Maar helemaal super dat ze deze lage temperatuur sensoren hebben.
Dank voor de link !!
:-)
ATAG Energion M Hybrid All 50 + CV ATAG I36-ECZ, 50L buffervat parallel. ATAG One Zone + ATAG Neoz. WPB Ariston Nuos Evo 150. Het betreft een 2 onder 1 kap woning uit 2004 met traditionele radiatoren in de regio Eindhoven.
[quote]CorV66 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:59:CorV66 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:59:
[...]
Hoi Karel,
Ik heb ook radiatoren met ventilatoren eronder (dus 4.2.0 op 1)
Je moet een beetje oppassen met die minimale temperatuur omdat die fans pas inkomen bij 32-33 graden ofzo en die heb je wel nodig bij het stimuleren om de warmte af te geven aan de ruimte.
Bij mij regelt het systeem zich nu tussen de 30 - 55 graden.
Dat heb ik gedaan met de volgende instellingen:
4.2.5: instellen op 55
4.2.6: instellen op 30
[...]
[ Voor 18% gewijzigd door Geezer op 17-01-2024 00:08 ]
Mijn WP draait al weken prima nadat ik mijn WP op WAR laat draaien.
Nu komt het voor zoals vandaag we veel zon hebben en de zon komt in de middag binnen in het huis en schijnt vol op de kamer thermostaat en geeft dan een paar uur ruim 25 graden aan.
Dan schakelt de WP al die tijd uit omdat er toch geen warmte vraag is.
Maar wanneer de zon weg is heeft de WP uren nodig om weer de juiste temperatuur te krijgen.
Is dit te verhelpen zonder dat ik het zonnescherm na beneden doe?
Datzelfde gebeurt hier ook, maar hij geeft de dalende temperatuur bij wegvallen zon een zachte landing. Het klinkt bij jou bijna dat hij een lager trigger punt heeft. Hij laat de temperatuur verder zaken dan je wenst, en als ie dat punt bereikt heeft duurt het lang voor hij weer op peil is.Roetgerink schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:10:
Hallo,
Nu komt het voor zoals vandaag we veel zon hebben en de zon komt in de middag binnen in het huis en schijnt vol op de kamer thermostaat en geeft dan een paar uur ruim 25 graden aan.
Dan schakelt de WP al die tijd uit omdat er toch geen warmte vraag is.
Maar wanneer de zon weg is heeft de WP uren nodig om weer de juiste temperatuur te krijgen.
Is dit te verhelpen zonder dat ik het zonnescherm na beneden doe?
Mogelijk kun je eens kijken of je de "tussenstand" kunt gebruiken, dan gebruikt hij de kamer thermostaat als aan uit schakelaar bij een paar tiende boven of onder je gewenste temp.
De instellingen die hier draaien kan je in de openingspost terug vinden.
Ik heb een vergelijkbare situatie.Roetgerink schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:10:
Hallo,
WP op WAR en mijn woonkamer op het zuiden. De WP trekt zich niets aan van de kamerthermostaat en volgt netjes de stooklijn zodat de rest van mij huis op temperatuur blijft. Mijn kamertemperatuur blijft binnen de perken doordat de radiator thermostaat dicht loopt en de kamer volop van de zon profiteert.
Ik heb 4.2.4. "proportionele invloed binnen" op 0 staan en 4.2.9 "warmtevraag mode" op 2 staan om de kamerthermostaat helemaal buiten spel te zetten.
Vanwege de snelle fluctuaties in temperaturen in het oude deel van het huis (daar hangt de thermostaat, one zone) heb ik proportionele invloed juist hoog gezet. Dat doet met de binnentemperatuur wat ik wil (met deze buitentemperaturen en luchtvochtigheid soms 0.1 over en 0.1 onder, door ontdooicycli met af en toe bijspringen cv, cv op lage temp), maar wat zou het positieve effect zijn van proportioneel op 0?
johan1950 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:48:
[...]
Ik heb een vergelijkbare situatie.
WP op WAR en mijn woonkamer op het zuiden. De WP trekt zich niets aan de kamerthermostaat en volgt netjes de stooklijn zodat de rest van mij huis op temperatuur blijft. Mijn kamertemperatuur blijft binnen de perken doordat de radiator thermostaat dicht loopt en de kamer volop van de zon profiteert.
Ik heb 4.2.4. "proportionele invloed binnen" op 0 staan en 4.2.9 "warmtevraag mode" op 2 staan om de kamerthermostaat helemaal buiten spel te zetten.
Ik weet niet of het voor jou situatie positief is,iin schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:22:
....maar wat zou het positieve effect zijn van proportioneel op 0?
[...]
Als je 4.2.4 op nul zet is je stooklijn niet afhankelijk van je kamerthermostaat.
Als je 4.2.4 een waarde geeft, zal dit invloed hebben op de stooklijn. Bij een hoge temperatuur gaat je stooklijn naar beneden en omgekeerd.
Het is maar net wat je wilt.
P-actie: hoe groter, hoe sneller de regeling, maar ook een grotere doorschot en oscillatie. Een grotere P-actie verkleint de statische fout, maar kan deze nooit geheel laten verdwijnen
I-actie: hoe groter, hoe kleiner de statische fout, maar ook een grotere doorschot en oscillatie
D-actie: hoe groter, hoe kleiner de doorschot en oscillatie
(Met dank aan Wikipedia)
Stabiliteit binnen enkele tiende is gewoon goed te noemen. De zon drijft hier de temp graden op. (Instelling is 19,5, gisteren was het ruim 22). Alleen als het dan weer afkoelt wordt het niet eerst 17 graden.
Hooguit 19,3.
De warmtepomp slaat ook al aan voordat de 19,5 onderschreden wordt, voor die zachte landing.
Een goed getuned pid regelaar zorgt voor snelle en stabiele reactie op een verandering.
dat is niet mijn ervaring met de One Zone, die springt bij mij pas aan bij 0.1 onder setpoint.tcw82 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:42:
De warmtepomp slaat ook al aan voordat de 19,5 onderschreden wordt, voor die zachte landing.
Als de kamer daarvoor door de zon urenlang lekker warm is gemaakt, koelt ondertussen de vloer flink af en tegen de tijd dat het 0.1 onder setpoint is duurt het ook weer uren voordat die vloer goed warm is.
Dat is voor mij de reden om de vloerverwarming van de woonkamer nooit volledig te sluiten, ik heb een regelbare afsluiter erop die voor 40% open blijft staan.
Dat zorgt bij mij wel voor een zachte landing.
Mijn vvw kan niet dicht. Zitten geen regelaars op.DanTm schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:47:
[...]
dat is niet mijn ervaring met de One Zone, die springt bij mij pas aan bij 0.1 onder setpoint.
Als de kamer daarvoor door de zon urenlang lekker warm is gemaakt, koelt ondertussen de vloer flink af en tegen de tijd dat het 0.1 onder setpoint is duurt het ook weer uren voordat die vloer goed warm is.
Dat is voor mij de reden om de vloerverwarming van de woonkamer nooit volledig te sluiten, ik heb een regelbare afsluiter erop die voor 40% open blijft staan.
Ik ga er vandaag naast zitten. Misschien heb ik het mis.
Hieronder de dag van gisteren.
:strip_exif()/f/image/GgrZ62A15aRTkEk2PagvlF5Z.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door tcw82 op 19-01-2024 07:54 ]
DanTm schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:47:
[...]
dat is niet mijn ervaring met de One Zone, die springt bij mij pas aan bij 0.1 onder setpoint.
ja zo ziet ie er bij mij ook uit... danzij het openhouden van de vloer.. en mijn semi-permanente warmtevraag (via zone 2 onder 9 graden)tcw82 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:47:
[...]
Mijn vvw kan niet dicht. Zitten geen regelaars op.
Ik ga er vandaag naast zitten. Misschien heb ik het mis.
Hieronder de dag van gisteren.
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/i2KAl45meUl0WbI4Ujphq3Cj.png?f=user_large)
ik heb ook wel proportionele invloed aan staan, maar die werkt bij mij alleen aan de onderkant (dus als het onder setpoint komt), omdat ik de geforceerde warmtevraag via zone2 doe (zonder proportionele invloed).iin schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:55:
Same here, daarom die zachte landing op deze manier geregeld (geforceerde vraag icm proportionele invloed). En atag gemaild met opmerking dit probleem te verhelpen met een firmware update, want ik zie het gewoon als tekortkoming (aan-uit gedrag van een 'slimme' modulerende thermostaat).
[...]
Dit zorgt ervoor dat als het in mijn woonkamer 22 graden wordt door de zon, de aanvoertemperatuur niet zover zakt dat het in de aanbouw koud gaat worden.
Het nadeel van de geforceerde warmtevraag vind ik ook wel dat straks als het weer wat warmer wordt de WP gaat lopen pendelen.
Kan in je voordeel werken (minder schommelingen binnen), maar gaat wellicht dus ten koste van efficiëntie.
die piek krijg ik er alleen maar uit door de rolluiken dicht te doeniin schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:00:
Dat soort pieken heb ik er dus uit gekregen met de proportionele invloed thermostaat, doordat die de aanvoertemperatuur van de ingestelde stooklijn aanpast wanneer er minder vraag is (obv meting thermostaat).
Kan in je voordeel werken (minder schommelingen binnen), maar gaat wellicht dus ten koste van efficiëntie.
[...]
ik denk dat het qua efficientie prima is hoor, zolang het comfortabel is in je huis, lekker zo laten.iin schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:00:
Dat soort pieken heb ik er dus uit gekregen met de proportionele invloed thermostaat, doordat die de aanvoertemperatuur van de ingestelde stooklijn aanpast wanneer er minder vraag is (obv meting thermostaat).
[...]
Ik wil dat ik voor goede werking van het systeem niet meerdere keren per jaar zelf moet schakelen tussen geforceerd<->automatisch, of hybride<->volledig WP.
DanTm schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:00:
[...]
Het nadeel van de geforceerde warmtevraag vind ik ook wel dat straks als het weer wat warmer wordt de WP gaat lopen pendelen.
En voor dit soort vergelijkingen zou het nu heel mooi zijn als je, bijvoorbeeld, de compressor snelheid (of zelfs alleen "aan" of "uit" kunt plotten. (in de ATAG online omgeving, want ik ben niet zo handig als John, die het via een stukje home automation eruit weet te vissen. )DanTm schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:57:
[...]
ja zo ziet ie er bij mij ook uit... danzij het openhouden van de vloer.. en mijn semi-permanente warmtevraag (via zone 2 onder 9 graden)
[Afbeelding]
Gisteravond aangepast wat je aangaf 4.2.4 stond al op 0 4.2.9 op 2 gezet.johan1950 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:48:
[...]
Ik heb een vergelijkbare situatie.
WP op WAR en mijn woonkamer op het zuiden. De WP trekt zich niets aan van de kamerthermostaat en volgt netjes de stooklijn zodat de rest van mij huis op temperatuur blijft. Mijn kamertemperatuur blijft binnen de perken doordat de radiator thermostaat dicht loopt en de kamer volop van de zon profiteert.
Vanmorgen was het 20.5 graden staat in gesteld op 19.5.
Maar was nog volop aan het verwarmen.
Vanmorgen maar weer terug gezet omdat ik niet weet of het in de loop van de dag ververwarmd de hele dag afwezig.Denk dat ik aan een thermostaat kraan moet denken in de woonkamer waar de thermostaat hangt.
Ik dacht dat communicatie met ATAG voorbehouden is aan de installateur en dat de consument alles vie de installateur moet doen.iin schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:55:
En atag gemaild met opmerking dit probleem te verhelpen met een firmware update, want ik zie het gewoon als tekortkoming (aan-uit gedrag van een 'slimme' modulerende thermostaat).
[...]
Ben hier nog even ingedoken. Hij springt aan als de kamerthermostaat op de ingestelde waarde komt. (19.5) niet er voor.DanTm schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:47:
[...]
Ik heb het hieronder in proberen te vangen in de plaatjes uit de online omgeving en de home wizzard.
![]() | ![]() |
johan1950 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:20:
[...]
Ik dacht dat communicatie met ATAG voorbehouden is aan de installateur en dat de consument alles vie de installateur moet doen.
Oh god.... Straks gaan alle topic gebruikers 1 voor 1 bellenlbeurs schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 07:40:
Mijn ervaring is ook wel dat je gewoon met de service lijn wordt doorverbonden als je het zakelijke nummer belt. Als ze tijd hebben dan krijg je een medewerker aan de lijn die met je door de instellingen loopt van de neoz bijvoorbeeld.

Als dat maar goed gaar.
De laatste 2 weken heb ik regelmatig de melding "systeem vorstbeveiliging" langs zien komen.
Nu valt het mij op dat bij buitentemperaturen > 2°C deze melding komt als de warmte wisselaar echt dicht gevroren is.
Wordt de buitentemperatuur echter < 2 °C dan komt "systeem vorstbeveiliging" iedere 90 min. in actie. Diverse keren heb ik geconstateerd dat dit helemaal niet nodig is omdat de verdamper helemaal niet dicht zit.
Weet iemand hoe dit uit te schakelen is. M.i. levert deze actie verlies in capaciteit op en een hoger stroomverbruik.
Hier onder een grafiek van installatie aanvoertemp van vandaag. Om 11:30 steeg de buitentemp boven de 2°C. Tussen 07:00 en 11:00 was de buitentemperattur 1,2 °C - 1,9 °C bij een dauwpunt van ongeveer -8 °C dus geen kand op dichtvriezen.
De slinger rond 14:00 is t.g..v. opwarmen van de boiler.
/f/image/L6rguaF41zb7odoqQmLnZego.png?f=fotoalbum_large)
Misschien moet die weer terug omhoog, althans meende te herinneren dat de temp verlaagd was?
Niet dat het vanaf nu nog nodig is, het was hier net 6 graden buiten. En morgen 11....ik ga de koeling weer aanzetten.

Helaas heb ik nog niets gevonden om de de-icing te beïnvloeden.tcw82 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:49:
@johan1950 Had jij niet ergens de de-icing temperatuur verlaagt? Of was dat iemand anders?
Misschien moet die weer terug omhoog, althans meende te herinneren dat de temp verlaagd was?
Niet dat het vanaf nu nog nodig is, het was hier net 6 graden buiten. En morgen 11....ik ga de koeling weer aanzetten.
Ah, das jammer.johan1950 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:41:
[...]
Helaas heb ik nog niets gevonden om de de-icing te beïnvloeden.
Vandaag hebben we meer aan anti wegblaas dan anti ijs... Pittig windje.
Bij mijn weten kun je hier niets aan doen. Sommige warmtepompen meten of er daadwerkelijk een defrost nodig is, andere doen dat niet (die doen op een timer en een aantal pre-condities). Volgens mij hoort de Atag Energion bij dat laatste kamp.johan1950 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:21:
Wie heeft er een oplossing voor het volgende probleem.
De laatste 2 weken heb ik regelmatig de melding "systeem vorstbeveiliging" langs zien komen.
Nu valt het mij op dat bij buitentemperaturen > 2°C deze melding komt als de warmte wisselaar echt dicht gevroren is.
Wordt de buitentemperatuur echter < 2 °C dan komt "systeem vorstbeveiliging" iedere 90 min. in actie. Diverse keren heb ik geconstateerd dat dit helemaal niet nodig is omdat de verdamper helemaal niet dicht zit.
Weet iemand hoe dit uit te schakelen is. M.i. levert deze actie verlies in capaciteit op en een hoger stroomverbruik.
Ik zie boven 2 °C geen regelmaat in de defrost. Beneden 2°C is de minimum tijd tussen de defrost 90 min. ook als bijv. bij 0 °C het dauwpunt -9 °C is en er geen kans op bevriezing van vrij water is..
Mijn voorkeur gaat uit naar een ATAG omdat ik vermoed dat dat aanzienlijk beter gaat samenwerken dan bijv. een QUATT. Ik kan lastig een prijsindicatie vinden voor de ATAG energion hybrids. Ik hoor gok ik vanavond wat het ongeveer gaat kosten, heeft iemand een beetje een range wat (na aftrek van subsidie) het ongeveer gekost heeft? Dan weet ik of ik een enigsinds goed voorstel krijg.
Ik heb ca .10.000euro betaald, daar ging nog 2700 euro vanaf.
De installatie was niet extreem ingewikkeld. Afwerking binnen (koofje enzo heb ik zelf gedaan).
Ik heb een energion 50 naast een Intergas ketel.
Overigens zijn de prijzen van de warmtepomp en de andere producten ondertussen gestegen. Denk dat deze ruwweg 10% hoger liggen inmiddels. Ik heb die grotendeels omzeild door vast te houden aan de uitlopende R410a variant, die bleef ongewijzigd in prijs.
Succes!
[ Voor 21% gewijzigd door Stefanvane op 24-01-2024 13:50 . Reden: Datums offerte en plaatsing ]
Ik denk dat het zeker goedkoper had gekund, de installateur die ik gebruikt heb is waarschijnlijk niet de goedkoopste. We zien zijn busje regelmatig in de wijk, dus hij doet het hier goed, ben zelf ook wel te spreken over hoe hij ons tot nu toe geholpen heeft (naast de WP heeft hij 2 jaar daarvoor ook multisplit unit opgehangen (toen was hij juist weer (verreweg) de goedkoopste.
Ik was onder de streep (dus subsidie meegeteld) een bedrag kwijt van 4350,- Euro, maar ik heb 95% zelf gedaan. Voor de warmtepompboiler (tapwater) was ik onder de streep 625,- Euro kwijt.timmert26 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:28:
Vandaag komen ze bij ons langs voor een inventarisatie voor een ATAG ENERGION M HYBRID-ALL 40. We hebben momenteel een ATAG I36ECZ CV-ketel (2022) en ik zou er graag een warmtepomp naast willen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een ATAG omdat ik vermoed dat dat aanzienlijk beter gaat samenwerken dan bijv. een QUATT. Ik kan lastig een prijsindicatie vinden voor de ATAG energion hybrids. Ik hoor gok ik vanavond wat het ongeveer gaat kosten, heeft iemand een beetje een range wat (na aftrek van subsidie) het ongeveer gekost heeft? Dan weet ik of ik een enigsinds goed voorstel krijg.
Ik heb de warmtepomp besteld in April 2022, hij is geleverd Maart 2023 en begin Mei 2023 was zaak operationeel.
[ Voor 10% gewijzigd door CorV66 op 24-01-2024 13:54 ]
ATAG Energion M Hybrid All 50 + CV ATAG I36-ECZ, 50L buffervat parallel. ATAG One Zone + ATAG Neoz. WPB Ariston Nuos Evo 150. Het betreft een 2 onder 1 kap woning uit 2004 met traditionele radiatoren in de regio Eindhoven.
https://www.atagwarmte.nl...ren%20tot%20%2D20%C2%B0C.
Let op dat je naar de juiste units kijkt, de ODS (volgens mij is dat de andere unit) is een "split unit" en geen monobloc, die is aanzienlijk goedkoper.
Mijn installatie was dus 2022, offerte traject gestart in 2021.
ik heb 2.5 jaar geleden 5350 euro betaald voor een Atag Hybrid Zone 7T + installatie.timmert26 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:28:
Vandaag komen ze bij ons langs voor een inventarisatie voor een ATAG ENERGION M HYBRID-ALL 40. We hebben momenteel een ATAG I36ECZ CV-ketel (2022) en ik zou er graag een warmtepomp naast willen.
Daar is de subsidie nog weer af gegaan, maar weet het exacte bedrag niet meer (volgens de offerte 2000 euro, dus dan zou het netto 3350 zijn)
Volgens mij is het wel een goede deal geweest.
Voor de installateur was het de eerste keer, dus die wou er zelf ook wat van leren (en heeft later nog genoeg geld gehad voor andere klusjes).
Dat is niet ''De'' ATAG website maar de site van ATAG Warmte.tcw82 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:25:
De ATAG website geeft een prijs van net geen 11.000 euro.
https://www.atagwarmte.nl...ren%20tot%20%2D20%C2%B0C.
Op de site van Atag zelf staan geen prijzen.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
https://scholtesbv.warmte...atag-energion-m-hybrid-5/
Die installatiekosten + ingebruikname 2900- 3400,- Euro vind ik wel serieus overdreven.
De ATAG dealer die ik ken plaatst een All 50 in zijn eentje op 1 dag.
Stel dat je 8 uur werkt en dan neem ik 2900,- het minimale bedrag.
2900/8 = 362,50 / 1,21 (btw) = 299,58 Euro ex btw per uur.
Dat zijn advocaat tarieven !!
[ Voor 60% gewijzigd door CorV66 op 24-01-2024 13:48 ]
Op de ATAG site zelf staat wel een prijslijst ergens onder ex. btw:
https://www.atagverwarmin...-m-hybrid-all-40-3302153/
vind die montage prijzen wel enorm eigenlijk...CorV66 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:43:
Hier ook wat prijs info:
https://scholtesbv.warmte...atag-energion-m-hybrid-5/
Volgens mij moet het in de meeste gevallen prima in 1 dag te doen zijn (met 2 man).
Dat is dan 2 x 8 x 100 = 1600 euro.
Volgens die site is het minimaal 3000 euro (inclusief inbedrijfstelling).
Klopt, die installatiekosten zijn belachelijkDanTm schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:49:
[...]
vind die montage prijzen wel enorm eigenlijk...
Volgens mij moet het in de meeste gevallen prima in 1 dag te doen zijn (met 2 man).
Dat is dan 2 x 8 x 100 = 1600 euro.
Volgens die site is het minimaal 3000 euro (inclusief inbedrijfstelling).
Ja, dat klopt. Het geeft een indicatie van prijzen die rond gaan.ron321 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:36:
[...]
Dat is niet ''De'' ATAG website maar de site van ATAG Warmte.
Op de site van Atag zelf staan geen prijzen.
Toegevoegdtcw82 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:33:
@CorV66 @Stefanvane misschien is het verstandig om een jaartal te noemen.
Je hebt gelijk, heb het jaartal erbij gezettcw82 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:33:
@CorV66 @Stefanvane misschien is het verstandig om een jaartal te noemen.
Dat is wel begrijpelijk. Als de verachting anders dan de aanbieding.timmert26 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:28:
De offerte is binnen. Voor een Atag Energion Hybrid 40 komt het uit inclusief installatie op ongeveer 11k. Dan gaat er zo'n 2700 aan subsidie euro vanaf. D
at is echt aanzienlijk meer dan wij verwacht hadden en dit gaan we dan ook niet doorzetten.
Ga je wel verder in de zoektocht naar een (hybride) warmte pomp?
even een oudere koe erbij pakken...DanTm schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:06:
[...]
Ik weet niet of dat makkelijk in Home Assistant zelf kan, ik gebruik de Node-red addon in Homeassistant.
Je moet eerst een token ophalen (ik doe dat 1x per uur):
code:
1 GET https://www.atagzone.remotethermo.com/api/v2/accounts/login?userName=<yourusername>&password=<yourpassword>
Token zit in de json response.
Daarna kun je de menuitems uitlezen:
code:
1 GET https://www.atagzone.remotethermo.com/api/v2/menuItems/<yoursystem>?menuItems=268,250,243,267,248,2,14,54,115,122,123,124,125,129,1
yoursystem kun je terugvinden als je via de webinterface inlogt op https://www.atagzone.remotethermo.com.
Je ziet dan in de url in je browser: https://www.atagzone.remo.../Plant/Index/<yoursystem>
De token moet in je header geplaatst worden met als key: ar.authToken
Die call kan wat traag zijn (volgens mij haalt hij de data realtime uit je zone).
In de response zitten de waarden gemapped per menuitem.
De lijst met alle menuitems:
[...]
overigens.. als je alleen de thermostaat wilt bedienen... dan kun je je atag zone gewoon als Homekit device koppelen binnen homeassistant
ik heb nu een RPi, ik heb home assistent er op en dat werkt.
De home kit is gekoppeld en ik kan de thermostaat bedienen. MAAR ik wil natuurlijk meer.
ik ben nu (letterlijk op de achtergrond) node red aan het installeren. Is het mogelijk om me een beetje meer op weg te helpen met hoe ik de dingen die je hierboven noemt kan inzien? Het is zo, ik ben een totaal nieuwe HA en daarmee ook node red gebruiker en merk dat het allemaal vrij pittig is.
DanTm in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"tcw82 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:21:
[...]
even een oudere koe erbij pakken...
ik heb nu een RPi, ik heb home assistent er op en dat werkt.
De home kit is gekoppeld en ik kan de thermostaat bedienen. MAAR ik wil natuurlijk meer.
ik ben nu (letterlijk op de achtergrond) node red aan het installeren. Is het mogelijk om me een beetje meer op weg te helpen met hoe ik de dingen die je hierboven noemt kan inzien? Het is zo, ik ben een totaal nieuwe HA en daarmee ook node red gebruiker en merk dat het allemaal vrij pittig is.
daar staat een node red flow die je kunt importeren.
Maar als beginneling zou je kunnen beginnen met wat node-red tutorials te zoeken.
Ja, dat is nu al 8 uur bezig. Er is zoveel informatie, en 99% niet relevant voor de taak hier. De link naar het berichtje hier op het forum is niet iets dat ik al snap.DanTm schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:39:
[...]
DanTm in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"
daar staat een node red flow die je kunt importeren.
Maar als beginneling zou je kunnen beginnen met wat node-red tutorials te zoeken.
Op dit moment vraag HA bijvoorbeeld of ik node red wil starten, dat doe ik, en 2 minuten later komt dezelfde vraag. Ik begrijp dat niet, en dan maar relevant informatie zoeken met termen als " node red start niet" of " node red vraag elke paar minuten of hij mag starten" is niet gericht genoeg.
En dat is erg frustrerend.
[ Voor 13% gewijzigd door tcw82 op 25-01-2024 15:46 ]
Waar zou ik dit invullen ? (Om maar eens een totaal onwetende vraag te stellen)😬😬DanTm schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:20:
[...]
je moet wel zelf ff jeusername/pwd/system invullen in de url's...
en qua output kijken wat je er mee wilt
code:
1 [{"id":"438fa8ec879a64ca","type":"tab","label":"Flow 1","disabled":false,"info":"","env":[]},{"id":"b76a76c97733ad5a","type":"group","z":"438fa8ec879a64ca","name":"Atag","style":{"label":true},"nodes":["c802b42a69037e57","7c47dc0d24f77077","0a269d32f6d0c4a2","d3c0868f2236b29f","94406c151b0b1717","6bcf679c10c6ea4e","36b503842cb9647f","7bf3b5d47602e74c"],"x":174,"y":199,"w":632,"h":262},{"id":"c802b42a69037e57","type":"inject","z":"438fa8ec879a64ca","g":"b76a76c97733ad5a","name":"every hour","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"3600","crontab":"","once":true,"onceDelay":0.1,"topic":"","payloadType":"date","x":290,"y":240,"wires":[["7c47dc0d24f77077"]]},{"id":"7c47dc0d24f77077","type":"http request","z":"438fa8ec879a64ca","g":"b76a76c97733ad5a","name":"Get Token","method":"GET","ret":"obj","paytoqs":"ignore","url":"https://www.atagzone.remotethermo.com/api/v2/accounts/login?userName=<user>&password=<pwd>","tls":"","persist":false,"proxy":"","insecureHTTPParser":false,"authType":"","senderr":false,"headers":[],"x":450,"y":240,"wires":[["0a269d32f6d0c4a2"]]},{"id":"0a269d32f6d0c4a2","type":"change","z":"438fa8ec879a64ca","g":"b76a76c97733ad5a","name":"","rules":[{"t":"set","p":"atagtoken","pt":"flow","to":"payload.token","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":630,"y":240,"wires":[[]]},{"id":"d3c0868f2236b29f","type":"inject","z":"438fa8ec879a64ca","g":"b76a76c97733ad5a","name":"every minute","props":[{"p":"payload"}],"repeat":"60","crontab":"","once":true,"onceDelay":"20","topic":"","payload":"atagtoken","payloadType":"flow","x":300,"y":300,"wires":[["6bcf679c10c6ea4e"]]},{"id":"94406c151b0b1717","type":"http request","z":"438fa8ec879a64ca","g":"b76a76c97733ad5a","name":"Get menu items","method":"GET","ret":"obj","paytoqs":"query","url":"https://www.atagzone.remotethermo.com/api/v2/menuItems/<system>","tls":"","persist":false,"proxy":"","insecureHTTPParser":false,"authType":"","senderr":false,"headers":[],"x":400,"y":420,"wires":[["36b503842cb9647f"]]},{"id":"6bcf679c10c6ea4e","type":"function","z":"438fa8ec879a64ca","g":"b76a76c97733ad5a","name":"","func":"\nreturn {\n payload:{\n menuItems : '268,250,243,267,248,2,14,54,115,122,123,124,125,129,1',\n },\n headers :{\n 'ar.authToken' : msg.payload\n }\n};","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":320,"y":360,"wires":[["94406c151b0b1717"]]},{"id":"36b503842cb9647f","type":"function","z":"438fa8ec879a64ca","g":"b76a76c97733ad5a","name":"","func":"if (msg.payload && msg.payload.length)\n{\n var data = msg.payload;\n \n return {\n payload : {\n roomtemperature: data.find(d => d.id == 2).value,\n outdoortemperature: data.find(d => d.id == 1).value,\n chflow: data.find(d => d.id == 54).value == 1 && data.find(d => d.id == 129).value == 1 ? data.find(d => d.id == 123).value : 0,\n chreturn: data.find(d => d.id == 54).value == 1 && data.find(d => d.id == 129).value == 1 ? data.find(d => d.id == 124).value : 0,\n chsetpoint: data.find(d => d.id == 122).value,\n flame: data.find(d => d.id == 54).value,\n heating: data.find(d => d.id == 129).value,\n desiredroomtemperature: data.find(d => d.id == 14).value,\n power: data.find(d => d.id == 125).value,\n pump: data.find(d => d.id == 115).value,\n wp_chflow: data.find(d => d.id == 250).value,\n wp_chreturn: 0,\n wp_chsetpoint: data.find(d => d.id == 268).value,\n wp_outdoortemperature: data.find(d => d.id == 267).value,\n wp_compressorfrequency: data.find(d => d.id == 248).value,\n }\n };\n}","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":560,"y":420,"wires":[["7bf3b5d47602e74c"]]},{"id":"7bf3b5d47602e74c","type":"debug","z":"438fa8ec879a64ca","g":"b76a76c97733ad5a","name":"debug 1","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":700,"y":420,"wires":[]}]
als je node-red draaiende hebt kun je dat gewoon kopiëren en importeren (via menu).tcw82 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:47:
[...]
Waar zou ik dit invullen ? (Om maar eens een totaal onwetende vraag te stellen)😬😬
ik neem aan dat je de node red add-on hebt geinstalleerd.tcw82 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:44:
[...]
Ja, dat is nu al 8 uur bezig. Er is zoveel informatie, en 99% niet relevant voor de taak hier. De link naar het berichtje hier op het forum is niet iets dat ik al snap.
Op dit moment vraag HA bijvoorbeeld of ik node red wil starten, dat doe ik, en 2 minuten later komt dezelfde vraag. Ik begrijp dat niet, en dan maar relevant informatie zoeken met termen als " node red start niet" of " node red vraag elke paar minuten of hij mag starten" is niet gericht genoeg.
En dat is erg frustrerend.
In het addon scherm zit een logboek, enige fouten zou je daar moeten zien.
![]() |
dan naar log; initieel is dit leeg, maar na 3 keer heen en weer klikken kwam er een log. Volgens regel 38 mis ik de cert file option?
[15:55:46] FATAL: 'certfile' option does not exist.
dat in google stoppen levert...
https://community.home-as...nt-start-ssl-error/441629
we gaan verder zoeken
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
| s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: starting s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully started s6-rc: info: service base-addon-banner: starting ----------------------------------------------------------- Add-on: Node-RED Flow-based programming for the Internet of Things ----------------------------------------------------------- Add-on version: 17.0.3 You are running the latest version of this add-on. System: Home Assistant OS 11.4 (aarch64 / raspberrypi4-64) Home Assistant Core: 2024.1.5 Home Assistant Supervisor: 2023.12.1 ----------------------------------------------------------- Please, share the above information when looking for help or support in, e.g., GitHub, forums or the Discord chat. ----------------------------------------------------------- s6-rc: info: service base-addon-banner successfully started s6-rc: info: service fix-attrs: starting s6-rc: info: service base-addon-log-level: starting s6-rc: info: service fix-attrs successfully started s6-rc: info: service base-addon-log-level successfully started s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully started s6-rc: info: service init-nginx: starting s6-rc: info: service init-customizations: starting s6-rc: info: service init-customizations successfully started s6-rc: info: service init-nodered: starting s6-rc: info: service init-nodered successfully started s6-rc: info: service nodered: starting [15:55:46] FATAL: [15:55:46] FATAL: SSL has been enabled using the 'ssl' option, [15:55:46] FATAL: this requires an SSL certificate file which is [15:55:46] FATAL: configured using the 'certfile' option in the [15:55:46] FATAL: add-on configuration. [15:55:46] FATAL: [15:55:46] FATAL: Unfortunately, the file specified in the [15:55:46] FATAL: 'certfile' option does not exist. [15:55:46] FATAL: [15:55:46] FATAL: Please ensure the certificate file exists and [15:55:46] FATAL: is placed in the '/ssl/' directory. [15:55:46] FATAL: [15:55:46] FATAL: In case you don't have SSL yet, consider getting [15:55:46] FATAL: an SSL certificate or setting the 'ssl' option [15:55:46] FATAL: to 'false' in case you are not planning on using [15:55:46] FATAL: SSL with this add-on. [15:55:46] FATAL: [15:55:46] FATAL: Check the add-on manual for more information. [15:55:46] FATAL: s6-rc: warning: unable to start service init-nginx: command exited 1 [15:55:46] INFO: Starting Node-RED... s6-rc: info: service nodered successfully started /run/s6/basedir/scripts/rc.init: warning: s6-rc failed to properly bring all the services up! Check your logs (in /run/uncaught-logs/current if you have in-container logging) for more information. /run/s6/basedir/scripts/rc.init: fatal: stopping the container. s6-rc: info: service nodered: stopping [15:55:47] INFO: Service Node-RED exited with code 256 (by signal 15) s6-rc: info: service nodered successfully stopped s6-rc: info: service init-nodered: stopping s6-rc: info: service init-nodered successfully stopped s6-rc: info: service init-customizations: stopping s6-rc: info: service init-customizations successfully stopped s6-rc: info: service legacy-cont-init: stopping s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully stopped s6-rc: info: service fix-attrs: stopping s6-rc: info: service base-addon-log-level: stopping s6-rc: info: service fix-attrs successfully stopped s6-rc: info: service base-addon-log-level successfully stopped s6-rc: info: service base-addon-banner: stopping s6-rc: info: service base-addon-banner successfully stopped s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: stopping s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully stoppe |
Ik heb een aantal vragen waar ik wat hulp bij kan gebruiken:
- Laatst heb ik de Atag One Zone moeten hard resetten omdat hij steeds zijn wifi verbinding verloor. Soft resetten verhielp het probleem steeds tijdelijk, maar na een paar uur was hij de verbinding weer kwijt. Nu na de hard reset lijkt hij voorlopig nog goed te werken. De hard reset, reset niet parameters die op de NEOZ zijn gezet door de installateur toch?
- Sinds de hard reset blijft de homepagina van atagzone.remotethermo.com waar je de ingestelde temp e.d. ziet standaard leeg (ook zone dropdown) totdat ik klik op een icoontje, dan lijken de gegevens ineens geladen te worden
- Systeemdruk is nooit beschikbaar geweest (ook niet voor de reset)
- Onder het kopje log grafieken kan ik maar 3 parameters selecteren om te plotten op de grafiek (ruimte temperatuur, buiten temperatuur, setpoint ruimte temperatuur). Ik zou bijvoorbeeld ook willen zien wanneer hij gaat stoken, en wat het verbruik is. Die gegevens zie je wel weer bij de grafiek onder 'energie en besparing'
- Is het mogelijk om via atagzone.remotethermo.com ook alle parameters in te zien/te wijzigen, zoals je in de NEOZ moet 007 kan? Als ik nu in het menu kijk onder 'overige instellingen', zie ik lang niet alle parameters die ik met 007 zie op NEOZ
- De min van CV staat op 25 en de max op 31. Het is mij niet duidelijk wat 'buffer activatie uit' en een 'buffer comfort temperatuur' van 40 doen
- In het menu zag ik dat de smart functie aan staat, maar het is me niet duidelijk wat dit op de achtergrond regelt/beinvloed
Puntje 3. ik heb een intergas naast de atag hangen(hybride), daarom denk ik dat IK het niet zie. Bij all electric is dat natuurlijk wel mogelijk, hoe? geen idee sorry. Je zou zeggen dat het allemaal 1 systeem is.
Puntje 4. klopt, je kan maar 3 dingen zien.
Ter vergelijking ik had de Hybrid 50 met subsidie aftrek in 2022 voor 1900€ inclusief buffer en materiaal. Installatie zat daar niet bij in, hebben we zelf gedaan.timmert26 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:28:
De offerte is binnen. Voor een Atag Energion Hybrid 40 komt het uit inclusief installatie op ongeveer 11k. Dan gaat er zo'n 2700 aan subsidie euro vanaf. Dat is echt aanzienlijk meer dan wij verwacht hadden en dit gaan we dan ook niet doorzetten.
Heeft iemand ervaring met het volgende probleem?
In de Atag One zone of app stel ik een watertemperatuur van 55°C in.
Echter zie ik op mijn CV ketel de temperatuur op 60 °C graden staan. Kortom, dit komt niet door!
Vorige week bij mijn buurman gekeken, die heeft ook een Atag opstelling, maar geen warmtepomp, en hier werkt dit wel goed.
Ik heb een Atag M Hybrid 50 warmte pomp met een Atag i36CZ ketel.
:strip_exif()/f/image/DX7oNtBnF2MhX4esdULM4cQO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nc4s9lqIMTEUbmN2A4hut6ds.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door EelkoD op 26-01-2024 09:47 ]
Niet alle instellingen van mijn Atag One zone komen aan bij mijn ENERGION ODM 80 T.
En dan heb jij nog een Atag i36CZ ketel erbij.
Meeste instellingen doe ik op de NEOZ, weet ik zeker dat het er goed in staat.
Met de huidige manier van calculeren komt de subsidie niet terecht bij de eindgebruiker, maar bij de installateur.timmert26 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:28:
De offerte is binnen. Voor een Atag Energion Hybrid 40 komt het uit inclusief installatie op ongeveer 11k. Dan gaat er zo'n 2700 aan subsidie euro vanaf. Dat is echt aanzienlijk meer dan wij verwacht hadden en dit gaan we dan ook niet doorzetten.
Hier kost een set: 4218,-
https://www.warmtepompen-...g-energion-m-hybridall-40
ATAG set: 4218,- Euro
Aansluitset + materialen: 1500,- Euro
Installatie: 2000,-
Totaal: 7718,- Euro
Subsidie: 2700
Netto betaald: 5018,- Euro
Die gast rekent dus 3000,- Euro teveel, en dat is dus de subsidie....
Ons gemiddelde jaarlijkse gasverbruik is 1100 m³. Aangezien gemiddeld 75% van het gasverbruik voor verwarming is, schat ik dat 825 m³ (1100 x 0.75) hiervoor nodig is.
825 x 8 / 1650 = 4 kW. Afgerond naar boven zou dit betekenen dat een 5 kW systeem voldoende moet zijn.
Met onze huidige gasgestookte cv-installatie blijft de temperatuur comfortabel op 20°C, bij een uitvoer van 45 graden. We zijn van plan een uitbouw van 20 m² te realiseren met vloerverwarming, en de meeste radiatoren te vervangen door fancoils of T33’s.
Nu zou ik een 5 kW installatie willen echter de installateur adviseert 8 kW, uit angst dat 5 kW niet volstaat.
Ik denk echter dat een 8 kW systeem gaat schommelen, terwijl een 5 kW systeem stabieler zou draaien?
Lap tekst maar Ik ben benieuwd naar jullie mening over deze kwestie.
als je volledig van het gas afgaat, dan moet je 1100m3 vervangen, of heb je een alternatief plan om aan warm water te komen?Thiazzz schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:28:
Ik lees al enige tijd mee met het doel volledig van het gas af te gaan. Hierbij stuit ik echter op een vraagstuk waarbij jullie inzichten wellicht waardevol zijn.
Ons gemiddelde jaarlijkse gasverbruik is 1100 m³. Aangezien gemiddeld 75% van het gasverbruik voor verwarming is, schat ik dat 825 m³ (1100 x 0.75) hiervoor nodig is.
825 x 8 / 1650 = 4 kW. Afgerond naar boven zou dit betekenen dat een 5 kW systeem voldoende moet zijn.
Met onze huidige gasgestookte cv-installatie blijft de temperatuur comfortabel op 20°C, bij een uitvoer van 45 graden. We zijn van plan een uitbouw van 20 m² te realiseren met vloerverwarming, en de meeste radiatoren te vervangen door fancoils of T33’s.
Nu zou ik een 5 kW installatie willen echter de installateur adviseert 8 kW, uit angst dat 5 kW niet volstaat.
Ik denk echter dat een 8 kW systeem gaat schommelen, terwijl een 5 kW systeem stabieler zou draaien?
Lap tekst maar Ik ben benieuwd naar jullie mening over deze kwestie.
Ik kom zelf van 2800m3 naar 350m3 met een 7kW systeem, maar dat is hybride, dus als het een keer een week -10 wordt heb ik daar geen last van.
Wil je dat kunnen opvangen en warm water kunnen maken.. dan lijkt mij 8 kW veiliger. Als je daar andere backups voor hebt (boiler, klein kacheltje), dan is 5 kW prima.
Ik denk dat jouw berekening een beetje te simpel is. Je vertaald je gasverbuik naar electriciteitsverbruik alsof je afname gelijkmatig is.
Ik denk je huidige CV ketel 20kW of meer is. Hoe vaak heeft deze ketel boven de 4 kW gestookt ? Zal vast diverse malen gebeurd zijn om je huis comfortabel te houden. Dit lukt je niet met een 5kW warmte pomp.
Tijdens de winter in ons Nederlandse klimaat zal de WP ettelijke dagen diverse keren moeten de-icen omdat je warmte wisselaar dichtvriest. Bij mijn ATAG zie ik dat dit ongeveer 20% van je vermogen kost.
Je moet een WP niet vergelijken met een CV. Een WP heeft veel minder vermogen en reageert veel trager.
Als je een WP kiest op je huidige gemiddelde verbruik heb je geen reserve om extra afkoeling t.g.v. opwarmen boiler, de-icing , enz. op te vangen.
Alleen als het op stille modus is ingesteld, gaat hij 's nachts wat gas pakken. Het vermogen is dan beperkt en dan trekt hij het niet.
Maar goed, wat @johan1950 zegt er zijn meer details die een rol spelen. Heb je nu bijvoorbeeld een Intergas ketel die super laat kan moduleren en heb je die ook daadwerkelijk zo ingesteld, heb je een ander verhaal als wanneer je een Daalderop combifort 32/80 hebt, die niet lager kan dan 8kw (ofzoiets).
Heb nu inderdaad nu een verwarmingscapaciteit van 36kW dus aangaande de punten die jullie aangeven ga ik stiekem wel meer richting de 8kW.
als je een wpb hebt dan zou ik het wel aandurven met de 5kW. Zoals ik zei, ik doe mijn huis met 7kW.. en ik deed 2500m3 gas voor verwarmen.Thiazzz schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:12:
Mijn idee is om de wp alleen hoofdzakelijk te gebruiken voor de centrale verwarming maar ook bijverwarming van de 200/250ltr wpb.
Heb nu inderdaad nu een verwarmingscapaciteit van 36kW dus aangaande de punten die jullie aangeven ga ik stiekem wel meer richting de 8kW.
Je zult wel anders moeten verwarmen, constante temperatuur aan houden. Omdat even snel verwarmen geen optie is met (maar) 5 kW.
Koop voor 25 euro een convector kacheltje voor als het toch toevallig nog een keer een paar dagen -10 wordt.. en je de 21 graden net niet meer haalt.
officieel hoort de warmtecapaciteit die een fabrikant opgeeft bij een bepaalde temperatuur inclusief defrosts te zijn.johan1950 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:10:
@Thiazzz
Ik denk dat jouw berekening een beetje te simpel is. Je vertaald je gasverbuik naar electriciteitsverbruik alsof je afname gelijkmatig is.
Ik denk je huidige CV ketel 20kW of meer is. Hoe vaak heeft deze ketel boven de 4 kW gestookt ? Zal vast diverse malen gebeurd zijn om je huis comfortabel te houden. Dit lukt je niet met een 5kW warmte pomp.
Tijdens de winter in ons Nederlandse klimaat zal de WP ettelijke dagen diverse keren moeten de-icen omdat je warmte wisselaar dichtvriest. Bij mijn ATAG zie ik dat dit ongeveer 20% van je vermogen kost.
Je moet een WP niet vergelijken met een CV. Een WP heeft veel minder vermogen en reageert veel trager.
Als je een WP kiest op je huidige gemiddelde verbruik heb je geen reserve om extra afkoeling t.g.v. opwarmen boiler, de-icing , enz. op te vangen.
Verder komen die defrosts vaak vooral rond het vriespunt, wordt het kouder dan is er meestal minder vocht in de lucht.
Wat je CV goed kan is de hele dag uitstaan, en dan savonds in een uurtje de boel warm stoken. Dat lukt je niet met een WP. Maar je kunt prima het gemiddelde vermogen uitrekenen van je huis.
Pak de dag met je grootste m3 verbruik (niet de dag pakken dat je hele gezin 5x in bad ging), doe dat x10 (kwh/m3) en deel door 24 (uur)
Sinds najaar 2023 draait nu de warmtepomp en heb ik een warmtepompboiler van 150 liter (wij hebben overigens ook een bad) voor het tapwater.
Ik verwacht dat ik nu van 900m3 naar 75m3 gas ga (ik zit nu 30-1-2024 op een verbruik van 31m3 na 7 maanden)
Die laatste vuistregel kwam ik in 2023 ook ergens tegen op internet.DanTm schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:26:
[...]
officieel hoort de warmtecapaciteit die een fabrikant opgeeft bij een bepaalde temperatuur inclusief defrosts te zijn.
Verder komen die defrosts vaak vooral rond het vriespunt, wordt het kouder dan is er meestal minder vocht in de lucht.
Wat je CV goed kan is de hele dag uitstaan, en dan savonds in een uurtje de boel warm stoken. Dat lukt je niet met een WP. Maar je kunt prima het gemiddelde vermogen uitrekenen van je huis.
Pak de dag met je grootste m3 verbruik (niet de dag pakken dat je hele gezin 5x in bad ging), doe dat x10 (kwh/m3) en deel door 24 (uur)
Ik kwam toen toen ergens uit rond 4,1 heb toen voor zekerheid toch de 5 kW genomen.
afronden naar boven is wel verstandigCorV66 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:37:
[...]
Die laatste vuistregel kwam ik in 2023 ook ergens tegen op internet.
Ik kwam toen toen ergens uit rond 4,1 heb toen voor zekerheid toch de 5 kW genomen.
maar sommige mensen hebben ook nog een pelletkachel, of een airco die kan verwarmen. Dan heb je aardig wat backup (ook een klein ventilator kacheltje v/d bouwmarkt blaast al gauw 2kW warmte je huis in).
Afgelopen jaren is het ook niet echt koud geweest eigenlijk.
tja, dat laatste is natuurlijk wel een ding. wordt het uberhaupt nog koud, of gaan we alleen maar een soort pieken en dalen gedrag zien? (dus heel heet in de zomer en heel koud, (maar heel kort) in de winter)DanTm schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:52:
[...]
afronden naar boven is wel verstandig
maar sommige mensen hebben ook nog een pelletkachel, of een airco die kan verwarmen. Dan heb je aardig wat backup (ook een klein ventilator kacheltje v/d bouwmarkt blaast al gauw 2kW warmte je huis in).
Afgelopen jaren is het ook niet echt koud geweest eigenlijk.
Wat ook nog wel een aandachtspunt zou kunnen zijn, als je nu stookt met bijvoorbeeld nachtverlaging en je zou dat doorzetten met een (relatief) kleine WP, kan dat juist tot meer verbruik leiden.
Zoals KetelKlets in een van zijn video's wel eens heeft uitgelegd, snel heet maken kost meer dan langzaam datzelfde doel bereiken.
Met "snel heet maken" doel ik dan op 60+ graden CV aanvoer.
Door het beperkte vermogen van de WP is het beter om de temperatuur constant te houden op de kamer thermostaat. Althans, dat is mijn ervaring. Mogelijk verschilt dat per huishouden.
Dat klopt. Maar bij diverse WP"s is de defrost aktief beneden een bepaalde temperatuur.DanTm schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:26:
[...]
Ik heb een ATAG Energion waarbij beneden 2 °C buitentemperatuur iedere 90 min de defrost actief wordt, ook als er geen aanvriezing te zien is.
klopt.. maar mijn ervaring is wel dat als hij niet daadwerkelijk aangevroren is de defrost een stuk minder zwaar is (en sneller klaar is).johan1950 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:06:
[...]
Dat klopt. Maar bij diverse WP"s is de defrost aktief beneden een bepaalde temperatuur.
Ik heb een ATAG Energion waarbij beneden 2 °C buitentemperatuur iedere 90 min de defrost actief wordt, ook als er geen aanvriezing te zien is.
Als hij wel aangevroren is dan komen de defrosts ongeveer elke 50 minuten. En wat je ook ziet als hij goed dichtgevroren is dat het vermogen gaat oplopen om te compenseren voor het verlies van lucht doorvoer.
Heb je gelijk in.DanTm schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:18:
[...]
klopt.. maar mijn ervaring is wel dat als hij niet daadwerkelijk aangevroren is de defrost een stuk minder zwaar is (en sneller klaar is).
Aan de hand van mijn grafieken schat dat de onnodige defrost's 15 - 20 % in capaciteit schelen. Daarnaast zie ik een hoger e- verbruik omdat er wel warmte uit het buffervat wordt gebruikt.
Gaat perfect, wel vloerverwarming in de woonkamer. Bijna nooit Ontdooi cyclus, dag en nacht 20 graden ingesteld.
De afgelopen periode zijn er diverse dagen geweest met een temperatuur < 2°C waarbij mijn Energion iedere 90 min. een ontdooicyclus heeft en de Energion van @ tim_b zo te lezen niet.

Advies warmtepomp installatie/keuze
Node red draait, een terminal add on draait.
Ik hen nu wat specifieke vragen over de flow die je hebt gemaakt en hoe ik daar mee om moet gaan, dus dacht eerst even polsen of je open staat voor vragen?
Ja hoortcw82 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:42:
@DanTm Zou ik je via een prive bericht mogen benaderen? Mijn stoeien met node red en HA zijn eigenlijk best aardig gevorderd (Ik kan mijn thuis accus bijvoorbeeld uitlezen, daar waren riemann helpers voor nodig) maar ook een simpel dashboardje is gelukt.).
Node red draait, een terminal add on draait.
Ik hen nu wat specifieke vragen over de flow die je hebt gemaakt en hoe ik daar mee om moet gaan, dus dacht eerst even polsen of je open staat voor vragen?
4.7.6 inschakeloptimalisatie ingeschakeld gister, lijkt niets te doen
[ Voor 26% gewijzigd door tim_b op 03-02-2024 08:21 ]
Die pieken zijn gevolg van 'oil return'. De warmtepomp zorgt ervoor dat de olie dan weer terugkomt in de compressor. De pomp gaat dan eens per 4 uur kortstondig naar 70Hz.Stoja schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:19:
Hallo, dit is het verbruik van onze Energion 5 kw hybride pomp gisteren. Temeperatuur in ruimte constant op19,5 graden. Weet iemand wat die pieken om de 4 uur in het verbruik zijn? Een defrost met 10 graden buitentemperatuur? [Afbeelding]
Ik heb sinds enkele weken een M hybrid zone 50 met I36 ketel. Geen Neoz, alleen display op de ketel. Het systeem wordt geschakeld met een Evohome aan/uit thermostaat op TA1. VVW op begane grond en elders grote radiatoren. Ik had in het begin moeite om het systeem ingeregeld te krijgen. De Evohome schakelde te vaak (3x per uur) en te kort, waardoor de WP niet op gang kwam. Dat is nu opgelost met firmware update en plaatsen ander relais (BDR91T). Systeem schakelt nu 1x per uur en langer. Dat lijkt Ok te werken, maar voor verder optimaliseren heb ik inzicht nodig in energieverbruik van de WP en regeling van de hybrid energy manager.
Vragen:
1) Ik kan op de keteldisplay geen stroomverbruik van de WP aflezen. Daarvoor heb ik tijdelijk een kWh meter geplaatst. Kan ik een Atag One zone aansluiten puur om het systeem uit te lezen, terwijl ik het aansturen via de Evohome behoud? Zoja, hoe?
2) Als het systeem aan/uit gestuurd wordt, niet via een One Zone thermostaat, hoe bepaalt het systeem dan op hoeveel vermogen de WP moet draaien? Wordt dit puur bepaald door parameter 13.4.4 DeltaT voor pompmodulatie, waarbij de WP de ingestelde temp verschil probeert te halen tussen aanvoer en retour? Of spelen ook alle parameterinstelling bij menu 4, zone 1 een rol?
3) Welke warmteregeling schakelt parameter 1.0.6 precies in? Is door de installateur op 0 ingesteld, niet actief, terwijl default 1 is.
Thanks,
Jan
Beste Jan,JanStk schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:35:
Hallo. Met veel interesse dit forum gelezen, maar nog niet helemaal gelezen wat ik zocht. Wie weet kan hier iemand wat zinnigs zeggen.
Ik heb sinds enkele weken een M hybrid zone 50 met I36 ketel. Geen Neoz, alleen display op de ketel. Het systeem wordt geschakeld met een Evohome aan/uit thermostaat op TA1. VVW op begane grond en elders grote radiatoren. Ik had in het begin moeite om het systeem ingeregeld te krijgen. De Evohome schakelde te vaak (3x per uur) en te kort, waardoor de WP niet op gang kwam. Dat is nu opgelost met firmware update en plaatsen ander relais (BDR91T). Systeem schakelt nu 1x per uur en langer. Dat lijkt Ok te werken, maar voor verder optimaliseren heb ik inzicht nodig in energieverbruik van de WP en regeling van de hybrid energy manager.
Vragen:
1) Ik kan op de keteldisplay geen stroomverbruik van de WP aflezen. Daarvoor heb ik tijdelijk een kWh meter geplaatst. Kan ik een Atag One zone aansluiten puur om het systeem uit te lezen, terwijl ik het aansturen via de Evohome behoud? Zoja, hoe?
2) Als het systeem aan/uit gestuurd wordt, niet via een One Zone thermostaat, hoe bepaalt het systeem dan op hoeveel vermogen de WP moet draaien? Wordt dit puur bepaald door parameter 13.4.4 DeltaT voor pompmodulatie, waarbij de WP de ingestelde temp verschil probeert te halen tussen aanvoer en retour? Of spelen ook alle parameterinstelling bij menu 4, zone 1 een rol?
3) Welke warmteregeling schakelt parameter 1.0.6 precies in? Is door de installateur op 0 ingesteld, niet actief, terwijl default 1 is.
Thanks,
Jan
Ik heb zelf een Atag icm met evohome op Ta1. Mijn is zodanig ingesteld dat je niet kunt spreken van een reguliere ‘aan-uit’ regeling. Ik draai volledig op de buitenvoeler (WAR) en die kan onderbroken worden door evohome.
Dat is gelijk antwoord op je tweede vraag. Wanneer je weersafhankelijk stookt (WAR) bepaalt de buitentemperatuur, retour en setpoint het vermogen van de warmtepomp. Ik hoop voor het behoudt van je systeem dat je weersafhankelijk stookt en niet met een vaste temperatuur voor het behoudt van je systeem.
1.0.6 is mij niet helemaal duidelijk meer uit de documentatie, ik zal morgen is kijken in de Neoz.
Ik meet mijn verbruikt met een kWH meter van homewizard er tussen. Maar heb een hybrid all
De aanvoertemperatuur wisselt, dus de WP regelt in ieder geval niet op vaste aanvoertemperatuur. Hij lijkt te sturen op een DeltaT (13.4.4). 'Lijkt', want hoe hij precies regelt is me een raadsel. Daar zou Atag best wat meer uitleg over mogen geven. Vandaar mijn vraag 2.
In ieder geval bedankt voor je snelle antwoord. Hoor het graag als je nog wat meer info uit je Neoz kunt halen over parameter 1.0.6.
Zo niet dan is het zeker "WAR". Heb je wel een ruimte thermostaat, dan kan het zien aan een van de parameters. Ik ga even opzoeken welke, het is in het topic al eens langsgekomen.
Daar worden de nummers van de instelling getoond
Er bestaat een kans dat ik de buitenunit wil verplaatsen, dan moet de kabel langer. Vandaar de vraag.
dat is de bus verbinding volgens mij, gewoon 2 draads voor zover ik weet.tcw82 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:01:
Vraagjes van de energie manager (dat kastje binnen) naar de buiten unit loopt bij mij een kabel. Wat voor kabel is dat? Is het een simpele aansluitingkabel of een thermostaat draad oid?
Er bestaat een kans dat ik de buitenunit wil verplaatsen, dan moet de kabel langer. Vandaar de vraag.
Maar dat is eenvoudig te checken op de binnenunit bv.
Ja dat is een 2-draadsverbindingkabel, ik meen 0,75mm2 ofzo.tcw82 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:01:
Vraagjes van de energie manager (dat kastje binnen) naar de buiten unit loopt bij mij een kabel. Wat voor kabel is dat? Is het een simpele aansluitingkabel of een thermostaat draad oid?
Ik heb hem zelf ook iets moeten verlengen naar de binnenunit.
Als je de standaard slangenset hebt van ATAG is het een soepele draad met de kleuren blauw en wit.
[ Voor 8% gewijzigd door CorV66 op 14-02-2024 16:35 ]
Dankje. Dat helpt. In jouw link staat dat 4.2.1 op 1 zetten betekent 'on/off'. In de handleiding die ik heb heet die instelling 'basis thermische regeling', wat weinig verhelderend is.tcw82 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:18:
https://gathering.tweaker...message/77181970#77181970
Daar worden de nummers van de instelling getoond
Zoals ik het nu begrijp betekent WAR dat je parameter 4.2.1 op 2, 3 of 4 moet zetten. Maar dat werkt alleen als je eerst parameter 1.0.6 op 1 zet, warmteregeling actief. Is dat probleem ook opgehelderd.
Blijft alleen mijn eerste vraag nog onbeantwoord: kan ik een Atag One Zone ter monitoring aansluiten op het systeem, terwijl dexs Evohome het systeem blijft sturen. Iemand?
Na schoonmaak van de WP wil ik graag een hoes om de WP zodat er buiiten het stookseizoen geen stof en vuil in waait. Heeft iemand ervaring met een goede hoes voor de Energion Hybrid All 5 ?