Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-09 14:58
Historisch gasverbruik:
- 1100 m³/jaar
Afgiftesysteem:
- 20m² vloerverwarming (nog te realiseren voor keuken/uitbouw)
- 7 radiatoren (worden vervangen voor fancoils met topkoeling)
SWW:
- WPB 200ltr in de kelder
Warmtepompvoorkeur:
- ATAG 5kW (in verband met de installateur)
- Mijn voorkeur gaat uit naar een monobloc-systeem, maar ik vraag me af of dit haalbaar is gezien de afstand naar het dak.
Wie gaat het installeren?
- Installateur
Concreet zit ik met het volgende vraagstuk:
Ik lees verschillende meningen over de lengte van de cv-leidingen bij een monoblock-installatie, maar ik kan geen concrete informatie vinden mbt het verlies (althans zelf niet gevonden). Zoals hieronder aangegeven, zal de buitenunit op het platte dak geïnstalleerd worden op een frame met vering om geluid en trillingen op te vangen. De koel- of cv-leidingen kunnen dan rechtstreeks naar beneden worden geleid naar de kelder. De afstand van het dak tot de keldervloer is ongeveer 6 meter (+-10mtr van aansluiting tot aansluiting). Grootendeels gaan de leidingen dus door het huis, en mits goed geïsoleerd, lijkt warmteverlies in mijn ogen verwaarloosbaar. Klopt deze aanname?

De installateur geeft de voorkeur aan een split-unit, met als voornaamste argument het minimaliseren van warmteverlies.

Zijn er verder nog aspecten waarmee ik rekening moet of kan houden? Alle cv-leidingen en radiatoren zullen worden vervangen. Bovendien komt er in de serre en keuken een nieuwe fundering met vloerverwarming.
De keldervloer zal verlaagd worden om ruimte te maken voor de wpb. De afzuiging van de wpb zal in de gang geplaatst worden.

Ik hoop dat het schema duidelijk is; mijn vaardigheden in het gebruik van Paint werden behoorlijk op de proef gesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3e2NhceG2rONahrkt9Fvj_7gaDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mEQmV5AN0iMFz4Tpg3Lr2G8k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:46
Is je doel om van het gas af te gaan? Dan ga je dat met een 5kw niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
Eijsbeer schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:59:
Is je doel om van het gas af te gaan? Dan ga je dat met een 5kw niet halen.
5kW icm met een wpb niet? Ik begrijp van meerdere dat dit genoeg moet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-09 11:14

Jan2023

KISS

Goed de specificaties bekijken om te zien wat er over blijft bij -10 buiten.
Volgens Koevlaas kom je op 5,3 uit bij -10

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
Ik ga naast de wp ook een wpb plaatsen dus daar ga je in theorie meer capaciteit overhouden bij de wp waarbij de 5kW afdoende moet zijn?
Ben bang dat met een 8kW de wp teveel gaat schommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
5kW
Verwarmingsvermogen bij -7/35°C volgens EN 14511
5 kW

8kW
Verwarmingsvermogen bij -7/35°C volgens EN 14511
7,4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:38
Ga liever naar 7kw modellen die houden 5kw over bij -7C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
Technician- schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:23:
Ga liever naar 7kw modellen die houden 5kw over bij -7C
De 5kW doet toch ook 5kW bij -7..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Thiazzz Zeker met de leidingen binnen is verlies geen factor om een beslissing op te maken.

Koudemiddelleidingen zijn wel makkelijker weg te werken en te verwerken dan 26/32mm pex.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Thiazzz schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:25:
[...]

De 5kW doet toch ook 5kW bij -7..
Vaak niet hoor, ga een factor 30% lager bij -7c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:21
Thiazzz schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:25:
Historisch gasverbruik:
De installateur geeft de voorkeur aan een split-unit, met als voornaamste argument het minimaliseren van warmteverlies.
Er is geen warmteverlies, wat er aan warmte afgegeven wordt is binnen de schil van je woning en helpt mee de woning te verwarmen. Het is eerder een stukje extra afgifte.
Alleen in het stukje buiten tussen WP en dakdoorvoer krijg je warmteverlies, zowel met split als monoblock, dt stukje leidingwerk moet dus goed geisoleerd worden.
De dakdoorvoer dient ook volledig luchtdicht gemaakt te worden, anders verlies je daar alsnog veel warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:56
Technician- schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:16:
[...]

Onjuist, bij Atag leveren de kleinere modellem daadwerkelijk het opgegeven vermogen nog bij A-10/W35. Ze hebben de data op de website staan, pagina 14: https://atag.compano.com/...PCM32_ATAG_aggiornata.pdf

Er staat R410a in de papieren maar volgens de vertegenwoordiger zijn de prestaties van de R32 varianten vrijwel gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Insert12 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:15:
[...]

Onjuist, bij Atag leveren de kleinere modellem daadwerkelijk het opgegeven vermogen nog bij A-10/W35. Ze hebben de data op de website staan, pagina 14: https://atag.compano.com/...PCM32_ATAG_aggiornata.pdf

Er staat R410a in de papieren maar volgens de vertegenwoordiger zijn de prestaties van de R32 varianten vrijwel gelijk.
Ja precies 4,85 kw bij -7C
En TS is 5,8 KW nodig en het kan ook weleens een paar dagen -10C of kouder worden
Zou zeker een 6 of 7 kw nemen.
Tenzij nieuwbouw is 5 doorgaans altijd net te krap.
Sterker nog die uitbouw komt er nog bij.
Ik zou zeker een 8kw nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 01-02-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Technician- schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:24:
[...]

En TS is 5,8 KW nodig en het kan ook weleens een paar dagen -10C of kouder worden
Op pagina 14 zie ik bij de 5kW variant bij A-10/W35 toch echt 5,03 kW staan.

Ik heb de 4kW variant in hybride. Die zag ik laatst bij A-5/W30 nog 5,3kW leveren. Dat is toch best netjes. Ik heb hem ook specifiek op het vermogen bij lagere temperaturen uitgezocht en dat doet ie bij mij dus netjes.

[ Voor 19% gewijzigd door Insert12 op 01-02-2024 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
En het vermogen is alleen voor verwarming, de wpb doet sww.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Insert12 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:35:
[...]

Op pagina 14 zie ik bij de 5kW variant bij A-10/W35 toch echt 5,03 kW staan.

Ik heb de 4kW variant in hybride. Die zag ik laatst bij A-5/W30 nog 5,3kW leveren. Dat is toch best netjes. Ik heb hem ook specifiek op het vermogen bij lagere temperaturen uitgezocht en dat doet ie bij mij dus netjes.
Bij 35c aanvoer, je moet bij 45C kijken. TS heeft (LTV)radiatoren.
Ik ga al ff wat langer mee in deze wereld. Min 7kw anders te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Thiazzz schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:40:
En het vermogen is alleen voor verwarming, de wpb doet sww.
Doet er niet zo toe.
Gaat om warmteverlies bij -10c wat gecompenseerd moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Technician- schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:16:
[...]

de panasonic 5kW blijft altijd 5kW leveren ongeacht de temperatuur en heeft ook nog een 3kW element erin zitten voor die winter des doods waar men al 25 jaar over aan het drammen is dat die elk moment kan komen....
[...]

het kan ook weleens een paar dagen -10C of kouder worden
het is niet aanhoudend -10 in nederland. niet meer in elk geval. je mag de laatste paar decennia al blij zijn als het een paar dagen nipt onder het vriespunt blijft. laatste elfstedentocht was bijna 30 jaar geleden inmiddels...
Technician- schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:55:
[...]

Bij 35c aanvoer, je moet bij 45C kijken. TS heeft (LTV)radiatoren.
Ik ga al ff wat langer mee in deze wereld. Min 7kw anders te weinig.
wie zegt dat men 45 graden nodig heeft om die 5kW af te geven?

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 01-02-2024 23:28 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:24:
[...]

de panasonic 5kW blijft altijd 5kW leveren ongeacht de temperatuur en heeft ook nog een 3kW element erin zitten voor die winter des doods waar men al 25 jaar over aan het drammen is dat die elk moment kan komen....

[...]

het is niet aanhoudend -10 in nederland. niet meer in elk geval. je mag de laatste paar decennia al blij zijn als het een paar dagen nipt onder het vriespunt blijft. laatste elfstedentocht was bijna 30 jaar geleden inmiddels...

[...]

wie zegt dat men 45 graden nodig heeft om die 5kW af te geven?
Ja de 5kw wel maar de 9kw doet 7kw bij -7C.
Heb een hekel aan te krappe installaties die BUH nodig zijn.
En dat gejank over pendelen. Eén keer per uur schakelen is geen pendelen.
En garanties in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst: een nieuwe Elfstedentocht zie ik nog wel weer gebeuren.
Dus 7kw punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik zou gaan voor een Weheat Blackbird warmtepomp.
Energielabel A+++ Type Monoblock
Koudemiddel R290 (Propaan) Vermogen 8kW
Gewicht buitenunit 78 Kg, alleen op een plat dak mogelijk
Thermisch vermogen 8kW (A-10/W35)
Geluidsdruk 49dB(A)
Afmetingen binnenunit 46x33x13 cm, er is ook een compactere versie
SCOP 4.7
Connectiviteit 4G
Afmetingen buitenunit 137x85x62 cm
COP (A7/W27) 5.9
Besturing AI Control
Maximale uitgangstemperatuur 70°C
Aansluiting 1x 230V (16A)
Nederlands product

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:43
Technician- schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:33:
[...]

En garanties in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst: een nieuwe Elfstedentocht zie ik nog wel weer gebeuren.
Dus 7kw punt.
cute maar dat gaat nooit meer gebeuren. zie bijv deze info: https://www.wintergek.nl/winter/

kijk naar het Hellmann-getal (meer kou = hoger getal), dat was in 1997 nog 132. Sindsdien is alleen 2010 in de buurt van de 100 gekomen en is het al 10 jaar heel erg mild. Door klimaatverandering en vooral de opwarming die Europa extra hard treft is het zeer onwaarschijnlijk dat het hier nog eens zo koid wordt dat een Elfstedentocht in de kaarten zit.

Edit: een 7kw is. op zich natuurlijk prima en scheelt niet veel t. o. v. een 5 dus kan de TS zeker overwegen. Die blqckbird zou ik nooit kopen, waarom beta-testen van een No Name merk als er betrouwbare opties met echte namen en garanties in de markt zijn..

[ Voor 12% gewijzigd door Fr33z op 02-02-2024 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:33:
[...]

Dus 7kw punt.
kleine timeout.

het gaat mij niet om of 5kW genoeg is en de zin/onzin van een BUH (waar je deels gelijk in hebt) maar je constante stroom van fouten die je maakt in je adviezen. als je op de borst klopt dat je al een poos meeloopt is het wel handig dat je het dan ook goed hebt. of dat nu over koudemiddelhandelingen gaat of het feit dat aanhoudende temperaturen (dus een dag) onder de -10 slechts 1x is voorgekomen sinds de jaren 80 of zo en je niet een systeem hoeft te dimensioneren voor een paar uur vorst die voor vele forumleden nog nooit of slechts 1x in hun leven is voorgekomen en gezien de trend ook daarbij zal blijven.

en de experts zijn het ook niet eens met je aankomende elfstedentocht: https://www.knmi.nl/over-...elijk-sneller-dan-gedacht

ik zet mn geld wel op wat die studiebollen in de bilt bedenken en heb mn klapschaatsen al lang geleden op marktplaats gezet. :+
laten we het even bij de grote producenten blijven en de eindhovense startups die volgende week falliet kunnen zijn even laten voor mensen die weten waar ze aan beginnen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
Ja, voor mij zal het kantelpunt tussen 5 kW en 8 kW liggen. Mijn installateur is een ATAG-leverancier, dus ik blijf het liefst bij dit merk. Ik neig naar de nieuwe lijn split-units die vorig jaar zijn uitgebracht; deze hebben veelbelovende specificaties.

Voor mij lijken de voor- en nadelen tov een mono of een split tegenwoordig ook zo dicht bij elkaar te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:10
Waarom geen normaal boilervat ipv een wpb?

Wat voor mij de doorslag heeft gegeven om geen wpb te nemen is dat je dat nog een duur apparaat hebt in huis wat stuk kan gaan. Nu krijg je er nog subsidie op, maar straks zal je gewoon 2k+ moeten neer leggen voor een nieuwe wpb.
En ik heb het gevoel dat een wpb geen 15 jaar probleemloos mee zal gaan...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
Makrolon schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 01:22:
Waarom geen normaal boilervat ipv een wpb?

Wat voor mij de doorslag heeft gegeven om geen wpb te nemen is dat je dat nog een duur apparaat hebt in huis wat stuk kan gaan. Nu krijg je er nog subsidie op, maar straks zal je gewoon 2k+ moeten neer leggen voor een nieuwe wpb.
En ik heb het gevoel dat een wpb geen 15 jaar probleemloos mee zal gaan...
Eigenlijk met de gedachten nu ik toch bezig ben, waarom overweeg ik niet om meteen een wpb te installeren, omdat die (volgens de fabrieksopgave) tot wel 80% minder verbruikt in vergelijking met een elektrische boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 00:15:
[...]

kleine timeout.

het gaat mij niet om of 5kW genoeg is en de zin/onzin van een BUH (waar je deels gelijk in hebt) maar je constante stroom van fouten die je maakt in je adviezen. als je op de borst klopt dat je al een poos meeloopt is het wel handig dat je het dan ook goed hebt. of dat nu over koudemiddelhandelingen gaat of het feit dat aanhoudende temperaturen (dus een dag) onder de -10 slechts 1x is voorgekomen sinds de jaren 80 of zo en je niet een systeem hoeft te dimensioneren voor een paar uur vorst die voor vele forumleden nog nooit of slechts 1x in hun leven is voorgekomen en gezien de trend ook daarbij zal blijven.

en de experts zijn het ook niet eens met je aankomende elfstedentocht: https://www.knmi.nl/over-...elijk-sneller-dan-gedacht

ik zet mn geld wel op wat die studiebollen in de bilt bedenken en heb mn klapschaatsen al lang geleden op marktplaats gezet. :+

[...]

laten we het even bij de grote producenten blijven en de eindhovense startups die volgende week falliet kunnen zijn even laten voor mensen die weten waar ze aan beginnen.
Plottwist jouw adviezen zaten er naast en je hoort nu hoe het ook zou kunnen na jaren niet tegengesproken te zijn. Ik geef graag toe maar waar was ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Fr33z schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 00:05:
[...]

cute maar dat gaat nooit meer gebeuren. zie bijv deze info: https://www.wintergek.nl/winter/

kijk naar het Hellmann-getal (meer kou = hoger getal), dat was in 1997 nog 132. Sindsdien is alleen 2010 in de buurt van de 100 gekomen en is het al 10 jaar heel erg mild. Door klimaatverandering en vooral de opwarming die Europa extra hard treft is het zeer onwaarschijnlijk dat het hier nog eens zo koid wordt dat een Elfstedentocht in de kaarten zit.

Edit: een 7kw is. op zich natuurlijk prima en scheelt niet veel t. o. v. een 5 dus kan de TS zeker overwegen. Die blqckbird zou ik nooit kopen, waarom beta-testen van een No Name merk als er betrouwbare opties met echte namen en garanties in de markt zijn..
Nooit is een groot woord.
Nog geen 140.000 jaar geleden heeft een 300m ! hoge ijsmassa de Sallandse heuvelrug (en andere) gevormd, een ijsmassa vanuit Scandinavië.
Nou zal dat niet overmorgen weer gebeuren maar toch :P

Kan me ook nog een winter herinneren met straffe oostenwind en overdag strenge vorst.
Toen was me er een bult dichtgevroren, alle ontdooi trafos waren uitgeleend. Weet nog dat we toen AZC’s in onderhoud hadden en die hebben heel veel mobiele units waar het onderdoor waait. Uren onder die keten gelegen ontdooien.
Maar wat ik ermee wil zeggen, er hoeft maar een andere stroming te komen en hier heb je zo weer een week -10C (kan het verder wel zacht om blijven) afgelopen weken waren hier de nachten ook -8C / -9C
En dan wil je het gewoon lekker warm hebben.
Zonder de grote pieken van je BUH.
Ik reken altijd -7C zonder BUH voor de vermogensbepaling.

Ps
Heb voor het KNMI al helemaal geen hoge pet op, daar zijn de hoge opgeleide wetenschapper allemaal vervangen door blatende activisten lijkt het.

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 02-02-2024 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
Thiazzz schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 06:31:
[...]

Eigenlijk met de gedachten nu ik toch bezig ben, waarom overweeg ik niet om meteen een wpb te installeren, omdat die (volgens de fabrieksopgave) tot wel 80% minder verbruikt in vergelijking met een elektrische boiler.
Dat doen ze ook. Wpb's zijn zuinig in de productie van warm tapwater. Puntje waar je wel aan moet denken is de opstelplek. Je hebt met een wpb namelijk wel wat geluidsontwikkeling vanwege de compressor en luchtverplaatsing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:10
Thiazzz schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 06:31:
[...]

Nee ik bedoelde een boilervat die aangesloten word op de warmtepomp zodat die ook het warm water maak. Dat is zuiniger dan een warmtepompboiler.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
[...]

-10c gemiddeld over een etmaal? Dat komt natuurlijk niet (meer) jaarlijks voor, misschien eens per 5 jaar. Ik koop geen installatie voor die uitzondering, dan stook ik wel even COP1 bij. Ik koop een installatie voor de 99,95% van de overige tijd dat het geen -10c is en ik een systeem heb wat beter aansluit op mijn warmtevraag. Onzin om te dimensioneren voor die 0,05%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:06
frennek schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:47:
[...]

-10c gemiddeld over een etmaal? Dat komt natuurlijk niet (meer) jaarlijks voor, misschien eens per 5 jaar. Ik koop geen installatie voor die uitzondering, dan stook ik wel even COP1 bij. Ik koop een installatie voor de 99,95% van de overige tijd dat het geen -10c is en ik een systeem heb wat beter aansluit op mijn warmtevraag. Onzin om te dimensioneren voor die 0,05%.
Ik weet niet hoe het bij ATAG zit, maar bijv de Panasonic Monoblocks hebben van 5 t/m 9 kW hetzelfde minimale vermogen, qua pendelen betaal je dus geen penalty als je een 7 kW neemt ipv 5 kW.

Hier draait sinds deze winter een 12 kW LG, die draait bij temperaturen rond de 10 graden dagenlang rustig op ~500 Watt. WAF kan het waarderen dat we ook bij matige vorst nog wat capaciteit over hebben. En uiteindelijk kost het vaak (bijna) niets extra, omdat de hogere vermogens meer subsidie krijgen en zolang je binnen hetzelfde 'model' blijft de meerprijs heel beperkt is.

Wat is het minimale vermogen van de 5 en 6/7 kW Atag's?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:56

Wuursj

want worst is al bezet

Gezien je tekening, lijkt het om een oud huis te gaan met een houten dak. Dat heb ik (huis uit 1913) ook en dat was voor mij al reden genoeg om voor een split te gaan.
Zo'n grote zware monoblock op een relatief dun houten dak is nogal wat en ziet er imho ook niet echt uit.
In de tuin zou ik wel een monoblock gekozen hebben.

Hier heb ik tot nu toe voldoende aan een 5,5kw@-10 WP (incl. de koude week van februari 2021) maar daar heb ik wel een warmteverlies berekening aan gewaagd voor ik dat aan durfde.

Ik heb persoonlijk een klein tikkie spijt van een warmtepomp boiler ipv een boilervat die door de hoofd warmtepomp wordt gevoed maar op zich gaat het prima met de boiler. Een boilervat wordt wel de vervanger, mocht die WB boiler stuk gaan.

Je gaat nu venitilatielucht binnenshuis gebruiken voor de WPB? Ik lees gang. Dan gaat uiteindelijk de hoofd wp net zo goed de warmte leveren (wpb moet ergens zijn warmte vandaan halen) en kun dat je dat vermogen niet mindering brengen, het komt uiteindelijk toch uit de hoofd WP. Alleen als je 'afval' lucht gebruikt dat toch naar buiten gaat of van lucht van buiten naar buiten gebruikt voor de WPB kun je wat vermogen in mindering brengen, maar dat wordt lastig met dat ding in de kelder.

[ Voor 27% gewijzigd door Wuursj op 02-02-2024 10:14 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Wuursj schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:04:
Gezien je tekening, lijkt het om een oud huis te gaan met een houten dak. Dat heb ik ook en dat was voor mij (ook een oud huis uit 1913) reden genoeg om voor een split te gaan.
Zo'n grote zware monoblock op een relatief dun houten dak is nogal wat en ziet er imho ook niet echt uit.

Hier heb ik tot nu toe voldoende aan een 5,5kw@-10 WP inc. de koude week van februari 2021 maar daar heb ik wel een warmteverlies berekening aan gewaagd voor ik dat aan durfde.

Ik heb persoonlijk een klein tikkie spijt van een warmtepomp boiler ipv een boilervat die door de hoofd warmtepomp wordt gevoed maar op zich gaat het prima met de boiler. Een boilervat wordt wel de vervanger, mocht die WB boiler stuk gaan.

Je gaat nu venitilatielucht binnenshuis gebruiken voor de WPB? Ik lees gang. Dan gaat uiteindelijk de hoofd wp net zo goed de warmte leveren (wpb moet ergens zijn warmte vandaan halen) en kun dat je dat vermogen niet mindering brengen, het komt uiteindelijk toch uit de hoofd WP. Alleen als je 'afval' lucht gebruikt dat toch naar buiten gaat of van lucht van buiten naar buiten gebruikt voor de WPB kun je wat vermogen in mindering brengen, maar dat wordt lastig met dat ding in de kelder.
Wat maakt dat je spijt hebt over de warmtepomp boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

frennek schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:14:
[...]

Wat maakt dat je spijt hebt over de warmtepomp boiler?
Echt spijt is een groot woord, op zich werkt de WPB prima maar de balans zou nu hier lichtjes naar een boilervat uit slaan. Moet ik wel zeggen dat ik een speciaaltje heb: de Edel Auer Eau die warmte trekt uit de vloer en niet uit ventilatielucht. Een normale WPB op ventilatielucht had ik sowieso geen trek in, zou me teveel de WTW op ventitlatie lucht verstoren of zou hier best ingewikkeld zijn qua installatie als de buizen naar buiten gaan.

Hier wat min- en pluspunten die deels ook gelden voor een normale WPB:

- Met een gezin van 5 is de 200l best krap. Mijn WPB heeft een heel pak minder vermogen dan de hoofd wp dus als ie leeg is, kost het uren voor de boiler weer warm is. Er komt nog een douche-wtw die de capaciteit soort van vergroot waardoor dit hopelijk minder issue is in de toekomst. Ik voorzie wel nog wat gedoe als mijn dochters gaan puberen :P
- Het ding valt me een beetje tegen qua kwaliteit, ik vraag me af hoe oud hij gaat worden. Het heeft nu al voor gedoe gezorgd. Een boilervat is een dom ding waar weinig stuk aan kan, je haalt een failure-point uit je huis. Daar tegenover staat wel dat de hoofd WP iets harder moet werken en in de zomer wel gebruikt moet worden.
- geluid binnenshuis
- in de winter schijnt de efficientie van een hoofd wp die ook water maakt net wat hoger te zijn en juist in de winter is efficientie belangrijk. In de zomer is de Auer Eau weer wat beter maar dan heb ik plenty energie door PV. Zeker na afschaffen saldering.
- als je subsidie buiten beschouwing laat, de goedkopere optie.

+ de hoofd WP kan hier nu een dik half jaar helemaal uit.
+ in de zomer geen geluid buitenshuis wat ik erg prettig zou vinden bij een WP in de tuin. Nu met split en buitenunit op het dak minder een issue.
+ de Auer eau was hier gemakkelijker qua installatie: geen driewegkleppen etc. maar bij een WPB op ventialtie lucht mogelijk juist ingewikkelder met dakdoorvoeren etc.
+ de Auer koelt het huis. In de zomer een pre: huis afkoelen door te douchen en wasjes te draaien 8) (maar echt siginificant is dat niet)
+ het heeft minder invloed op de verwarming. Net als bij een CV, switch de hoofd-WP naar boiler als die te koud wordt en stopt dan 'even' (=soms best lang) met huis verwarmen. Met genoeg massa en/of isolatie geen issue, soms wel. Bij een WPB zal de hoofd-WP wellicht even iets harder moeten werken maar blijft wel constant het huis verwarmen.

Eigenlijk zou een extra spiraal in de WPB voor aansluiting op de hoofd-WP de perfecte oplossing zijn zodat je afhankelijk van de situatie kan kiezen wat te gebruiken en bij storing in WPB ook een soort van back-up is :) maar die heeft mijn Auer dus niet -O-

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 02-02-2024 11:15 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
Wuursj schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:04:
Gezien je tekening, lijkt het om een oud huis te gaan met een houten dak. Dat heb ik (huis uit 1913) ook en dat was voor mij al reden genoeg om voor een split te gaan.

Hier heb ik tot nu toe voldoende aan een 5,5kw@-10 WP (incl. de koude week van februari 2021) maar daar heb ik wel een warmteverlies berekening aan gewaagd voor ik dat aan durfde.

Ik neig nu eigenlijk meer naar een boilervat in plaats van een wpb, mede door wat jij terecht aangeeft: de warmte komt eigenlijk al van de hoofdwp. Over de unit op het dak maak ik me niet zo druk; deze is in het verleden al berekend met het gewicht van grind erop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Bij mijn nieuwe(!)) dak (221x71 balken, HoH 400mm) gaf de constructeur een belasting van 100 KG/m2. Een monoblock van ~100kg plus een paar opsluitbanden tegen omvallen gaat daar dus al over heen bij het nieuwe dak. Mijn buitenunit blijft er met ~45kg en nog een setje opsluitbandjes wel daar onder.

Het oude grind was hier ongeveer 60kg/m2, een stuk minder dan een monoblock.

Het oude dak had was 165x60 balken, HoH 700mm... waarden waar mee de balkenschuif niets mee kon.
Het is jammer dat de maten van de balken op de tekening niet te lezen zijn maar ik gok zo dat ze dichter bij mijn oude liggen dan bij het nieuwe dak. Scheelt wel dat het oude dak waarschijnlijk van oud grenen is dat een stuk sterker is dan het huidige vuren, Maar niet perse stijver, daar zijn de blalkes weer niet hoog genoeg voor.

Je huis zal waarschijnlijk niet instorten maar kan wel gaan doorbuigen (afhankelijk van de overspanningen), trillingen meer doorgeven etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 05-02-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wuursj schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:57:
Bij mijn nieuwe(!)) dak (221x71 balken, HoH 400mm) gaf de constructeur een belasting van 100 KG/m2. Een monoblock van ~100kg plus een paar opsluitbanden tegen omvallen gaat daar over heen. Mijn buitenunit blijft er met ~45kg en nog een setje opsluitbandjes wel daar onder.

Het oude grind was hier ongeveer 60kg/m2, een stuk minder dan een monoblock.

Het oude dak had was 165x60 balken, HoH 700mm... waarden waar mee de balkenschuif niets mee kon.
Het is jammer dat de maten van de balken op de tekening niet te lezen zijn maar ik gok zo dat ze dichter bij mijn oude liggen dan bij het nieuwe dak. Scheelt wel dat het oude dak waarschijnlijk van oud grenen is dat een stuk sterker is dan het huidige vuren, Maar niet perse stijver, daar zijn de blalkes weer niet hoog genoeg voor.

Je huis zal waarschijnlijk niet instorten maar kan wel gaan doorbuigen, trillingen meer doorgeven etc.
oppervlakteverdeling met 1 meter lange bigfoots met wat tegels eronder is ruim onder die limiet.

Pagina: 1