☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Een optie is om het hele systeem leeg te laten lopen, andere is om met een vriesapparaat de buis dicht te vriezen en op die manier dit aan te pakken.
Hebben jullie goede of slechte ervaringen met een (REMS frigo 2) bevriezer?
Je zit niet in een mega flat of ultiliteits gebouw toch?Beer070 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:32:
Ik moet binnenkort een verdeler aansluiten voor een stel fancoils. Hiervoor moet ik een aantal 32mm MLBs doorknippen en een T stuk tussen plaatsen.
Een optie is om het hele systeem leeg te laten lopen, andere is om met een vriesapparaat de buis dicht te vriezen en op die manier dit aan te pakken.
Hebben jullie goede of slechte ervaringen met een (REMS frigo 2) bevriezer?
Dan gewoon even aftappen, met ontluchters open is dat 10min werk
Als ik het 500L vat afsluit dan heb ik nog steeds iets van 700L in gietijzeren radiatoren en oude buizen. 1913 was een goed jaar voor de ijzerhandelTechnician- schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:08:
[...]
Je zit niet in een mega flat of ultiliteits gebouw toch?
Dan gewoon even aftappen, met ontluchters open is dat 10min werk
Toch een stevig gebouw.Beer070 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:33:
[...]
Als ik het 500L vat afsluit dan heb ik nog steeds iets van 700L in gietijzeren radiatoren en oude buizen. 1913 was een goed jaar voor de ijzerhandel
Gietijzeren radiatoren hebben iets van 14 ltr/kw inhoud 700 : 14 = 50kW er zit natuurlijk nog leiding werk aan. Maar dan heb je toch gauw een 40kW ketel staan.
Gok ik zomaar met een bierviltjes berekening.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Klopt. Calenta ace 40. Vorige was ook een 40kw Bosch, daarvoor een 50kw ketel. Nu in de transitie een 16kw WP.Seafarer schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:39:
[...]
Toch een stevig gebouw.
Gietijzeren radiatoren hebben iets van 14 ltr/kw inhoud 700 : 14 = 50kW er zit natuurlijk nog leiding werk aan. Maar dan heb je toch gauw een 40kW ketel staan.
Gok ik zomaar met een bierviltjes berekening.
Bijna 1500m3 binnen
Ja bijna niks dus, das zo weg.Beer070 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:33:
[...]
Als ik het 500L vat afsluit dan heb ik nog steeds iets van 700L in gietijzeren radiatoren en oude buizen. 1913 was een goed jaar voor de ijzerhandel
Zeker als je een pomp gebruikt voor aftappen, een slangenpomp oid.
Waar wij vriezen praat je over installaties 20m3 of meer
[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 26-02-2026 18:59 ]
Wat is het risico van vriezen? Ik ben er niet mee bekend dus ik vraag het me gewoon af. Zou bij mij aardig wat tijd schelen en op mlb zal het risico redelijk beperkt zijn toch?Technician- schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:59:
[...]
Ja bijna niks dus, das zo weg.
Zeker als je een pomp gebruikt voor aftappen, een slangenpomp oid.
Waar wij vriezen praat je over installaties 20m3 of meer
Dat het niet dichtvriest of dat de prop eruit ziet.Beer070 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:10:
[...]
Wat is het risico van vriezen? Ik ben er niet mee bekend dus ik vraag het me gewoon af. Zou bij mij aardig wat tijd schelen en op mlb zal het risico redelijk beperkt zijn toch?
Tevens is MLB bijna niet dicht te vriezen door de dikke wand die slecht geleid.
Daar kan ik me iets bij voorstellen 😂.Technician- schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:25:
[...]
Dat het niet dichtvriest of dat de prop eruit ziet.
Tevens is MLB bijna niet dicht te vriezen door de dikke wand die slecht geleid.
MLB is waarschijnlijk ook gladder van binnen waardoor die prop er sneller uitschiet.
Laatste keer ben ik anderhalf uur bezig geweest met leeg laten lopen en ruim 2 uur met vullen en ontluchten. Als ik deze buizen doorknip zit er maximaal voor 30m water in, en enige plek om ze leeg te krijgen is het 500L vat leegpompen 😢. Ik denk dat ik het ga proberen en als ik pech heb moet ik een paar emmers voor die 40 liter bij de hand houden. Ik laat weten hoe het is gegaan 🙏🏻. Als er nog tips zijn dan hoor ik het graag.
Mijn huidige gedachte:
1) circulatie uit
2) systeem afkoelen
3) kleppen naar vat dicht
4) druk van de buis afhalen
5) buis afsluiten op de overige kleppen
6) buis bevriezen
7) knippen
9) langzaam ontdooien
10) kleppen open en ontluchten
11) circulatie opstarten
Emmers bij de hand…
Dat laatste was volgens mijn installateur met R290 niet toegestaan. Dan kan in theorie propaan het riool in lopen. Zelfs als je het nu nog voor een R32 pomp aanlegt is het geen aanrader, want die gaat ook een keer stuk en dan wil je niet alsnog weer een nieuwe oplossing nodig hebben qua condenswater laten weglopen. De warmtepomp vervangen zal t.z.t. dan al genoeg stress zijn.Swelson schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:19:
Doel is condenswater weg laten lopen. Grindbak is daarvoor 1 oplossing. Je kan het ook op andere manieren oplossen.
Bijv. stukje afvoerbuis aanleggen richting riolering.
Met een waterslot lijkt mij dat niet van toepassing. Ook in de PGS 19 wordt een waterslot een "voorziening om te voorkomen dat propaan in het riool terechtkomt" genoemd.ntram schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:41:
[...]
Dat laatste was volgens mijn installateur met R290 niet toegestaan. Dan kan in theorie propaan het riool in lopen. Zelfs als je het nu nog voor een R32 pomp aanlegt is het geen aanrader, want die gaat ook een keer stuk en dan wil je niet alsnog weer een nieuwe oplossing nodig hebben qua condenswater laten weglopen. De warmtepomp vervangen zal t.z.t. dan al genoeg stress zijn.
Sowieso is een waterslot in een riool wenselijk.
Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Jij hebt het over afvalwater-riool, ik bedoelde hemelwater-riool, had ik duidelijker moeten aangeven. Hoe voorkom je dat zo'n waterslot bevriest?Mjier schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:51:
[...]
Met een waterslot lijkt mij dat niet van toepassing. Ook in de PGS 19 wordt een waterslot een "voorziening om te voorkomen dat propaan in het riool terechtkomt" genoemd.
Sowieso is een waterslot in een riool wenselijk.
Bij ons gaat de waterafvoer via een open goot en een regenpijp naar het hemelwater-riool.
Ik was bang dat de goot wellicht zou overstromen als het water door bevriezing niet meer weg zou kunnen stromen naar de regenpijp.
Ervaring na drie winters: In de goot komt ijs, maar dat ontdooit steeds voldoende om geen problemen te geven.
Overigens heb ik gemakkelijk lullen. ik heb de afvoer met een flexibele buis onder de fundering door op de drainage onder mijn vloer aangesloten. Waarbij het deel onder de fundering het laagst ligt en het waterslot vormt. Dat wordt een stevige vorst als die bevriest.
Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Is deze isolatie deelbaar(dus een langsopening)? Of moet deze vóór montage worden aangebracht?
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Of de gouden tip om de rol van 10 meter, aan 1 stuk, enigszins gemakkelijk recht te krijgen?
Een rol “loop” je recht, steeds op de buis staan en afrollentwimj schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:24:
Long shot, maar heeft iemand hier misschien een buisrichter voor PEX buizen van 32mm?
Of de gouden tip om de rol van 10 meter, aan 1 stuk, enigszins gemakkelijk recht te krijgen?
Wil je kaarsrecht haal dan “stangen” van 5 meter (of koper 28)
Al heb ik geen enkel gemompeld woord verstaan, dit is het idee:
YouTube: Hoe rol je een alupex buis af?
[ Voor 15% gewijzigd door Technician- op 30-03-2026 18:40 ]
Je hebt geen stoep voor het huis?twimj schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:52:
@Martin7182 en @Technician- dank jullie wel voor de tips, helaas gaat beide niet echt goed lukken. Heb nogal weinig ruimte voor uitlopen en 5 meter lengtes kan ik niet op de goede plek krijgen. Vandaar mijn hoop op een compacte buisrichter, maar vind €200+ net te veel voor een middagje voorzichtig recht buigen zonder lopen of fietswiel, dan maar iets minder netjes recht...
Of een straat of wat ook?
Jawel, maar lengtes langer dan +/-2 meter kan ik niet op de plek krijgen waar het komen moet, en om nou elke 2 meter een koppeling te doen gaat ook een beetje tegen het principe in van een zo goed mogelijk flowTechnician- schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 07:54:
[...]
Je hebt geen stoep voor het huis?![]()
Of een straat of wat ook?
Ik had gehoopt met zo'n buisrichter direct van rol naar recht door de ruimte te voeren waar de leidingen doorheen moeten. Misschien dat het uitrollen tegen een wand ook wel gaat, we gaan het zien
Dit is voor degenen die het vaker doen totaal geen issue.twimj schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:09:
[...]
Jawel, maar lengtes langer dan +/-2 meter kan ik niet op de plek krijgen waar het komen moet, en om nou elke 2 meter een koppeling te doen gaat ook een beetje tegen het principe in van een zo goed mogelijk flow![]()
Ik had gehoopt met zo'n buisrichter direct van rol naar recht door de ruimte te voeren waar de leidingen doorheen moeten. Misschien dat het uitrollen tegen een wand ook wel gaat, we gaan het zien
Stel je hebt 3,5m nodig, die loop je uit buiten, knip je af. Dan loop je ermee naar de plek, je kunt nog wat buigen voor hoeken enzo.
Het ding is dat je voldoende goede beugels gebruikt dan trekt die zich wel recht.
Ik gebruik vaak stangen van 3m als het strak moet zijn.
Volgens mij zijn de koppelstukjes 32mm nog best prijzig als je ze iedere 2-3 meter moet plaatsen. misschien ben ik op dit vlak dan weer een beetje te Nederlands?Technician- schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:25:
[...]
Dit is voor degenen die het vaker doen totaal geen issue.
Stel je hebt 3,5m nodig, die loop je uit buiten, knip je af. Dan loop je ermee naar de plek, je kunt nog wat buigen voor hoeken enzo.
Het ding is dat je voldoende goede beugels gebruikt dan trekt die zich wel recht.
Ik gebruik vaak stangen van 3m als het strak moet zijn.
Ik heb uiteindelijk met veel moeite en in een stuk 2x 14m 32mm henco met isolatie vanuit de kelder naar de eerste verdieping geworsteld maar het heeft wel de hele ochtend met z'n tweeën gekost. Achteraf een beginnersfout want ik had het ook met 35mm buis kunnen doen en dan had het er veel mooier uitgezien.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Volgens mij doen die Caleffi afscheiders alleen magnetisch, dus ijzer. Een gaas filter zou denk ik ook niet magnetische materialen kunnen filteren (zand, stof, gruis, organische zaken zoals olie en vet klontjes)Fleighe schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:35:
Weet iemand of een gaasfilter (zo'n Y-filter) nog wat toevoegt als er al een magnetische vuilafscheider (bijv een Caleffi Dirtmag) in het systeem komt? Filtert zo'n vuilafscheider ook de grotere deeltjes?
Huren kost al gauw 100 euro/dag, maar ook nog eens ophalen/reserveren/terugbrengen en ik merk dat ik toch al gauw een aantal keer per jaar het nut voor een leuk stuk speelgoed zie.
Ik zat te kijken naar deze:
https://www.toolnation.nl/rems-180032-picus-s1-set-simplex-2-diamantboormachine.html
Heeft er iemand ervaring met deze, of soortgelijke oplossingen? Ik heb afgelopen weekend weer 4 uur in een kelder gelegen om een paar gaatjes met een klopboor te doen, waarvan ik van te voren dacht, ach de moeite niet waar om langs de verhuur te rijden, maar achteraf spijt heb van de verspilde tijd.
Mijn ervaring met HBM is wisselend. Voor eenvoudige dingen is het prima spul, maar voor wat complexere techniek waarbij de gebruikers interactie van belang is, zie ik regelmatig domme dingen. Een HBM sleuvenfrees die alleen in onderdelen in de bijgeleverde koffer past. Moet je voor een sleufje freezen eerst het hele ding met 5 frees laden in elkaar zetten. Dat vond de winkelmedewerker ook redelijk suf.Swelson schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:00:
Ik overweeg ook zoiets. Zat al te kijken naar de variant van HBM. Heb nog meerdere grote gaten die ik wil boten.
Mijn ervaring met REMS is zeer positief. Prijzig maar hardstikke goed doordacht spul
Als ik die boor koop zal ik het in ieder geval laten weten.
[ Voor 4% gewijzigd door Beer070 op 20-05-2026 21:32 ]
Caleffi levert ook echte filters. Even zoeken. Een Y- filter geeft vaak veel weerstand bij hoge flow.Fleighe schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:35:
Weet iemand of een gaasfilter (zo'n Y-filter) nog wat toevoegt als er al een magnetische vuilafscheider (bijv een Caleffi Dirtmag) in het systeem komt? Filtert zo'n vuilafscheider ook de grotere deeltjes?
YouTube: Semi-automatic self-cleaning magnetic filter - CALEFFI XF
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
yep, precies deze heb ik. En de prijs viel heel erg mee. 219 euro bij warmteservice.Seafarer schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:33:
[...]
Caleffi levert ook echte filters. Even zoeken. Een Y- filter geeft vaak veel weerstand bij hoge flow.
YouTube: Semi-automatic self-cleaning magnetic filter - CALEFFI XF
Hamerboor bedoel je dan neem ik aan? Anders sowieso dat eerst kopen.Beer070 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:13:
4 uur in een kelder gelegen om een paar gaatjes met een klopboor te doen,
Voor wat voor gaten wil je wat kopen en in wat voor gesteente? Ik heb slechts een enkele keren een gat in echt beton nodig gehad, en afhankelijk van 'de plek' wordt het gewoon uit de hand geboord.Beer070 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:13:
Ik zit te kijken naar een kernboor / diamant boor om gaten door beton en muurtjes te kunnen boren.
Huren kost al gauw 100 euro/dag, maar ook nog eens ophalen/reserveren/terugbrengen en ik merk dat ik toch al gauw een aantal keer per jaar het nut voor een leuk stuk speelgoed zie.
https://www.toolnation.nl/rems-180032-picus-s1-set-simplex-2-diamantboormachine.html
Heeft er iemand ervaring met deze, of soortgelijke oplossingen? Ik heb afgelopen weekend weer 4 uur in een kelder gelegen om een paar gaatjes met een klopboor te doen, waarvan ik van te voren dacht, ach de moeite niet waar om langs de verhuur te rijden, maar achteraf spijt heb van de verspilde tijd.
Dus kom je niet gewoon weg met een goede allround klopboor en een goede gatenboor.
Voor mij als doe het zelver, ik heb de verschillende draad types en afdichtingen nog niet door in combinatie met ringen.Technician- schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:41:
Beste ringen voor vlakke koppelingen die ik tot zover heb getest. Beter dan de groothandel heeft (de Beer HD ringen)
https://amzn.eu/d/04z8e9wq
Goede prijs ook.
Er is conische en vlakke draad? Bij vlakke draad gebruik je een ring. Bij beiden sowieso afdichting (teflon/loctite/hemp).
Kun je vlak op conisch draaien en wat moet je dan toepassen?
En kun je op een vlakke draad dan niet te dikke teflon gebruiken vanwege de dat je anders de ring niet aandrukt?
Door metselwerk 10cm doe ik zelf uit de hand, wordt best netjes, wel van twee kanten zodat het stucwerk niet uitbreekt.Seroo schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:12:
Voor gaten boren is het goedkoper en krijg je mooiere gaten door gewoon een (beton)boorbedrijf langs te laten komen. Die hebben professioneel gereedschap en qua prijs is het gelijk of goedkoper dan zelf kopen of huren.
Al het andere, volsteens, beton, gewapend beton en muur met spouw laat ik iemand voor komen. Sneller en netter dan een pro die vijftien gaten per dag boort kun je het niet. Vaak zijn de voorrijkosten wel hoger dan de gatprijs, maar dan moet je een beetje vooruitplannen. 2.200€ investering en dus afschrijving over 20?? jaar zou ik er niet voor over hebben. Kost je 9 per maand om zon ding in huis te leggen.
Sjonge je koopt als particulier een 2 keer duurder ding dan als pro.Beer070 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:13:
Ik zit te kijken naar een kernboor / diamant boor om gaten door beton en muurtjes te kunnen boren.
BJC kun je goed terecht voor Baier en Bycon.
tegenwoordig moet je micropulsatie hebben met goede stofafzuiging wat tevens de koeling is. En een kernboor voor zowel beton als steen, met een soort afvoersleuven om gewapend beton droog te kunnen boren.
Dat gaat perfect met deze set:
https://bjctools.nl/product/bycon-db-132-brushless-diamant-droogboormachine-set-met-avc38-hepa-stofzuiger-diamantboren/
Dank voor de tip!Technician- schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:03:
[...]
Sjonge je koopt als particulier een 2 keer duurder ding dan als pro.
tegenwoordig moet je micropulsatie hebben met goede stofafzuiging wat tevens de koeling is. En een kernboor voor zowel beton als steen, met een soort afvoersleuven om gewapend beton droog te kunnen boren.
https://bjctools.nl/product/bycon-db-132-brushless-diamant-droogboormachine-set-met-avc38-hepa-stofzuiger-diamantboren/
ik heb de REMS nog niet gekocht, beetje uitzoeken is ook leuk. Ik doe als hobby kleine klusjes naast mijn ICT werk, wat ik daarmee verdien koop ik vooral leuk speelgoed voor. De hobby is vooral ook om regelmatig fysiek bezig te zijn. Hele dag achter een laptop is niet goed voor mijn lichaam.
Deze B&B is vergelijkbaar in prijs met de kale REMS (zonder de standaard) maar dan met de stofzuiger, en 4x62mm diamantboor.
Ik vind het een heel mooie set. Ga ik zeker overwegen als alternatief voor de REMS. Zie jij zo'n standaard effectief werken? Lijkt vooral voor wat grotere buizen wel een uitkomst om gecontroleerd druk te kunnen blijven zetten.
Standaard heb je echt nooit nodig.Beer070 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:27:
[...]
Dank voor de tip!
ik heb de REMS nog niet gekocht, beetje uitzoeken is ook leuk. Ik doe als hobby kleine klusjes naast mijn ICT werk, wat ik daarmee verdien koop ik vooral leuk speelgoed voor. De hobby is vooral ook om regelmatig fysiek bezig te zijn. Hele dag achter een laptop is niet goed voor mijn lichaam.
Deze B&B is vergelijkbaar in prijs met de kale REMS (zonder de standaard) maar dan met de stofzuiger, en 4x62mm diamantboor.
Ik vind het een heel mooie set. Ga ik zeker overwegen als alternatief voor de REMS. Zie jij zo'n standaard effectief werken? Lijkt vooral voor wat grotere buizen wel een uitkomst om gecontroleerd druk te kunnen blijven zetten.
Alleen bij beton in de nieuwbouw als het heel veel is en groot en haaks moet wordt dat gebruikt
Wel leuk dat je fysiek eea doet, dat wordt toch vaak (nog steeds) als minderwaardig gezien door sommigen
[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 21-05-2026 12:31 ]
Ik red me hier al jaren mee. Heb inmiddels wel wat meer maten boren. Dingen kosten ook weinig en meestal alleen in beton een beetje water erop.Beer070 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:27:
[...]
Dank voor de tip!
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Inderdaad,Seroo schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:12:
Voor gaten boren is het goedkoper en krijg je mooiere gaten door gewoon een (beton)boorbedrijf langs te laten komen. Die hebben professioneel gereedschap en qua prijs is het gelijk of goedkoper dan zelf kopen of huren.
Heb al een stuk of 8 gaten laten boren in de loop der jaren. Gewoon zonder factuurtje door een betonboor bedrijf aan het eind of begin van de normale werkdag. 50 a 75 euro per keer. Die man heeft alle spullen en maten boren in zijn bus. Voor zulke prijzen kun je het bijna niet zelf kopen.
https://www.vevor.nl/diam...armer-etc--p_010683654475
Wellicht zal die niet zoveel "gaten" mee gaan als de Rems maar voor thuis gebruik prima ding...
Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh
Hoe ervaar jij dat @Ronald.42? Of heeft die van jou wel een slipkoppeling?
Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!
Deze heeft inderdaad ook geen slipkoppeling, maar als je daarop voorbereid bent is er prima mee om te gaan. De pest is als hij hapt ben je geneigd hem nog steviger vast te houden maar daarmee knijp je ook de aan/ uit knop in. Dus voorbereid op happen en goed onthouden dat je die knop loslaat in plaats van vast knijpt. Maar ik kan hem "prima" tegenhouden, erg goed voor de motor is dat niet maar swah ding kost ook bijna niks. Denk dat ik er inmiddels wel over de 100 gaten mee geboord heb.--Erik-- schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:28:
Maak niet dezelfde fout als ik door een kernboormachine te kopen zonder slipkoppeling. Heb een Spero SPB1001, het is de enige machine in m'n collectie waar ik bang voor ben. De kracht die er bij het vastslaan vrijkomt heeft me al heel wat pijnlijke vingers en knokkels gekost..
Hoe ervaar jij dat @Ronald.42? Of heeft die van jou wel een slipkoppeling?
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik ben 4x9 gaan werken op kantoor om 1 dag per week klusjes te doen. Vooral om met mijn handen leuke dingen te maken en techniek te gebruiken. Als ik er iets mee verdien geef ik het uit aan speelgoed.Technician- schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:30:
[...]
Standaard heb je echt nooit nodig.
Alleen bij beton in de nieuwbouw als het heel veel is en groot en haaks moet wordt dat gebruikt
Wel leuk dat je fysiek eea doet, dat wordt toch vaak (nog steeds) als minderwaardig gezien door sommigen
Er zijn een hoop vaklui die me een beetje raar aankijken, maar na een tijdje kunnen ze er soms aan wennen dat ik het wel leuk vind om door een kruipruimte te hobbelen of om te snappen hoe ik een electra installatie beter en veiliger maak.
Ik wil eigenlijk mijn F gassen certificaat nog een keertje halen om ook airco's te kunnen doen.
ik zat voor een vriend te kijken, 3 gaten voor 430 euro... dan koop ik liever een stuk speelgoed en doe ik het zelf.Guido7619 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:57:
[...]
Inderdaad,
Heb al een stuk of 8 gaten laten boren in de loop der jaren. Gewoon zonder factuurtje door een betonboor bedrijf aan het eind of begin van de normale werkdag. 50 a 75 euro per keer. Die man heeft alle spullen en maten boren in zijn bus. Voor zulke prijzen kun je het bijna niet zelf kopen.
Vraag over die boor. Ik heb al een Festool bouwzuiger en een starmix waterzuiger, is het voor een klein verschil in mbar (240 VS 252) nodig om een extra stofzuiger te kopen? Mijn eerste gevoel zegt van niet, en dan kan ik mooi wat ruimte besparen, maar aan de andere kant is het ook wel fijn om een eigen apparaat voor steen stof te hebben, kan ook mooi op de 230mm doorslijper.Technician- schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:03:
[...]
Sjonge je koopt als particulier een 2 keer duurder ding dan als pro.
Advies: gebruik loctite 55 krijg je het daar niet mee dicht laat dan een ander het doen.GudZ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:53:
[...]
Voor mij als doe het zelver, ik heb de verschillende draad types en afdichtingen nog niet door in combinatie met ringen.
Er is conische en vlakke draad? Bij vlakke draad gebruik je een ring. Bij beiden sowieso afdichting (teflon/loctite/hemp).
Kun je vlak op conisch draaien en wat moet je dan toepassen?
En kun je op een vlakke draad dan niet te dikke teflon gebruiken vanwege de dat je anders de ring niet aandrukt?
Je hebt het over teflon en een ring/rubber. Dat kan gewoon niet, je gebruikt het een of het ander in combinatie met de juiste materialen.
Zitten daar automatische ploffer op?Beer070 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:31:
[...]
Vraag over die boor. Ik heb al een Festool bouwzuiger en een starmix waterzuiger, is het voor een klein verschil in mbar (240 VS 252) nodig om een extra stofzuiger te kopen? Mijn eerste gevoel zegt van niet, en dan kan ik mooi wat ruimte besparen, maar aan de andere kant is het ook wel fijn om een eigen apparaat voor steen stof te hebben, kan ook mooi op de 230mm doorslijper.
Komt door geleiding, isoleren helptPiemol schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 00:48:
Het eerste bochtje van de warmwater leiding boiler is altijd heet (de bovenste op de foto). Ik heb gelezen over een thermosifon, maar dat lijkt mij niet van toepassing omdat de leiding naar beneden gaat. Heeft het zin het bochtje of iets dergelijks te isoleren of verplaatst het warmteverlies dan alleen maar? Na 30cm is de leiding gewoon koud.
[Afbeelding]
geen ploffer op de waterzuiger, dat geeft maar rommel
handmatig op de festool, werkt op zich prima maar zeker voor wat langere boor sessies kan ik me voorstellen dat automatisch veel makkelijker is. vooral ook omdat je dan niet hoeft weg te kijken van je boor.
Goeie tip! dank je wel!
Kan het ook met koper doen. Wellicht wel een stuk makkelijker gezien ik het in mijn eentje moet doen.
Ik heb ervaring met een rechte buis 32 uponor en dat vond ik namelijk helemaal niet echt buigzaam.
Voor zover ik weet is recht ook bedoeld als recht, en niet bedoeld om te buigen.Guido7619 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:00:
Is Uponor 32 op rol een stuk flexibeler dan een recht buis uponor 32? Moet een stuk door een schacht heen vanaf 1e verdieping naar kruipruimte en daarna 2 meter verderop weer terug omhoog.
Kan het ook met koper doen. Wellicht wel een stuk makkelijker gezien ik het in mijn eentje moet doen.
Ik heb ervaring met een rechte buis 32 uponor en dat vond ik namelijk helemaal niet echt buigzaam.
Ik heb er nog aardig wat bochtjes in gebogen, maar wel met een buigapparaat.Beer070 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:31:
[...]
Voor zover ik weet is recht ook bedoeld als recht, en niet bedoeld om te buigen.
Maar ik ga voor koper 28mm. Is makkelijker en handzamer. Wel iets duurder.
Ik vind koper wel mooier, maar inderdaad ook wat duurder. Met koperen perskoppelingen ziet het er ook wel strak uit.Guido7619 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 21:39:
[...]
Ik heb er nog aardig wat bochtjes in gebogen, maar wel met een buigapparaat.
Maar ik ga voor koper 28mm. Is makkelijker en handzamer. Wel iets duurder.
In die schacht en in de kruipruimte zal het mij een worst wezen wat mooier is.Beer070 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 21:57:
[...]
Ik vind koper wel mooier, maar inderdaad ook wat duurder. Met koperen perskoppelingen ziet het er ook wel strak uit.
Buigen is geen probleem, zelfde spul als op rol. Een recht stuk is soms handiger verwerken dan van de rol.Beer070 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:31:
[...]
Voor zover ik weet is recht ook bedoeld als recht, en niet bedoeld om te buigen.
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Dat heb ik ook een aantal keer gedaan. Kostte bij mij dik 2 uur met 2 verschillende sds boormachines om door 30cm oud baksteen heen te komen. (Raakten oververhit). Nu een Eibenstock diamantboormachine met zelfde muur in 8 minuten. Het kost wat, maar dan heb je ook wel heel leuk speelgoed.pc_slopert schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:00:
Ik heb een aantal diamant/ beton boren van ecotools .nl op mijn oude sds boor met gemak in een keer door een spouwmuur. Heel betaalbaar.
Ik heb overigens bij die diamantboormachien bij VidaXL een stel kroonboren besteld voor nog geen 50 euro per stuk. Geen idee of ze lang goed blijven. We gaan het zien.
Ik heb deze vandaag geïnstalleerd en in de basis werkt ie als een zonnetje. Beetje irritant om een hele rits reclame door te moeten in de app. Daarna kan je wel mooi dingetjes zien, en er is een cloud homeassistent integratie.
Wat er minder leuk was... Om de esybox pop voor drinkwater te gebruiken moet je een Dock gebruiken waar een zuigsensor in zit. het vorkje waarmee de zuigsensor vast had moeten zitten bleek te missen, en daarmee klapte na een minuutje waterdruk de sensor eruit, en het water met 2.7bar tegen de muur.
Ik wil iedereen adviseren die deze spulletjes gaat installeren om goed te kijken of dat vorkje goed in de sensor zit, want het staat op geen enkel plaatje of in de handleiding. De zeer vriendelijke meneer bij de servicedesk van DAB heeft geadviseerd om de pomp tijdelijk aan te sluiten zonder Dock met flex slang en hij heeft gelijk zo'n vorkje opgestuurd, dus wat betreft de service is het wel goed geregeld.
Als ik het vorkje weer heb zal ik een foto maken en hierbij posten indien er interesse is.
Heima24 pipetec spul.
Hier is er niks aan de hand, die moet ik nog persen:
:strip_exif()/f/image/ntax7sKYOlVQqQJpQ0yx2XTc.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zie je dat de metalen ring met kunststof rand een beetje verschoven is. Er is geen beweging in te krijgen maar omdat het een lastige plek is om nieuwe koppelingen ertussen te persen wil ik hem liever behouden:
Je kunt vertrouwen winnen door:
- een druktest
- vervangen
- je woonverzekering dubbelchecken en niets doen
Mocht het helpen: ik heb bij het persen van een koppeling ook niet goed genoeg opgelet, buis zat er maar in tot net voor die gaatjes. Toch helemaal lekdicht. Dus ik zou hem gewoon druktesten.
Algemene tip: deze doppen passen prima op de 32mm Pipetec (en andere denk ik?) buizen. Hiermee kon ik leidingen druktesten zonder er eindstukken oid op te persen. Ook te koop met schroefdraad zodat er bijv een vul kraan aan kan. Ik heb ze zelf een stuk of tien keer herbruikt, ging prima.
https://www.heima24.de/rohrsysteme/gebo-plast-klemmverbinder-endkappe-32-mm-fuer-pe-rohre-130732.html
Zelf al een kleine vergelijking gemaakt: (prijzen excl. BTW)
| Koper 28 | RVS 28 | Staal 28 | MLB 32 (Uponor) | MLB 32 (Heima) | |
| Buis | €25,25 | €7,63 | €2,96 | €8,11 | €4,60 |
| Bocht 90gr. m/m | €7,52 | €5,61 | €3,95 | €17,42 | - |
| Knie 90gr m/m | €16,89 | €5,99 | |||
| Puntstuk 28 x 1'' | €8,02 | €6,83 | €7,43 | €13,17 | €4,76 |
Uitgegaan van kwaliteit merken, Xpress van VSH en Uponor voor de meerlagenbuis.
Leidingwerk isoleren met Armacell of NMC isolatie.
Transportleidingen voor buitendeel lijkt mij het makkelijkste uit te voeren als voor geïsoleerde meerlagenbuis. In de technische ruimte een overgang van MLB 32 naar RVS 28 en je hebt een mooie strakke installatie.
Erg benieuwd naar jullie gedachte en advies.
- Prijzen Heima 24 toegevoegd (btw aangepast)
[ Voor 9% gewijzigd door Faston op 05-07-2026 17:58 ]
Herzie je tabel even door de prijzen van MLB op heima24.de op te zoeken. Scheelt een hoop met Uponor.Faston schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:00:
Ik ben bezig met het systeem ontwerp voor een warmtepomp installatie en erg benieuwd wat jullie aanraden als materiaal keuze voor het leidingwerk.
Zelf al een kleine vergelijking gemaakt: (prijzen excl. BTW)Voor een installatie die enkel gebruikt wordt voor verwarmen is dunwandig staal de voordeligste keuze. Voor een installatie voor verwarmen en koelen lijkt RVS 304 erg interessant.
Koper 28 RVS 28 Staal 28 MLB 32 Buis € 25,25 € 7,63 € 2,96 € 8,11 Bocht 90gr. m/m € 7,52 € 5,61 € 3,95 € 17,42 Puntstuk 28 x 1'' € 8,02 € 6,83 € 7,43 € 13,17
Transportleidingen voor buitendeel lijkt mij het makkelijkste uit te voeren als voor geïsoleerde meerlagenbuis. In de technische ruimte een overgang van MLB 32 naar RVS 28 en je hebt een mooie strakke installatie.
Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!
Heima heeft geen stromingsbochten, dit wordt dan een knie.
Fittingen vernauwen het leidingsysteem wat leidt tot een hoger drukverlies.
Meerlagenbuis is wellicht wat makkelijker te bewerken? En handig voor de lange leidingtrajecten.
Voor het zichtwerk lijkt RVS nog steeds een goede keuze.
Met een buigset kun je de 32mm buis prima buigen, heb ik al meerdere keren gedaan. Je moet wel rekening houden met een wat ruimere bocht. Voorbeeld:Faston schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:21:
De prijzen van heima 24 toegevoegd.
Heima heeft geen stromingsbochten, dit wordt dan een knie.
Fittingen vernauwen het leidingsysteem wat leidt tot een hoger drukverlies.
Meerlagenbuis is wellicht wat makkelijker te bewerken? En handig voor de lange leidingtrajecten.
Voor het zichtwerk lijkt RVS nog steeds een goede keuze.
[ Voor 8% gewijzigd door --Erik-- op 05-07-2026 17:36 ]
Ziet er netjes uit!--Erik-- schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:33:
[...]
Met een buigset kun je de 32mm buis prima buigen, heb ik al meerdere keren gedaan. Je moet wel rekening houden met een wat ruimere bocht. Voorbeeld:
[Afbeelding]
Wat voor een buigset gebruik je hiervoor?
Deze van Heima24.Faston schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:38:
[...]
Ziet er netjes uit!
Wat voor een buigset gebruik je hiervoor?
mijn ervaring is dat je totaalprijs staat of valt met dr koppelingen. Elk t-stuk of knietje gaat keer 2 vanwege aanvoer/retour en dan tikt de teller wel door zeg maar. Verder vanwege de bewerkbaarheid voor MLB gekozen, knippen met tang is toch makkelijker dan buizen snijden. Ik vind RVS mooier hoor maar als ik daar een dag langer mee aan t installeren ben dan is dat ook een nadeel tov MLB voor mij. Als je veel handigheid hebt of genoeg tijd dan is dit natuurlijk niet zo'n bezwaar.Faston schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:00:
Ik ben bezig met het systeem ontwerp voor een warmtepomp installatie en erg benieuwd wat jullie aanraden als materiaal keuze voor het leidingwerk.
Zelf al een kleine vergelijking gemaakt: (prijzen excl. BTW)Voor een installatie die enkel gebruikt wordt voor verwarmen is dunwandig staal de voordeligste keuze. Voor een installatie voor verwarmen en koelen lijkt RVS 304 erg interessant.
Koper 28 RVS 28 Staal 28 MLB 32 (Uponor) MLB 32 (Heima) Buis €25,25 €7,63 €2,96 €8,11 €4,60 Bocht 90gr. m/m €7,52 €5,61 €3,95 €17,42 - Knie 90gr m/m €16,89 €5,99 Puntstuk 28 x 1'' €8,02 €6,83 €7,43 €13,17 €4,76
Ik vind het belangrijker om een goedkopere maar degelijke installatie te maken. Dat het dan minder strak is vind ik geen probleem, ik zit liever op een stoel buiten de technische ruimte
Een goede en degelijke installatie is het belangrijkste. Maar het heeft wel een levensduur van minimaal 15 jaar dus mag er ook best knap uitzien.
De kosten nemen aanzienlijk toe door het toepassen van extra afsluiters en 2 of 3 delige koppelingen.
Het biedt gemak als de tapwaterboiler defect is maar hoe groot is de kans. Afsluiters kunnen in de loop van de jaren ook vast gaan zitten.
Keep it simple lijkt de truc.
Uiteindelijk moet bij koelen het leidingwerk toch geïsoleerd worden, het verschil in resultaat tussen RVS buizen en MLB wordt daarmee al aanzienlijk kleiner.
Koper is makkelijk verwerkbaar maar haast onbetaalbaar met de huidige prijzen.
Verschil in installatietijd tussen MLB en RVS lijkt mij te verwaarlozen. RVS buis kost meer tijd om door te snijden/slijpen. Maar het buigen van bochten in MLB kost meer tijd dan standaard bochten bij RVS.
Voor alle systemen is wel weer een voor/nadeel te bedenken.
Heb je adresje waar je RVS spul vandaan haalt?Faston schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:00:
Koper 28 RVS 28 Staal 28 MLB 32 (Uponor) MLB 32 (Heima) Buis €25,25 €7,63 €2,96 €8,11 €4,60 Bocht 90gr. m/m €7,52 €5,61 €3,95 €17,42 - Knie 90gr m/m €16,89 €5,99 Puntstuk 28 x 1'' €8,02 €6,83 €7,43 €13,17 €4,76
Ik zal op veel plaatsen MLB toepassen maar 32mm is lastig recht te krijgen (komt op rol).
Technische ruimte wil ik van RVS maken zodat het tenminste niet scheef erbij staat.
Dacht eerst aan koper maar dat is aanzienlijk duurder...
VSH Xpress 304
Geberit Mapress therm
Viega Temponox
Zijn de productlijnen, er zijn 2 verschillende soorten RVS fittingen. RVS 304 en RVS 316.
RVS 304 is voor een warmtepomp installatie voldoende.
Bocht 28 90gr
Puntstuk 28 x 1''
Geberit heeft ook veel koppelingen met een wartel in het assortiment.
Ik denk dat je jezelf vooral de volgende vragen moet stellen afhankelijk van je ontwerp/huis:
- Moet je veel kleine bochten maken of kan je overal met een radius van 15cm wegkomen? (bepaalt merk perskoppeling voor bochten óf staal/koper persbochten)
- Welke koppelingen heeft je lokale winkel op voorraad? Welke persbek heb je hier voor nodig? Handig als alles hetzelfde is als je je internetbestelling tijdens je klus even lokaal moet aanvullen (gaat geheid voorkomen).
- Staal/koper is misschien meer voor zichtwerk(subjectief) en kleine lengtes. Als je wilt isoleren (sww circuit) heb je niet zoveel aan 'mooi ijzer'.
- RVS gebruik je als je zeker bent dat je het voor koelen gaat gebruiken denk ik.
Ik heb Bonfix 32mm mlb gebruikt en kwam eigenlijk telkens wat ruimte tekort met de 15cm buigradius. Bonfix heeft geen 90 graden bocht (enkel knie). Maar staal/koper persverbindingen heb ik bewust niet gebruikt omdat ik veel bochten moest maken én ik een groot gedeelte ga isoleren.
Dat is juist heel makkelijk:Jazsie schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:42:
Ik zal op veel plaatsen MLB toepassen maar 32mm is lastig recht te krijgen (komt op rol).
Je gaat op het uiteinde staan en rolt de rol af en drukt de buis daarbij tegen de grond, als je dat een flink eind doet heb je een aardig rechte buis.
Het laatste beetje is gewoon handwerk, maar dat lukt alleen als je voldoende lengte hebt. Dus een stuk van 50cm recht krijgen is meer ellende dan een rol van 10m.
Ik heb zelf (binnen) buigveren en een speciaal hefboom tooltje gebruikt en voor krappe bochten heb ik ook een keer gewoon lijmklemmen gebruikt om de bocht erin te krijgen, door om een balk te klemmen. En dan hou ik er rekening mee dat de laatste 10-20cm soms wat beschadigd, die knip je dan na het buigen eraf, met de ontbramer maak je de buis daarna ook weer netjes rond.
Uiteindelijk zit hier alles recht en strak en met de isolatie eromheen zie je toch niks meer.
Het viel mij heel erg mee en heb uiteindelijk alles uit 1 stuk kunnen maken zonder bocht koppelingen, alleen de T's & puntstukken heb ik gebruikt.
Heel persoonlijk vind ik het wel fijn dat ik MLB heb, dat doet niks, bevat geen metalen die kunnen roesten of bramen kunnen geven. En ik hoef niet na te denken over galvanische corrosie.
Maar ik ben dan ook wel een kunststof fan.
Begrijp ik uit je context dat je dus gebruik maakt van volledige plastic (pers) koppelingen en dus niet die met messing?
Ik denk dat hij bedoelt dat hij het fijn vindt MLB te hebben tov koper / staal.Jazsie schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 08:17:
Thx voor de tip @TheGhostInc.
Begrijp ik uit je context dat je dus gebruik maakt van volledige plastic (pers) koppelingen en dus niet die met messing?
Je hebt inderdaad van bijvoorbeeld Uponor de normale koppelingen met messing en de zgn. "PPSU" koppelingen. Ik heb zelf een aantal knietjes van PPSU in gebruik, zolang de mechanische belasting nihil is, zijn die ook gewoon prima, is mijn ervaring.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Ik heb wel messing koppelingen gebruikt, omdat mijn vuilafscheider & micro bellen ontluchter ook volledig messing zijn. Meestal ontkom je sowieso niet aan nessing in een systeem. Ik heb dus 2 setjes met koppelingen, kogelkraan, verlopen en vuilafscheider/ontluchter wel uit messing, daarop zit direct de warmtepomp met flex slang.Jazsie schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 08:17:
Thx voor de tip @TheGhostInc.
Mijn vloerverwarming verdelers zijn kunststof.
Maar geen koper, rvs of gegalvaniseerd staal in het systeem.
Ik kom op Terrendis grondleiding heat duo 32 pe/Xa 140 uit als goedkoopste optie met €50 per meter.
Ik heb +- 30 meter nodig. Dus dat loopt aardig in de papieren.
Zijn er leukere en/of betere alternatieven?
Ik wil het in een keer goed doen, maar een 8 ipv een 10 is ook een prima cijfer.
Misschien anderen hier ook mee bezig he eest en iets leuks gevonden?
Ik wil sowieso niet mijn eigen buis maken. Teveel kans dat het veel minder goed isoleert dan bijvoorbeeld bovenstaande buis.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
30x50= 1.500 euro. En dan heb ik alle andere materialen, hulpmiddelen en tijd niet meegenomen: verdeler, 16mm buis, dekvloer (of ligt die al?), graafwerk, koppelingen, etcTanuki schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:58:
Ik ben in de markt voor een grondbuis/leiding om vloerverwarming in de overkapping en schuur te kunnen aansluiten.
Ik kom op Terrendie grondleiding heat duo 32 pe/Xa 140 uit als goedkoopste optie met €50 per meter.
Ik heb +- 30 meter nodig. Dus dat loopt aardig in de papieren.![]()
Ik wil het in een keer goed doen, maar een 8 ipv een 10 is ook een prima cijfer.![]()
Ik wil sowieso niet mijn eigen buis maken. Teveel kans dat het veel minder goed isoleert dan bijvoorbeeld bovenstaande buis.
Niet handiger om een split airco op te laten hangen voor dat geld?
Dit is al vaak besproken. De Terrendis is niet goedkoop maar werkt goed zonder te veel knutselwerk waar veel tijd in kan gaan zitten om tot een suboptimaal resultaat te komen. Tot nu toe geen beter alternatief gezien dan Terrendis.Tanuki schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:58:
Ik ben in de markt voor een grondbuis/leiding om vloerverwarming in de overkapping en schuur te kunnen aansluiten.
Ik kom op Terrendis grondleiding heat duo 32 pe/Xa 140 uit als goedkoopste optie met €50 per meter.
Ik heb +- 30 meter nodig. Dus dat loopt aardig in de papieren.![]()
Ik wil het in een keer goed doen, maar een 8 ipv een 10 is ook een prima cijfer.![]()
De oplossing om een split unit te plaatsen heb ik ook vaker gehoord, maar ik heb bij mijn zoektocht de thermische verliezen per strekkende meter bekeken en dan kom je erachter dat de verliezen bij split niet minder zijn dan bij mono. Je moet de spilt leiding dan alsnog isoleren, kost ook weer materiaal en arbeid.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Als je een PVC buis op afschot legt en daar geïsoleerde leidingen doorheen legt heb je op zich ook een aardige oplossing.Tanuki schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:58:
Pak je daar de kosten voor, dan zit je op €200+ voor het PVC, pak je een officiëlere mantelbuis zit je op €400. En dan geïsoleerde leiding, heen en weer is 60m. Bij 32mm hoop je voor €600 de buis te hebben liggen. (Ongeïsoleerde leiding is ook zo €300-400.)
Dus zelfs al zou je zelf gaan hobbyen met PUR dan nog is het qua materiaal al minimaal €500 en komt €1000 best snel in de buurt als je niet de allergoedkoopste variant/winkel kiest.
Ik ben het helemaal met je eens dat €50/m duur voelt, maar als je 2x32mm en een mantel buis pakt, dan is €30/m ook zo uitgegeven.
De vraag is meer of het de investering waard is, want de investering zelf zal altijd fors blijven, er gaat gewoon veel materiaal inzitten.
Ik vraag me eerder af hoe groot die WP wel niet is. Eer dat de leidingen opgewarmd zijn ben je meerdere kWh verder en dan ook nog stoken voor de vogeltjes. Of zitten die niet onder de overkappingP5ycho schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:33:
Ik weet niet hoe groot die schuur is, maar DN25 over 30m (x2) kan nog best krap zijn afhankelijk van de flow.
Ik heb maar even een apart topic aangemaakt: Grondleiding verw. schuur/overkapping - waar aansluiten?Martin7182 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:00:
[...]
Ik vraag me eerder af hoe groot die WP wel niet is. Eer dat de leidingen opgewarmd zijn ben je meerdere kWh verder en dan ook nog stoken voor de vogeltjes. Of zitten die niet onder de overkapping
De wp is 8 kw, een Daikin altherma 3.
Het is uiteraard niet de bedoeling om te stoken voor de mussen. Het is onder andere de bedoeling om het in de winter een beetje vorstvrij te kunnen houden, het enigszins behaaglijk te maken zodat je daar nog fijn kan zitten, om in de zomer wellicht te koelen (maar dat lijkt me dan met een airco wat rendabeler wellicht, maar goed, als de optie er is kunnen we dat iig testen), er zou comfortabel gewerkt moeten kunnen worden in de overkapping, en uiteraard ook comfortabel gehobbyd moeten kunnen worden in de schuur.
[ Voor 3% gewijzigd door The Legend op 11-07-2026 22:31 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Ja, no problemoThe Legend schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:31:
Weet iemand hier toevallig of Henco 26x3 en Pipetec (Heima) 26x3 compatible zijn? Mijn bestaande leidingwerk naar de CV is nu in Henco kunststof 26x3. Ik wil een WPB boiler plaatsen, en werken met het goedkopere spul van Heima. Ook omdat ik daar een perstang voor heb. Maar dan moet dus de koppeling van Pipetec naar Henco worden gemaakt. Ik zou denken dat 26x3 in beide gevallen gewoon 26x3 is. Zou ik die dan gewoon kunnen koppelen met zo’n persfitting? https://www.heima24.de/ro...x-30-mm-fuer-mv-rohr.html
Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl
Gelukkig werken ze zo goed als allemaal met rubberen ringetjes die er voor zorgen dat het goed afdicht, dus het zal in de praktijk geen problemen opleveren.
Ik heb wat moeite om ze goed te installeren. Natuurlijk heb ik de fout gemaakt om ze té strak te draaien, De zeskantwartel leent zich namelijk enkel voor de grotejongenswaterpomptang waarmee je al snel een hefboom hebt. De rubberen ring draait dan scheef in de wartel.
Op één locatie gaat de koppeling met een beetje met wat spanning op het puntstuk en die krijg ik nog niet lekvrij. Het rubber is nog relatief goed.
Zou ik blijven proberen met deze zwarte rubbers?
Of zou ik ze vervangen voor de Bonfix HD fiberringen? De Bonfix 2-delige koppelingen hebben die immers ook en die lekken niet.