Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorV66
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-11-2024
Stefanvane schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:46:
[...]

Heb jij een Iphone? Ik gebruik Android. De app store laat daar versie 5.2 zien, laatst bijgewerkt op 23-11-2023
Ja ik heb een Iphone

ATAG Energion M Hybrid All 50 + CV ATAG I36-ECZ, 50L buffervat parallel. ATAG One Zone + ATAG Neoz. WPB Ariston Nuos Evo 150. Het betreft een 2 onder 1 kap woning uit 2004 met traditionele radiatoren in de regio Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-sittard
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-02 15:14
CorV66 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:57:
[...]

Weet jij zo wat de firmware versie is van jou ATAG Zone One?
Mogelijk zit daar het verschil in
Zie hieronder de foto van de software versie Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4j05RIwYPLBpl3jEkEQu1n6uJ2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HM4XCN4qIM0IW1wIezcyR6bz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-sittard
Ik heb op de iPhone 5.2.7772.40063

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobster
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-02 11:53
CorV66 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:38:
[...]

Het wordt steeds gekker.
Als ik in het menu kijk van de ATAG Zone One die in de woonkamer hangt, dan kan ik de Hybride modus wel in en uitschakelen.
Ik kan het dus ook als ik online inlog op het ATAG account.
Maar als ik de ATAG Zone app gebruik dan staat plots die optie er niet bij.
Schiet mij maar lek
Ik heb precies hetzelfde. Heb een IPhone overigens. Ik denk dat wij gewoon nog even geduld moeten hebben :D 8)7

ATAG Energion 40 All Hybrid - Intergas ketel - ATAG Neoz - ATAG One Zone - 50 liter buffervat - 175 m2 vloerverwarming - jaren '50 vrijstaande woning - goed geïsoleerd - omgeving Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelkoD
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-11-2024
Lobster schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:07:
[...]

Ik heb precies hetzelfde. Heb een IPhone overigens. Ik denk dat wij gewoon nog even geduld moeten hebben :D 8)7
Hallo, ik heb hetzelfde, overigens mis ik deze optie niet. Naar mijn mening moet de installatie zelf het juiste kiezen. Wat ik wel heb gedaan is de prijs verhouding gas electrisch zo aangepast dat gas relatief duur is(vanwege saldering). Bij mij heb ik nog maar 1x gezien dat de ketel even iets deed, maar dat is bij 0.1 m3 gebleven tot nu toe..

Mijn software versie van de Android app is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6FU0DvRV-enzfawb2Z1vpSLvsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oBp9GL6NweAOQlEYMudGH1EI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lobster
EelkoD schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:21:
[...]

Hallo, ik heb hetzelfde, overigens mis ik deze optie niet. Naar mijn mening moet de installatie zelf het juiste kiezen. Wat ik wel heb gedaan is de prijs verhouding gas elektrisch zo aangepast dat gas relatief duur is(vanwege saldering). Bij mij heb ik nog maar 1x gezien dat de ketel even iets deed, maar dat is bij 0.1 m3 gebleven tot nu toe..

[Afbeelding]
Ik snap dat je dat gedaan hebt echter zijn er ook huizen (zoals de mijne) die harder afkoelen (rond de nul graden) dan dat de WP bij kan "pompen". De huizen die nooit van het gas af kunnen maar wel met veel minder gas af kunnen door het gebruik van de warmtepomp. Ik zit momenteel op een besparing van 80% op gas.

ATAG Energion 40 All Hybrid - Intergas ketel - ATAG Neoz - ATAG One Zone - 50 liter buffervat - 175 m2 vloerverwarming - jaren '50 vrijstaande woning - goed geïsoleerd - omgeving Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorV66
[...]

Hallo, ik heb hetzelfde, overigens mis ik deze optie niet. Naar mijn mening moet de installatie zelf het juiste kiezen. Wat ik wel heb gedaan is de prijs verhouding gas electrisch zo aangepast dat gas relatief duur is(vanwege saldering). Bij mij heb ik nog maar 1x gezien dat de ketel even iets deed, maar dat is bij 0.1 m3 gebleven tot nu toe..

[Afbeelding]
Ik heb een mailtje gestuurd naar: info@atag.zone
Zodra ik iets hoor post ik het wel.

Bij welke menu settings heb je dat ingevuld en welke waarden heb jij daar ingevuld?
Dan ga ik dat ook eens proberen.

ATAG Energion M Hybrid All 50 + CV ATAG I36-ECZ, 50L buffervat parallel. ATAG One Zone + ATAG Neoz. WPB Ariston Nuos Evo 150. Het betreft een 2 onder 1 kap woning uit 2004 met traditionele radiatoren in de regio Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
De installatie maakt dan alleen een financiele keuze, zodra gas goedkoper dan elektra wordt zal hij volledig overschakelen op gas (hij gebruikt dan niet beide bronnen).
Wil je beide tegelijk kunnen gebruiken dan moet hij op de ecologisch optie ipv de economische optie staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-05 19:33
@EelkoD Wat zijn deprijzen die je hebt ingevuld. Bij gas hier is het 1,40 ( is dat 1 euro 40?) en bij electra 40 ( eurocent) is de notatie juist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Stoja schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:00:
@EelkoD Wat zijn deprijzen die je hebt ingevuld. Bij gas hier is het 1,40 ( is dat 1 euro 40?) en bij electra 40 ( eurocent) is de notatie juist?
Die prijzen moet je even goed naar kijken inderdaad, je moet het allemaal in kwh invullen, niet in kuubs enzo.
en je hebt een bepaalde verschaling. Zo staat het in de handleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUK-Sso_-pjyfxgqu0lxVXtRyns=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/olLyfgm3QBDJEPJBfcSPepJR.png?f=user_large

Als "vuistregel" kun je aanhouden dat 1 kuub gas ca. 10 kwh electrisch oplevert.

[ Voor 8% gewijzigd door tcw82 op 06-12-2023 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Stoja schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:00:
volgens mij zijn de gasprijzen per kWh gas. 1m3 = 9.8 kWh.
Dus als je gas 140 cent is (1.40) dan moet je ongeveer 14 invullen (/10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En je kan natuurlijk ook gewoon kunstmatig de gasprijs mega hoog invullen, dan zou de logica van de pomp daar wat mee moeten / kunnen doen en je altijd via de WP moeten verwarmen... denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tcw82 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:09:
En je kan natuurlijk ook gewoon kunstmatig de gasprijs mega hoog invullen, dan zou de logica van de pomp daar wat mee moeten / kunnen doen en je altijd via de WP moeten verwarmen... denk ik.
je kunt ook de logica op WP only zetten natuurlijk :)

Ik gebruik de prijzen zelf helemaal niet. Schakel alleen tussen WP only, en meest ecologische optie (die doet niets met de prijzen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DanTm schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:11:
[...]

je kunt ook de logica op WP only zetten natuurlijk :)

Ik gebruik de prijzen zelf helemaal niet. Schakel alleen tussen WP only, en meest ecologische optie (die doet niets met de prijzen).
HO ho ho eens even... dat is natuurlijk niet eerlijk :) :) :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
@DanTm ik heb nu de gasprijs op 14 gezet. De electriciteitsprijs staat op 40 ( cent per kwh) nu is de gas prijs lager dan de E prijs. Heeft dat dan nog invloed hoe het systeem daar mee omgaat. Wat ik eigenlijk wil is dat de WP zoveel mogelijk doet en alleen gas bijspringt als de WP het niet redt….

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stoja schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:43:
@DanTm ik heb nu de gasprijs op 14 gezet. De electriciteitsprijs staat op 40 ( cent per kwh) nu is de gas prijs lager dan de E prijs. Heeft dat dan nog invloed hoe het systeem daar mee omgaat. Wat ik eigenlijk wil is dat de WP zoveel mogelijk doet en alleen gas bijspringt als de WP het niet redt….
Dan moet je gewoon de 'Logica Energy Manager' (bij mij 12.0.1) setting op 'Max. ecologie' zetten, dan doet hij niets met de prijzen, en probeert zo veel mogelijk met de WP te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoja
Ok dat ga ik dan doen. Dank voor je input ( en van jullie allemaal!) het is best ingewikkeld zeker als je installateur eigenlijk ook niet weet wat de beste instelling voor je huis is….ook niet goed dat Atag geen helpdesk particulieren meer heeft. Maar gelukkig is dit forum er😁😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lobster
Dit Forum is goud waard inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanvane
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-09 12:26
Als je teruglevert en je hebt een aardige buffer, dan kan je als elektraprijs ook je terugleververgoeding invoeren. In mijn geval 8 ct. In de praktijk merk ik dat gas dan alleen wordt aangeboord als de WP enige tijd zelfstandig de setpoint temperatuur niet benaderd. Dan wordt de modus tijdelijk 'booster verwarming'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobster
Stefanvane schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:38:
Als je teruglevert en je hebt een aardige buffer, dan kan je als elektraprijs ook je terugleververgoeding invoeren. In mijn geval 8 ct. In de praktijk merk ik dat gas dan alleen wordt aangeboord als de WP enige tijd zelfstandig de setpoint temperatuur niet benaderd. Dan wordt de modus tijdelijk 'booster verwarming'.
Waar pas je dat aan? Ik heb nog wel wat kWh over namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lobster schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:42:
[...]

Waar pas je dat aan? Ik heb nog wel wat kWh over namelijk.
@Lobster , zie berichtje iets boven jou berichtje.
Er is geen "speciaal vakje" voor terugleververgoeding, je gebruikt de waarde van de terugleververgoeding voor de prijs van je elektrische kosten in de programmering van de WP.
tcw82 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:05:
[...]

Die prijzen moet je even goed naar kijken inderdaad, je moet het allemaal in kwh invullen, niet in kuubs enzo.
en je hebt een bepaalde verschaling. Zo staat het in de handleiding.

[Afbeelding]

Als "vuistregel" kun je aanhouden dat 1 kuub gas ca. 10 kwh electrisch oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobster
tcw82 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:47:
[...]

@Lobster , zie berichtje iets boven jou berichtje.
Er is geen "speciaal vakje" voor terugleververgoeding, je gebruikt de waarde van de terugleververgoeding voor de prijs van je elektrische kosten in de programmering van de WP.

[...]
Te snel gelezen.... :? :X ik ga het eens invoeren!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CorV66
DanTm schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:49:
[...]

Dan moet je gewoon de 'Logica Energy Manager' (bij mij 12.0.1) setting op 'Max. ecologie' zetten, dan doet hij niets met de prijzen, en probeert zo veel mogelijk met de WP te doen.
Bij de ATAG Energion M Hybrid All 50 is dit de parameter:
1.0.5 Energy Manager Logica

Je kan dan kiezen voor:
0 = Max. besparing
1 = Max. duurzaam

Betekent dus dat deze op 1 moet staan?

De ATAG monteur zet deze standaard op 0 overigens

[ Voor 5% gewijzigd door CorV66 op 06-12-2023 12:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
CorV66 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:15:
[...]

Bij de ATAG Energion M Hybrid All 50 is dit de parameter:
1.0.5 Energy Manager Logica

Je kan dan kiezen voor:
0 = Max. besparing
1 = Max. duurzaam

Betekent dus dat deze op 1 moet staan?

De ATAG monteur zet deze standaard op 0 overigens
Bij "max besparen" kijkt hij naar de ingevoerde kosten per kwh (denk ik) en kan je dat dus zo invullen dat je als nog max duurzaam bent (als we ervan uitgaan dat electra duurzamer is dan gas).
bij max duurzaam gaat hij denk ik, ongeacht de ingevulde "prijs per kwh" zo veel mogelijk electra gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lobster
tcw82 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:11:
[...]

Bij "max besparen" kijkt hij naar de ingevoerde kosten per kwh (denk ik) en kan je dat dus zo invullen dat je als nog max duurzaam bent (als we ervan uitgaan dat electra duurzamer is dan gas).
bij max duurzaam gaat hij denk ik, ongeacht de ingevulde "prijs per kwh" zo veel mogelijk electra gebruiken.
De man van ATAG gaf mij destijds aan:
Max besparing --> economisch voor jou zo gunstig mogelijk qua kosten. Hij "bedenkt" zelf wanneer de ketel bij moet springen.
Max duurzaam --> je bent nog groener dan Groenlinks, (nagenoeg) geen gebruik van fossiele brandstof dus alleen elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorV66
Lobster schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:28:
[...]

Max besparing --> economisch voor jou zo gunstig mogelijk qua kosten. Hij "bedenkt" zelf wanneer de ketel bij moet springen.
Max duurzaam --> je bent nog groener dan Groenlinks, (nagenoeg) geen gebruik van fossiele brandstof dus alleen elektrisch.
Mooi, ik ben heel groen, wat heet, ik ben de Brabantse equivalent van het Noorderlicht...
Bij mij vliegt hij dus op stand 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lobster schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:28:
[...]

Ja, mooi samengevat, beetje kort door de bocht, dat wel, want hoe gaat die ketel dan "bedenken" wat economisch is? Als ik invul dat een kwh elektrisch 10 euro kost, trekt de WP eigenhandig zijn eigen stekker uit de wandcontact doos :+ :+ :+ De gebruiker bepaald wat de kwh'tjes kosten, op basis van die informatie kiest de wp. Daarmee kan de gebruiker dus ook bepalen dat het "altijd" electrisch is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tcw82 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:14:
[...]

Ja, mooi samengevat, beetje kort door de bocht, dat wel, want hoe gaat die ketel dan "bedenken" wat economisch is? Als ik invul dat een kwh elektrisch 10 euro kost, trekt de WP eigenhandig zijn eigen stekker uit de wandcontact doos :+ :+ :+ De gebruiker bepaald wat de kwh'tjes kosten, op basis van die informatie kiest de wp. Daarmee kan de gebruiker dus ook bepalen dat het "altijd" electrisch is.
als je het correct bepaalt.. dan bedenkt de ketel wanneer hij moet overschakelen naar gas.
Als gas 15 cent per kWh kost en elektra 45, dan zal hij naar gas overschakelen zodra de COP onder de 3 zakt.
Hij gaat dan niet hybride werken dus, maar elektra uitzetten, en gas aanzetten.

Als je niet wilt dat hij overschakelt, moet je gewoon niet op 'economisch' sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DanTm schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:20:
[...]

als je het correct bepaalt.. dan bedenkt de ketel wanneer hij moet overschakelen naar gas.
Als gas 15 cent per kWh kost en elektra 45, dan zal hij naar gas overschakelen zodra de COP onder de 3 zakt.
Hij gaat dan niet hybride werken dus, maar elektra uitzetten, en gas aanzetten.

Als je niet wilt dat hij overschakelt, moet je gewoon niet op 'economisch' sturen.
Ja precies, en dan is die opmerking van zo een installateur natuurlijk veel te kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobster
tcw82 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:52:
[...]

Ja precies, en dan is die opmerking van zo een installateur natuurlijk veel te kort door de bocht.
Eens, maar wel duidelijk. Die opmerking volgde ook nadat we de tarieven juist hadden ingesteld.

Ik lees wel 3 dingen:
- schakelt de WP uit en gaat volledig op gas stoken
- ketel en WP werken samen, ketel stookt de watertemp (hoger) op waardoor de ingestelde/gevraagde temperatuur eerder wordt bereikt, WP loopt tegen zijn maximale capaciteit aan.
- WP werkt Full Electric en ketel wordt niet aangesproken, ongeacht de temperatuur buiten of een lage gasprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lobster schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:02:
[...]

Eens, maar wel duidelijk. Die opmerking volgde ook nadat we de tarieven juist hadden ingesteld.

Ik lees wel 3 dingen:
- schakelt de WP uit en gaat volledig op gas stoken
- ketel en WP werken samen, ketel stookt de watertemp (hoger) op waardoor de ingestelde/gevraagde temperatuur eerder wordt bereikt, WP loopt tegen zijn maximale capaciteit aan.
- WP werkt Full Electric en ketel wordt niet aangesproken, ongeacht de temperatuur buiten of een lage gasprijs.
Correct.
Ik heb de middelste (hybride) zelf alleen gezien bij de 'ecologische' keuze, en ik zie hem alleen bij springen na een defrost. Zodra de gevraagde temperatuur gehaald is gaat hij uit (en niet meer aan tot de volgende defrost).

Misschien dat ze bij -10 langdurig samen werken, maar ik heb het iig nog niet gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lobster
DanTm schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:14:
[...]

Correct.
Ik heb de middelste (hybride) zelf alleen gezien bij de 'ecologische' keuze, en ik zie hem alleen bij springen na een defrost. Zodra de gevraagde temperatuur gehaald is gaat hij uit (en niet meer aan tot de volgende defrost).

Misschien dat ze bij -10 langdurig samen werken, maar ik heb het iig nog niet gezien.
Ik heb hetzelfde, alleen bij -4 heb ik ze al wel samen zien werken. Dat kan natuurlijk huis- en capaciteitsafhankelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-sittard
Parameter 4 0 3 temperatuur antivries zone staat standaard op 5. Minimale instelling is 2. Kan ik daar de defrost nog mee beïnvloeden door hem te verlagen? En is dat verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn ervaring is iig dat hij het niet zo nauw neemt met de ingestelde stooklijn.

Als hij tussen 2 defrosts er 2 graden onder blijft gaat hij iig de ketel bij mij niet aanzetten.

Gezien ik op lage temperaturen stook (rond de 30 graden), heeft dat bij mij nogal impact op de binnentemperatuur.

Jammer dat de firmware niet aan te passen is, zou sommige zaken wel anders willen doen.

[ Voor 13% gewijzigd door DanTm op 06-12-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
H-sittard schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:23:
Parameter 4 0 3 temperatuur antivries zone staat standaard op 5. Minimale instelling is 2. Kan ik daar de defrost nog mee beïnvloeden door hem te verlagen? En is dat verstandig?
Als hij gaat defrosten is je verdamper gewoon (bijna) dichtgevroren, hij kan dan geen warmte meer onttrekken (en lucht door de verdamper krijgen). Hij zal moeten de-frosten, er is geen parameter die dat omzeilt (gelukkig maar).

Zorg voor een zo laag mogelijke aanvoer temperatuur, dat is het enige wat je eraan kunt doen (of je huis meer isoleren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelkoD
Mijn App versie is net geupdate

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqL3aISy50Mz04bfw52HI9FM76M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPBmjObDL4tKfcLaifSUauwg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelkoD
CorV66 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:47:
[...]

Ik heb een mailtje gestuurd naar: info@atag.zone
Zodra ik iets hoor post ik het wel.

Bij welke menu settings heb je dat ingevuld en welke waarden heb jij daar ingevuld?
Dan ga ik dat ook eens proberen.
Hieronder zie je mijn screenshot waar mijn gegevens momenteel op staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9q3_1f1VAqAJFgGwhcdhrusF4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dk2t22insccGF1nl6NQJ0yVy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-sittard
DanTm schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:26:
[...]

Als hij gaat defrosten is je verdamper gewoon (bijna) dichtgevroren, hij kan dan geen warmte meer onttrekken (en lucht door de verdamper krijgen). Hij zal moeten de-frosten, er is geen parameter die dat omzeilt (gelukkig maar).

Zorg voor een zo laag mogelijke aanvoer temperatuur, dat is het enige wat je eraan kunt doen (of je huis meer isoleren)
Dankjewel voor de reactie. Aanvoer temperatuur LT systeem heb ik nu op 30 graden. Maar vanaf 31 begint het defrosten. Hoe gaat dit dan bij HT systemen op 45 graden. Hebben die dan niet continue defrosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
H-sittard schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:09:
[...]

Dankjewel voor de reactie. Aanvoer temperatuur LT systeem heb ik nu op 30 graden. Maar vanaf 31 begint het defrosten. Hoe gaat dit dan bij HT systemen op 45 graden. Hebben die dan niet continue defrosten?
Ze defrosten allemaal... dat is normaal gedrag. Hoe lager je aanvoertemperatuur hoe minder hard je WP hoeft te werken, en dan hoeft hij minder vaak te defrosten.
30 graden is prima, dus lekker zo laten en genieten van je warme kamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-03 23:27
Ik meet op het moment een buiten temp. van 1,5 °C met een dauwpunt van 0,25 °C.
Als de WP maar twee graden lager zit, vriest hij al dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbos
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-06 09:02
Hi!

We hebben sinds ruim 2 jaar de Hybride oplossing van Atag - Energion 5KW en een nieuwe i32 ketel. We gebruiken de One Zone als thermostaat. We hebben er een tegelkachel bij indien we het warmer willen hebben.

Het huis is vrijstaand uit 1926 met vrij veel glas (dubbel glas uit 1993). De warmtepomp doet het meestal uitstekend maar zodra het gaat vriezen springt the boiler bij. Het werkt prettig en volgens mij redelijk zoals het hoort. Ondanks de hogere energieprijzen zijn onze kosten fors naar beneden gegaan in 2 jaar tijd.

We houden de temperatuur redelijk stabiel op 18 graden zonder nachtverlaging. In het onderstaande grafiekje zijn de statistieken van gisteren (7 Dec 2023) te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXl68P18VI_n398FKNm9-b0N-X8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/36olDxdo4hKRZJXkGHJ0P1hQ.png?f=fotoalbum_large

Een van de dingen die mij nogsteeds onduidelijk is, is waarom de gemeten kamer temperatuur eigenlijk altijd 1 graad lager blijft dan de ingestelde temperatuur. Als ik de temperatuur op 19 graden zet (zichtbaar in de grafiek) dan zie je dat de flow temp omhoog gaat en dat ie uiteindelijk de kamertemperatuur naar 18 graden brengt. Dus weer 1 graad lager dan de ingestelde temperatuur.

Ik vraag me af hoe dit kan en of ik er iets aan kan doen. Het werkt allemaal prima, het is meer dat ik het vreemd vind dat het meestal niet matched.

Kan het er iets mee te maken hebben dat we gewone radiatoren (met boosters) gebruiken? We hebben dus geen vloerverwarming.

Ps, ik denk dat de enorme piek in flow temp in de ochtend na 7 uur komt omdat de kinderen dan de deur open doen met de serre waardoor er koude lucht langs de thermostaat stroomt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:13
Is het mogelijk om ergens je log in te zien van de warmte pomp? Ik snap soms niet waarom de warmtepomp in de nacht veel energie verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:12
Agostino schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:21:
Is het mogelijk om ergens je log in te zien van de warmte pomp? Ik snap soms niet waarom de warmtepomp in de nacht veel energie verbruikt.
Een warmtepomp verbruikt gemiddeld genomen meer energie ‘s nachts omdat het kouder is en er meer vermogen nodig is om energie uit de lucht te onttrekken. Zeker op dagen waarbij je ‘s nachts in defrosting zit en overdag niet, zul je zien dat er veel grotere verschillen inzit. En als je WAR stookt dan loopt de Ta hoger op ‘s nachts waardoor je overdag buffert uit bijvoorbeeld de vloer omdat de Ta terugloopt, er zit genoeg warmte in de vloer die langzaam afneemt maar tegelijkertijd heb je minder warmteverlies waardoor de warmtepomp soms niet/minder hard hoeft te werken.

[ Voor 21% gewijzigd door Dashlane op 08-12-2023 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:34
Agostino schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:21:
In de nacht is het kouder en dus meer energie nodig om je woning op temperatuur te houden. Zeker de laatste twee weken is het 's nachts vaak vochtig en rond het vriespunt geweest. Dan heb je te maken met een enorme hoeveelheid ontdooicycli waardoor het energieverbruik omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieronder een paar kWh plaatjes
Deze zijn van de afgelopen dagen. Vandaag zie je dat het buiten plots warmer werd.
Onderste plaatje is vandaag.
Gisteren werd het ook warmer (middelste plaatje)
Bovenste plaat is dinsdag, hier ook veel ontdooi runs (die dip -piek dingen).
Die ontdooi runs zijn "duur".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9hlc11z0Z9WmqZ2ErKm7J8F9Qc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sE34ERGVNHHZg6ohibX9sT6x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TtPau3I_BvY1Mbae-a0GcSzer4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfwNgjI8QruL5ZSYpCczUTlz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bfpdzganv8UZ_3zf5XnB_74lA6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SehkRVLYiLOfCmD2SzqRuEY5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:13
Dashlane schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:37:
[...]

Een warmtepomp verbruikt gemiddeld genomen meer energie ‘s nachts omdat het kouder is en er meer vermogen nodig is om energie uit de lucht te onttrekken. Zeker op dagen waarbij je ‘s nachts in defrosting zit en overdag niet, zul je zien dat er veel grotere verschillen inzit. En als je WAR stookt dan loopt de Ta hoger op ‘s nachts waardoor je overdag buffert uit bijvoorbeeld de vloer omdat de Ta terugloopt, er zit genoeg warmte in de vloer die langzaam afneemt maar tegelijkertijd heb je minder warmteverlies waardoor de warmtepomp soms niet/minder hard hoeft te werken.
Dat snap ik, alleen heb ik deze week wel behoorlijke uitschieters. De ene dag is m’n totaal verbruik 16 kWh en de andere dag 43 kWh. Nu is de warmtepomp daar een gedeelte van maar dit verschil kan ik niet verklaren. De warmtepomp staat niet ingesteld op een WAR. Dus ik zou graag willen zien waarom ik de ene dag zo veel verbruik ten opzichte van de andere dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Agostino schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 00:14:
[...]

Dat snap ik, alleen heb ik deze week wel behoorlijke uitschieters. De ene dag is m’n totaal verbruik 16 kWh en de andere dag 43 kWh. Nu is de warmtepomp daar een gedeelte van maar dit verschil kan ik niet verklaren. De warmtepomp staat niet ingesteld op een WAR. Dus ik zou graag willen zien waarom ik de ene dag zo veel verbruik ten opzichte van de andere dag.
Je kunt in de Neoz zien wat de warmtepomp iedergeval de dag verbruikt? Anders net als tcw een fasemeter er tussen van bijvoorbeeld homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Agostino schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 00:14:
[...]

Dit is niet echt een verklaring voor jou verschil, wat in ons huis wel duidelijk is, is dat het verbruik van energie voor verwarming niet rechtlijnig is. Wanneer het kouder wordt, schiet het verbruik veel harder omhoog. Dat was al zo bij stoken op gas.
Nu nog steeds, er is niks aan de thermische schil van het huis veranderd.

Ook zoninstraling speelt mogelijk een rol, kan je vier uurtjes stoppen met stoken, ga je dat terug zien.
Dan is er nog een (waarschijnlijk) inzakkende cop bij kouder weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
tcw82 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:57:
[...]

Dit is niet echt een verklaring voor jou verschil, wat in ons huis wel duidelijk is, is dat het verbruik van energie voor verwarming niet rechtlijnig is. Wanneer het kouder wordt, schiet het verbruik veel harder omhoog. Dat was al zo bij stoken op gas.
Nu nog steeds, er is niks aan de thermische schil van het huis veranderd.

Ook zoninstraling speelt mogelijk een rol, kan je vier uurtjes stoppen met stoken, ga je dat terug zien.
Dan is er nog een (waarschijnlijk) inzakkende cop bij kouder weer.
Dat herken ik ook wel, omslagpunt naar bijna verdubbelen ligt rond de 2/3 graden wanneer het lekker vochtig is buiten. Dan kom ik in defrostmania. Ik heb ook wel eens in het begin ‘smart’ parameter gestookt, dan wordt het helemaal gestoord omdat de wp hoge temperatuur gaat stoken om te compenseren waardoor je nog meer defrosting krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EelkoD
dbos schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:17:
Hi!

We hebben sinds ruim 2 jaar de Hybride oplossing van Atag - Energion 5KW en een nieuwe i32 ketel. We gebruiken de One Zone als thermostaat. We hebben er een tegelkachel bij indien we het warmer willen hebben.

Het huis is vrijstaand uit 1926 met vrij veel glas (dubbel glas uit 1993). De warmtepomp doet het meestal uitstekend maar zodra het gaat vriezen springt the boiler bij. Het werkt prettig en volgens mij redelijk zoals het hoort. Ondanks de hogere energieprijzen zijn onze kosten fors naar beneden gegaan in 2 jaar tijd.

We houden de temperatuur redelijk stabiel op 18 graden zonder nachtverlaging. In het onderstaande grafiekje zijn de statistieken van gisteren (7 Dec 2023) te zien:

[Afbeelding]

Een van de dingen die mij nogsteeds onduidelijk is, is waarom de gemeten kamer temperatuur eigenlijk altijd 1 graad lager blijft dan de ingestelde temperatuur. Als ik de temperatuur op 19 graden zet (zichtbaar in de grafiek) dan zie je dat de flow temp omhoog gaat en dat ie uiteindelijk de kamertemperatuur naar 18 graden brengt. Dus weer 1 graad lager dan de ingestelde temperatuur.

Ik vraag me af hoe dit kan en of ik er iets aan kan doen. Het werkt allemaal prima, het is meer dat ik het vreemd vind dat het meestal niet matched.

Kan het er iets mee te maken hebben dat we gewone radiatoren (met boosters) gebruiken? We hebben dus geen vloerverwarming.

Ps, ik denk dat de enorme piek in flow temp in de ochtend na 7 uur komt omdat de kinderen dan de deur open doen met de serre waardoor er koude lucht langs de thermostaat stroomt :-)
Het verschil van 1 graad temperatuur tussen SP en werkelijk waarde had/heb ik ook. Nadat ik een offset temp in de app heb verhoogd, nu extreem naar +14 lijkt dit een stuk beter. Echter ben ik hier nog steeds niet helemaal achter hoe dit precies werkt. Maar het lijkt erop dat hij nu veel dichter op SP blijft.
Wij hebben ook traditionele radiatoren met boosters. Het advies was al wel om het radiator oppervlak te vergroten. Wellicht dat het hier mee te maken heeft. Het is natuurlijk waar hoe meer oppervlakte je hebt, de warmte beter en met een lagere temp afgegeven kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDj2twe6DoAXIHVZC5fZeLS6LDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZB3cONzrXzOXi33YcyBTJUT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door EelkoD op 09-12-2023 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
EelkoD schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:39:
[...]

Het verschil van 1 graad temperatuur tussen SP en werkelijk waarde had/heb ik ook. Nadat ik een offset temp in de app heb verhoogd, nu extreem naar +14 lijkt dit een stuk beter. Echter ben ik hier nog steeds niet helemaal achter hoe dit precies werkt. Maar het lijkt erop dat hij nu veel dichter op SP blijft.
Wij hebben ook traditionele radiatoren met boosters. Het advies was al wel om het radiator oppervlak te vergroten. Wellicht dat het hier mee te maken heeft. Het is natuurlijk waar hoe meer oppervlakte je hebt, de warmte beter en met een lagere temp afgegeven kan worden.

[Afbeelding]
Je zet hiermee de aanvoertemperatuur 14 graden hoger, maar wel binnen het bereik van min/max

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johan1950
[quote]EelkoD schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:39:
[...]

Het verschil van 1 graad temperatuur tussen SP en werkelijk waarde had/heb ik ook.

Hang eens een goede thermometer bij de ATAG ONE en kijk wat de werkelijke temperatuur is. Omdat de afwijking bij verschillende temperaturen gelijk blijft kan de ATAG ONE wel eens verkeerd aangeven.
Dit is op de ATAG ONE te corrigeren bij Instellingen > Geavanceerd

[ Voor 3% gewijzigd door johan1950 op 09-12-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelkoD
johan1950 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:18:
[quote]EelkoD schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:39:
[...]

Het verschil van 1 graad temperatuur tussen SP en werkelijk waarde had/heb ik ook.

Hang eens een goede thermometer bij de ATAG ONE en kijk wat de werkelijke temperatuur is. Omdat de afwijking bij verschillende temperaturen gelijk blijft kan de ATAG ONE wel eens verkeerd aangeven.
Dit is op de ATAG ONE te corrigeren bij Instellingen > Geavanceerd
De installateur raade me dit af, maar ik denk zelf dat de Atag ONE de temp wel goed aangeeft, en als ie dat niet doet, zou het systeem dezelfde waarde doorkrijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
De ATAG ONE heeft een interne temperatuur sensor.
Deze geeft zijn signaal naar het regelsysteem en naar de display.
De waarde naar het regelsysteem kun je niet veranderen, de waarde naar het display stond bij mij 0,5 °C verkeerd.en heb ik aangepast.
Aan het regelsysteem is dit niet te merken omdat deze input niet wijzigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobster
Vraag aan de experts:

Verschil tussen
- WAR-regeling:
- Ruimtesensor-regeling
- Combinatie van beiden

Ik heb hem de laatste 3 weken op ruimtesensor staan met correctie van +5. Dan staat setpoint max op 37 graden.

Nu heb ik hem gister op 4 gezet (combi van beiden) nu zag ik setpoint op 42 graden staan met dezelfde offset. die heb ik nu gecorrigeerd naar 0 waardoor setpoint weer op 37 graden staat.(kan zelfs met dit weer nog wel lager)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Lobster schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:44:
Vraag aan de experts:

Verschil tussen
- WAR-regeling:
- Ruimtesensor-regeling
- Combinatie van beiden
Wat is combinatie van beiden. Ik ken WAR waarbij de buitentemperatuur het setpoint bepaald en de ruimtesensor-regeling waarbij de ruimtetemperatuur het setpoint bepaald.
De combinatie van beiden ken ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
johan1950 schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:57:
[...]

Wat is combinatie van beiden. Ik ken WAR waarbij de buitentemperatuur het setpoint bepaald en de ruimtesensor-regeling waarbij de ruimtetemperatuur het setpoint bepaald.
De combinatie van beiden ken ik niet.
Je hebt dan WAR met ruintecompensatie. Als de temperatuur afwijkt van de gewenste ruimtetemperatuur zal hij afhankelijk van de instellingen een kleine correctie op de weersafhankelijk berekende temperatuur uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan1950
@DanTm Bedankt, is dus gewoon een aanvulling op je WAR.
Nog niet nodig gehad, heb vier weken werk gehad om mijn stooklijn optimaal te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
johan1950 schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:55:
@DanTm Bedankt, is dus gewoon een aanvulling op je WAR.
Nog niet nodig gehad, heb vier weken werk gehad om mijn stooklijn optimaal te krijgen.
Ik gebruik het zelf wel, het is bijna onmogelijke om een optimale stooklijn te krijgen. Stooklijn regelt alleen op buitentemperatuur, invloeden zoals bv harde wind (ik woon landelijk en vrijstaand) en directe zon inval worden niet meegenomen.
Het is voor mij vooral een fallback als de huidige temperatuur het huis onvoldoende warm krijgt, dan zal de kamer temperatuur lichtelijk zakken, wat er voor zorgt dat de aanvoer temperatuur iets stijgt, waarna als het goed is een nieuw evenwicht bereikt wordt.
Het alternatief is permanent een hogere aanvoertemperatuur, en alle ruimtes naregelen. Maar ik heb liever een lagere aanvoertemperatuur indien mogelijk (ivm efficientie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
@Dantin
Ik heb een soortgelijk probleem.
Wij wonen ook vrijstaand en landelijk met de kamer op het zuiden.
Ik heb de stooklijn zo afgesteld dat het in de woonkamer altijd 21 - 22 °C is.
Ik stook ook nog vaak met een pelletkachel en heb dus regelmatig hogere temperaturen in de woonkamer.
Met ingeschakelde ruimtecompensatie zou de aanvoertemperatuur regelmatig dalen waardoor ik op comfort zou inleveren.
Voor de efficientie heb ik de radiator-thermostaat in de kamer goed adgesteld zodat ik bij een hogere kamertemperatuur in de kamer geen warmte afneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
johan1950 schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:23:
@Dantin
Ik heb een soortgelijk probleem.
Wij wonen ook vrijstaand en landelijk met de kamer op het zuiden.
Ik heb de stooklijn zo afgesteld dat het in de woonkamer altijd 21 - 22 °C is.
Ik stook ook nog vaak met een pelletkachel en heb dus regelmatig hogere temperaturen in de woonkamer.
Met ingeschakelde ruimtecompensatie zou de aanvoertemperatuur regelmatig dalen waardoor ik op comfort zou inleveren.
Voor de efficientie heb ik de radiator-thermostaat in de kamer goed adgesteld zodat ik bij een hogere kamertemperatuur in de kamer geen warmte afneem.
Ik heb geen pelletkachel, maar ook de woonkamer op het zuiden. Ik omzeil het probleem doordat ik een tweede zone gebruik (zonder ruimte correctie). Daardoor is er altijd een minimale aanvoertemperatuur, en alleen in het geval van niet voldoende warm kunnen houden zal de correctie op Zone1 ingrijpen (de gewenste watertemperatuur is de max van de gevraagde temperaturen van alle zones).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
DanTm schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:31:
[...]

Ik heb geen pelletkachel, maar ook de woonkamer op het zuiden. Ik omzeil het probleem doordat ik een tweede zone gebruik (zonder ruimte correctie). Daardoor is er altijd een minimale aanvoertemperatuur, en alleen in het geval van niet voldoende warm kunnen houden zal de correctie op Zone1 ingrijpen (de gewenste watertemperatuur is de max van de gevraagde temperaturen van alle zones).
Ik denk dat jou oplossing iets nauwkeuriger regelt want een radiatorthermostaat is ook niet zo nauwkeurig te regelen.
Ik heb echter maar één zone en comfort is mijn eerste prioriteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenttwint
  • Laatst online: 30-12-2023
Beste..

Inmiddels draait alles goed! De zone manager ligt en de twee thermostaten werken naar behoren met de bus.

Echter vraag ik me nu alleen nog af hoe ik de tweede thermostaat kan koppelen aan de zone klep die op de zone manager aangesloten is.

Of gaat dat automatisch?

De tweede thermostaat zet ik hoger en er gaat een vlammetje branden. Dan slaat ook de wp aan. Maar de zone klep nog niet.. die blijft dus dicht..

Is dat ergens in te stellen of te koppelen?

Met vriendelijke groet
Laurent twint

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laurenttwint schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:00:
Beste..

Inmiddels draait alles goed! De zone manager ligt en de twee thermostaten werken naar behoren met de bus.

Echter vraag ik me nu alleen nog af hoe ik de tweede thermostaat kan koppelen aan de zone klep die op de zone manager aangesloten is.

Of gaat dat automatisch?

De tweede thermostaat zet ik hoger en er gaat een vlammetje branden. Dan slaat ook de wp aan. Maar de zone klep nog niet.. die blijft dus dicht..

Is dat ergens in te stellen of te koppelen?

Met vriendelijke groet
Laurent twint
ik heb zelf de zone manager light, en gebruik alleen de OUT1 uitgang (om te detecteren dat zone1 warmte vraagt en vervolgens de aanvoer naar de vloerverwarming aan te zetten).
Ik heb hier zelf niets voor hoeven doen om het werkende te krijgen.
Er staan in de handleiding wel wat dipswitches die je moet instellen om OUT1 en OUT2 aan de juiste zone te koppelen, mogelijk staan die bij jou niet correct (maar volgens mij staan ze default op OUT1=zone1 en OUT2 =zone2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiHaHors
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-09 15:27
Op de Zone thermostaat kan je de volgende instellingen doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mbk6NjHj52tJ2wY7Hdyy-_46LWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7uJ6PYhyH4V8LPZRdK0FIKY7.png?f=fotoalbum_large

Overrulet dit de instellingen die je via de Neoz kunt doen wat betreft de stooklijn? Ik heb hier nog niks daarover gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HiHaHors schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:39:

[Afbeelding]

Overrulet dit de instellingen die je via de Neoz kunt doen wat betreft de stooklijn? Ik heb hier nog niks daarover gelezen.
Mijn ervaring is dat dat inderdaad de onderliggende instellingen wijzigt. Ik gebruik het zelf daarom ook niet, omdat ik via instellingen veel specifieker kan kiezen wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wflier
  • Laatst online: 29-02-2024
HiHaHors schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:39:

[Afbeelding]

Ik heb het idee dat als je 4.2.7 op smart zet, dat er dan pas gekeken wordt naar de instellingen van 4.7.x. Wil je zelf volledige controle met een stooklijn, zet dan de instelling op standaard en zet de regeling (4.2.1) op buitensensor of ruimte-en buitensensor. Hebben anderen dezelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
wflier schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:14:
[...]

Ik heb het idee dat als je 4.2.7 op smart zet, dat er dan pas gekeken wordt naar de instellingen van 4.7.x. Wil je zelf volledige controle met een stooklijn, zet dan de instelling op standaard en zet de regeling (4.2.1) op buitensensor of ruimte-en buitensensor. Hebben anderen dezelfde ervaring?
Klopt, staat ook in de handleiding bij 4.7.x:

Alleen zichtbaar bij 4.2.7 of 5.2.7 =1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan1950
Ik heb een tijdje de 4.2.7 op smart gezet, maar had niet het idee dat het veel bijdroeg aan de regeling en ik geen inzicht had waarom de stooklijn verhoogd of verlaagd werd.
Vlgs. mij wordt het systeem erdoor vertraagd wat niet zo fijn is bij een WP.
Met een paar weken try and error is mijn stooklijn nu goed.
Daarnaast komt ook nog dat ik niet zoveel vertrouwen heb in de ATAG automatisering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woudie95
  • Laatst online: 05-05-2024
Goedemiddag allemaal,

Ik heb mijzelf zojuist aangemeld om dit topic te volgen.

Wij hebben sinds 3 maanden een hybride warmtepomp van Atag, de Hybrid zone 50 met een nieuwe I36ECZ ketel i.c.m. een Zone One. De set draait in basis zoals verwacht. Ik werk bij een installatiebedrijf waardoor ik de installatie prima zelf kon uitvoeren.

De buitenunit is opgesteld aan de noordzijde op het garagedak tegen de gevel. Om trillingen van het houten garagedak te gaan heb ik de unit op bigfoots geplaatst met daaronder aan elke zijde 2 stoepbanden voor de massa. Perfect!
Via een kabelgoot langs de gevel heb ik de voorgeïsoleerde slangen van Atag naar binnen gebracht. De ketel is opgesteld op zolder en aangesloten op een buffervat van 50L. Na het buffervat zit een circulatiepomp die het secundaire circuit voedt.

De 2-onder-eenkap woning is gebouwd in 2001 en redelijk goed geïsoleerd voor die tijd. Totaal VO=178 m2. Het dak heeft een RC van 3.5, de gevel 3,0 en de vloer 4,0. Omdat er nog een mooie houten vloer in ligt zijn wij nog niet over gegaan op vvw. Voor nu bestaat de afgifte op de bg uit oversized T22 radiatoren en een jaga inbouw convector voorzien van ventilatoren. Op de verdiepingen zitten nog standaard radiatoren. In de badkamer hangt een radiator en ligt 2,5 m2 elektrische vloerverwarming die via een klokprogramma de kou uit de vloer haalt.
Op basis van een TOB-berekening zou ik bij -2°C ongeveer 5 kW transmissieverlies hebben. Dit komt in de praktijk ook overeen. Begin december was bij ons -4 toen de ketel kwam ondersteunen.
Onderstaande schema is precies nagebouwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oVdRxdDDnJ37ug_e8hcGiGkMPI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YYBv8h6PAV24IC9crOpmiKcb.png?f=user_large

Ik heb vanaf dag 1 de instelling 4.2.1 ingesteld op 4 (thermo. + buitenvl) omdat de WP hierdoor lange runs draait en maar 1x per 24u uitschakelt. Voor mijn gevoel is het elektra verbruik redelijk hoog. De woonkamer blijft wel keurig met +- 0,2 graden op 21°C. Nadeel is dat het lang duurt voordat de ruimte weer op temperatuur is als er een deur lang heeft opengestaan omdat de aanvoertemperatuur constant blijft.

Als ik 4.2.1 op 1 (basis thermo) instel dan lijkt het wel een aan/uit regeling. De warmtepomp maakt dan gelijk 50°C, wat niet nodig is. Hoe krijg ik deze regeling rustiger? Moet ik ook 4.2.7 (Smart) aanzetten? Of zeggen jullie je kan hem toch beter op 4 (thermo. + buitenvl) laten staan?

stroomverbruik (paars) met 4.2.1 op 4 ingesteld. Verbruik vind ik fors bij gem 7°C buitentemp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAkKqqS8XEZGM3qN8yQfz8zeuXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rpbI4bOQcD76wtaUTSACzl1G.png?f=fotoalbum_large

De toegepaste instellingen
1.0.4 - 0
1.0.5 - 1

1.3.0 - 0
1.3.2 - 2
1.5.5 - (-1) Ik zie dat de voeler soms 1/2 graden afwijkt.
1.6.2. - 5 minuten

4.2.0 - 1
4.2.1 - 4
4.2.2 - 1.0
4.2.3 - (-5)
4.2.5 - 25
4.2.6 - 50
4.2.7 - 0
4.2.8 - 0

13.4.5 - 65%

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welkom @Woudie95 .
Je schrijft dat je het energie verbruik hoog vindt, heb je de kwhtjes van de wp ook nog los, ipv. de totale verbruiksgrafiek van homewizzard?

Zoiets als hier onder, al een oudere grafiek toen het wat kouder was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3vHv1DPrgx-lApu5M3VeFQ-bjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RtK8pX5WC1udF0fGfp95QyfE.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder wat meer data.
Misschien geeft het je een idee van de verbruiken bij jou thuis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyOdww5rNxvlxmp7mGv62mtIoi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvUcDmpiH7vXbEr8zB4K9ZLN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzQumZ2dR_QT85sHzglTs7L-otE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CsBBXa6GHU2BgitNUZrZP3tP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudie95
Dank voor het delen. @tcw82

Ik heb helaas geen losse kWh meter van Homewizard. De warmtepomp zit alleen op 1 fase aangesloten dus het gedrag is wel goed af te lezen.

Wel heb ik in de app de verbruiksgegevens van afgelopen maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5ZtJ3fziED2zv5zYsc9wYCfea4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b9MO3lC0QArsThn02awxK3IG.png?f=fotoalbum_large

Gisteren heeft de warmtepomp 13 kWh verbruikt. Bij jou staat hij op 8,6 kWh. Op zich geen heel grote verschillen. Huizen zijn ook niet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Woudie95 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 21:52:

Ik heb helaas geen losse kWh meter van Homewizard. De warmtepomp zit alleen op 1 fase aangesloten dus het gedrag is wel goed af te lezen.

[Afbeelding]

Gisteren heeft de warmtepomp 13 kWh verbruikt. Bij jou staat hij op 8,6 kWh. Op zich geen heel grote verschillen. Huizen zijn ook niet hetzelfde.
Die interne data wijkt wel wat af van de werkelijkheid. Helaas in de negatieve zin. Dus Atag zet 13, werkelijkheid blijk dan 18 of 20...
Voor heel november was het niet veel, 218 uit Atag en 230 op de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelkoD

[Afbeelding]

Hallo,
Wij hebben een vergelijkbare hybride warmtepomp en cv ketel. We hebben een 2 onder 1 kap woning van 1986. Deze hebben we flink na geïsoleerd. Dit zijn onze gegevens uit de atag app.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AD_5k5o1BX4DVee7XH1Vy42PhzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1yGgIG1Esh161SkJPxlrHKu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorV66
Hier mijn overzicht als vergelijk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svYumBh779VQyTFH7XQZ8OMRvJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PGdnepkYHnnyxwakZzpuCK2w.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane

[Afbeelding]

Dag woudie, je verbruik is circa 100kwh hoger dan hier (en ook zie ongeveer bij andere) als ik kijk naar parameters dan zie ik dat je op Hoge temperatuur stookt met daarin ook een groot verschil tussen laagste en hoogste. Ter vergelijking ik zit op LT met een min van 30 en een max van 45.

Ik heb wel gemerkt aan de wp dat 2-3 graden verschil in de Ta een enorm verschil kan geven in verbruik en defrosts en soms effectief minder warmte geeft door de defrostsruns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan kan ik niet achter blijven natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-bTJPchlL0JhZ_7iCQaWPkkOKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ArOeEVG2iW3V2w9EkkQmgzY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanvane
Ik zit er tussenin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liRt4gboK4nQETqIlJcA4bABiaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CUgLk7YrmWKoCy0hue1bCKH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CorV66
Zo zie je maar weer, ieder huis is anders, daarom is het installeren van een warmtepomp ook maatwerk. Het is niet een kwestie van installeren en succes ermee. Wil je het goed doen, moet hij ingeregeld worden op jouw huis
Met het verwarmen op gas was dat overigens niet anders, het ene huis verbruikte ook meer gas om de tent op temperatuur te krijgen.
Maar nu heb je heel veel parameters om de zaak gefinetuned te krijgen

[ Voor 31% gewijzigd door CorV66 op 17-12-2023 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geezer
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-06 08:21
ATAG Hybrid all. Huis uit 1984; Nieuw HR++ glas beneden. Zolder na-geisoleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkHcFp9atU9pvPmbzNXszxyN0pY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8sVH8Ayg1KSL4PUV8PZc1u3U.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Hoe betrouwbaar is de verbruiks meting van ATAG. Ze geven zelf aan dat het een berekening is.
Als ik de uurcijfers van 16-12 zie heb ik er niet zoveel vertrouwen in.
De WP heeft de hele dag constant gedraaaid, wat ik dus in de grafiek niet terug zie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHeWiI8241ObTn7V7oa9bxCqM9o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3OVhGkty51QEBhouWamh3nMb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorV66
johan1950 schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:44:
Hoe betrouwbaar is de verbruiks meting van ATAG. Ze geven zelf aan dat het een berekening is.
Als ik de uurcijfers van 16-12 zie heb ik er niet zoveel vertrouwen in.
De WP heeft de hele dag constant gedraaaid, wat ik dus in de grafiek niet terug zie.
[Afbeelding]
Tussen HomeWizard en ATAG zit in de maand december tm nu een 10 kWh verschil. Dat HomeWizard dus meer aangeeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudie95
Dank allemaal! Het verbruik ligt bij ons iets hoger inderdaad. Ik heb de stooklijn nog iets aangepast zoals voorgesteld door @Dashlane.

Ik hou onderstaande stooklijn nu aan en dan gaan we het wel beleven of het behagelijk blijft.
Zoals @CorV66 ook zegt, elk huis is anders. Overigens is wel alles CV-zijdig ingeregeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8C_uU9uSsRWoaMcETV84hrMn7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3b2IkUb3335S4LDuYPzFvI37.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Woudie95 schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:21:
Dank allemaal! Het verbruik ligt bij ons iets hoger inderdaad. Ik heb de stooklijn nog iets aangepast zoals voorgesteld door @Dashlane.

Ik hou onderstaande stooklijn nu aan en dan gaan we het wel beleven of het behagelijk blijft.
Zoals @CorV66 ook zegt, elk huis is anders. Overigens is wel alles CV-zijdig ingeregeld.

[Afbeelding]
Houd er rekening mee dat de stooklijn variabel is aan de hand van de minimum en de maximum. Een aantal weken geleden heeft iemand al meer duiding gegeven hoe dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelkoD
Hallo,

Wat ik me achteraf nog afvroeg is: Hoeveel gas er per maand nog gebruikt wordt door jullie. Ons gas verbruik is gedaald tot 8kuub p/m, dit is alleen voor warm tap water. De warmtepomp heeft nagenoeg nog geen hulp gehad van de CV Ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
EelkoD schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:11:
Hallo,

Wat ik me achteraf nog afvroeg is: Hoeveel gas er per maand nog gebruikt wordt door jullie. Ons gas verbruik is gedaald tot 8kuub p/m, dit is alleen voor warm tap water. De warmtepomp heeft nagenoeg nog geen hulp gehad van de CV Ketel.
Ik heb hem tot pak en beet5 december op alleen wp gezet, alleen ik was door mijn salderen heen en de gas prijs is momenteel heel laag afzettend tegen het lage rendement van de warmtepomp bij defrost. Ik heb sindsdien volgens mij 1 kuub gebruikt in de koude dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb hier ca. 4 kuub gebruikt.
De wp hangt er sinds 15 april. In die eerste weken was het ook wat kouder, toen geen gas gebruikt.
De 4 gebruikte kuub hadden we ook wel overleefd, als we de temp een graadje lager hadden gezet, het was elke keer in het holst van de nacht midden in de dikke defrost cycles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiHaHors
Help! Ik heb van alles geprobeerd: Smart, niet-Smart, WAR, binnensensor regeling, pompsnelheid verlaagd, enz. maar mijn warmtepomp blijft pendelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEYH9-zI_bebsDa9WNnIX1srJx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKAHmY4PbX09DpJYQBo7gXw6.jpg?f=fotoalbum_large

De dalen in het plaatje gaan in het echt bijna naar nul.

Mijn installatie: Energion M Compact 80T, buffervat 50L, Neoz en Zone. Afgiftesysteem is alleen vloerverwarming, zo'n 80 m2; temperatuur ingesteld op 19 graden constant. Jaren 80 huis, vrijstaand, redelijk geisoleerd.

Met welke instelling kan ik het grootste effect verwachten? Waar zouden jullie beginnen? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
HiHaHors schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:32:
Help! Ik heb van alles geprobeerd: Smart, niet-Smart, WAR, binnensensor regeling, pompsnelheid verlaagd, enz. maar mijn warmtepomp blijft pendelen.

[Afbeelding]

Mijn installatie: Energion M Compact 80T, buffervat 50L, Neoz en Zone. Afgiftesysteem is alleen vloerverwarming, zo'n 80 m2; temperatuur ingesteld op 19 graden constant. Jaren 80 huis, vrijstaand, redelijk geisoleerd.

Met welke instelling kan ik het grootste effect verwachten? Waar zouden jullie beginnen? Alvast bedankt!
Of een te hoge aanvoertemperatuur waardoor de ruimte snel op temperatuur is, of een te lage aanvoertemperatuur waardoor de retour hoog is terwijl de ruimte nog niet op temperatuur is.

Of een te grote warmtepomp waardoor de wp continu een te hoge minimaal vermogen heeft.

Mengverdeler of een pomploze verdeler?
Wat voor thermostaat heb je?

Aanvullend:
Zaterdag was het ook best warm en ik had zelf eerder het probleem dat ik een te lage minimum aanvoer temperatuur had. Deze heb ik van 26 verhoogd naar 30 zodat de warmtepomp wat langer kan door pruttelen, er voldoende warmte in het beton zit en vervolgens de thermostaat denkt ‘ik hoef niet aan te slaan’

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IHFm5gwu1AltdnQIRyQhXjE3IA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EwUulHgAanhxJuZ0rQm9CZ4W.png?f=fotoalbum_large

Zondag idem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHkDxwCTrTqOajOqSCOZZJhOcnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NcEHcU0e6PfRAlkN0foHzW8t.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Dashlane op 19-12-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dashlane schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:34:
[...]

Of een te hoge aanvoertemperatuur waardoor de ruimte snel op temperatuur is, of een te lage aanvoertemperatuur waardoor de retour hoog is terwijl de ruimte nog niet op temperatuur is.

Of een te grote warmtepomp waardoor de wp continu een te hoge minimaal vermogen heeft.

Aanvullend:
Zaterdag was het ook best warm en ik had zelf eerder het probleem dat ik een te lage minimum aanvoer temperatuur had. Deze heb ik van 26 verhoogd naar 30 zodat de warmtepomp wat langer kan door pruttelen, er voldoende warmte in het beton zit en vervolgens de thermostaat denkt ‘ik hoef niet aan te slaan’

[Afbeelding]
Bij dit soort buiten temperaturen vermoed ik inderdaad dat het een combinatie van te lage aanvoertemperatuur en te hoog minimaal WP vermogen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

Pompsnelheid verlagen zou ik iig niet doen, een WP werkt met een lage temperatuur, dat vraagt een hoge flow.
Verder is de vraag wat je instellingen waren op het moment van het plaatje.. WAR/geen WAR.. etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@HiHaHors zou er nog ergens een "kortsluiting" in je systeem kunnen zitten?
Een drukverschil ventiel dat (veel) te snel opent? Daardoor gaat warmwater direct terug naar de wp.
Een kleine radiator die veel water doorlaat en daardoor hoge temperaturen terugstuurt naar de wp?

Op de foto hieronder een drukverschil ventiel (dat schuine ding)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ks9X0fCzzosy_nsvvygxb33I0yI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yguJAXuWWbXGVSFh9FM5SaGk.jpg?f=fotoalbum_large

Verder is het nu ook niet echt koud(althans hier is het nu 10 graden, beetje vochtig, maar niet koud), waardoor een grote wp mogelijk gewoon op minimaal vermogen al te veel vermogen afgeeft en dus snel weer uitschakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CorV66
Een buffervat wordt gebruikt om pendelen tegen te gaan.
Ik vraag me af of jouw buffervat niet te marginaal is.
Jij hebt een 50 liter buffervat terwijl jij een 8kW warmtepomp hebt.
Als ik me niet vergis is de vuistregel bij een buffervat zon beetje10Liter/ kW.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiHaHors
@Dashlane Ik heb een pomploze verdeler. Thermostaat is ATAG Zone.

@tcw82 Geen kortsluitingen. Alleen vloerverwarming, geen radiatoren, geen ventielen.

@DanTm Het plaatje is gemaakt bij instelling zonder WAR, maar met WAR gebeurt hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiHaHors
@CorV66 Atag adviseert een afgiftesysteem van 10 liter/kW. Voor mijn warmtepomp dus 80 liter. De vloerverwarming heeft al een inhoud van zo'n 80 liter. Een buffervat van 50 liter erbij zou dus genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorV66
Ok, ik wist niet dat de vloerverwarming ook gezien werd als "buffervat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CorV66 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:43:
Ja, vond ik ook opvallend. als je radiator en vloerverwarming hebt haal je dat aantal liters altijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiHaHors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiHaHors
Dashlane schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:34:
[...]

Aanvullend:

[Afbeelding]

Zondag idem:
[Afbeelding]
Jaloersmakende plaatjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanvane
CorV66 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:43:
Mits er geen naregeling op zit, er moet vrije doorstroming zijn.

Ik heb geen buffervat zitten, om redenen van voldoende inhoud systeem (90m2 vloerverwarming met open verdeler), plaatsgebrek rondom de ketel + binnenunit en extra kosten (ca. 1.200 euro).

Nadeel is dat de defrosts voor tijdelijke stagnatie van de opwarming van de vloer zorgen. Bij temperaturen op en onder het vriespunt maakt dit dat mijn ketel soms kort in moet komen na een defrost ('booster CV') om de aanvoertemperatuur snel omhoog te krijgen. Zonder de defrosts draait de WP langere perioden op een lage aanvoertemperatuur en matige compressor frequentie.
Pagina: 1 ... 8 ... 17 Laatste