Binnenkort wil ik zelf een warmtepomp systeem gaan installeren, inclusief fancoils, binnen/buitenunit en overal nieuwe leidingen. Ook moet ik koppelen met de huidige (Comap multiskin) leidingen van de badkamer voor warm water.
Op de plek waar de binnenunit en boiler gaan komen van de warmtepomp wilde ik alles met 28mm koper gaan doen met Conex B-press fittingen van Toolstation (weinig verliezen met bochten, makkelijk te isoleren en de koppelstukken zijn niet duur). Van en naar de warmtepomp, de fancoils en de vloerverwarming verdeler wil ik doen met een MLB systeem (geen idee nog welke, maar ik wil wel actief koelen - misschien Viega Smartpress).
Waar doe ik nu goed aan qua persgereedschap? Ik heb een aantal opties:
- Een tweedehands perstang kopen (en eventueel extra bekken kopen)
- Een handmatige perstang kopen (
https://www.amazon.nl/-/e...n%2Caps%2C234&sr=8-8&th=1)
- Een perstang huren
Gezien het een beste klus wordt, en ik ook nog later water-gerelateerde dingen moet doen in de keuken en garage gaat een perstang huren wel in de papieren lopen (en belangrijker nog: het werkt extreem vertragend).
Een handperstang lijkt mij onhandig en ik heb weinig vertrouwen in Chinese rommel - maar het is wel veruit de goedkoopste optie.
Een tweedehands perstang kopen is een risico, maar met eventueel nieuwe persbekken wellicht wel betrouwbaar?