Uitlezen Energion Warmtepomp met Ebusd
Tussen de warmtepomp, de controller (Lightbox bij mij), de Neoz controller en de One Zone thermostaat (en wellicht ook tussen andere componenten die ik niet heb) loopt een bus verbinding.
Deze 2 aderige aansluiting is een variant op de ebus die ook in dit forum (
Verwarming uitlezen met ebusd) uitgebreid beschreven wordt. Helaas is de implementatie van ATAG/Ariston wat afwijkend en heeft het gebruik iets meer voeten in de aarde dan bij een Vaillant.
Openstaande acties
1. Ik gebruik een Ariston config voor Ebusd die vrij compleet is, toch mis ik op dit moment nog wat informatie. Ik wil nog kijken of ik dit kan aanvullen (maar, is best lastig ;-)) Ook zitten er nu sommige definities in die niet werken, wat weer fouten in de logging oplevert.
2. Ik weet nog niet helemaal of ik alle attributen in Home Assistant ga dumpen met auto discovery (dan moet ik de config nog wat refinen), of dat ik ze los aanmaak (wat minder clutter in HASS).
3. Er draait een script die ik nu schedule om elke 15min read commando's te geven op de Ebus, idealiter verzin ik hier iets anders voor.
Benodigdheden
Dit is een beetje het standaard lijstje uit het EBUS forum:
1. Een EBUS adapter, ik gebruik de EBUS naar WIFI adapter van: (
https://www.elecrow.com/e...-adapter-module-v5-2.html)
2. EBUSD (
https://ebusd.eu/), ik draai dit zelf in een docker container.
3. EBUSD config voor Ariston / ATAG (
https://github.com/wrongi...uration-ariston-bridgenet) (later meer hierover).
4. MQTT server (voor mijn oplossing, maar er zijn vermoedelijk ook andere wegen naar Rome, kijk ook in het ebus forum).
5. Home Assistant om data te tonen (wederom, mijn oplossing...)
Stappenplan, hardware
Voor de wifi adapter die ik gebruik was de aansluiting eenvoudig, ik heb een doosje geprint als behuizing (model te vinden via website van de EBUS Adapter).
Via een kabel aangesloten achterop de Neoz (achter de schroefjes zitten nu 2 adertjes ipv 1), de + ader van de EBUS adapter zit aangesloten op de B pool van de Neoz. Ik heb zelf met een multimeter de polariteit (+/-) van de aansluiting gecontroleerd. De gebruikte controller moet verbiinding maken met mijn wifi, dit staat uitgelegd op de website.
:strip_exif()/f/image/jm9Yjxi5S0qLGIwrOaBEsEeY.jpg?f=fotoalbum_large)
Stappenplan, software
Ebusd
Ebusd wordt gebruikt om de ebus adapter uit te lezen, om dit mogelijk te maken heb je Ebusd nodig (je kan dit draaien op een raspberry pi, ik zelf gebruik een docker image om hem op mijn NAS te runnen).
Hierbij is een config nodig, deze config definieert welke adressen op de Ebus welke informatie bevatten. Ik heb de informatie van deze repo gevolgd:
https://github.com/wrongi...uration-ariston-bridgenet
Ik ben bezig om op basis van deze csv mijn eigen versie te maken, ik ervaar dat er details in codes en adressen zitten waardoor sommige zaken net niet werken. Ik weet niet of dit komt door Ariston vs ATAG of doordat de maker van de repo (volgens mij) een R410A warmtepomp heeft en ik de R32 variant. Ik ben dus ook bnieuwd hoe dit voor anderen werkt. Als ik een config heb waar ik 100% tevreden over ben zal ik deze uiteraard delen.
Dit zijn mijn docker instellingen (in synology, maar dit is denk ik eenvouding in een docker compose commando om te zetten):
Je kan dit eventueel ook gebruiken om de instellingen af te leiden waarmee je direct Ebusd aanroept. Ik gebruik dus nu 3 config bestanden:
1. _templates.csv
2. ariston.csv (deze en bovenstaande moeten in het config path staan)
3. mqtt-hassio.cfg (deze zorgt ervoor dat alle waarden in MQTT ook direct in Home assistant beschikbaar zijn), ik ben nog niet helemaal overtuigd van deze toevoeging -> Work in Progress.
Hiernaast draai ik een script dat elke x minuten een verzoek stuurt naar de Ebus voor de waarden van verschillende attributen, het gaat hierbij om het read_custom.sh script van bovengenoemde repository. Ik heb deze als geplande taak in mijn Nas aangemaakt. Ik heb overigens zelf dit script wat aangepast, niet relevante uitvragen (heb geen boiler / ketel) heb ik verwijderd.
Ben nog niet 100% tevreden met dit scriptje, dus ga hier misschien nog wat in aanpassen in de toekomst.
Ebusd kan direct de informatie wegschrijven naar een MQTT server, van waar we het kunnen lezen.
MQTT
Ik heb reeds een MQTT server draaien, ook docker, en weet dus niet of ik hier verder informatie over moet geven, vraag gerust....
Home Assistant
Home Assistant leest MQTT uit, ik ben nog een beetje aan het kijken hoe ik dit zelf wil inrichten. Zal de post aanpassen / aanvullen als ik meer info hierover heb. Dit is een voorbeeld van wat grafiekjes die ik zelf heb toegevoegd in Home Assistant:
/f/image/SjvAYuFeXGiEYpVO55GYzFXa.png?f=fotoalbum_large)
Tot slot
Vraag gerust, het is voor mij een beetje zoeken hoe ver ik de diepte in moet met de uitleg. Kans is dus dat ik ergens iets niet benoemd heb, dan ben ik dat gewoon vergeten. Ik denk overigens dat dit qua maturity nog wel op het tweakers niveau zit, maar daar ontstijgt het natuurlijk alleen aan als we er tijd en moeite in stoppen ;-)
[
Voor 6% gewijzigd door
hesselonline op 10-10-2024 12:27
]