Ja denk het wel. Hij gaf vanmorgen -4 aan terwijl internet op -1 stond. De installateur gaf aan dat de voeler niet veel toevoegt, de internet temperatuur was voldoende.Dashlane schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:00:
[...]
Edit: wordt je buitenvoeler daar niet teveel beïnvloed door de luchtstroom van de wp?
Is dat in die koof van dat armaflex leiding? de leidingen hier zijn 26 mm de foto vertekend mogelijk de maatvoering wat?Stefanvane schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:57:
[...]
Ik vind dat de opstelling netter had gemogen. Je geeft zelf al wat voorbeelden van ruwe afwerking. De bigfoot blokken bovenop het grind lijkt mij niet het meest stabiel inderdaad. Kniekoppelingen zijn het beste te vermijden in leidingen, dit geeft iets remming in de doorstroming. Daarbij lijkt het alsof er 16mm koppelingen en dus ook 16mm buis zijn gebruikt. Dat is relatief klein voor aansluiting van de buitenunit, geeft minder doorstroming.
Hieronder foto's van mijn opstelling. De voor geïsoleerde 25mm kunststof buis is onder de leidinggoot in een bocht gebogen en extra geisoleerd. Hij zit met haakste 2 kogelkranen aangesloten op de unit, die ook weer nageisoleerd zijn. De unit zit op muurbeugels ter voorkoming van vibraties in het platte dak (constructie met houten balken)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die regen pijp kan ik wel eens omleggen, die is daar gekomen omdat het goten stelstel (na 25 jaar?) niet meer goed hangt en ik dus simpel weg een extra pijp aan de goot heb gemaakt op het laagste punt).Dashlane schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:52:
[...]
Dat zijn inderdaad de slangen zoals Cor ze laat zien. Dat is echt een 5cm isolatie. Volgens mij heet het armaflex en dat doe je tot binnen en vanaf binnen kun je het huidige bewaren. Ook die pvc pijp op die big blocks is vragen om resonantie.
Dat is ook gelijk het nadeel aan een monoblock, dikke slangen tov een split.
Dankje @CorV66 die slangen kunnen zeker niet door de H balk. Daarmee hadden ze dus wel in de koude "buitenwereld" gebruikt kunnen worden.CorV66 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:31:
Dit zijn de originele ATAG slangen:
https://cvdeals.eu/produc...ngset-flexibel-3mtr-atag/
misschien toch maar eens een belletje doen. (die armaflex leidingen zouden overigens bijzonder in de papieren gaan lopen als dat van energie manager binnen naar de pomp buiten moest lopen is dat al snel 20 meter, dit zijn setjes van 3 meter a 450 euro

Ik heb dus ook een buiten voeler, maar hij pakt ook hier de internet tempStefanvane schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:06:
[...]
Ja denk het wel. Hij gaf vanmorgen -4 aan terwijl internet op -1 stond. De installateur gaf aan dat de voeler niet veel toevoegt, de internet temperatuur was voldoende.
Ah die heb ik ook, alleen de blauw gele op basis van gewicht. Maar toch zakt die aardig door.Stefanvane schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:06:
[...]
Ja denk het wel. Hij gaf vanmorgen -4 aan terwijl internet op -1 stond. De installateur gaf aan dat de voeler niet veel toevoegt, de internet temperatuur was voldoende.
Ja niet goed gezien dan inderdaad. 26mm is prima.tcw82 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:14:
[...]
Is dat in die koof van dat armaflex leiding? de leidingen hier zijn 26 mm de foto vertekend mogelijk de maatvoering wat?
[...]
Dankje @CorV66 die slangen kunnen zeker niet door de H balk. Daarmee hadden ze dus wel in de koude "buitenwereld" gebruikt kunnen worden.
misschien toch maar eens een belletje doen. (die armaflex leidingen zouden overigens bijzonder in de papieren gaan lopen als dat van energie manager binnen naar de pomp buiten moest lopen is dat al snel 20 meter, dit zijn setjes van 3 meter a 450 euroMaar als een standaard set in de aanschaf zou moeten zitten (klopt dat?) zou ik toch zeker voor het buiten deel wel verwachten dat daar wat in gebruikt was.
In mijn leiding goot zit kunststof buis die af fabriek voorgeisoleerd is, rood en blauw. Zelfde als bij jou eigenlijk. Onder de goot is die extra nageisoleerd met Armaflex XG 13mm dik. Dat is heel flexibel materiaal. Met zwarte pvc tape aan elkaar gemaakt zodat het dicht blijft.
Die leidingset van Atag is schreeuwend duur maar daar zit ook de (flexibele) leiding zelf in. Armaflex is te koop in lengtes van 2 meter en is zelfklevend zodat je hem na plaatsing makkelijk dicht kan maken. Ook niet goedkoop maar lang niet zo kostbaar als de set van Atag.
Ik weet dat die leidingen optioneel zijn, net als de big blocks of muurbeugel. Kun je ook vinden op site van Atag onder accessoires. Het zit er iedergeval niet standaard bij.tcw82 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:14:
[...]
Is dat in die koof van dat armaflex leiding? de leidingen hier zijn 26 mm de foto vertekend mogelijk de maatvoering wat?
[...]
Die regen pijp kan ik wel eens omleggen, die is daar gekomen omdat het goten stelstel (na 25 jaar?) niet meer goed hangt en ik dus simpel weg een extra pijp aan de goot heb gemaakt op het laagste punt).
[...]
Dankje @CorV66 die slangen kunnen zeker niet door de H balk. Daarmee hadden ze dus wel in de koude "buitenwereld" gebruikt kunnen worden.
misschien toch maar eens een belletje doen. (die armaflex leidingen zouden overigens bijzonder in de papieren gaan lopen als dat van energie manager binnen naar de pomp buiten moest lopen is dat al snel 20 meter, dit zijn setjes van 3 meter a 450 euroMaar als een standaard set in de aanschaf zou moeten zitten (klopt dat?) zou ik toch zeker voor het buiten deel wel verwachten dat daar wat in gebruikt was.
Dat scheelt wel in hoe ik het gesprek aan kan gaan.Dashlane schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:43:
[...]
Ik weet dat die leidingen optioneel zijn, net als de big blocks of muurbeugel. Kun je ook vinden op site van Atag onder accessoires. Het zit er iedergeval niet standaard bij.
Tjaa dat blijft ingewikkeld. Persoonlijk vind ik niet dat je het als professional zou kan afleveren. Dan hadden ze dat moeten bespreken of in de offerte moeten zetten. Originele is misschien wel heel kostbaar, maar met bijvoorbeeld armaflex over het geheel inclusief de bochten had een keurige afwerking geweest.tcw82 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:11:
[...]
Dat scheelt wel in hoe ik het gesprek aan kan gaan.
Ik vermoed dat het in dit geval ook een beetje gaat om de medewerker van de firma. De man wiens naam op de bus staat komt wel elke dag (ze hebben eerder al ac's aangelegd) even buurten en werkt prettig. Zijn medewerker zijn mogelijk wat meer einde dag georiënteerd. M.a.w. twee knietjes plaatsen is mogelijk sneller klaar dan de flexibele slangen door bochten worstelen.Dashlane schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:26:
[...]
Tjaa dat blijft ingewikkeld. Persoonlijk vind ik niet dat je het als professional zou kan afleveren. Dan hadden ze dat moeten bespreken of in de offerte moeten zetten. Originele is misschien wel heel kostbaar, maar met bijvoorbeeld armaflex over het geheel inclusief de bochten had een keurige afwerking geweest.
Wat ik wel echt jammer vind, is de "naakte" stukken pijp/koppeling. Dat kost gewoon geld.
Ondanks de naakte stukken lijkt het toch goed te werken, mogelijk kan het dus wel beter.
Ik vind het bedroevend dat een bedrijf het aandurft om zo een installatie op te leveren.
Dat je gebruik gaat maken van 90° bochten om leiding secties te verbinden vind ik nog acceptabel maar breng dan ook de islolatie goed aan. Leiding isolatie is overal te koop, ook voor 90° bochten.
Muurdoorvoeringen die je afdicht met PUR moet je waterdicht afwerken omdat PUR water opneemt.
De plaatsing van de WP op grind is helemaal van de zotte.
Als dit een maat is voor de kwaliteit van de installateurs die Nederland vol gaan zetten met WP's houd ik mijn hart vast.
Ik heb zelf ook geen goede ervaringen met ATAG/installateur maar dit is werkelijk bedroevend.
Dat je gebruik gaat maken van 90° bochten om leiding secties te verbinden vind ik nog acceptabel maar breng dan ook de islolatie goed aan. Leiding isolatie is overal te koop, ook voor 90° bochten.
Muurdoorvoeringen die je afdicht met PUR moet je waterdicht afwerken omdat PUR water opneemt.
De plaatsing van de WP op grind is helemaal van de zotte.
Als dit een maat is voor de kwaliteit van de installateurs die Nederland vol gaan zetten met WP's houd ik mijn hart vast.
Ik heb zelf ook geen goede ervaringen met ATAG/installateur maar dit is werkelijk bedroevend.
Hier vannacht ook een 910 foutmelding, stekkers van buitenunit en binnenuit eruit om simpelweg opnieuw op te starten. In dezelfde volgorde er weer in, dat blijkt (tijdelijk) de oplossing te zijn. Wel de installateur atag laten benaderen voor de oplossing, ben benieuwd wanneer ik weer wat hoor van atag dan. Komende nacht weer vorst, we zullen zien.
Vraagje aan de WAR deskundigen hier.
Ik heb veel offset bij de stooklijnen.
Ik heb de stooklijn van ATAG uitvergroot en kom dan voor de stooklijn 0,6 bij een buitentemp. van 0 °C op een setpoint van 31 °C.
Als ik stooklijn 0.6 invoer komt de ATAG bij 0 °C met een CV gevraagde temp. van 38 °C.
Ik heb een paar dagen gestookt met een stooklijn 0,6 -2 en 0,6 -3 en heb bij verschillende temperaturen de CV gevraagde temp. in mijn grafiek gezet. Deze stooklijnen die dan ontstaan hebben dezelfde helling maar liggen een paar graden erboven.
Wat doe ik verkeerd ??
Ik heb de stooklijn van ATAG uitvergroot en kom dan voor de stooklijn 0,6 bij een buitentemp. van 0 °C op een setpoint van 31 °C.
Als ik stooklijn 0.6 invoer komt de ATAG bij 0 °C met een CV gevraagde temp. van 38 °C.
Ik heb een paar dagen gestookt met een stooklijn 0,6 -2 en 0,6 -3 en heb bij verschillende temperaturen de CV gevraagde temp. in mijn grafiek gezet. Deze stooklijnen die dan ontstaan hebben dezelfde helling maar liggen een paar graden erboven.
Wat doe ik verkeerd ??
Volgens mij is de minimale aanvoertemperatuur ook van invloed op hoe de stooklijn zich weerhoudt. En volgens mij ook de max zat. Verander je die dan veranderd ook hoe de stooklijn zich weerhoudt.johan1950 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:20:
Wat doe ik verkeerd ??
Atag start de stooklijn bij 20 graden. Als het buiten 0 graden is heb je 20 graden verschil. Bij een stooklijn van 0.6 geeft dit 0,6 * 20 = 12 graden. Als je Tmin bv 27 graden is kom je uit op 39 graden. Tel daarbij de par. veschuiving op. Is deze bv -2 kom je uit op Taanvoer van 37 graden..johan1950 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:20:
Wat doe ik verkeerd ??
Volgens de handleiding (pagina 7) zou het onderstaande standaard in het ATAG pakket moeten zitten:Dashlane schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:43:
[...]
Ik weet dat die leidingen optioneel zijn, net als de big blocks of muurbeugel. Kun je ook vinden op site van Atag onder accessoires. Het zit er ieder geval niet standaard bij.
Samenstelling van het systeem
Het hybride systeem ATAG bestaat uit:
– Een aanvullende warmtegenerator (niet meegeleverd)
– ENERGION IDU M HYBRIDall
– Een externe eenheid (lucht/water-warmtepomp)
– Gebruikersinterface
– Een externe temperatuursonde
– Aansluitingspakket
De gebruikersinterface is volgens mij de ATAG Neoz, want die zat mij in de doos van de buitenunit.
En dat artikel stond niet los op de factuur bij mij.
Oftewel, diegene die er standaard geen Neoz bij hebben gekregen zijn volgens mij een beetje gefopt...
Want zo'n ding kost al gauw een 300,- Euro als je die los moet kopen.
Hieronder wat accessoires van ATAG:
https://www.warmtepompen-...essoires/atag-accessoires
ATAG Energion M Hybrid All 50 + CV ATAG I36-ECZ, 50L buffervat parallel. ATAG One Zone + ATAG Neoz. WPB Ariston Nuos Evo 150. Het betreft een 2 onder 1 kap woning uit 2004 met traditionele radiatoren in de regio Eindhoven.
ja, die neoz die lijkt wel vaker in de doos te blijven zittenCorV66 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:52:
[...]
Volgens de handleiding (pagina 7) zou het onderstaande standaard in het ATAG pakket moeten zitten:
Samenstelling van het systeem
Het hybride systeem ATAG bestaat uit:
– Een aanvullende warmtegenerator (niet meegeleverd)
– ENERGION IDU M HYBRIDall
– Een externe eenheid (lucht/water-warmtepomp)
– Gebruikersinterface
– Een externe temperatuursonde
– Aansluitingspakket
De gebruikersinterface is volgens mij de ATAG Neoz, want die zat mij in de doos van de buitenunit.
En dat artikel stond niet los op de factuur bij mij.
Oftewel, diegene die er standaard geen Neoz bij hebben gekregen zijn volgens mij een beetje gefopt...
Want zo'n ding kost al gauw een 300,- Euro als je die los moet kopen.
Hieronder wat accessoires van ATAG:
https://www.warmtepompen-...essoires/atag-accessoires

Die aansluit set wordt verder niet gespecificeerd, dus dat zouden ook koppelingen o.i,d. kunnen zijn?
Mogelijk heeft het systeem hier zijn eerste gasondersteuning ingeschakeld.
Er staat aansluitingspakket om precies te zijn.tcw82 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:02:
[...]
ja, die neoz die lijkt wel vaker in de doos te blijven zitten.
Die aansluit set wordt verder niet gespecificeerd, dus dat zouden ook koppelingen o.i,d. kunnen zijn?
Mogelijk heeft het systeem hier zijn eerste gasondersteuning ingeschakeld.
In dat pakket zitten de documentatie en installatie manual.
ATAG Energion M Hybrid All 50 + CV ATAG I36-ECZ, 50L buffervat parallel. ATAG One Zone + ATAG Neoz. WPB Ariston Nuos Evo 150. Het betreft een 2 onder 1 kap woning uit 2004 met traditionele radiatoren in de regio Eindhoven.
@CorV66 Als je een Atag iZone ketel 2023 erbij hebt hoeft er geen Neoz bij ,interface zit in de ketel
Dat is wel relaxed, dan kunnen diegene die dat ding overhebben gewoon verpatsenKarelK schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:45:
@CorV66 Als je een Atag iZone ketel 2023 erbij hebt hoeft er geen Neoz bij ,interface zit in de ketel
Dat zou dan ook wel weer tegen kunnen vallen, er is geloof ik een onderscheid tussen "all" en niet "all" modellen. Als je een atag ketel hebt en dus beide systemen goed kan intergreren heb je geen neoz nodig. Als je geen (zoals ik) atag hebt (ik heb een intergas) krijg je een "all" model en dan moet de neoz erbij.CorV66 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:59:
[...]
Dat is wel relaxed, dan kunnen diegene die dat ding overhebben gewoon verpatsen
Daarom denk ik (DENK zei ik toch
denk ik.
OOH wacht je boelde niet te zeggen dat "aansluitingspakket" een aantal slangen moest bevatten.CorV66 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:16:
[...]
Er staat aansluitingspakket om precies te zijn.
In dat pakket zitten de documentatie en installatie manual.
je gaf enkel een lijstje met wat er dan in de doos zou moeten zitten. Ik ben er weer.

Goede middag allemaal,
Nu naar een week de instellingen zo aangepast dat we het thuis constant op 19.5 graden hebben.
Ook geen terug val.
Dus tevreden
.
Maar waar kan ik nu zien in de NEOZ. of de instellingen goed staan en dat het rendement ook goed is (SCOP).
Met deze dagen al wel wat gas verbruikt maar dat is normaal met deze themperaturen.
Normaal hadden we in November ongeveer 100 m3
Alvast bedankt voor de informatie vind trouwens alles intresant om te lezen.
./f/image/QMmPvl2N4WkdPb98utp8yfIo.png?f=fotoalbum_large)
Nu naar een week de instellingen zo aangepast dat we het thuis constant op 19.5 graden hebben.
Ook geen terug val.
Dus tevreden
Maar waar kan ik nu zien in de NEOZ. of de instellingen goed staan en dat het rendement ook goed is (SCOP).
Met deze dagen al wel wat gas verbruikt maar dat is normaal met deze themperaturen.
Normaal hadden we in November ongeveer 100 m3
Alvast bedankt voor de informatie vind trouwens alles intresant om te lezen.
.
/f/image/QMmPvl2N4WkdPb98utp8yfIo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/isC1bQ7hwz2xkg9DivyetMkD.png?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor je reactie.Geezer schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 01:09:
[...]
Atag start de stooklijn bij 20 graden. Als het buiten 0 graden is heb je 20 graden verschil. Bij een stooklijn van 0.6 geeft dit 0,6 * 20 = 12 graden. Als je Tmin bv 27 graden is kom je uit op 39 graden. Tel daarbij de par. veschuiving op. Is deze bv -2 kom je uit op Taanvoer van 37 graden..
Ik heb bij de huidige condities de berekeningen gemaakt voor mijn grafieken en dan klopt het omdat mijn settingen overeenkomen met je voorbeeld
Wat ik niet snap is de invloed van Tmin. Stel dat ik bijv. om hunten van de installatie te voorkomen mijn Tmin naar 33 graden breng. Dan zou de stooklijn bij gelijkblijvende invloed van buitenaf plotseling 5 graden stijgen.
Het is maar een paar graden, maar heeft veel invloed bij een LT installatie.
Dit zou ik dan moeten corrigeren door de stooklijn -5 te geven.
Tmin en Tmax geeft het temperatuurbeik van de WP aan voor het CV water. Tmin geeft aan wat de minimale Temperatuur van het CV water moet zijn bij werking. Dus als je Tmin op 33 graden staat, betekent dit als je warmtepomp bij +20 graden buiten zou aanslaan, deze water van 33 graden gaat maken (lijkt me vrij hoog voor een LT installatie). Bij 0 graden buiten, bij een stooklijn van 0.6 --> 45 graden als je Tmax dit toestaat. 45 graden lijkt me ook veel te hoog voor een LT installatie. En negative parrallele verschuiving kan dit dan idd oplossen.
Als je snel en gemakkelijk wil zien wat de invloed is van de parmeters (Tmax, Tmin, Par verschuiving en stooklijn) kun je het best even een Exel bestand maken die het voor je uitrekent wat de CV temperatuur wordt bij een reeks van b.v. 20 graden naar bv -10 graden. Je WP laat het trouwens ook zien onder 4.3.8 bij de heersende buitentemperatuur.
Als je snel en gemakkelijk wil zien wat de invloed is van de parmeters (Tmax, Tmin, Par verschuiving en stooklijn) kun je het best even een Exel bestand maken die het voor je uitrekent wat de CV temperatuur wordt bij een reeks van b.v. 20 graden naar bv -10 graden. Je WP laat het trouwens ook zien onder 4.3.8 bij de heersende buitentemperatuur.
@Geezer
De begrippen heb ik geen moeite mee.
Ik was gewend te werken met stooklijnen waarbij de enigste variabele de temperatuur was en je via de stooklijn kon uitlezen wat bijv. de klepsetting, het toerental of gewenste temp werd.
Aanpassing kon dan door de stooklijn + of - correctie te geven.
Indien aanwezig zag je de min- en maximumsetting als een horizontale lijn in de grafiek.
Dat de min temp ook als variabele inputwaarde wordt gebruik was mij onbekand.
De WP kan ik direct aflezen op de Neoz of op het ATAG programma op mijn PC.
De temperatuur van een LT installatie is afhankelijk van de installatie. Ik heb een verwarming uitsluitend met Jaga radiatoren en dan zit je bij de huidige condities al snel op 36 - 37 °C. En vlgs. de definitie van Atag is het tot 45 °C nog steeds een LT installatie
De begrippen heb ik geen moeite mee.
Ik was gewend te werken met stooklijnen waarbij de enigste variabele de temperatuur was en je via de stooklijn kon uitlezen wat bijv. de klepsetting, het toerental of gewenste temp werd.
Aanpassing kon dan door de stooklijn + of - correctie te geven.
Indien aanwezig zag je de min- en maximumsetting als een horizontale lijn in de grafiek.
Dat de min temp ook als variabele inputwaarde wordt gebruik was mij onbekand.
De WP kan ik direct aflezen op de Neoz of op het ATAG programma op mijn PC.
De temperatuur van een LT installatie is afhankelijk van de installatie. Ik heb een verwarming uitsluitend met Jaga radiatoren en dan zit je bij de huidige condities al snel op 36 - 37 °C. En vlgs. de definitie van Atag is het tot 45 °C nog steeds een LT installatie
[ Voor 26% gewijzigd door johan1950 op 01-12-2023 22:24 ]
Hoera, buitentemperatuur en dauwpunt zijn op een dusdanig niveau dat de WP weer een beetje normaal werkt.
Het verbruik is natuurlijk afhankelijk van dingen als thermostaat instelling in de woning (of WAR als je dat gebruikt). of je veel zon instraling hebt, of dat je bijvoorbeeld een lange periode een oven aan hebt (dat zie je bij ons terug met kokenH-sittard schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:59:
Ik ben benieuwd hoeveel verbruik er gemiddeld was voor een dag als gisteren, en hoe het energieprofiel eruit zag. Wat is normaal? [Afbeelding]
Wij stoken op 19,5 graden op de thermostaat in de woonkamer. Maar de instelling is de midden weg tussen vol WAR en kamer thermostaat in (als ik het goed begrepen heb
Hieronder 2 plaatjes, gisteren en 2 december.
Waarbij de zoninstraling op 2 december nog een "afschakeling" bewerkstelligde, maar gisteren niet, daar bleef de WP doordraaien.
het "staartje" op 2 december heeft een andere oorzaak.
Maar samengevat, de verwarming kost hier dus met de afgelopen dagen in ogenschouw nemend ca. 20 kWh per etmaal.
:strip_exif()/f/image/RtK8pX5WC1udF0fGfp95QyfE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d8Ewzc4oiBC57P6wXMKCTGIh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door tcw82 op 04-12-2023 09:53 ]
hierbuiten was het behoorlijk nat gisterenjohan1950 schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:01:
Hoera, buitentemperatuur en dauwpunt zijn op een dusdanig niveau dat de WP weer een beetje normaal werkt.
De wind is ook wat opgestoken hier, dat helpt niet bij het warmhouden.
Bedankt voor de reactie, ik zal nog eens kijken naar de parameters.. heb jij wel buitentemperatuur data in je datalog? En klopt het dat je maar beperkt gegevens hebt?CorV66 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:27:
[...]
Ik denk dat wij een vergelijkbare situatie hebben.
Op pagina 16 van dit forum vind je mijn instellingen van de warmtepomp, dan kan je wat vergelijken.
Vraag 1:
Ik heb dat ook een keer gehad met het wijzigen van de aanvoer temperatuur van 85 naar 55 graden,
Hij geeft dan toch de 85 graden aan, maar als de CV aanslaat, zie je dat de aanvoer toch maar 55 graden wordt, ik vermoed dus dat het een display fout is.
Vraag 2:
Ik weet niet wat je huidige instellingen zijn van 4.2.5 en 4.2.6, maar stel dat bij 4.2.5 staat 55 graden en je zet in de app de offset naar +10 dan heb je dus een aanvoertemperatuur staan van 65 graden, terwijl de warmtepomp max 62 graden kan leveren of zo en ik verwacht dat je dat met de huidige temperaturen niet eens gaat halen. Daarbij vlieg je dan van de ene defrost in de andere defrost.
Vraag 3.
Ik had de buitensensor ook aangesloten maar de ATAG monteur heeft hem later los gemaakt omdat het systeem die blijkbaar niet gebruikt. De lokale temperatuur krijgt het systeem via de ATAG Zone One via internet.
Waarom jou offset niet bereikt wordt is lastig te zeggen, maar met de Home Wizard zie je meteen als hij in de defrost schiet.
Hierbij ons verbruik de eerste dagen. Wij wonen in het Noorden van het land. Regelen op huiskamer temperatuur die constant op 20 graden staat.H-sittard schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:59:
Ik ben benieuwd hoeveel verbruik er gemiddeld was voor een dag als gisteren, en hoe het energieprofiel eruit zag. Wat is normaal? [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/S4RovP5k5lSvEIxxXtL01PXz.jpg?f=fotoalbum_large)
Die energy meter van Atag zelf loopt bij ons zo'n 10kwh per maand (uit mijn hoofd) scheef met de meter die ik in de voedingskabel van de WP heb zitten. Die in de kabel meet ALLES, dus ook alle stand-by verbruik etc.EelkoD schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:02:
[...]
Hierbij ons verbruik de eerste dagen. Wij wonen in het Noorden van het land. Regelen op huiskamer temperatuur die constant op 20 graden staat.[Afbeelding]
Hallo Eelko,EelkoD schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:58:
[...]
Bedankt voor de reactie, ik zal nog eens kijken naar de parameters.. heb jij wel buitentemperatuur data in je datalog? En klopt het dat je maar beperkt gegevens hebt?
Ik heb alleen de instellingen gedeeld, verder geen datalogs.
Ik snap overigens je vraag niet wat je bedoelt met "En klopt het dat je maar beperkt gegevens hebt"
Welke gegevens zou je willen weten?
@tcw82
klopt dat zit aardig verschil tussen.
Hier een voorbeeldje van december 2023
/f/image/oq1JeuJIZxFrzP84sJZDVXww.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kQHdbFx5enLHBgggkkZbrFR7.png?f=fotoalbum_large)
Ik bedoel de gegevens die te vinden zijn als je op de site van Atag inlogt. Hoeveel data kun je hier normaal zien?CorV66 schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:16:
[...]
Hallo Eelko,
Ik snap overigens je vraag niet wat je bedoelt met "En klopt het dat je maar beperkt gegevens hebt"
/f/image/ENpx2r1bj1Ns9IIwxhg3m4G8.png?f=fotoalbum_large)
drie dingen.EelkoD schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:24:
[...]
Ik bedoel de gegevens die te vinden zijn als je op de site van Atag inlogt. Hoeveel data kun je hier normaal zien?
[Afbeelding]
kamer temp
buiten temp
en setpoint kamer thermostaat.
het berekenen van COP etc. moet je (vind ik ) doen op de totale verbruikscijfers, niet op wat Atag vind dat je hebt verbruikt. Daarmee krijg je een veel hogere COP. (defrost, oil runs etc. kosten gewoon kwhtjes.)CorV66 schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:16:
[...]
Hallo Eelko,
@tcw82
[Afbeelding]
[Afbeelding]
heb je ook een plaatje waarbij je een aantal dagen met elkaar vergelijkt?CorV66 schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:16:
[...]
@tcw82
[Afbeelding]
[Afbeelding]
of een tabelletje
ik log zelf de interne metingen van Atag via de API. Als dat niet teveel afwijkt kan ik er wel mee leven (een 3 fase kWh meter is al snel 100+ euro).
dan zul je ook een warmtemeter in je systeem moeten hebben om de COP te kunnen berekenen.tcw82 schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:39:
[...]
het berekenen van COP etc. moet je (vind ik ) doen op de totale verbruikscijfers, niet op wat Atag vind dat je hebt verbruikt. Daarmee krijg je een veel hogere COP. (defrost, oil runs etc. kosten gewoon kwhtjes.)
Ik weet mijn COP niet precies, wel dat ik van ongeveer 2300 m3 naar ongeveer 4000 kWh ben gegaan (op jaar basis). Dat zou een SCOP van 5 geven, geen idee hoe accuraat het is, maar met voldoende zonnepanelen en nog altijd kunnen salderen heb ik momenteel niets te klagen (behalve over het lawaai van de WP dan).
Hierbij de getallen van November 2023:DanTm schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:54:
[...]
heb je ook een plaatje waarbij je een aantal dagen met elkaar vergelijkt?
of een tabelletje![]()
ik log zelf de interne metingen van Atag via de API. Als dat niet teveel afwijkt kan ik er wel mee leven (een 3 fase kWh meter is al snel 100+ euro).
De ATAG One geeft een verbruik aan van: 307 kWh
De HomeWizard geeft een verbruik aan van: 318 kWh
Wil ik het helemaal sluitend maken dan moet ik ook de ATAG binnen unit op een wi-fi Energy Socket aansluiten omdat daar ook een circulatiepomp op aangesloten zit en die verbruikt ook kWh'tjes.
Ik weet overigens niet of de ATAG Zone die wel meeneemt, anders wordt de afwijking nog groter dus.
bedankt.. dat valt wel mee wat mij betreft, scheelt me weer een energiemeter.CorV66 schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:06:
[...]
Hierbij de getallen van November 2023:
Wil ik het helemaal sluitend maken dan moet ik ook de ATAG binnen unit op een wi-fi Energy Socket aansluiten omdat daar ook een circulatiepomp op aangesloten zit en die verbruikt ook kWh'tjes.
Ik weet overigens niet of de ATAG Zone die wel meeneemt, anders wordt de afwijking nog groter dus.
Het valt mee op 318 kwh, maar als je in de zomer 0 verbruikt, en je er toch 10 kwh aan opstookt vind ik dat toch wel zonde.DanTm schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:09:
[...]
bedankt.. dat valt wel mee wat mij betreft, scheelt me weer een energiemeter.
toch 120 kwh per jaar. Mogelijk in mijn situatie voldoende om over de 0 kwh balans te gaan met verbruik (ik steven nu af op "0" kwh op de meter voor dit jaar.
wat wil je zien? dan kan ik dat bij elkaar zoeken.DanTm schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:54:
[...]
heb je ook een plaatje waarbij je een aantal dagen met elkaar vergelijkt?
of een tabelletje![]()
CorV66 had al een vergelijking voor de maand november gegeven, dus niet meer nodig.tcw82 schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:45:
[...]
wat wil je zien? dan kan ik dat bij elkaar zoeken.
Snap ik, maar de opties daarvoor zijnDanTm schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:49:
[...]
De ECO/Comfort instelling (12.0.2) bepaalt of de ketel vaker of minder vaak bijgeschakeld wordt.
Eco Plus
Eco
Gemiddeld
Comform
Comfort Plus
Wat is daarbij dan de bijschakel-regel ? Wat is 'vaker' of 'minder vaak' ?
Nothing is a problem once you've debugged the code
Als jouw installateur je bij een 'nieuwe' i36ECZ een Hybrid All module heeft verkocht, heb je wel teveel betaald. Je kan dan prima vooruit met een Hybrid Zone.KarelK schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:45:
Mijn getallen over November 2023:CorV66 schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:06:
[...]
Hierbij de getallen van November 2023:
Atag One: 450
Home Wizard: 476
Besparing Gas: 83%
Toename elektriciteit: 218% (haal ik de hoeveelheid kWh van de warmtepomp eraf kom ik op nagenoeg dezelfde hoeveelheid kWh uit dan in 2022)
Ik heb overigens vrijdagavond de pomp uit de hybridemodus gehaald om te kijken of de pomp het elektrisch warm kon houden van vrijdag op zaterdagnacht (5 graden vorst in Twente).
Kamertemp was 19,5 graden en zaterdagochtend 18,6. om 12 uur was deze gezakt naar 18,4. Toen de hybridemodus weer aangezet. 's avonds was het weer 19,5. (ik heb de ketel ook op minimum vermogen staan.
Conclusie, huis koelt harder af dan de WP kan bij verwarmen onder die omstandigheden. Conclusie, kan mijn huis volledig van het gas af, niet met een M Hybrid-all 4 kW. Is dat de insteek, dat ook weer niet.
Gasverbruik ligt met deze koudere dagen rond de 2-5 m3
Nog interessant. De vloertemperatuur lag rond de 22 graden zaterdagochtend. Nadat de ketel weer een handje hielp ging dit richting de 24 graden.
ATAG Energion 40 All Hybrid - Intergas ketel - ATAG Neoz - ATAG One Zone - 50 liter buffervat - 175 m2 vloerverwarming - jaren '50 vrijstaande woning - goed geïsoleerd - omgeving Twente
Bij mij is dat van na elke defrost de ketel erbij en max compressor (Comfort Plus) of om de defrost (Comfort) etc etc.DaRealRenzel schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:06:
[...]
Snap ik, maar de opties daarvoor zijn
Eco Plus
Eco
Gemiddeld
Comform
Comfort Plus
De exact regeling ken ik helaas niet.
Ik had liever gehad dat hij niet de compressor naar max doet (ivm lawaai), en de ketel tijdens de defrost zou activeren (ipv erna).
Zou dat laatste niet een instelling kunnen zijn ergens, dat klinkt mij namelijk ook logisch in de oren?DanTm schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:21:
[...]
Bij mij is dat van na elke defrost de ketel erbij en max compressor (Comfort Plus) of om de defrost (Comfort) etc etc.
De exact regeling ken ik helaas niet.
Ik had liever gehad dat hij niet de compressor naar max doet (ivm lawaai), en de ketel tijdens de defrost zou activeren (ipv erna).
Mogelijk is dat omdat de aanvoer temp sensor dan de temperatuur val van de defrost niet kan volgen.tcw82 schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:23:
[...]
Zou dat laatste niet een instelling kunnen zijn ergens, dat klinkt mij namelijk ook logisch in de oren?
Het is ook niet zo'n heel groot probleem, defrost duurt niet heel lang natuurlijk.
Hierbij het stroomverbruik van mijn installatie in November.
Hij staat op WAR hij kan alles mooi bijhouden.
De laagst gemeten temp. aan het einde van de maad is 20,8 °C in de woonkamer. Door de WAR is het nergens koud in huis.
De laatste drie dagen veel last van de-icing. Eenmaal per uur schakelde de de-iicing in. Het hele proces (incl.weer op temp. komen) duurde 15 min. waarbij de hele inhoud van het buffervat werd gebruikt en we na een de-icung sessie met 25°C aanvoer temperatuur begonnen.
Hij staat op WAR hij kan alles mooi bijhouden.
De laagst gemeten temp. aan het einde van de maad is 20,8 °C in de woonkamer. Door de WAR is het nergens koud in huis.
De laatste drie dagen veel last van de-icing. Eenmaal per uur schakelde de de-iicing in. Het hele proces (incl.weer op temp. komen) duurde 15 min. waarbij de hele inhoud van het buffervat werd gebruikt en we na een de-icung sessie met 25°C aanvoer temperatuur begonnen.
/f/image/kf6WI0Qnvi1Z4zgjqeR9ZznT.png?f=fotoalbum_large)
1.3.2 staat bij mij op 0DaRealRenzel schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:06:
[...]
Snap ik, maar de opties daarvoor zijn
Eco Plus
Eco
Gemiddeld
Comform
Comfort Plus
0 = de minste ondersteuning vanuit de cv
4 = de meeste ondersteuning vanuit de cv
Daarnaast heb ik 1.3.3 (vertragingstimer) op 120min staan
Da's gewoon het lastige, er zijn zoveel instellingen waarvan zelfs de installateur niet weet wat ze precies doen, of wat nou de echte impact is.tcw82 schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:23:
[...]
Zou dat laatste niet een instelling kunnen zijn ergens, dat klinkt mij namelijk ook logisch in de oren?
En ATAG praat niet met eindklanten. DUs heb je een mooi systeem, dat je ofwel maar half kan instellen, of maar zelf proefondervindelijk moet uitvogelen wat draaien aan een bepaalde knop gaat doen.
parameter 1.3.3 staat helemaal niet in de handleiding, dus hoe moet ik dan weten wat die doet ;-)CorV66 schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:50:
[...]
1.3.2 staat bij mij op 0
0 = de minste ondersteuning vanuit de cv
4 = de meeste ondersteuning vanuit de cv
Daarnaast heb ik 1.3.3 (vertragingstimer) op 120min staan
voor al die mensen dit willen pielen met hun systeem zouden ze een forum moeten richten...
kunnen ze daar lekker verzamelen en thuis "tweaken" aan hun systeem... .:)
kunnen ze daar lekker verzamelen en thuis "tweaken" aan hun systeem... .:)
goed plan, dan kan er als eerste een duidelijke verklaring komen van een parameter, wat die doet, wat de mogelijke waarden zijn, en welke impact een wijziging heeft.. Iets zoals de handleiding ;-).tcw82 schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:59:
voor al die mensen dit willen pielen met hun systeem zouden ze een forum moeten richten...
kunnen ze daar lekker verzamelen en thuis "tweaken" aan hun systeem... .:)![]()
Maar zonder gekheid, 90% van de WP's wordenb nog steeds op dezelfde manier als een CV ketel geplaatst. Neerzetten, aansluiten, basis instelling (CV temp, WW temp, max vermogen) en draaien maar. Of dat de beste opzet oplevert is fraglich. En voor een installatie van ettelijke duizenden euro's (vaak toch snel 5 keer duurder dan een CV Ketel) mag je wel iets meer verwachten....
tcw82 schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:59:
ATAG Energion 40 All Hybrid - Intergas ketel - ATAG Neoz - ATAG One Zone - 50 liter buffervat - 175 m2 vloerverwarming - jaren '50 vrijstaande woning - goed geïsoleerd - omgeving Twente
In 2021/2022 zat ik op 1200m3 gas, toen wat aanpassingen gedaan zoals:Lobster schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:10:
[...]
Mijn getallen over November 2023:
Atag One: 450
Home Wizard: 476
Besparing Gas: 83%
Toename elektriciteit: 218% (haal ik de hoeveelheid kWh van de warmtepomp eraf kom ik op nagenoeg dezelfde hoeveelheid kWh uit dan in 2022)
Ik heb overigens vrijdagavond de pomp uit de hybridemodus gehaald om te kijken of de pomp het elektrisch warm kon houden van vrijdag op zaterdagnacht (5 graden vorst in Twente).
Kamertemp was 19,5 graden en zaterdagochtend 18,6. om 12 uur was deze gezakt naar 18,4. Toen de hybridemodus weer aangezet. 's avonds was het weer 19,5. (ik heb de ketel ook op minimum vermogen staan.
Conclusie, huis koelt harder af dan de WP kan bij verwarmen onder die omstandigheden. Conclusie, kan mijn huis volledig van het gas af, niet met een M Hybrid-all 4 kW. Is dat de insteek, dat ook weer niet.
Gasverbruik ligt met deze koudere dagen rond de 2-5 m3
Nog interessant. De vloertemperatuur lag rond de 22 graden zaterdagochtend. Nadat de ketel weer een handje hielp ging dit richting de 24 graden.
Aanvoertemperatuur naar 55 graden, ruimtetemperatuur naar 19,5 graden, radiatorfolie, klokthermostaat efficiënter laten in en uitschakelen en dat soort gein.
In 2022/2023 ging ik toen van 1200m3 gas naar 900m3 (besparing van 25%)
Voor 2023/2024 (met warmtepomp) heb ik nu ingezet op een totaal gasverbruik van 100m3 en ik denk dat ik dat wel ga halen.
1.0.4 heb ik de afgelopen 4 dagen alleen 's nachts op 0 (automatisch) gezet en dan overdag gewoon op 2 (alleen WP). Daarom heb ik de afgelopen 4 dagen maar in totaal 7m3 gas verbruikt.
En gezien de nachttemperatuur de komende week blijft hij nu gewoon op 2 (alleen WP) staan.
Als je de Neoz uitleest kom je ze wel tegen.DaRealRenzel schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:58:
[...]
Da's gewoon het lastige, er zijn zoveel instellingen waarvan zelfs de installateur niet weet wat ze precies doen, of wat nou de echte impact is.
En ATAG praat niet met eindklanten. DUs heb je een mooi systeem, dat je ofwel maar half kan instellen, of maar zelf proefondervindelijk moet uitvogelen wat draaien aan een bepaalde knop gaat doen.
Dan kom je de volgende tegen:
1.3.3 Vertragingstimer: 60min
1.3.4 Drempelwaarde inschakelen externe bron: 100
1.3.5 Integrale drempel resetten: 30
Zelfs als je google gebruikt vind je die instellingen niet, maar ze zitten er wel
Waarom heeft ATAG dan 'ongedocumenteerde instellingen' , en wat betekent dan 'drempelwaarde inschakelen externe bron ? 100 Liter, 100 graden, 100 minuten ? 100 keer aan en uit ?CorV66 schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:08:
[...]
Als je de Neoz uitleest kom je ze wel tegen.
Dan kom je de volgende tegen:
1.3.3 Vertragingstimer: 60min
1.3.4 Drempelwaarde inschakelen externe bron: 100
1.3.5 Integrale drempel resetten: 30
Zelfs als je google gebruikt vind je die instellingen niet, maar ze zitten er wel
Dat is mij ook nog onbekend. Heb een keer de settings overgenomen van iemand uit dit topic waarbij Atag alles heeft ingesteld. Dat werkt een stuk beter, met die standaard parameters schakelde hij vrijwel altijd de cv in, terwijl dit helemaal niet nodig is.DaRealRenzel schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:14:
[...]
Waarom heeft ATAG dan 'ongedocumenteerde instellingen' , en wat betekent dan 'drempelwaarde inschakelen externe bron ? 100 Liter, 100 graden, 100 minuten ? 100 keer aan en uit ?
Overigens heb ik hem nu alleen wp.
Ik vermoed dat ze die instellingen later in het menu toegevoegd hebben, dan dat de documentatie gedrukt is.
Dan zou je verwachten in de documentatie die je kan downloaden vanaf de website, daar zal het dan wel instaan, maar ook dat is niet het geval.
Ik heb geen idee wat deze instellingen doen, maar ik heb 1.3.3 op 120min gezet, in de hoop dat de cv ondersteuning later inkomt.
De drempelwaarde heeft een achtervoegsel van : C°*min
Dat kan je zien bij het menu 1.4.3, die staat wel in de documentatie.
Dan zou je verwachten in de documentatie die je kan downloaden vanaf de website, daar zal het dan wel instaan, maar ook dat is niet het geval.
Ik heb geen idee wat deze instellingen doen, maar ik heb 1.3.3 op 120min gezet, in de hoop dat de cv ondersteuning later inkomt.
Ik ben al lang gelukkig met dit forum.tcw82 schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:59:
Ik ben bang dat ik anders nog steeds een systeem had gehad wat van geen kanten klopte en een installatuer die mij opdracht geeft met mijn vingers overal af te blijven en de "deskundigen" te vertrouwen.
Het verbruik hier over november:
Volgens WP zelf 309 kWh.
HWE buitenunit 333 kWh.
HWE binnenunit 8,8 kWh.
Volgens WP zelf 309 kWh.
HWE buitenunit 333 kWh.
HWE binnenunit 8,8 kWh.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Iemand een idee waar onderstaande melding over gaat? 9E5: Overdruk bescherming
Er staat dat de melding weer opgelost is maar ben benieuwd wat het is en waarom
Laatste meldde ik dat ATAG bezig is met modificatie ronde.
Hier lees je de info daarover:
https://www.atagverwarmin...atag-techno-info/02-2023/
Hier lees je de info daarover:
https://www.atagverwarmin...atag-techno-info/02-2023/
Bij mij staat in het boekje: 9E5 Interventie hogedrukschakelaarwysiwyg schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:20:
Iemand een idee waar onderstaande melding over gaat? 9E5: Overdruk bescherming
Oftewel er is een tussenkomst van een hogedrukschakelaar.
Als ik dan google lees ik het volgende bij een interventie van een hogedrukschakelaar:
Een verstopte condensor zal de condensatie temperatuur doen stijgen. Hierdoor zal de
koelcapaciteit dalen en de hogedruk schakelaar geactiveerd worden. Reinig dus de condensor
op regelmatige basis.
Ik heb maar even een automatisering in node-red gemaakt die de warmtepomp modes op AUTO zet als het onder de 0 graden komt, en op WP only als het boven de 0 graden is.
Dat zou super handig zijn.DanTm schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:38:
Ik heb maar even een automatisering in node-red gemaakt die de warmtepomp modes op AUTO zet als het onder de 0 graden komt, en op WP only als het boven de 0 graden is.
Kunnen wij ook zoiets en zoja wat hebben we daar voor nodig?
Want ik loop iedere keer nu naar die Neoz op zolder.
Dit werkt alleen via de API (van de mobiele app). Daar heb je een Atag One Zone voor nodig.CorV66 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:48:
[...]
Dat zou super handig zijn.
Kunnen wij ook zoiets en zoja wat hebben we daar voor nodig?
Want ik loop iedere keer nu naar die Neoz op zolder.
Als je die hebt, heb ik eerder in dit topic wel informatie gedeeld hoe je de API kunt gebruiken in node-red.
Ik heb een ATAG Zone One thermostaat en ik heb de ATAG Zone app op mijn Iphone.
Op welke pagina vind ik die API in node-red in dit topic?
als je de App heb hoef je ook niet naar zolder te lopenCorV66 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:12:
Ik heb een ATAG Zone One thermostaat en ik heb de ATAG Zone app op mijn Iphone.
Voor wat Api gegevens -> DanTm in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"
Ik schaam me dood, maar ik snap er helemaal niks.DanTm schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:17:
[...]
als je de App heb hoef je ook niet naar zolder te lopenJe kunt de WP mode switchen vanuit de app.
Voor wat Api gegevens -> DanTm in "Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?"
Als ik de ATAG app open zie ik alleen een menu en nergens een optie vul hier je API in
In de atag app kun je hem alleen handmatig switchen. Menu 'Installatie' en dan naar onderen scrollen naar 'Hybride modus'.CorV66 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:23:
[...]
Ik schaam me dood, maar ik snap er helemaal niks.
Als ik de ATAG app open zie ik alleen een menu en nergens een optie vul hier je API in
Als je niet handig bent met api's en node red zou ik het daarbij laten.
Bij mij staat er geen 'Hybrid modus' in dat installatie menu.DanTm schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:33:
[...]
In de atag app kun je hem alleen handmatig switchen. Menu 'Installatie' en dan naar onderen scrollen naar 'Hybride modus'.
Als je niet handig bent met api's en node red zou ik het daarbij laten.
Bij mij staan er de volgende:
Naam Installatie
Lokatie installatie
Zone namen
Doeltemperatuur aanvoer offset
Actiegeschiedenis
Auto modus
Diagnostics
Foutgeschiedenis
Stille modus
Buffer klokprogramma modus
Meldingen
Eenheden
Reset verbruiksgegevens
Het wijzigen van de instellingen 1.0.4 doe ik nu op de Neoz en die hangt op zolder
Bij mij staat hij onder Stille modus. Zal dan wel weer met verschillende versies van hardware te maken hebben.CorV66 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:41:
[...]
Bij mij staat er geen 'Hybrid modus' in dat installatie menu.
Bij mij staan er de volgende:
Naam Installatie
Lokatie installatie
Zone namen
Doeltemperatuur aanvoer offset
Actiegeschiedenis
Auto modus
Diagnostics
Foutgeschiedenis
Stille modus
Buffer klokprogramma modus
Meldingen
Eenheden
Reset verbruiksgegevens
Het wijzigen van de instellingen 1.0.4 doe ik nu op de Neoz en die hangt op zolder
Menu 1.4.3 is voor bijschakelen CV voor warmwaterproductie (of electrisch element, afhankelijk van je opzet), maar dan nog, ik lees "°C*min" als 'graden celcuis per minuut'. Wat wordt er dan precies bedoeld met 100 graden celcius per minuut als 'drempelwaarde' ? Dat je omgeving in 100 minuten een graad celcius afkoelt ? of dat je omgeving in een tijsdbestek van 100 minuten niet 1 graad warmer wordt ?CorV66 schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:24:
Ik vermoed dat ze die instellingen later in het menu toegevoegd hebben, dan dat de documentatie gedrukt is.
Allemaal leuk en aardig, maar het mag wel een beetje duidelijker. Ook voor de installateur denk ik, want als die een WP alleen maar in kan stellen op aangeven van technici van ATAG, dan krijgen die kantoorjongens het druk. Plus, dan wordt het wederom op een default waarde ingesteld, zonder te kijken naar de installatie, de woning enz enz. Ofwel, wat zeur je nou, het wordt toch warm. Tja, je verwachte besparing op gas wordt niet gehaald, maar het wordt toch warm.
Ik heb ieder sub menu geopend maar zie nergens mogelijkheid om Hybrid aan of uit te zetten.DanTm schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:53:
[...]
Bij mij staat hij onder Stille modus. Zal dan wel weer met verschillende versies van hardware te maken hebben.
verbruikscijfers in de app van ATAG zijn slechts indicaties op basis van draaiuren. Er zit geen echte kwh meter oid achter die daadwerkelijk meet hoeveel stroom er doorheen gaat.ron321 schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:32:
Het verbruik hier over november:
Volgens WP zelf 309 kWh.
HWE buitenunit 333 kWh.
HWE binnenunit 8,8 kWh.
Bij mij zegt de mobiele app dat ik in November 530 kwh heb verstookt, maar de kwh meter heeft toch echt 608 kwh gemeten. De remotethermo app heeft geen gegevens meer (0 kwh). Voor December zit ik nu al op 138kwh gemeten, 112 kwh in de detailweergave van de mobiele app, maar slechts 28 kwh in de remotethermo omgeving. How ze aan al die getallen komen weet ik ook niet, maar het klopt van geen meter.
Als je dus echt verbruikscijfers van je WP wilt hebben, zal je niet onder een echte kwh meter uit komen (HomeWizard bijvoorbeeld).
Je kan je NEOZ ook naast je kamerthermostaat hangen, dan hoef je niet telkens naar de zolder.CorV66 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:41:
[...]
Uiteindelijk zijn de NEOZ en de One Zone op dezelfde aansluiting aangesloten op je EnergyManager, dus dat kan ook op dezelfde twee-draads aansluiting waar nu je One Zone op zit.
ALs je geen One ZOne hebt (dus een niet-ATAG Ketel, of een andere ketel) dan gewoon effe je twee-aderige thermostaatkabel vervangen door een 4-aderige, in de woonkamer even splitsen en de twee kastjes naast elkaar.
Welke parameters heb je dan overgenomen als ik vragen mag >? En welke installatie ?Dashlane schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:23:
[...]
Dat is mij ook nog onbekend. Heb een keer de settings overgenomen van iemand uit dit topic waarbij Atag alles heeft ingesteld. Dat werkt een stuk beter, met die standaard parameters schakelde hij vrijwel altijd de cv in, terwijl dit helemaal niet nodig is.
Overigens heb ik hem nu alleen wp.
Ik heb precies hetzelfde, ik zie het ook nergens staan.CorV66 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:00:
[...]
Ik heb ieder sub menu geopend maar zie nergens mogelijkheid om Hybrid aan of uit te zetten.
hou er wel rekening mee dat de maandcijfers tot de laatste afgesloten dag lopen, en de dagcijfers tot de laatste afgesloten 2 uur.DaRealRenzel schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:05:
[...]
verbruikscijfers in de app van ATAG zijn slechts indicaties op basis van draaiuren. Er zit geen echte kwh meter oid achter die daadwerkelijk meet hoeveel stroom er doorheen gaat.
Bij mij zegt de mobiele app dat ik in November 530 kwh heb verstookt, maar de kwh meter heeft toch echt 608 kwh gemeten. De remotethermo app heeft geen gegevens meer (0 kwh). Voor December zit ik nu al op 138kwh gemeten, 112 kwh in de detailweergave van de mobiele app, maar slechts 28 kwh in de remotethermo omgeving. How ze aan al die getallen komen weet ik ook niet, maar het klopt van geen meter.
In de maandcijfers van deze maand mis je dus het verbruik van de huidige dag.
Ik ben er inmiddels wel achter dat als je via de website inlogt op je ATAG account, dan kan je hem wel handmatig Hybrid in en uitschakelen.Lobster schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:19:
[...]
Ik heb precies hetzelfde, ik zie het ook nergens staan.
Zojuist ook al een keer de app opnieuw geïnstalleerd maar dat maakt niet uit.
[ Voor 11% gewijzigd door CorV66 op 05-12-2023 10:29 ]
nou dat scheelt dan weer naar zolder lopenCorV66 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:28:
[...]
Ik ben er inmiddels wel achter dat als je via de website inlogt op je ATAG account, dan kan je hem wel handmatig Hybrid in en uitschakelen.
Ik geloofDaRealRenzel schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:12:
[...]
Welke parameters heb je dan overgenomen als ik vragen mag >? En welke installatie ?
1.3.3 vertragingstimer —> 120 minuten
1.3.4 drempelwaarde —> 100
1.3.5 integrale drempel-> 30
Check, dat werkt goed inderdaad!CorV66 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:28:
[...]
Ik ben er inmiddels wel achter dat als je via de website inlogt op je ATAG account, dan kan je hem wel handmatig Hybrid in en uitschakelen.
voor de geinteresseerden, een linkje naar ATAG documentatie. https://www.atagverwarmin...ice-support/documentatie/
Ik las bovenstaande Posts over het inschakelen van de hybride modus. Bij mij staat deze normaal in de app (zie afbeelding).
Wat me ook opvalt is dat dat bij verschillende reacties aangegeven wordt dat er af en toe gas bij gepakt wordt. Hij staat bij mij op automatisch en er wordt geen gas bijgenomen de afgelopen dagen.
Wat ik wel merk is dat onder de 5 graden de de-icing inkomt (zie afbeelding) dan wordt de unit onrustig. Vanmorgen bij 6 graden weer helemaal stabiel. Is hier nog iets aan te doen ? Zie laatste afbeelding .:strip_exif()/f/image/msijGyaRq6CyzINFgpjho4cB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o5I8fXWLDkre50xZPU6MOyDo.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat me ook opvalt is dat dat bij verschillende reacties aangegeven wordt dat er af en toe gas bij gepakt wordt. Hij staat bij mij op automatisch en er wordt geen gas bijgenomen de afgelopen dagen.
Wat ik wel merk is dat onder de 5 graden de de-icing inkomt (zie afbeelding) dan wordt de unit onrustig. Vanmorgen bij 6 graden weer helemaal stabiel. Is hier nog iets aan te doen ? Zie laatste afbeelding .
:strip_exif()/f/image/msijGyaRq6CyzINFgpjho4cB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o5I8fXWLDkre50xZPU6MOyDo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zlgUr1UIGdTvGXiQq88ZZ8Z9.jpg?f=fotoalbum_large)
Het gas bij pakken is bij mij ook gebeurt, ik heb toen 3 dingen veranderd (das niet handig natuurlijk):
- ik heb de pomp die bij mijn buffer vat zit iets harder gezet (zit een "draaiknopje" op dat heb ik van 1 naar 2 gedraaid.)
- ik heb mijn "stooklijn" op de NEOZ 0,1 "hoger" gezet.
- ik heb 2 radiatoren op zolder (verder) dicht gedraaid. 1 daarvan is een bekende "kortsluiting" in ons CV systeem, een mini radiator in de 2e badkamer.
Als jouw warmtepomp de CV Ketel niet aanspreekt is dat alleen maar mnooi meegenomen, want dan kan die het gevraagde vermogen gewoon leveren. Check wel even of je ook de juiste bedragen voor kosten gas en kosten electra in je systeem hebt ingevoerd, want als je deze op de standaardwaarden (5 ct per kwh electra, 11 ct per kwh gas) hebt staan, kan de energiemanager ook denken dat je gas te duur is om bij te schakelen.H-sittard schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:41:
Wat ik wel merk is dat onder de 5 graden de de-icing inkomt (zie afbeelding) dan wordt de unit onrustig. Vanmorgen bij 6 graden weer helemaal stabiel. Is hier nog iets aan te doen ?
De-Icing zou bij 5 graden nog niet echt noidig hoeven zijn, maar ondanks dat, voor de-icing is minder compressorcapaciteit nodig ( temperatuur hoeft niet 35 graden lager dan omgeving) dus zal de compressor ook minder vermogen aanspreken om koelvloeistof te koelen (wat in de condensor dan z'n warmte afgeeft, net als een koelkast). Dit zie je dan terug in korte perioden lager energieverbruik. Wat jij 'onrustig' noemt is gewoon terugmoduleren van de compressor, en da's prima.
Je kunt defrosts niet voorkomen.H-sittard schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:41:
Wat ik wel merk is dat onder de 5 graden de de-icing inkomt (zie afbeelding) dan wordt de unit onrustig. Vanmorgen bij 6 graden weer helemaal stabiel. Is hier nog iets aan te doen ? Zie laatste afbeelding .
Afhankelijk van de omstandigheden heb je er wel meer/minder last van.
Hoe harder een unit moet werken hoe eerder deze zal dichtvriezen.
Een unit die water met een hogere temperatuur moet maken, zal harder moeten werken (en dus eerder dichtvriezen).
Als je een backup-heater of hybride opstelling hebt, zal het activeren hiervan ervoor zorgen dat de unit minder hard hoeft te werken (en dus minder snel dichtvriest).
[ Voor 12% gewijzigd door DanTm op 05-12-2023 14:59 ]
Duidelijk. De temperatuur van mijn water is 31 graden (lage temperatuur), dus met 5 graden buiten zou ik eigenlijk nog geen defrost verwachten. Is dit nog een instelling ergens die je kan optimaliseren?
Weet jij zo wat de firmware versie is van jou ATAG Zone One?H-sittard schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:41:
Ik las bovenstaande Posts over het inschakelen van de hybride modus. Bij mij staat deze normaal in de app (zie afbeelding).
Wat ik wel merk is dat onder de 5 graden de de-icing inkomt (zie afbeelding) dan wordt de unit onrustig. Vanmorgen bij 6 graden weer helemaal stabiel. Is hier nog iets aan te doen ? Zie laatste afbeelding . [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mogelijk zit daar het verschil in
Of je systeem met 5 graden buitentemperatuur al gaat defrosten ligt meer aan de plaatsing van je buitenunit, en of deze goed zijn koude lucht kwijt kan. Uiteindelijk zal je buitenunit koelvloeistof van ver onder het vriespunt je verdamper in pompen. Deze koelvloeistof wordt dan door je buitenlucht van 5 graden opgewarmd. ALs die buitenlucht veel vocht bevat, kan dat vocht aanvriezen op je verdamper.H-sittard schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:41:
Duidelijk. De temperatuur van mijn water is 31 graden (lage temperatuur), dus met 5 graden buiten zou ik eigenlijk nog geen defrost verwachten. Is dit nog een instelling ergens die je kan optimaliseren?
Bij een slechte luchtstroom, teveel recirculatie (koude lucht zakt omlaag, ook pal na je ventilator, dus je WP kan onderlangs zomaar die koude lucht weer aanzuigen) kan dit aanvriezen wat sterker zijn. Dus zal de pomp eerder gaan ontdooien. Ik zag recent een plaatje van een heel mooi omkastte buitenunit, met van die schuinme latjes er in. Hierdoor leek alsof er prima uitblaas van de pomp was, echter toch bleek er veel lucht in de omkasting rond te circuleren met enorme aanvorst tot gevolg. Een extra scherm in de kast bleek de oplossing (hierdoor kon de uitblaaslucht niet meer terug aangezogen worden door de ventilator).
Het wordt steeds gekker.
Als ik in het menu kijk van de ATAG Zone One die in de woonkamer hangt, dan kan ik de Hybride modus wel in en uitschakelen.
Ik kan het dus ook als ik online inlog op het ATAG account.
Maar als ik de ATAG Zone app gebruik dan staat plots die optie er niet bij.
Schiet mij maar lek
Ik heb in het menu Installatie onder de optie 'Stille modus' ook de 'Hybride modus' staan. Onder je profiel (pion symbooltje) kan je de versie van de app zien. In mijn geval:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z4ieqWFFrNcGdyrPfKyrKIXm.jpg?f=user_large)
Overigens zou de regel 'Hybride aan bij 0 graden' bij mij ook helpen. Vanaf die temperatuur gooit de frequentie van defrosts roet in het eten en redt de WP het stand alone niet meer.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z4ieqWFFrNcGdyrPfKyrKIXm.jpg?f=user_large)
Overigens zou de regel 'Hybride aan bij 0 graden' bij mij ook helpen. Vanaf die temperatuur gooit de frequentie van defrosts roet in het eten en redt de WP het stand alone niet meer.
Ik heb versie: 5.4.7772.40091Stefanvane schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:09:
Ik heb in het menu Installatie onder de optie 'Stille modus' ook de 'Hybride modus' staan. Onder je profiel (pion symbooltje) kan je de versie van de app zien. In mijn geval:
[Afbeelding]
De vraag is, hoe krijg ik een nieuwere versie.
Ik heb vandaag al de app opnieuw erop gezet
Ik kan in de app store alleen versie 5.4 downloaden
Heb jij een Iphone? Ik gebruik Android. De app store laat daar versie 5.2 zien, laatst bijgewerkt op 23-11-2023CorV66 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:31:
Ik kan in de app store alleen versie 5.4 downloaden