Het vinden van een buigtang met slede is nog een hele opgave. Diverse Boels En Bo-Rents gebeld in een wijde omtrek maar niet 1 heeft een 28mm tang. Of nooit gehad, of niet meer, of met een roller en dus voor staal. Dus maar installatiebedrijven gaan bellen of ik bij hun terecht kon. Dat gaf veel sneller resultaat.
Kan maandag avond bij een loodgieter terecht maar kom zojuist terug van een bedrijf die mij hun tang en werkbank liet gebruiken. En ze wilden er niks voor hebben, zelfs niet een bijdrage in de fooienpot.
Op zich ging het buigen prima, maar toch niet tevreden en nog best wat ribbels aan de binnenzijde. De 2e bocht die ik deed is nog iets minder als de eerste terwijl ik juist probeerde het rustiger te doen.
Wellicht is er nog een leercurve te ondergaan hierin, hoewel het toch redelijk rech toe recht aan is.
Ik overweeg de de perfect gebogen rvs pijp te gebruiken. Voor zover ik weet had ik bij de WP installateur de keuze uit koper of rvs.
Het enige wat er nog over te zeggen valt is dat de rvs buis 2mm dik is dus intern blijft er maar 24mm over van de 28.
Op internet lees ik over mogelijk galvanische corrosie, maar dan zal het messing/koper eerder wegteren dan het rvs en dat deel van de installatie blijft wel toegangelijk.
In vergeljk met CoolBlue die gerust 10 meter ribbelslag gebruikt is 1 zo'n bochtje met wat ribbels maar een hoop gezeur in de marge.
[
Voor 3% gewijzigd door
Guido7619 op 21-11-2025 14:28
]