Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-05 19:09
Laurenttwint schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:10:
Beste..

Misschien niet helemaal de goede plek. Echter is dit volgens mij wel een plek met mensen die verstand hebben van de hybride warmtepomp van atag.

Ik ben bezig een energion hybrid te installeren. Hydraulisch is alles klaar, Buffervat van 80 liter enz.

Er neoz bij de ketel, een zone one in de kamer en nog een extra cube voor een aparte zone. Daar zit nog een zone manager lite bij om de klep aan te sturen

Nu heb ik dit allemaal aangesloten, alleen zie ik als laatste niet waar ik de nefit hrc30 aan kan sluiten op de hybrid manager..

Hoe weet mijn ketel anders wanneer aan en uit te moeten.. in de schema’s zie ik ook geen connectie maar dat begrijp ik dus niet..

Kan iemand me helpen?

Met vriendelijke groet Laurent twint
Dag Laurent,

Lekker bezig, ketel wordt aangestuurd bij de 50 door de binnendeel op output aux 1 en die parameter te zetten op 7 externe warmtevraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dashlane schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:13:
[...]

Er zijn wel opties hoor. Mogelijkheid van smart grid en pv integratie doormiddel van contacten op de Binnenunit. Staat beschreven in de handleiding en valt onder 1.1 input output configuratie.
Met de nieuwe toevoeging van de dynamische prijzen in home wizzard is daar misschien wel iets meer mee te doen straks.
Home wizzard heeft nu ook een automatische verbinding gemaakt met de kale energie tarieven in de dynamische markt.

Dat je dan dus een energy socket laat schakelen op de tarieven. En daarmee dat hoog laag tarief bitje manipuleert.

Vandaag zou een mooi voorbeeld zijn. Langere tijd lage prijs (0 exc belasting) de wp zou dan prima kunnen draaien. Vanmiddag is het duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarelK
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-05 20:30
@Laurenttwint
Hoi ik weet niet welk schema je hebt maar in het meegezonden schema zie Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1bPBJfwJAnZtYZs_y-_ZbajUXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lN5WMZzFXREBE8tJ6Ha7lgw3.jpg?f=fotoalbum_largeje waar aangesloten moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
goede morgen, ik heb nog een leuke vraag bedacht, in de "web-online" omgeving:
https://www.atagzone.remo...ashboard&breadcrumbPath=0
Kun je loggrafieken maken van (slechts) 3 parameters zijnde:
1-8-3-17 ruimte temp,
4-7-3-22 buitentemp
9-6-3-9 setpoint thermostaat
(voorbeeldje hieronder).

Echter, ik zou wel meer willen weten, dingen als watertemp, of compressor frequentie etc. De vraag concreet, hoe krijg ik andere dingen beschikbaar in deze omgeving?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYGT9LVrAyaC15gZ8QheDB-8kSE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MTKRcJJz5pJ2cA2TGvC3k7hP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanvane
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-05 23:38
tcw82 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:02:
goede morgen, ik heb nog een leuke vraag bedacht, in de "web-online" omgeving:
https://www.atagzone.remo...ashboard&breadcrumbPath=0
Kun je loggrafieken maken van (slechts) 3 parameters zijnde:
1-8-3-17 ruimte temp,
4-7-3-22 buitentemp
9-6-3-9 setpoint thermostaat
(voorbeeldje hieronder).

Echter, ik zou wel meer willen weten, dingen als watertemp, of compressor frequentie etc. De vraag concreet, hoe krijg ik andere dingen beschikbaar in deze omgeving?
[Afbeelding]
Ik zou dit ook heel nuttig vinden. Je kunt zo veel beter zien hoe het gedrag van de warmtepomp is bij verschillende omstandigheden.

Toen de servicemonteur van Atag bij mij op bezoek was heeft hij vanaf zijn laptop en account ingelogd op mijn gateway (na autorisatie van mijn kant). Hij kon diverse extra parameters selecteren in de grafiek. Hij benoemde toen dat deze info alleen voor installateurs en Atag zelf open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjan93
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-10-2024
Hallo,

Sinds een jaar heb ik ook de Atage hybrid all 50 draaien naar alle tevredenheid.
Ik kwam door iemand anders op dit forum terecht en zat nog met een vraag..

Het valt mij op dat mijn warmtepomp het met gemak kan doen aangezien wij een woning hebben van 4 jaar oud. Draait op een aanvoertemperatuur van 28 graden en houd het met gemak warm.

Nu kwam bij mij de gedachte om hier nog een SWW vat aan te koppelen.. Zou hij dit kunnen trekken miss icm met iets anders?

Ik zag op de site dat de hybrid 5 kw en de all electric 5 kw identiek zijn qua prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Gerjan93 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:59:
Hallo,

Sinds een jaar heb ik ook de Atage hybrid all 50 draaien naar alle tevredenheid.
Ik kwam door iemand anders op dit forum terecht en zat nog met een vraag..

Het valt mij op dat mijn warmtepomp het met gemak kan doen aangezien wij een woning hebben van 4 jaar oud. Draait op een aanvoertemperatuur van 28 graden en houd het met gemak warm.

Nu kwam bij mij de gedachte om hier nog een SWW vat aan te koppelen.. Zou hij dit kunnen trekken miss icm met iets anders?

Ik zag op de site dat de hybrid 5 kw en de all electric 5 kw identiek zijn qua prestaties.
Volgens mij kan het wel, maar dan denk ik wel dat je het elektrische back-up element nodig hebt. Dan is het gewoon een all electric. Ik denk namelijk dat het wp niet lukt bij -5 om een legionella run te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjan93
  • Laatst online: 07-10-2024
Ja precies! Moet inderdaad een element bij in dan.

Iemand ook een goed idee dan qua aansluiten? De warmtepomp op een spiraal en de verwarming op een spiraal?

Zie inderdaad in de instellingen van atag dat het wel mogelijk moet zijn. De elektrische aansluitingen zitten er wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorV66
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-11-2024
Gerjan93 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:59:
Ja precies! Moet inderdaad een element bij in dan.

Iemand ook een goed idee dan qua aansluiten? De warmtepomp op een spiraal en de verwarming op een spiraal?

Zie inderdaad in de instellingen van atag dat het wel mogelijk moet zijn. De elektrische aansluitingen zitten er wel!
Het nadeel van die opstelling is dat je grote warmtepomp altijd moet draaien, dus ook als het buiten > 20 graden is in verband met het tapwater.
Ik heb een warmtepompboiler geplaatst van 150 liter (wij hebben ook een bad vandaar) en sinds dat deze geplaatst is verbruik ik ook geen gas meer voor het tapwater.
In eerste instantie had in een "aansluitfout" gemaakt door het warmwater van de boiler door de cv te laten lopen. Echter op die manier verbruik je nog steeds een beetje gas omdat de leiding tussen boiler en cv ketel afkoelt. Zodra ik dat merkte heb ik meteen de boiler op het warmwatercircuit aangesloten.
Deze warmtepompboiler verbruikt bij ons, en hij hangt er sinds juni 2023, gemiddeld 1kWh per dag.
Ik zal wel eens een keer een kWh grafiek laten zien, heb inmiddels ook HomeWizard.
Ik had deze boiler in België gekocht omdat hij daar goedkoper is dan in Nederland en onder streep, dus met subsidie eraf kostte hij mij 600,- Euro.

Gegroet,
Cor

ATAG Energion M Hybrid All 50 + CV ATAG I36-ECZ, 50L buffervat parallel. ATAG One Zone + ATAG Neoz. WPB Ariston Nuos Evo 150. Het betreft een 2 onder 1 kap woning uit 2004 met traditionele radiatoren in de regio Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenttwint
  • Laatst online: 30-12-2023
@KarelK
@Dashlane

Hartelijk dank voor de support.
Dat schema kan ik nergens vinden. anders was het zeker duidelijk geweest.

Heb nog wel een soortgelijke vraag.
De neoz en de one staan beide op de bus verbinding aangesloten. Daarnaast heb ik nog de zone manager die ook 2 bus verbindgs connnectoren heeft. en een cube thermostaat.

Als ik de neoz en de one beide op de getoonde bus ingnagn zet. dan knippert de neoz. het scherm knippert en lijkt te weinig stroom te krijgen.

In mijn ervaring kan je de bus verbindingen gewoon met elkaar verbinden en dan werkt het, maar dat lijkt dus niet het geval.

De cube op 1 van de twee ingangen van de zone manager geeft ook een heel flauw verlicht scherm en na een paar knopjes drukken valt hij uit..

Doe ik iets fout? moet ik ergens meer stroom aanzetten. ik heb in de handleiding nog geen uitleg gevonden..

Alsvast dank voor het meedenken

met vriendelijke groet
Laurent Twint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorV66
Laurenttwint schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:46:
@KarelK
@Dashlane

Hartelijk dank voor de support.
Dat schema kan ik nergens vinden. anders was het zeker duidelijk geweest.

Heb nog wel een soortgelijke vraag.
De neoz en de one staan beide op de bus verbinding aangesloten. Daarnaast heb ik nog de zone manager die ook 2 bus verbindgs connnectoren heeft. en een cube thermostaat.

Als ik de neoz en de one beide op de getoonde bus ingnagn zet. dan knippert de neoz. het scherm knippert en lijkt te weinig stroom te krijgen.

In mijn ervaring kan je de bus verbindingen gewoon met elkaar verbinden en dan werkt het, maar dat lijkt dus niet het geval.

De cube op 1 van de twee ingangen van de zone manager geeft ook een heel flauw verlicht scherm en na een paar knopjes drukken valt hij uit..

Doe ik iets fout? moet ik ergens meer stroom aanzetten. ik heb in de handleiding nog geen uitleg gevonden..

Alsvast dank voor het meedenken

met vriendelijke groet
Laurent Twint
Bij mij is het aangesloten zoals de tekening aangeeft, gewoon de neoz en one parallel aangesloten.
De neoz hangt zowat naast de binnenunit, welke op zolder hangt en de one hangt in de woonkamer op de begane vloer.
Als ik jou was zou ik de neoz en de one beide parallel rechtstreeks aansluiten op de binnenunit met beide maximaal 1 meter kabel. Op die manier kan je testen of bij jou de kabellengte een oorzaak kan zijn, waardoor er signaalverlies kan ontstaan.

ATAG Energion M Hybrid All 50 + CV ATAG I36-ECZ, 50L buffervat parallel. ATAG One Zone + ATAG Neoz. WPB Ariston Nuos Evo 150. Het betreft een 2 onder 1 kap woning uit 2004 met traditionele radiatoren in de regio Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laurenttwint schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:46:

Volgens mij zitten er wat dipswitches op de zone manager om in te stellen of hij zelf stroom op de bus moet zetten of niet, je zou daar eens naar kunnen kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wflier
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-02-2024
Ik heb sinds april 2023 een Atag Energion M Hybrid-All 50 met een buffervat van 80 liter in parallel. Overal in het huis gewone radiatoren en het is een vrijstaand huis.
Nadat de installateur is weggegaan heb ik alle settings doorlopen en hier en daar wat aangepast zodat de warmtepomp constant loopt en niet pendelt.
De waarde voor de minimale aanvoertemperatuur is bij mij wel erg bepalend voor een constant verloop. Deze heb ik op 30 graden staan. Op een lagere waarde gaat de pomp pendelen. Verder zijn de stooklijn en parallele verschuiving bepalend om het huis warm te krijgen op de ingestelde temperatuur.
Ik ben erg tevreden hoe de pomp nu constant draaid (zie afbeelding) en klimaat is nog nooit zo behaaglijk geweest 24/7 in alle ruimtes. Temperatuur staat nu op constant 20 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PjgtXXjecBw4R9M0o94X9IORvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zFNL2hAkjv0N5OEtI0pJAUf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wflier schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:19:
Ik heb sinds april 2023 een Atag Energion M Hybrid-All 50 met een buffervat van 80 liter in parallel. Overal in het huis gewone radiatoren en het is een vrijstaand huis.
Nadat de installateur is weggegaan heb ik alle settings doorlopen en hier en daar wat aangepast zodat de warmtepomp constant loopt en niet pendelt.
De waarde voor de minimale aanvoertemperatuur is bij mij wel erg bepalend voor een constant verloop. Deze heb ik op 30 graden staan. Op een lagere waarde gaat de pomp pendelen. Verder zijn de stooklijn en parallele verschuiving bepalend om het huis warm te krijgen op de ingestelde temperatuur.
Ik ben erg tevreden hoe de pomp nu constant draaid (zie afbeelding) en klimaat is nog nooit zo behaaglijk geweest 24/7 in alle ruimtes. Temperatuur staat nu op constant 20 graden.

[Afbeelding]
Leuk dat je "ons" gevonden hebt!

Weet je waarom heb je een 80 liter vat gekregen / aangeraden gekregen?

Welke stooklijn/ hoe ziet het er uit bij jou heb je ingesteld en dezelfde vraag voor de parallelle verschuiving... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wflier
  • Laatst online: 29-02-2024
Hi @tcw82
Ik heb alle voorgaande artikels met veel aandacht gelezen en veel van geleerd. Een warmtepomp instellen is toch een vak apart dat de installateurs snel overslaan.

Er is niet echt een reden voor de 80 liter vat. Dit was het advies van de installateur, maar ik lees ook dat als je vloerverwaming hebt dat het dan wellicht minder noodzakelijk is en dat voor elke kwh 10 liter ook een goede maat is. 80 liter is mogelijk dus wellicht iets teveel.

Stooklijn:
Stooklijn staat nu op 1.1 en parallele verschuiving op -1.

Ik moet nog ervaren hoe het gaat zijn bij echt koude dagen en dat dan wellicht de stooklijn op een hogere waarde moet worden ingesteld. Maar in het na en voorseizoen zijn deze waarden voor mij ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorV66
wflier schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:52:
Hi @tcw82
Ik heb alle voorgaande artikels met veel aandacht gelezen en veel van geleerd. Een warmtepomp instellen is toch een vak apart dat de installateurs snel overslaan.

Er is niet echt een reden voor de 80 liter vat. Dit was het advies van de installateur, maar ik lees ook dat als je vloerverwaming hebt dat het dan wellicht minder noodzakelijk is en dat voor elke kwh 10 liter ook een goede maat is. 80 liter is mogelijk dus wellicht iets teveel.

Stooklijn:
Stooklijn staat nu op 1.1 en parallele verschuiving op -1.

Ik moet nog ervaren hoe het gaat zijn bij echt koude dagen en dat dan wellicht de stooklijn op een hogere waarde moet worden ingesteld. Maar in het na en voorseizoen zijn deze waarden voor mij ideaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhepoH92fm2pw2m4VL1K1oMvxvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9eyO3yndpMhTf9JGaICEMI6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb onlangs mijn instellingen hier gepost en dit is mijn grafiek van 31-10-2023.
En ik heb er een buffervat van 50 liter parallel aanzitten.
Wanneer spreek je overigens van pendelen?
Want ik zie bij mij wel wat ribbeltjes zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorV66
Ik heb overigens continu de temperatuur op 19,5 graden staan, behalve tussen 11:00 - 19:30 want dat staat hij op 20 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De plaatjes van Lobster een poos terug zou ik als pendelen bestempelen.
Al is dit beeld ook wel iets afwijkend. Ik denk dat hij namelijk best wat lager, maar dan meer constant moet kunnen draaien. Minder van die periodes.
Dit is hoe hij hier stookt de afgelopen dagen.
Rond de middag komt er zon licht door het voorraam en dat zorgt dat de wp uit gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9d1lgUlA80n_RJ5lB1lQFMGrrk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9RaOpyhTa6iIS9M8Io227KJQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gn7AS5oXpiEw8lLXj1HFFfddkVw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PkGkIoiG7D17iVCEtvaEEIVO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9BR5a4F5wLvNl6yU5_yu9QmGGk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvXxeBd4bNe4L8tlm0R7HJf3.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lobster
  • Laatst online: 18-02 11:53
Als we dan toch iets willen vergelijken, bij deze mijn beeld van 31-10.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-D1sIGTM0Q3rFO1LO8c5VqoxOSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FbY1sAsEhTVcHi8Wz0FBLdRk.png?f=fotoalbum_large

Ik heb deze week nog even contact gehad met ATAG voor controle van het stroomverbruik en het gedrag. De hoge pieken zijn van de oil return cycli. Dan zorgt de warmtepomp ervoor dat de olie weer terugkomt in de compressor. Kortstondig gaat de pomp dan naar 70Hz, eens per 4 uur.
Conclusie van hem was: pomp draait mooi rustig en regelt op de binnentemperatuur.

Kan het dan nog zuiniger...? aanvoertemp lager zetten wellicht? staat nu op 28... maar het is nu wel behaaglijk.

Heb ook geprobeerd een keer nachtverlaging toe te passen met 0,5 graden maar dan stijgt je verbruik vrij snel, continu 19,5 graden is toch zuiniger qua stookgedrag.

ATAG Energion 40 All Hybrid - Intergas ketel - ATAG Neoz - ATAG One Zone - 50 liter buffervat - 175 m2 vloerverwarming - jaren '50 vrijstaande woning - goed geïsoleerd - omgeving Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelK
Ik heb een HYbrideZone installatie (ODM50 + i36Z + Onezone thermostaat en heb dus geen Neoz erbij want dat hoeft bij mij niet.Ik kan op de ketel met code 007 in het menu maar zie de stooklijn parameter niet .Wordt dit allemaal vanuit de One Zone thermostaat geregeld? Heeft iemand dezelfde installatie , dus zonder Neoz ertussen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CorV66
KarelK schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:36:
Ik heb een HYbrideZone installatie (ODM50 + i36Z + Onezone thermostaat en heb dus geen Neoz erbij want dat hoeft bij mij niet.Ik kan op de ketel met code 007 in het menu maar zie de stooklijn parameter niet .Wordt dit allemaal vanuit de One Zone thermostaat geregeld? Heeft iemand dezelfde installatie , dus zonder Neoz ertussen ?
Volgens mij kan je die stooklijn via de ONE verschuiven.
Als je de ATAG Zone app gebruikt klik je op menu linksboven, dan Installatie, dan doeltemperatuur aanvoer offset, dan zone 1 (bij mij). En daar kan je de stooklijn parallel verschuiven met + of -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelK
@CorV66 J dat klopt ,dan zal het dat wel zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• msiamd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 31-05 10:23
KarelK schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:36:
De stooklijn parameter (4.2.2) is alleen zichtbaar wanneer parameter 4.2.7 (Keuze temperatuursregeling) op standaard (0) staat. In dat geval kun je de stooklijn aanpassen naar bv 0.6 of 0.8
Ook dan kun je parallelverschuiving (bv -7 tot +7) toepassen.
Wanneer je parameter 4.2.7 op smart (1) hebt staan zie je geen parameter 4.2.2 (stooklijn), wel de parallel verschuiving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelK
@msiamd Ik heb dit geprobeerd en krijg foutmelding Blokkerende fout actief:923: Druk verwarmingscircuit - fout Wat moet ik hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KarelK schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:58:
@msiamd Ik heb dit geprobeerd en krijg foutmelding Blokkerende fout actief:923: Druk verwarmingscircuit - fout Wat moet ik hiermee?
923 komt in de handleiding voor.
Oplossingen wijzen naar een te lage of misschien hoge druk in het systeem. Dan wel kapotte sensor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rj9EhSnuFCQXXc32WAaGwLyQYZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gNm3SQJtJkTBFuDZkiuGMe0k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelK
Ik heb alleen de parameter 4.2.7 verzet op 0 (standaard) en dan ging hij op blokkade 924

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msiamd
KarelK schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:32:
Ik heb alleen de parameter 4.2.7 verzet op 0 (standaard) en dan ging hij op blokkade 924
Een communicatie fout heb ik volgens mij ook wel eens gehad , weet niet de code die toen werd getoond, bij het aanpassen van een parameter. Misschien ontstaat het als je iets wijzigt wanneer de WP actief is.
Maar WP draaide verder gewoon door. Fout verdween ook snel weer.
Overigens heb ik 4.2.7 op smart staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelK
@msiamd Bij mij blijft de WP op storing en ik heb ook een code 924 die niet weg gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msiamd
KarelK schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:07:
@msiamd Bij mij blijft de WP op storing en ik heb ook een code 924 die niet weg gaat
Misschien de stekker even uit het stopcontact? Of parameter 4.2.7 weer terugzetten….
Moeilijk in te schatten van een afstand waarom de pomp in storing blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelK
Beide gedaan , hij geeft aan dat hij geblokkeerd is ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msiamd
Stroom ook van Energy manager gehaald?

924 is volgens beschrijving communicatiefst tussen TDM kaart en Energy manager

[ Voor 57% gewijzigd door msiamd op 03-11-2023 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
KarelK schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:58:
Waarschijnlijk ff water bijvullen. Wat is de druk in je systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarelK
Opgelost .Druksensor stond in een keer fout????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wysiwyg
  • Laatst online: 16-11-2024
Hallo, Ik heb sinds kort een Energion Hybrid 80T draaien. In de woning heb ik JAGA laagtemperatuur convectoren.

Op dit moment draai ik met de Smart instelling maar vraag me af (na het doorlezen van het topic) of meer mensen dit doen? Zo nee, waarom niet?

Nu draait hij nog niet heel lang en kan ik dus nog niet zeggen of het op de Smart instelling goed werkt maar heb wel het gevoel dat de instellingen momenteel nog niet ideaal zijn.
Ik krijg het nog niet heel makkelijk aangenaam warm in de woning (Atag One constant op 19,5 / 20) en kan zien (via Homeassistant) dat de flow setpoint temperatuur aardig varieert en soms ook omlaag gaat terwijl de gewenste temperatuur nog niet is bereikt. In de Atag zone app heb ik de offset voor de aanvoer temperatuur al op +6gr gezet. Ik zie dat hij vaak probeert te werken op een temperatuur van 23 tot 32 graden.

Wat raden jullie aan? Smart of vaste temp instelling?

Verder vind ik het wat lastig om inzicht te krijgen of ie nu goed draait (niet te vaak aan en uit gaat e.d.), onderstaand een screenshot uit HomeAssistant.

De piek die daar gisteravond te zien is in de aanvoer/ energie verbruik is vanwege de openhaard functie. Als ik die aanzet gaat de setpoint temperatuur direct naar 39gr.. Ik kan dan de woonkamer convectoren dichtzetten doormiddel van de Tado knoppen die er op zitten als de openhaard aan staat. De andere ruimten worden dan nog wel verwarmd dmv de WP. Alle tado knoppen die ik gebruik zijn niet meer sturend maar kunnen een ruimte wel op een ingestelde temperatuur begrenzen of dichtzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEWZCfp-inM_KsBCnsnZV_HxLVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AnlcRSr3yJNJphbUOFScaaFO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
wysiwyg schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:59:
Hallo, Ik heb sinds kort een Energion Hybrid 80T draaien. In de woning heb ik JAGA laagtemperatuur convectoren.

Op dit moment draai ik met de Smart instelling maar vraag me af (na het doorlezen van het topic) of meer mensen dit doen? Zo nee, waarom niet?

Nu draait hij nog niet heel lang en kan ik dus nog niet zeggen of het op de Smart instelling goed werkt maar heb wel het gevoel dat de instellingen momenteel nog niet ideaal zijn.
Ik krijg het nog niet heel makkelijk aangenaam warm in de woning (Atag One constant op 19,5 / 20) en kan zien (via Homeassistant) dat de flow setpoint temperatuur aardig varieert en soms ook omlaag gaat terwijl de gewenste temperatuur nog niet is bereikt. In de Atag zone app heb ik de offset voor de aanvoer temperatuur al op +6gr gezet. Ik zie dat hij vaak probeert te werken op een temperatuur van 23 tot 32 graden.

Wat raden jullie aan? Smart of vaste temp instelling?

Verder vind ik het wat lastig om inzicht te krijgen of ie nu goed draait (niet te vaak aan en uit gaat e.d.), onderstaand een screenshot uit HomeAssistant.

De piek die daar gisteravond te zien is in de aanvoer/ energie verbruik is vanwege de openhaard functie. Als ik die aanzet gaat de setpoint temperatuur direct naar 39gr.. Ik kan dan de woonkamer convectoren dichtzetten doormiddel van de Tado knoppen die er op zitten als de openhaard aan staat. De andere ruimten worden dan nog wel verwarmd dmv de WP. Alle tado knoppen die ik gebruik zijn niet meer sturend maar kunnen een ruimte wel op een ingestelde temperatuur begrenzen of dichtzetten.

[Afbeelding]
Voor de helderheid, je hebt atag one in de woonkamer. Hele huis nageregeld op tado maar geen aansturing dus ook geen buffer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wysiwyg
Atag One is de temperatuur sensor. Het systeem heeft een buffervat.
De tado knoppen gebruik ik nu enkel nog om bepaalde ruimten op een lagere temperatuur te houden en voor meten van temp in de ruimte (had ze nog van setup met cv). De woonkamer kan ik daarmee ook in 1 keer dichtzetten op het moment ik de haard aan doe. De wp dan op haard stand zodat de One zone niet meer meet/ aanstuurt.
Hopelijk duidelijk zo 😁. Maar voor de setup van het systeem gaat het me eigenlijk met name om de smart instelling of instellingen op andere wijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieselino
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-11-2023
Korte vraag : Mijn NEOZ heeft geen mogelijk om via de WIFI e.e.a te sturen - de nieuwere versie 3319471 lijkt dit wel te hebben …. Bestaan er dus NEOZ modellen zonder WiFi ?? heeft alleen de versie 3319471 heeft WIFI toegang ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
wysiwyg schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:10:
Atag One is de temperatuur sensor. Het systeem heeft een buffervat.
De tado knoppen gebruik ik nu enkel nog om bepaalde ruimten op een lagere temperatuur te houden en voor meten van temp in de ruimte (had ze nog van setup met cv). De woonkamer kan ik daarmee ook in 1 keer dichtzetten op het moment ik de haard aan doe. De wp dan op haard stand zodat de One zone niet meer meet/ aanstuurt.
Hopelijk duidelijk zo 😁. Maar voor de setup van het systeem gaat het me eigenlijk met name om de smart instelling of instellingen op andere wijze.
Ja zoveel variabelen en zoveel keuze, persoonlijk denk ik dat een goed ingeregelde war efficiënter is. Probleem is dat het goed instellen soms lastiger is en daarom ‘auto’ instelling dan weer beter kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kickster
  • Laatst online: 29-12-2023
Hi,

Dit is een variatie op mijn probleem. Ik heb een i36ECZ in combinatie met een M Hybrid Zone 80 maar de installateur heeft de ketel aangesloten op de Aux 1 ipv op de ATAG BUS. De Energy Manager werkt dus niet. Is het te doen om dit om te zetten naar een geintegreerd systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan1950
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-03 23:27
Als nieuweling eerst een beschrijving van mijn systeem:

Warmtepomp ENERGION ODM 80 T
Boiler 200 ltr.
Buffervat 80 ltr.
Binnenunit met Neoz
Atag One kamerthermostaat
Standaard buiten voeler.

Deze unit moet een in 1975 verbouwd boerderijtje verwarmen.
De redelijk geisoleerde ruimtes verwarmen met jaga low temp radiatoren die ikzelf van fans heb voorzien. De belangrijke ruimtes zijn woonkamer van 4,5 x 8 m, serre 4 x 4 m, keuken 3 x 4 m en een douche van 2,5 x 2,8 m

De WP is een jaar geleden geinstallleerd door de lokale Atag dealer. Dit was één van zijn eerste WP's die hij installeerde.
Na de installatie regelde de installatie voor geen meter. O.a. watertemperaturen varierend van 25 – 55 °C met een hoog stroom verbruik. De ruimte temperatuur varieerde van 20,5 naar 21,5 °C.

Na veel klachten werd mij verteld ( in het bijzijn van een vertegenwoordiger van Atag) dat ik maar eens met mijn vingers van de installatie af moest blijven want de installatie leverde tenslotte warmte.

Uit eindelijk heb ik nu een goed regelende installatie die dit najaar werkt op een watertemp van 28 – 32 °C die de kamer binnen 0,1 °C van de ingestelde temperatuur houd.

Deze regeling heeft als nadeel dat bij het stoken van een pelletkachel de rest van het huis koud wordt.
Ik heb daaron geprobeerd de weersafhankelijke regeling is bedrijf te nemen, maar tot nu toe zonder succes.
Ik heb de volgende settings gebruikt
4.2.1 3. Enkel buitenvoeler
4.2.2 LT stooklijn 0,8
4.2.3 +6
4.2.4 0
4.2.5 38
4.2.6 27
4.2.7 standaard
4.2.8 uit
4.2.9 standaard
Ik verwachte bij deze setting en een buiten temperatuur van 10 °C op een watertemperaatur van ongeveer 28 – 30 °C uit te komen.
Ik heb gewacht tot de watertemp was gezakt naar 23°C maar er gebeurd helemaal niets.
Op de Atag app en de Neoz zie een gewenste watertemperaatur van 38 °C.
Wie geeft me een zetje in de goede richting.

HOERA, na twee urr heeft de warmtepomp besloten mee te werken.
De weersafhankelijke regeling doet het.

[ Voor 2% gewijzigd door johan1950 op 08-11-2023 21:17 . Reden: Probleem opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
johan1950 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:53:
Als nieuweling eerst een beschrijving van mijn systeem:

Warmtepomp ENERGION ODM 80 T
Boiler 200 ltr.
Buffervat 80 ltr.
Binnenunit met Neoz
Atag One kamerthermostaat
Standaard buiten voeler.

Deze unit moet een in 1975 verbouwd boerderijtje verwarmen.
De redelijk geisoleerde ruimtes verwarmen met jaga low temp radiatoren die ikzelf van fans heb voorzien. De belangrijke ruimtes zijn woonkamer van 4,5 x 8 m, serre 4 x 4 m, keuken 3 x 4 m en een douche van 2,5 x 2,8 m

De WP is een jaar geleden geinstallleerd door de lokale Atag dealer. Dit was één van zijn eerste WP's die hij installeerde.
Na de installatie regelde de installatie voor geen meter. O.a. watertemperaturen varierend van 25 – 55 °C met een hoog stroom verbruik. De ruimte temperatuur varieerde van 20,5 naar 21,5 °C.

Na veel klachten werd mij verteld ( in het bijzijn van een vertegenwoordiger van Atag) dat ik maar eens met mijn vingers van de installatie af moest blijven want de installatie leverde tenslotte warmte.

Uit eindelijk heb ik nu een goed regelende installatie die dit najaar werkt op een watertemp van 28 – 32 °C die de kamer binnen 0,1 °C van de ingestelde temperatuur houd.

Deze regeling heeft als nadeel dat bij het stoken van een pelletkachel de rest van het huis koud wordt.
Ik heb daaron geprobeerd de weersafhankelijke regeling is bedrijf te nemen, maar tot nu toe zonder succes.
Ik heb de volgende settings gebruikt
4.2.2 LT stooklijn 0,8
4.2.3 +6
4.2.4 0
4.2.5 38
4.2.6 27
4.2.7 standaard
4.2.8 uit
4.2.9 standaard
Ik verwachte bij deze setting en een buiten temperatuur van 10 °C op een watertemperaatur van ongeveer 28 – 30 °C uit te komen.
Ik heb gewacht tot de watertemp was gezakt naar 23°C maar er gebeurd helemaal niets.
Op de Atag app en de Neoz zie een gewenste watertemperaatur van 38 °C.
Wie geeft me een zetje in de goede richting.

HOERA, na twee urr heeft de warmtepomp besloten mee te werken.
De weersafhankelijke regeling doet het.
Mooi systeem en leuke info weer!

Even uit me hoofd kijkend naar de parameters heb je paralle stooklijn verschuiving van +6 en een max temp van 38 op redelijk hoge stooklijn voor LTV. Dat betekend dat de aanvoertemperatuur standaard +6 graden hoger ligt binnen de min max range op basis van de stooklijn. Kortom volgens mij bij een kleine daling van de buitentemperatuur zit je aanvoer temp al op 38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
@Dashlane
Bedankt voor je reactie, maar ik snap hem niet.
Als ik naar de grafiek kijk zou ik met mijn settings de 38 °C pas bereiken bij een temp van 3 °C.
Maar je hebt wel gelijk, want tot mijn schrik schiet de gewenste temp plotseling naar 38°C.
Ik zal de grafiek wel verkeerd interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
johan1950 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:10:
@Dashlane
Bedankt voor je reactie, maar ik snap hem niet.
Als ik naar de grafiek kijk zou ik met mijn settings de 38 °C pas bereiken bij een temp van 3 °C.
Maar je hebt wel gelijk, want tot mijn schrik schiet de gewenste temp plotseling naar 38°C.
Ik zal de grafiek wel verkeerd interpreteren.
Dat kan maar de paralle verschuiving van +6 maakt van die 3 graden 9 graden.

Edit: het effect zal het zelfde zijn. Maar het is net iets anders, als je op basis van de grafiek nu 32 graden aanvoer zal hebben dan wordt dat +6 dus nu 38 graden.

Hij komt overigens nooit boven de max.

Ik doen het net andersom, ik heb een lage stooklijn en min max van 29/45. Met een verschuiving van min 7. Hij blijft hierdoor heel lang op 29 graden, onder de 29 vind de warmtepomp niet leuk. Gaat die pendelen.

[ Voor 30% gewijzigd door Dashlane op 08-11-2023 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
@Dashlane
Voorlopig even terug naar ruimte regeling. Met mijn settinge voor weersafhankelijk reageerd het systeem nog niet goed. Gewenste temp kan ik alleen maar limiteren door de max temp aan te passen.
Ondertussen parallele verschuiving op 0 gezet maar geen reactie.
Morgen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
johan1950 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:42:
@Dashlane
Voorlopig even terug naar ruimte regeling. Met mijn settinge voor weersafhankelijk reageerd het systeem nog niet goed. Gewenste temp kan ik alleen maar limiteren door de max temp aan te passen.
Ondertussen parallele verschuiving op 0 gezet maar geen reactie.
Morgen verder.
de weersafhankelijke regeling van de Atag One slaat standaard aan als de temperatuur 0.1 graad onder het setpoint van de thermostaat is, en weer uit als hij 0.3 graden boven het setpoint staat. Helemaal weersafhankelijk is dat dus niet.
Om de regeling permanent aan te laten moet je ergens in de instellingen de warmte vraag op 'permanent' zetten. Je loopt dan wel het risico dat de het warmer wordt dan je wilt. Je zou dit kunnen compenseren door ruimtecorrectie toe te passen, dan gaat hij de stooklijn corrigeren aan de hand van je ruimte temperatuur. Je kunt kiezen hoeveel invloed dat heeft.

Wat betreft je andere instellingen.
Een stooklijn van 0.8 is wel erg stijl, dat betekend voor elke graad dat de buitentemperatuur daalt, de gewenste water temperatuur met 0.8 graad stijgt.
De standaard Atag instelling begint hierbij vanaf 20 graden buiten temperatuur.
Als het 10 graden is, wordt je water temperatuur dus al 8 graden hoger (dan je min temperatuur).

Wat je moet doen is kijken bij welke buiten temperatuur je welke water temperatuur nodig (denkt) te hebben.
Dus bij 20 graden buiten -> 30 graden aanvoer, bij -10 -> 40 graden.
Dan moet je min op 30 zetten, max op 40 en een stooklijn van 0.3 of 0.4.
De parallelle verschuiving wordt meer gebruikt voor kleine correcties (je kunt die via de webinterface bv aanpassen), in de praktijk is het hetzelfde als de min temperatuur aanpassen (+6 parallele verschuiving is hetzelfde als min temperatuur 6 graden verhogen).

Wat ik zelf doe is het in het voor en na seizoen de weersafhankelijke verwarming aan/uit laten zetten door 2 thermostaten. De Atag One in de woonkamer (vloerverwarming), en een eigen thermostaat in de badkamer (voor radiatoren). Dit gezien de ruimtes met radiatoren sneller opwarmen en afkoelen.
Daarnaast als de buitentemperatuur onder de 8 graden komt laat ik de verwarming permanent aan (er is dan altijd voldoende warmtevraag ergens in huis), dit doet ik door de 2de zone (die ook door de 2de thermostaat aangestuurd wordt) permanent aan te zetten via mijn Home Automation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan1950
[quote]DanTm schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:36:
[...]

de weersafhankelijke regeling van de Atag One slaat standaard aan als de temperatuur 0.1 graad onder het setpoint van de thermostaat is, en weer uit als hij 0.3 graden boven het setpoint staat. Helemaal weersafhankelijk is dat dus niet.
Om de regeling permanent aan te laten moet je ergens in de instellingen de warmte vraag op 'permanent' zetten. Je loopt dan wel het risico dat de het warmer wordt dan je wilt. Je zou dit kunnen compenseren door ruimtecorrectie toe te passen, dan gaat hij de stooklijn corrigeren aan de hand van je ruimte temperatuur. Je kunt kiezen hoeveel invloed dat heeft.

Dit was voor mij de ontbrekende schakel.
Als ik overdag met zonnetje in de kamer probeerde de goede waardes in te stellen, kreeg geen respons op mijn wijzigingen wat natuurlijk klopt.
Ik heb de warmtevraag 4.2.9 op stand 3 gezet zodat de weersafhankelijke regeling nu permanent in bedrijf is.

Aan de hand van alle ontvangen reacties heb ik de stookcurve op 0,4 gezet met een correctie van -0,1.
De kamertemperatuur houd ik in hand m.b.v. thermostatische radiator kranen in de kamer en de serre.
Als ik dan mijn pelletkachel aan heb wordt de temperatuur hoger dan de Atag One setting maar gaan de radiatorkranen dicht, maar houd ik o.a. de keuken,de gang en de badkamer op temperatuur met de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
johan1950 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:34:
[quote]DanTm schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:36:
[...]

Dit was voor mij de ontbrekende schakel.
Als ik overdag met zonnetje in de kamer probeerde de goede waardes in te stellen, kreeg geen respons op mijn wijzigingen wat natuurlijk klopt.
Ik heb de warmtevraag 4.2.9 op stand 3 gezet zodat de weersafhankelijke regeling nu permanent in bedrijf is.

Aan de hand van alle ontvangen reacties heb ik de stookcurve op 0,4 gezet met een correctie van -0,1.
De kamertemperatuur houd ik in hand m.b.v. thermostatische radiator kranen in de kamer en de serre.
Als ik dan mijn pelletkachel aan heb wordt de temperatuur hoger dan de Atag One setting maar gaan de radiatorkranen dicht, maar houd ik o.a. de keuken,de gang en de badkamer op temperatuur met de WP.
Let wel op dat als er onvoldoende warmtevraag is in huis de warmtepomp gaat pendelen. Dat is ook de reden dat ik zelf boven de 8 graden op de thermostaat stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:07
Hele topic doorgenomen, erg leerzaam maar niets over de setup die ik op het oog heb. Ik hoop dat ik hier wat zinvolle input kan vinden.

Ik sta op het punt een ATAG Energion ODM 40 aan te schaffen om te draaien op een nog aan te leggen vloerverwarming van ongeveer 60m2. Woning is uit 1927, de mogelijke isolatiemaatregelen zijn genomen. Gasverbruik 1500 kuub.

Een stand alone systeem dus om het huis met de vloerverwarming op een basis temperatuur te krijgen die ligt op 16 graden ofzo, als hoger kan bij bescheiden stroomverbruik dan is dat fijn, maar niet noodzakelijk. Bij stoken doe ik wel met het bestaande verwarmingsysteem icm een tado slimme radiatorknoppen en thermostaat. of met de houtkachel.

Uit de beschikbare info begrijp ik dat ik naast de warmtepomp zelf in ieder geval een atag ENERGION IDU M HYBRIDALL binnen unit nodig heb.
Helaas een beetje overkill omdat het warme water rechtstreeks een open verdeler van de vloerverwarming in gaat, het buitenwerks in de hybridall unit heb ik niet nodig maar de controle unit heb ik wel nodig om de warmtepomp aan te sturen.

Daarnaast nog de ATAG neoz thermostaat, die ik in de hal plaats waar enkel de vloerverwarming draait en geen invloed is van de ketel.

Heb ik een buitensensor nodig?

Mis ik iets nog?
Alle input is welkom, mijn installateur is niet bekend met atag, maar hij houdt wel van een uitdaging en wil graag leren. Ik hou ook wel van de uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
DanTm schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:54:
[...]

Let wel op dat als er onvoldoende warmtevraag is in huis de warmtepomp gaat pendelen. Dat is ook de reden dat ik zelf boven de 8 graden op de thermostaat stuur.
De warmtevraag blijft m.i. altijd voldoende.
De badkamer- en gang-radiator waren in mijn oude systeem met een ketel op weersafhankelijke regeling al het kortsluit circuit.
In de huidige situatie kan de pelletkachel alleen de kamer warm houden zodat de keuken en de serre ook warmte blijvenvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De fiscalist schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:02:
Hele topic doorgenomen, erg leerzaam maar niets over de setup die ik op het oog heb. Ik hoop dat ik hier wat zinvolle input kan vinden.

Ik sta op het punt een ATAG Energion ODM 40 aan te schaffen om te draaien op een nog aan te leggen vloerverwarming van ongeveer 60m2. Woning is uit 1927, de mogelijke isolatiemaatregelen zijn genomen. Gasverbruik 1500 kuub.

Een stand alone systeem dus om het huis met de vloerverwarming op een basis temperatuur te krijgen die ligt op 16 graden ofzo, als hoger kan bij bescheiden stroomverbruik dan is dat fijn, maar niet noodzakelijk. Bij stoken doe ik wel met het bestaande verwarmingsysteem icm een tado slimme radiatorknoppen en thermostaat. of met de houtkachel.

Uit de beschikbare info begrijp ik dat ik naast de warmtepomp zelf in ieder geval een atag ENERGION IDU M HYBRIDALL binnen unit nodig heb.
Helaas een beetje overkill omdat het warme water rechtstreeks een open verdeler van de vloerverwarming in gaat, het buitenwerks in de hybridall unit heb ik niet nodig maar de controle unit heb ik wel nodig om de warmtepomp aan te sturen.

Daarnaast nog de ATAG neoz thermostaat, die ik in de hal plaats waar enkel de vloerverwarming draait en geen invloed is van de ketel.

Mis ik iets nog?
Alle input is welkom, mijn installateur is niet bekend met atag, maar hij houdt wel van een uitdaging en wil graag leren. Ik hou ook wel van de uitdaging.
Wat je beschrijft klinkt allemaal min of meer wat hier hangt. Ik geloof dat de idu m unit hier de Energy manager wordt genoemd. Ik mis (geloof ik) een buffervat?
De buitensensor is nodig als je een weersafhankelijke regeling wil met de actuele locale temperatuur. Met een internet verbinding kan je, dacht ik, ook die info gebruiken voor de war.
Wat ik ook weet is dat er beter geïnformeerde topic genoten zijn. :)

Met een beetje geluk komen die ook nog wel langs met advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
De fiscalist schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:02:

Mis ik iets nog?
Ik begrijp niet zo goed waarom je het systeem gescheiden wilt houden gezien de efficientie van een warmtepomp. Ik denk dat in je huidige voorstel het volgende gaat ontstaan:

De buitenvoeler heb je nodig als systeemregeling. Je kan daarmee weersafhankelijk regelen (hierna WAR). Een goed ingeregeld War systeem zorgt ervoor dat de aanvoertemperatuur stijgt op basis van de buitentemperatuur zodat idealiter je warmteverliezen die toenemen bij een koudere temperatuur gecompenseerd worden de stijgende aanvoertemperatuur zodat het altijd bijvoorbeeld 20 graden blijft. Als je daarover een naregeling zet met een ketel op radiatoren dan krijg je dus inmening op de thermische verliezen en niet efficient voor je warmtepomp. Je kunt je een thermostaat gebruiken als naregeling, maar die hangt dan in de gang, dus eigenlijk wordt het dan volledig War ingesteld systeem.

Ik begrijp ook niet waarom je de veel efficientere warmtepomp tot 16 graden wilt stoken, een 60m2 vloerverwarming met een 4kw weet ik vrijwel zeker op basis van je informatie dat het minimale vermogen veel hoger ligt en de warmtepomp zijn minimale afgifte helemaal niet kwijt waardoor je veel harde start/stops krijgt. Gebeurt dat te vaak dan is dat inefficient energieverbruik en extra slijtage voor je warmtepomp.

Ook neemt de ketel/gashaard de verwarming over, die staat immers hoger afgesteld, pompt meer energie in de ruimte en de retour van de vloer loopt op omdat de ruimte temperatuur veel hoger ligt dan het setpoint van de warmtepomp.

Ik zou echt in overweging nemen om een hybrid all 50 te nemen (uit me hoofd liggen de kosten en minimale vermogen dicht bij de 40) en deze al full hybrid ook aan te sluiten. Als je vloerverwarming nog gaat leggen dan ga ik er vanuit dat deze als hoofdverwarming wordt gelegd (HoH 10) en dan is kans best groot dat je niet eens radiatoren nodig hebt.
Wil je ze wel blijven behouden dan kun je tado ook aansluiten op de warmtepomp en het debiet in de radiatoren vrij laag zetten zodat het huis hoofdzakelijk verwarmd wordt door de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
Dank voor de input, als ik met de vvw de boel op 18 graden kan hebben dan is dat ook goed, 16 is een minimum doelstelling omdat ik dat altijd als nacht temperatuur en afwezig temperatuur heb gehad.

Integratie is niet mogelijk omdat de ketel op zolder hangt waar geen plek is voor een buitenunit. Aan de andere kant van de lange zijde van het huis is buiten op de BG ruimte voor een buitenunit… dat geeft minimaal 25 meter aan leidingen van de WP naar de CV en dat is mij te ingrijpend.

Bovendien is het een soort test om te zien of ik geheel elektrisch kan in mijn oude huis zonder spouwmuren…
Als blijkt dat het gaat, kunnen er radiatoren weg..;)

En kan de installatie nu nagenoeg gratis geplaatst worden vanwege een stapeling van subsidies (isde).

Met de vvw zet ik een basis temperatuur in het huis, de korte pieken en warmwater stook ik op de CV met de tado. Die is flexibel genoeg.

Zijn er andere mogelijkheden om de atag energion odm aan te sturen of is echt die hybrid unit nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
@De fiscalist Hoe ga je warm water maken?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
Met de cv-ketel… daar verandert niets..

En bij all electric met een zonneboiler icm elektrische boiler denk ik, maar dat is nog ver in de toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Nu online
Kijk dan eens naar de Atag Lightbox ipv een complete binnenunit.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
SUPER, dat zocht ik inderdaad..

Wat is die informatie ontoegankelijk zeg…pffff hoe moeilijk is het om op de website even de bijpassende en vereiste producten te zetten.

Als ik het goed zie is dit enkel de controle unit zonder de hybrid leidingen en mengbuis. Dat is inderdaad wat ik nodig heb, want ik ga niets hybrid achtigs doen met de WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
De fiscalist schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 18:07:
Dank voor de input, als ik met de vvw de boel op 18 graden kan hebben dan is dat ook goed, 16 is een minimum doelstelling omdat ik dat altijd als nacht temperatuur en afwezig temperatuur heb gehad.

Integratie is niet mogelijk omdat de ketel op zolder hangt waar geen plek is voor een buitenunit. Aan de andere kant van de lange zijde van het huis is buiten op de BG ruimte voor een buitenunit… dat geeft minimaal 25 meter aan leidingen van de WP naar de CV en dat is mij te ingrijpend.

Bovendien is het een soort test om te zien of ik geheel elektrisch kan in mijn oude huis zonder spouwmuren…
Als blijkt dat het gaat, kunnen er radiatoren weg..;)

En kan de installatie nu nagenoeg gratis geplaatst worden vanwege een stapeling van subsidies (isde).

Met de vvw zet ik een basis temperatuur in het huis, de korte pieken en warmwater stook ik op de CV met de tado. Die is flexibel genoeg.

Zijn er andere mogelijkheden om de atag energion odm aan te sturen of is echt die hybrid unit nodig?
Aah zo, dat schets wat meer context. Ja dan zou ik de woonkamer volledig op de wp proberen te draaien en mocht die het toch niet redden dan de tados eroverheen. Met een knappe open verdeler met een dikke leiding ernaar toe dan en als de vloer goed volgelegd wordt dan denk ik dat het gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
Voor het plaatje;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5s7LzcHyQDaUHTEv2asIhqO7m0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8t0kEnjXR8yqD1DHWcqfIY6i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OW2KTNuvL5rRuipBBpq_OYzhio4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kzLkXrC92470ERID7SM5DrKc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Nu online
De fiscalist schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 18:37:

Als ik het goed zie is dit enkel de controle unit zonder de hybrid leidingen en mengbuis. Dat is inderdaad wat ik nodig heb, want ik ga niets hybrid achtigs doen met de WP
Dat klopt, het is enkel de elektronica.
Heb hem ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenttwint
@KarelK
@Dashlane
@CorV66

Goedenavond heren,

Ik heb inmiddels de twee thermostaten verbonden met de unit middels .5m kabel. Helaas het zelfde resultaat. Wide thermostaten doen het los goed. Zodra ik ze beide inprik begint de neon te knipperen en de one doet niks meer.

De one geeft los ook de melding dat hij geen connectie met de cv heeft.. dat kan kloppen, mits cv ook de warmtepomp kan zijn.

Ik heb inmiddels de neon beneden neergehangen zodat deze de thermostaat kan zijn en iig de installatie kan aansturen.

Enig idee wat dit kan zijn?
Of kan ik me beter wenden tot atag?

Ik zal morgen eens een installatie tekening maken, zodat ik voor mezelf maar ook voor anderen de situatie scherp heb.

Nog een algemene vraag, ik zie overal mensen met wifi op de warmtepomp, is dat een optie? Dat zou al een hele verbetering zijn voor instellingen en diagnose denk ik.

Met vriendelijke groet Laurent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Laurenttwint schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:04:
@KarelK
@Dashlane
@CorV66

Goedenavond heren,

Ik heb inmiddels de twee thermostaten verbonden met de unit middels .5m kabel. Helaas het zelfde resultaat. Wide thermostaten doen het los goed. Zodra ik ze beide inprik begint de neon te knipperen en de one doet niks meer.

De one geeft los ook de melding dat hij geen connectie met de cv heeft.. dat kan kloppen, mits cv ook de warmtepomp kan zijn.

Ik heb inmiddels de neon beneden neergehangen zodat deze de thermostaat kan zijn en iig de installatie kan aansturen.

Enig idee wat dit kan zijn?
Of kan ik me beter wenden tot atag?

Ik zal morgen eens een installatie tekening maken, zodat ik voor mezelf maar ook voor anderen de situatie scherp heb.

Nog een algemene vraag, ik zie overal mensen met wifi op de warmtepomp, is dat een optie? Dat zou al een hele verbetering zijn voor instellingen en diagnose denk ik.

Met vriendelijke groet Laurent
Ik heb alleen een neos, wat ik wel weer is dat je draden op 1 manier kan aansluiten. In tegenstelling tot de meeste thermostaten die geen polariteit kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenttwint
Dashlane schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:53:
[...]

Ik heb alleen een neos, wat ik wel weer is dat je draden op 1 manier kan aansluiten. In tegenstelling tot de meeste thermostaten die geen polariteit kennen.
De polariteit is goed, maar ant ik neem aan dat ze anders los ook niet werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laurenttwint
Vandaag contact gehad met atag, nu blijkt dat een neon niet samenwerkt met een atag one. Maar wel met een atag zone one.

Je moet het maar net weten.

Nu hang ik de neoz beneden en de cube in de tweede zone en hoop ik dat het opgelost is..

Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die namen... Neoz, zone one, one (zonder zone) en dan zijn er ook nog enkele versies per soort geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swier050
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-01-2024
Hallo allemaal,
Sinds kort heb ik de Atag i28ecz ketel
i.c.m. Atag Hybride zone ODM 5 luchtwarmtepomp. In woonkamer hangt de Atag one zone en bij de ketel Atag Neoz.

Ik heb het forum aardig doorgespit en probeer alles goed in te stellen.

De woning wordt verwarmd met radiatoren voorzien van ventilatoren.

Als wij de thermostaat instellen op 20 graden blijft hij heel lang op 19,5 graden staan. Als ik de thermostaat vervolgens op 21 graden zet stijgt de temperatuur snel boven de 20 graden.

Nu is het mij met stooklijn en parallelle verschuiving nog niet helemaal duidelijk, maar moet ik in dit geval de stooklijn verhogen of juist de parallelle verschuiving.

Hoor graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Als je de temperatuur regelt door de setting van de thermostaat (Atag One neem ik aan) te veranderen werk je met een ruimte regeling en hoef je niets te doen met je stooklijn en verschuiving.
Deze komen pas in beeld als je overstapt naar een weersafhankelijke regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
johan1950 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:17:
Als je de temperatuur regelt door de setting van de thermostaat (Atag One neem ik aan) te veranderen werk je met een ruimte regeling en hoef je niets te doen met je stooklijn en verschuiving.
Deze komen pas in beeld als je overstapt naar een weersafhankelijke regeling.
Het hebben van een thermostaat (zone one) in de woonkamer betekent niet direct dat je een ruimte regeling hebt. Ik heb min of meer dezelfde opstelling als @swier050 , maar dan met weersafhankelijke regeling (en stooklijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Dat zeg ik ook niet, maar als je op je kamerthermostaat een temperatuur instelt is dat m.i. een ruimte regeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!
johan1950 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 23:10:
Dat zeg ik ook niet, maar als je op je kamerthermostaat een temperatuur instelt is dat m.i. een ruimte regeling
Even vooraf, ik weet nog niet zoveel van stooklijnen en WAR systemen en al helemaal niet wat @swier050 heeft staan, dus ik probeer hiervan te leren. Ik zie je bericht @johan1950 maar ik kan het niet helemaal goed rijmen. Klopt dat, wat je zegt hierboven wel? Weet jij wat voor regeling @swier050 heeft? Met ruimte thermostaat kan hij nog altijd een WAR hebben, het ene sluit het andere niet uit, toch?

De kamerthermostaat zal zelfstandig de stooklijn niet gaan verhogen of verlagen, dat lijkt ook wel uit de eerdere berichten van mensen hier die de stooklijnen verhogen of verlagen en parallel verschuivingen etc. (wederom een "toch?" hier op het einde)

Een stooklijn zou moeten zorgen dat de verhouding tussen de buitentemperatuur en de aanvoertemperatuur van een verwarmingscircuit optimaal wordt ingesteld. Dat instellen doe je dan door de stooklijn te veranderen. De aanvoertemp is dan afhankelijk van de buiten temp, kouder buiten is hogere aanvoer, als gevolg van de ingestelde "lijn" in een grafiek. Als de gekozen stooklijn "te laag" is, kan gaat een graadje opvoeren in de ruimte (middels een thermostaat aldaar) de ruimte niet warm krijgen, omdat de aanvoer dan te laag blijft en daarmee te weinig energie naar het afgifte systeem verplaatst?

Een kamerthermostaat helpt de WP dan in het bepalen van de in of afschakeling van de verwarming.

Of mis ik iets, ik ben ook maar net bekend met stooklijnen :), tot april dit jaar had ik gewoon een mooie modulerende kamer thermostaat... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobster
  • Laatst online: 18-02 11:53
In de Neoz kun je instellen of je een WAR wilt of de ruimtethermostaat als regeling.

4.2.1: Druk op de OK-toets. Draai aan de knop en stel het type geïnstalleerde temperatuurregeling in:-
0 Vaste aanvoertemperatuur
1 Apparaten ON/OFF
2 Alleen sonde kamertemperatuur
3 Alleen externe sonde
4 Sonde kamertemperatuur + externe sonde
Druk op de OK-toets. Draai aan de knop en selecteer:

4.2.2 Curve Temperatuurregeling Druk op de OK-toets. Draai aan de knop en stel de curve in afhankelijk van het type verwarmingssysteem, druk op de OK-toets.- installatie op lage temperatuur (vloerpanelen) curve van 0,2 tot 0,8- installatie op hoge temperatuur (radiatoren)curve van 1,0 tot 3,5 De juiste keuze van de geschikte curve kan enige tijd in beslag nemen. Tijdens deze periode kunnen er aanpassingen nodig zijn. Wanneer de buitentemperatuur (winter) lager wordt, kunnen er zich drie condities voordoen: 1. de kamertemperatuur wordt lager, hetgeen aangeeft dat er een curve met een grotere helling moet worden ingesteld 2. de kamertemperatuur wordt hoger, hetgeen aangeeft dat er een curve met een kleinere helling moet worden ingesteld 3. de kamertemperatuur blijft constant, hetgeen aangeeft dat de ingestelde curve de juiste helling heeft Zodra u de kromme heeft gevonden die de kamertemperatuur constant houdt, dient u de waarde ervan te controleren. Draai aan de knop en selecteer:

4.2.3 Parallelle verplaatsing Druk op de OK-toets. Draai aan de knop en stel de meest geschikte waarde in. Druk op de OK-toets om te bevestigen. BELANGRIJK: Als de kamertemperatuur hoger is dan de gewenste waarde, moet u de curve parallel naar beneden verplaatsen. Als de kamertemperatuur daarentegen lager is, moet u de curve parallel naar boven verplaatsen. Als de kamertemperatuur overeenkomt met de gewenste temperatuur, is de curve de juiste. In de hieronder vermelde grafische afbeelding zijn de curven in twee groepen verdeeld:- installaties op lage temperatuur- installaties op hoge temperatuur De indeling van de twee groepen is gebaseerd op het verschillende beginpunt van de curven, dat voor de hoge temperatuur hoger dan 10 °C is, een correctie die normaal gesproken wordt toegewezen aan de aanvoertemperatuur van dit soort installaties, in de klimaatregeling.

De nacht van zondag op maandag was tamelijk koud, dichtbij het vriespunt. Ik zag dat de One Zone de setpoint aanvoertemp op 36 graden had gezet. in de loop van de dag zakte dit naar 27 graden. Ik heb die van mij op ruimtetempsensor staan.

ATAG Energion 40 All Hybrid - Intergas ketel - ATAG Neoz - ATAG One Zone - 50 liter buffervat - 175 m2 vloerverwarming - jaren '50 vrijstaande woning - goed geïsoleerd - omgeving Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
tcw82 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:20:
[...]

Een kamerthermostaat helpt de WP dan in het bepalen van de in of afschakeling van de verwarming.

Of mis ik iets, ik ben ook maar net bekend met stooklijnen :), tot april dit jaar had ik gewoon een mooie modulerende kamer thermostaat... :D
In het kort heb je de keuze uit twee types regeling:
1. Ruimtethermostaat. Bij deze regeling zal de ruimte temperatuur bepaald worden door de setting van de kamerthermostaat, De temperatuur van je installatie zal dan afhankelijk zijn van de vraag van de kamerthermostaat.
2. Weersafhankelijke regeling. Bij deze regeling wordt de temperatuur van je installatie bepaald door de buitentemperatuur. De setting van de kamerthermostaat heeft geen invloed op de installatietemperatuur.

Heb je een eenvoudige installatie zonder enige vorm van bijverwarming is de regeling 1 de beste oplossing. Je zet de kamerthermostaat op je gewenste temperatuur en je kamertemperatuur is comfortabel. Omdat hiervoor je installatie warmte levert aan de kamer, warmt de rest van je huis mee.

Heb je bijv een hout/pelletkachel, dan heb je een probleem. Je kamer wordt warm, waardoor de vraag van je kamerthermostaat naar nul gaat en de rest van je huis koud wordt.
Hiervoor is de weersafhankelijke regeling de oplossing.
Je installatietemperatuur wordt bepaald door de buitentemperatuur. Je kunt deze temperatuur aan je huis aanpassen door de helling en de hoogte van de stooklijn aan te passen.
Deze regeling is minder eenvoudig omdat je proefondervindelijk moet uitzoeken welke stooklijn bij je huis past.

Ik gebruik de WAR omdat ik regelmatig een pelletkachel stook. Mijn kamer- en serreradiator zijn voorzien van een radiatorthermostaat. Als ik de kamer lekker warm stook gaan deze radiatoren dicht en nemen geen of minder warmte af. De rest van het huis blijft op temperatuur omdat de installatie gewoon op temperatuur blijft.
Met het inregelen van de stooklijn ben ik ongeveer 4 weken bezig geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
Er is ook nog een ander alternatief.
War icm met een aan/uit thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Dashlane schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:24:
Er is ook nog een ander alternatief.
War icm met een aan/uit thermostaat.
Dit kan wel goed werken met een ketel, maar is m.i. met een WP te traag. Een WP heeft een lange opstarttijd en heeft een geringere capaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwyKNIbVk8Lbi8hmrDTQ5ZdZlcM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D3YuSEPgyydJU8NochRmlVH4.png?f=fotoalbum_large
Dit zijn een grafiek van mijn kamertemperatur en de watertemperatuur waaruit duidelijk blijkt dat de watertemp onafhankelijk is van de kamer temperatuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dashlane
johan1950 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:39:
[...]

Dit kan wel goed werken met een ketel, maar is m.i. met een WP te traag. Een WP heeft een lange opstarttijd en heeft een geringere capaciteit
Dat kan, maar dat hoeft niet. Het ligt aan de duur en schakelingen van de aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
johan1950 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:43:
[Afbeelding]
Dit zijn een grafiek van mijn kamertemperatur en de watertemperatuur waaruit duidelijk blijkt dat de watertemp onafhankelijk is van de kamer temperatuur
Die lijkt inderdaad op WAR te staan, maar kan waarschijnlijk zijn minimale vermogen niet goed kwijt, dan gaat hij de hele tijd aan/uit doordat de aanvoer temperatuur boven de gevraagde temperatuur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Bij een buitentemperatuur > 10°C is de WP een beetje overgedimensioneerd. Maar vlgs. de "deskundigen" is 3 x per uur aan/uit schakelen nog acceptabel.
Voordeel is wel dat ik tot nu toe nog nooit boven de 36 °C nodig heb gehad wat de COP gunstig beïnvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
johan1950 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:43:
[Afbeelding]
Waar heb je die mooie grafieken vandaan @johan1950 ? is dat binnen de ATAG omgeving of heb je wat domotica draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
In Domoticz kun je iedere grafiek downloaden in verschillende formaten.
Nabewerken met irfanview geeft deze grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
johan1950 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:15:
In Domoticz kun je iedere grafiek downloaden in verschillende formaten.
Nabewerken met irfanview geeft deze grafieken.
Die domoticz is gekoppeld aan de Atag hardware?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan1950
Helaas is ATAG in dat opzicht niet erg gebruikersvriendelijk.
Ik heb gewoon mijn eigen sensors aan de installatie geknoopt zodat ik het gedrag van mijn WP kan volgen.

• Wis65
  • Laatst online: 31-12-2023
Beste allen, ik heb met veel interesse de gehele conversatie gelezen en al veel geleerd. Toch zijn er nog zaken aan onze installatie die verre van optimaal zijn en hoop ik dat de experts mij hierbij kunnen helpen.

Een korte beschrijving van onze opstelling:
WP: Atag Energion M hybrid all 4 met Neoz
Buffervat 50 L
CV: Atag I36ECZ
Zone one thermostaat in huiskamer

We hebben een 2-onder-1-kap huis uit 1991; alle ramen vervangen voor HR++
Grotendeels verwarming met HT radiatoren en een kleiner deel vvw. Gasverbruik de laatste jaren 1750 - 2000 m3.

Warmtepomp is begin maart geinstaleerd en heeft toen in hybride mode gedraaid. Sinds start van het huidige frisse seizoen heb ik de installatie op WP staan, warm water door de CV ketel.

Wat instellingen (grotendeels door installateur ingesteld)
4.2.0 1 (HT)
4.2.1 1, sinds kort 3 (buitensensor)
4.2.2 1,7
4.2.3 0
4.2.4 10
4.2.5 60 graden
4.2.6 20 graden
4.2.7 0 (standaard)
4.2.8 0
4.2.9 0

Als jullie opmerkingen/verbeteringen hebben. Ik hoor het graag.

Sinds installatie van de WP gebruiken wij geen tijdsprogramma meer en staat de thermostaat continue op 19,0 C.

Sinds de WP draait zijn de kosten lager t.o.v. vergelijkbare situaties uit het verleden maar is het naar mijn gevoel niet optimaal efficient. Het systeem werkt net als bij de CV in het verleden met de One Zone. Bij 0,1 gr onder gevraagde ruimte T slaat het systeem aan, en weer af bij 0,3 boven ingestelde ruimte T. Hollen en stil staan.
Eerder in de conversatie staat dat je dit kan aanpassen in 4.2.9 naar Permanent. Die optie is niet zichtbaar in mijn systeem.Recent geprobeerd dit aan te passen door 4.2.1 naar buitensensor te veranderen. Heeft niet het gewenste effect.
Wie kan mij advies geven wat ik moet aanpassen om een stabiel draaiende WP te hebben en niet een systeem dat steeds weer volledig afkoelt na bereiken van ingestelde temperatuur.

Ander element dat niet goed gaat is warmwatervoorziening door CV. Dit staat na installatie op Comfort maar zou dit graag op Eco stand hebben. Echter bij die instelling valt het systeem terug op de WP en hebben we een lauwe douche. Heeft iemand dit eerder meegemaakt en/of een suggestie om dit op te lossen.

Alvast hartelijk dank voor suggesties.

• johan1950
Als eerste zou ik de max (4.2.5) en min temperatuur (4.2.6) aanpassen. Met deze instellingen gaat na het bereiken van de ingestelde temperatuur je installatie terugregelen. Met je huidige settingen kan de berekende set temperatuur doorlopen tot 20°C.
Als vervolgens de temperatuur beneden de ingestelde temperatuur is gezakt zal je installatie gaan opregelen. Maar omdat hij van 20°C moet komen duurt dit even en zal de temeratuur eerst verder doorzakken. Hierdoor zal je installatie doorregelen naar 60°C .
Begin eens met bijv. 4.2.5 55° en 4.2.6 40°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wis65
Hi Johan1950, bedankt voor je reactie. Ik heb de veranderingen ingevoerd en over de dag geprobeerd een effect te ontdekken. Tot nu toe zie ik geen verandering. Het systeem koelt na afslaan nog steeds af tot kamertemperatuur om daarna weer helemaal op te warmen.
Het blijft zoeken welke instelling voorkomt dat ie op en neer blijft gaan. Of is dit inherent aan de AtagZone One thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Ik heb ook zo zitten kl...ten tot ik 4.2.9. op stand 3 heb gezet.
Als je dit niet doet krijg je geen echte WAR maar blijft je ruimtethermostaat ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Nu online
Wis65 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:21:
Hi Johan1950, bedankt voor je reactie. Ik heb de veranderingen ingevoerd en over de dag geprobeerd een effect te ontdekken. Tot nu toe zie ik geen verandering. Het systeem koelt na afslaan nog steeds af tot kamertemperatuur om daarna weer helemaal op te warmen.
Het blijft zoeken welke instelling voorkomt dat ie op en neer blijft gaan. Of is dit inherent aan de AtagZone One thermostaat?
Dit is inherent aan iedere kamerthermostaat. Allemaal hebben ze een bepaalde hysterese. Het is alleen de bedoeling dat je lange runs maakt waarbij de warmtepomp naar een lage compressor frequentie terug moduleert als het setpoint bijna bereikt is. Je ruimtetemperatuur zou in jouw geval dan continu op 19.0 graden moeten blijven hangen. Indien je regelt op ruimtetemperatuur zou dat toch moeten lukken.

Hoe lang duurt een run van de wp in jouw geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Insert12 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:53:
[...]
Hoe lang duurt een run van de wp in jouw geval?
Kun je dit eens goed uitleggen ?
Of ik op WAR draai of op ruimterthermostaat, mijn WP maakt geen runs, maar is nagenoeg continu in bedrijf. Als ik op WAR draai blijft de watertemperatuur dicht bij de berekende set temperatuur en op ruimtetemperatuur blijft de kamertemp op 0,1 °C constant.
Aan de hand van het electriciteits verbruik kan ik zien dat de WP zich keurig aanpast aan de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Nu online
johan1950 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:23:
[...]

Kun je dit eens goed uitleggen ?
Of ik op WAR draai of op ruimterthermostaat, mijn WP maakt geen runs, maar is nagenoeg continu in bedrijf. Als ik op WAR draai blijft de watertemperatuur dicht bij de berekende set temperatuur en op ruimtetemperatuur blijft de kamertemp op 0,1 °C constant.
Aan de hand van het electriciteits verbruik kan ik zien dat de WP zich keurig aanpast aan de vraag.
Met de lengte van de run bedoel ik de tijdsduur van aan gaan tot afslaan op basis van ruimtetemperatuur. Dus hoe lang het duurt voordat de wp de ruimtetemperatuur weer van 18.9 naar 19.3 heeft gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Waarom zou de WP moeten afslaan Tenzij de WP een grote overcapaciteit heeft zou deze bij het bereiken van het setpoint zover terug moeten regelen dat het setpoint gehandhaafd blijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wis65
Reactie op berichten van johan1960 en Insert12. Allereerst bedankt voor jullie reacties.

4.2.9 laat in mijn systeem geen optie 3 zien. Ik denk dat ik Atag hierover ga benaderen.
Gemiddelde run van 18,9 naar 19.3 is uiteraard afhankelijk van de buitentemperatuur maar bij een temperatuur van 6 - 7 graden is de run ongeveer 2,5 uur. In grootste deel van die periode is het comfortabel in het huis. Op het moment dat het systeem weer afslaat neemt het comfort snel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien om de lange run definitie wat richting te geven. Dit is hoe het hier draait. Kamer thermostaat staat altijd op 19,5. Dat de wp stopt komt omdat dan zon in de woonkamer gaat schijnen, en de temp dus hoger wordt. Of dat we gaan koken en de over aangooien. (Of een andere "externe" factor)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNXuFVYe0vBheapRvrm6jXm-gxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jku6zU2mZKxtVa4hst4XxrxH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door tcw82 op 18-11-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wis65 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:30:
Reactie op berichten van johan1960 en Insert12. Allereerst bedankt voor jullie reacties.

4.2.9 laat in mijn systeem geen optie 3 zien. Ik denk dat ik Atag hierover ga benaderen.
Gemiddelde run van 18,9 naar 19.3 is uiteraard afhankelijk van de buitentemperatuur maar bij een temperatuur van 6 - 7 graden is de run ongeveer 2,5 uur. In grootste deel van die periode is het comfortabel in het huis. Op het moment dat het systeem weer afslaat neemt het comfort snel af.
@Wis65 als je een apenstaart in tikt, krijg je een lijstje met deelnemers van dit topic en kan je @johan1950 en @Insert12 "taggen".

Nu zijn die beide wel redelijk actief, maar stel het wordt zomer en we zitten maanden niet actief in dit topic, kan dat in de herfst helpen om de aandacht te trekken :) (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 20:34
Hoi, ik zal mij ook vast melden in dit topic. De details zullen nog wel volgen.

Hier komen ze maandag een ATAG ENERGION M HYBRIDALL 80 installeren. Betreft een woning uit 1905 welke wij hebben gerenoveerd. Woning heeft zo'n 1000kuub inhoud.

Gasverbruik weet ik helaas weinig van, vorige bewoner gebruikte al 3500m3, en stookte daarbij nog met een houtkachel om het warm te krijgen. Uiteraard hebben wij de woning goed geïsoleerd (14CM per wanden, dak en ook vloer isolatie) hr++ en noordzijde HR+++ glas.

Gasverbruik deze week is +- 4/5kuub per dag met een ruimtetemperatuur van 20.5 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Welkom in dit hoekje van tweakers forum. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wysiwyg
johan1950 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:46:
Ik heb ook zo zitten kl...ten tot ik 4.2.9. op stand 3 heb gezet.
Als je dit niet doet krijg je geen echte WAR maar blijft je ruimtethermostaat ingrijpen.
Goedemiddag,

Mijn systeem is een Energion Hybrid 80T. In de woning heb ik JAGA laagtemperatuur convectoren (met nog een paar HT radiatoren). Ik heb nu even gedraaid met de One Zone met auto thermo regeling maar vind dat het systeem niet goed reageert bij veranderingen. Het duurt te lang voordat de ruimte weer op temperatuur is als bv de zon in de woonkamer geschenen heeft of als de houtkachel is aangewerkt.
Hij begint dan op een te lage temperatuur.

Mede hierom maar zeker ook omdat het bij gebruik van een houtkachel niet werkt wil ik naar een WAR regeling.

Als ik nog even terug ga na wat er nu gebeurd; Als ik de houtkachel aan doe en
1. de haard functie inschakel op de One Zone en de woonkamer (waar ook de one zone hangt) convectoren dicht draai dan gaat de WP door met "stoken" maar op hogere aanvoer temp dan eerder.. Komt wellicht oa omdat ik een verschuiving van +6 had. Hierdoor meer energie verbruik dan normaal..... met andere woorden als de houtkachel aan gaat ga ik meer electra verbruiken.... 8)7
2. de haard functie niet inschakel is er natuurlijk op een gegeven moment geen warmte vraag meer en koelen andere ruimten af. Dit is minder comfortabel maar ik zie met name dat het de volgende ochtend ook niet op temperatuur is. De WP gaat weer in werking als er warmtevraag komt maar doordat deze met een te lage temp start zakt de ruimte temperatuur nog verder en vervolgens duurt het dan heel lang voordat het weer op temperatuur is..

Nu het instellen van een WAR regeling. Ik heb de setting bekeken van @johan1950 omdat onze setup redelijk overeen komt denk ik maar ben nog niet zeker over de in te stellen waarden (of begrijp het nog niet helemaal...). Onze woning is een stolp boerderij die op de bg goed geïsoleerd is (boven niet maar daar staat de kachels niet vaak aan). Je merk echter wel de weersinvloeden zoals wind (afkoeling) goed.
Deels komen de instellingen uit de setup die de installateur gedaan heeft.

4.2.2 HT stooklijn 1,5
4.2.3 0
4.2.4 10 (wat heeft deze instelling voor invloed?)
4.2.5 45
4.2.6 27
4.2.7 standaard
4.2.8 uit
4.2.9 2: geforceerde warmtevraag

Hoe stel ik nu de gewenste ruimte temperatuur in? nog steeds op de One Zone? Of moet ik 4.2.2 dan bijstellen?
Andere vraag; wanneer ga je nu bijregelen met 4.2.3?

Graag hulp met de instellingen, graag met uitleg zodat ik het goed kan begrijpen :)

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
Mijn huis is een verbouwd boerderijtje met slechte isolatie die we zo goed mogelijk van binnen uit hebben nageïsoleerd.
Mijn WP is een ENERGION ODM 80 T die zijn warmte afgeeft via Jaga-radiatoren die in de kamer en de serre voorzien zijn van overmaat aan ventilatoren.
Mijn settings zijn
4.2.2 LT stooklijn 0,5
4.2.3 -2
4.2.4 0
4.2.5 38
4.2.6 27
4.2.7 standaard
4.2.8 uit
4.2.9 permanent

Ik heb deze settings nu een maand en de kamertemperatuur blijft 21,7 met een afwijking van 0,2.

Als ik mijn pelletkachel opstook begint bij 21,9 de radiator afsluiter dicht te lopen en hoeft de WP minder te doen. ( ik vind de optie "Haard-aan" een dusdag amateuristiche benadering dat Atag zich moet schamen om zoiets als serieuze optie aan te bieden)
Onderstaand een grafiek van de afelopen 24 uur van de watertemp en de buitentemp.
De enigste dip in de watertemp tussen 12 en 14 wordt veroorzaakt de opwarmen van de boiler.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbgA-iA4HOHj5_XwgpbDdDvsGa8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zZXloMKihZOSgN1JUzeVidKm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1950
wysiwyg schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:39:
[...]
Hoe stel ik nu de gewenste ruimte temperatuur in? nog steeds op de One Zone? Of moet ik 4.2.2 dan bijstellen?
Andere vraag; wanneer ga je nu bijregelen met 4.2.3?

Graag hulp met de instellingen, graag met uitleg zodat ik het goed kan begrijpen :)

Bedankt!
Als je 4.2.9 op permanent hebt gezet doet je kamerthermostaat niet meer mee.
De gewenste ruimte temperatuur stel je primair in met je stooklijn. Als de buitentemp daalt en je ruimte temp gaat ook dalen moet je een steilere stookcurve instellen bij 4.2.2.
Als je ruimte temperatuur bij verschillende buiten temperaturen constant is, is je stookcurve OK en kun je met 4.2.3. de ruimtetemp verhogen of verlagen.
Voor dit hele proces moet je een paar weken rekenen. Als je dan ook nog je radiator thermostaat mee wil laten werken ben je nog iets langer bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wysiwyg
Bedankt voor je reactie Johan. Ik heb geen ventilatoren op de Jaga’s (behalve op een 1 mini canal hybride ).
Momenteel draait het systeem met een aanvoer van 41gr en retour 36 (afgelezen op One zone).
De ruimte temp is nu 20,6 terwijl ik het 20 wil hebben. Denk jij dat de stooklijn is mijn situatie dan wat omlaag moet? Verschilt namelijk best veel met die van jou.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johan1950
Ik zou eerst niets doen en wachten tot de buitentemp, stijgt of daalt.
Als je ruimte temperatuur 20,6 blijft heb je de goede stookcurve en moet met 4.2.3. corrigeren.
Varanderd je ruimte temperatuur wel, dan moet je een ander stookcurve kiezen.
Neem hiervoor de tijd een wijzig iedere keer maar één setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wysiwyg
Heb jij 4.2.0 (range T) op 0 of 1 staan? Lage of hoge temperatuur .
En kan 4.8.3 (verwarmings sturing) “gewoon” op 2 blijven? -> wordt deze overruled door 4.2.9?

Andere vraag; ik lijk niet in het menu te komen met code 234…. wel met 007. Maar hierdoor kan ik volgens mij niet bij alle settings/ menu’s

Bedankt weer!

Ps temperatuur hier nu naar 20,9 (aanvoer 37gr)
Pagina: 1 ... 5 ... 17 Laatste