stevenP schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:30:
[...]
1) ik zie meerdere koppelingen met draadaansluiting, maar het lijkt er op dat dit starre (female) draad is. Vergeet niet dat je die MLB op de verdelers, 3wegklep en bijvoorbeeld tank moet kunnen vastschroeven en vooral ook (ooit) los. Gebruik dus koppelingen met vlakdichting en een losse moer erop.
[Afbeelding]
2) ik zie veel verschillende Buissystemen. Huren van perstang met meerdere bektypes is mijn inziens duurder dan een paar meter buis vervangen. Ook bij eventuele reparaties veruit makkelijker want je weet dat álles (bijvoorbeeld) Uponor of Henco is
3) vuilfilter, doe jezelf een lol en steek het er tussen. Ook een automatische ontluchter op je hoogste punt
4) keerklep lijkt mij niet nodig, want je 3wegklep hoort helemaal af te sluiten. Je hebt extra punten van zwakheid, koppelingen en meer stromingsweerstand. Mocht je bang zijn voor te warm water in je vloer kan je altijd met een esphome/ Arduino een alarmpje maken (of bijvoorbeeld via Homey, HA, IFTTT)
5) je einddoppen niet krimpen maar knellen. Anders moet je in situ ooit nog gaan werken met een pijpensnijder. Worse case een 1" aan krimpen, en daar een einddop met vlakdichting op.
6) kijk uit met staal in koper te krimpen/steken. Bijvoorbeeld de koppeling van MLB naar koper van je tweede verdeler.
7) op je verdelers ook ontluchters plaatsen, verder bij ieder hoogste punt (bochten, knikken etc)
1) Dit doe ik sowieso op de binnen- en buitenunit van de warmtepomp. Echter hebben zowel de vloerverwarming verdelers, de SWW tank en de driewegklep een 1" binnendraad. Moet ik daar dan een nippel op zetten met loctite en daarop dan die aansluiting? Dus
https://www.heima24.de/ro...ippel-1-14-ag-x-1-ag.html om er dan deze op te zetten?
https://www.heima24.de/ro...dvgw-fuer-v-m-kontur.html Klinkt wel als een hoop extra ellende voor de mogelijke situatie dat het los moet...
2) Klopt, ik heb een handmatige perstang voor TH (MLB) 16, 20, 26 en 32, en V (koper) 15, 18, 22, 28 oid. Die Comap en Uponor buizen zijn van een bestaande situatie in het sanitaire circuit en kan ik niet meer aanpassen (ingestort in beton / cement).
3) Van wat ik lees zit er een prima vuilfilter in de binnenunit van de warmtepomp, dus ik dacht dat een extra niet nodig zal zijn. Automatische ontluchter kan ik wel plaatsen bij de verdeler boven inderdaad.
4) Ik las ergens op het forum een mogelijk probleem met eenzelfde setup die ik heb, maar ik kan het inderdaad eerst zonder proberen.
5) Mijn ervaring met knellen is dat er altijd een ringetje achterblijft dat je er moeilijk af krijgt. Dan is het imho net zo makkelijk om de buis een stukje af te snijden met een buizensnijder.
6) Dit is hoe ze het bij Heima24 zelf voorstellen, dus het lijkt mij dat dat wel goed gaat? Geen idee of het staal is of een andere legering:

7) Volgens mij hebben de verdelers ontluchters erin zitten (Robot LTC) dus dat scheelt weer. Dat is ook gelijk het hoogste punt in veel gevallen

.
Thanks voor de feedback, die aansluitingen naar 1" ben ik wel benieuwd naar wat ik anders goed zou kunnen gebruiken

.