Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:14

Seafarer

XXX

natural colour schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:12:
Vanmorgen was het de bedoeling om de 2 aangelegde fancoil units (geschikt voor gekoeld water) te vullen...
Beide fancoil van Vailant zijn aangesloten middels flexibele slangen, helaas bij alle 4 flexibele slangen lekte het bij de pakking achter de fancoil :(
De flens in de slang zelf is voor de pakking mooi vlak en sluit wel goed af, maar bij de gebruikte verloop van 3/4 naar de 1" aansluiting voor de slang is er eigenlijk geen flens (de foto toont een vergelijkbare situatie), het randje is te klein, de pakking snijd in en komt scheef te zitten.
Ik heb ook tevergeefs geprobeerd het geheel met Loctite 55 dicht te krijgen.[Afbeelding]
Ik heb nu rubber pakkingen besteld die wat groter zijn dat de nu gebruikte pakkingen.

Maar beter mss dat er een verloop 3/4/ 1" buitendraads wordt gebruikt met een brede flens voor de pakking :?
Die rubber pakking gaat ook lekken. Rubber is geen wonder middel zoals veelal gedacht wordt. Want jouw afdichtings vlakken zijn te klein en te scherp en snijden zo door het rubber heen.
Hier boven zijn wat goede ideen voor andere koppelingen gegeven met groter dichtings vlak. Een vijl is ook een oplossing maar dan moet je wel netjes en vlak kunnen vijlen. Om het dichtings vlak te vergroten.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-07 14:59
stevenP schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 21:53:
[...]

Yep, er zit een koppeling op voor draaddichtting en niet voor vlakdichting. Ga naar een Warmteservice of andere goede loodgieterszaak met de koppeling, die kunnen je zo helpen 'm te wisselen voor één met vlakdichting. Of, een male-female stukje ertussen die wel vlakdichting heeft.
Let bij zo'n overgang er dan wel weer op dat je genoeg 'schroefgangen' hebt, zodat het ook echt zo ver kan vastdraaien dat het vlakverdichtend wordt. Vraag me niet waarom ik dit weet. :|

[ Voor 6% gewijzigd door ntram op 29-06-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ntram schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:54:
[...]

Let bij zo'n overgang er dan wel weer op dat je genoeg 'schroefgangen' hebt, zodat het ook echt zo ver kan vastdraaien dat het vlakverdichtend wordt. Vraag me niet waarom ik dit weet. :|
Anders evt. een dubbele ring gebruiken. Maar inderdaad beter om het met 1 ring netjes dicht te kunnen krijgen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste