Goedendag iedereen.
Ons jaren 70 huis heeft geen vloerverwarming en geen vloer isolatie. Maar toch werd het huis makkelijk warm vorig jaar met een maximale aanvoer temp van 50graden incl nacht verlaging.
Met mijn post wil ik graag andere mensen laten zien dat een warmtepomp best goed kan in een jaren 70 huis met radiatoren, minimale aanpassingen maar toch met een lage afgifte temperatuur. Daarnaast deel en spar ik graag over de instellingen om het maximale uit onze systeem te halen.
Na 11 maanden wachten, eindelijk in april van dit jaar de energion 50 zelf geplaatst en op papier de inbedrijfstelling laten doen.
Voor mij is de terugverdientijd belangrijk. Naast de IDO en ODU heb ik verder alleen een vuilafscheider. Dus geen buffervat, boiler of circulatie pomp. Totaal kosten van het warmtepomp systeem is rond de 2800 euro.Verder hebben wij een calenta 40c, 3.6kW houtkachel en tado radiatorknoppen (die nu voornamelijk als aan/uit knoppen werken op de slaapkamers/keuken)
Wij wonen in een vrijstaand huis (164m2, 3 verdiepingen) uit 1974 in regio eindhoven. Gas verbruik voorgaande jaren ~ 1000-1200m3. 5.1kwp zonnepanelen. Spouwmuur (6-7cm) isolatie 1988 van katoenzaadjes. Overall hr++ glas. Vloer ligt direct op zand en is verder niet geïsoleerd. Zolder geïsoleerd met 14cm glaswol.
Wij verwarmen de keuken en woonkamer, samen ~60m2. Verwarming door middel van originele lamellen radiatoren(afmetingen voor enkel glas), convector put met 9 computer ventilatoren van 14x14cm (aangestuurd met heatfan sensor) in de woonkamer. Keuken met type 21 radiator en heatfan ventilatoren. . Uiteraard goed waterzijdig ingeregeld. 1ste verdieping alleen vloerverwarming in de badkamer. Andere kamers en zolder wordt nagenoeg niet verwarmd. Hoofd leidingen zijn origineel,hoofd ~35mm en vertakkingen 22mm (mooie diameters voor hoog debiet).
Tot nu toe erg te spreken over de werking. De ontdooicyclus was afgelopen dagen maximaal 1 keer per uur. Met een woonmaker temperatuur daling van 0.2 graden. Het is heerlijk om 24uur per dag een constante kamer temperatuur te hebben (19.0 tot 19.5), zeker met een pas geboren kind.
Het spannendste is of het in de kamer 19 graden kan blijven bij buiten temperaturen van -10 graden gedurende 24uur. Mocht dat ook lukken dan ben ik erg tevreden met de 5kW versie.
Uiteraard veel geprobeerd qua instelling maar ben er nog niet helemaal. Dit is hoe het systeem nu draait;
- alleen warmtepomp
- Set punt kamer 19.5
4.2.0 0
4.2.1 4
4.2.2 stooklijn 0,6
4.2.3 parall ver -6
4.2.4 prop invloed 4
4.2.5 max 45
4.2.6 min 27
4.2.7 0
4.2.8 0
4.2.9 0
13.4.5 max pomp pwm 65%
De minimale temperatuur 4.2.6 heb ik ingesteld op 27 graden. Hierdoor gaat het systeem niet pendelen en slaat de compressor nog maar om de 2 uur aan. Van af ongeveer 9 graden buiten temperatuur draait het systeem constant op minimum vermogen.
Mbt 4.2.3, het lijkt er op dat wanneer de minimale temp 4.2.6 afwijkt van de standaard van 20 graden, dit ook de rest van de stooklijn transleert. Wat volgens mij niet de bedoeling is. De stooklijn die ik eigenlijk heb/wil is met een parallele verschuiving van maar 1.
Is dit andere mensen ook opgevallen? @
Dashlane , ik zie dat jij ook een grote parallelle verschuiving hebt en een min temp van 30 ( je comment van 28-11). Als je stooklijn dan 0.5 is, dan zou je aanvoer temperatuur pas rond de -16 graden weer gaan stijgen. Zie hier onder de verschillende stooklijn voorbeelden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/XwgD9F3aQnrYgvhwqj6DnxfY.png?f=user_large)
. Mocht dit inderdaad een software fout zijn van ATAG dan lijkt het me goed om mensen daar op te attanderen in de openingspost.
De maximale pomp pwm heb ik verlaagd ivm te veel stromingsgeluiden gedurende de nacht, wanneer de pomp aan het voor- en nadraaien is. Dan lijkt die namelijk te gaan draaien op vol vermogen wat mij niet nodig lijkt voor de efficiëntie.
Cv ketel heeft volgens Feenstra een reparatie van 1000 euro nodig. Die wil ik daarom volgend jaar inruilen voor een warmtepompboiler die lucht van binnen kan gebruiken voor een hoge scop en direct mechanische ventilatie verzorgd. Iemand anders hier al ervaring mee? Is dan een extra elektrisch verwarming element nodig voor in de buiten unit?
Hierna wil ik beginnen met home assistent (zigbee) om maximaal gebruik te maken van de zonnepanelen en goed voorbereid op de afbouw van de saldering.
Nu ik een poos bezig ben met de warmtepomp instellingen ben ik me wel gaan afvragen hoe straks de rest van (niet technisch) Nederland dit gaan doen (wanneer zij verplicht een hybride opstellingen hebben). Dat gaat geheid tot slecht functionerende systemen leiden, veel klachten en de boosdoener zal de warmtepomp zijn ipv de installateur/fabrikant. En wat ik hier terug lees is dat de Smart features ook niet tot een gewenst/beste systeem leiden. Wachten totdat een fabrikant AI in zijn marketing brochure gaat zetten