Historisch gasverbruik:
- 1100 m³/jaarAfgiftesysteem:
- 20m² vloerverwarming (nog te realiseren voor keuken/uitbouw)- 7 radiatoren (worden vervangen voor fancoils met topkoeling)
SWW:
- WPB 200ltr in de kelderWarmtepompvoorkeur:
- ATAG 5kW (in verband met de installateur)- Mijn voorkeur gaat uit naar een monobloc-systeem, maar ik vraag me af of dit haalbaar is gezien de afstand naar het dak.
Wie gaat het installeren?
- InstallateurConcreet zit ik met het volgende vraagstuk:
Ik lees verschillende meningen over de lengte van de cv-leidingen bij een monoblock-installatie, maar ik kan geen concrete informatie vinden mbt het verlies (althans zelf niet gevonden). Zoals hieronder aangegeven, zal de buitenunit op het platte dak geïnstalleerd worden op een frame met vering om geluid en trillingen op te vangen. De koel- of cv-leidingen kunnen dan rechtstreeks naar beneden worden geleid naar de kelder. De afstand van het dak tot de keldervloer is ongeveer 6 meter (+-10mtr van aansluiting tot aansluiting). Grootendeels gaan de leidingen dus door het huis, en mits goed geïsoleerd, lijkt warmteverlies in mijn ogen verwaarloosbaar. Klopt deze aanname?De installateur geeft de voorkeur aan een split-unit, met als voornaamste argument het minimaliseren van warmteverlies.
Zijn er verder nog aspecten waarmee ik rekening moet of kan houden? Alle cv-leidingen en radiatoren zullen worden vervangen. Bovendien komt er in de serre en keuken een nieuwe fundering met vloerverwarming.
De keldervloer zal verlaagd worden om ruimte te maken voor de wpb. De afzuiging van de wpb zal in de gang geplaatst worden.
Ik hoop dat het schema duidelijk is; mijn vaardigheden in het gebruik van Paint werden behoorlijk op de proef gesteld.
:strip_exif()/f/image/mEQmV5AN0iMFz4Tpg3Lr2G8k.jpg?f=fotoalbum_large)