Acties:
  • 0 Henk 'm!
MerijnG schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:24:
Bedankt voor alle nuttige informatie TCW!
Ik ga voor nu alleen voor de airco en de warmtepomp wacht ik nog even mee.
Misschien kun je wel een lijntje open houden met de potentiële leverancier, de levertijden zijn zo lang dat nu bestellen min of meer neer komt op leveren over een jaar.... 😱

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leiriopei
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-06-2024
KarelK schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:33:
[Afbeelding]

Dit zijn de bij elkaar passende types .Heb je dit type niet dan hebben ze jou ook een oude ketel bij een nieuw model warmtepomp geleverd (ODM50)
Er staat op de ketel TY36E201H /I36ECZ dus dat zal dan wel oud zijn., maar op alle boekjes staat Energion IDU M Hybridzone. Die alleen met een ODM50 aangesloten kan worden. De Neoz sttaat er ook in vermeldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:28
KarelK schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:11:
@leiriopei Heb je er Atag Neoz bij de warmtepomp dan heb je een All uitvoering en als de buitenunit een ODM 50 is kun je nooit een Zone hebben bij ketel van 2021
De ketel moet van de iZone serie zijn om er een Zone installatie van te maken
Is een beetje een verwarrend verhaal bij Atag vooral omdat de leveringen zo chaotisch verliepen
Voor de nieuwe R32 ODM modules moet je een i series ketel hebben met een productiedatum na 1 juli 2022. Anders wordt je ketel via aan/uit contact geschakeld, en heb je dus geen Hybrid Zone installatie, maar een Hybrid All.

Overigens, als je overweegt een Hybrid All aan te schaffen, omdat je geen Atag i series ketel hebt, dan kan je een kleine 400 euro besparen door toch een 'Zone' IDM te kopen. Deze kan ook de ketel via aan/uit schakelen... maar is flink voordeliger dan de 'All' IDM.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
leiriopei schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:46:
[...]

Er staat op de ketel TY36E201H /I36ECZ dus dat zal dan wel oud zijn., maar op alle boekjes staat Energion IDU M Hybridzone. Die alleen met een ODM50 aangesloten kan worden. De Neoz sttaat er ook in vermeldt.
Je hebt inderdaad een oud model i36ec ketel geleverd gekregen. Deze werkt alleen in aan/uit modus met de nieuwe outdoor modules.

Als ik jou was, zou ik een vervangende ketel eisen, want het geleverde voldoet niet aan het aangebodene.
Je moet een i36 ketel hebben met modelnummer TY36E501H. Is ook de i36, maar dan met een nieuwere controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Dhoekman schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:27:
Hallo ik heb een vraag en heb de ballen verstand ervan ik heb een hybride all 80T maar de temperatuur staat op 21.5 ° ingesteld maar hij blijft alsmaar door verwarmen tis nu 25 gr maar hij gaat maar door iemand een idee dit te verhelpen aanvoertemperatuur staat op 35 gr is alleen vloerverwarming woning is nieuwbouw 2020 miss dat iemand eens in mij systeem kan kijken heb een atag zone en naast de ketel hangt een neoz ketel is atag i36ecz volgens mij
Alweer iemand met een R32 buiten unit, i36 ketel, maar toch een Neoz, dus oud model ketel, en dus aan/uit ipv Atag Bus aangesloten.

Werkt wel, maar is verre van optimaal, en ook niet wat verkocht is.

Plus dat je 3 interfaces hebt, de Neoz, de interface op de ketel en de One Zone. Waarbij je in de App eigenlijk niks meer kan zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DaRealRenzel Bijzondere situatie. Zouden de installateurs/leveranciers echt denken dat ze er "mee weg komen"

Hoop/Denk (wishfull?) dat de setup hier in de kast het gewoon netjes doet, dat is ook een "all" maar daar hangt dan ook een intergas naast en geen ATAG ketel. (buurman heeft een atag i serie ketel en is daar niet heel erg te spreken over :o .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
tcw82 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:48:
@DaRealRenzel Bijzondere situatie. Zouden de installateurs/leveranciers echt denken dat ze er "mee weg komen"

Hoop/Denk (wishfull?) dat de setup hier in de kast het gewoon netjes doet, dat is ook een "all" maar daar hangt dan ook een intergas naast en geen ATAG ketel. (buurman heeft een atag i serie ketel en is daar niet heel erg te spreken over :o .
Het vervelende is dat het gros van de installateurs dit helemaal niet weet. Ook mijn installateur, die Atag Select Dealer is, en dus 15 jaar garantie op de ketel mag geven, was compleet verrast toen bij in-bedrijf-stelling de aap uit de mouw kwam dat er een extra NEOZ nodig was. Dat de ketel, die dus nog niet eens zijn eerste service beurt heeft gehad, in feite al te oud was. Ook de installatie-handleiding voor de installateur rept met geen woord over verschillende versies van de i-series ketels.

Een 'All' installatie kan ook alleen maar met aan/uit van je ketel werken, en ik ben er van overtuigd dat je nog een aparte instel interface voor je ketel hebt. En het was ook je eigen keus om de 'All' te kiezen, en dus in feite twee aparte regelingen te hebben.

Ik denk echter dat ATAG geen zin heeft om alle bestaande i36 installaties die naar hybride willen, te voorzien van nieuwe ketel controllers, of anders, en dus dit issue gewoon stil houdt, er op hopende dat niemand een klacht gaat indienen. Helaas jammer dus....

[ Voor 3% gewijzigd door DaRealRenzel op 01-06-2023 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:58:
[...]

Het vervelende is dat het gros van de installateurs dit helemaal niet weet. Ook mijn installateur, die Atag Select Dealer is, en dus 15 jaar garantie op de ketel mag geven, was compleet verrast toen bij in-bedrijf-stelling de aap uit de mouw kwam dat er een extra NEOZ nodig was. Dat de ketel, die dus nog niet eens zijn eerste service beurt heeft gehad, in feite al te oud was. Ook de installatie-handleiding voor de installateur rept met geen woord over verschillende versies van de i-series ketels.

Een 'All' installatie kan ook alleen maar met aan/uit van je ketel werken, en ik ben er van overtuigd dat je nog een aparte instel interface voor je ketel hebt. En het was ook je eigen keus om de 'All' te kiezen, en dus in feite twee aparte regelingen te hebben.

Ik denk echter dat ATAG geen zin heeft om alle bestaande i36 installaties die naar hybride willen, te voorzien van nieuwe ketel controllers, of anders, en dus dit issue gewoon stil houdt, er op hopende dat niemand een klacht gaat indienen. Helaas jammer dus....
"eigen keus" "eigen keus".... :+
mijn kennis is niet voldoende om dat "eigen keus" te noemen. Ik ga naar een installateur, die ik al eerder heb gebruikt en daarmee ga ik in gesprek. origineel was het advies de intergas WP (hybride) te nemen, maar die kwam maar niet op de markt en toen ook nog de specs aan de wandel gingen kwam hij vrij snel met het advies om een atag te nemen.

volgend jaar rond april kunnen we wel eens terug komen op dit berichtje, maar de dagen (sinds 13 april einde dag) dat hij gedraaid heeft ging het allemaal goed. ik zal eens een rekensommetje op tuigen om te zien hoe hij zich heeft verhouden tot de aardgas verbrander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien kan het al eerder... Ik heb dus zitten rekenen.
O.b.v. historische gegevens (gasstook gedrag), geadministreerd in op mindergas.nl heb ik een kuubs per graaddag verkregen. Als ik die toepas op de periode 12 april 2 juni (gisteren) komt daar een voorspelling uit qua gasverbruik (voorspellingen, omdat ik amper gas heb gebruikt in die periode). De verkregen kuubs per graaddag ook naast diezelfde periode van vorig jaar gelegd, dat klopt heel aardig.
Volgens die som zou ik 120 kuub gas verbruikt hebben.
Echter, verwarming heeft nog geen 4 kuub verbruikt.( De wp heeft drie keer de cv ingeschakeld, meestal omdat ik de kamer thermostaat op 30 had ingesteld bij periode met negatieve energie prijs).

Ik heb in dezelfde periode wel 128kWh "extra" verbruikt met de warmte pomp (waarde gemeten met kWh meter op de wp voeding, de wp zelf geeft ca. 15 kWh minder, ik vermoed omdat die alleen de "ik ben aan het verwarmen" kWh rekent en niet de 0.4 kwh per dag aan sluipverbruik).

Als ik dat zo tegen elkaar aan veeg:
128 kWh plus die 4 kuub levert een kWh equivalent op van ca. 170 kWh voor verwarming in die periode.
Echter, zonder wp zou dat 120 kuub gas zijn geweest.

Dat lijkt mij een mooie score.

170 kWh (of 128kwh) heb ik voor ca. 0.25 cent (tibber) per kWh ingekocht (ik reken de zonne energie niet mee, dat maakt het wel erg ingewikkeld). Dat kost me dan 43 euro.

120 kuub gas zou bij Frank ca. 1,3 per kubieke meter zijn geweest wat neer zou komen op 155 euro.

Omdat ik de berekening initieel niet geloofde heb ik de periode ook in mindergas naast elkaar gelegd. In de periode in 2022 was het warmer dan nu (aantal graaddagen toen was 278, in 2023 318), verwacht verbruik is daarmee hoger voor 2023. Echter, het verbruik was 67% lager dan in 2022.

De grote aanname in dit verhaal is natuurlijk of die 120kuub wel klopt. Dit is een fictieve waarde, gebasseerd op een getal uit een website, wel op historische waardes gebasseerd.

Ander puntje dat in het voordeel van de wp spreekt: Na installatie hebben we de kamerthermostaat van 19,5 naar 20 en zelfs een periode 21 gezet. Daarmee dus veel meer electrische energie verbruikende dan wanneer we op gas hadden gestookt. Aangevuld met zeker 3 periodes van een aantal uur aaneengesloten, waarbij de wp hard aangezet is omdat de energie prijs negatief was.

We wachten de winter met wat meer vertrouwen af. 8)

Omrekenfactor voor kWh <>kuubs is 10.55 ik zag ook 10.23 maar in het geheel ontloopt elkaar dat niet zo.

@MerijnG misschien is dit ook aardig voor jou, in de zoektocht. Ik kan natuurlijk niet garanderen dat de setup etc. hetzelfde resultaat opleveren, maar op basis van de bovenstaande sommetjes ben ik best onder de indruk.

[ Voor 4% gewijzigd door tcw82 op 05-06-2023 21:44 . Reden: @merijnG getagged ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Er zitten hier best wat slimmerikken ;-), dus iemand kan mij vast vertellen wat mijn ODM 80T hier aan het doen is (zie foto's)
De 8 watt op L3 die de hele dag loopt, is voor de standby functie, die houdt de electronica een beetje wakker. Maar de 10-15 watt op alle fases, vanaf zo rond een uur of 5, iemand een idee ? Er is geen warmtevraag....

overigens is 8 Watt op 24 uur tegen 365 dagen al gauw 70 kwh, ofwel 35 euro per jaar aan standby kosten ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51AsudpuFTVyFWTM932JEGYbJh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tApCBNiegfQIRrENkR064kFQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Mz-fBbyM5LhcQEPH8_FLzVP7dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUkT3rbqv7CoL2zTHXNkd8nm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGp1rDKNEMbGRnzuFO0LHphgygM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZ9wQYp2rjzrsWCsLW7Fo0yU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3U63onjtUZqiIsejdptjIn4i5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jbu0JaMonlQleRjK66PhXwN9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat doet mijne ook. Het is allemaal laag vermogen gedoe. Denk dat het pomp gangbaarheid of zo iets is.

De tijden zijn ook redelijk gelijk.

Ik heb een 50all.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OlSNO3bu8Z_LzjEtaCNYBioJl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2s0S15B4irqfLzbU3f4mL3p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door tcw82 op 05-06-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het gebeurt niet elke dag. Soms langer dan andere dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CV3L6pfnBU5nN0k7ld2VbzEDZGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYkOfwqja05MrjBJiCZ7vuze.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRzauZBUb9ceMgq2dUgdG2twrYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9CyGxHubXs92ntWuG1ELG4o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De eerder genoemde carter verwarming mogelijk.. als het buiten onder de 10 graden komt gaat die werken geloof ik.

Zie
Stoja schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:53:
Contact gehad (via installateur) met Atag. het blijkt het carter verwarmingselement in de compressor te zijn. Die houdt de olie temperaruur (bij een lage buitentemperatuur) op peil.. is juist beter voor de levensduur. goed om te weten dus. Ze hebben ook even meegekeken in de installatie via de Atag One Zone. Alles bleek prima in orde. Opgelost dus.
Dank voor jullie reacties.

[ Voor 69% gewijzigd door DanTm op 05-06-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
DanTm schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:24:
Ee eerder genoemde carter verwarming mogelijk.. als het buiten onder de 10 graden komt gaat die werken geloof ik.
Oke, dus dan gaat de compressor even op mini pitje draaien, om het circuit boven de 10 graden te houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leiriopei
DaRealRenzel schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:37:
[...]

Je hebt inderdaad een oud model i36ec ketel geleverd gekregen. Deze werkt alleen in aan/uit modus met de nieuwe outdoor modules.

Als ik jou was, zou ik een vervangende ketel eisen, want het geleverde voldoet niet aan het aangebodene.
Je moet een i36 ketel hebben met modelnummer TY36E501H. Is ook de i36, maar dan met een nieuwere controller.
Ik snap niet helemaal wat deze combinatie nu niet kan. Is dit de reden dat mijn wp maar op 35 graden (ja nu ook) blijft verwarmen en dat mijn wp niet weersafhankelijk aanvoertemperatuur kon krijgen in combinatie met een Evohome thermostaat (naast de neoz)?

Atag en de installateurs komen er wel weg mee. De installateur (greendealer) verschuilt zich achter ATAG en ATaG andersom. Ik heb hier weinig verstand van. Ik heb zo een 10 ATAG select dealers gebeld en niemand wil komen. De installateur zit maar te doen alsof het door mij komt. overal servomotoren op zetten zet die wp niet uit, beperkt alleen maar waterhoeveelheid. Hij heeft ook nog een een verkeerde rf module op de evohome gezet, maar nee het ligt niet aan hem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leiriopei
Kan trouwens iemand mij in de tussentijd vertellen hoe ik de aanvoertemperatuur naar beneden kan stellen? die gebruikershandleiding is onleesbaar en het is een beetje warm alhoewel ik alle groepen heb dichtgedraaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DanTm schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:24:
De eerder genoemde carter verwarming mogelijk.. als het buiten onder de 10 graden komt gaat die werken geloof ik.

Zie

[...]
DaRealRenzel schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:35:
[...]

Oke, dus dan gaat de compressor even op mini pitje draaien, om het circuit boven de 10 graden te houden..
Das leuk en fijn dat de machine zichzelf "goed" houdt, maar het is hier niet zo koud geweest, denk ik.

Die laatste keer was vanmorgen en de afgelopen dagen ook een aantal keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leiriopei schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:02:
Kan trouwens iemand mij in de tussentijd vertellen hoe ik de aanvoertemperatuur naar beneden kan stellen? die gebruikershandleiding is onleesbaar en het is een beetje warm alhoewel ik alle groepen heb dichtgedraaid
Als we geen afgifte is, kan het ook niet warm worden. Heb je ook energie verbruik dat past bij veel verwarmen?

De aanvoertemperatuur kan je (denk ik) in de ap instellen. Denk ik althans. Zelf niet meegespeeld.
In de ap op de 3 streepjes, dan appliance, en dan die offset optie.
Ik herken die 39 niet, mogelijk is dat voor het buffervat, want als de verwarming aan gaat, is de aanvoer maar 25 of 26.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Wde9DgjqcCp-DDJQ3zFJPBv4pU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3TMlCjZvS17iUsBaEy7PWze.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmBiqE_-2_T0GfcyeL9mjQTOU78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBBd6BCHjTSM0bso3U3tsoqI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7U1GyGungKAsVSRWzTSIO0i5qE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcbgCpa9iJTKyNtHIyRU9TXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:35:
[...]

Mogelijk is het op het internet kouder dan in het echt.
:P :P

Gemeten is 14, internet zegt 10. En de zaagtand wordt nu weer gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-8CIZCWPJ8j7K3N155xdvD_4nI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BiOmwW1TcLXajlkURlrJnTpa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dl-o0n1V5HO2OW_isuboX7WogDw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iy4poDdaCUHtfRtFdAcnhgMq.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
leiriopei schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:48:
[...]

Ik snap niet helemaal wat deze combinatie nu niet kan. Is dit de reden dat mijn wp maar op 35 graden (ja nu ook) blijft verwarmen en dat mijn wp niet weersafhankelijk aanvoertemperatuur kon krijgen in combinatie met een Evohome thermostaat (naast de neoz)?

Atag en de installateurs komen er wel weg mee. De installateur (greendealer) verschuilt zich achter ATAG en ATaG andersom. Ik heb hier weinig verstand van. Ik heb zo een 10 ATAG select dealers gebeld en niemand wil komen. De installateur zit maar te doen alsof het door mij komt. overal servomotoren op zetten zet die wp niet uit, beperkt alleen maar waterhoeveelheid. Hij heeft ook nog een een verkeerde rf module op de evohome gezet, maar nee het ligt niet aan hem
Laat ik het uitleggen. In een 'standalone' opzet, dus alleen de i36ecz CV Ketel, met een ATAG One Zone thermostaat en een buitenvoeler, dien je op de CV ketel zelf een aantal zaken in te stellen (CV Water temperatuur, WW water temperatuur, pomp minimale en maximale modulatie enz enz). Daarnaast kan je op de One Zone zelf ook veel zaken instellen of naregelen (bijvoorbeeld stooklijn, CV water verschuiving, enz enz). Teveel om hier op te noemen, maar het komt er op neer dat de ketel daardoor zeer efficient kan stoken, de CV temperatuur aanpast aan de buitentemperatuur (stooklijn), je warmtevraag (slim leren van starttijd), je afgiftesysteem en zo voort. Dus niet alleen moduleert op de retourtemperatuur, maar ook op allerlei andere parameters.

In de 'correcte' Hybrid Zone opstelling, waarbij de ketel op ATAG BUS blijft aangesloten, blijft de ketel die parameters ontvangen. Dus zowel de buitenvoeler temperatuur, de CV Water temperatuur enz). Dus als de energy manager van de warmtepomp vindt dat je ketel wat bij moet stoken, dan weet de ketel al vooraf hoeveel extra warmte hij moet gaan leveren (bijvoorbeeld het water 5 graden extra opstoken), wat de ingestelde stooklijn is (dus hoe warm moet het CV water worden afhankelijk van de buitentemp) en kan hij leren hoe dat het meest efficiente kan. Dus zal de brander langzaam gaan opstoken.

Bij de huidige aan/uit regeling zal de CV ketel bij warmtevraag altijd de brander eerst opstoken, om het CV Water op de ingestelde temperatuur te krijgen, en daarna langzaam terug moduleren op basis van de temperatuur van het retourwater. Dit retourwater komt uit je open verdeler (je IDM module) dus is als het goed is al aardig op temperatuur, maar dat weet de ketel niet als hij aangesproken wordt.

Dus de bijstook is niet zo energiezuinig als technisch mogelijk is.

Daarnaast heb je dus zoals gezegd 3 interfaces voor instellingen (de NEOZ, de One Zone en de ketel interfaace) en zie je in de One Zone geen CV ketel parameters meer. Plus dat je CV ketel niet meer aan de A+ energie klasse voldoet, want dat doet hij alleen indien aangestuurd met een One Zone en een buitenvoeler. .

Overigens kan je je WP aanvoer temperatuur aanpassen via de NEOZ, Op de NEOZ, durk tegelijk op 'ESC' en 'MENU' totdat 'Invoeren Code' verschijnt. Draai aan de keuzeknop tot de code 234 verschint (technische Zone). In menu 4 kan je dan vanalles instellen. Dit staat in de Installatiehandleiding (document 420011227000, kan je zo downloaden). 4.2.5 stelt de max aanvoertemperatuur in.

Met code 007 kan je in het volledige menu, alle parameters vind je in dezelfde handleiding vanaf pagina 83.

Je probleem m.b.t. installateur/atag en inregelen van de installatie is een bekend issue. Dat gaat nog veel erger worden. Voorheen had je alleen HR ketels, en daar kon je hooguit een CV en WW temperaturu op instellen, dat was het wel. Als je geluk had, had je dan ook een installateur die waterzijdig kon inregelen, maar in de meeste gevallen stond alles gewoon wijd open, werd er gedimensioneerd op ruimtetemperatuur ( woonkamer 21, slaapkamer 18, badkamer 24, en een pak Watt er tegenaan) en het werkte wel.
Ondertussen worden de CV ketels steeds slimmer (modulerend, zelflerend) en met warmtepompen wordt het steeds complexer om de installatie zo efficient mogelijk in te regelen. Want doe je dat niet, dan haal je je COP niet, en is uiteindelijk de warmtepomp duurder dan je CV ketel, of staat continue te pendelen, of maakt teveel lawaai, of is vroegtijdig defect. Echter, de meeste installateurs hebben helemaal geen zin om zich hier in te verdiepen, want ook voor elke WP is de instelling weer anders, voor elke CV combinatie is het weer anders (jij zit met je EVOHome) en elke klant en woning is anders. En de klant wil niet betalen voor 4 uur aan rekenwerk en ontwerpwerk, de installatie an sich is al duur genoeg. Dus wordt de installatie technisch opgeleverd, en met behulp van de fabrikant op afstand redelijk basaal ingeregeld zodat het in elk geval werkt. Wil je het beter, zal je zefl in de materie moeten duiken, en de installatie beter moeten inregelen. Maar als je dat op 3 apparaten moet doen wordt het wel lastig.

Overigens weet ook ATAG zelf niet hoe sommige zaken werken. Zo heb ik gevraagd hoe de WP weet wanneer om te schakelen van piek en dal electra tarief, maar dat wist men niet. Je kan in de Energy Manager wel een tarief instellen voor piek en dal, maar niet wanneer die tarieven dan geldig zijn. En in NL geldt Piek en Dal tarief nogal wisselend, hier in Limburg bijvoorbeeld gaat Dal tarief al om 2100 uur in, terwijl dat in de rest van NL pas om 2300 uur ingaat. Ook kon men niet aangeven wat precies 'de verhouding primaire energie en electrische energie' inhoudt, maar het moet wel op 150 ingesteld worden.

Wellicht omdat de warmtepompen door Ariston gebouwd worden, en ATAG ze alleen maar van een ATAG merkje voorziet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
tcw82 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:12:
[...]

Mogelijk is het op het internet kouder dan in het echt.
:P :P

Gemeten is 14, internet zegt 10. En de zaagtand wordt nu weer gemaakt.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik denk dat die zaagtand juist komt door een te kleine hysterese in de thermostaat van de carter-olie. Zodra die 'op temperatuur' is (de eerste uren vlakke lijn) zal die net als je koffiezetter via een thermostaat de verwarming aan en uit gaan zetten, om de olie op temperatuur te houden. Als de hysterese (de delta T instelling) daarvan te klein is, gaat die telkens aan en uit..
Awel, het zal wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Even ter info, er is ondertussen zowel rechtstreeks als via de installateur een formele klacht bij ATAG neer gelegd, wegens non-conformiteit (niet geleverd/geinstalleerd wat verkocht cq voorgesteld is). Ik hoop toch binnen een week of zo wel een reactie te hebben van ATAG....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:20:
Even ter info, er is ondertussen zowel rechtstreeks als via de installateur een formele klacht bij ATAG neer gelegd, wegens non-conformiteit (niet geleverd/geinstalleerd wat verkocht cq voorgesteld is). Ik hoop toch binnen een week of zo wel een reactie te hebben van ATAG....
Ben benieuwd. Er is hier op het forum veel juridische kennis beschikbaar, wel denk ik dat je daar beter een apart onderwerp voor kunt starten.

Ik heb nog een "mosterd na de maaltijd" vraag.... Kan deze 50 all setup ook koud water maken? (Koelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
tcw82 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:56:
[...]

Ben benieuwd. Er is hier op het forum veel juridische kennis beschikbaar, wel denk ik dat je daar beter een apart onderwerp voor kunt starten.

Ik heb nog een "mosterd na de maaltijd" vraag.... Kan deze 50 all setup ook koud water maken? (Koelen)
Ja, in principe wel, maar dan moet er wel een voorziening voor koelen zijn opgezet, met een drie-wegklep. Met andere woorden, het hydraulische schema moet opgezet zijn met een circuit voor koeling.
Zie hier: https://atag.compano.com/...ON%20M%20HYB%20all_NL.pdf
Pagina 9 geeft een schema voor separate zone voor verwarming en koeling, pagina 10 geeft een schema weer voor een zone voor zowel verwarming en koeling.
Ik ga er bijvoeglijk van uit dat als je op aansluitning 'V2' (de meest rechtse op het klemmenblok) een driewegklep zet, en parameter 12.4.0 op 'actief' zet, dat je dan via je thermostaat gewoon koelvraag kan genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb geen aparte koel voorziening maar koel wel gewoon met mijn warmtepomp.
Het is niet helemaal ideaal met een mengverdeler, maar het werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DanTm schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:14:
DanTm, welke versie had jij ook alweer?
Ik heb dus een 50 all (exact... de Atag Energion M Hybride All 50)
Ik zou namelijk heel graag experimenteren met het kouder maken van het water in het systeem voor "passieve" koeling van met name de woonkamer. (daar ligt 70+ vierkante meter vloerverwarming in de cementdekvloer gefreesd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tcw82 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:18:
[...]

DanTm, welke versie had jij ook alweer?
Ik heb dus een 50 all (exact... de Atag Energion M Hybride All 50)
Ik zou namelijk heel graag experimenteren met het kouder maken van het water in het systeem voor "passieve" koeling van met name de woonkamer. (daar ligt 70+ vierkante meter vloerverwarming in de cementdekvloer gefreesd).
Ik heb de Hybride Zone 7T (oudere exemplaar). Ik kan in de Zone thermostaat de status gewoon op koelen zetten, en dan gaat hij koud water maken. Ik gebruik het ook voor vloerkoeling (en een beetje via radiatoren met een ventilator). Ik koel dan ook met water van max 18 graden om condensatie zoveel mogelijk te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DanTm schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:03:
[...]

Ik heb de Hybride Zone 7T (oudere exemplaar). Ik kan in de Zone thermostaat de status gewoon op koelen zetten, en dan gaat hij koud water maken. Ik gebruik het ook voor vloerkoeling (en een beetje via radiatoren met een ventilator). Ik koel dan ook met water van max 18 graden om condensatie zoveel mogelijk te voorkomen.
Dat klinkt wel erg simpel. Ik zag wel in de "verkoop" tabellen de vinkje bij koelen staan. Morgen maar eens in duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
DanTm schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:14:
Heb je dan ook ergens tussen de aanvoer vanaf de WP naar de Hybrid Manager en het radiator/vloerverwarmings-circuit een 3-weg klep zitten ? Want volgens de hydraulische schema's dien je bij koeling de open verdeler in de manager te omzeilen. WP gaat dan puur op temperatuur van de warmtewisselaar in de WP water koud maken.

En aangezien jij een Hybrid Zone met een 7T hebt, regel je dan alle instellingen via de interface op de CV ketel, of heb je nog een aparte NEOZ er bij (en met de Zone in de woonkamer uiteraard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
Stoja schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:55:
Hallo, wij hebben sinds 2 maart een Atag M Hybrid 50 warmte pomp met een Atag i36CZ ketel. Een buffervat van 40 liter is in serie aangesloten, de aanvoer van de WP gaat onder in het vat. wij hebben vloerverwarming met hier en daar een radiator. het wordt voldoende warm in huis.
ik zie een vreemd patroon in het E verbruik van de WP.
heb een aparte Kwh meter voor de WP aangesloten op een Cemm kastje. hiermee kan ik het E verbruik zien. De installatie staat op 19,5 graden. om 22.15 gaat deze terug naar 19 tot 8 uur in de morgen. wat op valt is er bijna altijd stroom wordt gevraagd in een heel korte cyclus, ook al is er geen warmtevraag. het gaat op en neer.
ik heb wat foto's bijgevoegd waar je dat patroon kunt zien. Is dit normaal vraag ik me af. Ik heb dat ook de installateur gevraagd maar die geeft (nog) geen antwoord. Atag heeft geen consumenten hulplijn meer dus ik weet het even niet.
kan dit kwaad, gaat dit ten koste van de levensduur vd WP?

kan iemand mij helpen?
Vraag 2: er is een Neoz met een Zone One aangesloten. klopt het dat je in de app bijna geen gegevens kunt zien? op de One Zone zelf is meer af te lezen.klopt dit? op mijn vorige AtagOne met alleen de CV. was meer te zien (logging grafieken, temperatuur systeem, gebruikt uren etc) Gebruik Apple computer en telefoon.
bedankt alvast

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hallo Stoja, mag ik weten wanneer je de Hybrid Zone opstelling hebt gekregen ? En was het een complete levering (dus buitenunit, binnen unit en CV ketel ) in een keer, of had je bijv. de CV ketel al hangen.

Er is namelijk een soort van compatibiliteits-issue tussen de nieuwe R32 buitenunits (ODM 40/50/80 enz) en de oudere modellen i-series ketels. Als jij een oudere ketel hebt, wordt die niet als 'Zone' aangesloten, maar als 'All', dus de ketel wordt op aan/uit aangesloten. Dan is er een NEOZ nodig om de zaak in te stellen, want dat kan niet via de controller in de ketel. En dan zie je inderdaad in de One Zone App bijna niks meer.

Ik ben op zoek naar lotgenoten, want ik ben van mening dat dit een non-conformiteit is.
Zeker als jij alles tegelijk hebt gekregen, want dan had de installateur cq. groothandel de juiste versie CV ketel bij de WP moeten meeleveren.

Je mag ook via een DM reageren uiteraard....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:39:
[...]

Heb je dan ook ergens tussen de aanvoer vanaf de WP naar de Hybrid Manager en het radiator/vloerverwarmings-circuit een 3-weg klep zitten ? Want volgens de hydraulische schema's dien je bij koeling de open verdeler in de manager te omzeilen. WP gaat dan puur op temperatuur van de warmtewisselaar in de WP water koud maken.

En aangezien jij een Hybrid Zone met een 7T hebt, regel je dan alle instellingen via de interface op de CV ketel, of heb je nog een aparte NEOZ er bij (en met de Zone in de woonkamer uiteraard)
ik heb mijn gedeelde "instellingsoverzichten" van een paar weken terug eens goed bekeken. Daarin zie ik dat ik parameter 1.8.0 (koeling modus) en 1.2.5 ( circulatie koeling) mogelijk moet aanpassen.

voor mijn situatie vermoed ik dat eea niet kan, ik heb zeker geen driewegklep in mijn systeem. Mogelijk wel in de "black box" die tussen de WP en de CV ketel hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:39:
[...]

nee, ik koel gewoon door de open verdeler in de hybrid manager heen.. maar daar de CV niet aanstaat heeft dat natuurlijk verder geen impact.
Ik zie ook niet direct wat het toevoegt om die te bypassen.

En ja, ik heb nog een oude hybride/ketel combinatie, dus geen Neoz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
tcw82 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:13:
[...]

ik heb mijn gedeelde "instellingsoverzichten" van een paar weken terug eens goed bekeken. Daarin zie ik dat ik parameter 1.8.0 (koeling modus) en 1.2.5 ( circulatie koeling) mogelijk moet aanpassen.

voor mijn situatie vermoed ik dat eea niet kan, ik heb zeker geen driewegklep in mijn systeem. Mogelijk wel in de "black box" die tussen de WP en de CV ketel hangt.
Die 'Black Box' is de Hybrid All module, en daar zit zeker geen 3-weg klep in.

In de installatiegids op pagina 9 en 10 staan schema's voor verwarming en koeling met 1 systeem, maar dan zit er toch nog een omschakelklep tussen. Bij het koelen gaat het water namelijk niet door de Hybrid Module (de open verdeler).
https://atag.compano.com/...ON%20M%20HYB%20all_NL.pdf

Mogelijk is het bij jou anders aangesloten, maar dan is dat niet volgens een ATAG Schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
DanTm schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:41:
[...]

nee, ik koel gewoon door de open verdeler in de hybrid manager heen.. maar daar de CV niet aanstaat heeft dat natuurlijk verder geen impact.
Ik zie ook niet direct wat het toevoegt om die te bypassen.

En ja, ik heb nog een oude hybride/ketel combinatie, dus geen Neoz.
Ik kan daar wel wat redenen voor bedenken.. Zo zal de CV ketel altijd wat restwarmte die overblijft na tapwatervraag, in het CV circuit 'duwen'. dat komt dan in je open verdeler terecht, en doet je gekoelde water teniet. Dat wil je niet.
Daarnaast zal er ook gekoeld water je buffervat in lopen, en door de thermische scheiding zal dit koude water in je buffer direct onderin je buffer zakken, en dus minder koud er boven uit lopen. Mogelijk zelfs direct retour naar de warmtepomp gaan. Ligt er een beetje aan hoe je buffer is aangesloten. Ik denk dus dat koelen zonder omzetklep minder efficient is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:02:
[...]

Ik kan daar wel wat redenen voor bedenken.. Zo zal de CV ketel altijd wat restwarmte die overblijft na tapwatervraag, in het CV circuit 'duwen'. dat komt dan in je open verdeler terecht, en doet je gekoelde water teniet. Dat wil je niet.
Daarnaast zal er ook gekoeld water je buffervat in lopen, en door de thermische scheiding zal dit koude water in je buffer direct onderin je buffer zakken, en dus minder koud er boven uit lopen. Mogelijk zelfs direct retour naar de warmtepomp gaan. Ligt er een beetje aan hoe je buffer is aangesloten. Ik denk dus dat koelen zonder omzetklep minder efficient is.
Ik heb geen buffervat, en dat kleine beetje restwarmte kan ik wel mee leven 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
DanTm schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:05:
[...]

Eigenlijk is een buffervat wel nodig, ter voorkomen vam pendelen.. zo'n 10 liter per kw pompvermogen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:24:
[...]

Eigenlijk is een buffervat wel nodig, ter voorkomen vam pendelen.. zo'n 10 liter per kw pompvermogen....
Gelukkig heb ik een grote betonnen vloerverwarming buffer, nog geen last van pendelen gehad.

De consensus in het grote warmtepomp topic is volgens mij ook dat bij afdoende vloerverwarming geen buffer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:57:
[...]

Die 'Black Box' is de Hybrid All module, en daar zit zeker geen 3-weg klep in.

In de installatiegids op pagina 9 en 10 staan schema's voor verwarming en koeling met 1 systeem, maar dan zit er toch nog een omschakelklep tussen. Bij het koelen gaat het water namelijk niet door de Hybrid Module (de open verdeler).
https://atag.compano.com/...ON%20M%20HYB%20all_NL.pdf

Mogelijk is het bij jou anders aangesloten, maar dan is dat niet volgens een ATAG Schema.
Net instelling 1.8.0 omgezet. En daarna kwamen de koeling optie in de kamerthermostaat en de neoz beschikbaar. Kamer ingesteld op 18 (is nu 22).
De pomp ging ook direct aan, dus er lijkt iets te gebeuren. Thermografische foto van de woonkamer vloer gemaakt. Die is nu 20.0 graden. Over een uurtje eens kijken.

Thermostaat ap suggereert inderdaad koeling...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhwXmaM_tnNhWdGlv4WT9iuKeR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MET5r0dS7fjvSmw1Cnqhk2tO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door tcw82 op 16-06-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DanTm schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:05:
[...]

Geloof of dat het buffervat ook een rol speelt bij (heel) koud weer. Dan gebruikt het warmte uit het vat om buiten eea te ontdooien? Details...heb ik natuurlijk weer niet😅😅.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6c0N0miVDyW7lwbOIz_nlC95Ek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qlySyMLUZTpuWBPsUlNQiBar.jpg?f=fotoalbum_large\
Eerste plaatje, direct na het starten van de koeling, hele vloer is uniform "koud" of "warm".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEIy4vFpWdtTzb57W8NHq4kB-wI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFGRyPRYrw471JVWmpyfvbpz.jpg?f=fotoalbum_large
tweede plaatje, een heel klein beetje verschil zichtbaar (na een kwartiertje oid).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyM3gtA2tBtEUukLeOboYERuppA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08b8lL9Vw3fgdGgl8Rvh6E2V.jpg?f=fotoalbum_large
Derde plaatje, half uurtje verder, dus richting een hele uur aanstaan, duidelijk koude sporen van de vvw slangen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvvYLVPAd7XWJRQGEhOyYJey7oM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l8EeBmpt86MCmLqrSVfyWQbF.jpg?f=fotoalbum_large
vergelijkbaar met 3e plaatje, koude sporen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nu wel even opletten dat het niet als een malle gaat condenseren....
Ah, dat helpt. Er is een instelling die de temperatuur profielen beheert. Die stond op 7 tot 12 graden... Das wel vochtig. (Leidingen werden nat) maar er is een vloerkoeling optie. Dan is het 18-23 graden. Daar staat ie nu op.
Elke wijziging even op de foto gezet, zodat ik nog terug kan.

[ Voor 68% gewijzigd door tcw82 op 16-06-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tcw82 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:37:
[...]

Geloof of dat het buffervat ook een rol speelt bij (heel) koud weer. Dan gebruikt het warmte uit het vat om buiten eea te ontdooien? Details...heb ik natuurlijk weer niet😅😅.
Hij gebruikt niet persee warmte uit het vat daarvoor, maar de warmte uit je systeem. Als je systeem onvoldoende buffer vermogen heeft, dan kun je dat uitbreiden met een buffervat. Heb je voldoende oppervlakte vloerverwarming of heelveel radiatoren met voldoende volume (zonder naregeling) dan is dat niet nodig.
Atag wou in de eerste instantie bij mij ook een buffervat plaatsen (volgens mij doen ze dat by default), maar gezien ik het niet echt nodig vond hebben ze er in overleg van afgezien.
Heb er de afgelopen 2 winters ook geen enkele last van gehad. En ik monitor mijn installatie vrij nauwkeurig (aanvoer, afvoer temperatuur, compressor frequentie, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DanTm schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:06:
[...]

Hij gebruikt niet persee warmte uit het vat daarvoor, maar de warmte uit je systeem. Als je systeem onvoldoende buffer vermogen heeft, dan kun je dat uitbreiden met een buffervat. Heb je voldoende oppervlakte vloerverwarming of heelveel radiatoren met voldoende volume (zonder naregeling) dan is dat niet nodig.
Atag wou in de eerste instantie bij mij ook een buffervat plaatsen (volgens mij doen ze dat by default), maar gezien ik het niet echt nodig vond hebben ze er in overleg van afgezien.
Heb er de afgelopen 2 winters ook geen enkele last van gehad. En ik monitor mijn installatie vrij nauwkeurig (aanvoer, afvoer temperatuur, compressor frequentie, etc)
met je prozone account... opschepper :+ :+

Ik zie nu dat de pomp hier wat begint te jutteren, mogelijk doordat hij initieel dus 12 graden water ging maken.. en dat die kou nu nog uit het systeem moet. De woonkamer werd wel voelbaar aangenamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De hitte is (voor nu) weer even achter ons.
De wp heeft een aantal dagen op koel-stand gestaan. Dat is eigenlijk best goed gegaan. Wat ik wel zag is dat hij niet constant blijft draaien, hij gaat aan-uit gedrag vertonen. Ik denk omdat de energie die hij moet stoppen in het koud maken relatief kleinere hoeveelheden zijn dan de energie die gemaakt wordt bij het verwarmen. Tevens werkt bij verwarming ook mee dat de radiator dan wel meewerken en bij koelen niet. (Het koude water komt bovenin de radiator binnen en klettert gelijk door naar de afvoer ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
tcw82 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:30:
De wp heeft een aantal dagen op koel-stand gestaan. Dat is eigenlijk best goed gegaan. Wat ik wel zag is dat hij niet constant blijft draaien, hij gaat aan-uit gedrag vertonen. Ik denk omdat de energie die hij moet stoppen in het koud maken relatief kleinere hoeveelheden zijn dan de energie die gemaakt wordt bij het verwarmen. Tevens werkt bij verwarming ook mee dat de radiator dan wel meewerken en bij koelen niet. (Het koude water komt bovenin de radiator binnen en klettert gelijk door naar de afvoer ).
Jaga's plaatsen. dan heb je dat probleem niet meer, en kan je ook met je radiatoren mee koelen. Al is dat ook weer beperkt, want zelfs een convector koelt maar beperkt, want koude lucht zakt nu eenmaal. En die jaga's staan al redelijk dicht op de grond.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRealRenzel schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:38:
[...]

Jaga's plaatsen. dan heb je dat probleem niet meer, en kan je ook met je radiatoren mee koelen. Al is dat ook weer beperkt, want zelfs een convector koelt maar beperkt, want koude lucht zakt nu eenmaal. En die jaga's staan al redelijk dicht op de grond.....
Die hadden we |:( in de woonkamer. 7 stuks van die 2 meter lange(of zo iets) compacte kasten. Maar die zijn er in 2019 al uit gegaan. :w

We hebben de wp niet gekocht voor koeling. Maar vooral voor de gas besparing.
Voor zolder ga ik dat misschien nog wel in overweging nemen. Om de warmte passief weg te koelen uit de nok bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tcw82 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:30:
Die van mij kan zijn energie ook niet continu kwijt in het systeem. Ik stuur mijn thermostaat aan om elk uur 20 minuten 'koudte-vraag' te generen, daarna staat hij 40 minuten uit.
Anders gaat hij bij mij na 10 minuten een paar minuutjes uit.. en weer 10 minuten aan.
Op die manier hou ik het ongeveer 25 graden in huis (als het buiten 30 is).
Als het nog warmer wordt kan hij misschien wat langer aan per uur.

Ik heb ook een aantal ventilatoren op de radiatoren op de slaapkamer gezet, dat helpt wel in meer koelte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbeurs
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02:01
Sinds januari een energion m hybrid all 40 4kw aangesloten op calenta 40c (2015) met radiatoren in jaren 70 woning. Woning is goed nageisoleerd en we hebben de atag one zone in de woonkamer. Beneden alle radiatoren open, boven thermostaat kranen. Tot nu toe erg tevreden met hybride syteem, eerste maand was stroomverbruik relatief hoog doordat systeem denk nog ‘slim’ moest worden en we zelf nog programma en nachtverlaging aan het instellen waren. Daarna flink lager stroomverbruik.

Voor komend stookseizoen nog wat finetunen en zit met name met een ding: de ruimtetemperatuur blijft altijd ongeveer 1 graden onder de ingestelde temperatuur hangen. Als je 20 instelt wordt het ongeveer 19. Als het echt koud is het ruim een graden, als het niet al te koud minder dan een graad. Prima om heen te werken door een graden hoger in te stellen maar niet ideaal. Iemand tips hoe dit beste op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelK
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:43
Je kunt in de Zone thermostaat bij de ruimtetemperatuurcorrectie de weergegeven temperatuur aanpassen , dit heb ik ook gedaan en nu klopt het precies (0.5 graad nauwkeurig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lbeurs schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:13:
Sinds januari een energion m hybrid all 40 4kw aangesloten op calenta 40c (2015) met radiatoren in jaren 70 woning. Woning is goed nageisoleerd en we hebben de atag one zone in de woonkamer. Beneden alle radiatoren open, boven thermostaat kranen. Tot nu toe erg tevreden met hybride syteem, eerste maand was stroomverbruik relatief hoog doordat systeem denk nog ‘slim’ moest worden en we zelf nog programma en nachtverlaging aan het instellen waren. Daarna flink lager stroomverbruik.

Voor komend stookseizoen nog wat finetunen en zit met name met een ding: de ruimtetemperatuur blijft altijd ongeveer 1 graden onder de ingestelde temperatuur hangen. Als je 20 instelt wordt het ongeveer 19. Als het echt koud is het ruim een graden, als het niet al te koud minder dan een graad. Prima om heen te werken door een graden hoger in te stellen maar niet ideaal. Iemand tips hoe dit beste op te lossen?
Leuk! Weer een energion gebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-09 20:12
Aah kijk, een Atag wp topic. Ik heb zelf de nieuwe versie hybrid all 50 vorig jaar oktober geïnstalleerd. Werkt goed, veel aan het spelen geweest met parameters. Door een vreemde stooklijn setting deed hij het uiteindelijk goed. Hij ging of pendelen bij hoge buitentempraturen of hij haalde de temperatuur niet bij lage temperaturen. Nu heb ik de mengverdeler vervangen dit weekend voor een open verdeler. Even kijken welke invloed dat weer gaat hebben. Het enige wat ik echt niet voor elkaar kreeg is de drempelwaarde tussen warmtepomp en ketel instellen. Er is een parameter die je kunt verstellen, maar wat je versteld is compleet onduidelijk. Iemand ervaring mee?

Nu staat die op alleen warmtepomp en heb ik het de hele winter kunnen trekken. Volgens mij was het afgelopen winter wel een paar keer onder de -10, toen begon die wat moeite te krijgen en met name in de nacht

Aanvullend:

Het gaat om parameters:
1.3.0 cv externe warmtebron inzet logica (0)
1.3.3 vertragingstimer (30minuten)
1.3.4 drempelwaarde inschakelen ext bron (300)
1.3.5 integrale drempel resetten (30)

Vooral 1.3.4 en 1.3.5 zijn mij onduidelijk wat voor waardes dit zijn. Ik heb begrepen dat het bij andere merken vrij gemakkelijk is. ‘ bij zoveel minuten niet behalen van de doel temperatuur schakelt de wp de cv in’

[ Voor 19% gewijzigd door Dashlane op 02-10-2023 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Leuk, welkom in dit hoekje van het forum @Dashlane .

Ben benieuwd. Jij hebt dus al een winter achter de rug?
Heb je hem ook voor passief koelen gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
tcw82 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:39:
Leuk, welkom in dit hoekje van het forum @Dashlane .

Ben benieuwd. Jij hebt dus al een winter achter de rug?
Heb je hem ook voor passief koelen gebruikt?
Ja, volgens Atag had ik de derde van dit uitgerolde model. Geplaatst ergens eind oktober. Ik gebruik hem niet voor passief koelen, puur en alleen voor verwarmen. Ter info, ik gebruik hem met evohome icm parallel buffervat.

[ Voor 3% gewijzigd door Dashlane op 02-10-2023 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wow. De derde. Dat is wel vooraan in de rij.
Hier hangt de Atag thermostaat (one zone oid) in de woonkamer verbonden met de all50 en een 50 liter buffervat.

Ik heb met o.a. de "kosten" van gas en elektriciteit gespeeld. Weet niet zeker of dat een effect heeft. Maar bij de eerste paar pogingen ging de zaak in storing. Oeps.

Ben vooral benieuwd of de kouder dagen gaan brengen wat we verwachten. (Geluidsarm, kosten efficiënt etc. ) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is het een idee om de instellingen van elke gebruiker eens hier op te nemen ? Die van mij zijn al eens gepost hierboven.

Met Als doel om de verschillende mogelijkheden uit te diepen, maar ook beter begrip te krijgen en over wat een bepaalde instelling precies wel of niet doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarelK
Ik kom hier al een poosje maar is toch interessant om andere ervaringen te lezen
Ik heb sinds november 2022 een Energion ODM 50 Hybride Zone + sinds augustus een bijpassende Atag 36 i ketel dus ik gebruik geen Neoz meer (daavoor had ik het oudere type met Neoz)
Afstellen gaat dus vanaf dit najaar alleen via de Atag One Zone thermostaat
Ik ben benieuwd hoe deze combinatie het gaat doen ,ik heb afgelopen winter natuurlijk al vanalles geprobeerd en had een prima resultaat
Het is natuurlijk geen koude winter geweest maar het gas verbruik is 1000 m3 gedaald en in combinatie met 24 zonnepanelen was het een goedkope winter voor mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
Het betreft een energion hybrid all 5kw die qua instelling volledig war draait, maar de doorlus op TA1 vervangen is voor een evohome schakeling met als resultaat dat evohome de WAR in of uitschakelt. Het systeem draait met een parallel 50 liter buffervat met daarachter een externe pomp die bediend word door de binnenunit. Dit zijn de instellingen van afgelopen winter, inmiddels is de mengverdeler vervangen voor een openverdeler die een twee keer zo hoge flow heeft, de effecten daarvan moet ik nog weg tweaken.

Parameter Instelling Beschrijving
1.0.4 2 Alleen WP
1.2.0 7 Verwarmingsvraag ketel
1.2.5 0 Externe pomp

1.3.0 0 CV+ backup wp?
1.3.2 0 ?
1.3.3 30 min ?
1.3.4 300 ?
1.3.5 30 ?

1.5.6 0 Regellogica ketel voeding

1.6.2 5 minuten ipv 3 minuten

4.2.0 0 LTV

4.2.1 3 Buitensensor
4.2.2 0.6 Stooklijn
4.2.3 -7 Paralleleverschuiving
4.2.5 45 max temp
4.2.6 24 Min temp
4.2.4 0 Proportionele invloed
4.2.7 0 geen smart
4.2.8 0
4.2.9 1 tijdprogramma uitsluiting

4.8.3 1 Ruimte thermostaat?

[ Voor 142% gewijzigd door Dashlane op 05-10-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KarelK schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:57:
Ik kom hier al een poosje maar is toch interessant om andere ervaringen te lezen
Ik heb sinds november 2022 een Energion ODM 50 Hybride Zone + sinds augustus een bijpassende Atag 36 i ketel dus ik gebruik geen Neoz meer (daavoor had ik het oudere type met Neoz)
Afstellen gaat dus vanaf dit najaar alleen via de Atag One Zone thermostaat
Ik ben benieuwd hoe deze combinatie het gaat doen ,ik heb afgelopen winter natuurlijk al vanalles geprobeerd en had een prima resultaat
Het is natuurlijk geen koude winter geweest maar het gas verbruik is 1000 m3 gedaald en in combinatie met 24 zonnepanelen was het een goedkope winter voor mij
1000 kuub is netjes, maar kom je van 10.000 naar 9000 of ben je van ... 2000 naar 1000 gegaan? (wij deden ca. 1100 vorig jaar, 1000 kuub omlaag zou betekenen dat we min of meer negatief uit moeten komen 8) ... ook omdat we de voordeur hebben vervangen (was 1 groot tochtgat). douche/afwas warm water is ongeveer 30 kuub per maand, dus dat blijft. (360 kuub per jaar... zou het echt kunnen? )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
tcw82 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:54:
[...]

1000 kuub is netjes, maar kom je van 10.000 naar 9000 of ben je van ... 2000 naar 1000 gegaan? (wij deden ca. 1100 vorig jaar, 1000 kuub omlaag zou betekenen dat we min of meer negatief uit moeten komen 8) ... ook omdat we de voordeur hebben vervangen (was 1 groot tochtgat). douche/afwas warm water is ongeveer 30 kuub per maand, dus dat blijft. (360 kuub per jaar... zou het echt kunnen? )
Ik heb 1000 kuub bespaard, (geen gas gebruikt voor cv) en heb circa 2200-2400kwh gebruikt aan wp. Daarin meegenomen dat ik warmer en constanter ben gaan stoken en dat het veel comfortabeler in huis geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarelK
[@tcw82 Ik ben van 1800 (stoken + ww ) van 1800 naar 400 m3 gegaan en ook ca 2500 kwh meer gebruikt dus besparing is netjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KarelK schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:02:
[@tcw82 Ik ben van 1800 (stoken + ww ) van 1800 naar 400 m3 gegaan en ook ca 2500 kwh meer gebruikt dus besparing is netjes
Dat zijn mooie waardes! 1400 kuub eraf! Kan bijna niet wachten tot het winter wordt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoja
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-05 19:33
Hallo, gebruiken jullie ook nachtverlaging in je weekprogramma? Zo ja hoeveel graden? Of laten jullie de temperatuur 24 uur hetzelfde? Bij ons is dat 20 gr. (Atag I36 met ODM50, Neoz en Atag One zone)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stoja schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:32:
Hallo, gebruiken jullie ook nachtverlaging in je weekprogramma? Zo ja hoeveel graden? Of laten jullie de temperatuur 24 uur hetzelfde? Bij ons is dat 20 gr. (Atag I36 met ODM50, Neoz en Atag One zone)
Hier staat de thermostaat (Atag, die mee kwam met de wp) op 19,5 in het stookseizoen. Op dit moment is voor ons het stookseizoen nog niet van start. We wachten daar altijd vrij lang mee. Dat heeft ook te maken met de ligging en ontwerp van de woonkamer. Die heeft een 7meter lange boog met ramen die zuidelijk georiënteerd zijn. In de zomer hebben we daar een zonnescherm van druiven struiken voor. Die begint nu af te breken (blad uitval en straks snoei). Dan komt er plots veel meer zon binnen. Dan accepteren we dat de temp in de (vroege)ochtend onder die 19,5 komt, zodra de zon op de ramen komt stijgt de woonkamer weer naar (in sommige gevallen) 21+ graden.
Dan zou die stook cyclus in de (vroege) ochtend min of meer voor niets zijn. (Vinden wij dan toch....)

Maar als het dus echt kouder wordt, of als het langere tijd bewolkt is, breekt het stookseizoen vanzelf een keer aan en gaat de thermostaat naar 19,5. Voor de hele 24uur.

[ Voor 14% gewijzigd door tcw82 op 08-10-2023 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoja
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-05 19:33
Stoken nog niet nodig, veel glas op zuid en goede isolatie. Ik begrijp van je dat constante temp het beste is…
Als het wel kouder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stoja schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:52:
Stoken nog niet nodig, veel glas op zuid en goede isolatie. Ik begrijp van je dat constante temp het beste is…
Als het wel kouder wordt.
Constant is hier wat we denken dat het beste is, maar eigenlijk hebben we hier nog niet genoeg data. Eigenlijk wordt het pas wat als je een vol jaar aan data hebt, alles verrekend met graaddagen etc. Dat heb ik voor gas wel, meerdere jaren, maar elk jaar is er wel iets (significant) aangepast. Dingen als nieuw glas op de begane grond, nieuwe voordeur, extra vloerverwarming lussen op de eerste na verbouwen badkamer en zo nog wat dingen. En dan elk jaar 1...

Op gas hebben we wel periodes met verlagen gewerkt, de data daarvan was soms in voordeel nachtverlaging, soms niet. Met name als het kouder werd lijkt nv hier minder goed te werken, de inhaal slag in de ochtend was dan groter dan de besparing van de nacht.

Zo hebben we ook geëxperimenteerd met verwarming "uit" bij vakanties (winter) daaruit bleek dat we minstens 3 dagen weg moesten zijn om de besparing van uitschakelen niet ongedaan te maken door de "inhaal actie" van het opnieuw opwarmen van het huis.
Uitzetten betekent hier 15graden.
En dan hebben we hier ook nog 2 pompverdelers voor de vvw, waarbij er geen warme koud mening optreed. De verdelers hebben een klepje dat je kan dichtdraaien, waardoor het mengen wordt gestopt. De pomp trekt wel aan het cv netwerk. Dat kostte in het begin wat inregelen, de nieuwe vloerverwarming van de badkamer en wc trok iets te hard, waardoor dat lusje onevenredig veel warmte kreeg... Dat soort dingetjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
Ik heb afgelopen winter wel wat verlaging gebruikt.

Onder het minpunt is het slecht, de warmtepomp lukte het niet meer om uit de nachtverlaging te trekken.

Zeker bij de wat hogere buitentemperaturen had het wel wat voordeel, het minimale vermogen van wp heb je dan de hele dag. Ik verlaagde in de nacht naar 19 graden tot vroeg in de ochtend naar 20 en om 16.00 naar 21 graden. Om 21.00 terug naar 19 graden.

Dit had wat voordeeltjes wat ik dacht terug te zien in de data.

- Rond 16.00 heb je een wat hogere cop omdat het buiten redelijk warm is vergeleken met de rest van de dag.
- door het licht schommelen in warmtevraag creëerde ik langere runs op de warmtepomp en daardoor minder in en uitschakelingen op de warmtepomp. Het minimale vermogen van de warmtepomp is vanaf een graad of 8 gewoon hoog en kan als snel zijn warmte niet meer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dashlane

Bepaald de wp zijn min vermogen op basis van de buiten temperatuur of op basis van de delta T tussen huidige temperatuur en gevraagde temperatuur?

Bij die eerste verwacht ik dan ook nog wel iets van een instelbare parameter? Waarmee je invloed kunt uitoefenen op de hoogte van dat vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
tcw82 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 06:48:
@Dashlane

Bepaald de wp zijn min vermogen op basis van de buiten temperatuur of op basis van de delta T tussen huidige temperatuur en gevraagde temperatuur?

Bij die eerste verwacht ik dan ook nog wel iets van een instelbare parameter? Waarmee je invloed kunt uitoefenen op de hoogte van dat vermogen?
Op basis van de buitentemperatuur wordt de aanvoertemperatuur bepaald. Op basis van de retourtemperatuur moduleert de wp. De Delta t is standaard ingesteld op 5 graden. De wp bij een aanvoer van 30 graden een retour van 25 graden.

Klopt het overigens dat alleen de Atag Neoz geen netwerk/wifi heeft?

[ Voor 5% gewijzigd door Dashlane op 09-10-2023 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dashlane schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 08:32:
[...]

Op basis van de buitentemperatuur wordt de aanvoertemperatuur bepaald. Op basis van de retourtemperatuur moduleert de wp. De Delta t is standaard ingesteld op 5 graden. De wp bij een aanvoer van 30 graden een retour van 25 graden.

Klopt het overigens dat alleen de Atag Neoz geen netwerk/wifi heeft?
Atag neoz is dat die in de woonkamer hangt of die bij de ketel hangt?
(Ik heb beide) die in de woonkamer is verbonden middels wifi en ik kan die ook benaderen en informatie uithalen. (Grafiekje hier en daar) . Maar diepere instellingen (zoals koeling activeren) moest ik op het kastje bij de cv ketel/hybride manager in de buurt doen.
Die lijkt ook niet benaderbaar te zijn via wifi etc. Dus daarmee lijkt je observatie te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
tcw82 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:22:
[...]

Atag neoz is dat die in de woonkamer hangt of die bij de ketel hangt?
(Ik heb beide) die in de woonkamer is verbonden middels wifi en ik kan die ook benaderen en informatie uithalen. (Grafiekje hier en daar) . Maar diepere instellingen (zoals koeling activeren) moest ik op het kastje bij de cv ketel/hybride manager in de buurt doen.
Die lijkt ook niet benaderbaar te zijn via wifi etc. Dus daarmee lijkt je observatie te kloppen.
Zou er een simpelere versie gebruikt zijn voor de wp of is het een kwestie van op een andere wijze aangesloten. Ik kan mij voorstellen dat er wel een update geweest zodat het een en ander wat beter werkt. Maar update kan ik niet doordat ik geen netwerk heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefanvane
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 19:24
Hallo allemaal. Ik volg dit topic al wat langer, tijd voor een eerste post en introductie. Het lijkt me erg leerzaam om elkaars ervaringen te delen.

Ik heb sinds maart een ODM5 met Hybrid-all geïnstalleerd gekregen. Hij is met een Neoz opgesteld naast een Intergas HReco CW5 van 10 jaar oud. De buitenunit staat op een muurbeugel, boven een plat dak. De begane grond (90m2) is voorzien van vloerverwarming h.o.h. 10cm. Ik heb een pomploze 11-groeps kunststof verdeler met flowmeters, de warmtepomp stuurt dus direct over vloer bij vraag vanuit de One Z. De bovenverdieping heeft 4 radiatoren die zijn ingeregeld met drukgecompenseerde ventielen.

Onze woning is van '93 en kende de afgelopen jaren een gasvebruik van ca. 900-1000m3 voor verwarming. Deze zomer heb ik alle ramen vervangen van standaard naar HR++ dubbel glas en is de gaskookplaat vervangen voor inductie.

Ik heb een stroeve start gehad met de warmtepomp. Na installatie behaalde hij de setpoint temperatuur niet. De aanvoertemperatuur lag meestal 5 a 6 graden lager, ongeacht hoe hoog de thermostaat stond ingesteld. Daarbij was de wamtepomp flink aan het werk gezien de compressorfrequentie. Atag stelde op afstand vast dat de buitenunit niet in orde is, waarschijnlijk te weinig koelmiddel en daardoor mindere prestaties. Ook maakte de buitenunit mede daardoor teveel geluid, er was een behoorlijke brom (resonantie) te horen in huis. De installateur heeft vrij snel de standaard dempers vervangen voor dikker rubber, de standaard muurpluggen vervangen voor geluiddempende en rubberen matjes tussen muur en muurbeugel geplaatst. Gevoelsmatig halveerde dat het geluid.

Atag heeft kort daar op de hele buitenunit vervangen. Daarna presteerde de warmtepomp goed. De buitenunit was echter niet tadeloos: kleine krasjes, deukjes en vergeelde stickers op de zijkant. Ook werd hij geleverd in een doos van een Q-ketel. Het leek mij daardoor een gereviseerd exemplaar. Na veel contact in de driehoek installateur en Atag, heeft Atag de buitenunit medio mei vervangen voor een nieuwe. Op dat moment ook extra trillingdempers van Soleco geplaatst, die ik in andere topics over geluid heb gezien als oplossing.

De warmtepomp is afgelopen vrijdag weer aan gegaan. Dat ging niet meteen goed. Hij heeft een avond en hele nacht gedraaid maar vrijwel niets gedaan: Setpoint was 28 graden, aanvoertemperatuur bleef schommelen op 20/21 graden met een compressor frequentie van 20Hz dus veel te laag. De Atag app gaf ergens in dat tijdsbestek 9 storingen tegelijk, zonder titel of toelichting. Toevallig kwam de volgende ochtend een monteur van Liander de meterkast ombouwen van 1 naar 3-fasen. Sinds de elektriciteit weer aan ging draait de warmtepomp wél goed. Setpoint temperatuur wordt 1 op 1 gehaald, zonder de settings te hebben aangepast. Ik heb de installateur screenshots gestuurd, hij zou vragen bij Atag naar een verklaring.

Mijn instellingen: 4.2.2 = 0.8, 4.2.4 = 12, 4.2.6 = 28, 4.2.6 = 45. Temperatuur staat constant op 19.5 graden, hoewel hij dan het meeste 's nachts werkt en dat is qua COP niet optimaal.

Ik ben benieuwd hoe de warmtepomp de komende winter gaat presteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanavond (dus eigenlijk gisteren) is hij dan toch al aangegaan. De vloer was gewoon niet meer fijn. Langzaam opgeregeld in wattage van 300 naar 1300 en toen weer wat gezakt naar 1150 nu. Alles was koud. Het buffer vat, de vloer, alles.
Energie prijs was redelijk laag, dus dach; hop aan dat ding. Alles even opwarmen.

Ok, de eerste informatie is binnen.

Wat me opviel is dat hij vanmorgen behoorlijk stond te pendelen(ik denk dat het pendelen is).
Ook goed te zien in de verbruiksgegevens.

Daarnaast is hij dus voor bij het setpoint op de kamer thermostaat geschoten. (0.4 in totaal) waarbij hij nog vrolijk door pendelde op het moment dat ze kamer al 20.2 was. (Setpoint was 20.).

Inmiddels is hij uit gegaan, er staan nu een wasmachine en een droger te draaien in de bijkeuken, de zon is doorgebroken dus er is voldoende alternatieve warmte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RUm268uBiA-Ss27stJL-bKjHnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZY1EK0XOTz1iwmZv7b5JqFNl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZBQZjhS9KnbKlyZdUhnJPyciUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ue8hIMh65FHxxSGnTXlAUsEk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBfjdODcfWXiZLhfr1481J4im4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/74pjlIACA4Un6HjCpeVH2Wka.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door tcw82 op 14-10-2023 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• msiamd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-09 20:49
Sinds juli 2023 staat hier ook een Energion ODM 50 i.c.m. Atag i36ecz.(Hybrid all opstelling en alleen Atag One Zone)
Afgelopen weekend was de eerste dag dat de warmtepomp aansloeg.

Standaard instellingen zijn op zich prima, alleen ben ik nog aan het kijken of sommige instellingen voor verbetering vatbaar zijn. Met name de aanvoertemperatuur tijdens de beginfase aanslaan warmtepomp.
De warmtepomp begint met een aanvoer temp. van 22 gr en dit loopt langzaam op richtig 26 a 27 graden.
Ivm de combinatie vvw en radiatoren zou ik eigenlijk een iets hogere begin aanvoertemperatuur willen hebben (dit is met parameter instelling 4.2.7 op smart)
Door dit topic heb al veel geleerd, dank aan alle posters.
Inmiddels een aantal parameters al aangepast. Nu nog kijken of de aanpassingen voldoen.

Maar ik heb ook een vraagje over instelling 4.2.7 Keuze temperatuursregeling (Standaard / Smart).
Ik heb inmiddels ondervonden welke opties verdwijnen/zichtbaar worden bij het selecteren van bv Smart naar Standaard.
In dit topic hebben de meeste posters de parameter op Standaard staan.
Maar ik vraag mij af welke instelling het beste is, standaard of smart?
Zijn er mensen die de instelling Smart gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lobster
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-02 11:53
Hallo allemaal!

Ik volg dit topic ook al een langere tijd echter begint het "stookseizoen" nu echt dus begint het finetunen van mijn ATAG Energion ALL40 4 kw + 50 liter buffervat met Wilo Yonos pomp.

Geïnstalleerd ergens in mei en dus nu kan het instellen echt beginnen. Onder andere door dit topic al een paar issues kunnen oplossen!
Zo bleef de aanvoer temperatuur veel te laag, die heb ik ondertussen hoger gezet. De Delta T staat op 5 graden. Ons huis is beneden compleet voorzien van vloerverwarming, volledig geïsoleerd.
Ik werk nu met de buitentemperatuur regeling. Nu nog niet wetend of dit het juiste is voor ons huis. Het huis is gebouwd in de jaren 50 dus toptop is het niet geïsoleerd. Spouw, vloer, dak en glas is allemaal up to date. Tevens voorzien van 16 zonnepanelen.

Gisteren druk aan het finetunen geweest. bijgevoegd de grafiek van het verbruik van gisteren.
Hierbij valt mij het pendelen op (al meer hier gezien)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7dPl4v4Ls3zZMQmwBIlluvnaFI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/875s4LHFESkW6p6vgJU7tJVr.png?f=fotoalbum_large
De honeywell thermostaat stond de hele dag ingesteld op 20 graden maar hij kwam hier nooit en te nimmer aan. Pas wanneer ik hem op 21 graden zette ging hij echt vermogen vragen.

Vanochtend de handleiding die ik hier ergens vond nog eens doorgelezen en daar kwam ik op de term (die ik al niet kon thuisbrengen) parallel verschuiving. Die heb ik nu aangepast en ik verwacht dat de ingestelde temp nu wel gehaald gaat worden.
Hieronder nog wat instellingen zoals ik ze nu heb staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5TFT6IGi0xyGFONbzof9ONeJY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7r8rmPxMz0710PASsWBekhY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRn2XAR2b-b2p7EOaXeqQlGKhRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t3pzhqvv4cAWfuP9DQhqku7z.jpg?f=fotoalbum_large

Zit ik dus alleen nog met het, naar zich laat aanzien, het pendelen. Iemand een idee? Vooral rondom de 400-500 watt gebeurd dat. Wanneer de pomp volle bak moet dan blijft hij gewoon doortokkelen.

Nog wat extra info.

Graag jullie advies /mening!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnyWIySa2ElnYqqXbqQKqBUFv4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epRqry1EPc0yC1osMpUOBtFx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ore3aDU469L6IXP25UVj2qbaSaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hp2MWYhd4mrLmPNBRJpkJtYD.jpg?f=fotoalbum_large

ATAG Energion 40 All Hybrid - Intergas ketel - ATAG Neoz - ATAG One Zone - 50 liter buffervat - 175 m2 vloerverwarming - jaren '50 vrijstaande woning - goed geïsoleerd - omgeving Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
Lobster schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:27:
Hallo allemaal!

Ik volg dit topic ook al een langere tijd echter begint het "stookseizoen" nu echt dus begint het finetunen van mijn ATAG Energion ALL40 4 kw + 50 liter buffervat met Wilo Yonos pomp.

Geïnstalleerd ergens in mei en dus nu kan het instellen echt beginnen. Onder andere door dit topic al een paar issues kunnen oplossen!
Zo bleef de aanvoer temperatuur veel te laag, die heb ik ondertussen hoger gezet. De Delta T staat op 5 graden. Ons huis is beneden compleet voorzien van vloerverwarming, volledig geïsoleerd.
Ik werk nu met de buitentemperatuur regeling. Nu nog niet wetend of dit het juiste is voor ons huis. Het huis is gebouwd in de jaren 50 dus toptop is het niet geïsoleerd. Spouw, vloer, dak en glas is allemaal up to date. Tevens voorzien van 16 zonnepanelen.

Gisteren druk aan het finetunen geweest. bijgevoegd de grafiek van het verbruik van gisteren.
[Afbeelding]
De honeywell thermostaat stond de hele dag ingesteld op 20 graden maar hij kwam hier nooit en te nimmer aan. Pas wanneer ik hem op 21 graden zette ging hij echt vermogen vragen.

Vanochtend de handleiding die ik hier ergens vond nog eens doorgelezen en daar kwam ik op de term (die ik al niet kon thuisbrengen) parallel verschuiving. Die heb ik nu aangepast en ik verwacht dat de ingestelde temp nu wel gehaald gaat worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zit ik dus alleen nog met het, naar zich laat aanzien, het pendelen. Iemand een idee? Vooral rondom de 400-500 watt gebeurd dat. Wanneer de pomp volle bak moet dan blijft hij gewoon doortokkelen.

Nog wat extra info.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat er nog wat te behalen valt, maar dat is te beginnen met een andere aansturing op je warmtepomp. Hij schakelt veel te veel. Zo te zien heb je een bdr91a aansturing. Deze werken niet goed met warmtepompen samen, deze dien je te vervangen voor een Bdr91t en dan aanmelden op evohome als warmtepomp. Minimale aantijd naar 30, schakelingen per uur 1 en minimale uit tijd naar 10minuten.

Hoe ziet je systeem er voor de rest uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
msiamd schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:03:
Sinds juli 2023 staat hier ook een Energion ODM 50 i.c.m. Atag i36ecz.(Hybrid all opstelling en alleen Atag One Zone)
Afgelopen weekend was de eerste dag dat de warmtepomp aansloeg.

Standaard instellingen zijn op zich prima, alleen ben ik nog aan het kijken of sommige instellingen voor verbetering vatbaar zijn. Met name de aanvoertemperatuur tijdens de beginfase aanslaan warmtepomp.
De warmtepomp begint met een aanvoer temp. van 22 gr en dit loopt langzaam op richtig 26 a 27 graden.
Ivm de combinatie vvw en radiatoren zou ik eigenlijk een iets hogere begin aanvoertemperatuur willen hebben (dit is met parameter instelling 4.2.7 op smart)
Door dit topic heb al veel geleerd, dank aan alle posters.
Inmiddels een aantal parameters al aangepast. Nu nog kijken of de aanpassingen voldoen.

Maar ik heb ook een vraagje over instelling 4.2.7 Keuze temperatuursregeling (Standaard / Smart).
Ik heb inmiddels ondervonden welke opties verdwijnen/zichtbaar worden bij het selecteren van bv Smart naar Standaard.
In dit topic hebben de meeste posters de parameter op Standaard staan.
Maar ik vraag mij af welke instelling het beste is, standaard of smart?
Zijn er mensen die de instelling Smart gebruiken?
Ik heb smart wel geprobeerd, maar vond het helemaal niks. Direct hoog verbruik en hoge temperaturen. Mijn ervaring is dat wanneer je hem op wat laat draaien en daarin de stooklijnen, temperaturen goed zet dat hij veel rustiger loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DQU_ldCDHrzOJa10MROZ8Gpeyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nMbt6v4jf1JHgaKSYBpZOvZ5.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lsBY-ezn1aBrxBZCHRMTTguZ4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ouUMo21299f8SY4D2DBcPaaw.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn ODM50 draait sinds dit weekend continu.
Ben een beetje aan het spelen met de cv pomp in de wp en de secundaire pomp.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lobster schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:27:
Hallo allemaal!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nog wat extra info.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Dashlane heeft al regeltechnische adviezen gegeven, wat ik me afvroeg zou dit ook nog een simpel "het water komt te warm terug" probleem kunnen zijn? En dat hij daarom elke keer uitschakelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lobster
Bedankt voor reacties!
Naast de warmtepomp hangt een 5 jaar oude Intergas Kombi Kompact. Verder zo'n 150 m2 vloeroppervlak met vloerverwarming, een designradiator die gewoon meedraait op de badkamer.
Je bedoeld dit kastje?
Ik heb overige deze thermostaat; Honeywell Lyric T6 Slimme Thermostaat, niet de evohome.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_01W0R224Mpnba_pnPmvZLqiww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBlxX5JZYNsbNY3uLAWaJZty.jpg?f=fotoalbum_large

@tcw82 ; ik snap dat je dit zegt maar toen de aanvoertemp op 20 graden stond afgelopen week liet hij hetzelfde gedrag zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Lobster op 16-10-2023 22:03 ]

ATAG Energion 40 All Hybrid - Intergas ketel - ATAG Neoz - ATAG One Zone - 50 liter buffervat - 175 m2 vloerverwarming - jaren '50 vrijstaande woning - goed geïsoleerd - omgeving Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dashlane
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LMTMhcEUImwgdmCTakyfmnhDi0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WAJWe5i2qAWhe0mqEJhYUq8r.png?f=fotoalbum_large

Dit was vorig jaar met een bdr91a, net een flipperkast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dashlane
Lobster schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:57:
Bedankt voor reacties!
Naast de warmtepomp hangt een 5 jaar oude Intergas Kombi Kompact. Verder zo'n 150 m2 vloeroppervlak met vloerverwarming, een designradiator die gewoon meedraait op de badkamer.
Je bedoeld dit kastje?
Ik heb overige deze thermostaat; Honeywell Lyric T6 Slimme Thermostaat, niet de evohome.

[Afbeelding]

@tcw82 ; ik snap dat je dit zegt maar toen de aanvoertemp op 20 graden stond afgelopen week liet hij hetzelfde gedrag zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQrdlY7WV6qZYWR9-X8kJX1TK2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dMlSbCwvozOhfVJiGg15WouD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat je thermostaat niet geschikt is voor een warmtepomp. Te kort en teveel schakelingen.

Aan/uit of opentherm aangesloten op de warmtepomp?

Dat gezegd hebbende zou ik:
Cycle per uur naar 3 zetten ipv 6
Minimale aan tijd van 1 minuut naar 5 minuten. Alsnog te kort en te weinig, maar het wordt er wel beter van. Mocht het beter gaat, dan kun je er nog een vertragingsrelais tussen zetten. Wanneer de tr6 dan een signaal stuurt dan kun je instellen dat hij daar een half uur van maakt of zelfs uren, net wat goed werkt.

Ps de mogelijkheden van schakelingen en schakel tijden zijn exact gelijk aan de bdr91a, reden voor mij geweest om een Bdr91t te plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dashlane op 17-10-2023 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
ron321 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:08:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn ODM50 draait sinds dit weekend continu.
Ben een beetje aan het spelen met de cv pomp in de wp en de secundaire pomp.
Ben wel benieuwd welke parameters je gewijzigd heb en wat het effect daarvan was. Ik heb alleen de na draai tijd naar 5minuten gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobster
@Dashlane :
Vannacht kon hij het huis niet op temperatuur houden, ingestelde temp staat op 19,5 (dat was het gister ook in huis). Vanochtend was het 18,5 graden. De WP had ook niet echt aanstalten gemaakt (1,2 kWh verbruikt) om de boel te verwarmen. Kan dit met de nachtstand te maken hebben?

Aan/uit of opentherm aangesloten op de warmtepomp? --> ik zou het niet weten, waar kan ik dat zien?
Als ik de specs van deze thermostaat bekijk zou hij "gewoon" geschikt zijn voor de ATAG Hybrid. ('t is voor mij iets verder van mijn bed show)

Heb uiteraard net ook in het menu gekeken zoals jij aangaf. (Wederom dank daarvoor!)
Cycle per uur stond al op 3. Minimale aantijd stond op 1 ipv 5, dus dat heb ik aangepast.

Wellicht een domme vraag: wanneer ik het witte kastje, bdr91a, vervang door de Bdr91t is het dan gewoon omstekkeren, contact maken, instellingen aanpassen en klaar...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Lobster schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:30:
@Dashlane :
Vannacht kon hij het huis niet op temperatuur houden, ingestelde temp staat op 19,5 (dat was het gister ook in huis). Vanochtend was het 18,5 graden. De WP had ook niet echt aanstalten gemaakt (1,2 kWh verbruikt) om de boel te verwarmen. Kan dit met de nachtstand te maken hebben?

Aan/uit of opentherm aangesloten op de warmtepomp? --> ik zou het niet weten, waar kan ik dat zien?
Als ik de specs van deze thermostaat bekijk zou hij "gewoon" geschikt zijn voor de ATAG Hybrid. ('t is voor mij iets verder van mijn bed show)

Heb uiteraard net ook in het menu gekeken zoals jij aangaf. (Wederom dank daarvoor!)
Cycle per uur stond al op 3. Minimale aantijd stond op 1 ipv 5, dus dat heb ik aangepast.

Wellicht een domme vraag: wanneer ik het witte kastje, bdr91a, vervang door de Bdr91t is het dan gewoon omstekkeren, contact maken, instellingen aanpassen en klaar...?
Misschien wat onduidelijk, maar het kastje kan je niet wisselen. Het is er een met dezelfde specs als een bdr91a, maar deze uitsluitend voor evohome.

Het lijkt erop dat de thermostaat al afschakelt terwijl de warmtepomp net op stoom is. Warmtepomp is een vrij traag systeem.

Wat voor afgifte systeem heb je? Vloerverwarming, radiatoren of dergelijke?

In de foto zie je dat een aanvoertemperatuur hebt van 31 en een retour van 22. Dat is wel een heel grote delta. Misschien is het systeem net opgestart maar als dat ook na een nacht pruttelen is?

Ook gek dat je stooklijn en minimale aanvoer icm parallele verschuiving best wel hoog zijn.

Parameter 4.2.1 staat op 3 en dat beteken aansturing volledig op buitensensor. Ik vermoed dat tr6 aangesloten is door het vervangen van de jumper en daar deze is tussen gezet. Dan is het een aan/uit regeling. TA1 contact op de Binnenunit.

[ Voor 8% gewijzigd door Dashlane op 17-10-2023 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobster
Ok, dat is dan duidelijk.
Afgifte systeem is +/- 150 m2 vloerverwarming met 1 designradiator die meedraait en volledig open staat.

Ik deel je mening dat hij veel te snel afschakelt, de reden waarom is dus de grote vraag. Die foto met de grote delta T was net in de opstartfase, niet echt relevant. heb tijdens een langere "in bedrijf zijn "van de pomp mooie delta T's gezien van 5-6 graden.

"Ook gek dat je stooklijn en minimale aanvoer i.c.m. parallelle verschuiving best wel hoog zijn" dat is eigenlijk een probeersel omdat hij het na de eerste koude nacht (zaterdag op zondag) het in de ochtend niet warm had in de woonkamer. elke keer wanneer ik de thermostaat 2 graden hoger zette dan de daadwerkelijke temperatuur ging de pomp wel voluit. Aan de hand daarvan heb ik parallelle verschuiving hoger gezet. Daarom ook de minimale temp hoger gezet en daarom ook de stooklijn hoger gezet.
Parameter 4.2.1 staat op 3 en dat beteken aansturing volledig op buitensensor. Ik vermoed dat tr6 aangesloten is door het vervangen van de jumper en daar deze is tussen gezet. Dan is het een aan/uit regeling. TA1 contact op de Binnenunit.
Welke instelling raad jij aan, wel of niet buitensensor gebruiken?
Het vervelende is dat wanneer je aan teveel parameters tegelijk draait je niet weet wat nu wel of niet helpt.

Terugkomend op het te snel afschakelen, wanneer je aanvoertemp laag hebt staan en hij al snel dat bereikt dan zal hij ook sneller afslaan is mijn idee...(?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
Lobster schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:53:
Ok, dat is dan duidelijk.
Afgifte systeem is +/- 150 m2 vloerverwarming met 1 designradiator die meedraait en volledig open staat.

Ik deel je mening dat hij veel te snel afschakelt, de reden waarom is dus de grote vraag. Die foto met de grote delta T was net in de opstartfase, niet echt relevant. heb tijdens een langere "in bedrijf zijn "van de pomp mooie delta T's gezien van 5-6 graden.

"Ook gek dat je stooklijn en minimale aanvoer i.c.m. parallelle verschuiving best wel hoog zijn" dat is eigenlijk een probeersel omdat hij het na de eerste koude nacht (zaterdag op zondag) het in de ochtend niet warm had in de woonkamer. elke keer wanneer ik de thermostaat 2 graden hoger zette dan de daadwerkelijke temperatuur ging de pomp wel voluit. Aan de hand daarvan heb ik parallelle verschuiving hoger gezet. Daarom ook de minimale temp hoger gezet en daarom ook de stooklijn hoger gezet.

[...]

Welke instelling raad jij aan, wel of niet buitensensor gebruiken?
Het vervelende is dat wanneer je aan teveel parameters tegelijk draait je niet weet wat nu wel of niet helpt.

Terugkomend op het te snel afschakelen, wanneer je aanvoertemp laag hebt staan en hij al snel dat bereikt dan zal hij ook sneller afslaan is mijn idee...(?)
Met 150m2 vloerverwarming moet hij echt ander gedrag laten zien. Ik weet vrijwel zeker dat de tr6 de dader is. Omdat uit te sluiten kun je het contact doorlussen. Dan draai je op volledige WAR zonder naregeling.

Aanvullend: ik vermoed dat je na de wijziging naar 5 minuten al ander gedrag krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is bij mij toch iets dat me opvalt, weet iemand hier misschien wat dit is?
Wat me opvalt is dat de WP elke (ca.) 4 uur een vrij stevige piek aan verbruik heeft, zie de plaatjes hieronder.
Wat zou deze pieken veroorzaken? Of welke instelling kan ik hier delen om wat meer inzicht te verschaffen?

Ze gaan naar ca. 1500 w per keer. Volgens mij hoor ik de WP dan ook "harderwerken" dus het lijkt iets in de buiten unit te zijn en niet een elektrisch verwarmingselement o.i.d. (volgens mij zit dat er ook niet in?)

De onderste foto is van daags na installaties, toen deed hij dit ook, dat was in april.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aY-V1DG4TxpAIjL25kDSwDQkdzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5MZc0SWVkSmtRBBoc1aw6Iu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwQnBn2b3J9EJuet2jjBnGTjBtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YEzQdF5RYMICtncS0QnwA9gE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M99Vc-2PgFGBSnTos0T2kdJ5HFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOPzCVCeXXdmDgPFaaPsBwCf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lm36nq3srX8vCDWgDaOb3mHmZZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0NZKOHFmmkAojQefSJtEFTZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U95Wnb4kaCPJ9CdUe-_-pH3vg1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eAZejfpc3mpE4xyTaSqsKIVy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobster
ANTWOORD / OPLOSSING (op de Resideo site 8)7 )

De serie T6/T6R slimme thermostaten kan op dezelfde manier op een warmtepomp worden aangesloten als op een ketel, door de R4H810A ontvanger op de warmtepomp aan te sluiten.

De meeste aan/uit warmtepompen vereisen een schakeling van 1 per uur en een minimale aan tijd van 10 minuten of meer, maar op dit moment is er geen software beschikbaar voor de T6/T6R-serie om deze instellingen mogelijk te maken.

Momenteel zijn de laagste instellingen voor T6/T6R schakelingen per uur 3 en minimale aan tijd van 5 minuten. Ons team werkt hieraan en een update zal hier worden geplaatst zodra deze beschikbaar is.

OpenTherm gestuurde warmtepompen werken goed samen met de T6/T6R serie.
@Dashlane
Dus wanneer ik een andere aan-uit thermostaat monteer in de woonkamer zou het probleem weg moeten zijn..... verbeter me maar als ik het niet goed zeg ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door Lobster op 17-10-2023 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
Lobster schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:54:
[...]

@Dashlane
Dus wanneer ik een andere aan-uit thermostaat monteer in de woonkamer zou het probleem weg moeten zijn..... verbeter me maar als ik het niet goed zeg ;-)
De warmtepomp heeft wel mogelijkheid tot opentherm. Geen idee hoe dat uitpakt, ik vermoed de beste optie van de Honeywell afstappen en kijken of Atag thermostaat zelf beter werkt.

Aanvullend
Nou als je een thermostaat neemt die wel goede schakelingen maakt.

Of een vekto vertragingsrelais tussen tr6 en wp. Dan instellen op een vertraging van bijvoorbeeld 1 uur. Dan blijft die altijd minimaal een uur de wp inschakelen. Ik gebruik hetzelfde maar dan op mijn zonneklep van evohome.

Volgens mij heeft heatgeek een filmpje op YouTube welke thermostaten wel en niet goed zijn voor warmtepompen.

[ Voor 31% gewijzigd door Dashlane op 17-10-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dashlane schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:02:
[...]

De warmtepomp heeft wel mogelijkheid tot opentherm. Geen idee hoe dat uitpakt, ik vermoed de beste optie van de Honeywell afstappen en kijken of Atag thermostaat zelf beter werkt
Is de ATAG unit goed te integreren in Domotica? ik vermoed dat bij een aantal tweakers dat een rol speelt.
Zelf maar een heel beperkte Domotica gebruiker, maar ik zou heel graag mijn WP en ook AC's in huis willen kunnen laten sturen door de opwerk van zonne-energie of juist dippen in de prijs van het dynamische contract. Dat lijkt bij ATAG nog niet echt ingevoerd, of mis ik iets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
tcw82 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:05:
[...]

Is de ATAG unit goed te integreren in Domotica? ik vermoed dat bij een aantal tweakers dat een rol speelt.
Zelf maar een heel beperkte Domotica gebruiker, maar ik zou heel graag mijn WP en ook AC's in huis willen kunnen laten sturen door de opwerk van zonne-energie of juist dippen in de prijs van het dynamische contract. Dat lijkt bij ATAG nog niet echt ingevoerd, of mis ik iets ?
Er zijn wel opties hoor. Mogelijkheid van smart grid en pv integratie doormiddel van contacten op de Binnenunit. Staat beschreven in de handleiding en valt onder 1.1 input output configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dashlane schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:13:
[...]

Er zijn wel opties hoor. Mogelijkheid van smart grid en pv integratie doormiddel van contacten op de Binnenunit. Staat beschreven in de handleiding en valt onder 1.1 input output configuratie.
Dat klopt, maar smart grid in de handleiding gaat dan door naar pagina 32 en dan is dat, als ik het zo lees, niets meer dan "normaal/dal" tarief schakeling. op dit moment hebben wij geen dal / normaal tarief maar dynamisch.
Nogmaals, ik ben een heel beperkte "tweaker" misschien is dit juist WEL exact wat ik wil, maar ik lees het gewoon niet zo.... :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hw65jlzo-JyS1kYtV6qXg0KMr3w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fMhajEA0Xdar2g1QwbTSNnXt.png?f=user_large

Pagina 24 en 28 geven dan wat handvatten om PV intergratie toe te passen. alleen heeft dat voor een hybride systeem zonder sanitair warmwater boiler maar beperkte toegevoegde waarde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1CFY7X_PsfnkvL4V0Eq3cXWU6o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mb7RAOOSMDs6i2UUa2aIzL7o.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ax8uCoRDjuRrKR7hkEB4Ulg-vjY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8wFceMU6vbOpGWzHwCOGVLSD.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tcw82 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:51:
Er is bij mij toch iets dat me opvalt, weet iemand hier misschien wat dit is?
Wat me opvalt is dat de WP elke (ca.) 4 uur een vrij stevige piek aan verbruik heeft, zie de plaatjes hieronder.
Wat zou deze pieken veroorzaken? Of welke instelling kan ik hier delen om wat meer inzicht te verschaffen?
hij doet elke 4 uur een 'oil return' geloof ik.. dan gaat hij volop draaien.
Kun je 'helaas' niet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
tcw82 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:37:
[...]

Dat klopt, maar smart grid in de handleiding gaat dan door naar pagina 32 en dan is dat, als ik het zo lees, niets meer dan "normaal/dal" tarief schakeling. op dit moment hebben wij geen dal / normaal tarief maar dynamisch.
Nogmaals, ik ben een heel beperkte "tweaker" misschien is dit juist WEL exact wat ik wil, maar ik lees het gewoon niet zo.... :?

[Afbeelding]

Pagina 24 en 28 geven dan wat handvatten om PV intergratie toe te passen. alleen heeft dat voor een hybride systeem zonder sanitair warmwater boiler maar beperkte toegevoegde waarde.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja klopt, het is idd beperkt en dat komt denk ik ook omdat er niet veel te behalen valt. Wat nog een optie kunnen zijn voor de dynamische gebruikers is een tweede zone aanmaken op een ander contact en die zone standaard op 45 graden instellen(bij LTV). Je hebt van die stekkers gekoppeld aan dynamische prijzen en die aansluiten op de tweede zone en daarmee je systeem vollast laten lopen, overshoot krijgen in de goedkope uren waardoor stilstand in de dure uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DanTm schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:44:
[...]

hij doet elke 4 uur een 'oil return' geloof ik.. dan gaat hij volop draaien.
Kun je 'helaas' niet aanpassen.
ok, dat is interessant, want ik zie dat niet bij andere homewizzard grafieken in dit topic terug, althans niet elke "4" uur. Mijn interval verschuift overigens ook, die is "ongeveer" 4 uur, maar niet exact, iets dat ik wel zou verwachten als het een programma regeltje is. Hier een plaatje van eerder deze week, als die 2 pieken de "oil run" is, zou ik ook liever deze interval hebben: (@Lobster volgens mij is dat een plaatje van jou).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUlaNdIvA6gw_S5Mzo4khDAkwQY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WAJWe5i2qAWhe0mqEJhYUq8r.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dashlane schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:06:
[...]

Ja klopt, het is idd beperkt en dat komt denk ik ook omdat er niet veel te behalen valt. Wat nog een optie kunnen zijn voor de dynamische gebruikers is een tweede zone aanmaken op een ander contact en die zone standaard op 45 graden instellen(bij LTV). Je hebt van die stekkers gekoppeld aan dynamische prijzen en die aansluiten op de tweede zone en daarmee je systeem vollast laten lopen, overshoot krijgen in de goedkope uren waardoor stilstand in de dure uren.
Je kunt ook de temperatuur van je thermostaat dynamisch verhogen/verlagen. De Atag One Zone ondersteunt Homekit en kan in bv Homeassistant eenvoudig toegevoegd worden.
Dit werkt lokaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tcw82 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:07:
[...]

ok, dat is interessant, want ik zie dat niet bij andere homewizzard grafieken in dit topic terug, althans niet elke "4" uur. Mijn interval verschuift overigens ook, die is "ongeveer" 4 uur, maar niet exact, iets dat ik wel zou verwachten als het een programma regeltje is. Hier een plaatje van eerder deze week, als die 2 pieken de "oil run" is, zou ik ook liever deze interval hebben: (@Lobster volgens mij is dat een plaatje van jou).

[Afbeelding]
die van mij doet het iig wel 'ongeveer' elke 4 uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2TGnJ5YLMTzhFZd_5xKw6wBgfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3G1bjw2StwTHxbtmZ6EnDHTq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dashlane schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:06:
[...]

Dat is precies wat ik ook had bedacht, een energy socket (zo noemen ze die van home wizzard). Die ergens in een wandcontactdoos zit laten schakelen op zonneopbrengst (want op dynamische prijzen kan home wizzard (nog) niet.

En dan misschien toch een buffervat bij plaatsen van 300 liter en dat heet stoken, daarna gebruiken voor de verwarming oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DanTm schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:07:
[...]

Je kunt ook de temperatuur van je thermostaat dynamisch verhogen/verlagen. De Atag One Zone ondersteunt Homekit en kan in bv Homeassistant eenvoudig toegevoegd worden.
Dit werkt lokaal.
Zijn daar instructies of filmpjes van te vinden?
Pagina: 1 ... 3 ... 17 Laatste