Dankzij alle tips en tricks hier heb ik een goed idee waar ik heen moet met die WP van me. De eerste stap was een paar dagen terug dus die veren onder de WP zetten. De opbouw is nu van boven naar ondere
• De WP.
• Weren
• Bigfoots
• 3 op elkaar liggende 40x60 grindtegels (6 tegels totaal, 2 stapels)
• Bitumen
• Isolatie
• Breedplaat
De schuimblokken liggen nog altijd uit te leggen
De geluidsbeleving was direct na de veren al heel anders. Een grote stap in de goede richting.
Wat me bij het plaatsten al was opgevallen, is dat de WP nog altijd erg doorhangt naar de zware kant. Ik verdenk zelf daar mogelijk zelfs dat de WP eigenlijk omlaag gedrukt wordt door de leidingen. (Die komen van boven). De "lichte kant" zweeft nog altijd "in de lucht" (iets voor op de “to do” lijst). Toevallig net wat @
EversR ook aanhaalt in de post hierboven.
Na een tip van @
X21r heb ik als proef daarna (na het initieel ervaren van de nieuwe situatie) een (kleine) opsluitband (120 lang, 5 breed en 20 hoog) en een 30x30 stoeptegel (toevallig voorhanden) op de lichte kant van de WP gelegd. Dat gaf een heel interessant effect. De geluidservaring is nu zo dat er heel (HEEEL) specifieke wattages zijn die duidelijk waarneembaar zijn en de rest is het zeer rustig, zo rustig dat de specrtum ap het niet eens toont als lijn. Dit heel specifiek zijn van de wattages (en daarmee dus frequenties van de WP) moet je voorstellen als dat erbij 632 watt geen enkel hoorbaar geluid is (niet te onderscheiden van de achtergrond) en 620 watt eigenlijk niet te harden is (-70 db op de schaal, wat een van de hoogste metingen tot nu toe gezien is, een overvliegende helicopter was -65 db, ook in de 100hz range, geeft een beetje een idee). Een tweede ding (en daar ben ik echt heeeel blij mee!!) is dat er een knoop is ontstaan bij mijn favoriete plekje op de bank, daar zat eerst een buik… heerlijk!!
Dan komen we bij de vervolg stappen: In de komende tijd (lees weken), in min of meer willekeurige volgorde (tenzij iemand duidelijke voordelen ziet in 1 van de acties??)
- Een frame maken van 40x40x5 alu waarop de WP (direct) gemonteerd wordt) en dan dat frame op “beton bielzen” monteren (middels de veren)
- “alubutyl” plakkers maken en die op de panelen plakken om die te gaan remmen in de trilling.
- De WP af te gaan koppelen van de leidingen. Dan kan ik zien hoeveel te hoog of te laag hij staat en of de leidingen inderdaad onder spanning aan de pomp zitten.
- Eventueel de WP een kwartslag draaien (als hij toch los moet, kan ik net zo goed een poging doen om die 90 graden draai te maken. De vraag is dan alleen… Radiator naar de westkant of de ventilator naar de west kant?? De ventilator wijst nu naar noordwest.
- “Ontkoppeling” bewerkstelligen in de leidingen. Daar zoek ik nog adviezen in? Zou dat met een slang ofzo kunnen? Of zijn er “pasklare” oplossingen te koop?