Toon posts:

Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen?

Acties:

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:56
ron321 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:58:
De Neoz hoort standaard bij de WP.
H-sittard schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:36:
@Michel1978
Ik heb een soortgelijk probleem denk ik en kan wel wat hulp gebruiken. De unit gebruikt veel te veel energie, blijft maar instabiel , en cv komt ook nog eens regelmatig in.[Afbeelding]

Wie kan me helpen om hem goed in te regelen. Ik heb de zone thermostaat. Ik heb er geen Neoz bijgekregen.
Ik ben benieuwd. Gisteren was de installateur hier. Die had het over de Atag one. Neoz lijkt ook hier niet in het pakket te zitten?

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb ook geen Neoz, via het bedienings paneel op de cv (i28/i36) kun je bij alle instellingen. Dit geld voor hybride installaties natuurlijk.
Het installateursmenu is bereikbaar via code 007.
Knoppen Back en Ok een paar seconden ingedrukt houden.

• H-sittard
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-05 11:08
DanTm schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:09:
Ik heb ook geen Neoz, via het bedienings paneel op de cv (i28/i36) kun je bij alle instellingen. Dit geld voor hybride installaties natuurlijk.
Dankjewel… dat heeft geholpen. Ik had totaal geen inzicht zonder Neoz, nu kan ik in ieder geval sturen.

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07:54
tcw82 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:07:
[...]
[...]
Ik ben benieuwd. Gisteren was de installateur hier. Die had het over de Atag one. Neoz lijkt ook hier niet in het pakket te zitten?
De Neoz is de regeling van het nieuwe model.

WPB Ariston Nuos Plus 200, SolarEdge 4000H, 8x Trina Solar 320Wp All black 185°/32°, 6x Trina Solar 320Wp All black 185°/10°, Mitsubishi Electric MXZ-2F42 VF + MSZ-EF35VGK-S + MLZ-KP25 VF, WP Atag Energion M Light 50

• H-sittard
Michel1978 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:14:
Ik heb hem nu perfect afgesteld staan.
Zie afbeelding hieronder.
[Afbeelding]

De afwijking is nu 0,1 graden +/-.
Nadat de Atag monteur is geweest was het juist slechter geworden.
Ik heb nu een Prozone account waarmee ik via de computer alles kan wijzigen en alles kan loggen.
Samen met een helpdesk medewerker hebben we in een uurtje alles goed gekregen.
Ik snap nu hoe het werkt en kan alles goed monitoren om het één en ander bij te stellen.
Bij mij was de delta T over de warmtepomp te klein waardoor de temperatuur instorte.
Dit is opgelost door de maximale pompsnelheid van 100% naar 50% te zetten. Ik heb heel weinig weerstand door grote leidingdiameter en kleine afstand.
Verder de minimale aanvoertemperatuur verhoogd wat ook enorm veel scheelde.
Een paar kleine wijzigingen hebben grote invloed blijkt wel weer.
Mocht ik iemand kunnen helpen dan kan ik eens meekijken wat er wellicht mis gaat.
Laat het me gerust weten.
Welke codes hebben de minimale aanvoer temperatuur en welke temperatuur zou deze moeten zijn? Ook de code van de pomp snelheid ben ik benieuwd naar… ook ik heb dikke leidingen.
Wat je verder opvalt is dat regelmatig de temperaturen niet kloppen.

Als hij rustig loopt zijn de temperaturen wel goed. Enig idee?

En ondanks dat het boven 0 is komt de cv regelmatig bij, terwijl ik hem in de stand heb staan automatisch en zo zuinig mogelijk

• DanTm
  • Niet online
H-sittard schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:41:
[...]

Welke codes hebben de minimale aanvoer temperatuur en welke temperatuur zou deze moeten zijn? Ook de code van de pomp snelheid ben ik benieuwd naar… ook ik heb dikke leidingen.
Wat je verder opvalt is dat regelmatig de temperaturen niet kloppen.[Afbeelding]

Als hij rustig loopt zijn de temperaturen wel goed. Enig idee?
[Afbeelding]
En ondanks dat het boven 0 is komt de cv regelmatig bij, terwijl ik hem in de stand heb staan automatisch en zo zuinig mogelijk
Er is een comfort instelling ergens in het menu, afhankelijk van de instelling komt de cv dan elke X defrosts erbij om de temperatuur extra te verhogen. Menu 12.0.2.

Defrosts vinden ook boven 0 plaats. Vaak niet meer boven de ong. 5 graden.

Ik weet niet of je weersafhankelijk stookt of niet. Ik zelf wel, heb geen idee hoe de wp/cv zich gedraagt als je dat niet doet.

[Voor 5% gewijzigd door DanTm op 11-03-2023 15:05]

• tcw82
ron321 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:23:
[...]

[...]

De Neoz is de regeling van het nieuwe model.
Hoe nieuw? Hij moet nog geleverd worden? Is dat nieuw of is dat niet bepalend?

• ron321
tcw82 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:29:
[...]

Hoe nieuw? Hij moet nog geleverd worden? Is dat nieuw of is dat niet bepalend?
Dan zal hij er gewoon opzitten maar wordt niet apart vernoemd omdat het gewoon een onderdeel is van de binnenunit.

WPB Ariston Nuos Plus 200, SolarEdge 4000H, 8x Trina Solar 320Wp All black 185°/32°, 6x Trina Solar 320Wp All black 185°/10°, Mitsubishi Electric MXZ-2F42 VF + MSZ-EF35VGK-S + MLZ-KP25 VF, WP Atag Energion M Light 50

• tcw82
ron321 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:32:
[...]

Dan zal hij er gewoon opzitten maar wordt niet apart vernoemd omdat het gewoon een onderdeel is van de binnenunit.
Ooh...ok. nou we wachten af. Ben natuurlijk wel een echte Hollander. Dubbeltje eerste rang....Poeh das wel duur... Kan het voor een stuiver?😂😂😂

Acties:
  • +1Henk 'm!

• H-sittard
Ik kreeg de Neoz er niet standaard bij. Misschien hangt het van je aankoop af. Ik kocht de warmtepomp samen met een Atag CV i36. Dan zitten alle parameters al in het cv interface. Als je een losse warmtepomp koopt en aan je huidige cv aansluit, dan mis je het locale interface en heb je dus een Neoz nodig. Denk ik…..

• ron321
@H-sittard Welk type WP heb je dan?

• tcw82
H-sittard schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:12:
Ik kreeg de Neoz er niet standaard bij. Misschien hangt het van je aankoop af. Ik kocht de warmtepomp samen met een Atag CV i36. Dan zitten alle parameters al in het cv interface. Als je een losse warmtepomp koopt en aan je huidige cv aansluit, dan mis je het locale interface en heb je dus een Neoz nodig. Denk ik…..
Hier komt de hwp naast een integas ketel te hangen....
Ben benieuwd.

• H-sittard
Atag energion hybrid all 50

• tcw82
H-sittard schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:10:
[...]

Atag energion hybrid all 50
Ja, dat is die hier straks ook.

• ron321
Bij hybrid idd een optie zie ik.

• tcw82
ron321 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:28:
Bij hybrid idd een optie zie ik.
Hoe werkt het dan samen?
Of gaat de cv dan gewoon op een aan/uit schakelaar, niet modulerend werken als bepaalde voorwaarden bereikt worden?

• Bassie01
  • Laatst online: 06-05 16:05
Wat was de oplossing? Ik krijg dezelfde foutmelding helaas... kom er niet uit... ID etc aangepast... Het zal ongetwijfeld aan mij liggen haha

• Baltar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 11:51
Ik kan op geen enkele manier inloggen op mijn Atag zone account sinds gisterenavond. Niet via de app of desktop. De app blijft maar draaien en geeft aan dat ie geen gegevens kan ophalen en via mijn desktop krijg ik bij inloggen na een minuut een gateway timeout.

• DanTm
  • Niet online
Baltar schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:58:
Ik kan op geen enkele manier inloggen op mijn Atag zone account sinds gisterenavond. Niet via de app of desktop. De app blijft maar draaien en geeft aan dat ie geen gegevens kan ophalen en via mijn desktop krijg ik bij inloggen na een minuut een gateway timeout.
het is inderdaad wat onstabiel de laatste paar dagen...
het ligt er wel vaker enige tijd uit.

• DanTm
  • Niet online
Bassie01 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:56:
[...]

Wat was de oplossing? Ik krijg dezelfde foutmelding helaas... kom er niet uit... ID etc aangepast... Het zal ongetwijfeld aan mij liggen haha
volgens mij zitten er in de aanvraag/verwerking een aantal menuitems id's die alleen voor een hybride oplossing (met een atag ketel) van toepassing zijn.
Je kunt de 'debug' even rechtstreeks met de 'get menu items' verbinden om te zien welke je wel en niet terug krijgt.

• Bassie01
DanTm schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:14:
[...]

volgens mij zitten er in de aanvraag/verwerking een aantal menuitems id's die alleen voor een hybride oplossing (met een atag ketel) van toepassing zijn.
Je kunt de 'debug' even rechtstreeks met de 'get menu items' verbinden om te zien welke je wel en niet terug krijgt.
Top dank je wel de foutmelding is nu weg. het waren in de de WP items. Ergens vreemd gezien ik ook een hybrid setup heb met een atag ketel.

Wil graag deze flow gebruiken in plaats van de Ariston plugins (die overigens ook werken mocht iemand dat nog interessant vinden)

Ik heb alleen geen idee hoe ik dit nu in HomeAssistant krijg. Hoe heb je dat precies gedaan? Nodered is nieuw voor mij hoor dus zit al heel de middag e.e.a. te lezen etc maar het kwartje valt nog niet :-)

• DanTm
  • Niet online
Bassie01 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:39:
[...]

Top dank je wel de foutmelding is nu weg. het waren in de de WP items. Ergens vreemd gezien ik ook een hybrid setup heb met een atag ketel.

Wil graag deze flow gebruiken in plaats van de Ariston plugins (die overigens ook werken mocht iemand dat nog interessant vinden)

Ik heb alleen geen idee hoe ik dit nu in HomeAssistant krijg. Hoe heb je dat precies gedaan? Nodered is nieuw voor mij hoor dus zit al heel de middag e.e.a. te lezen etc maar het kwartje valt nog niet :-)
Je moet de homeassistant plugin installeren, en ook de node red companion integratie (te installeren via hacs). Maar daar is wel allerlei documentatie over te vinden.

• DanTm
  • Niet online
Overigens kun je de Atag Zone thermostaat ook via homekit binnen Home Assistant koppelen. Alleen dan krijg je niet de specifieke technische data

• Bassie01
DanTm schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:44:
[...]

Je moet de homeassistant plugin installeren, en ook de node red companion integratie (te installeren via hacs). Maar daar is wel allerlei documentatie over te vinden.
DanTm schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:44:
[...]

Klopt die heb ik inmiddels draaien, de companion inderdaad ook... maar ik zou ergens nu devices of sensoren verwachten. dus al aan het rommelen geweest met een sensor aan de function te koppelen maar volgens mij is dat niet helemaal de bedoeling haha

• Bassie01
DanTm schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:46:
Overigens kun je de Atag Zone thermostaat ook via homekit binnen Home Assistant koppelen. Alleen dan krijg je niet de specifieke technische data
zal er eens naar kijken maar het gaat mij inderdaad specifiek om de technische data

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bassie01
Het is inmiddels gelukt! Mooie flow dank je wel!

• H-sittard
Ik ben nog steeds aan het spelen met de parameters van de energion hybrid m 50 warmtepomp. Nu zag ik de volgende instellingen:

De temperatuur regeling staat op ruimte regeling. Zou deze in combinatie met de juiste stooklijn niet op ruimte en buiten sensor moeten staan?

Ik vraag het omdat mijn warmtepomp meer een aan uit regeling lijkt te hebben. Als de temperatuur gehaald is gaat hij uit totdat het weer afgekoeld is onder de waarde. Of zou hij eigenlijk op lage snelheid moeten blijven draaien?

• Dhoekman
  • Laatst online: 31-05 22:33
Hallo ik heb een vraag en heb de ballen verstand ervan ik heb een hybride all 80T maar de temperatuur staat op 21.5 ° ingesteld maar hij blijft alsmaar door verwarmen tis nu 25 gr maar hij gaat maar door iemand een idee dit te verhelpen aanvoertemperatuur staat op 35 gr is alleen vloerverwarming woning is nieuwbouw 2020 miss dat iemand eens in mij systeem kan kijken heb een atag zone en naast de ketel hangt een neoz ketel is atag i36ecz volgens mij

• DanTm
  • Niet online
H-sittard schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:25:
Ik ben nog steeds aan het spelen met de parameters van de energion hybrid m 50 warmtepomp. Nu zag ik de volgende instellingen:

De temperatuur regeling staat op ruimte regeling. Zou deze in combinatie met de juiste stooklijn niet op ruimte en buiten sensor moeten staan?

Ik vraag het omdat mijn warmtepomp meer een aan uit regeling lijkt te hebben. Als de temperatuur gehaald is gaat hij uit totdat het weer afgekoeld is onder de waarde. Of zou hij eigenlijk op lage snelheid moeten blijven draaien?
[Afbeelding]
Vermoedelijk is het minimale vermogen te groot om op lage snelheid door te blijven draaien.
Mijn warmtepomp kan onder de 8-9 graden eigenlijk permanent draaien, is het warmer dan gaat hij aan uit.

• Stoja
  • Laatst online: 08-06 13:35
Hallo, wij hebben sinds 2 maart een Atag M Hybrid 50 warmte pomp met een Atag i36CZ ketel. Een buffervat van 40 liter is in serie aangesloten, de aanvoer van de WP gaat onder in het vat. wij hebben vloerverwarming met hier en daar een radiator. het wordt voldoende warm in huis.
ik zie een vreemd patroon in het E verbruik van de WP.
heb een aparte Kwh meter voor de WP aangesloten op een Cemm kastje. hiermee kan ik het E verbruik zien. De installatie staat op 19,5 graden. om 22.15 gaat deze terug naar 19 tot 8 uur in de morgen. wat op valt is er bijna altijd stroom wordt gevraagd in een heel korte cyclus, ook al is er geen warmtevraag. het gaat op en neer.
ik heb wat foto's bijgevoegd waar je dat patroon kunt zien. Is dit normaal vraag ik me af. Ik heb dat ook de installateur gevraagd maar die geeft (nog) geen antwoord. Atag heeft geen consumenten hulplijn meer dus ik weet het even niet.
kan dit kwaad, gaat dit ten koste van de levensduur vd WP?

kan iemand mij helpen?
Vraag 2: er is een Neoz met een Zone One aangesloten. klopt het dat je in de app bijna geen gegevens kunt zien? op de One Zone zelf is meer af te lezen.klopt dit? op mijn vorige AtagOne met alleen de CV. was meer te zien (logging grafieken, temperatuur systeem, gebruikt uren etc) Gebruik Apple computer en telefoon.
bedankt alvast

[Voor 5% gewijzigd door Stoja op 26-03-2023 12:40]

• KarelK
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-06 20:52
@Stoja

Ik heb sinds november ongeveer de zelfde installatie Ik heb ook dat stroomverbruik als de pomp niet loopt maar dit is natuurlijk de circulatiepomp van de installatie en die kan natuurlijk veel langer draaien
Als ik het mis heb hoor ik het wel
Dat hij zo weinig gegevens weer geeft ligt aan de opwaardering van het koudemiddel en de daarbij bijbehorende software verandering
Dit zou in de toekomst bijgewerkt worden volgens Atag..............

• Stoja
het zou goed mogelijk zijn dat dit de circulatiepomp is. wat wel gek is dat het zaagtand patroon niet elke dag het zelfde is... zie foto. dat zou betekenen dat het aan-uit gaan van de pomp ergens afhankelijk van is.(buiten temperatuur?) weinig verbruik dus hoge(re) buiten temperatuur.

[Voor 4% gewijzigd door Stoja op 27-03-2023 09:45]

• DanTm
  • Niet online
Het kan ook een verwarmingslint zijn (voor condens afvoer), die gaat onder een bepaalde temperatuur aan (indien geïnstalleerd).
Die linten kunnen idd aan/uit gaan.

Pomp gaat volgens mij onder de 6-10 graden ergens ook continue aan.

• Stoja
Contact gehad (via installateur) met Atag. het blijkt het carter verwarmingselement in de compressor te zijn. Die houdt de olie temperaruur (bij een lage buitentemperatuur) op peil.. is juist beter voor de levensduur. goed om te weten dus. Ze hebben ook even meegekeken in de installatie via de Atag One Zone. Alles bleek prima in orde. Opgelost dus.
Dank voor jullie reacties.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-06 00:49
Zou iemand mij kunnen vertellen of je deze hybride warmtepomp kan instellen om op te warmen wanneer het goedkoop is met een dynamisch contract?

• tcw82
0xygen500 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:04:
Zou iemand mij kunnen vertellen of je deze hybride warmtepomp kan instellen om op te warmen wanneer het goedkoop is met een dynamisch contract?
Ik vind dat een heel goede vraag....
Ben benieuwd of iemand daar meer over kan vertellen. (Onze komt dus volgende week)

• Dieselino
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-04 12:08
Hallo Allemaal!

[Voor 92% gewijzigd door Dieselino op 10-04-2023 21:42. Reden: Dubbele plaatsing]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dieselino
@Mashadar @Michel1978 @DanTm @tcw82

Hallo Allemaal! Ik woon in Italie en we hebben een ATAG I-Zone TY35B20I - in Italie ( ATAG Italia ) wil me een JODO warmtepomp aansmeren……maar ik wil live een ATAG Hybride Energion Zone 7 hebben, die zou op de bestaande verwarming passen - ik kan echter geen documentatie vinden welke verwarmingsketels geschikt zijn voor directe aansluiting met de Hybride Energion - iemand enig idee ?? DANK! O-)

[Voor 5% gewijzigd door Dieselino op 10-04-2023 21:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tcw82
@Dieselino kijk even terug naar de eerste paar paginas. Er zijn wat tweakers die mogelijk meer weten. Als je hen (met eeemn @ teken) in je bericht meeneemt, komen ze mogelijk hier wel kijken. Hetzelfde bericht 2 keer plaatsen helpt denk ik niet zo.
Ik krijg een energion hybrid 5 met een Intergas Xtreme 36 ketel. (Ketel is 18 maanden oud).

• Dieselino
@Mashadar @Michel1978 @DanTm @tcw82

Wie heeft een Atag Hybride Zone 7 ( gebouwd tot 7/22 ) op voorraad ? Ik zoek er een voor mijn kachel, dank!

• tcw82
Morgen de wp buitenunit, binnen is het meeste in de basis klaar.

Er is dus een Neoz geleverd en opgehangen. (Dat gat naast de neoz is door mezelf geboord... Ooit, om een tweede thermostaat aan de Intergas te hangen, die 2e thermostaat is overigens nog in gebruik)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tcw82
@Dieselino als het hier niet lukt, kun je altijd zelf een onderwerp starten. Dan heb je mogelijk een grote publiek voor je vraag/vragen.

• tcw82
Het hangt en staat allemaal.
  • 50liter buffer (vertikaal)
  • WAR sensor buiten,
  • NEOZ hangt naast de buffertank/CV ketel
  • Atag Zone one (of atag one zone?) hangt in de woonkamer.
Volgende stappen zijn het ervaren van het verwarmen, ben benieuwd. De CV ketel en de vloerverwarming waren op elkaar ingesteld, ben benieuwd hoe dat nu allemaal gaat lopen.

Daarna ook maar eens kijken of je iets kan doen met de prijzen (ik heb een dynamisch contract voor zowel gas als elektra, bij verschillende aanbieders). Ergens lijkt het me best interessant als de ketel en de WP kunnen worden aangestuurd op de voor dat moment geldende meest voordelige (in de beurs) optie.

Zijn daar al ervaringen mee hier?

• johan1950
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-05 22:08
Ik heb nu een half jaar ervaring met onze Atag Energion M plus 80 en het begint er nu een beetje op te lijken.
Om het slechte regelen te verbeteren heb ik eerst het aantal ventilatoren in mijn Jaga radiatoren verhoogd.Door de ventilatoren langzamer te laten draaien krijg ik een betere verdeling van de warmte waardoor de Atag One ook een beetje fatsoenlijk reageerd.
Daarnaast heb ik de max aanvoertemp. terug gebracht naar 38°C. Dit voorkomt dat het systeem gaat slingeren na de-icing.
Maar sinds kort heb ik een ander probleem.
Ik heb mijn boiler ingesteld op 50 °C. Deze temp. is voor twee personen ruim voldoende en ik maak dan optimaal gebruik van de voorgeschekelde zonneboiler. Via de timer heb ik ingesteld dat de boiler opgewarmd moet worden tussen 12:00 en 15:00 omdat ik dan de meeste kans heb dat ik stroom direct van mijn panelen kan gebruiken.
Ik merk nu dat de boiler pas verwarmd wordt als de temperatuur gezakt is tot 43 °C. Vlgs. mijn installateur is dit zo ingesteld om hunten van boiler te voorkomen.
Vlgs. mij kan dit in onze digitale wereld veel nauwkeuriger.en zou ik 48°C als inschakeltemperatuur verwachten.
Wie heeft hier ervaring mee en kan mijn vertellen of dit normaal is.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:55
johan1950 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:41:
Ik heb mijn boiler ingesteld op 50 °C. Deze temp. is voor twee personen ruim voldoende en ik maak dan optimaal gebruik van de voorgeschekelde zonneboiler. Via de timer heb ik ingesteld dat de boiler opgewarmd moet worden tussen 12:00 en 15:00 omdat ik dan de meeste kans heb dat ik stroom direct van mijn panelen kan gebruiken.
Ik merk nu dat de boiler pas verwarmd wordt als de temperatuur gezakt is tot 43 °C. Vlgs. mijn installateur is dit zo ingesteld om hunten van boiler te voorkomen.
Vlgs. mij kan dit in onze digitale wereld veel nauwkeuriger.en zou ik 48°C als inschakeltemperatuur verwachten.
Wie heeft hier ervaring mee en kan mijn vertellen of dit normaal is.
Dit is normaal, zeker als je maar 1x per dag wil verwarmen.
6 a 10C is meestal de instelling van de hysterese. Anders ga je teveel start / stops krijgen.
De metingen kunnen dit wel aan, maar stratificatie en gelaagdheid hebben tijd nodig om zich te vormen.
Plak er maar eens 5 temperaturen tegenaan en zet die maar eens in een grafiek. 10-25-50-75-90% hoogte.

En ja het kan dan voorkomen, dat je aan het eind van je verwarmingsperiode net boven de 43C zit en dus dan het risico hebt van koudere douche. Dan is mijn bescheiden mening dat je boiler ontwerp niet goed is. Bovenkant spiraal is bij mij halverwege het vat. Daar meet ik ook. Dus als ik daar 43C meet heb ik daarboven nog minimaal 1 dagverbruik van 43C. Dus nooit koude douche.

[Voor 14% gewijzigd door Dapdodo op 27-04-2023 11:39]

• johan1950
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-05 22:08
De boiler is een standaard product van ATAG. Ik weet niet waar de temp. gemeten wordt en hoe hoog de verwarmingsspiraal zit.
Toen de installatie pas geinstalleerd was kreeg ik het advies om de boiler op constant bedrijf te zetten. Dit resulteerde in een frequent aan/uit schakelen van de boiler. Na iedere douchebeurt van 10 min. ging de boiler weer opwarmen. Ik ben toe overgestapt naar verwarmen via de timer. Hierdoor heb ik per dag maar één start/stop.
Nu er meer invloed van de zon is werkt mijn zonneboiler mee en heb ik in 24 uur soms geen of een geringe temperatuurdaling. Hierdoor viel het mij op dat de hysteresis zo groot is en vroeg ik me af of dit normaal is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06 22:24

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Dat blijkt toch een beetje apart te zijn. De combinatie van buitendeel, binnendeel ene Zone CV Ketel luistert erg nauw. ALs je een WP met R410 hebt (oude modellen 4, 5, 7, 7T, 9 en 11) moet je i28 of i36 CV ketel ook van het 'oudere' type zijn.

ALs je een WP met R32 hebt (nieuwere modellen 40, 50, 80, 80T, 120T of 150T), moet je i28 of i36 CV Ketel ook van na 2022 zijn, anders kan de controller van de CV niet met de controller van de WP babbelen, en heb je dus naast de One Zone ook een NEOZ nodig.

Daar kwam mijn ATAG Select Dealer achter nadat alles geinstalleerd was, en de ATAG Service medewerker bloedleuk aan de telefoon mededeelde dat zonder een NEOZ het zaakje niet ging werken.

Daarnaast is de installatie nu niet meer compleet centraal geregeld, maar de CV als 'domme' warmtebron aangesloten. Dus puur op de aan/uit thermostaat ingang. De Zone Thermostaat laat ook geen detail parameters meer zien.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

0xygen500 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:04:
De ATAG Controller heeft allerlei ingangen, twee die een 220V spanning op de ingang willen (230V1 en 230v2, ingang hoog) en twee potentiaalvrije ingangen (AUX IN 1 en AUX IN 2). 230V ingang kan je volgens de handleiding instellen op 'SMart Grid 1' en 'Smart Grid 2', maar wat er precies voor signaal op moet is me niet duidelijk. Ook kan men kiezen voor 'PV Integratie' of 'Nachttarief', maar wederom is niet deuidelijk welk soort signaal de controller hier verwacht. 230V spanning op de ingang als nachttarief actief is ? Je stelt in de WP Controller ook een piek- en dal terief voor Electra in, hoe weet de WP dan wanneer dal tarief actief is ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tcw82
DaRealRenzel schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:59:
[...]

Dat blijkt toch een beetje apart te zijn. De combinatie van buitendeel, binnendeel ene Zone CV Ketel luistert erg nauw. ALs je een WP met R410 hebt (oude modellen 4, 5, 7, 7T, 9 en 11) moet je i28 of i36 CV ketel ook van het 'oudere' type zijn.

ALs je een WP met R32 hebt (nieuwere modellen 40, 50, 80, 80T, 120T of 150T), moet je i28 of i36 CV Ketel ook van na 2022 zijn, anders kan de controller van de CV niet met de controller van de WP babbelen, en heb je dus naast de One Zone ook een NEOZ nodig.

Daar kwam mijn ATAG Select Dealer achter nadat alles geinstalleerd was, en de ATAG Service medewerker bloedleuk aan de telefoon mededeelde dat zonder een NEOZ het zaakje niet ging werken.

Daarnaast is de installatie nu niet meer compleet centraal geregeld, maar de CV als 'domme' warmtebron aangesloten. Dus puur op de aan/uit thermostaat ingang. De Zone Thermostaat laat ook geen detail parameters meer zien.
Weet je misschien hoe het werkt als je WP van Atag is, net als de buffer opstelling (50L), de atag one (zone?) en de Neoz, maar de ketel van intergas. Het hangt zo namelijk bij mij, het werkt, maar ik merk dat ik mee van de verschillende details wil weten. Ik kan nu volgens mij (als voorbeeld) geen stooklijn aanpassen?
Dat zou ik wel willen kunnen. De installatie hangt er een dikke 2 weken, dus zal pas echt "getest" worden als het koud wordt later dit jaar en ik zou dan erg graag zelf enige regie willen kunnen voeren.

Weet iemand is de "code" voor de NEoz overal gelijk is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Stoja schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:55:
Hallo, wij hebben sinds 2 maart een Atag M Hybrid 50 warmte pomp met een Atag i36CZ ketel. Een buffervat van 40 liter is in serie aangesloten, de aanvoer van de WP gaat onder in het vat. wij hebben vloerverwarming met hier en daar een radiator. het wordt voldoende warm in huis.
ik zie een vreemd patroon in het E verbruik van de WP.
heb een aparte Kwh meter voor de WP aangesloten op een Cemm kastje. hiermee kan ik het E verbruik zien. De installatie staat op 19,5 graden. om 22.15 gaat deze terug naar 19 tot 8 uur in de morgen. wat op valt is er bijna altijd stroom wordt gevraagd in een heel korte cyclus, ook al is er geen warmtevraag. het gaat op en neer.
ik heb wat foto's bijgevoegd waar je dat patroon kunt zien. Is dit normaal vraag ik me af. Ik heb dat ook de installateur gevraagd maar die geeft (nog) geen antwoord. Atag heeft geen consumenten hulplijn meer dus ik weet het even niet.
kan dit kwaad, gaat dit ten koste van de levensduur vd WP?

kan iemand mij helpen?
Vraag 2: er is een Neoz met een Zone One aangesloten. klopt het dat je in de app bijna geen gegevens kunt zien? op de One Zone zelf is meer af te lezen.klopt dit? op mijn vorige AtagOne met alleen de CV. was meer te zien (logging grafieken, temperatuur systeem, gebruikt uren etc) Gebruik Apple computer en telefoon.
bedankt alvast

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Stoya, het lijkt er op dat je de i36CZ ketel dus al had hangen voordat je de M 50 warmtepomp hebt laten plaatsen. Dan zit je in hetzelfde schuitje als ik, namelijk dat je ketel in feite een verouderde controller heeft voor deze nieuwere warmtepomp. Je ketel is dan ook niet meer 'Slim' (op de ATAG BUS) aangesloten, maar feitelijk 'dom' op de aan/uit thermostaat ingang. Op de WP controller (Indoor Zone Module) is de CV dan aangesloten op AUX 1 of AUX 2, met als parameter externe warmtebron (parameter 1.2.0 of 1.2.1 op 3 of 7 ingesteld).

Je hebt dan eigenlijk geen geinteghreerd Hybrid Zone systeem meer, maar een Hybrd All, omdat je i36CZ ketel als 'domme' CV wordt aangestuurd.

Hierdoor zie je op je ZOne App eigenlijk niks meer, alleen of de WP aan of uit staat en de ingestelde temperatuur. En alle instellingen moet je op de NEOZ doen, en niet meer op de Zone.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

tcw82 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:30:
[...]

Weet je misschien hoe het werkt als je WP van Atag is, net als de buffer opstelling (50L), de atag one (zone?) en de Neoz, maar de ketel van intergas. Het hangt zo namelijk bij mij, het werkt, maar ik merk dat ik mee van de verschillende details wil weten. Ik kan nu volgens mij (als voorbeeld) geen stooklijn aanpassen?
Dat zou ik wel willen kunnen. De installatie hangt er een dikke 2 weken, dus zal pas echt "getest" worden als het koud wordt later dit jaar en ik zou dan erg graag zelf enige regie willen kunnen voeren.

Weet iemand is de "code" voor de NEoz overal gelijk is?
ATAG heeft twee hybride systemen, de Energion M Hybrid Zone en de Energion M HYbrid All. Vanuit marketing en functioneel oogpunt, is de variant 'Zone' gericht op installaties met een ATAG 'Zone' CV ketel, dus de i28/i36CZ of de i28/i36ECZ Ketels, met een One Zone thermostaat. Of zelfs met een zoneverdeler en meerdere zone's. De 'All' variant is gericht op installaties met een CV ketel van een ander merk dan ATAG.

In het Zone systeem werken alle apparaten technisch samen, middels de ATAG BUS interface (en als je overal de juiste software op hebt zitten dus). De interface van de ketel gebruik je dan om ook de Hybrid Manager in te stellen.

In de 'All' variant heb je geen compatibele interface op je ketel, dus moet je een andere interface gebruiken om de Hybrid Manager in te stellen. Dat is dan de ATAG NEOZ.

De ATAG NEOZ is in feite een kamerthermostaat, alleen heeft die geen WIFI, en is die niet als Cloud Gateway in te stellen, dus kan deze niet met de ATAG One Zone app cq. ATAG RemoteThermo Cloud communiceren. Vandaar dat je bij een 'All' installatie opgescheept zit met twee kastjes, een ATAG NEOZ om in te stellen, en een ATAG One ZOne voor app toegang en cloud communicatie.

Overigens kent de NEOZ twee 'speciale' menu's, eentje met code '007' voro de installateur instellingen, en eentje met code '234' voor bepaalde technische parameters (zie handleiding).

Stooklijn aanpassen zou je in het Technische Menu in de NEOZ moeten kunnen doen. Maar zoals met alle warmtepompen en hybride systemen, moet je heel veel parameters uiteindelijk proefondervindelijk op hun beste waarde zien te krijgen, om het meeste rendement uit je systeem te halen. Deels is dat instelling (bijvoorbeeld je nachtverlaging minimaal houden), deels systeemparameters (bijvoorbeeld kostenverhouding Electra/Gas, zodat je economische regeling ook van de juiste kosten uit gaat). Dan moet je ook wel precies weten wat een parameter echt inhoudt. Zo is er bijvoorbeeld een parameter Energy Manager Logica, met waarde Maximaal Economisch of Maximaal Duurzaam. Wat is dan precies Maximaal Duurzaam ? hoeveelheid CO2 uitstoot ? En wat is de Verhouding Primaire / Electrische Energie, met aals waarde tussen 150 en 350 ? Zelfs ATAG kon me niet vertellen wat deze parameter betekent of regelt. Maar hij moet wel op 150 ingesteld worden...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tcw82
@DaRealRenzel dank u wel voor de toelichting, dat het handig is om te snappen wat een bepaalde parameter betekend is mij volkomen helder, een goede reden om NIET aan een parameter te komen... -> ik weet niet wat hij doet.

Om een of andere reden lijkt het er sterk op de dat de installateur de handleidingen allemaal meegenomen heeft.

Ik heb wel wat dingetjes vastgelegd, die kan ik hier ook wel even delen denk ik:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

tcw82 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:47:
@DaRealRenzel dank u wel voor de toelichting, dat het handig is om te snappen wat een bepaalde parameter betekend is mij volkomen helder, een goede reden om NIET aan een parameter te komen... -> ik weet niet wat hij doet.

Om een of andere reden lijkt het er sterk op de dat de installateur de handleidingen allemaal meegenomen heeft.

Ik heb wel wat dingetjes vastgelegd, die kan ik hier ook wel even delen denk ik:

***members only***
Je hebt dus inderdaad de 'All' versie, die schakelt de CV ketel bij als nodig, maar puur op aan/uit schakeling. Via AUX-2 lijkt het. Je ziet ook dat zowel de NEOZ als de One Zone op dezelfde aansluiting (bus) zijn aangesloten. de NEOZ fungeert dan als controller voor de energy manager, de One Zone als kamerthermostaat en internet gateway.

Ik ga je parameter instellingen wel even nalopen.
Dat installateurs die dikke handleidingen meenemen is niet ongebruikelijk, ze willen liever niet dat je als consument aan de instellingen gaat knutselen. Maar dan mag je ook wel verwachten dat ze je installatie een beetje in de gaten houden, en finetunen of bijstellen indien nodig. Zo werd mijn ketel eventjes simpelweg ge factory-reset, waardoor de CV aanvoer temperatuur weer op 85 graden stond, de warmwater temperatuur op 60, en de Comfort mode aan (waardoor die dus telkens wat gas verbruikt om de warmtewisselaar op temperatuur te houden. Als ik er zelf niet op bedacht was, waren deze instellingen dus never nooit niet aangepast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tcw82
DaRealRenzel schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:21:
[...]

Je hebt dus inderdaad de 'All' versie, die schakelt de CV ketel bij als nodig, maar puur op aan/uit schakeling. Via AUX-2 lijkt het. Je ziet ook dat zowel de NEOZ als de One Zone op dezelfde aansluiting (bus) zijn aangesloten. de NEOZ fungeert dan als controller voor de energy manager, de One Zone als kamerthermostaat en internet gateway.

Ik ga je parameter instellingen wel even nalopen.
Dat installateurs die dikke handleidingen meenemen is niet ongebruikelijk, ze willen liever niet dat je als consument aan de instellingen gaat knutselen. Maar dan mag je ook wel verwachten dat ze je installatie een beetje in de gaten houden, en finetunen of bijstellen indien nodig. Zo werd mijn ketel eventjes simpelweg ge factory-reset, waardoor de CV aanvoer temperatuur weer op 85 graden stond, de warmwater temperatuur op 60, en de Comfort mode aan (waardoor die dus telkens wat gas verbruikt om de warmtewisselaar op temperatuur te houden. Als ik er zelf niet op bedacht was, waren deze instellingen dus never nooit niet aangepast.
Dat laatste stukje, de temperatuur van de cv ketel, maak ik me wel zorgen over. Ik heb vvw verdelers die niet bij mengen (dus de temp die er in gaat, gaat ook de vloer in) en ouderwetse radiatoren. Die radiatoren waren gescheiden door een zone klep (van Intergas). Die klep, de twee thermostaten en de gateway van Intergas zijn niet meer aangesloten en de tweede (hoge temp zone) bestaat daarmee ook niet meer. Als die gekke ketel nu 60+ graden water gaat maken omdat de zaak niet snel genoeg opwarmt.... Gaat dat dus ook de vloer in. En dat vind ik dus niet zo'n goed idee.

(Ja, ik kan zelf de Intergas instellingen nalopen, maar ben gewoon nog niet aan toegekomen).

Bedankt voor je check!! Tot op heden ben ik overigens tevreden, de wp draait stil en de temperatuur in huis is stabiel, ook met de wat koudere dagen recent.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

tcw82 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:58:
[...]

Dat laatste stukje, de temperatuur van de cv ketel, maak ik me wel zorgen over. Ik heb vvw verdelers die niet bij mengen (dus de temp die er in gaat, gaat ook de vloer in) en ouderwetse radiatoren. Die radiatoren waren gescheiden door een zone klep (van Intergas). Die klep, de twee thermostaten en de gateway van Intergas zijn niet meer aangesloten en de tweede (hoge temp zone) bestaat daarmee ook niet meer. Als die gekke ketel nu 60+ graden water gaat maken omdat de zaak niet snel genoeg opwarmt.... Gaat dat dus ook de vloer in. En dat vind ik dus niet zo'n goed idee.

(Ja, ik kan zelf de Intergas instellingen nalopen, maar ben gewoon nog niet aan toegekomen).

Bedankt voor je check!! Tot op heden ben ik overigens tevreden, de wp draait stil en de temperatuur in huis is stabiel, ook met de wat koudere dagen recent.
De ATAG Energy Manager is in feite een open verdeler, die de aanvoer van WP eventueel mengt met aanvoer van de CV alvorens dat gemengde water je CV circuit in gaat. De Energy Manager zal pas je CV bijschakelen als de ingestelde aanvoertemperatuur niet gehaald wordt. Die wordt gemeten door een sensor op de mees linker leiding van je Hybrid Module, door een aanlegvoeler. Stel dat jij een aanvoer van 40 graden hebt ingesteld, en je WP levert 35 graden, dan zou je CV kunnen gaan bijstoken. Als die op aanvoer 85 graden staat, komt er dus water van 85 graden je open verdeler in, mengt met 35 graden water, en zou dus hoger dan 40 uit kunnen komen.
Belangrijk dus om mogelijk vermogen en max temperatuur van je CV aan te passen, zodat de open verdeler rustiger op temperatuur komt.
Overigens wel interessant dat je je HT zone er tussenuit hebt. Ga je je radiatoren voeden met dezelfde lage temp als je VVW ? Dat gaat lukken met vrieskou ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tcw82
DaRealRenzel schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:00:
[...]

De ATAG Energy Manager is in feite een open verdeler, die de aanvoer van WP eventueel mengt met aanvoer van de CV alvorens dat gemengde water je CV circuit in gaat. De Energy Manager zal pas je CV bijschakelen als de ingestelde aanvoertemperatuur niet gehaald wordt. Die wordt gemeten door een sensor op de mees linker leiding van je Hybrid Module, door een aanlegvoeler. Stel dat jij een aanvoer van 40 graden hebt ingesteld, en je WP levert 35 graden, dan zou je CV kunnen gaan bijstoken. Als die op aanvoer 85 graden staat, komt er dus water van 85 graden je open verdeler in, mengt met 35 graden water, en zou dus hoger dan 40 uit kunnen komen.
Belangrijk dus om mogelijk vermogen en max temperatuur van je CV aan te passen, zodat de open verdeler rustiger op temperatuur komt.
Overigens wel interessant dat je je HT zone er tussenuit hebt. Ga je je radiatoren voeden met dezelfde lage temp als je VVW ? Dat gaat lukken met vrieskou ?
De keuze was niet de mijne. Ik heb de installateur verteld hoe het hier zit. Zijn advies was om de zaak om te bouwen met het verwijderen van de ht/lt delen en te kijken hoe het gaat lopen. Op basis van zijn ervaring stelde hij dat door constant te verwarmen en de staat van de woning het best eens zou kunnen werken. We hebben gekozen dat te volgen. Alternatieve oplossingen voor komende winter is om een dikke leiding naar de werkkamer te trekken en daarmee voldoende massa stroom te creëren in de twee radiatoren al daar. Mogelijk gecombineerd met nieuwe radiatoren voor lagere temperatuur. De toekomst is dat we op zolder en de 1 verdieping ook vloerverwarming aanleggen. We doen dingen hier incrementeel.

De ketel instellingen zijn zodanig dat het ht deel niet meer aangestuurd wordt en de lt temperatuur is veilig voor de vloer. Gisteren even nagekeken.

Ook gekeken wat er gebeurt als ik de ht thermostaat weer aansluit, dat werkt niet. De ketel gaat wel draaien, maar niet branden omdat hij, zo lijkt het, heet water uit het buffervat gaat circuleren tussen de het vat en de ketel. Er gaat geen water naar de leidingen van de aanvoer verwarming.
Als ik dan warmte vraag creëer in de woonkamer (de lt zone zeg maar) gaat de "energy manager" schakelen en gaat het water wel richting de leidingen. De cv springt kort daarop ook aan, want dan komt er namelijk geen heet water meer in de ketel terug en is er dus een delta t waarop hij kan gaan sturen.

Mogelijk is er nog een alternatieve oplossing, de energy manager voorzien van de informatie over de werkkamer en daarmee wat gaan sturen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

tcw82 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:20:
[...]

De keuze was niet de mijne. Ik heb de installateur verteld hoe het hier zit. Zijn advies was om de zaak om te bouwen met het verwijderen van de ht/lt delen en te kijken hoe het gaat lopen. Op basis van zijn ervaring stelde hij dat door constant te verwarmen en de staat van de woning het best eens zou kunnen werken. We hebben gekozen dat te volgen. Alternatieve oplossingen voor komende winter is om een dikke leiding naar de werkkamer te trekken en daarmee voldoende massa stroom te creëren in de twee radiatoren al daar. Mogelijk gecombineerd met nieuwe radiatoren voor lagere temperatuur. De toekomst is dat we op zolder en de 1 verdieping ook vloerverwarming aanleggen. We doen dingen hier incrementeel.

De ketel instellingen zijn zodanig dat het ht deel niet meer aangestuurd wordt en de lt temperatuur is veilig voor de vloer. Gisteren even nagekeken.

Ook gekeken wat er gebeurt als ik de ht thermostaat weer aansluit, dat werkt niet. De ketel gaat wel draaien, maar niet branden omdat hij, zo lijkt het, heet water uit het buffervat gaat circuleren tussen de het vat en de ketel. Er gaat geen water naar de leidingen van de aanvoer verwarming.
Als ik dan warmte vraag creëer in de woonkamer (de lt zone zeg maar) gaat de "energy manager" schakelen en gaat het water wel richting de leidingen. De cv springt kort daarop ook aan, want dan komt er namelijk geen heet water meer in de ketel terug en is er dus een delta t waarop hij kan gaan sturen.

Mogelijk is er nog een alternatieve oplossing, de energy manager voorzien van de informatie over de werkkamer en daarmee wat gaan sturen.
Uiteindelijk is een warmtepomp voor elke bestaande situatie een kwestie van uitzoeken en besluiten nemen, en dan proefondervindelijk er achter komen of je opzet de juiste is geweest. Het is te hopen dat je radiatoren nog voldoende afgifte hebben op de lage temperatuur van je vloerverwarming, om je huis comfortabel te houden. Dat zal je deze winter gaan ervaren.

De thermostaat op de ketel aansluiten gaat idd geen resultaat opleveren. Zowel de WP als de ketel circuleren alleen over de open verdeler, en over het buffervat, want dat heeft de minste weerstand. Circulatie naar je VVW en radiatoren wordt voorzien door de extra pomp die na het buffervat zit. Deze gaat alleen draaien als er wearmtevraag is vanuit je thermostaat die op de Energy Manager zit.

ALs e.e.a. niet gaat werken deze winter kan je m.i. beter de WP op hogere temperatuur zetten, en toch weer een ouderwetse menger op je vloerverwarming. Dan krijg je warmer water in je radiatoren, die daardoor beter afgeven, terwijl je VVW niet te heet wordt. Maar sowieso is een constate temperatuur houden beter bij een WP.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Overigens heb ik zelf al twee winters gedraaid met een CV aanvoer temperatuur van eerst 65 graden en afgelopen winter van 55 graden, heb ik alle ouderwetse stalen radiatoren en dikwandige CV buis vervangen door Jaga's en AluPEX, met nog een beetje dunwandig CV buis voor de betere looks. In mijn werkruimte een klein electrisch kacheltje er bij voor die paar keer dat er eventjes wat extra boost in moet. Verder draait het prima. Op 55 graden aanvoer kan de CV ketel het prima op temperatuur houden. WP staat nu op 50 graden aanvoer, maar die kan ik nog naar 55 graden zetten als het deze winter hard gaat vriezen. En met de nachtverlging er af houdt de WP plus CV het dan wel bij. Nou alleen ATAG nog zover krijgen dat ze de logica in de i36ECZ gaan omwisselen, zodat de ketel weer op BUS aangesloten kan worden, zodat de aansturing van de ketel op CV temperatuur, modulatie enz. beter afgestemd kan worden, en ik de ketel data ook weer in de app zie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tcw82
@DaRealRenzel

Die lage temp test heb ik ook gedaan. 30 graden in ons geval. Dat werkte afgelopen winter heel goed. De pomp nu draait op 25, dat zal wel wat bijgesteld moeten worden als het straks koud wordt.

Hoe stel je de temp hoger in? Ik heb de stooklijn instellingen gevonden, die staat nu op 1,5 (min 1,5 mogelijk? Ik heb het gisteren gevonden en weet niet meer zeker of het min of gewoon 1,5 was. Maar neem aan dat ook de algemene water temp een instelling is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

De WP temperatuur instelling doe je in parameter 4.2.0 (Laag of Hoog Temperatuur, in jouw geval Laag, dus 0) en dan in parameter 4.2.5 de maximale temperatuur (in jouw geval 30) en in 4.2.6 de minimale temperatuur (die kan in jouw geval naar 20). Dan ligt jouw stooklijn dus tussen 20 en 35 graden.

De steilheid van de stooklijn instellen weet je dus al. De stooklijn gebruik je bij deels of volledig weersafhankelijk stoken, dus op basis van de buitentemperatuur wordt de maximale watertemperatuur bepaald.

Menu 4.7 stel je nog even in hoe je wilt stoken, dus weersafhankelijk (stooklijn op buitentemperatuur) of met kamerthermostaat (of beide, 4.7.1 stel je de invloed van de ruimtesensor in). Als je 100% weersafhankelijk gaat stoken, kan je het beste overal thermostaatkranen gebruiken (je vloer blijft toch altijd open). Je moet dan wel goed met je minimale en maximale temperatuur gaan werken, want anders blijft je WPO de hele dag je water op een bepaalde temperatuur houden, totdat het circuit dicht loopt (dus aanvoer en retour temperatuur gelijk).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tcw82
Die item nummers herken ik van de handleiding.
Maar zie dat niet in de neoz menu items? Dat is een soort grafische interface.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

tcw82 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:50:
Die item nummers herken ik van de handleiding.
Maar zie dat niet in de neoz menu items? Dat is een soort grafische interface.
Op de Neoz even met twee vingers beide toetsen ingedrukt houden (links en rechts naast de draaiknop). Dan code 007 ingeven met de draaiknop, en dan kiezen voior Volledig Menu

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tcw82
DaRealRenzel schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:09:
[...]

Op de Neoz even met twee vingers beide toetsen ingedrukt houden (links en rechts naast de draaiknop). Dan code 007 ingeven met de draaiknop, en dan kiezen voior Volledig Menu
Die had ik inderdaad. De code 234 werk niet, maar 007 wel. Vanavond weer eens kijken.

Ik wilde even laten weten dat ik bijzonder blij en dankbaar ben voor de info en tijd die aan me besteedt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
tcw82 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:08:
[...]

Die had ik inderdaad. De code 234 werk niet, maar 007 wel. Vanavond weer eens kijken.

Ik wilde even laten weten dat ik bijzonder blij en dankbaar ben voor de info en tijd die aan me besteedt!
wacht maar tot je de factuur krijgt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tcw82
DanTm schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:19:
[...]

wacht maar tot je de factuur krijgt :)
Van wat precies?

Oh wacht je bedoeld de adviezen 😂😂
Ja.. dat zal wel pittig worden.

[Voor 18% gewijzigd door tcw82 op 03-05-2023 14:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
het was een grapje :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tcw82
Ja, zat dit met een half oog te lezen... Realisatie kwam kort er na....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

In de ' Handleiding voor installatie, gebruik en onderhoud van de Energion IUD M HYbrid Zone (3301767), documentnummer 420011227000 (420011227000 installatie gebruik onderhoud IDU hybrid Zone.pdf, google vindt het voor je) van Februari 2022 staat op pagina 69 toch echt het volgende:

Druk tegelijkertijd op de toetsen “Esc” en “Menu” totdat op het display “Invoeren code” verschijnt. Draai aan de keuzeknop om de technische code (234) in te voeren en druk op de knop om te bevestigen; op het display verschijnt TECHNISCHE ZONE.Draai de keuzeknop om het gewenste menuonderdeel te selecteren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tcw82
DaRealRenzel schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:23:
In de ' Handleiding voor installatie, gebruik en onderhoud van de Energion IUD M HYbrid Zone (3301767), documentnummer 420011227000 (420011227000 installatie gebruik onderhoud IDU hybrid Zone.pdf, google vindt het voor je) van Februari 2022 staat op pagina 69 toch echt het volgende:

Druk tegelijkertijd op de toetsen “Esc” en “Menu” totdat op het display “Invoeren code” verschijnt. Draai aan de keuzeknop om de technische code (234) in te voeren en druk op de knop om te bevestigen; op het display verschijnt TECHNISCHE ZONE.Draai de keuzeknop om het gewenste menuonderdeel te selecteren.
Ik ga googlen! (Denk dat ik hem al heb).
En testen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

tcw82 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:20:
[...]

Van wat precies?

Oh wacht je bedoeld de adviezen 😂😂
Ja.. dat zal wel pittig worden.
als mede-tweakert ben ik voornamelijk blij met een bedankje en een waardering.. Ik heb er gewoon de schurft aan dat sommige grote bedrijven zo achteloos met de geinformeerde klant om gaan, maar wel de hoofdprijs incasseren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

tcw82 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:25:
[...]

Ik ga googlen! (Denk dat ik hem al heb).
En testen.
Ik kan hem ook toemailen als je wilt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KarelK
Voor de mensen die een Zone installatie besteld en hebben en die in 2022 is geinstalleerd en die ook problemen hebben met de communicatie van de One Zone app bijgaande lijst

Dus ze hebben gewoon oudere cv ketels bij de ODM 50 geleverd
natuurlijk laat ik het daar niet bij zitten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

KarelK schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 07:54:
Voor de mensen die een Zone installatie besteld en hebben en die in 2022 is geinstalleerd en die ook problemen hebben met de communicatie van de One Zone app bijgaande lijst[Afbeelding]

Dus ze hebben gewoon oudere cv ketels bij de ODM 50 geleverd
natuurlijk laat ik het daar niet bij zitten
Enig idee van welke datum dit overzichtje is ?
En ik vermoed dat Atag met de vinger naar de installateur of groothandel gaat wijzen.
Wat is er dan nieuwer aan een i36 uit 07-22 tov eentje van 06-22? Wist de groothandel dat ? Wist de installateur dat ? Wat doet de groothandel met ketels van 06-22 of ouder die nog in het magazijn staan ? Is dit productuedatum of verkoopdatum? Waarom is er geen nieuw modelnummer aan de nieuwere ketels gegeven, net als de WP (ODM5 tov ODM50)....

Ik denk dat Atag heeft gedacht, ach het werkt wel met wat kunst en vliegwerk, de domme consument merkt dat toch niet.....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KarelK
Gelukkig zijn er toch nog oplettende consumenten die andere aspirant kopers waarschuwen
Ik hoop dat andere kopers die hetzelfde hebben meegemaakt zich hier melden ,samen staan we sterker
Ik kan het lijstje nu al niet meer vinden zo goed is het verstopt of ze hebben het weer weg gehaald

Wordt vervolgd

[Voor 24% gewijzigd door KarelK op 06-05-2023 20:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tcw82
KarelK schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:36:
Gelukkig zijn er toch nog oplettende consumenten die andere aspirant kopers waarschuwen
Ik hoop dat andere kopers die hetzelfde hebben meegemaakt zich hier melden ,samen staan we sterker
Ik kan het lijstje nu al niet meer vinden zo goed is het verstopt of ze hebben het weer weg gehaald

Wordt vervolgd
Dit is alleen als je de combinatie Atag cv ketel en wp krijgt toch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

tcw82 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:10:
[...]

Dit is alleen als je de combinatie Atag cv ketel en wp krijgt toch?
Ja. Alle ATAG apparatuur werkt met een eigen, proprietaire bus protocol, ATAG BUS. Alleen bij een Atag WP plus een Atag i-series ketel is er dus een versie issue.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tcw82
DaRealRenzel schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:30:
[...]

Ja. Alle ATAG apparatuur werkt met een eigen, proprietaire bus protocol, ATAG BUS. Alleen bij een Atag WP plus een Atag i-series ketel is er dus een versie issue.
Ben ik stiekem een beetje blij dat ik een Atag naast een Intergas heb hangen.
Dat zal vast met zijn gebreken komen, doordat de ketel nu "dom" gestuurd is.

Wel ben ik nog niet op het spoor gekomen hoe ik eventueel de wp kan "besturen" met dynamische energie tarieven / zonne energie.

Of simpele zone regelingen, enkel dat ik naar de Atag Select dealer moet, maar ik wil helemaal niet naar de dealer. Ik wil lekker zelf puzzelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

tcw82 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:37:
[...]

Ben ik stiekem een beetje blij dat ik een Atag naast een Intergas heb hangen.
Dat zal vast met zijn gebreken komen, doordat de ketel nu "dom" gestuurd is.

Wel ben ik nog niet op het spoor gekomen hoe ik eventueel de wp kan "besturen" met dynamische energie tarieven / zonne energie.

Of simpele zone regelingen, enkel dat ik naar de Atag Select dealer moet, maar ik wil helemaal niet naar de dealer. Ik wil lekker zelf puzzelen.
Nou ja, in elk geval hoef jij je niet af te vragen of de installatie volgens de voorgestelde functionaliteit is aangesloten. Bij een 'Hybrid All' variant is de CV ketel altijd 'dom' en zal je dus ook zelf op de ketel bepaalde zaken in moeten stellen, zoals CV zijdige maximumtemperatuur, maximaal vermogen, en warmwater temperatuur enz.

Qua dynamisch of 'smart' aansturen, de Energy Manager heeft twee inputs, HV1 en HV2 (High Voltage, ofwel 230V) die instelbaar zijn (parameter 1.1.0 en 1.1.1) en een waarde daarvan is 'Smart Grid 1' en een andere is 'PV Integratie'. Echter, er is geen verdere documentatie wat voor signaal hier dan op verwacht wordt. Betekent '230V' op ingang 'HV1' als die ingesteld is op '3' dan dat 'smart grid' actief is, ofwel, de stroom wordt duurzaam opgewekt ? En wat betekent dan 'PV integratie' ? plus in NL heb je geen '230V Hoog' signaal als nachttarief actief is, dus is ook die instelling niet bruikbaar. Afijn, allemaal vragen voor ATAG om wat betere uitleg te geven over die parameters, en wat je er mee kan.

QUa zone regeling, dit zal je niet op je Energy Manager kunnen regelen, behalve als je met een externe ATAG Zone Manager gaat werken ( 3 of 6 zones, directe groep of menggroep). Je moet dan ook voor elke zone een apart circuit hebben, want zo werkt de zone manager nou eenmaal. Zie hier: https://www.atagverwarmin...dules-versie-oktober-2020. Met een thermostaat (ATAG Cube bijvoorbeeld) voor elke zone kan je dan heel netjes per zone specifiek gaan regelen. En aangezien je hierbij niet aan het gas-deel komt, mag je dit zelf allemaal in elkaar fröbelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Als je maar 2 zone's nodig hebt kun je de zone manager light aanschaffen (heb ik zelf gedaan).
Ik gebruik 1 zone voor de woonkamer met vloerverwarming, en de andere zone trigger ik vanuit de badkamer (met radiator) die een ietwat andere warmte behoefte heeft.
Je kunt ook zonder de zone manager een tweede thermostaat (op zone 2) aan sluiten, dit mag gewoon een aan/uit thermostaat zijn.

De tweede zone heb ik omdat de woonkamer met een beetje zon erop in de winter weinig warmte behoefte heeft (en door de vloerverwarming ook nog eens erg traag reageert). De overige radiator verwarmde kamers worden dan koud, dus die slaan nu aan op de 2 de zone.
De 1ste zone schakelt ook nog een 0-10v afsluiter tussen volledig open, en 3/4 dicht (zodat er altijd wat flow over de vloer aanwezig is).

En onder de 8 buiten laat ik het systeem permanent verwarmen (er is dan voldoende warmte behoefte om het minimale vermogen kwijt te kunnen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tcw82
Als ik de handleiding zo bekijk, rond pagina 69 en verder, is het simpel weg voorzien van een 230 volt naar die connectie voldoende om het piek/dal signaal op te vangen?

Verder is er een bepaald kastje of optie nodig voor de meer dynamische regeling. De smart grid standaard.

Verder gaat het vooral over sww en niet de verwarming zelf.

[Voor 7% gewijzigd door tcw82 op 07-05-2023 20:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

tcw82 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:03:
Als ik de handleiding zo bekijk, rond pagina 69 en verder, is het simpel weg voorzien van een 230 volt naar die connectie voldoende om het piek/dal signaal op te vangen?

Verder is er een bepaald kastje of optie nodig voor de meer dynamische regeling. De smart grid standaard.

Verder gaat het vooral over sww en niet de verwarming zelf.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Helaas levert je netbeheerder geen 230V hoog signaal als daltarief ingaat. Tot 1 juli 2021 werd piek/dal omschakeling nog geregeld met een toonfrequent signaal, maar dat is er dus niet meer. Mometeel werken alle slimme meters met de GPRS/LTE klok om de tariefomschakeling te doen. Feitelijk sal je dus zelf iets moeten verzinnen (met een schakelklok of zo) om een 230V hoog signaal te fabriceren dat de WP op daltarief zet.
Maar wat me het meeste stoort aan dit alles is dat noch de installateur, noch de groothandel, noch de ATAG servicedesk hier iets meer van weet dan wat er in de basis handleidingen staat. Of een advies heeft welke schakelklok oid dan geadviseerd wordt. Als ik maar gewoon een 230V signaal op die ingang zet, en de energy manager opblaas heb ik wel vette pech.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tcw82
DaRealRenzel schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:28:
[...]

Helaas levert je netbeheerder geen 230V hoog signaal als daltarief ingaat. Tot 1 juli 2021 werd piek/dal omschakeling nog geregeld met een toonfrequent signaal, maar dat is er dus niet meer. Mometeel werken alle slimme meters met de GPRS/LTE klok om de tariefomschakeling te doen. Feitelijk sal je dus zelf iets moeten verzinnen (met een schakelklok of zo) om een 230V hoog signaal te fabriceren dat de WP op daltarief zet.
Maar wat me het meeste stoort aan dit alles is dat noch de installateur, noch de groothandel, noch de ATAG servicedesk hier iets meer van weet dan wat er in de basis handleidingen staat. Of een advies heeft welke schakelklok oid dan geadviseerd wordt. Als ik maar gewoon een 230V signaal op die ingang zet, en de energy manager opblaas heb ik wel vette pech.
Aaah kijk een persoon met diepe inhoudelijke kennis van dingen waar ik nauwelijks iets van weet.

Ja, dingen opblazen zou ik niet doen en ook niet willen adviseren :N

Overigens, normaal en dal of piek en normaal, of weet ik veel hoe het tegenwoordig heet, is niet iets waar ik mee zou willen schakelen. Ik zou op basis van dit soort informatie willen sturen, zie plaatje. Deze informatie worden elke dag om 1300 vrijgegeven voor de volgende dag. En daarmee kan je dus ook je stookschema en buffervat lading sturen, als je weet waar je dat moet invoeren.
Zodat hij bijvoorbeeld gaat stoken als het 8 cent is, maar op gas gaat als de elektrische kosten "te hoog" worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tcw82
Misschien is er in het Italiaans meer te vinden, maar daar weet ik dan ook weer zo weinig van.
Bongiorno....en dan houdt het wel op...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

tcw82 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:34:
[...]

Aaah kijk een persoon met diepe inhoudelijke kennis van dingen waar ik nauwelijks iets van weet.

Ja, dingen opblazen zou ik niet doen en ook niet willen adviseren :N

Overigens, normaal en dal of piek en normaal, of weet ik veel hoe het tegenwoordig heet, is niet iets waar ik mee zou willen schakelen. Ik zou op basis van dit soort informatie willen sturen, zie plaatje. Deze informatie worden elke dag om 1300 vrijgegeven voor de volgende dag. En daarmee kan je dus ook je stookschema en buffervat lading sturen, als je weet waar je dat moet invoeren.
Zodat hij bijvoorbeeld gaat stoken als het 8 cent is, maar op gas gaat als de elektrische kosten "te hoog" worden.

[Afbeelding]
nou ja, diepe inhoudelijke kennis, ik verdiep me graag in de materie, en leer snel ;-)

Maar inderdaad, met dynamische tarieven zou je dus graag een sturing op je WP hebben, om bijvoorbeeld je CV buffer of je SWW boiler ter verwarmen op momenten dat je stroomprijs het laagst is, of zelfs negatief. Op dit moment kan je alleen een tarief in de WP zetten, wat voor 95% van de WP's dus tot in de pruimentijd blijft staan. En de omschakeling op gas zou ik willen sturen op de verwachte COP, dus mogfelijk zelfs als het buiten koud is, eerder op gas overstappen, want als het erg koud is, is de COP lager.

Er valt nog een hoop te verbeteren ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Out-of-the-box is er niet veel aanwezig om makkelijk met dynamische tarieven om te gaan.
Wat je wel kunt doen is bv de thermostaat (als je een Atag Zone hebt) hoger of lager laten zetten afhankelijk v/d prijs.
Een andere optie is om via de web api te schakelen tussen gas/elektra.
Overigens zie ik dat je ook de prijzen via de website (en dus via een api) kunt instellen, dan gaat de warmtepomp zelf schakelen.
E.a. vraagt wel wat programmeer handigheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leiriopei
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-06 21:39
Ik heb sinds sept 2022 een Atag i36ECZ ketel met een M Hybrid zonewarmtepomp, buffervat, NEOZ thermostaat en evohome thermostaat (uit 2016). Het werkt beroerd . Als ik alle posts lees
lijkt het alsof mijn ketel dan domgemaakt is en de NEOZ niet nodig was.

de evohome is nu op de wp aangesloten met een RF module voor een cv ketel, niet voor een warmtepomp. Evohome is ook niet geupdate, dus die doet nix. De neoz is op vaste temperatuur van 35 % gezet over het algemeen veels te warm, tenzij het vriest. ik wordt niks wijzer vd installateur

Ik vraag me af als de interface van de ketel was gebruikt is dan de ketel in de lead en moet de evohome daarop aangesloten worden of klopt het dat de evohome op de wp aangesloten moet worden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KarelK

Dit zijn de bij elkaar passende types .Heb je dit type niet dan hebben ze jou ook een oude ketel bij een nieuw model warmtepomp geleverd (ODM50)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KarelK
Zou niet verkeerd zijn als iedereen die een oude Atag i Zone ketel met een ODM 50 warmtepomp geleverd heeft gekregen zich hier meldt , kunnen we misschien samen een klacht bij Atag neerleggen

• leiriopei
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-06 21:39
KarelK schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:42:
Zou niet verkeerd zijn als iedereen die een oude Atag i Zone ketel met een ODM 50 warmtepomp geleverd heeft gekregen zich hier meldt , kunnen we misschien samen een klacht bij Atag neerleggen
Geen wild idee. de cv ketel lag al in december 2021 op mijn vliering te wachten op de warmtepomp die ineens niet meer geleverd kon worden. Dat gebeurde pas in september 2022. Of heb je het over nog ouder?

Ik zit wel een beetje te twijfelen of ik hybridzone heb. ik heb de boekjes, maar op de offerte staat hybrid all. kan ik dat ergens aan de binnenunit zien?

• KarelK
@leiriopei Heb je er Atag Neoz bij de warmtepomp dan heb je een All uitvoering en als de buitenunit een ODM 50 is kun je nooit een Zone hebben bij ketel van 2021
De ketel moet van de iZone serie zijn om er een Zone installatie van te maken
Is een beetje een verwarrend verhaal bij Atag vooral omdat de leveringen zo chaotisch verliepen

• MerijnG
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 02-06 20:19
Ik ben op zoek naar een hybride warmtepomp.
Bij mij wordt de Energion 80 Hybrid All aangeraden.
vrijstaand huis 250 m2, jaarlijks verbruik 3000 m3, jaren 30 woning, redelijk goed geisoleerd.
Heeft iemand hier ervaring mee en is die aan of af te raden?
bedankt voor reactie alvast!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tcw82
MerijnG schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:45:
Ik ben op zoek naar een hybride warmtepomp.
Bij mij wordt de Energion 80 Hybrid All aangeraden.
vrijstaand huis 250 m2, jaarlijks verbruik 3000 m3, jaren 30 woning, redelijk goed geisoleerd.
Heeft iemand hier ervaring mee en is die aan of af te raden?
bedankt voor reactie alvast!
3000 kuub is best veel. Kan je misschien wat meer vertellen over je stook gedrag? Heb je al getest op 50 graden (of beter, 30)? Wat voor ketel heb je nu? Weet je hoeveel van die 3000 op gaat aan verwarming en hoeveel voor de vaat, douchen etc?
Wat voor cv ketel heb je nu? Is die nog een beetje recent of al wat jaartjes oud?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MerijnG
Hi tcw82,

Bedankt voor je reactie!
Ik vind het ook erg veel. Ik woon er nu een jaar. Ik heb gekeken of ik het beter kon isoleren.
Er is dak en spouw isolatie geplaatst tien jaar geleden, die is redelijk maar niet super goed maar volgens de adviseurs is het het niet waard dat nu te laten vervangen vanwege de hoge kosten daarvan.
Wel heb ik onlangs bodemisolatie laten plaatsen.
Die test heb ik inderdaad op 50 graden gedaan, dat ging goed. Volgens de adviseur is onze woning geschikt voor een hybride warmtepomp.
Die adviseur is overigens van de gemeente: duurzaam Zeist.
Verreweg het grootste deel gaat verwarmen aangezien het verbruik in januari 450 was in februari 350 en in maart 250 april 200.
Bij de ketel zat een lekkage door een foutje van Remeha bij het plaatsen vorig jaar, onlangs is dat gratis hersteld met allemaal nieuwe onderdelen. Wellicht gaat dat voor de komende winter ook wat helpen.
De ketel die ik heb staan is een CR Remeha Calenta. Van den Heuvel doet CV ketel onderhoud en die hebben mij een offerte gestuurd voor de Energion 80 Hybrid All.
Hopelijk heb je wat aan de informatie!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tcw82
Hieronder mijn verbruik per maand, bijgehouden om "minder gas.nl"
450 is twee keer mijn verbruik. Daarmee kom je ook op min of meer twee keer mijn jaar verbruik.

50 graden test is een goede start.

Isolatie plaatsen helpt natuurlijk ook! Wat voor afgifte systeem heb je? Radiatoren? Vloerverwarming? Wat voor soort vloerverwarming?
Combinatie van vloer en radiatoren?

Als je vloerverwarming hebt, en daar zit nu een mengverdeler in (met pomp, zonder ltv ventiel), is dat ook een puntje dat mogelijk aangepast moet worden. Is alles radiatoren kan je nog kijken maar boosterfans.

Als het mogelijk is, probeer dan iets in je overeenkomst te fietsen dat een vorm van garantie biedt voor wat ze adviseren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MerijnG
Bedankt voor je uitgebreide reactie TCW!
Ik zal het verbruik zeker in de gaten blijven houden, want ik schrok deze winter ook wel van het verbruik. Het is wel even een verandering van een modern appartement naar een grote jaren 30 woning.
De maatregelen die we onlangs genomen hebben zullen in ieder geval wel schelen, we hebben onlangs ook een groendak laten aanleggen op de platte gedeeltes van het dak voor de isolatie.
We hebben inderdaad radiatoren en alleen vloerverwarming in de keuken en de badkamer.
De adviseur raadde inderdaad ook die boosters aan op de radiatoren, die gaan we inderdaad binnenkort aanschaffen.
Blijft uiteindelijk wel de vraag of de hybride warmtepomp rendabel gaat zijn.
Het gasverbruik zal van misschien naar 1000 m3 zakken, maar dan kunnen er flinke stroomkosten bijkomen. We hebben heel veel zonnepanelen, maar als er straks niet meer gesaldeerd kan worden heb je daar weinig aan als je savonds op een koude winterdag de verwarming aan wilt zetten.
En de aanschafwaarde van 12K voor zo'n pomp is ook niet mals, dus ik vraag me eerlijk gezegd af of je het wel terug gaat verdienen of dat het wellicht beter is nog een aantal jaar te wachten tot er hopelijk betere alternatieven zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tcw82
@MerijnG Herkenbaar verhaal!

Als je veel overproductie van de panelen hebt is salderen leuk. Het is ook zo dat als je in de zomer negatieve energie rekening krijgt, omdat je dus veel teruglevert, kan je die euro’s natuurlijk wel in de winter gebruiken om je verwarmingselectra te kopen. Dat is niet helemaal hetzelfde als salderen maar het helpt wel.

Ook een eventuele buffer (bijv. een 300liter watertank) kan helpen. Je zou die dan in de zonnige uren (ook in de winter) kunnen "opladen" om die dan ‘s nachts weer te ontladen en aan te wenden voor de verwarming. (Moet je die tank wel kwijt kunnen, de regelingen er voor aan de praat krijgen etc.).

Verder kan je misschien nog denken aan:
- Verder is isoleren,
- mogelijk verlagen van thermostaat,
- uitzetten radiatoren in kamers die je niet gebruikt,
- goed afstellen van radiatoren(waterzijdig inregelen),
- goed afstellen ketel (pomp, vermogen etc.),
- Buis isolatie
- Etc.

Hoe zit het nu met je glaswerk? Wij hebben een grote slag geslagen door alle ruiten op de begane grond te vervangen(1996 dubbelglas voor 2020 dubbelglas, scheelde heel veel), helaas is glas wel heel veel duurder geworden sinds dien.

Overigens lijkt een WP beter te werken als ie de hele dag aanstaat. Ik vergelijk het vaak met een emmer gevuld met water. Dat water in de emmer is de warmte in je huis. Nu prikt iemand een gat in de emmer. Dat gat is je verlies van warmte. Is je isolatie heel goed, dan is het een klein gaatje. Het doel is om de emmer op een vaste vullingsgraad te houden (de hele tijd even vol). Een "ouderwetse" cv ketel kan met 80 graden heet water als het ware het equivalent van een brandweerslang aan energie in die lekkende emmer knallen. Dus, korte brand tijd, veel hitte en het niveau van de emmer is weer goed, immers de vullen via de dikke slang is groter dan de lekkage (door matige isolatie). Een warmtepomp is meer een (kleinere) kraan die constant een straaltje geeft. Als je dan bijvoorbeeld nachtverlaging toepast, loopt de spreekwoordelijke emmer de hele nacht (langzaam) leeg en moet je wp ‘s morgens bovenmatig hard werken om alles weer op peil te krijgen. Dat kon een ouderwetse cv zonder problemen, die knalt even naar 90% vermogen en alles is warm. Die 90%vermogen is dan wel 28kw... (Bij een 32kw cv ketel). Dat is een hele dikke warmtepomp....😱😂

Is het verhaal nog te volgen... ?

[Voor 11% gewijzigd door tcw82 op 24-05-2023 11:14. Reden: leesbaarheid]

• MerijnG
Hartelijk dank voor wederom je uitgebreide analyse TCW.
Dubbel glas van ons is prima en behalve buis-isolatie (daar zal ik nog naar kijken) houden we overal al rekening mee.
De vraag voor mij is nu eigenlijk ''gegeven de omstandigheden'' is het de investering waard. ik twijfel toch nog wel want de gas en stroom rekening zullen nog steeds behoorlijk hoog zijn.
Wellicht is het beter nu nog even te wachten en bijvoorbeeld voor een airco te gaan ( in de zomer heb ik toch gratis stroom en in de winter kan die ook een beetje helpen met verwarmen).
Misschien dat er over een aantal jaren goedkopere en/of betere alternatieven zijn.
Het gaat mij niet zo zeer om de korte termijn, maar wat over een periode van 20-25 jaar het beste is.

Wat denk jij TCW? Heb jij ook twijfel wat voor mij het beste zou zijn of is het denk je gewoon gegeven mijn situatie een no-brainer om nu die hybride warmtepomp gewoon te laten plaatsen?

• tcw82
@MerijnG
Wij hebben zeker getwijfeld, er zijn nu al goedkopere alternatieven. Hier op het forum werd ik al (totaal ongevraagd en daarmee voor mij ook gewoon ongewenst) benaderd door iemand hier die een handeltje heeft in monoblock warmte pompen. Die zou het allemaal voor de helft van de prijs kunnen doen. Dus, als je 12k nu niet ziet zitten is het ook mogelijk voor minder. Dan krijg je ipv een Italiaanse unit een Aziaat (ik denk Panasonic of Samsung?)

De wp aanschaffen is hier, net als de ramen, de nieuwe vloer, de nieuwe keuken, de nieuwe badkamer, de verbouwing van de tuin, de nieuwe lagerschaal in het achterwiel van mijn fiets, etc. etc. niet gedaan omdat het x jaar "terugverdientijd" heeft. We hebben het gedaan omdat we denken dat het beter is of omdat iets kapot/versleten/lelijk/niet meer van deze tijd was, de cv ketel is 1,5 jaar geleden vervangen, een hybride wp hadden wij toen nog nooit van gehoord. En ja, dat zou natuurlijk allemaal enorm tegen kunnen vallen (denk bijvoorbeeld aan de huidige problemen rondom het afval dat electrische autos produceren, de accus kunnen niet verwerkt worden en dat prutje wordt nu in grote zakken opgeslagen, zonder direct doel, of zoals je online regelmatig leest dat "de warmtepomp het niet doet en helemaal ruk is". Tja, als je een middeleeuws klooster met monumentale status wil gaan verwarmen met een warmte pomp en dat loopt niet helemaal lekker omdat blijkt dat de zee wind en het Nederlands klimaat gecombineerd met enkel glas en 6 meter hoge plafonds niet helemaal goed samen gaan ...ligt het dan echt aan de warmte pomp?). Misschien blijkt straks dat elektrische energie keihard door het dak knalt (geen idee waarom, maar wie had de prijzen van gas kunnen/durven voorspellen).

Ons huis lijkt geschikt, we hebben een heel jaar op die 30graden aanvoer gedraaid met de cv ketel. Dat heeft ook wat tweaken gekost. Welke verdeler moet hoe ver open etc. Maar het is gelukt.

Qua airconditioning, we hebben al een multisplit airco hangen voor 2 slaapkamers en deze route (en dan echt heel specifiek die hybride!!! zie ook opmerking over mogelijke prijs verschuiving) leek ons de betere keus. De ac staat bij hogere buiten temperatuur gewoon op 22 graden en eco stand en pruttelt dan door. In de winter gebruiken we de unit bij de kleine om de kamer op te warmen als ie naar bed gaat, timer erop en een uurtje na dat meneertje koelen peertje slaapt gaat hij vanzelf uit.

De warmtepomp is hier net geplaatst voor dat de kou echt ophield en in de paar dagen dat het nog echt onder nul is geweest heeft hij het uitstekend gedaan. Mogelijk verandert dat nog als er een -15 graden winter langskomt maar dan hangt de ouwe vertrouwde gasketel er nog.

Dus, ja ik snap je overwegen en twijfels.

• MerijnG
Bedankt voor alle nuttige informatie TCW!
Ik ga voor nu alleen voor de airco en de warmtepomp wacht ik nog even mee.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee