Na meelezen in diverse topics over Zonneboilers en Warmtepompen werd het tijd voor een eigen topic.
Ik heb sinds kort een woning met de volgende bouwtechnische specificaties:
- Bouw +/- 1830
- Oppervlak 475m2, inhoud +/- 1200m3
- Geïsoleerd pannendak uit 2003.
- 1,5 steens buitenmuren zonder spouw.
- Deels Enkel en Deels HR++ Glas.
- Radiatoren en Vloerverwarming.
Langzaam ben ik deze woning aan het opknappen en weer naar enigszins huidige maatstaven aan het brengen qua energieverbruik.
(Ver)Bouw:
Alle ruimte's worden aangepakt en alle buitenmuren voorzien van geïsoleerde voorzetwanden (Houtskelet, Accoustifit, Stucplaat). Alle (houtskelet) binnenmuren worden tevens voorzien van Accoustifit en alle verdiepingsvloeren (hout) van 16cm Glaswol). Vloer begane grond (hout) wordt geïsoleerd met 30cm EPS Parels. Alle ramen vervangen voor HR++ glas.
Verwarming Huidige:
- ATAG Q-Solar Q38SC200 Zonneboiler terugloopsysteem van 4,5M2
- Honeywell Evohome icm HR92 knoppen op alle radiatoren.
- Honeywell HCC100 Vloerverwarming aansturing (Robot/Wilo Standaard Verdeler 5-grp) met MT4 Motoren.
- Radiatoren in alle Slaapkamers, Badkamer, Werkkamer.
- Vloerverwarming (Warp Speetherm) in de gemeenschapsruimtes, keuken, overloop (40m2).
Verwarming Toekomstige Uitbreiding:
- Vloerverwarming begane grond Woonkamer + Entree (55m2).
- Aansturing Vloerverwarming via HCC100 icm MT4 Motoren.
- Uitbreiding installatie met 200L Buffervat
- Uitbreiding installatie met ATAG Energion M Hybrid Light 50 5Kw Warmtepomp.
- Uitbreiding installatie met Dik Geurts / DRU Ivar Store 10 H20 CV- Houtkachel (5kw ruimte, 5kw cv)
Qua CV Setup kan ik het op dit moment met de volgende instellingen af:
- Aanvoertemp 45 Graden.
- CV Vermogen 7kw.
- Tapwater Vermogen 12kw (Zou misschien lager kunnen, nog niet geprobeerd).
Door de Zonneboiler is het gasverbruik in de maanden mei t/m oktober nagenoeg 0 (38m2 in 2024). Echter in de overige 6 maanden werd vorige jaar bijna 1800m3 gas verbruikt. Daar wil ik wat in zien te winnen. Los van dat de warmte vraag wellicht minder zal worden door de steeds verbeterende isolatie (2024 was op het dak na nog niets geïsoleerd) wil ik ook aan de aanvoerende kant wat zien te winnen.
Ik heb een Houtkachel staan met 5Kw CV ondersteuning en een ATAG 5kw Warmtepomp, om het gasverbruik nog wat verder te kunnen laten dalen. De hoop is om het gasverbruik in ieder geval te kunnen halveren. Daarnaast heb ik een 200L Boiler van een gesloopte Q-Solar staan die ik als buffer wil gaan inzetten.
Om dit alles hydraulisch te koppelen heb ik het eerst opzetje voor een schema gemaakt.
/f/image/83Blk5X35vwoCtOMaHNM3ugT.png?f=fotoalbum_large)
Ik sta open voor suggesties.
Ik ben momenteel de ATAG Neoz sturing voor de warmtepomp aan het bekijken hoe ik daar electronisch aan kan sturen. Ik wil de Evohome aansturing behouden om het hele systeem te bedienen indien mogelijk.
Doel:
- Zonneboiler die in de zomermaanden de 200L Boiler op temperatuur houdt en CV verwarmd in de avonden van het voor/najaar.
- Houtkachel voor de gezelligheid in de woonkamer die ook direct de 200L Buffer opwarmt er ondersteuning voor de CV (en wellicht ook iets met Tapwater kan)(Deze ruimte krijgt ook vloerverwarming)
- Warmtepomp die tevens de 200L Buffer opwarmt ter ondersteuning van de CV (en wellicht ook iets met Tapwater kan).
- Gas CV, indien bovenstaande ergens te kort schieten.
- Onderzoek naar mogelijkheden om systeem te laten Koelen. met de huidige radiatoren.
To Be Continued.
Ik heb sinds kort een woning met de volgende bouwtechnische specificaties:
- Bouw +/- 1830
- Oppervlak 475m2, inhoud +/- 1200m3
- Geïsoleerd pannendak uit 2003.
- 1,5 steens buitenmuren zonder spouw.
- Deels Enkel en Deels HR++ Glas.
- Radiatoren en Vloerverwarming.
Langzaam ben ik deze woning aan het opknappen en weer naar enigszins huidige maatstaven aan het brengen qua energieverbruik.
(Ver)Bouw:
Alle ruimte's worden aangepakt en alle buitenmuren voorzien van geïsoleerde voorzetwanden (Houtskelet, Accoustifit, Stucplaat). Alle (houtskelet) binnenmuren worden tevens voorzien van Accoustifit en alle verdiepingsvloeren (hout) van 16cm Glaswol). Vloer begane grond (hout) wordt geïsoleerd met 30cm EPS Parels. Alle ramen vervangen voor HR++ glas.
Verwarming Huidige:
- ATAG Q-Solar Q38SC200 Zonneboiler terugloopsysteem van 4,5M2
- Honeywell Evohome icm HR92 knoppen op alle radiatoren.
- Honeywell HCC100 Vloerverwarming aansturing (Robot/Wilo Standaard Verdeler 5-grp) met MT4 Motoren.
- Radiatoren in alle Slaapkamers, Badkamer, Werkkamer.
- Vloerverwarming (Warp Speetherm) in de gemeenschapsruimtes, keuken, overloop (40m2).
Verwarming Toekomstige Uitbreiding:
- Vloerverwarming begane grond Woonkamer + Entree (55m2).
- Aansturing Vloerverwarming via HCC100 icm MT4 Motoren.
- Uitbreiding installatie met 200L Buffervat
- Uitbreiding installatie met ATAG Energion M Hybrid Light 50 5Kw Warmtepomp.
- Uitbreiding installatie met Dik Geurts / DRU Ivar Store 10 H20 CV- Houtkachel (5kw ruimte, 5kw cv)
Qua CV Setup kan ik het op dit moment met de volgende instellingen af:
- Aanvoertemp 45 Graden.
- CV Vermogen 7kw.
- Tapwater Vermogen 12kw (Zou misschien lager kunnen, nog niet geprobeerd).
Door de Zonneboiler is het gasverbruik in de maanden mei t/m oktober nagenoeg 0 (38m2 in 2024). Echter in de overige 6 maanden werd vorige jaar bijna 1800m3 gas verbruikt. Daar wil ik wat in zien te winnen. Los van dat de warmte vraag wellicht minder zal worden door de steeds verbeterende isolatie (2024 was op het dak na nog niets geïsoleerd) wil ik ook aan de aanvoerende kant wat zien te winnen.
Ik heb een Houtkachel staan met 5Kw CV ondersteuning en een ATAG 5kw Warmtepomp, om het gasverbruik nog wat verder te kunnen laten dalen. De hoop is om het gasverbruik in ieder geval te kunnen halveren. Daarnaast heb ik een 200L Boiler van een gesloopte Q-Solar staan die ik als buffer wil gaan inzetten.
Om dit alles hydraulisch te koppelen heb ik het eerst opzetje voor een schema gemaakt.
/f/image/83Blk5X35vwoCtOMaHNM3ugT.png?f=fotoalbum_large)
Ik sta open voor suggesties.
Ik ben momenteel de ATAG Neoz sturing voor de warmtepomp aan het bekijken hoe ik daar electronisch aan kan sturen. Ik wil de Evohome aansturing behouden om het hele systeem te bedienen indien mogelijk.
Doel:
- Zonneboiler die in de zomermaanden de 200L Boiler op temperatuur houdt en CV verwarmd in de avonden van het voor/najaar.
- Houtkachel voor de gezelligheid in de woonkamer die ook direct de 200L Buffer opwarmt er ondersteuning voor de CV (en wellicht ook iets met Tapwater kan)(Deze ruimte krijgt ook vloerverwarming)
- Warmtepomp die tevens de 200L Buffer opwarmt ter ondersteuning van de CV (en wellicht ook iets met Tapwater kan).
- Gas CV, indien bovenstaande ergens te kort schieten.
- Onderzoek naar mogelijkheden om systeem te laten Koelen. met de huidige radiatoren.
To Be Continued.