Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-05 22:57
Ik zie in het nederlandse artikel staan dat een Z-sifon voldoende zou moeten zijn, maar met een verticale lengte van 13x de binnendiameter.
Zou je dan na het (zo kort mogelijke?) horizontale deel een verticaal deel omhoog of juist omlaag moeten maken? (en dan dus 13x of langer de binnendiameter voor geisoleerd koper).

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTImnQUS9_B3azQomxBZ1Y3QwyU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4WuE4P7jvVx0CzOOon04daOA.png?f=user_large
(Bron: http://www.bosy-online.de/thermosiphon.htm )

Wat ik heb gevonden: het is de bedoeling is om de leidingen naar beneden te laten lopen. Bij voorkeur met een materiaal dat zo min mogelijk warmte geleidt, zoals roestvrij staal of plastic. Uit het onderzoek bleken verbeteringen tot wel 13 keer de binnendiameter van de buizen.

In het eerder genoemde onderzoek werd getest met 22x1 mm koperen buizen, maar daarbij weken ze af van hun eigen aanbevelingen door een lengte van 360 mm te gebruiken in te testen (16 keer de binnendiameter!).

De "beter safe than sorry approach" van 16 keer de binnendiameter:

Meerlagenbuis:
16mm Buitendiameter - 2mm wanddikte = 14mm * 16 = thermosifon 224 mm
20mm - 2,25 = 19,75 * 16 = thermosifon 316mm
25mm - 2,5 = 22,5 * 16 = thermosifon 360mm

Ik heb niet opgezocht hoe de meerlagenbuis warmte geleidt TOV koper of RVS. Het zal in ieder geval minder zijn dan koper.

Dit fenomeen zal waarschijnlijk ook optreden bij keuken-, plint- en close-in boilers, hoewel mogelijk in mindere mate omdat de leidingen naar de kraan korter zijn.

Edit. Hier het onderzoek in meer detail incl foto's van de thermosifonen:
https://www.dbu.de/OPAC/ab/DBU-Abschlussbericht-AZ-29647.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78-MHbeAZwb0DnRqdAJBdMUVmds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wu8mzLmHKNBoW1aeKq6guUdr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Kip op 27-09-2024 09:57 ]

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kip schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:43:

Dit fenomeen zal waarschijnlijk ook optreden bij keuken-, plint- en close-in boilers, hoewel mogelijk in mindere mate omdat de leidingen naar de kraan korter zijn.
Een quooker werkt met een magneetklep, het hete water komt pas in de leiding als de kraan wordt aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Wolly schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:54:
[...]

Een quooker werkt met een magneetklep, het hete water komt pas in de leiding als de kraan wordt aangezet.
Uit het onderzoek bleek een terugslagklep (rückflussverhinderer) niet een goede tegenmaatregel. Helaas hebben ze een magneetklep niet getest.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 12:49
Als ik het goed begrijp, als je SWW vat op zolder staat (ruim boven je warmtepomp) dan heb je dit verschijnsel niet?

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:25
pc_slopert schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:32:
Als ik het goed begrijp, als je SWW vat op zolder staat (ruim boven je warmtepomp) dan heb je dit verschijnsel niet?
Dat is zeker een situatie waarin er veel minder kans is op dit probleem, de basis van 't probleem is dat het warmste water naar boven wil en 't water in alle aansluiting op de boiler over 't algemeen warmer is dan 't water in de aangesloten leidingen. Die warmte trekt dus uit de boiler die leidingen in (bij metalen (koper, staal) leidingen ook door geleiding) en koelt daar dan af. Als de leidingen naar boven lopen stijgt die warmte dus verder op en door afkoeling in die leidingen zakt dat afgekoelde water weer terug je boiler in. Als de leidingen naar beneden lopen treed dit effect niet of nauwelijks op.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 00:05
pc_slopert schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:32:
Potentie is er nog steeds. Maar op zolder is de waarschijnlijkheid groter dat je warm waterleiding vrij snel naar beneden gaat na je boiler omdat je douche eronder staat. Het relatief koude water zorgt dan voor gelaagdheid. Maar, als je eerst je warmwaterleiding direct vanaf boiler een paar meter horizontaal laat lopen voor je naar beneden gaat dan heb je dit probleem nog steeds.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-04 20:14
Welke kabel wartels passen op de metalen eindstukken van de LG R290 warmtepomp ?
Heeft iemand een referentie ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XF1_5zkqvWNuGj_rUQ_yX0rHcck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPAdSGNsSdGjcC5TAwdXt6Xy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 86% gewijzigd door GeertV78 op 02-10-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-04 20:14
Vraagje over isolatie: ik heb K-flex en Armaflex buisisolatie gebruikt. Van beide komt de kleefstrip los na enkele dagen / uren.
Is er beter materiaal, of hoe lossen jullie dit op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
GeertV78 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:45:
Vraagje over isolatie: ik heb K-flex en Armaflex buisisolatie gebruikt. Van beide komt de kleefstrip los na enkele dagen / uren.
Is er beter materiaal, of hoe lossen jullie dit op ?
Lijm gebruiken, werkt heel goed bij Armaflex: zoek op Armacell ArmaFix Ultima - speciale lijm

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wat is nou de perfecte buis isolatie voor gebruik in de grond, in de kruipruimte, enz?

Uponor heeft bijvoorbeeld 32mm buis met al een rode buisisolatie eromheen. Is dat al geschikt, of zijn er producten op de markt die het nog beter doen (en misschien even duur of zelfs goedkoper zijn)?

Ik moet +- 20m door de kruipruimte heen.

Ik kan bijvoorbeeld deze aanschaffen, maar is de buisisolatie dan voldoende? Waarschijnlijk kan dit een stuk beter -- Zou het dan erg lonen om bijvoorbeeld iets als Armaflex te gebruiken?

[ Voor 34% gewijzigd door Tanuki op 10-10-2024 17:45 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Tanuki schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:13:
Wat is nou de perfecte buis isolatie voor gebruik in de grond, in de kruipruimte, enz?

Uponor heeft bijvoorbeeld 32mm buis met al een rode buisisolatie eromheen. Is dat al geschikt, of zijn er producten op de markt die het nog beter doen (en misschien even duur of zelfs goedkoper zijn)?

Ik moet +- 20m door de kruipruimte heen.

Ik kan bijvoorbeeld deze aanschaffen, maar is de buisisolatie dan voldoende? Waarschijnlijk kan dit een stuk beter -- Zou het dan erg lonen om bijvoorbeeld iets als Armaflex te gebruiken?
Er is hier al een goede suggestie gedaan: Technician- in "Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic"

Volgens mij is dat beter dan de standaard buisisolatie. Maar zoek vooral even de productsheets op en post dan even het resultaat :) . Als je het echt goed wilt doen dan kan je er ook nog een extra laag armaflex overheen lijmen als het gewenste warmteverlies teveel is. Voor elke lengte en persoonlijke wens is er altijd een passende dikte te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
bensss schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:42:
[...]

Er is hier al een goede suggestie gedaan: Technician- in "Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic"

Volgens mij is dat beter dan de standaard buisisolatie. Maar zoek vooral even de productsheets op en post dan even het resultaat :) . Als je het echt goed wilt doen dan kan je er ook nog een extra laag armaflex overheen lijmen als het gewenste warmteverlies teveel is. Voor elke lengte en persoonlijke wens is er altijd een passende dikte te vinden.
Ha, excuses! Dat is perfect. Dank Technician-!

Ik zag ook https://www.buisisolatie....atie-uv-plak-overlap.html :) Dat is prachtig voor in de grond/kruipruimte. Die andere wellicht voor het stukje dat hier in de muur moet en/of wat meters op zolder moet afleggen. Of maar gewoon alles met die. Dan krijg je wel een prachtig geisoleerde leiding set.

Nou, ik heb even gekeken, Armaflex is bijna tot op alle cijfers na de komma vergelijkbaar met dit product. Maar de prijs is een gigantisch verschil.

[ Voor 6% gewijzigd door Tanuki op 10-10-2024 20:26 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-05 12:38
Tanuki schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:23:
[...]

Ha, excuses! Dat is perfect. Dank Technician-!

Ik zag ook https://www.buisisolatie....atie-uv-plak-overlap.html :) Dat is prachtig voor in de grond/kruipruimte. Die andere wellicht voor het stukje dat hier in de muur moet en/of wat meters op zolder moet afleggen. Of maar gewoon alles met die. Dan krijg je wel een prachtig geisoleerde leiding set.

Nou, ik heb even gekeken, Armaflex is bijna tot op alle cijfers na de komma vergelijkbaar met dit product. Maar de prijs is een gigantisch verschil.
Ik heb toevallig dezelfde isolatie gebruikt voor de leidingen in mijn kruipruimte (metertje of 10 naar de garage - als ik daar verwarming wil plaatsen later), werkt goed en degelijk spul. Ik heb er voor de leiding naar de buitenunit nog wel een keer 13mm armaflex omheen geplakt (in platen), maar da's wellicht overkill. Wel je gaten groot genoeg halen om het erdoorheen te steken, en genoeg bestellen, je hebt meer nodig dan je denkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:51
Weet iemand toevallig of de Caleffi XF 577600 ergens goedkoper is dan hier? Heb hem voor 192 gevonden, maar wellicht een Duitse webshop?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
manusjevanalles schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:24:
Weet iemand toevallig of de Caleffi XF 577600 ergens goedkoper is dan hier? Heb hem voor 192 gevonden, maar wellicht een Duitse webshop?
https://www.meinhausshop....mmabscheider-XF-DN25-1-IG

Maar, geen verzending naar Nederland (en verzending binnen Duitsland = 6,90 EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Tanuki schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:01:
[...]

https://www.meinhausshop....mmabscheider-XF-DN25-1-IG

Maar, geen verzending naar Nederland (en verzending binnen Duitsland = 6,90 EUR)
Hier kost hij 235, duurder dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Excuus, verkeerde linkje: https://www.immotecshop24...reinigend-halbautomatisch

Paar euro goedkoper, hier wèl gratis verzenden binnen Duitsland, maar ja, heb je een adres in Duitsland?

Ik denk dat Technim met hun prijzen al best in de buurt komt van het goedkope dat we kennen van Duitsland? Is het de moeite waard, voor die paar euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Tanuki schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:46:
[...]

Excuus, verkeerde linkje: https://www.immotecshop24...reinigend-halbautomatisch

Paar euro goedkoper, hier wèl gratis verzenden binnen Duitsland, maar ja, heb je een adres in Duitsland?

Ik denk dat Technim met hun prijzen al best in de buurt komt van het goedkope dat we kennen van Duitsland? Is het de moeite waard, voor die paar euro?
Bedankt. Nee, dat is niet de moeite. Maar voor andere modellen van Caleffi kan het soms tientallen euro’s schelen in Duitsland, dus hoopte daarop. Ik bestel hem dan gewoon bij Technim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:10
manusjevanalles schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:24:
Moet het perse die XF zijn? Ik draai deze direct op mijn 32mm PEX.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Nee hoor, maar had de XF gekozen ivm gecombineerde vuil en magneetfilter, die jij linkt doet volgens mij gewoon hetzelfde, voor ongeveer dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
manusjevanalles schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:26:
Nee hoor, maar had de XF gekozen ivm gecombineerde vuil en magneetfilter, die jij linkt doet volgens mij gewoon hetzelfde, voor ongeveer dezelfde prijs.
De ander gelinkte (Dirtmagplus) kan ook luchtbellen verwijderen uit het systeem. Dat is eigenlijk het voornaamste verschil, lijkt het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartbr
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-04 10:57
Mocht iemand er iets aan hebben, mijn geluidsdempende luchtroosters speciaal voor inbouwen van een warmtepomp in een schuurtje (zie voorbeeld hieronder) staan te koop op marktplaats. Weet niet of ik hier een link mag delen. Als je geintereseerd bent, laat het me weten via een PM.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/er4SkOExcSGd79p6wt9JvEtk_0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kgoiaJdf2Fpbu3hPFGOtmAlV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:16

Seafarer

XXX

bartbr schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:31:
Mocht iemand er iets aan hebben, mijn geluidsdempende luchtroosters speciaal voor inbouwen van een warmtepomp in een schuurtje (zie voorbeeld hieronder) staan te koop op marktplaats. Weet niet of ik hier een link mag delen. Als je geintereseerd bent, laat het me weten via een PM.[Afbeelding]
Waarom verkoop je ze? Werkt niet goed?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartbr
  • Laatst online: 29-04 10:57
Seafarer schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:25:
[...]

Waarom verkoop je ze? Werkt niet goed?
Nee, ik heb ze van iemand overgenomen uit een nieuwbouwproject die het hele schuurtje niet in hun tuin wilden (en ja, dat moet je na oplevering dan zelf (laten) slopen). Ik heb wel zon schuurtje en zou het een elegante oplossing vinden als ik een warmtepomp neem, dus daarom overgenomen. Maar ik heb even wat andere klussen die prioriteit hebben en dan zijn ze een behoorlijke sta-in-de-weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_slopert
manusjevanalles schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:48:
[...]

Bedankt. Nee, dat is niet de moeite. Maar voor andere modellen van Caleffi kan het soms tientallen euro’s schelen in Duitsland, dus hoopte daarop. Ik bestel hem dan gewoon bij Technim.
Zou ook nog eens even bij Benem kijken daar heb ik er een gehaald was ook een prima prijs :)

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb mijn warmtepompinstallatie tot nu toe alleen nog maar voorzien van vloerverwarming. Verdeler voor de benedenverdieping en een verdeler voor de bovenverdieping.
Voor de slaapkamers boven heb ik een aantal T33 radiatoren van Marktplaats gehaald. Deze wil ik aan gaan sluiten op de verdeler. Hoe kan ik deze het beste aansluiten?
De radiator heeft aan zowel de linker- als de rechterkant 2 aansluitingen, zie de foto hieronder. Wat mij betreft krijgt de radiator alleen een aan- en uit functie doormiddel van een ouderwetse draaiknop (voldoet zoiets?).

Ik heb vanuit de verdeler heb ik deze leidingen naar de radiatoren gelegd. Welke andere materialen heb ik nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wymcg4eXLBKflca6hfbNJO_XQLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xb9Fft3ynrAu7MmrzUDfWf0o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
--Erik-- schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:44:
Ik heb mijn warmtepompinstallatie tot nu toe alleen nog maar voorzien van vloerverwarming. Verdeler voor de benedenverdieping en een verdeler voor de bovenverdieping.
Voor de slaapkamers boven heb ik een aantal T33 radiatoren van Marktplaats gehaald. Deze wil ik aan gaan sluiten op de verdeler. Hoe kan ik deze het beste aansluiten?
De radiator heeft aan zowel de linker- als de rechterkant 2 aansluitingen, zie de foto hieronder. Wat mij betreft krijgt de radiator alleen een aan- en uit functie doormiddel van een ouderwetse draaiknop (voldoet zoiets?).

Ik heb vanuit de verdeler heb ik deze leidingen naar de radiatoren gelegd. Welke andere materialen heb ik nodig?

[Afbeelding]
16mm pex naar radiatoren is prima. De knop die je laat zien is een thermostaat knop en zal dus de radiator dynamisch knijpen. Voor het inregelen en rendement van je wp is het beter waterzijdig in te regelen en daarna niet meer te wijzigen in je setup. Dus, voetventiel en een reguliere knop erop. YouTube en got staan vol met info over de techniek erachter.

Radiator altijd van boven naar beneden aansluiten, en naar mijn weten heb je in principe de in- en uitvoer aan één kant. Dus linksboven in, linksonder uit. Rechtsboven een ontluchter, rechtsonder kan je een aftapkraantje doen maar meestal een blindstop.

Bemet, loodgietshop en Warmteservice voeren dit allemaal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Wat is de functie van de verdeler (boven) in deze set-up?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
pc_slopert schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:20:
Wat is de functie van de verdeler (boven) in deze set-up?
Vloerverwarming (2 groepen). Daarbij wil ik de 2 radiatoren op de verdeler bijplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:46
Hebben jullie ervaring met die persmatrijzen voor de hydraulische tangen? Kan ik bijv deze: https://www.amazon.nl/AMZ...sbekken%2Caps%2C71&sr=8-5
gebruiken in deze:
https://www.amazon.nl/dp/...arsLeft=1&skipTwisterOG=1

Ik wil in ruimte waar boilervat, vloerverwarming, leiding van WP komt, het gaan doen met koper. Solderen in de planning, maar persen lijkt me ook wel handig. Hoe zit je met die bonfix koppelingen en bochtjes, daar komt toch geen messing aan te pas? (ivm condenserend koelen)

M-profiel voor de bonfix/vsh , en TH om waar nodig wat Henco / Bonfix te kunnen persen, die laatste omdat ik wat tijdelijke leidingen aan moet leggen tijdens verbouwing, en lokaal op voorraad bij groothandel om de hoek.

Wil dan vanuit cv verdeler met Viega smartpress naar de fancoils op de verdieping/zolder, daar zijn dan weer geen bekken voor te vinden, die ga ik dan maar huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
Ik zou geen merken gaan mixen als dat niet hoeft. De gelinkte persbekken passen sowieso in de tangen van hetzelfde merk. Zie: https://www.amazon.nl/s?r...ef=bl_dp_s_mw_16242229031

Het werkt wel heel erg fijn overigens. De verscheidenheid aan bekken is heel groot zodat je meerlaags en koper kan persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
Ja duidelijk, zo'n ding maar halen. Nu zie ik ook nog een versie die wat duurder is, met zo'n opzetstuk als dit waar dan de matrijzen weer in kunnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xgpwxnsrby9fFwFaOVLKG8vNQcY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xmf9z1PTC905aDv8zGHSu7Fa.jpg?f=user_large

Heeft iemand hier ervaring mee? Lijkt wat slanker, en wellicht wat makkelijker te persen dicht bij obstakels?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
M4inDC schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 07:59:
Ik wil in ruimte waar boilervat, vloerverwarming, leiding van WP komt, het gaan doen met koper. Solderen in de planning, maar persen lijkt me ook wel handig. Hoe zit je met die bonfix koppelingen en bochtjes, daar komt toch geen messing aan te pas? (ivm condenserend koelen)
https://www.bonfix.nl/nl/spanningscorrosie

Bonfix gebruikt zeker wel messing. Bijna elk product met draad is van messing.
Persspul voor staal en koperbuis zonder draad bevat geen messing.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
Goede toevoeging, bedoelde hier idd het persspul voor koper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheJVH
Vandaag heb ik voor het eerst de Pipetec (Heima24) 32mm buis geperst met de AMZCNC perstang (https://www.amazon.nl/-/e...=home-improvement&sr=1-10). Werkte prima, eerst gekalibreerd met de tool van Pipetec en na het persen met hun tooltje gechecked op de marge voor correcte persing - was ruim voldoende. Ik ben wel blij dat ik de versie heb genomen die met bekken werkt ipv een systeem wat je om de buis heen moet klikken, ik had nu al een redelijk krappe persing ivm isolatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXWagEupLR-Xg8-7yjHLicb8rpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B2yk71iSjWSMoSakG1NGeCE0.jpg?f=fotoalbum_large

Enige lastige is dat het moeilijk te zien is wanneer je ver genoeg bent geperst. Ik houd aan dat als de bekken compleet gesloten zijn, dat het genoeg is. Daardoor is het zeker een stuk langzamer dan een elektrische tang. Voordeel is dat ik deze lekker in huis kan houden en over een paar weken weer het volgende stuk kan doen.

Ik vroeg mij wel af; hoe kan ik het beste rommel uit de buis houden? Deze buis heb ik een aantal weken geleden gelegd en afgetaped tegen troep, maar bij het kalibreren wordt er een klein beetje kunststof aan de binnenkant van de buis afgeschuind en dat flikkert in dit geval gewoon de buis in (omdat ie rechtop staat). Zijn er handige tools om de leiding te spoelen voordat ik ze aan kan sluiten? In dit geval gaat het om een traject van een goede 10 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:13

hnq

Ik vroeg mij wel af; hoe kan ik het beste rommel uit de buis houden? Deze buis heb ik een aantal weken geleden gelegd en afgetaped tegen troep, maar bij het kalibreren wordt er een klein beetje kunststof aan de binnenkant van de buis afgeschuind en dat flikkert in dit geval gewoon de buis in (omdat ie rechtop staat). Zijn er handige tools om de leiding te spoelen voordat ik ze aan kan sluiten? In dit geval gaat het om een traject van een goede 10 meter.
Ik zou dat met compressor/perslucht doen

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TheJVH schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 00:52:
Vandaag heb ik voor het eerst de Pipetec (Heima24) 32mm buis geperst met de AMZCNC perstang (https://www.amazon.nl/-/e...=home-improvement&sr=1-10). Werkte prima, eerst gekalibreerd met de tool van Pipetec en na het persen met hun tooltje gechecked op de marge voor correcte persing - was ruim voldoende.
Kan je die tool laten zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
hnq schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 07:32:
[...]

Ik zou dat met compressor/perslucht doen
Ik zit met een soortgelijke vraag, waarbij ik de buis nog moet doornemen die al geinstalleerd zit in het beton. Daar kan ik niet doorheen blazen met perslucht. Hebben jullie daar tips voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
manusjevanalles schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:38:
[...]

Ik zit met een soortgelijke vraag, waarbij ik de buis nog moet doornemen die al geinstalleerd zit in het beton. Daar kan ik niet doorheen blazen met perslucht. Hebben jullie daar tips voor?
Even tuinslang eraan / erop / erin en doorspoelen met water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
--Erik-- schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:44:

[Afbeelding]
Even nog een vervolgvraag op mijn vorige vraag:

De 2 T33 radiatoren heb ik van Marktplaats gehaald. Oftewel, niet nieuw. Dus wellicht zit er een hoop troep in. Ik heb met de tuinslang de radiatoren al doorgespoeld maar hierbij kwam er geen troep uit. De WP gaat er straks met meer kracht water doorheen pompen, waarbij viezigheid mogelijk wel loskomt.

Hoe kan ik, voordat ik de T33's opneem in het WP circuit, ze het beste reinigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
--Erik-- schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:20:
[...]

Even nog een vervolgvraag op mijn vorige vraag:

De 2 T33 radiatoren heb ik van Marktplaats gehaald. Oftewel, niet nieuw. Dus wellicht zit er een hoop troep in. Ik heb met de tuinslang de radiatoren al doorgespoeld maar hierbij kwam er geen troep uit. De WP gaat er straks met meer kracht water doorheen pompen, waarbij viezigheid mogelijk wel loskomt.

Hoe kan ik, voordat ik de T33's opneem in het WP circuit, ze het beste reinigen?
Hoge druk spuit erop zou ik zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-05 21:40
Er zijn vast wel wat chemische middelen beschikbaar vanuit de industrie. Wel even zoeken welke en waar je dit kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-05 21:40
Ik wil beginnen met de leidingen te leggen tussen warmtepomp en cv ruimte. Dit gaat door de vloer van de badkamer lopen. Deze ben ik aan het renoveren en gehele dekvloer er aan het uithakken.

De WP komt op de garage te staan, maar dat dak is wat hoger tov de vloer van de badkamer. Ik wil geen enkele koppeling in de vloer hebben zitten.

Aan buitenmuur kant van de bakamer komt een 15 diepe voorzetwand te staan waarin een nis en inbouw kraan wordt verwerkt.

Aan de cv ruimte zijde komt een toilet.

Er is dus aan beide zijde wel enige speling voor wat betreft leidingwerk om de bocht te maken.

Nu zit ik nog erg te twijfelen of ik voor koper 28mm of MLB 32 mm zal gaan.

Als het MLB wordt neem ik een 5 meter rechte buis, en deze dan buigen met zo'n buigsetje die je kunt huren. 32mm met een veer buigen is vrij ongebegonen werk om dat een beetje strak te krijgen.

Anderzijds heb ik op het werk de mogelijkheid om het op een pijpenbuigmachine te laten buigen.

Koper zal ik moeten beschermen tegen invloeden van beton. MLB heeft hier geen last van?

Maar ook MLB zal ik wel moeten isoleren voor warmteverlies naar de badkamervloer toe? Zeker aanvoer mocht ik nog een SWW vat nemen.

De badkamer zelf zal ook vloerverwarming krijgen.

Graag advies om voor koper of MLB te gaan. Koper vindt ik zelf wel mooi, ik kan solderen en persen lukt ook wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dgh8nKTxgB1U0AXAMBV4Hu89FiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/An7X48hbQlP3d1vT2JfYYU1e.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmxfVmwo618uC804DCmY0DNjWms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8fEaeUTNotTcpcQGPccBNfK4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Houd je ook rekening met het uitzetten van de vloeren onderling? Manteltje hier en daar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een goede pomploze verdeler. Ik zag deze: https://www.eco-bouwmater...tof-verdeler-zonder-pomp/ ziet eruit als een nette verdeler? Is ook zowel rechts als links aan te sluiten, handig. En volgens mij 1" aanvoer/retour, dan 3/4" euroconus koppelingen.

Iemand toevallig hetzelfde gedaan en een betere en/of betaalbaardere gevonden?

[ Voor 11% gewijzigd door Tanuki op 26-10-2024 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 22:15
@Tanuki die pomplozevVariotherm verdeler (14 groepen) heb ik geinstalleerd toen ik overging naar een warmtepomp. Prima ding wat mij betreft. Ik heb hem bij Installand besteld. Die had destijds de scherpste prijs voor zover ik gezien had. Geen idee of dat nog steeds het geval is.

Voorbeeld 8 groepen:

https://www.installand.nl...nststof-pomploos-8-groeps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Franciesco schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:11:
@Tanuki die pomplozevVariotherm verdeler (14 groepen) heb ik geinstalleerd toen ik overging naar een warmtepomp. Prima ding wat mij betreft. Ik heb hem bij Installand besteld. Die had destijds de scherpste prijs voor zover ik gezien had. Geen idee of dat nog steeds het geval is.

Voorbeeld 8 groepen:

https://www.installand.nl...nststof-pomploos-8-groeps
Top! Dat zijn fijne verhalen om te horen. Ik heb hier op het forum ook al eens iemand lovend gezien over deze verdeler.

Mag ik vragen wat je er nog bij hebt besteld? Ik zie staan dat je een installatie set erbij moet bestellen, ook zie ik staan dat er 1 thermometer bij zit. Beetje vreemd, wat heb ik nog meer nodig om te installeren? En op de product fotos zie ik 2 thermometers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 22:15
@Tanuki bij mij zaten er twee thermometers bij. Het enige wat ik er nog bij besteld had was inderdaad de montageset.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Tanuki schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:02:
Ik ben op zoek naar een goede pomploze verdeler. Ik zag deze: https://www.eco-bouwmater...tof-verdeler-zonder-pomp/ ziet eruit als een nette verdeler? Is ook zowel rechts als links aan te sluiten, handig. En volgens mij 1" aanvoer/retour, dan 3/4" euroconus koppelingen.

Iemand toevallig hetzelfde gedaan en een betere en/of betaalbaardere gevonden?
Ik heb er 2 van Heima hangen, prima verdelers en niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
--Erik-- schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:59:
[...]

Ik heb er 2 van Heima hangen, prima verdelers en niet duur.
Helaas zijn dat rvs verdelers. Volgens mij minder geschikt voor koeling. Dan wil je echt enkel koper en kunststof / composiet als materialen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:29
Tanuki schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 20:11:
[...]

Helaas zijn dat rvs verdelers. Volgens mij minder geschikt voor koeling. Dan wil je echt enkel koper en kunststof / composiet als materialen hebben.
Dat is roestvast staal SS304, daar gebeurt niks mee hoor met koelwater dat gaat echt niet noemenswaardig roesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Er zijn ook alternatieven die de leiding ontbramen/een schuine kant aanbrengen. Deze hebben kleine mesjes op het eind. Hierdoor gaan de leidingen nog makkelijkere in de perskoppelingen. Vooral bij 32mm kan dit een ding zijn.

Zie: https://www.heima24.de/we...m-edelstahl-rostfrei.html

Voor de geïnteresseerde. Ik had laatst een Caleffi DIRTMAG vuilafscheider met magneet geïnstalleerd.
Model 545306 maat 1"binnendraad. De flow rate ervoor en na bleef exact hetzelfde. 23.3 liters per minuut.

Ietjes hoger dan de toegestane flow volgens Caleffi. De pompsnelheid kan eventueel nog omlaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wyyn1LxkvISJIGVJH1QlD4p0og=/800x/filters:strip_exif()/f/image/STshzvLx6KVYpoRR0X7qbKJc.png?f=fotoalbum_large

De DIRTMAGPLUS en CALEFFI XF worden door Caleffi aangeraden als vuilafscheiders voor warmtepompen. Ik lees niks over een eventuele aangeraden flow. Wat opvalt is dat deze series een fijnmazig gaas filter hebben en de reguliere DIRTMAG niet.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Kip schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:24:
[...]

Er zijn ook alternatieven die de leiding ontbramen/een schuine kant aanbrengen. Deze hebben kleine mesjes op het eind. Hierdoor gaan de leidingen nog makkelijkere in de perskoppelingen. Vooral bij 32mm kan dit een ding zijn.

Zie: https://www.heima24.de/we...m-edelstahl-rostfrei.html

Voor de geïnteresseerde. Ik had laatst een Caleffi DIRTMAG vuilafscheider met magneet geïnstalleerd.
Model 545306 maat 1"binnendraad. De flow rate ervoor en na bleef exact hetzelfde. 23.3 liters per minuut.

Ietjes hoger dan de toegestane flow volgens Caleffi. De pompsnelheid kan eventueel nog omlaag.

[Afbeelding]

De DIRTMAGPLUS en CALEFFI XF worden door Caleffi aangeraden als vuilafscheiders voor warmtepompen. Ik lees niks over een eventuele aangeraden flow. Wat opvalt is dat deze series een fijnmazig gaas filter hebben en de reguliere DIRTMAG niet.
Ik ga komend weekend de Caleffi XF 577600 installeren. Niet goedkoop helaas, maar hopelijk wel effectief. In deze pdf staat alle info, en volgens mij kan de XF zo’n 10 m3/h (2.8 L/s) debiet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
offtopic:
verkeerd geplaatst

[ Voor 82% gewijzigd door Tanuki op 04-11-2024 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Ik sta op het punt om materiaal te bestellen voor de installatie van de warmtepomp. Ik vroeg mij af of er nog dingen zijn die ik mis, en of er nog strategische plekken zijn om een kogelkraan te plaatsen? En is er nog verdere feedback op het plan?

Paar punten waar ik over twijfel:
- Ik heb voor de zekerheid een keerklep achter het T stuk gezet aan de koude leiding, zodat het hete water bij een SWW run niet het verwarmingssysteem in kan stromen.
- Zijn er nog tips voor een vulcombinatie? Voor nu heb ik gewoon een losse kraan + drukmeter ingetekend wat mij opzich prima lijkt.
- Ontluchten dacht ik te doen op de verdeler op de eerste verdieping, is het verstandig om nog een extra ontluchter ergens te plaatsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWNJS5M-68QpyF_z9i1nKYZZVxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GMW3pIA70Mru5SUzaOEdr6NS.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VZdv1zHmKy7pK8dIRCOTCZkItY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kDvPuZGkWetpDLQY5Sy6mByl.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
TheJVH schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:11:
Ik sta op het punt om materiaal te bestellen voor de installatie van de warmtepomp. Ik vroeg mij af of er nog dingen zijn die ik mis, en of er nog strategische plekken zijn om een kogelkraan te plaatsen? En is er nog verdere feedback op het plan?

- Ik heb voor de zekerheid een keerklep achter het T stuk gezet aan de koude leiding, zodat het hete water bij een SWW run niet het verwarmingssysteem in kan stromen.
- Zijn er nog tips voor een vulcombinatie? Voor nu heb ik gewoon een losse kraan + drukmeter ingetekend wat mij opzich prima lijkt.
- Ontluchten dacht ik te doen op de verdeler op de eerste verdieping, is het verstandig om nog een extra ontluchter ergens te plaatsen?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik snap niet waarom je met 20 MLB naar de ene vloerverwarming verdeler gaat, terwijl je met 28 koper naar de andere gaat? Waarom dat niet gelijk houden qua binnen diameters? (20 MLB = 16 binnen diameter, 28 koper = 25/26 binnen diameter, fors verschil dus.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
Tanuki schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:35:
[...]

Ik snap niet waarom je met 20 MLB naar de ene vloerverwarming verdeler gaat, terwijl je met 28 koper naar de andere gaat? Waarom dat niet gelijk houden qua binnen diameters? (20 MLB = 16 binnen diameter, 28 koper = 25/26 binnen diameter, fors verschil dus.)
De ene verdeler is voor zo'n 35m2 boven (3/4 groepen) en het is best lastig om daar 32MLB heen te trekken. De verdeler voor beneden zijn 10 groepen en zit naast de meterkast dus dat is letterlijk 1 muur door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
TheJVH schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:11:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
1) ik zie meerdere koppelingen met draadaansluiting, maar het lijkt er op dat dit starre (female) draad is. Vergeet niet dat je die MLB op de verdelers, 3wegklep en bijvoorbeeld tank moet kunnen vastschroeven en vooral ook (ooit) los. Gebruik dus koppelingen met vlakdichting en een losse moer erop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpkxAQJw9djJoXR0ezorRAE_pXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgSYLGmzv66qcVvtULb9nUTl.jpg?f=fotoalbum_large
2) ik zie veel verschillende Buissystemen. Huren van perstang met meerdere bektypes is mijn inziens duurder dan een paar meter buis vervangen. Ook bij eventuele reparaties veruit makkelijker want je weet dat álles (bijvoorbeeld) Uponor of Henco is
3) vuilfilter, doe jezelf een lol en steek het er tussen. Ook een automatische ontluchter op je hoogste punt
4) keerklep lijkt mij niet nodig, want je 3wegklep hoort helemaal af te sluiten. Je hebt extra punten van zwakheid, koppelingen en meer stromingsweerstand. Mocht je bang zijn voor te warm water in je vloer kan je altijd met een esphome/ Arduino een alarmpje maken (of bijvoorbeeld via Homey, HA, IFTTT)
5) je einddoppen niet krimpen maar knellen. Anders moet je in situ ooit nog gaan werken met een pijpensnijder. Worse case een 1" aan krimpen, en daar een einddop met vlakdichting op.
6) kijk uit met staal in koper te krimpen/steken. Bijvoorbeeld de koppeling van MLB naar koper van je tweede verdeler.
7) op je verdelers ook ontluchters plaatsen, verder bij ieder hoogste punt (bochten, knikken etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
stevenP schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:30:
[...]

1) ik zie meerdere koppelingen met draadaansluiting, maar het lijkt er op dat dit starre (female) draad is. Vergeet niet dat je die MLB op de verdelers, 3wegklep en bijvoorbeeld tank moet kunnen vastschroeven en vooral ook (ooit) los. Gebruik dus koppelingen met vlakdichting en een losse moer erop.
[Afbeelding]
2) ik zie veel verschillende Buissystemen. Huren van perstang met meerdere bektypes is mijn inziens duurder dan een paar meter buis vervangen. Ook bij eventuele reparaties veruit makkelijker want je weet dat álles (bijvoorbeeld) Uponor of Henco is
3) vuilfilter, doe jezelf een lol en steek het er tussen. Ook een automatische ontluchter op je hoogste punt
4) keerklep lijkt mij niet nodig, want je 3wegklep hoort helemaal af te sluiten. Je hebt extra punten van zwakheid, koppelingen en meer stromingsweerstand. Mocht je bang zijn voor te warm water in je vloer kan je altijd met een esphome/ Arduino een alarmpje maken (of bijvoorbeeld via Homey, HA, IFTTT)
5) je einddoppen niet krimpen maar knellen. Anders moet je in situ ooit nog gaan werken met een pijpensnijder. Worse case een 1" aan krimpen, en daar een einddop met vlakdichting op.
6) kijk uit met staal in koper te krimpen/steken. Bijvoorbeeld de koppeling van MLB naar koper van je tweede verdeler.
7) op je verdelers ook ontluchters plaatsen, verder bij ieder hoogste punt (bochten, knikken etc)
1) Dit doe ik sowieso op de binnen- en buitenunit van de warmtepomp. Echter hebben zowel de vloerverwarming verdelers, de SWW tank en de driewegklep een 1" binnendraad. Moet ik daar dan een nippel op zetten met loctite en daarop dan die aansluiting? Dus https://www.heima24.de/ro...ippel-1-14-ag-x-1-ag.html om er dan deze op te zetten? https://www.heima24.de/ro...dvgw-fuer-v-m-kontur.html Klinkt wel als een hoop extra ellende voor de mogelijke situatie dat het los moet...
2) Klopt, ik heb een handmatige perstang voor TH (MLB) 16, 20, 26 en 32, en V (koper) 15, 18, 22, 28 oid. Die Comap en Uponor buizen zijn van een bestaande situatie in het sanitaire circuit en kan ik niet meer aanpassen (ingestort in beton / cement).
3) Van wat ik lees zit er een prima vuilfilter in de binnenunit van de warmtepomp, dus ik dacht dat een extra niet nodig zal zijn. Automatische ontluchter kan ik wel plaatsen bij de verdeler boven inderdaad.
4) Ik las ergens op het forum een mogelijk probleem met eenzelfde setup die ik heb, maar ik kan het inderdaad eerst zonder proberen.
5) Mijn ervaring met knellen is dat er altijd een ringetje achterblijft dat je er moeilijk af krijgt. Dan is het imho net zo makkelijk om de buis een stukje af te snijden met een buizensnijder.
6) Dit is hoe ze het bij Heima24 zelf voorstellen, dus het lijkt mij dat dat wel goed gaat? Geen idee of het staal is of een andere legering: Afbeeldingslocatie: https://www.heima24.de/shop/images/products/gallery/detail/MPUKP3228_2.jpg
7) Volgens mij hebben de verdelers ontluchters erin zitten (Robot LTC) dus dat scheelt weer. Dat is ook gelijk het hoogste punt in veel gevallen :) .

Thanks voor de feedback, die aansluitingen naar 1" ben ik wel benieuwd naar wat ik anders goed zou kunnen gebruiken :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Ah, ik zie dat Heima24 hier ook een oplossing voor heeft in de vorm van deze koppelingen: https://www.heima24.de/ro...fuer-presskontur-v-m.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHjvNVqgtsNv5Qk5GIJWNFfBP-E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fXbNNiPmRAIsIGaB2d49A3K2.png?f=user_large

Alleen kosten die krengen 27 (!) euro per stuk, dat tikt nogal aan... Maar misschien moet ik gewoon die gewoon maar halen en m'n ogen dicht houden als ik afreken :D .

EDIT: Het alternatief is gewoon een knelkoppeling natuurlijk: https://www.heima24.de/ro...zung-und-trinkwasser.html Maar wel iets minder gemak.

[ Voor 15% gewijzigd door TheJVH op 10-11-2024 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
TheJVH schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:34:
[...]

1) Dit doe ik sowieso op de binnen- en buitenunit van de warmtepomp. Echter hebben zowel de vloerverwarming verdelers, de SWW tank en de driewegklep een 1" binnendraad. Moet ik daar dan een nippel op zetten met loctite en daarop dan die aansluiting? Dus https://www.heima24.de/ro...ippel-1-14-ag-x-1-ag.html om er dan deze op te zetten? https://www.heima24.de/ro...dvgw-fuer-v-m-kontur.html Klinkt wel als een hoop extra ellende voor de mogelijke situatie dat het los moet...
1"binnendraad? Weet je dat zeker? Normaliter hebben al dit soort zaken buitendraad om dit probleem te voorkomen.. Maargoed, producenten hebben ons vaker verbaasd :9
In dat geval hoef je dus ook niet naar 5/4" over te gaan, maar kan een simpele dubbelnippel 1" prima. Die gaan inderdaad dan met dichting op de draad vast, bijvoorbeeld teflontape, Kolmat fibre seal of loctite 55. Ik ga altijd voor die laatste, sinds ik dat ken gebruik ik niet anders meer.

Los daarvan, heb je al eens een koppeling onder je CV-ketel oid proberen aan te draaien? Hier kom je echt bijna niet met je perstang, zeker die handbediende (goedkopere) joekels niet..Gun jezelf een paar knelkoppelingen zodat je in delen kan installeren, en dus ook met sleutels kan werken in dat soort kleine plekkies.
2) Klopt, ik heb een handmatige perstang voor TH (MLB) 16, 20, 26 en 32, en V (koper) 15, 18, 22, 28 oid. Die Comap en Uponor buizen zijn van een bestaande situatie in het sanitaire circuit en kan ik niet meer aanpassen (ingestort in beton / cement).
3) Van wat ik lees zit er een prima vuilfilter in de binnenunit van de warmtepomp, dus ik dacht dat een extra niet nodig zal zijn. Automatische ontluchter kan ik wel plaatsen bij de verdeler boven inderdaad.
4) Ik las ergens op het forum een mogelijk probleem met eenzelfde setup die ik heb, maar ik kan het inderdaad eerst zonder proberen.
5) Mijn ervaring met knellen is dat er altijd een ringetje achterblijft dat je er moeilijk af krijgt. Dan is het imho net zo makkelijk om de buis een stukje af te snijden met een buizensnijder.
check, snap het. Ik weet niet welke WP je installeert, maar over het algemeen zitten er wel zeefjes in dit soort apparaten, maar geen magneetfilter. Als je ziet wat voor gitzwarte rommel er uit mijn filter komt iedere keer ben ik blij dat dit niet in mijn pomp gaat spoken.
6) Dit is hoe ze het bij Heima24 zelf voorstellen, dus het lijkt mij dat dat wel goed gaat? Geen idee of het staal is of een andere legering: [Afbeelding]
7) Volgens mij hebben de verdelers ontluchters erin zitten (Robot LTC) dus dat scheelt weer. Dat is ook gelijk het hoogste punt in veel gevallen :) .
inderdaad, met die heima koppelingen gaat het goed. Er staat in de omschrijving dat het vernikkeld messing is, dus geen probleem. Staal op koper wordt langzaam opgevroten door contactcorrosie.

Als je een enkele verbinding met draaddichting en knel "een hoop extra ellende" vindt dan ga je nog een pittige wedstrijd tegemoet :> Ik tel rustig 30-40x knellen met een handpers, en vervolgens wil je álles star aansluiten dus moet je alles ook direct goed op maat hebben assembleren voor het persen. Ik zou eerlijk gezegd al je koper 28 vervangen voor PEX32, dat geeft je wat meer flexibiliteit en de laatste mm's kan je ook er naartoe trekken/buigen.

Als laatste:
- ook ontluchten bij je vat. Plaats je (automatische) ontluchter hoger dan de bovenrand van je vat.
- let bij je 3wegklep nog eens goed op. Het moet een afsluitende zijn (je ziet ook 3weg-mengventielen) en in de juiste richting aangesloten zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door stevenP op 11-11-2024 10:00 . Reden: leersbaarheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:14
Ik ga geen warmtepomp installeren maar lees hier wel met plezier mee :) Even een knuppel in het hoenderhok; is zo'n magneetfilter niet een beetje een hype? We hebben hier ruim 20 jaar gedraaid met een CV systeem (staal) zonder magneetfilter. Sterker nog, zonder enig filter. Het CV systeem zit nu aangesloten op een WPB en wordt af en toe gebruikt als bijverwarming. Ik zou best een filter kunnen toevoegen, maar dat kost meer dan de pomp zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
stevenP schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:55:
[...]

1"binnendraad? Weet je dat zeker? Normaliter hebben al dit soort zaken buitendraad om dit probleem te voorkomen.. Maargoed, producenten hebben ons vaker verbaasd :9
In dat geval hoef je dus ook niet naar 5/4" over te gaan, maar kan een simpele dubbelnippel 1" prima. Die gaan inderdaad dan met dichting op de draad vast, bijvoorbeeld teflontape, Kolmat fibre seal of loctite 55. Ik ga altijd voor die laatste, sinds ik dat ken gebruik ik niet anders meer.
Ik heb al een keertje Loctite 55 gebruikt voor de gasaansluiting, en dat beviel prima dus dat wilde ik ook voor de rest gebruiken. In het verleden altijd teflontape gebruikt en dat was ook altijd een succes.

Qua apparaten:
Robot verdeler: aansluitingen 1” binnendraad
Die Honeywell driewegklep heeft op de afbeelding ook binnendraad. Het SWW vat heb ik gisteravond gechecked en heeft ook binnendraad.
Los daarvan, heb je al eens een koppeling onder je CV-ketel oid proberen aan te draaien? Hier kom je echt bijna niet met je perstang, zeker die handbediende (goedkopere) joekels niet..Gun jezelf een paar knelkoppelingen zodat je in delen kan installeren, en dus ook met sleutels kan werken in dat soort kleine plekkies.
Ik heb gelukkig een handperstang die eenzelfde soort bek heeft als een elektrische tang, waardoor hij een stuk compacter is: https://www.amazon.nl/-/e...&pd_rd_i=B0CY8B5BKV&psc=1

Die knelkoppelingen kosten de wereld niet dus misschien wel een goed idee om er een aantal bij te bestellen.
[...]

check, snap het. Ik weet niet welke WP je installeert, maar over het algemeen zitten er wel zeefjes in dit soort apparaten, maar geen magneetfilter. Als je ziet wat voor gitzwarte rommel er uit mijn filter komt iedere keer ben ik blij dat dit niet in mijn pomp gaat spoken.
Een Panasonic L serie, die heeft een magneetfilter in de binnenunit zitten die volgens de experts hier op het forum prima is. Maakt de installatie gelukkig weer iets makkelijker (en compacter qua ruimte).
[...]
inderdaad, met die heima koppelingen gaat het goed. Er staat in de omschrijving dat het vernikkeld messing is, dus geen probleem. Staal op koper wordt langzaam opgevroten door contactcorrosie.

Als je een enkele verbinding met draaddichting en knel "een hoop extra ellende" vindt dan ga je nog een pittige wedstrijd tegemoet :> Ik tel rustig 30-40x knellen met een handpers, en vervolgens wil je álles star aansluiten dus moet je alles ook direct goed op maat hebben assembleren voor het persen. Ik zou eerlijk gezegd al je koper 28 vervangen voor PEX32, dat geeft je wat meer flexibiliteit en de laatste mm's kan je ook er naartoe trekken/buigen.
Heb ik over nagedacht, maar die PEX32 buizen zijn op korte afstanden bijna niet goed te buigen. Het voordeel van koper gebruiken is dat ik bochtjes kan gebruiken die iets goedkoper zijn en minder weerstand hebben, en als ik wat fittingen mis dan kan ik ze bij de lokale Toolstation halen :) . Anders moet ik weer een week wachten op een bestelling van Heima24 :z .

En ik moet zeggen dat het mij nog redelijk mee valt hoeveel koppelingen ik nodig heb. Het zijn vooral heel veel verschillende koppelingen dus ik ben blij dat ik het helemaal heb uitgetekend :*) .
Als laatste:
- ook ontluchten bij je vat. Plaats je (automatische) ontluchter hoger dan de bovenrand van je vat.
- let bij je 3wegklep nog eens goed op. Het moet een afsluitende zijn (je ziet ook 3weg-mengventielen) en in de juiste richting aangesloten zijn.
Die automatische ontluchters ga ik naar kijken, zoals het er nu voor staat plaats ik er 1 op de eerste verdieping bij de verdeler, en 1 in het SWW circuit bij het vat. Het vat staat praktisch op het laagste punt dus het ontluchtingsventiel zal wel direct na de 3-wegklep komen.

De richting van de driewegklep zal nog wel 3 keer checken worden tijdens de installatie, maar met die "dure" koppelingen wordt het wel redelijk eenvoudig om hem om te draaien mocht het toch mis gaan :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Als je Pana het ondersteunt kun je ook 2x een tweewegklep plaatsen natuurlijk. Dat heb ik ook gedaan, maar aangestuurd door een Mitsu. Je bent iets flexibeler met installeren ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
1. Is er in NL ergens een alternatief voor dit Heima puntstuk te vinden? Wil die eigenlijk vandaag nog hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dED1aVofTpPo8xSCnRpKXsyTt_I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Myv8Zg7X46J9VNdT3UvcKocX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdBByAxJRbNX-1pQ6DBrjiK1JfY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2I4nV01idK00TyBW1JpZkl7C.jpg?f=fotoalbum_tile

2. Ik had gepland een vulpunt in de retourleiding op te nemen vlak bij de verdeler. Ik wil eigenlijk niet via de verdeler het systeem vullen. Ook weet ik niet zeker of er op de verdeler een automatische ontluchter zit? Omdat ik eerst alleen de vloerverwarming (verdeler) beneden aan sluit heb ik nog niet een ontluchting op een hoger punt (zolder).
Heb nu de optie liggen om het te maken zoals op de foto, maar het puntstuk past niet lekker in het t-stuk. Omdat ik nu geen ander t-stuk heb met kleiner binnendraad (1/2 denk ik) kan ik nog een verloop er tussen doen? 1 inch naar een 1/2 of 3/4? Of toch gewoon de verdeler gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4h5GZwccc0d77iccinpdJljsVek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRzbzq8h7zxZB1RYJVpJmG5h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Als je zoekt naar ontluchter of automatische ontluchter krijg je een heleboel varianten te zien. Van een paar euro tot 80 euro of meer. Welke kies je het beste? Van sommige zag ik dat die 20 jaar garantie hebben, wat de prijs wellicht verklaard. Maar of dat het geld waard is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali11baba
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:54
pc_slopert schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:15:
1. Is er in NL ergens een alternatief voor dit Heima puntstuk te vinden? Wil die eigenlijk vandaag nog
EAN 4026294898709 (Wavin) en 6414905219209 (Uponor) lijken dit ook te doen. Warmteservice heeft deze wellicht op voorraad? Anders zijn ze goed morgen leverbaar online.

- edit -

Bovenstaand is halfduims. Ook gewoon duims te krijgen, zie: https://www.vanwalraven.c...rgangs-t-stuk-32-x-1-x-32

[ Voor 17% gewijzigd door Ali11baba op 11-11-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
pc_slopert schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:15:
1. Is er in NL ergens een alternatief voor dit Heima puntstuk te vinden? Wil die eigenlijk vandaag nog hebben.
[Afbeelding][Afbeelding]

2. Ik had gepland een vulpunt in de retourleiding op te nemen vlak bij de verdeler. Ik wil eigenlijk niet via de verdeler het systeem vullen. Ook weet ik niet zeker of er op de verdeler een automatische ontluchter zit? Omdat ik eerst alleen de vloerverwarming (verdeler) beneden aan sluit heb ik nog niet een ontluchting op een hoger punt (zolder).
Heb nu de optie liggen om het te maken zoals op de foto, maar het puntstuk past niet lekker in het t-stuk. Omdat ik nu geen ander t-stuk heb met kleiner binnendraad (1/2 denk ik) kan ik nog een verloop er tussen doen? 1 inch naar een 1/2 of 3/4? Of toch gewoon de verdeler gebruiken?
[Afbeelding]
Ik spreek uit ervaring dat de henco koppelingen perfect werken op de heima buis. Ook is het persprofiel gelijk. Te halen bij Warmteservice o.a.

Qua ontluchter snap ik wat je bedoelt. Ik heb flamco flexvents gekocht en gebruikt, blij mee hoe ze het doen. Hele hoge wetenschap heb ik er niet op losgelaten behalve, Flamco = bekend en kwaliteit, al jaren bewezen. Niet te ingewikkeld, lets go. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_slopert
Even een vraag over het plaatsen van een Honeywell driewegklep. Kun je die ook onderste-boven of verticaal monteren? Of beter horizontaal houden?
Ik kom namelijk met mijn aanvoer van boven-af en heb wat weinig plaats bij de verdeler om het echt handig aan te sluiten. Ook met alle koppelingen en zo. De gasmeter en de leidingen zitten er nog naast. Ik zie zo 1.2.3. nog niet de briljante oplossing :). Maar jullie wellicht wel?

Kan ook kiezen voor een andere plaats voor de klep maar dan krijg je weer extra leidingen door de ruimte en moet er een langere kabel aan naar de controller.

Dit is de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4i9OTFrincX_lJsbDYFGeQalc0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/seRcDLlmLdrHeix2Mo28yV3s.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cLs6flqd_JoWvhS6lqdmx8OJiM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPOnej0UxoHjbUXljghTOWRe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kc3o_u7ai_mF5ztYph5UebrkoZs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cVenqmL58R0DX0NhnZ4V199T.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D__qXLQUIT6lEgXOvODO386Ep68=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9K6O7NmbrWSgI8tVkWF5JeL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/356ep_KIoC_Y-BABRPyV1FRQ1o4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WuwAV556hCFOsqAcs4jjdt6Q.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:14
pc_slopert schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:47:
Even een vraag over het plaatsen van een Honeywell driewegklep. Kun je die ook onderste-boven of verticaal monteren? Of beter horizontaal houden?
Ik kom namelijk met mijn aanvoer van boven-af en heb wat weinig plaats bij de verdeler om het echt handig aan te sluiten. Ook met alle koppelingen en zo. De gasmeter en de leidingen zitten er nog naast. Ik zie zo 1.2.3. nog niet de briljante oplossing :). Maar jullie wellicht wel?

Kan ook kiezen voor een andere plaats voor de klep maar dan krijg je weer extra leidingen door de ruimte en moet er een langere kabel aan naar de controller.

Dit is de situatie:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
"officieel", volgens de handleiding, mag hij niet op de kop (dus met de motor aan de onderkant). Want als de klep wat zou gaan lekken dan lekt dit de motor in waar 230v elektronica zit.

Bij mij kwam het ook niet zo lekker uit en kom ook van boven met de aanvoer. Zo heb ik hem uiteindelijk geïnstalleerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfIdTWHMHZMCl8QAu82eYDAeAXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGdt4MgFdljxGwFyk4tycauQ.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:52
Ik dacht dat ooit iemand het eens een keer had gezegd, maar bij die 3-weg klep moet toch altijd B op SWW?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
Maikie18 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:08:
Ik dacht dat ooit iemand het eens een keer had gezegd, maar bij die 3-weg klep moet toch altijd B op SWW?
Precies andersom. Maar je kunt heel eenvoudig de bedrading omwisselen. Dit heb ik ook gedaan, dus B = boiler en A = CV. zie foto.

https://www.panasonicproc...L_H%202020V11%20(002).pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_RQEVUJNOru0bOBO9hFO4qGusc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PXihly5NFyyUzrvmSVvDTuoV.png?f=fotoalbum_large

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:52
nMad schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:41:
[...]

Precies andersom. Maar je kunt heel eenvoudig de bedrading omwisselen. Dit heb ik ook gedaan, dus B = boiler en A = CV. zie foto.

https://www.panasonicproc...L_H%202020V11%20(002).pdf

[Afbeelding]
Sorry dat bedoelde ik maar jouw plaatje en die van @pc_slopert zag ik dat die andersom zat dus vandaar mijn opmerking. Dacht dat @Carboy54 dit weleens had aangegeven, heeft het niet met het design van de klep te maken of doorlekken ofzoiets

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Vorig jaar de wp geplaatst, liep goed alleen toch wat aan convectoren geupgrade. Toen toch al het water eruit was, de knop van de vvw verdeler wat gedraaid want hij stak net wat uit.

Sindsdien is de vvw niet meer warm te krijgen. 20x ontlucht, de pomp ontluchting laten lopen - alle convectoren en leidingen worden netjes warm en de debietmeters geven +- 1.5L/min dus het loopt allemaal mooi. Toch blijft dit op +-20-22C hangen.

Ik heb de knop er af gehaald, wat zitten tikken en WD40 bij het palletje gespoten, beweegt allemaal zoals het hoort. Kan het zijn dat er intern toch iets niet lekker zit? Of is er nog een calibratie / limiter die ik niet ken?

Heimeier thermostaatknop, Wilo pomp op een 5 groeps verdeler. Max 5jr oud en liep altijd goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dcufi4AIzbZAIUvN9c2PaXFRh2Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVYKv1ZtXeI2clJewCQTkt6m.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYAGKoeOl753_YiEo8FZMFBAJfE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrcaozwSilN7JQFPOM9fdQlx.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

stevenP schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:57:
Vorig jaar de wp geplaatst, liep goed alleen toch wat aan convectoren geupgrade. Toen toch al het water eruit was, de knop van de vvw verdeler wat gedraaid want hij stak net wat uit.

Sindsdien is de vvw niet meer warm te krijgen. 20x ontlucht, de pomp ontluchting laten lopen - alle convectoren en leidingen worden netjes warm en de debietmeters geven +- 1.5L/min dus het loopt allemaal mooi. Toch blijft dit op +-20-22C hangen.

Ik heb de knop er af gehaald, wat zitten tikken en WD40 bij het palletje gespoten, beweegt allemaal zoals het hoort. Kan het zijn dat er intern toch iets niet lekker zit? Of is er nog een calibratie / limiter die ik niet ken?

Heimeier thermostaatknop, Wilo pomp op een 5 groeps verdeler. Max 5jr oud en liep altijd goed.
[Afbeelding][Afbeelding]
En als je alle andere radiatoren dicht zet? Wordt de vloer dan wel warmer?
Bedenk wel dat je een mengverdeler hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Seafarer schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:06:
[...]

En als je alle andere radiatoren dicht zet? Wordt de vloer dan wel warmer?
Bedenk wel dat je een mengverdeler hebt.
Ja het is een mengverdeler inderdaad. Hij lijkt dus continue de aanvoer te knijpen en enkel retourwater te circuleren. Of ik nu de knop er af haal, op heb en 50C afstel, hij lijkt geen warm water te pakken (ja, of dus te krijgen inderdaad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
stevenP schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:29:
[...]

Ja het is een mengverdeler inderdaad. Hij lijkt dus continue de aanvoer te knijpen en enkel retourwater te circuleren. Of ik nu de knop er af haal, op heb en 50C afstel, hij lijkt geen warm water te pakken (ja, of dus te krijgen inderdaad).
Heb je deze mengverdeler nog nodig? Kan zijn dat er iets stuk aan is (thermostaat oid). Als je alleen met lage temperatuur verwarmd, dan zou ik hem ombouwen als dat kan, of vervangen voor een open verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
manusjevanalles schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:51:
[...]

Heb je deze mengverdeler nog nodig? Kan zijn dat er iets stuk aan is (thermostaat oid). Als je alleen met lage temperatuur verwarmd, dan zou ik hem ombouwen als dat kan, of vervangen voor een open verdeler.
Heb ik bij mij thuis wel inderdaad; alles vervangen voor 32mm pex en open verdeler 🙂 hier door retrofit in een "af" huis met 15mm leidingen en oude radiatoren boven blijft er gestookt worden op 40-50C. Dus ja, dan moet het een mengverdeler blijven helaas.

@Seafarer Nu als experiment is (bijna) alles dichtgedraaid, kijken of er nu wel wat komt. Het kan inderdaad in theorie dat een van de nieuwe convectoren als semi bypass draait en al het warme water die kant op vliegt. Ik zocht direct in de verdeler/menging, maar het kan inderdaad ook aan de bron liggen..

[ Voor 20% gewijzigd door stevenP op 16-11-2024 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Noobvraagje: Ik heb vandaag 4 fittingen met Loctite 55 vastgezet, 2 doppen (3/4" en 5/4") en een knie met een kraan. Die doppen kon ik met de juiste wikkelingen loctite muurvast zetten totdat m'n draad op was, maar die knie en kraan kon ik er (met enige kracht) helemaal indraaien. De waterdichtheid is lastig testen omdat het om een boilervat gaat, hoe weet ik dat het goed zit? Die doppen geloof ik wel, maar die knie en kraan baren bij enige zorgen. Is dit het verschil tussen een parallelle en conische draad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
TheJVH schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:48:
Noobvraagje: Ik heb vandaag 4 fittingen met Loctite 55 vastgezet, 2 doppen (3/4" en 5/4") en een knie met een kraan. Die doppen kon ik met de juiste wikkelingen loctite muurvast zetten totdat m'n draad op was, maar die knie en kraan kon ik er (met enige kracht) helemaal indraaien. De waterdichtheid is lastig testen omdat het om een boilervat gaat, hoe weet ik dat het goed zit? Die doppen geloof ik wel, maar die knie en kraan baren bij enige zorgen. Is dit het verschil tussen een parallelle en conische draad?
Ervaring. Muurvast is zéker niet nodig. Te los = meer wikkelen. Boilervat op temp en 8bar word snel duidelijk of die dicht is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zondag 17 november 2024 @ 00:28:
[...]

Ervaring. Muurvast is zéker niet nodig. Te los = meer wikkelen. Boilervat op temp en 8bar word snel duidelijk of die dicht is of niet.
Op zo'n momenten is het wel lastig, als je vanuit daar verder gaat met een pers fitting. Is het dan toch niet waterdicht, dan moet je daarna je geperste buis weer afknippen, alles aan draaien, opnieuw persen. Buis her en der op overlengte hebben om zoiets te kunnen opvangen, was wel fijn, merkte ik met installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
Tanuki schreef op zondag 17 november 2024 @ 07:31:
[...]

Op zo'n momenten is het wel lastig, als je vanuit daar verder gaat met een pers fitting. Is het dan toch niet waterdicht, dan moet je daarna je geperste buis weer afknippen, alles aan draaien, opnieuw persen. Buis her en der op overlengte hebben om zoiets te kunnen opvangen, was wel fijn, merkte ik met installeren.
Dat pleit wel voor het gebruik van koppelingen zoals deze.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sye6iC0FXK5mclZagHW-u0dX1jc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2EZmf84yI4ZNoC3Egg8CB40b.jpg?f=fotoalbum_large

Maakt het wel wat duurder, maar het kan altijd weer los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
manusjevanalles schreef op zondag 17 november 2024 @ 07:37:
[...]

[Afbeelding]

Of gewoon een knelkoppeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
bbbrumbrum schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:13:
[...]

Of gewoon een knelkoppeling :)
Heb je een foto/link naar een? Want vaak moet je van MLB 32mm naar 1” binnendraad, wat is dan een logische overgang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:46
manusjevanalles schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:16:
[...]

Heb je een foto/link naar een? Want vaak moet je van MLB 32mm naar 1” binnendraad, wat is dan een logische overgang?
Ik heb zelf deze Bonfix koppelingen gebruikt om de overgang van 32mm Uponor naar 1" te maken. Dat beviel uitstekend en was een stuk betaalbaarder dan tweedelige Uponor koppelingen.

https://www.nexaparts.nl/....-dr.-x-alu-knel-1-x-32mm

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
-JB- schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:34:
[...]

Ik heb zelf deze Bonfix koppelingen gebruikt om de overgang van 32mm Uponor naar 1" te maken. Dat beviel uitstekend en was een stuk betaalbaarder dan tweedelige Uponor koppelingen.

https://www.nexaparts.nl/....-dr.-x-alu-knel-1-x-32mm
Het nadeel van deze koppelingen is dat je toch bewegingsruimte in de leiding of boiler/etc nodig hebt om hem te installeren. De koppeling die ik linkte plaats je er zo tussen zonder dat er bewegingsruimte nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
manusjevanalles schreef op zondag 17 november 2024 @ 07:37:
[...]

[Afbeelding]

Klopt, maar m'n boilervat heeft binnendraad en daar moet je dus eerst aan de slag met loctite voordat je een vlakafdichting kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01:20
Ik sta op het punt om mijn radiatoren te vervangen door grotere, i.v.m. LTV/WP. Ik lees vooral dat een onderblok met voetventiel handig is, zodat je waterzijdig kan inregelen. Dus zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/93f33c5c-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/article/b1162c6e0e2fb59f94e782e0f090f50fcabf3bc0.jpg

Maar ik heb ouderwetse dikwandige buizen, waarbij aanvoer en retour niet uit de vloer komen, en ook niet samen bij de radiator komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhTyBIlR49UDq0l2nh2tZGjzVV4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9wYnCfY2T0fqDGpb4wAwVyVN.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0bjT3OSana1ed7R1BJ_0Bq2_QE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qiA6cJCuvXDixyMuyptSVa1q.jpg?f=user_large

Er zitten overigens wel splinternieuwe thermostaatkranen op. Wat is nu een handig manier om aan te sluiten? Gewoon met alleen een thermostaatkraan, zoals het nu ook zit?
Beneden ligt vloerverwarming overigens (altijd alles open). Vanaf WP gaat er via T-stuk een leiding naar boven. Vanaf verdeeld het verder naar de radiatoren op slaapkamers, badkamer en zolder.
Ik ben van het simpel houden, dus liefst alles open. Tenzij het boven dan echt te warm wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door MisterMailman op 18-11-2024 14:28 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
MisterMailman schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:19:
Ik sta op het punt om mijn radiatoren te vervangen door grotere, i.v.m. LTV/WP. Ik lees vooral dat een onderblok met voetventiel handig is, zodat je waterzijdig kan inregelen. Dus zoiets:
[Afbeelding]

Maar ik heb ouderwetse dikwandige buizen, waarbij aanvoer en retour niet uit de vloer komen, en ook niet samen bij de radiator komen:
[Afbeelding][Afbeelding]

Er zitten overigens wel splinternieuwe thermostaatkranen op. Wat is nu een handig manier om aan te sluiten? Gewoon met alleen een thermostaatkraan, zoals het nu ook zit?
Beneden ligt vloerverwarming overigens (altijd alles open). Vanaf WP gaat er via T-stuk een leiding naar boven. Vanaf verdeeld het verder naar de radiatoren op slaapkamers, badkamer en zolder.
Ik ben van het simpel houden, dus liefst alles open. Tenzij het boven dan echt te warm wordt.
Je kan ook waterzijdig inregelen via voorinstelling op de thermostaatkraan.

Zie Zwartoog in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Kopje "thermostaatkranen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

MisterMailman schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:19:
[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

Er zijn verschillende radiatoren in de handel die 8 aansluitingen hebben zodat ze eigenlijk altijd ergens op een oude installatie aan te sluiten zijn. Ook bij jouw. :)

Waarom moet er een onderblok in?

Inregelen met voetventielen en dan moet je wel voetventielen nemen die geschikt zijn voor echt inregelen. Een gewoon voet ventiel is bedoelt voor open dicht. En verder eigenlijk niks. Dus koop de juiste. In oude installaties zwerft veel vuil dat makkelijk op kan hopen bij voet ventiel inregelen. Is voor jou een afrader.

Zijn die thermostaat ventielen misschien "voor instelbaar" ? Ik kan het niet zien op de foto maar het zou zomaar kunnen. Zo niet dan zou ik die vervangen.

Ik zou ook wat meer op Tweakers lezen voordat je grof geld gaat uitgeven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Ik geloof dat ik iets onmogelijks wil. Of iets dat zo weinig nut heeft dat niemand het doet.

Ik heb de Variotherm vloerverwarming verdeler in bestelling staan. De kans is bijna 100% dat deze euroconus 3/4" koppelingen heeft. Normaliter zou je de vloerverwarming slang er gewoonweg op draaien en klaar.

Het leek mij nuttig om de flow te kunnen meten en die gegevens dan ook beschikbaar te hebben in HA.

Je komt dan op zoiets uit:
€11,63 | 1/2 "3/4" Water Flow Sensor Schakelaar Met Temperatuur Detectie Voor Turbine Vloeibare Sensor Koper Shell Hall Flow Meter
https://a.aliexpress.com/_Ev2e5ff

Echter, die onderdelen hebben 2x 3/4" buitendraad, welke ook niet euroconus is. Gevolg: niet makkelijk te bevestigen aan de verdeler, moet dan koppelstuk tussen. Dat is denk ik goed waterdicht te krijgen met Loctite.

Maar aan de andere kant van de sensor, zal dan op de 3/4" draad de vloerverwarming slang (16x2 Pex) bevestigd moeten worden.

Ik kan op geen enkele manier een overgang van 3/4" draad naar 3/4" schroefbus vinden (want dan kon er een 3/4" euroconus nippel op).

Ik kan op geen enkele manier een 3/4" binnendraad naar 3/4" buitendraad euroconus vinden (want dan kon ik met Loctite werken en aan de andere kant de vloerverwarming buis normaal aansluiten).

Misschien ben ik compleet met de verkeerde termen aan het zoeken, of ben ik een compleet verkeerd spoor aan het bewandelen.

Heeft iemand een idee? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:23
Tanuki schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:57:
Ik geloof dat ik iets onmogelijks wil. Of iets dat zo weinig nut heeft dat niemand het doet.

Ik heb de Variotherm vloerverwarming verdeler in bestelling staan. De kans is bijna 100% dat deze euroconus 3/4" koppelingen heeft. Normaliter zou je de vloerverwarming slang er gewoonweg op draaien en klaar.

Het leek mij nuttig om de flow te kunnen meten en die gegevens dan ook beschikbaar te hebben in HA.

€11,63 | 1/2 "3/4" Water Flow Sensor Schakelaar Met Temperatuur Detectie Voor Turbine Vloeibare Sensor Koper Shell Hall Flow Meter

Echter, die onderdelen hebben 2x 3/4" buitendraad, welke ook niet euroconus is. Gevolg: niet makkelijk te bevestigen aan de verdeler, moet dan koppelstuk tussen. Dat is denk ik goed waterdicht te krijgen met Loctite.

Maar aan de andere kant van de sensor, zal dan op de 3/4" draad de vloerverwarming slang (16x2 Pex) bevestigd moeten worden.

Ik kan op geen enkele manier een overgang van 3/4" draad naar 3/4" schroefbus vinden (want dan kon er een 3/4" euroconus nippel op).

Ik kan op geen enkele manier een 3/4" binnendraad naar 3/4" buitendraad euroconus vinden (want dan kon ik met Loctite werken en aan de andere kant de vloerverwarming buis normaal aansluiten).

Misschien ben ik compleet met de verkeerde termen aan het zoeken, of ben ik een compleet verkeerd spoor aan het bewandelen.

Zoiets: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSA9lx2jpUSWKGC0OXPJhtRKtJw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Bc4kUKRdUpEnUNWd8lpX8lBJ.png?f=user_large

https://www.heima24.de/ro...ubfitting-system-34-zoll/

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Nou ik heb dus alles afgezocht, maar kon die niet vinden. Bedankt!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Tanuki schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:57:

Weet je al hoeveel weerstand die dingen extra geven? Dat moet je pomp wel maken.!!
Je verdeler heeft, hoop ik, toch al flow regelaars? 1 keer afstellen nooit meer bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Meten is leuk, maar flowmeter per vvwlus zou ik niet aan beginnen. Je hoeft dat gewoon niet zo precies te regelen. Die flowmeters zijn ook niet heel accuraat, extra weerstand, laminaire flow benodigd(!), etc etc.

Zoals hierboven gezegd, 1x regelen en nooit meer aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Misschien een domme vraag, maar wat voor gereedschap wordt er in de regel gebruikt om 1" en 1 1/4" draadfittingen vast te zetten (icm Loctite 55)? Ik heb een Knipex sleuteltang van 250mm die tot 52mm gaat wat groot genoeg is, maar ik mis eigenlijk een tweede sleutel om een deel vast te kunnen houden terwijl ik de fitting vastdraai. Heb ik gewoon grotere steeksleutels nodig? Of werken de meeste loodgieters met 2 sleuteltangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_slopert
Ik zou eerder kiezen voor een Bahco sleutel :) Dan een mooi groot formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Ik heb een paar 32mm buizen die de muur in gefreesd moeten worden. De sleuven zijn er al.

Op de plekken waar ze de muur uit komen, komt er armaflex achtige isolatie omheen.

Maar hoe worden deze in de regel in de muur gezet? Het zijn uponor buizen welke geïsoleerd zijn:
Afbeeldingslocatie: https://www.technim.nl/wp-content/uploads/2019/05/Uponor-geisoleerd-rood-rol-e1605712435314.png

Plan is dus om die isolatie eraf te halen en er betere isolatie omheen te doen.

Maar op de plek waar het in de muur verwerkt zal zitten, wordt daar dan de isolatie nog behouden? Want dan kan ik beter deze isolatie in de muur gebruiken, gezien het slanker is dan de armaflex.

Ik kan het vast zetten met zo een gatenband, ik weet niet hoe het heet, maar het is van metaal en er zitten overal gaatjes in.

Alternatief is om een mantelbuis te gebruiken? Die zou ik dan wel moeten aanschaffen, wat ik overigens graag doe als dat de betere oplossing is. :)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste