Ik denk dat ik daarom het advies kreeg van een leverancier om de zwaardere set te plaatsen onder mijn Elga-ace 6 met een gewicht van 45 kilo. Dus de set 2 Geel.Fritso schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:24:
Hier even een update m.b.t. de Soleco dempers.
Ik heb vandaag het setje 30-55kg geinstalleerd op de muurbeugels onder een LG airco unit van 46kg.
Om te testen of de dempers het geluid verminderen heb ik hem max verwarmen gezet (Jet mode van LG, dus temp op 30 en max ventilator stand) en in huis bij de muur waaraan de unit bevestigd zit het aantal DB gemeten, evenals de vrouw des huizes een oordeel laten vellen.
Oude dempers: 27DB
Soleco dempers: 32DB
Terug naar oude dempers: 27DB
De Soleco dempers gaven duidelijk meer vibratie en herrie in huis. Dit verschil was goed hoorbaar.
Wat mij wel opviel is dat het rubber aan de onderkant van de veer, dus het gekleurde deel, uitzet door het gewicht van de unit en montage op de beugel. Dit onderste rubber komt daardoor in contact met het rubber van het bovenste deel, waardoor hij niet meer vrij kan veren. Als ik de unit bijvoorbeeld een stukje optilde bleef hij hoger in de veer zitten. Hetzelfde was het geval als ik de veer iets verder indrukte.
Weet even niet zo goed wat ik nu moet proberen. Misschien toch een fatsoenlijk setje veren zonder rubber. Ik ga hier even over nadenken. Mochten jullie nog suggesties hebben hoor ik dat graag.
Dat is inderdaad nog een optie.greg-a schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:15:
[...]
Vervelend. Als de unit aan een muurbeugel hangt zijn de opties helaas wat beperkt. Om daar de “normale” veren onder te hangen durf ik niet aan. Dan gaat de unit echt alle kanten op bij een beetje wind.
Ik heb boven op de soleco nog een setje rubber trillingsdempers geplaatst , dat maakte wel een verschil. Het zou wellicht helpen om naar een zwaarder setje te gaan. Mijn unit weeg iets van 37kg en merkte dat de soleco al erg veel in veerde.
Zou je een foto willen sturen hoe die setup er bij jou uit ziet? Mag ook via een PM.
Bedankt voor de tips!tcw82 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 23:12:
[...]
Dat is vervelend. Had je daarvoor ook altijd de "klachten" bij dat specifieke vermogen? Ik vraag dit omdat ik dus juist GEEN klachten heb bij vol vermogen, juist 30% vermogen geeft "geluid". Je kunt kijken of je de WP-unit (ALS TEST) kunt voorzien van een paar zware stenen. Wel even kijken naar de belasting van de beugel en dan bepalen of je er een nieuw middeleeuws kasteel op gaat bouwen of slechts 2 klinkers bij legt.
Verder kan je nog overwegen om rubberen blokjes tussen de beugel en de muur te gaan plaatsen en controleren of de beugels optimaal hangen, denk dan aan een rubberen bus waar de bouten doorheen gaan.
Bij normaal winter weer hebben wij vrijwel geen klachten. Afgelopen weken met die lange periode nachtvorst + mist waren de dempers echter stijf bevroren en zat er zelfs ijs overheen. Toen was de brom in huis en met name boven op de slaapkamer erg irritant. Vandaar dat ik ben gaan kijken voor veren die niet bevriezen itt rubber voetjes.
Er zit al wel een rubber blokje tussen de muurbeugel en de muur. Al zal die uiteraard ook bevroren zijn bij langurige vorst. De optie om gewicht toe te voegen ben ik op zich geen voorstander van. Lijk me dat hij dan nog minder stabiel wordt bij harde wind.
Ja, die optie ga ik ook serieus overwegen.Theovelders schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 23:41:
[...]
Ik denk dat ik daarom het advies kreeg van een leverancier om de zwaardere set te plaatsen onder mijn Elga-ace 6 met een gewicht van 45 kilo. Dus de set 2 Geel.
Fritso schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:43:
[...]
Dat is inderdaad nog een optie.
Zou je een foto willen sturen hoe die setup er bij jou uit ziet? Mag ook via een PM.
@Fritso
Ik ga de komende weken deze dempers plaatsen.
Het platdak is spiegel glad door algen en dit moet ik eerst in orde maken.
Ik ben wel van plan om de unit van boven te verzwaren met EPDM rubber folie met daarop, naast elkaar 3 beton tegels.
Tenslotte kan de Vibratiekit nr.2 GEEL een gewicht aan van 50 tot 80 kg. En de pomp heeft maar een gewicht van 45 kg.
[...]
Bedankt voor de tips!
Bij normaal winter weer hebben wij vrijwel geen klachten. Afgelopen weken met die lange periode nachtvorst + mist waren de dempers echter stijf bevroren en zat er zelfs ijs overheen. Toen was de brom in huis en met name boven op de slaapkamer erg irritant. Vandaar dat ik ben gaan kijken voor veren die niet bevriezen itt rubber voetjes.
Er zit al wel een rubber blokje tussen de muurbeugel en de muur. Al zal die uiteraard ook bevroren zijn bij langurige vorst. De optie om gewicht toe te voegen ben ik op zich geen voorstander van. Lijk me dat hij dan nog minder stabiel wordt bij harde wind.
[...]
Ja, die optie ga ik ook serieus overwegen.
@Theovelders
Met een unit van 45kg en 3 beton tegels (10kg per stuk?) = 75kg, loop je dan niet tegen hetzelfde probleem aan als ik dat de dempers te licht zijn?
Met een unit van 45kg en 3 beton tegels (10kg per stuk?) = 75kg, loop je dan niet tegen hetzelfde probleem aan als ik dat de dempers te licht zijn?
@FritsoFritso schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:14:
@Theovelders
Dat zal ik in de nabije toekomst met een proef moeten vaststellen. Het is eenvoudig om een tegel mogelijk weer te verwijderen.
@Fritso gewoon omdat ik me graag met alles bemoeiTheovelders schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:15:
[...]
@Fritso
Dat zal ik in de nabije toekomst met een proef moeten vaststellen. Het is eenvoudig om een tegel mogelijk weer te verwijderen.
De principes blijven hetzelfde. Massa, veren frequentie (zie ook de in aanbouw zijnde openingspost van dit topic).Dsbwouter schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:16:
Goedemiddag, zijn er hier toevallig mensen die een warmtepomp op de carport hebben staan? Zou dit minder door resoneren dan wanneer de unit op het dak van de garage staat? Carport is op de tekening de overkapping. [Afbeelding]
De vraag is ook een beetje hoe je afdakje verder aan de woning vast zit, als die helemaal los staat dan kan het best eens voordelig zijn om daarop de WP te zetten.
Blijkt echter daarna dat de eigenfrequentie van het garage dak in in de verkeerde range zit, gaat dat waarschijnlijk vrolijk meetrillen.
Wat misschien wel een interessante optie zou kunnen zijn is dat je (bij het overkapping deel) de warmtepomp op de grond kunt zetten? dus niet op het dak? Of moet je doorgang volledig blijven?
Ook eventuele andere factoren kunnen een rol spelen (Muren van buren? Orientatie t.o.v. noord (waar kan je de in en uitgaande kant van de luchtstroom heen laten blazen)
Terug naar de eerste zinnen, als je op dat dakje een grotere massa kunt leggen, daarop dan veren en dan de de WP (eventueel met nog meer massa) heb je een heel goede basis, denk ik.
@twc82tcw82 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:30:
[...]
@Fritso gewoon omdat ik me graag met alles bemoei![]()
die tegel op de WP leggen met een theedoek er tussen (oid). Althans dat deed ik, blijft de lak mooi enzo.
Ik ben van plan om daar ook EPDM onder te leggen, dat is rubber en goed tegen de trilling die voelbaar is op de kap.
En het voorkomt beschadiging en voorkomen dat de tegels er niet afschuiven.
@tcw82
De bevestigings punten van mijn Elga-ace zijn om te huilen.
Daar past met geen mogelijkheid fatsoenlijk een Demper onder.
Dat is wel te zien aan de oude demper die er nu ruim 3 jaar onder zitten.
Ik ben benieuwd wat bij andere Elga-ace 6kw bezitters onder de buitenunit voor bevestigen zit.
Het zou mij niet verbazen als deze knullige montage punten mede de oorzaak zijn van het dreunende geluid in huis.
:strip_exif()/f/image/m7528pz51wYamcpKvvl3OAbk.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/oVqm82ypFwxrorXpswgMPorW.png?f=fotoalbum_large)
Ik moet daar een oplossing voor vinden, de nieuwe veer dempers vibratiekit 2 zijn inmiddels besteld.
Ik ben benieuwd wat bij andere Elga-ace 6kw bezitters onder de buitenunit voor bevestigen zit.
Het zou mij niet verbazen als deze knullige montage punten mede de oorzaak zijn van het dreunende geluid in huis.
/f/image/oVqm82ypFwxrorXpswgMPorW.png?f=fotoalbum_large)
Ik moet daar een oplossing voor vinden, de nieuwe veer dempers vibratiekit 2 zijn inmiddels besteld.
[ Voor 10% gewijzigd door Theovelders op 27-01-2025 12:23 ]
@tcw82
Het dak van de carport en garage is wel 1 geheel. Carport is wel later gemaakt dus de dakplaten lopen niet door maar zullen wel tegen elkaar liggen. Op de grond is helaas niet mogelijk, dan kan ik de auto niet meer kwijt en de garage niet meer in. Dacht dat het misschien nog uitmaakte dat de ruimte onder de carport open is. Balken van het dak liggen wel op de gemetselde muur dus wel direct contact met het huis. Heb hem nu aan de gevel hangen maar vorige week met die mist/vorst was het toch nog redelijk goed hoorbaar. Grootste voordeel aan plaatsing op de garage of carport is dat de afstand groter is tot het huis. Zou 2,5m schelen ook geen idee of dit in de praktijk noemenswaardig is. Op het dak van de berging zou ook nog een optie zijn dan zit ik het verst van het huis maar wel weer het dichts bij de buren(5m).. laatste wat ik wil is dat zij er last van krijgen.
Het dak van de carport en garage is wel 1 geheel. Carport is wel later gemaakt dus de dakplaten lopen niet door maar zullen wel tegen elkaar liggen. Op de grond is helaas niet mogelijk, dan kan ik de auto niet meer kwijt en de garage niet meer in. Dacht dat het misschien nog uitmaakte dat de ruimte onder de carport open is. Balken van het dak liggen wel op de gemetselde muur dus wel direct contact met het huis. Heb hem nu aan de gevel hangen maar vorige week met die mist/vorst was het toch nog redelijk goed hoorbaar. Grootste voordeel aan plaatsing op de garage of carport is dat de afstand groter is tot het huis. Zou 2,5m schelen ook geen idee of dit in de praktijk noemenswaardig is. Op het dak van de berging zou ook nog een optie zijn dan zit ik het verst van het huis maar wel weer het dichts bij de buren(5m).. laatste wat ik wil is dat zij er last van krijgen.
[ Voor 17% gewijzigd door Dsbwouter op 27-01-2025 11:46 ]
Ik denk dat je hier wel mooier wegkomt met een frame onder de Elga. Dus een kokerprofiel dat je vast maakt aan die mini voetjes en daarmee de ruimte kunt creëren om de veren aan vast te maken?Theovelders schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:20:
@tcw82
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
De voetjes zijn inderdaad wat klein.
Yep te lichte veren.Fritso schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:24:
Hier even een update m.b.t. de Soleco dempers.
Dit onderste rubber komt daardoor in contact met het rubber van het bovenste deel, waardoor hij niet meer vrij kan veren.
Nogmaals veren zonder rubber gebruiken aub.
Zet gewicht tussen de veren en de Wp. Bv opsluitband onder de Wp.greg-a schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:15:
[...]
Om daar de “normale” veren onder te hangen durf ik niet aan. Dan gaat de unit echt alle kanten op bij een beetje wind.
Deze samen drukken de veren verder in en zal daardoor bij wind minder bewegen( wel zwaarder veren toepassen.. cq 2x lichte veren naast elkaar ...bestel nogmaals zelfde zetje).
Het probleem is geluid..Fritso schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:14:
@Theovelders
Dus alles wat helpt is welkom.Dat je wat zwaarder veren moet plaatsen is niet erg..
Geluid moet acceptabel worden.
En zwaarder veren kan je creëren door 2x lichte veren naast elkaar te zetten.
En alleen voor test kan je er wat boven op leggen.. werkt dit dan die massa monteren tussen de Wp en de veren... daaronder is dan weer je tegen massa welke op het dak ligt.
Ter info voor beide .( waarschuwing)tcw82 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:36:
[...]
Wat misschien wel een interessante optie zou kunnen zijn is dat je (bij het overkapping deel) de warmtepomp op de grond kunt zetten? dus niet op het dak? Of moet je doorgang volledig blijven?
Wp blaast ongeveer 3000m3 per uur.
De bedoeling is dat de uitgeblazen lucht zich vermengt met de resterende buitenlucht en dat gebeurt alleen als hij "vrij ver" kan blazen.
Eigenlijk gezegt .
1) Mocht de uitgeblazen lucht niet ver komen dan zal hij weer aangezogen worden... en zal het rendement zakken.
2 "Ruimtes " waar bij de uitgeblazen lucht zich kan ophopen ... bv ruimtes met 2 en zeker 3 muren zijn niet vriendelijk.
Zoals de carports.. men plaats hem dan achter in .. reden dan hangt hij niemand in de weg..killer niet doen.
Zelfs 2 carports naast elkaar.. nooit achter in.
Maar vooraan waar de uitgeblazen lucht zich kan vermengen met de resterende lucht.
Ook tuinen van 4x5 meter met omheining die 50% dicht is en de Wp staat op de grond..
Dit is nog net geen killer.. maar laat je rendement van je Wp zakken..zeker als je mistig stil weer heb tussen -2 en 4 graden.
Koude lucht blijft liggen op het laagste niveau.. en zal zo de tuin als koelkast vullen met koude lucht.
Type Wp airco W/W ? Kg ? Vermogen.?Dsbwouter schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:38:
@tcw82
Ophanging nu ?
Foto ?
Dat je hem nu hoord bij mistig koud weer is niet verwonderlijk.
Hoe vaak springt hij in defrost bij koud mistig weer.
En het meeste geluid word geproduceerd bij hoog vermogen, dan trilt de hele unit het hards..
Dus of de rubber ophanging is beroerd en of de Wp heeft massa aan zijn voeten nodig om niet de gehele behuizing mee te laten trillen wat dus nog meer lawaai maakt.
De oplossing om hem 2 meter verder te zetten klinkt mij dan ook vreemd in de oren .. en komt duidelijk boven het geluid van mijn Wp uit
Probeer eerst de muurbeugels op diverse manieren uit zoals hier in dit forum beschreven word..
Daarna .. kom je uit op een van je platte daken uit met H frame op dak- tegenmassa- veren massa-Wp.
Ps . Ter gedachte..
Ik begrijp dat je Wp eigenlijk in een "gang" staat , de buren hebben een zelfde ontwerp huis en gespiegeld.
Dus je Wp tegen de gevel. Blaast bij misig weer( geen wind) tegen de gevel van de buren.
En feitenlijk word er veel van de koude uitgeblazen lucht weer aangezogen, waardoor hij harder moet gaan werken.en meer lawaai gaat maken
Dus hou dat in gedachte.
@X21r
Op dit moment een Suz swm40va2 maar daar komt binnenkort een Suz swm80va voor. Met mist elke 45m een defrost. Suz80 weegt 54 kg en het vermogen is 7.1kW. Hangt nu gewoon op een standaard muurbeugel(niet super stevig) en soleco veren. Ik heb al een stevigere wandbeugel besteld, rubberen pluggen voor het bevestigen aan de muur en betere veren. Ik woon op de hoek, hij kan dus gewoon vrij wegblazen. Omdat ik de unit nog ga vervangen zat ik toch nog even te twijfelen wat nou de beste plek is.
Op dit moment een Suz swm40va2 maar daar komt binnenkort een Suz swm80va voor. Met mist elke 45m een defrost. Suz80 weegt 54 kg en het vermogen is 7.1kW. Hangt nu gewoon op een standaard muurbeugel(niet super stevig) en soleco veren. Ik heb al een stevigere wandbeugel besteld, rubberen pluggen voor het bevestigen aan de muur en betere veren. Ik woon op de hoek, hij kan dus gewoon vrij wegblazen. Omdat ik de unit nog ga vervangen zat ik toch nog even te twijfelen wat nou de beste plek is.
45 minuten defrost bij mistig stil weer bij -2 tot 4 graden is best normaal.Dsbwouter schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:24:
@X21r
Een 40 is best wel licht in gewicht.
Zelfs de 80 is met 54kg niet echt zwaar uitgevoerd.
Mijn 75vaa heeft nagenoeg het zelfde vermogen als de 80 en weegt 91kg.
Dus indien op beugels zeker gewicht aan de Wp aan de onderzijde dan de veren dan de beugel.
Op plat dak zie voorbeeld. Thiazzz in "Trillingen warmtepomp dempen"
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pa86JgPjJjjyJ4cd6ETzwT6E.jpg?f=user_large)
Waarbij jij dan wat extra gewicht op het H frame monteerd om de behuizing minder te laten trillen.
@X21r
Eco inverters zijn idd een stuk lichter dan de power inverters. Denk dat ik het toch eerst maar is op de wandbeugel ga proberen. Is het beter om het gewicht aan de onderkant van de unit te maken dan bovenop?
Eco inverters zijn idd een stuk lichter dan de power inverters. Denk dat ik het toch eerst maar is op de wandbeugel ga proberen. Is het beter om het gewicht aan de onderkant van de unit te maken dan bovenop?
Gewicht boven op mag alleen als test !!!Dsbwouter schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:27:
@X21r
Mocht de test iets aan positief signalen geven.
Dan inderdaad gewicht direct onder de Wp.
Kijk de compressor trilt en is op de onderste plaat gemonteerd en die weer aan de bevestigings punten.
Dus montage van boven gezien : Wp>massa> liefts veren zonder rubbers.>Dan tegenmassa ( waarschijnlijk niet nodig..maar deze kan je later mischien aan de onderzijde van de beugels monteren.en dan de beugels.
Wel de beugel scheiden van de muur dmv rubber ( EPDM)plaatje en liefts de bouten ook voorzien van rubber scheiding( stukje epdm rond knippen en onder carrosserie ring ).
Beter alle voorzorg nemen die bekend zijn dan achter af met elastiek en koffie lepeltjes en pleisters aan elkaar plakken.
@X21r
Bedankt voor alle info! Ik heb rubberen pluggen besteld met flens randen dus ik denk dat de matjes niet veel toevoegen dan.
Bedankt voor alle info! Ik heb rubberen pluggen besteld met flens randen dus ik denk dat de matjes niet veel toevoegen dan.
Type en constructie daarvan ken ik niet.Dsbwouter schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:10:
@X21r
Maar de bedoeling is dat het metaal van de beugel de muur niet raakt.
Ter info.
Mocht de pluggen en flens randen de zijkanten van de muur beugel niet ( voldoende) ondersteunen ( een matje of plaat doet het wel).
Kan de beugel lekker naar links en rechts bewegen.. niet aanbevelings waardig dus.
Compressor trilt in het horizontale vlak.Dus Wp behuizing mag lekker mee trillen.
Ps ik zeg wel steeds onder de Wp.. maar dus niet in de lengte. Want het defrost water moet zo makkelijk mogenlijk naar beneden vallen.
Dus gewicht onder aan de Wp aan de korste zijde aan de bevestigings punten monteren.
Wat ook kan aan de ventilator kant..rechtopstaand. of liggend aan de condensor kant.
[ Voor 18% gewijzigd door X21r op 27-01-2025 23:39 ]
@KifArU tcw82tcw82 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:22:
[...]
Ik denk dat je hier wel mooier wegkomt met een frame onder de Elga. Dus een kokerprofiel dat je vast maakt aan die mini voetjes en daarmee de ruimte kunt creëren om de veren aan vast te maken?
De voetjes zijn inderdaad wat klein.
Op zicht zou dat een mooie oplossing zijn maar ik ben bang dat dit niet gaat lukken omdat er mogelijk te weinig ruimte in de leidingen zit en ik ben als de dood om deze leidingen te beschadigen.
Ik denk dat ik ga proberen om m.b.v een plaat of ring de ruimte te gaan op vullen.
Als het klaar is de komende tijd dan zal ik hiervan posten.
Ombouwen muurbeugels van rubber naar veren en gelijk met massa aan de WP( en geen hinder voor defrost water).
De Wp blijft op dezelfde hoogte als de rubbers en verschuift horizontaal 4 a 6 cm.
Je moet zelf even de maten uitreken.
Snij vierkanten koker op maat ( afstand houders) en plaats deze onder de arm van de muur beugel, en monteer hier de onderste horizontale balk aan, dit mag aluminium L profiel 60x60x5mm zijn of rvs koker wat je dan ook kan vinden.
Plaats op deze balk de veren dan een lang L profiel waar de WP op staat en gelijk wat extra gewicht tussen kan om het trillen van de behuizing tegen te gaan.
/f/image/ob2nw0KYZotesKJdxDNq1hiF.png?f=fotoalbum_large)
Goede veren zijn langer dan de rubbers , dus ik verwacht weinig problemen.
De schuine kant die meestal aan de arm zit van de muur beugel bij de muur, moet je als kortste maat nemen. en dan rekenen.
Neem de breedste kokers die passen in je arm van je muur beugel.
(spring is dus veren).
Voor degene die blij zijn met hun bestaande veren en toch extra gewicht willen aan brengen.
2 lange L profiel die je onder de voet van de Wp monteert ( zoals in tekening) en links en rechts extra gewicht er bij. wel wat zwaardere veren/...... nemen.
In tekening kan je dus ook makkelijk dubbel veren monteren ( 2x 30 Kg voor een Wp van 40 Kg en zo).
De Wp blijft op dezelfde hoogte als de rubbers en verschuift horizontaal 4 a 6 cm.
Je moet zelf even de maten uitreken.
Snij vierkanten koker op maat ( afstand houders) en plaats deze onder de arm van de muur beugel, en monteer hier de onderste horizontale balk aan, dit mag aluminium L profiel 60x60x5mm zijn of rvs koker wat je dan ook kan vinden.
Plaats op deze balk de veren dan een lang L profiel waar de WP op staat en gelijk wat extra gewicht tussen kan om het trillen van de behuizing tegen te gaan.
/f/image/ob2nw0KYZotesKJdxDNq1hiF.png?f=fotoalbum_large)
Goede veren zijn langer dan de rubbers , dus ik verwacht weinig problemen.
De schuine kant die meestal aan de arm zit van de muur beugel bij de muur, moet je als kortste maat nemen. en dan rekenen.
Neem de breedste kokers die passen in je arm van je muur beugel.
(spring is dus veren).
Voor degene die blij zijn met hun bestaande veren en toch extra gewicht willen aan brengen.
2 lange L profiel die je onder de voet van de Wp monteert ( zoals in tekening) en links en rechts extra gewicht er bij. wel wat zwaardere veren/...... nemen.
In tekening kan je dus ook makkelijk dubbel veren monteren ( 2x 30 Kg voor een Wp van 40 Kg en zo).
Nog even gekeken gisteren, maar ook bij mij zijn de gele dempers in deze constructie al bijna maximaal ingedrukt. Ik raak steeds minder overtuigd van deze oplossing. Is er iemand die mij advies kan geven over een betere oplossing? De unit is nu nog niet aangesloten dus kan nu nog makkelijk wisselen. 6 februari wordt de boel afgemonteerd. Hopelijk is er een expert die mij iets beters kan adviseren binnen de muurconstructie.Japie.G schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:06:
[...]
Oeps, ik lees dit toevallig. Heb net afgelopen weekend mijn nieuwe ERGA08EVH7 op veren gezet. Helemaal niet nagedacht over verdere ondersteuning. Unit is nog niet aangesloten, dus ik ga er maar even een kokertje onder zetten. Ik zie het in de handleiding verder niet expliciet staan, echter staat er ook niet dat expliciet wel kan. Tikkie onduidelijk.
Unit staat er inmiddels al wel op, maar ik ga het aanpassen in ieder geval!
[Afbeelding]
Plan nu:
- aankomend weekend de boel er af halen
- rubber mat achter de muurbeugel
- rubber russen de klemplaten van de muurbeugel, zodat de verbinding naar de muur enigszins geïsoleerd is
- andere veren plaatsen, maar welke? Unit is 60 kilo ongeveer.
- Gehele voet ondersteunen door een aluminium of trespa plankje te maken over de veren heen van voor naar achter.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
@Japie.G
Ik kwam via een link op dit forum uit op deze site :https://www.geluidsisolatiedokter.be/trillingsdempers hier kun je ook een formulier invullen en dan krijg je een advies.
Ik kwam via een link op dit forum uit op deze site :https://www.geluidsisolatiedokter.be/trillingsdempers hier kun je ook een formulier invullen en dan krijg je een advies.
https://www.rubbermagazij...-10x1-4m_zwart_13076.html
Zou dit iets zijn om tussen de wandbeugel en de muur te maken of beter dunner of dikker? Bedoeling is dan dus wel dat je het behoorlijk plat drukt zodat de beugel stevig vast zit toch ?
Zou dit iets zijn om tussen de wandbeugel en de muur te maken of beter dunner of dikker? Bedoeling is dan dus wel dat je het behoorlijk plat drukt zodat de beugel stevig vast zit toch ?
@Japie.GDsbwouter schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:12:
https://www.rubbermagazij...-10x1-4m_zwart_13076.html
Er is EPDM rubber google op EPDM 0,5mm, 0,15 x 20 meter.
oa bij Hornbach iets van €19.
2 tot 4 laagjes op elkaar is voldoende, het gaat er om veer en massa demping.
Dus het rubber is de veer en de muur is de massa en dit dempt voldoende voor deze constructie (muur VS muurbeugel).
Dikker zal niet meer dempen als je last heb van geluid.. het geluid komt ergens anders vandaan (normaal gesproken).
Maak ook even een rubber ring na ..en plaats deze onder de metalen ring van de bout die de muur in gaat.
Feitelijk is deze constructie met plaatje EPDM er tussen een perfecte contact geluid demping, en toch stevig
Ik zal zo eens even het dak op kruipen, ik heb blauwe en gele dempers maar ik ervaar ook veel brommen binnen en wilde ze gaan upgraden.Theovelders schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:20:
@tcw82
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens mij zitten deze er nu op: https://aircomagazijntwen...pers-50-80kg-set-4-stuks/
Weet nog niet wat ik moet kiezen qua dempers. Even paar foto's gemaakt:
![]() | ![]() |
[ Voor 26% gewijzigd door Snakeman123 op 29-01-2025 10:58 ]
[~Snakeman.Snakeman123 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:36:
[...]
Ik zal zo eens even het dak op kruipen, ik heb blauwe en gele dempers maar ik ervaar ook veel brommen binnen en wilde ze gaan upgraden.
Volgens mij zitten deze er nu op: https://aircomagazijntwen...pers-50-80kg-set-4-stuks/
Weet nog niet wat ik moet kiezen qua dempers. Even paar foto's gemaakt:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Is dit ook model Elga-ace 6kw ?
Jij heb totaal andere voetjes onder de unit zitten.
Eerder heb ik van mijn unit al foto's geplaatst daar zie je het verschil !!
Maar de oplossing is nabij, de nieuwe set nr.2 is onderweg.
Ik plaats boven op de unit 2 tegels van 30x30x4 cm met daaronder EPDM rubber.
Als hij draait dan voel je op de deksel een lichte trilling nu nog met de oude dempers.
Het totaal gewicht unit + tegels is dan circa 64 kg. En dat is prima voor de nieuwe set blauw/gele veren.
De muur beugel mag 140 kg. Hebben.
Welke vering pootjes heb jij besteld? Kon het niet zo snel terug vinden in de posts hier boven.Theovelders schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:39:
[...]
[~Snakeman.
Is dit ook model Elga-ace 6kw ?
Jij heb totaal andere voetjes onder de unit zitten.
Eerder heb ik van mijn unit al foto's geplaatst daar zie je het verschil !!
Maar de oplossing is nabij, de nieuwe set nr.2 is onderweg.
Ik plaats boven op de unit 2 tegels van 30x30x4 cm met daaronder EPDM rubber.
Als hij draait dan voel je op de deksel een lichte trilling nu nog met de oude dempers.
Het totaal gewicht unit + tegels is dan circa 64 kg. En dat is prima voor de nieuwe set blauw/gele veren.
De muur beugel mag 140 kg. Hebben.
Heb de man gemaild en kreeg zeer snel advies. Gelijk een set besteld. Soleco ga ik toch maar niet gebruiken. Lijken nu al te licht.Dsbwouter schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:48:
@Japie.G
:strip_exif()/f/image/304Dxn7BPR3kqqys7yYNqShG.jpg?f=fotoalbum_large)
Even zitten tekenen zojuist, uit een stuk volkern 13mm trespa ga ik deze voet frezen zodat de gehele voet van de buitenunit ondersteund blijft. Hopelijk wordt het wat.
Dank voor de tips in dit topic so far.
Nice frezen. Maar ik zag op een van de foto's hier voor dat dat zijkant van het bodem U profiel schuine kanten heeft en door zijn gewicht de schuine kant verder uit elkaar kan drukken.Japie.G schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:55:
[...]
Heb de man gemaild en kreeg zeer snel advies. Gelijk een set besteld. Soleco ga ik toch maar niet gebruiken. Lijken nu al te licht.
[Afbeelding]
Even zitten tekenen zojuist, uit een stuk volkern 13mm trespa ga ik deze voet frezen zodat de gehele voet van de buitenunit ondersteund blijft. Hopelijk wordt het wat.
Indien de dat profiel bij jouw idee hoord dan het U profiel zo in frezen dat de het U profiel niet kan verbuigen/ verbreden aan de onderkant.
Trespa leuk idee maar mijn ervaring zegt dat dit toch doorbuigt na verloop van tijd. En trespa blijft dan krom staan. Dus aansluitpunten of iets verderop kan toch verbuigen.
Goed schade kan zeker meer mee vallen en beter iets dan niets, en doe en gebruik wat bij jou de mogenlijkheden zijn.
En voor de info. Wp kg? , welke veren, en veren in Kg?.
En invul formulier ingevuld? Ben wel benieuwd.
Ps jouw muurbeugels hebben 2x een omgekeerde U profiel.
Zorg er voor dat de " nieuwe veren" een fatsoenlijke carrosseriering of zo heeft om de veer aan de onderkant goed te ondersteunen op de 2x omgekeerde U profiel muurbeugel .
[ Voor 7% gewijzigd door X21r op 29-01-2025 23:37 ]
@Snakeman123,Snakeman123 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:01:
[...]
Welke vering pootjes heb jij besteld? Kon het niet zo snel terug vinden in de posts hier boven.
Ik ga Soleco set 2 gebruiken, geel/ blauw, ik heb ze gisteren binnen gekregen.
Vandaag nog voorbereiden en mogelijk morgen plaatsen bij droog weer.
Tevens 3 stel kussens gehaald bij de Action.
Dankje voor de update! Ik heb zelf ook de EA 6kw. Dus ik volg je resultaten graag, want ik ga hier ook de voetjes veranderen in de lente.Theovelders schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:45:
[...]
@Snakeman123,
Ik ga Soleco set 2 gebruiken, geel/ blauw, ik heb ze gisteren binnen gekregen.
Vandaag nog voorbereiden en mogelijk morgen plaatsen bij droog weer.
Tevens 3 stel kussens gehaald bij de Action.
Ik ga zelf denk ik ook even rubberen pluggen kopen en stukje rubber om tussen beugel en muur te doen. Op dit moment is de beugel direct tegen de muur aan bevestigd wat ook niet helpt met vibraties.
Ik heb een warmtepomp A0 van de Warmte, geïnstalleerd op een betonnen plat dak met isolatie en bitumen. Ik slaap daaronder. De resonantie was zeer hinderlijk. Na flink wat klagen en wat krachttermen kreeg ik veerdempers om tussen de bigfoots en de pomp te schroeven. Moest ik wel zelf doen. Dat gaf wel wat verbetering maar beslist onvoldoende. Toen ben ik zelf maar eens gaan nadenken. Waarom geen luchtkussens? Wat er te koop is past niet of is verschrikkelijk duur. Dus zelf aan de slag. 2 meter brandweerslang besteld en 2 fiets binnenbanden. Een gaatje in de slang geprikt voor het ventiel, de band erin, de uiteinden een stukje dubbel gevouwen en met popnagels vastgezet. Ik had nu een luchtkussen dat 10cm langer was dan de bigfoot met het ventiel aan één zijde. Omdat de bigfoot van binnen hol is moest ik er een plaat onder plaatsen. Dat deed ik met een plank, wat achteraf met bv een aluminium traanplaat had gemoeten. Nu had ik ventielverlengstukjes nodig wat weer het nadeel heeft dat ik niet makkelijk de lucht eruit kan laten lopen. Het werkt wel. Een paar pompjes lucht erin met de fietspomp en ik slaap weer rustig. Zit er nu een half jaar onder en heb nog niet hoeven bijkomen, verwacht ook niet dat dat snel moet want de vereiste luchtdruk is natuurlijk minimaal.
Trespa is toch nooit stevig genoeg? Dat zou je van RVS ofzo moeten maken.Japie.G schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:55:
[...]
Heb de man gemaild en kreeg zeer snel advies. Gelijk een set besteld. Soleco ga ik toch maar niet gebruiken. Lijken nu al te licht.
[Afbeelding]
Dus de unit staat los op die luchtkussens? Ben je niet bang dat de boel omvalt?polke66 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:29:
Ik heb een warmtepomp A0 van de Warmte, geïnstalleerd op een betonnen plat dak met isolatie en bitumen. Ik slaap daaronder. De resonantie was zeer hinderlijk. Na flink wat klagen en wat krachttermen kreeg ik veerdempers om tussen de bigfoots en de pomp te schroeven. Moest ik wel zelf doen. Dat gaf wel wat verbetering maar beslist onvoldoende. Toen ben ik zelf maar eens gaan nadenken. Waarom geen luchtkussens? Wat er te koop is past niet of is verschrikkelijk duur. Dus zelf aan de slag. 2 meter brandweerslang besteld en 2 fiets binnenbanden. Een gaatje in de slang geprikt voor het ventiel, de band erin, de uiteinden een stukje dubbel gevouwen en met popnagels vastgezet. Ik had nu een luchtkussen dat 10cm langer was dan de bigfoot met het ventiel aan één zijde. Omdat de bigfoot van binnen hol is moest ik er een plaat onder plaatsen. Dat deed ik met een plank, wat achteraf met bv een aluminium traanplaat had gemoeten. Nu had ik ventielverlengstukjes nodig wat weer het nadeel heeft dat ik niet makkelijk de lucht eruit kan laten lopen. Het werkt wel. Een paar pompjes lucht erin met de fietspomp en ik slaap weer rustig. Zit er nu een half jaar onder en heb nog niet hoeven bijkomen, verwacht ook niet dat dat snel moet want de vereiste luchtdruk is natuurlijk minimaal.
Foto's foto's wij willen foto's!polke66 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:29:
Ik wil toch eens proberen verbetering aan te brengen en was benieuwd of iemand al eens nagedacht heeft over een constructie om de warmtepomp aan een veer te hangen in plaats van op een veer te zetten. Dit lijkt mij namelijk beter voor de stabiliteit. Ben benieuwd naar de gedachten hierover, met het risico voor gek verklaard te worden 
In combinatie met m'n h-frame wat ik reeds gemonteerd heb.
[ Voor 8% gewijzigd door JP1980 op 30-01-2025 15:30 ]
Gewone veren ( die wij gebruiken) zijn er niet op berekend en kunnen minder kg vast houden indien op trek belasting uitgevoerd.(zitten mechanisch niet erg vast aan de plaathouders bij trekkracht).JP1980 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:30:
Ik wil toch eens proberen verbetering aan te brengen en was benieuwd of iemand al eens nagedacht heeft over een constructie om de warmtepomp aan een veer te hangen in plaats van op een veer te zetten. Dit lijkt mij namelijk beter voor de stabiliteit. Ben benieuwd naar de gedachten hierover, met het risico voor gek verklaard te worden
Wat bedoel je ? wil je je zwaarte punt verlagen ?Dit lijkt mij namelijk beter voor de stabiliteit
Ik heb dit niet gedaan voor stabiliteit maar ivm met de totale hoogte.
Maar je kan het wel zo uitvoeren voor meer stabiliteit... veren xx ...50cm hoger zetten dan bodem Wp.
Je basis van je veren moet dan wel goed stevig staan
:strip_exif()/f/image/NBmJ9hhu3LKUrvNGCR4PH4v5.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat een gigantische unit joh (of is dat optisch bedrog)X21r schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:58:
Wat bedoel je ? wil je je zwaarte punt verlagen ?
Het is als vervanging om het zwaartepunt te verlagen. Als de WP in de veren hangt, dan houd de zwaartekracht de constructie recht. Als hij op de veren staat dan kan de veer instabiel worden bij verkeerde belasting. De unit staat bij mij op een zeer winderige positie en is meer hoog dan breed.
Ik was wel een beetje bang dat de veren hier niet op berekend zijn. Maar vond het wel een verleidelijke gedachte.
Wp is de Mitsubishi 75vaa. 100x100x 30 ongeveer en iets van 90kg. 7,5kW.JP1980 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:07:
[...]
Wat een gigantische unit joh (of is dat optisch bedrog)
Het is als vervanging om het zwaartepunt te verlagen. Als de WP in de veren hangt, dan houd de zwaartekracht de constructie recht. Als hij op de veren staat dan kan de veer instabiel worden bij verkeerde belasting. De unit staat bij mij op een zeer winderige positie en is meer hoog dan breed.
Ik was wel een beetje bang dat de veren hier niet op berekend zijn. Maar vond het wel een verleidelijke gedachte.
Je kan met deze constructie er extra veren naast monteren. Dus minder wind gevoelig maken ,ik heb onder de veren een opsluitband liggend in alu hoekprofiel, dat ligt op hardhouten latjes en die staan op omgekeerde tuintegels iets van 4cm hoog en dan pas je dak bedekking.
Dus aardig nog wat hoogte onder de Wp.. ivm met defrost water wat opnieuw kan bevriezen.
.Als hij op de veren staat dan kan de veer instabiel word
Bij een H frame staan de veren toch al een heel eind uit elkaar ? Dus H frame verminderd dmv hefboom de kracht van de wind dus minder uitslag.
Of heb je Wp>veren>H frame.
Ipv Wp>H frame > veren.
Goede om zo je zonnepanelen te koelen!X21r schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:58:
[...]
Gewone veren ( die wij gebruiken) zijn er niet op berekend en kunnen minder kg vast houden indien op trek belasting uitgevoerd.(zitten mechanisch niet erg vast aan de plaathouders bij trekkracht).
[...]
Wat bedoel je ? wil je je zwaarte punt verlagen ?
Ik heb dit niet gedaan voor stabiliteit maar ivm met de totale hoogte.
Maar je kan het wel zo uitvoeren voor meer stabiliteit... veren xx ...50cm hoger zetten dan bodem Wp.
Je basis van je veren moet dan wel goed stevig staan.
[Afbeelding]
Yep alleen helaas de winter productie.Whiskey48 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:32:
[...]
Goede om zo je zonnepanelen te koelen!
Zomer koeling dmv Wp niet nodig
Maar ja iedere m2 mag je toch gebruiken.
Zelfs aan de zijkant heb ik zonnepanelen.
Lijken op afstand net een hek werk .
Type sunhunter/ solyndra.
Iedere buis is 50 zonnecellen opgestapeld.
:strip_exif()/f/image/dt14EAWdeqYrgZDTSf9Cd5jj.jpg?f=fotoalbum_large)
De gehele constructie is zo dat boven en onder er voldoende lucht door kan stromen EN het geluid word zeer sterk gedempt.
Vergelijk de lucht doorstroom met een H opzetstuk voor een schoorsteen.
Het in de winter opstaande slaapkamer bovenlicht van de buren staat op 1,5m van mijn Wp...
Wat grappig zo'n zonnepaneel hekwerk. Vervang dat door een zonnepaneel en je hebt de buren aan het stuiteren, nu geen probleem. ... wat grappigX21r schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:23:
[...]
Yep alleen helaas de winter productie.
Zomer koeling dmv Wp niet nodig
Maar ja iedere m2 mag je toch gebruiken.
Zelfs aan de zijkant heb ik zonnepanelen.
Lijken op afstand net een hek werk .
Type sunhunter/ solyndra.
Iedere buis is 50 zonnecellen opgestapeld.
[Afbeelding]
De gehele constructie is zo dat boven en onder er voldoende lucht door kan stromen EN het geluid word zeer sterk gedempt.
Vergelijk de lucht doorstroom met een H opzetstuk voor een schoorsteen.
Het in de winter opstaande slaapkamer bovenlicht van de buren staat op 1,5m van mijn Wp...
nee het is veer h-frame en dan WP.X21r schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:24:
Bij een H frame staan de veren toch al een heel eind uit elkaar ? Dus H frame verminderd dmv hefboom de kracht van de wind dus minder uitslag.
Of heb je Wp>veren>H frame.
Ipv Wp>H frame > veren.
Zal nogmaals de foto eens bijvoegen.
Wil op termijn de demping veranderen want het is nog niet optimaal.
Maar ben nog aan het beraden hoe.
Heb normale veren geprobeerd maar die vond ik te instabiel durfde ik niet aan.
Nu de vibratiekit maar 1 helft is helemaal ingeveerd.
Dus mijn overweging was nog een setje met sterkere veren, of proberen of ik de constructie kan ophangen op de andere veren.
Misschien nog in combinatie met deze:
https://www.amazon.nl/Vlo..._d_btf_ci_mcx_mr_hp_atf_m
Al ben ik bekend met dat rubber niet zoveel doet bij vorst maar dat verbetert misschien nog net de stabiliteit.
:strip_exif()/f/image/rWCF6F8eULqHlRfTlwvv8eyw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door JP1980 op 30-01-2025 19:07 ]
Foto topic.JP1980 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:05:
[...]
nee het is veer h-frame en dan WP.
Zal nogmaals de foto eens bijvoegen.
Wil op termijn de demping veranderen want het is nog niet optimaal.
Maar ben nog aan het beraden hoe.
Heb normale veren geprobeerd maar die vond ik te instabiel durfde ik niet aan.
Nu de vibratiekit maar 1 helft is helemaal ingeveerd.
Dus mijn overweging was nog een setje met sterkere veren, of proberen of ik de constructie kan ophangen op de andere veren.
Misschien nog in combinatie met deze:
https://www.amazon.nl/Vlo..._d_btf_ci_mcx_mr_hp_atf_m
Al ben ik bekend met dat rubber niet zoveel doet bij vorst maar dat verbetert misschien nog net de stabiliteit.
[Afbeelding]
Zulke veren en je mag best zware nemen of 2 naast elkaar.
https://www.klimate.nl/tr...en-veervoet-per-stuk.html
Een nog grotere unit op dit soort veren.
KifArU in "Trillingen warmtepomp dempen"
Klopt niet wat ik hier zei ...
[ Voor 200% gewijzigd door JP1980 op 30-01-2025 19:25 ]
Ik zie dat ik destijds 4x AM-25 M heb gekocht.X21r schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:18:
[...]
Foto topic.
Zulke veren en je mag best zware nemen of 2 naast elkaar.
https://www.klimate.nl/tr...en-veervoet-per-stuk.html
Een nog grotere unit op dit soort veren.
KifArU in "Trillingen warmtepomp dempen"
Mijn WP weegt 80kg plus nog een alu frame.
Dat betekent dacht ik maximaal 100kg belasting, maar kan natuurlijk best zijn dat dit aan 1 zijde wat varieert als het gewicht niet goed is verdeeld of wanneer de wind in het spel is.
Zal overwegen om de 50 te nemen.
Als je al de AM-25 heb liggen bestel de zelfde er bij en monteert ze naast elkaar, als het kan.JP1980 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:08:
[...]
Ik zie dat ik destijds 4x AM-25 M heb gekocht.
Mijn WP weegt 80kg plus nog een alu frame.
Dat betekent dacht ik maximaal 100kg belasting, maar kan natuurlijk best zijn dat dit aan 1 zijde wat varieert als het gewicht niet goed is verdeeld of wanneer de wind in het spel is.
Zal overwegen om de 50 te nemen.
Heb ik aan gedacht maar dan moet ik nieuwe gaten boren door de alu. Misschien niet een vreselijk grote ramp maar dan geef ik liever wat extra uit voor het gemak. Ben niet de meest handige klusser. Ze zijn besteld.X21r schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:05:
[...]
Als je al de AM-25 heb liggen bestel de zelfde er bij en monteert ze naast elkaar, als het kan.
@JP1980
Je zou 4x de 50kg veer kunnen monteren en dan het gewicht uitbalanceren door wat tegels op je frame te leggen, . De veren mogen voor maximaal 160kg belast worden en hoe meer belasting hoe beter de demping.
Je zou 4x de 50kg veer kunnen monteren en dan het gewicht uitbalanceren door wat tegels op je frame te leggen, . De veren mogen voor maximaal 160kg belast worden en hoe meer belasting hoe beter de demping.
:strip_exif()/f/image/rHQs1znu0XfafRMqK5T9tI0Z.jpg?f=fotoalbum_large)
.[b]Dsbwouter schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:01:
en hoe meer belasting hoe beter de demping.
Weest voorzichtig met die stelling.
Men zou kunnen denken "ik moet lichte veren nemen".
Wat er gebeurt met zwaarder belast dan alleen het gewicht van de Wp .
Dan trilt de gehele Wp behuizing minder.
Waardoor de kans op resoneren van je gebouw cq in die situatie lager word.
Nagenoeg iedereen heeft een brom toon.
En de natuurlijk frequentie van de veer zit er dik onder.
Even freq spectrum van Wp.
:strip_exif()/f/image/5PUqz4twfHVISrSTJEO05nWb.jpg?f=fotoalbum_large)
Moet de warmtepomp in het midden van het H-frame staan? Ik kom ongelukkig uit qua lengte koelleidingen en afstand frame tot dakpannen van schuine dak erachter, op deze manier:
:strip_exif()/f/image/9f76FE0ZNfeEr2AaiNANaWbu.png?f=user_large)
Zie ook foto van hoe de unit(s) bij mij op de dakkapel staan: ThinkPad in "Trillingen warmtepomp dempen" Ik kan ze helaas niet veel verder van het pannendak af zetten.
Edit: nog even gezocht, ik zie dat Knopsje in "Trillingen warmtepomp dempen" de warmtepomp ook meer achterop dan in het midden van het frame heeft staan. Werkt het bij jou naar behoren @Knopsje ?
:strip_exif()/f/image/9f76FE0ZNfeEr2AaiNANaWbu.png?f=user_large)
Zie ook foto van hoe de unit(s) bij mij op de dakkapel staan: ThinkPad in "Trillingen warmtepomp dempen" Ik kan ze helaas niet veel verder van het pannendak af zetten.
Edit: nog even gezocht, ik zie dat Knopsje in "Trillingen warmtepomp dempen" de warmtepomp ook meer achterop dan in het midden van het frame heeft staan. Werkt het bij jou naar behoren @Knopsje ?
[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 31-01-2025 23:17 ]
Ik ben vandaag even in de weer geweest met een testopstelling met twee flinke houten balken om te kijken of dit de bromtoon in de dakkapel vermindert (zodat ik het daarna van alu kokers kon bouwen, want hout rot weg natuurlijk).
Dit is met de Soleco dempers, ik ben er bij nader inzien ook minder tevreden over. De lengte van de bout komt vrij precies (te lang en de bouten onder en boven gaan elkaar raken, slecht zichtbaar omdat het een afgesloten huisje is), lastig te plaatsen op bigfoot omdat je de demper met je hand/waterpomptang moet vastdraaien op de hamerkopbout van de bigfoot.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/giiz8Qaq6kVsvpX6sHupuUzp.jpg?f=user_large)
Hij stond eerst op de grindtegel. Op de foto doet deze niks. Zo met de veren is het wel iets verbeterd t.o.v. airco op bigfoots, op grindtegel op rubbertegel, maar nog steeds goed hoorbaar bij een wat hogere compressorsnelheid. Later de grindtegel nog op het voorste stuk van die balken gelegd, maar dat maakte geen weinig/verschil.
Ik vermoed dat ik andere veren moet gebruiken (AM-25 wil ik proberen) en die op een opsluitband/stapelblok 15x15x60 (want: massa, bigfoots zijn dat niet) moet gaan vastzetten en afscheid nemen van de bigfoots.
Dit is met de Soleco dempers, ik ben er bij nader inzien ook minder tevreden over. De lengte van de bout komt vrij precies (te lang en de bouten onder en boven gaan elkaar raken, slecht zichtbaar omdat het een afgesloten huisje is), lastig te plaatsen op bigfoot omdat je de demper met je hand/waterpomptang moet vastdraaien op de hamerkopbout van de bigfoot.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/giiz8Qaq6kVsvpX6sHupuUzp.jpg?f=user_large)
Hij stond eerst op de grindtegel. Op de foto doet deze niks. Zo met de veren is het wel iets verbeterd t.o.v. airco op bigfoots, op grindtegel op rubbertegel, maar nog steeds goed hoorbaar bij een wat hogere compressorsnelheid. Later de grindtegel nog op het voorste stuk van die balken gelegd, maar dat maakte geen weinig/verschil.
Ik vermoed dat ik andere veren moet gebruiken (AM-25 wil ik proberen) en die op een opsluitband/stapelblok 15x15x60 (want: massa, bigfoots zijn dat niet) moet gaan vastzetten en afscheid nemen van de bigfoots.
[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 31-01-2025 23:26 ]
@KifArU ThinkpadThinkPad schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:36:
Ik ben vandaag even in de weer geweest met een testopstelling met twee flinke houten balken om te kijken of dit de bromtoon in de dakkapel vermindert (zodat ik het daarna van alu kokers kon bouwen, want hout rot weg natuurlijk).
[Afbeelding]
Ik heb de indruk bij het zien van deze opstelling dat de Soleco dempers verkeerd zijn gemonteerd. Volgens mij moeten de blauwe dempers aan de linker zijde worden gemonteerd van deze unit !!
Het zwaarste deel van deze unit lijk mij aan de rechter zijde te zitten.
[ Voor 16% gewijzigd door Theovelders op 31-01-2025 23:42 ]
Nope de blauwe zijn de sterke.Theovelders schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:39:
[...]
@KifArU Thinkpad
Ik heb de indruk bij het zien van deze opstelling dat de Soleco dempers verkeerd zijn gemonteerd. Volgens mij moeten de blauwe dempers aan de linker zijde worden gemonteerd van deze unit !!
Het zwaarste deel van deze unit lijk mij aan de rechter zijde te zitten.
https://www.klimaatshop.n...stalen-veer-30-55-kg.html
@X21r
Dat is zeker waar. Maar toch blijft het principe hetzelfde, hoe meer belasting op de veer hoe meer demping (max 80%). Ook met een lichte unit zal dit zo zijn.
Dat is zeker waar. Maar toch blijft het principe hetzelfde, hoe meer belasting op de veer hoe meer demping (max 80%). Ook met een lichte unit zal dit zo zijn.
Perfect foto's .ThinkPad schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:30:
Moet de warmtepomp in het midden van het H-frame staan? Ik kom ongelukkig uit qua lengte koelleidingen en afstand frame tot dakpannen van schuine dak erachter, op deze manier:
[Afbeelding]
Natuurlijk mag dat.
Maar jouw voorstel is maar een halve H.
Op de breedte verlengt maar de lengte mag ook iets groter.zeg maar😉
@Knopsje heeft met zijn gegalvaniseerde kokers eigenlijk het gewicht verhoogt met een kilo of 5 vermoed ik.
Dit komt omdat je geen fatsoenlijke veren gebruiktLater de grindtegel nog op het voorste stuk van die balken gelegd, maar dat maakte geen weinig/verschil.
Dus met goede veren nog maals doen.
Ps score op MP rubber tuintegels en dek je gehele dak af en bouw dan je systeem weer op..
Waarom. Je Wp maakt geluid..maar je dak gaat mee trillen,door nu wat zwaarder materiaal neer te leggen en de tuintegels omgekeerd worden de geluids golven enigsinds gebroken.( 5mm tussen de tegels is voldoende voor de water afvoer
)
Goed idee.Ik vermoed dat ik andere veren moet gebruiken (AM-25 wil ik proberen) en die op een opsluitband/stapelblok 15x15x60 (want: massa, bigfoots zijn dat niet) moet gaan vastzetten en afscheid nemen van de bigfoots.
Kijk bij Thiazzz in "Trillingen warmtepomp dempen"
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pa86JgPjJjjyJ4cd6ETzwT6E.jpg?f=user_large)
Edit En zeer waarschijnlijk doe je er goed aan om het gewicht van de Wp te hogen.( goedkoop uitgevoerd ivm kosen materiaalgebruik- transport etc.)
En inderdaad experimenteren wat voor jou het beste werkt.
[ Voor 4% gewijzigd door X21r op 01-02-2025 00:21 ]
offtopic:
Hadden ze bij Atag de ontwerpers ontslagen toen ze met deze WP aan de slag gingen? Ik wist niet dat het zo lelijk kon...
Hadden ze bij Atag de ontwerpers ontslagen toen ze met deze WP aan de slag gingen? Ik wist niet dat het zo lelijk kon...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bij mij was het ook min of meer gedwongen door de locatie van de lichtkoepels op het dak:ThinkPad schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:30:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/3RIFjh61zIueCKct5T4mbF0r.jpg?f=fotoalbum_large)
In deze (_Ernst_ in "Trillingen warmtepomp dempen") post van @_Ernst_ had hij ook zo'n asymmetrische opstelling gemaakt en dat heb ik min of meer nagemaakt.
Het bevalt heel erg goed, qua trilling eigenlijk niks te horen. Onze bank staat onder de lichtkoepel en die is waarschijnlijk slecht geïsoleerd dus ik hoor af en toe de ventilator suizen (vooral als de WP af slaat), maar van dreunen of trillen is echt niks te merken.
Mag ik vragen waarom er twee werkschakelaars op de muur bevestigd zijn?Knopsje schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:49:
[...]
Bij mij was het ook min of meer gedwongen door de locatie van de lichtkoepels op het dak:
[Afbeelding]
In deze (_Ernst_ in "Trillingen warmtepomp dempen") post van @_Ernst_ had hij ook zo'n asymmetrische opstelling gemaakt en dat heb ik min of meer nagemaakt.
Het bevalt heel erg goed, qua trilling eigenlijk niks te horen. Onze bank staat onder de lichtkoepel en die is waarschijnlijk slecht geïsoleerd dus ik hoor af en toe de ventilator suizen (vooral als de WP af slaat), maar van dreunen of trillen is echt niks te merken.
1 voor de warmtepomp en 1 voor de backup heater. Die zitten elk op een eigen groep en komen ook met twee losse 3x2,5mm2 kabels naar buiten.smartsys schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:55:
[...]
Mag ik vragen waarom er twee werkschakelaars op de muur bevestigd zijn?
@ThinkPad
Wel de belasting van je veren in de gaten houden als je hem niet in het midden plaatst. Er komt zo veel meer gewicht op de achterste 2 veren dan op de voorste. Zou dan niet voor 4 dezelfde veren kiezen.
Wel de belasting van je veren in de gaten houden als je hem niet in het midden plaatst. Er komt zo veel meer gewicht op de achterste 2 veren dan op de voorste. Zou dan niet voor 4 dezelfde veren kiezen.
@tcw82
Afgelopen Zaterdag heb ik mijn oude dempers van de Elga-ace 6 vervangen i.v.m de voortdurende geluidsoverlast in de woning.
Tijdens het demonteren van deze dempers werd wel duidelijk dat het de hoogste tijd werd om deze klus te doen.
De oude dempers waren ingezakt en ernstig misvormd door de te kleine montage lippen van de buiten unit.
De misvormingen waren ernstig omdat de omgezette rand van deze montage lippen diepe indrukken had veroorzaakt in deze inmiddels versteende dempers.
Het meest schrok ik dat door het inzakken van de dempers, de montage bouten los zaten en de moeren er gewoon handmatig af te draaien waren.
Doordat de dempers inmiddels versteend waren en de trilling van de pomp rechtstreeks werd overgebracht door de bevestigings bouten naar de muurbeugel, was hier geen spraken meer van enige demping.
Daarbij stond de warmtepomp bijna los op de muurbeugel !!
Deze conclusie mag voor andere gebruikers een waarschuwing zijn om de bevestiging zeker op muurbeugels regelmatig te controleren.
De Elga-ace 6 heeft een gewicht van 45 kg. Toch heb ik voor de nieuwe dempers gekozen voor een zwaardere uitvoering van de Soleco set 2 Blauw/Geel die geschikt zijn voor de klasse van 50 tot 80 kg.
Ook heb ik veel gebruik gemaakt van EPDM rubber folie.
De bovenkant van de Unit is afgedekt met twee lagen EPDM en ik heb daar twee stoeptegels op geplaatst.
De folie is aan de onderkant voorzien van strips magneet band om afschuiven te voorkomen.
Door de dikke laag EPDM en het gewicht van de tegels is er druk op de Soleco veren ontstaan waardoor deze gewichts verhoging past in de klasse waarvoor deze veren zijn ontworpen. Het totaal gewicht is nu circa 65 kg.
Tevens heb ik onder de montage lippen een soort druk verdeler gemaak waardoor de druk op de nieuwe Soleco dempers mooi is verdeeld. Ook deze verdeler is ook weer voorzien van EPDM.
Onder de Unit alleen boven de Dempers is een strook EPDM aangebracht om te voorkomen dat lek en regen water op de Dempers kan druppelen en eventueel kan bevriezen. Tevens voorkomt je ook dat de dempers worden blootgesteld aan zon en UV.
Ik zal een paar foto's proberen bij te voegen om het e.a te verduidelijken. Het lukt mij niet om de foto's op een goede volgorde te zetten maar het verhaal erbij zal het wel duidelijk zijn:strip_exif()/f/image/pwML1QJ2fpQMk4zVe0y9CY7B.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5ZUi9SBkRHsBXPXwMRDd5xBo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E3uhNJiei5Nyn4vgDmIMmLjU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/klZn3lBYyrcPD9G5PHhM3trU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8qLR9wiIyPvW0nsTiDNYX0f0.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rcBdk6p4UETBKf27CpLCQqR4.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/XmGoM5dgfb4mAYHeXhQQarkG.jpg?f=fotoalbum_large)
Afgelopen Zaterdag heb ik mijn oude dempers van de Elga-ace 6 vervangen i.v.m de voortdurende geluidsoverlast in de woning.
Tijdens het demonteren van deze dempers werd wel duidelijk dat het de hoogste tijd werd om deze klus te doen.
De oude dempers waren ingezakt en ernstig misvormd door de te kleine montage lippen van de buiten unit.
De misvormingen waren ernstig omdat de omgezette rand van deze montage lippen diepe indrukken had veroorzaakt in deze inmiddels versteende dempers.
Het meest schrok ik dat door het inzakken van de dempers, de montage bouten los zaten en de moeren er gewoon handmatig af te draaien waren.
Doordat de dempers inmiddels versteend waren en de trilling van de pomp rechtstreeks werd overgebracht door de bevestigings bouten naar de muurbeugel, was hier geen spraken meer van enige demping.
Daarbij stond de warmtepomp bijna los op de muurbeugel !!
Deze conclusie mag voor andere gebruikers een waarschuwing zijn om de bevestiging zeker op muurbeugels regelmatig te controleren.
De Elga-ace 6 heeft een gewicht van 45 kg. Toch heb ik voor de nieuwe dempers gekozen voor een zwaardere uitvoering van de Soleco set 2 Blauw/Geel die geschikt zijn voor de klasse van 50 tot 80 kg.
Ook heb ik veel gebruik gemaakt van EPDM rubber folie.
De bovenkant van de Unit is afgedekt met twee lagen EPDM en ik heb daar twee stoeptegels op geplaatst.
De folie is aan de onderkant voorzien van strips magneet band om afschuiven te voorkomen.
Door de dikke laag EPDM en het gewicht van de tegels is er druk op de Soleco veren ontstaan waardoor deze gewichts verhoging past in de klasse waarvoor deze veren zijn ontworpen. Het totaal gewicht is nu circa 65 kg.
Tevens heb ik onder de montage lippen een soort druk verdeler gemaak waardoor de druk op de nieuwe Soleco dempers mooi is verdeeld. Ook deze verdeler is ook weer voorzien van EPDM.
Onder de Unit alleen boven de Dempers is een strook EPDM aangebracht om te voorkomen dat lek en regen water op de Dempers kan druppelen en eventueel kan bevriezen. Tevens voorkomt je ook dat de dempers worden blootgesteld aan zon en UV.
Ik zal een paar foto's proberen bij te voegen om het e.a te verduidelijken. Het lukt mij niet om de foto's op een goede volgorde te zetten maar het verhaal erbij zal het wel duidelijk zijn
:strip_exif()/f/image/pwML1QJ2fpQMk4zVe0y9CY7B.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5ZUi9SBkRHsBXPXwMRDd5xBo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E3uhNJiei5Nyn4vgDmIMmLjU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/klZn3lBYyrcPD9G5PHhM3trU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8qLR9wiIyPvW0nsTiDNYX0f0.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rcBdk6p4UETBKf27CpLCQqR4.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/XmGoM5dgfb4mAYHeXhQQarkG.jpg?f=fotoalbum_large)
@tcw82
Veel zullen de vraag hebben, hoe is het resultaat !!
Mijn eerste en voorlopige conclusie is dat ik nu al kan zeggen dat het geweldig is.
In huis is niks meer te horen en het is dus STIL.
Zo stil dat ik de vraag krijg van mijn vrouw of hij nogwel werkt.
Buiten hoor je alleen het suizen van de ventilator.
Buiten had ik altijd het geluid van 55 DB en binnen circa 40 a.45 DB.
Nu was het buiten 35 DB en binnen 20 DB.
Deze geluids reductie is natuurlijk niet alleen door de nieuwe dempers maar het zal de combinatie zijn met het EPDM en de stoeptegels op de bovenzijde.
Deze tegels zijn gebruikte tegels en krijgen niet de schoonheids prijs maar ik ben de enigste die ze zal zien.
Veel zullen de vraag hebben, hoe is het resultaat !!
Mijn eerste en voorlopige conclusie is dat ik nu al kan zeggen dat het geweldig is.
In huis is niks meer te horen en het is dus STIL.
Zo stil dat ik de vraag krijg van mijn vrouw of hij nogwel werkt.
Buiten hoor je alleen het suizen van de ventilator.
Buiten had ik altijd het geluid van 55 DB en binnen circa 40 a.45 DB.
Nu was het buiten 35 DB en binnen 20 DB.
Deze geluids reductie is natuurlijk niet alleen door de nieuwe dempers maar het zal de combinatie zijn met het EPDM en de stoeptegels op de bovenzijde.
Deze tegels zijn gebruikte tegels en krijgen niet de schoonheids prijs maar ik ben de enigste die ze zal zien.
Goed bezig! Slim ook die flap over de dempers. Zag in het Weheat topic al iemand waarbij een ijspegel zorgde voor een vaste verbinding tussen behuizing WP en dak 
Waar heb je dat EPDM vandaan? Ik zoek ook nog wat lappen om de tegels op het dak op te leggen. Dan hebben de tegels meer contactoppervlak met het dak dan met een rubbertegel/matjes op de hoeken.
Ik zou de afvoertule en slang nog loskoppelen, dat kan alleen maar gaan dichtvriezen. Er zit toch een plat dak onder, dus van vallend water heb je geen overlast lijkt mij. Je wil dat de unit zo snel mogelijk het dooiwater kan lozen bij een defrost. Zo'n slangetje zal bij aanhoudende vorst binnen een paar uur dichtvriezen.
De tegels er zo los bovenop vind ik wel wat spannend (vallen ze door trillen er niet uiteindelijk af), maar dan vallen ze op je dak en niet op je hoofd dus dat is te overzien.

Waar heb je dat EPDM vandaan? Ik zoek ook nog wat lappen om de tegels op het dak op te leggen. Dan hebben de tegels meer contactoppervlak met het dak dan met een rubbertegel/matjes op de hoeken.
Ik zou de afvoertule en slang nog loskoppelen, dat kan alleen maar gaan dichtvriezen. Er zit toch een plat dak onder, dus van vallend water heb je geen overlast lijkt mij. Je wil dat de unit zo snel mogelijk het dooiwater kan lozen bij een defrost. Zo'n slangetje zal bij aanhoudende vorst binnen een paar uur dichtvriezen.
De tegels er zo los bovenop vind ik wel wat spannend (vallen ze door trillen er niet uiteindelijk af), maar dan vallen ze op je dak en niet op je hoofd dus dat is te overzien.
[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 03-02-2025 11:55 ]
@ThinkpadThinkPad schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:50:
Goed bezig! Slim ook die flap over de dempers. Zag in het Weheat topic al iemand waarbij een ijspegel zorgde voor een vaste verbinding tussen behuizing WP en dak
Het slangetje is in 4 jaar nooit dicht gevroren.
Het rubber voorkomt hopelijk het verschuiven van de stoeptegels.
EPDM is verkrijgbaar in grote bouwmarkten of in winkels van vijver benodigde, zij hebben ook regelmatig afval stroken. Ik heb het van een goede vriend, afval EPDM dak bekleding.
Trouwens als ik zou merken dat de tegels ook maar enigszins zouden verschuiven dan zou ik hiervoor maat regelen treffen met een rand er langs of tijdelijk een spanband.
Een tegel op een platdak laten vallen is alleen drama !!
Even hier op inhakend, ik heb zelf ook een vrij lichte unit (MHI SRC20ZS-W van maar 31kg). Ik heb er nu een setje Soleco groen/blauw onder (groen aan de linkerkant en blauw rechts onder de zwaardere compressorzijde) maar die dempen mij nog onvoldoende, ze zijn waarschijnlijk te stug voor deze airco.Anoniem: 1004743 schreef op zondag 18 april 2021 @ 09:53:
Ben ook maar eens verder gegaan om het geluid te reduceren.
De Unit staat op een dakkapel en de standaard geïnstalleerde ondersteuning gaf te veel trillingen door.
Vorig jaar een stel Bigfoots geïnstalleerd, dit was beter, maar nog steeds niet goed genoeg.
Dan maar zelf iets maken. Na wat informatie te hebben verzameld, onder andere op dit forum.
Een constructie gemaakt met trilling dempers, Recycled opstellingsbalken en Polyurethane.
Het resultaat mag er zijn. Het geluid is gereduceerd naar het niveau van een standaard CV pomp.
[Afbeelding]
Heb de datasheet van de MHI even bekeken en het zwaartepunt is netjes volgens de 1/3e - 2/3e regel.
Als ik ga rekenen (zwaarste is rechts en voor/achter is 50/50 verdeeld) dan kom ik op het volgende:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5JvIN2gnoi5qFTMfFYJC9njR.jpg?f=user_large)
Voor deze lichte unit lijkt AM-15 mij dan idd geschikt, links zou zelfs nog wat lichter mogen maar die bestaan niet. Ik kan wellicht aan de linkerzijde een stoeptegel bovenop de unit leggen zodat de veren aan die kant ook iets meer druk krijgen, dan komt er aan de linkerzijde op elke poot 4,5kg (stoeptegel 9kg?) bij en zit ik op 9,7kg.
Ik heb ook nog een SCM41 waar ik veren onder wil plaatsen. Heb die Soleco groen/blauw (30-55kg volgens specs, maar dat is voor de hele airco?) liggen, maar ik twijfel of die wel matchen met het gewicht van de airco.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ug6NSxoGINxorPs4gu8lJpIR.jpg?f=user_large)
Of ik moet op deze unit ook tegel(s) leggen om beter in het ideale werkbereik van de Soleco veren te komen.
Lastige is dus wel dat ik de unit ook niet op het midden van een frame kan zetten omdat hij dicht tegen het pannendak staat. De achterste veren krijgen dus meer druk, ingewikkelde puzzel zo

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 04-02-2025 08:44 ]
@ThinkpadThinkPad schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 07:04:
[...]
Even hier op inhakend, ik heb zelf ook een vrij lichte unit (MHI SRC20ZS-W van maar 31kg). Ik heb er nu een setje Soleco groen/blauw onder (groen aan de linkerkant en blauw rechts onder de zwaardere compressorzijde) maar die dempen mij nog onvoldoende, ze zijn waarschijnlijk te stug voor deze airco.
Heb de datasheet van de MHI even bekeken en het zwaartepunt is netjes volgens de 1/3e - 2/3e regel.
Als ik ga rekenen (zwaarste is rechts en voor/achter is 50/50 verdeeld) dan kom ik op het volgende:
[Afbeelding]
Voor deze lichte unit lijkt AM-15 mij dan idd geschikt, links zou zelfs nog wat lichter mogen maar die bestaan niet. Ik kan wellicht aan de linkerzijde een stoeptegel bovenop de unit leggen zodat de veren aan die kant ook iets meer druk krijgen, dan komt er aan de linkerzijde op elke poot 4,5kg (stoeptegel 9kg?) bij en zit ik op 9,7kg.
Ik heb ook nog een SCM41 waar ik veren onder wil plaatsen. Heb die Soleco groen/blauw (30-55kg volgens specs, maar dat is voor de hele airco?) liggen, maar ik twijfel of die wel matchen met het gewicht van de airco.
[Afbeelding]
Of ik moet op deze unit ook tegel(s) leggen om beter in het ideale werkbereik van de Soleco veren te komen.
Lastige is dus wel dat ik de unit ook niet op het midden van een frame kan zetten omdat hij dicht tegen het pannendak staat. De achterste veren krijgen dus meer druk, ingewikkelde puzzel zo
Gewoon tegels en EPDM eerst gebruiken om te testen en eventueel daarna te gaan gebruiken.
Dit zonder eerst de dempers te wisselen. Niet moeilijk doen met allerlei berekeningen gewoon via de eenvoudige weg.
Bij ons is het geweldig !!
Mijn SUZ-SWM40 VA valt met zijn 54 kilo gewicht ook een beetje tussen Soleco set groen/blauw(30-55kg) en set geel/blauw(50-80kg) in.
Wat is de algemene ervaring met de Soleco dempers? Liever wat zwaarder zodat de zaak niet teveel beweegt in de wind, of toch liever de wat lichtere veren voor betere demping van trilling?
De tegels bovenop hou ik als back-up in gedachten
Wat is de algemene ervaring met de Soleco dempers? Liever wat zwaarder zodat de zaak niet teveel beweegt in de wind, of toch liever de wat lichtere veren voor betere demping van trilling?
De tegels bovenop hou ik als back-up in gedachten
Heel veel berichten, super dan mensen er zo mee bezig zijn. Ik heb zelf nog geen oplossing. De veren hielpen, maar daarna is het verslechtert.
De tijd is er nog niet geweest om weer het dak op te gaan. En ik moet, vrees ik, de leidingen gaan aanpassen. Mijn vermoeden is dat die echt niet goed zitten.
Hopelijk kan ik er de komende dagen wat aan doen. (Donderdag en vrijdag heb ik vrij). Ga maar eens beginnen met uitpakken van de leidingen om de diameter en type leiding te bepalen.
De tijd is er nog niet geweest om weer het dak op te gaan. En ik moet, vrees ik, de leidingen gaan aanpassen. Mijn vermoeden is dat die echt niet goed zitten.
Hopelijk kan ik er de komende dagen wat aan doen. (Donderdag en vrijdag heb ik vrij). Ga maar eens beginnen met uitpakken van de leidingen om de diameter en type leiding te bepalen.
@tcw82 dat is echt vreemd dat het resultaat van het geluid is verslechterd, dat kan toch niet zo snel aan de nieuwe veren liggen.tcw82 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:40:
Heel veel berichten, super dan mensen er zo mee bezig zijn. Ik heb zelf nog geen oplossing. De veren hielpen, maar daarna is het verslechtert.
Raken de boutjes elkaar in de veer ?
Ik heb bij mij gecontroleerd of ze voldoende konden veren na de montage en het plaatsen van de EPDM met de tegels.
Ik had onder de boutjes aan de onderzijde een extra ring geplaats met ook weer EPDM er tussen. Zodoende konden de boutjes elkaar zeker niet raken.
Trespa ter ondersteuning van de buitenunit voeten gefreesd en de veren van de belgische meneer zijn binnen. Dat oogt in ieder geval al een pak degelijker dan de soleco veren. Ben benieuwd naar het resultaat!Japie.G schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:55:
[...]
[Afbeelding]
Variant waar wp tussen de veren staat voor zover mogelijk op de muurbeugel.
:strip_exif()/f/image/IOBqmlLpZTOQYJEiWnzKVziL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B8z8OTzK00kf5Vhx9gy55Epo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OGkdnjB2f6WSA2XqC3vnk0yq.jpg?f=fotoalbum_large)
Een kortere variant, waar de wp net zoals op de soleco veren staat.
:strip_exif()/f/image/MKl1Tubc1Htyl3DexqxP4K6Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog even bedenken welke van de twee varianten ik ga gebruiken, eerst maar weer het dak op.
De zware kant is denk ik niet alleen zwaar maar ook gewoon mechanisch beperkt door de leidingen. Dus die staan onder druk(de wp drukt ze omhoog, of de leidingen de wp omlaag.)Theovelders schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:05:
[...]
@tcw82 dat is echt vreemd dat het resultaat van het geluid is verslechterd, dat kan toch niet zo snel aan de nieuwe veren liggen.
Raken de boutjes elkaar in de veer ?
Ik heb bij mij gecontroleerd of ze voldoende konden veren na de montage en het plaatsen van de EPDM met de tegels.
Ik had onder de boutjes aan de onderzijde een extra ring geplaats met ook weer EPDM er tussen. Zodoende konden de boutjes elkaar zeker niet raken.
Dat helpt niet.
Welke veren heb je nu, ik zou die bron ook even willen aanboren.Japie.G schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:30:
[...]
Trespa ter ondersteuning van de buitenunit voeten gefreesd en de veren van de belgische meneer zijn binnen. Dat oogt in ieder geval al een pak degelijker dan de soleco veren. Ben benieuwd naar het resultaat!
Variant waar wp tussen de veren staat voor zover mogelijk op de muurbeugel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een kortere variant, waar de wp net zoals op de soleco veren staat.
[Afbeelding]
Nog even bedenken welke van de twee varianten ik ga gebruiken, eerst maar weer het dak op.
Net even boven geweest. (Staat op het dak van de woonkamer, die ligt naast de "toren" met de slaapkamers enzo). Een tweeslachtige vaststelling: positief: de laatste twee stukje leiding zijn koper. Negatief: het is slechts 22 mm. (Niet dat ik klachten heb qua flow ofzo, maar volgens mij gaat het over in 26 mm meerlagenbuis...🤷🏼)
Dat betekend dat ik er zelf prima aan durf te sleutelen dus binnenkort maar eens de zaak leeg laten lopen.
Op het moment van kijken was de wp mooi in het probleem gebied aan het werk.
De kast staat dan op diverse punten enorm te trillen, terwijl cm's van die punten de trillingen nauwelijks voelbaar zijn. Dit lijkt verband te houden met de stukken waar ik de alubutyl plakkers heb aangebracht.
De veren zaten niet vast (het zijn de blauwe gele units) en de boutjes raken elkaar niet.
Wel is het zo dat de veer onder de hoek waar de leidingen binnenkomen niet bewoog (opgesloten door de leidingen?) en de andere drie wel ruimte hadden om uit (en in!) te veren.
Wel blijft het zo dat de lichte kant van de unit bijna gewichtloos lijkt en de Bigfoot onder de veren nagenoeg los ligt.
Dat betekend dat ik er zelf prima aan durf te sleutelen dus binnenkort maar eens de zaak leeg laten lopen.
Op het moment van kijken was de wp mooi in het probleem gebied aan het werk.
De kast staat dan op diverse punten enorm te trillen, terwijl cm's van die punten de trillingen nauwelijks voelbaar zijn. Dit lijkt verband te houden met de stukken waar ik de alubutyl plakkers heb aangebracht.
De veren zaten niet vast (het zijn de blauwe gele units) en de boutjes raken elkaar niet.
Wel is het zo dat de veer onder de hoek waar de leidingen binnenkomen niet bewoog (opgesloten door de leidingen?) en de andere drie wel ruimte hadden om uit (en in!) te veren.
Wel blijft het zo dat de lichte kant van de unit bijna gewichtloos lijkt en de Bigfoot onder de veren nagenoeg los ligt.
Onder de compressorkant zit Medium 50 en onder de fan kant zit Medium 25 van het merk AMC Mecanocaucho, op aanraden van https://www.geluidsisolatiedokter.be/tcw82 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:40:
[...]
Welke veren heb je nu, ik zou die bron ook even willen aanboren.
![]() | ![]() | ![]() |
De unit veert nu wel weer heel extreem 🤪🤪. Naja ik heb mn best gedaan. Donderdag aansluiten het spul!
@tcw82
Waarom maak je niet nog een frame op de bigfoots zodat je de wp kan schuiven om het gewicht op je veren te verdelen?
Waarom maak je niet nog een frame op de bigfoots zodat je de wp kan schuiven om het gewicht op je veren te verdelen?
Ja, is allemaal het plan. Maar moet tussen de bedrijven door.Dsbwouter schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:19:
@tcw82
Een van de dingen die ik dus wilde weten hoe die leidingen zaten, nu dat bekend is, kan ik hem vrij simpel loshalen en opnieuw aansluiten.
En dan dus ook makkelijk een frame etc bouwen.
Super, dank je. Ik ga ook maar eens mailen.Japie.G schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:53:
[...]
Onder de compressorkant zit Medium 50 en onder de fan kant zit Medium 25 van het merk AMC Mecanocaucho, op aanraden van https://www.geluidsisolatiedokter.be/
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
De unit veert nu wel weer heel extreem 🤪🤪. Naja ik heb mn best gedaan. Donderdag aansluiten het spul!
Deze meneer of mevrouw doet dit vast niet volledig gratis lijkt me? Hij zal er toch ook tijd aan kwijt zijn?
Ik zie dat zo snel even niet terug op de site.
Ik denk dat hij z'n verdienste haalt uit het doorverkopen van die veren.
Zo spannend is het advies in de meeste gevallen ook niet natuurlijk, je moet het gewicht van de unit weten en de gewichtsverdeling links/rechts (staat in de meeste gevallen gewoon in de datasheet en anders over het algemeen 1/3e - 2/3e met meeste gewicht aan de compressorkant). In de datasheet van de veerfabrikant zal dan staan welke veerdemper bij welk gewicht hoort.
Heb nog geen ander adres gevonden waar je die veren van AMC Mecanocaucho kan aanschaffen.
Zo spannend is het advies in de meeste gevallen ook niet natuurlijk, je moet het gewicht van de unit weten en de gewichtsverdeling links/rechts (staat in de meeste gevallen gewoon in de datasheet en anders over het algemeen 1/3e - 2/3e met meeste gewicht aan de compressorkant). In de datasheet van de veerfabrikant zal dan staan welke veerdemper bij welk gewicht hoort.
Heb nog geen ander adres gevonden waar je die veren van AMC Mecanocaucho kan aanschaffen.
[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 05-02-2025 09:02 ]
Als je een beetje serieuze installateur hebt dan kan die bij een groothandel zoals Wasco inkopen, daar heb je ook 25kg en 50 kg veren voor een prima prijs. Maar de AM-xx veren zijn in diverse webshops te koop.
Let niet op de adviesprijs bij Wasco, daar gaat (afhankelijk van hoe scherp de afspraken van je installateur met Wasco zijn) vaak nog wel een derde van af (en de BTW 21% nog bovenop).
Let niet op de adviesprijs bij Wasco, daar gaat (afhankelijk van hoe scherp de afspraken van je installateur met Wasco zijn) vaak nog wel een derde van af (en de BTW 21% nog bovenop).
[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 05-02-2025 09:08 ]
tcw82 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:40:
Een tweeslachtige vaststelling: positief: de laatste twee stukje leiding zijn koper. Negatief: het is slechts 22 mm. (Niet dat ik klachten heb qua flow ofzo, maar volgens mij gaat het over in 26 mm meerlagenbuis...🤷🏼)
offtopic:
Dat is zo gek nog niet: beide leidingen hebben dezelfde binnendiameter: 20 mm. Koper heeft een wanddikte van 1 mm, meerlagenbuis 3mm.
Dat is zo gek nog niet: beide leidingen hebben dezelfde binnendiameter: 20 mm. Koper heeft een wanddikte van 1 mm, meerlagenbuis 3mm.
marcop23 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:00:
[...]
offtopic:
Dat wist ik indirect wel. Wat ik dan wel jammer vind is dat ze soms perskoppelingen (dus volle doorlaat) op het koper hebben genomen en verderop in de leiding dan van die enge dunne persknietjes met zo een binnen pijpje.Blihi schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:13:
Klopt. 22mm koper heeft vrijwel dezelfde diameter als 26mm meerlagenbuis.

Ziet er inderdaad leuk uit zo een trespa voet.Japie.G schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:53:
[...]
Onder de compressorkant zit Medium 50 en onder de fan kant zit Medium 25 van het merk AMC Mecanocaucho, op aanraden van https://www.geluidsisolatiedokter.be/
Maar waarschuwing..
Voor iedereen..
Gebruik metalen veren zonder rubbers..niet aan de buitenkant en ook niet binnen in.
Leveren alleen maar nadeel op in normale situatie.
:strip_exif()/f/image/g5lZBr8gIfkHMv6CL0S7rFCe.jpg?f=fotoalbum_large)
Rubbers zitten wel erg dicht op elkaar.
Als de rubbers elkaar raken is het weggegooid geld.... en je krijgt geluid er voor terug.
Nu bij vorst .. kan er ook aangroei van bevroren waterdeeltjes tussen de rubbers ontstaan.
Dus bij rubber binnen in de veer, zeker 10mm afstand tussen de rubbers en hou het defrost water weg.
Rubbers binnen in de veren mogen alleen de functie hebben om bij sterke wind...( kantelen van de Wp) het indrukken van de veer te beperken.
En nog een waarschuwing..
Gewicht OP de Wp mag alleen als test en binnen de 3 maanden het gewicht aan de onderkant monteren.
Doe je het niet en laat je het gewicht er de komende jaren opstaan... dan scheurt de behuizing van je Wp van zelf uit elkaar.
Zie het zo: onderdaan sta je te schudden en boven beweegt nauwelijks , dus alles wat er tussen zit moet de beweging opvangen en zal vanzelf door metaal moeheid gaan scheuren.
Het is 1 rubber, zit er geheel los in. Had daar even foto’s van moeten maken. Denk dat het een failsave is voor te ver in of doordrukken inderdaad. Kan me onder geen beding voorstellen dat dit een probleem of doorgifte van trillingen kan veroorzaken daar het de veer nooit in de weg zit, tenzij de unit echt heel ver gaat inveren. Ga het zien. Het zou er ook zonder problemen uit kunnen, maar ik vind het wel een fijn idee als failsave..
Levert het toch problemen op, gaat t er uit ;-)
Levert het toch problemen op, gaat t er uit ;-)
[ Voor 5% gewijzigd door Japie.G op 06-02-2025 05:09 ]
De AM-xx veren die je op veel plekken ziet ("Universeel trillingsdemper") zijn van "Lesol" trouwens.
Gisteren een setje bij Wasco opgehaald (via m'n airco installateur daar besteld) en zag stickertje zitten
Gisteren een setje bij Wasco opgehaald (via m'n airco installateur daar besteld) en zag stickertje zitten
[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 06-02-2025 10:26 ]
Net een eerste stap gedaan.
Omdat ik het verdacht (blijf) vinden dat 1 demper heel erg lijkt in gedrukt en ik daar denk dat de leidingen een rol spelen (die drukken "op" de unit)
De leidingen "uitgepakt" (dat was maar deels nodig, de slechte aanpak door de installateur had het meeste werk al gedaan).
Daarna losgenomen. Daaruit bleek dat ze wel in lijn met de hoogte waren (dus niet drukken) maar niet in lijn met de uitlijning in het horizontale vlak.
De gaten van de WP zaten meer naar het noorden dan de leidingen in neutrale stand uitkwamen.
Dat heb ik nu initieel gecorrigeerd.
De foto met de losse leidingen toont de matige uitlijning in dat vlak. Het lijkt of de unit tegen de leiding aanstaat, maar dat is in het veld niet (of nauwelijks) zo.
De hele WP is dus wat naar het "zuiden" gekomen om beter uit te lijnen.
Omdat ik het verdacht (blijf) vinden dat 1 demper heel erg lijkt in gedrukt en ik daar denk dat de leidingen een rol spelen (die drukken "op" de unit)
De leidingen "uitgepakt" (dat was maar deels nodig, de slechte aanpak door de installateur had het meeste werk al gedaan).
Daarna losgenomen. Daaruit bleek dat ze wel in lijn met de hoogte waren (dus niet drukken) maar niet in lijn met de uitlijning in het horizontale vlak.
De gaten van de WP zaten meer naar het noorden dan de leidingen in neutrale stand uitkwamen.
De foto met de losse leidingen toont de matige uitlijning in dat vlak. Het lijkt of de unit tegen de leiding aanstaat, maar dat is in het veld niet (of nauwelijks) zo.
De hele WP is dus wat naar het "zuiden" gekomen om beter uit te lijnen.
![]() | ![]() | ![]() |
@tcw82tcw82 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:23:
Net een eerste stap gedaan.
De leidingen "uitgepakt" (dat was maar deels nodig, de slechte aanpak had het meeste al gedaan).
en daarna losgenomen. Daaruit bleek dat ze wel in lijn met de hoogte waren (dus niet drukken) maar niet inlijn met de uitlijning in het horizontale vlak. De gaten van de WP zaten meer naar het noorden dan de leidingen in neutrale stand uitkwamen.
De foto met de losse leidingen toont de matige uitlijning in dat vlak. Het lijkt of de unit tegen de leiding aanstaat, maar dat is in het veld niet (of nauwelijks) zo. de hele WP is dus wat naar het "zuiden" gekomen om beter uit te lijnen.
Het blijft op deze manier nog steeds een starre aansluiting denk ik.
Zou het niet mogelijk zijn om daar een soort van flexibele aansluiting op de zetten ?
Bij mij hadden ze gelukkig zachte koperen leiding gebruikt in een bocht en had ik nog net voldoende speelruimte
Dit kwam ik zojuist tegen.
https://edelstahlwellrohr...-Flex-Schlauch-ausziehbar.
Mogelijk hebben ze zoiets bij Warmteservice !!
[ Voor 4% gewijzigd door Theovelders op 06-02-2025 12:43 ]
ja, flexibel of zo een "boggel" zou mooier zijn. De leidingen verderop zijn kunststof en lopen ca. 4,5 meter verticaal omhoog. Straks even kijken of het daar een beetje fatsoenlijk is afgebeugeld en eventueel aanpassen.Theovelders schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:27:
[...]
@tcw82
Het blijft op deze manier nog steeds een starre aansluiting denk ik.
Zou het niet mogelijk zijn om daar een soort van flexibele aansluiting op de zetten ?
Bij mij hadden ze gelukkig zachte koperen leiding gebruikt in een bocht en had ik nog net voldoende speelruimte
Dit kwam ik zojuist tegen.
https://edelstahlwellrohr...-Flex-Schlauch-ausziehbar.
Mogelijk hebben ze zoiets bij Warmteservice !!
Een slang o.i.d. zou natuurlijk helemaal mooi zijn.
Eerst even mijn meetwerk (heb alles wat er te meten was opgemeten en ga daarmee aan de slag voor dat frame) uitwerken.
@tcw82 ik heb gezien dat Warmteservice ook verschillende afmetingen rvs flexibele aansluiting heeft.tcw82 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:12:
[...]
ja, flexibel of zo een "boggel" zou mooier zijn. De leidingen verderop zijn kunststof en lopen ca. 4,5 meter verticaal omhoog. Straks even kijken of het daar een beetje fatsoenlijk is afgebeugeld en eventueel aanpassen.
Een slang o.i.d. zou natuurlijk helemaal mooi zijn.
Eerst even mijn meetwerk (heb alles wat er te meten was opgemeten en ga daarmee aan de slag voor dat frame) uitwerken.
Succes met de klus.
Dank je.Theovelders schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:03:
[...]
@tcw82 ik heb gezien dat Warmteservice ook verschillende afmetingen rvs flexibele aansluiting heeft.
Succes met de klus.
De warmte service slangen lijken allemaal wat beperkt in diameter. Die Duitse units zien er wel sexy uit.
Net de isolatie weer in orde gemaakt. Wat een bende was dat (door de installateur aangelegd).
Jammer dat een deel weer los gaat als de unit anders neergezet gaat worden.
Wel een dikkere versie gekozen (dus de isolatie laag is dikker) dan wat er op zat.
:strip_exif()/f/image/8NEBTW2CSwQuaUvxIRyNDK95.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door tcw82 op 06-02-2025 18:00 ]
Als het weer los moet, dan ook even goede PVC-tape gebruiken om de isolatie volledig mee in te wikkelen. Zowel deze isolatie als tape (ductape?) zijn niet UV-bestendig.
Zou je vraag in dit topic even stellen. Normaal gesproken wordt het laatste stuk buiten volgens mij met RVS-flex slangen gedaan.
Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic
Maar denk dat je beter in bovenstaand topic verder kunt, het gaat hier teveel off-topic.
Zou je vraag in dit topic even stellen. Normaal gesproken wordt het laatste stuk buiten volgens mij met RVS-flex slangen gedaan.
Maar denk dat je beter in bovenstaand topic verder kunt, het gaat hier teveel off-topic.
[ Voor 77% gewijzigd door ThinkPad op 06-02-2025 22:30 ]
Ah, dat topic kende ik niet. Ik wist wel dat ducttape niet het eindeloze leven had. Ik had liever breed isolatie tape genomen maar die rol lag niet in de tape la.ThinkPad schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:25:
Als het weer los moet, dan ook even goede PVC-tape gebruiken om de isolatie volledig mee in te wikkelen. Zowel deze isolatie als tape (ductape?) zijn niet UV-bestendig.
En het is zo dat het werk weer los mag binnenkort.
We blijven lekker tobben zo
Alles draait! En...... HELEMAAL GEEN GELUID! Niks nakkes nada, alle frequenties voorbij laten komen, maar het is geheel en doodstil boven.. Wat top dit!Japie.G schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:53:
[...]
Ahhh wat fijn. ... Ik denk dat ik hier ook even ga kijken voor mijn Amber van 120kgJapie.G schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:53:
[...]
Alles draait! En...... HELEMAAL GEEN GELUID! Niks nakkes nada, alle frequenties voorbij laten komen, maar het is geheel en doodstil boven.. Wat top dit!