Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:56

Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic

Vragen en kennis over gereedschap, materiaal, bij diy installeren van je warmtepomp
Topic bedoeld voor vragen over en ervaringen met materialen (leidingen, koppelingen, etc.), gereedschappen specifiek voor het zelf installeren van een warmtepomp installatie (pers-tang, etc. matrijzen, persbekken, etc.).
Het moet een aanvulling vormen op het bestaande topic over Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen waar al veel in te vinden is maar soms wel wat verstopt in allerlei topics.
handige links naar (goed en goedkoop) gereedschap, materiaal, voorbeelden
buis-isolatie:
meerlagenbuis:
koppelingen:
.
leveranciers gereedschappen
Perstang:
https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details
Pers-koppen:
https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

buigen: voor meer-lagenbuis
leveranciers materialen
https://www.heima24.de

Buis-isolatie:
Armacell Armaflex

meerlagenbuis:
Upinor
heima-press

koppelingen:

overig:
Persprofielen Overzicht
Kunnen we een soort overzicht maken voor de meest gangbare persprofielen. Zodat keuze voor een tang overzichtelijk wordt?
zoiets als deze lijst als voorbeeld
Meer info over perskoppelingen
.
leidingen buiten en in de grond
hoe diep?
isolatie
lengte
.
Verschillende merken voorgeïsoleerde grondleidingen:
Terrendis
AustroPEX WPP
Thermaflex
bevestigen van leidingen
welke muurbeugels:
Creatieve oplossingen voor opstelplaats (grind, trillingsdempers, verzwaringen).
geluid isolatie - omkasting
Dit is een eerste opzet van het topic. Voel je vrij aanvullingen, wat nog meer en bijdragen te posten. Het moet wel passen bij het topic (warmtepomp installatie). Uitgebreide vragen over systeem, warmtepomp capaciteit, etc, kun je in het Algemene warmtepomp forum stellen of daar een eigen topic voor aanmaken. Als je nog handige aanvullingen hebt voor deze start-pagina kan ik die toevoegen.

[ Voor 17% gewijzigd door pc_slopert op 19-07-2024 09:30 ]

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:49
Heel goed. Ook waar ik naar op zoek ben. Nu allerlei waardevolle installatie informatie versnipperd in alle verschillende topics waar geen doorkomen meer aan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:15

Seafarer

XXX

Misschien een kleine aanvulling richting dit topic Gas besparen door middel van CV tuning deel IV
ook in dit gas topic komen nog veel installatie vragen voorbij. Het blijft tenslotte allemaal installatie werk.

Je bent wel gelijk goed gestart. d:)b

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13:32
Goed dat dit topic geopend is. @Breedam is vast ook bereid om hier wat bij te dragen.

Ik kan wel bijdragen met ervaringen met buiggereedschap en met geisoleerde buitenleiding (Terrendis is mijn geval).

Verder, is nog een goed onderdeel om lanfs te laten komen de materialen en creatieve oplossingen voor opstelplaats (grind, trillingsdempers, verzwaringen).

Hiermee kan het WP topic zich meer richten op het ontwerp, regeling en de monitoring.

[ Voor 67% gewijzigd door bensss op 15-07-2024 21:49 ]

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:35
Voor buigen van mooie bochten in meerlagenbuis een buigijzer.
En als je stukje bij beetje een installatie opbouwt dan kan een afperspomp ook een uitkomst zijn:
Pijp/buis schaar.
Een kalibreer gereedschap en iets om netjes te ontbramen.
Als je veel moet doen dan is een combinatie set kalibratie en ontbraam gereedschap soms handig.
En eventueel een hulpmiddel om de persing van buiten te controleren.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bensss
Door @The Lord genoemde buigijzer heb ik ook. Werkt perfect voor 32mm meerlaagse buis.

Krimpgereedschap hoeft ook niet heel veel te kosten, deze werkt in elk geval heel goed.

De Terrendis buizen zijn niet goedkoop maar zijn wel een degelijke investering. De duo 140 variant isoleert goed als je 1 ronde doorvoer hebt. De uno 110 variant is handig als je krappe bochten moet maken en je meerdere doorvoeren kan maken. De koppelingen van de Terrendis buis zijn duur maar wel makkelijk. Er zijn wel mensen die er ook uponor koppelingen op persen en daar goede ervaringen mee hebben maar het is niet heel veel goedkoper.

Als er toch een grondleiding gelegd wordt dan is het handig om stroom en stuurkabel (vaak 0.8 mm koperen bus kabel) mee te leggen in een loze grondleiding. Check voor de specificaties van de stroomkabel de specs van de warmtepomp (meestal is 2.5 mm2 het minimum).

Voor het trillingsvrij krijgen van de meerdaagse buis is het verstandig om een flexibele slang te monteren tussen grondleiding/meerlaags en de warmtepomp. Dat kan met een aansluitset met ribbelbuis of met een rvs omvlochten epdm slang.

Voor alle delen die geïsoleerd moeten worden buiten en binnen in huis is Armacell Armaflex isolatie een goede oplossing. Indien buiten toegepast dan moet er wel PVC tape of iets dergelijks omheen om te voorkomen dat vogels/knaagdieren het beschadigen. Armacell is niet goedkoop maar wel makkelijk verwerken en geeft goede isolatie.

[ Voor 6% gewijzigd door bensss op 16-07-2024 14:08 ]

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-04 15:49
The Lord schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:07:
Voor buigen van mooie bochten in meerlagenbuis een buigijzer.
En als je stukje bij beetje een installatie opbouwt dan kan een afperspomp ook een uitkomst zijn:
Pijp/buis schaar.
Een kalibreer gereedschap en iets om netjes te ontbramen.
Als je veel moet doen dan is een combinatie set kalibratie en ontbraam gereedschap soms handig.
En eventueel een hulpmiddel om de persing van buiten te controleren.
Mooie toevoeging.

Voor mensen die niet regelmatig willen persen maar wel zelf aanleggen kun je ook een pakket sharkbite 28mm pakken met 12m leidingen, diverse pushfit koppelingen, flex 1” x 28 buis isolatie 28mm nmc, magneetfilter 8 sokken en 8 knieën.
De installatie sluit je aan met een 28 sharkbite koppeling op elke 28mm buis.
Bijvoorbeeld door een knel T stuk 22x28x22 tussen de cv leiding te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1tf5_q7IeWruGbDwHuScbbJQvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BueFDqBM8tzmR3vU5qtzBEQ3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xDoCZbOa6pGrjtFpa-OwDh61ME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Syi8rgGk70DO3UTXk6gQ3GZ1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Technician-
Voor isolatie buiten heb ik denk ik wel de perfecte isolatie gevonden. Dit is een armaflex isolatie met een PÉ mantel met kleefflap.

De breng je om, plakje de rand met de flap dicht en zondere verdere afwerking is deze waterdicht en UV bestendig.
Te krijgen in lengtes van 1 meter.

Zoek op zwarte buis isolatie op internet.
Te verkrijgen in 13mm en 25mm isolatie dikte en ook in wit verkrijgbaar.

(Koop hier zelf ook, verder geen belang in mochten mensen dat denken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlKFDagmtF7RbJo232T1jJQ_bQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lhIdQ9CAI6ZS6xmx64DKJQGd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9ibmgrIHfOB-3uQyij4a6_mIro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJsSsZVCSZL732S9HT8JGxQt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ps 2

Het is wel heel rustig in het topic. Zonder tips geen topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ben zelf in de markt voor een perstang die i.i.g. kan werken met meerlagenbuis, maar liefst ook met koper / staal koppelingen. :)

Na de laatste installatie met knel te hebben gedaan, en zelfs daar toch een paar pers-uitjes nodig te hebben gehad, wil ik mijn warmtepomp gaan installeren met pers. :)

Lijkt me dan mooi om de stalen CV buis (35 / 40 mm) en dan ook de aftakkingen (32 mm Uponor) naar de 3 vloerverwarmingverdelers aanvoer/retour, allemaal te kunnen persen.

Gasloos sinds juli 2024. PV Growatt MOD5000TL3-XH + 13x Jinko 440Wp, WPB Atlantic Explorer v4 270LC, L/L WP Mitsubishi SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Tanuki schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:15:
Ik ben zelf in de markt voor een perstang die i.i.g. kan werken met meerlagenbuis, maar liefst ook met koper / staal koppelingen. :)

Na de laatste installatie met knel te hebben gedaan, en zelfs daar toch een paar pers-uitjes nodig te hebben gehad, wil ik mijn warmtepomp gaan installeren met pers. :)

Lijkt me dan mooi om de stalen CV buis (35 / 40 mm) en dan ook de aftakkingen (32 mm Uponor) naar de 3 vloerverwarmingverdelers aanvoer/retour, allemaal te kunnen persen.
Eerder genoemde pertang hierboven heeft persringen voor verschillende meerlaagsbuizen én koper/staal beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
Technician- schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:46:
Ps 2

Het is wel heel rustig in het topic. Zonder tips geen topic ;)
Misschien is een verwijzing vanuit het luchtwater topic wel een goeie om te maken. Dan krijgt dit topic ook meer tractie.

En misschien kunnen we de topicstart uitgebreiden met de gegeven tips zodat er een mooi overzicht ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Technician- schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:45:
Voor isolatie buiten heb ik denk ik wel de perfecte isolatie gevonden. Dit is een armaflex isolatie met een PÉ mantel met kleefflap.

De breng je om, plakje de rand met de flap dicht en zondere verdere afwerking is deze waterdicht en UV bestendig.
Te krijgen in lengtes van 1 meter.

Zoek op zwarte buis isolatie op internet.
Te verkrijgen in 13mm en 25mm isolatie dikte en ook in wit verkrijgbaar.

(Koop hier zelf ook, verder geen belang in mochten mensen dat denken)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Link? Hoe flexibel is dit eigenlijk? Geschikt voor flex aansluitslangen naar WP?

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 17-07-2024 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
bbbrumbrum schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:24:
[...]

Link? Hoe flexibel is dit eigenlijk? Geschikt voor flex aansluitslangen naar WP?
Weet niet of links wel mag op Tweakers. Die zijn bij mij al meerdere keren weggehaald met waarschuwing op een ban.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Ik heb vrijwel alles bij Heima24 gekocht: een perstang, buizen en koppelingen. Volgens mij is alles van het merk Pipetec.

De tang lijkt niet meer verkrijgbaar. Voor incidenteel gebruik is deze tang echter uitstekend. Ik heb er alle normale waterleidingen rond het huis mee aangelegd, altijd lekvrij.

Je hebt wel ruimte nodig om de tang ver genoeg open te krijgen voordat je kunt persen, wat enige planning vereist. In krappe ruimtes kan dit een probleem zijn. De tang is bovendien vrij zwaar, wat ertoe leidde dat ik eens een geperst koppelstuk per ongeluk lostrok. Er zijn veel instructievideo's op YouTube beschikbaar.

De tang heeft een TH-profiel, waarmee je ook Henco-koppelingen kunt persen. Bij Toolstation zijn er goedkopere merken koppelstukken te koop, hoewel niet in de maat 32 mm. 32mm koppelstukken waren ook bijzonder duur bij de Nederlandse webshops.

Het buigen van de 32 mm buis ging bij mij erg moeizaam. Ik gebruikte een stugge veer die binnenin de buis moest. Voor de 20 en 16 mm buizen gebruik ik een flexibelere veer die om de buitenkant gaat, wat veel gemakkelijker werkt. Ik weet niet zeker of dit aan de veer of de buis ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_VCH89wdRShn-X4gK43frRL1Ms=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54IrgwG0efjdzPbiEiuKdRiN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIUABTWa9VEN3kBpb3BZzd1YLUg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZQYx14LApRm6ecXtWZe22NV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkJZqbQ7yeoe9zaQgLmGF-sI1FQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYmRK1kMEvUDHByL3RJVLbdd.jpg?f=fotoalbum_tile

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Kip schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:05:
Ik heb vrijwel alles bij Heima24 gekocht: een perstang, buizen en koppelingen. Volgens mij is alles van het merk Pipetec.

De tang lijkt niet meer verkrijgbaar. Voor incidenteel gebruik is deze tang echter uitstekend. Ik heb er alle normale waterleidingen rond het huis mee aangelegd, altijd lekvrij.

Je hebt wel ruimte nodig om de tang ver genoeg open te krijgen voordat je kunt persen, wat enige planning vereist. In krappe ruimtes kan dit een probleem zijn. De tang is bovendien vrij zwaar, wat ertoe leidde dat ik eens een geperst koppelstuk per ongeluk lostrok. Er zijn veel instructievideo's op YouTube beschikbaar.

De tang heeft een TH-profiel, waarmee je ook Henco-koppelingen kunt persen. Bij Toolstation zijn er goedkopere merken koppelstukken te koop, hoewel niet in de maat 32 mm. 32mm koppelstukken waren ook bijzonder duur bij de Nederlandse webshops.

Het buigen van de 32 mm buis ging bij mij erg moeizaam. Ik gebruikte een stugge veer die binnenin de buis moest. Voor de 20 en 16 mm buizen gebruik ik een flexibelere veer die om de buitenkant gaat, wat veel gemakkelijker werkt. Ik weet niet zeker of dit aan de veer of de buis ligt.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik ken het spul niet want heb een Rithenberger TT compact met alle bekken.

Maar is een los hydroliek deel niet handiger?
https://amzn.eu/d/0a4wQKcV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
bbbrumbrum schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:24:
[...]

Flexibel als armaflex
https://www.buisisolatie....atie-uv-plak-overlap.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss

Hierboven is al een goede handmatige tang genoemd voor het buigen, werkt iets langzamer dan een professionele op accu maar verder alles wat je nodig hebt, zie bijv.: https://www.wiltec.de/nl/...1EOCXyEAQYByABEgJ_vvD_BwE.
Een buigveer zou ik idd niet aanraden voor 32 meerlaags.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:40
Ik ben even benieuwd of jullie ook rekening hebben gehouden met spanningscorrosie bij geisoleerde leidingen? Dat pipetec spul is kaal messing op de persverbindingen, gaat dat niet mis als je dat opsluit in isolatiebuis dat ammoniak uitdampt?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Technician- schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:15:
[...]

Ik ken het spul niet want heb een Rithenberger TT compact met alle bekken.

Maar is een los hydroliek deel niet handiger?
https://amzn.eu/d/0a4wQKcV
Achteraf gezien misschien wel. Hoewel ik wel mijn bedenkingen heb hoe handig dat werkt. Gezien je de perskop moet vasthouden en tegelijk de pomp moet bedienen.
De Pipetec tang kostte rond de honderd euro. Als ik het opnieuw zou doen en alles goed had voorbereid, zou ik een accuperstang huren of lenen. Dat werkt veel fijner.
Als je minder goed kan plannen of met een grotere verbouwing bezig bent, is het fijner om een tang voor een langere tijd tot je beschikking te hebben.
P5ycho schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:56:
Ik ben even benieuwd of jullie ook rekening hebben gehouden met spanningscorrosie bij geisoleerde leidingen? Dat pipetec spul is kaal messing op de persverbindingen, gaat dat niet mis als je dat opsluit in isolatiebuis dat ammoniak uitdampt?
Ik heb het proberen uit te zoeken. De Pipetec fittingen worden gemaakt van "Brass CW 617N". Dat is messing met een buitenlaag van tin. Gaat dat dan wel goed?

[ Voor 42% gewijzigd door Kip op 18-07-2024 09:44 ]

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Uponor is ook vertind, maar die garanderen niets (in 2022-2023 toen ik daar naar zocht). Ik ben geen expert hierin verder, maar heb wel een oplossing voor mezelf gezocht.

Ik ben zelf uitgekomen op Viega Smartpress met AF/Armaflex Evo. Viega gebruikt brons ipv messing. Viega geeft ook aan waar een isolatie qua outgassing aan moet voldoen om geen problemen te krijgen. Armaflex geeft dan weer aan wat de outgassing gaat zijn dmv een DoP (declaration of performance).

Goedkoop is het niet. Persbekken is ook een probleem voor de hobbyist. Die zijn wel te huur, maar liggen niet standaard op je te wachten bij Warmteservice, zoals dat met Uponor of Bonfix bijvoorbeeld wel is.

Overigens is het niet mijn intentie om dit topic te 'kapen' met de spannigscorrosie vraag, maar het lijkt me wel goed om hier even bij stil te staan als een opsomming van materialen ontstaat.

[ Voor 32% gewijzigd door P5ycho op 18-07-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
P5ycho schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:18:
Uponor is ook vertind, maar die garanderen niets (in 2022-2023 toen ik daar naar zocht). Ik ben geen expert hierin verder, maar heb wel een oplossing voor mezelf gezocht.

Ik ben zelf uitgekomen op Viega Smartpress met AF/Armaflex Evo. Viega gebruikt brons ipv messing. Viega geeft ook aan waar een isolatie qua outgassing aan moet voldoen om geen problemen te krijgen. Armaflex geeft dan weer aan wat de outgassing gaat zijn dmv een DoP (declaration of performance).

Goedkoop is het niet. Persbekken is ook een probleem voor de hobbyist. Die zijn wel te huur, maar liggen niet standaard op je te wachten bij Warmteservice, zoals dat met Uponor of Bonfix bijvoorbeeld wel is.

Overigens is het niet mijn intentie om dit topic te 'kapen' met de spannigscorrosie vraag, maar het lijkt me wel goed om hier even bij stil te staan als een opsomming van materialen ontstaat.
Afgezien van de messing soort heb je niet snel last van spanningscorrosie bij messing in pers. Want de messing heeft niks te leiden. Itt knelkoppelingen waar er spanning op de wartel staat. En ook binnendraads messing fitkoppelingen.
Eens een project gehad daar sprong er een van de 2000. En dus later allemaal bijna. Die moesten worden behandelt met een speciale coating en toen was het opgelost.
Maar bij persstystemen, zeg uponor ken ik 100en systemen zonder fout die al jaren draaien (ook op koelingsbedrijf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Technician- schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:02:
[...]

Afgezien van de messing soort heb je niet snel last van spanningscorrosie bij messing in pers. Want de messing heeft niks te leiden. Itt knelkoppelingen waar er spanning op de wartel staat. En ook binnendraads messing fitkoppelingen.
Eens een project gehad daar sprong er een van de 2000. En dus later allemaal bijna. Die moesten worden behandelt met een speciale coating en toen was het opgelost.
Maar bij persstystemen, zeg uponor ken ik 100en systemen zonder fout die al jaren draaien (ook op koelingsbedrijf).
Met de notitie dat je perskoppelingen bedoeld welke ALLEEN pers aansluitingen hebben. Dus niet pers naar wartel 3/4" binnen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Het gaat om trekspanning en restspanning. Trekspanning komt door aanhalen, maar er kan ook restspanning door afkoeling na het vormen/extruderen in het materiaal zitten. Ik kan dat als leek niet overzien.

Ik geloof wel dat dat bijna nooit fout gaat, maar dan zie ik het liefst dat de fabrikant me dat even zegt :).
Omdat sommige fabrikanten zoals Bonfix expliciet geen (systeem)garantie geven op (de gevolgen van) spanningscorrosie zou je verwachten dat er bedrijven zijn die daar dan wel op duiken om te concurreren.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat 'het zal wel loslopen' niet vaak van mijn tong komt hoor O-).

[ Voor 8% gewijzigd door P5ycho op 18-07-2024 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
P5ycho schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:13:
Het gaat om trekspanning en restspanning. Trekspanning komt door aanhalen, maar er kan ook restspanning door afkoeling na het vormen/extruderen in het materiaal zitten. Ik kan dat als leek niet overzien.
Lekker messing toepassen in een koeienstal waar er met 40°C en hoger wordt verwarmd en gekoeld met 7°C en lager. :+

Restspanning is inderdaad ook van belang. Alleen is de kans op spanningscorrosie veel kleiner door enkel restspanning, warmte<->koude en ammoniak dan waar er ook nog een schroefdraad is gebruikt. Dan komt die 'spanning erbij'.

Maar om de kans zoveel mogelijk te beperken geldt altijd zo veel mogelijk niet-messing koppelingen (RVS, koper, brons, PPSU, etc.) toepassen om (rest-)spanning-corrosie (evenuteel i.c.m. ammoniak uit de lucht/isolatie/etc.) te voorkomen waar mogelijk ooit gekoeld kan worden.

P.S. Bijvoorbeeld Uponor "ontzinkingsbestendig messing, vertind" is volgens de boeken ook geschikt voor 0-70°C bij 10bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
The Lord schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:11:
[...]

Met de notitie dat je perskoppelingen bedoeld welke ALLEEN pers aansluitingen hebben. Dus niet pers naar wartel 3/4" binnen bijvoorbeeld.
Klopt ja, want dat is binnendraad met een hoge stressspanning.
Daar kun je weer een heel hoofdstuk over schrijven. Vnl bij koeling en te strak indraaien van conische koppelingen kunnen allerlei problemen ontstaan.
Daarom houdt ik van verlijmen met loctite en handvast erin draaien.

Als je dan bv Uponor pakt, wat vertint messing is zijn de binnendraad koppelingen erg dik van materiaal. Ook dat is vrij probleemloos.
Daarom houdt ik ook niet van allerlei goedkope merken (pipelife) al heb ik daar in ook nog geen problemen gezien, de kwaliteit is toch echt anders (en Italiaans).

[ Voor 21% gewijzigd door Technician- op 18-07-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Uponor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzJSClsk7UDq2TF2z3DyAbvrz-k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ioTZJnxYWknTZTHaqlnuZCR4.webp?f=user_large
Pipelife
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0zcpsoKDklaqhValKF0kHe76Zg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JtmSEylKeRAktAannQ20QroI.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Technician- schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:41:
de kwaliteit is toch echt anders (en Italiaans).
Volgens mij zeg je nu 2x hetzelfde :+.

Zowel de eerdere opmerking over coating als de gebrachte praktijkinfo is heel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Is er een nuttige tang die ook koperen koppelingen kan persen?

En welk systeem daarin is dan een goed idee? Ik zie bijvoorbeeld Viega, Bonfix, VSH, enz enz.

Welk systeem zou het beste gekozen kunnen worden? Ik zal voor de verwarming enkel 35mm en dan 28mm voor de aftakkingen gebruiken.

Gasloos sinds juli 2024. PV Growatt MOD5000TL3-XH + 13x Jinko 440Wp, WPB Atlantic Explorer v4 270LC, L/L WP Mitsubishi SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Tanuki schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:30:

En welk systeem daarin is dan een goed idee? Ik zie bijvoorbeeld Viega, Bonfix, VSH, enz enz.

Welk systeem zou het beste gekozen kunnen worden? Ik zal voor de verwarming enkel 35mm en dan 28mm voor de aftakkingen gebruiken.
De eerder genoemde tang kan ook koper persen. Je moet alleen het goede persprofiel meebestellen. Onderstaande link geeft al wat info over welk profiel bij welke koppeling: https://www.bouwmaat.nl/a...erskoppelingen-uitgelegd/

Dus voor VSH koper is dat een M profiel bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Tanuki schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:30:

Ik heb een deel van mijn warmtepomp pijpwerk met 28mm staal + Bonfix stalen persstukken gedaan en dat werkte prima. Niet erg duur ook. Volgens mij ook M profiel.

Heb je zo'n joekel van een wp gepland dat je 35mm nodig gaat hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
P5ycho schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:18:

Ik denk dat het prima is om dit onderwerp te benoemen maar het is misschien voor de zelfinstallateur wel erg fijn als hier ook een duidelijke aanbeveling op volgt waarmee een keuze gemaakt kan worden voor koppeling/buis. Dus graag ook een opsomming toevoegen waar het mogelijk wel een probleem is en waar niet. Theoretisch heeft natuurlijke elke buis/koppeling faalkansen maar spanningscorrosie bij bijv. uponor koppelingen of andere gerenomeerde ststemen lijken me voor warmtepompbedrijf wat vergezocht. Maar ook voor de goedkopere systemen heb ik hier geen voorbeelden van langs zien komen.

En ja, misschien is het idd beter om voor specialistische discussies een eigen topic openen? Dan kunnen we daar tzt als jullie eruit zijn dan mooi naar verwijzen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
P5ycho schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 23:06:
[...]

Ik heb een deel van mijn warmtepomp pijpwerk met 28mm staal + Bonfix stalen persstukken gedaan en dat werkte prima. Niet erg duur ook. Volgens mij ook M profiel.

Heb je zo'n joekel van een wp gepland dat je 35mm nodig gaat hebben?
Nee, niet per se een joekel van een wp, maar het is natuurlijk wel mooi als flow geen probleem hoeft te zijn. :)

28mm koper / 32mm Uponor (beide +- 26mm binnenwerks) naar de vloer verwarming verdelers.

Dan moet de hoofdleiding op zolder, waar de afsplitsing en naar de verdelers in zitten, natuurlijk 1 tandje groter zijn. Dan kom je volgens mij op 35mm uit. Binnenwerks is dat dan +- 32-33mm.

Valt toch best mee?

De verdelers hebben allemaal 16x2 slangen, 12mm binnenwerks dus.

Misschien wat overkill met 5-7 groepen per verdeler, maar ik heb in het verleden vaak van een verwarmingsmonteur gehoord "dit is groot zat", "dit is prima", enz. Ik voelde me daar toen al niet goed bij, en nu blijkt met een wp 20mm (16mm binnenwerks dus) naar een verdeler toch echt niet handig te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
@pc_slopert De "perskoppen"-link geeft 404.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
bensss schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:59:
[...]

De eerder genoemde tang kan ook koper persen. Je moet alleen het goede persprofiel meebestellen. Onderstaande link geeft al wat info over welk profiel bij welke koppeling: https://www.bouwmaat.nl/a...erskoppelingen-uitgelegd/

Dus voor VSH koper is dat een M profiel bijvoorbeeld.
Welke tang wordt nu specifiek bedoeld met "eerder genoemde perstang"? Degene die in de topic start wordt genoemd (Amazon link)? Of de tang van pipetec die inmiddels niet meer leverbaar is?

M.a.w. is de genoemde tang in de topic start nu een goede aankoop om te doen? Qua prijs is er niets van te zeggen, maar de kwaliteit is natuurlijk veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-04 06:57
Ik heb vrijwel alles bij Heima24 gekocht: een perstang, buizen en koppelingen.
Ik zie vaak op Tweakers de website Heima24 voorbij komen. Ik zou deze alleen wel afraden. De weerstand in de koppelingen is echt veel groter dan bij bijvoorbeeld Viega Smartpress. Ik zou dus niet zomaar Heima24 adviseren. Tuurlijk is het wat goedkoper, maar voor een eenmalige goede installatie zou ik toch voor professioneler spul gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-04 21:57
Top dat deze is aangemaakt @pc_slopert. Deze blijf ik even volgen! Ikzelf wil binnenkort onze nieuwe woning voorbereiden op een warmtepomp. Gezien de offertes van 18 a 20k voor een 9kw installatie, hoop ik hier vertrouwen te krijgen dat ik dit zelf wellicht kan doen.

Zo willen we het oude systeem (zonder verdelers) vervangen met nieuwe leidingen, waar ik begrijp dit minimaal 32mm (binnenmaat) moet zijn. Vervolgens de oude vloerverwarming (staal op de etages) verwijderen en opnieuw aanleggen met kleinere lussen en dus meer groepen. Nog even puzzelen hoe dat allemaal moet.

Nogmaals, top dat deze is gemaakt om alles te centraliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
heszol schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 07:36:
[...]

Ik zie vaak op Tweakers de website Heima24 voorbij komen. Ik zou deze alleen wel afraden. De weerstand in de koppelingen is echt veel groter dan bij bijvoorbeeld Viega Smartpress. Ik zou dus niet zomaar Heima24 adviseren. Tuurlijk is het wat goedkoper, maar voor een eenmalige goede installatie zou ik toch voor professioneler spul gaan.
Heb je hier ook wat onderbouwing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

[...]

[...]

In mijn situatie haal ik voldoende flow: meer dan 20 liter per minuut met een 9 kW LG warmtepomp. Ik maak gebruik van een Terrendis grondleiding van 8 meter en vloerverwarming verdelers van Heima.

Ik heb de koppelingen naast die van Henco vergeleken en optisch geen grote verschillen gezien. Wanneer ik de prijs van een 32 mm T-stuk snel opzoek, blijkt dat een T-stuk van Viega of Uponor tot wel drie keer zo duur kan zijn.

Het is wel aan ieder om zelf een keuze te maken. In mijn situatie ben ik tevreden. Echter, n=1. Maar misschien zijn er mensen met andere ervaringen.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
[...]

Dat kan zeker van belang zijn; vooral in een krap gedimensioneerd leidingsysteem. Daarom hier veelal de aanbeveling om voor een gemiddeld woonhuis 32x3mm MLB toe te passen.

Los daarvan; wat zijn de verschillen in nominale diameter dan zoal voor koppelingen welke ook voor koelen geschikt zijn?
En wat is daarvan de impact qua drukverlies per koppeling op een, pakweg, 1200l/h die een gemiddeld woonhuis WP er doorheen zou kunnen pompen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Kunststof koppelingen zijn veel restrictiever (kleinere diameter), soms zelfs haaks zonder flow optimalisatie. Er is meer kunststof nodig om dezelfde sterkte te bereiken.
Bronzen en RVS koppelingen zijn functioneel nagenoeg gelijk aan messing, maar duurder.

Drukverlies kun je berekenen met de Zeta waardes:
https://www.viega.nl/nl/p...iek/Viega-Smartpress.html
-> downloads -> zeta waardes

edit: Meerlagenbuis verschillende merken; drukverlies/Zeta waardes voor een eerdere discussie.

Als je een keer een koppelingetje meer gebruikt dan kan je pomp dat prima opvangen. Het kost je dat alleen meer energieverbruik omdat de pomp harder moet werken. Als je het systeem compleet onderdimensioneert dan telt alles op en zit je zo tegen de maximale drukval van je pomp aan.

Als het niet veel moet kosten zou ik misschien wel voor kunststof gaan, en dan proberen zo weinig mogelijk koppelingen te gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 19-07-2024 11:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Ik heb de 32mm varianten van de bochten en T-stukken onder elkaar gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qYMhk2WEJa0ipFe7SL9Fm4fCRY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/soseo5DYqfN5OhC0bLkuCKqC.png?f=user_large

Opvallend:
- De eerste column Pipetec zeta waarde is veel hoger dan de rest. Ik vraag mij af of dit klopt gezien de waardes in de andere column. Verder valt Pipetec niet negatief op.
- Viega profipress lijkt veel efficiënter. Maar is een ander systeem voor op metalen buizen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89JS0dLzTCSapUtF4DPkg1b91WA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oDEBLwFhtRtbmal6HogdlOVG.png?f=fotoalbum_large

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Dus: koper pers gebruiken van Heima *O*
Maar het is logisch dat koper pers het beste scoort, daar zit nl geen enkele vernauwing in de koppelingen.

@heszol Goed om te zien dat het no1 profi systeem (Uponor) dus op sommige punten de slechtste keus is….. :+

FYI: hier in huis alle MLB in Uponor, koper in Profipress en Banninger (Toolstation).
Tegenwoordig bij installaties voor derden gebruik ik wel Heima MLB, de meerprijs van de profi merken is gewoon niet te verantwoorden.

[ Voor 93% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-07-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Tanuki schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 07:27:
[...]

Welke tang wordt nu specifiek bedoeld met "eerder genoemde perstang"? Degene die in de topic start wordt genoemd (Amazon link)? Of de tang van pipetec die inmiddels niet meer leverbaar is?

M.a.w. is de genoemde tang in de topic start nu een goede aankoop om te doen? Qua prijs is er niets van te zeggen, maar de kwaliteit is natuurlijk veel belangrijker.
Ik heb maar een tang aanbevolen, dat was in deze post bensss in "Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic"

Maar dit is natuurlijk niet de enige. Het is een generieke oplossing om niet met accu en motor het hydraulische gedeelte te doen maar met een handmatige hevel. De tang die gelinkt is is wel door mij en @Breedam gebruikt en dat is tot nu toe tot tevredenheid. De persprofielen zijn ook niet duur. Ze zijn in elk geval heeeeel veel goedkoper dan een Rems persbekkenset. De Rems accuperstang is overigens ook niet goedkoop.

Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat de ali tang en bijbehorende profielen niet de beste nauwkeurigheid/betrouwbaarheid geeft als je dagelijk 50 keer moet persen. Maar voor de DHZer die ook een keer iets opnieuw kan doen als het echt mis is zal het zeker voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Tanuki schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 05:44:
[...]

Nee, niet per se een joekel van een wp, maar het is natuurlijk wel mooi als flow geen probleem hoeft te zijn. :)

28mm koper / 32mm Uponor (beide +- 26mm binnenwerks) naar de vloer verwarming verdelers.

Dan moet de hoofdleiding op zolder, waar de afsplitsing en naar de verdelers in zitten, natuurlijk 1 tandje groter zijn. Dan kom je volgens mij op 35mm uit. Binnenwerks is dat dan +- 32-33mm.

Valt toch best mee?

De verdelers hebben allemaal 16x2 slangen, 12mm binnenwerks dus.

Misschien wat overkill met 5-7 groepen per verdeler, maar ik heb in het verleden vaak van een verwarmingsmonteur gehoord "dit is groot zat", "dit is prima", enz. Ik voelde me daar toen al niet goed bij, en nu blijkt met een wp 20mm (16mm binnenwerks dus) naar een verdeler toch echt niet handig te zijn..
Ik zou deze discussie liever in het hoofdtopic willen voeren. Daar is nog iemand geweest die graag meer dan 32mm installeert en daar liep al een aardige discussie over. Dit topic gaat over aanbevelingen mbt materialen/gereedschap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Kip schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:35:

[Afbeelding]

Opvallend:
- De eerste column Pipetec zeta waarde is veel hoger dan de rest. Ik vraag mij af of dit klopt gezien de waardes in de andere column. Verder valt Pipetec niet negatief op.
- Viega profipress lijkt veel efficiënter. Maar is een ander systeem voor op metalen buizen.

[Afbeelding]
De Uponor S plus bocht 32 (ipv haakse knie) is zichtbaar ruimer en ronder, en wordt vaak toegepast in systemen met WP. Opzich heb je verder weinig koppelingen nodig. Naar binnen en daar overgang naar 28mm en de appendages met koperbuis 28 maken, zo doe ik dat.
Dus alleen de transport leiding in 32mm MLB.
Hierbij zijn de flows vaak hoger dan 30l/min op max pompflow.
Had laatst een Daikin 11kw die op 1” flex naar 32 mm MLB zonder bochten overging naar open vloerverdelers met 18mm vv slang en die haalde 55l/min zonder geluid in het leidingsysteem.

S plus bocht (ipv knie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdIko-ha0B-CpG5oY-j--Z0Dssk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jBFy5tpxuEdW4wiJnl4KtC9F.webp?f=user_large

Zeta waarde 1,6 ipv 3,3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iY1fsLuxeuYHVoBfbLgTRggL7WA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zhsf4N9NGRydij2rVHhHLx7k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Technician- op 19-07-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heszol
Kip schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:35:
Bedankt hiervoor, mooi overzichtelijk. Nu lijkt het alleen alsof ik onzin gepost heb. Ik heb echter ook alle andere diameters vergeleken die je ook in een installatie gebruikt. Meestal wil je met een systeem alles kunnen voorzien ook aftakkingen en drinkwaterleidingen. Dan zie je toch wel hele andere cijfers!

Rechtdoor
Smartpress
16mm 2,0 20mm 1,7 25mm 2,1
Pipetec
16mm 5,4 20mm 4,2 26mm 3,1

Aftakking
Smartpress
16mm 3,6 20mm 3,7 25mm 4,7
Pipetec
16mm 9,8 20mm 7,6 26mm 5,5

Knie
Smartpress
16mm 2,7 20mm 2,1 25mm 2,6
Pipetec
16mm 8,7 20mm 6,3 26mm 4,5

Ik bouw mijn systeem met 35mm profipress koper en dan via grote 2” verdeler apart met 25mm kunststof naar elke vvw verdeler in elke ruimte (max 8-10 groepen, 18mm).

Ik zou inderdaad ook geen kunststof in t zicht gebruiken zoals je ook soms ziet bij dhz installaties. Kunststof in vloeren of muren en koper in t zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
@heszol waarom met 25mm kunststof naar de verdelers? Dat zal +- 20mm binnenwerks zijn (wanddikte 2,5mm). Waar je met de koperen leidingen van 35mm effectief +- 32mm binnenwerks hebt (wanddikte 1,5mm). Je zult dus 12mm versmallen. Is dat niet jammer?

[ Voor 7% gewijzigd door Tanuki op 20-07-2024 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Tanuki schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:06:
@heszol waarom met 25mm kunststof naar de verdelers? Dat zal +- 20mm binnenwerks zijn (wanddikte 2,5mm). Waar je met de koperen leidingen van 35mm effectief +- 32mm binnenwerks hebt (wanddikte 1,5mm). Je zult dus 12mm versmallen. Is dat niet jammer?
De eerste verdeler waar hij op doelt is geen VVW verdeler.

Desalniettemin zullen de meeste tweakers voor een 8-10groeps VVW verdeler met 32/28mm aansluiten…. Maar die zullen er ook maar 1 of 2 hebben.

Zonder context hoe eea eruit ziet, met name de leidinglengtes, valt er niet zoveel van te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:25:
[...]

De eerste verdeler waar hij op doelt is geen VVW verdeler.

Desalniettemin zullen de meeste tweakers voor een 8-10groeps VVW verdeler met 32/28mm aansluiten…. Maar die zullen er ook maar 1 of 2 hebben.

Zonder context hoe eea eruit ziet, met name de leidinglengtes, valt er niet zoveel van te zeggen.
Ja, dat snap ik. Dat is een verdeelgroep (niet voor vloerverwarming).

Maar, als ik quote:
Ik bouw mijn systeem met 35mm profipress (32mm binnenwerks) koper en dan via grote 2” verdeler apart (meer dan 32mm binnenwerks) met 25mm kunststof (20mm binnenwerks) naar elke vvw verdeler in elke ruimte (max 8-10 groepen, 18mm) (14mm binnenwerks).
Waar dus 32mm naar een mooie verdeler gaat, gaat het water vervolgens in een flink nauwere diameter 20mm naar de verdelers toe, waar dan vervolgens 8-10 groepen 14mm op zitten.

Ik zou zelf denk ik de aanvoer/retour van/naar die verdelers een stuk groter willen hebben. :) Eigenlijk om dezelfde reden dat er een 2" verdeler wordt geplaatst om de splitsing naar de vvw verdelers te faciliteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heszol
Excuus foutje! Ik had inderdaad 32mm in mijn aantekeningen staan.

Dus van warmtepomp naar deze verdeler:
https://lbge.be/?s=Alfa+vt3%2F5

4x afzonderlijke aanvoer/retour 32mm naar 4x deze:
https://www.estrichvloer....erverwverd-10-groeps.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Het gaat uiteindelijk om de drukval. Niet om de diameter.

Is er iemand die een goede verdeler kan aanraden die vlak tegen de muur weggewerkt kan worden met flowmeters en van een niet corroderend materiaal?

[ Voor 10% gewijzigd door P5ycho op 20-07-2024 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
P5ycho schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:11:
Het gaat uiteindelijk om de drukval. Niet om de diameter.

Is er iemand die een goede verdeler kan aanraden die vlak tegen de muur weggewerkt kan worden met flowmeters en van een niet corroderend materiaal?
De Variotherm verdelers zijn heel mooi te positioneren en zijn van kunstof met flowmeters. Ben er zelf heel tevreden mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:53
@P5ycho Hier heb ik de verdeler 2 jaar geleden met de overgang naar een WP ook vervangen door een Variotherm met flowmeters. Prima ding en niet moeilijk te monteren. Achter de kartonnetjes zitten de thermometers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WN1Q2ARadWUADcZ0pApfLgeBuW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MO8oDz5HjoQ5gle1pVjV0qzG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
Franciesco schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:37:
@P5ycho Hier heb ik de verdeler 2 jaar geleden met de overgang naar een WP ook vervangen door een Variotherm met flowmeters. Prima ding en niet moeilijk te monteren. Achter de kartonnetjes zitten de thermometers.

[Afbeelding]
Voor mij is het ook een plus dat ik de verdeler ook nog eenvoudig kan uitbreiden, langer stuk draadeind erdoorheen en je kan er nog modules aanhangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
heszol schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:28:
Excuus foutje! Ik had inderdaad 32mm in mijn aantekeningen staan.

Dus van warmtepomp naar deze verdeler:
https://lbge.be/?s=Alfa+vt3%2F5

4x afzonderlijke aanvoer/retour 32mm naar 4x deze:
https://www.estrichvloer....erverwverd-10-groeps.html
Dat gaat niet goed, dat is een open verdeler.

Je kunt gewoon met 32mm vertrekken en steeds een t stuk 32 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Technician- schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:23:
[...]

Wat is er precies mis met die open verdeler? Er zit geen pomp o.i.d. op, dus de warmtepomp kan toch gewoon rond circuleren?

Ik vraag het puur omdat ik het niet weet. En ik had zelf ook het plan om over te stappen van VTE/Robot verdelers met pomp naar pomploze verdelers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Tanuki schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:52:
[...]

Wat is er precies mis met die open verdeler? Er zit geen pomp o.i.d. op, dus de warmtepomp kan toch gewoon rond circuleren?

Ik vraag het puur omdat ik het niet weet. En ik had zelf ook het plan om over te stappen van VTE/Robot verdelers met pomp naar pomploze verdelers.
Dat ie open is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Dit gaat lekker langs elkaar heen.

De eerste link is waar het mis gaat.

De tweede link is gewoon een gesloten/pomploze vvw verdeler, daar is idd niets mis mee.
Het “open” duid op een connectie tussen aanvoer en retourbalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heszol
Technician- schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:23:
[...]

Hoezo is dat een open verdeler? Er staat juist thermisch gescheiden…

T-stukken is niet de nette oplossing vind ik, krijg je retour en aanvoer voor elkaar langs als verdeler. Ik wil ook geen 32 hoofd en dan aftakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
heszol schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:57:
[...]

Hoezo is dat een open verdeler? Er staat juist thermisch gescheiden…

T-stukken is niet de nette oplossing vind ik, krijg je retour en aanvoer voor elkaar langs als verdeler. Ik wil ook geen 32 hoofd en dan aftakken.
Je mag wel eerst een cursus hydraulisch schakelen bekijken voordat we die discussie aan gaan. Je moet het water verdelen en niet mengen.
Wat je ook kunt doen is een aantal messing draad t stukken pakken bv 1,5” en daar puntstukken 32 in draaien.
Wat jij daar hebt is een open verdeler, daarop moet je met secundaire pompen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Ik zou graag ook wat meer uitleg willen hierover. :) Volgens mij is dit namelijk een verdeler, waarbij de aanvoer en retour zijn gescheiden, die juist bedoeld is om te dienen als aftakking vanaf 1 centraal punt naar meerdere afnemers?

Want we hebben het nog steeds over die eerste toch? Dat is me ook een beetje onduidelijk.

Ik vind dat we op tweakers ook best wat uitleg kunnen plaatsen in plaats van "je moet maar een cursus doen" en "dat ie open is."
Er staat geen informatie en geen uitleg? + De product pagina geeft letterlijk aan dat het thermisch gescheiden is en juist doet wat @heszol graag wil. Dus terechte verwarring lijkt me?

Er staat ook niks in de link over bijmengen of wat dan ook. Dus ook dat is niet van toepassing, maar wordt wel genoemd?

Jammer dat het dan niet uitgelegd wordt door degene die het antwoord wel weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 22:33:
De tweede link is gewoon een gesloten/pomploze vvw verdeler, daar is idd niets mis mee.
Het “open” duid op een connectie tussen aanvoer en retourbalk.
DIt is wel degelijk een open verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/347132/files/429759078/700x700x2/vte-vte-open-composiet-vloerverwarming-verdeler-10.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
Tanuki schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:05:
Ik zou graag ook wat meer uitleg willen hierover. :) Volgens mij is dit namelijk een verdeler, waarbij de aanvoer en retour zijn gescheiden, die juist bedoeld is om te dienen als aftakking vanaf 1 centraal punt naar meerdere afnemers?

Want we hebben het nog steeds over die eerste toch? Dat is me ook een beetje onduidelijk.

Ik vind dat we op tweakers ook best wat uitleg kunnen plaatsen in plaats van "je moet maar een cursus doen" en "dat ie open is."
Er staat geen informatie en geen uitleg? + De product pagina geeft letterlijk aan dat het thermisch gescheiden is en juist doet wat @heszol graag wil. Dus terechte verwarring lijkt me?

Er staat ook niks in de link over bijmengen of wat dan ook. Dus ook dat is niet van toepassing, maar wordt wel genoemd?

Ik vind eigenlijk dat deze discussie hier off topic is. We proberen hier wat basis informatie op een rij te krijgen voor iedereen die voor het eerst een warmptepomp aansluit. De tips die hier gegeven worden door @Technician- over gereedschap en materiaal zijn heel waardevol. Het is de bedoeling dat dit voor zelfbouwers oom makkelijk te vinden is. Het LW topic is zo groot (door oa de discussie over open/gesloten) dat deze informatie lastig te vinden is. Vragen over het ontwerp, zeker als je exotische diameters wilt toepassen passen beter bij het algemene LW topic. Maar misschien zie ik het wel verkeerd en is @pc_slopert het er wel niet mee eens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
bensss schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:58:
[...]

Ik vind eigenlijk dat deze discussie hier off topic is. We proberen hier wat basis informatie op een rij te krijgen voor iedereen die voor het eerst een warmptepomp aansluit. De tips die hier gegeven worden door @Technician- over gereedschap en materiaal zijn heel waardevol. Het is de bedoeling dat dit voor zelfbouwers oom makkelijk te vinden is. Het LW topic is zo groot (door oa de discussie over open/gesloten) dat deze informatie lastig te vinden is. Vragen over het ontwerp, zeker als je exotische diameters wilt toepassen passen beter bij het algemene LW topic. Maar misschien zie ik het wel verkeerd en is @pc_slopert het er wel niet mee eens :)
Wat mij betreft prima en excuus als ik offtopic posts creëer/stimuleer. Misschien die posts dan naar het L/W topic verplaatsen?

Maar ik zou het wel heel handig vinden om de antwoorden dan boven water te krijgen. (Zie ook de verwarring van meerdere personen hierboven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-

Omdat het totaal off-topic is.

Dit zou een topic moeten zijn waarbij de zelfbouwer zo aan de slag kan.

Niet weer de discussie over gesloten of open verdeler en vragen hoe je dit of dat aansluit.

Toch? Tips over aansluiten, handigheden, materialen, nieuwigheidjes zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Wolly schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:16:
[...]

DIt is wel degelijk een open verdeler:
[Afbeelding]
Is feitelijk een gesloten verdeler, er vind geen menging plaats.

Open verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EofMVQtC5mStWPRm51fnSLY4LY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KVB9KY9QEDGCLcqGdMhhBfyk.png?f=user_large

Gesloten verdeler (collector) zie na de CV pomp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYpvMMXnf9JMdCPbCxhpVTUWbTc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VWkuI796TpWCciHUNzzQDwrz.webp?f=user_large

[ Voor 38% gewijzigd door Technician- op 21-07-2024 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:57
Heb ik nog wel een vraag: hoe maak je een leidingdoorvoer door de gevel netjes (water en lucht) dicht, rond de RVS-flex-slang?
Ik kreeg de tip van Soudal Aquaswell, maar dat lijkt me niet de enige/best verkrijgbare optie.

En ik las over werkschakelaar die naast je warmtepomp hoort. Maar dan moet je er 2 toch, ook voor de BUH?

[ Voor 19% gewijzigd door MisterMailman op 21-07-2024 20:39 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Technician- schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:37:
[...]

Is feitelijk een gesloten verdeler, er vind geen menging plaats.

Open verdeler:
[Afbeelding]

Gesloten verdeler (collector) zie na de CV pomp
[Afbeelding]
Ik denk dat jij een verdeler bedoelt die niet voor vloerverwarming is bedoeld.

Wanneer je het over verdelers voor vloerverwarming hebt is het als volgt:

Open verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://vloerverwarmingshop.nl/wp-content/uploads/Open-premium-kunststof-verdeler-vloerverwarmingshop-400x400.jpg

Gesloten verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://vloerverwarmingshop.nl/wp-content/uploads/Standaard-stelen-verdeler-400x400.jpg

Zie ook Een open of gesloten verdeler voor mijn vloerverwarming?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
Wolly schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:03:
[...]

Ik denk dat jij een verdeler bedoelt die niet voor vloerverwarming is bedoeld.

Wanneer je het over verdelers voor vloerverwarming hebt is het als volgt:

Open verdeler:
[Afbeelding]

Gesloten verdeler:
[Afbeelding]

Zie ook Een open of gesloten verdeler voor mijn vloerverwarming?
Dat is niet waar en als vloeren jongens dat zo noemen dan noemen ze het fout.
Beter praat je over een pomploze verdeler of een mengendeverdeler met pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-

Oké kas je reactie nog een keer, jouw verdeler is een cv verdeler die bij de ketel geplaatst wordt.
Dit principe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E99NMBKzmxcV3E9kE9sW2LAEZUc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8etNNcEhhdN4qRHmtM68Nzxu.png?f=user_large
Vandaar de opmerking: thermisch gescheiden.

Een gesloten en verdelende collector in de maat die jij wil bestaat standaard niet (zover ik weet)
En daarom zeg ik ook, pas T stukken toe of fittingen draad met puntstukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:56
bensss schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:58:
[...]

Ik ben het er zeker mee eens. Enkele discussies worden al weer wat lang en kunnen best interessant zijn maar graag een beetje on topic houden :)

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
MisterMailman schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:38:
Heb ik nog wel een vraag: hoe maak je een leidingdoorvoer door de gevel netjes (water en lucht) dicht, rond de RVS-flex-slang?
Ik kreeg de tip van Soudal Aquaswell, maar dat lijkt me niet de enige/best verkrijgbare optie.

En ik las over werkschakelaar die naast je warmtepomp hoort. Maar dan moet je er 2 toch, ook voor de BUH?
Er bestaan hele sjieke geveldoorvoersets. Maar ik denk dat de meeste zelfbouwers voor dichtsmeren gaan en dan misschien nog afkitten. Ik wil zelf een rubberkit toepassen.

Werkschakelaar moet idd 1 buiten bij de buitenunit. Voor de BUH zou je er ook een apart kunnen plaatsen maar ik vraag me af of daar periodiek onderhoud aan gedaan moet worden. Als de BUH zich naast je meterkast bevindt dan zou ik geen werkschakelaar gebruiken, als de BUH echt heel ver van je meterkast staat dan kan je overwegen om er een te plaatsen maar het is denk ik niet zo gebruikelijk omdat er geen onderhoud aan gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
bensss schreef op zondag 21 juli 2024 @ 23:56:
Er bestaan hele sjieke geveldoorvoersets. Maar ik denk dat de meeste zelfbouwers voor dichtsmeren gaan en dan misschien nog afkitten. Ik wil zelf een rubberkit toepassen.
Toevallig een linkje naar welke kit?
Iets met bomen en bos :$
Werkschakelaar moet idd 1 buiten bij de buitenunit. Voor de BUH zou je er ook een apart kunnen plaatsen maar ik vraag me af of daar periodiek onderhoud aan gedaan moet worden. Als de BUH zich naast je meterkast bevindt dan zou ik geen werkschakelaar gebruiken, als de BUH echt heel ver van je meterkast staat dan kan je overwegen om er een te plaatsen maar het is denk ik niet zo gebruikelijk omdat er geen onderhoud aan gedaan wordt.
Sorry, cruciale info vergeten: gaat om een monoblock :P
Dus als de WP spanningsloos moet voor onderhoud, dan ook de BUH lijkt me. Of werkt het niet zo?
Waarschijnlijk laat ik het zo, en schakelen we gewoon de groep(en) uit in de meterkast. Hopelijk kan een eventuele installateur / monteur daar mee leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
MisterMailman schreef op maandag 22 juli 2024 @ 07:46:
[...]

Toevallig een linkje naar welke kit?
Iets met bomen en bos :$

[...]

Sorry, cruciale info vergeten: gaat om een monoblock :P
Dus als de WP spanningsloos moet voor onderhoud, dan ook de BUH lijkt me. Of werkt het niet zo?
Waarschijnlijk laat ik het zo, en schakelen we gewoon de groep(en) uit in de meterkast. Hopelijk kan een eventuele installateur / monteur daar mee leven :)
Geveldoorvoer kan hiermee als je met geisoleerde leiding werkt: https://www.wildkamp.nl/p...VYqr5UIj1TUBoCrmsQAvD_BwE

Maar het is ook de bedoeling dat je dit zelf even opzoekt en bij goede ervaring hier met ons deelt. Wil best helpen maar ik heb zoals ik al zei alleen ervaring met rubberkit.

Voor wat betreft die werkschakelaar gaat er als het goed is 1 groep naar je buitenunit waar je een werkschakelaar op die aparte groep toepast naast je buitenunit. De BUH zit op een andere groep (als het goed is) en daar zou ik geen werkschakelaar toepassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Als je met 2 gaten en buis door de muur gaat. Pak dan bv 35mm armaflex, deze is 50mm buitenmaats. PVC buis van in de juiste maat er strak omvrotten; en de gaten boren in de maat van de pvc buis.
Dat is het goedkoopst ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heszol

@Tanuki ik ben het helemaal met je eens.

@Technician- volgens mij ben jij iets te snel in je conclusies. Tevens heb ik het gevoel dat je jezelf een beetje boven iemand plaatst die nog moet leren.

Ik heb wel degelijk mijn onderzoek gedaan en de verdeler is geen open verdeler. Jij doelt op een evenwichtsfles die vaak vooraf gaat aan een dergelijke verdeler. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hupugm5Z-c6Ma54ZNf_1qHJDCxc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FhWtIL6TnhDwSnC4U9RhkleT.jpg?f=user_large

Ik kan het niet heel duidelijk tekenen, maar de bovenstaand balk is de retour/koude balk. Hierop komen alle retouren bij elkaar. Deze gaat met een gelaste buis gesloten door de aanvoer/warme balk naar de hoofd retour aansluiting onderaan. De aanvoer zit op de balk onder en deze gaat met gelaste gesloten buizen door de bovenste retour balk. De stromingen komen niet met elkaar in aanraking en er is dus geen gelaagde scheiding waarvan jij spreek. Zoals bij een evenwichtsfles of buffervat. Hierbij zijn beide stromingen wel samen in een verdeler maar de temperatuur zorgt voor de scheiding. Thermisch gescheiden is bij de eerder genoemde verdeler wel degelijk met materie van elkaar gescheiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
heszol schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:10:
[...]

@Tanuki ik ben het helemaal met je eens.

@Technician- volgens mij ben jij iets te snel in je conclusies. Tevens heb ik het gevoel dat je jezelf een beetje boven iemand plaatst die nog moet leren.

Ik heb wel degelijk mijn onderzoek gedaan en de verdeler is geen open verdeler. Jij doelt op een evenwichtsfles die vaak vooraf gaat aan een dergelijke verdeler. [Afbeelding]

Ik kan het niet heel duidelijk tekenen, maar de bovenstaand balk is de retour/koude balk. Hierop komen alle retouren bij elkaar. Deze gaat met een gelaste buis gesloten door de aanvoer/warme balk naar de hoofd retour aansluiting onderaan. De aanvoer zit op de balk onder en deze gaat met gelaste gesloten buizen door de bovenste retour balk. De stromingen komen niet met elkaar in aanraking en er is dus geen gelaagde scheiding waarvan jij spreek. Zoals bij een evenwichtsfles of buffervat. Hierbij zijn beide stromingen wel samen in een verdeler maar de temperatuur zorgt voor de scheiding. Thermisch gescheiden is bij de eerder genoemde verdeler wel degelijk met materie van elkaar gescheiden.
Oké nou sorry dan. Dan zou je die gewoon kunnen plaatsen ja.

Ik zou het alsnog niet doen omdat ik denk dat deze hydraulisch gescheiden is.

Het merk is OEG en aangezien ze het een pompgroep verdeler noemen en nergens een schema ter beschikking hebben.

Maar ik zal het wel niet snappen, alsnog sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptgrt
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:02
Door de discussie over de zeta-waarden ben ik gaan twijfelen of ik niet beter 28mm koper met soldeerfittingen kan gebruiken t.o.v. 32mm MLB met pers. Ik vind de kosten nog wel meevallen als je ook het gereedschap meerekent, maar wij hebben maar een meter of 3 aan buis nodig.

Zijn er hier mensen met soldeer-ervaring en/of buigen? Ik vind het er niet heel ingewikkeld uitzien, maar ben benieuwd of ik het dan onderschat. Buigen kan ik evt. nog voorkomen door met knietjes te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ga je nu solderen leren omdat je de weerstand van 3 koppelingen wilt besparen?
Zo precies komt het echt niet hoor met die leidingweerstand.

Het gemak van koper perskoppelingen is ook hoog, als je niet wilt leren solderen.

[ Voor 51% gewijzigd door P5ycho op 22-07-2024 20:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:15

Seafarer

XXX

P5ycho schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:51:

Het gemak van koper perskoppelingen is ook hoog, als je niet wilt leren solderen.
En dan zijn het meteen bochten inplaats van knieën.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16:37
Met mijn loodgieter heb ik afgesproken dat ik materiaal verzorg en hij arbeid uitvoert, hij werkt graag met Uponor.
Dan zou ik toch deze 16x2mm buis kunnen bestellen bij Heima;
https://www.heima24.de/ro...eft.html?cache=1721804934

In combinatie met bijv deze koppeling van Uponor;
https://www.technischeunie.nl/product/prd1894849074

Of ik nu een merk buis pak van Uponor of een andere buis, als de buis maar 16x2mm is dan volstaat dit toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Ik zou altijd de systeemgarantie willen behouden, maar het zal vast werken.
Ook zou ik als loodgieter geen garantie geven op het gedane werk, of de klus niet aannemen. Als de boel lekt dan ontstaat er altijd discussie namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16:37
P5ycho schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:51:
Ik zou altijd de systeemgarantie willen behouden, maar het zal vast werken.
Ook zou ik als loodgieter geen garantie geven op het gedane werk, of de klus niet aannemen. Als de boel lekt dan ontstaat er altijd discussie namelijk.
Volledig met je eens, maar als de klus contant betaald word dan heb ik vermoedelijk sowieso niet iets om op terug te vallen denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
...dan kun je het beter helemaal zelf doen denk ik altijd (valkuil, I know)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
In het kader zelf doen, valt zelf vvw frezen ook onder dit topic? Wp en vvw zijn redelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden, en ik overweeg dit dan ook maar zelf te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
P5ycho schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:30:
In het kader zelf doen, valt zelf vvw frezen ook onder dit topic? Wp en vvw zijn redelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden, en ik overweeg dit dan ook maar zelf te doen.
Ik heb ook voor deze keus gestaan. 4 groepen, zo'n 30m2 totaal. Zelf doen of laten doen.

Ben heel blij dat ik het voor 850 euro heb laten doen. Sowieso een klus waar je wel wat meters voor gemaakt moet hebben om het netjes te kunnen.
Daarbij was de huur van freesmachine & speciale stofzuiger ook al richting de 200-300 euro gegaan, in 1 dag was me dit niet gelukt denk ik.

Ook niet onbelangrijk, het bedrijf had krachtstroom bij in de bus, waardoor ze bij het doorfrezen van een leiding door kunnen gaan. Hier maar 1 elektrakabel geraakt gelukkig, was makkelijk te repareren.
Met krachtstroom hebben ze ook een krachtigere machine dan een Boels machine op 230V, daarmee gaan ze een stuk makkelijker door de vloer en zijn sneller klaar (hier was het in een halve dag klaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

BaBoK schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:17:
Met mijn loodgieter heb ik afgesproken dat ik materiaal verzorg en hij arbeid uitvoert, hij werkt graag met Uponor.
Dan zou ik toch deze 16x2mm buis kunnen bestellen bij Heima;
https://www.heima24.de/ro...eft.html?cache=1721804934

In combinatie met bijv deze koppeling van Uponor;
https://www.technischeunie.nl/product/prd1894849074

Of ik nu een merk buis pak van Uponor of een andere buis, als de buis maar 16x2mm is dan volstaat dit toch?
Betreft dit het aansluiten vaneen warmtepomp? Vertel dan iets meer over het ontwerp. Want 16mm is erg smal.
Persoonlijk zou ik de vakman ook het materiaal laten aanleveren. Dit voorkomt discussies voor als er problemen ontstaan.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-04 21:57
--Erik-- schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:31:
[...]

Ik heb ook voor deze keus gestaan. 4 groepen, zo'n 30m2 totaal. Zelf doen of laten doen.

Ben heel blij dat ik het voor 850 euro heb laten doen. Sowieso een klus waar je wel wat meters voor gemaakt moet hebben om het netjes te kunnen.
Daarbij was de huur van freesmachine & speciale stofzuiger ook al richting de 200-300 euro gegaan, in 1 dag was me dit niet gelukt denk ik.
Bedoel je hiermee het frezen van de vloerverwarming in het beton, of de stijgleidingen in de muren? Wat voor soort bedrijf benader je voor dit soort klussen? Loodgieter of?

Wij staan namelijk voor dezelfde overweging, zelf losgaan met frezen of toch maar laten doen (zowel nieuwe vloerverwarming, verdelers als de stijgleidingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
J_star schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:20:
[...]

Bedoel je hiermee het frezen van de vloerverwarming in het beton, of de stijgleidingen in de muren? Wat voor soort bedrijf benader je voor dit soort klussen? Loodgieter of?

Wij staan namelijk voor dezelfde overweging, zelf losgaan met frezen of toch maar laten doen (zowel nieuwe vloerverwarming, verdelers als de stijgleidingen).
Ik heb het over het frezen van het patroon in de dekvloer. Het leggen van de leidingen en aansluiten op de verdeler doe ik zelf. Net als het dichtzetten van leidingen (met Atlas ZW 330 mortel).

Ik heb een aantal vloerverwarmingsbedrijven gemaild met een tekening van de groepen die ik gefreesd wilde hebben, met daarbij de vraag voor een offerte voor alleen frezen, zonder leiding en verdeler.
Zat nog wel een flink verschil tussen de goedkoopste en duurste..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-04 21:13
Ik zou vloerverwarming echt niet zelf in gaan frezen, daarvoor is het echt teveel een "handigheid" (net als stucwerk overigens - maar dat kan je nog vaker inzetten in en rond je huis).

Check ook deze video van iemand die het zelf doet, en vooral zijn conclusie (gelinkte timestamp: YouTube: 100 jaar oud huis deel 15. Vloerverwarming.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
En mocht je aan de slag gaan met een grote rol vloerverwarming, huur of koop (ik heb 'm via marktplaats) een buizenhaspel. Zonder word je helemaal gek van de slag in de slang die ontstaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4WMWvlTmp-c1JfOZB8ZAwDCn-0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AeKGizb0AyLfTXiRDdORbIu5.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 16% gewijzigd door --Erik-- op 25-07-2024 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:14
Ik heb mijn 5 kW WP met 22mm Hep2O aangesloten, gekoppeld aan bestaand CV leidingen van 22 mm. Werkt erg eenvoudig

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-04 23:25

dof

Frezen zou ik ook niet zelf doen. 'k Heb gezien hoe handig en natuurlijk en netjes professionele frezers dat doen. Recentelijk een frezer aan het werk gezien die > 500 mtr in een dagdeel deed, daar zou ik zelf dagen mee bezig zijn en zou ook nog vooraf aan het puzzelen gaan om precies de patronen uit te tekenen.
Dat doen de frezers die elke dag frezen echt niet, die weten al meteen hoe het uitkomt. Prijzen vallen me ook altijd weer mee...

Overigens net als professionele stukadoors, die werken ook tig keer sneller dan amateurs en met veel beter resultaat.

Overigens wel VVW gelegd (geknoopt) in de badkamer op een metalen gaas met HOH 10cm, waar er daarna een laag van 7cm cement op kwam voor een terrazzo vloer (de terrazzo vloer en microcement op muren is ook weer -perfect- gedaan door een mediterrane specialist want daar moet je he-le-maal niet zelf aan beginnen... 8)7).

Afmonteren aan VVW verdelers en aanleg van cv toevoer en retour en natuurlijk aanleg van WP doe ik dan weer veel liever zelf. Enfin, het blijft een beetje een sport wat zelf doen en waar een specialist gebruiken...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
dof schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:25:

Overigens wel VVW gelegd (geknoopt) in de badkamer op een metalen gaas met HOH 10cm, waar er daarna een laag van 7cm cement op kwam voor een terrazzo vloer (de terrazzo vloer en microcement op muren is ook weer -perfect- gedaan door een mediterrane specialist want daar moet je he-le-maal niet zelf aan beginnen... 8)7).

Afmonteren aan VVW verdelers en aanleg van cv toevoer en retour en natuurlijk aanleg van WP doe ik dan weer veel liever zelf. Enfin, het blijft een beetje een sport wat zelf doen en waar een specialist gebruiken...
Knopen van de slangen op draadmatten is inderdaad prima zelf te doen. Ik heb hierbij gebruik gemaakt van een drilbinder om de slangen vast te knopen, handig apparaat voor weinig geld.

De slakkenhuispatronen van tevoren uitgetekend (een groep van 70 meter is 7m2 bij h.o.h. 10cm) en leggen/knopen maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaTe
  • Laatst online: 22-04 15:15

HaTe

haat niet

Misschien leuk als er wat links naar installaties (van doe-het-zelvers) komen te staan in de ts. Die van mij:
HaTe schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:42:
Voor de geïnteresseerde doe-het-zelvers, deel ik graag mijn stuklijst en aansluitschema. Het kan zijn dat er nog een paar kleine foutjes in staan, blijf altijd zelf nadenken en elke installatie is uniek.

installatieschema Mitsubishi Ecodan ERST30D-VM2ED + PHUZ-SW75YAA
stuklijst winkels en prijzen

To do:
- Beluchter op de SWW aansluiting, zodat het boilervat nooit zal imploderen en het boilervat leeg kan zonder koppelingen los te draaien.
- Overdrukventielen aansluiten op riool.

[Afbeelding][Afbeelding]

Inmiddels ziet het er wat netter uit bij de afvoer en is meer buis geïsoleerd (niet veel meer :p). Natuurlijk is de kraan en de stopcontacten niet handig geplaatst, maar dat kon helaas niet beter. Stopcontact zit wel onder de buis, maar dat zie je nu niet.

Oudere posts met fotos:
HaTe in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Een tip voor de doe het zelver (wel KvK inschrijving nodig) is een Uponor persset huren bij de Technische Unie. Hier zitten ook buigveren, ontbramers en een kniptang bij:
[Afbeelding]
Overigens zou ik met de kennis van vandaag alles doen met Pipetec (Heima24) koppelingen. Dat had aardig wat geld gescheeld. Ook had ik met wat minder schroef koppelingen uitgekund en dus meer persen.

[ Voor 3% gewijzigd door HaTe op 27-07-2024 23:12 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
HaTe schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 23:10:
Misschien leuk als er wat links naar installaties (van doe-het-zelvers) komen te staan in de ts. Die van mij:

[...]

Overigens zou ik met de kennis van vandaag alles doen met Pipetec (Heima24) koppelingen. Dat had aardig wat geld gescheeld. Ook had ik met wat minder schroef koppelingen uitgekund en dus meer persen.
Veel DHZers zie ik heel veel afsluiters plaatsen. Dat maakte het bij jou duur (Tstuk draad, afsl, verloopkopp) je had ook gewoon een pers t stuk kunnen pakken.
Weet niet of andere installateurs eens zijn maar veel afsluiters doen op lange duur meer kwaad dan goed. Uiteindelijk lekken ze of gaan vastzitten.

Moet je aftappen dan maakt het bijna niks uit, als de WP boven staat. En anders alleen afsluiters en aftapper naar de hoofd huis installatie.

Verder is het je allemaal prima gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Laatst online: 22-04 15:15

HaTe

haat niet

Technician- schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:47:
[...]

Veel DHZers zie ik heel veel afsluiters plaatsen. Dat maakte het bij jou duur (Tstuk draad, afsl, verloopkopp) je had ook gewoon een pers t stuk kunnen pakken.
Helemaal mee eens! Dit bedoel ik ook met het laatste stukje wat ik schreef.
Weet niet of andere installateurs eens zijn maar veel afsluiters doen op lange duur meer kwaad dan goed. Uiteindelijk lekken ze of gaan vastzitten.

Moet je aftappen dan maakt het bijna niks uit, als de WP boven staat. En anders alleen afsluiters en aftapper naar de hoofd huis installatie.

Verder is het je allemaal prima gelukt.
Ik heb afsluiters naar de vloerverwarming en naar de radiatoren. Vind het toch wel erg handig en heb hier een paar keer al goed gebruik van kunnen maken! Die van de vloer was misschien niet nodig, want daar zit bij de verdeler ook al afsluiters.
Ook de afsluiters voor het koud/warm sanitair water is handig voor het vervangen van een kraan bijvoorbeeld, maar ook niet perse nodig inderdaad.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
HaTe schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:30:
[...]

Helemaal mee eens! Dit bedoel ik ook met het laatste stukje wat ik schreef.

[...]

Ik heb afsluiters naar de vloerverwarming en naar de radiatoren. Vind het toch wel erg handig en heb hier een paar keer al goed gebruik van kunnen maken! Die van de vloer was misschien niet nodig, want daar zit bij de verdeler ook al afsluiters.
Ook de afsluiters voor het koud/warm sanitair water is handig voor het vervangen van een kraan bijvoorbeeld, maar ook niet perse nodig inderdaad.
Let ook op met de sww afsluiters, zet er nooit een na de inlaatcombinatie en de uitgaande warmwater leiding de boiler kan bij service im of exploderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisterMailman
Technician- schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:29:
[...]

Let ook op met de sww afsluiters, zet er nooit een na de inlaatcombinatie en de uitgaande warmwater leiding de boiler kan bij service im of exploderen.
In het warmtepompboiler topic kwamen we daarom op een volgende opstelling:
koudwaterleiding > inlaat combinatie > t-stuk met aftapkraan > inlaat
uitlaat > beluchter > kogelkraan > warmwaterleiding

Pagina: 1 2 3 4 Laatste