als je Homeassistant al draait.. detecteert hij hem vanzelf. Als je nog moet beginnen met Homeassistant.. dan is er een internet vol met informatie te vindentcw82 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:13:
[...]
Zijn daar instructies of filmpjes van te vinden?
Ik heb een home wizzard, (nog) geen home assistent.DanTm schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:28:
[...]
als je Homeassistant al draait.. detecteert hij hem vanzelf. Als je nog moet beginnen met Homeassistant.. dan is er een internet vol met informatie te vinden
Voordat ik een andere thermostaat plaats wil ik het wel eerst zeker weten. (welke thermostaat raad je me aan, een standaard aan-uit thermostaat?)Dashlane schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:33:
[...]
Met 150m2 vloerverwarming moet hij echt ander gedrag laten zien. Ik weet vrijwel zeker dat de tr6 de dader is. Omdat uit te sluiten kun je het contact doorlussen. Dan draai je op volledige WAR zonder naregeling.
Aanvullend: ik vermoed dat je na de wijziging naar 5 minuten al ander gedrag krijgt.
Als het goed is is de thermostaat aangesloten op de TA1 (1) en zou hij op Open Therm (2) aangesloten moeten worden. Kijken wat er dan gebeurd...?
:fill(white):strip_exif()/f/image/Q5KQOmnn5uyHvhGmiz9sQWSH.png?f=user_large)
ATAG Energion 40 All Hybrid - Intergas ketel - ATAG Neoz - ATAG One Zone - 50 liter buffervat - 175 m2 vloerverwarming - jaren '50 vrijstaande woning - goed geïsoleerd - omgeving Twente
Als de thermostaat de bron van het schakelgedrag is, maakt de input niet uit vrees ik. Maar er zijn veel handigere tweakers hier die vast het juiste antwoord hebben.Lobster schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:47:
[...]
Voordat ik een andere thermostaat plaats wil ik het wel eerst zeker weten. (welke thermostaat raad je me aan, een standaard aan-uit thermostaat?)
Als het goed is is de thermostaat aangesloten op de TA1 (1) en zou hij op Open Therm (2) aangesloten moeten worden. Kijken wat er dan gebeurd...?
[Afbeelding]
De "aan uit" aansluiting kan je ook middels een draadje kortsluiten (dus gewoon pootje 1 aan pootje 2 verbinden). dan gaat je WP werken en zou je vrij snel een beeld moeten krijgen van de werking, gaat hij jutteren vanuit de themorstaat zou dat nu over moeten zijn, gaat hij jutteren vanuit de WP, dan zou hij nu nog altijd kunnen jutteren.
Mensen geloven soms niet dat je die aan uit aansluiting kunt kortsluiten, voor die mensen, een honeywell round thermostaat (ik heb er nog 1 liggen) had vroeger een glazen ampul met kwik. Als het kouder werd, zakte het kwik naar 1 kant en verbond 2 draadjes en schakelde de kachel in. als ik straks thuis ben, zal ik eens een foto maken voor dit off topic stukje
@Lobster ik heb ook een intergas modulerende thermostaat liggen die je mag lenen? De comfort toucht
Ik heb ook van die rare pieken maar nog geen patroon van ongeveer 4 uur kunnen ontdekken.tcw82 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:07:
[...]
ok, dat is interessant, want ik zie dat niet bij andere homewizzard grafieken in dit topic terug, althans niet elke "4" uur. Mijn interval verschuift overigens ook, die is "ongeveer" 4 uur, maar niet exact, iets dat ik wel zou verwachten als het een programma regeltje is. Hier een plaatje van eerder deze week, als die 2 pieken de "oil run" is, zou ik ook liever deze interval hebben: (@Lobster volgens mij is dat een plaatje van jou).
[Afbeelding]
Bij mij gaat hij na die piek ook uit.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
bij mij soms, de grafieken zijn ook niet helemaal 100% gedetailleerd, de zaagtand op een van de plaatjes lijkt ook niet tot "nul" te gaan, maar gaat dat in werkelijkheid wel.ron321 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:25:
[...]
Ik heb ook van die rare pieken maar nog geen patroon van ongeveer 4 uur kunnen ontdekken.
Bij mij gaat hij na die piek ook uit.
Ik ben er gisteren mee begonnen met de reden dat mijn secundaire pomp (Grundfoss Alpha2) stromingsgeluiden veroorzaakt op cp3 en ook nog op cp2 dus staat nu op cp1.Dashlane schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 06:48:
[...]
Ben wel benieuwd welke parameters je gewijzigd heb en wat het effect daarvan was. Ik heb alleen de na draai tijd naar 5minuten gezet.
Daarom had ik de max pwm van de cv pomp in de buitenunit op 60% gezet.
Dit resulteerde in hele lange runs maar wel met een redelijk hoog vermogen voor de tijd van het jaar (mijn persoonlijke mening).
:strip_exif()/f/image/VmFXdYeho37mt3OnpRZPBA5W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A4RyO6gfLuKezJpJsMYo1Bpe.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarom nu op 80% gezet, vanavond en vannacht eens kijken wat dat brengt.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Standaard zit op ta1 een jumper, deze wordt verwijderd en vervangen voor de aansluiting van aan-uit regeling. Dus die eraf en jumper terug en dan de tr6 op opentherm en dan even zoeken welke parameter ingesteld moet zijn.Lobster schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:47:
[...]
Voordat ik een andere thermostaat plaats wil ik het wel eerst zeker weten. (welke thermostaat raad je me aan, een standaard aan-uit thermostaat?)
[Afbeelding]
Ik zie in de handleiding dat 1.20.3 naar 1
en welke waarde dan 4.2.1 moet zijn is mij weer eens geheel onduidelijk in het Atag bos. Mogelijk overruled 1.20.3 dan 4.2.1.
Qua aanraden is lastig te zeggen wat je eisen en je systeem is. Ik heb een zone systeem en daardoor gebonden aan evohome, maar dat werkt ook niet fantastisch. Ik had het liefst Atag zelf gehad maar dat kon niet op mijn systeem.
[ Voor 10% gewijzigd door Dashlane op 17-10-2023 15:02 ]
Hallo,
Ik heb vorig jaar de cv getest met een aanvoertemperatuur van 55 graden, dat ging helemaal prima.
Bij de radiatoren hangen er ventilators onder om de warmteoverdracht te stimuleren.
Sinds kort heb ik ook een Atag Energion M Hybrid-all 5 draaien.
Deze draait in combinatie met een Atag I36-ECZ ketel en ik heb een buffervat van 50 liter.
Nu wil ik eigenlijk alleen gas verbruiken als het buiten kouder is dan -7.
Vooraf: ik ben nog een leek maar ik wil wel graag het een en ander bijleren
Ik keek vandaag even www.slimmemeterportal.nl en zag dat ik gister toch gas verbruikt heb tussen 11:00-12:00 en terwijl het toch niet zo koud is geweest. Dat was niet de bedoeling.
Ik heb nu wat vraagjes:
Wat zijn de voornaamste instellingen om er voor te zorgen dat de ketel niet zo snel bijspringt?
Instelling: 4.2.0 staat ingesteld op LT. Waarom niet op HT
Mijn aanvoertemperatuur staat nu ingesteld op 40 graden bij 4.2.5 Waarom niet op 55 graden?
Ik las ook ergens dat instelling 1.0.4 ingesteld staat op "alleen WP" en dat die op automatisch gaat als het heel koud is. Maar ja wat is heel koud? 0 graden, -3 graden, -5 graden?
Na wat reactie hier gelezen te hebben heb ik het klok programma ingesteld op 19,5 graden.
En tussen 13:00 en 19:30uur 20 graden (er is dus geen nachtverlaging).
Hopelijk kunnen jullie mij beetje op weg helpen.
Alvast bedankt.
Gegroet,
Cor
Ik heb vorig jaar de cv getest met een aanvoertemperatuur van 55 graden, dat ging helemaal prima.
Bij de radiatoren hangen er ventilators onder om de warmteoverdracht te stimuleren.
Deze draait in combinatie met een Atag I36-ECZ ketel en ik heb een buffervat van 50 liter.
Vooraf: ik ben nog een leek maar ik wil wel graag het een en ander bijleren
Ik keek vandaag even www.slimmemeterportal.nl en zag dat ik gister toch gas verbruikt heb tussen 11:00-12:00 en terwijl het toch niet zo koud is geweest. Dat was niet de bedoeling.
Ik heb nu wat vraagjes:
Wat zijn de voornaamste instellingen om er voor te zorgen dat de ketel niet zo snel bijspringt?
Mijn aanvoertemperatuur staat nu ingesteld op 40 graden bij 4.2.5 Waarom niet op 55 graden?
Ik las ook ergens dat instelling 1.0.4 ingesteld staat op "alleen WP" en dat die op automatisch gaat als het heel koud is. Maar ja wat is heel koud? 0 graden, -3 graden, -5 graden?
Na wat reactie hier gelezen te hebben heb ik het klok programma ingesteld op 19,5 graden.
Alvast bedankt.
Gegroet,
Cor
ATAG Energion M Hybrid All 50 + CV ATAG I36-ECZ, 50L buffervat parallel. ATAG One Zone + ATAG Neoz. WPB Ariston Nuos Evo 150. Het betreft een 2 onder 1 kap woning uit 2004 met traditionele radiatoren in de regio Eindhoven.
Dag Cor,CorV66 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:23:
Hallo,
Vooraf: ik ben nog een leek maar ik wil wel graag het een en ander bijleren![]()
Ik heb nu wat vraagjes:
Alvast bedankt.
Gegroet,
Cor
Als je het vraagt zou ik deze vragen stellen aan de installateur omdat het heel lastig te zeggen is als je het systeem niet kent.
Wel weet ik van vorig jaar dat je de 55 niet gaat halen bij die temperaturen. Dan zul je van defrost naar defrost springen.
Bij mij staat de parameter 1.0.4 ook op alleen wp, volgens mij schakelt hij dan nooit de ketel bij.
Hallo Dashlane,
55 graden is dus te veel van het goede, want dan bevriest de zaak continu begrijp ik.
Wat is dan een instelling die wel jofel werkt? 50 graden of 45 graden?
Wat historie:
Ik ben redelijk handig en technisch aangelegd.
Om de zaak financieel onder controle te houden heb ik alles zelf geïnstalleerd op het laatste stukje na, de koppeling van WP circuit aan het bestaande circuit.
Dat heb ik een installateur laten doen omdat ik anders geen subsidie kon aanvragen als ik geen factuur heb.
De manual klopte niet helemaal (stuurdraad binnenunit naar cv ketel) daarom is er toen een ATAG monteur bij geweest en die heeft de zaak uiteindelijk nagekeken en ingesteld.
Maar ja als het buiten 6 graden is wil ik natuurlijk niet dat het systeem gas gaat verbruiken.
Zodoende ben ik hier terecht gekomen om te leren van anderen.
Groet,
Cor
55 graden is dus te veel van het goede, want dan bevriest de zaak continu begrijp ik.
Wat historie:
Om de zaak financieel onder controle te houden heb ik alles zelf geïnstalleerd op het laatste stukje na, de koppeling van WP circuit aan het bestaande circuit.
Dat heb ik een installateur laten doen omdat ik anders geen subsidie kon aanvragen als ik geen factuur heb.
De manual klopte niet helemaal (stuurdraad binnenunit naar cv ketel) daarom is er toen een ATAG monteur bij geweest en die heeft de zaak uiteindelijk nagekeken en ingesteld.
Maar ja als het buiten 6 graden is wil ik natuurlijk niet dat het systeem gas gaat verbruiken.
Groet,
Cor
ATAG Energion M Hybrid All 50 + CV ATAG I36-ECZ, 50L buffervat parallel. ATAG One Zone + ATAG Neoz. WPB Ariston Nuos Evo 150. Het betreft een 2 onder 1 kap woning uit 2004 met traditionele radiatoren in de regio Eindhoven.
Aah zo, dan zou ik als eerst beginnen met het systeem op alleen wp zetten. Het is mij namelijk compleet onduidelijk wanneer de wp de ketel bijschakelt, ik weet alleen dat hij veel te snel bijschakelt.CorV66 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:51:
Hallo Dashlane,
Wat historie:
Groet,
Cor
Daarna kijken wat het systeem doet, ik gebruik hiervoor homewizard. Dit zijn de paarse grafiekjes die je voor bij heb zien komen. Samen met de ingestelde temperatuur kijken of het systeem op temperatuur komt en of je lange runs krijgt. Een wp moet lekker pruttelen.
Ok, ik zal daar mee beginnen.
Bedankt zover!
Bedankt zover!
Even weer een update.
@Dashlane : Instellingen in de thermostaat aangepast zoals jij zei sinds gisterochtend. Dat ziet er beter uit dan het was.
/f/image/0TuA59JJL94MnwRKdQEnnj1D.png?f=fotoalbum_large)
Andere conclusie, de warmtepomp heeft voldoende capaciteit om de woning op temperatuur te krijgen en te houden.
Nog een conclusie; wanneer de ingestelde temperatuur een delta 1,5-2 heeft is er geen sprake van pendelgedrag en gaat hij gewoon strak 1000-1300 watt draaien voor langere tijd zonder af te schakelen.
Wat dan wel opvalt, zodra hij binnen een delta van 1 graad komt dan komt het pendelgedrag weer om de hoek kijken. (Vannacht stond de ingestelde temp op 20,5 en het was 19,5 vanochtend.) (WAR-regeling uit gezet en gewoon op standaard nu)
/f/image/bidceNjhndA1l7zY4ZgU45RC.png?f=fotoalbum_large)
Heeft dat dan te maken met de open therm aansturing, hoe dichter hij bij ingestelde temperatuur komt des te meer fluctuatie.
Gister nog contact gehad met ATAG, daar beweerde de technisch medewerker dat deze thermostaat vaak wordt toegepast met de ATAG Hybride systemen. Volgens hem kon je de thermostaat ook als AAN/UIT instellen. Ik heb het nog nergens kunnen ontdekken.(?)
Aangezien ik de hele installatie door een erkend installateur heb laten installeren en ATAG bij de eindcontrole is geweest (in mei) heb ik uiteraard mijn bevindingen daar ook neergelegd.
Het is dat ik uit nieuwsgierigheid zelf een KWh-meter heb geplaatst anders kom je hier als consument nooit achter natuurlijk.
ATAG gaat waarschijnlijk langs komen.
@Dashlane : Instellingen in de thermostaat aangepast zoals jij zei sinds gisterochtend. Dat ziet er beter uit dan het was.
/f/image/0TuA59JJL94MnwRKdQEnnj1D.png?f=fotoalbum_large)
Andere conclusie, de warmtepomp heeft voldoende capaciteit om de woning op temperatuur te krijgen en te houden.
Nog een conclusie; wanneer de ingestelde temperatuur een delta 1,5-2 heeft is er geen sprake van pendelgedrag en gaat hij gewoon strak 1000-1300 watt draaien voor langere tijd zonder af te schakelen.
Wat dan wel opvalt, zodra hij binnen een delta van 1 graad komt dan komt het pendelgedrag weer om de hoek kijken. (Vannacht stond de ingestelde temp op 20,5 en het was 19,5 vanochtend.) (WAR-regeling uit gezet en gewoon op standaard nu)
/f/image/bidceNjhndA1l7zY4ZgU45RC.png?f=fotoalbum_large)
Heeft dat dan te maken met de open therm aansturing, hoe dichter hij bij ingestelde temperatuur komt des te meer fluctuatie.
Gister nog contact gehad met ATAG, daar beweerde de technisch medewerker dat deze thermostaat vaak wordt toegepast met de ATAG Hybride systemen. Volgens hem kon je de thermostaat ook als AAN/UIT instellen. Ik heb het nog nergens kunnen ontdekken.(?)
Aangezien ik de hele installatie door een erkend installateur heb laten installeren en ATAG bij de eindcontrole is geweest (in mei) heb ik uiteraard mijn bevindingen daar ook neergelegd.
Het is dat ik uit nieuwsgierigheid zelf een KWh-meter heb geplaatst anders kom je hier als consument nooit achter natuurlijk.
ATAG Energion 40 All Hybrid - Intergas ketel - ATAG Neoz - ATAG One Zone - 50 liter buffervat - 175 m2 vloerverwarming - jaren '50 vrijstaande woning - goed geïsoleerd - omgeving Twente
@Lobster ik kan me niet voorstellen dat dit gedrag is wat je wilt hebben. Elk dal is helemaal naar nul, ook al lijkt dat niet zo op de grafiek. De wp gaat helemaal uit en dan weer aan. Terwijl hij das prima de gemiddelde lijn zou kunnen volgen. Hier draait hij regelmatig op 250 watt.
Heb je een buffervat? Staat alles open?
Eerder in dit topic heb ik alle instellingen van mijn installatie gedeeld. Mogelijk kun je die eens langs jou huidige instellingen leggen?
Heb je een buffervat? Staat alles open?
Eerder in dit topic heb ik alle instellingen van mijn installatie gedeeld. Mogelijk kun je die eens langs jou huidige instellingen leggen?
Is die nu aangesloten op opentherm contact? of op AT1 en heb je alleen de minimale aan tijd naar 5 minuten gezet?Lobster schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:51:
Even weer een update.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@tcw82
Dit is inderdaad niet het gewenste gedrag.
Ik heb een buffervat met extra Wilo opvoerpomp boven op het vat die een constant debiet geeft.
m.u.v 1 slaapkamer staat alles open. Ik heb jouw instellingen gecheckt, maar zie geen grote verschillen met joe ze bij mij staan ingesteld.
@Dashlane : op de open therm aansluiting veranderde er niks. Staat nu op TA1, tijd naar 5 minuten gezet en de Cycli aangepast naar 3 i.p.v. 6 zoals jij aan gaf.
Ik heb een buffervat met extra Wilo opvoerpomp boven op het vat die een constant debiet geeft.
m.u.v 1 slaapkamer staat alles open. Ik heb jouw instellingen gecheckt, maar zie geen grote verschillen met joe ze bij mij staan ingesteld.
@Dashlane : op de open therm aansluiting veranderde er niks. Staat nu op TA1, tijd naar 5 minuten gezet en de Cycli aangepast naar 3 i.p.v. 6 zoals jij aan gaf.
je zult even moeten uitvinden of het de thermostaat is die pendelt (if so.. vervangen of anders instellen indien mogelijk), of dat je systeem zijn minimale vermogen niet kwijt kan (dan loopt de water temperatuur op boven zijn setpoint en slaat hij af).Lobster schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:04:
@tcw82
je kunt in de Atag Zone app wat diagnostisch info zien onder Installatie/Diagnostics/Systeem.
oa. de Warmtepomp modus/Energy manager status en huidige compressor frequentie zijn wel interessant.
Als hij afslaat op zijn minimale vermogen moet je de compressor frequentie omlaag zien gaan naar ong. 18hz en dan na enige tijd slaat hij af. Volgens mij geeft de status dan aan dat hij in een soort 'timeout' terecht komt.
Slaat hij af terwijl hij nog een hoge compressor frequentie heeft.. dan is je thermostaat die 'm uitzet (eerlijk gezegd verdenk ik die er wel van, in het 'grote warmtepomp' topic zijn er genoeg discussies geweest over thermostaten met onwenselijk regelgedrag voor een warmtepomp).
Mocht je de app niet hebben.. diagnostische informatie is ook te zien in de WP menu's.
Ok duidelijk! Ga ik checken, heb de app niet maar kan het in de menu's uiteraard wel checken.DanTm schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:47:
[...]
je zult even moeten uitvinden of het de thermostaat is die pendelt (if so.. vervangen of anders instellen indien mogelijk), of dat je systeem zijn minimale vermogen niet kwijt kan (dan loopt de water temperatuur op boven zijn setpoint en slaat hij af).
je kunt in de Atag Zone app wat diagnostisch info zien onder Installatie/Diagnostics/Systeem.
oa. de Warmtepomp modus/Energy manager status en huidige compressor frequentie zijn wel interessant.
Als hij afslaat op zijn minimale vermogen moet je de compressor frequentie omlaag zien gaan naar ong. 18hz en dan na enige tijd slaat hij af. Volgens mij geeft de status dan aan dat hij in een soort 'timeout' terecht komt.
Slaat hij af terwijl hij nog een hoge compressor frequentie heeft.. dan is je thermostaat die 'm uitzet (eerlijk gezegd verdenk ik die er wel van, in het 'grote warmtepomp' topic zijn er genoeg discussies geweest over thermostaten met onwenselijk regelgedrag voor een warmtepomp).
Mocht je de app niet hebben.. diagnostische informatie is ook te zien in de WP menu's.
Ik had al wel gezien dat "het vlammetje" op de thermostaat gewoon in beeld staat maar desondanks wel afslaat.
Wat kun je er aan doen als hij zijn minimale vermogen niet kwijt kan?
Bedankt maar weer!
Als hij zijn minimaal vermogen niet kwijt kan, komt het water te heet terug.
Daar heeft het systeem geen last van, delta T schommelt tussen de 5-6 graden wanneer hij continu draait.tcw82 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:04:
Als hij zijn minimaal vermogen niet kwijt kan, komt het water te heet terug.
Ok, dat is een delta, maar is het de juiste?Lobster schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:08:
[...]
Daar heeft het systeem geen last van, delta T schommelt tussen de 5-6 graden wanneer hij continu draait.
Te hoge retour = kleine(re) delta.
Als de programmatuur een delta van 20 verwacht, en je hebt nu 5 dan gaat hij zeker uit schakelen.
We gaan dit natuurlijk gewoon oplossing met zijn allen, dus ik blijf vragen stellen.
[ Voor 4% gewijzigd door tcw82 op 18-10-2023 13:26 ]
Hahaha, altijd goed! Kunnen anderen ook weer van leren.tcw82 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:25:
[...]
Ok, dat is een delta, maar is het de juiste?
Te hoge retour = kleine(re) delta.
Als de programmatuur een delta van 20 verwacht, en je hebt nu 5 dan gaat hij zeker uit schakelen.
We gaan dit natuurlijk gewoon oplossing met zijn allen, dus ik blijf vragen stellen.
max aanvoer staat op 40 graden en min op 27 graden. Gister tijdens vol bedrijf leverde hij 30 graden en was de retour temp 24 graden.
Afgelopen weekend stond het op default maar toen was hij de vloer aan het verwarmen met 21 graden, dat zette geen zoden aan de dijk.
De delta T staat ook ingesteld op 5 graden. Dat was onduidelijk in de vorige post.
[ Voor 5% gewijzigd door Lobster op 18-10-2023 13:50 ]
De retour van je vloer zou maar marginaal hoger moeten zijn dan de ruimte temp. Dus als je kamerthermostaat op 20 graden staat is de watertemp van de retour 20.5 of 21 oid zijn.Lobster schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:47:
[...]
Hahaha, altijd goed! Kunnen anderen ook weer van leren.
max aanvoer staat op 40 graden en min op 27 graden. Gister tijdens vol bedrijf leverde hij 30 graden en was de retour temp 24 graden.
Afgelopen weekend stond het op default maar toen was hij de vloer aan het verwarmen met 21 graden, dat zette geen zoden aan de dijk.
De delta T staat ook ingesteld op 5 graden. Dat was onduidelijk in de vorige post.
Tenminste als die ruimte enigszins geïsoleerd is.
Als die ruimte heel slecht geïsoleerd is, dan zou een hogere watertemp wel voor kunnen komen. Als de isolatie goed is en je gaat de vloer (vele) graden heter maken dan de instelling, gaat de temperatuur door stijgen. Immers die warmte in de vloer gaat daar niet blijven zitten.
Is dit te volgen?
dat zegt niet zo heel veel.Lobster schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:08:
[...]
Daar heeft het systeem geen last van, delta T schommelt tussen de 5-6 graden wanneer hij continu draait.
Ik weet niet of je weersafhankelijk stookt, of de thermostaat (openthem) je setpoint zet.
Maar iets bepaalt hoe warm het water moet worden.
Zeg 30 graden.
Hij zal dan beginnen te verwarmen met zeg 25 aanvoer, 20 retour totdat het 30 aanvoer, 25 retour is (hij zal die delta T op 5 graden proberen te houden). Als hij dan zijn warmte niet kwijt kan zal zowel de aanvoer als de retour blijven oplopen (tot boven het setpoint, delta T blijft 5 graden). Hij kan niet terug regelen (want draait al op laagste frequentie). Hij zal dan afslaan, enige minuten wachten, en weer aanslaan.
het hangt er natuurlijk wel vanaf of er een mengverdeler aanwezig is, zo ja, dan zal je hogere aanvoer/retour hebben, gezien de vloer koud water bij mengt.tcw82 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:09:
[...]
De retour van je vloer zou maar marginaal hoger moeten zijn dan de ruimte temp. Dus als je kamerthermostaat op 20 graden staat is de watertemp van de retour 20.5 of 21 oid zijn.
Als die ruimte heel slecht geïsoleerd is, dan zou een hogere watertemp wel voor kunnen komen. Als de isolatie goed is en je gaat de vloer (vele) graden heter maken dan de instelling, gaat de temperatuur door stijgen. Immers die warmte in de vloer gaat daar niet blijven zitten.
Is dit te volgen?
(Mengverdeler is een vloerverwarmings verdeler met een eigen pomp)
als het vlammetje aan blijft.. dan zou je verwachten dat de thermostaat warmte blijft vragen...Lobster schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:31:
[...]
Ok duidelijk! Ga ik checken, heb de app niet maar kan het in de menu's uiteraard wel checken.
Ik had al wel gezien dat "het vlammetje" op de thermostaat gewoon in beeld staat maar desondanks wel afslaat.
Wat kun je er aan doen als hij zijn minimale vermogen niet kwijt kan?
Bedankt maar weer!
Volgens mij was het al eens eerder voorgesteld om de thermostaat ff los te koppelen, en de draadjes door te verbinden zodat er permanente warmtevraag ontstaat. Er is volgens mij ook een menu instelling ergens (in de WP) om permanente warmtevraag te hebben.
Als minimale vermogen niet kwijt kan (de WP afslaat voordat de thermostaat stopt met warmte vragen), dan kun je een aantal dingen doen:
- fysieke afgifte verhogen (grotere radiatoren, mengverdeler verwijderen)
- temperatuur verhogen.
Ik heb zelf een combinatie van radiatoren en vloerverwarming met een mengverdeler.
Ik gebruik daarbij een vrij vlakke stooklijn (2 graden water verhoging per 10 graden temperatuur verschil), zodat de temperatuur in het voor/na seizoen niet te laag is, anders gaat die van mij ook afslaan.
Dit is een mengverdeler.DanTm schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:17:
[...]
het hangt er natuurlijk wel vanaf of er een mengverdeler aanwezig is, zo ja, dan zal je hogere aanvoer/retour hebben, gezien de vloer koud water bij mengt.
Maar deze mengt geen milliliter koud en warm water.
Die messing unit op mijn hand sluit de meng mogelijkheid geheel af.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Dat is te volgen en is in werkelijkheid ook zo. gemeten met infrarood thermometer.tcw82 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:09:
[...]
De retour van je vloer zou maar marginaal hoger moeten zijn dan de ruimte temp. Dus als je kamerthermostaat op 20 graden staat is de watertemp van de retour 20.5 of 21 oid zijn.
Is dit te volgen?
@Lobster had je toevallig een foto van je verdeler beschikbaar?
Weersafhankelijk gedaan maar sinds 2 dagen veranderd in Basisthermoregeling (2)Ik weet niet of je weersafhankelijk stookt, of de thermostaat (openthem) je setpoint zet.
Ik heb er 2, 1 voor woonkamer, keuken, gang en bijkeuken en 1 voor badkamer, slaapkamer, garage en berging. vanuit de woonkamer gaan er leidingen naar boven waar 2 kleine radiatoren hangen en volledig openstaan en mee draaien.het hangt er natuurlijk wel vanaf of er een mengverdeler aanwezig is, zo ja, dan zal je hogere aanvoer/retour hebben, gezien de vloer koud water bij mengt.
Achterzijde van de thermostaat de draadjes tegen elkaar houden en dan kijken wat hij doet?? (Is dat niet hetzelfde als wanneer ik de temperatuur 2 graden hoger zet dan de binnentemperatuur.. dan gaat hij ook gewoon steady een uur draaien zonder te pendelen. (zie eerdere posts met grafieken)Volgens mij was het al eens eerder voorgesteld om de thermostaat ff los te koppelen, en de draadjes door te verbinden zodat er permanente warmtevraag ontstaat
Zodra hij binnentemperatuur binnen 1 graad van de ingestelde temperatuur komt begint hij te pendelen.
Welke temperatuur wil je dan verhogen? Ik heb de aanvoer temp nog niet hoger dan 32 graden gezien terwijl hij op max 45 graden staat ingesteld.Als minimale vermogen niet kwijt kan (de WP afslaat voordat de thermostaat stopt met warmte vragen), dan kun je een aantal dingen doen:
- fysieke afgifte verhogen (grotere radiatoren, mengverdeler verwijderen)
- temperatuur verhogen.
Wat stel je in? Jij bedoeld de instelling 4.2.2 neem ik aan? ik heb daar op 0.9 staan... zondag aangepast omdat hij het toen niet op temperatuur kreeg. Heb de instructie van de installatiehandleiding gevolgd.vlakke stooklijn
Draadjes kortsluiten is niet hetzelfde als graden verhogen.Lobster schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:07:
[...]
Weersafhankelijk gedaan maar sinds 2 dagen veranderd in Basisthermoregeling (2)
[...]
Ik heb er 2, 1 voor woonkamer, keuken, gang en bijkeuken en 1 voor badkamer, slaapkamer, garage en berging. vanuit de woonkamer gaan er leidingen naar boven waar 2 kleine radiatoren hangen en volledig openstaan en mee draaien.
[...]
Achterzijde van de thermostaat de draadjes tegen elkaar houden en dan kijken wat hij doet?? (Is dat niet hetzelfde als wanneer ik de temperatuur 2 graden hoger zet dan de binnentemperatuur.. dan gaat hij ook gewoon steady een uur draaien zonder te pendelen. (zie eerdere posts met grafieken)
Zodra hij binnentemperatuur binnen 1 graad van de ingestelde temperatuur komt begint hij te pendelen.
[...]
Welke temperatuur wil je dan verhogen? Ik heb de aanvoer temp nog niet hoger dan 32 graden gezien terwijl hij op max 45 graden staat ingesteld.
[...]
Wat stel je in? Jij bedoeld de instelling 4.2.2 neem ik aan? ik heb daar op 0.9 staan... zondag aangepast omdat hij het toen niet op temperatuur kreeg. Heb de instructie van de installatiehandleiding gevolgd.
Maar, als ik het dus nu goed lees, heb je de draadjes kortgesloten? Toch? En dan gaat hij gewoon lekker draaien? Toch?
Draadje kortsluiten had ik nog niet gedaan... wil de "boel" niet opblazen, vandaar dat ik de temp eerst met 2 graden had verhoogd.tcw82 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:13:
[...]
Draadjes kortsluiten is niet hetzelfde als graden verhogen.
Maar, als ik het dus nu goed lees, heb je de draadjes kortgesloten? Toch? En dan gaat hij gewoon lekker draaien? Toch?
Deze mengverdeler zit er en 1 met 4 groeps verdeler.
https://www.robotclimate....rdeler-5-groeps-wilo-para
Die heb ik ook. Die werkt totaal niet met lage temperatuur als dat ventiel openstaat.Lobster schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:18:
[...]
Draadje kortsluiten had ik nog niet gedaan... wil de "boel" niet opblazen, vandaar dat ik de temp eerst met 2 graden had verhoogd.
Deze mengverdeler zit er en 1 met 4 groeps verdeler.
https://www.robotclimate....rdeler-5-groeps-wilo-para
Heb jij dat ventiel erin zitten?
![]() | ![]() | ![]() |
Icm met de ketel in de oude situatie werkte het toch prima.... (vanuit mijn achtergrond (autotechniek) heb ik altijd geleerd om niet aan teveel parameters tegelijk te gaan draaien. Ik zal checken of dat ventiel er in zit.)tcw82 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:43:
[...]
Die heb ik ook. Die werkt totaal niet met lage temperatuur als dat ventiel openstaat.
Heb jij dat ventiel erin zitten?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Dus even voor mijn (goede) gevoel en idee, ik haal de thermostaat even los en druk de 2 draadjes tegen elkaar en dan even checken wat er dan gebeurd op de verbruiksmeter. In principe vraag ik hem dan volgas te gaan of niet.
Ik zal dan ook ff kijken wat de aanvoer en retourtemperatuur doet. (foto's) en van de andere parameters.
Die draadjes even goed checken of je de juiste verbind. Anders is een alternatief wel om je temp vraag naar maximaal te zetten, dus niet 2 graden, het is een proportionele regeling, dus 2 is "niks" maar maximaal (32 ofzo) helpt dan wel.
Die vvw verdeler heb ik er vorige week vanaf gesloopt. Ik had hem ook afgesloten intern, maar er zit zoveel weerstand in. Dat voetventiel aan bovenzijde, de thermostaatkraan en de mengkamer. Volgens alpha pomp 2 heb ik nu een dubbel zo hoge flow.tcw82 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:35:
[...]
Dit is een mengverdeler.
Maar deze mengt geen milliliter koud en warm water.
Die messing unit op mijn hand sluit de meng mogelijkheid geheel af.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
@Lobster als je 4.2.1 op 3 (buitenvoeler) hebt staan dan kun je contact ta1 een jumper op zetten. Hij communiceert niet op ta1 het is gewoon een maak/breek verbinding. Hij draaid dan niet vol gas, maar haalt zijn info uit de buitentemperatuur. Als je echt perfect de temperaturen hebt gezet dan blijft die precies op temperatuur.
Liet je de pomp dan draaien of niet?Dashlane schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:13:
[...]
Die vvw verdeler heb ik er vorige week vanaf gesloopt. Ik had hem ook afgesloten intern, maar er zit zoveel weerstand in. Dat voetventiel aan bovenzijde, de thermostaatkraan en de mengkamer. Volgens alpha pomp 2 heb ik nu een dubbel zo hoge flow.
Welke heb je opgehangen?
Ik heb helaas geen flow meters ...
[ Voor 4% gewijzigd door tcw82 op 18-10-2023 19:32 ]
Nee uitgezet met pompschakelaar (temp heel hoog) zodat die wel een keer per 24 uur roteerde. Qua flow maakte het toch niet uit of die aan of uit stond. Nu een pomploze verdeler van Magnum.tcw82 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:28:
[...]
Liet je de pomp dan draaien of niet?
Welke heb je opgehangen?
Ik heb helaas geen flow meters ...
Slim, dat uitschakelen.Dashlane schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:14:
[...]
Nee uitgezet met pompschakelaar (temp heel hoog) zodat die wel een keer per 24 uur roteerde. Qua flow maakte het toch niet uit of die aan of uit stond. Nu een pomploze verdeler van Magnum.
Hier merk ik veel verschil tussen uit en aan. Als hij uitstaat (de pomp op de begane grond) of op een van de lagere standen staat, wordt de badkamer veeel warmer. Als ik de pomp dan weer aanzet (op de begane grond) komt de badkamer minder hoog uit en wordt de woonkamer vloer juist weer warmer. Op de badkamer hangt eenzelfde soort verdeler met motor en ventiel. (Ik gebruik dan een thermografische camera waarmee je dat mooi kan bekijken).
Ik zal eens kijken naar die magnums.
Hhhmmm @Lobster
Hij doet het wel gewoon zou je zeggen met een grote delta tussen setpoint en werkelijk.
Hij doet het wel gewoon zou je zeggen met een grote delta tussen setpoint en werkelijk.
meest voor de hand liggende conclusie is de thermostaat, die dichtbij zijn setpoint in 'low load' mode gaat (aan/uit). Dat werkt goed bij CV ketels, warmtepompen iets minder.
Dus uitschakelvertraging of andere thermostaat.
Daar sluit ik mij volledig bij aan.DanTm schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 07:52:
meest voor de hand liggende conclusie is de thermostaat, die dichtbij zijn setpoint in 'low load' mode gaat (aan/uit). Dat werkt goed bij CV ketels, warmtepompen iets minder.
@Lobster Als je 4.2.9 op twee zet dan krijgt de warmtepomp een geforceerde warmtevraag en overruled die je thermostaat. Je kunt dan goed zien wat het effect is van je thermostaat.
Ik sluit mij ook aan bij wat @tcw82 aangeeft. Op basis van de foto's heb je een setpoint van 39 graden (4.3.8) maar een aanvoer van 31 en een retour van 25 graden. Nu is het heel lastig om op basis van foto's de situatie te schatten. Het kan in eens een stuk kouder zijn, er is lang geen warmtevraag geweest maar het kan ook zijn dat de warmtepomp zoveel aan het schakelen is dat hij nooit zijn setpoint temperatuur bereikt.
Overigens heb ik zelf nog steeds last van evohome dat hij eigenlijk altijd 1x per uur schakelt terwijl dat niet nodig is. Daarvoor ga ik van het weekend het volgende plaatsen omdat te overrulen:
- Vekto tijdrelais https://www.vekto.nl/tijdrelais-13-functies-20-240v-ac-dc
- 12v voeding https://www.vekto.nl/voed...-dinrail-ingang-85-264vac
- Module kast https://www.vekto.nl/2-modules-ip40-130x47x63mm
[ Voor 18% gewijzigd door Dashlane op 19-10-2023 08:33 ]
Daar lijkt het wel sterk op inderdaad. Dat "dichtbij" ligt dan binnen 1 graad van huiskamertemperatuur. Hij laat namelijk hetzelfde gedrag zien bij 2 graden hoger dan kamertemperatuur en/of 15 graden hoger. Daar zit geen verschil in.DanTm schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 07:52:
[ Voor 4% gewijzigd door Lobster op 19-10-2023 08:33 ]
Daar sluit ik mij volledig bij aan.
Dat ga ik vanmiddag nog proberen!@Lobster Als je 4.2.9 op twee zet dan krijgt de warmtepomp een geforceerde warmtevraag en overruled die je thermostaat. Je kunt dan goed zien wat het effect is van je thermostaat.
Die foto is gemaakt een half uur nadat ik de thermostaat op Max (35 graden) had gezet. Het koelde buiten wel iets af gisteravond, Ik heb langere tijd bij het apparaat gestaan en geen enkele keer gehoord dat hij afschakelde en weer opstartte. Gewoon strak door blijven denderen.Ik sluit mij ook aan bij wat @tcw82 aangeeft. Op basis van de foto's heb je een setpoint van 39 graden (4.3.8) maar een aanvoer van 31 en een retour van 25 graden. Nu is het heel lastig om op basis van foto's de situatie te schatten. Het kan in eens een stuk kouder zijn, er is lang geen warmtevraag geweest maar het kan ook zijn dat de warmtepomp zoveel aan het schakelen is dat hij nooit zijn setpoint temperatuur bereikt.
Volgens mij komt dat omdat de vvw pomp door het geplaatste ventiel gaat zuigen aan het systeem en zal daardoor het debiet verlagen in de badkamer.tcw82 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:29:
[...]
Slim, dat uitschakelen.
Hier merk ik veel verschil tussen uit en aan. Als hij uitstaat (de pomp op de begane grond) of op een van de lagere standen staat, wordt de badkamer veeel warmer. Als ik de pomp dan weer aanzet (op de begane grond) komt de badkamer minder hoog uit en wordt de woonkamer vloer juist weer warmer. Op de badkamer hangt eenzelfde soort verdeler met motor en ventiel. (Ik gebruik dan een thermografische camera waarmee je dat mooi kan bekijken).
Ik zal eens kijken naar die magnums.
Bij mij werkt het nu een stuk beter, flow is hoger en stooklijn is en het systeem draait rustiger. Dat gezegd hebbende is iedere situatie anders, ik kan nu nooit meer boven de 45 graden stoken door de dit type verdeler. Ik heb vier groepen van 80m aangesloten op 22mm buis. Ik zie dat jij meer groepen heb en daarmee zal het effect mogelijk weer anders zijn.
Tevens hoop ik dat door de lagere aanvoer en de hogere retouren ik iets minder defrosts krijg.
[ Voor 4% gewijzigd door Dashlane op 19-10-2023 08:57 ]
het setpoint (39 graden) lijkt mij ook wel aardig hoog, dat komt waarschijnlijk van je thermostaat via opentherm.Lobster schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:32:
Die foto is gemaakt een half uur nadat ik de thermostaat op Max (35 graden) had gezet. Het koelde buiten wel iets af gisteravond, Ik heb langere tijd bij het apparaat gestaan en geen enkele keer gehoord dat hij afschakelde en weer opstartte. Gewoon strak door blijven denderen.
Ik zou zelf weersafhankelijk gaan stoken, met een aan/uit thermostaat om ervoor te zorgen dat het systeem afslaat indien het te warm wordt (weersafhankelijk krijg je namelijk nooit helemaal perfect). Je moet dan wel initieel wat effort steken in het vinden van je stooklijn.
Ik gebruik zelf de Atag One thermostaat (dan krijg je ook de app/webpagina waar je dingen kunt doen).
Die schakelt aan bij 0.1 onder setpoint, en uit bij 0.3 boven setpoint.
ik ga morgen even een standaard Honeywel aan-uit thermostaat proberen. Simpel met draaiknop.
Kijken wat er dan gebeurd!
Ik houd jullie op de hoogte.
(meer heb ik in principe niet nodig aangezien ik de temperatuur toch steady op 19,5 graden laat staan. Ik hoef verder op afstand niks te regelen)
Kijken wat er dan gebeurd!
Ik houd jullie op de hoogte.
(meer heb ik in principe niet nodig aangezien ik de temperatuur toch steady op 19,5 graden laat staan. Ik hoef verder op afstand niks te regelen)
[ Voor 32% gewijzigd door Lobster op 19-10-2023 10:30 ]
Goedemorgen,
Even een vraagje.
Hoe krijgen jullie van die mooie paarse stroomgrafiekjes van de warmtepomp?
Ik heb sinds gister een homewizard, maar mijn Atag Hybrid-all 50 zit via een werkschakelaar rechtstreeks op een aparte groep in de meterkast aangesloten.
Hij zit dus niet via een Energy socket op een stopcontact aangesloten, want dan zou ik de stroom wel kunnen meten. Heb ik daar een extra device voor nodig en zoja wat?
Alvast bedankt.
Gegroet,
Cor
Even een vraagje.
Ik heb sinds gister een homewizard, maar mijn Atag Hybrid-all 50 zit via een werkschakelaar rechtstreeks op een aparte groep in de meterkast aangesloten.
Hij zit dus niet via een Energy socket op een stopcontact aangesloten, want dan zou ik de stroom wel kunnen meten. Heb ik daar een extra device voor nodig en zoja wat?
Alvast bedankt.
Gegroet,
Cor
Beste Cor,CorV66 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:27:
Goedemorgen,
Even een vraagje.
Alvast bedankt.
Gegroet,
Cor
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
Cor je hebt een KWh-meter nodig die je er in serie tussen zet. Een homesocket op de binnenunit heeft geen zin.CorV66 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:27:
Goedemorgen,
Even een vraagje.
Alvast bedankt.
Gegroet,
Cor
Ok, dank voor de info.
Eens zien of ik een kleine uitbreiding kwijt kan, want mijn groepenkast zit namelijk ram vol.
Eens zien of ik een kleine uitbreiding kwijt kan, want mijn groepenkast zit namelijk ram vol.
Je kan het wel met een energy socket doen, maar officieel mag je geen stekker aan een installatie kabel maken enzo.
Die kWh meters die je er wel tussen kan zetten kan je vinden via die link van @Dashlane en die geven dan ook van die mooie grafieken, en je kan dan ook de data exporteren naar excel bijvoorbeeld.

Die kWh meters die je er wel tussen kan zetten kan je vinden via die link van @Dashlane en die geven dan ook van die mooie grafieken, en je kan dan ook de data exporteren naar excel bijvoorbeeld.
Nou ik ga zeker geen stekker aan een YMVK kabel zettentcw82 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:28:
Je kan het wel met een energy socket doen, maar officieel mag je geen stekker aan een installatie kabel maken enzo.![]()
Ik had de link gevolgd van Dashlane en die meter staat inmiddels op mijn kerstlijstje
@CorV66
Dit heb ik ertussen gezet ,past de Homewizzard meter mooi in
https://www.elektrototaal...r-gd-miniverdeler-4135793
Dat is inderdaad een leuke miniverdeler.KarelK schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:08:
@CorV66
Zelfs een beetje extra werkruimte denk ik, want ik neem aan dat de Homewizzard maar 2-voudig is.
Ik heb een Energion 50 Zone + 36i Zone ketel + Atag One Zone thermostaat (dus geen Neoz erbij)
Weet iemand hoe ik de codes 007 en 234 op de ketel moet ingeven om in het wp menu te komen
Weet iemand hoe ik de codes 007 en 234 op de ketel moet ingeven om in het wp menu te komen
Nou, simpele Honeywell geïnstalleerd.DanTm schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:58:
[...]
het setpoint (39 graden) lijkt mij ook wel aardig hoog, dat komt waarschijnlijk van je thermostaat via opentherm.
Ik zou zelf weersafhankelijk gaan stoken, met een aan/uit thermostaat om ervoor te zorgen dat het systeem afslaat indien het te warm wordt (weersafhankelijk krijg je namelijk nooit helemaal perfect). Je moet dan wel initieel wat effort steken in het vinden van je stooklijn.
Ik gebruik zelf de Atag One thermostaat (dan krijg je ook de app/webpagina waar je dingen kunt doen).
Die schakelt aan bij 0.1 onder setpoint, en uit bij 0.3 boven setpoint.
Aantal cycli per uur op 3 gezet.
Dit is het resultaat, eerst op 35 graden gezet en vervolgens setpoint op 20,5 - kamertemp op 19,5 graden.
Staat sinds 2 dagen ook op WAR.
/f/image/D8D9ijXhQNSnmZTR983FcwIH.png?f=fotoalbum_large)
Nou experts, zeg het maar.... is dit gewenst, kan dit gewoon bij mijn systeem horen..?moeten de vloerpompen op hogere snelheid of lagere snelheid. Of is dit gewoon wat het is.
Vind namelijk niet dat het verbruik (extreem) hoog is.
De oke en back knop tegelijk indrukken en een paar seconden ingedrukt houden. Daarna verschijnt er 000 in het display.KarelK schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:38:
Ik heb een Energion 50 Zone + 36i Zone ketel + Atag One Zone thermostaat (dus geen Neoz erbij)
Vervolgens met de draaiknop de code 007 kiezen en daarna weer ok knop.
Nu kun je het WP menu openen.
Code 234 ken ik niet, misschien voor de Neoz??
[ Voor 4% gewijzigd door msiamd op 20-10-2023 21:23 ]
Tja, wat je ziet zijn gewoon 3 schakelingen per uur, 72x aan en uit per dag dus.Lobster schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:14:
[...]
Nou, simpele Honeywell geïnstalleerd.
Dit is het resultaat, eerst op 35 graden gezet en vervolgens setpoint op 20,5 - kamertemp op 19,5 graden.
[Afbeelding]
Nou experts, zeg het maar.... is dit gewenst, kan dit gewoon bij mijn systeem horen..?moeten de vloerpompen op hogere snelheid of lagere snelheid. Of is dit gewoon wat het is.
Volgens mij niet gewenst, maar wat de daadwerkelijke slijtage of extra energie gebruik ervan is weet ik niet.
vanaf 17 uur zit de andere thermostaat er aan.DanTm schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:30:
[...]
Tja, wat je ziet zijn gewoon 3 schakelingen per uur, 72x aan en uit per dag dus.
Volgens mij niet gewenst, maar wat de daadwerkelijke slijtage of extra energie gebruik ervan is weet ik niet.
Dit staat er bij wamtepomp-tips:
Hoe vaak mag een warmtepomp pendelen?
Een veel gebruikte stelregel is dat er per draaiuur van de compressor maximaal 3 start- en stops mogen zijn. De ISSO stelt, dat als de warmtepomp aan gaat, deze minimaal 10 minuten aan moet blijven. Een buffervat kan serieel of parallel worden aangesloten, parallel geniet de voorkeur.
Ik weet niet precies wat voor type woning je hebt, maar ik zit op minder dan de helft qua verbruik. Het is eigenlijk ook niet koud genoeg naar mijn idee om af te stellen. Zelf zou ik niet zoveel schakelmomenten willen. Ik denk dat het ook veel defrosts gaat opleveren wanneer de schakelmomenten 3x blijven. Als je een beetje technisch bent zou ik een tijdrelais er tussen zetten. Dan kun je je huidige set bewaren, alleen krijgt alleen de wp veel langere continue aansturing.Lobster schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:14:
[...]
Nou, simpele Honeywell geïnstalleerd.
[Afbeelding]
Jaren '50 woning, muren, vloer, dak geïsoleerd. HR++ glas + een 75M2 uitbouw van 2022, op en top geïsoleerd. Ik wil ook zeker niet zoveel schakelmomenten.Dashlane schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:03:
[...]
Ik weet niet precies wat voor type woning je hebt, maar ik zit op minder dan de helft qua verbruik. Het is eigenlijk ook niet koud genoeg naar mijn idee om af te stellen. Zelf zou ik niet zoveel schakelmomenten willen. Ik denk dat het ook veel defrosts gaat opleveren wanneer de schakelmomenten 3x blijven. Als je een beetje technisch bent zou ik een tijdrelais er tussen zetten. Dan kun je je huidige set bewaren, alleen krijgt alleen de wp veel langere continue aansturing.
Een tijdrelais is dat een beetje symptoom-bestrijding...?
Ik vind dat de installateur nu gewoon ATAG moet gaan inschakelen, daar zou de expertise moeten zitten.
Ik zie trouwens wel dalen nu niet meer onder de 100 watt komen, met de andere thermostaat ging hij naar de 50 watt.
Dat is een stuk ruimer dan bij mij. En er is zeker wat te zeggen dat het goed moet zijn, alleen al dat ze instellingen zelf niet gewijzigd hadden naar drie schakelmomenten. Toch denk dat het binnen de norm valt en dat ze het daarbij laten.Lobster schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:23:
[...]
Jaren '50 woning, muren, vloer, dak geïsoleerd. HR++ glas + een 75M2 uitbouw van 2022, op en top geïsoleerd. Ik wil ook zeker niet zoveel schakelmomenten.
Een tijdrelais is dat een beetje symptoom-bestrijding...?
Ik vind dat de installateur nu gewoon ATAG moet gaan inschakelen, daar zou de expertise moeten zitten.
Ik zie trouwens wel dalen nu niet meer onder de 100 watt komen, met de andere thermostaat ging hij naar de 50 watt.
Bij mij is de situatie iets anders en ben ik echt gebonden aan evohome. Vandaar dat ik het tijdrelais ga plaatsen.
Heb je geforceerde warmtevraag al een keer geprobeerd? Want dan gaat die volledig op de buitenvoeren regelen zonder naregeling van de TR6.
oké....daar zijn we weer. Even weer een Update.
vrijdag dus de T87G2014 (Honeywell aan/uit) gemonteerd. Rechtstreeks op de TA1.
De geforceerde warmtevraag ook geprobeerd en dan zie je hetzelfde dan wanneer je het setpoint 1 graden of meer hoger hebt gezet.
Onderstaande afbeelding is van vrijdag op zaterdagnacht. Temperatuur stond toen 1 graad hoger dan het was in de woonkamer.
/f/image/YJxOIg1erG5Ne0GTYm9iFbgB.png?f=fotoalbum_large)
En onderstaande is van vandaag.
Conclusie het maakt niks uit of ik de TR6 monteer of de simpele aan-uit Honeywell....?? of heeft iemand een ander mening.
/f/image/jUPoq2GbYho1VEwGNkWzjefp.png?f=fotoalbum_large)
zijn er nog instellingen die aangepast kunnen worden om dit gedrag te doen veranderen?
De geforceerde warmtevraag ook geprobeerd en dan zie je hetzelfde dan wanneer je het setpoint 1 graden of meer hoger hebt gezet.
Onderstaande afbeelding is van vrijdag op zaterdagnacht. Temperatuur stond toen 1 graad hoger dan het was in de woonkamer.
/f/image/YJxOIg1erG5Ne0GTYm9iFbgB.png?f=fotoalbum_large)
Conclusie het maakt niks uit of ik de TR6 monteer of de simpele aan-uit Honeywell....?? of heeft iemand een ander mening.
/f/image/jUPoq2GbYho1VEwGNkWzjefp.png?f=fotoalbum_large)
zijn er nog instellingen die aangepast kunnen worden om dit gedrag te doen veranderen?
Conclusie is dat onder een warmtevraag van Honeywell gaat flipperen wanneer de setpoint binnen een graden komt. Honeywell software op thermostaten is vrijwel overal hetzelfde. Advies is het plaatsten van een andere thermostaat of een vertragingsrelais. Gezien een installateur het geplaatst heeft zal ik hem aansporen om een Atag thermostaat te laten plaatsen. Ik heb geen ervaring specifiek met Atag thermostaten, maar heb wel gezien dat thermostaten van de zelfde fabrikant beter afgestemd zijn.Lobster schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:57:
oké....daar zijn we weer. Even weer een Update.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aanbod om de intergas thermostaat of zelfs een heel oude kwik thermostaat, die gaat zeker niet flipperen
Atag heeft vanochtend rechtstreeks contact opgenomen omtrent mijn flippergedrag van de WP.
Conclusie, de installateur had gewoon een ATAG zone moeten monteren (heb er zelfs voor betaald.... Dit wordt z.s.m. geregeld en gedaan.
Daarna lopen we de instellingen, die volgens de man van ATAG op het eerste gezicht prima staan, door en zetten we alles zoals het hoort.
Ik zal de conclusies wederom met jullie delen!
Bedankt voor alle input tot zover!
Conclusie, de installateur had gewoon een ATAG zone moeten monteren (heb er zelfs voor betaald.... Dit wordt z.s.m. geregeld en gedaan.
Daarna lopen we de instellingen, die volgens de man van ATAG op het eerste gezicht prima staan, door en zetten we alles zoals het hoort.
Gebruik jij de warmtepomp in combinatie met radiatoren?Lobster schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:07:
Atag heeft vanochtend rechtstreeks contact opgenomen omtrent mijn flippergedrag van de WP.
Zoja dan heb ik de instellingen wel voor je zoals de ATAG monteur ze bij ons ingesteld heeft.
Groet,
Cor
@CorV66 Ik gebruik op de eerste en tweede verdieping radiatoren. De instelling zijn voor het hele huis gelijk.
Het water wordt ongeveer 30 graden, dat is voor nu prima, maar als het winter wordt, is dat eigenlijk te koud voor de radiatoren.
Die zou ik, voor het mooie,moeten vervangen door lage temp radiatoren. Maar een snelle kijk in de warmte service webshop had me snel genezen van dat plan.
Het water wordt ongeveer 30 graden, dat is voor nu prima, maar als het winter wordt, is dat eigenlijk te koud voor de radiatoren.
Die zou ik, voor het mooie,moeten vervangen door lage temp radiatoren. Maar een snelle kijk in de warmte service webshop had me snel genezen van dat plan.
je kunt ook de stooklijn wat verhogen zodat de watertemperatuur iets hoger ligt als het koud is buiten.tcw82 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:47:
@CorV66 Ik gebruik op de eerste en tweede verdieping radiatoren. De instelling zijn voor het hele huis gelijk.
Ik gebruik zelf gewone radiatoren (maar wel van redelijk formaat).
Bij -5 lukt het prima met ongeveer 35 graden.
Zoiets zei de installer ook, direct daarop gevolgd door: maar kijk het eerst even een jaar aan, als we moeten aanpassen komen we dat natuurlijk wel doen.DanTm schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:59:
[...]
je kunt ook de stooklijn wat verhogen zodat de watertemperatuur iets hoger ligt als het koud is buiten.
Ik gebruik zelf gewone radiatoren (maar wel van redelijk formaat).
Bij -5 lukt het prima met ongeveer 35 graden.
Stooklijn verhogen naar een hogere temp bij lagere voelt als logisch voor de binnen temp, maar kom je dan niet in defrost risico?
Bij een hogere watertemperatuur zal je WP iets minder efficient zijn, en mogelijk iets vaker een defrost krijgen. Maar bij een paar graden zal dat niet noemenswaardig zijn.tcw82 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:03:
[...]
Zoiets zei de installer ook, direct daarop gevolgd door: maar kijk het eerst even een jaar aan, als we moeten aanpassen komen we dat natuurlijk wel doen.
Stooklijn verhogen naar een hogere temp bij lagere voelt als logisch voor de binnen temp, maar kom je dan niet in defrost risico?
Defrosts ga je sowieso krijgen, als straks de temperatuur onder de 4 graden duikt, en vooral bij hogere luchtvochtigheid buiten. E.a. wel afhankelijk van hoe hard je WP aan het werk moet om het warm te houden.
Mijn WP doet op z'n slechtste moment ongeveer 1 defrost per 45 minuten.
[ Voor 6% gewijzigd door DanTm op 24-10-2023 15:19 ]
@CorV66 Plak deze maar eens onder je radiatoren , werkt perfect
https://heatfan.eu/produc...-set-radiator-ventilator/
Instellingen delen is altijd goed! ik heb als hoofdverwarming vloerverwarming. met 1 enkele radiator.CorV66 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:49:
[...]
Gebruik jij de warmtepomp in combinatie met radiatoren?
Zoja dan heb ik de instellingen wel voor je zoals de ATAG monteur ze bij ons ingesteld heeft.
Groet,
Cor
Lage temperatuur radiatoren is ook een beetje onzin. Je moet gewoon de radiatoren juist bemeten voor de ingestelde watertemperatuur. Zijn je radiatoren ingemeten voor 60/40 dan zijn onderbemeten voor 40/30 graden. Isoleer je na en plaats je bijvoorbeeld ventilatoren. Dan kunnen ze wel weer het juiste vermogen hebben.tcw82 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:47:
aanvullend, ik zag dat er na het bericht van Cor zijn geweest. Die zag ik pas na het plaatsen van mijn reactie.
[ Voor 8% gewijzigd door Dashlane op 24-10-2023 16:23 ]
Klopt, ik had afgelopen winter ook zoiets. Defrost mania wordt het weleens genoemd, omdat het steeds erger wordt en volgens mij heeft dat te maken met enerzijds de aanvoer temperatuur maar ook met de retourtemperatuur. Ik heb nu ten opzichte van vorig jaar een mengverdeler vervangen voor een pomploze open verdeler waardoor ik veel meer flow heb, een lagere aanvoer en een hogere retour. Ik ben benieuwd wat het effect gaat zijn.DanTm schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:18:
[...]
Bij een hogere watertemperatuur zal je WP iets minder efficient zijn, en mogelijk iets vaker een defrost krijgen. Maar bij een paar graden zal dat niet noemenswaardig zijn.
Defrosts ga je sowieso krijgen, als straks de temperatuur onder de 4 graden duikt, en vooral bij hogere luchtvochtigheid buiten. E.a. wel afhankelijk van hoe hard je WP aan het werk moet om het warm te houden.
Mijn WP doet op z'n slechtste moment ongeveer 1 defrost per 45 minuten.
Als tweakers onder elkaar, https://www.sdr-engineering.nl/webshop/KarelK schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:36:
@CorV66 Plak deze maar eens onder je radiatoren , werkt perfect
Dit is van een tweaker en er is een heel topic over. Wel mooi systeem met pc fans, alleen ik heb type 21 radiatoren en heb er dan niet veel aan.
Ik zal ze vanavond ff posten, ben nu niet thuis.KarelK schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:57:
Ben ook benieuwd Cor
Hierbij de instellingen gedaan door een ATAG monteur:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rQWBc9RHy9YOkhDmWJV10oVI.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rQWBc9RHy9YOkhDmWJV10oVI.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZQjPQXrKcMXkOGODCTaTNbmt.jpg?f=user_large)
Top man, leuk om te zien. Atag heeft besloten om geen gebruik te maken van de buitensensor, maar om via smart functie te regelen. Vermoedelijk omdat het om enkel radiatoren gaat.CorV66 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:32:
Hierbij de instellingen gedaan door een ATAG monteur:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook bedankt voor de parameters voor de ketel aansturing, ga ik overnemen in de hoop dat die wat minder snel inslaat.
Voordat de ATAG monteur kwam had ik gewoon de buitensensor aangesloten, want die zit standaard bij de set. Maar ze gebruiken die sensor dus niet, ze halen de buitentemperatuur via internet binnenDashlane schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:46:
[...]
Top man, leuk om te zien. Atag heeft besloten om geen gebruik te maken van de buitensensor, maar om via smart functie te regelen. Vermoedelijk omdat het om enkel radiatoren gaat.
Ook bedankt voor de parameters voor de ketel aansturing, ga ik overnemen in de hoop dat die wat minder snel inslaat.
Aah zo, dat kan natuurlijk ook. Ik heb geen Atag thermostaat en daarmee geen verbinding met internet.CorV66 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:15:
[...]
Voordat de ATAG monteur kwam had ik gewoon de buitensensor aangesloten, want die zit standaard bij de set. Maar ze gebruiken die sensor dus niet, ze halen de buitentemperatuur via internet binnen
Ik zie wel dat ze parameter hebben ingesteld voor maximaal thermostaat. Deze ga ik zelf morgen plaatsen, extra zekerheid in verband met een open pomploze verdeler.
[ Voor 16% gewijzigd door Dashlane op 24-10-2023 20:52 ]
Zoals beloofd zou ik jullie op de hoogte houden.
Gister vanaf 17 uur heb ik de One Zone geïnstalleerd en i.s.m. de ATAG specialist telefonisch alles doorgelopen.
Stuurt via de ruimtesensor, aanvoertemp omlaag gezet. Staat alleen op de warmtepomp, kan hem altijd nog hybride maken. Stooklijn e.d. nog even laten staan hoe het stond, dat kan ik altijd nog finetunen.
Op de afbeelding is duidelijk te zien dat hij nu werkt zoals hij zou moeten werken. Vloertemperatuur ligt nu ook hoger dan het was in de oude situatie. Hij gaf ook aan dat de vloerverdeler zonder pomp en interne weerstand/bijmenging retourwater nog een beter resultaat zou kunnen geven.
Vooralsnog ben ik erg tevreden!
Gister vanaf 17 uur heb ik de One Zone geïnstalleerd en i.s.m. de ATAG specialist telefonisch alles doorgelopen.
Stuurt via de ruimtesensor, aanvoertemp omlaag gezet. Staat alleen op de warmtepomp, kan hem altijd nog hybride maken. Stooklijn e.d. nog even laten staan hoe het stond, dat kan ik altijd nog finetunen.
Op de afbeelding is duidelijk te zien dat hij nu werkt zoals hij zou moeten werken. Vloertemperatuur ligt nu ook hoger dan het was in de oude situatie. Hij gaf ook aan dat de vloerverdeler zonder pomp en interne weerstand/bijmenging retourwater nog een beter resultaat zou kunnen geven.
Vooralsnog ben ik erg tevreden!
/f/image/ZMjtdM6szgjxdNZ9lTmo0T81.png?f=fotoalbum_large)
kijk, dat zijn de betere berichten @Lobster!
Was er nog een reden aangegeven om de Atag thermostaat niet te gebruiken (omdat hij nu dus wel opgehangen is).
je hebt gisteren 12 kwh aan verwarming gebruikt, klopt dat ? Dat is best een bult elektrische energie?!
Bij mij kwam ik gisteren niet verder dan 6,7 kwh (iets hoger dan het gemiddelde voor de afgelopen 10 dagen, dat ligt op ca. 5 kwh).
Ben benieuwd hoeveel je de komende tijd gaat verbruiken, want als je nu al 12 doet en het moet nog "echt" koud worden
Was er nog een reden aangegeven om de Atag thermostaat niet te gebruiken (omdat hij nu dus wel opgehangen is).
je hebt gisteren 12 kwh aan verwarming gebruikt, klopt dat ? Dat is best een bult elektrische energie?!
Bij mij kwam ik gisteren niet verder dan 6,7 kwh (iets hoger dan het gemiddelde voor de afgelopen 10 dagen, dat ligt op ca. 5 kwh).
Ben benieuwd hoeveel je de komende tijd gaat verbruiken, want als je nu al 12 doet en het moet nog "echt" koud worden

[ Voor 53% gewijzigd door tcw82 op 26-10-2023 10:34 ]
Zojuist heb ik @Mr_thebrown een berichtje gestuurd met als doel dit draadje een beetje aan te passen opdat het een "merk/type" specifiek ontwerp kan worden met een openingspost die dat meer reflecteert.
Denk dan aan dingen als een lijstje met namen van tweakers die een hybride setup hebben, en welke dan precies. De instellingen die goed werken (of link daarna toe), tips en trucs. dat soort zaken.
Denk dan aan dingen als een lijstje met namen van tweakers die een hybride setup hebben, en welke dan precies. De instellingen die goed werken (of link daarna toe), tips en trucs. dat soort zaken.
[ Voor 24% gewijzigd door tcw82 op 26-10-2023 10:44 ]
@tcw82
Ik vermoed op de eerste plaats, kennis van de installateur. Die dacht in eerste instantie aan te kunnen sturen met de NEOZ. Die hing al in mijn woonkamer. Daarmee kreeg hij mijn intergas niet aangestuurd. Toen hebben ze mij Honeywell weer teruggehangen met de mededeling hier kun je het geheel gewoon mee aansturen.
Dat was in de maand mei.... maandje later heb ik de kWh meter er tussen gemonteerd en zo'n weken geleden is de pomp echt aan de gang gegaan. Vanaf dat moment heb ik mij hier gemeld....
Een andere reden kan ik mij niet bedenken. De thermostaat had ik immers wel voor betaald maar fysiek had ik hem niet.
Ik zie ook geen onwelwillendheid bij de installateur niet, er is gewoon nog een gebrek aan opgedane ervaring/kennis.
Toch kun je verbruiken moeilijk vergelijken.
- hoe goed is je huis geïsoleerd
- hoeveel m2 vloerverwarming heb je
- enz....
Ik vermoed op de eerste plaats, kennis van de installateur. Die dacht in eerste instantie aan te kunnen sturen met de NEOZ. Die hing al in mijn woonkamer. Daarmee kreeg hij mijn intergas niet aangestuurd. Toen hebben ze mij Honeywell weer teruggehangen met de mededeling hier kun je het geheel gewoon mee aansturen.
Dat was in de maand mei.... maandje later heb ik de kWh meter er tussen gemonteerd en zo'n weken geleden is de pomp echt aan de gang gegaan. Vanaf dat moment heb ik mij hier gemeld....
Een andere reden kan ik mij niet bedenken. De thermostaat had ik immers wel voor betaald maar fysiek had ik hem niet.
Ik zie ook geen onwelwillendheid bij de installateur niet, er is gewoon nog een gebrek aan opgedane ervaring/kennis.
Dat klopt, maar de nachttemperatuur stond te hoog en een aantal parameters stonden ook niet correct ingesteld. Ik kan links en rechts nog wel wat downsizen. Dat gaat dus wel goed komen. (ik zit nu op gem 8 kWh de afgelopen 11 dagen)je hebt gisteren 12 kwh aan verwarming gebruikt, klopt dat ? Dat is best een bult elektrische energie?!
- enz....
[ Voor 32% gewijzigd door Lobster op 26-10-2023 11:20 ]
@Lobster Mooi dat je direct resultaat ervan hebt. Ik vind het niet eens heel vreemd dat ze de Neoz ophangen, opkomend voor de installateur, Atag is ook wel een draak van een fabrikant als het gaat om informatievoorziening en handleidingen.
Het klopt van die verdeler, ik heb hem dit jaar daarom vervangen.
Overigens nog een handige tip. Ik heb een maximaal thermostaat geplaatst.
1. Maak de binnenunit spanningloos
2. Monteer thermostaatdraad op de maximaal thermostaat op aansluiting 1 en 2. Het is een maak contact en bij ingestelde hoge tempraturen een breek contact.
3. Verwijder het jumper draad op aansluiting In Aux 2 Ste op de binnenunit
4. Plaats de andere zijde van de thermostaat draad op Aux 2 Ste (kleuren maken niet uit, het is een maak/breek contact)
5. Maak het weer dicht en plaats de kap terug en zet de binnenunit weer op spanning.
6. Stel parameter 1.1.4 in op 4 (veiligheidsthermostaat)
De ingang die gebruikt moet worden als aansluiting op de veiligheidsthermostaat voor het vloersysteem is standaard IN AUX 2 STE (functie ingesteld door parametro 1.1.4). Als de veiligheidsthermostaat aangesloten is op STE en de veiligheidsinrichting in werking treedt, dan blijft de voeding naar de circulatiepomp actief en is vorstbeveiliging altijd gegarandeerd. Als de veiligheidsthermostaat aangesloten is op STT en de veiligheidsinrichting in werking treedt, dan wordt de voeding naar de circulatiepomp afgesloten en is vorstbeveiliging niet gegarandeerd. - Mocht iemand weten wat STT en STE is dan hoor ik dat graag.
2. Monteer thermostaatdraad op de maximaal thermostaat op aansluiting 1 en 2. Het is een maak contact en bij ingestelde hoge tempraturen een breek contact.
4. Plaats de andere zijde van de thermostaat draad op Aux 2 Ste (kleuren maken niet uit, het is een maak/breek contact)
5. Maak het weer dicht en plaats de kap terug en zet de binnenunit weer op spanning.
De ingang die gebruikt moet worden als aansluiting op de veiligheidsthermostaat voor het vloersysteem is standaard IN AUX 2 STE (functie ingesteld door parametro 1.1.4). Als de veiligheidsthermostaat aangesloten is op STE en de veiligheidsinrichting in werking treedt, dan blijft de voeding naar de circulatiepomp actief en is vorstbeveiliging altijd gegarandeerd. Als de veiligheidsthermostaat aangesloten is op STT en de veiligheidsinrichting in werking treedt, dan wordt de voeding naar de circulatiepomp afgesloten en is vorstbeveiliging niet gegarandeerd. - Mocht iemand weten wat STT en STE is dan hoor ik dat graag.
Met name omdat tweede deel, wil ik graag het topic wat meer merk/type specifiek maken.Lobster schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:13:
@tcw82
[...]
Dat klopt, maar de nachttemperatuur stond te hoog en een aantal parameters stonden ook niet correct ingesteld. Ik kan links en rechts nog wel wat downsizen. Dat gaat dus wel goed komen. (ik zit nu op gem 8 kWh de afgelopen 11 dagen)
- enz....
Dan kun je in de opening achter elke gebruiker bijvoorbeeld zoiets maken:
TCW82, all 50+b+neoz+z1, 192m2/1995, vvw, intergas extrme 36 randstad
wat dan neer komt op een energion hybride all 50, 50 liter buffer, neoz en zone 1 thermostaat, 192m2 woon opp, 1995 bouwjaar, vloerverwarming, merk en type CV ketel, woonomgeving.
Daarmee kunnen andere gebruikers makkelijk zien of iemand iets heeft dat lijkt op de situatie bij hen thuis.
Daarmee beperk je het risico dat je (te) heet water naar de vloer stuurt, klopt dat?Dashlane schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:30:
@Lobster Mooi dat je direct resultaat ervan hebt. Ik vind het niet eens heel vreemd dat ze de Neoz ophangen, opkomend voor de installateur, Atag is ook wel een draak van een fabrikant als het gaat om informatievoorziening en handleidingen.
Ja, klopt. Bij een mengverdeler* of radiatoren is het niet nodig. Maar bij een pomploze open verdeler vond ik het wel verstandig. Alles staat ingesteld op max 45, maar als met name de ketel op hol slaat en dat kan bij mij door simpel een tempratuurwieltje aan te tikken dan kan er 70 graden door de vloer gaan. Dat vond ik niet echt een fijn gevoel. En het koste 18€.tcw82 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:54:
[...]
Daarmee beperk je het risico dat je (te) heet water naar de vloer stuurt, klopt dat?
*mengverdeler heeft vaak een eigen maximaal thermostaat op de pomp. Mocht intern een defect optreden dan wordt alsnog de pomp uitgeschakeld.
Ik heb een Atag Energion ODM 50 Hybride Zone + Atag i 36EZC 2023 CV ketel + 50 liter buffervat + Atag One Zone thermostaat
Ik heb keuken met 20m3 vloerverwarming en 42 m2 kamer met conventionele radiators met ventilators eronder van Speedcomfort en Heatfan + badkamer met designradiator en electrische vloerverwarming
Aangezien ik een Zone installatie heb wordt de hele stooklijn berekend door de Atag OneZone thermostaat en kan ik op de ketel niet veel veranderen (wat ook niet nodig is denk ik)
Ik heb tot nu toe een mooie rustige stooklijn met weinig verbruik
Kijken als het kouder wordt wanneer de ketel bijspringt maar tot nu toe ben ik erg tevreden
Ik heb keuken met 20m3 vloerverwarming en 42 m2 kamer met conventionele radiators met ventilators eronder van Speedcomfort en Heatfan + badkamer met designradiator en electrische vloerverwarming
Aangezien ik een Zone installatie heb wordt de hele stooklijn berekend door de Atag OneZone thermostaat en kan ik op de ketel niet veel veranderen (wat ook niet nodig is denk ik)
Ik heb tot nu toe een mooie rustige stooklijn met weinig verbruik
Kijken als het kouder wordt wanneer de ketel bijspringt maar tot nu toe ben ik erg tevreden
Beste..
Misschien niet helemaal de goede plek. Echter is dit volgens mij wel een plek met mensen die verstand hebben van de hybride warmtepomp van atag.
Ik ben bezig een energion hybrid te installeren. Hydraulisch is alles klaar, Buffervat van 80 liter enz.
Er neoz bij de ketel, een zone one in de kamer en nog een extra cube voor een aparte zone. Daar zit nog een zone manager lite bij om de klep aan te sturen
Nu heb ik dit allemaal aangesloten, alleen zie ik als laatste niet waar ik de nefit hrc30 aan kan sluiten op de hybrid manager..
Hoe weet mijn ketel anders wanneer aan en uit te moeten.. in de schema’s zie ik ook geen connectie maar dat begrijp ik dus niet..
Kan iemand me helpen?
Met vriendelijke groet Laurent twint
Misschien niet helemaal de goede plek. Echter is dit volgens mij wel een plek met mensen die verstand hebben van de hybride warmtepomp van atag.
Ik ben bezig een energion hybrid te installeren. Hydraulisch is alles klaar, Buffervat van 80 liter enz.
Er neoz bij de ketel, een zone one in de kamer en nog een extra cube voor een aparte zone. Daar zit nog een zone manager lite bij om de klep aan te sturen
Nu heb ik dit allemaal aangesloten, alleen zie ik als laatste niet waar ik de nefit hrc30 aan kan sluiten op de hybrid manager..
Hoe weet mijn ketel anders wanneer aan en uit te moeten.. in de schema’s zie ik ook geen connectie maar dat begrijp ik dus niet..
Kan iemand me helpen?
Met vriendelijke groet Laurent twint