Acties:
  • 0 Henk 'm!
HiHaHors schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:12:
@Dashlane Ik heb een pomploze verdeler. Thermostaat is ATAG Zone.

@tcw82 Geen kortsluitingen. Alleen vloerverwarming, geen radiatoren, geen ventielen.

@DanTm Het plaatje is gemaakt bij instelling zonder WAR, maar met WAR gebeurt hetzelfde
ik vermoed dat een hogere minimale aanvoer temperatuur wel eens kan gaan helpen.
Dan kan de WP zijn vermogen beter kwijt en zal hij minder snel afslaan.

Vanaf een bepaalde temperatuur zal een WP altijd gaan 'pendelen'. Hetzij ongecontroleerd (warmtevraag blijft aan, maar WP kan vermogen niet kwijt), of gecontroleerd (WP kan vermogen kwijt en warmtevraag slaat af).

Je wilt de laatste situatie, dat betekend dat de WP zijn minimale vermogen kwijt moet kunnen tot de thermostaat stopt met warmte vragen (draai je op WAR met continue warmtevraag dan gebeurd dat dus nooit).
Je bereikt dit door de warmte afgifte te verhogen, bv meer radiatoren/vloeroppervlakte (maar geen optie in jouw geval natuurlijk), of door de temperatuur te verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-09 20:12
DanTm schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:32:
[...]

ik vermoed dat een hogere minimale aanvoer temperatuur wel eens kan gaan helpen.
Dan kan de WP zijn vermogen beter kwijt en zal hij minder snel afslaan.

Vanaf een bepaalde temperatuur zal een WP altijd gaan 'pendelen'. Hetzij ongecontroleerd (warmtevraag blijft aan, maar WP kan vermogen niet kwijt), of gecontroleerd (WP kan vermogen kwijt en warmtevraag slaat af).

Je wilt de laatste situatie, dat betekend dat de WP zijn minimale vermogen kwijt moet kunnen tot de thermostaat stopt met warmte vragen (draai je op WAR met continue warmtevraag dan gebeurd dat dus nooit).
Je bereikt dit door de warmte afgifte te verhogen, bv meer radiatoren/vloeroppervlakte (maar geen optie in jouw geval natuurlijk), of door de temperatuur te verhogen.
Sluit ik mij bij aan, zoals eerder genoemd is het effect dat ik had van 4 graden verhogen van minimale Ta een drastisch effect op het pendelen. De warmtepomp blijft daardoor langer aan en gaat daarna langer uit.

Daarnaast wil je dat de beide circuits op het buffervat ongeveer dezelfde flow hebben. Ik heb mijn externe pomp (in het tweede circuit) op continudruk 3 gezet zodat ik een hoge flow door de vloer heb. Ik heb vier temperatuurmeters rondom het buffervat en beide aanvoeren en beide retouren zitten continu rond dezelfde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiHaHors
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:52
Ik ga jullie advies opvolgen: Minimale Ta omhoog, thermostaat temperatuur omhoog en externe pomp op max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
HiHaHors schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:26:
Ik ga jullie advies opvolgen: Minimale Ta omhoog, thermostaat temperatuur omhoog en externe pomp op max.
Ja ik zou niet max doen, maar wel constantedruk maximaal. De klassieke maximaal zou ik mijden.

En gewoon war gebruiken of die combi, heb ik zelf geen ervaring mee want ik heb geen Atag zone.

Overigens denk ik niet eens dat het echt verschil gaat maken in verbruik. 2/3 graden hogere minimale Ta deed niet zoveel in verbruik extra, ik kon geen verschil op merken. Wel scheelt het twee pompen die draaien en de continue start/stops die vermogen vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wflier
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-02-2024
In het kader van optimalisatie, heeft iemand ervaring met het inregelen van de circulatiepompen?
Er zit een pomp in de WP, er zit een pomp na het buffervat en mogelijk ook nog een pomp voor de vloerverwarming. Ik denk dat als deze pompen goed zijn ingesteld, en ook rekening wordt gehouden met de doorsnede van de leidingen, de WP energiezuiniger kan gaan werken.
Ik merk bijvoorbeeld als ik de pomp na het buffervat (Grundfos Alpha 3) minder hard laat draaien, het verbruik naar beneden gaat, maar ik ben nog niet uit wat de ideale instelling is (proportioneel, constante druk, welke waarde etc). En welke instelling moet je maken voor de pomp in de WP? Zie bijgesloten plaatje, waarbij ik het debiet van de pomp na het buffervat naar beneden heb bijgesteld en ik vrijwel meteen een daling in verbruik zie. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0w32pR9g8SJYs8IhTFpI3NLVDh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A1z9qlXJ8ZNBzWRxGL7ri2GY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
wflier schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:36:
In het kader van optimalisatie, heeft iemand ervaring met het inregelen van de circulatiepompen?
Er zit een pomp in de WP, er zit een pomp na het buffervat en mogelijk ook nog een pomp voor de vloerverwarming. Ik denk dat als deze pompen goed zijn ingesteld, en ook rekening wordt gehouden met de doorsnede van de leidingen, de WP energiezuiniger kan gaan werken.
Ik merk bijvoorbeeld als ik de pomp na het buffervat (Grundfos Alpha 3) minder hard laat draaien, het verbruik naar beneden gaat, maar ik ben nog niet uit wat de ideale instelling is (proportioneel, constante druk, welke waarde etc). En welke instelling moet je maken voor de pomp in de WP? Zie bijgesloten plaatje, waarbij ik het debiet van de pomp na het buffervat naar beneden heb bijgesteld en ik vrijwel meteen een daling in verbruik zie. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
[Afbeelding]
Dat je een pomp in je verdeler hebt betekend dat je een mengverdeler en dat is subideaal icm een warmtepomp. Het is namelijk gemaakt voor hogere temperaturen.

Dat gezegd hebben op de mengverdeler moet die op constante druk staan en afhankelijk van het aantal groepen op 1-2-3.

Het systeem staat niet in serie, op het moment dat de vloer de kraan dicht doet dan gaat de secundaire pomp na het buffer door de drukgeregelde by-pass terug het buffervat in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiHaHors
Dashlane schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:59:
[...]

Ja ik zou niet max doen, maar wel constantedruk maximaal. De klassieke maximaal zou ik mijden.

En gewoon war gebruiken of die combi, heb ik zelf geen ervaring mee want ik heb geen Atag zone.

Overigens denk ik niet eens dat het echt verschil gaat maken in verbruik. 2/3 graden hogere minimale Ta deed niet zoveel in verbruik extra, ik kon geen verschil op merken. Wel scheelt het twee pompen die draaien en de continue start/stops die vermogen vragen.
Bedankt voor de hints en tips. Plaatje ziet er al stuk beter uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGCB8CqahKsIB80F0fqB2RB49DM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C93xZyc9vlUNfMLlDKIH2ae0.png?f=fotoalbum_large

Minimum Ta 30, circulatiepomp op stand 3 constante druk.

Regeling stond nog op Smart, ik ga nu war proberen, zonder smart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
HiHaHors schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:25:
[...]

Bedankt voor de hints en tips. Plaatje ziet er al stuk beter uit:

[Afbeelding]

Minimum Ta 30, circulatiepomp op stand 3 constante druk.

Regeling stond nog op Smart, ik ga nu war proberen, zonder smart.
Ja smart is vooral handig voor onkundige monteurs, maar echt verstandig is het niet.

Als je Ta nu 30 is dan ga ik ervan uit de Ta max niet boven de 40-45 uit gaat komen. Dan zou ik echt na deze winter een pomploze verdeler installeren of de huidige verdeler ombouwen naar een pomploze verdeler. Ik heb dat dit jaar ook gedaan en het is energieverbruik als comfort aanmerkelijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiHaHors
Dashlane schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:43:
[...]

Ja smart is vooral handig voor onkundige monteurs, maar echt verstandig is het niet.

Als je Ta nu 30 is dan ga ik ervan uit de Ta max niet boven de 40-45 uit gaat komen. Dan zou ik echt na deze winter een pomploze verdeler installeren of de huidige verdeler ombouwen naar een pomploze verdeler. Ik heb dat dit jaar ook gedaan en het is energieverbruik als comfort aanmerkelijk beter.
Ik heb al een pomploze verdeler :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dashlane schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:50:
[...]

Dat je een pomp in je verdeler hebt betekend dat je een mengverdeler en dat is subideaal icm een warmtepomp. Het is namelijk gemaakt voor hogere temperaturen.

Dat gezegd hebben op de mengverdeler moet die op constante druk staan en afhankelijk van het aantal groepen op 1-2-3.

Het systeem staat niet in serie, op het moment dat de vloer de kraan dicht doet dan gaat de secundaire pomp na het buffer door de drukgeregelde by-pass terug het buffervat in.
@HiHaHors ik wil een kleine nuancering aanbrengen op de tekst van @Dashlane . Is het niet voor jou, dan voor andere in vergelijkbare situaties..

Pomp in de verdeler is (zeer) waarschijnlijk een hoge temperatuur verdeler. Maar er zijn ook verdelers met pomp die weldegelijk een lage temperatuur verdeler zijn. Daarvoor zit dan een instelbaar ventiel in de verdeler waarmee je het mengen kunt toestaan of blokkeren. De pomp op een verdeler die is dicht gedraaid met dat ventiel gaat zuigend werken op het cv net, althans dat is mijn persoonlijke ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
@HiHaHors ,
Excuus, ik haalde twee gesprekken door elkaar.

@tcw82
Je hebt klassieke hoge temperatuur verdeler, een zoals jij beschrijft LTV-verdeler wat eigenlijk meer middentemperatuur is 30-65 graden en een lage temperatuur LT-verdeler<45 graden. De laatste is pomploos.

Zelf heb ik mijn slim verdeler later voorzien van een ventiel waardoor het een LTV verdeler werd. Vanuit daar de overstap gemaakt naar een pomploze verdeler en dat verschil was aanmerkelijk. Ik denk een 20% energie door hogere flow, lagere Ta en daardoor aanzienlijk minder defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wflier
Dashlane schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:50:
[...]

@Dashlane WP is idd in een bestaande HT installatie geplaatst. Ik heb met name overal radiatoren en in de keuken en woonkamer is er tevens wat lichte vloerverwarming. Omdat het een HT installatie is, is er een thermostaatkraan op deze vloerverwarming en ook een pomp geinstalleerd. Deze heb ik op minimale constante druk staan.
Buffervat is parallel aangesloten, dus er is ook een circulatiepomp na de WP die ervoor zorgt dat het water niet alleen door buffervat gaat, maar ook een deel door de installatie (lees radiatoren en vloerverwarming). De vraag is wat de ideale instelling is voor deze circulatiepomp qua techniek (proportioneel of constante druk) en qua debiet. Tevens ook wat beste instelling is voor de pompsnelheid in de WP zelf. Ik heb 28 mm buizen naar buffervat, rest is 22 mm buizen naar de verdelers en van verdelers met 12 mm naar de radiatoren.
Debiet van WP pomp moet wel groter zijn dan debiet circulatiepomp en vloerverwarmingpomp en groot genoeg om water naar bovenverdieping te sturen. Heeft iemand enige ervaring wat de beste instellingen zijn in de WP en op de circulatiepompen? Dit is een plaatje van de opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pf6XnywQh9AKJc_qZ3F2X5PQwHI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RMbIMtsMvo4xb4QEn3NslICB.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door wflier op 22-12-2023 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:02
Ik volg het topic al even. Heb inmiddels ook mijn warmtepomp op het dak staan.

De setup betreft een hybride opstelling van:
Atag q42 CV ketel
ATAG ENERGION M HYBRIDALL 80
buffervat van 50L

De neoz en dan een Atag one als gateway.

Het is een tussenwoning uit 1905 die we volledig hebben aangepakt, voor hoever dit mogelijk was. De voor en achtergevel zijn met 12cm PIR geïsoleerd. Het dak ligt 14cm PIR op.

Betreft ongeveer 100m2 vloerverwarming begane grond. (plafond 3,65meter hoog)
60m2 droogbouw vloerverwarming op 1e etage, waarvan ongeveer 30m2 echt gebruikt wordt (badkamer, kantoortje), plafond op 3.2m
60m2 droogbouw vloerverwarming op 2e etage, waarvan ongeveer 30m2 echt gebruikt wordt (badkamer en nog kantoortje), plafond op 2.8m

De Atag one is in de technische ruimte geïnstalleerd omdat ik geen mogelijkheid heb om de Atag one thermostaat beneden ergens op te hangen. Temperatuur metingen doe ik door middel van ds18b20 temperatuur sensoren in verschillende ruimtes waardoor ik temperaturen weet en ik de vloerverwarmingsventielen voor elke zone open/dicht kan doen.

Nu komt mijn vraag eigenlijk. hoe zouden jullie de WP nu gaan aansturen? ik weet precies wanneer ik warmtevraag heb. Een maakcontact op de 2e aansluiting? Voorheen had ik enkel de CV en deed ik dit met een DIYless thermostaatje en dit werkte eigenlijk perfect. Nu ben ik eigenlijk het spoor even bijster :)

momenteel heb ik een setup die gewoon niet erg betrouwbaar werkt. Via homekit zet ik gewoon de temperatuur een halve graad hoger dan de huidige temperatuur in de Atag one zodat de warmtepomp aan gaat. Wanneer ik geen warmtevraag meer heb zet ik hem lager... Alleen pakt de Atag soms gewoon niet de instelling over.. En dan zit ik of in de hitte, of in de kou :o

[ Voor 17% gewijzigd door yniezink op 25-12-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-03 23:27
Dit lijkt mij een ideale situatie voor een WAR. Hiervoor is het niet interessant waar je de ATAG One plaatst.
Even puzzelen wat de iedeale stooklijn is en dan heb je er relatief weinig omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Mijn installatie draait keurig op WAR.
Tijdens de setup heb ik de ATAG One op 20 °C gezet met het idee dat deze setting niet meer meedoet in de regeling.
Uit nieuwsgierigheid heb ik vanavond de ATAG One op 21,5 °C gezet.
Tot mijn verbazing zie ik dat door deze actie de stooklijn naar boven schuift..
Kan iemand mij verklaren hoe dit komt.

[ Voor 198% gewijzigd door johan1950 op 25-12-2023 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
De werkelijke temperatuur bij de ATAG One ten tijde wijziging 24 °C. De vraag zou dus door de wijziging niet beïnvloed mogen worden.

[ Voor 197% gewijzigd door johan1950 op 25-12-2023 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
johan1950 schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:51:
De werkelijke temperatuur bij de ATAG One ten tijde wijziging 24 °C. De vraag zou dus door de wijziging niet beïnvloed mogen worden.
Wel als je op WAR + ruimtetemperatuur regelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
yniezink schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:07:
Ik volg het topic al even. Heb inmiddels ook mijn warmtepomp op het dak staan.

De setup betreft een hybride opstelling van:
Atag q42 CV ketel
ATAG ENERGION M HYBRIDALL 80
buffervat van 50L

De neoz en dan een Atag one als gateway.

Het is een tussenwoning uit 1905 die we volledig hebben aangepakt, voor hoever dit mogelijk was. De voor en achtergevel zijn met 12cm PIR geïsoleerd. Het dak ligt 14cm PIR op.

Betreft ongeveer 100m2 vloerverwarming begane grond. (plafond 3,65meter hoog)
60m2 droogbouw vloerverwarming op 1e etage, waarvan ongeveer 30m2 echt gebruikt wordt (badkamer, kantoortje), plafond op 3.2m
60m2 droogbouw vloerverwarming op 2e etage, waarvan ongeveer 30m2 echt gebruikt wordt (badkamer en nog kantoortje), plafond op 2.8m

De Atag one is in de technische ruimte geïnstalleerd omdat ik geen mogelijkheid heb om de Atag one thermostaat beneden ergens op te hangen. Temperatuur metingen doe ik door middel van ds18b20 temperatuur sensoren in verschillende ruimtes waardoor ik temperaturen weet en ik de vloerverwarmingsventielen voor elke zone open/dicht kan doen.

Nu komt mijn vraag eigenlijk. hoe zouden jullie de WP nu gaan aansturen? ik weet precies wanneer ik warmtevraag heb. Een maakcontact op de 2e aansluiting? Voorheen had ik enkel de CV en deed ik dit met een DIYless thermostaatje en dit werkte eigenlijk perfect. Nu ben ik eigenlijk het spoor even bijster :)

momenteel heb ik een setup die gewoon niet erg betrouwbaar werkt. Via homekit zet ik gewoon de temperatuur een halve graad hoger dan de huidige temperatuur in de Atag one zodat de warmtepomp aan gaat. Wanneer ik geen warmtevraag meer heb zet ik hem lager... Alleen pakt de Atag soms gewoon niet de instelling over.. En dan zit ik of in de hitte, of in de kou :o
Ik zou de regeling inderdaad op weersafhankelijk zetten, en activeren door een maak contact op de zone 2 ingang. Zo heb ik het zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:36
DanTm schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:03:
[...]

Wel als je op WAR + ruimtetemperatuur regelt
Ik draai op WAR maar dan nog zet de One zone de WP uit als de ruimtetemperatuur te hoog wordt.
Dus volledig WAR kan blijkbaar niet.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ron321 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:18:
[...]

Ik draai op WAR maar dan nog zet de One zone de WP uit als de ruimtetemperatuur te hoog wordt.
Kan wel, moet je ergens in de menus warmtevraag op permanent zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
DanTm schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:25:
[...]

Kan wel, moet je ergens in de menus warmtevraag op permanent zetten.
Zal eens zoeken, heb nu de One zone op 25 graden staan, dan blijft hij ook aan.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiHaHors
4.2.9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ron321 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:18:
[...]

Dat doe ik ook.
Heb je de verschillende lussen van de vvw ook waterzijdig ingeregeld? Zowel de verdelers als de individuele groepen?
Mogelijk kun je daar nog een slag slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
tcw82 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:56:
[...]

Dat doe ik ook.
Heb je de verschillende lussen van de vvw ook waterzijdig ingeregeld? Zowel de verdelers als de individuele groepen?
Mogelijk kun je daar nog een slag slaan.
Ik heb maar 1 verdeler.
Ben alleen maar WAR gaan draaien omdat toen ik eerst WAR + binnen draaide de WP regelmatig uit ging door wat zonne-instraling waarbij het vervolgens weer te lang duurde voordat de WP weer aansprong.
Heb de afgifte + instellingen nu redelijk op elkaar afgestemd waardoor het sowieso niet onwijs doorschiet.
Heb dan liever dat de WP rustig doordraait ook al is er zon-instraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Ik heb 4..2.1 op buitensensor staan en 4.2.9. op geforceerde warmtevraag.
En toch bemoeit een wijziging van de vraag van de ruimte temperatuur zich met de setting van de stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
DanTm schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:08:
[...]

Ik zou de regeling inderdaad op weersafhankelijk zetten, en activeren door een maak contact op de zone 2 ingang. Zo heb ik het zelf ook.
Eens even inlezen in dit topic hoe ik de boel op WAR zet. Hoe stuur je jouw relais aan dat de warmtevraag stuurt? Heb je hier bijvoorbeeld vertragingen op geprogrammeerd of iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
johan1950 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:02:
Ik heb 4..2.1 op buitensensor staan en 4.2.9. op geforceerde warmtevraag.
En toch bemoeit een wijziging van de vraag van de ruimte temperatuur zich met de setting van de stooklijn.
Dan heb 4.2.7 op smart staan denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan1950
ron321 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 16:26:
[...]

Dan heb 4.2.7 op smart staan denk ik?
Absoluut niet. Dan zou ik aangeven dat ik vertrouwen heb in de ATAG software en dat is echt niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
yniezink schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:07:
[...]

Eens even inlezen in dit topic hoe ik de boel op WAR zet. Hoe stuur je jouw relais aan dat de warmtevraag stuurt? Heb je hier bijvoorbeeld vertragingen op geprogrammeerd of iets?
Onder de 9 (instelbaar) graden buiten staat het bij mij permanent aan (er is dan altijd voldoende warmtevraag om de WP zonder pendelen te laten werken).
Boven de 9 graden reageert het op een eenvoudige thermostaat (onder setpoint -> aan, boven setpoint -> uit).
Ik check dat iedere 10 minuten (dat is dan een soort van vertraging).

Je zou zoiets ook kunnen doen, iedere X minuten checken of er ergens warmtevraag is, zo ja, dan zone2 aan zetten.
Let wel dat je de instellingen van zone2 correct zet (WAR/stooklijn/min/max etc).
Ook opletten dat de WP niet aan blijft als alle zone's dicht zitten natuurlijk.

• Dashlane
DanTm schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:51:
[...]

Onder de 9 (instelbaar) graden buiten staat het bij mij permanent aan (er is dan altijd voldoende warmtevraag om de WP zonder pendelen te laten werken).
Boven de 9 graden reageert het op een eenvoudige thermostaat (onder setpoint -> aan, boven setpoint -> uit).

Je zou zoiets ook kunnen doen, iedere X minuten checken of er ergens warmtevraag is, zo ja, dan zone2 aan zetten.
Let wel dat je de instellingen van zone2 correct zet (WAR/stooklijn/min/max etc).
En waarom gebruik je daar niet zone 1 voor doormiddel van de jumper
Dashlane schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:19:
[...]

En waarom gebruik je daar niet zone 1 voor doormiddel van de jumper
ik snap je vraag niet helemaal, maar ik heb de One Zone thermostaat op zone 1 staan.. die hangt in de woonkamer en regelt de temperatuur daar.
Als je geen One Zone hebt dan is het niet nodig om Zone 2 te gebruiken natuurlijk.

• Dashlane
DanTm schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:24:
[...]

ik snap je vraag niet helemaal, maar ik heb de One Zone thermostaat op zone 1 staan.. die hangt in de woonkamer en regelt de temperatuur daar.
Als je geen One Zone hebt dan is het niet nodig om Zone 2 te gebruiken natuurlijk.
Aah dan heb ik je verkeerd begrepen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volgende week gaan we qua temperatuur naar het "klimatologische gemiddelde voor de periode". Het wordt weer koud. ('s nachts rond het vriespunt, overdag er net boven.)
Denk dat er een boel getuned kan gaan worden die periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-09 12:39
DanTm schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:51:
[...]

@DanTm Interessante manier, welke parameter kan je dit instellen? 4.2.9 op geforceerd, maar hoe stel je dan in dat hij boven de 9 graden aan/uit wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tim_b schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:57:
[...]

@DanTm Interessante manier, welke parameter kan je dit instellen? 4.2.9 op geforceerd, maar hoe stel je dan in dat hij boven de 9 graden aan/uit wordt?
Dat kan de wp niet zelf, ik stuur dat extern aan (via de zone2 ingang en mijn home automation)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
De hele dag is de-icing weer actief.
Het begon vanmorgen om 04:00 bij een buitentemperatuur van 1,5 °C en een luchtvochtigheid van 95%.
T.o.v. de vorige vorstperiode valt het me mee. De frequentie is nu ongeveer eenmaal per 1,5 uur. De vorige vorstperiode was het eenmaal per 45 min..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goede morgen, ik heb een vraag... Kan je een bepaalde range van de WP "ontmoedigen"?
onze WP staat op een betonnen dak. Als het heel stil is in huis hoor je hem af en toe zoemen. Echter, als de machine 650 tot 720 Watt aan vermogen op neemt, gaat er iets in de woning mee trillen (ik heb nog niet uitgezocht wat, dus die route is er ook nog).

Ik heb hier op het forum (niet in dit topic geloof ik) gelezen dat bepaalde "frequenties" (van de compressor) "vermeden" konden worden.

Dus, kan je "onze" atag vertellen dat hij bepaalde gebieden moet mijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tcw82 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:34:
Goede morgen, ik heb een vraag... Kan je een bepaalde range van de WP "ontmoedigen"?
onze WP staat op een betonnen dak. Als het heel stil is in huis hoor je hem af en toe zoemen. Echter, als de machine 650 tot 720 Watt aan vermogen op neemt, gaat er iets in de woning mee trillen (ik heb nog niet uitgezocht wat, dus die route is er ook nog).

Ik heb hier op het forum (niet in dit topic geloof ik) gelezen dat bepaalde "frequenties" (van de compressor) "vermeden" konden worden.

Dus, kan je "onze" atag vertellen dat hij bepaalde gebieden moet mijden?
je kunt hem op stille modus zetten, dan gaat hij (bij mij) niet boven de 45Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelK
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-09 19:50
@DanTm @tcw82 Alleen draait hij dan op een veel lager vermogen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Weet toevallig al iemand de betekenis en uitleg van de parameters met betrekking tot het samenwerken met de gasketel. De wp trekt het prima hier, vanaf 12.00 zonder defrost, alleen als ik hem op hybride zet dan gaat die volledig over op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Laatste dagen kan ik het gedrag van mijn WP niet helemaal volgen.
Ik stook WAR op stooklijn 0,5 met een correctie van 0,1.
Na een aanvankelijke duidelijke de-icing waarbij de warmtewisslaar duidelijk dichtzat met sneeuw/ijs, zie ik de laatste twee dagen een gedrag wat lijkt op de-icing maar het vlgs mij niet is.
De warmtewisselaar is helemaal schoon en het fenomeen komt iedere 95 min terug. Ik heb diverse settingen van de stooklijn en de maximale temp geprobeerd. Ik zie dan wel reactie in de temperatuur maar iedere 95 min krijg een "de-icing" dip.
Ik krijg de melding "systeem vorstbeveiliging", de WP stopt en is er op de warmtewisselaar op een paar plaatsen een minimale hoeveelheid ijs te zien.
Op bijgevoegde grafiek is aanvoer naar het verwarmingssysteem te zien met de regelmatige deicing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFEruVUtYHR-XEb_66YJP6l5Ag0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/by8hKIZC3q1tSS49I4yINqmj.png?f=fotoalbum_large

Wie kan me vertellen waardoor deze regematige deicing wordt veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-05 19:33
Hallo, ik heb een 910 storing. De pomp verwarmt dus niet meer en de atag one zone knippert en geeft aan dat ik contact op moet nemen met de installateur. ( heb ik gedaan) er was al voor donderdag een afspraak met Atag om de modificatie aan de buitenunit te doen. Wat kan ik in de tussentijd zelf? Reset, stekker uit de Neoz etc? Weet iemand dat?

[ Voor 52% gewijzigd door Stoja op 09-01-2024 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
@johan1950 ik heb ook precies om de 90-95 min een dip in mn compressor frequentie. Weliswaar geen melding de-icing, maar de laatste 2 dagen wel precies om de 1.5 uur dat hij terugmoduleert. Ik heb wel een split en geen monoblock. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXfJ6fwfk0d_Uwxv6MHYARWeFOM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zseCZAFyj2j7BtqXWQ9qnNgV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
johan1950 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:51:
Na een aanvankelijke duidelijke de-icing waarbij de warmtewisslaar duidelijk dichtzat met sneeuw/ijs, zie ik de laatste twee dagen een gedrag wat lijkt op de-icing maar het vlgs mij niet is.
De warmtewisselaar is helemaal schoon en het fenomeen komt iedere 95 min terug. Ik heb diverse settingen van de stooklijn en de maximale temp geprobeerd. Ik zie dan wel reactie in de temperatuur maar iedere 95 min krijg een "de-icing" dip.
Ik krijg de melding "systeem vorstbeveiliging", de WP stopt en is er op de warmtewisselaar op een paar plaatsen een minimale hoeveelheid ijs te zien.
Op bijgevoegde grafiek is aanvoer naar het verwarmingssysteem te zien met de regelmatige deicing.
[Afbeelding]

Volgens mij heeft de WP geen camera om te zien of er ijs op zit :) Mijn vermoeden is dat het op basis van een algoritme is. Beneden een bepaalde temperatuur gaat hij volgens mij altijd defrosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefanvane
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 19:24
Werken de app en de website van Atag bij jullie ook niet meer? Sinds gisteravond 23u kan ik er niet meer op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dl2Np90t_ndBhisskfXCtfadlPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpoSeLWYONkoZMN15tnvJEfL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik kreeg net een 403... maar het lijkt wat plat te liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
@Stefanvane idem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Hier ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
@DanTm Enig idee waar deze temperatuur instelling kan staan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
@DanTm
Enig idee waar deze temperatuur setting staat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanvane
johan1950 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:05:
@DanTm Enig idee waar deze temperatuur instelling kan staan ?
Mogelijk hier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLNDtL0WS0CmvsOu81j9JH0h-J8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Mg23b3gncpnveWD6NCin7Wuu.jpg?f=user_large

Gezocht in de pdf van de installatiehandleiding: https://atag.compano.com/...ON%20M%20HYB%20all_NL.pdf

Hier staat bij 12-7-3 ook de frequentie van de compressor, op de vraag van @tcw82. Deze is alleen te min-maxen, geen specifiek deelbereik uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stefanvane schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:19:
[...]

Mogelijk hier?

[Afbeelding]

Gezocht in de pdf van de installatiehandleiding: https://atag.compano.com/...ON%20M%20HYB%20all_NL.pdf

Hier staat bij 12-7-3 ook de frequentie van de compressor, op de vraag van @tcw82. Deze is alleen te min-maxen, geen specifiek deelbereik uit te sluiten.
Min om hoog kan helpen. Want op 1000 watt verbruik hoor ik hem (bijna) niet.
Ik ga eens snuffelen. Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
johan1950 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:09:
@DanTm
Enig idee waar deze temperatuur setting staat ?
Nee, ik denk niet dat je dit zelf kunt aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vannacht gas gebruik weer begonnen.
Te verwachten, gezien de wind, de temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vu7xhZ_dmgtpOgxQelFgy0ULezw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o684u0H9XmqUXiPdLAN269Mc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
De Atag One server ligt eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stievo9997
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-09 15:00
DanTm schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:01:
Iemand wel eens de volgende fout gehad: Water circulatie check error (955)?
Ik krijg deze op mijn hybride systeem na een defrost als hij ook de ketel inschakelt.
Hij doet het niet consequent, en hij doet het ook niet als hij defrost zonder de ketel.

De wp schakelt dan even helemaal af, en begint na een paar minuten weer te draaien.

De handleiding geeft het volgende: Controleer de aansluiting van de temperatuursonde voor aanvoer en
retour.
Geen idee waar die moeten zitten.

Hier plaatje waarbij hij 3x een defrost + ketel goed doet, alle gewone defrosts goed doet, en 2x een defrost + ketel niet goed doet.
[Afbeelding]
@DanTm Ik zie dat je hier de compressor frequentie ophaalt in home assistant? Mag ik vragen hoe je dit voor elkaar gekregen heb? Momenteel gebruik ik deze integratie https://github.com/chomup...ethermo-home-assistant-v2 echter kan ik hier (helaas) niet mijn compressor frequentie mee uitlezen (zover ik weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stievo9997 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:37:
[...]

@DanTm Ik zie dat je hier de compressor frequentie ophaalt in home assistant? Mag ik vragen hoe je dit voor elkaar gekregen heb? Momenteel gebruik ik deze integratie https://github.com/chomup...ethermo-home-assistant-v2 echter kan ik hier (helaas) niet mijn compressor frequentie mee uitlezen (zover ik weet).
Als je zoekt op node red in dit topic vind je waarschijnlijk mijn uitleg wel.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74399132

ik gebruik de mobiele API ipv die van de website.

[ Voor 9% gewijzigd door DanTm op 09-01-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stievo9997
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-09 15:00
DanTm schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:28:
[...]

Als je zoekt op node red in dit topic vind je waarschijnlijk mijn uitleg wel.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74399132

ik gebruik de mobiele API ipv die van de website.
Bedankt! Ik heb er naar gekeken en heb dit even geprobeerd via Postman. Bij een aantal menuitems krijg ik netjes een antwoord, maar bij 266 (HpActualCompressorFrequency), 247, 248 krijg ik geen waardes terug. Ik heb overigens een ENERGION ODM 50 (all electric) misschien dat daar verschil in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
DanTm schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 06:30:
[...]

Volgens mij heeft de WP geen camera om te zien of er ijs op zit :) Mijn vermoeden is dat het op basis van een algoritme is. Beneden een bepaalde temperatuur gaat hij volgens mij altijd defrosten.
Nou ik heb hetzelfde, ik denk niet dat een defrost is. In de grafieken zie ik dan veel langer durende dips, kijken naar 2/3graden vochtige dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
tcw82 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:51:
Vannacht gas gebruik weer begonnen.
Te verwachten, gezien de wind, de temperatuur.

[Afbeelding]
Welke parameters heb je voor het aansturen van de gasketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stievo9997 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:12:
[...]

Bedankt! Ik heb er naar gekeken en heb dit even geprobeerd via Postman. Bij een aantal menuitems krijg ik netjes een antwoord, maar bij 266 (HpActualCompressorFrequency), 247, 248 krijg ik geen waardes terug. Ik heb overigens een ENERGION ODM 50 (all electric) misschien dat daar verschil in zit?
ja dat zou kunnen, er staat ook een lijst met alle parameters in de post, mogelijk dat je een andere moet hebben.

Kun je de compressor frequentie wel zien in de APP (in het diagnostiek menu)? zo ja.. dan zou hij wel beschikbaar moeten zijn... de vraag is dan alleen even hoe.
Ik heb zelfs destijds de app gedecompiled om de API's eruit te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dashlane schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:34:
[...]

Nou ik heb hetzelfde, ik denk niet dat een defrost is. In de grafieken zie ik dan veel langer durende dips, kijken naar 2/3graden vochtige dagen.
Dat komt volgens mij omdat hij tijdens het defrosten ontdekt dat het niet heel erg nodig is en het proces dan eerder afbreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefanvane
Dashlane schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:36:
[...]

Dit zou ik ook wel willen weten. Ik merk dat de ketel eigenlijk alleen wordt ingezet na een defrost, om de aanvoertemperatuur een boost te geven. De instelling van de cv temperatuur van de ketel is dan leidend (38 graden als max ingesteld) en die temperatuur wordt bij mij meestal ook kortstondig behaald.

Ik heb de installatiehandleiding er op nageplozen maar kan geen parameters ontdekken die de aansturing van de ketel beïnvloeden bij hybride werking. Behalve een maximale temperatuur waarop de ketel in mag worden gezet. Het komt op mij over dat de ketel in de hoofdzaak wordt ingezet vanuit een berekening van de situationele COP icm de energieprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
Stefanvane schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:45:
[...]

Dit zou ik ook wel willen weten. Ik merk dat de ketel eigenlijk alleen wordt ingezet na een defrost, om de aanvoertemperatuur een boost te geven. De instelling van de cv temperatuur van de ketel is dan leidend (38 graden als max ingesteld) en die temperatuur wordt bij mij meestal ook kortstondig behaald.

Ik heb de installatiehandleiding er op nageplozen maar kan geen parameters ontdekken die de aansturing van de ketel beïnvloeden bij hybride werking. Behalve een maximale temperatuur waarop de ketel in mag worden gezet. Het komt op mij over dat de ketel in de hoofdzaak wordt ingezet vanuit een berekening van de situationele COP icm de energieprijzen.
Het gaat om
1.3.3 (staat op 120min)
1.3.4 (staat op 100) nu even testen op 300
1.4.5 30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudie95
  • Laatst online: 05-05-2024
Dashlane schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:59:
[...]

Het gaat om
1.3.3 (staat op 120min)
1.3.4 (staat op 100) nu even testen op 300
1.4.5 30
Ik zit ook te kijken naar deze instellingen, maar heb geen idee wat je hiermee instelt. Weet iemand dat toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Woudie95 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:02:
[...]

Ik zit ook te kijken naar deze instellingen, maar heb geen idee wat je hiermee instelt. Weet iemand dat toevallig?
Exact mijn vraag,

Ik vermoed dat op basis van andere wp en gekheid van Atag dat 1.3.4 een niet te halen temperatuur is op basis van Celsius en 1.3.5 een waarde is wanneer de ketel het weer opnieuw probeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wflier
Ik zie sinds de kou van gisteren dat het verbruik is afgetopt rond 2300 Watt. Is dat bij jullie ook? Wordt dit bepaald door een bepaalde instelling? Ik zie ook gas af en toe bijspringt na defrosten en op dipjes in de afgetopte stukken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DK64zo-G56a5I7hauo6HYAFv7Mo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/trfMC4YfGT1OB4fwo7jo4VuC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
wflier schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:23:
Ik zie sinds de kou van gisteren dat het verbruik is afgetopt rond 2300 Watt. Is dat bij jullie ook? Wordt dit bepaald door een bepaalde instelling? Ik zie ook gas af en toe bijspringt na defrosten en op dipjes in de afgetopte stukken.
[Afbeelding]
Ik vermoed Max vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wflier
Specificaties zegt dat maximale stroom 14.3 A is. Dit zou 3.29 kW zijn. Dus max vermogen lijkt het niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dashlane schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:36:
[...]

Die uit de screenshots uit de openingspost. De gele regels zijn door de installateur ingesteld. ik zit nu op mijn mobiel, mogelijk kan ik morgen pas op een laptop kijken en terug melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan1950
Ik heb de waarde van 4.0.3 teruggebracht van 5°C naar 2 °C.
Dit heeft als resultaat dat voor de vorstbeveiliging de temperatuur minder ver daalt.
Hierdoor zijn de momenten van afkoeling niet zo groot meer, wat op zich wel een vebetering is.
Is blijf het nog steeds raar vinden dat de WP bij een buitentemperatuur van -3,7 °C en een dauwpunt van -10,7°C eerst de de-icing start en na 5 min tot de ontdekking komt dat het niet nodig is en dan hard moet draaien om weer op het setpoint te komen.
Hieronder de aanvoer temperatuur waar duidelijk de verandering van de waarde van 4.0.3 te zien is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTUNU84MrDzmLEAF3yFo7vmIDXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jbi0RfTLJnIUBUV94oVXU1E7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geezer
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-06 08:21
johan1950 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:23:
Ik heb de waarde van 4.0.3 teruggebracht van 5°C naar 2 °C.
Dit heeft als resultaat dat voor de vorstbeveiliging de temperatuur minder ver daalt.
Hierdoor zijn de momenten van afkoeling niet zo groot meer, wat op zich wel een vebetering is.
Is blijf het nog steeds raar vinden dat de WP bij een buitentemperatuur van -3,7 °C en een dauwpunt van -10,7°C eerst de de-icing start en na 5 min tot de ontdekking komt dat het niet nodig is en dan hard moet draaien om weer op het setpoint te komen.
Hieronder de aanvoer temperatuur waar duidelijk de verandering van de waarde van 4.0.3 te zien is.
[Afbeelding]
Niet helemaal duidelijk in je verhaal is op welk tijdstip je de wijzigng gedaan hebt. Ik heb gisteren niets gewijzigd en zie ook veranderd gedrag rond 13:30. Beeld van mijn WP-aanlever temperatuur lijkt heel erg op jou grafiek. Controle van andere gegevens (o.a. correlatie met gasverbruik) leerde dat tot 13:30 de gas ketel mee werkte. Daarna werd door stijging buiten temperatuur/zon het zo warm, dat er vanaf 13:30 moment alleen met WP verwarmd werd. Om 03:30 in de nacht werdt de gasketel weer bijgeschakeld.
Mijn boodschap is dus: wees voorzichtig met het trekken van conclusies bij het aanpassen van een parameter van de WP op basis van alleen de WP aanlever temperatuur. Maar jouw conclusie kan natuurlijk voor jouw situatie nog steeds juist zijn. Ik meet/log momenteel nog niet de " vertrek verwarming" temperatuur, want dan kan ik ook de daadwerkelijke temperatuur zien die na de ATAG Open verdeler naar de radiatoren stuurt (combi van WP en CV ketel).

De documentatie van Atag over de exacte werking van de parameters in natuurlijk abominabel slecht, waardoor we proefondervindelijk de werking van parameters moeten proberen te achterhalen.
Misschien voor deze groep een idee om gezamenlijk te proberen een lijst te maken van parameters met hun werking met wat we geleerd hebben. Triest dat het op deze manier moet. Atag documenatie zou gewoon goed moeten zijn en voor mij een reden om bij vervanging van WP /Ketel in de toekomst niet meer voor Atag te kiezen. Van de gemiddelde installateur kunnen we helaas niet te veel verwachten en moeten we dus zelf de installatie optimaal af proberen te stellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzTxPc0wOln5LympNZYQMINqZ0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v46ts3IcoQmeRo2S873ucVnY.png?f=fotoalbum_large.

[ Voor 27% gewijzigd door Geezer op 10-01-2024 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan1950
@ Geezer
Je hebt gelijk. Mijn conclusie was een beetje voorbarig. Vanmorgen zag ik dat de temperatuursdaling van de vorstbeveiliging weer helemaal terug was en vemoedelijk beïnvloed wordt door de gewenste temperatuur.
Ik heb nog even geprobeerd met 4.0.3 op 10°C. Dit had helemaal geen effect, dus maar weer op 5 °C. gezet.
In had om 17:00 4.0.3 op 2°C gezet en zie dat eerstvolgende drie de-icings de temperatuur minder ver daalt. De daaropvolgende de-icings verdwijunt dit voordeel weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2Dof4TxHn3ixAYRR7zPJk2NMFU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IhQk0g0CRPy7JWc3O2i6Fanq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door johan1950 op 10-01-2024 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
Ik was even aan het neuzen op atag, ze hebben een nieuw document toegevoegd mbt de parameters van de energion hybrid all

https://www.atagverwarmin...-m-hybrid-all-50-3302154/

Aanvullend
Staat in de starttopic

- mbt tot de eerder gestelde vragen over 1.3. Volgens dit document hebben de parameters 1.3.3 tm 1.3.5 alleen effect wanneer 1.3.2 op aanpasbaar staat. De meeste inclusief mijzelf staat deze op eco plus.

[ Voor 30% gewijzigd door Dashlane op 11-01-2024 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Dashlane die link kunnen we (jij ook volgens mij) toevoegen aan de openingspost van dit topic. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik heb gisteren ochtend de "stille modus" uitgezet. Dat gaf een interessante verandering. er is vannacht (een va nde koudste nachten tot nu toe) geen gas gebruikt. Helemaal niets.

Wel is het zo dat de machine nu meer herrie maakt, niet echt een verrassing, maar het was voor de aanpassing ook al te veel. Ik ben gisterenavond even gaan kijken (hij staat op een grindbed op het betonnen dak). De hele omgeving is 1 groot ijsblok. De (door iemand hier al eerder aangewezen) regenpijp zat nu tegen de vorst plug (soort T stuk dat moet breken als de zaak dreigt te bevriezen). Dat helpt natuurlijk niet in de geluidssituatie, de hele regenpijp stond vrolijk mee te trillen.

Als het weer "normaal" weer is, gaat ik die regen pijp even verleggen (zat nu vol met ijs, dus dat lukte niet).
Daarnaast ga ik ook een berichtje naar de installateur sturen, het geluid in de woning is volgens mij te hoog. We hebben deze installatie gekozen op zijn advies nadat wij de stilste optie wilde. Op dit moment is dat niet het geval. Mogelijk is het simpel op te lossen door de buiten unit beter te ontkoppelen van het huis met andere draagconstructie.

Zoiets als dit, afkomstig uit dit topic: Trillingen warmtepomp dempen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tf5a6bdZseGXHQl8_tCiPTxcmY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/skaxBY3HACHJnpm7IXtiaajG.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geezer
Dashlane schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:39:
Ik was even aan het neuzen op atag, ze hebben een nieuw document toegevoegd mbt de parameters van de energion hybrid all

Aanvullend
Staat in de starttopic

- mbt tot de eerder gestelde vragen over 1.3. Volgens dit document hebben de parameters 1.3.3 tm 1.3.5 alleen effect wanneer 1.3.2 op aanpasbaar staat. De meeste inclusief mijzelf staat deze op eco plus.
Dank!
Wie weet wat deze parameters precies doen (als 1.3.2 op aanpasbaar staat):
1.3.3: VetragingsTimer
1.3.4: Drempelwaarde inschakelen externe bron
1.3.5: Integrale Drempel resetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geezer schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:05:
[...]

Dank!
Wie weet wat deze parameters precies doen (als 1.3.2 op aanpasbaar staat):
1.3.3: VetragingsTimer
1.3.4: Drempelwaarde inschakelen externe bron
1.3.5: Integrale Drempel resetten
Maar wat is de drempel dan? Hoe is de drempel gespecificeerd? En de integrale drempel resetten? Wat betekent dat?

[ Voor 0% gewijzigd door tcw82 op 11-01-2024 19:00 . Reden: Spelfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
johan1950 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:51:
[Afbeelding]

Wat heb je bij 4.2.4 Proportionele invloed binnen? Nadat ik het van 10 naar 0 heb gezet, heb ik geen 90-95 min periodes meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
tim_b schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:10:
[...]

Wat heb je bij 4.2.4 Proportionele invloed binnen? Nadat ik het van 10 naar 0 heb gezet, heb ik geen 90-95 min periodes meer
Ben direct naar de WP gerend toen ik je bericht las.
Helaas, 4.2.4 stond al op 0.
Voor de zekerheid 5,2,4 en 6.2.4 ook op nul gezet. Stonden op 2 resp. 10.
Met deze software weet je het nooit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelK
Vraagje? Kan ik in het ketelmenu de basis parameters voor de warmtepomp probleemloos veranderen met name de Eco/Comfort stand (menu 1 -submenu 3 -parameter 2 ) of moet ik andere handelingen erbij uitvoeren
Vorige keer viel mijn op systeem op onverklaarbare wijze op storing toe nik in het menu zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
@KarelK
Ik neem aan dat je over een hybride systeem praat.
Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik zou wijzigingen invoeren op het apparaat waarop het betrekking heeft.
Met ATAG heb ik de ervaring dat de communicatie tussen de componenten af en toe niet helemaal zo loopt als je zou verwachten.
Tussen mijn ATAG One Zone en mijn Energion 80T loopt de communicatie af en toe ook gebrekkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
zo, ik heb een maakcontact op TA2 gezet en met home assistant even een leuk thermostaatje in elkaar geknutseld die dan gaat schakelen als de tempsensor warmte wil.

Temperatuur op bassi van buitensensor. Stooklijn/min/max instellingen over genomen eerst van zone 1 wat door installateur is ingezet.

Zone 1 heb ik uitgezet. zone 2 staat nu aan. Ik hoor dat de warmtepomp aan staat (dus dat gaat goed), nu even de temperaturen in de gaten houden.

Edit: hmmm de wp staat nog steeds aan terwijl ik geen warmtevraag heb. Er gaat dan toch iets niet goed

[ Voor 10% gewijzigd door yniezink op 11-01-2024 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geezer
tim_b schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:10:
[...]

Wat doet "4.2.4 Proportionele invloed binnen" precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorV66
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-11-2024
Dashlane schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:39:

Aanvullend
Staat in de starttopic

Dat is conform de instellingen die ik op pagina 16 van dit forum gepost heb.
Ik heb destijds foto's genomen van de installatie map van de ATAG monteur

ATAG Energion M Hybrid All 50 + CV ATAG I36-ECZ, 50L buffervat parallel. ATAG One Zone + ATAG Neoz. WPB Ariston Nuos Evo 150. Het betreft een 2 onder 1 kap woning uit 2004 met traditionele radiatoren in de regio Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
yniezink schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 23:18:
zo, ik heb een maakcontact op TA2 gezet en met home assistant even een leuk thermostaatje in elkaar geknutseld die dan gaat schakelen als de tempsensor warmte wil.

Temperatuur op bassi van buitensensor. Stooklijn/min/max instellingen over genomen eerst van zone 1 wat door installateur is ingezet.

Zone 1 heb ik uitgezet. zone 2 staat nu aan. Ik hoor dat de warmtepomp aan staat (dus dat gaat goed), nu even de temperaturen in de gaten houden.

Edit: hmmm de wp staat nog steeds aan terwijl ik geen warmtevraag heb. Er gaat dan toch iets niet goed
Voor de experts hier. Ik wil de atag one niet gebruiken om ook maar iets te sturen, maar wil wel graag die cloud koppeling behouden. Kan ik de jumper die op ingang 1 zit evt zo vervangen door een maakcontact? Nu heb ik het maakcontact op 2 en gebruik ik zone 2. Zone 1 heb ik uit staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanvane
Hier zojuist voor het eerst een 910 foutcode gehad. Leek te zijn ontstaan tijdens/na een defrost. De buitenunit van het stroom af halen was de oplossing. Oorzaak is niet bekend, met de installateur afgesproken dat we het even in de gaten houden. De campagne voor plaatsen van het elektrisch filter in de buitenunit zou niet voor R410a versies gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelK
Is er iemand met ervaring van de Atag One Zone en een hybiride Atag installatie Hoe kun je de watertemperatuur hoger instellen , bij mij varieert hij namelijk tussen de 28 en de 60 graden terwijl ik op de Zone bij Min temp 40 graden heb ingevuld (en de kamer temperatuur varieerd tussen de 19.4 en 20.3 en de gewenste temperuur is 20 graden (ik heb radiators met ventilators eronder) De pomp sttat een uurtje uit en dan weer flink toeren maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
@KarelK
Ik kan niet zien hoe goed jou radiatoren zijn. Ik verwarm ook met LT radiatoren met ventilatoren eronder en had een vergelijkbaar probleem.
De grootste problemen waren opgelost nadat ik temperatuurbereik zone 1 ( 4.2.0 ) op lage temperatuur ( 0 ) had gezet, max temperatuur ( 4.2.5 ) op 40 °C en min temperatuur ( 4.2.6 ) op 27 ° C.

Daarna heb ik nog wel kleinere aanpassingen gedaan, maar dit was de basis om de regeling rustig te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorV66
Stefanvane schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:54:
Hier zojuist voor het eerst een 910 foutcode gehad. Leek te zijn ontstaan tijdens/na een defrost. De buitenunit van het stroom af halen was de oplossing. Oorzaak is niet bekend, met de installateur afgesproken dat we het even in de gaten houden. De campagne voor plaatsen van het elektrisch filter in de buitenunit zou niet voor R410a versies gelden.
Hier vind je de oplossing:
https://www.atagverwarmin...p,0%C2%B0C%20is%20geweest.

ATAG Energion M Hybrid All 50 + CV ATAG I36-ECZ, 50L buffervat parallel. ATAG One Zone + ATAG Neoz. WPB Ariston Nuos Evo 150. Het betreft een 2 onder 1 kap woning uit 2004 met traditionele radiatoren in de regio Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat klopt Cor, maar de originele vrager lijkt geen R32 opstelling te hebben.

maar goed, vind het ergens nog steeds een vreemde gang van zaken, het lijkt dus in de installatie zelf te zitten, (ontwerp foutje?) en toch mag de gebruiker de beurs trekken om het te laten oplossen? Of... en dat zou ook goed kunnen, mis ik iets ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CorV66
tcw82 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:38:
[...]

Dat klopt Cor, maar de originele vrager lijkt geen R32 opstelling te hebben.

maar goed, vind het ergens nog steeds een vreemde gang van zaken, het lijkt dus in de installatie zelf te zitten, (ontwerp foutje?) en toch mag de gebruiker de beurs trekken om het te laten oplossen? Of... en dat zou ook goed kunnen, mis ik iets ?
Sorry dat had ik niet gezien dat hij een "oude" heeft met R410 erin.
Maar dan nog, het verschil is tussen de oude en de nieuwe is alleen het koelmiddel hebben ze mij verteld.
Van huis uit ben ik een elektronica man, maar ik zie het verband niet tussen een ontstoorcondensator op een voeding en het gebruikte koelmiddel.
Dus ik zou zeker ff ATAG benaderen met deze storing en desnoods die ontstoor condensator erop knallen.
Baat het niet dan schaadt het niet bij een ontstoorcondensator.

[ Voor 8% gewijzigd door CorV66 op 15-01-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CorV66 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:45:
[...]

Sorry dat had ik niet gezien dat hij een "oude" heeft met R410 erin.
Maar dan nog, het verschil is tussen de oude en de nieuwe is alleen het koelmiddel hebben ze mij verteld.
Van huis uit ben ik een elektronica man, maar ik zie het verband niet tussen een ontstoorcondensator op een voeding en het gebruikt koelmiddel.
Dus ik zou zeker ff ATAG benaderen met deze storing en desnoods die ontstoor condensator erop knallen.
Baat het niet dan schaadt het niet bij een ontstoorcondensator.
Het zou kunnen zijn dat de "nieuwe" wel een andere printplaatje heeft, waarop dat ene condensatortje dan net is "gesneuveld".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KarelK schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:43:
Is er iemand met ervaring van de Atag One Zone en een hybiride Atag installatie Hoe kun je de watertemperatuur hoger instellen , bij mij varieert hij namelijk tussen de 28 en de 60 graden terwijl ik op de Zone bij Min temp 40 graden heb ingevuld (en de kamer temperatuur varieerd tussen de 19.4 en 20.3 en de gewenste temperuur is 20 graden (ik heb radiators met ventilators eronder) De pomp sttat een uurtje uit en dan weer flink toeren maken
60 graden is wel erg hoog voor een warmtepomp, ik zou iig kijken of je dat kunt verlagen.
Wat betreft de 28 graden, is dat de gemeten aanvoer temperatuur, of het setpoint?
De gemeten temperatuur kan natuurlijk prima lager zijn (als hij uit gaat zakt die naar kamertemperatuur).
Het setpoint zou ik verwachten dat die minimaal 40 graden is (tenzij die minimum temperatuur alleen voor weersafhankelijk van toepassing is).

Idealiter wil je dat je warmtepomp zo lang mogelijk aan blijft staan (en niet een uurtje uit gaat en dan weer heel hard moet werken. Tenzij het buiten niet koud is, dan kan het vaak niet anders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
yniezink schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:31:
[...]

Voor de experts hier. Ik wil de atag one niet gebruiken om ook maar iets te sturen, maar wil wel graag die cloud koppeling behouden. Kan ik de jumper die op ingang 1 zit evt zo vervangen door een maakcontact? Nu heb ik het maakcontact op 2 en gebruik ik zone 2. Zone 1 heb ik uit staan
ik ben geen jumper expert.. .maar je kunt het setpoint op de Atag One gewoon heel laag zetten toch? dan stuurt hij niets aan.
Verder weet ik wel uit ervaring dat je niet tegelijk een aan/uit (of opentherm) en de Atag One (Zone) op dezelfde zone kan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iin
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-09 17:30

iin

Hi,
Nieuw hier, maar volg het draadje al een tijdje. Af en toe wat aan gehad: dank daarvoor!
Hoop nu zelf ook wat te kunnen toevoegen.
Op de 910 fout met R410 machine kan ik in ieder geval aangeven dat atag bij mij een printplaat heeft vervangen. Ze kwamen zelf en hadden het printje bij zich, omdat het een bekend issue is. Sterker nog: ik kwam online een handleiding tegen waarin dit zelfs als foutoplossing wordt genoemd.
Maar werkt weer naar behoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_I_p7F_sQMfxMiiXq4uZRd3-wI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iGN1NGgXRKl7IGlkTAk233aG.jpg?f=fotoalbum_large
Stefanvane schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:54:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorV66
KarelK schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:43:
Hoi Karel,

Ik heb ook radiatoren met ventilatoren eronder (dus 4.2.0 op 1)
Je moet een beetje oppassen met die minimale temperatuur omdat die fans pas inkomen bij 32-33 graden ofzo en die heb je wel nodig bij het stimuleren om de warmte af te geven aan de ruimte.
Bij mij regelt het systeem zich nu tussen de 30 - 55 graden.
Dat heb ik gedaan met de volgende instellingen:
4.2.5: instellen op 55
4.2.6: instellen op 30

[ Voor 4% gewijzigd door CorV66 op 16-01-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CorV66 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:59:
[...]

Hoi Karel,

Ik heb ook radiatoren met ventilatoren eronder (dus 4.2.0 op 1)
Je moet een beetje oppassen met die minimale temperatuur omdat die fans pas inkomen bij 32-33 graden ofzo en die heb je wel nodig bij het stimuleren om de warmte af te geven aan de ruimte.
Bij mij regelt het systeem zich nu tussen de 30 - 55 graden.
Dat heb ik gedaan met de volgende instellingen:
4.2.5: instellen op 55
4.2.6: instellen op 30
Er zijn ook andere sensoren te krijgen, die schakelen op lage temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorV66
tcw82 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:50:
[...]

Er zijn ook andere sensoren te krijgen, die schakelen op lage temp.
Sorry, je hebt gelijk, ik vergat te melden dat ik het had over zo'n setje SpeedComfort wat je bij de Gamma kan halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CorV66 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:53:
[...]

Sorry, je hebt gelijk, ik vergat te melden dat ik het had over zo'n setje SpeedComfort wat je bij de Gamma kan halen
Ja, die ik bedoel zijn ook van speedcomfort. Ik ga een link zoeken.
Pagina: 1 ... 9 ... 17 Laatste