Als nieuweling eerst een beschrijving van mijn systeem:
Warmtepomp ENERGION ODM 80 T
Boiler 200 ltr.
Buffervat 80 ltr.
Binnenunit met Neoz
Atag One kamerthermostaat
Standaard buiten voeler.
Deze unit moet een in 1975 verbouwd boerderijtje verwarmen.
De redelijk geisoleerde ruimtes verwarmen met jaga low temp radiatoren die ikzelf van fans heb voorzien. De belangrijke ruimtes zijn woonkamer van 4,5 x 8 m, serre 4 x 4 m, keuken 3 x 4 m en een douche van 2,5 x 2,8 m
De WP is een jaar geleden geinstallleerd door de lokale Atag dealer. Dit was één van zijn eerste WP's die hij installeerde.
Na de installatie regelde de installatie voor geen meter. O.a. watertemperaturen varierend van 25 – 55 °C met een hoog stroom verbruik. De ruimte temperatuur varieerde van 20,5 naar 21,5 °C.
Na veel klachten werd mij verteld ( in het bijzijn van een vertegenwoordiger van Atag) dat ik maar eens met mijn vingers van de installatie af moest blijven want de installatie leverde tenslotte warmte.
Uit eindelijk heb ik nu een goed regelende installatie die dit najaar werkt op een watertemp van 28 – 32 °C die de kamer binnen 0,1 °C van de ingestelde temperatuur houd.
Deze regeling heeft als nadeel dat bij het stoken van een pelletkachel de rest van het huis koud wordt.
Ik heb daaron geprobeerd de weersafhankelijke regeling is bedrijf te nemen, maar tot nu toe zonder succes.
Ik heb de volgende settings gebruikt
4.2.1 3. Enkel buitenvoeler
4.2.2 LT stooklijn 0,8
4.2.3 +6
4.2.4 0
4.2.5 38
4.2.6 27
4.2.7 standaard
4.2.8 uit
4.2.9 standaard
Ik verwachte bij deze setting en een buiten temperatuur van 10 °C op een watertemperaatur van ongeveer 28 – 30 °C uit te komen.
Ik heb gewacht tot de watertemp was gezakt naar 23°C maar er gebeurd helemaal niets.
Op de Atag app en de Neoz zie een gewenste watertemperaatur van 38 °C.
Wie geeft me een zetje in de goede richting.
HOERA, na twee urr heeft de warmtepomp besloten mee te werken.
De weersafhankelijke regeling doet het.
[
Voor 2% gewijzigd door
johan1950 op 08-11-2023 21:17
. Reden: Probleem opgelost ]