Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan1950
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-03 23:27
4.2.0 staat bij mij op Lage temperatuur.
Vlgs mij wordt 4.8.3. overruled door 4.2.9.

Ik denk dat niemand met code 234 in het menu kan komen. Vanaf het begin gebruik ik 007

Veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tcw82 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:33:
Misschien om de lange run definitie wat richting te geven. Dit is hoe het hier draait. Kamer thermostaat staat altijd op 19,5. Dat de wp stopt komt omdat dan zon in de woonkamer gaat schijnen, en de temp dus hoger wordt. Of dat we gaan koken en de over aangooien. (Of een andere "externe" factor)

[Afbeelding]
Zit ik net te pochen over die strakke lijnen is het buiten inmiddels zo warm dat de wp gaat "pendelen". En de woonkamer is ruim voorbij de ingestelde waarde van 19,5 geschoten.
Maar wat klaag ik... Geen verwarming is de allergoedkoopste verwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bve4-M9i1jZ9gAxjUgQLGVIOzHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ojjsqkvn7XVEccb5yfsN9X4h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiv51ZrDsqzgU6AQMIE1rEdXkrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBfSxlXeG9xZ0g1GiGncoZWq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 13:21
Kickster schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:43:
Hi,

Dit is een variatie op mijn probleem. Ik heb een i36ECZ in combinatie met een M Hybrid Zone 80 maar de installateur heeft de ketel aangesloten op de Aux 1 ipv op de ATAG BUS. De Energy Manager werkt dus niet. Is het te doen om dit om te zetten naar een geintegreerd systeem?
Lees dit topic maar eens door. Dit komt omdat je CV ketel een ouder type is, en dus er geeen echte 'Zone' installatie gemaakt kan worden. Je hebt dan ook een aparte NEOZ.
Stuur maar een DM, want dit mag eigenlijk niet.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Gerjan93 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:59:
Hallo,

Sinds een jaar heb ik ook de Atage hybrid all 50 draaien naar alle tevredenheid.
Ik kwam door iemand anders op dit forum terecht en zat nog met een vraag..

Het valt mij op dat mijn warmtepomp het met gemak kan doen aangezien wij een woning hebben van 4 jaar oud. Draait op een aanvoertemperatuur van 28 graden en houd het met gemak warm.

Nu kwam bij mij de gedachte om hier nog een SWW vat aan te koppelen.. Zou hij dit kunnen trekken miss icm met iets anders?

Ik zag op de site dat de hybrid 5 kw en de all electric 5 kw identiek zijn qua prestaties.
Ja dit kan, je kan op de Energy Manager een 3-weg klep aansturen (op aansluiting V1), een thermostaatsonde aansluiten op aansluiting 'TNK', en een eventuele boiler-anode op aansluiting 'anode'. Met de juiste instelling van de parameters kan je dan via de warmtepomp warm water door de boilerspiraal sturen, en daarmee je water opwarmen. Ik zou dit bijvoorbeeld als voorverwarmer voor je CV Ketel zetten (dus koud water gaat je boiler in, warm water uit de boiler gaat naar de koud water ingang van je CV Ketel, en warm water blijft gewoon aan de CV Ketel aangesloten), dan hoeft er ook niet per-se een extra element bij voor anti-legionella. En dan hou je toch lekker warm water, ook al is je WP niet in staat om je vat bij te verwarmen. Wel je COmfort stand weer even inschakelen, want je gaat je ketel als naverwarmer gebruiken, en dan kan er in de leidingen tussen boiler en ketel mogelijk toch legionella ontstaan. De comfort stand van je CV Ketel houdt dan een beetje water op 65 graden, en voorkomt daarmee legionella.

De 3-weg klep wordt dan met A/B aangesloten op de uitloop van de energy manager, uitgang A gaat dan naar je CV cicruit, uitgang B gaat dan naar je boiler.

Je kan in principe elke 3-weg klep gebruiken, zolang die met 220V aangestuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-08 21:25
Hallo,
We hebben vanaf mei een Atag Energion M Hybrid All 40 en een Warmtepompboiler 100 liter Atag Lydos.
Begin Oktober kregen we het huis helemaal niet warm (daarvoor was het nog niet nodig of behoefte) alleen als ik de thermometer op 26 graden instelde wel.
Bij na vraag is de installateur geweest en die kon het niet vinden ze hadden erover dat er te weinig koelmiddel op zat.
Moest iemand van ATAG langskomen.
Dat is gebeurd en het is inderdaad warme geworden tot en met vandaag zie ik dat er veel moeite is om op temperatuur te komen ATAG heeft de para meters aangepast.
Hij zei wel dat de kamerthermostaat niet goed werkte met de WP (Honeywell T6). Ben nu bezig met de installateur voor een ATAG ZONE ONE om deze aan te schaffen.
Nu is mijn vraag wat kan ik zelf doen om te zorgen dat de temperatuur niet onder de ingestelde kamertemperatuur komt.
De temperatuur is buiten nu - 1 graden.
Ingestelde temperatuur is 19 gr maar in de woning is het 18 graden (de instelling is 19 gr voor de nacht).
En naar een paar uur gaat de temperatuur wel naar 19 graden.
Ook duurt het wel meer dan 5 uur dat de temperatuur op 20 a 20.5 graden komt in de avond.
De volgende instellingen heb ik.
Buffer comfort setpoint verwarmen 40 gr
Verlaagd set point verwarmen 35 gr
Temperatuur vertrek verwarming 29 gr
WP aanvoerthemp 30 gr
WP retour themp 26 gr
Stromings meter 27 l/min
En ik kan niet alle gegevens aanpassen ook niet met code 234 :'( en 007 kan ik de aanvoer themp ook niet veranderen.

Misschien is dit genoeg informatie om er wat tips over te geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Roetgerink op 22-11-2023 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De nachtverlaging zou ik eruit halen, dat werkt minder goed met een lage temperatuur verwarming. In het topic zijn meerdere instellings overzichten te vinden, die instellingen kun je eens naast je eigen instellingen leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetgerink
Hoi bedankt alvast ben net nieuw hier dus even uit zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lobster
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-02 11:53
Roetgerink schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:12:
Hallo,
We hebben vanaf mei een Atag Energion M Hybrid All 40 en een Warmtepompboiler 100 liter Atag Lydos.
Begin Oktober kregen we het huis helemaal niet warm (daarvoor was het nog niet nodig of behoefte) alleen als ik de thermometer op 26 graden instelde wel.
Bij na vraag is de installateur geweest en die kon het niet vinden ze hadden erover dat er te weinig koelmiddel op zat.
Moest iemand van ATAG langskomen.
Dat is gebeurd en het is inderdaad warme geworden tot en met vandaag zie ik dat er veel moeite is om op temperatuur te komen ATAG heeft de para meters aangepast.
Hij zei wel dat de kamerthermostaat niet goed werkte met de WP (Honeywell T6). Ben nu bezig met de installateur voor een ATAG ZONE ONE om deze aan te schaffen.
Nu is mijn vraag wat kan ik zelf doen om te zorgen dat de temperatuur niet onder de ingestelde kamertemperatuur komt.
De temperatuur is buiten nu - 1 graden.
Ingestelde temperatuur is 19 gr maar in de woning is het 18 graden (de instelling is 19 gr voor de nacht).
En naar een paar uur gaat de temperatuur wel naar 19 graden.
Ook duurt het wel meer dan 5 uur dat de temperatuur op 20 a 20.5 graden komt in de avond.
De volgende instellingen heb ik.
Buffer comfort setpoint verwarmen 40 gr
Verlaagd set point verwarmen 35 gr
Temperatuur vertrek verwarming 29 gr
WP aanvoerthemp 30 gr
WP retour themp 26 gr
Stromings meter 27 l/min
En ik kan niet alle gegevens aanpassen ook niet met code 234 :'( en 007 kan ik de aanvoer themp ook niet veranderen.

Misschien is dit genoeg informatie om er wat tips over te geven.
Dit lijkt op een kopie van mijn situatie. Sowieso moet je de ATAG One Zone monteren, die lost al een hoop problemen op.
Er vanuit gaande (gezien jouw instellingen) dat je vloerverwarming hebt zou ik deze gegevens hoger zetten.

WP aanvoertemp 30 gr --> 36 graden
WP retourtemp 26 gr -- > 28 graden

Jouw aanvoer wordt nu nooit warmer dan 30 graden dus bij grote temperatuurverschillen verwarmt hij het huis met een te lage temp (duurt dus erg lang). Daarnaast helpt de nachtverlaging ook niet mee.
Ik heb de temp continu op de 19,5 staan. Ik zie soms dalingen van 0,2/0,3 graden max.
Ik zie de aanvoertemp ook schommelen bij vorst 34 graden naar 28 graden (vandaag) 11 graden buiten.

Gisteren had ik verbruik van 23 kWh. (koude dag met vorst)
Dagen zoals vandaag kom ik uit op 10-12 kWh

ATAG Energion 40 All Hybrid - Intergas ketel - ATAG Neoz - ATAG One Zone - 50 liter buffervat - 175 m2 vloerverwarming - jaren '50 vrijstaande woning - goed geïsoleerd - omgeving Twente

• Roetgerink
Hallo,
Bedankt voor de info.
Voor de ATAG One Zone ben ik bezig met de instelateur, ik heb gevraagd om deze te plaatsen.
Maar ze zitten nog met ATAG aan het onderhandelen wie de 300 euro moet betalen wie ze hebben gekregen omdat ATAG langs is geweest :(
Maar dit komt hoop ik wel goed alleen duurt erg langs slechte terug koppeling.
We hebben geen vloerverwarming alleen radiatoren.
Hoe kan ik de themp aanpassen van de
WP aanvoertemp 30 gr --> 36 graden
WP retourtemp 26 gr -- > 28 graden kom er wel bij maar kan niet aanpassen. ga met de code 007 naar binnen in het instalatie menu.
Gisteren had ik een totaal verbruik van 27 kWh (alles bij elkaar) kan nog niet uitlezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Roetgerink
De kamerthermostaat (atag zone one) heeft een "bandbreedte" van 0,3 graden en 0,1 graad. ben alleen even kwijt welke of dat dan omhoog is en welke omlaag. Daarmee zal hij dus pas uitgaan (WP uit) als je de 0,3 of 0,1 overschrijdt.

Het aanpassen zal in een van de parameters moeten gebeuren. Als je een "NEOZ" hebt hangen kan je daar in die instellingen aanpassen. Daarvoor moet je het geavanceerde menu openen, dat is volgens mij altijd code 007 op het display, daarmee kom je dan in dat menu en kan je dingen als stooklijn etc. aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gisteren had ik 8,4 kwh verbruikt, afgelezen van de meter in de aanvoer elektra van de buiten unit.
Ik woon in de Haarlemmermeer, mogelijk was het nog niet zo koud bij ons??
Huis is 190 m2 en ik stook constant op 19,5 graden celcius.

• Roetgerink
Ja heb wel een NEOZ overal wel gekeken maar misschien niet goed genoeg waar ik het kan aanpassen.
Was 3 graden bij ons in Enschede.
Gisteren veel aan het prutsen geweest themperatuur kwam maar niet hoger.
Pas toen ik het op 21 graden zetten werden de radiatoren redelijk warm.
Ons huis heeft een woon oppervlak van 116 m2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2f7ZvZ5-rEtuWLslk9EkoSzKyuc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X19XfytWuvwtgBV1fJbp09jr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:02
tcw82 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:28:
@Roetgerink
De kamerthermostaat (atag zone one) heeft een "bandbreedte" van 0,3 graden en 0,1 graad. ben alleen even kwijt welke of dat dan omhoog is en welke omlaag. Daarmee zal hij dus pas uitgaan (WP uit) als je de 0,3 of 0,1 overschrijdt.
0,3 er boven en 0,1 eronder.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• johan1950
@Roetgerink

Ik denk dat je eerst eens moet beginnen om je installatie in te stellen voor de condities waaronder hij moet werken.
Als ik alles goed heb begrepen heb je een installatie met uitsluitend radiatoren die je gaat besturen met een kamer thermostaat.
Als je met radiatoren je huiis gaat verwarmen heb je een relatief hoge water temperatuur nodig. Je moet beginnen in te schatten wat de maximum watertemperatuur moet zijn om je huis te verwarmen,
Is dit > 45°C moet je de instelling 4.2.0. op je Neoz op HT zetten. Denk je dat het lager is moet je het op LT zetten.
Je gaat met een ruimte thermostaat regelen dan moet 4.2.1 op ruimtesensor staan.
Volgende punten die je moet instellen zijn 4.2.5 en 4.2.6 De max en min temperatuur. Dit zijn de temperaturen waarbinnen de thermostaat de watertemperatuur zal sturen.
Begin eens met een setting van max. 45°C en een min. 28°C
Als je de kamerthermostaat op 20°C zet zal deze proberen binnen bovengenoemde grenzen de ruimte op 20°C te houden.
Als je een ATAG One Zone gebruikt zal de WP niet aan of uit geschakeld worden omdat dit een modulerende thermostaat is die de temperatuur van je modulerende WP feilloos aan je behoefte gaat aan passen binnen de grenzen die je gesteld hebt.
Vergeet nachtverlaging. Dit is leuk met CV ketels die het 5 - 6 voudige vermogen hebben. Een WP draait het mooiste bij constante condities.

Nog even een tip. Gun je installatie die tijd om een wijziging door te voeren, Wijzig maar één ding en wacht dan af wat er gebeurd.

[ Voor 4% gewijzigd door johan1950 op 23-11-2023 17:02 ]

• Roetgerink
Hallo Johan, bedankt voor de tips.
Ga dit een voor een bekijken.
En zeker niet alles tegelijk aanpassen.

Eergisteren wel de pomp snelheid 13.4.5 van 100 naar 80 % gebracht en stooklijn van 1.5 naar 0.8 gebracht.
Nu het 12 graden is buiten zoals vandaag gaat het prima en radiatoren voelen wat warmer aan.
Komende dagen gaat het kouder worden, kijken hoe het dan gaat.
Streven is themp 20 graden, en zo laag mogelijke kosten.

• johan1950
Roetgerink schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:29:

Eergisteren wel de pomp snelheid 13.4.5 van 100 naar 80 % gebracht en stooklijn van 1.5 naar 0.8 gebracht.
Zolang je op ruimtethermostaat regelt heeft het wijzigen van de stooklijn helemaal geen effect.
Je stooklijn komt pas in beeld zodra je weersafhankelijk gaat regelen.

• Roetgerink
ok bedankt, dan zal ik deze weer terug zetten naar de oude situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobster
Experts; wat zou energiezuiniger zijn (drukken van het aantal kWh)?

WAR-regeling of toch de ruimtethermostaat regeling (One Zone) zoals hij nu bij mij ingesteld staat. Hierbij haalt hij de temperatuur van internet i.p.v. de lokale temperatuur.

Zelfs met de koudere nachten/lichte vorst springt de ketel amper bij. max 0,1 - 0,4 m3 gas aan verbruik.

ATAG Energion 40 All Hybrid - Intergas ketel - ATAG Neoz - ATAG One Zone - 50 liter buffervat - 175 m2 vloerverwarming - jaren '50 vrijstaande woning - goed geïsoleerd - omgeving Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetgerink
Ik heb het nu op WAR regeling gezet.
Kijken hoe het gaat ook de afstelling op Hybride weer aan gezet.
Stooklijn op 0.5.
Kosten staat op Gasprijs 15,0 en electraprijs 30,0.
Ons huis is prima op themperatuur nu.
Blijkbaar zat hier ons probleem.

[ Voor 23% gewijzigd door Roetgerink op 27-11-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Ik denk dat je niet kunt stellen dat het ene zuiniger is als het andere. Er spelen veel factoren een rol hierin.
Belangrijkste is waar je ruimtethermostaat zit.
Zit deze in een ruimte aan de zuidkant zal de zoninstraling veel invloed hebben.
Zijn de verwarmingselementen in deze ruimte oversized zal je watertemp laag blijven.
Heb je bijverwarming d.m.v. hout/pelletkachel, enz.

ik stook op WAR regeling puur voor het comfort.
Mijn woonkamer ligt aan de zuidkant en er wordt ook regelmatig bijgestookt met een pelletkachel.
Ik heb mijn stooklijn zo ingesteld dat het na een koude nacht ook nog aangenaam is in de kamer ( 21,5 °C)
Gaat overdag de zon lekker schijnen gaan in de kamer de thermostaatkranen dicht maar blijft de rest van het huis gewoon op themperatuur..
Door dit comfort heb ik een hoger verbruik wat deels door mijn zonnepanelen wordt gecompenseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-05 19:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CviJ9v4mg1GM04s_aZZ0DcsgsHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7kdNGTysAXNaMTMbp9eYpjpT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47D40hVwo0qcRU_OcEriD9k_AVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5FTwvaHsRn9aoKXYBRnsKELL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnsPc1uG6L5kkF01yJMkivllhv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TeLO7UqaYw4d1uzjNBD66vfp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
Wij hebben een Atag Energion M Hybrid All 50. Ik heb 3 grafieken van het stroomverbruik die nogal verschillen van elkaar in de zelfde tijdsperiode ( s’nachts) afgelopen donderdag en vrijdag was de nachttemperatuur om 02.30 7 graden en vandaag 1,2 graden. De Atag One Zone staat constant op 20. We hebben vloerverwarming en 2 radiatoren. Weet iemand waarom de grafieken zo verschillen? De een is een zaagtand met runs van ongeveer 1 uur de ander is nagenoeg vlak. We hebben geen warmteklachten. Is het buffervat (. 40 liter in serie) te klein of is het invriezen van de condensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stoja schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:56:
Wij hebben een Atag Energion M Hybrid All 50. Ik heb 3 grafieken van het stroomverbruik die nogal verschillen van elkaar in de zelfde tijdsperiode ( s’nachts) afgelopen donderdag en vrijdag was de nachttemperatuur om 02.30 7 graden en vandaag 1,2 graden. De Atag One Zone staat constant op 20. We hebben vloerverwarming en 2 radiatoren. Weet iemand waarom de grafieken zo verschillen? De een is een zaagtand met runs van ongeveer 1 uur de ander is nagenoeg vlak. We hebben geen warmteklachten. Is het buffervat (. 40 liter in serie) te klein of is het invriezen van de condensor?
Die middelste zijn idd defrosts (invriezen) en waarschijnlijk van vannacht. Dat is normaal, begint vaak al bij een graad of 3-4 buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Grafieken 1 en 2 is idd defrost. Heb gemeten en heb van 0 - 5 °C last van defrost.
Grafiek 3 is de WP langere tijd uitgeschakeld. Waarom ?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
Ok, dank je wel. Dat verklaart voor mij het wissend beeld van het stroomverbruik. Is dan een periode van 1 uur ook “ normaal” te noemen of neemt de frequentie toe als het nog kouder wordt? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ucEcJJi-PF8JkVqxdblfQ2Wg7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/di8luzQfTcCNpo0mljYNRIqY.png?f=fotoalbum_largeHij gebruikt in de koude nacht ook wat meer gas. Is overigens heel weinig. Vorig jaar november 130 m3 tot nu 18 m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
In grafiek 3 is door zon instraling ( zuid, veel hr++ glas geen warmtevraag en geen stroomverbruik van de WP.
De WPstaat gewoon aan op winterstand. Soms is er wat verbruik ook als er geen warmtevraag is. Ik heb in een eerder topic gevraagd wat dat was en ik begrijp dat dat het warm houden van de compressor olie is.
Is ook afhankelijk van de buitentemperatuur en die was hier donderdag 12 graden om 12 uur. Om 20 uur koelt de ruimte af en is er weer warmtevraag van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
De frequentie van defrosting is hoofdzakelijk afhankelijk van de relatieve luchtvochtigheid.
Als de buitenlucht bijv 4 °C is en de relatieve luchtvochtigheid tegen de 100% is, krijg je door de afkoeling door de WP met 6°C condensatie die acuut bevriest. De mate van dichtvriezen is afhankelijk van de relatieve luchtvochtigheid en de hoeveelheid lucht die de WP doorzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
Dat klopt wel met het weer de afgelopen dag/nacht veel regen. De RV was vannacht 96%. Dank voor je heldere uitleg😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doogie13
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 26-11-2023
DaRealRenzel schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:59:
[...]

Dat blijkt toch een beetje apart te zijn. De combinatie van buitendeel, binnendeel ene Zone CV Ketel luistert erg nauw. ALs je een WP met R410 hebt (oude modellen 4, 5, 7, 7T, 9 en 11) moet je i28 of i36 CV ketel ook van het 'oudere' type zijn.

ALs je een WP met R32 hebt (nieuwere modellen 40, 50, 80, 80T, 120T of 150T), moet je i28 of i36 CV Ketel ook van na 2022 zijn, anders kan de controller van de CV niet met de controller van de WP babbelen, en heb je dus naast de One Zone ook een NEOZ nodig.

Daar kwam mijn ATAG Select Dealer achter nadat alles geinstalleerd was, en de ATAG Service medewerker bloedleuk aan de telefoon mededeelde dat zonder een NEOZ het zaakje niet ging werken.
Hallo allemaal, ik heb twee maanden geleden een 3 jaar oud huis gekocht met aan all electric ATAG Energion ODM 4 warmptepomp. Volgens het type plaatje bevat deze unit R410a koudemiddel.

De '"controle unit" in de huiskamer lijkt op een NEOZ, maar dan in het wit met drukknoppen. Ik wil deze unit vervangen door een ATAG ONE Zone, o.a. vanwege wifi intergratie. Maar ik twijfel nu vanwege de bovenstaande uitspraak over oudere en nieuwere modellen WPs.
Kan een ATAG ONE Zone unit een ouder model WP met R410a koudemiddel aansturen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefanvane
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-09 12:26
Volgens mij kan dat. Ik heb dezelfde configuratie met een ODM5 en dat draait prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:13
ik heb een Atag Energion warmtepomp systeem bij ons in de nieuwbouwwoning. Sinds vrijdag geeft de warmtepomp een 924 storing (is gemeld bij Atag). Nu hebben wij sinds vanmorgen geen warm water meer om de douchen en is de fout 924 van een algemene storing naar een blokkerende fout gegaan. Is er een manier om toch nog warm water te krijgen?

Verwarming werkt sinds vrijdag al niet meer, gelukkig blijft de warmte lang hangen bij ons in de woning. Koud douchen is wel wat minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Heb je de WP al eens helemaal uitgezet ?
Dit voorjaar ook storing 924 gehad. Omschrijving is "Geen communicatie naar de WP (924)"
Na een complete herstart was de storing verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:13
Ja, zowel de binnen unit als de buiten unit uitgezet en na een paar minuten weer aangezet. De storing is al wel eens vaker voorgekomen, toen hielp dit wel.

Atag gaf vrijdag via de telefoon aan dat een 924 storing geen blokkerende storing is. Blijkbaar wel als ik inlog via de webbrowser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelK
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15-09 14:23
Ik heb ook een 924 storing gehad waarin hij aangaf geen communicatie met WP .De installateur heeft contact gehad met Atag en ontdekt dat er bij een parameter (nummer weet ik niet meer) een nul stond i.p.v een 1
Het was iets boven in het menu met Hydraulische verbinding buitenunit
Inloggen met code 007
Hopelijk heb je hier iets aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CorV66
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-11-2024
Over foutmeldingen gesproken, ATAG is op dit moment een modificatie aan het uitrollen op de Energion M Hybrid all 50. Ze zetten een ontstoorcondensator over de de voeding van de vierwegklep van de buitenunit.
Dit is om de foutmelding (ik meen) 910 tegen te gaan.
Voor die modificatie zijn technische mensen van een extern bedrijf bij ATAG opgeleid om deze relatief simpele modificatie uit te voeren. Als er een groen rond stickertje op de zijkant zit van de buitenunit, is de modificatie uitgevoerd.

ATAG Energion M Hybrid All 50 + CV ATAG I36-ECZ, 50L buffervat parallel. ATAG One Zone + ATAG Neoz. WPB Ariston Nuos Evo 150. Het betreft een 2 onder 1 kap woning uit 2004 met traditionele radiatoren in de regio Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Kickster schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:43:
Hi,

Dit is een variatie op mijn probleem. Ik heb een i36ECZ in combinatie met een M Hybrid Zone 80 maar de installateur heeft de ketel aangesloten op de Aux 1 ipv op de ATAG BUS. De Energy Manager werkt dus niet. Is het te doen om dit om te zetten naar een geintegreerd systeem?
Welk type i36ecz heb je? De TY36E20H of de TY36E50H.

Als je de 20H hebt, kan je die alleen maar via AUX aansturen (aan/uit) met een Energion M nieuwe serie (R32 koelmiddel).
Stuur me ff een DM, dan leg ik het uit, en wat je eventueel nog kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Doogie13 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:10:
[...]

Hallo allemaal, ik heb twee maanden geleden een 3 jaar oud huis gekocht met aan all electric ATAG Energion ODM 4 warmptepomp. Volgens het type plaatje bevat deze unit R410a koudemiddel.

De '"controle unit" in de huiskamer lijkt op een NEOZ, maar dan in het wit met drukknoppen. Ik wil deze unit vervangen door een ATAG ONE Zone, o.a. vanwege wifi intergratie. Maar ik twijfel nu vanwege de bovenstaande uitspraak over oudere en nieuwere modellen WPs.
Kan een ATAG ONE Zone unit een ouder model WP met R410a koudemiddel aansturen?

Alvast bedankt!
Check eerst even goed welke interface je in je woonkamer hebt.
Een One Zone is een ruimtethermostaat, specifiek voor de 'zone' CV Ketels. Je kan hiermee wel een aantal parameters van de ketel instellen, maar bijv. niet in het Installateurs menu (code 007).
De NEOZ is de systeeminterface voor de Energion Enery Managers, en heb je nodig om deze apparaten in te stellen. De NEOZ kan ook als thermostaat gebruikt worden, echter heeft geen wifi module, dus kan niet communiceren met de Atag Cloud, en met de One Zone App.
Je kan wel beide op de bus aansluiten, en dan de Neoz gebruiken als interface, en de One Zone als thermostaat en gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Stoja schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:56:
Je hebt je One Zone / Hybride instelling ingesteld op Ruimteinvloed (parameter 4.7.1, Invloed Ruimtetemperatuur Minder/Gemiddeld/Meer). Daardoor was er op donderdag in de nacht onvoldoende afkoeling van de ruimte om de pomp aan te laten slaan. Pas op het moment dat de ruimtetemp onder de instelwaarde komt, slaat de pomp aan. Wellicht heb je die ook op hoogtemperatuur staan, dan zal die in het begin ook flink gaan draaien, om het aanvoerwater op temperatuur te krijgen.
Op de andere dagen is het buiter kouder geweest, dus je stooklijn gaat omhoog, en kan de pomp op Delta-T mooier constant drtaaien.
Het gedrag is dus redelijk normaal. Het beste kan je naast je verbruiksgrafieken ook eens de ruimtetemperatuur en eventueel buitentemperatuur er naast leggen. Met HomeAssistant en de juiste meters kan dit heel mooi. De One Zone kan je koppelen aan Home Assistant, en ik denk je energiemeters ook wel. Dan heb je alleen nog een buitentemp meter nodig. Als je het tempoeratuur gedrag van je ruimte weet, kan je ook het verwarmingsgedrag van je WP beter verklaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelK
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15-09 14:23
@DaRealRenzel @Kickster Als je een Atag TY36E50H ketel hebt kun met code 007 in de ketelinterface en daar kun je ook alle installateuscodes bereiken (dus geen Neoz nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
Dank voor je reactie. Ik meet de temperaturen binnen en buiten met Netatmo. Mijn energieverbruik is te zien via een Cemm kastje (https://cemm.nl/). Ik werk met MacOS.
Niet zo’n held met domotica. Ik zal me is inlezen in Homeassistant.
Als ik de temperatuur op de begane grond meet blijft die tussen de 19,5 en 20,3 graden gedurende de hele dag. De Atag One Zone staat op 20 gr. de buiten temperatuur varieert natuurlijk. Afgelopen nacht was het om 3 uur -0,5 graden. De WPstaat in stille modus tussen 23 en 7 uur. Je kunt dat ook zien op de verbruikgrafiek. Door zon instraling stopt de pomp soms om 12 uur.
Hierbij 2 grafieken van de afgelopen week. Ruimte en Buiten temperatuur.
Ook 2 grafieken van vandaag ( zonnig) en gisteren (bewolkt regen koud)
Zou de instelling “hoog” van de warmtepomp veranderen helpen ( kan dat?) in het verbruiksbeeld? (constanter draaien van de WP)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7V7rhehyG_9IKb9_k0sd3ZPIc2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CnDy5pyFKp4IxKEFshWfrEdG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrRAc2_rVnCTgJu6T3r8EedmcRw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7SEtoJ60hJLuXldbuvMgdTD4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ispL9Bz5MJEp1isNELpgzxEQfnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XGUvGblBtWtQYU4bV3dIadQY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPFKp-N5aMvqy6AyerNFm0LA2lw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/66dmPyGe0dGIH849lcl5w2Ka.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
CorV66: over de modificatie, gaat dat “vanzelf” vanuit Atag of moet ik mijn installateur informeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stoja schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:03:

Zou de instelling “hoog” van de warmtepomp veranderen helpen ( kan dat?) in het verbruiksbeeld? (constanter draaien van de WP)
volgens mij draait hij prima.. die dalletjes zijn gewoon defrosts (wp gaat even uit en gebruikt warmte uit het systeem om de condenser te ondooien, daarna moet hij ff wat harder werken om weer op temperatuur te komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier een voorbeeldje van wat defrosts, en ook de ECO/Comfort instelling (12.0.2).

Je ziet de Compressor terug toeren en de aanvoer temperatuur hard dalen ook vermogen loopt terug.
Als je de ECO/Comfort instelling hoger instelt gaat hij vaker doen wat de eerste en laatste defrost tonen, na afloop v/d defrost gaat de WP op (nagenoeg) vol vermogen (en in mijn geval (hybride) gaat de gasketel dan ook aan) om het temperatuur verlies te compenseren.

Gezien de grote invloed van de defrosts heb ik die instelling zelf vrij hoog staan (3 - Comfort).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiNrmhaAVlJU54x1KFVBTxJcUUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hS6ZTkbBV7YwFpfvxMbiLeuP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobster
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Fp80FBZSXIDRMhg1fbCvYZxoSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHdtdEkH5hn4SWId5GbYLbhG.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij draait hij zo op dit moment. Huis is heerlijk op temperatuur, continu 19,5 graden. Heb de Atag sinds vorige week wel op Hybrid gezet maar het gasverbruik is minimaal 0,5-1,5 m3 de afgelopen 2 dagen.
Vorig jaar deden we op zulke dagen 13-19 m3 gas bij een binnentemp van 18 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msiamd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-09 20:49
Stoja schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:37:
CorV66: over de modificatie, gaat dat “vanzelf” vanuit Atag of moet ik mijn installateur informeren?
Ik werd door Atag benaderd, niets gehoord van mijn eigen installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorV66
Klopt, ook ik werd gebeld door Atag.
Het lijkt er dus op dat de eindklant gebeld wordt en niet de installateur.
En dat komt omdat Atag (of subcontractor) de modificatie zelf uitvoert.

ATAG Energion M Hybrid All 50 + CV ATAG I36-ECZ, 50L buffervat parallel. ATAG One Zone + ATAG Neoz. WPB Ariston Nuos Evo 150. Het betreft een 2 onder 1 kap woning uit 2004 met traditionele radiatoren in de regio Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
Dank voor jullie reacties. Ik laat de instellingen maar gewoon staan hoe ze nu staan. Er is inderdaad ook ( wat) gasverbruik, in de nacht. Tot nu toe in november ( koken en warmwater incl) 24 m3. ( zonder WP 130 m3) De WP heeft in dezelfde periode 350 kWh gebruikt. Gelukkig heb ik nog 900 kWh over van de zonnepanelen dit jaar.
Zonder salderen straks wordt het er niet voordeliger op in de winter….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
Ik ben ooit gebeld, niet thuis toen, is meer dan 6 weken geleden. Niet terug gebeld. Wanneer is de modificatie bij jullie uitgevoerd? Onze installatie is in maart 2022 geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorV66
Stoja schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:16:
Dank voor jullie reacties. Ik laat de instellingen maar gewoon staan hoe ze nu staan. Er is inderdaad ook ( wat) gasverbruik, in de nacht. Tot nu toe in november ( koken en warmwater incl) 24 m3. ( zonder WP 130 m3) De WP heeft in dezelfde periode 350 kWh gebruikt. Gelukkig heb ik nog 900 kWh over van de zonnepanelen dit jaar.
De mijne is geplaatst op 4-5-2023 en ik ben woensdag 15-11-2023 gebeld.
Vervolgens is de modificatie op 22-11-2023 uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
Recent dus. Nadeel is dat je als particulier Atag niet meer kunt bellen.. ik vraag de installateur om het even uit te zoeken.. dank👍👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWEYCD5IxFPvgjFqW7acNbDqsLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SKQiUCzwgWQg3krRIoXMNzkK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99JmiVCo1e-gEdkU6tvmAfaLsVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ucLSIxvtUzwKCHrwjWL3h1Ac.png?f=fotoalbum_large

Sinds een open verdeler draait het hier veel rustiger. Red het nog makkelijk zonder gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobster
denk dat het isolatieniveau van je huis/ligging/type huis hier natuurlijk ook een rol in speelt.
Nette waardes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Lobster schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:50:
denk dat het isolatieniveau van je huis/ligging/type huis hier natuurlijk ook een rol in speelt.
Nette waardes!
Is niet heel spectaculair. Hoekwoning 78 op noord kant, dus weinig zon en veel wind. Spouw is nageisoleerd en vloer is geïsoleerd. Oude kunstof kozijnen voorzien van hé++ en oude pui met oud dubbelglas. Boven radiatoren, beneden vvw. Dit is met alleen vvw en kantoorradiator open.

Vooral bezig geweest dit jaar met afgifte met name door flow te verhogen en Ta te verlagen. Dit om die defrostmania te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Stoja schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:16:
Er zijn al meerdere andere topics over buiten dit topic van ons, maar toch voel ik de behoefte om hier iets op te schrijven.

Als je 900 kWh "over hebt" kun je in de toekomst prima werken met een dynamisch contract. Zelf heb ik een dynamisch tarieven contract en had vorig jaar 1600kwh "over", toen had ik nog een vast contract. Dat is dit jaar minder kWh over, we verstoken het via de Atag wp, sinds april van dit jaar.

In de homewizzard ap kan je nu ook werken met dynamische tarieven en ik zie nu dat ik nog een x aantal euro "in de min" sta. Met andere woorden, kWh die ik in de zomer heb verkocht leverden toen geld op (is toen dus terug gestort op de bankrekening). En dat getal begint nu langzaam dichterbij en dichterbij de nul euro te komen, ik verwacht dat ik ongeveer 200 euro in de plus zal komen in een periode van 12 maanden. Dat is natuurlijk ook deels afhankelijk van prijs van de kwhtjes.

Hieronder een plaatje van wat ik bedoel..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fy8LaMr2fiRA35wu6pO3o2oCI2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vxxYCgJ4uODkiZqNfypAPKNp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
KarelK schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:17:
@DaRealRenzel @Kickster Als je een Atag TY36E50H ketel hebt kun met code 007 in de ketelinterface en daar kun je ook alle installateuscodes bereiken (dus geen Neoz nodig)
Aangezien bij Kickster de ketel op AUX-1 is aangesloten, ga ik er even bijvoeglijk van uit dat ie een 20H heeft, en dus een NEOZ en een One Zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Stoja schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:03:
Dank voor je reactie. Ik meet de temperaturen binnen en buiten met Netatmo. Mijn energieverbruik is te zien via een Cemm kastje (https://cemm.nl/). Ik werk met MacOS.
Niet zo’n held met domotica. Ik zal me is inlezen in Homeassistant.
Als ik de temperatuur op de begane grond meet blijft die tussen de 19,5 en 20,3 graden gedurende de hele dag. De Atag One Zone staat op 20 gr. de buiten temperatuur varieert natuurlijk. Afgelopen nacht was het om 3 uur -0,5 graden. De WPstaat in stille modus tussen 23 en 7 uur. Je kunt dat ook zien op de verbruikgrafiek. Door zon instraling stopt de pomp soms om 12 uur.
Hierbij 2 grafieken van de afgelopen week. Ruimte en Buiten temperatuur.
Ook 2 grafieken van vandaag ( zonnig) en gisteren (bewolkt regen koud)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind het wel een bijzondere grafiek. ‘s middags doet die niks, om vervolgens in de avond naar 2000wat te schieten, vermoedelijk opgevolgd door defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-sittard
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-02 15:14
Nu het wat kouder buiten wordt, moet ook de warmtepomp flink aan de bak. Normaal gesproken een relatief constant verbruik maar nu gaat hij pendelen. Is dit normaal of is er nog wat optimalisatie in de instellingen te doen ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-GpmC5cQtXXPzGl_fJF0KhgL-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvhjvLJmZI5hG3wE8Sb0ETeJ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_fHdjISmIQwviEozOFlUaacQFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdUKRa5POg4ehoXoJq4jyd4B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Ik neem aan dat de bovenste grafiek de neest recente is.
Je ziet ongeveer ieder uur een de-icing actie van de WP en op de onderste grafiek iedere vier uur een verhoogd toerental om de olie weer op de juiste plaats te krijgen.
Op zich is dit een te verwachten beeld.
Ik heb de de-icing actie nog wat kunnen optimaliseren door de opbrenhst van de installatie cv pomp te verhogen zodat deze wat meer overeenkomt met de WP pomp.
Zoals je kunt zien blijft de temperatuur na twaalf uur beter bij het setpoint.
Dit was gewoon een try and error actie dus probeer ook eens wat/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6_8-SebVkFaA8Ero6fahMgwwrQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hY5Bx3zSupnvNeJcpftvKZOr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
@Dashlane de grafiek is ook wat vreemd. Vandaag scheen de zon en wordt de woonkamer door een grote glaswand (8 mtr) rond 10.30 opgewarmd naar 20,5 gr. dan gaat het systeem uit. Rond 3 uur is de zon weg en koelt de ruimte weer af naar 0,5 graden
onder de ingestelde temp op de Atag One Zone ( hangt niet in de zon) Het duurt dan even voordat de installatie weer warm is.. ik zou niet weten of dit anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
@Stoja dit is afhankelijk van de manier waarop je je huiskamer verwarmd en vooral wat voor regeling er op zit.
Ik heb ongeveer dezelfde opstelling met als extra een pelletkachel die we af en toe stoken.
Mijn kamer wordt verwarmd door een Jaga LT radiator met ventilatoren en voorzien van een thermostatische radiatorkraan.
Mijn WP wordt weersafhankelijk gestuurd.
Als nu mijn kamer door zoninvloed of de pelletkachel wordt verwarmd gaat de thermostatische radiatorafsluiter dicht en neemt de kamer geen warmte meer af van de WP.
De WP blijft door de weersafhankelijke regeling op temperatuur en verwarmd de rest van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Stoja schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:27:
@Dashlane de grafiek is ook wat vreemd. Vandaag scheen de zon en wordt de woonkamer door een grote glaswand (8 mtr) rond 10.30 opgewarmd naar 20,5 gr. dan gaat het systeem uit. Rond 3 uur is de zon weg en koelt de ruimte weer af naar 0,5 graden
onder de ingestelde temp op de Atag One Zone ( hangt niet in de zon) Het duurt dan even voordat de installatie weer warm is.. ik zou niet weten of dit anders kan.
Wat ik vooral vreemd vind is het enorme vermogen waarmee die na de middag het weer oppakt.

Heb je hebt een stijle stooklijn die na de middag een hele grote Delta T heeft waardoor de wp in een hoog vermogen inslaat en gelijk van defrost na defrost springt?

Heb je vloerverwarming? Ik heb ook weleens dat het buffer in de het beton er voor zorgt dat ik ‘s middags niet hoeft te stoken, maar hij pakt hem daarna wel rustig weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
H-sittard schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:12:
Nu het wat kouder buiten wordt, moet ook de warmtepomp flink aan de bak. Normaal gesproken een relatief constant verbruik maar nu gaat hij pendelen. Is dit normaal of is er nog wat optimalisatie in de instellingen te doen ?[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit wordt wel gekscherend defrostmania genoemd. De verdamper vriest dicht en gebruikt daarvoor de warmte uit het systeem om te ontdooien, er wordt op dat moment geen warmte gegenereerd om het huis te verwarmen. Sterker nog, het warmte in het systeem wordt afgekoeld door het ontdooien. Na het ontdooien begint zich een repeterende vorm aan te nemen. Het systeem is afgekoeld en de ruimte is even niet verwarmd, om deze vraag te overbruggen moet wp hard werken waardoor die weer sneller dichtvriest. Dit is een herhaaldelijk proces en werd bij mij steeds erger op een koude dag, vandaar de mania.

Dit heb ik vooralsnog opgelost door de flow te verhogen in het systeem en daarmee de aanvoertemperatuur te verlagen. Mijn minimum aanvoertemperatuur is 30 graden ivm minimum vermogen en pendelen. Deze is met een hele platte stooklijn en een parallele verschuiving van -7. Vanochtend had ik de buitenvoeler een temperatuur van 0.8 graden met een aanvoertemperatuur van 34graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-sittard
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-02 15:14
Bedankt voor de reactie. Ik heb de warmtepomp op de Smart stand staan dus kan nu geen stooklijn instellen. Hoe verhoog je de flow in het systeem? Welke parameter pas je aan? Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
H-sittard schreef op woensdag 29 november 2023 @ 06:02:
Bedankt voor de reactie. Ik heb de warmtepomp op de Smart stand staan dus kan nu geen stooklijn instellen. Hoe verhoog je de flow in het systeem? Welke parameter pas je aan? Alvast bedankt
Dat smart heb ik echt heel kort geprobeerd, maar dat verklaard dat enorme vermogen. Die bepaald op basis van oa de retour de aanvoer.

Stooklijn is afhankelijk van je afgifte systeem, kun je zien in boekje.

Flow kun je niet met een parameter veranderen. Dat zit fysiek in afgifte systeem. Ik heb het vergroot door een mengverdeler te vervangen voor een pomploze verdeler en al ventielen achter de radiator knoppen veel hoger te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorV66
H-sittard schreef op woensdag 29 november 2023 @ 06:02:
Als het goed is zit er een extra circulatie pomp na het buffervat welke elektrisch gestuurd wordt door de binnenunit.
Je kan proberen of je het toerental daarvan met instelling 13.4.5, kan verlagen door deze van 100% naar bijv 80% te zetten.
Anders kan je nog altijd een inregelafsluiter (bijv Nexus Valve Fluctus DN 25) opnemen in je WP aan of afvoer leiding, daarmee kan je mechanisch de flow regelen.

[ Voor 3% gewijzigd door CorV66 op 29-11-2023 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand wel eens de volgende fout gehad: Water circulatie check error (955)?
Ik krijg deze op mijn hybride systeem na een defrost als hij ook de ketel inschakelt.
Hij doet het niet consequent, en hij doet het ook niet als hij defrost zonder de ketel.

De wp schakelt dan even helemaal af, en begint na een paar minuten weer te draaien.

De handleiding geeft het volgende: Controleer de aansluiting van de temperatuursonde voor aanvoer en
retour.
Geen idee waar die moeten zitten.

Hier plaatje waarbij hij 3x een defrost + ketel goed doet, alle gewone defrosts goed doet, en 2x een defrost + ketel niet goed doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQhON1UudLn-_R-g1vmPr8JQEqs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VqgpomT5iL8StAPksYwDKWRb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CorV66
DanTm schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:01:
Iemand wel eens de volgende fout gehad: Water circulatie check error (955)?
Ik krijg deze op mijn hybride systeem na een defrost als hij ook de ketel inschakelt.
Hij doet het niet consequent, en hij doet het ook niet als hij defrost zonder de ketel.

De wp schakelt dan even helemaal af, en begint na een paar minuten weer te draaien.

De handleiding geeft het volgende: Controleer de aansluiting van de temperatuursonde voor aanvoer en
retour.
Geen idee waar die moeten zitten.

Hier plaatje waarbij hij 3x een defrost + ketel goed doet, alle gewone defrosts goed doet, en 2x een defrost + ketel niet goed doet.
[Afbeelding]
Als je de beschermkap van de binnen unit afhaalt, en je kijkt vanaf de linkerkant in de verdeler zie je aan de achterkant van sowieso de uitgang (meest linkse aansluiting) een sensor zitten op de pijp. Ik meen dat ze witte draadjes hebben en deze lopen naar boven naar de printplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CorV66 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:58:
[...]

Als je de beschermkap van de binnen unit afhaalt, en je kijkt vanaf de linkerkant in de verdeler zie je aan de achterkant van sowieso de uitgang (meest linkse aansluiting) een sensor zitten op de pijp. Ik meen dat ze witte draadjes hebben en deze lopen naar boven naar de printplaat.
Gevonden, heb 'm een beetje (naar beneden) verschoven, geen idee of het wat gaat uitmaken.
Gezien de data heeft het iets te maken met het feit dat de ketel ook aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
@Dashlane we hebben een I36 ketel dus geen Zone. Gebruik een Neoz. Nadeel is dat je niet alles kunt zien in de Atag One Zone. (ATZ) las ik in de ATZ kijk staat de max temp aanvoer op 60 graden en de retour op 35. Is dat de delta T die je bedoeld?
Vrijstaand huis uit 2004. Overal HR++ glas.
We hebben vloerverwarming (oorspronkelijk aangelegd als bijverwarming) op de hele bgg. In de woonkamer (60m2) zit 1 radiator en een jaga convectorput voor de glaspui ( op het zuidwesten)
De keuken (30 m2)op het noorden heeft ook een radiator en een convectorput voor de glasspui
De werkkamer is 22m2 en heeft 2 jaga convectoren
Is de hoge temp het probleem waarom de WP zo hoog start?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DanTm schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:09:
[...]

Gevonden, heb 'm een beetje (naar beneden) verschoven, geen idee of het wat gaat uitmaken.
Gezien de data heeft het iets te maken met het feit dat de ketel ook aan gaat.
mja.. dat maakt dus niets uit.. vermoed ook dat het daar niet aan ligt.

Maar gelukkig was de installateur er toevallig vanochtend, en die gaat nog eens met Atag overleggen vanwege het lawaai van mijn warmtepomp. Mogelijk dat er een nieuwere komt (R32).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
CorV66 schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:56:
Over foutmeldingen gesproken, ATAG is op dit moment een modificatie aan het uitrollen op de Energion M Hybrid all 50. Ze zetten een ontstoorcondensator over de de voeding van de vierwegklep van de buitenunit.
Voor die modificatie zijn technische mensen van een extern bedrijf bij ATAG opgeleid om deze relatief simpele modificatie uit te voeren. Als er een groen rond stickertje op de zijkant zit van de buitenunit, is de modificatie uitgevoerd.
Dit geldt niet alleen voor dit type maar voor alle 1 fase R32 buitenunits. Dus ook de M40 en 80.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorV66
ron321 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:49:
[...]

Dit geldt niet alleen voor dit type maar voor alle 1 fase R32 buitenunits. Dus ook de M40 en 80.
Dank voor de aanvulling, dan weten die mensen dat ook.
Ik zie zo'n mooie voetnoot staan bij jou, welke producten jij hebt, waar kan ik zoiets toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Stoja schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:14:
@Dashlane we hebben een I36 ketel dus geen Zone. Gebruik een Neoz. Nadeel is dat je niet alles kunt zien in de Atag One Zone. (ATZ) las ik in de ATZ kijk staat de max temp aanvoer op 60 graden en de retour op 35. Is dat de delta T die je bedoeld?
Vrijstaand huis uit 2004. Overal HR++ glas.
We hebben vloerverwarming (oorspronkelijk aangelegd als bijverwarming) op de hele bgg. In de woonkamer (60m2) zit 1 radiator en een jaga convectorput voor de glaspui ( op het zuidwesten)
De keuken (30 m2)op het noorden heeft ook een radiator en een convectorput voor de glasspui
De werkkamer is 22m2 en heeft 2 jaga convectoren
Is de hoge temp het probleem waarom de WP zo hoog start?
Het eerste stukje is mij niet helemaal duidelijk. Maar klopt het dat het nu dat de wp is ingesteld op aanvoer 35 tot 60?
En is de verdeler een mengverdeler of een pomploze verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
@Dashlane verdeler met pomp. Thermostaatkraan op verdeler stat op 40gr. Wat fotos van de Atag One over de ingestelde temperaturen en de actuele waarden als de WP in bedrijf is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYT8Kjhn355rJ79ClUqX8gjQihQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDqV27rcacUCkgRkYPsRusWP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQPfaFZox5RGSaa27kCjz-CQBag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NF38NDZXuFu2cA0eW6NMTwbl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/japhejpWmvWyNVdscGfCZCIpiS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPUcQByjuUM5cTJvU53z1Vbm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhsVV8PfcW_IKSkDjxYxO5PvcGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEhCnWPCsP8KkPrI2O0O3UvH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
CorV66 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:57:
[...]

Dank voor de aanvulling, dan weten die mensen dat ook.
Ik zie zo'n mooie voetnoot staan bij jou, welke producten jij hebt, waar kan ik zoiets toevoegen?
Naar je profiel en dan bewerken.
Naar beneden scrollen naar signature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelkoD
  • Laatst online: 13-11-2024
Hallo,

Al enige tijd volg ik dit forum met interesse omdat we sinds deze zomer ook een Hybride warmtepomp systeem hebben.

Hoe ziet onze installatie eruit.

Atag M Hybrid 50 warmte pomp met een Atag i36CZ ketel. Een buffervat van 40 liter is in serie aangesloten.
Buitentemperatuur sensor aangesloten. Neoz hangt naast de ketel, Een One zone in de woonkamer. We hebben in het hele huis alleen traditionele radiatoren.

Type huis. 2 onder 1 kap van 1986. Vloer, spouwmuur is vorig jaar extra geisoleerd. Dit jaar is glas op de onderste verdieping HR++ of tripple geworden.

Heb een grafiek bijgevoegd met het verbruik van gister.

We zijn opzich best tevreden met de opsptelling, maar heb nog wel wat vragen die de installateur niet direct kan beantwoorden:

Vraag 1
In de app van atag zie ik dat mijn tapwater op 55 graden staat ingesteld, echter zie ik op de ketel 60 graden staan, dit lijkt niet te werken, iemand ervaring mee? Tot vandaag gaf het display voor het water van de verwarming 85 graden aan, maar zie hem vandaag een setpoint krijgen van 61 graden van de WP. Dit lijkt dus wel te werken, Ik had eerst het vermoeden dat dit ook niet werkte en dit altijd vast op 85 graden stond.

Vraag 2
Het SP in de woonkamer lijkt altijd een 0.5 graden te blijven steken onder zijn setpoint, Nou heb ik de offset in de app omhoog gezet, eerst naar 10, vandaag naar +14. Dit lijkt een beetje te werken, maar heb nog steeds het gevoel dat de regeling nooit lekker naar SP gaat, terwijl de WP genoeg capaciteit heeft.

Vraag 3
De CV krijgt geen waarde van de buitentemperatuur sensor, maar waarschijnlijk is die ook niet nodig omdat de warmtepomp een watertemperatuur sp berekend en doorgeeft aan de CV. Tevens zie ik deze buitentemperatuur niet goed terug in de trend als ik inlog op atag. Ik zie wel af en toe een punt met een waarde die klopt. Iemand hier ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sp8_EgDPuU23MsGonjoGzP5mZZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ENpx2r1bj1Ns9IIwxhg3m4G8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EkCKMu6fq-mphseJkO7nsNixWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWvb20ylKoavrMDIOnWyNXxT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6bLQB5IFh8pf3ZXMZXHXeqdS68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wl7m8uce82ZHS0RpQw3HK5qk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tu_5uvs7ryfJnYFk8NY29tzjv1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nc4s9lqIMTEUbmN2A4hut6ds.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEQpvlSCl8JwjlENZBr0Uk47nJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DX7oNtBnF2MhX4esdULM4cQO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jor1988
  • Laatst online: 13-10-2024
Goedendag iedereen.

Ons jaren 70 huis heeft geen vloerverwarming en geen vloer isolatie. Maar toch werd het huis makkelijk warm vorig jaar met een maximale aanvoer temp van 50graden incl nacht verlaging.

Met mijn post wil ik graag andere mensen laten zien dat een warmtepomp best goed kan in een jaren 70 huis met radiatoren, minimale aanpassingen maar toch met een lage afgifte temperatuur. Daarnaast deel en spar ik graag over de instellingen om het maximale uit onze systeem te halen.

Na 11 maanden wachten, eindelijk in april van dit jaar de energion 50 zelf geplaatst en op papier de inbedrijfstelling laten doen.

Voor mij is de terugverdientijd belangrijk. Naast de IDO en ODU heb ik verder alleen een vuilafscheider. Dus geen buffervat, boiler of circulatie pomp. Totaal kosten van het warmtepomp systeem is rond de 2800 euro.Verder hebben wij een calenta 40c, 3.6kW houtkachel en tado radiatorknoppen (die nu voornamelijk als aan/uit knoppen werken op de slaapkamers/keuken)

Wij wonen in een vrijstaand huis (164m2, 3 verdiepingen) uit 1974 in regio eindhoven. Gas verbruik voorgaande jaren ~ 1000-1200m3. 5.1kwp zonnepanelen. Spouwmuur (6-7cm) isolatie 1988 van katoenzaadjes. Overall hr++ glas. Vloer ligt direct op zand en is verder niet geïsoleerd. Zolder geïsoleerd met 14cm glaswol.
Wij verwarmen de keuken en woonkamer, samen ~60m2. Verwarming door middel van originele lamellen radiatoren(afmetingen voor enkel glas), convector put met 9 computer ventilatoren van 14x14cm (aangestuurd met heatfan sensor) in de woonkamer. Keuken met type 21 radiator en heatfan ventilatoren. . Uiteraard goed waterzijdig ingeregeld. 1ste verdieping alleen vloerverwarming in de badkamer. Andere kamers en zolder wordt nagenoeg niet verwarmd. Hoofd leidingen zijn origineel,hoofd ~35mm en vertakkingen 22mm (mooie diameters voor hoog debiet).

Tot nu toe erg te spreken over de werking. De ontdooicyclus was afgelopen dagen maximaal 1 keer per uur. Met een woonmaker temperatuur daling van 0.2 graden. Het is heerlijk om 24uur per dag een constante kamer temperatuur te hebben (19.0 tot 19.5), zeker met een pas geboren kind.
Het spannendste is of het in de kamer 19 graden kan blijven bij buiten temperaturen van -10 graden gedurende 24uur. Mocht dat ook lukken dan ben ik erg tevreden met de 5kW versie.

Uiteraard veel geprobeerd qua instelling maar ben er nog niet helemaal. Dit is hoe het systeem nu draait;
- alleen warmtepomp
- Set punt kamer 19.5
4.2.0 0
4.2.1 4
4.2.2 stooklijn 0,6
4.2.3 parall ver -6
4.2.4 prop invloed 4
4.2.5 max 45
4.2.6 min 27
4.2.7 0
4.2.8 0
4.2.9 0
13.4.5 max pomp pwm 65%

De minimale temperatuur 4.2.6 heb ik ingesteld op 27 graden. Hierdoor gaat het systeem niet pendelen en slaat de compressor nog maar om de 2 uur aan. Van af ongeveer 9 graden buiten temperatuur draait het systeem constant op minimum vermogen.

Mbt 4.2.3, het lijkt er op dat wanneer de minimale temp 4.2.6 afwijkt van de standaard van 20 graden, dit ook de rest van de stooklijn transleert. Wat volgens mij niet de bedoeling is. De stooklijn die ik eigenlijk heb/wil is met een parallele verschuiving van maar 1.
Is dit andere mensen ook opgevallen? @Dashlane , ik zie dat jij ook een grote parallelle verschuiving hebt en een min temp van 30 ( je comment van 28-11). Als je stooklijn dan 0.5 is, dan zou je aanvoer temperatuur pas rond de -16 graden weer gaan stijgen. Zie hier onder de verschillende stooklijn voorbeelden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9vJmo4XWc89e0p67N5_ZdGU8GY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XwgD9F3aQnrYgvhwqj6DnxfY.png?f=user_large . Mocht dit inderdaad een software fout zijn van ATAG dan lijkt het me goed om mensen daar op te attanderen in de openingspost.

De maximale pomp pwm heb ik verlaagd ivm te veel stromingsgeluiden gedurende de nacht, wanneer de pomp aan het voor- en nadraaien is. Dan lijkt die namelijk te gaan draaien op vol vermogen wat mij niet nodig lijkt voor de efficiëntie.

Cv ketel heeft volgens Feenstra een reparatie van 1000 euro nodig. Die wil ik daarom volgend jaar inruilen voor een warmtepompboiler die lucht van binnen kan gebruiken voor een hoge scop en direct mechanische ventilatie verzorgd. Iemand anders hier al ervaring mee? Is dan een extra elektrisch verwarming element nodig voor in de buiten unit?

Hierna wil ik beginnen met home assistent (zigbee) om maximaal gebruik te maken van de zonnepanelen en goed voorbereid op de afbouw van de saldering.

Nu ik een poos bezig ben met de warmtepomp instellingen ben ik me wel gaan afvragen hoe straks de rest van (niet technisch) Nederland dit gaan doen (wanneer zij verplicht een hybride opstellingen hebben). Dat gaat geheid tot slecht functionerende systemen leiden, veel klachten en de boosdoener zal de warmtepomp zijn ipv de installateur/fabrikant. En wat ik hier terug lees is dat de Smart features ook niet tot een gewenst/beste systeem leiden. Wachten totdat een fabrikant AI in zijn marketing brochure gaat zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Jor1988 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:30:
Goedendag iedereen.

Ons jaren 70 huis heeft geen vloerverwarming en geen vloer isolatie. Maar toch werd het huis makkelijk warm vorig jaar met een maximale aanvoer temp van 50graden incl nacht verlaging.

Met mijn post wil ik graag andere mensen laten zien dat een warmtepomp best goed kan in een jaren 70 huis met radiatoren, minimale aanpassingen maar toch met een lage afgifte temperatuur. Daarnaast deel en spar ik graag over de instellingen om het maximale uit onze systeem te halen.

Na 11 maanden wachten, eindelijk in april van dit jaar de energion 50 zelf geplaatst en op papier de inbedrijfstelling laten doen.

Voor mij is de terugverdientijd belangrijk. Naast de IDO en ODU heb ik verder alleen een vuilafscheider. Dus geen buffervat, boiler of circulatie pomp. Totaal kosten van het warmtepomp systeem is rond de 2800 euro.Verder hebben wij een calenta 40c, 3.6kW houtkachel en tado radiatorknoppen (die nu voornamelijk als aan/uit knoppen werken op de slaapkamers/keuken)

Wij wonen in een vrijstaand huis (164m2, 3 verdiepingen) uit 1974 in regio eindhoven. Gas verbruik voorgaande jaren ~ 1000-1200m3. 5.1kwp zonnepanelen. Spouwmuur (6-7cm) isolatie 1988 van katoenzaadjes. Overall hr++ glas. Vloer ligt direct op zand en is verder niet geïsoleerd. Zolder geïsoleerd met 14cm glaswol.
Wij verwarmen de keuken en woonkamer, samen ~60m2. Verwarming door middel van originele lamellen radiatoren(afmetingen voor enkel glas), convector put met 9 computer ventilatoren van 14x14cm (aangestuurd met heatfan sensor) in de woonkamer. Keuken met type 21 radiator en heatfan ventilatoren. . Uiteraard goed waterzijdig ingeregeld. 1ste verdieping alleen vloerverwarming in de badkamer. Andere kamers en zolder wordt nagenoeg niet verwarmd. Hoofd leidingen zijn origineel,hoofd ~35mm en vertakkingen 22mm (mooie diameters voor hoog debiet).

Tot nu toe erg te spreken over de werking. De ontdooicyclus was afgelopen dagen maximaal 1 keer per uur. Met een woonmaker temperatuur daling van 0.2 graden. Het is heerlijk om 24uur per dag een constante kamer temperatuur te hebben (19.0 tot 19.5), zeker met een pas geboren kind.
Het spannendste is of het in de kamer 19 graden kan blijven bij buiten temperaturen van -10 graden gedurende 24uur. Mocht dat ook lukken dan ben ik erg tevreden met de 5kW versie.

Uiteraard veel geprobeerd qua instelling maar ben er nog niet helemaal. Dit is hoe het systeem nu draait;
- alleen warmtepomp
- Set punt kamer 19.5
4.2.0 0
4.2.1 4
4.2.2 stooklijn 0,6
4.2.3 parall ver -6
4.2.4 prop invloed 4
4.2.5 max 45
4.2.6 min 27
4.2.7 0
4.2.8 0
4.2.9 0
13.4.5 max pomp pwm 65%

De minimale temperatuur 4.2.6 heb ik ingesteld op 27 graden. Hierdoor gaat het systeem niet pendelen en slaat de compressor nog maar om de 2 uur aan. Van af ongeveer 9 graden buiten temperatuur draait het systeem constant op minimum vermogen.

Mbt 4.2.3, het lijkt er op dat wanneer de minimale temp 4.2.6 afwijkt van de standaard van 20 graden, dit ook de rest van de stooklijn transleert. Wat volgens mij niet de bedoeling is. De stooklijn die ik eigenlijk heb/wil is met een parallele verschuiving van maar 1.
Is dit andere mensen ook opgevallen? @Dashlane , ik zie dat jij ook een grote parallelle verschuiving hebt en een min temp van 30 ( je comment van 28-11). Als je stooklijn dan 0.5 is, dan zou je aanvoer temperatuur pas rond de -16 graden weer gaan stijgen. Zie hier onder de verschillende stooklijn voorbeelden. [Afbeelding] . Mocht dit inderdaad een software fout zijn van ATAG dan lijkt het me goed om mensen daar op te attanderen in de openingspost.

De maximale pomp pwm heb ik verlaagd ivm te veel stromingsgeluiden gedurende de nacht, wanneer de pomp aan het voor- en nadraaien is. Dan lijkt die namelijk te gaan draaien op vol vermogen wat mij niet nodig lijkt voor de efficiëntie.

Cv ketel heeft volgens Feenstra een reparatie van 1000 euro nodig. Die wil ik daarom volgend jaar inruilen voor een warmtepompboiler die lucht van binnen kan gebruiken voor een hoge scop en direct mechanische ventilatie verzorgd. Iemand anders hier al ervaring mee? Is dan een extra elektrisch verwarming element nodig voor in de buiten unit?

Hierna wil ik beginnen met home assistent (zigbee) om maximaal gebruik te maken van de zonnepanelen en goed voorbereid op de afbouw van de saldering.

Nu ik een poos bezig ben met de warmtepomp instellingen ben ik me wel gaan afvragen hoe straks de rest van (niet technisch) Nederland dit gaan doen (wanneer zij verplicht een hybride opstellingen hebben). Dat gaat geheid tot slecht functionerende systemen leiden, veel klachten en de boosdoener zal de warmtepomp zijn ipv de installateur/fabrikant. En wat ik hier terug lees is dat de Smart features ook niet tot een gewenst/beste systeem leiden. Wachten totdat een fabrikant AI in zijn marketing brochure gaat zetten :P
Mooie lange post, ik zal mij er morgen er verder in verdiepen. Met betrekking tot de stooklijn, ik heb niet zo’n mooi grafiekje. Maar wat ik zie is dat ik met een stooklijn van 0.2 en een verschuiving van -7 op basis van 30min-45max ik een TA heb van 33 graden bij 2 graden buiten en 34 bij 0.2 graden buiten.
Jor1988 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:30:

Is dit andere mensen ook opgevallen? @Dashlane , ik zie dat jij ook een grote parallelle verschuiving hebt en een min temp van 30 ( je comment van 28-11). Als je stooklijn dan 0.5 is, dan zou je aanvoer temperatuur pas rond de -16 graden weer gaan stijgen. Zie hier onder de verschillende stooklijn voorbeelden.
mijn ervaring is ook dat (helaas) de minimale temperatuur zich niet gedraagt zoals ik verwacht (of zoals de maximale temperatuur doet). Het maakt eigenlijk niet uit of je de parallelle verschuiving of de minimale temperatuur aanpast, het resultaat is hetzelfde. Alleen kun je de parallelle verschuiving makkelijk vanuit de app of de interface aanpassen zonder diep het menu in te moeten.

Bij de atag is de begin temperatuur van je stooklijn (bij 20 graden buiten) altijd Min + Parallel. Vanaf daar begint het te stijgen met de stooklijn waarde ( X graden omhoog per graad buiten temperatuur omlaag). Tot de maximale waarde, dan wordt het een rechte lijn.

Wat je zou willen is dat het begin van de stooklijn alleen door de parallelle verschuiving gezet wordt, zolang het resultaat dan onder de min blijft, moet hij de min aanhouden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SE4bcwddVN1_myo5v3hyZkfd61Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DbvRcuBf6DjDKwmG95ESTIGE.png?f=fotoalbum_large

Ik heb zelf een stooklijn van 0.2 in mijn vrijstaande jaren 60 woning met radiatoren en vloerverwarming (min van 28 en max van 40, bij 0 graden is de aanvoer 32).

• CorV66
EelkoD schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:14:
Hallo,

Al enige tijd volg ik dit forum met interesse omdat we sinds deze zomer ook een Hybride warmtepomp systeem hebben.

Hoe ziet onze installatie eruit.

Atag M Hybrid 50 warmte pomp met een Atag i36CZ ketel. Een buffervat van 40 liter is in serie aangesloten.
Buitentemperatuur sensor aangesloten. Neoz hangt naast de ketel, Een One zone in de woonkamer. We hebben in het hele huis alleen traditionele radiatoren.

Type huis. 2 onder 1 kap van 1986. Vloer, spouwmuur is vorig jaar extra geisoleerd. Dit jaar is glas op de onderste verdieping HR++ of tripple geworden.

Heb een grafiek bijgevoegd met het verbruik van gister.

We zijn opzich best tevreden met de opsptelling, maar heb nog wel wat vragen die de installateur niet direct kan beantwoorden:

Vraag 1
In de app van atag zie ik dat mijn tapwater op 55 graden staat ingesteld, echter zie ik op de ketel 60 graden staan, dit lijkt niet te werken, iemand ervaring mee? Tot vandaag gaf het display voor het water van de verwarming 85 graden aan, maar zie hem vandaag een setpoint krijgen van 61 graden van de WP. Dit lijkt dus wel te werken, Ik had eerst het vermoeden dat dit ook niet werkte en dit altijd vast op 85 graden stond.

Vraag 2
Het SP in de woonkamer lijkt altijd een 0.5 graden te blijven steken onder zijn setpoint, Nou heb ik de offset in de app omhoog gezet, eerst naar 10, vandaag naar +14. Dit lijkt een beetje te werken, maar heb nog steeds het gevoel dat de regeling nooit lekker naar SP gaat, terwijl de WP genoeg capaciteit heeft.

Vraag 3
De CV krijgt geen waarde van de buitentemperatuur sensor, maar waarschijnlijk is die ook niet nodig omdat de warmtepomp een watertemperatuur sp berekend en doorgeeft aan de CV. Tevens zie ik deze buitentemperatuur niet goed terug in de trend als ik inlog op atag. Ik zie wel af en toe een punt met een waarde die klopt. Iemand hier ervaring mee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat wij een vergelijkbare situatie hebben.
Op pagina 16 van dit forum vind je mijn instellingen van de warmtepomp, dan kan je wat vergelijken.

Vraag 1:
Ik heb dat ook een keer gehad met het wijzigen van de aanvoer temperatuur van 85 naar 55 graden,
Hij geeft dan toch de 85 graden aan, maar als de CV aanslaat, zie je dat de aanvoer toch maar 55 graden wordt, ik vermoed dus dat het een display fout is.

Vraag 2:
Ik weet niet wat je huidige instellingen zijn van 4.2.5 en 4.2.6, maar stel dat bij 4.2.5 staat 55 graden en je zet in de app de offset naar +10 dan heb je dus een aanvoertemperatuur staan van 65 graden, terwijl de warmtepomp max 62 graden kan leveren of zo en ik verwacht dat je dat met de huidige temperaturen niet eens gaat halen. Daarbij vlieg je dan van de ene defrost in de andere defrost.

Vraag 3.
Ik had de buitensensor ook aangesloten maar de ATAG monteur heeft hem later los gemaakt omdat het systeem die blijkbaar niet gebruikt. De lokale temperatuur krijgt het systeem via de ATAG Zone One via internet.

Waarom jou offset niet bereikt wordt is lastig te zeggen, maar met de Home Wizard zie je meteen als hij in de defrost schiet.

CorV66 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:27:
[...]

Vraag 3.
Ik had de buitensensor ook aangesloten maar de ATAG monteur heeft hem later los gemaakt omdat het systeem die blijkbaar niet gebruikt. De lokale temperatuur krijgt het systeem via de ATAG Zone One via internet.
behalve als het internet niet werkt natuurlijk... bij mij is de buitensensor wel aangesloten, ben liever niet afhankelijk van de beschikbaarheid van de internet temperatuur.

Als je op ruimte temperatuur regelt maakt het natuurlijk niets uit.

• CorV66
Bij ons staat het systeem op ruimte temperatuur.
Ingesteld op 19,5 behalve tussen 12:00-19:30, dan op 20 graden

• Kickster
  • Laatst online: 29-12-2023
DaRealRenzel schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:31:
[...]

Aangezien bij Kickster de ketel op AUX-1 is aangesloten, ga ik er even bijvoeglijk van uit dat ie een 20H heeft, en dus een NEOZ en een One Zone.
Hi,
Ja dat klopt. Ik heb een TP36E2WH en een Energion ODM 80-3630260. Inderdaad een NEOZ en een One Zone en een 100 liter in serie aangesloten buffer. De hybride installatie is gekoppeld aan een Thermo Air HSU 2.0 type 32. Deze installatie vervangt mijn direct gestookte Brink luchtverwarming die de geest had gegeven. Ik gebruik het systeem nu een jaar en was er na installatie erg ontevreden over. Na een herfst lang tunen ziet het er nu beter uit maar ik ben nog steeds bezig met optimaliseren. Het gaat me er in eerste instantie om het gewenste comfort niveau te verkrijgen (20,5 graden).

De dynamiek tussen de modulerende ventilator en de WP/Ketel combinatie die regelt tussen de 45 en 60 graden is niet zo eenvoudig maar ik ben ondertussen op het punt dat het binnen warm blijft.

Ik gebruik de volgende instellingen in de NEOZ:

1.0.4 0
1.0.5 0
1.3.2 4
1.3.3 1 min
1.5.2 6 graden (dit werk niet, iemand enig idee?)
4.2.1 2
4.2.2 1 (werkt ook niet volgens mij maar is op te lossen met parallele verschuiving)
4.2.3 5
4.2.4 15
4.2.5 60
4.2.6 45
4.2.7 0

Ik ben nog bezig te begrijpen hoe de ketel wordt aangestuurd. Ik vind het vaak net te lang duren voordat ie bijspringt als het aanvoertemperatuur setpoint niet wordt gehaald. Als iemand hier nog wat tips voor heeft graag :)

• Stefanvane
Bij mij lijkt de ODM5 bij temperaturen rond de 0 graden tegen zijn grenzen aan te lopen. De aanvoertemperatuur komt nu met moeite op 30 graden, tegen veel vermogen (90 - 100Hz). Mede door de hoge vermogens treedt er rond het vriespunt bijna ieder uur een ontdooifunctie in waardoor het systeemwater weer tijdelijk afkoelt. Met als gevolg dat het s nachts afkoelt van 19.5 naar 19.2 graden en deze ochtend een halve dag duurt om 0,2 graden bij te verwarmen. Dit tegen 2,5kWh verbruik per 2 uur.

Zoals benoemd heb ik een woning van '93 met HR++ glas. Gasverbruik lag rond de 1100-1200m3 per jaar (incl. tapwater). 90m2 vloerverwarming met ca. 90L inhoud via een open verdeler en 3 ingeregelde radiatoren op de bovenverdieping. Geen buffervat.

Mijn settings:

Thermostaat: 19.5 graden continue
Alleen warmtepomp
4.2.0: LT
4.2.1: Alleen kamertemperatuur
4.2.2: stooklijn 0,8
4.2.3: parallelle versch. +1
4.2.4: prop. invloed 12
4.2.5: max. 45
4.2.6: min. 28

In oktober volstond 28 graden als aanvoertemperatuur prima, nu verliest de woning blijkbaar teveel warmte en moet deze naar 29/30. Ik heb de parallelle verschuiving daarom op +1 staan. Dit geeft de volgende setpoints:

19.4: 30 graden
19.5: 29 graden
19.6: 28 graden
19.7: 28 graden

Tot voor kort bleef de temperatuur dan meestal lang hangen op 19.6-19.7 graden, tegen lagere vermogens (pruttelen).

De hamvragen: Is het normaal dat de ODM5 in mijn situatie tegen de grenzen aan loopt? Herkennen jullie dit zelf ook? Zijn er settings die ik aan kan passen ter verbetering van de situatie?

Ik heb mijn installateur ook gevraagd. Zijn reactie is dat het vochtig weer is en dat de WP met deze temperaturen eigenlijk op de hybride modus moet draaien. Liefste gebruik ik de ketel zo min mogelijk, ik heb flinke overcapaciteit.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefanvane op 30-11-2023 14:47 ]

Kickster schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:43:
[...]

Ik ben nog bezig te begrijpen hoe de ketel wordt aangestuurd. Ik vind het vaak net te lang duren voordat ie bijspringt als het aanvoertemperatuur setpoint niet wordt gehaald. Als iemand hier nog wat tips voor heeft graag :)
De ECO/Comfort instelling (12.0.2) bepaalt of de ketel vaker of minder vaak bijgeschakeld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Stefanvane schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:43:
Bij mij lijkt de ODM5 bij temperaturen rond de 0 graden tegen zijn grenzen aan te lopen. De aanvoertemperatuur komt nu met moeite op 30 graden, tegen veel vermogen (90 - 100Hz). Mede door de hoge vermogens treedt er rond het vriespunt bijna ieder uur een ontdooifunctie in waardoor het systeemwater weer tijdelijk afkoelt. Met als gevolg dat het s nachts afkoelt van 19.5 naar 19.2 graden en deze ochtend een halve dag duurt om 0,2 graden bij te verwarmen. Dit tegen 2,5kWh verbruik per 2 uur.

Zoals benoemd heb ik een woning van '93 met HR++ glas. Gasverbruik lag rond de 1100-1200m3 per jaar (incl. tapwater). 90m2 vloerverwarming met ca. 90L inhoud via een open verdeler en 3 ingeregelde radiatoren op de bovenverdieping. Geen buffervat.

Mijn settings:

Thermostaat: 19.5 graden continue
Alleen warmtepomp
4.2.0: LT
4.2.1: Alleen kamertemperatuur
4.2.2: stooklijn 0,8
4.2.3: parallelle versch. +1
4.2.4: prop. invloed 12
4.2.5: max. 45
4.2.6: min. 28

In oktober volstond 28 graden als aanvoertemperatuur prima, nu verliest de woning blijkbaar teveel warmte en moet deze naar 29/30. Ik heb de parallelle verschuiving daarom op +1 staan. Dit geeft de volgende setpoints:

19.4: 30 graden
19.5: 29 graden
19.6: 28 graden
19.7: 28 graden

Tot voor kort bleef de temperatuur dan meestal lang hangen op 19.6-19.7 graden, tegen lagere vermogens (pruttelen).

De hamvragen: Is het normaal dat de ODM5 in mijn situatie tegen de grenzen aan loopt? Herkennen jullie dit zelf ook? Zijn er settings die ik aan kan passen ter verbetering van de situatie?

Ik heb mijn installateur ook gevraagd. Zijn reactie is dat het vochtig weer is en dat de WP met deze temperaturen eigenlijk op de hybride modus moet draaien. Liefste gebruik ik de ketel zo min mogelijk, ik heb flinke overcapaciteit.
Defrost zijn bij deze temperatuur en vochtigheid normaal (ook bii lage vermogens). Voor een WP zijn dit de lastigste omstandigheden, het kan beter wat kouder nog worden (en minder vochtig).

De vraag is of de door jou genoemde frequencies (90-100) constant zijn, of dat dit alleen na de defrost is.
Als hij constant hoog staat, dan heeft hij onvoldoende vermogen over en zul je inderdaad de ketel bij moeten laten schakelen. Als het alleen na een defrost is, is dat geen probleem.

Op basis van jou gasverbruik zou ik zeggen dat hij het nog wel zou moeten kunnen doen (ik heb de 7T en kom van 2800 m3 gas)

Overigens zijn de stooklijn, parallelle verschuiving en proportionele invloed volgens mij alleen van toepassing bij een weersafhankelijke regeling. Bij regeling op kamertemperatuur zal hij zelf de benodigde water temperatuur bepalen (met een stooklijn van 0.8 zou je allang aan de 45 graden zitten overigens).

• CorV66
Ik dacht altijd dat de instelling 1.3.2 verantwoordelijk is voor het snel of langzaam bijschakelen van de CV.
Die staat namelijk onder het kopje "Activeren 2e bron voor verwarmen".
En dan 0 voor langzame bijschakeling en 4 voor snelle bijschakeling

• Stefanvane
DanTm schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:57:
[...]

De vraag is of de door jou genoemde frequencies (90-100) constant zijn, of dat dit alleen na de defrost is.
Als hij constant hoog staat, dan heeft hij onvoldoende vermogen over en zul je inderdaad de ketel bij moeten laten schakelen. Als het alleen na een defrost is, is dat geen probleem.

Op basis van jou gasverbruik zou ik zeggen dat hij het nog wel zou moeten kunnen doen (ik heb de 7T en kom van 2800 m3 gas)

Overigens zijn de stooklijn, parallelle verschuiving en proportionele invloed volgens mij alleen van toepassing bij een weersafhankelijke regeling. Bij regeling op kamertemperatuur zal hij zelf de benodigde water temperatuur bepalen (met een stooklijn van 0.8 zou je allang aan de 45 graden zitten overigens).
De frequenties van 90-100 waren gisteravond inderdaad constant tijdens perioden.

Ik snap de toepasselijkheid van de genoemde waarden bij een weersafhankelijke regeling. Toch merk ik dat de setpoint opschuift naarmate ik de parallelle verschuiving aanpas: +1 geeft direct 1 graad verhoging.
Stefanvane schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:07:
[...]

De frequenties van 90-100 waren gisteravond inderdaad constant tijdens perioden.

Ik snap de toepasselijkheid van de genoemde waarden bij een weersafhankelijke regeling. Toch merk ik dat de setpoint opschuift naarmate ik de parallelle verschuiving aanpas: +1 geeft direct 1 graad verhoging.
mogelijk dat die dan wel iets doet, de stooklijn zelf verwacht ik niet.

Overigens is 'constant tijdens perioden' wat verwarrend... na een defrost kan hij wel een aantal minuten naar z'n max gaan. Constant is wat mij betreft de volledige tijd tussen 2 defrosts.

[ Voor 16% gewijzigd door DanTm op 30-11-2023 15:13 ]

CorV66 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:02:
Ik dacht altijd dat de instelling 1.3.2 verantwoordelijk is voor het snel of langzaam bijschakelen van de CV.
Die staat namelijk onder het kopje "Activeren 2e bron voor verwarmen".
En dan 0 voor langzame bijschakeling en 4 voor snelle bijschakeling
1.3.2 heb ik niet. Ik denk dat het verschilt per Energion type en configuratie.
Ik heb een ODM 7T Hybride Zone (oudere R410).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik stel voor om dit topic te laten hernoemen naar 'Atag Energion Warmtepomp ervaringen'.

Nog geen idee hoe dat voor elkaar te krijgen overigens.

• Stefanvane
DanTm schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:08:
[...]

Overigens is 'constant tijdens perioden' wat verwarrend... na een defrost kan hij wel een aantal minuten naar z'n max gaan. Constant is wat mij betreft de volledige tijd tussen 2 defrosts.
Omdat ik geen log heb kan ik het niet exact duiden. Ik moet de app controleren om te zien wat er gebeurt. Het is absoluut meer dan een aantal minuten. Ik heb de hoge frequenties in ieder geval 1 volledige tijd tussen defrosts gezien in de app.

Overigens dank voor jouw reacties!
CorV66 schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:56:
Voor de mensen die zich nu afvroegen hoe die groene sticker er precies uitziet, ik denk dat het deze sticker is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVX75RF00u0hZHRY0O-e7Hx__w0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RASM9R6uwp85Jpp5AZw8jxOt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
tcw82 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:02:
[...]

Voor de mensen die zich nu afvroegen hoe die groene sticker er precies uitziet, ik denk dat het deze sticker is:

[Afbeelding]
Heb je die originele slangenset niet bij geleverd gekregen?
goed, ik ben een tevreden gebruiker, qua kwh verbruik zitten we volgens mij goed. (ik vergelijk al jaren met mijn buurman onze verbruiksgegevens (gas, electra etc.) en dat liep altijd in lijn. Nu had hij bij de eerste koude dag 8 kuub gas (hij is nog niet over) en ik had 12,8 kwh. Dat kwam op mij over als positief.

Ik kan natuurlijk pas echt oordelen rond 15 april volgend jaar, dan zijn we het jaar rond.
@Dashlane dat is nu precies waar ik het over wilde hebben in dit bericht.
De WP is geplaatst door een bekend al lang bestaande onderneming hier in de omgeving. Dit is wat zij hebben opgeleverd:

en ik wilde eens voelen aan de andere gebruikers hier hoe jullie dit beoordelen?
Wat me vooral opviel is de matige isolatie van de warme en koude leidingen, de matige aansluiting van de "koof", de knietjes die boven gebruikt zijn(dat gat in de bakstenen is 7 meter van de begane grond, de pomp zelf staat op 2,5 meter van de bgg) vs. de "mooi gebogen perskoppelingen die aan de buiten unit zitten.
en het plaatsen van de WP op het grind bed, het ding is nog al dynamisch (trilt, zoemt, bromt, etc.) en ik kan me voorstellen dat het grind niet goed om gaat met dat dynamische gedrag en dat het dus straks zo blijkt te zijn dat de WP "aan de slangen" hangt.

Nu ben ik natuurlijk ook reuze benieuwd wat de "originele slangen"precies zijn?

Beetje extra info dat mogelijk een rolspeelt, de slang(en) gaan in de zolder verdieping nog eens 4,5 meter verder omhoog, in de "holte" van een H balk die het dak vormt (het is een dak dat bestaat uit 4 H balken als ribben van de piramide, ik heb de installateur gevraagd om de holte van de H balk te benutten om de slangen in weg te werken. Ik zal eens een foto opzoeken, dat zegt wat meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qSnNOcJEZPQH-vpOxhWOnD1SYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CpGbjlYLOJEC4M7oolf77HvF.jpg?f=fotoalbum_large
buiten unit op het grind.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RS3Mqxi2H96zF12Wlg9a1Yw5S0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0LtoiB9bVYtj1tztn4cfluCQ.jpg?f=fotoalbum_large
Buiten unit op het grind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdAQr895x385_qxDyY7KZF1l1Z0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rvDgJ3c3MOL3IvWyQEkE6BjO.jpg?f=fotoalbum_large
Dit waar de leidingen naar binnen gaan en de buitenvoeler naar buiten komen. wederom knietjes. Matig afgepurred.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLbiyHQPWaQ5oomBrTkbvvWkLTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROIBC8CtHcQmvVZ7xshIcK8j.jpg?f=fotoalbum_large
zelfde punt, iets andere hoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuZdBpHVWb39lg_WRSC49p75iHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LrNk375hAZL0rw1USUfeCMde.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de aansluiting met "mooie" bochten bij de buiten unit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooeRT6lZFsLn5mnIpE-VvHwrZFk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xc4hijhM1vRZzYeUhjyP5hIv.jpg?f=fotoalbum_largedit zijn de knietjes op 7 meter hoogte, in de achtergrond van deze foto gaat de leiding links af naar binnen, ook met knietjes.

[ Voor 12% gewijzigd door tcw82 op 30-11-2023 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CorV66
Dit zijn de originele ATAG slangen:
https://cvdeals.eu/produc...ngset-flexibel-3mtr-atag/

• Dashlane
tcw82 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:10:
goed, ik ben een tevreden gebruiker, qua kwh verbruik zitten we volgens mij goed. (ik vergelijk al jaren met mijn buurman onze verbruiksgegevens (gas, electra etc.) en dat liep altijd in lijn. Nu had hij bij de eerste koude dag 8 kuub gas (hij is nog niet over) en ik had 12,8 kwh. Dat kwam op mij over als positief.

Ik kan natuurlijk pas echt oordelen rond 15 april volgend jaar, dan zijn we het jaar rond.
@Dashlane dat is nu precies waar ik het over wilde hebben in dit bericht.
De WP is geplaatst door een bekend al lang bestaande onderneming hier in de omgeving. Dit is wat zij hebben opgeleverd:

en ik wilde eens voelen aan de andere gebruikers hier hoe jullie dit beoordelen?
Wat me vooral opviel is de matige isolatie van de warme en koude leidingen, de matige aansluiting van de "koof", de knietjes die boven gebruikt zijn(dat gat in de bakstenen is 7 meter van de begane grond, de pomp zelf staat op 2,5 meter van de bgg) vs. de "mooi gebogen perskoppelingen die aan de buiten unit zitten.
en het plaatsen van de WP op het grind bed, het ding is nog al dynamisch (trilt, zoemt, bromt, etc.) en ik kan me voorstellen dat het grind niet goed om gaat met dat dynamische gedrag en dat het dus straks zo blijkt te zijn dat de WP "aan de slangen" hangt.

Nu ben ik natuurlijk ook reuze benieuwd wat de "originele slangen"precies zijn?

Beetje extra info dat mogelijk een rolspeelt, de slang(en) gaan in de zolder verdieping nog eens 4,5 meter verder omhoog, in de "holte" van een H balk die het dak vormt (het is een dak dat bestaat uit 4 H balken als ribben van de piramide, ik heb de installateur gevraagd om de holte van de H balk te benutten om de slangen in weg te werken. Ik zal eens een foto opzoeken, dat zegt wat meer.

[Afbeelding]
buiten unit op het grind.
[Afbeelding]
Buiten unit op het grind.

[Afbeelding]
Dit waar de leidingen naar binnen gaan en de buitenvoeler naar buiten komen. wederom knietjes. Matig afgepurred.

[Afbeelding]
zelfde punt, iets andere hoek.

[Afbeelding]
Dit is de aansluiting met "mooie" bochten bij de buiten unit

[Afbeelding]dit zijn de knietjes op 7 meter hoogte, in de achtergrond van deze foto gaat de leiding links af naar binnen, ook met knietjes.
Dat zijn inderdaad de slangen zoals Cor ze laat zien. Dat is echt een 5cm isolatie. Volgens mij heet het armaflex en dat doe je tot binnen en vanaf binnen kun je het huidige bewaren. Ook die pvc pijp op die big blocks is vragen om resonantie.

Dat is ook gelijk het nadeel aan een monoblock, dikke slangen tov een split.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefanvane
tcw82 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:10:

Ik vind dat de opstelling netter had gemogen. Je geeft zelf al wat voorbeelden van ruwe afwerking. De bigfoot blokken bovenop het grind lijkt mij niet het meest stabiel inderdaad. Kniekoppelingen zijn het beste te vermijden in leidingen, dit geeft iets remming in de doorstroming. Daarbij lijkt het alsof er 16mm koppelingen en dus ook 16mm buis zijn gebruikt. Dat is relatief klein voor aansluiting van de buitenunit, geeft minder doorstroming.

Hieronder foto's van mijn opstelling. De voor geïsoleerde 25mm kunststof buis is onder de leidinggoot in een bocht gebogen en extra geisoleerd. Hij zit met haakste 2 kogelkranen aangesloten op de unit, die ook weer nageisoleerd zijn. De unit zit op muurbeugels ter voorkoming van vibraties in het platte dak (constructie met houten balken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UujWTS6mBRpMzHb9xwjG6-2MvBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7oKAmklvufLuxR4zFFWI61P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXuCYrhCM6r71vf_StJljkLcPlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXuKXB8Lcn36pNgFm8ZQcn3R.jpg?f=fotoalbum_large

• Dashlane
Stefanvane schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:57:
[...]

Ik vind dat de opstelling netter had gemogen. Je geeft zelf al wat voorbeelden van ruwe afwerking. De bigfoot blokken bovenop het grind lijkt mij niet het meest stabiel inderdaad. Kniekoppelingen zijn in het beste te vermijden in leidingen, dit geeft iets remming in de doorstroming. Daarbij lijkt het alsof er 16mm koppelingen en dus ook 16mm buis zijn gebruikt. Dat is relatief klein voor aansluiting van de buitenunit, geeft minder doorstroming.

Hieronder foto's van mijn opstelling. De voor geïsoleerde 25mm kunststof buis is onder de leidinggoot in een bocht gebogen en extra geisoleerd. Hij zit met haakste 2 kogelkranen aangesloten op de unit, die ook weer nageisoleerd zijn. De unit zit op muurbeugels ter voorkoming van vibraties in het platte dak (constructie met houten balken)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes gedaan, welke trillingsdempers heb jij? Ik heb een soort gelijke variant, maar toch lijken ze niet zwaar genoeg.

Edit: wordt je buitenvoeler daar niet teveel beïnvloed door de luchtstroom van de wp?

• Stefanvane
Dashlane schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:00:
[...]

Netjes gedaan, welke trillingsdempers heb jij? Ik heb een soort gelijke variant, maar toch lijken ze niet zwaar genoeg.
Deze: https://plieger.nl/Produc...bf&objectID=9008205037569

https://www.aircomponents...d-set-a-4-stuks-70-120-kg

Ze werken best goed, geluid is merkbaar minder geworden dan voorheen toen de unit alleen op de massieve rubberen blokken stond. En geluiddempende muurpluggen waren cruciaal. Met de oude reguliere kunststof pluggen vibreerde de unit letterlijk de woning in.

[ Voor 6% gewijzigd door Stefanvane op 30-11-2023 17:03 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 17 Laatste