Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:47
Technician- schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:29:
[...]

Let ook op met de sww afsluiters, zet er nooit een na de inlaatcombinatie en de uitgaande warmwater leiding de boiler kan bij service im of exploderen.
Kun je dat niet voorkomen met een overdrukventiel?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:45

HaTe

haat niet

GudZ schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 06:53:
[...]

Ja het overdrukventiel die er bij mij standaard ook in zit voorkomt dit. Maar geef de jongens hierboven wel gelijk dat bovenstaande beter is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GudZ schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 06:53:
[...]

inlaatcombinatie = overdrukventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:01
Wat is het verschil tussen de verschillende merken geïsoleerde grond-leidingen.

Zit er kwaliteitsverschil tussen? Levensduur, isolatie? Bescherming tegen externe invloeden (steenslag, mechanisch)?
Zie vooral wel verschil in prijs.

- Terrendis Duo - Quadruple (veel keuze)
- Watts Microflex HP
- AustroPEX
- Upinor
- Thermaflex
- Welke nog meer?

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali11baba
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
pc_slopert schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:30:
Wat is het verschil tussen de verschillende merken geïsoleerde grond-leidingen.

Zit er kwaliteitsverschil tussen? Levensduur, isolatie? Bescherming tegen externe invloeden (steenslag, mechanisch)?
Zie vooral wel verschil in prijs.

- Terrendis Duo - Quadruple (veel keuze)
- Watts Microflex HP
- AustroPEX
- Upinor
- Welke nog meer?
Ik heb laatst van Terrendis, Watts en Flexalen (alllen DUO 40/160 of dichtstbijzijnd alternatief) de datasheets erbij gepakt. Op basis daarvan leek Flexalen het minste warmteverlies te hebben, dus ben daarvoor gegaan.. Wat de vergelijking moeilijk maakt is dat ze niet allemaal uitgaan van hetzelfde grondpeil/grondtemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:57
Zo'n buis heeft gewoon een warmtegeleidingscoëfficiënt in W/mK + dikte, dat zou toch heel makkelijk vergelijken zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 30-07-2024 11:04 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-06 09:37
Het is vast een lange discussie of kunstof beter is dan metaal of niet, een discussie die ik hier niet wil starten, maar kan er in de openingspost een overzicht komen van de gangbare materiaalsoorten met voor en nadelen?

Ik wil in mijn recent gekochten bovenwoning uit ‘78 een aantal sanitair leidingen vervangen, enkele CV buizen verwijderen/afstoppen, vloerverwarming gaan leggen en alvast de boel klaar gaan maken voor een waterpomp. Dit allemaal in meerdere etappes over enkele jaren maar ik zit alvast naar het gereedschap te kijken.

Ik zat zelf te denken aan de door @bensss aangehaalde krimptangset (bensss in "Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic"), en dan de variant met th en m moulds. Het bestaande sanitair en cv werk lijkt met Bonfix te zijn gedaan, en die gebruikt het M profiel, met leidingen van 12 tot 22mm. Waar ik op het bestaande metalen sanitair aanhaak kan ik dan dus mooi in dezelfde stijl verder. Ik verwacht ook voornamelijk met koper te gaan werken, daar kan het M profiel ook prima bij. Voor de vloerverwarming zal het goed zijn om het TH profiel ook in huis te hebben alvast, dat zijn praktisch altijd kunststof buizen toch?

Voor ik ga bestellen, zit ik zo goed met mijn gedachtegang? Zeker met betrekking tot een warmtepomp (en mogelijk ook een warmtepompboiler) ben ik totaal niet bekend met wat de eisen aan de leidingen zijn en of dit wel allemaal met koper zou kunnen bijv. Ik weet ook nog niet of het een monoblock of split zal worden, maar ik houd graag alle opties open vooralsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Zolang je met 'metalen' maar geen staal bedoelt voor drinkwater dan komt het wel goed.
Koper is duur per meter, maar soms praktisch in kleine ruimten of als je een stijgleiding wilt maken. meerlagenbuis is overal geschikt voor (behalve gas natuurlijk) dus lekker praktisch.

Bonfix is een prima prijsvechter en het is bij elke Warmteservice winkel op voorraad, dus lekker dichtbij.
Eventueel kun je ook een perstang huren voor een weekendje, beetje afhankelijk van de manier van werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrozenFalcon
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Ik geloof dat ik een voor Uponor geschikte perstang/persbek gevonden heb: https://www.amazon.nl/dp/B0B9HJVBM8

Ik heb hem zelf nog niet gehaald maar deze lijkt het UP profiel te hebben. De meeste die je online kan vinden(bijvoorbeeld Aliexpress) zijn U profiel. Van wat ik kan vinden lijken ze heel erg op elkaar (beide 3 hoofdribbels) maar is bij het UP profiel de middelste ribbel iets groter en heeft deze ook nog een extra klein ribbeltje tussen 2 ribbels in.
Misschien handig als iemand die deze profielen heeft een vergelijkingsfoto kan plaatsen? Van het UP profiel zijn namelijk heel weinig close-up foto's te vinden.

Nog iets anders. Ik lees hier heel vaak dat Henco gewoon met TH profiel geperst kan worden. Dat klopt voor alles tot en met 26 mm. Vanaf 32 mm heb je een BE profiel nodig. Dat zeggen ze zelf op hun website: "Toegestane persprofielen: TH/BE voor buisdiameter 26 mm; BE voor buisdiameter 32 mm". Geen idee waarom of wat het verschil is. Hier is heel weinig over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Hoe maak je meerlagenbuis 32 mm op rol het beste recht? Is dat handmatig voor elkaar te krijgen?
Ik zie dat er ook een hulpmiddel is "een buisrichter"

Werkt dat goed? Er zijn ook goedkopere versies voor buis van 16 en 20mm van Henco is er ook zoiets te vinden voor 32 mm.
Ik heb nu een rol van 25 meter 32mm waarvan ik rechte stukken wil van 5 tot 6 meter.

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Op het uiteinde van de buis gaan staan en de rol voor je uit duwen werkt goed voor mij.
Perfect recht wordt hij nooit. De rest is aan de ophangbeugels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:19
Uponor is ook in 5m stukken recht te krijgen. O.a. bij warmteservice.

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Bedankt. rollen is inderdaad ook een optie :) Maar werkt zo'n buisrichter voor 32mm. Iemand ervaring met zo'n ding of een vergelijkbaar iets? Ben daar wel benieuwd naar. Zeker als je vaker dit soort buis op rol gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Hoe kun je de Terrendis grondleiding het beste inkorten? Mantel door snijden/ zagen, tot aan de rode buis (32mm). Is die eventueel ook met een buisknipper voor 32mm meer-lagen buis, door te knippen? Of beter met een ijzerzaagje aan de slag? Wat is de beste manier :)

Dan nog even uitmeten welke lengte flexibele rvs leiding ik nodig heb (incl. de Callefie vorstbeveiliging, moeten nog wel uit Hongarije aan-komen helaas).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pPHKDxHqeFs3tTETNYJl03AS6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9dhZpL0HncdwIm8K0qvblESd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
pc_slopert schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:44:
Hoe kun je de Terrendis grondleiding het beste inkorten? Mantel door snijden/ zagen, tot aan de rode buis (32mm). Is die eventueel ook met een buisknipper voor 32mm meer-lagen buis, door te knippen? Of beter met een ijzerzaagje aan de slag? Wat is de beste manier :)

Dan nog even uitmeten welke lengte flexibele rvs leiding ik nodig heb (incl. de Callefie vorstbeveiliging, moeten nog wel uit Hongarije aan-komen helaas).

[Afbeelding]
Buitenmantel heb ik gezaagd, isolatie met een breekmes en de oranje buis met een knipper.
Krimpkappen met de brander en het restant weer geïsoleerd met de afgesneden isolatie en tape.

Ik heb overigens na het binnen en buiten op maat maken de stofzuiger erop gezet.
Rommel uit de buis en zeker weten welke buis wat is.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald.42 op 13-08-2024 15:50 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
@Ronald.42 Goeie tip van die stofzuiger. Had de leidingen al gemarkeerd. Wat voor knipper heb je gebruikt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
pc_slopert schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:47:
@Ronald.42 Goeie tip van die stofzuiger. Had de leidingen al gemarkeerd. Wat voor knipper heb je gebruikt?
Ik heb onderstaand prul in mijn gereedschapskist, daar knip ik alles mee van tyleen tot vvbuis en van elektrabuis tot die 32mm terendis.

Je moet er alleen een beetje om denken dat je hem mooi haaks op de buis hebt, je kunt er namelijk ook prima scheef mee knippen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRyz_71wnKDWFl4i_7LwX_VfjeQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pKFrYL3LnqKepuJDuvrIKEq1.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• pc_slopert
Ik weet dat er een hele discussie is geweest over al dan niet een werkschakelaar buiten. Belangrijkste reden is dat vaak iedereen die toegang heeft tot de opstelplaats de schakelaar uit kan zetten (al dan niet per ongelijk ) :) Nu zie ik drie opties voor mezelf:

- standaard werkschakelaar buiten (ABB of andere gangbare)
- geen werkschakelaar en in de meterkast een aantal Universele Automaten Vergrendeling aluminium waarmee je de groep van de Warmtepomp tijdelijk blokkeert. Evt met label er aan.
- wel buiten maar met een slot er op.

Nu zie ik ook modellen die een sleutel hebben, is dat ook een bruikbare optie.
Bijvoorbeeld zoals deze

Of is er ook een slot die op bijvoorbeeld een ABB werkschakelaar kan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:19
Heb zelf deze gebruikt, daarbij kan er in beide standen een hangslotje door de schakelaar.
Hier thuis hangt hij boven de binnen-unit, omdat er buiten geen geschikte plek was in de voortuin.

EMAT werkschakelaar 4-polig 25A zwart
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/4/0/401173798_1-2-jpg.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door -JB- op 15-08-2024 17:15 ]

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:16
pc_slopert schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:47:
Terrendis o.g. buizen zijn altijd al gemarkeerd.
Moet je even goed kijken en staat vaak op een van de 2 een streep of stippellijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Ik wil een deel van mijn oude cv installatie afkoppelen om weg te halen voor vloerverwarming. Dat is verder geen punt. Maar nu vroeg ik mezelf af, of er een hulpstuk is waarmee je een nog volle leiding kunt afknijpen (dichten) om dan verderop in de leiding die door te kunnen zagen/ snijden. Zodat je niet het hele cv systeem leeg hoef te laten lopen? (ja dat heet een kraan :) maar dat bedoel ik niet. Ik wil dus in een in gebruik zijnde leiding een knip kunnen maken zonder dat alles leeg loopt.

zoiets dus :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bw0-e8ZgsebIhSJ_TA9jEvUD280=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1WzBMdvL4A1yBblBFosCbZ4s.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
pc_slopert schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:38:
Ik wil een deel van mijn oude cv installatie afkoppelen om weg te halen voor vloerverwarming. Dat is verder geen punt. Maar nu vroeg ik mezelf af, of er een hulpstuk is waarmee je een nog volle leiding kunt afknijpen (dichten) om dan verderop in de leiding die door te kunnen zagen/ snijden. Zodat je niet het hele cv systeem leeg hoef te laten lopen? (ja dat heet een kraan :) maar dat bedoel ik niet. Ik wil dus in een in gebruik zijnde leiding een knip kunnen maken zonder dat alles leeg loopt.

[Afbeelding]
Bevriezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Ja, ook een goed idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:46

Seafarer

XXX

[Afbeelding]
22mm pijp?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
nee 16mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Zo'n ramp is leeglopen toch ook weer niet.

Zorg dat je twee kogel kranen met knel klaar hebt liggen. Die zet je er gauw op als het nog wat druppelt na het door zagen, dichtdraaien en opvullen. Kun je het altijd open dicht zetten wanneer je er achter wilt werken.

Ik hoop dat die 16 niet erg lang is en je vloer groot anders zou ik toch proberen te vervangen door 22mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-

[Afbeelding]
Als het nou een flat was met 200 woningen, het is een huis toch?
Wat wel makkelijk is als je heel snel kunt aftappen door op een makkelijke plek 2 aftappers volle doorlaat dn15 te zetten bv vlak bij het kruipluik en boven automatische ontluchters (die ook beluchten).

Ik heb weleens in een installatie een elektromechanische klep gezet waarna ik met een schakelaar omzetten alles kon aftappen.
Aan de klep zat een slang naar een afvoer ergens onder de vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Heb ook een fatsoenlijke manier gevonden om vorstkleppen te plaatsen zoals het hoort met een fiberring en demontabel.
Tevens direct afsluitbaar.

Kugelhahn mit uberwurfmutter 1” IG x 1” G
https://www.energie-zaehl.../61422236/Products/KHU1IG

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 19-08-2024 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
De oude 16 mm gaat weg. Er komt vloerverwarming voor in de lpaats met uiteraard groter formaat leiding en waar nodig en handig ook kranen :) Maar had nu niet veel zin om dan weer de cv eerst te vullen. Is wellicht toch het goedkoopste.

Wat is die fatsoenlijke manier van vorstkleppen plaatsen? Ik heb nog evene gekeken maar ben bang dat het bij mijn installatie vogends de Calleffi info niet kan omdat de leiding de grond in gaat en late weer omhoog (sifon ?). Of is dat bij 11meter grond leiding niet een probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
pc_slopert schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:01:
De oude 16 mm gaat weg. Er komt vloerverwarming voor in de lpaats met uiteraard groter formaat leiding en waar nodig en handig ook kranen :) Maar had nu niet veel zin om dan weer de cv eerst te vullen. Is wellicht toch het goedkoopste.

Wat is die fatsoenlijke manier van vorstkleppen plaatsen? Ik heb nog evene gekeken maar ben bang dat het bij mijn installatie vogends de Calleffi info niet kan omdat de leiding de grond in gaat en late weer omhoog (sifon ?). Of is dat bij 11meter grond leiding niet een probleem?
Hij moet voor de leiding, direct op de WP geplaatst worden.
Tenzij je de Terrendis wil beschermen omdat die duurder is dan de WP zelf na subsidie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Technician- schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:39:
Heb ook een fatsoenlijke manier gevonden om vorstkleppen te plaatsen zoals het hoort met een fiberring en demontabel.

Heb je daar een foto van? Of schets hoe dat dan zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
pc_slopert schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:00:
[...]

Heb je daar een foto van? Of schets hoe dat dan zit?
Hoezo? Dat lijkt me toch logisch?
De afsluiter draai je met loctite 55 op de buitendraad warmtepomp.
De vorstklep zet je vast met fiberring en wartel van de afsluiter
De andere kant van de vorstklep met rvs slang met wartel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
@Technician- Ah zo bedoel je. Dat is dan duidelijk ja. :)

Ben nu aan het kijken om ook iets van Manometer / temperatuur op te nemen in het systeem vlak bij waar de leiding binnen komt. Ik zie die bij Heima24 bijvoorbeeld gecombineerd. Maar geen idee welke ik moet hebben. Neem aan dat ik dan een t-stuk neem met binnendraad, en daarin de manometer plaats. Ik zie drie varianten voor mijn 32mm ML 1/2, 3/4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Technician- schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:44:
[...]

Terrendis o.g. buizen zijn altijd al gemarkeerd.
Moet je even goed kijken en staat vaak op een van de 2 een streep of stippellijn.
Als je 2 stuks uno gebruikt heb je die markering niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ronald.42 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:13:
[...]

Als je 2 stuks uno gebruikt heb je die markering niet..
Nee maar dat hoeft dan ook niet haha. Dan doe je er gewoon een plakbandje op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
pc_slopert schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:10:
@Technician- Ah zo bedoel je. Dat is dan duidelijk ja. :)

Ben nu aan het kijken om ook iets van Manometer / temperatuur op te nemen in het systeem vlak bij waar de leiding binnen komt. Ik zie die bij Heima24 bijvoorbeeld gecombineerd. Maar geen idee welke ik moet hebben. Neem aan dat ik dan een t-stuk neem met binnendraad, en daarin de manometer plaats. Ik zie drie varianten voor mijn 32mm ML 1/2, 3/4.
Snap je vraag niet.
De flamcofill is handig voor vullen/aftappen en druk meten voor €32 klaar.
Nodig t stuk met 1/2” binnendraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Technician- schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:39:

Heb ik het goed als ik denk dat deze versie 1-1/4 aansluiting heeft? Kugelhahn 5/4" x 5/4" IG mit Überwurfmutter und Plombierungsbohrung (of is 5/4 niet hetzelfde als 1-1/4)?
Die jij aangeeft is 1 inch maar de aansluiting op de Arotherm is 1-1/4 en mijn andere onderdelen ook :) Dus is handig als die kraan dat dan ook heeft. Waarom troouwens precies deze kraan? Kan het ook een andere zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door pc_slopert op 27-08-2024 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
pc_slopert schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:35:
[...]

Heb ik het goed als ik denk dat deze versie 1-1/4 aansluiting heeft? Kugelhahn 5/4" x 5/4" IG mit Überwurfmutter und Plombierungsbohrung (of is 5/4 niet hetzelfde als 1-1/4)?
Die jij aangeeft is 1 inch maar de aansluiting op de Arotherm is 1-1/4 en mijn andere onderdelen ook :) Dus is handig als die kraan dat dan ook heeft. Waarom troouwens precies deze kraan? Kan het ook een andere zijn?
5/4" is idd 1 1/4".

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• SCG
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01 21:08

SCG

Hallo allen,

Mijn LG warmtepomp (monoblock) is voorzien van een 1 inch aansluiting (PT 1 inch, mannelijk). Deze dicht af op de schroefdraad en is naar mijn beleving conisch. Nu wil ik een flexibele slang (diffusiedicht) gebruiken naar “de vaste wereld”. Deze slangen hebben vaak een 1” of 5/4” aansluiting (vrouwelijk), alleen is deze (bij mijn weten) niet conisch en dicht deze af op een “vlak” middels een pakking of rubberafdichtring. Daarbij loop ik tegen een paar vragen aan:
• Wat voor verloopstuk/-nippel heb ik hiervoor nodig? Bij bijvoorbeeld een Bonfix of VSH vind ik deze niet (althans ik niet 😉).
• Mijn leidingwerk heeft een binnendiameter van 25 à 26 mm. Ik wil dan een flexibele slang kiezen van 1”, DN25, echter deze hebben vaak (ter plekke van de aansluiting) een behoorlijke vernauwing van meer dan 40% van het doorstroomoppervlak (reductie van 25 naar 19 mm in diameter). Dit is natuurlijk een beperkte afstand waarover deze dunnere diameter geldt, maar de vraag is: Geeft dit een aanzienlijke beperking in het debiet? Of beter voor een 5/4”DN32 slang kiezen?
• Zijn er nog goede suggesties voor dit soort flexibele slangen, die dampdicht zijn en van een Isolatie zijn voorzien?
• Iemand ervaring met de aansluitset van Wasco? Het betreft een “Comfort Line aansluitset monoblock warmtepomp, flexibel, 1" binnendraad x 28 mm knel, lengte 75 cm, geïsoleerd, 2 stuks”. Artikel 3320002

Alvast hartelijk dank .

M.vr.gr.

Sander

LG HM091MRU44 | LG WH20S

• pc_slopert
Ik heb onlangs hier mijn slangen besteld. Deze versie heeft ook isolatie en in diverse lengtes te bestellen.

• pc_slopert
Overigens heb ik uiteindelijk de flex-uit-trekbare versie besteld (met de isolatie er los bij). Kreeg netjes het teveel betaalde voor installeren van die isolatie terugbetaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:04
SCG schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:06:
Hallo allen,

Mijn LG warmtepomp (monoblock) is voorzien van een 1 inch aansluiting (PT 1 inch, mannelijk). Deze dicht af op de schroefdraad en is naar mijn beleving conisch. Nu wil ik een flexibele slang (diffusiedicht) gebruiken naar “de vaste wereld”. Deze slangen hebben vaak een 1” of 5/4” aansluiting (vrouwelijk), alleen is deze (bij mijn weten) niet conisch en dicht deze af op een “vlak” middels een pakking of rubberafdichtring. Daarbij loop ik tegen een paar vragen aan:
• Wat voor verloopstuk/-nippel heb ik hiervoor nodig? Bij bijvoorbeeld een Bonfix of VSH vind ik deze niet (althans ik niet 😉).
• Mijn leidingwerk heeft een binnendiameter van 25 à 26 mm. Ik wil dan een flexibele slang kiezen van 1”, DN25, echter deze hebben vaak (ter plekke van de aansluiting) een behoorlijke vernauwing van meer dan 40% van het doorstroomoppervlak (reductie van 25 naar 19 mm in diameter). Dit is natuurlijk een beperkte afstand waarover deze dunnere diameter geldt, maar de vraag is: Geeft dit een aanzienlijke beperking in het debiet? Of beter voor een 5/4”DN32 slang kiezen?
• Zijn er nog goede suggesties voor dit soort flexibele slangen, die dampdicht zijn en van een Isolatie zijn voorzien?
• Iemand ervaring met de aansluitset van Wasco? Het betreft een “Comfort Line aansluitset monoblock warmtepomp, flexibel, 1" binnendraad x 28 mm knel, lengte 75 cm, geïsoleerd, 2 stuks”. Artikel 3320002

Alvast hartelijk dank .

M.vr.gr.

Sander
Ik heb de LG met een DN32 slang aangesloten en deze verlopen gebruikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfN2MrLF3pEZ10yA-asSvkSKToc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/biSfH4YQjMcyImj8zKjuKlEk.png?f=user_large

https://www.heima24.de/ro...x-1-ag-flachdichtend.html

Dan alleen het gedeelte met 1" binnen en 1 1/4" buitendraad.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01 21:08

SCG

Jojan265 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 22:17:
[...]

Ik heb de LG met een DN32 slang aangesloten en deze verlopen gebruikt:

[Afbeelding]

https://www.heima24.de/ro...x-1-ag-flachdichtend.html

Dan alleen het gedeelte met 1" binnen en 1 1/4" buitendraad.
Hi Jojan265

Super! Dit is wat ik nodig heb. In het plaatje nog 2 vragen, om 100% zeker te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDnE4ajujP6LYWwFRjF_nRjZJI4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SQEQ9iT6Ub6NocJiBF5ZbyB2.png?f=user_large

Kun je ook aangeven welk type slang je gebruikt hebt? Diffusiedicht?

Gr. Sander

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:04
SCG schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:54:
[...]

Hi Jojan265

Super! Dit is wat ik nodig heb. In het plaatje nog 2 vragen, om 100% zeker te zijn:
[Afbeelding]
Klopt helemaal.
Kun je ook aangeven welk type slang je gebruikt hebt? Diffusiedicht?

Gr. Sander
https://www.heima24.de/in...chtung-laenge-700-mm.html

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Makkelijke leidingset om een monobloc aan te sluiten. En goedkoper dan flexslang koppelingen, uponorbuis en zelf isoleren.

De wartels zijn 1.1/4” en verlopen naar 1” bi en 1” bu zijn bij te bestellen.

https://edelstahlwellrohr...25-10m-13mm-Iso/FDS-25310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-07 16:28
Technician- schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:45:
Makkelijke leidingset om een monobloc aan te sluiten. En goedkoper dan flexslang koppelingen, uponorbuis en zelf isoleren.

De wartels zijn 1.1/4” en verlopen naar 1” bi en 1” bu zijn bij te bestellen.

https://edelstahlwellrohr...25-10m-13mm-Iso/FDS-25310
Wel de rekenmachine erbij pakken als je dit soort leiding gebruikt.

Het drukverlies is soortgelijk aan een 22mm buis.

Afhankelijk van de opbouw (serie-parallel) de benodigde leidinglengte, trace en eventueel verder afgifteysteem. In combinatie tot het vermogen en benodigd debiet... Kan het snel krap worden...

Dat gezegd hebbende, ik gebruik het veel... Zowel DN25 wellrohr alsook dn32 Spiralrohr.

Fyi https://www.isolier-fuchs...m_Aeroline_inox_split.png

[ Voor 5% gewijzigd door BjornHero op 30-08-2024 22:43 ]

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
BjornHero schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:43:
[...]

Wel de rekenmachine erbij pakken als je dit soort leiding gebruikt.

Het drukverlies is soortgelijk aan een 22mm buis.

Afhankelijk van de opbouw (serie-parallel) de benodigde leidinglengte, trace en eventueel verder afgifteysteem. In combinatie tot het vermogen en benodigd debiet... Kan het snel krap worden...

Dat gezegd hebbende, ik gebruik het veel... Zowel DN25 wellrohr alsook dn32 Spiralrohr.

Ja klopt, die disclaimer mag er wel bij.
Al zal bij korte stukken tot 5m niet snel een probleem zijn. Tot 30l/min zijn de weerstanden nog laag. En voordeel is je hoeft nergens bochten of knieën te zetten die normaliter relatief de meeste weerstand hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenSmit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-07 13:17
Ik heb de afgelopen jaren zonnepanelen geinstalleerd. Die markt is ingestort. Nu overweeg ik airco's te gaan doen. De investering voor een F-gassen cursus is echter significant. Daarom heb ik de volgende vragen:

-Is het te verwachten dat dit nog lang relevant is, of is het te verwachten dat alle airco's en warmtepompen binnen een paar jaar propaan of andere koudemiddelen gebruiken en het F-gassen certificaat dus overbodig zal zijn.

-Weet iemand goed zelfstudie materiaal buiten dit forum en de "Leergang F-gassen" van STEK ?

[ Voor 39% gewijzigd door ArjenSmit op 30-08-2024 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ArjenSmit schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 23:43:
Ik heb de afgelopen jaren zonnepanelen geinstalleerd. Die markt is ingestort. Nu overweeg ik airco's te gaan doen. De investering voor een F-gassen cursus is echter significant. Daarom heb ik de volgende vragen:

-Is het te verwachten dat dit nog lang relevant is, of is het te verwachten dat alle airco's en warmtepompen binnen een paar jaar propaan of andere koudemiddelen gebruiken en het F-gassen certificaat dus overbodig zal zijn.

-Weet iemand goed zelfstudie materiaal buiten dit forum en de "Leergang F-gassen" van STEK ?
Het is veel uitgebreider.
Je moet je F gassen certificaat halen door een opleiding en examen te doen, theorie en praktijk.
Propaan valt onder die nieuwe verordening onder de F gassen.
Een persoonscerrificaat noemen ze BRL200
Dan moet je nog je bedrijfscertificaat halen, dat is BRL100.
Hiervoor moet je meer doen. Je moet je laten certificeren door bv Bureau Veritas. Je moet gereed schap hebben en laten keuren.
Je krijgt een jaarlijkse herkeuring. Op je systeem en koudemiddel balans.

Dit alles kan je goed doen door je te laten informeren door NVKL, deze kunnen je stap voor stap begeleiden.
Reken op in totaal zo 10K aan investeringen. Maar daarna heb je ook wel garandeert inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 00:33
Binnenkort wil ik zelf een warmtepomp systeem gaan installeren, inclusief fancoils, binnen/buitenunit en overal nieuwe leidingen. Ook moet ik koppelen met de huidige (Comap multiskin) leidingen van de badkamer voor warm water.

Op de plek waar de binnenunit en boiler gaan komen van de warmtepomp wilde ik alles met 28mm koper gaan doen met Conex B-press fittingen van Toolstation (weinig verliezen met bochten, makkelijk te isoleren en de koppelstukken zijn niet duur). Van en naar de warmtepomp, de fancoils en de vloerverwarming verdeler wil ik doen met een MLB systeem (geen idee nog welke, maar ik wil wel actief koelen - misschien Viega Smartpress).

Waar doe ik nu goed aan qua persgereedschap? Ik heb een aantal opties:
- Een tweedehands perstang kopen (en eventueel extra bekken kopen)
- Een handmatige perstang kopen (https://www.amazon.nl/-/e...n%2Caps%2C234&sr=8-8&th=1)
- Een perstang huren

Gezien het een beste klus wordt, en ik ook nog later water-gerelateerde dingen moet doen in de keuken en garage gaat een perstang huren wel in de papieren lopen (en belangrijker nog: het werkt extreem vertragend).

Een handperstang lijkt mij onhandig en ik heb weinig vertrouwen in Chinese rommel - maar het is wel veruit de goedkoopste optie.

Een tweedehands perstang kopen is een risico, maar met eventueel nieuwe persbekken wellicht wel betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13:57
TheJVH schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:24:
Binnenkort wil ik zelf een warmtepomp systeem gaan installeren, inclusief fancoils, binnen/buitenunit en overal nieuwe leidingen. Ook moet ik koppelen met de huidige (Comap multiskin) leidingen van de badkamer voor warm water.

Op de plek waar de binnenunit en boiler gaan komen van de warmtepomp wilde ik alles met 28mm koper gaan doen met Conex B-press fittingen van Toolstation (weinig verliezen met bochten, makkelijk te isoleren en de koppelstukken zijn niet duur). Van en naar de warmtepomp, de fancoils en de vloerverwarming verdeler wil ik doen met een MLB systeem (geen idee nog welke, maar ik wil wel actief koelen - misschien Viega Smartpress).

- Een handmatige perstang kopen (https://www.amazon.nl/-/e...n%2Caps%2C234&sr=8-8&th=1)
- Een perstang huren

Gezien het een beste klus wordt, en ik ook nog later water-gerelateerde dingen moet doen in de keuken en garage gaat een perstang huren wel in de papieren lopen (en belangrijker nog: het werkt extreem vertragend).

Een handperstang lijkt mij onhandig en ik heb weinig vertrouwen in Chinese rommel - maar het is wel veruit de goedkoopste optie.

Een tweedehands perstang kopen is een risico, maar met eventueel nieuwe persbekken wellicht wel betrouwbaar?
De hydraulische perstangen zijn voorzover ik heb kunnen ervaren geen rommel en prima geschikt voor 1 grote klus. Maar je kan natuurlijk ook een Rems op MP zoeken met de geschikte bekken, kost wel wat maar dan heb je ook wat. Net wat je fijner vindt.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:40

dof

TheJVH schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:24:

- Een perstang huren

Koper is een goed idee :) ('k Heb bijna alle cv buizen hier vervangen door 28 e 22 mm koperbuis)

Die fittingen en kneltang etc gedoe en kosten... Waarom ga je niet solderen? De fittingen zijn dan nog veel goedkoper (rond een euro), het levert vrijwel altijd dichte verbindingen op (soldeer vloeit in de verbinding) , het ziet er netjes en slank uit (handig bij het isoleren) en solderen is echt niet moeilijk.
Als je in de buurt van 050 woont kan ik het je zo leren in een klein uurtje :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2TkjVSCJG0C0FKg_7ns__2oyBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jU9TmXwrG2cyfHcZozUtTnK8.png?f=fotoalbum_large

Buis is trouwens de helft goedkoper in Duitsland (hier b.v.), als je veel nodig hebt kan het snel uit. Fittingen idem.

[ Voor 4% gewijzigd door dof op 03-09-2024 22:18 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Ik wil 32mm Meer-lagen-buis met isolatie in een 50mm pvc krijgen. Helaas kan ik niet de goede maat isolatie vinden. De bedoeling is de pvc door spouwmuur te steken met de ML en geschikte buiten-Isolatie. Heb de gaten al voor de 50mm buis.
Ik heb nu al verschillende isolatie stukken gehad die waren meestal te dik. Welke past wel met diameter 23 of 35? Tip voor een goed adres waar die te vinden zijn is welkom :)

[ Voor 5% gewijzigd door pc_slopert op 04-09-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
pc_slopert schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:43:
Ik wil 32mm Meer-lagen-buis met isolatie in een 50mm pvc krijgen. Helaas kan ik niet de goede maat isolatie vinden. De bedoeling is de pvc door spouwmuur te steken met de ML en geschikte buiten-Isolatie. Heb de gaten al voor de 50mm buis.
Ik heb nu al verschillende isolatie stukken gehad die waren meestal te dik. Welke past wel met diameter 23 of 35? Tip voor een goed adres waar die te vinden zijn is welkom :)
Over welke lengte moet je de isolatie in de pvc buis krijgen? Je kan Armacell Armaflex gebruiken, is verkrijgbaar in verschillende dikten en is makkelijk te verwerken. Alleen je moet wel pvc buis eromheen krijgen en dat is voor lange stukken niet zo makkelijk lijkt me. Waarom doe je het trouwens niet zonder pvc buis?

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
@bensss zou het ook zonder pvc kunnen. Moet door twee muren met spouwruimte dat is ongeveer 30 tot 35 cm. Dacht dat pvc eromheen wat sterker was. En beter afsluit. Zal nog een wat pielen. Heb nu een stuk isolatie van Armacell Tubolit DG B1 leidingisolatie 32 mm inwendig x 13 mm. Ga het nog eens proberen met een stuk buis. Maar lijkt echt niet te doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Dat is ook niet zo gek, 32+(13*2)=58, en dat moet dan door een buis met 50mm buitendiameter.
Tubolit is niet iets wat ik zou gebruiken voor het voorkomen van condens trouwens. Voor warmteisolatie is het wel ok.
Ik heb dezelfde samenstelling door een spouwmuur gehaald, en daar was een boorgat van 65mm precies genoeg, 'snug fit'. Boor liever nog iets groter, 70mm, anders beschadig je je isolatie snel bij het doorhalen van de leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Wat @P5ycho zegt is denk ik een goed advies als je nog een keer kan boren. Als je dat niet wilt dan moet je je afvragen of je dampdicht wil isoleren of niet. Als dat niet het gebal is dan kan je denk ik elk soort isolatie toepassen dat past. En als er geen pvc omheen zit dan wil je idd wat stevigheid. Standaard buisisatie van de bouwmarkt lijkt me bijv ook geschikt voor dit kleine stukje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
pc_slopert schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:43:
Ik heb het op deze manier opgelost: --Erik-- in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Moet je wel de gaten nog wat groter maken in je muur, weet niet of dat een probleem is?

Als ik het opnieuw moest doen...deed ik het weer zo :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAtwcB4LkMInehNNFMa1_tUm0Ts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8DKpfqeWNYlxwi8WM45A9LW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Evjke_AP5k5hyCANVX16yHVLnJM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyLXYJV07uJCn4HU7XZGmr21.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 34% gewijzigd door --Erik-- op 04-09-2024 15:54 ]

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Groter gat gaat het niet worden. Hoeft ook niet volgens mij. Ik meen dat iemand hier op het forum ook met 50mm buis door de muur ging. Nog even zoeken naar het juiste isolatie spul dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Wat.maakt de isolatie dan de juiste? De dikte?
En ga je nu koelen of alleen verwarmen?

[ Voor 30% gewijzigd door P5ycho op 04-09-2024 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Voorlopig maar eens verwarmen en evt. later koelen. De juiste maat voor in die buis van 50 mm. Alles er voor en er na wordt lekker dik geïsoleerd. Dus even die (geïsoleerde) muur door hoeft niet maximaal te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
pc_slopert schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:27:
Voorlopig maar eens verwarmen en evt. later koelen. De juiste maat voor in die buis van 50 mm. Alles er voor en er na wordt lekker dik geïsoleerd. Dus even die (geïsoleerde) muur door hoeft niet maximaal te zijn.
Ja, dat is denk ik het meest praktische. Je kan trouwens ook nog die pvc buis aan een kant doorslijpen over de lengte zodat je het er makkelijker inschuift. Dan is meteen je 50mm pvc buis indrukbaar om het makkelijk in de 50mm gaten te krijgen. Als je 9 mm armaflex neemt dan is het nog dampdicht ook en zit je precies op 32+(2x9)=50mm. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.ventilatiesho...eed-1000mm-lengte-2000mm/

Armaflex kan je ook in meerdere lagen toepassen dus elders kan het ook nog handig zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door bensss op 04-09-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
pc_slopert schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:41:
Groter gat gaat het niet worden. Hoeft ook niet volgens mij. Ik meen dat iemand hier op het forum ook met 50mm buis door de muur ging. Nog even zoeken naar het juiste isolatie spul dan maar.
Zou gewoon een goede isolatie door de muur steken die er een beetje knap doorgaat. Zonder pvc buis, die heeft zo’n wanddikte dat er voor isolatie niks overblijft.

https://www.buisisolatie....atie-uv-plak-overlap.html

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 04-09-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Een pvc 50 is intern denk ik 42mm dan heb je min 32/2 dus isolatie van 5mm dik. Dat is dus gewoon strak omwikkelen met isotape van armalit. Hoe had je dat bedacht dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Nou die zwarte isolatie heb ik ook liggen :) Denk dat dat het wordt. De buis komt toch vast te zitten dus er zal niet veel mee gebeuren verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
dof schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:13:
[...]

Koper is een goed idee :) ('k Heb bijna alle cv buizen hier vervangen door 28 e 22 mm koperbuis)

Die fittingen en kneltang etc gedoe en kosten... Waarom ga je niet solderen? De fittingen zijn dan nog veel goedkoper (rond een euro), het levert vrijwel altijd dichte verbindingen op (soldeer vloeit in de verbinding) , het ziet er netjes en slank uit (handig bij het isoleren) en solderen is echt niet moeilijk.
Als je in de buurt van 050 woont kan ik het je zo leren in een klein uurtje :).

[Afbeelding]

Buis is trouwens de helft goedkoper in Duitsland (hier b.v.), als je veel nodig hebt kan het snel uit. Fittingen idem.
Dank voor de tip, solderen kan inderdaad maar gezien ik het hele huis moet doen gaat dat wel een beste tijdsinvestering worden. Alles uitvoeren in koper is zo gek nog niet, behalve de Viega Smartpress heb ik nog geen andere perskoppelingen gevonden die geen messing gebruiken (voor condenserend koelen) - maar persbekken voor Smartpress zijn duur en huurlocaties zijn ook beperkt. Alles koper persen kan een mooie middenweg zijn.

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-06 18:29
BjornHero schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:43:
[...]

Even aan het rekenen geslagen, omdat ik deze buis ook wel heel interessant vind om te gebruiken.

Bijv bij gebruik van een vwl 55/6
Flow van 860 l/h restopvoerdruk 560mbar

32mm smartpress met 4 knietjes
5m = 10,5mbar
10m = 17,4mbar
20m = 31,3mbar

Dn25 Rvs flexibele buis
5m = 35mbar
10m = 70mbar
20m = 140mbar
(Drukverlies in bochten niet meegerekend)

@Technician- @BjornHero
Welke diameter Dn25/Dn32 gebruiken jullie in welke situaties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
TheJVH schreef op donderdag 5 september 2024 @ 00:03:
[...]

Dank voor de tip, solderen kan inderdaad maar gezien ik het hele huis moet doen gaat dat wel een beste tijdsinvestering worden. Alles uitvoeren in koper is zo gek nog niet, behalve de Viega Smartpress heb ik nog geen andere perskoppelingen gevonden die geen messing gebruiken (voor condenserend koelen) - maar persbekken voor Smartpress zijn duur en huurlocaties zijn ook beperkt. Alles koper persen kan een mooie middenweg zijn.
Zodra je de meterprijs van koper opzoekt en ziet hoe koper en solderingen aangetast wordt door beton snap je waarom er weinig voor gekozen wordt. Dat compenseer je niet met goedkope fittingen ben ik bang.
Hier en daar koper gebruiken als stijgleiding op de muur of in de technische ruimte is niets mis mee, kan erg praktisch zijn. Maar daarbuiten past het niet zo goed bij de manier waar we bouwen in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

[...]

Solderen kan redelijk snel en ter plekke gedaan worden (als je een beschermingsplaatje erachter houdt).
Maar 't is maar net wat je handig vind. :)

Succes ermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

P5ycho schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:59:
[...]

Zodra je de meterprijs van koper opzoekt en ziet hoe koper en solderingen aangetast wordt door beton snap je waarom er weinig voor gekozen wordt. Dat compenseer je niet met goedkope fittingen ben ik bang.
Hier en daar koper gebruiken als stijgleiding op de muur of in de technische ruimte is niets mis mee, kan erg praktisch zijn. Maar daarbuiten past het niet zo goed bij de manier waar we bouwen in NL.
Als iemand z'n leidingen wil vernieuwen, lijkt het mij aannemelijk dat die niet meteen in beton gegoten worden :).
Metaal zonder isolatie in beton leggen is natuurlijk ook vragen om moeilijkheden en volgens mij bij bouwbesluit verboden. Metalen leidingen moeten altijd geïsoleerd ingegoten worden. Bij waterleiding en cv leidingen in kunststofbuizen of dik omwikkelen met PVC tape.

Over de manier van bouwen in .nl.... Ons vorige huis (gebouwd in jaren 90) waren alle CV leidingen in de betonvloeren ingegoten , en allemaal 15 en 22 mm kunststof, dus een ramp met ombouw naar LTV toepassingen (hoor ik van ex buren). Gelukkig nu in een (vrijstaand) huis van 10 jaar ouder waar alle leidingen via kruipruimte en koofjes lopen. Helaas waren de CV Fe leidingen in de kruipruimte (na ~40 jaar) zwaar gecorrodeerd op een paar CV Cu buizen na die nog goed intact worden.

Ook de waterleiding buizen en ook de gasbuizen (inmiddels van gas af) waren van koper en na 40 jaar in uitstekende staat.

Inmiddels is vrijwel alles (van CV) vervangen van Fe naar Cu buizen en van 15 en 22 naar 22 en 28 mm.

Maar gelukkig staat het iedereen vrij te kiezen wat hem/haar past :)

• P5ycho
Wat ik zeg, kunststof in de dekvloer is gangbaar. Koper is minder praktisch bij die manier van bouwen. Het kost netto minder tijd en geld.

Hier zijn de verticale leidingen van koper en de rest ligt in de dekvloer. 15 en 22mm inderdaad, en te smal voor LTV. Daar komt 25/32mm voor in de plaats via verlaagd plafond. Er is altijd wel een manier te vinden :)

[ Voor 44% gewijzigd door P5ycho op 05-09-2024 19:44 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

[...]

Tsja. Solderen is ook snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dof schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:04:
[...]

Als iemand z'n leidingen wil vernieuwen, lijkt het mij aannemelijk dat die niet meteen in beton gegoten worden :).
Metaal zonder isolatie in beton leggen is natuurlijk ook vragen om moeilijkheden en volgens mij bij bouwbesluit verboden. Metalen leidingen moeten altijd geïsoleerd ingegoten worden. Bij waterleiding en cv leidingen in kunststofbuizen of dik omwikkelen met PVC tape.

Over de manier van bouwen in .nl.... Ons vorige huis (gebouwd in jaren 90) waren alle CV leidingen in de betonvloeren ingegoten , en allemaal 15 en 22 mm kunststof, dus een ramp met ombouw naar LTV toepassingen (hoor ik van ex buren). Gelukkig nu in een (vrijstaand) huis van 10 jaar ouder waar alle leidingen via kruipruimte en koofjes lopen. Helaas waren de CV Fe leidingen in de kruipruimte (na ~40 jaar) zwaar gecorrodeerd op een paar CV Cu buizen na die nog goed intact worden.

Ook de waterleiding buizen en ook de gasbuizen (inmiddels van gas af) waren van koper en na 40 jaar in uitstekende staat.

Inmiddels is vrijwel alles (van CV) vervangen van Fe naar Cu buizen en van 15 en 22 naar 22 en 28 mm.

Maar gelukkig staat het iedereen vrij te kiezen wat hem/haar past :)
Ik reis veel door Duitsland. Het gebruik van koper is daar nog steeds de normaalste zaak van de wereld ook alles solderen gebeurt er nog. Blijft schoon en gaat zeer lang mee.

koper is in Duitsland ook veel goedkoper dan bij ons. Vreemd want misschien komt het wel uit dezelfde koper mijn.

• dof

dof

Seafarer schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:30:
[...]

Ik reis veel door Duitsland. Het gebruik van koper is daar nog steeds de normaalste zaak van de wereld ook alles solderen gebeurt er nog. Blijft schoon en gaat zeer lang mee.

koper is in Duitsland ook veel goedkoper dan bij ons. Vreemd want misschien komt het wel uit dezelfde koper mijn.
Ja, de prijs is wat vreemd: zelfde koperbuis van zelfde winkel (die ik in m'n link aanhaalde) is in Duitsland de helft goedkoper. Fittingen was me bekend en kan ik me gezien de grotere markt nog iets bij voorstellen, maar simpele buis?
Helaas te laat geweten (@Technician- kwam met de tip _/-\o_ ), anders was ik even over de grens gereden en had het me honderden euro's gescheeld.

De precieze beschouwer van de link zal zeggen dat de dikte van deze buis in Duitsland wat minder is (1 mm versus 1,2 mm), maar door deze winkel is al vaker aangegeven dat de dikte wat kan variieren en 1 mm is m.i. ook dik genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Ik zoek een verloop stukje van de 1 1/4 calleffi vorstbeveiliging naar een 1 inch slang. Welke raden jullie aan? Belangrijkste is dat ik hem wel morgen in huis wil hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
pc_slopert schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:56:
Ik zoek een verloop stukje van de 1 1/4 calleffi vorstbeveiliging naar een 1 inch slang. Welke raden jullie aan? Belangrijkste is dat ik hem wel morgen in huis wil hebben :)
Wat bedoel je met slang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
rvs flex- buis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Is al eens eerder gedeeld
Jojan265 in "Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic"

Maar zoeken op messing verloopnippel 1 - 1 1/4 levert genoeg opties op: https://duckduckgo.com/?q...ages&iax=images&ia=images

• pc_slopert
Hebben de Callefi vorstbeschermers nog een bepaalde stroom richting? Of gewoon het deel met de tekst naar je toe houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-07 12:40
Iemand ervaring met de uittrekbare RVS leiding:
https://www.sani-flex.de/rohre/edelstahlwellrohr-ausziehbar-dn32-highflex-edelstahlschlauch-1-4404-formstabil-variable-laengen-von-110-210mm-bis-500-1000mm-11-4-uem-x-11-4-ag/a-683/von-500-bis-1.000-mm

Deze is intern nog 31mm, dus ideaal gezien mijn verdere leiding koper 35...
Of zouden jullie opteren voor de klassieke EPDM / RVS flexibele slangen ? Is de zuurstofdichtheid een probleem bij deze ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
GeertV78 schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:12:
https://www.sani-flex.de/rohre/edelstahlwellrohr-ausziehbar-dn32-highflex-edelstahlschlauch-1-4404-formstabil-variable-laengen-von-110-210mm-bis-500-1000mm-11-4-uem-x-11-4-ag/a-683/von-500-bis-1.000-mm

Of zouden jullie opteren voor de klassieke EPDM / RVS flexibele slangen ? Is de zuurstofdichtheid een probleem bij deze ?
Hoe ga jij om met deze koperen leiding 35mm? Ik merk dat pers bekken voor die maat niet echt te krijgen zijn.

Tenminste, niet voor de eerder genoemde tangen in dit topic.

Ik zou idealiter een tang hebben voor Uponor leidingen (volgens mij moet ik dan UP of U hebben) en voor V (vind dan eigenlijk alleen maar 12-28, niet 35).

Solderen wellicht een idee. 🤔

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_slopert
GeertV78 schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:12:

Ik heb die afgelopen weekend aan mijn Arotherm gemaakt. Prima spul en handig te gebruiken. Vooral in mijn geval ik moest een hoekje om om bij de Grondbuis te komen. Ik heb de d25 versie genomen omdat die gelijk op het terrendis puntstuk past (1 inch). Ook de isoloatie is daar goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
Tanuki schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:53:
[...]

Hoe ga jij om met deze koperen leiding 35mm? Ik merk dat pers bekken voor die maat niet echt te krijgen zijn.

Tenminste, niet voor de eerder genoemde tangen in dit topic.

Ik zou idealiter een tang hebben voor Uponor leidingen (volgens mij moet ik dan UP of U hebben) en voor V (vind dan eigenlijk alleen maar 12-28, niet 35).

Solderen wellicht een idee. 🤔
@Tanuki ik heb ze geperst V contour op mijn Rothenberger perstoestel. Ze vervormen wel aardig, ik hoop dat het allemaal dicht is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
GeertV78 schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:12:
[...]

@Tanuki ik heb ze geperst V contour op mijn Rothenberger perstoestel. Ze vervormen wel aardig, ik hoop dat het allemaal dicht is...
Jij hebt dus wel een persbek V-35 gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:35
Heeft iemand eigenlijk data over het belang van extra isolatie van de koudemiddelleiding tussen buiten- en binnenunit?

Wij zijn momenteel bezig met een uitbouw waarbij we de buitenunit moeten verleggen. Eigenlijk wil ik de leidingen niet buitenom dus de aannemer gaat ze in de muren verwerken. Dit wilt de chef wel buiten de isolatielaag doen hoorde ik net.

Nu weet ik dat het grootste deel van de energie uit de condensatie van het (warme) gas komt, maar hoe belangrijk is het om zoveel mogelijk afkoeling van dat gas te voorkomen voordat het bij de binnenunit komt? En hoeveel rendement zou je daar daadwerkelijk mee kunnen winnen? Erg veel of is het meer vergelijkbaar met die paar procentpunt extra die je verkrijgt bij een HR+ ketel na het waterzijdig inregelen van de cv.
Ik zie het alweer gebeuren dat ik overstemd wordt door een aannemer of installateur die de 5mm witte mantel meer dan voldoende vindt en dat er dus een meter of 6 aan matig geïsoleerde leiding door de buitenmuur loopt.

Nadeel van alles binnen de schil houden is dan wel weer dat je het koudemiddel hoort stromen.

[ Voor 15% gewijzigd door Lothlórien op 24-09-2024 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
Tanuki schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:40:
[...]

Jij hebt dus wel een persbek V-35 gevonden?
@Tanuki Hoop dat dat hier mag...
https://sanpro.de/145881/...ge-v-profil?number=145885

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bensss
Lothlórien schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 05:13:
Heeft iemand eigenlijk data over het belang van extra isolatie van de koudemiddelleiding tussen buiten- en binnenunit?

Wij zijn momenteel bezig met een uitbouw waarbij we de buitenunit moeten verleggen. Eigenlijk wil ik de leidingen niet buitenom dus de aannemer gaat ze in de muren verwerken. Dit wilt de chef wel buiten de isolatielaag doen hoorde ik net.

Nu weet ik dat het grootste deel van de energie uit de condensatie van het (warme) gas komt, maar hoe belangrijk is het om zoveel mogelijk afkoeling van dat gas te voorkomen voordat het bij de binnenunit komt? En hoeveel rendement zou je daar daadwerkelijk mee kunnen winnen? Erg veel of is het meer vergelijkbaar met die paar procentpunt extra die je verkrijgt bij een HR+ ketel na het waterzijdig inregelen van de cv.
Ik zie het alweer gebeuren dat ik overstemd wordt door een aannemer of installateur die de 5mm witte mantel meer dan voldoende vindt en dat er dus een meter of 6 aan matig geïsoleerde leiding door de buitenmuur loopt.

Nadeel van alles binnen de schil houden is dan wel weer dat je het koudemiddel hoort stromen.
Hier is veel over geschreven in het hoofdtopic L/W. Ik zou daar maar teruglezen als je het precies wilt weten. Korte samenvatting wat ik me ervan kan herinneren is dat de verliezen wel vergelijkbaar zijn aan een monoblock. Elke meter leiding heeft verlies en dat verlies neemt toe als de aanvoertemperatuur hoger wordt (veel verlies SWW).

Isoleren is dus echt wel belangrijk en ik zou geen genoegen nemen met optisch wegwerken van de leiding in de buitenmuur.

Dat geluid van de koudemiddel hoor ik voor het eerst, vermoed dat dat niet zo heel erg is en als het je stoort is het denk ik makkelijk te verhelpen met een beetje isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:35
bedankt, dan ga ik dat verder zoeken.

Ik dacht even dat een paar graden afkoeling niet zo heel veel uit zou maken omdat de meeste warmte-energie behouden blijft zolang het koudemiddel niet condenseert.

In mijn kantoorkamer waar het momenteel binnenkomt hoor je een zachte ruis zodra de compressor actief is, maar als ik mij goed herinner heeft de installateur daar ook een harde soldering in de leiding gemaakt. Wellicht is die ruis dan het gevolg van een membraantje of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12:47
Wat is nou de beste manier om splitsingen te maken naar je fancoils?

Ik wil een 5-tal airleafs van water voorzien, 3 op de eerste verdieping, en 2 op de zolder.
Is het dan goed om de leiding naar boven te voorzien in 32mm mlb, een 32mm aftakking naar een verdeler, en van daaruit 3x 25mm mlb naar de radiatoren op de eerste verdieping te gaan?
en voor de zolder de 32mm door te trekken naar ook daar een verdeler en dan wederom 25mm naar de 2 radiatoren?

is dit overkill qua maat? en vooral ook welke verdelers ik moet hebben (rvs/kunststof) wanneer ik actief wil gaan koelen? vooral die verdelers voor de radiatoren snap ik nog niet waar ik dan op moet zoeken en hoe dat in vredesnaam zit met die maten.

Edit:
Of simpel, niet een verdeler maar 32mm naar boven en met t stukken aftakkingen maken naar de fancoils, zal even een plaatje maken om het idee duidelijk te maken

[ Voor 10% gewijzigd door M4inDC op 24-09-2024 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
M4inDC schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:10:
Wat is nou de beste manier om splitsingen te maken naar je fancoils?

Ik wil een 5-tal airleafs van water voorzien, 3 op de eerste verdieping, en 2 op de zolder.
Is het dan goed om de leiding naar boven te voorzien in 32mm mlb, een 32mm aftakking naar een verdeler, en van daaruit 3x 25mm mlb naar de radiatoren op de eerste verdieping te gaan?
en voor de zolder de 32mm door te trekken naar ook daar een verdeler en dan wederom 25mm naar de 2 radiatoren?

is dit overkill qua maat? en vooral ook welke verdelers ik moet hebben (rvs/kunststof) wanneer ik actief wil gaan koelen? vooral die verdelers voor de radiatoren snap ik nog niet waar ik dan op moet zoeken en hoe dat in vredesnaam zit met die maten.

Edit:
Of simpel, niet een verdeler maar 32mm naar boven en met t stukken aftakkingen maken naar de fancoils, zal even een plaatje maken om het idee duidelijk te maken
Hele dikke overkill, als de b.g.g. al afgifte heeft, bv een vv verdeler, dan kun je gewoon met 26mm naar boven. Op de verdieping een verdeler 1” x 3gr 3/4ec plaatsen. Dan met 16 of 20 naar de fancoils.
Deze dampdicht isoleren.
Een airleaf krijg je nooit aangesloten met 26 omdat je in krappe ruimte moet aansluiten op afsluit/klepje. En als je de flow uitrekent kan dat vaak zat op 16/20.

Nou is overkill van leidingdikte niet erg, maar wel derving van geld en gewoon grondstoffen.

B.V. deze verdeler met Uponor 20mm punststukken 1/2 evt met eerst een kogelkraan 1/2 bi-bu
https://tameson.nl/produc...ssing-verdeelstang-10-bar

[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 24-09-2024 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Technician- schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:36:
[...]

Een airleaf krijg je nooit aangesloten met 26 omdat je in krappe ruimte moet aansluiten op afsluit/klepje.
Zeg nooit, nooit. ;)

Update94 in "Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:09
mogelijk dat dit artikel en dus de aandacht om éénpijscirculatie bij boilers tegen te gaan hier ook op z'n plaats is:

https://www.vvplus.nl/art...uiker-duur-komen-te-staan

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

blb4 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:04:
mogelijk dat dit artikel en dus de aandacht om éénpijscirculatie bij boilers tegen te gaan hier ook op z'n plaats is:

https://www.vvplus.nl/art...uiker-duur-komen-te-staan
Dat hij over het presteren van zijn A+++-installatie bijzonder teleurgesteld was, behoeft geen nadere uitleg. Hij betaalde naar eigen zeggen zo’n 70.000 euro, in de veronderstelling een zo zuinig mogelijke installatie aan te schaffen.
70,000 euro?! Ik vraag mij af hoe aan dit bedrag is gekomen.

Pardon my dutch

• blb4
Kip schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:38:
[...]

[...]

70,000 euro?! Ik vraag mij af hoe aan dit bedrag is gekomen.
Ja, idioot bedrag idd. Alle leidingen puur goud oid?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• TheJVH
Misschien inclusief isolatie, vloerverwarming en andere verbouwkosten? Hoe voorkom ik dat effect zelf trouwens? Mijn SWW vat gaat op vrijwel het laagste punt van de woning staan. Eerst een stukje omlaag voordat ik omhoog ga?

• blb4
TheJVH schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:55:
Eerst een stukje omlaag voordat ik omhoog ga?
Precies dat! In 't artikel worden wat normen en vuistregels genoemd, 't komt er idd op neer dat je eerst naar beneden moet voordat je omhoog gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Dit is het onderzoek van de Duitsers over dat fenomeen.
https://www.repo.uni-hann...215014721-main.pdf#page=6

Het materiaal van de buis en lengte van de "heat trap" hebben invloed in hoe goed het werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07X_vxOHTEtyMNX8BT_RMloCOoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K9UDIO8AG2pKDRxfVIvux2B1.png?f=fotoalbum_large

Pardon my dutch

• blb4
in dat artikel van VV+ gaat 't over een onderzoek van ISFH, het Institute for Solar Energy Research Hamelin, die hebben veel meer interessante publicaties! Zie https://isfh.de/publikationen/

bijvoorbeeld een raport "Evaluation of thermal comfort during showering with system-related temperature fluctuations"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_slopert
Voor iedereen die dit topic gebruikt: Misschien een beetje on topic blijven? Het zou hier om materialen, how to, gereedschap, etc. gaan niet om allerlei theorieën, die kunnen in het algemene wp topic besproken worden :) Misschien dat de moderator die ook kan verplaatsen?

[ Voor 17% gewijzigd door pc_slopert op 26-09-2024 19:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bensss
Ik vind wel dat éénpijscirculatie en hoe je dat voorkomt heel erg on-topic is. Ik zou zelfs verder willen gaan en een simpel schemaatje toevoegen zodat duidelijk is wat het probleem is en hoe je het op kan lossen.

De discussie of 70k veel is (van een systeem van de toevallige voorbeeld uit het nuttige artikel) is denk ik wat minder relevant hier.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste