voor het 0,5 keer per jaar bezoek aan de ketel. De grapjas heeft dus de instellingen aangepast en de CV temperatuur op 60 graden gezet!!! Dat heeft hij niet verteld en ik kom er nu toevallig achter.

Het is niet zo dat als de stroom eraf gaat, de ketel terugspringt, want dan had hij naar 80 terug moeten springen. De monteur heeft gewoon weg instellingen aangepast en als dat nu niet ontdekt was, had dat mogelijk kunnen leiden tot schade aan de vloeren van de woning.

Ik vind dat jammer.

Dit lijkt me iets dat ook bij andere kan gebeuren, dus om die reden een soort "heads up". Heb je de ketel ingeregeld en komt er een externe partij langs... check daarna even of het nog klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
tcw82 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:34:
[...]

Einstein zei al: "Waanzin: steeds hetzelfde doen en andere resultaten verwachten"

Maar wie weet is de ATAG One Zone wel de uitzondering die de stelling van Einstein ontkracht... Wel knap dan van Meneer ATAG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Roetgerink schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:53:
Hallo,

4.3.8 30 Gr
4.2.5 45 Gr
4.2.6 30 Gr
13.4.5 80 %
4.2.2 0.8
20.3.1 35 Gr
4.2.1 3
4.2.4 0
4.2.9 0
4.2.3 -2

[Afbeelding]

Alvast bedankt
One ZOne kan je ook zelf bestellen (soms zelfs via Marktplaats aan komen) en dan aansluiten op dezelfde draadjes als je NEOZ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Roetgerink schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:54:
Ja zie het weet niet waarom erbij mij maar 2 zijn. In het begin is er iemand van ATAG geweest die heeft daar niks over gezegd alleen dat de ATAG ZONE ONE wel beter er mee kan werken dan met mijn huidige thermostaat.
er zijn nog veel te veel installateurs die een warmtepomp (en dan met name een hybride installatie) op dezelfde wijze installeren als een CV Ketel, dus ophangen, aansluiten, zorgen dat water warm wordt, eventueel met behulp van de leverancier wat basale parameters instellen, en factuur sturen.

EN dat terwijl een warmtepomp veel meer fine tuning behoeft, zodat die niet onnodig de CV Ketel aan spreekt, of gaat staan pendelen.

Eigenlijk heel jammer, want een goed ingeregelde installatie gaat gewoon veel langer mee, en stookt het meest efficient.

Feitelijk kan je dus het beste dit hele topic eens goed nalezen, en zelf aan de slag met instellingen, parameters en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
tcw82 schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:05:
Interessante situatie...met een kleine "waarschuwing" voor andere tweakers.

Intro:
Met al dat werk aan mijn leidingen heb ik dus een aantal keer het water er uit gelaten en er weer in. Omdat ik merkte dat het ontluchten slecht verliep heb ik in de Neoz de CV ketel alleen aansturing aangezet en de thermostaat hoger gezet. Daarmee springt de CV ketel braaf aan, met het idee ook dat circuit wat te ontdoen van lucht. Een CV ketel die ik met veel geduld en experimenteren had ingeregeld op lage (30 graden) temperatuur en rustig pomp gedrag (en zo nog wat zaken). Waarbij de allerbelangrijkste was dat het water nooit warmer zou kunnen worden dan 40 graden i.v.m. de vloer (plak PVC) en het niet hebben van mengverdelers.

Het gevonden probleem:
Enkele maanden geleden is de monteur geweest voor het 0,5 keer per jaar bezoek aan de ketel. De grapjas heeft dus de instellingen aangepast en de CV temperatuur op 60 graden gezet!!! Dat heeft hij niet verteld en ik kom er nu toevallig achter.

Het is niet zo dat als de stroom eraf gaat, de ketel terugspringt, want dan had hij naar 80 terug moeten springen. De monteur heeft gewoon weg instellingen aangepast en als dat nu niet ontdekt was, had dat mogelijk kunnen leiden tot schade aan de vloeren van de woning.

Ik vind dat jammer.

Dit lijkt me iets dat ook bij andere kan gebeuren, dus om die reden een soort "heads up". Heb je de ketel ingeregeld en komt er een externe partij langs... check daarna even of het nog klopt.
Het kan zijn dat de installateur de CV Ketel tijdelijk naar 60 graden of zo had moeten zetten, om een correcte CO meting / lucht/gas meting te kunnen doen.
Bij onderhoud, zeker als ook de brander open gaat om schoon te maken oid, moet naderhand het gasblok weer correct ingeregeld worden, dus het gasmengsel, maar ook de rookgas meting.
ATAG Ketel heeft daar ook een speciale instelling voor, dan draait de ketel een paar minuten op vollast, zonder dat andere instellingen aangepast hoeven te worden.

Hoe dan ook, dan had hij dat wel netjes terug moeten zetten naar de oorspronkelijke stand.

Heb je je installateur hierop aangesproken ? Wat was zijn reactie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
tcw82 schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:40:
[...]

Ja dat Ja. Zouden andere merken dat ook doen?
Yup. Alle warmtepompen werken met nagenoeg dezelfde soort koelcompressoren, en die draaien allemaal in de olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Roetgerink schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:28:
Hoi Hybride warmtepomp
Atag Energion M Hybrid All 40
Monoblock uitvoering.
Sorry weet niet wat Odm of ods betekend.
ODM = Out Door Module
IDM = In Door Module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Roetgerink schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:57:
Heb je dubbel instelbare ventielen op je radiatoren (Bijvoorbeeld Heimeier Eclipse), dus voor thermostaatknoppen met onder de knop een instelring ?

Als dat niet het geval is, heb je dan voetventielen, zodat je de retourvan je radiator eventueel wat kan knijpen ?

Zoals al aangegeven, waterzijdig inregelen is erg belangrijk bij warmtepomp, zodat elke radiator evenveel flow heeft. Anders gaat je warme water de kortste weg retour naar de warmtepomp, en zodra die een te hoge retour temperatuur meet, stopt die met opwarmen.

Inregelen kan je zelf doen als je dubbel instelbare ventielen hebt, die kan je dan op een specifieke flow voor de achterliggende radiator instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lobster
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-02 11:53
Roetgerink schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:06:
Kamer is netjes nu op 20 graden
Ook de radiatoren waren beetje lauw.
Morgen ben ik vrij en ga naar de instalateur toe, slechtste geval neem ik de thermostaat mee indien mogelijk
.
Excuses voor mijn late reactie... ik was een paar dagen niet op het forum wezen neuzen. Had je een hoop moeite bespaard. De honeywel thermostaat is gewoonweg niet geschikt voor deze pomp.
De installateur had bij jou de ATAG One Zone direct moeten installeren, die zit gewoon bij de bestelling van de pomp inbegrepen begreep ik van ATAG.
Ik had dus exact hetzelfde probleem. Het is dat ik zo "geil" was om een kwH meter te installeren om het pompverbruik te kunnen monitoren anders was ik er nooit achter gekomen. Wanneer de pomp zo vaak aan en uit springt is dat enorm slecht voor de compressor. Inmiddels werkt de pomp al steady een jaar lang zonder problemen.
Hopelijk is het voor jou inmiddels opgelost!

ATAG Energion 40 All Hybrid - Intergas ketel - ATAG Neoz - ATAG One Zone - 50 liter buffervat - 175 m2 vloerverwarming - jaren '50 vrijstaande woning - goed geïsoleerd - omgeving Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lobster
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-02 11:53
Lobster schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:29:
Zoals beloofd zou ik jullie op de hoogte houden.

Gister vanaf 17 uur heb ik de One Zone geïnstalleerd en i.s.m. de ATAG specialist telefonisch alles doorgelopen.
Stuurt via de ruimtesensor, aanvoertemp omlaag gezet. Staat alleen op de warmtepomp, kan hem altijd nog hybride maken. Stooklijn e.d. nog even laten staan hoe het stond, dat kan ik altijd nog finetunen.

Op de afbeelding is duidelijk te zien dat hij nu werkt zoals hij zou moeten werken. Vloertemperatuur ligt nu ook hoger dan het was in de oude situatie. Hij gaf ook aan dat de vloerverdeler zonder pomp en interne weerstand/bijmenging retourwater nog een beter resultaat zou kunnen geven.

Vooralsnog ben ik erg tevreden!

[Afbeelding]
@Roetgerink - zie hier wat het was en hoe het werd.

ATAG Energion 40 All Hybrid - Intergas ketel - ATAG Neoz - ATAG One Zone - 50 liter buffervat - 175 m2 vloerverwarming - jaren '50 vrijstaande woning - goed geïsoleerd - omgeving Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:50:
[...]

Het kan zijn dat de installateur de CV Ketel tijdelijk naar 60 graden of zo had moeten zetten, om een correcte CO meting / lucht/gas meting te kunnen doen.
Bij onderhoud, zeker als ook de brander open gaat om schoon te maken oid, moet naderhand het gasblok weer correct ingeregeld worden, dus het gasmengsel, maar ook de rookgas meting.
ATAG Ketel heeft daar ook een speciale instelling voor, dan draait de ketel een paar minuten op vollast, zonder dat andere instellingen aangepast hoeven te worden.

Hoe dan ook, dan had hij dat wel netjes terug moeten zetten naar de oorspronkelijke stand.

Heb je je installateur hierop aangesproken ? Wat was zijn reactie ?
(nog) niet op aangesproken, het is een grote CV ketel dienstverlener, dus je komt in een telefoonpoeltje terecht.
De intergas ketel draait altijd op vollast als je heet water pakt, daarmee kan hij het ook makkelijk checken.
Ook waren de min en max settings van het vermogen aangepast, niet alleen de temp.

Er komt nu gewoon een stickertje op: "Afblijven met je tengels. Als je er aan wil zitten mag je de eigenaar even roepen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Lobster schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:03:
[...]

Excuses voor mijn late reactie... ik was een paar dagen niet op het forum wezen neuzen. Had je een hoop moeite bespaard. De honeywel thermostaat is gewoonweg niet geschikt voor deze pomp.
De installateur had bij jou de ATAG One Zone direct moeten installeren, die zit gewoon bij de bestelling van de pomp inbegrepen begreep ik van ATAG.
Ik had dus exact hetzelfde probleem. Het is dat ik zo "geil" was om een kwH meter te installeren om het pompverbruik te kunnen monitoren anders was ik er nooit achter gekomen. Wanneer de pomp zo vaak aan en uit springt is dat enorm slecht voor de compressor. Inmiddels werkt de pomp al steady een jaar lang zonder problemen.
Hopelijk is het voor jou inmiddels opgelost!
de One Zone zit niet standaard bij een Hybrid All pakket, daar zit standaard de NEOZ bij, omdat je die gewoon nodig hebt om het apparaat uberhaupt in te stellen.
De NEOZ is ook geschikt als kamerthermostaat, dus feitelijk kan topic starter zijn Honeywell in de kast leggen, en de NEOZ op de plaats van de Honeywell hangen. De CV Ketel wordt dan via AUX-1 op aan/uit aangestuurd.

Enkel, als je alleen een NEOZ hebt, kan je niet van die mooie app gebruik maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
Goede avond, de installateur is geweest nu veel te vroeg aanwezig zodat ik er weer niet bij was.
De installateur heeft het niet voor elkaar gekregen om de ATAG ONE ZONE aan te kunnen sluiten??
Hij zei dat hij ATAG zelf heeft gebeld maar via de telefoon proberen aan de praat te krijgen.
Ik had zelfs de papieren van hier uit geprint en erbij gelegd (schema).
Morgen wordt ik weer terug gebeld.
Wordt er gek van wat een waardeloze installatie bedrijf is Velo-van der Bij.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Roetgerink schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:34:
Goede avond, de installateur is geweest nu veel te vroeg aanwezig zodat ik er weer niet bij was.
De installateur heeft het niet voor elkaar gekregen om de ATAG ONE ZONE aan te kunnen sluiten??
Hij zei dat hij ATAG zelf heeft gebeld maar via de telefoon proberen aan de praat te krijgen.
Ik had zelfs de papieren van hier uit geprint en erbij gelegd (schema).
Morgen wordt ik weer terug gebeld.
Wordt er gek van wat een waardeloze installatie bedrijf is Velo-van der Bij.
Wordt vervolgd.
De One Zone moet op dezelfde aansluiting worden aangesloten als de NEOZ. Let wel, deze aansluiting is potentiaal gevoelig. Dus goed op de achterkant van de One Zone kijken, en de juiste draadjes in de juiste klem stoppen.

Doe dit ook altijd met de spanning van de Indoor Module er af. Uiteindelijk moet de controller bij het opstarten de bus aflopen om te kijken welke apparaten er allemaal aan hangen. En dat doet die niet als je er in de tussentijd een apparaat bij hangt.

Zoals gezegd, als je niet zit te wachten op app besturing enz, kan je ook gewoon de NEOZ in de woonkamer hangen ipv de Honeywell. Wel aangesloten laten op de klemmen waar die nu ook op zit. NEOZ is ook gewoon een thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
tcw82 schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:45:
[...]

(nog) niet op aangesproken, het is een grote CV ketel dienstverlener, dus je komt in een telefoonpoeltje terecht.
De intergas ketel draait altijd op vollast als je heet water pakt, daarmee kan hij het ook makkelijk checken.
Ook waren de min en max settings van het vermogen aangepast, niet alleen de temp.

Er komt nu gewoon een stickertje op: "Afblijven met je tengels. Als je er aan wil zitten mag je de eigenaar even roepen".
Mijn ketel, en ook jouw Intergas, zal echt niet op vollast draaien als je warm water tapt. Misschien effetjes, maar zodra de uitstroom temperatuur van je warmwater is bereikt (60 graden of zo) zal je ketel echt terug moduleren op basis van de koudwater aanvoer temperatuur. Anders wordt je warmwater echt veel te heet.

Bij een lucht/gas of rookgas meting moet de ketel echt een flinke tijd op vollast draaien. Daar is dan ook bij de meeste ketels gewoon een instelling voor.

Anyway, zo'n sticker werkt natuurlijk ook. Of net als bij Croma... Even er bij blijven voor het beste resultaat....
Of anders de Blinken lights text... Wikipedia: Blinkenlights

Pagina: 1 ... 12 ... 17 Laatste