Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-07 19:01
Tegenwoordig heb ik deze opstelling.
H-frame, met veren, een rubberen matje, en een vrij zware tegel.
Dit allemaal op een stevig betonnen dak.
Toch bij een modulatie van 40% hoor ik in sommige hoeken van het huis nog wel een brom.

De veren staan los op de rubbers, maar begrijp ik uit de discussie (lees al een tijdje mee) dat deze vast gemonteerd moet zitten aan de tegel?

PS oude veren nog niet weggehaald, maar met die veren hing hij teveel door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsppyi6X8vuvAQf8GDULHlWS9eY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWCF6F8eULqHlRfTlwvv8eyw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
marcop23 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:19:
Hoi allemaal,

Ik heb mijn WP met een stalen frame op een plat dak geplaatst:
[Afbeelding]
Het stalen frame rust op de dakrand, een flinke houten balk (156x59mm). De houten balk staat vervolgens op het dakbeschot, en dat ligt vrijwel direct op de bakstenen muur.

Helaas, helaas, heb ik bij ca. 105 Hz compressorfrequentie een resonantie. Hij is er ook nog bij 100 en 110 Hz, dus het is niet heel lokaal, maar bij 50 Hz hoor ik niets.

Het stalen frame is 3 meter breed en heeft een veerconstante van ca. 1 kN / cm. De WP weegt 128 kg. Daarmee kom ik op een eigenfrequentie van slechts enkele Hz, dus dat is niet de resonantiemodus.

Bij het gewicht van de WP buigt het stalen frame dus ca. 1,5 cm door. Mijn hoop was daardoor dat het frame als veer zou functioneren, en daarmee het geluid zou dempen. Helaas.

Ik hoor de 100 Hz zowel uit de WP zelf komen, als uitstraling van de muur. Maar de uitstraling van de muur is erg afhankelijk van de locatie; op sommige plekken is het vrijwel stil maar op andere plekken is het duidelijk hoorbaar.

Nu is mijn vraag: hoe zou de resonantie veroorzaakt worden, en hoe zou ik dit het best kunnen dempen? Zou rubber onder de WP al helpen? Veren onder de WP? Of veren onder het frame?
Hier missen de veren.
Meer details in (het eerste gedeelte van) KifArU in "Trillingen warmtepomp dempen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EversR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-04 10:47
ASW1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:18:
[...]

Een techniek die in grotere commerciële installaties vaak wordt toegepast is softwarematig blacklisten van bepaalde frequenties. Compressor mag bv draaien op 68 of 72 Hertz, maar niet op 70.
.
Ik vermoed dat dit nooit een optie gaat zijn voor de single en multisplit airco's/wp die wij installeren.
Vanmorgen nog resonantie op een bevroren grasveld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EversR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-04 10:47
JP1980 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:15:
Dit allemaal op een stevig betonnen dak.
Toch bij een modulatie van 40% hoor ik in sommige hoeken van het huis nog wel een brom.
Heb je wel eens gecontroleerd of de trilling niet via de koudemiddelleidingen het huis in komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:27
EversR schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:32:
[...]

Ik vermoed dat dit nooit een optie gaat zijn voor de single en multisplit airco's/wp die wij installeren.
Vanmorgen nog resonantie op een bevroren grasveld.
Dit gebeurd al wel. Er zijn al merken die een X aantal "slots" hebben die je kunt gebruiken om frequenties te "blocken". Probleem wordt alleen als je een hele serie van tientallen frequenties hebt die niet lekker in het gehoor liggen.
Volgens mij is er ook iemand in dit topic die daar overschreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Dankzij alle tips en tricks hier heb ik een goed idee waar ik heen moet met die WP van me. De eerste stap was een paar dagen terug dus die veren onder de WP zetten. De opbouw is nu van boven naar ondere
• De WP.
• Weren
• Bigfoots
• 3 op elkaar liggende 40x60 grindtegels (6 tegels totaal, 2 stapels)
• Bitumen
• Isolatie
• Breedplaat

De schuimblokken liggen nog altijd uit te leggen :o :o
De geluidsbeleving was direct na de veren al heel anders. Een grote stap in de goede richting.

Wat me bij het plaatsten al was opgevallen, is dat de WP nog altijd erg doorhangt naar de zware kant. Ik verdenk zelf daar mogelijk zelfs dat de WP eigenlijk omlaag gedrukt wordt door de leidingen. (Die komen van boven). De "lichte kant" zweeft nog altijd "in de lucht" (iets voor op de “to do” lijst). Toevallig net wat @EversR ook aanhaalt in de post hierboven.

Na een tip van @X21r heb ik als proef daarna (na het initieel ervaren van de nieuwe situatie) een (kleine) opsluitband (120 lang, 5 breed en 20 hoog) en een 30x30 stoeptegel (toevallig voorhanden) op de lichte kant van de WP gelegd. Dat gaf een heel interessant effect. De geluidservaring is nu zo dat er heel (HEEEL) specifieke wattages zijn die duidelijk waarneembaar zijn en de rest is het zeer rustig, zo rustig dat de specrtum ap het niet eens toont als lijn. Dit heel specifiek zijn van de wattages (en daarmee dus frequenties van de WP) moet je voorstellen als dat erbij 632 watt geen enkel hoorbaar geluid is (niet te onderscheiden van de achtergrond) en 620 watt eigenlijk niet te harden is (-70 db op de schaal, wat een van de hoogste metingen tot nu toe gezien is, een overvliegende helicopter was -65 db, ook in de 100hz range, geeft een beetje een idee). Een tweede ding (en daar ben ik echt heeeel blij mee!!) is dat er een knoop is ontstaan bij mijn favoriete plekje op de bank, daar zat eerst een buik… heerlijk!!

Dan komen we bij de vervolg stappen: In de komende tijd (lees weken), in min of meer willekeurige volgorde (tenzij iemand duidelijke voordelen ziet in 1 van de acties??)
- Een frame maken van 40x40x5 alu waarop de WP (direct) gemonteerd wordt) en dan dat frame op “beton bielzen” monteren (middels de veren)
- “alubutyl” plakkers maken en die op de panelen plakken om die te gaan remmen in de trilling.
- De WP af te gaan koppelen van de leidingen. Dan kan ik zien hoeveel te hoog of te laag hij staat en of de leidingen inderdaad onder spanning aan de pomp zitten.
- Eventueel de WP een kwartslag draaien (als hij toch los moet, kan ik net zo goed een poging doen om die 90 graden draai te maken. De vraag is dan alleen… Radiator naar de westkant of de ventilator naar de west kant?? De ventilator wijst nu naar noordwest.
- “Ontkoppeling” bewerkstelligen in de leidingen. Daar zoek ik nog adviezen in? Zou dat met een slang ofzo kunnen? Of zijn er “pasklare” oplossingen te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
EversR schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:35:
[...]

Heb je wel eens gecontroleerd of de trilling niet via de koudemiddelleidingen het huis in komt?
Hoe controleer je dat? Er zit wel een ontkoppelset tussen. Als ik de leidingen buiten aanraak dan is dit niet hevig aan het fibreren.

Maar uitsluiten kan ik het niet. Het zijn vrij dikke leidingen, want monoblock. Dus vrij stug. Kan mij wel voorstellen dat dit ook lastig ontkoppelen is.

Ga denk ik ook nog eens de voorste veren vervangen. Kreeg een setje voor verschillende gewichten omdat de compressor vaak aan 1 kant zit. Maar bij mij is alles in balans, de compressor zit onderin. Hierdoor veert de kant van de foto naar mijn idee al teveel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:52
Ter info voor allen.
Er was bij een fabrikant de opmerking dat de wp niet op " veren" mocht staan.effe denken...

Nu de compressor trilt..
Als je aan de onderste montage gaten van de wp dus gewicht monteert, zal de behuizing minder trillen.... eenvoudig.. en minder kans op trillen van de diverse afdekplaten.

Daarna zet je het gewicht samen met de Wp op een H frame ( om de overgebleven vibraties op 4 uit elkaar liggende punten aan je dak toe te voegen. ).
Daarna de hoek punten op veren en die op massa aansluiten welke dan op je dak ligt.

De x21r houten dak geluids verbetering.. ( oplossing is een groot woord)

Wat wij doen is de hele Wp lekker laten trillen en alleen de trilling naar het dak blokkeren..
Stom stom..

Nog vragen.. lol.

Ps geluid via de leidingen..
Via de gas /koel leidingen zou je 2x de compressor freq moeten meten als overlast.
Per omwenteling van de compressor perst hij 2x het gas samen als vloeistof

[ Voor 10% gewijzigd door X21r op 14-01-2025 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18-07 07:30
tcw82 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:21:
Vandaag gelijk even het dak op, in het zonnetje kunnen werken. Best lekker.

Positieve resultaten: De veren zitten er onder. WP staat nogsteeds scheef, mogelijk toch nog kijken naar stijvere veren voor de zware kan.
Ander puntje, de bigfoots zijn hol van onderen. Het is dus geen massief blok, maar een soort tentje.

[Afbeelding]

Opvallend zaken:
De "schuimpjes" waren totaal doorweekt.
Totaal wegen ze 1.7 kg (ik ben nu aan het wachten tot ze leeg zijn, dan nog eens wegen).
Maar in essentie waren het dus ijsblokken geworden. Zie ook fotos.
[Afbeelding]

[Video: Schuimblokken onder warmtepomp met 100hz resonantie klachten.]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Hallo Tcw82

Wat is het gewicht van deze warmtepomp, gezien de keuze van dit type veren wat je heb gebruikt ?
Mijn Elga Ace 6 warmtepomp heeft een gewicht van 45 kg en dan denk ik dat het voor mij een lichter model van deze set veren zou moeten zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Theovelders schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:09:
[...]

Hallo Tcw82

Wat is het gewicht van deze warmtepomp, gezien de keuze van dit type veren wat je heb gebruikt ?
Mijn Elga Ace 6 warmtepomp heeft een gewicht van 45 kg en dan denk ik dat het voor mij een lichter model van deze set veren zou moeten zijn ?
Hallo naamgenoot,
De Atag energion hybride all 50 (of welke volgorde van woorden ze er ook aanhangen) zou 66 kg moeten wegen volgens de boekjes.
De "gele" set is voor 50 tot 80 kg(warmtepomp gewicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
Tcw82 hartelijk dank voor deze info.
Deze set zou voor de Elga Ace van 45 kg te sterk zijn !!

Ik begreep in jouw bijdragen dat je de Atag ook nog heb verzwaard door bovenop tegels te plaatsen.
Hebben deze tegels nog een positief effect op het geluid of zijn ze inmiddels verwijderd ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:49
X21r schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:08:
Ter info voor allen.
Er was bij een fabrikant de opmerking dat de wp niet op " veren" mocht staan.effe denken...

Nu de compressor trilt..
Als je aan de onderste montage gaten van de wp dus gewicht monteert, zal de behuizing minder trillen.... eenvoudig.. en minder kans op trillen van de diverse afdekplaten.

Daarna zet je het gewicht samen met de Wp op een H frame ( om de overgebleven vibraties op 4 uit elkaar liggende punten aan je dak toe te voegen. ).
Daarna de hoek punten op veren en die op massa aansluiten welke dan op je dak ligt.

De x21r houten dak geluids verbetering.. ( oplossing is een groot woord)

Wat wij doen is de hele Wp lekker laten trillen en alleen de trilling naar het dak blokkeren..
Stom stom..

Nog vragen.. lol.

Ps geluid via de leidingen..
Via de gas /koel leidingen zou je 2x de compressor freq moeten meten als overlast.
Per omwenteling van de compressor perst hij 2x het gas samen als vloeistof
en dan 1,6 x de buitenunitmassa toevoegen direct aan/onder de wp. en onder de veren weer 1,6 X (1+1,6) = 4,2 x de wp

dus
wp 40 kg
directe massa eronder x1.6 = 64
nieuw totaal: 104 kg
onder de 4 hoeken samen: x1.6 = 170kg

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
BarryH schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:39:
[...]

en dan 1,6 x de buitenunitmassa toevoegen direct aan/onder de wp. en onder de veren weer 1,6 X (1+1,6) = 4,2 x de wp

dus
wp 40 kg
Ik vermoed dat de massa onder de veren( dus massa op het dak) niet meer zo zwaar hoeven te zijn.
Maar deze onderste gewichten hebben als 2e taak het kantelen door de wind nagenoeg onmogelijk te maken( dus niet te licht in gewicht nemen).

En als eerste gewicht onder de Wp zijn eigen gewicht nemen ..en dit zo monteren dat je wat gewicht toe kan voegen..en zo de resonanties freq kan beïnvloeden van de gehele Wp behuizing.
Maar prima gedachte. Toppie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Theovelders schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:34:
Tcw82 hartelijk dank voor deze info.
Deze set zou voor de Elga Ace van 45 kg te sterk zijn !!

Ik begreep in jouw bijdragen dat je de Atag ook nog heb verzwaard door bovenop tegels te plaatsen.
Hebben deze tegels nog een positief effect op het geluid of zijn ze inmiddels verwijderd ?
Ja, ik vind van wel. Het is nog niet goed genoeg (vind ik). Nu is het vandaag ook weer (veel) warmer dan de periode dat ik er mee bezig was. De stenen hebben het geluid naar een paar heel specifieke vermogensopname hoeveelheid gedrukt. Daarmee is het beter dan geluid over een heel breed spectrum.

Zoals ik in de langere post schreef heb ik een paar vervolgstappen. Dingen als het plakken van zware "tape", controleren of de leidingen niet onder spanning staan. Andere blokken eronder etc.
Dat zijn allemaal plannen voor later deze week of maand.
(Blokken moeten nog geregeld worden, leiding los maken betekend water eruit en mogelijk aanpassen leidingen etc..)

Dus, de tegels liggen er nu nog op en dat blijven ze ook nog even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 22:27
BarryH schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:39:
[...]

dus
wp 40 kg
Je kunt toch niet zomaar "even" zoveel extra gewicht op een willekeurig dak leggen zonder zeker te weten dat de constructie dit kan dragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
smartsys schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:10:
[...]

Je kunt toch niet zomaar "even" zoveel extra gewicht op een willekeurig dak leggen zonder zeker te weten dat de constructie dit kan dragen?
Er is geen speld tussen het bovenstaande te krijgen.
Echter. Net als bij allerlei constructies is er een hoop ruimte in de ontwerpfase toegepast waardoor belasting prima verhoogt kan worden..

Er is uiteraard een verschil tussen een simpel blokhut dakje waar je 10 stoepranden en 15 zonnepanelen op gaat proberen te trekken en een (zoAls bij mij het geval) breedplaat vloer, waarop dan een 25 cm gewapend beton gestort is, waarop je dan een wp van 66 kg en 6 stoeptegels a 20 kg per stuk op legt. Dat extra gewicht valt dan bijna weg tegen de constructie.

Dan is er nog waar zet je het neer. Een overspanning van 4 meter en dan midden in 1000kg parkeren geeft andere effecten dan een 2,5 meter overspanning en dan de warmtepomp aan de rand (dus naast de inklemming) neerzetten.

Dus, Ja "zomaar" extra gewicht toevoegen is niet "zomaar" mogelijk. Maar als je geen wp van 100kg en daarbij wat extra stenen aan zou kunnen, is het verstandig om een volgend feestje ook maar niet meer te houden (4 mensen die met elkaar in een groepje is al snel 4 keer 80kg) , die boekenkast met 250 kg aan boeken weg te doen en de piano mag ook naar de kringloop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Kleine toevoeging, in mijn geval is het dak geconstrueerd met de potentieel in het achterhoofd dat het een volledige verdiepingvloer moet kunnen worden door een opbouw te kunnen plaatsen. Gelijk aan de vloeren "in" het huis of de begane grond. Dat kan heel wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
smartsys schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:10:
[...]

Klopt.
Normaal rekend men met een dak belasting van sneeuw en smeltwater en dat zou zo een 200 a 300kg per vierkante meter zijn.

Je begrijpt dat je met een H frame mooi je gewicht kan verdelen over een groter oppervlakte, en zo je gewicht per m2 kleiner kan maken.
Mocht je twijfels over je dak hebben, maak je H frame zo groot dat de 4 hoekpunten van je H frame zo dicht mogenlijk bij de ondersteunende muren staan( dakrand).
Een dak balk die je in het midden belast buigt door met x gewicht.
Zelfde gewicht op 15cm van de ondersteunende muur zal de dakbalk nauwenlijk tot niets laten door buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-07 15:52
Hallo,

Ik heb mijn buitenunit op een muurbeugel bevestigd met veren. Ik lees hier veel dat het belangrijk is dat er massa onder de veer zit. Geld dit ook voor een beugel aan de muur(muur is massa, maar hier wil je je trillingen uiteraard niet naar overbrengen)? Zo ja heeft iemand een goeie oplossing om hier meer massa te creëren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Dsbwouter schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:25:
Hallo,

Ik heb mijn buitenunit op een muurbeugel bevestigd met veren. Ik lees hier veel dat het belangrijk is dat er massa onder de veer zit. Geld dit ook voor een beugel aan de muur(muur is massa, maar hier wil je je trillingen uiteraard niet naar overbrengen)? Zo ja heeft iemand een goeie oplossing om hier meer massa te creëren?
De beugel is ook al een vorm van een veer. De muur is dan de massa.

Tenzij het een Japans rijstpapier muur is.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@tcw82

Haha, gelukkig gewoon een gemetselde muur. Blijf toch wel een klein beetje de brom van de compressor horen. Had er eerst rubbers onder en dat werkte wel beter totdat het ging vriezen. Zou graag nog iets meer willen dempen maar geen idee wat er nog aan toe te voegen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Dsbwouter schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:33:
@tcw82

Haha, gelukkig gewoon een gemetselde muur. Blijf toch wel een klein beetje de brom van de compressor horen. Had er eerst rubbers onder en dat werkte wel beter totdat het ging vriezen. Zou graag nog iets meer willen dempen maar geen idee wat er nog aan toe te voegen is.
Rubberen muurpluggen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Dsbwouter schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:25:
Hallo,

Yep massa onder de veren is beste demping.
Maar.... wat je ook kan proberen is massa aan je Wp.. dan trilt je hele Wp minder ( deksels en andere onderdelen trillen minder.).
Dus Wp iets optillen massa er onder schuiven( dus boven de veren).
Dus stoep tegel nemen gat boren voor bout er door heen ..Wp iets optillen en tegel er tussen schuiven en dan vast bouten.

( voor tijdelijk test gewicht boven op leggen.. tijdenlijk !! En alleen voor test!!)

En dan als gebruikelijk massa onder je veren monteren( dus op/ aan je muur beugels).
Door dat je armen ver van de muur zitten...
Laten ze die de Wp eigenlijk horizontaal vrij trillen.
Dus onder de montage gaten van de Wp zou je de extra tegen massa moeten monteren.

En neem echte stalen veren zonder rubber.

[ Voor 10% gewijzigd door X21r op 16-01-2025 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
muurpluggen en dempers tussen beugel en muur kunnen helpen:

https://gathering.tweaker...message/81207654#81207654

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Dsbwouter schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:33:
@tcw82

Ik heb (helaas geen foto) dus 1 opsluitband en een 30X30 tegel op de WP liggen nu (tijdelijk als test).
Dat geeft interessante effecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@tcw82

Ik zie dat jij dezelfde veren gebruikt als ik. Nu het zo mistig en koud is vriezen ze bij mij een beetje vast.. ervaar jij dit probleem ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Dsbwouter schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:23:
@tcw82

Ik zie dat jij dezelfde veren gebruikt als ik. Nu het zo mistig en koud is vriezen ze bij mij een beetje vast.. ervaar jij dit probleem ook?
Ik moet even een klusje in huis afronden, dan ga ik daarna even een inspectie doen op het dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
tcw82 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:35:
[...]

Ik moet even een klusje in huis afronden, dan ga ik daarna even een inspectie doen op het dak.
Helaas niet gelukt. Morgen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tcw82
Net even het dak op geweest. @Dsbwouter

Hierbij wat foto's. De voetjes staan niet in een blok met ijs. De condensor is wel onder nul en er hangen ijspegels aan de unit.
Een beetje wiebelen aan de unit deed wel vermoeden dat de veren "vrij braken" (niet als of je moest beuken maar alsof een deur heel ietsjes klemt en je hem daar even door moet trekken, lastig om het gevoel over te brengen. )

De rubberen rok (bovenkant van de veer) voelt wel harder dan toen hij met 20 graden op de eetkamer tafel lag, iets dat me niet geheel onlogisch overkomt.

Hieronder wat foto's. Ook van de proef opstelling met de extra gewichten op de wp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TedLLqTfaw1zYrVZ9OgOHBiD7iM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nOShYCXgWNq4hcgq1AIUiHdR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3b9f_-1wJrsGYc5iDJFAi23RfME=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fsF66YbCRbs2ctRBIRHT4dUP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwLC8FQJrX34LByFn13ZB3ET7kQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EhxoHAF8YAzOp8JDCZy3DTr7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9zVRUZUJiP3vBIB46JbQWlEPHc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1w16q2ItJQhg0x3sHVfEkJCP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u10Ld1OlHpHEccxjxbPUyXh8gbc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0sUou0yqqEU9DXldHDMeewR6.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ook mooi dit, zit mijn eigen foto's nog even te bekijken. Het losschieten kan ook deze pegel geweest zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AE9kdKpCJptDV6my1-7Zkcdj6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDJEsQeG5HNKslrOWhWknh8o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
tcw82 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:21:
Vandaag gelijk even het dak op, in het zonnetje kunnen werken. Best lekker.

Positieve resultaten: De veren zitten er onder. WP staat nogsteeds scheef, mogelijk toch nog kijken naar stijvere veren voor de zware kan.
Ander puntje, de bigfoots zijn hol van onderen. Het is dus geen massief blok, maar een soort tentje.

[Afbeelding]

Opvallend zaken:
De "schuimpjes" waren totaal doorweekt.
Totaal wegen ze 1.7 kg (ik ben nu aan het wachten tot ze leeg zijn, dan nog eens wegen).
Maar in essentie waren het dus ijsblokken geworden. Zie ook fotos.
[Afbeelding]

[Video: Schuimblokken onder warmtepomp met 100hz resonantie klachten.]

[Afbeelding][Afbeelding]
De schuimpjes zijn nog altijd niet helemaal droog. Zojuist toch al even op de blokjes op de weegschaal.
Inmiddels een kilogram water uit de blokjes verdampt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdkGd6rmzdFXQUPAHuCYY6OQnA8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5A5dQypZunt8edQRWxSVQil9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8oto0B8lLiTYur1JMIay7cZ388=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMqpy8L2dgroETIwH5UxepDW.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
tcw82 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:50:
Net even het dak op geweest. @Dsbwouter

Hierbij wat foto's. De voetjes staan niet in een blok met ijs. De condensor is wel onder nul en er hangen ijspegels aan de unit.
Een beetje wiebelen aan de unit deed wel vermoeden dat de veren "vrij braken" (niet als of je moest beuken maar alsof een deur heel ietsjes klemt en je hem daar even door moet trekken, lastig om het gevoel over te brengen. )

De rubberen rok (bovenkant van de veer) voelt wel harder dan toen hij met 20 graden op de eetkamer tafel lag, iets dat me niet geheel onlogisch overkomt.

Hieronder wat foto's. Ook van de proef opstelling met de extra gewichten op de wp.

[Afbeelding][Afbeelding]
Tcw82 interessant om dit overzicht van je test opstelling te zien, een mooi overzicht.
Zou het niet slim zijn om boven de nieuwe dempers een strook EPDM folie te bevestigen om te zorgen dat het lek en het regen water niet meer op deze dempers en het bevestigings gootje zou kunnen druppelen !!
Ik zou bijvoorbeeld ook onder de ringen van de boutjes, ook iets van rubber plaatsen. Dan kan er ook via deze weg geen vocht meer in de dempers doordringen.
Het zijn maar zo een paar ideeën !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Theovelders schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:56:
[...]

Tcw82 interessant om dit overzicht van je test opstelling te zien, een mooi overzicht.
Zou het niet slim zijn om boven de nieuwe dempers een strook EPDM folie te bevestigen om te zorgen dat het lek en het regen water niet meer op deze dempers en het bevestigings gootje zou kunnen druppelen !!
Ik zou bijvoorbeeld ook onder de ringen van de boutjes, ook iets van rubber plaatsen. Dan kan er ook via deze weg geen vocht meer in de dempers doordringen.
Het zijn maar zo een paar ideeën !!
Dat is best een idee!
Ik ga er eens op broeden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Hier een pana 9J in de tuin. Direct op bigfoots vastgezet die weer los op stenen staan (in een grindbak).

In mn zoektocht naar opties om het geluid te beperken (is geen probleem, maar minder is beter :) ) vraag ik me af of ik het geluid reduceer door direct aan de warmtepomp meer gewicht vast te maken (b.v. een trottoirband) er onder schroeven?

OF zou het helpen om de bigfoots aan de onderliggende blokken (van 29kg) vast te bouten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@tcw82

Bedankt voor het checken!
Ik had dus precies hetzelfde, ik voelde hem echt iets losser worden toen ik de unit bewoog. Vraag me af wat dit voor een effect heeft op het geluid, kon het verschil zelf niet echt horen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tcw82
Dsbwouter schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:14:
@tcw82

Bedankt voor het checken!
Ik had dus precies hetzelfde, ik voelde hem echt iets losser worden toen ik de unit bewoog. Vraag me af wat dit voor een effect heeft op het geluid, kon het verschil zelf niet echt horen.
ja, lastig. Het is en blijft een deel ook gewoon "of je het merkt". Als ik in de woonkamer zit en 3 koters van rond de 6/7 jaar zijn daar een hotwheels baan aan het verbouwen hoor ik geen warmte pomp.
als ik echter om half 10 in mijn bed lig omdat de volgende dag de wekker om 04:50 gaat, tja.. dan hoor ik hem vaak wel.

de kou helpt in alle gevallen in elk geval niet mee.
- rubber (maar ook metaal uiteindelijk) wordt stijver
- water dat overal tussen kan komen en bevriezen
- harder werken van de unit in het algemeen.
en zo nog vast wat redenaties.

ik hoop dat het snel weer lekker, zonnig, gematigd warm weer wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@BarryH De consensus in dit topic is eigenlijk: massa-veer. Plaats onder de WP veerdempers (Soleco setje van de juiste kleur (elke gewichtsklasse heeft z'n eigen kleur) of de universele trillingsdempers (let ook hier even weer op het gewicht, ze zijn er voor verschillende gewichtsklassen) bevestig die veerdempers op massa.

De trillingen worden gedempt door de veren en dat wat er wel wordt doorgeven zal door de massa ook nog een stuk/helemaal(?) gedempt worden.

Om de WP een stukje omhoog te krikken om de dempers te wisselen kun je bijv. een Action luchtkussentje gebruiken of een krik van je auto etc.

[ Voor 73% gewijzigd door ThinkPad op 21-01-2025 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ThinkPad schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:52:
@BarryH De consensus in dit topic is eigenlijk: massa-veer. Plaats onder de WP veerdempers (Soleco setje van de juiste kleur (elke gewichtsklasse heeft z'n eigen kleur) of de universele trillingsdempers (let ook hier even weer op het gewicht, ze zijn er voor verschillende gewichtsklassen) bevestig die veerdempers op massa.

De trillingen worden gedempt door de veren en dat wat er wel wordt doorgeven zal door de massa ook nog een stuk/helemaal(?) gedempt worden.

Om de WP een stukje omhoog te krikken om de dempers te wisselen kun je bijv. een Action luchtkussentje gebruiken of een krik van je auto etc.
Kan je de veren gelijk aan je wp schroeven of heb je/wil je altijd een h-frame er tussen hebben?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tcw82
KabouterSuper schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:14:
[...]

Kan je de veren gelijk aan je wp schroeven of heb je/wil je altijd een h-frame ertussen hebben?
het gebruik van zo een frame helpt om meerdere aspecten:
- gewicht verdelen over het dak (zeker bij houten daken kan dit een rol spelen)
- stabiliteit, de hogere WP-modellen krijgen een hogere kiep-factor door veren en het gebruik van het H frame helpt bij het opvangen van die kanteling
- de balken zelf zijn ook weer veren, waardoor je verschillende vormen van demping door elkaar gaat gebruiken en dat is weer bevorderlijk bij het voorkomen van resonantie.
- en als je geen H frame hebt, doe je natuurlijk niet echt mee. Ik doe om die reden ook nog altijd niet echt mee
:+ :+ :+

Dus, je kunt de veren er direct tussen doen, zeker met een laagmodel. Maar het hoeft niet.

[ Voor 5% gewijzigd door tcw82 op 21-01-2025 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-07 23:33
Ik ga toch ook een project opstarten, de brom is dit jaar mij te luid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pL1t6DnN-KoW1K-E_tD5L6wOEBY=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/E7PULxxB99p1f8Q7vFsH4tk2.webp?f=fotoalbum_large

Ik wil deze dus op een frame plaatsen naar de dakranden toe. (Waar halen jullie dit frame eigenlijk?)

En dan op betontegels met veren ertussen. Ivm de strakke koelleidingen kan ik niet verder de hoogte in. Dus probeer ik het op te lossen ipv de rubber bielzen.

Dit gaat voor een behoorlijke reductie al zorgen denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
AMARONE schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:03:
Ik ga toch ook een project opstarten, de brom is dit jaar mij te luid.

[Afbeelding]

Ik wil deze dus op een frame plaatsen naar de dakranden toe. (Waar halen jullie dit frame eigenlijk?)

En dan op betontegels met veren ertussen. Ivm de strakke koelleidingen kan ik niet verder de hoogte in. Dus probeer ik het op te lossen ipv de rubber bielzen.

Dit gaat voor een behoorlijke reductie al zorgen denk ik?
De meeste hier maken dat zelf door wat staal (rvs) of aluminium kokers te kopen bij (bijvoorbeeld) Hornbach of online. Sommige hebben een connectie met een machine fabriek oid en kunnen het daar vandaan halen.

De hoogte niet in kunnen kun je met dat frame wel " oplossen" door de uiteinden omhoog te laten komen. Ik zal een tekeningetje maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-07 10:41
@AMARONE Eerst kijken of je plannen wel kunnen. Ik weet niet of je die buitenunit mag vastzetten op alleen de buitenkant van de pootjes, of dat de hele onderkant ondersteund moet worden (dat is bij mijn WP's namelijk wel het geval).

Als dat zo is zijn je mogelijkheden een stuk beperkter.

Die strakke koelleidingen gaan ook niet helpen. Waarom ligt daar niet gewoon netjes een krul in...

[ Voor 14% gewijzigd door Blihi op 22-01-2025 10:45 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScqTo7WLKkM1qzJD6O7FY7tLlaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/doJfRKc5DqkAqYOgwyAdesV8.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk mijn super vingerverf skills dan! :o :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ja precies, maar je moet wel goed kijken in de installatiehandleiding of dat zo mag, of dat er nog kokers onder de hele WP door moeten. Mijn Toshiba en Daikin mogen beide niet alleen op de uiteindes van de pootjes afgesteund worden.

Die uitstekende pootjes zijn alleen voor het fixeren en dus niet om het gewicht te dragen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
AMARONE schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:03:
[...]
Ivm de strakke koelleidingen kan ik niet verder de hoogte in.
[...]
Je hebt behoorlijk wat lengte daar nog over de muur lopen. Als je de goot openmaakt kun je de koelleiding er voorzichtig uithalen en nog wat lengte winnen (en goot evt. wat inkorten). Indien nodig kun je de koelleiding nog wat buigen, maar doe dat heel voorzichtig en met twee handen zodat je het niet knikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Blihi schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:44:
@AMARONE Eerst kijken of je plannen wel kunnen. Ik weet niet of je die buitenunit mag vastzetten op alleen de buitenkant van de pootjes, of dat de hele onderkant ondersteund moet worden (dat is bij mijn WP's namelijk wel het geval).

Als dat zo is zijn je mogelijkheden een stuk beperkter.

Die strakke koelleidingen gaan ook niet helpen. Waarom ligt daar niet gewoon netjes een krul in...
Hij staat nu ook al alleen op de buitenste hoeken afgestruind op 2 bielzen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdbZBKZHIxItJ-9rp24Z37LIdNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZyzzm3zxbXzDv2vKuwn60zu.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ik denk dat hier wel mogelijkheden zijn om daar dan in de andere richting 2 alu. Profielen te plaatsen met daaronder 4/6 afsteunen met veren naar betontegels. Die bielzen doen nu niets ga geluid tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
AMARONE schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:59:
[...]

Hij staat nu ook al alleen op de buitenste hoeken afgestruind op 2 bielzen. [Afbeelding]

Dus ik denk dat hier wel mogelijkheden zijn om daar dan in de andere richting 2 alu. Profielen te plaatsen met daaronder 4/6 afstemmingen met veren naar betontegels.
Staat hij alleen op die hoeken, of staat hij over de hele lengte? Op de eerste foto zie je duidelijk dat de voet over de hele breedte op die bigfoot steunt, dus niet alleen op de hoekjes. De hoekjes zijn alleen voor het fixeren, maar zij dragen geen gewicht.

En wat zegt de handleiding?

[ Voor 12% gewijzigd door Blihi op 22-01-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@AMARONE Ik zou zoals gezegd de koelleiding wat terughalen uit de goot, een frame maken met veren die op massa bevestigd zitten en de unit dan in het midden van het dak zetten i.p.v. zo bij de hoek/rand. Denk dat dat al veel gaat schelen.

De werkschakelaar zijn wel mooie bevestigingsplaatjes voor ('AircoPlate') of je bouwt zelf een steuntje van een plaatje alu o.i.d.

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 22-01-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
ThinkPad schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:09:
@AMARONE Ik zou zoals gezegd de koelleiding wat terughalen uit de goot, een frame maken met veren die op massa bevestigd zitten en de unit dan in het midden van het dak zetten i.p.v. zo bij de hoek/rand. Denk dat dat al veel gaat schelen.

De werkschakelaar zijn wel mooie bevestigingsplaatjes voor ('AircoPlate') of je bouwt zelf een steuntje van een plaatje alu o.i.d.
En waar halen jullie die alu frames, laat je dat op maat maken?

De veren zijn gewoon de standaard veren die hier eerder voorbij gekomen zijn neem ik aan zonder rubber dempers?

De wp naar het midden halen zie ik niet zo zitten, rechts zitten de buren dus wil voorkomen dat ze aanleiding krijgen om te klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
AMARONE schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:24:
[...]

De veren zijn gewoon de standaard veren die hier eerder voorbij gekomen zijn neem ik aan zonder rubber dempers?

De wp naar het midden halen zie ik niet zo zitten, rechts zitten de buren dus wil voorkomen dat ze aanleiding krijgen om te klagen.
Heb ze zelf bij de ijzerhandel gehaald, maar zag onlangs op de website van hornbach dat zij ze ook veel goedkoper verkopen. Wel maximaal 40x40, volgens mij had ik 50x50
https://www.hornbach.nl/c...false&f.fixlnge003=2000.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:36

Japie.G

Colour Classic

Blihi schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:48:
Ja precies, maar je moet wel goed kijken in de installatiehandleiding of dat zo mag, of dat er nog kokers onder de hele WP door moeten. Mijn Toshiba en Daikin mogen beide niet alleen op de uiteindes van de pootjes afgesteund worden.

Die uitstekende pootjes zijn alleen voor het fixeren en dus niet om het gewicht te dragen.
Oeps, ik lees dit toevallig. Heb net afgelopen weekend mijn nieuwe ERGA08EVH7 op veren gezet. Helemaal niet nagedacht over verdere ondersteuning. Unit is nog niet aangesloten, dus ik ga er maar even een kokertje onder zetten. Ik zie het in de handleiding verder niet expliciet staan, echter staat er ook niet dat expliciet wel kan. Tikkie onduidelijk.

Unit staat er inmiddels al wel op, maar ik ga het aanpassen in ieder geval!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7O7S43tQ9uKqq5ckCp9HAB0t9E=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/T1kMdrGKAUydtgmVqhfUtFBt.gif?f=fotoalbum_large

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
tcw82 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:44:
[...]

De meeste hier maken dat zelf door wat staal (rvs) of aluminium kokers te kopen bij (bijvoorbeeld) Hornbach of online. Sommige hebben een connectie met een machine fabriek oid en kunnen het daar vandaan halen.

De hoogte niet in kunnen kun je met dat frame wel " oplossen" door de uiteinden omhoog te laten komen. Ik zal een tekeningetje maken.
AMARONE schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:24:
[...]

tcw82 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:44:
[...]

Het gevoel bekruipt me een klein beetje dat je nog niet heel veel van de berichten in dit topic gelezen hebt?
Kan dat kloppen?

Veren: er zijn diverse linkjes in dit topic te vinden naar verschillende versies.
Frames: niet standaard te koop, mensen kopen kokers en maken daar iets moois van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22:10

Bedankt voor de tip!

Hier een buitenunit die op 4 van die rubber dempertjes staat van 2cm dik met een bout er dwars doorheen. De demping is dan ook drama, helemaal met vochtig koud weer.
Dus zojuist langs Action geweest voor de stelkussens en die Soleco dempers besteld.
Leuk projectje nu het weer warmer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
tcw82 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:46:
[Afbeelding]

Kijk mijn super vingerverf skills dan! :o :o
Goed idee inderdaad. Dan zou ik een frame met een S bocht erin kunnen laten maken om dat op te lossen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
AMARONE schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:27:
[...]

Goed idee inderdaad. Dan zou ik een frame met een S bocht erin kunnen laten maken om dat op te lossen inderdaad.
aluminium kun je kopen in een willekeurige bouwmarkt
https://www.gamma.nl/asso...0x20x2000x1-5mm/p/B175835
of deze:
https://www.hornbach.nl/p...ium-blank-100-cm/6449076/

Boortje 6 of 8 afhankelijk van de wens voor de schroefjes idem.
boutjes liggen bij de ijzerwaren en een meetlint is zelfs optioneel :)

laten maken kan ook, er zijn vast wel handige snuiters hier die je willen helpen, maar dan gaan die ook met de eer strijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
tcw82 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:01:
[...]

Ja, ik vind van wel. Het is nog niet goed genoeg (vind ik). Nu is het vandaag ook weer (veel) warmer dan de periode dat ik er mee bezig was. De stenen hebben het geluid naar een paar heel specifieke vermogensopname hoeveelheid gedrukt. Daarmee is het beter dan geluid over een heel breed spectrum.

Zoals ik in de langere post schreef heb ik een paar vervolgstappen. Dingen als het plakken van zware "tape", controleren of de leidingen niet onder spanning staan. Andere blokken eronder etc.
Dat zijn allemaal plannen voor later deze week of maand.
(Blokken moeten nog geregeld worden, leiding los maken betekend water eruit en mogelijk aanpassen leidingen etc..)

Dus, de tegels liggen er nu nog op en dat blijven ze ook nog even.
Vandaag 22 januari, heb ik bij de verkoper, van deze vibratiekit geïnformeerd welke kit ik voor mijn Elga-ace 6kw met het gewicht van 45 kilo het beste kon gebruiken.
Hun advies is om te kiezen voor de vibratiekit nr.2 kleur GEEL voor units van 50-80 kilo.
Dit advies is ondanks het gewicht van de Elga-ace 6 maar 45 kilo is.
Ik ben benieuwd hoe anderen over dit advies denken.
Ik zelf had gedacht dat vibratiekit nr. 1 voor units van 30 tot 55 kilo kleur Groen geschikter zou zijn geweest maar hij koos voor meer zekerheid.

[ Voor 7% gewijzigd door Theovelders op 22-01-2025 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:27
Theovelders schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:05:
[...]

Vandaag 22 januari, heb ik bij de verkoper, van deze vibratiekit geïnformeerd welke kit ik voor mijn Elga-ace 6kw met het gewicht van 45 kilo het beste kon gebruiken.
Hun advies is om te kiezen voor de vibratiekit nr.2 kleur GEEL voor units van 50-80 kilo.
Dit advies is ondanks het gewicht van de Elga-ace 6 maar 45 kilo is.
Ik ben benieuwd hoe anderen over dit advies denken.
Ik zelf had gedacht dat vibratiekit nr. 1 voor units van 30 tot 55 kilo kleur Groen geschikter zou zijn geweest maar hij koos voor meer zekerheid.
Hoezo meer zekerheid? Het is geen veer waar je iets aan gaat ophangen dus meer kg is beter. Het gaat hier om de stijfheid van de veren. Te stug en je krijgt trillingen. Te flexibel en ze drukken in onder het gewicht en daarmee ook trillingen. Wil je echt zekerheid dan kun je het beste met de fabrikant contact opnemen ipv een verkoper lijkt mij?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07 20:51
Vandaag is de eerste hand gelegd aan de opbouw à la @X21r
Helaas had ik een aantal te korte moeren, en er moet nog wat gefinetuned worden, maar het eerste resultaat is al merkbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUxCMkPWvabwS5qfkIqAkLY95cM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pa86JgPjJjjyJ4cd6ETzwT6E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Thiazzz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:45:
Helaas had ik een aantal te korte moeren, en er moet nog wat gefinetuned worden, maar het eerste resultaat is al merkbaar.

[Afbeelding]
Das een mooie ATAG :)
Wat moet er nog fijn getuned worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-07 19:57

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
tcw82 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:03:
[...]

Das een mooie ATAG :)
Wat moet er nog fijn getuned worden?
- De behuizing trilt nog, dus ik wil hem een keer openmaken.
- De werkschakelaar zit nog vast op de oude poot.
- Bouten vervangen.
- Zinkspray aanbrengen.
- Compressor voorzien van een demper tegen het suizen van gas.
- Leiding vastmaken; deze hangt nu 2 meter los.
- Dakdoorvoer ontkoppelen om trillingen te verminderen.

Volgens mij is dit het zo een beetje….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
@BarryH De consensus in dit topic is eigenlijk: massa-veer. Plaats onder de WP veerdempers
Kleine correctie.
Sommige Wp hebben van hun zelf te weining massa!! Geplaatst op veren zal de eigen beplating gaan trillen.

Dus Wp op massa..( om de eigen behuizing minder te laten trillen. Dan pas op veren. Dan op massa .
En dit op een H frame.
tcw82 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:18:
[...]

het gebruik van zo een frame helpt om meerdere aspecten:
- gewicht verdelen over het dak (zeker bij houten daken kan dit een rol spelen)
Belangrijke aanvulling. H frame.
Met het H frame voeg je de overgebleven trillingen op 4 punten op je houten dak toe.
Waardoor de kans kleiner word dat je houten "stemvork" hard aanslaat op een freq.

En heren.... neem veren zonder rubber omhulsel.
Rubber word hard bij vries weer..
Niet alleen defrost water maar ook water uit de lucht trekt er in.
Toppie
Ik denk dat het niet nodig is ..maar met wat extra massa naast je wp op H frame kan experimenteren om het geluid te dempen van de Wp zijn eigen behuizing.( mocht het nodig zijn).
Thiazzz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:23:
[...]

- Compressor voorzien van een demper tegen het suizen van gas.
Explain...

[ Voor 5% gewijzigd door X21r op 22-01-2025 18:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thiazzz
Mijn boodschappenlijst:

Aluminium kokers 40x40x4:
https://www.aluminiumopmaat.nl/

Verzonken Bouten/moeren/draadeind:
https://ijzershop.nl/

Veren (4x medium) + voet met sylomer:
https://www.geluidsisolatiedokter.be/trillingsdempers

Chemische anker:
https://www.hornbach.nl/p...nker-grijs-280ml/7413428/

Opsluitband 100x30x6:
https://www.hornbach.nl/p...rijs-5x15x100-cm/4509056/

Vlonders bankirai:
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Rubberen tegels 50x50x4.5cm:
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Kokers op maat laten komen, gaten zelf geboord met een kobalt boor 8.5mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
De installateur gaat iets plaatsen wat het geluid van het suizen tegengaat denk soort expansievat?
Hij noemt het een demper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Thiazzz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:18:
[...]

De installateur gaat iets plaatsen wat het geluid van het suizen tegengaat denk soort expansievat?
Hij noemt het een demper
Wat waar hoor je wat..?...
Suizen komt normaal van een te snelle waterflow in je pijpen... waterflow dus water
Heeft ie het over een openbuffer ?.

Dus connectie met de compressor zie ik zo niet zitten .. tenzij...split unit.
Mocht de compressor voor de GAS leidingen naar de binnen unit( indien aanwezig) geluid produceren .. zit er zeer hoogst waarschijnlijk een knik in.

Over suizen in de cv waterleiding of gas leiding ga naar een der grote forms op tweaker.
En steek daar je licht op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thiazzz
X21r schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:54:
[...]

Wat waar hoor je wat..?...
Suizen komt normaal van een te snelle waterflow in je pijpen... waterflow dus water
Heeft ie het over een openbuffer ?.

Dus connectie met de compressor zie ik zo niet zitten .. tenzij...split unit.
Mocht de compressor voor de GAS leidingen naar de binnen unit( indien aanwezig) geluid produceren .. zit er zeer hoogst waarschijnlijk een knik in.

Over suizen in de cv waterleiding of gas leiding ga naar een der grote forms op tweaker.
En steek daar je licht op.
Het gaat om een splitunit. Het suizen is soms erg goed hoorbaar, en af en toe klinkt het alsof hij heel hard stoom afblaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:32
Thiazzz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:18:
[...]

Het gaat om een splitunit. Het suizen is soms erg goed hoorbaar, en af en toe klinkt het alsof hij heel hard stoom afblaast.
Idd dat niet tijdens een defrost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
Thiazzz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:18:
[...]

Die leidingen horen niet zo veel lawaai te maken.
Ga naar de grote topics. Goed je type vermelden en zo veel mogenlijk info.
Plaats,lengte gas leiding,waar geluid horen..hoever weg geluid horen.
Tijdens normaal gebruik of defrost?
En zeker de kleur van je schoenen ;)

Wat geluid er uit is normaal.. maar dat met een "buffer opvangen"..?
Mischien dat de isolatie beschadigt is en de koperen buis tegen een plaat of muur aan loopt( een klankbord).
Of een knik ( zeer scherpe bocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE

[Afbeelding]
Ziet er goed uit. Waarom staat r rechts nog een rubberen biels onder waar die op steunt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thiazzz
AMARONE schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:25:
[...]

Ziet er goed uit. Waarom staat r rechts nog een rubberen biels onder waar die op steunt?
Die staat (los) onder het frame omdat daar de werkschakelaar daar nog op gemonteerd is.
Die gaat weg als het weer droog is :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
Bo0bz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:31:
[...]

Hoezo meer zekerheid? Het is geen veer waar je iets aan gaat ophangen dus meer kg is beter. Het gaat hier om de stijfheid van de veren. Te stug en je krijgt trillingen. Te flexibel en ze drukken in onder het gewicht en daarmee ook trillingen. Wil je echt zekerheid dan kun je het beste met de fabrikant contact opnemen ipv een verkoper lijkt mij?
De verkoper had mijn vraag doorgespeeld aan de fabrikant en daar kwam het antwoord vandaan wat ik heb geschreven in mijn bijdrage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Japie.G schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:06:
[...]

Oeps, ik lees dit toevallig. Heb net afgelopen weekend mijn nieuwe ERGA08EVH7 op veren gezet. Helemaal niet nagedacht over verdere ondersteuning. Unit is nog niet aangesloten, dus ik ga er maar even een kokertje onder zetten. Ik zie het in de handleiding verder niet expliciet staan, echter staat er ook niet dat expliciet wel kan. Tikkie onduidelijk.

[Afbeelding]
Uit mijn handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1ut_O9q5rQkamvFJOs2Fljnj_U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Xdppq7iEVnAG86wcwvh2uPoE.png?f=user_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Omdat dit topic vrij groot is geworden, heeft tcw82 aangeboden om de startpost aan te passen en het geheel wat overzichtelijker te maken.
Daarom heb ik hem als mede-auteur toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Fabrikant zegt rubbers tussen wp en massa.
Zodat de behuizing bijna niet mee trilt.!!

Zou hij op veren staan dan bestaat de kans dat de behuizing mee gaat trillen.

Goed wij willen geen geluids overlast.
Dus Wp op/aan massa ( mag rubber plaatjes tussen maar niet nodig ).
Dit op veren en dan op de tegen massa welke op je dak ligt.(liefts via H frame)
Instructies fabrikant gevolgd en onze eigen demping toe gevoegd.

Rubber demping : rubber geeft de trilling moeilijk door.. en zorgt er voor dat de bron ook minder kan bewegen ! ! !.

Veer demping :geeft de trilling zeer moeilijk door. En laat de bron van de trilling lekker bewegen.. helaas gaat soms de behuizing van de Wp daar door ook mee trillen.

En inderdaad ronde rubbers direct alleen onder de bevestigings bouten kan door zakken of afscheuren tot gevolg hebben.

Neem aluminium hoek lijn zeg 3a5mmdik en 20x30 of zo en zet die tussen de bevestigings punten.dan is het gewicht tussen de bevestigings punten verdeelt.

[ Voor 12% gewijzigd door X21r op 23-01-2025 14:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
zojuist de eerste slag geslagen in het "bijeenbrengen" van de grote hoeveelheid informatie in dit topic. De openingspost is aangepast. Het basis principe is daarin uiteengezet, enkele van de veel voorkomende oplossingen in dit topic zijn benoemd. Mag ik jullie vragen er even naar te kijken, ik heb dingen mogelijk niet handig verwoord, mogelijk zijn er dingen gewoon weg fout. Het zou mooi zijn als we de topicstart kunnen oppoetsen naar een goede basis "springplank" voor andere tweakers die een geluidsuitdaging hebben met de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
Fritso schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:59:
[...]

Bedankt voor de tip!

Hier een buitenunit die op 4 van die rubber dempertjes staat van 2cm dik met een bout er dwars doorheen. De demping is dan ook drama, helemaal met vochtig koud weer.
Dus zojuist langs Action geweest voor de stelkussens en die Soleco dempers besteld.
Leuk projectje nu het weer warmer wordt.
Die soleco’s zij echt troep, mijn advies vervangen voor betere veren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Thiazzz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:18:
[...]

Lekkerdan, ik heb net die troep, op o.a. de ervaringen in dit topic gemonteerd ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik ben er tot nu toe ook niet ontevreden over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:36

Japie.G

Colour Classic

Ohw, fijn is dat. Welke zijn beter dan🤪

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:14
[...]

Enige onderbouwing is wel wenselijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritso
[...]

Wat is er mis mee dan? Welke zou je wel aanraden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tcw82
Fritso schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:39:
[...]

Misschien stinken ze ofzo? (Dit is een referentie aan een grapje van... geen idee eigenlijk maar dat ging toen om een camera die gekocht werd en terug ging en dan moest er een reden opgegeven worden.... nou... hij stinkt. dus... tot zo ver mijn carrière als stand up comedian. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Laatst online: 22:41
[...]

Deze ervaring heb ik ook. Heb de ‘zwaarste’ dempers voor mijn Intergas Xource buitenunit (120kg), maar geen verschil t.o.v. de standaard bigfoots. De dempers veren volledig in, dus heel veel kunnen ze niet doen. Ik ga ze vervangen voor zwaardere metalen veren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Het is een afweging. Ik had eerst ook normale veren maar die hielden de boel niet stabiel. De soleco's doen dat weer prima. Enig probleem wat die soleco's hebben voor mijn specifieke geval is dat ze alleen setjes hebben met verschillende veerkracht. Mijn compressor zit onder de ventilator dus de gewichtsverdeling is vrijwel exact in balans. De ene kant veert nu maximaal in terwijl de andere kant goed veert. Dus denk ik maar een 2e setje te halen om alles in balans te trekken. Zonde van het geld maar wel beter denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
RobKJ schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:07:
[...]

Deze ervaring heb ik ook. Heb de ‘zwaarste’ dempers voor mijn Intergas Xource buitenunit (120kg), maar geen verschil t.o.v. de standaard bigfoots. De dempers veren volledig in, dus heel veel kunnen ze niet doen. Ik ga ze vervangen voor zwaardere metalen veren.
Maar dan zijn de hele sets niet direct troep, dan heb jij dus gewoon de verkeerde veren voor jouw buitenunit. Dat kan natuurlijk.

Soleco heeft veren in heel veel gewichtsklasses, hoewel in NL vrijwel uitsluitend de laagste drie verkocht worden (de beroemde gekleurde sets.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
Blihi schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:27:
[...]

Maar dan zijn de hele sets niet direct troep, dan heb jij dus gewoon de verkeerde veren voor jouw buitenunit. Dat kan natuurlijk.

Soleco heeft veren in heel veel gewichtsklasses, hoewel in NL vrijwel uitsluitend de laagste drie verkocht worden (de beroemde gekleurde sets.)
De zwaarste Soleco dempers zijn voor gewicht tot 120KG. Die zou dus geschikt moeten zijn voor mijn buitenunit, en dat zijn ze niet. Dus voor mijn buitenunit heb ik zwaardere stalen veren nodig. Dan klopt het product c.q. productspecifiatie toch niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thiazzz
Fritso schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:39:
[...]

Ik heb ze opengemaakt en de veer die erin zit is echt dun.
Zelf heb ik de dempers van

Fabrikant:
https://www.mecanocaucho.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
RobKJ schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:42:
[...]

De zwaarste Soleco dempers zijn voor gewicht tot 120KG. Die zou dus geschikt moeten zijn voor mijn buitenunit, en dat zijn ze niet. Dus voor mijn buitenunit heb ik zwaardere stalen veren nodig. Dan klopt het product c.q. productspecifiatie toch niet?
De zwaarste van de drie goed verkrijgbare sets zijn voor units tot 120 kg, waarbij, als je op de grens gaat zitten, het gewicht natuurlijk precies goed verdeeld moet zijn.

Jouw buitenunit weegt 112kg, dus dat is al op het randje. Daarvoor heeft Soleco andere dempers in het assortiment (https://www.solecosrl.com...ON-MOUNT-KITS_rev0423.pdf)

Helaas zijn ze in NL heel lastig te vinden. De meeste webshops verkopen alleen de drie basis-kits die tot 55, 80 en 120 kg gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:40
Blihi schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:09:
[...]

De zwaarste van de drie goed verkrijgbare sets zijn voor units tot 120 kg, waarbij, als je op de grens gaat zitten, het gewicht natuurlijk precies goed verdeeld moet zijn.

Jouw buitenunit weegt 112kg, dus dat is al op het randje. Daarvoor heeft Soleco andere dempers in het assortiment (https://www.solecosrl.com...ON-MOUNT-KITS_rev0423.pdf)

Helaas zijn ze in NL heel lastig te vinden. De meeste webshops verkopen alleen de drie basis-kits die tot 55, 80 en 120 kg gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skq9GrVmmzJLbUIEcIpct7-fVMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAtFdW1tbiAuhUUNKz9vtink.jpg?f=fotoalbum_large

De 120kg is idd te licht voor veel R290 buitenunits.
Raar dat ze die zwaardere niet in NLD verkopen gezien de R290 verplichting.

Hier terug naar rubber, mijn Amber 95 drukte de Soleco 120kg na verloop van tijd helemaal plat. Nu met rubber ook geen resonantie geluid meer in huis.

[ Voor 19% gewijzigd door Whiskey48 op 24-01-2025 08:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobKJ
Blihi schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:09:
[...]

Exact, voor mijn buitenunit zijn deze dempers niet geschikt (ondanks dat ze tot 120 kg moeten kunnen gaan). Ik ga ze t.z.t vervangen voor deze dempers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Whiskey48 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:13:
[...]

[Afbeelding]

De 120kg is idd te licht voor veel R290 buitenunits.
Raar dat ze die zwaardere niet in NLD verkopen gezien de R290 verplichting.
Welke R290 verplichting?

Er zijn meer dan genoeg warmtepompen te koop met R410a of R32 hoor. R290 is voorlopig helemaal geen verplichting. Een mooi voorbeeld is de Intergas Xource. Dat is een R410a unit.
Hier terug naar rubber, mijn Amber 95 drukte de Soleco 120kg na verloop van tijd helemaal plat. Nu met rubber ook geen resonantie geluid meer in huis.
Fijn dat het is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Japie.G schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:06:
[...]

[Afbeelding]
Ons Mitsubishi powerinverter ecodan buitendeel hangt al 7 jaar aan de muur boven de carport van ons huis. Zonder de trilveren, koud op de beugel.

Deze heb ik nog nooit gehoord. Echt nooit, niet met defrost en dergelijke.

Maar das meer geluk dan wijsheid, hang ook weleens buitenunit aan een spouwmuur en dan met allerlei veren en rubbers resoneert het toch door het huis.

Dan kan die beter op de grond of het dak met zware tegels eronder.

Raar hoe dat soms werkt met constructies en het is niet te bekijken vooraf hoe het gaat reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:40
Blihi schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:21:
[...]

Welke R290 verplichting?

Er zijn meer dan genoeg warmtepompen te koop met R410a of R32 hoor. R290 is voorlopig helemaal geen verplichting. Een mooi voorbeeld is de Intergas Xource. Dat is een R410a unit.

[...]

Fijn dat het is opgelost.
Ahh, ik dacht dat dit verplichting ging worden tvv synthetisch. Verkeerd ingelezen ooit, thanks heb ik m'n feiten wat beter op orde :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Whiskey48 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:52:
[...]

Ahh, ik dacht dat dit verplichting ging worden tvv synthetisch. Verkeerd ingelezen ooit, thanks heb ik m'n feiten wat beter op orde :p
Niet helemaal ongelijk, maar pas vanaf 2035: https://www.aircozonderst...alternatief-propaan-r290/

Vanaf 2027 mogen monoblocks onder de 12 kW geen R32 of R410a meer bevatten, maar split units nog wel.
Vanaf 2032 mogen monoblocks geen F-gassen meer bevatten
Vanaf 2035 mogen nieuwe split-units geen F-gassen meer bevatten.
2050 worden F-gassen uitgefaseerd, maar ze zullen voor onderhoud beschikbaar blijven (zodra de WP dan gaat lekken is er een probleem, maar tegen die tijd zijn de installaties van vandaag al 25 jaar oud)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Er zijn overigens ook gassen die je kunt gebruiken om R32 mee te vervangen.
Bijvoorbeeld het daartoe ontwikkelde MULTICOOL-HC32.
En mogelijk ook Duracool 22a.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Maar we drijven wat af van het onderwerp van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Thiazzz schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:52:
[...]

Ik heb ze opengemaakt en de veer die erin zit is echt dun.
Zelf heb ik de dempers van

Fabrikant:
https://www.mecanocaucho.com/
Ik zie van alles op de links. Maar niet wat jij gebruikt.
Ik zie daar veren met rubbers er in ..niet doen.
Deze zien er goed uit.
En denk er om , dubbele geplaatste veren( naast elkaar) van bv 30-40kg geeft de dubbele draag kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritso
Hier even een update m.b.t. de Soleco dempers.

Ik heb vandaag het setje 30-55kg geinstalleerd op de muurbeugels onder een LG airco unit van 46kg.
Om te testen of de dempers het geluid verminderen heb ik hem max verwarmen gezet (Jet mode van LG, dus temp op 30 en max ventilator stand) en in huis bij de muur waaraan de unit bevestigd zit het aantal DB gemeten, evenals de vrouw des huizes een oordeel laten vellen.

Oude dempers: 27DB
Soleco dempers: 32DB
Terug naar oude dempers: 27DB

De Soleco dempers gaven duidelijk meer vibratie en herrie in huis. Dit verschil was goed hoorbaar.
Wat mij wel opviel is dat het rubber aan de onderkant van de veer, dus het gekleurde deel, uitzet door het gewicht van de unit en montage op de beugel. Dit onderste rubber komt daardoor in contact met het rubber van het bovenste deel, waardoor hij niet meer vrij kan veren. Als ik de unit bijvoorbeeld een stukje optilde bleef hij hoger in de veer zitten. Hetzelfde was het geval als ik de veer iets verder indrukte.

Weet even niet zo goed wat ik nu moet proberen. Misschien toch een fatsoenlijk setje veren zonder rubber. Ik ga hier even over nadenken. Mochten jullie nog suggesties hebben hoor ik dat graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-07 16:37
Fritso schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:24:

Ik heb vandaag het setje 30-55kg geinstalleerd op de muurbeugels onder een LG airco unit van 46kg.
Om te testen of de dempers het geluid verminderen heb ik hem max verwarmen gezet (Jet mode van LG, dus temp op 30 en max ventilator stand) en in huis bij de muur waaraan de unit bevestigd zit het aantal DB gemeten, evenals de vrouw des huizes een oordeel laten vellen.

De Soleco dempers gaven duidelijk meer vibratie en herrie in huis. Dit verschil was goed hoorbaar.
Wat mij wel opviel is dat het rubber aan de onderkant van de veer, dus het gekleurde deel, uitzet door het gewicht van de unit en montage op de beugel. Dit onderste rubber komt daardoor in contact met het rubber van het bovenste deel, waardoor hij niet meer vrij kan veren. Als ik de unit bijvoorbeeld een stukje optilde bleef hij hoger in de veer zitten. Hetzelfde was het geval als ik de veer iets verder indrukte.

Weet even niet zo goed wat ik nu moet proberen. Misschien toch een fatsoenlijk setje veren zonder rubber. Ik ga hier even over nadenken. Mochten jullie nog suggesties hebben hoor ik dat graag.
Vervelend. Als de unit aan een muurbeugel hangt zijn de opties helaas wat beperkt. Om daar de “normale” veren onder te hangen durf ik niet aan. Dan gaat de unit echt alle kanten op bij een beetje wind.

Ik heb boven op de soleco nog een setje rubber trillingsdempers geplaatst , dat maakte wel een verschil. Het zou wellicht helpen om naar een zwaarder setje te gaan. Mijn unit weeg iets van 37kg en merkte dat de soleco al erg veel in veerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Fritso schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:24:

Dat is vervelend. Had je daarvoor ook altijd de "klachten" bij dat specifieke vermogen? Ik vraag dit omdat ik dus juist GEEN klachten heb bij vol vermogen, juist 30% vermogen geeft "geluid". Je kunt kijken of je de WP-unit (ALS TEST) kunt voorzien van een paar zware stenen. Wel even kijken naar de belasting van de beugel en dan bepalen of je er een nieuw middeleeuws kasteel op gaat bouwen of slechts 2 klinkers bij legt.

Verder kan je nog overwegen om rubberen blokjes tussen de beugel en de muur te gaan plaatsen en controleren of de beugels optimaal hangen, denk dan aan een rubberen bus waar de bouten doorheen gaan.
Pagina: 1 ... 11 ... 16 Laatste