We zijn hier plannen aan het maken voor de installatie van een warmtepomp in onze recent gekochte woning uit 1958. Omdat de hele vloer binnenkort wordt vervangen, grijpen we dit moment aan om het leidingwerk volledig te vernieuwen. Daarbij willen we ook op de bovenverdieping en zolder condenserend kunnen koelen met behulp van fancoils.
Inmiddels heb ik aardig wat uitgezocht over het isoleren van leidingwerk voor condenserend koelen, en dit is wat ik tot nu toe geleerd heb:
Isoleren van leidingwerk voor condenserend koelen
Waarom isoleren?
- Het belangrijkste doel is het voorkomen van condensatie op de leidingen. Warme, vochtige lucht kan namelijk neerslaan op de koude leidingen.
- Buiten de geïsoleerde schil kun je ook isoleren om energieverlies te beperken, maar dat is meestal van ondergeschikt belang.
Materiaal
Bij het kiezen van isolatiemateriaal voor koelleidingen zijn er twee belangrijke eigenschappen:
- Waterdampdiffusieweerstand (μ-waarde) van minstens 10.000 of hoger.
- Warmteweerstand: deze bepaalt hoe goed het materiaal isoleert.
Dunner materiaal is makkelijker te verwerken. Je kiest dus een dikte waarbij het condensatiepunt binnenin het isolatiemateriaal komt te liggen — niet aan de buitenkant.
Aanbevolen materialen
Het meest gebruikte materiaal is elastomeerschuim op basis van NBR (nitrilrubber) of EPDM. De bekendste variant is Armaflex AF, verkrijgbaar in buis- of plaatvorm, met of zonder zelfklevende laag.
Let op: niet elke Armaflex-variant is geschikt. De volgende types voldoen wél aan de eis van μ ≥ 10.000: Armaflex AF en Armaflex XG
Alternatieve merken:
Kaiflex KK-Plus
K-Flex ST
Aerofoam
Er zijn enkele goedkopere alternatieven zoals eerder gelinkt door @
Technician-, volgens mij is dat
Isopipe TCBeugelen zonder koudebrug
Om koudebruggen te vermijden en de dampdichtheid te behouden, plaats je beugels om de isolatie heen, niet andersom.
Omdat Armaflex AF makkelijk indrukbaar is, heb je een inzet nodig in je beugel. Mogelijkheden:
- ArmaFix inzetstukken (speciaal voor Armaflex)
- PIR-schalen met aluminium schil
- Of simpelweg een extra dikke laag Armaflex op die plek
Verwerking
Het luchtdicht afsluiten van alle naden is cruciaal. Zo voorkom je dat warme lucht toch condenseert op de koude leidingen. Armaflex heeft hier duidelijke instructievideo’s voor:
Beugels isoleren
Afsluiters isolerenBuitentoepassing
Let op: NBR-schuim is niet UV-bestendig. Voor buitentoepassing moet je het omwikkelen met een UV-bestendige tape.
Prijzen & inkoop
In Duitsland zijn de prijzen over het algemeen gunstiger dan in Nederland. Zoek op "Armaflex AF Deutschland" voor opties.
Buizen: €5 – €7 per meter
Platen: €10 – €15 per m²
Voor leidingisolatie zijn niet-zelfklevende platen vaak handiger.
Combinatie Armaflex buis + meerlagenbuis
Volgens
dit productoverzicht (PDF) zijn dit geschikte combinaties:
- 32mm meerlagenbuis: AF-2-035 (13mm) + FX-2-35/38 buisdrager
- 26mm meerlagenbuis: AF-2-028 (12,5mm) + FX-2-28/30 buisdrager
- 20mm meerlagenbuis: AF-2-022 (12mm) + FX-2-22/25 buisdrager
Let op: de maatvoering sluit niet altijd perfect aan op meerlagenbuizen.
Voor mij nog open vragen:
Wat is de minimale vereiste isolatiedikte bij aanvoertemperaturen tussen 7–12 °C, voor buizen van 20mm, 26mm en 32mm? Ik neig nu naar 13mm, maar zou 9mm ook volstaan? (Ik heb ooit een berekening gezien, maar die kan ik helaas niet meer terugvinden.)
Wie heeft ervaring met beugelen in de praktijk? Wat werkt goed, wat niet?
Alle aanvullingen, tips of correcties zijn natuurlijk welkom!