Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-06 19:17
Zoo vandaag lekker aan het knutselen geweest. Nieuwe warmtepomp geplaatst en maar gelijk hele stellage van gemaakt hehe. Nu helemaal niks meer hoorbaar zowel in huis als de garage. Even afwachten met vorst natuurlijk maar voor nu is het al een heel stuk beter Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b93I8Ja1n0ESHdKg2_CNYbsmQSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXA3DN9rBWXmoSToI6rO3kqb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-06 22:59
Vandaag ook de nieuwe dempers geinstalleerd.
Nu de 50kg variant.
Staat stukken steviger en hangt niet over zoals bij de 25 veren.
Als ik hem een zetje geef dan veert hij nog wel 20x na maar blijft stabiel.

Ben benieuwd naar het resultaat. Nog niet kunnen controleren want er draait ook een wasmachine.

P.S. ja ik heb daarna ook meteen de condens afvoer gefixt. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJPg9ZrD0v2HDSYaDzZNwGkB6G8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKHp7tHIigoykPHT7ythDmyl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@JP1980

Hier hetzelfde , het is de bedoeling dat die veert natuurlijk maar echt fijn voelt het niet haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:21
Dsbwouter schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:54:
Zoo vandaag lekker aan het knutselen geweest. Nieuwe warmtepomp geplaatst en maar gelijk hele stellage van gemaakt hehe. Nu helemaal niks meer hoorbaar zowel in huis als de garage. Even afwachten met vorst natuurlijk maar voor nu is het al een heel stuk beter [Afbeelding]
Zie ik daar verzinkt steiger pijp (vierkant)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:16

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik denk aluminium profielen.

Edit. Nee eerste plaatje is verzinkt tweede is aluminium.

[ Voor 52% gewijzigd door martijn v o op 09-02-2025 19:41 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dsbwouter
@tcw82

Idd, thermisch verzinkte kokers 50x50x3. Is weer 17kg extra waardoor ik precies op 110kg uit kom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tcw82
tcw82 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:21:
Vandaag gelijk even het dak op, in het zonnetje kunnen werken. Best lekker.

Positieve resultaten: De veren zitten er onder. WP staat nogsteeds scheef, mogelijk toch nog kijken naar stijvere veren voor de zware kan.
Ander puntje, de bigfoots zijn hol van onderen. Het is dus geen massief blok, maar een soort tentje.

[Afbeelding]

Opvallend zaken:
De "schuimpjes" waren totaal doorweekt.
Totaal wegen ze 1.7 kg (ik ben nu aan het wachten tot ze leeg zijn, dan nog eens wegen).
Maar in essentie waren het dus ijsblokken geworden. Zie ook fotos.
[Afbeelding]

[Video: Schuimblokken onder warmtepomp met 100hz resonantie klachten.]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
tcw82 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:23:
[...]

De schuimpjes zijn nog altijd niet helemaal droog. Zojuist toch al even op de blokjes op de weegschaal.
Inmiddels een kilogram water uit de blokjes verdampt.
[Afbeelding][Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRA8MF-5dQLCTSYNFV5x8T4LyQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WXJ1QHxbajwmNCumqxeCXcs.jpg?f=fotoalbum_large

Na een paar weken drogen zijn de schuimpjes inmiddels afgevallen tot 380 gram voor 6 stuks.
Komende vanaf die 1.7kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Dsbwouter schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:52:
@tcw82

Idd, thermisch verzinkte kokers 50x50x3. Is weer 17kg extra waardoor ik precies op 110kg uit kom.
waar heb je die gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:50
Houd er wel rekening mee dat die dus gaan roesten op de plaatsen waar je gaten boort. Je moet ze na het boren dus weer echt goed behandelen met zinkspray of menie ofzo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tcw82
Blihi schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:16:
Houd er wel rekening mee dat die dus gaan roesten op de plaatsen waar je gaten boort. Je moet ze na het boren dus weer echt goed behandelen met zinkspray of menie ofzo.
Met deze dikke zinklagen (Z1200 of meer) is dat maar zeer beperkt het geval. De galvanische bescherming dekt een grootdeel van het blootgestelde stalen substraat. De bouten zullen eerst bruin worden, die zijn veel sneller door de zinklaag heen, zeker als er schade aan de zinklaag ontstaat bij het aandraaien en dan gaat het in volgorde van edelheid rotten. Zink is minder edel en gaat eerst, als dat op is... de ijzer atomen. Zink blokken aan boten of stalen kade muren is daar ook een voorbeeld van.

Om diezelfde reden roesten een moderne auto ook niet (of zeer beperkt) als er een kras op een (bijvoorbeeld) deur ontstaat, pas als de zink laag "op" is gaan de Fe-tjes reageren met de bekende bruine rotzooi tot gevolg. De zinklaag van een auto deur is slechts Z140 (en dat is dan de laagdikte voor het totale substraat, er zit dan maar 70 mu aan 1 kant). Of, bijvoorbeeld een uitlaatpijp van een auto, de uitstroom opening is niet gecoat op het zaagvlak en wordt blootgesteld aan zuurcondensaat, warmte en koude en toch rot menig uitlaat niet door vanuit dat punt.

Als he het echt luxe wilt maken kun je kijken of je kokers kunt vinden met magnesium zink coating (bij tata heet dat Magizinc, arcelor noemt het Magnelis). Dat wordt ook (onbehandeld) gebruikt voor solarfarms (buiten in weilanden enzo) en daar gaan ze niet alle gaatjes of kopse kantjes na tippen met coating. Of, om het een beetje in het nieuws te houden, voor wijn-stokken in de VS, dus, helaas califronia ... geen Magizinc meer voor jullie. _O-

Het staat een ieder natuurlijk totaal vrij om een busje zinkspray te gebruiken, maar echt nodig is het voor deze blootgestelde oppervlaktes(verhoudingen) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:14
tcw82 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:13:
[...]

Met deze dikke zinklagen (Z1200 of meer) is dat maar zeer beperkt het geval. De galvanische bescherming dekt een grootdeel van het blootgestelde stalen substraat. De bouten zullen eerst bruin worden, die zijn veel sneller door de zinklaag heen, zeker als er schade aan de zinklaag ontstaat bij het aandraaien en dan gaat het in volgorde van edelheid rotten. Zink is minder edel en gaat eerst, als dat op is... de ijzer atomen. Zink blokken aan boten of stalen kade muren is daar ook een voorbeeld van.

Om diezelfde reden roesten een moderne auto ook niet (of zeer beperkt) als er een kras op een (bijvoorbeeld) deur ontstaat, pas als de zink laag "op" is gaan de Fe-tjes reageren met de bekende bruine rotzooi tot gevolg. De zinklaag van een auto deur is slechts Z140 (en dat is dan de laagdikte voor het totale substraat, er zit dan maar 70 mu aan 1 kant). Of, bijvoorbeeld een uitlaatpijp van een auto, de uitstroom opening is niet gecoat op het zaagvlak en wordt blootgesteld aan zuurcondensaat, warmte en koude en toch rot menig uitlaat niet door vanuit dat punt.

Als he het echt luxe wilt maken kun je kijken of je kokers kunt vinden met magnesium zink coating (bij tata heet dat Magizinc, arcelor noemt het Magnelis). Dat wordt ook (onbehandeld) gebruikt voor solarfarms (buiten in weilanden enzo) en daar gaan ze niet alle gaatjes of kopse kantjes na tippen met coating. Of, om het een beetje in het nieuws te houden, voor wijn-stokken in de VS, dus, helaas califronia ... geen Magizinc meer voor jullie. _O-

Het staat een ieder natuurlijk totaal vrij om een busje zinkspray te gebruiken, maar echt nodig is het voor deze blootgestelde oppervlaktes(verhoudingen) niet.
En dan de bouten... thermische of galvanische verzinkt.. lol.
Maar dit is allemaal off topic.
Kan @tcw82 een mooi verhaal voor H frame en verzinkt en voordeel van verzinkt( oa extra gewicht bij H frame) in het materialen topic creëren .
Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic
Thanks. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
Materiaal keuze en interactie tussen gekozen materialen speelt een rol in de oplossing.
Een uitleg, aangevuld met achtergrond kan helpen in het aanschouwelijk maken van de situatie, of uiteenzetten waarom iets zo is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Blihi

Zeker waar , ik heb alle gaten en zaagsnedes behandelt met 3 lagen zinc spray dus dat zit wel goed, zelfs de afgezaagde draadstangen. Zoals hierboven ook al staat zullen de bouten eerder gaan roesten omdat deze elektrolytisch verzinkt zijn en de kokers thermisch verzinkt. Al met al zou ik me er niet te druk om maken. Wij hebben zat aircos en warmtepompen bij klanten staan die al 20 jaar vast staan met verzinkte boutjes.

• Blihi
Het leek hier de hele winter al goed te gaan, maar afgelopen week hoorde mijn vrouw de WP toch 's nachts.

Ik ga van de zomer toch eens goed kijken naar de opstelling. Ik heb twee WP's naast elkaar staan (een 7 kW airco en een 8 kW WP). Misschien moet ik die beiden eens op een gezamenlijk frame gaan zetten met een zo groot mogelijke spreiding over het dak en dan op veren.

Mijn zorg is een beetje dat ik eerder van die veren onder de airco had (heeft de leverancier gedaan) en dat ding stond te dansen bij elk zuchtje wind. Daar maakte ik me echt zorgen over. Met een grotere spreiding zou dat natuurlijk al veel minder zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
Stap.... 1 geen idee .. maar er ligt een miljoen miljard kg beton in de kofferbak.
2 dikke (10cm) en 2 smallere.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVUdpOYxTGGGrdXxhYgQ-J0egrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sm6ziUZUWm7HNEmUv2jUnqIt.jpg?f=fotoalbum_large

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12:24
tcw82 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:51:
Stap.... 1 geen idee .. maar er ligt een miljoen miljard kg beton in de kofferbak.

[Afbeelding]
@TCW82
Is dit voor onder of bovenop de buitenunit
>:)
Bij ons is hij ook bij deze temperatuur nog steeds fluister stil !!

[ Voor 6% gewijzigd door Theovelders op 13-02-2025 14:07 ]

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
tcw82 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:51:

[Afbeelding]
Mooie kruiwagen :P

• tcw82
Theovelders schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:04:
[...]

@TCW82
Is dit voor onder of bovenop de buitenunit
>:)
Bij ons is hij ook bij deze temperatuur nog steeds fluister stil !!
Ik denk dat ik voor de opstelling met de zware jongens onder het frame ga. Dan de 2 lichtere jongens op het frame en dan de warmtepomp vast op de frame balken.
Vergelijkbaar met deze opstelling, hieronder, waarbij de veren op deze foto tussen de muurbeugel zit en dat zou bij mij dus de grote opsluitband zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLujBVt4Vzdh7gbg4fO1q-7_R6E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dXA3DN9rBWXmoSToI6rO3kqb.jpg?f=user_large

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:04
Blihi schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:43:
Het leek hier de hele winter al goed te gaan, maar afgelopen week hoorde mijn vrouw de WP toch 's nachts.

Ik ga van de zomer toch eens goed kijken naar de opstelling. Ik heb twee WP's naast elkaar staan (een 7 kW airco en een 8 kW WP). Misschien moet ik die beiden eens op een gezamenlijk frame gaan zetten met een zo groot mogelijke spreiding over het dak en dan op veren.

Mijn zorg is een beetje dat ik eerder van die veren onder de airco had (heeft de leverancier gedaan) en dat ding stond te dansen bij elk zuchtje wind. Daar maakte ik me echt zorgen over. Met een grotere spreiding zou dat natuurlijk al veel minder zijn.
Je bedoelt zo’n opstelling als @assje ?
Zeer brede basis dus zal niet zo ‘dansen’, vermoed ik
assje in "Trillingen warmtepomp dempen"

Je kunt hem eens vragen hoe dat bevalt?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• tcw82
Het is uit die zwarte kruiwagen wel in de reguliere kruiwagen gegaan en daarna de ladder op.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
tcw82 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:56:
[...]

Het is uit die zwarte kruiwagen wel in de reguliere kruiwagen gegaan en daarna de ladder op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-DI_yDbMziAjVdC6TGfTMW1smw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSniHcDVYXhcyWMceek667hm.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn kruiwagen. Denk maximaal €10 waardevermindering bij dat oude dieseltje ivm wat slecht mikwerk :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tcw82
Whiskey48 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:22:
[...]

[Afbeelding]

Mijn kruiwagen. Denk maximaal €10 waardevermindering bij dat oude dieseltje ivm wat slecht mikwerk :9
Heerlijk. Kleine tip, ik zou nooit meer gerooide klimop IN de auto vervoeren. Weken later kwamen nog 1, 6 en 8 potig te verschijn...in de auto...onder het rijden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Voor alle vervoerders van zware stenen, let alsjeblieft op met je lading. Je remweg wordt veel en veel langer. En losse stenen gaan vliegen bij een noodstop. Been there, done that, liever niet nog een keer.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
SebastiaanPs schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:20:
[...]

Je bedoelt zo’n opstelling als @assje ?
Zeer brede basis dus zal niet zo ‘dansen’, vermoed ik
assje in "Trillingen warmtepomp dempen"

Je kunt hem eens vragen hoe dat bevalt?
Ja, zoiets inderdaad. Ik moet even het dak op om te kijken hoe breed ik de pootjes weg kan zetten, maar het zal hier inderdaad op lijken.

Het meeste heb ik ook al liggen, bijvoorbeeld de veren (geen idee voor hoeveel kilo die zijn overigens, dat staat er niet op).

@assje Hoe bevalt het tot nu toe?

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 14-02-2025 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
Bevalt hier super maar ik weet niet hoe het zonder frame geweest zou zijn. Verder zit eronder een garage en er direct naast een kamer waar niemand slaapt (kantoor). Ik heb één of twee keer iets gehoord in huis dat ik dacht "zou dat de warmtepomp kunnen zijn" maar niet met zekerheid vast kunnen stellen. Als ik tijdens maken SWW of defrost in de garage of kantoor ga luisteren hoor ik in ieder geval niets. Het zou best kunnen dat er bepaalde frequenties zijn die wel hoorbaar zijn maar waar ik geen last van heb gehad.

Volgens de feedback in dit topic afgelopen weken was ik wel beter af geweest met meer gewicht onder het frame.

Qua stevigheid is het frame top; ik heb er tijdens het klussen zelfs wel eens op gestaan om even ergens bij te kunnen en dan nog is de uitslag beperkt. Het staat dus zeker niet te slingeren door de wind o.i.d.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
En de veren die jij hebt zijn gewoon die AM veren? Afgestemd op het gewicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Ok, weer eens een vraagje. Vraag is van belang voor de verdere opbouw, ivm de hoogte van de verschillende componenten.

De stoepranden zijn (cm) 100*20*10 en wegen circa twee hernias per stuk.

Nu kan ik die op verschillende manieren oriënteren.
De twee foto's zijn enkele suggesties. Maar wat is slim, 20 cm hoog opbouwen. Of juist kwart kantelen en dus de 10 cm hoogte aanhouden. De huidige oriëntatie op de foto is met 20 cm hoogte.

Dan is er nog de langs of dwars op de warmte pomp unit, maakt dat verschil, en wat zou dan de logische keuze zijn?

Het grind zit er nu nog onder, het zit namelijk vastgevroren. Uit eindelijk komt die rubberen tegels op het dakleer, dan de stoeprand, dan de veren, dan het frame (al dan niet met extra massa op dat frame en dan de warmte pomp vast op het frame. De bigfoots verdwijnen dan helemaal uit het plaatje.).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGRGiz9Q5zPmi2oHaPNjdv4I4IU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVMRQKd9t5XvchxUNafuV7Y8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDT4oiUK391WXYpy1QSDfVU-LYg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rPV9AnslclP0eUt3c4LJgFkX.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:37
tcw82 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:10:
Ok, weer eens een vraagje. Vraag is van belang voor de verdere opbouw, ivm de hoogte van de verschillende componenten.

De stoepranden zijn (cm) 100*20*10 en wegen circa twee hernias per stuk.

Nu kan ik die op verschillende manieren oriënteren.
De twee foto's zijn enkele suggesties. Maar wat is slim, 20 cm hoog opbouwen. Of juist kwart kantelen en dus de 10 cm hoogte aanhouden. De huidige oriëntatie op de foto is met 20 cm hoogte.

Dan is er nog de langs of dwars op de warmte pomp unit, maakt dat verschil, en wat zou dan de logische keuze zijn?

Het grind zit er nu nog onder, het zit namelijk vastgevroren. Uit eindelijk komt die rubberen tegels op het dakleer, dan de stoeprand, dan de veren, dan het frame (al dan niet met extra massa op dat frame en dan de warmte pomp vast op het frame. De bigfoots verdwijnen dan helemaal uit het plaatje.).

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou ze laten liggen op de brede zijde vanwege stabiliteit dan heb je 10cm hoogte. Wel even onder je bandjes het grind weghalen zodat er niet een steen door het gewicht je dakbekleding sloopt.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
Goed, omdat ik altijd denk dat een plaatje helpt... heb ik veel plaatjes gemaakt... :)
Eerst een plaatje van de simpelste opstelling. Blok, (20 cm omhoog, ik had geen zin meer om nog 6 iteraties te tekenen met het blok plat, sorry @Bo0bz ).
dan met een frame (rood is metaal in deze)
Dan met metaal "verder uit elkaar", dus met een extra laag metaal.

Ik zou er bijna een poll aan wijden... welke krijgt de meeste stemmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkRS5wDmOjfGutSzGFAA0a4IMIo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JA4l0Q37DBRoppD0b6BIYwHr.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hE6tDK6lkIHGF9o4MlTIaRnmdo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7KKuhSQ1IrYZE6mAtK1dQQ4M.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJ4U4ZKhLM8MtIx8l-NxCCgpROM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/APOFZYqjcucGYjQUVwMbMV45.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGUZxbw8x3ecFfI7bi_yNa-0rkk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wFfBiaM5UYhaD10sWaslRVod.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDJBnXVhb48uqABykfOjgyGG-JI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/exdeEUG0AoIf2BqJMtStd1lA.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaYS7V50uXPjutRcmYlsqSJ_h2s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ogfXqkw7vmuBrG3hDUpOvXpO.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
tcw82 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:56:
Goed, omdat ik altijd denk dat een plaatje helpt... heb ik veel plaatjes gemaakt... :)
Eerst een plaatje van de simpelste opstelling. Blok, (20 cm omhoog, ik had geen zin meer om nog 6 iteraties te tekenen met het blok plat, sorry @Bo0bz ).

twc82
Gevoelsmatig zou ik voor opstelling nr.6 kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Dat zijn de drie varianten op een rij...met de beton balken 90 graden gedraaid. Deze bedoel je toch?

@Theovelders

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXC6Gia29VLhVO9Ej9YLn3eCdbI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ogfXqkw7vmuBrG3hDUpOvXpO.png?f=user_large

[ Voor 94% gewijzigd door tcw82 op 14-02-2025 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-06 22:46
tcw82 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:48:
Dat zijn de drie varianten op een rij...met de beton balken 90 graden gedraaid. Deze bedoel je toch?

@Theovelders

[Afbeelding]
Ik zou, gevoelsmatig, die betonnen balken toch op z'n kant leggen voor stabiliteit. Als ik het goed zie wil je de veren op het beton monteren, dan wil je juist dat het beton zo stevig als mogelijk staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
De balken op zijn "kant" is wel de mindere stijvere keuze.
(Al denk ik dat het meevalt hoeveel verschil er is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
tcw82 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:56:

Ik mis wat... het is de bedoeling met een H frame dat de veren zo ver mogenlijk uit elkaar staan( dan danst hij minder).
Ik zie dat niet op de tekening.
Bij een " verkort h frame " zou je dus de veren in je tekening onder je gewichten moeten zetten.

Gewicht gebruiken we om de trilling van de Wp zelf te dempen.
Dus gewicht zo dicht mogenlijk bij de bodemplaat van je Wp.

Als je het gewicht tussen de veren zet doe je beter, mocht wat gewicht buiten de veren komen dan is bijna anti gewicht bij het dansen ( net een wip ).. goed zal niet veel schelen..maar niet >25% er buiten.. zeg maar.

Ik zie recht op staande beton blok, staat niet stevig. Dus plat leggen.

Nu de vraag onderste tegen gewicht ( betonblok) in de langste lengte van de Wp of dwars er op.
( maar wel ver buiten de grond oppervlak van de Wp !!!!).
Voor het mooie dwars op de langste lengte van de Wp.
Maar als je dus een " verkort h frame " wilt gebruiken.. beton dwars op de langste lengte , en veren onder je buitenste gewichten.
Mijn gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
tcw82 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:28:
De balken op zijn "kant" is wel de mindere stijvere keuze.
(Al denk ik dat het meevalt hoeveel verschil er is...)
Vallen wel om... Waarom ze in normal live niet omvallen is omdat ze onderaan opgesloten zitten in het zand.
Hier staan ze vrij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
tcw82 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:48:

@Theovelders

[Afbeelding]
@tcw82
Ik zie alleen niets meer van de geluids demping die jezelf, in eerste instantie had aangebracht op de bovenzijde van de unit met in eerste instantie een behoorlijk goed resultaat.
Je plaats nu een klankkast op deze nieuwe opstelling zonder ook deze van boven te verzwaren en daarmee het geluid te dempen.
Ik ben door jouw experiment met het betonnen bandje aan het idee geholpen om bij mijn Elga-ace buitenunit, o.a de 2 beton tegels te plaatsen met daaronder het EPDM rubber.
Daarmee is wel het geweldige resultaat van een bijna stille unit behaald.
Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke resultaten van deze nieuwe opstelling, maar ik zou toch rekening houden met je eerste testen !!

[ Voor 3% gewijzigd door Theovelders op 14-02-2025 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
Blihi schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:51:
En de veren die jij hebt zijn gewoon die AM veren? Afgestemd op het gewicht?
Klopt:
Buitenunits zijn samen ongeveer 120kg en het frame ongeveer 30kg, dat is 150kg op 4x AM-50.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
X21r schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:33:
[...]

Ik mis wat... het is de bedoeling met een H frame dat de veren zo ver mogenlijk uit elkaar staan( dan danst hij minder).
Ik zie dat niet op de tekening.
Bij een " verkort h frame " zou je dus de veren in je tekening onder je gewichten moeten zetten.

Gewicht gebruiken we om de trilling van de Wp zelf te dempen.
Dus gewicht zo dicht mogenlijk bij de bodemplaat van je Wp.

Als je het gewicht tussen de veren zet doe je beter, mocht wat gewicht buiten de veren komen dan is bijna anti gewicht bij het dansen ( net een wip ).. goed zal niet veel schelen..maar niet >25% er buiten.. zeg maar.

Ik zie recht op staande beton blok, staat niet stevig. Dus plat leggen.

Nu de vraag onderste tegen gewicht ( betonblok) in de langste lengte van de Wp of dwars er op.
( maar wel ver buiten de grond oppervlak van de Wp !!!!).
Voor het mooie dwars op de langste lengte van de Wp.
Maar als je dus een " verkort h frame " wilt gebruiken.. beton dwars op de langste lengte , en veren onder je buitenste gewichten.
Mijn gedachte.
Bedankt, ik hoopte al dat je zou reageren. Na het lezen van je bericht heb ik wat aanpassingen gemaakt.
- veren ver uit elkaar.
- eventueel blokken beton op de rail, boven de veren (aan de WP kant van de veren), ze liggen nu "naast" de WP, maar kunnen ook tussen de WP voetjes en stalen balk.
- beton "op zijn kant"
- beton voeten dwars op de lengte van de WP (comform deze zin: Voor het mooie dwars op de langste lengte van de Wp.)

Dan kom ik op zo iets, waarbij dat hoger liggende beton randje dus optioneel is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Ldp8fNIkt36va-ZVz5OpYqkTH0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FmDWyWQFrDG7k5F1xnezEbn4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XAX6ziO6ba2ulsl3fZ_dx8DhJc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPeVjZ6TMw5YPrHQoCu8kbvg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMSia1RHTEYtKktcLxca5WY1WGE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxiNptjvHUJTNUGfc618hd7p.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/266zWdcDbyhYDvjx8gbdoY2QWQw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJ54dTikStj4Yi0CIZMR2Uma.jpg?f=fotoalbum_tile

@Theovelders

De proef met blokken op de WP is niet iets dat ik zo wil laten, de stenen liggen op dun plaat staal, hebben een aanzienlijk gewicht en helaas , later is gebleken dat andere frequenties (watt opname door de WP) toch weer hinderlijke bromtonen veroorzaakte.

De stenen op de zijkant van het getekende frame zijn een alternatief voor op de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@tcw82

Ik zou ook zeker je veren zo ver mogelijk uit elkaar maken. Bij mij is het beperkt door de diepte van de wandbeugel, als je aan de bovenkant een zetje geeft veert deze aardig heen en weer. Zo aan de gevel ben ik er niet zo bang voor maar op een plat dak zou ik dit niet een heel prettig idee vinden ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
tcw82 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 04:39:
[...]

Bedankt, ik hoopte al dat je zou reageren. Na het lezen van je bericht heb ik wat aanpassingen gemaakt.
- veren ver uit elkaar.
- eventueel blokken beton op de rail, boven de veren (aan de WP kant van de veïren), ze liggen nu "naast" de WP, maar kunnen ook tussen de WP voetjes en stalen balk.
- beton "op zijn kant"
- beton voeten dwars op de lengte van de WP (comform deze zin: Voor het mooie dwars op de langste lengte van de Wp.)

Dan kom ik op zo iets, waarbij dat hoger liggende beton randje dus optioneel is.

[Afbeelding]

@Theovelders

De proef met blokken op de WP is niet iets dat ik zo wil laten, de stenen liggen op dun plaat staal, hebben een aanzienlijk gewicht en helaas , later is gebleken dat andere frequenties (watt opname door de WP) toch weer hinderlijke bromtonen veroorzaakte.

De stenen op de zijkant van het getekende frame zijn een alternatief voor op de WP.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5OZHihmBfe-7FcHMzJ64PPb234=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FmDWyWQFrDG7k5F1xnezEbn4.jpg?f=user_large
Monteer het beton direct onder de wp, scheelt een koker en massa is zo dicht mogenlijk bij de bodemplaat waar de compressor op staat.
Kijk wel even uit waar het defrost water uit de bodemplaat lekt en niet op de betonnen balk.

Ik zag op jou foto de rubber tegels met lage nokken...(7×7 cm en 1cm hoog).
Deze zijn goed genoeg voor onder het beton.

Bij de ander tegels zijn de nokken ongeveer 4x4cm x2,5cm hoog en deze kunnen lucht geluid beter dempen.. ik zeg LUCHT geluid dus in de directe omgeving van de Wp plat op het dak neer leggen.
Volgens mij lagen er bij jou kiezel stenen op het dak..en die zouden het geluid naar het dak toe al behoorlijk dempen.

Nu zie ik op je foto de beluchtings gaten in je muur... of tijdenlijk dicht stoppen of bijenbekje er in stoppen.
Uit de achterkant van de Wp komt ook veel geluid uit. Mischien tegen die muur ook rubber tegels rechtop zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
tcw82 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 04:39:
[...]

- veren ver uit elkaar.
- eventueel blokken beton op de rail, boven de veren (aan de WP kant van de veren), ze liggen nu "naast" de WP, maar kunnen ook tussen de WP voetjes en stalen balk.
- beton "op zijn kant"

[Afbeelding]

@Theovelders

[~Tcw82
Theo, het is natuurlijk altijd nog mogelijk om een paar beton tegels met daaronder epdm met magneet band op de unit bij te plaatsen.
Het dak van deze Atag is gezien de vormgeving bijzonder geschikt om dit te kunnen doen. En juist omdat deze bovenzijde uit dun plaat material bestaat zal dit plaat material meer trilling kunnen geven en daarom ook geluid.
Ik zie de omkasting dan ook meer als een bijna lege blikken trommel met de mogelijkheid van veel herrie te produceren d.m.v de compressor en ventilator.
Heb jij wel eens je handen op de bovenzijde gehouden om te kunnen voelen of hij trilde tijdens het draaien ?
Dat had ik wel gedaan en ik nam een aanmerkelijke trilling waar !!
Ik weet niet of deze trilling alleen via jouw betonnen balken aan de onderzijde is op te heffen maar de tijd zal het leren. Succes groet Theo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Theovelders schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:30:
[...]

[~Tcw82
Theo, het is natuurlijk altijd nog mogelijk om een paar beton tegels met daaronder epdm met magneet band op de unit bij te plaatsen.
Het dak van deze Atag is gezien de vormgeving bijzonder geschikt om dit te kunnen doen. En juist omdat deze bovenzijde uit dun plaat material bestaat zal dit plaat material meer trilling kunnen geven en daarom ook geluid.
Ik zie de omkasting dan ook meer als een bijna lege blikken trommel met de mogelijkheid van veel herrie te produceren d.m.v de compressor en ventilator.
Heb jij wel eens je handen op de bovenzijde gehouden om te kunnen voelen of hij trilde tijdens het draaien ?
Dat had ik wel gedaan en ik nam een aanmerkelijke trilling waar !!
Ik weet niet of deze trilling alleen via jouw betonnen balken aan de onderzijde is op te heffen maar de tijd zal het leren. Succes groet Theo.
Geintje zeker.. hier hebben we het al die tijd al over.

Aan de bodem plaat van de Wp meer gewicht toevoegen.. dan trilt de onderkant minder en ook de rest van de behuizing trilt dan minder.
Gewicht aan de boven kant mag alleen als test .. je behuizing scheurt van metaal moeheid uit elkaar als je dit doet voor langere tijd.

Dus gewicht aan de Wp bodem( voeten) en dan H frame dan veren dan tegen massa welke op je dak ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theovelders
X21r schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:58:
[...]

Geintje zeker.. hier hebben we het al die tijd al over.

Aan de bodem plaat van de Wp meer gewicht toevoegen.. dan trilt de onderkant minder en ook de rest van de behuizing trilt dan minder.
Gewicht aan de boven kant mag alleen als test .. je behuizing scheurt van metaal moeheid uit elkaar als je dit doet voor langere tijd.

Dus gewicht aan de Wp bodem( voeten) en dan H frame dan veren dan tegen massa welke op je dak ligt.
@X21r
Dit is geen geintje !!
In mijn geval is het niet mogelijk om gewicht aan de onderzijde te plaatsen omdat de Elga-ace buitenunit op een muurbeugel is bevestigd. Ik heb van deze opstelling al reeds in dit topic foto's geplaatst en daar heeft niemand negatief op gereageerd.
Je mag het als een geintje zien maar bij mij is het resultaat geweldig en ik zie wel of er iets van het metaal zal gaan scheuren in de toekomst maar ik ben er niet bang voor. De trilling is verdwenen dus het metaal zal niet gaan scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
X21r schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:29:
[...]

[Afbeelding]
Monteer het beton direct onder de wp, scheelt een koker en massa is zo dicht mogenlijk bij de bodemplaat waar de compressor op staat.
Kijk wel even uit waar het defrost water uit de bodemplaat lekt en niet op de betonnen balk.

Ik zag op jou foto de rubber tegels met lage nokken...(7×7 cm en 1cm hoog).
Deze zijn goed genoeg voor onder het beton.

Bij de ander tegels zijn de nokken ongeveer 4x4cm x2,5cm hoog en deze kunnen lucht geluid beter dempen.. ik zeg LUCHT geluid dus in de directe omgeving van de Wp plat op het dak neer leggen.
Volgens mij lagen er bij jou kiezel stenen op het dak..en die zouden het geluid naar het dak toe al behoorlijk dempen.

Nu zie ik op je foto de beluchtings gaten in je muur... of tijdenlijk dicht stoppen of bijenbekje er in stoppen.
Uit de achterkant van de Wp komt ook veel geluid uit. Mischien tegen die muur ook rubber tegels rechtop zetten?
De "kleine" beton randen als drager. Dat is wel interessant. Zou de die dan in 1 keer door boren en een bout door de voet van de wp-beton-dwarsligger boren? Of juist beton vast Aan wp op een andere plek dan de dwarsligger vast aan de wp? (De beton randen zijn allemaal 1 meter lang, de wp heeft voetjes van 40 cm uit elkaar in de diepte).

Tekening toegevoegd en een detail gemaakt van de bouten door de voet. en dan meer naar buiten de bouten door de dwarsligger. Alternatief is dat de dwarsligger dus dichterbij elkaar komt te liggen en dan 1 bout door voetje-beton-dwarligger. Mijn gevoel zegt dat breder dan beter is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZJCqrN0lqSJQqatuI53_nG3fNo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HU48GL5BkUEOAe73zMpNmCqR.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkRc-SuS6q7m_0iZ6mPEvmxFlA8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7J71wQt8vQWtonJveyhvbVAM.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IVo4XLiMMNCsM2WoTIvEY_5ZGA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XHB2AfI9KntMyQjThCaHVZ0x.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05MaTs0amkryzzBDnN4Fnd6Adwg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TL1jLr0il1nSoPRY0FJyV4uk.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waWGZW2U4uuQjjQwMcu5kGNdd_4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HtLbBbRK1OLg4drPCFS4QRht.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lj4d6Wa1_o_AzaxeBkw10L8yk-M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zZTIqhmzLAnQwY1YCLyk6n8O.png?f=fotoalbum_tile

Qua ventilatie en rubberen tegels:
Ik weet niet zeker welke foto je bedoeld?
Er zitten ventilatie voegen in de muur achter de wp bedoel je die? Ik denk dat de paar gleufjes bij de wp zelf wel (tijdelijk) dicht kunnen.

De 7*7 nokken kan ik niet plaatsen. De nokken op de foto (ik heb maar 1 foto waar mijn rubberen tegels opstaan kunnen vinden) zijn ca. 15 x 15 cm. De tegel zelf is 50*50 cm en ca. 2.5 cm dik.

De Hornbach heeft wel dikkere rubberen tegels, maar die hebben geen nokken maar putten. Dus ik moet even zoeken naar een andere bron van dit soort tegel om de want en omgeving op het dak te bedekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbCHA9ABZXJnpoZ0dPR6RlVkrCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQ8HjugQdAX9xdrgK4BsPFwz.jpg?f=fotoalbum_large

Het lucht gedragen geluid is weer terug op de agenda. Dat vind ik goed, het was een van mijn eerste gedachten dat het meer lucht gedragen was, meer luchtgedragen dan constructie gedragen in elk geval.

Er is wel 1 klein probleem.... Het wordt volgende week 15 graden buiten... 😱😱😱. Dan heb ik geen geluidskwesties meer.

[ Voor 28% gewijzigd door tcw82 op 15-02-2025 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Theovelders schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:07:
@tcw82
Afgelopen Zaterdag heb ik mijn oude dempers van de Elga-ace 6 vervangen i.v.m de voortdurende geluidsoverlast in de woning.
Tijdens het demonteren van deze dempers werd wel duidelijk dat het de hoogste tijd werd om deze klus te doen.
De oude dempers waren ingezakt en ernstig misvormd door de te kleine montage lippen van de buiten unit.
De misvormingen waren ernstig omdat de omgezette rand van deze montage lippen diepe indrukken had veroorzaakt in deze inmiddels versteende dempers.
Het meest schrok ik dat door het inzakken van de dempers, de montage bouten los zaten en de moeren er gewoon handmatig af te draaien waren.

Doordat de dempers inmiddels versteend waren en de trilling van de pomp rechtstreeks werd overgebracht door de bevestigings bouten naar de muurbeugel, was hier geen spraken meer van enige demping.
Daarbij stond de warmtepomp bijna los op de muurbeugel !!

Deze conclusie mag voor andere gebruikers een waarschuwing zijn om de bevestiging zeker op muurbeugels regelmatig te controleren.

De Elga-ace 6 heeft een gewicht van 45 kg. Toch heb ik voor de nieuwe dempers gekozen voor een zwaardere uitvoering van de Soleco set 2 Blauw/Geel die geschikt zijn voor de klasse van 50 tot 80 kg.

Ook heb ik veel gebruik gemaakt van EPDM rubber folie.
De bovenkant van de Unit is afgedekt met twee lagen EPDM en ik heb daar twee stoeptegels op geplaatst.
De folie is aan de onderkant voorzien van strips magneet band om afschuiven te voorkomen.
Door de dikke laag EPDM en het gewicht van de tegels is er druk op de Soleco veren ontstaan waardoor deze gewichts verhoging past in de klasse waarvoor deze veren zijn ontworpen. Het totaal gewicht is nu circa 65 kg.

Tevens heb ik onder de montage lippen een soort druk verdeler gemaak waardoor de druk op de nieuwe Soleco dempers mooi is verdeeld. Ook deze verdeler is ook weer voorzien van EPDM.

Onder de Unit alleen boven de Dempers is een strook EPDM aangebracht om te voorkomen dat lek en regen water op de Dempers kan druppelen en eventueel kan bevriezen. Tevens voorkomt je ook dat de dempers worden blootgesteld aan zon en UV.
Ik zal een paar foto's proberen bij te voegen om het e.a te verduidelijken. Het lukt mij niet om de foto's op een goede volgorde te zetten maar het verhaal erbij zal het wel duidelijk zijn [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is de post met de foto's. Mogelijk heeft niet iedereen de stenen op de WP unit gezien, ik moest ook even goed kijken net :X .
Dit zijn 2 4,5 cm dikke 30X30 tegels toch ?
dat is qua gewicht niet heel erg schokkend.
Als je ze er afhaalt, zijn je geluidsklachten dan terug?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwbRM43SwSPAvJkN40gfNdkXN7E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZUi9SBkRHsBXPXwMRDd5xBo.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
Theovelders schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:30:
[...]

@X21r
Dit is geen geintje !!
In mijn geval is het niet mogelijk om gewicht aan de onderzijde te plaatsen omdat de Elga-ace buitenunit op een muurbeugel is bevestigd. Ik heb van deze opstelling al reeds in dit topic foto's geplaatst en daar heeft niemand negatief op gereageerd.
Je mag het als een geintje zien maar bij mij is het resultaat geweldig en ik zie wel of er iets van het metaal zal gaan scheuren in de toekomst maar ik ben er niet bang voor. De trilling is verdwenen dus het metaal zal niet gaan scheuren.
Sorry ik kan niet alles en iedereen bij houden.
Ik hoop dat men de principes begrijpt waarom gewicht wel onderaan en niet boven aan mag.En dat men zelf deze info kan toepassen op hun eigen situatie.
Nu gewicht kan niet onderaan ivm muurbeugel.
Bijvoorbeeld oplossing:
Een aluminium L profiel in de lengte richting monteren onder de voeten van de Wp ( dus een voor en een achter aan).Links en rechts uitlaten steken en daar het gewicht op monteren.
Dus tussen de voeten van de Wp en de veren het L profiel.
Of neem gegalvaniseerd hoek profiel.. nog zwaarder.
En heb je geen ruimte links of rechts monteer het extra gewicht aan de voor of achterzijde van het L profiel ( hangend).
Hele Wp gaat maar enkele mm omhoog.
scheuren in de toekomst maar ik ben er niet bang voor
Oke jij niet .
Volgens de fabrikant is het niet verboden.. toch..het staat niet beschreven !
De compressor draait en staat op rubbers, na gevolg de bodemplaat trilt en blijft trillen ook al zet je er gewicht boven op.
Boven zijde Wp staat stil en onderzijde trilt... krijg je vanzelf metaal moeheid en breuken,
En alles hangt aan elkaar in de Wp .. gevolgen niet te overzien.
Dus algemeen advies : gewicht boven op mag tijdelijk met testen , werkt het positief ga zoeken naar gewicht monteren aan de voeten van de Wp.

Je begrijpt wel dat dit extra gewicht is om het trillen van de behuizing van de Wp tegen te gaan.
Nu bij muur beugels heb je eigenlijk geen goede tegenmassa onder je veren ,maar armen naar de muur.
In jou geval (bij muur beugels) zou je ook kunnen proberen om wat gewicht aan de verste uiteinde van je armen te monteren.. zodat de veren inderdaad wat meer tegenmassa zien en je Wp behuizing minder gaat trillen.

Nu ga ik iets zeggen wat je eigenlijk niet zou moeten doen.. maar toch.
Maak de behuizing open en leg wat stenen op de boden ( klemmen of lijmen) en zorg ervoor dat de gaten voor defrost niet afgedekt worden..

@tcw82
Niet door boren gat met plug zou genoeg moeten zijn (rubbertje EPDM er onder zodat er bijna geen water in de plug kan lopen)
Tekening ziet er goed uit... waarschijnlijk betonen drager iets verder uit elkaar ivm gate defrost water,dus Wp niet in het center van de betonnen drager ,
De 7*7 nokken kan ik niet plaatsen. De nokken op de foto (ik heb maar 1 foto waar mijn rubberen tegels opstaan kunnen vinden) zijn ca. 15 x 15 cm
7x7 sommige dus 15x15 .
Dus kleine nodig ( trapezium)nokken van iets van 4x4 cm en geen putten.
Tegels zijn er in dun 2a3 cm en dik 4 a 5 cm, dikkere tegels hebben hogere nokken.
Marktplaats is de beste plek om de rubber tegels te vinden "rubberen tuintegels"
Zie type rubber tuintegel. https://gathering.tweaker...message/81404280#81404280
dat is qua gewicht niet heel erg schokkend.
Dat lijkt van niet je kan er zelfs op staan.. zelfs 3 Wp units hoog kan je stapelen.
Alleen tijdens gebruik zal je de effecten na een jaar of x merken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
Nog even de rubber tuin tegels. ivm het geluid in de LUCHT dempen zodat je dak minder hard word aangeslagen.. dan wel het geluid je woning in gaat.

Voor geluids demping op een plat dak is het van belang dat de noppen hoog genoeg zijn en liefst schuine randen.
het geluid word gevangen in de opening in het rubber en schuine stukken. Dus de paar m2 naast de Wp. Je kan ook bij installatie met een muur beugel ze tegen de muur monteren ( dus waar de achterkant van de Wp zit). Mocht je daar last hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMBY-AtgrPL-DBNRZwcn3Jipg_8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P3Wol1FiB6JCV3JDT9eRK63T.jpg?f=fotoalbum_medium

Er zijn diverse types en diktes van de tegels en vormen van noppen.
Tegel totaal 2cm dik is niet goed genoeg, de noppen moeten minimaal 1,5 a 2 cm hoog zijn en het liefst met schuine randen.
Dus nr 1en 2 perfect, nr 3 en 4 komen uit de stal bij paarden, zijn wat minder mooi.. maar hoogte van de nop is meestal 3 a 4 cm en zijn ook goed in dempen.
nr 5 kan nog net.. nr 6 de "slechtste". maar ja als je zeer goedkoop aan nummer 5 kan komen is het niet erg..(beter wat dan niets).
Putjes en bolletje moet je niet hebben als noppen om het lucht geluid te dempen ..maar tussen het tegen gewicht en het dak is het niet erg.
Kosten op marktplaats meestal 20 a 30€ per m2 in de winkel 2x zo duur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theovelders
X21r schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:55:
[...]

Sorry ik kan niet alles en iedereen bij houden.
Ik hoop dat men de principes begrijpt waarom gewicht wel onderaan en niet boven aan mag.En dat men zelf deze info kan toepassen op hun eigen situatie.
Nu gewicht kan niet onderaan ivm muurbeugel.
Bijvoorbeeld oplossing:
Een aluminium L profiel in de lengte richting monteren onder de voeten van de Wp ( dus een voor en een achter aan).Links en rechts uitlaten steken en daar het gewicht op monteren.
Dus tussen de voeten van de Wp en de veren het L profiel.
Of neem gegalvaniseerd hoek profiel.. nog zwaarder.
En heb je geen ruimte links of rechts monteer het extra gewicht aan de voor of achterzijde van het L profiel ( hangend).
Hele Wp gaat maar enkele mm omhoog.

[...]

Oke jij niet .
Volgens de fabrikant is het niet verboden.. toch..het staat niet beschreven !
De compressor draait en staat op rubbers, na gevolg de bodemplaat trilt en blijft trillen ook al zet je er gewicht boven op.
Boven zijde Wp staat stil en onderzijde trilt... krijg je vanzelf metaal moeheid en breuken,
En alles hangt aan elkaar in de Wp .. gevolgen niet te overzien.
Dus algemeen advies : gewicht boven op mag tijdelijk met testen , werkt het positief ga zoeken naar gewicht monteren aan de voeten van de Wp.

Je begrijpt wel dat dit extra gewicht is om het trillen van de behuizing van de Wp tegen te gaan.
Nu bij muur beugels heb je eigenlijk geen goede tegenmassa onder je veren ,maar armen naar de muur.
In jou geval (bij muur beugels) zou je ook kunnen proberen om wat gewicht aan de verste uiteinde van je armen te monteren.. zodat de veren inderdaad wat meer tegenmassa zien en je Wp behuizing minder gaat trillen.

Nu ga ik iets zeggen wat je eigenlijk niet zou moeten doen.. maar toch.
Maak de behuizing open en leg wat stenen op de boden ( klemmen of lijmen) en zorg ervoor dat de gaten voor defrost niet afgedekt worden..

@tcw82
Niet door boren gat met plug zou genoeg moeten zijn (rubbertje EPDM er onder zodat er bijna geen water in de plug kan lopen)
Tekening ziet er goed uit... waarschijnlijk betonen drager iets verder uit elkaar ivm gate defrost water,dus Wp niet in het center van de betonnen drager ,

[...]

7x7 sommige dus 15x15 .
Dus kleine nodig ( trapezium)nokken van iets van 4x4 cm en geen putten.
Tegels zijn er in dun 2a3 cm en dik 4 a 5 cm, dikkere tegels hebben hogere nokken.
Marktplaats is de beste plek om de rubber tegels te vinden "rubberen tuintegels"
Zie type rubber tuintegel. https://gathering.tweaker...message/81404280#81404280

[...]

Dat lijkt van niet je kan er zelfs op staan.. zelfs 3 Wp units hoog kan je stapelen.
Alleen tijdens gebruik zal je de effecten na een jaar of x merken..
@X21r
Goed deze reactie van jouw te lezen nadat je nu ook mijn foto's van de opstelling heb gezien.
Ik begrijp het advies om alsnog e.a aan te passen maar dat ga ik niet meer doen !!
Het is met deze modificaties die ik heb aangebracht zoals je heb kunnen zien gewoon super stil geworden. Verwarmen in de nacht met de Elga-ace 6 zal niet meer worden gebruikt. Trouwens tot op heden voldoet Verwarmen alleen overdag ruim voldoende.
Het door jouw genoemde risico van metaal moeheid neem ik op de koop toe en ik zal jullie op de hoogte houden van de resultaten, en uiteraard ook als het fout mag gaan met de het plaat materiaal. Zie het maar als een echte praktijk test met het risico voor mij zelf.

Is er trouwens bij een soortgelijke warmtepomp of airco in de praktijk al wel eens metaal moeheid opgetreden omdat de bovenzijde was verzwaard ?
Of is deze informatie alleen met theoretische kennis bedacht zonder praktijk voorbeelden.

Voor dat deze maatregelen en aanpassingen waren getroffen, was er met deze warmtepomp niet normaal te leven.
Het lawaai van de pomp was in de woonkamer zo erg dat wij serieus hebben overwogen om de hele installatie te verwijderen en met alleen de CV verder te gaan.
Daarbij gebruiken wij de Elga-ace 6 alleen overdag van 09 uur tot 22.00 uur mede door het lawaai. Zelfs met nacht verlaging was er niet in de slaapkamer onder de warmtepomp nog normaal te slapen.
Dat is nu gelukkig voorbij en wij zijn nu met de warmtepomp Elga-ace 6 dik tevreden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• X21r
Theovelders schreef op zondag 16 februari 2025 @ 00:12:
[...]

@X21r
Goed deze reactie van jouw te lezen nadat je nu ook mijn foto's van de opstelling heb gezien.
Toppie.
Het door jouw genoemde risico van metaal moeheid neem ik op de koop toe en ik zal jullie op de hoogte houden van de resultaten, en uiteraard ook als het fout mag gaan met de het plaat materiaal. Zie het maar als een echte praktijk test met het risico voor mij zelf.

Is er trouwens bij een soortgelijke warmtepomp of airco in de praktijk al wel eens metaal moeheid opgetreden omdat de bovenzijde was verzwaard ?
In de praktijk met een Wp.. nee geen idioot zou wat gewicht op de Wp leggen.. lol

Maar er word aardig op materiaal bezuinig ivm de kosten en ik weet uit ervaring ( buiten Wp wereld) dat " dun "plaat staal onderhevig aan trillingen gaat scheuren.
Bovendien staat er bij sommige fabrikanten dat de Wp NIET op veren mag staan !!!. dus moet vast aan een massa staan. Waardoor de trillingen van de compressor geabsorbeerd worden, (feitenlijk gaat de compressor iets harde schudden maar niet de behuizing). Zo worden ook de geluids metingen gedaan..Wp gemonteerd aan een vaste massa.

Dat jij hem nu stil genoeg heb en tevreden bent is perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-06 11:19
Ik dacht dat mijn Elga Ace 6KW stil was zoals deze van de zomer neergezet is.
Helaas vannacht weer geen oog dichtgedaan vanwege gebrom. Uiteindelijk de temperatuur maar een graadje verlaagd zodat de warmtevraag afnam.

Momenteel staat de boel er zo bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfUEx89g69A30GkduOJsuLoLFko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ltEVFGdMXQwW96Op3c5N8oS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik overweeg nu ook een frame van kokerbalken met extra gewicht.

Ik denk erover om een vloertje te maken met rubbertegels op hun kop, van de zonnepanelen tot de dakrand en van de buitenmuur tot de erfscheiding met de buren.
Hierop wil ik op 4 hoeken funderingstegels van 40x40x8 leggen. Deze wegen ongeveer 45kg per stuk. Op deze tegels wil ik veren monteren.
Haaks op de warmtepomp wil ik twee hoofd balken plaatsen welke op de veren komen te staan.
In lengte richting van de Warmtepomp wil ik twee kokers plaatsen waar de warmtepomp op gemonteerd wordt.
Het plan is om de plek van de warmtepomp ongeveer gelijk te houden.
Links en rechts van de warmtepomp wil ik de betonblokken die er nu reeds liggen plaatsen, waarbij er an de linkerkant 2 of 3 blokken komen en rechts 1 om het gewicht meer te verdelen.

Het moet een beetje dit idee worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fI6SW50OoKivcCnFDyuKIJ6O9SE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2aFSsQmHcGyBiS459Z1ljA2D.jpg?f=fotoalbum_large

De vier hoekpunten staan zo dicht bij de plek waar de draagmuren staan.
Ik vraag me alleen af of een 50x50 kokerbalk niet te dun is voor een overspanning van ruim 2m65 en of het niet te ver uit elkaar staat. Misschien dat een extra kokerbalk over de steunpunten nog een idee is om het een vaster geheel te maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
De veren aan de rechterkant (compressorzijde) zijn iig te licht gekozen, gezien ze nu al volledig worden ingedrukt. De verende werking is dan weg waardoor het brommen rechtstreeks wordt doorgegeven.

Ik zou eerst eens andere veren proberen voor je een frame gaat bouwen, je opzet met massa eronder lijkt mij namelijk wel al in orde. Mogelijk is het met een setje andere veren al opgelost/acceptabel en scheelt je dat een hoop werk.

Ik zou dan veren uit de AM-xx serie pakken bijvoorbeeld. Zelf even uitrekenen welke je nodig hebt.

Een extreem goedkope, maar snelle test zou nog kunnen zijn om twee lucht stelkussentjes bij Action te halen. Deze aan de rechterkant eronder en klein beetje lucht erin zodat de unit daar op staat (kijk uit dat hij niet omvalt). Mooiste test is om het te doen als de unit flink staat te brommen en er binnen iemand luistert. Dan heb je voor nog geen €5 getest of je verder kan met je huidige setup of dat je idd met een kokerframe aan de slag moet.

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 17-02-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@smartsys

Zoals hierboven ook staat zorg dat je de juiste veren hebt. Ik gok dat je dak naar rechts afloopt, unit staat best scheef waardoor er nog meer druk op de rechter veren komt. Je moet zorgen dat de betonnen balken al waterpas zijn en dan de juiste veren monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
ThinkPad schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:00:
De veren aan de rechterkant (compressorzijde) zijn iig te licht gekozen, gezien ze nu al volledig worden ingedrukt. De verende werking is dan weg waardoor het brommen rechtstreeks wordt doorgegeven.

Ik zou eerst eens andere veren proberen voor je een frame gaat bouwen, je opzet met massa eronder lijkt mij namelijk wel al in orde. Mogelijk is het met een setje andere veren al opgelost/acceptabel en scheelt je dat een hoop werk.

Ik zou dan veren uit de AM-xx serie pakken bijv. Zelf even uitrekenen welke je nodig hebt.
Er zit nog veerruimte in hoor. Als ik tegen de warmtepomp duw beweegt deze vrij een klein stukje iedere kant op. Ik had eerst andere veren met dezelfde opstelling. Toen was het probleem nog veel erger. Nu eigenlijk alleen last met negatieve temperaturen. Hiervoor ook met +10 een gebrom van jewelste.

Momenteel is het 2,5 graad en staat de Elga met 1300 watt te snorren. Ik zit nu bijna recht onder de Elga en hoor wel iets, maar niet hinderlijk. Vannacht was het -2 en was het verbruik rond de 2000 tot 2500watt en kon ik in mijn slaapkamer aan de andere kant van de woning heel duidelijk de warmtepomp horen. Als ik daar nu ga zitten hoor ik helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
Dsbwouter schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:05:
@smartsys

Zoals hierboven ook staat zorg dat je de juiste veren hebt. Ik gok dat je dak naar rechts afloopt, unit staat best scheef waardoor er nog meer druk op de rechter veren komt. Je moet zorgen dat de betonnen balken al waterpas zijn en dan de juiste veren monteren.
Het dak loopt idd naar rechts af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
Die AM-xx veren zaten er vanuit de installateur al onder. Die heb ik dus vervangen door de huidige veren.

Ik heb de "oude" veren er eens bijgepakt en dat zijn dus 50KG veren.
De buitenunit van de Elga Ace 6kw weegt maar 45KG.

Als ik de constructie zou veranderen waarbij ik de Elga op twee kokerbalken zou zetten en onderste beton blokken boven op deze kokerbalken zou zetten en de onderste beton blokken iets verder uit elkaar met de 50KG veren zou dat dan helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_PBFnZoTVXr7-X3P5HxYPdLXKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zu92obZwaf9O3ilXmsdDLjLM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
Vervelend @smartsys. Je laatste qoute is niet helemaal goed gegaan in je berichtje. Ik denk dat de laatste haak is weggevallen.

Hopelijk gaat het verbouwen van je frame helpen.
Qua gewichtsverdeling moet je inderdaad even in de calculator klimmen...
som van de krachten in de Y richting en de som van de momenten om een gekozen punt moeten nul zijn ,dan krijg je de kracht (of gewicht als je daarmee rekent) op de verschillende hoek punten.

In mijn zoektocht heb ik gisteren de 2 dwarsliggers besteld, vandaag een uurtje door de Hornbach gestruind.
hopelijk kan ik morgen aanvangen met boren van gaatjes in de beton blokken.
Het ontwerp is nu zo uitgekiend dat de unit op gelijke hoogte blijft (oude vs. nieuwe onderstel)

De kosten vallen tot nu toch nog mee.
65 euro bij de hornbach voor moertjes, ringetjes, stokschroeven, draadeindje. Het duurste was een rol EPDM.
De stalen kokers waren 95 euro.
de betonblokken gratis (ik tel de diesel maar even niet mee).

De veren staan nog op de lijst. Met de 2 betonnen dragers komt het per hoek uit op ca. 25 kg. (102 kg in totaal, niet helemaal recht verdeeld. De set die ik heb gaat tot 80 KG.
De juiste kiezen is nog een beetje een puzzel. Ook omdat niet overal de juiste specs bijstaan, of er geen aanbieder is die de uit een catalogus gevonden versie niet heeft.
https://www.wasco.nl/artikel/99MI1402 Deze lijken te voldoen, kan je als particulier bestellen bij wasco? Warmteservice verkoopt ze. Daar maar gelijk besteld, setje van 4 gelijke veren. Ik heb de oude soleco's natuurlijk ook nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wQV_hn9FspO5pprgOCBfcvazi4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AJagfjQbTxX1dN0AdVel8Hq8.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twEoRgelvKb3DWBHaxKBv8vuL3c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JoLY4qI2ZM4qa03tEtUDidlM.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QR_cSX4aGc7aZqT7oCxEwEgd7zk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dIB4AKPS3pIjD7ULZgoeDC7D.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
smartsys schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:33:
Die AM-xx veren zaten er vanuit de installateur al onder. Die heb ik dus vervangen door de huidige veren.

Ik heb de "oude" veren er eens bijgepakt en dat zijn dus 50KG veren.
De buitenunit van de Elga Ace 6kw weegt maar 45KG.

Als ik de constructie zou veranderen waarbij ik de Elga op twee kokerbalken zou zetten en onderste beton blokken boven op deze kokerbalken zou zetten en de onderste beton blokken iets verder uit elkaar met de 50KG veren zou dat dan helpen?

[Afbeelding]
De logica lijkt te klokken. Je kunt nog even kijken of alle 4 de hoeken (eigen lijk alleen de verdeling links en rechts, ik ga ervanuit dat de druk voor en achter wel nagenoeg gelijk is) dan in de buurt van die 50kg komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@tcw82

Je moet nog niet alle gaten boren zodat je nog kan schuiven op je frame. Unit er los op en dan de invering van alle veren meten en schuiven indien nodig. Je zou 2x25 en 2x50 kg kunnen gebruiken. dan moet je alleen wel echt goed verdelen kwa belasting omdat je redelijk dicht bij de max zit. Waar ik de veren besteld heb zei dat je voor maximaal 90% mag belasten .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STV9_yZE_xvCsUtvymJ2On4fehI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHQs1znu0XfafRMqK5T9tI0Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Dsbwouter op 17-02-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@tcw82

Zie nu dat je ze al besteld hebt, 50kg is wel echt fors dan zit je dus pas op 50% belasting. Statische deflectie is dan 8/9mm, dat is niet heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
tcw82 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:36:
[...]

De logica lijkt te klokken. Je kunt nog even kijken of alle 4 de hoeken (eigen lijk alleen de verdeling links en rechts, ik ga ervanuit dat de druk voor en achter wel nagenoeg gelijk is) dan in de buurt van die 50kg komen.
Als ik nou nog een extra blok van 15kg aan de linkerkant leg.
Ik weet niet of het zo simpel, maar ik heb een aanname gemaakt dat de gewichtsverdeling ongeveer 33/66 zou zijn in de WP. Ik kom dan op 15kg links en 30kg rechts.
Voor en achter heb ik de gewichtsverdeling gelijk gehouden. Dan kom ik alleen voor de warmtepomp op 7,5kg per veer links en rechts 15kg per veer.
De betonblokken wegen 30kg dus die voegen 15kg per veer toe. Dan zit ik links op 22,5kg en rechts op 30kg.
Als ik links nog een 10x10x60 betonblok toevoeg zit die ook op 30kg per veer.
Komen de kokerbalken nog bij. Dus het zal iets meer zijn.

Die 50Kg veren zijn dan nog steeds overbemeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prNCBgadIm86_-czGIEzcK3EXHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJrQguihVlUiDVIYsWnJm7ih.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@smartsys

Als je er kokers onder maakt kan je ook schuiven zodat de warmtepomp uit het midden van de veren staat en daardoor alles gelijk belast word. Ik heb nu zelf 120kg op veren van 50kg per stuk. Ik hoor bij mij helemaal niks meer maar ik heb hem op een wandbeugel staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
Dsbwouter schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:53:
@smartsys

Als je er kokers onder maakt kan je ook schuiven zodat de warmtepomp uit het midden van de veren staat en daardoor alles gelijk belast word. Ik heb nu zelf 120kg op veren van 50kg per stuk. Ik hoor bij mij helemaal niks meer maar ik heb hem op een wandbeugel staan.
De leidingen maken dat schuiven een probleem is. Die bepalen eigenlijk de positie waar de unit moet blijven staan. Er liggen zonnepanelen die maken dat ik aan de rechterkant vrij weinig plek heb. Kan 10 tot 20 cm schuiven, maar meer niet. Ik had nog gevraagd of ze de unit niet 90 graden konden draaien bij de installatie, maar toen ik thuiskwam stond alles en niet zoals ik vraagt had. Dan had ik véél meer vrijheid gehad om met de plek van steunmateriaal te spelen.

Ik durf ook niet aan de boel te gaan trekken, ik ben bang dat het zachte koper dan knikt en ik veel verder van huis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@smartsys

Unit moet je zeker niet aan gaan trekken. Zover hoef je ook niet uit het midden te staan. Bij mij was 10cm uit het midden goed, kan natuurlijk bij jou wat anders zijn. Red je het niet met schuiven(opstelling) kan je altijd nog met het gewicht wat corrigeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
ThinkPad schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:00:
je opzet met massa eronder lijkt mij namelijk wel al in orde
Oepst.( voor het geval dat je het nog niet gelezen heb ).
Daar waar we de afgelopen tijd zijn achter gekomen dat de gehele behuizing van de Wp staat te trillen en zo veel geluid produceert.
Dus gewicht onder de veren moet... maar gewicht aan de Wp zal er voor zorgen dat gehele behuizing minder trilt en dus mindergeluid produceert.
Zoals @smartsys al zegt H Frame en poten uit elkaar en gewicht van de Wp verhogen is een goed idee,
Je kan steeds pleisters plakken maar je blijft bezig .. doe het goed.. vertel hier wat je wil gebruiken.

Voor test kan je wat gewicht er bovenop leggen..

Nu nog wat voor de geïnteresseerde ... ook voor @smartsys @Theovelders
Ik zie op jullie Wp schroeven welke al een tijdje in de openlucht staat en gezellig interactie met water hebben gehad. Dus al een jaar of langer op de veren hebben gestaan.
Nu zou het kunnen .... zou !!!
Dat door de lange tijd op veren, de trillingen de behuizing hebben aan getast ... ik bedoel daar mee dat de behuizing niet meer zo stevig is.
Gevolg dat de extra gewicht die we aan de bodemplaat monteren een minder goed dempend effect KAN hebben..
Mocht je na gewicht toevoegen aan de Wp toch nog wat geluids overlast hebben.. gewicht er boven op.. geluid weg,dan is blijkbaar de constructie van de behuizing niet meer zo stevig.(na H frame en gewicht aan de bodemplaat !!)

@tcw82 Waarom de Wp dragende beton balk onder het frame ? en niet er op.
En denk om je defrost water gaten.

@smartsys Je gaat de goede kant op met je ideeën.

@Dsbwouter Heb een dempingsgrafiek (of gevonden..) van de AM veren bij 50 a 100Hz.(die load tot 16Hz al gezien)
Volgens mij is de lengte van de cilindrisch gedraaide veer de belangrijkste eigenschap bij 50-100Hz.Bij onze Wp problemen.( dus als je de veer geheel uittrekt in het platte vlak).
De trilling is geen "Load "'
En niet hoe ver hij ingedrukt word. de trilling is in het horizontale vlak en niet in de indruk richting van de veer.
Dus weinig of iets meer indrukken van de veer zal weinig verschil in demping uit maken. In ons geval.
Bij 50-150 Hz treed er ergens een resonantie op in behuizing of in het dak of in de lucht.

Freq spectrum gemeten.
Ter info compressor draait met 48Hz maar heeft 2 uitgangen (per draai) welke het gas naar buiten persen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oJnFt203KGDB_QvTVldWZ3pG0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PUqz4twfHVISrSTJEO05nWb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@X21r

Aahhokee jaa bij hogere frequenties is minder afveer voldoende. Dacht dat je de frequentie moest delen door 5 en dat is dan je minimale afveer frequentie. Dan zit je aardig goed kwa demping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
@X21r balken onder of boven. Ik zag zo snel geen verschil.

Voordeel van onder is dat de hoogte van de aansluiting gelijk blijft. Dat maakt het plaatje makkelijker met de leidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Dsbwouter schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:50:
@tcw82

Zie nu dat je ze al besteld hebt, 50kg is wel echt fors dan zit je dus pas op 50% belasting. Statische deflectie is dan 8/9mm, dat is niet heel veel.
De veren hebben een range van 25-50 kg.
De berekenden kg zijn 22 op de lichte kant en 28 op de zware kant als de unit symmetrisch op de balken staat. Het totaal gewicht is 66(wp)+36(2 liggers a 18kg)+54( twee beton randen a 27 kg) de initiële berekening van de verdeling van de gewichten heb ik gedaan zonder de 36 kg van de liggers.

Bij schuiven komt het op 25 op elke hoek.
Dan kan ik nog een extra stoeprand op de op de hoeken leggen(verder technisch gezien). De grafiek in het berichtje suggereert dan een indrukking van 10mm. Bij de 25 kg veren komt het op 20mm indrukking.

En, ik heb die solenco units nog.

[ Voor 12% gewijzigd door tcw82 op 17-02-2025 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
Dsbwouter schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:37:
@X21r

Aahhokee jaa bij hogere frequenties is minder afveer voldoende. Dacht dat je de frequentie moest delen door 5 en dat is dan je minimale afveer frequentie. Dan zit je aardig goed kwa demping.
Eigenlijk dom gezegt.. trilling in het horizontale vlak ..... Hang de WP op aan touwjes aan het plafond....
Geen advies.. niet doen... vergeet wat je net gelezen heb... lol

Tuurlijk is er ook wel wat verticale ( indrukkende ) trillingen maar dat zal niet veel zijn.
Wat wel in mijn gedachte zit is de diameter van draad van de veer.. dikker geeft makkelijker( met meer energie ) de trillingen door. ( vergelijk met CV systeem thuis sla op de radiator boven en je hoort het over al)
Ik begrijp dat dit tot nu toe geen probleem geeft, dus ook hier linker oog in , rechter oog uit en vergeten.
Kijk het is geen dampende diesel motor met zuigers...die alle kanten op swingt.
tcw82 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:45:
@X21r balken onder of boven. Ik zag zo snel geen verschil.

Voordeel van onder is dat de hoogte van de aansluiting gelijk blijft. Dat maakt het plaatje makkelijker met de leidingen.
Okee gemak ivm aansluiting.
Nu volgende gedachte .
Balken onder aan monteren geeft alle druk op/aan je draadstangen , kan je ze STRAK genoeg monteren !!!.
De trillingen kunnen het beton afbrokkelen cq de koker krom trekken na verloop van tijd.
Balken boven op heb je minder kracht nodig om ze aan elkaar vast te maken.
Dus indien balken toch onder... koker opvullen bij draadstang en geen eenvoudige carrosserie ring onder het beton ... maar een groter ring /plaat en EPDM er tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
@X21r

- epdm check!
- Dikke / brede ringen check
- afwatering ga ik nog even naar kijken. De stoepranden vol met gaten boren vind ik niet zo een strak plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Nee daarom boven op ..lol
Maar WP voeten mogen off center staan tov center stoeprand. Goed montage gaten voor aan balk dus op dezelfde center afstand. zeg maar .. ;) en dan wat extra montage gaten tov de adere kant, zodat betonnen balk recht word "ondersteund" cq opgehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
X21r schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:05:
[...]

Nee daarom boven op ..lol
Maar WP voeten mogen off center staan tov center stoeprand. Goed montage gaten voor aan balk dus op dezelfde center afstand. zeg maar .. ;) en dan wat extra montage gaten tov de adere kant, zodat betonnen balk recht word "ondersteund" cq opgehangen.
Dit is een bovenaanzicht, alle vier de gaten in 1 lijn. Mogelijk ga ik voor 2 gaten door de stalen koker, net iets meer stabiliteit. Even kijken hoe makkelijk de gaten gemaakt worden.

Ik zie nog niet helemaal voor mee waarom we wel afwateringsgaten in moeten als het beton onder de stalen kokers hangt en niet als ze erop liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwqDbn7XldQdqxzJB9-QklFvVEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5kPHTvISw6KQC1OVXxSs4kJf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door tcw82 op 17-02-2025 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
tcw82 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:31:
[...]

Dit is een bovenaanzicht, alle vier de gaten in 1 lijn. Mogelijk ga ik voor 2 gaten door de stalen koker, net iets meer stabiliteit. Even kijken hoe makkelijk de gaten gemaakt worden.

Ik zie nog niet helemaal voor mee waarom we wel afwateringsgaten in moeten als het beton onder de stalen kokers hangt en niet als ze erop liggen?

[Afbeelding]
neen lol kijk waar de afwaterings gaten zitten aan de onderzijde.... en plaats de betonnen balken ER NAAST.
Zodat als er water valt door de gaten dat ze niet op de balk er onder vallen .. hebbie hem.
Dus bij je laatste boven aanzicht de balken iets naar buiten schuiven ..
Kokers zijn smaller en komen niet onder de afwaterings gaten.

[ Voor 7% gewijzigd door X21r op 17-02-2025 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:20
X21r schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 23:55:
Nog even de rubber tuin tegels. ivm het geluid in de LUCHT dempen zodat je dak minder hard word aangeslagen.. dan wel het geluid je woning in gaat.

Voor geluids demping op een plat dak is het van belang dat de noppen hoog genoeg zijn en liefst schuine randen.
het geluid word gevangen in de opening in het rubber en schuine stukken. Dus de paar m2 naast de Wp. Je kan ook bij installatie met een muur beugel ze tegen de muur monteren ( dus waar de achterkant van de Wp zit). Mocht je daar last hebben.
Je voorstel kan in verschillende situaties zeker helpen; ik denk alleen dat een duidelijkere uitleg en terminologie i.p.v. 'geluid in de lucht dempen' helpt te begrijpen in welke gevallen dit effectief kan zijn.

Met dergelijke tegels creëer je massa welke een andere eigen frequentie heeft (dan de geluid doorgevende constructie) en zo wordt het doorgeven van de energie in de geluidsgolven beperkt. Het 'geluid' zal grotendeels worden gereflecteerd, omdat het relatief hard, gesloten materiaal is en er dus beperkte absorptie zal optreden.

En dat is waar de noppen kunnen bijdragen door diffusie van de energie in de geluidsgolven; het geluid wordt verspreid en daarnaast is de invalshoek van de geluidsgolven meer divers, waardoor energie overdacht moeilijker plaatsvindt.

Denk dat ik hem zo aardig heb.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• X21r
The Lord schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:16:
[...]
Je voorstel kan in verschillende situaties zeker helpen; ik denk alleen dat een duidelijkere uitleg en terminologie i.p.v. 'geluid in de lucht dempen' helpt te begrijpen in welke gevallen dit effectief kan zijn.
Ha die The lord.
Uitleg : stond eigenlijk in de verhalen de afgelopen x post.
Terminologie, "geluid in de lucht" weet je een betere ?
En er moet eigenlijk onderscheid gemaakt worden in de oorsprong van het geluid.

Ik geef in de afgelopen postings ook steeds in eenvoudige terminologie aan waarom het en is zou moeten werken. Hele technische verhalen en uitleg probeer ik te voorkomen. Dat geluid bolvormig is en hoekjes van 90 graden neemt als of het niets is vermijd ik zo veel mogelijk.

Daarom zo simpele mogelijk uitleg
Als hier iemand zegt "het werkt ik hoor niets meer" word het klakkeloos gekopieerd.(en toch werkt die oplossing niet in een andere situatie).
Er word gewoon gekopieerd.. dus dan maar goede voorbeelden maar geven.

Dus met reden geef ik aan wat men nog extra moet doen om het resterende geluid te dempen.
waardoor energie overdacht moeilijker plaatsvindt.
Dat klopt. Veel woorden voor een zin ;)

Nu ik nog wat verder denk zou de titel "geluid in de lucht dempen" verdeelt moeten worden in "oorsprong behuizing die trilt" en "totaal geluid in de lucht dempen ( naar de buren)" ... of zo . wie heeft een beter idee ?
(Want het geluid kan zelfs via de leidingen overlast geven, goed dit is niet via de lucht.. maar ja is ook geluid overlast)

Kijk wat ik gedaan heb. "totaal geluid in de lucht gedempt".
Ik heb op 1,5 meter van de Wp het openstaande bovenlicht van de slaapkamer van de buren (rechts onder in de tekening).
Zelfs de uitgeblazen lucht laat ik door fase verschuiving aardig dempen (anti geluid).(andere buren zitten daar vlak achter).
Aanzuig kant word ook aardig goed gedempt.
De gehele "omkasting " heeft eigenlijk de form functie van een schoorsteen H-kap opzet stuk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDLXRof6oXxhLixqBh_0-rvdGIk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vVfgO7q07cyZZvs8tJuo55EW.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQ3evFMZpYleXBgzKRizxMrykYY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1vOMIx3l4LoYXb46t4WEShNm.jpg?f=user_large
in welke gevallen dit effectief kan zijn.
Simpel als de behuizing van de Wp goedkoop in elkaar zit en of na verloop van tijd uit elkaar scheurt.
Maar ja daar kan niemand iets mee..

Dus als je dan toch bezig bent probeer met je eigen kunsten een zo compleet mogelijke demping systeem in elkaar te draaien ( ipv steeds een stukje en volgend jaar weer het dak op moeten).
Compleet is dus met gewicht aan de basis plaat (voeten) van de Wp.

En OOK bij muurbeugel ophanging !!
Ik heb al beschreven hoe je kan testen of je behuizing van je Wp een der grote oorzaken is.
Maar ja voor komen is beter dan genezen dus gelijk goed stevig aanpakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tcw82
Vandaag lekker zitten fröbelen.

De betonnen randen liggen meer parallel dan de stalen liggers. De stalen units verlopen 5 cm over de totale breedte. Mogelijk kan ik dat nog wat bijsturen met monteren, daar had ik nu totaal niet opgelet en er is wat ruimte dus dat komt vast goed.
De betonnen units verlopen enkele mm's.

Helaas waren niet voldoende vierkante ringen op voorraad en...omdat ik mijn plan heb aangepast, moet ik nog vier van die units scoren.

Alles is ook nog zonder epdm ge-proef-monteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsnIjEusWzuWd9KACONbCTvGoDI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtfuXbg97uAWCv3ejUXMp0GK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3-qWJl6esMvYkFGmG-l7-yb9z0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xuFA9mQqVPFL3EOjDanGJeRz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zntulspvHKUoxUUzyQFt5lBsfhY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRGkcU8TUHXiMtXom9O3s8lm.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8jlg4PslOT7bByKG-rHtFif1W8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwQp1CyAE7cQYllnZGu8qzDy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJaiXpLblUFfjUQ2nVubVIxsd20=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKfZ6fMu5uqxwIQHmtgjfWgb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uzl04Wj8KdDdInOvwzEUhNiYMxA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7BzBkKvj8ewpOwEnBTHoFHy.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 2% gewijzigd door tcw82 op 19-02-2025 20:24 . Reden: Autocorrect verbetering. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
smartsys schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:50:
[...]

Als ik nou nog een extra blok van 15kg aan de linkerkant leg.
Ik weet niet of het zo simpel, maar ik heb een aanname gemaakt dat de gewichtsverdeling ongeveer 33/66 zou zijn in de WP. Ik kom dan op 15kg links en 30kg rechts.
Voor en achter heb ik de gewichtsverdeling gelijk gehouden. Dan kom ik alleen voor de warmtepomp op 7,5kg per veer links en rechts 15kg per veer.
De betonblokken wegen 30kg dus die voegen 15kg per veer toe. Dan zit ik links op 22,5kg en rechts op 30kg.
Als ik links nog een 10x10x60 betonblok toevoeg zit die ook op 30kg per veer.
Komen de kokerbalken nog bij. Dus het zal iets meer zijn.

Die 50Kg veren zijn dan nog steeds overbemeten.

[Afbeelding]
Ik moet even wat huishoudelijke dingen doen. Waarschijnlijk vanavond wel tijd. Waarschijnlijk is die verdeling van 33/66 prima. Als ik de tijd heb zal ik een Vld maken en dan de sommetjes erbij. (Vrij lichaam diagram) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Tenzij anders aangegeven in datasheet kun je uitgaan van 1/3e - 2/3e verdeling qua gewicht. Meeste gewicht zit aan de compressorzijde.

Ik zag dat bij mijn 2kW aircotje die maar 31kg is, je dan echt hele lichte veren moet hebben. Of idd massa toevoegen. ThinkPad in "Trillingen warmtepomp dempen"

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 18-02-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Ziet er goed uit.
Vraagje, moeren. draadstang, ringen .
Bij gamma of hornbach vandaan ( hornbach is normaal gesproken beter verzinkt.
En mischien dopmoeren aan de bovenkant ipv gewone moeren. Na vele regenbuien makkelijker uit elkaar halen..
Onderzijde draadstang en moeren ( indien geen rvs) kan je in smeren met vet..

Beton balken ver genoeg uit elkaar ivm defrost water uitgangen onder zijde Wp? Ik vraag het nogmaals .. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
X21r schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:15:
Ziet er goed uit.
Vraagje, moeren. draadstang, ringen .
Bij gamma of hornbach vandaan ( hornbach is normaal gesproken beter verzinkt.
En mischien dopmoeren aan de bovenkant ipv gewone moeren. Na vele regenbuien makkelijker uit elkaar halen..
Onderzijde draadstang en moeren ( indien geen rvs) kan je in smeren met vet..

Beton balken ver genoeg uit elkaar ivm defrost water uitgangen onder zijde Wp? Ik vraag het nogmaals .. ;)
De balken zitten zo dat de pootjes van de warmtepomp er op kunnen, dat lijkt me prio 1. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@smartsys

Je kan ook gewoon de hoogte van de veren meten wanneer je alles hebt staan, dan schuiven met de gewichten totdat alle veren even ver ingedrukt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Dsbwouter schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:02:
@smartsys

Je kan ook gewoon de hoogte van de veren meten wanneer je alles hebt staan, dan schuiven met de gewichten totdat alle veren even ver ingedrukt worden.
Dat kan alleen als de unit niet te vastzit aan de leiding. (Alles met perskoppelingen op 26mm moet je maar los willen maken en weer vast kunnen maken) en dat is bij een monoblock dan nog relatief makkelijk.

Dat was voor mij ook een van de eerste stappen, hoe en met wat voor materiaal zit het allemaal vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@tcw82

Ik bedoel ook niet de unit zelf. Schuiven met de gewichten, dus je betonnen balkjes of wat je gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Dsbwouter schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 06:41:
@tcw82

Ik bedoel ook niet de unit zelf. Schuiven met de gewichten, dus je betonnen balkjes of wat je gebruikt.
ah, helder. Dat had ikzelf ook kunnen bedenken natuurlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
@smartsys @Dsbwouter @smartsys
En andere geïnteresseerde.
Om verwarring voor iedereen te voorkomen.

De aardige gedacht om de veren even ver in te laten drukken moet je vergeten.
(Sommige mensen zullen verschillende kg types gebruiken per kant).

De demping naar je dak is niet afhankelijk van meer of minder indrukken van je veren.
Wat wel belangrijk is de ongeschreven regel van de Wp fabrikant dat hij ( zo goed mogenlijk ) waterpas moet staan.
Dus eventueel wat extra gewicht aan brengen.

Ps de AM xx. Veren hebben op het uiteide van de veer een halve schotel die de veer vasthoud, zit dus stevig vast en kan veel meer trek kracht hebben.
De meeste andere veren hebben maar enkele smalle lipjes niet zo stevig .(zover ik de close up foto's zag van de andere veren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smartsys
X21r schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:45:
@smartsys @Dsbwouter @smartsys
En andere geïnteresseerde.
Om verwarring voor iedereen te voorkomen.

De aardige gedacht om de veren even ver in te laten drukken moet je vergeten.
(Sommige mensen zullen verschillende kg types gebruiken per kant).

De demping naar je dak is niet afhankelijk van meer of minder indrukken van je veren.
Wat wel belangrijk is de ongeschreven regel van de Wp fabrikant dat hij ( zo goed mogenlijk ) waterpas moet staan.
Dus eventueel wat extra gewicht aan brengen.

Ps de AM xx. Veren hebben op het uiteide van de veer een halve schotel die de veer vasthoud, zit dus stevig vast en kan veel meer trek kracht hebben.
De meeste andere veren hebben maar enkele smalle lipjes niet zo stevig .(zover ik de close up foto's zag van de andere veren).
Het is toch wel zo dat wanneer je je warmtepomp op twee kokerbalken plaatst en daar extra gewicht naast zet er uiteindelijk meer massa bovenop de veren rust en meer massa betekend vaak minder trilling, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-06 18:10
Hoeveel gewicht kan een typisch dak eigenlijk aan? we hebben nu een aanbouw van 2,5 meter en willen onze warmtepomp vervangen. Op de aanbouw lijkt momenteel praktischer, want dan hoeven er geen nieuwe leidingen door/om de aanbouw. Echter.... het dak is gebouwd op standaard houten balken van, ik denk, 50mm x 200mm. Mijn plan is nu om een trillingsvrije vloer te maken van een dempingsmat van 1X1m met daarop platgelegde insluitbanden dwars op de balken. Daarop komt dan de warmtepomp op rubberen bigfoots te staan. Eventueel zou onze huidige suskast daar nog omheen kunnen.

echter... dan kom ik op al snel op een gewicht van de rubbermat+ 6x insluitbanden (100kg) + bigfoots + buitenunit.
+ eventueel suskast (150~200 kg)

zonder de suskast zit je dan al snel op 180 kg. Nu lees ik o.a hier dat men bij een plat dak vaak rekening houdt met een geconcentreerde belasting van 1,5 kN per m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-06 09:12
Maak dan een ladder frame die het gewicht gaat verdelen over een aantal houten balken die onder de platdak liggen. Er is genoeg discussies laatste tijd in deze forum.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tcw82
Vandaag de kokers, matjes, en betonliggers allemaal naar boven gesleurd.
e.e.a. uitgelijnd en klaargezet voor morgen, dan weer even verder.

To Do (semi willekeurig):
- elektra verplaatsten.
- stuurdraadje verlengen (dat kleine witte ding)
- veren plaatsen aan het staal,
- grote betonnen voet en staal samenstellen
- veren, staal en beton samenstellen
- idioot zoeken die 66 kg wil verslepen met me
- warmtepomp vastzetten op de dwarsliggers
- leidingen op maat maken en aansluiten
- leidingen isoleren
- grind weer recht leggen
- grindtegels van het dak frisbee-en.
- bigfoots erachteraan
- gaan genieten van de zomer, want dat zal het dan onderhand wel zijn...

De 2 mini witte streepjes op de muur (ongeveer te hoogte van de bovenkant WP, maar dan naar links) is waar er beneden het dak een groot betonnen blok staat, dit is een onderdeel van de draagconstructie van het huis. We gaan de WP dus min of meer OP die draag contstructie zetten. Nu staat de WP in een stukje overspanning tussen de hoekdraagpaal en dat betonnenblok in het midden. Die plek heeft ook gelijk de allergrootste overspanning van alle breedplaat plafondplaten. Hopelijk helpt het weer een beetje mee.

Foto van de situatie zoals die er nu bijligt op het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_U_oq2EGWlh2cbkAcLoEPmvIgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRX1Vgz7feYdKmrNHTWiu8Cg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
smartsys schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:38:
[...]

Het is toch wel zo dat wanneer je je warmtepomp op twee kokerbalken plaatst en daar extra gewicht naast zet er uiteindelijk meer massa bovenop de veren rust en meer massa betekend vaak minder trilling, toch?
yep dat is de bedoeling ..maar wat bedoel je met mindere trilling??

De behuizing van de Wp gaat minder trillen.. dat gebeurt er, waardoor de kans op geluid overlast door de trillende behuizing verminder word zeker bij licht gewicht units ( <60kg).

Maar om geluid te dempen naar je dak heb je onder je veren ook massa nodig.
Lothlórien schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:15:
Hoeveel gewicht kan een typisch dak eigenlijk aan?
200 a 300kg per m2...
Dus goed verspreiden met een H frame. als de "poten"een vierkant vormen van 2x2m heb je dus 4m2.
Goed dichter bij de rand is je dak natuurlijk nog steviger.
de warmtepomp op rubberen bigfoots te staan. Eventueel zou onze huidige suskast daar nog omheen kunnen.
Dit word tijd voor het straf hok !!! veren op je dak.. geen bigfoots..
Weetje wat @tcw82 zei.
tcw82 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:17:
- grindtegels van het dak frisbee-en.
- bigfoots erachteraan
tcw82 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:17:
- idioot zoeken die 66 kg wil verslepen met me
Goed bezig.
Maak die 3 sleufjes in je muur dicht met iets van isolatie materiaal dat er wel wat lucht er door kan maar toch wat geluid gedempt word.
Ps ik vind de hoogte direct onder de Wp voor het defrost water erg laag.
Aangezien het defrost water als een ijs pegel onder de Wp kan hangen en iedere defros net als een stalactiet, de trillende beweging van je Wp door kan geven aan je dak.. en aan je oren.
Warm water bevries sneller dan koud water...op dit half rond ( op die andere weet ik het niet zeker ;-).
ah hum.. edit:.. ik was de hoogte van de veren vergeten... dus is het wel hoog genoeg ..sorry
Eventueel zou onze huidige suskast daar nog omheen kunnen.
info ?.
Denk er om dat een eventuele behuizing het geluid naar buiten toe dempt maar onder tussen hoogst waarschijnlijk wel mee trilt, en zo je dak net als een stemvork kan aan slaan en geluid produceren.

[ Voor 21% gewijzigd door X21r op 22-02-2025 01:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tcw82
Vandaag helaas wat beperkt de tijd.
Even snel de veren eronder gezet.
Daarna ben ik op die betonnen dwarsliggers geklommen. Dat voelt mooi stevig. De metalen liggers liggen nog niet op de definitieve breedte en de veren zitten niet vast, ook de betonnen liggers zitten nog niet vast. Toch al behoorlijk stabiel.

Ik twijfel nog of ik de bouten zoals de veren nu zijn opgesteld moet boren, of dat ik de veren 90graden moet draaien. Of, 45 graden. Of allemaal een willekeurige stand moet mee geven.
Ook zit er nu geen epdm tussen de veer en het staal, dat kan er makkelijk tussen is 0,5 mm dik, maar voegt het iets toe?

Misschien morgen weer een stapje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-jpW_XUFwWzwhvAsCL6TkRjBGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LVueGXDYIN0yo42ZiV9ovVV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook nog eens de grafiek met de belasting, soort veer en deflectie bekeken. Met de 38 kg per hoekpunt, de 50kg veer afgelezen in de grafiek, kom ik op 14 mm (ongeveer) deflectie. Dat leek met wel prima, ruimte voor meer indien nodig en een basis om vanuit te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8eRTyP25f3wtYuIWdhyaYQamVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwxmLCGlnYQfZ3LPMFPPnS8X.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door tcw82 op 22-02-2025 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Omdat de meeste foto's best veelzeggend waren, nu maar eentje die niet zoveel zeggen is....

Op de foto te zien zijn 2 voeten, met daaronder 2 beton randen.
Ik sta hier met mijn ca. 90 kg op de beton randen waar de warmtepomp ook op komt.
Dat houdt het goed. Ik kon ook op 1 rand staan met al mijn gewicht en die brak niet. Dit had ik uiteraard nog geen moment eerder getest... eerst alles naar boven sleuren, de hele zaak voorbereiden en dan testen of het enige kritische gewicht er eigenlijk wel op kan.... Uiteraard. .

Maar dat kon dus.

Ook de epdm lapjes zichtbaar. Ik ga de kokers nog wel afkitten op de randen bij de betonnen liggers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ek8Xpx7AR7U2fZgNDY3rmOg6vMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s1kh32zIm2y5Aqgq0mHZJyt5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-06 23:29
Hoeveel gewicht kan een typisch dak eigenlijk aan? we hebben nu een aanbouw van 2,5 meter en willen onze warmtepomp vervangen. Op de aanbouw lijkt momenteel praktischer, want dan hoeven er geen nieuwe leidingen door/om de aanbouw. Echter.... het dak is gebouwd op standaard houten balken van, ik denk, 50mm x 200mm. Mijn plan is nu om een trillingsvrije vloer te maken van een dempingsmat van 1X1m met daarop platgelegde insluitbanden dwars op de balken. Daarop komt dan de warmtepomp op rubberen bigfoots te staan. Eventueel zou onze huidige suskast daar nog omheen kunnen.

echter... dan kom ik op al snel op een gewicht van de rubbermat+ 6x insluitbanden (100kg) + bigfoots + buitenunit.
+ eventueel suskast (150~200 kg)

zonder de suskast zit je dan al snel op 180 kg. Nu lees ik o.a hier dat men bij een plat dak vaak rekening houdt met een geconcentreerde belasting van 1,5 kN per m2
gewoon systeem op een H-frame plaatsen zoals vele hier doen. Gewicht verdelen over meerdere vierkante meters; veren er tussen en je probleem is opgelost.

zie hieronder mijn oplossingp; dit is een Daikin EDLA09 type en weegt 150kg. Stond eerst op bigfoots maar toen ook resonantie; sinds de veren en H-frame er onder zitten geen trillingen meer. Dit is ook op een houten dak constructie.
Wil je het gewicht nog beter verdelen dan in dit voorbeeld dan moeten de RVS kokers die onder de warmtepomp zitten langer worden en komen uiteraard de kunststof balk en tegels die eronder liggen ook verder uit elkaar te liggen. Die tegels die eronder liggen zijn ca 40kg/stuk/ Dan nog 2 trottoirbandjes van 1000x70x110mm van ca 25kg. Kortom alles bij elkaar best wel wat gewicht.

In dit geval zijn de 3 RVS kokers 50x50mm en hebben een lengte van ca 1000mm. Groot voordeel van het plaatsen op veren is ook dat de warmtepomp met sterke wind (hier vanuit West of Noord/West) ruimte heeft om te bewegen. Ik heb daarom de WP aangesloten met flexibels van ca 0,5mtr lengte waardoor er geen enkele starre verbinding is naar de woning; hiermee wordt elke trilling in de kiem gesmoord.

Of te wel mijn boodschap: maak het niet moeilijker dan dat het is!

(Ik was verbaasd dat hier een Warmwatertank van 300liter ook direct op een houten balken vloer kon staan; gebeurt niets mee; totaal gewicht op 1 m2 is dan ca 400kg, en dan kan ik er zelf ook nog makkelijk bij met een gewicht van ca 95kg)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88WZ2V8Evrey05iwkCMBcXrOBM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXcjHdYMXImjLE6NixboOI0D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiVaMKyTz_pnx8DZ4d1u_JKxSLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAAB6mYjlEXBL1rrB2RDnX8c.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door benthouse op 23-02-2025 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
benthouse schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:54:
[...]

gewoon systeem op een H-frame plaatsen zoals vele hier doen. Gewicht verdelen over meerdere vierkante meters; veren er tussen en je probleem is opgelost.

zie hieronder mijn oplossingp; dit is een Daikin EDLA09 type en weegt 150kg. Stond eerst op bigfoots maar toen ook resonantie; sinds de veren en H-frame er onder zitten geen trillingen meer. Dit is ook op een houten dak constructie.
Wil je het gewicht nog beter verdelen dan in dit voorbeeld dan moeten de RVS kokers die onder de warmtepomp zitten langer worden en komen uiteraard de kunststof balk en tegels die eronder liggen ook verder uit elkaar te liggen. Die tegels die eronder liggen zijn ca 40kg/stuk/ Dan nog 2 trottoirbandjes van 1000x70x110mm van ca 25kg. Kortom alles bij elkaar best wel wat gewicht.

In dit geval zijn de 3 RVS kokers 50x50mm en hebben een lengte van ca 1000mm. Groot voordeel van het plaatsen op veren is ook dat de warmtepomp met sterke wind (hier vanuit West of Noord/West) ruimte heeft om te bewegen. Ik heb daarom de WP aangesloten met flexibels van ca 0,5mtr lengte waardoor er geen enkele starre verbinding is naar de woning; hiermee wordt elke trilling in de kiem gesmoord.

(Ik was verbaasd dat hier een Warmwatertank van 300liter ook direct op een houten balken vloer kon staan; gebeurt niets mee; totaal gewicht op 1 m2 is dan ca 400kg, en dan kan ik er zelf ook nog makkelijk bij met een gewicht van ca 95kg)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Beste lieve, aardige, slimme, mooie @benthouse .
Heel leuk dat jij je Wp niet meer hoort .
Helaas ben ik het niet helemaal eens met je adviezen richting @Lothlórien .
Gewicht verdelen over meerdere vierkante meters; veren er tussen en je probleem is opgelost.
Is het gewicht het enigste probleem ? .. blijkbaar niet hij heeft ook een suskast ! ( geluid dempen).
zie hieronder mijn oplossing; dit is een Daikin EDLA09 type en weegt 150kg. Stond eerst op bigfoots maar toen ook resonantie; sinds de veren en H-frame er onder zitten geen trillingen meer. Dit is ook op een houten dak constructie.
Het ene houten dak is het andere niet ..jouw zit blijkbaar klem tussen twee daken (of meer) en is niet bijzonder groot. En waarschijnlijk een houten plaat en niet losse planken naast elkaar.
Nu geef jij al gelijk het verschil aan. Jouw Wp weegt 115 kg. Die van Lothlórien nog niets eens de helft daar van.

We zijn hier er achter gekomen dat alleen het H frame en veren NIET ALLEEN de oplossing is bij lichtgewicht Wp op een houten dak.
ik zou zeggen ga terug lezen waarom extra gewicht op de basis van de Wp helpt om het geluid te dempen en waarom rubberen tuin tegels helpen om het geluid te dempen.
Dus je vind dat Lothlórien 5x keer het dak op moet ,omdat als er toch klachten zijn hij iedere keer weer wat nieuws moet gaan proberen !!

Bij licht gewicht Wp gelijk de boel goed aan pakken, geen halve maatregelen. zelfs bij zware Wp de boel gelijk goed aan pakken zou ik zeggen.. Om de Wp op te tillen om daar eff rubber matjes er onder te schuiven zal niemand warm voor lopen ;)
Klop er kan veel meer gewicht op de balken staan voor dat hij breekt..
gebeurt niets mee
Helaas gaat die balk doorzakken .. heb je een deur post op die balk staan , dan heb je grote kans dat de deur gaat klemmen... nu kan je de deur afschaven....maar over 5 jaar klem hij weer.
Bij dak kappelen kan het zo zijn dat je kozijn zwaarder belast gaat worden. ramen kunnen klemmen...
Een "bouwkundige" of iemand met gevoel(verstand) zal al het gewicht van de tank zo veel mogelijk verdelen ( ook al zie je het niet direct aan de vloer).
Nu bij jou is het N=1 ,een (1) situatie die perfect werkt, geld helaas niet voor iedereen.

Lothlórien heeft zeer waarschijnlijk stenenmuren in zijn uitbouw dus het dak kan best wel wat gewicht dragen. Maar zijn zijn dak balken 6 meter lang en /of zitten ze niet om de 60 cm dan wel heeft de aannemer niet correct zijn werk gedaan.. ja dan hebben we een probleem 8)7
Ook gewicht van zijn Wp weten we niet zeker.
En heeft hij grind er op liggen ??
wat was zijn reden voor de suiskast ?..etc
een geconcentreerde belasting van 1,5 kN per m2
100mm x 100mm is geen 1 m2 en geconcentreerde belasting a 1,5Kn is 152kg op 10 bij 10 cm punt belasting zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-06 23:33
Ik was gister nog even op het dak om wat klusjes op te pakken, maar toen hoorde ik de behuizing van de wp trillen. Dit geluid is buiten ook goed hoorbaar. Ik heb het nu tijdelijk gefixt door de zijkant wat in te drukken, zodat de delen elkaar niet meer raken.

Binnenmort maar even de wp los schroeven om te kijken waar het probleem precies zit. Is het verstandig om de binnenkant dan meteen te voorzien van geluidsdempende platen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
Ziet er goed uit, maar die buisisolatie zul je nog even moeten intapen. Deze buisisolatie is niet UV-bestendig en zal op den duur helemaal gaan verpulveren. En ook vogels willen er wel eens stukken vanaf pikken om een nest te bouwen. Intapen dus met UV-bestendige tape. Ik heb zelf deze gebruikt.

Wat voor mat heb je onder de banden liggen? Ik zoek ook nog zoiets.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 24-02-2025 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
Bedankt voor de tips,
X21r schreef op maandag 24 februari 2025 @ 01:07:

Lothlórien heeft zeer waarschijnlijk stenenmuren in zijn uitbouw dus het dak kan best wel wat gewicht dragen. Maar zijn zijn dak balken 6 meter lang en /of zitten ze niet om de 60 cm dan wel heeft de aannemer niet correct zijn werk gedaan.. ja dan hebben we een probleem 8)7
Ook gewicht van zijn Wp weten we niet zeker.
En heeft hij grind er op liggen ??
wat was zijn reden voor de suiskast ?..etc
Ik zal even wat achtergrondinformatie geven over onze situatie: we hadden een enviline 7kW achter ons huis staan in een suskast van Merford. Deze is 6 jaar oud en produceert onder belasting 52 dB(A) op 1 meter, 65 op de unit zelf gemeten, vandaar de kast. Nieuwere units van deze fabrikant doen onder dezelfde belasting veelal rond de 52 dB(A) op de unit.

Tijdens de aanbouw hebben we de koelleidingen in muur en vloer weg laten werken en een vloertje laten storten voor de WP. de aanbouw is 2,5 meter, dakbalken op 60cm afstand en leunt inderdaad op een stenen muur. Er is geen grind dus de installatie zal direct op de dakbedekking komen.
Als we de buitenunit dus bij de dakrand zetten zullen de balken niet gaan doorzakken. Dat is in ieder geval een geruststelling.

Bij het aankoppelen van de WP bleek deze de verbouwing niet te hebben overleefd. om het erger te maken: de buitenunit wordt niet meer geleverd en nieuwere systemen gebruiken een andere diameter koudemiddelleiding, waardoor de huidige leidingen volgens de fabrikant niet meer bruikbaar zijn.

We zijn nu dus gedwongen tot andere keuzes:
1. Een andere warmtepomp en de buitenunit (waarschijnlijk zelfs nog een lichtere, 4-5 kW is ruim genoeg) op de aanbouw.
2. De buitenunit met muurbeugels aan de muur, maar dit zou dan vlak onder het kozijn van de kinderkamer of de kantoorkamer zijn. bovendien is er nog geen 80cm ruimte tussen het dak en het kozijn, dus dan zit je echt direct op de lamellen te kijken.
3. buitenunit op de dakkapel (maar steekt boven de nok uit), bovendien is dat dak weer wat moeilijker toegangbaar.
4. leidingen in een koof over de aanbouw heen trekken en toch in de tuin.

optie 1 en 2 lijken dus de beste opties. Dat de suskast juist als een stemvork zou kunnen fungeren had ik nog niet bedacht, maar aan de andere kant is dit ook weer extra dempende massa als deze op de bigfoots leunt?

De suskast gaan we waarschijnlijk ook niet terugplaatsen want dat vindt mijn vrouw een onnodig grote installatie en dus niet zo mooi. (en de nieuwere systemen zijn bijna stiller dan het oude systeem + suskast).

ik had overigens verwacht dat de trillingen van een lichtere buitenunit makkelijker te dempen zouden zijn, maar dit is dus niet waar?

[ Voor 16% gewijzigd door Lothlórien op 24-02-2025 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smartsys
Lothlórien schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:52:
Bedankt voor de tips,

[...]

Ik zal even wat achtergrondinformatie geven over onze situatie: we hadden een enviline 7kW achter ons huis staan in een suskast van Merford. Deze is 6 jaar oud en produceert onder belasting 52 dB(A) op 1 meter, 65 op de unit zelf gemeten, vandaar de kast. Nieuwere units van deze fabrikant doen onder dezelfde belasting veelal rond de 52 dB(A) op de unit.

Tijdens de aanbouw hebben we de koelleidingen in muur en vloer weg laten werken en een vloertje laten storten voor de WP. de aanbouw is 2,5 meter, dakbalken op 60cm afstand en leunt inderdaad op een stenen muur. Er is geen grind dus de installatie zal direct op de dakbedekking komen.
Als we de buitenunit dus bij de dakrand zetten zullen de balken niet gaan doorzakken. Dat is in ieder geval een geruststelling.

Bij het aankoppelen van de WP bleek deze de verbouwing niet te hebben overleefd. om het erger te maken: de buitenunit wordt niet meer geleverd en nieuwere systemen gebruiken een andere diameter koudemiddelleiding, waardoor de huidige leidingen volgens de fabrikant niet meer bruikbaar zijn.

1. Een andere warmtepomp en de buitenunit (waarschijnlijk zelfs nog een lichtere, 4-5 kW is ruim genoeg) op de aanbouw.
2. De buitenunit met muurbeugels aan de muur, maar dit zou dan vlak onder het kozijn van de kinderkamer of de kantoorkamer zijn. bovendien is er nog geen 80cm ruimte tussen het dak en het kozijn, dus dan zit je echt direct op de lamellen te kijken.
3. buitenunit op de dakkapel (maar steekt boven de nok uit), bovendien is dat dak weer wat moeilijker toegangbaar.

optie 1 en 2 lijken dus de beste opties. Dat de suskast juist als een stemvork zou kunnen fungeren had ik nog niet bedacht, maar aan de andere kant is dit ook weer extra dempende massa als deze op de bigfoots leunt?

De suskast gaan we waarschijnlijk ook niet terugplaatsen want dat vindt mijn vrouw een onnodig grote installatie en dus niet zo mooi. (en de nieuwere systemen zijn bijna stiller dan het oude systeem + suskast).

ik had overigens verwacht dat de trillingen van een lichtere buitenunit makkelijker te dempen zouden zijn, maar dit is dus niet waar?
Bij buren van mij zat onlangs een monteur naast hun 4 maanden oude warmtepomp welke op een erker was geplaatst. Ik vroeg of er problemen waren en het antwoord was: eigenwijze mensen kun je niet mee.

Het bleek dat meteen al was geadviseerd om de warmtepomp achter in de tuin te plaatsen. Het was een split systeem, dus er gaat alleen stroom, stuur en gasleidingen. Blijkbaar was het lawaai dermate aanwezig dat nu de warmtepomp weer met een kraan van het dak gehaald is en achter in de tuin is gezet.
Heb je dus een mogelijkheid de WP in de tuin te zetten, lijkt mij dit altijd de beste plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
Helemaal mee eens smartsys. Onze vorige opstelling was simpelweg het best: 1,5 meter met de aanzuigzijde van het huis, een suskast die 9 dB van het geluid af haalt.
in januari vorig jaar heeft de installateur (degene die bij ons de unit heeft afgekoppeld) bij de buurvrouw een unit geplaatst met de aanzuigzijde op minimale afstand (<30 cm) van wat toen nog onze erfafscheidingsmuur was. Intussen is dat onze buitenmuur en trekt dat ding op koude ochtenden een paar duizend m3/uur langs onze muur richting de andere buren. (en ik weet niet of het turbulentie is of trillingen die via de grond worden doorgegeven, maar op koude ochtenden hoor je dat bij ons binnen).
En toen diezelfde installateur advies gaf over herplaatsing van onze unit gaf hij aan dat wij wel rekening moesten houden met een max van 45 dB op de erfafscheiding....

maar.... we dwalen af.
Wij wilden juist voorkomen dat er een koof over het dak en de buitenmuur naar de tuin zou kruipen. dat ziet er niet uit en is dus daarom zonde van het ontwerp met een mooie, nieuwe zinken dakrand.

Zoals ik al schreef. Eigenlijk worden we nu gedwongen nieuwe keuzes te maken, waar we eigenlijk niet achter staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
Lothlórien schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:52:
Bedankt voor de tips,

[...]

Kijk niet naar de cijfers , er word steeds op een andere manier gemeten ( oa spec van bij welk vermogen van de WP het geluid meten).
Cijfers Medfort sus kast 9dB .. ha ha ..ha ha
Bij de frequenties die wij ervaren als geluids overlast ( de brom bij 50 tot 150Hz is de demping van die sus kast GEEN 9db. punt (uit mijn geheugen zelfs negatief.. dus brom geluid versterken)

Wat WAS het gewicht jouw type Wp was het een split (ik las dat) dan is hij <50 kg dus een licht gewicht type.
Is het een monoblok dan is hij 75kg niet echt zwaar .
In beide gevallen een licht gewicht type welke op een zeer stevige ondergrond moet staan om te zorgen dat de behuizing niet mee trilt.
De behuizing maakt bij licht gewicht types veel lawaai.. de behuizing word aan geslagen als een stemvork en produceren dan op een freq een zeer harde brom.( wat de sus kast ook kan doen...)
Krijg je nu een split of monoblok en wat is het gewicht ???
Bekijk het op de volgende manier de compressor creëert een aardbeving in het horizontale vlak.
Nu als de compressor op zachte grond staat ( op veren of zelfs bigfoots) zal de bodem van de Wp waar de compressor op zit hevig trillen.. het gebouw daar boven zal aardig mee gaan trillen.
Hoe stevig is dit gebouw ?? bij licht gewicht Wp zit er niet veel materiaal in de constructie en zal de toren hevig trillen.
Bij zwaardere Wp ( in gewicht in kg) blijkt dat de behuizing nauwelijks trilt, en zo geen extra geluid produceert.
Dus extra massa aan de voeten is eigenlijk de Wp verankerd aan rotsen ;)

Welk bewijs is er .. een paar tegels op de licht gewicht Wp leggen en het geluid beeld veranderd duidelijk.. minder geluid overlast .....is al uit geprobeerd bij een paar tweakers.
Waarbij de standaard H frame plus veren en tegen gewicht niet voldoende bleken.
Intussen is dat onze buitenmuur en trekt dat ding op koude ochtenden een paar duizend m[sup]3[sup]/uur langs onze muur richting de andere buren. (en ik weet niet of het turbulentie is of trillingen die via de grond worden doorgegeven, maar op koude ochtenden hoor je dat bij ons binnen).
Er zijn nu verplichte geluid waardes en regels waar is de installateur verantwoordelijk voor is om de regels te vermelden aan hun klanten, de regels zijn waarop gehandhaafd kan worden door de gemeente
Dat de klant toch wat anders kiest is dan zijn eigen verantwoordelijkheid.

Ter info : de koude lucht die hij er langs trekt is niet zo erg( het is de buiten temperatuur) de uitgeblazen lucht is 5 a 10 graden kouder..
Ter info : aan de voor en achterkant van de Wp komt evenveel geluid uit.
Nu hoor jij op hoog vermogen van de Wp geluid, dus is dat overlast en zal opgelost moeten worden en kan. Ondanks dat toen de regels anders waren.

Wat kan je doen...bij de buren is het blijkbaar een licht gewicht Wp... leg er tegels op.. zoals hier vermeld in het forum.
Of monteer rubber tuin tegels TEGEN jouw muur, die vangen het geluid op wat tegen jouw muur komt.
vergeet ook niet de voegen waar ontluchtings gaten in zitten behoorlijk "dicht" te maken.(moeilijk voor geluid maar waar toch wat lucht door kan)

Rubber tuin tegels zie onderstaande maar dan tegen de jouw muur.
En voor constructie op jouw houten dak het zelfde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6rIcpyYwj6AndEk8P0Hj_Wef-A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pa86JgPjJjjyJ4cd6ETzwT6E.jpg?f=user_large
Foto van Thiazzz zijn installatie.
Nu zei @Thiazzz in zijn laatse post dat hij de behuizing hoorde en voelde trillen.
Ook hier een blijkbaar licht gewicht cq slechte constructie die de behuizing van de Wp laat mee trillen.
@Thiazzz geen platen verzwaren maar de bodemplaat van de Wp voorzien van meer massa.
Extra massa toevoegen op de balken welke de voeten van de Wp vast houden.
Zie aardbevings verhaal. ;)
Maar ik zie ook rubbers binnen in je veren ? zitten die los ? niet vast gevroren ?
Bij muur beugels moet je bij 4 a 5Kw types ( licht gewicht) ook meer massa aan de voeten van de Wp monteren....
Dus op je aanbouw moet mogelijke zijn met zoveel mogelijke voorzorg maatregelen,
Dakkapel is nog moeilijker stil te krijgen en inderdaad moeilijk toegankelijk.

ik las weer bigfoot ergens in je tekst !!! weg er mee ...... H frame en AM veren (veren zonder rubbers er in of er om).
Pagina: 1 ... 13 ... 16 Laatste