Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:55

Seafarer

XXX

natural colour schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:12:
Vanmorgen was het de bedoeling om de 2 aangelegde fancoil units (geschikt voor gekoeld water) te vullen...
Beide fancoil van Vailant zijn aangesloten middels flexibele slangen, helaas bij alle 4 flexibele slangen lekte het bij de pakking achter de fancoil :(
De flens in de slang zelf is voor de pakking mooi vlak en sluit wel goed af, maar bij de gebruikte verloop van 3/4 naar de 1" aansluiting voor de slang is er eigenlijk geen flens (de foto toont een vergelijkbare situatie), het randje is te klein, de pakking snijd in en komt scheef te zitten.
Ik heb ook tevergeefs geprobeerd het geheel met Loctite 55 dicht te krijgen.[Afbeelding]
Ik heb nu rubber pakkingen besteld die wat groter zijn dat de nu gebruikte pakkingen.

Maar beter mss dat er een verloop 3/4/ 1" buitendraads wordt gebruikt met een brede flens voor de pakking :?
Die rubber pakking gaat ook lekken. Rubber is geen wonder middel zoals veelal gedacht wordt. Want jouw afdichtings vlakken zijn te klein en te scherp en snijden zo door het rubber heen.
Hier boven zijn wat goede ideen voor andere koppelingen gegeven met groter dichtings vlak. Een vijl is ook een oplossing maar dan moet je wel netjes en vlak kunnen vijlen. Om het dichtings vlak te vergroten.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 12:32
stevenP schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 21:53:
[...]

Yep, er zit een koppeling op voor draaddichtting en niet voor vlakdichting. Ga naar een Warmteservice of andere goede loodgieterszaak met de koppeling, die kunnen je zo helpen 'm te wisselen voor één met vlakdichting. Of, een male-female stukje ertussen die wel vlakdichting heeft.
Let bij zo'n overgang er dan wel weer op dat je genoeg 'schroefgangen' hebt, zodat het ook echt zo ver kan vastdraaien dat het vlakverdichtend wordt. Vraag me niet waarom ik dit weet. :|

[ Voor 6% gewijzigd door ntram op 29-06-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ntram schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:54:
[...]

Let bij zo'n overgang er dan wel weer op dat je genoeg 'schroefgangen' hebt, zodat het ook echt zo ver kan vastdraaien dat het vlakverdichtend wordt. Vraag me niet waarom ik dit weet. :|
Anders evt. een dubbele ring gebruiken. Maar inderdaad beter om het met 1 ring netjes dicht te kunnen krijgen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:01
natural colour schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:12:
Vanmorgen was het de bedoeling om de 2 aangelegde fancoil units (geschikt voor gekoeld water) te vullen...
Beide fancoil van Vailant zijn aangesloten middels flexibele slangen, helaas bij alle 4 flexibele slangen lekte het bij de pakking achter de fancoil :(
De flens in de slang zelf is voor de pakking mooi vlak en sluit wel goed af, maar bij de gebruikte verloop van 3/4 naar de 1" aansluiting voor de slang is er eigenlijk geen flens (de foto toont een vergelijkbare situatie), het randje is te klein, de pakking snijd in en komt scheef te zitten.
Ik heb ook tevergeefs geprobeerd het geheel met Loctite 55 dicht te krijgen.[Afbeelding]
Ik heb nu rubber pakkingen besteld die wat groter zijn dat de nu gebruikte pakkingen.

Maar beter mss dat er een verloop 3/4/ 1" buitendraads wordt gebruikt met een brede flens voor de pakking :?
https://edelstahlwellrohr...g-flachdichtend/DNF-10034

Die heeft warmteservice ook niet hoor. In nl worden vlakdichtingen eigenlijk niet gebruikt. En zijn heel slecht verkrijgbaar. En gebruik een fiberring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:36
Technician- schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 23:16:
[...]

https://edelstahlwellrohr...g-flachdichtend/DNF-10034

Die heeft warmteservice ook niet hoor. In nl worden vlakdichtingen eigenlijk niet gebruikt. En zijn heel slecht verkrijgbaar. En gebruik een fiberring.
Met de bestelde rubberpakkingen, die een 2 mm grotere diameter hebben en nu perfect in de moer van de slangen passen, is tot nu toe alles waterdicht (2.5 bar testdruk).

Mijn vader had op zijn werk een speciale passer om zelf (grote) pakkingen te snijden, en ik meende ook een set van holpijpen daarvoor.

[ Voor 11% gewijzigd door natural colour op 02-08-2025 09:26 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:10
Jojan265 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:30:
[...]

Welk type matrijs ben je daarvoor nodig?

Ik heb TH32 en U32 en werk in Groningen.

Dit is mijn perstang ervoor:

[Afbeelding]

Update: Ik lees dat t/m 26 mm TH mogelijk is, maar vanaf 32 mm dus HE matrijzen. Die heb ik niet.
Welke perstang is dit?
En wat is jou ervaring met deze handmatige "hydraulische" perstang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:57
Johan-1986 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:09:
[...]

Welke perstang is dit?
En wat is jou ervaring met deze handmatige "hydraulische" perstang?
Ervaringen zijn goed.

Het is deze: https://amzn.eu/d/8aPLjGa

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:25
Help!! Ik heb een perskoppeling te weinig besteld bij Heima24.

Welk merk verkrijgbaar in Nederland kan ik gebruiken voor 32mm meerlagenbuis van Pipetec?

Betreft een overgangsperskoppeling.

Ik heb alleen de TH handperstang.

[ Voor 4% gewijzigd door GudZ op 08-09-2025 20:03 ]

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@GudZ Ik denk dat het bij CV drukken niet zo nauw luistert, als de 32x3 mm maar klopt.
Wel is de perscontour belangrijk ivm de plaatsing van de rubber ringen.
Heima gebruikt TH dus jouw perstang zal ook https://benem.nl/bonfix-a...te-koppeling-32-x-32.html kunnen persen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
GudZ schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:00:
Help!! Ik heb een perskoppeling te weinig besteld bij Heima24.

Welk merk verkrijgbaar in Nederland kan ik gebruiken voor 32mm meerlagenbuis van Pipetec?

Betreft een overgangsperskoppeling.

Ik heb alleen de TH handperstang.
Waar woon je? Heb er nog 1 liggen.

-edit- Ah Den Haag lees ik in je profiel, da's wel een eindje weg van hier (omgeving Nijmegen)...

[ Voor 7% gewijzigd door --Erik-- op 08-09-2025 20:38 ]

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:25
@Proton_
@--Erik--

Daarnet Henco besteld bij een Warmteservice, morgen ophalen. Zou moeten passen, zeiden ze.
Bedankt!

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@GudZ hmm, volgens https://www.henco.be/nl-BE/BE moet Henco 32 met BE en niet met TH geperst worden.
Nouja, als het dicht is, is het goed.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
In de gang hebben we de oude vloerverwarming verdeler gedemonteerd. Daar komt nu de nieuwe verdeler. Ik hoop dat het lukt om hem zo ver mogelijk naar rechts te monteren (zodat ik ook de slangen nog kan aansluiten).

De linkerkant komt tegen de muur. Daar zal een bepaalde ruimte over blijven.

Afbeeldingslocatie: https://www.eco-bouwmaterialen.nl/wp-content/uploads/2024/04/Variotherm-kunststof-verdeler-zonder-pomp-2-570x380-1.webp

Foto van de verdeler. Wat is nu de meest compacte bocht die ik zou kunnen maken?

Ik zou graag specifiek een bocht maken, in plaats van een knie. Dit ivm de doorstroming.

Ik maak gebruik van uponor meerlagenbuis. Daar heb je ook een "puntstuk" in; 32mm naar 1".
Maar dan zou ik daarna een mini stukje buis moeten doen en dan meteen een 90 graden bocht.
Voelt alsof dat efficiënter zou moeten kunnen?

Heeft iemand een goede suggestie? :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Tanuki Het makkelijkst, meest compact en goedkoopst is stiekem toch een knietje.
Maar als je echt tegen elke prijs een bocht wil bestaat het wel.
https://www.bosta.com/nl-...buitendraad-40bar-0710273
Afbeeldingslocatie: https://swfile.azureedge.net/sw6media/thumbnail/57/97/89/1707837539/314c04d7-0710270M_800x800.webp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:18
Proton_ schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:32:
@Tanuki Het makkelijkst, meest compact en goedkoopst is stiekem toch een knietje.
Maar als je echt tegen elke prijs een bocht wil bestaat het wel.
https://www.bosta.com/nl-...buitendraad-40bar-0710273
[Afbeelding]
@Tanuki 3x zo goedkoop: https://www.luttershandel...-bu-90-fig-1-1-mt87001025

Ik heb ze zelf ook gebruikt en werken prima met puntenstukken naar pipetec.

[ Voor 6% gewijzigd door Djvdb op 08-09-2025 21:54 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Dank jullie wel beiden! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Tanuki schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:19:
In de gang hebben we de oude vloerverwarming verdeler gedemonteerd. Daar komt nu de nieuwe verdeler. Ik hoop dat het lukt om hem zo ver mogelijk naar rechts te monteren (zodat ik ook de slangen nog kan aansluiten).

De linkerkant komt tegen de muur. Daar zal een bepaalde ruimte over blijven.

[Afbeelding]

Foto van de verdeler. Wat is nu de meest compacte bocht die ik zou kunnen maken?

Ik zou graag specifiek een bocht maken, in plaats van een knie. Dit ivm de doorstroming.

Ik maak gebruik van uponor meerlagenbuis. Daar heb je ook een "puntstuk" in; 32mm naar 1".
Maar dan zou ik daarna een mini stukje buis moeten doen en dan meteen een 90 graden bocht.
Voelt alsof dat efficiënter zou moeten kunnen?

Heeft iemand een goede suggestie? :)
Buigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Ik ben bang dat de buigradius van een 32mm mlb een stuk groter zal zijn dan een bocht 32mm 90 graden? Of wat was de achterliggende gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:18
Tanuki schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:21:
[...]

Ik ben bang dat de buigradius van een 32mm mlb een stuk groter zal zijn dan een bocht 32mm 90 graden? Of wat was de achterliggende gedachte?
Waarom wil je eigenlijk 32? Door 26 krijg je al ongeveer 6kw. Hoofdleiding 32 snap ik maar aftakking naar een verdeler lijkt mij overbodig.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
[...]

Hoe minder componenten nodig, hoe fijner dacht ik. Mocht je in de buurt van Nijmegen wonen mag je mijn buigset wel lenen.
Durf niets te zeggen of de buigradius van 32mm. Die heb ik wel gebogen, maar nooit tot het uiterste..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Djvdb schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:51:
[...]

Waarom wil je eigenlijk 32? Door 26 krijg je al ongeveer 6kw. Hoofdleiding 32 snap ik maar aftakking naar een verdeler lijkt mij overbodig.
Exact. Zo'n knietje net voor de verdeler in een 32mm buis maakt ook echt niets uit in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 07:56
[...]

Ik heb zo'n Uponor buigsetje. Radius is 80 mm bij 32mm buis.

Je kunt m lenen. Zeewolde.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste