Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12:22
Swelson schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:48:
En je had een buigtang met een slede? Niet 1 met rollen?
Nee het was geen slede of rollen. Het was op een buigmachine. Maar op het werk gebruiken ze geen dunwandige buis dus die buigtang met slede is niet beschikbaar.

Op zich blijf ik liever in het koper maar weet niet waar ik dan even een stukje buis kan laten buigen.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:05
Koperbuis kan je solderen... is dat geen optie?

[ Voor 26% gewijzigd door Jazsie op 20-11-2025 17:19 ]

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• Guido7619
Jazsie schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:19:
Koperbuis kan je solderen... is dat geen optie?
ja. Maar soldeer kan ook lekken. Ik eerste instantie probeer ik het uit 1 stuk gebogen koper te maken. Het komt uiteindelijk achter de wc betimmering dus hoe minder koppelingen hoe beter.

Ik ontkom niet aan de uponor koppeling van 32 mlb naar 28 pers. Daarna moet er een haakse bochtje komen de cv ruimte in door een muurtje van 7 cm dik. Dat stukje wilde ik het liefst met gebogen koper doen ipv pers of soldeer.

Het hele stukje gebogen koperpijp is maar 25 cm lang. kan dit ook wel van 32mm mlb doen maar dan krijg je weer koppeling na koppeling want eenmaal in de cv ruimte moet ik toch over naar koper. Dus daarom dacht ik het met 1 koppeling minder te kunnen doen door achter de wc al direct over te gaan naar koper.

Ik heb 1 pers bochtje meegenomen maar probeer het eerst zo.

Vooralsnog is koper dus nog niet gelukt om te buigen.

Iemand die dit wel kan en de juiste buigtang heeft? En gaat het zoiezo wel lukken met 28x1.2mm koperbuis? Het is nogal fragiel spul. De koperbuis sneuvelde al voordat de 45graden was bereikt. De rvs buis gaf geen krimp en het leek dat je net zo makkelijk door kunt buigen tot 180 graden.

Zou het met bv. koperbuis 28x2 dan wel gaan lukken?

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:05
Neen, solderen lekt niet.

Deze mag je dan ook zonder problemen in de muur oid plaatsen.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:53
Guido7619 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:01:
[...]

ja. Maar soldeer kan ook lekken. Ik eerste instantie probeer ik het uit 1 stuk gebogen koper te maken. Het komt uiteindelijk achter de wc betimmering dus hoe minder koppelingen hoe beter.

Ik ontkom niet aan de uponor koppeling van 32 mlb naar 28 pers. Daarna moet er een haakse bochtje komen de cv ruimte in door een muurtje van 7 cm dik. Dat stukje wilde ik het liefst met gebogen koper doen ipv pers of soldeer.

Het hele stukje gebogen koperpijp is maar 25 cm lang. kan dit ook wel van 32mm mlb doen maar dan krijg je weer koppeling na koppeling want eenmaal in de cv ruimte moet ik toch over naar koper. Dus daarom dacht ik het met 1 koppeling minder te kunnen doen door achter de wc al direct over te gaan naar koper.

Ik heb 1 pers bochtje meegenomen maar probeer het eerst zo.

Vooralsnog is koper dus nog niet gelukt om te buigen.

Iemand die dit wel kan en de juiste buigtang heeft? En gaat het zoiezo wel lukken met 28x1.2mm koperbuis? Het is nogal fragiel spul. De koperbuis sneuvelde al voordat de 45graden was bereikt. De rvs buis gaf geen krimp en het leek dat je net zo makkelijk door kunt buigen tot 180 graden.

Zou het met bv. koperbuis 28x2 dan wel gaan lukken?
https://www.technim.nl/in...ater-bocht-90-28-x-28-mm/

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• Guido7619
Ik ga morgen even naar de Bo-Rent om nog een poging te wagen om te buigen. Deze keer met een tang met slede.

Mocht dat ook falen dan ga ik solderen. Dat tientje voor het huren van die tang wil ik er nog wel aan wagen.

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:53
Guido7619 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:53:
[...]

Ik ga morgen even naar de Bo-Rent om nog een poging te wagen om te buigen. Deze keer met een tang met slede.

Mocht dat ook falen dan ga ik solderen. Dat tientje voor het huren van die tang wil ik er nog wel aan wagen.
Ja snap ik. Dit is overigens een perskoppeling.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:30

Seafarer

XXX

Guido7619 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:53:
[...]

Ik zie daar geen probleem in, meerdere malen 28 gebogen. Ik kom wel wat spierballen te kort om een beetje vlot te buigen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste