Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geezer schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:34:
Nog een maandje of 2 en dan heeft de WP zijn werk weer gedaan voor dit stookseizoen. Best tevreden: Ik verbruikte voorheen per stookseizoen zo'n 800 kuub gas voor verwarming en nu schat ik op 1550kWh uit te komen (nog wel wat isolatie maatregelen genomen en kan dus niet helemaal goed vergelijken).

Na schoonmaak van de WP wil ik graag een hoes om de WP zodat er buiiten het stookseizoen geen stof en vuil in waait. Heeft iemand ervaring met een goede hoes voor de Energion Hybrid All 5 ?
Afhankelijk van je afgifte systeem kan hij waarschijnlijk ook op de koelstand. Dat heb ik wel gedaan, wel even opletten dat je de juiste kiest. 5 graden water door je huis jagen heeft wat condensatie problemen. :o .

Maar 17 of 18 werkt voor een vloer heel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-03 23:27
Mijn WP gaat in zomerstand. De warm watervoorziening kan ik niet missen want mijn zonneboiler doet wel zijn best, maar het Nederlandse klimaat is niet zo'n betrouwbare partner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geezer
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-06 08:21
tcw82 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:23:
[...]

Afhankelijk van je afgifte systeem kan hij waarschijnlijk ook op de koelstand. Dat heb ik wel gedaan, wel even opletten dat je de juiste kiest. 5 graden water door je huis jagen heeft wat condensatie problemen. :o .

Maar 17 of 18 werkt voor een vloer heel mooi.
Ik kan niet koelen ivm afgifte systeem, dus gaat de WP helemaal uit. Dan staat deze ook niet de hele zomer 10 Watt standby vermogen te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-09 21:51
Geezer schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:34:
Nog een maandje of 2 en dan heeft de WP zijn werk weer gedaan voor dit stookseizoen. Best tevreden: Ik verbruikte voorheen per stookseizoen zo'n 800 kuub gas voor verwarming en nu schat ik op 1550kWh uit te komen (nog wel wat isolatie maatregelen genomen en kan dus niet helemaal goed vergelijken).

Na schoonmaak van de WP wil ik graag een hoes om de WP zodat er buiiten het stookseizoen geen stof en vuil in waait. Heeft iemand ervaring met een goede hoes voor de Energion Hybrid All 5 ?
Zou ik persoonlijk niet zo snel aan beginnen, het is een beetje hetzelfde principe als een bbq. Je sluit het af tegen regen, maar je sluit vocht er ook in op. Ik zou je wel adviseren om al die Parkers te vervangen voor rvs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:27
Ik heb nog een vraag voor de kenners. Ik heb een Energion M Hybrid All 80. Het gewicht op de site die atag aangeeft is 101kg.

Echter wat ik mij afvraag. Wat is dan het totale gewicht als er water bij in gaat en de slangen en alles hangen er nog bij aan?

Ik vraag het omdat ik de volgende zet onder denunit heb zitten: https://www.aircodruten.nl/product/vibratiekit-3-rood/

Maar juist aan een kant heb ik het idee dat die verder doorzakt dan zou moeten. (Ik heb wel de kleuren aan de juiste kant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dashlane schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:01:
[...]

Zou ik persoonlijk niet zo snel aan beginnen, het is een beetje hetzelfde principe als een bbq. Je sluit het af tegen regen, maar je sluit vocht er ook in op. Ik zou je wel adviseren om al die Parkers te vervangen voor rvs.
Het is al een kakafonie van elementen, alu, koper, staal, zink, rvs ook wel.

De schroefjes vervangen voor rvs zou kunnen leiden tot oxidatie van minder edele elementen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09 00:28
iin schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:55:
Same here, daarom die zachte landing op deze manier geregeld (geforceerde vraag icm proportionele invloed). En atag gemaild met opmerking dit probleem te verhelpen met een firmware update, want ik zie het gewoon als tekortkoming (aan-uit gedrag van een 'slimme' modulerende thermostaat).

[...]
euh, in mijn ervaring (2,5 jaar alleen CV, deze winter CV + WP tot gisteren in een 'Hybrid All' opstelling, vanaf vandaag een echte Hybrid ZOne ;-) ) is die One Zone helemaal niet zo slim. De warmtebron wordt pas aangesproken als de temperatuur onder het setpoint daalt. In de ochtend, als het wat warmer moet worden, gaat de warmtebron pas stoken op het tijdstip van temperatuurverandering. Dus niet zoals de folder stelt, dat je ruimte om 7.30 mooi op de gewenste temperatuur is, maar hij begint pas om 7.30 uur op te stoken.
En ook moduleren van je warmtebron wordt primair geregeld door de ketel (op basis van retourtemperatuur) en/of je energy manager.
DUs dat slimme van die One Zone valt me tot nu toe nog echt vies tegen.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iin
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-09 17:30

iin

DaRealRenzel schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:25:
[...]
euh, in mijn ervaring (2,5 jaar alleen CV, deze winter CV + WP tot gisteren in een 'Hybrid All' opstelling, vanaf vandaag een echte Hybrid ZOne ;-) ) is die One Zone helemaal niet zo slim... valt me tot nu toe nog echt vies tegen.
Is inderdaad zeker niet slim te noemen, dus je moet hem zelf een handje helpen, zeker met een hybride opstelling.

- Waterzijdig inregelen radiatoren (/afgiftepunten) met een beperkte delta T (staat bij mij op 5 graden, met oude radiatoren icm vloerverwarming)
- Pomp juist instellen (heb ik op drukgevoelig, ivm een aanwezige klep en een paar thermostaatknoppen)
- Stooklijn bepalen op de WP zelf (belangrijk, de basis, neem er rustig de tijd voor, de thermostaat is voor de WP dus geen regelsysteem/uitgangspunt, alleen een thermometer en het wifi 'communicatiekanaal')
- Proportionele invloed van de thermostaat bepalen (niets slims aan, bepaalt alleen in hoeverre die meting wordt meegenomen in de berekening voor de setpoint temperatuur)
- Bepaal obv hoe snel je huis opwarmt of je er slim aan doet om te werken met nachtverlaging (obv 'programma' met verlaging is niet in iedere situatie efficiënt, ik draai bewust geen 'programma' en werk zonder nachtverlaging). Ook andere 'slimme' functies ('leren van gedrag' en geofencing) hebben vrijwel geen zin met een WP (te traag).
- Om het probleem dat je noemt te verhelpen kun je werken met geforceerde warmtevraag (instelling). Dan schakelt hij niet uit bij 0.3 graden boven het ingestelde setpoint en duurt het niet tot 0.1 onder die waarde tot hij inschakelt: hij vraagt continu. Dat lijkt onzuinig en duur, maar draait (mits juist ingeregeld) in bepaalde situaties juist efficiënter.

Let wel: bovenstaande is geschreven vanuit zo min mogelijk gas, zelfs wanneer dat ecologisch en economisch gezien minder gunstig is/lijkt. Ik gebruik dus niet die afweging van de atag (ingesteld op max eco). Dit is een bewuste keuze, vanwege overcapaciteit op zonnepanelen. Zodra het kan schakel ik ook weer naar 'alleen WP' (ipv hybride).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Ik heb een programma momenteel, met minimale verschuivingen. 17,5 van 00:00 tot 07:00, dan 18 tot 16.30, dan 18.5 tot 2300 en dan weer naar 17.5. Das net genoeg voor een comfortabele woning. Maar hierdoor wel veel starts en de WP draait dan eigenlijk op vol vermogen (80T, elke fase ca. 900W) en dat zijn dan runs van ongeveer een uur met tussenpozen van ook een uur. Ik zou liever een contine draaiende WP die op 50% capaciteit draait hebben. lekker op laag pitje, en waar nodig even een sprintje. Afijn.
overigens bijna overal Jaga's met Eclipse ventielen, dus best goed in te regelen. Zijn op basis van de Eclipse instellingen ingeregeld, delta T van 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iin

iin

Oké, ik ken de details van je woning niet, maar de delta T van 10 trekt mijn WP in ieder geval niet. Die moest bij mij omlaag om hem stabiel draaiend te krijgen. Draait vaak (ruim) onder 50 procent, soms geholpen door inschijnende zon of veel mensen in huis (vandaar ook de proportionele invloed omhoog). Uiteraard in combinatie met passende stooklijn, dat was even proberen en monitoren. Uitschakelen doet hij hier nooit (tot ik hem zelf uitzet uiteraard), vanwege de 'permanente vraag' instelling.

Ik denk dat het kan en zou hem eerst stabiel laten draaien, zonder programma. Eerst de juiste stooklijn uitzoeken op één vaste temperatuur. Mogelijk heb je daar volgend stookseizoen nog voor nodig, omdat je ook bij lagere temperaturen wilt monitoren (maar je kunt gerust beginnen, dan is het volgend jaar alleen nog finetunen). Zodra je die goed hebt staan kijken wat er met het gedrag van de WP gebeurt door verhoging en verlagingen. Ik zou beginnen met het aanzetten van permanente vraag en het verlagen van de delta T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
iin schreef op zondag 25 februari 2024 @ 15:52:
Oké, ik ken de details van je woning niet, maar de delta T van 10 trekt mijn WP in ieder geval niet. Die moest bij mij omlaag om hem stabiel draaiend te krijgen. Draait vaak (ruim) onder 50 procent, soms geholpen door inschijnende zon of veel mensen in huis (vandaar ook de proportionele invloed omhoog). Uiteraard in combinatie met passende stooklijn, dat was even proberen en monitoren. Uitschakelen doet hij hier nooit (tot ik hem zelf uitzet uiteraard), vanwege de 'permanente vraag' instelling.

Ik denk dat het kan en zou hem eerst stabiel laten draaien, zonder programma. Eerst de juiste stooklijn uitzoeken op één vaste temperatuur. Mogelijk heb je daar volgend stookseizoen nog voor nodig, omdat je ook bij lagere temperaturen wilt monitoren (maar je kunt gerust beginnen, dan is het volgend jaar alleen nog finetunen). Zodra je die goed hebt staan kijken wat er met het gedrag van de WP gebeurt door verhoging en verlagingen. Ik zou beginnen met het aanzetten van permanente vraag en het verlagen van de delta T.
Ik zou daar wel een nuance bij willen plaatsen. Inschakelen van een warmtepomp is eigenlijk tweeledig, is er een warmtevraag en kan de warmtepomp zijn minimale vermogen kwijt.

Het laatst was bij een issue bij de lente en herfst temperaturen, met lage stooklijn en Ta onder de 28 graden creeerde dat de warmtepomp aansloeg, binnen luttele minuten de Ta behaalde en weer afsloeg en dit bleef herhalen omdat er een continue warmtevraag was. Door de stooklijn platter te zetten en minimale Ta in de stooklijn op 30 te zetten heb ik veel langere runs en daarmee ook veel langere uit tijden.

Ter illustratie van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-1p15_vz5IQcjGqpONiNxYkdLk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nCdGCDsxKu0y2vmYbHxOIIh4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:25:
[...]

euh, in mijn ervaring (2,5 jaar alleen CV, deze winter CV + WP tot gisteren in een 'Hybrid All' opstelling, vanaf vandaag een echte Hybrid ZOne ;-) ) is die One Zone helemaal niet zo slim. De warmtebron wordt pas aangesproken als de temperatuur onder het setpoint daalt. In de ochtend, als het wat warmer moet worden, gaat de warmtebron pas stoken op het tijdstip van temperatuurverandering. Dus niet zoals de folder stelt, dat je ruimte om 7.30 mooi op de gewenste temperatuur is, maar hij begint pas om 7.30 uur op te stoken.
En ook moduleren van je warmtebron wordt primair geregeld door de ketel (op basis van retourtemperatuur) en/of je energy manager.
DUs dat slimme van die One Zone valt me tot nu toe nog echt vies tegen.
Ik vermoed persoonlijk dat je de slimme sturing alleen krijgt als je op woonkamer temperatuur (thermostaat) stuurt. Gebruik je een weersafhankelijke regeling, dan zeg je eigenlijk impliciet dat de buiten temperatuur de regeling bepaalt (hooguit met wat compensatie van binnen temperatuur).
Oké, ik ken de details van je woning niet, maar de delta T van 10 trekt mijn WP in ieder geval niet. Die moest bij mij omlaag om hem stabiel draaiend te krijgen.
I agree, ik zou geen delta T van 10 instellen, tenzij je met temperaturen ver boven de 40 graden verwarmt.
Ik zit zelf zo rond de 30 graden aanvoer, en delta T is meestal iets van 4-5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
DanTm schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:27:
[...]

Ik vermoed persoonlijk dat je de slimme sturing alleen krijgt als je op woonkamer temperatuur (thermostaat) stuurt. Gebruik je een weersafhankelijke regeling, dan zeg je eigenlijk impliciet dat de buiten temperatuur de regeling bepaalt (hooguit met wat compensatie van binnen temperatuur).

[...]

I agree, ik zou geen delta T van 10 instellen, tenzij je met temperaturen ver boven de 40 graden verwarmt.
Ik zit zelf zo rond de 30 graden aanvoer, en delta T is meestal iets van 4-5 graden.
Het lijkt helaas momenteel andersom. Ik heb in de One Zone en in de energy manager ingesteld dat ik weersafhankelijk wil stoken, met beperkte ruimteinvloed. Maar toch start de WP als de kamertemperatuur onder de ingestelde waarde komt, en stopt die weer als ' ie er boven komt.

En ik stook inderdaad op 50 graden aanvoer, lager durf ik nog niet aan. Zeker als het buiten rond 0 graden is krijg ik het met een lagere aanvoer waarschijnlijk niet comfortabel. Nog teveel kieren, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

Ik kan natuurlijk de Eclipse ventielen op volle doorstroming zetten, dan haal ik ook wel een Delta T van 5.
ik ga binnenkort eens wat experimenteren. Afgelopen winter was mijn eerste winter met hybride WP, dus het is toch eerst de eerste ervaringen op doen. Helaas gewoon erg jammer dat je nagenoeg niks van je installateur mag verwachten in deze, dat is een Set It And Forget It actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iin

iin

Ja, dat is helaas ook hier het beeld. Gelukkig is er dit forum. :)

Maar als je op aanvoer 50 stookt met delta T 5, komt de retour (theoretisch, tenzij waterzijdig ingeregeld) op 45. Dat is aan de hoge kant voor de WP. Was bij mij in ieder geval te hoog, ging raar doen.

Heb hem nu op min 25 en max 50 ingesteld, oud huis (1905) zonder muur isolatie (steens)) en in het oude deel ook oude radiatoren, west en zuid gevel vrij (vol in de regen en wind dus) en veel glas (veel zon dus ook), maar verbaasd over het effect: werkt uiteindelijk echt veel beter dan verwacht.
Heb de 'hulp-cv' ingesteld op max 45 graden, met laagste vermogen. Die schakelt alleen in als de WP het echt niet trekt (wel keurig proactief overigens). Stooklijn 1,0 met parallelle verschuiving van -5.
Maximale aanvoertemperatuur (die de WP zelf bepaalt) is nu ongeveer 39 graden, maar bijna altijd lager. Die 39 was nodig met ongeveer 10 graden vorst. Maar dan wel permanente vraag en zonder nachtverlaging/programma. Continu gelijk dus. Alleen bij veel zon gaat hij 0,2 graden hoger en bij combi regen en wind 0,2 lager dan ingesteld. Dat vind ik acceptabel en ga ik niet verder finetunen. Bij meer mensen in dezelfde ruimte stijgt de temperatuur vaak naar meer dan 0,3 boven instelling, daarom moest hij op permanente vraag, om uitschakeling tussendoor te voorkomen (ruimte wordt veel gebruikt).
Boven de 5 a 6 graden doet de cv niet mee, daaronder alleen bij vochtige buitenlucht of echt serieuze kou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lobster
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-02 11:53
Sinds oktober is de WP bij mij in de weer en na opstartperikelen en thermostaat problematiek heb ik hem zoveel mogelijk als WP only laten laten draaien. Alleen onder de 2 graden kan de WP het niet bolwerken zonder inzet van gas.
Temperatuur staat dag en nacht op 19,5 graden. gecombineerde WAR en Ruimtesensor regeling.

Ik deed eerst gemiddeld 1050 m3 (okt-feb), de afgelopen maanden deed ik 250 m3 (inclusief warm water).
De WP heeft in die periode 2300 kWh verbruikt. Ik heb ongeveer een overschot van 2250 kWh op jaarbasis.

Finetunen van het systeem vind vrij lastig, zeker om te zien of het nog zuiniger kan met de WP alleen.
Pompen op verschillende instellingen gehad, heb het idee dat het allemaal niet veel uit maakt.

Al met al wel tevreden.

ATAG Energion 40 All Hybrid - Intergas ketel - ATAG Neoz - ATAG One Zone - 50 liter buffervat - 175 m2 vloerverwarming - jaren '50 vrijstaande woning - goed geïsoleerd - omgeving Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiHaHors
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13:10
Weet iemand dit: als de smart instelling uit staat en de regeling staat op ruimtesensor (geen war dus), hoe wordt dan de gewenste aanvoertemperatuur bepaald?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tim_b
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-09 12:39
Aanvoertemperatuur= minimale temp 4.2.6 + ( proportionele invloed binnen 4.2.4 * (kamer setpoint - gemeten kamertemperatuur)) + parallele verschuiving 4.2.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiHaHors
tim_b schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:03:
Aanvoertemperatuur= minimale temp 4.2.6 + ( proportionele invloed binnen 4.2.4 * (kamer setpoint - gemeten kamertemperatuur)) + parallele verschuiving 4.2.3
Super! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Weet iemand of je de instellingen van de Energy Manager / CV Ketel ook via een API of anderszins kan doen, in plaats van telkens maar naar de CV ketel te moeten ?
Is de ATAG BUS ook op een andere manier te benaderen ?

[ Voor 5% gewijzigd door DaRealRenzel op 11-03-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:49:
Weet iemand of je de instellingen van de Energy Manager / CV Ketel ook via een API of anderszins kan doen, in plaats van telkens maar naar de CV ketel te moeten ?
sommige zaken kunnen via de App of de website, maar het merendeel helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
DaRealRenzel schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:49:
Er is hier volgens mij iemand die via node red/ home assistant meerdere gegevens kan uitlezen. Het is mij helaas niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
tim_b schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:41:
[...]

Er is hier volgens mij iemand die via node red/ home assistant meerdere gegevens kan uitlezen. Het is mij helaas niet gelukt.
Ja, met de Ariston integratie kan ik de One Zone uitlezen, en een paar settings ook instellen, maar aangezien deze integratie niet met de API van de One Zone zelf praat, maar met de 'remotethermo' cloud, is de meeste informatie read-only, alleen een paar instellingen kan ik ook daadwerkelijk aanpassen.

Uiteindelijk zijn er diverse apparaten die via de ATAG BUS met de diverse componenten kunnen babbelen. Ook de One Zone kan bepaalde variabelen in de EnergyManager/Ketel uitlezen en/of instellen. Het zou derhalve ook wenselijk zijn om die API gewoon open te stellen voor integraties met derden. Zodat ik bijvoorbeeld de WP in kan schakelen als de zonnepanelen voldoend eelectra opwekken om de pomp volledig op zonnestroom te laten draaien. Al is het maar om een toekomstig buffervat mee te vullen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nelissuh
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 13:31
Met de Ariston V3 integratie kan ik al aardig wat regelen via Home Assistant:

En een extra voordeel: de bediening gaat vele malen sneller.

https://github.com/fustom...ethermo-home-assistant-v3

Schakelen tussen ketel / warmtempomp / beide
Ik lees per uur de actuele prijzen van mijn dynamisch contract in
Temperatuur setpoint instellen
Quiet mode inschakelen
Etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Nelissuh op 12-03-2024 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelissuh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYekPACc2GX0drfUkKVBABfVKws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqDmRVrekxN7UdX3PbSjp8X3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelissuh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E41PNuPbjZkBGLWd7FUNPhoHp7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1UcH8mmlMo1UsYRnaFQutz62.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
Ik ben juist opzoek naar een manier om via home assistant bijv de compressor freq en andere sensoren aan te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
tim_b schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:28:
Ik ben juist opzoek naar een manier om via home assistant bijv de compressor freq en andere sensoren aan te maken
Dan zal ofwel ATAG/Ariston een API moeten leveren op de One Zone rechtstreeks naar de Energy Manager waar die parameters in het menu zitten, ofwel minimaal deze parameters weer via de One Zone uploaden naar RemoteThermo. Dat soort info is ook in de Zone App verdwenen sinds de R32 modellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiHaHors
Vraag aan de experts: de buren hebben een Atag ODM80T warmtepomp. De regeling is ingesteld op ruimtesensor (4.2.1 = 2). Als ik probeer WAR aan te zetten (buitensensor, 4.2.1 = 3) gebeurt er iets vreemds: de thermostaat, Atag One Zone, schakelt niet uit als het setpoint + 0.3 is bereikt. Ingesteld op 19 graden, maar hij bleef vrolijk verwarmen tot boven de 20.5 graden. Ik heb de regeling maar weer teruggezet op ruimtesensor, waarna het verwarmen onmiddelijk stopte. 4.2.9 = 0, dus geen continue warmtevraag. Alle instellingen vergeleken met mijn warmtepomp, ook een ODM80T, maar ik kan niet ontdekken waar het verschil zit. Iemand een idee hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iin

iin

Probeer eens met 4.2.1 op 4? (met 3 heeft de binnensensor geen invloed)

Betekent overigens wel dat je op basis van alleen de buitensensor nu te hoge aanvoer temp hebt. Kan zijn dat dat goed komt met proportionele invloed binnensensor, maar mogelijk kun je het systeem efficiënter later draaien met een aanpassing in de stooklijn en/of parallelle verschuiving.

[ Voor 67% gewijzigd door iin op 30-03-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiHaHors
iin schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:51:
Probeer eens met 4.2.1 op 4? (met 3 heeft de binnensensor geen invloed)
Maar bij mij staat 4.2.1 op 3 en schakelt de thermostaat keurig uit bij ingestelde temperatuur +0.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iin

iin

HiHaHors schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:56:
[...]
Maar bij mij staat 4.2.1 op 3 en schakelt de thermostaat keurig uit bij ingestelde temperatuur +0.3.
Zou kunnen, al is dat niet helemaal wat de instelling zou moeten regelen. Maar goed, als dat is wat er nodig is, zou ik er niet te lang bij stilstaan. Het blijft bijzondere programmatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiHaHors
Het gaat hier om de warmtepomp van de buren. Die kan ik niet continu in de gaten houden. Dus de vraag blijft: waarom schakelt mijn thermostaat uit bij overschrijding van het setpoint en die van de buren niet terwijl de instellingen hetzelfde lijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is echt alles hetzelfde?? Alles. Zelfde thermostaat? Zelfde versies software, zelfde Methode van verbinden. In de thermostaat ook alles hetzelfde ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiHaHors
‘Alles’ is misschien wat veel, maar 4.2.1 t/m 4.2.9 is hetzelfde. Zelfde thermostaat. Software versies weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iin

iin

Setups zijn maar zeer zelden 1 op 1 kopieerbaar. Oorzaak ander gedrag kan bij dezelfde instellingen nog steeds van alles zijn, dus het antwoord is niet zo makkelijk te geven. Denk aan bouwfysisch, type vloerbedekking, locatie buitenvoeler (ochtendzon, avondzon, schaduw, wel/niet luwte, zonreflecties, etc), aantal radiatoren/warmteafgevers open, ingestelde én werkelijke delta T (per afgiftepunt inregelen), etc etc etc.

Wel bijzonder is dat je de instelling niet op 4 hebt staan, maar de overall gedraging in één geval wel conform de instelling 4 is.
Dat is in ieder geval wel de gedraging die je aan beide kanten zoekt, dus ik zou hem in beide gevallen op 4 zetten en dan afzonderlijk gaan finetunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat @iin zegt inderdaad.
Misschien staat de ruimte omvang bij de ene buur op een andere stand (dat is in de thermostaat geloof ik) dan bij de andere buur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
Of je nou ruimte sensor of war selecteer. Dit zou alleen invloed moeten hebben op de aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
@HiHaHors

Waar staat 4.2.9 op. Deze moet op "permanent" staan om de volledig WAR te kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Vraagje over Z/W omschakeling.
Gezien de weersverwachting leek dit weekend een mooie kans de Z/W omschakeling te activeren.

Op mijn Atag Zone One de Z/W schakeling geactiveerd, De temperatuur ingesteld op 17 °C en de tijd op 60 min. gezet.
Na drie uur wachten waarbij de temperatuur al twee uur ruim boven de 17°C gestegen was bleef de WP gewoon op wintermodus staan.
Ik heb de instellingen gecontroleerd op Atag Comfort Instellingen op mijn PC. Op de NEOZ bij de gebruikersinstellingen > geavanceerd en op de NEOZ bij 4.2.1/2/3.
Alle settingen zijn het helemaal met elkaar eens.
Ik heb dit weekend twee dagen gekeken, maar er gebeurd gewoon niets.
Als ik de modus handmatig verander heb ik direct reactie.

Mijn WP is een ATAG ENERGION ODM 80 T die volledig WAR draait tot volle tevredenheid.

Wie kan mij vertellen waarom mijn Z/W omschakeling niet werkt.

[ Voor 99% gewijzigd door johan1950 op 07-04-2024 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
johan1950 schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:37:
Gezien de weersverwachting leek dit weekend een mooie kans de Z/W omschakeling te activeren.

Op mijn Atag Zone One de Z/W schakeling geactiveerd, De temperatuur ingesteld op 17 °C en de tijd op 60 min. gezet.
Na drie uur wachten waarbij de temperatuur al twee uur ruim boven de 17°C gestegen was bleef de WP gewoon op wintermodus staan.
Ik heb de instellingen gecontroleerd op Atag Comfort Instellingen op mijn PC. Op de NEOZ bij de gebruikersinstellingen > geavanceerd en op de NEOZ bij 4.2.1/2/3.

Mijn WP is een ATAG ENERGION ODM 80 T die volledig WAR draait tot volle tevredenheid.

Als ik het goed begrijpt wilt je de wp veranderen naar zomermodus wanneer de buitentemperatuur gedurende 60 min hoger is dan 17 graden. Dit om volledig war (permanent bedrijf?) uit te zetten.
Wel vreemd dat die dit niet doet. Je kan niet toevallig logs inlezen? Misschien dat de buitentemp even wegvalt als die door de one wordt doorgegeven? Ik zou wat spelen met de vertragingstijd/drempel. Je kan hem ook op 5 minuten zetten, dan is het snel testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen idee of dit een rol speelt, maar je kunt ook nog even kijken "waar" de temperatuur vandaan gehaald wordt. Hier aan de muur hangt ook een buitenvoeler, maar de temperatuur wordt van het grote boze internet gehaald en die twee zijn het " nooit " eens.
Misschien dat jij hier ook last van hebt (gehad)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lezz-
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-08 13:12
Afgelopen november is bij ons de All-electric variant geplaatst in onze nieuwbouwwoning en in februari hebben we zonnepanelen op het dak laten leggen.

Zijn er nog instellingen die ik kan doen om overdag zoveel mogelijk van de energie van de zonnepanelen te benutten? Bijvoorbeeld overdag tapwater buffer op temperatuur te brengen in plaats van in de avond. Of juist het buffervat voor de vloer af te koelen bij koelmodus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
@tcw82
Ik heb de "weersinfo internet" uitgezet en zie nu op mijn Neoz en Atag One dat de uitlezing nu van de buitenvoeler komt.
Nu afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
@Lezz-
Ik start de verwarming van mijn boiler om 13:00.
Zolang de saldering er nog is, maakt het niet veel uit, maar ik ga nu al zoveel mogelijk de energie van mijn zonnepanelen direct gebruiken.
Hierdoor wordt de hoeveelheid energie die ik teruglever minder net als de hoeveelheid geleverde energie.
De hoeveelheid teruggeleverde energie moet ik in de toekomst waarschijnlijk voor betalen, dus alles wat ik buiten de meter kan houden doe ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iin

iin

johan1950 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:30:
@tcw82
Ik heb de "weersinfo internet" uitgezet en zie nu op mijn Neoz en Atag One dat de uitlezing nu van de buitenvoeler komt.
Nu afwachten.
Bij mijn (hybride) systeem wordt bij de instelling (remote thermo omgeving) specifiek 'winter' genoemd. Je kunt de functie dus ook 'andersom' proberen te zien: hij schakelt niet uit bij zomer, maar juist aan bij winter, obv temp. Als dat inderdaad zo werkt (wat niet gek geredeneerd is voor een systeem dat warmte moet genereren), dan werkt de vertraging mogelijk eveneens 'andersom'. Zo had ik hem geïnterpreteerd. Maar een beetje een aanname dus én ik moet erbij vermelden dat ik de instelling nog niet had toegepast. Nu wel: ik experimenteer even mee.
Ook internet temp uitgezet trouwens, scheelt icm proportionaliteit binnenvoeler misschien weer iets in efficiency. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iin

iin

Lezz- schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:03:
Zijn er nog instellingen die ik kan doen om overdag zoveel mogelijk van de energie van de zonnepanelen te benutten? Bijvoorbeeld overdag tapwater buffer op temperatuur te brengen in plaats van in de avond. Of juist het buffervat voor de vloer af te koelen bij koelmodus?
Je kunt wellicht iets met de 'fotovoltaïsche integratie' (of 'pv-integratie') -functie?
Deze wordt in veel handleidingen kort genoemd, maar daaruit wordt de precieze werking mij niet helemaal duidelijk. Het lijkt erop dat je er bij hybride systemen de ketel een lage(re) prio mee kunt geven en dat je er bij alle systemen met warmwaterbuffer zelfs een specifieke delta T voor kunt instellen. Maar ik weet bijvoorbeeld niet of daar in je leidingwerk al rekening mee gehouden zou moeten zijn (en is). Vereist wel een linkje tussen beide systemen: er is een speciale aansluiting voor op de WPs binnenunits.

Daar zou de installateur (in ieder geval die van de WP) je iets over moeten kunnen vertellen en adviseren. In veel gevallen is de panelen installateur niet dezelfde persoon en moet je die afzonderlijk ook uitnodigen. Handigst lijkt mij tegelijkertijd. Voor mijn installateur was de reguliere opstelling echter al een uitdaging...

Maar misschien is er wel een software/programmeer truc voor, die (bijna) hetzelfde doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
@iin
Heb ik ook gedacht dat het schakelen andersom gebeurd.
Om dit te testen heb ik de temperatuur laten staan op 17°C en gewacht tot de buitentemp minstens 2 uur boven de 18°C was. Toen er niets gebeurde heb ik handmatig van "Winter" naar "Zomer" geschakeld.
Daarna gewoon gewacht tot eind van de dag de temperatuur ruim beneden 17°C was. Na drie uur geen reactie. WP handmatig weer op "Winter" gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
johan1950 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:30:
@tcw82
Nu afwachten.
Waar kun je dit uitzetten?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lezz-
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-08 13:12

...

Ik zit met dezelfde vraag en wil hem dus ook automatisch over laten schakelen naar koelen, maar als ik de handleiding lees
“Z/W winter drempel": hiermee kan de externe temperatuurdrempel worden ingesteld; boven deze drempel wordt de warmtevraag van de zone geblokkeerd.
Klinkt het alsof alleen de warmtevraag tegengehouden wordt en niet automatisch geschakeld wordt naar zomermodus om te koelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan1950
@ron321
Op je Atag One op de pagina "connectiviteit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Vandaag stond de Z/W omschakeling de hele dag op 17°C en 60 min. vertraging. Buitentemp gemeten via buitenvoeler.
De hele dag met een buitemp. tussen 13°C en 20,8°C geen reactie van het systeem.
Begin me af te vragen hoe ATAG dit bedoeld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:44
Dit topic ga ik volgen. Heb zelf weinig verstand van CV- / Warmtepomp techniek, maar ben mij recent aan het inlezen en blijf relevante topics zoals dit volgen.

Sinds maart wonen wij in een nieuwbouwwoning (zomer 2022 opgeleverd, 170m2 wonen, wij zijn 2e eigenaar). Qua comfort een enorme vooruitgang ivm onze voorgaande jaren 1920 woning. Geen koude voetjes meer, geen condens op de ramen en een egale temperatuur door de woning. Heerlijk.

Atag Systeem betreft een Energion ODM 5 (Full electric) incl. 300L boilervat en (ik meen) 50L buffervat. Beganegrond en eerste verdieping zijn uitgerust met vloerverwarming. Op iedere verdieping 7 groepen, HoH 10cm, respectievelijk 60- en 55m2.Iedere slaapkamer heeft zijn eigen thermostaat, maar in de praktijk staan deze op 15gr setpoint ingesteld dus niet actief. Door de isolatie en oost/ west ligging met de nodige zon inval in de ochtend en namiddag heeft de gehele woning een egale temperatuur over de verdiepingen van ca 20 a 20.5 graden. Kamerthermostaat (Atag One) staat 24/7 op 19.5 graden in de woonkamer, (handmatig, dus geen WAR regeling op stooklijnen e.d.) maar heb de indruk dat deze niet tot nauwelijks actief is voor verwarming. Via home wizard monitor ik mijn (totale) afname uit het net en zoals gezegd valt het allemaal mee tot op heden. Stooklijnen e.d en instellingen tbv verwarming komt later wel in de stookmaanden. Of evt later komende tijd icm koelen... we gaan het zien. Voor nu heb ik mijn zinnen gezet op SWW te fine tunen.

Wat mij wel opvalt is dat na een douche- / bad (vaak) de warmtepomp actief wordt en de SWW Vat wordt verwarmd. Wat zijn zo'n beetje gangbare instellingen voor een duurzaam verbruik? Ik heb graag een efficient werkend systeem, comfort is van secundair belang. Via de Atag zone app staat Waterverwarmer boost functie UIT en ' Green Modus' ingeschakeld (Keuze uit tijdsprogramma/ Permanent bedrijf/ Green modus). Comfort temp. = 49Graden momenteel. Ik ben wel benieuwd wat volgens jullie gangbare instellingen zijn voor SWW minimale temp/ comfort temp. en hoe ik ' Green modus' exact moet lezen en/of een tijdsprogrammering hiervoor ook nut heeft. De Atag installatie- en gebruikershandleiding laat hier weinig over los.

Eens in de week start ie snachts tevens een anti legionella run wat voor ca 90 minuten voor een continue verbruik zorgt tot wel pieken van 6500W totaalverbruik via home wizard. Normaal gangbaar sluipverbruik in de nacht is ca 100- 130W, dus dit vind ik wel giga.Ik heb de handleiding zojuist doorgenomen en zie dat ik via parameter 17.5.5 de starttijd kan aangeven waarop deze functie wordt ingeschakeld, dus dat zal ik morgen eens nagaan op de system interface van de binnenuit. Default instelling is inderdaad 01:00 in de nacht qua activatie. Lijkt mij zinvol om deze naar de middag te verplaatsen wanneer er een hogere buiten temp is en PV opbrengst. Eens kijken hoe dat uitpakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CorV66
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-11-2024
martijn1p schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:28:
Dit topic ga ik volgen. Heb zelf weinig verstand van CV- / Warmtepomp techniek, maar ben mij recent aan het inlezen en blijf relevante topics zoals dit volgen.

Sinds maart wonen wij in een nieuwbouwwoning (zomer 2022 opgeleverd, 170m2 wonen, wij zijn 2e eigenaar). Qua comfort een enorme vooruitgang ivm onze voorgaande jaren 1920 woning. Geen koude voetjes meer, geen condens op de ramen en een egale temperatuur door de woning. Heerlijk.

Atag Systeem betreft een Energion ODM 5 (Full electric) incl. 300L boilervat en (ik meen) 50L buffervat. Beganegrond en eerste verdieping zijn uitgerust met vloerverwarming. Op iedere verdieping 7 groepen, HoH 10cm, respectievelijk 60- en 55m2.Iedere slaapkamer heeft zijn eigen thermostaat, maar in de praktijk staan deze op 15gr setpoint ingesteld dus niet actief. Door de isolatie en oost/ west ligging met de nodige zon inval in de ochtend en namiddag heeft de gehele woning een egale temperatuur over de verdiepingen van ca 20 a 20.5 graden. Kamerthermostaat (Atag One) staat 24/7 op 19.5 graden in de woonkamer, (handmatig, dus geen WAR regeling op stooklijnen e.d.) maar heb de indruk dat deze niet tot nauwelijks actief is voor verwarming. Via home wizard monitor ik mijn (totale) afname uit het net en zoals gezegd valt het allemaal mee tot op heden. Stooklijnen e.d en instellingen tbv verwarming komt later wel in de stookmaanden. Of evt later komende tijd icm koelen... we gaan het zien. Voor nu heb ik mijn zinnen gezet op SWW te fine tunen.

Wat mij wel opvalt is dat na een douche- / bad (vaak) de warmtepomp actief wordt en de SWW Vat wordt verwarmd. Wat zijn zo'n beetje gangbare instellingen voor een duurzaam verbruik? Ik heb graag een efficient werkend systeem, comfort is van secundair belang. Via de Atag zone app staat Waterverwarmer boost functie UIT en ' Green Modus' ingeschakeld (Keuze uit tijdsprogramma/ Permanent bedrijf/ Green modus). Comfort temp. = 49Graden momenteel. Ik ben wel benieuwd wat volgens jullie gangbare instellingen zijn voor SWW minimale temp/ comfort temp. en hoe ik ' Green modus' exact moet lezen en/of een tijdsprogrammering hiervoor ook nut heeft. De Atag installatie- en gebruikershandleiding laat hier weinig over los.

Eens in de week start ie snachts tevens een anti legionella run wat voor ca 90 minuten voor een continue verbruik zorgt tot wel pieken van 6500W totaalverbruik via home wizard. Normaal gangbaar sluipverbruik in de nacht is ca 100- 130W, dus dit vind ik wel giga.Ik heb de handleiding zojuist doorgenomen en zie dat ik via parameter 17.5.5 de starttijd kan aangeven waarop deze functie wordt ingeschakeld, dus dat zal ik morgen eens nagaan op de system interface van de binnenuit. Default instelling is inderdaad 01:00 in de nacht qua activatie. Lijkt mij zinvol om deze naar de middag te verplaatsen wanneer er een hogere buiten temp is en PV opbrengst. Eens kijken hoe dat uitpakt.
Ondanks dat ik een aparte warmtepompboiler heb, blijft het principe gelijk.
Ik doe de legionella cyclus handmatig en meestal op zaterdag rond 13:00, omdat bij een hogere buitentemperatuur de zaak efficiënter werkt.
Dan gaat hij met de Green stand naar 62 graden en daarna zet ik hem op 65 graden zodat de laatste 3 graden met het verwarmingselement gaan. Op zaterdag na het avondeten ga ik meestal in bad dus verbruik ik het extra verwarmde water van de legionella cyclus. Het lijkt mij verlies als het extra verwarmde water alleen door normale afkoeling weer kouder wordt.
De temperatuur in de boiler is standaard 55 graden en deze start weer met verwarmen (green stand) als deze onder de 50 graden komt.
Jouw comfort temperatuur kan lager liggen omdat jij een inhoud hebt van 300 liter en ik maar 150 liter, terwijl we wel een bad hebben. Bij warm watervraag zal jouw temperatuur in de boiler voor 50% minder snel zakken dan bij mij. Met deze manier van werken hebben wij het warm water verbruik onder controle en is het verbruik rond de 500 kWh per jaar voor de warmtepompboiler.

ATAG Energion M Hybrid All 50 + CV ATAG I36-ECZ, 50L buffervat parallel. ATAG One Zone + ATAG Neoz. WPB Ariston Nuos Evo 150. Het betreft een 2 onder 1 kap woning uit 2004 met traditionele radiatoren in de regio Eindhoven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De fiscalist
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 08:46
knipperdeknip. Dingen aanbieden kan hier: https://tweakers.net/aanbod/

[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 17-05-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
EelkoD schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:47:
Goedemorgen,

Heeft iemand ervaring met het volgende probleem?

In de Atag One zone of app stel ik een watertemperatuur van 55°C in.
Echter zie ik op mijn CV ketel de temperatuur op 60 °C graden staan. Kortom, dit komt niet door!
Vorige week bij mijn buurman gekeken, die heeft ook een Atag opstelling, maar geen warmtepomp, en hier werkt dit wel goed.

Ik heb een Atag M Hybrid 50 warmte pomp met een Atag i36CZ ketel.
Heb je naast de One Zone ook een NEOZ bij je Indoor Module hangen ? En wat is het P-Nummer van je CV Ketel ?
ALs je ketel namelijk van voor juni 2022 is (P-nummer dus lager dan 2206XXXXX) dan is je ketel niet op ATAG BUS maar op Aan/Uit aangesloten. Parameter instellingen doe je dan uitsluitend in je Energy Manager van de warmtepomp, die zorgt dan dat je CV Circuit max temp op 55 graden uit komt. De maximaaltemperatuur van de CV Ketel moet je dan nog steeds op de CV Ketel zelf instellen, want die gaat zich als ' domme' aan/uit ketel gedragen, en niet moduleren op warmtevraag, maar op retourtemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
JanStk schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:35:
Hallo. Met veel interesse dit forum gelezen, maar nog niet helemaal gelezen wat ik zocht. Wie weet kan hier iemand wat zinnigs zeggen.

Vragen:

1) Ik kan op de keteldisplay geen stroomverbruik van de WP aflezen. Daarvoor heb ik tijdelijk een kWh meter geplaatst. Kan ik een Atag One zone aansluiten puur om het systeem uit te lezen, terwijl ik het aansturen via de Evohome behoud? Zoja, hoe?

Energieverbruik in de remotethermo web pagina en/of Zone App is alleen maar een indicatie op basis van draaiuren. ALs je exact wilt weten wat de pomp nou echt verbruikt, kan je beter een kwh meter (HomeWizard oid) er voor zetten. De meting van ATAG is niet echt representatief.

2) Als het systeem aan/uit gestuurd wordt, niet via een One Zone thermostaat, hoe bepaalt het systeem dan op hoeveel vermogen de WP moet draaien? Wordt dit puur bepaald door parameter 13.4.4 DeltaT voor pompmodulatie, waarbij de WP de ingestelde temp verschil probeert te halen tussen aanvoer en retour? Of spelen ook alle parameterinstelling bij menu 4, zone 1 een rol?

Dat doet de WP dan op basis van retourtemperatuur (ingangszijde warmtewisselaar in de buitenunit), Delta T en aanvoiertemperatuur (meting hybrid manager).

zoek anders

Thanks,

Jan
1)
Energieverbruik in de remotethermo web pagina en/of Zone App is alleen maar een indicatie op basis van draaiuren. ALs je exact wilt weten wat de pomp nou echt verbruikt, kan je beter een kwh meter (HomeWizard oid) er voor zetten. De meting van ATAG is niet echt representatief.

2)

Dat doet de WP dan op basis van retourtemperatuur (ingangszijde warmtewisselaar in de buitenunit), Delta T en aanvoertemperatuur (meting hybrid manager). Hierbij wordt ook de stooklijn instelling (vanaf je buitenvoeler) meegenomen. Je Zone 1 (4.2.1) moet dan ook wel ingesteld zijn op 0 of 3. Alle andere waarden hebben ofwel een aan/uit kamerthermostaat (1 - Basis Thermo Regeling) of ATAG Slimme thermostaat (2 - Ruimte-Sensor of 4 - ruimte- en buiten sensor) nodig.

3)

1.0.6 geeft aan of je een kamerthermostaat hebt of niet.

Lees ook document 420011227000 eens door, daar staat heel veel in hoe je e.e.a. kan inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-08 21:25
Hallo,

Wij hebben een Atag Energion M Hybrid All 40 met een honeywell lyric t6 thermostaat.
Na de benodigde problemen in het begin door het niet goed functioneren van de warmtepomp door de installateur is ATAG erbij geweest om de instellingen aan te passen.
Nu gaf de ATAG monteur aan dat het beste was om een ATAG zone one te installeren dan werkt het beste met dit systeem.
Uit eindelijk waren we nog niet tevreden hoe de warmtepomp draaide (kon niet goed warm worden).
Door dat ik mij verdiepte in dit Forum heb ik waardes aangepast en ja het werkt na mijn idee perfect (wij hebben veelal radiatoren).

Nu het volgende ik ben al maanden bezig met de installateur om een andere thermostaat te laten plaatsen (ATAG zone one).
Dit is inmiddels alweer een paar weken geleden hebben ze geprobeerd om de nieuwe thermostaat te plaatsen maar uit eindelijk is het niet gelukt kregen steeds een foutmelding.
Zijn ze weer weg gegaan en verder niks meer gehoord van de installateur….. ook niet naar een paar keer mailen.
Misschien hebben andere personen een idee waar het aan kan liggen?

Alvast bedankt voor de reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
Roetgerink schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:44:
Hallo,

Wij hebben een Atag Energion M Hybrid All 40 met een honeywell lyric t6 thermostaat.
Na de benodigde problemen in het begin door het niet goed functioneren van de warmtepomp door de installateur is ATAG erbij geweest om de instellingen aan te passen.
Nu gaf de ATAG monteur aan dat het beste was om een ATAG zone one te installeren dan werkt het beste met dit systeem.
Uit eindelijk waren we nog niet tevreden hoe de warmtepomp draaide (kon niet goed warm worden).
Door dat ik mij verdiepte in dit Forum heb ik waardes aangepast en ja het werkt na mijn idee perfect (wij hebben veelal radiatoren).

Nu het volgende ik ben al maanden bezig met de installateur om een andere thermostaat te laten plaatsen (ATAG zone one).
Dit is inmiddels alweer een paar weken geleden hebben ze geprobeerd om de nieuwe thermostaat te plaatsen maar uit eindelijk is het niet gelukt kregen steeds een foutmelding.
Zijn ze weer weg gegaan en verder niks meer gehoord van de installateur….. ook niet naar een paar keer mailen.

Hebben ze hem op dezelfde aansluiting aangesloten als de Lyric? En volgens mij zijn Atag thermostaten maar op een manier aan te sluiten, zitten de draden verkeerd om dan doet het niet. Dit is bij de meeste thermostaten niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim_b
Inderdaad even controleren op welke aansluiting ze hem hebben gezet. En staat 4.8.3 op ruimtesensor of ruimte thermostaat? Was het wel een Atag one zone ipv de oude versie? Zone instellingen misschien verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lobster
Roetgerink schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:44:
Hallo,

Ik heb hetzelfde gehad, zie ergens begin van dit topic. Op de plek van de thermostaat kun je de draden gewoon inprikken maar in de binnenunit moet je de kabel iets anders aansluiten. Ik weet het zo niet meer uit mijn hoofd maar in de handleiding staat het wel vermeld. Pagina 51 van de handleiding.

https://atag.compano.com/...erhoud_IDU_hybrid_all.pdf

Daar waar de systeeminterface is aangesloten daar moet de Atag Zone thermostaat ook worden aangesloten.

ATAG Energion 40 All Hybrid - Intergas ketel - ATAG Neoz - ATAG One Zone - 50 liter buffervat - 175 m2 vloerverwarming - jaren '50 vrijstaande woning - goed geïsoleerd - omgeving Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lobster
Lobster schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:28:
Sinds oktober is de WP bij mij in de weer en na opstartperikelen en thermostaat problematiek heb ik hem zoveel mogelijk als WP only laten laten draaien. Alleen onder de 2 graden kan de WP het niet bolwerken zonder inzet van gas.
Temperatuur staat dag en nacht op 19,5 graden. gecombineerde WAR en Ruimtesensor regeling.

Ik deed eerst gemiddeld 1050 m3 (okt-feb), de afgelopen maanden deed ik 250 m3 (inclusief warm water).
De WP heeft in die periode 2300 kWh verbruikt. Ik heb ongeveer een overschot van 2250 kWh op jaarbasis.

Finetunen van het systeem vind vrij lastig, zeker om te zien of het nog zuiniger kan met de WP alleen.
Pompen op verschillende instellingen gehad, heb het idee dat het allemaal niet veel uit maakt.

Al met al wel tevreden.
Ik ben weleens benieuwd waar jullie op uit zijn gekomen qua verbruik vanaf oktober 23 tm april 24.
Ik ben van van 1200 m3 gas gegaan naar 300 m3 gas, beiden inclusief warm water voorziening.
Elektrisch verbruik van de WP 3100 kWh in deze periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lobster schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:35:
[...]

Ik ben weleens benieuwd waar jullie op uit zijn gekomen qua verbruik vanaf oktober 23 tm april 24.
Ik ben van van 1200 m3 gas gegaan naar 300 m3 gas, beiden inclusief warm water voorziening.
Elektrisch verbruik van de WP 3100 kWh in deze periode.
heb je geen 12 maanden periode? dat vergelijkt makkelijker.
ik heb voor die periode (even teruggekeken in mindergas.nl, daar kan je ook kwh opslaan als je wilt).
Voor gas heb ik dan 121 kuub gas (dat is 0 kuub verwarming enkel sanitair).
De warmtepomp heeft in die periode 1795 kwh verbruikt.

voorheen hadden we 1100 kuub gas (verwarming en sanitair).

Op naar basis (15 april 23 tot 15 april 24) zijn de cijfers vergelijkbaar.
1850 voor de wp.
178 voor sanitair gas.

[ Voor 7% gewijzigd door tcw82 op 28-05-2024 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobster
tcw82 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:00:
[...]

heb je geen 12 maanden periode? dat vergelijkt makkelijker.
ik heb voor die periode (even teruggekeken in mindergas.nl, daar kan je ook kwh opslaan als je wilt).
Voor gas heb ik dan 121 kuub gas (dat is 0 kuub verwarming enkel sanitair).
De warmtepomp heeft in die periode 1795 kwh verbruikt.

voorheen hadden we 1100 kuub gas (verwarming en sanitair).

Op naar basis (15 april 23 tot 15 april 24) zijn de cijfers vergelijkbaar.
1850 voor de wp.
178 voor sanitair gas.
Ik heb de warmtepomp sinds mei 2023, dus vanaf oktober is hij pas echt gaan draaien.
Dus jan -apr '23 nog gas gebruikt voor de verwarming.
Gas voor sanitair wanneer ik het gemiddelde pak per maand kom ik op 245 m3.
Over een kalenderjaar zat ik op 1450-1650 m3 gas. Inclusief sanitair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Lobster schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:11:
[...]

Ik heb de warmtepomp sinds mei 2023, dus vanaf oktober is hij pas echt gaan draaien.
Dus jan -apr '23 nog gas gebruikt voor de verwarming.
Gas voor sanitair wanneer ik het gemiddelde pak per maand kom ik op 245 m3.
Over een kalenderjaar zat ik op 1450-1650 m3 gas. Inclusief sanitair.
Op 20 kuub na ivm goedkope gasprijs is het voor de rest alleen electrisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYAMWK-2nmC0-Dky-uqqg9MDdZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/36kC1IFos8OrjtjeMFhlHRMM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HY0_CCE2-67oDX6cJmzx_rqZDSk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wV681Cgj8dxZL9LlM1wiBM9T.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:54
Beste tweakers,

Kan iemand mij vertellen waar ik de vermogenscurve van de atag warmtepompen kan vinden? Het enige wat ik tot dusver kan vinden voor de 50 is a 7/35: 5kw en a -7/35: 5kw.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
Djvdb schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:08:
Beste tweakers,

Kan iemand mij vertellen waar ik de vermogenscurve van de atag warmtepompen kan vinden? Het enige wat ik tot dusver kan vinden voor de 50 is a 7/35: 5kw en a -7/35: 5kw.
Kan iemand aangeven of de M hybrid all 50 ook daadwerkelijk 5kw kan leveren bij -7? Ik krijg net namelijk van de installateur te horen dat alleen de all electric dit kan door het backup element en dat de hybride bij -7/35 maar 3.5kw levert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelissuh
Djvdb schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:29:
[...]

Kan iemand aangeven of de M hybrid all 50 ook daadwerkelijk 5kw kan leveren bij -7? Ik krijg net namelijk van de installateur te horen dat alleen de all electric dit kan door het backup element en dat de hybride bij -7/35 maar 3.5kw levert.
Volgens onderstaande plaatje in de installatiehandleiding is er geen vermogensbeperking tot - 20 °C buitentemperatuur.

https://atag.compano.com/...erhoud_IDU_hybrid_all.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inVPeoz10XV1dYodU7PQ8mTLUiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e2owAAhdkj2iVioHXiHuOxxY.png?f=fotoalbum_large

Hier staat het ook bij de omschrijving vermeldt:
https://www.atagverwarmin...-m-hybrid-all-50-3302154/

Wel staat er dat de COP daalt en het opgenomen vermogen dus toeneemt. Wellicht bedoelt de installateur dit?

[ Voor 11% gewijzigd door Nelissuh op 03-06-2024 15:18 . Reden: Informatie + link toegevoegd. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dashlane
Djvdb schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:29:
[...]

Er zit naar mijn idee een kern van waarheid in. Het toestel gaat onder bepaalde omstandigheden defrosts draaien, op dat moment kan het toestel geen 5kw warmte generen in je woning. Hogere aanvoertempraturen, vochtige buitenomstandigheden allemaal elementen die bijdrage aan defrost. En als je pech heb krijg je defrost op defrost omdat het toestel warmte uit het cv-systeem onttrekt en vervolgens weer hard moet werken om de onttrokken warmte weer terug te leveren. Er is daardoor een grotere delta te overbruggen wat leid tot meer dichtvriezen, dit wordt ook op tweakers defrostmania genoemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nelissuh
Voor het defrosten is het goed om met een buffervat te werken, al is het 25L.

Het defrosten kost idd wel energie, waardoor idd gemiddeld geen 5kW zal worden gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
Nelissuh schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:13:
Voor het defrosten is het goed om met een buffervat te werken, al is het 25L.

Het defrosten kost idd wel energie, waardoor idd gemiddeld geen 5kW zal worden gehaald.
Ja dat is ook het idee als het een atag gaat worden. Dan gaat er een 40 liter serriebuffer in de retour en we hebben boven alles al opgewaardeerd naar t33 dus straks ruim 100 liter aan cv volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Djvdb schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:10:
[...]

Ja dat is ook het idee als het een atag gaat worden. Dan gaat er een 40 liter serriebuffer in de retour en we hebben boven alles al opgewaardeerd naar t33 dus straks ruim 100 liter aan cv volume.
Alsnog heb je dan defrosts, en heb je zomaar kans dat je een pakweg tien minuten per uur kwijt ben aan het niet verwarmen door defrost en daarna ook nog het moeten compenseren van de defrost. Oftewel je hebt niet het gehele uur de 5kw ter beschikking voor het verwarmen.

Overigens is het Atag ook niet het meest slimme systeem als het om defrost gaat, er zijn ook andere toestellen die daadwerkelijk de dichtvriezing meet, dat doet Atag niet en stuurt gewoon aan op een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
Dashlane schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:38:
[...]

Alsnog heb je dan defrosts, en heb je zomaar kans dat je een pakweg tien minuten per uur kwijt ben aan het niet verwarmen door defrost en daarna ook nog het moeten compenseren van de defrost. Oftewel je hebt niet het gehele uur de 5kw ter beschikking voor het verwarmen.

Overigens is het Atag ook niet het meest slimme systeem als het om defrost gaat, er zijn ook andere toestellen die daadwerkelijk de dichtvriezing meet, dat doet Atag niet en stuurt gewoon aan op een defrost.
Ja dat begrijp ik. Maar voldoende volume zou wel defrostmania enigszins tegen moeten gaan toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
Djvdb schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:50:
[...]

Ja dat begrijp ik. Maar voldoende volume zou wel defrostmania enigszins tegen moeten gaan toch?
Ja

Ik heb zelf 50m2 vloerverwarming en 50liter buffervat en daarnaast nog 4 zone-gestuurde overbemeten radiatoren. Alsnog behoorlijk wat defrosts. Afgelopen jaar heb ik een aantal maatregelen getroffen waardoor ik de aanvoer temperatuur/stooklijn verder naar beneden heb kunnen brengen. Dat had een groter effect op het naar beneden halen van de defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
Dashlane schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:07:
[...]

Ja

Ik heb zelf 50m2 vloerverwarming en 50liter buffervat en daarnaast nog 4 zone-gestuurde overbemeten radiatoren. Alsnog behoorlijk wat defrosts. Afgelopen jaar heb ik een aantal maatregelen getroffen waardoor ik de aanvoer temperatuur/stooklijn verder naar beneden heb kunnen brengen. Dat had een groter effect op het naar beneden halen van de defrosts.
Wat voor aanvoer temperatuur/stooklijn werk je nu mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
Djvdb schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:08:
[...]

Wat voor aanvoer temperatuur/stooklijn werk je nu mee?
4.2.2 stooklijn: 0.4
4.2.3 parallelle verschuiving: -5
4.2.5 max temperatuur: 45
4.2.5 min temperatuur: 30

Eerder heb ik minimale temperaturen gehad die veel lager waren. Dat resulteerde in veel schakelingen omdat de pomp zijn minimale vermogen niet kwijt kan. De parallelle verschuiving heeft als functie om lang op 30 graden te blijven zitten in de stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13:38
Hallo, Ik ben nieuw hier en heb de volgende vraag.
Ik ben op zoek naar een hybride warmtepomp oplossing. Na 20 jaar heb ik mijn oude CV ketel vervangen voor een Atag I36CZ ketel. Om het gasverbruik zo laag mogelijk te houden, stook ik naast de CV, ook nog met een houtkachel. Maar dat wil ik vanwege milieu, gaan minimaliseren. Ik woon in een vrijstaand huis uit 1907. Is wel redelijk goed geïsoleerd met o.a. HR++ glas. Nu in combinatie met de houtkachel verbruik ik in een jaar zo'n ongeveer 1000m3 gas. Zonder houtkachel schat ik zo'n 2500m3. Nu vraag ik mij af, hoe gedraag een warmtepomp zich i.c.m. een houtkachel? Als ik flink stook in koude dagen, dan slaat de CV bijna niet meer aan. Echter wordt het in andere ruimtes nogal koud. Maar ik wil meer comfort in mijn hele huis. en hoop dit met een WP op te lossen, zonder dat de CV z'n werk moet doen. Ik vraag mij alleen af hoeveel vermogen ik moet kiezen? Zelf denk ik tussen 5kw tot 8kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RNacoustics schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:09:
Hallo, Ik ben nieuw hier en heb de volgende vraag.
Ik ben op zoek naar een hybride warmtepomp oplossing. Na 20 jaar heb ik mijn oude CV ketel vervangen voor een Atag I36CZ ketel. Om het gasverbruik zo laag mogelijk te houden, stook ik naast de CV, ook nog met een houtkachel. Maar dat wil ik vanwege milieu, gaan minimaliseren. Ik woon in een vrijstaand huis uit 1907. Is wel redelijk goed geïsoleerd met o.a. HR++ glas. Nu in combinatie met de houtkachel verbruik ik in een jaar zo'n ongeveer 1000m3 gas. Zonder houtkachel schat ik zo'n 2500m3. Nu vraag ik mij af, hoe gedraag een warmtepomp zich i.c.m. een houtkachel? Als ik flink stook in koude dagen, dan slaat de CV bijna niet meer aan. Echter wordt het in andere ruimtes nogal koud. Maar ik wil meer comfort in mijn hele huis. en hoop dit met een WP op te lossen, zonder dat de CV z'n werk moet doen. Ik vraag mij alleen af hoeveel vermogen ik moet kiezen? Zelf denk ik tussen 5kw tot 8kw?
De Atag thermostaat heeft een "openhaard" functie. Die gebruik ikzelf niet (geen openhaard). Mogelijk kun je in de handleiding meer vinden over die specifieke functie.

[ Voor 76% gewijzigd door tcw82 op 26-08-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
Als de haardmodus is ingeschakeld, gebruikt het apparaat de weersafhankelijke regeling zonder
ruimtetemperatuurinvloed om de juiste keteltemperatuur bepalen. De parameters die worden gebruikt
voor de weersafhankelijke regeling zijn gebaseerd op de huisinformatie (pandgrootte, isolatieniveau
en type verwarming) of standaardwaarden, indien niets is ingevuld door de gebruiker.

En anders moet je misschien aan een zonesysteem gaan denken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan1950
Ik heb een ENERGION ODM 80 T en stook regelmatig bij met een pelletkachel.
Ik heb de radiatoren in de kamer en de aangrenzende serre voorzien van radiator thermostaten.
Ik stook de Atag op weersafhankelijke regeling.
Als ik de pelletkachel gebruik stookt deze de kamer iets hoger op als de Atag doet waardoor de radiatorafsluiter dicht gaat.
Het water in het systeem blijft gewoon op temperatuur waardoor de rest van het huis comfortabel blijft.
Het goed instellen van de radiator thermostaten duurde een paar dagen maar werkt nu perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Is er iemanbd die weet of je op de Hybrid All / Hybrid Zone energy manager zowel de System Interface (ATAG NEOZ) alsook een OpenTherm thermostaat kan aansluiten, waarbij de NEOZ dan alleen nog maar als systeeminterface functioneert, en de temperatuurregeling via de OpenTherm verloopt ?

Ik kan me voorstellen dat je bij een 'All' installatie, met een 'vreemde' ketel niet de NEOZ in de woonkamer wilt hebben. En dan bijvoorbeeld de Energy Manager aanstuurt via een Tado via OpenTherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat ik dat zo heb hangen.
Hier heb ik een Intergas cv naast een hybrid all 50.
In de cv kast hangt de neoz, in de woonkamet hangt een Atag thermostaat (hoe die precies regelt weer ik niet zeker, maar vermoed OpenTherm/modulerend.)
Als je specifieke plaatjes wil zien, kan ik die altijd voor je maken. De gefotografeerde a4tjes in de start post zijn de gebruikte instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefanvane
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-09 19:17
Ik heb dezelfde setup als tcw82, met een Intergas HRE ketel. De ketel wordt dan niet opentherm aangestuurd door de Atag One thermostaat maar aan/uit. De ketel moduleert zelf op de retourtemperatuur. De warmtepomp wordt wel modulerend aangestuurd.
Stefanvane schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 23:54:
Ik heb dezelfde setup als tcw82, met een Intergas HRE ketel. De ketel wordt dan niet opentherm aangestuurd door de Atag One thermostaat maar aan/uit. De ketel moduleert zelf op de retourtemperatuur. De warmtepomp wordt wel modulerend aangestuurd.
Kijk, daar hebben we wat aan👍.
@DaRealRenzel het werkt hier goed, de bandbreedte van de temperatuur sturing is een beetje wennen. Waarom wil je via OpenTherm aansturen (ipv aan uit)

• DaRealRenzel
tcw82 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 07:52:
[...]

Kijk, daar hebben we wat aan👍.
@DaRealRenzel het werkt hier goed, de bandbreedte van de temperatuur sturing is een beetje wennen. Waarom wil je via OpenTherm aansturen (ipv aan uit)
@tcw82 , @Stefanvane ik vermoed dat bij beide zowel de NEOZ als ook de One Zone is aangesloten op dezelfde ATAG Bus aansluiting ( meest rechtse aansluiting op het linker aansluitblok) en de CV Ketel wordt aangestuurd via AUX 1 of 2. Dat is althans de standaard voor een. 'All' oplossing.
Ik wil echter op de Energy Manager ook een OpenTherm thermostaat aansluiten (meest linkse aansluiting op het linker aansluitblok). Waarom ? Meerdere redenen.
1. De One Zone heb je nodig om via de ATAG App je systeem te kunnen bekijken en bedienen. Zonder ATAG One Zone geen temperatuur sturing op afstand. Althans niet via de ATAG App. Ook kan je bepaalde diagnostiek niet in je app zien, en geen notificatie van krijgen zonder de One Zone thermostaat. One Zone is de Internet gateway, want die heeft een wifi aansluiting. NEOZ heeft die niet.
2. One Zone is alleen niet bijster slim (zie eerdere posts). Schakelt alleen het systeem in volgens de klok, en berekent geen optimale modulatie op basis van ruimtetemperatuur, buitentemperatuur en gevraagde temperatuur.
3. Met maar 1 One Zone en maar 1 hydraulische zone kan ik niet ruimte specifiek stoken. Alleen als de One Zone warmte vraagt, gaat het systeem draaien. Andersom, als ik in een specifieke ruimte extra warmte wil, moet ik het hele systeem opstoken, en krijgen ook alle afgifte elementen warm water voor hun kiezen (of ze moeten via een lokale thermostaatknop dichtgezet worden). Het ATAG Zone systeem vereist aparte hydraulische zones voor ruimte afhankelijk stoken.
Zelfs de Zone Manager kan alleen maar pompen aansturen en geen thermostaten (hooguit zoneventielen op 220V). Maar omdat de Zone Manager centraal geplaatst moet worden, betekent dat lange 220V leidingen naar de plek waar de zoneventielen zitten (feitelijk op de radiator).
4. ATAG heeft wel een mogelijkheid om zo economisch mogelijk te stoken (dus ofwel electrisch of op gas, afhankelijk van de electra/gas prijs, en de te verwachten COP van de WP), maar die kent maar 1 tarief instelling. Je kan dus geen rekening houden met bijv. Dynamische tarieven, waarbij om 8 uur smorgens stoken op gas voordeliger is dan op electra, omdat om 8 uur de electra prijs hoger is dan om 10 uur.
5. Aansturen van de ATAG Zone via een externe automatisering (Home Assistant) wordt door ATAG gefrustreerd, door een maximale hoeveelheid API Calls per tijdseenheid toe te laten op hun Cloud platform. Dit maakt het effectief onmogelijk om de One Zone extern aan te sturen
6. Als ik op de Energy Manager een extra, standaard OpenTherm thermostaat kan toevoegen, bijvoorbeeld een Tado systeem, dan kan ik via Tado thermostaat knoppen in elke ruimte warmtevraag creëeren, waarbij Tado de niet gebruikte ruimtes dicht zet, en begint met stoken. Op basis van de ruimte, en hoe snel die opwarmt, kan dan de WP of CV al dan niet gemoduleerd gaan opwekken. Eventueel ondersteund door een echt slim platform zoals HomeAssistant.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar iemand die zowel een NEOZ (ook een thermostaat in feite) als een One Zone op de ATAG Bus aansluiting heeft zitten, maar daarnaast ook een Tado of vergelijkbare standaard OpenTherm op de daarvoor beschikbare aansluiting heeft zitten.
En dan ofwel via Tado integratie in HA, ofwel via OTGW OpenTherm Gateway de Energy Manager nog slimmer aansturen dan die al is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelissuh
@DaRealRenzel Ik zou niet 2 thermostaten naast elkaar gaan aansturen. De lightbox hoort gewoon de baas te zijn, met de Neoz als display/input. De One Zone werkt niet als thermostaat, maar als ruimte sensor, bediening, en WiFi verbinding. Hij werkt niet als thermostaat.

De lightbox werkt als thermostaat, stuurt het setpoint naar de warmtepomp en ATAG i-ketel. Een "vreemde" ketel wordt aan-uit gestuurd, en moduleert op basis van vast ingestelde setpoint en interne regeling (delta T waarschijnlijk). Hij gebruikt info als stroom en gasprijs.

Ik zou de ketel niet apart gaan beïnvoelden via een eigen regeling, dat kan heel verstorend werken.

One Zone kan aansturing via Home Assistant gaat (tot nu toe) heel goed. Doe dit via de Ariston V3 integratie die in HACS zit.

Ik schrijf elk uur de actuele stroom en gasprijs in mijn LightBox omdat ik dynamische tarieven heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYekPACc2GX0drfUkKVBABfVKws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqDmRVrekxN7UdX3PbSjp8X3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8_1hUELndjIcks3k4E0cKHPXsI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Cxr5F93muED966TIQ8Ia4DAG.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door Nelissuh op 29-09-2024 20:55 . Reden: Afbeelding bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Nelissuh schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:45:
@DaRealRenzel Ik zou niet 2 thermostaten naast elkaar gaan aansturen. De lightbox hoort gewoon de baas te zijn, met de Neoz als display/input. De One Zone werkt niet als thermostaat, maar als ruimte sensor, bediening, en WiFi verbinding. Hij werkt niet als thermostaat.

De lightbox werkt als thermostaat, stuurt het setpoint naar de warmtepomp en ATAG i-ketel. Een "vreemde" ketel wordt aan-uit gestuurd, en moduleert op basis van vast ingestelde setpoint en interne regeling (delta T waarschijnlijk). Hij gebruikt info als stroom en gasprijs.

Ik zou de ketel niet apart gaan beïnvoelden via een eigen regeling, dat kan heel verstorend werken.

One Zone kan aansturing via Home Assistant gaat (tot nu toe) heel goed. Doe dit via de Ariston V3 integratie die in HACS zit.

Ik schrijf elk uur de actuele stroom en gasprijs in mijn LightBox omdat ik dynamische tarieven heb.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
1. Ik heb geen LightBox, maar de LightBox is wel dezelfde 'energy manager' als in een Hybrid All of Hybrid Zone opstelling. Overigens is een 'Light Box' in verhouding een erg dure oplossing, omdat je nog steeds een open mengverdeler nodig hebt bij een hybride opstelling.

2. In de Hybrid All opstelling is de NEOZ inderdaad de thermostaat, behalve als je reeds een bestaande thermostaat hebt. Ik ken genoeg opstellingen waar de bestaande CV Ketel (ook vaak een ATAG) voorheen werd aangestuurd met een EVHome van Honeywell, wat gewoon een OpenTherm thermostaat is. Na de omzetting naar hybride is dan de EVHome aangesloten op de OpenTherm blokken vand e Energy Manager, en de NEOZ hangt er in het stookhok naast om de Energy Manager te kunnen instellen. In dat geval is er ook geen One ZOne nodig, want je gebruikt niet de app van ATAG, maar die van Honeywell.

3. In mijn geval, met een pure Hybrid Zone opstelling (ODM8T/R32 met CV Ketel van 2024) is er geen NEOZ aanwezig. Parameters van de Energy Manager worden ingesteld via de CV Ketel interface, welke op een extra BUS aansluiting is aangesloten (CN5 op het schema). ATAG One Zone is dus echt wel een thermostaat, naast dat die de Wifi interface heeft. Zonder Zone kan ik geen temperatuurinstelling maken, schema instellen, of app gebruiken.

4. Ik heb ook de Ariston HACS integratie, maar als je daar de intervallen te krap zet wordt je API dicht gezet (too many requests als HTTP response). ATAG wil blijkbaar niet teveel calls naar de remotethermo cloud.

Mijn punt is, de ATAG Energy Manager pretendeert heel slim te zijn, maar is dat eigenlijk helemaal niet. ZO is het bij hybride systemen vaak veel economischer om het circuit water eerst via de CV Ketel op temperatuur te brengen, en dan de WP te gebruiken om het op temperatuur te houden, in plaats van de warmtepomp op vol vermogen te laten draaien om CV water van 18 graden naar 50 graden te trekken. Echter, een aantal van deze instellingen zijn niet direct in te stellen via de ATAG interfaces (ATAG Zone of NEOZ). Sowieso kan je via de One Zone maar belachelijk weinig parameters aansturen. Mogelijk wel via de OpenTherm interface (met OTGW) maar die werkt alleen als er ook een OpenTherm thermostaat aan zit.

Daarnaast wil ik graag toch op een of andere manier alleen bepaalde ruimten verwarmen als daar specifiek warmtevraag is, en dat kan nu niet omdat de One Zone niet in die ruimte hangt. Dan is het ofwel het hele systeem 100% weersafhankelijk maken, waarbij het systeem dan ook meteen de hele dag het CV water op temperatuur houdt afhankelijk van de buitentemperatuur (stooklijn), ofwel ik moet de One Zone op een relatief hoge vraagtemperatuur zetten, en de ruimtethermostaten knijpen op locaties waar geen warmte gewenst is. Dat heeft ook weer ongewenste effecten, als de warmtepom aan de ene kant warmtevraag krijgt, maar aan de andere kant onvoldoende Delta T heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door DaRealRenzel op 01-10-2024 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:19:
[...]

Daarnaast wil ik graag toch op een of andere manier alleen bepaalde ruimten verwarmen als daar specifiek warmtevraag is, en dat kan nu niet omdat de One Zone niet in die ruimte hangt. Dan is het ofwel het hele systeem 100% weersafhankelijk maken, waarbij het systeem dan ook meteen de hele dag het CV water op temperatuur houdt afhankelijk van de buitentemperatuur (stooklijn), ofwel ik moet de One Zone op een relatief hoge vraagtemperatuur zetten, en de ruimtethermostaten knijpen op locaties waar geen warmte gewenst is. Dat heeft ook weer ongewenste effecten, als de warmtepom aan de ene kant warmtevraag krijgt, maar aan de andere kant onvoldoende Delta T heeft.
Mijn zone heeft een tweede thermostaat ingang, deze stuur ik aan/uit aan voor overige ruimtes (je zou hier een willekeurig multi zone systeem op kunnen aansluiten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
DanTm schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:36:
[...]

Mijn zone heeft een tweede thermostaat ingang, deze stuur ik aan/uit aan voor overige ruimtes (je zou hier een willekeurig multi zone systeem op kunnen aansluiten).
Welke zone heb je het dan over ? ATAG Hybrid Zone Energy Manager, of ATAG iXXEZC Zone CV Ketel ? Of ATAG One Zone thermostaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbeurs
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11:04
Hoe krijg ik deze fout uit de atag app? Ik heb een hybride warmtepomp. Ik wil namelijk ook de aanvoertemperatuur bekijken, maar dat kan tegenwoordig niet meer in de app?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJ5mAQ6PyJf0f2QAIqloHrcL3dA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GMoUQkMsWrFwXXTv36PTAh4B.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door lbeurs op 04-10-2024 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lbeurs schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 20:15:
Hoe krijg ik deze fout uit de atag app? Ik heb een hybride warmtepomp. Ik wil namelijk ook de aanvoertemperatuur bekijken, maar dat kan tegenwoordig niet meer in de app?
[Afbeelding]
Ik ben even gaan kijken, bij mij is dit ook niet meer mogelijk. Geen idee hoe dit terug te krijgen, misschien een mailtje naar Atag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iin

iin

|
V

[ Voor 100% gewijzigd door iin op 05-10-2024 10:04 . Reden: zie hieronder ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iin

iin

lbeurs schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 20:15:
[Afbeelding]
Die optie heeft bij mij nog nooit gewerkt. Ik heb dus ook geen idee wat ik heb gemist? (hoor het graag!)
Ik gebruik voor temperaturen en monitoring van andere waarden (frequentie enz) de optie 'Systeem diagnostics'. Bij mij is dat de optie boven de (niet werkende, maar wel weergegeven) optie 'Systeeminformatie'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hesselonline
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-09 17:13
Hoi allen,

Wij hebben sinds april ook een ATAG Energion in de tuin staan. Ik was alleen niet helemaal tevreden met de mogelijkheden om de data van deze uit te lezen, API werkt niet zo lekker en de app is ook niet denderend. Heb daarom vandaag een EBUS reader gekoppeld aan de NEOZ, dat lijkt op het eerste gezicht de nodige data beschikbaar te maken (in MQTT > Home Assistant).

Moet nog even goed testen, warmtepomp staat door het zonnetje momenteel op stand-by, maar ben hoopvol. Ben benieuwd of andere mensen ook interesse hebben, dan kan ik er wel een langere post / how-to aan besteden ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqVQgCMEqx1BIBjR3cywILmxuLU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eeKw6Ook22BHwin26JP5DXoq.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
hesselonline schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:30:
Hoi allen,

Wij hebben sinds april ook een ATAG Energion in de tuin staan. Ik was alleen niet helemaal tevreden met de mogelijkheden om de data van deze uit te lezen, API werkt niet zo lekker en de app is ook niet denderend. Heb daarom vandaag een EBUS reader gekoppeld aan de NEOZ, dat lijkt op het eerste gezicht de nodige data beschikbaar te maken (in MQTT > Home Assistant).

Moet nog even goed testen, warmtepomp staat door het zonnetje momenteel op stand-by, maar ben hoopvol. Ben benieuwd of andere mensen ook interesse hebben, dan kan ik er wel een langere post / how-to aan besteden ;-)

[Afbeelding]
Graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hesselonline schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:30:
Hoi allen,

[Afbeelding]
De how to kan dan eventueel worden opgenomen in de openingspost.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hesselonline
Uitlezen Energion Warmtepomp met Ebusd
Tussen de warmtepomp, de controller (Lightbox bij mij), de Neoz controller en de One Zone thermostaat (en wellicht ook tussen andere componenten die ik niet heb) loopt een bus verbinding.
Deze 2 aderige aansluiting is een variant op de ebus die ook in dit forum (Verwarming uitlezen met ebusd) uitgebreid beschreven wordt. Helaas is de implementatie van ATAG/Ariston wat afwijkend en heeft het gebruik iets meer voeten in de aarde dan bij een Vaillant.

Openstaande acties
1. Ik gebruik een Ariston config voor Ebusd die vrij compleet is, toch mis ik op dit moment nog wat informatie. Ik wil nog kijken of ik dit kan aanvullen (maar, is best lastig ;-)) Ook zitten er nu sommige definities in die niet werken, wat weer fouten in de logging oplevert.
2. Ik weet nog niet helemaal of ik alle attributen in Home Assistant ga dumpen met auto discovery (dan moet ik de config nog wat refinen), of dat ik ze los aanmaak (wat minder clutter in HASS).
3. Er draait een script die ik nu schedule om elke 15min read commando's te geven op de Ebus, idealiter verzin ik hier iets anders voor.
Benodigdheden
Dit is een beetje het standaard lijstje uit het EBUS forum:

1. Een EBUS adapter, ik gebruik de EBUS naar WIFI adapter van: (https://www.elecrow.com/e...-adapter-module-v5-2.html)
2. EBUSD (https://ebusd.eu/), ik draai dit zelf in een docker container.
3. EBUSD config voor Ariston / ATAG (https://github.com/wrongi...uration-ariston-bridgenet) (later meer hierover).
4. MQTT server (voor mijn oplossing, maar er zijn vermoedelijk ook andere wegen naar Rome, kijk ook in het ebus forum).
5. Home Assistant om data te tonen (wederom, mijn oplossing...)
Stappenplan, hardware
Voor de wifi adapter die ik gebruik was de aansluiting eenvoudig, ik heb een doosje geprint als behuizing (model te vinden via website van de EBUS Adapter).
Via een kabel aangesloten achterop de Neoz (achter de schroefjes zitten nu 2 adertjes ipv 1), de + ader van de EBUS adapter zit aangesloten op de B pool van de Neoz. Ik heb zelf met een multimeter de polariteit (+/-) van de aansluiting gecontroleerd. De gebruikte controller moet verbiinding maken met mijn wifi, dit staat uitgelegd op de website.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZ4AFug8kMziFcAfLJX_o7bBrV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jm9Yjxi5S0qLGIwrOaBEsEeY.jpg?f=fotoalbum_large
Stappenplan, software
Ebusd
Ebusd wordt gebruikt om de ebus adapter uit te lezen, om dit mogelijk te maken heb je Ebusd nodig (je kan dit draaien op een raspberry pi, ik zelf gebruik een docker image om hem op mijn NAS te runnen).

Hierbij is een config nodig, deze config definieert welke adressen op de Ebus welke informatie bevatten. Ik heb de informatie van deze repo gevolgd: https://github.com/wrongi...uration-ariston-bridgenet

Ik ben bezig om op basis van deze csv mijn eigen versie te maken, ik ervaar dat er details in codes en adressen zitten waardoor sommige zaken net niet werken. Ik weet niet of dit komt door Ariston vs ATAG of doordat de maker van de repo (volgens mij) een R410A warmtepomp heeft en ik de R32 variant. Ik ben dus ook bnieuwd hoe dit voor anderen werkt. Als ik een config heb waar ik 100% tevreden over ben zal ik deze uiteraard delen.

Dit zijn mijn docker instellingen (in synology, maar dit is denk ik eenvouding in een docker compose commando om te zetten):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUMT_vRitCRuyW8IaRm1g4SXaN4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ygvN8e53iATK1tqIUp010rYP.png?f=user_large

Je kan dit eventueel ook gebruiken om de instellingen af te leiden waarmee je direct Ebusd aanroept. Ik gebruik dus nu 3 config bestanden:
1. _templates.csv
2. ariston.csv (deze en bovenstaande moeten in het config path staan)
3. mqtt-hassio.cfg (deze zorgt ervoor dat alle waarden in MQTT ook direct in Home assistant beschikbaar zijn), ik ben nog niet helemaal overtuigd van deze toevoeging -> Work in Progress.

Hiernaast draai ik een script dat elke x minuten een verzoek stuurt naar de Ebus voor de waarden van verschillende attributen, het gaat hierbij om het read_custom.sh script van bovengenoemde repository. Ik heb deze als geplande taak in mijn Nas aangemaakt. Ik heb overigens zelf dit script wat aangepast, niet relevante uitvragen (heb geen boiler / ketel) heb ik verwijderd.

Ben nog niet 100% tevreden met dit scriptje, dus ga hier misschien nog wat in aanpassen in de toekomst.

Ebusd kan direct de informatie wegschrijven naar een MQTT server, van waar we het kunnen lezen.

MQTT
Ik heb reeds een MQTT server draaien, ook docker, en weet dus niet of ik hier verder informatie over moet geven, vraag gerust....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXhQcuSG-_g7IrWbtiUxcEwZD-0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QfMmlnosemeD1PLA6Jz1JxqZ.png?f=fotoalbum_large

Home Assistant
Home Assistant leest MQTT uit, ik ben nog een beetje aan het kijken hoe ik dit zelf wil inrichten. Zal de post aanpassen / aanvullen als ik meer info hierover heb. Dit is een voorbeeld van wat grafiekjes die ik zelf heb toegevoegd in Home Assistant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hh8b1lFrbX3Gt8bNzMnl1_VyDI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SjvAYuFeXGiEYpVO55GYzFXa.png?f=fotoalbum_large
Tot slot
Vraag gerust, het is voor mij een beetje zoeken hoe ver ik de diepte in moet met de uitleg. Kans is dus dat ik ergens iets niet benoemd heb, dan ben ik dat gewoon vergeten. Ik denk overigens dat dit qua maturity nog wel op het tweakers niveau zit, maar daar ontstijgt het natuurlijk alleen aan als we er tijd en moeite in stoppen ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door hesselonline op 10-10-2024 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tim_b
Ik heb de Ebus adapter besteld, duurt alleen even voordat ik het kan uittesten. Bedankt voor de uitleg, hoop dat ik het werkend krijg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hesselonline schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:23:
Uitlezen Energion Warmtepomp met Ebusd
Tussen de warmtepomp, de controller (Lightbox bij mij), de Neoz controller en de One Zone thermostaat (en wellicht ook tussen andere componenten die ik niet heb) loopt een bus verbinding.
Deze 2 aderige aansluiting is een variant op de ebus die ook in dit forum (Verwarming uitlezen met ebusd) uitgebreid beschreven wordt. Helaas is de implementatie van ATAG/Ariston wat afwijkend en heeft het gebruik iets meer voeten in de aarde dan bij een Vaillant.

Openstaande acties
1. Ik gebruik een Ariston config voor Ebusd die vrij compleet is, toch mis ik op dit moment nog wat informatie. Ik wil nog kijken of ik dit kan aanvullen (maar, is best lastig ;-)) Ook zitten er nu sommige definities in die niet werken, wat weer fouten in de logging oplevert.
2. Ik weet nog niet helemaal of ik alle attributen in Home Assistant ga dumpen met auto discovery (dan moet ik de config nog wat refinen), of dat ik ze los aanmaak (wat minder clutter in HASS).
3. Er draait een script die ik nu schedule om elke 15min read commando's te geven op de Ebus, idealiter verzin ik hier iets anders voor.
Benodigdheden
Dit is een beetje het standaard lijstje uit het EBUS forum:

1. Een EBUS adapter, ik gebruik de EBUS naar WIFI adapter van: (https://www.elecrow.com/e...-adapter-module-v5-2.html)
2. EBUSD (https://ebusd.eu/), ik draai dit zelf in een docker container.
3. EBUSD config voor Ariston / ATAG (https://github.com/wrongi...uration-ariston-bridgenet) (later meer hierover).
4. MQTT server (voor mijn oplossing, maar er zijn vermoedelijk ook andere wegen naar Rome, kijk ook in het ebus forum).
5. Home Assistant om data te tonen (wederom, mijn oplossing...)
Stappenplan, hardware
Voor de wifi adapter die ik gebruik was de aansluiting eenvoudig, ik heb een doosje geprint als behuizing (model te vinden via website van de EBUS Adapter).
Via een kabel aangesloten achterop de Neoz (achter de schroefjes zitten nu 2 adertjes ipv 1), de + ader van de EBUS adapter zit aangesloten op de B pool van de Neoz. Ik heb zelf met een multimeter de polariteit (+/-) van de aansluiting gecontroleerd. De gebruikte controller moet verbiinding maken met mijn wifi, dit staat uitgelegd op de website.

[Afbeelding]
Stappenplan, software
Ebusd
Ebusd wordt gebruikt om de ebus adapter uit te lezen, om dit mogelijk te maken heb je Ebusd nodig (je kan dit draaien op een raspberry pi, ik zelf gebruik een docker image om hem op mijn NAS te runnen).

Hierbij is een config nodig, deze config definieert welke adressen op de Ebus welke informatie bevatten. Ik heb de informatie van deze repo gevolgd: https://github.com/wrongi...uration-ariston-bridgenet

Dit zijn mijn docker instellingen (in synology, maar dit is denk ik eenvouding in een docker compose commando om te zetten):

[Afbeelding]

Je kan dit eventueel ook gebruiken om de instellingen af te leiden waarmee je direct Ebusd aanroept. Ik gebruik dus nu 3 config bestanden:
1. _templates.csv
2. ariston.csv (deze en bovenstaande moeten in het config path staan)
3. mqtt-hassio.cfg (deze zorgt ervoor dat alle waarden in MQTT ook direct in Home assistant beschikbaar zijn), ik ben nog niet helemaal overtuigd van deze toevoeging -> Work in Progress.

Hiernaast draai ik een script dat elke x minuten een verzoek stuurt naar de Ebus voor de waarden van verschillende attributen, het gaat hierbij om het read_custom.sh script van bovengenoemde repository. Ik heb deze als geplande taak in mijn Nas aangemaakt. Ik heb overigens zelf dit script wat aangepast, niet relevante uitvragen (heb geen boiler / ketel) heb ik verwijderd.

Ben nog niet 100% tevreden met dit scriptje, dus ga hier misschien nog wat in aanpassen in de toekomst.

Ebusd kan direct de informatie wegschrijven naar een MQTT server, van waar we het kunnen lezen.

MQTT
Ik heb reeds een MQTT server draaien, ook docker, en weet dus niet of ik hier verder informatie over moet geven, vraag gerust....
[Afbeelding]

Home Assistant
Home Assistant leest MQTT uit, ik ben nog een beetje aan het kijken hoe ik dit zelf wil inrichten. Zal de post aanpassen / aanvullen als ik meer info hierover heb. Probeer binnenkort ook nog een voorbeeld plaatje erin te zetten.
Tot slot
Vraag gerust, het is voor mij een beetje zoeken hoe ver ik de diepte in moet met de uitleg. Kans is dus dat ik ergens iets niet benoemd heb, dan ben ik dat gewoon vergeten. Ik denk overigens dat dit qua maturity nog wel op het tweakers niveau zit, maar daar ontstijgt het natuurlijk alleen aan als we er tijd en moeite in stoppen ;-)
Ik zal een linkje naar deze post opnemen in de openingspost.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hesselonline
Ik ben ondertussen best een flink stuk verder, ik kan eigenlijk van de warmtepomp zelf alles wat interessant is uitlezen.

Mijn volgende stap is kijken wat voor informatie er allemaal uit de lightbox / thermostaat gehaald kan worden. Voor beide onderwerpen geldt dat de basis configuratie best wat informatie oplevert, maar dat ik nog wel wat aanpassingen nodig heb / had. Ik heb al een lege GIT repo aangemaakt waar ik de config ga plaatsen. Mijn dashboardje ziet er nu als volgt uit in Home Assistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80l53zaUDJbgZSxJtz3_G6w8Bws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qJhVt2bELwkz9eV7TmB2AMsY.png?f=fotoalbum_large

Ik focus me overigens eerst even op uitlezen van de warmtepomp, heb zelf ook minder behoefte aan wijzigen van parameters, maar dat komt wellicht later.

[ Voor 8% gewijzigd door hesselonline op 10-10-2024 20:18 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 17 Laatste