Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:46
X21r schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 00:12:
[...]

Kijk niet naar de cijfers , er word steeds op een andere manier gemeten ( oa spec van bij welk vermogen van de WP het geluid meten).
Cijfers Medfort sus kast 9dB .. ha ha ..ha ha
Bij de frequenties die wij ervaren als geluids overlast ( de brom bij 50 tot 150Hz is de demping van die sus kast GEEN 9db. punt (uit mijn geheugen zelfs negatief.. dus brom geluid versterken)

Wat WAS het gewicht jouw type Wp was het een split (ik las dat) dan is hij <50 kg dus een licht gewicht type.
Is het een monoblok dan is hij 75kg niet echt zwaar .
In beide gevallen een licht gewicht type welke op een zeer stevige ondergrond moet staan om te zorgen dat de behuizing niet mee trilt.
De behuizing maakt bij licht gewicht types veel lawaai.. de behuizing word aan geslagen als een stemvork en produceren dan op een freq een zeer harde brom.( wat de sus kast ook kan doen...)
Krijg je nu een split of monoblok en wat is het gewicht ???

en kan zoiets ook ipv epdm: https://www.amazon.nl/-/e...Q&pd_rd_i=B0BV2GQMSG&th=1

[...]

Bekijk het op de volgende manier de compressor creëert een aardbeving in het horizontale vlak.
Nu als de compressor op zachte grond staat ( op veren of zelfs bigfoots) zal de bodem van de Wp waar de compressor op zit hevig trillen.. het gebouw daar boven zal aardig mee gaan trillen.
Hoe stevig is dit gebouw ?? bij licht gewicht Wp zit er niet veel materiaal in de constructie en zal de toren hevig trillen.
Bij zwaardere Wp ( in gewicht in kg) blijkt dat de behuizing nauwelijks trilt, en zo geen extra geluid produceert.
Dus extra massa aan de voeten is eigenlijk de Wp verankerd aan rotsen ;)

Welk bewijs is er .. een paar tegels op de licht gewicht Wp leggen en het geluid beeld veranderd duidelijk.. minder geluid overlast .....is al uit geprobeerd bij een paar tweakers.
Waarbij de standaard H frame plus veren en tegen gewicht niet voldoende bleken.

[...]

Er zijn nu verplichte geluid waardes en regels waar is de installateur verantwoordelijk voor is om de regels te vermelden aan hun klanten, de regels zijn waarop gehandhaafd kan worden door de gemeente
Dat de klant toch wat anders kiest is dan zijn eigen verantwoordelijkheid.

Ter info : de koude lucht die hij er langs trekt is niet zo erg( het is de buiten temperatuur) de uitgeblazen lucht is 5 a 10 graden kouder..
Ter info : aan de voor en achterkant van de Wp komt evenveel geluid uit.
Nu hoor jij op hoog vermogen van de Wp geluid, dus is dat overlast en zal opgelost moeten worden en kan. Ondanks dat toen de regels anders waren.

Wat kan je doen...bij de buren is het blijkbaar een licht gewicht Wp... leg er tegels op.. zoals hier vermeld in het forum.
Of monteer rubber tuin tegels TEGEN jouw muur, die vangen het geluid op wat tegen jouw muur komt.
vergeet ook niet de voegen waar ontluchtings gaten in zitten behoorlijk "dicht" te maken.(moeilijk voor geluid maar waar toch wat lucht door kan)

Rubber tuin tegels zie onderstaande maar dan tegen de jouw muur.
En voor constructie op jouw houten dak het zelfde
[Afbeelding]
Foto van Thiazzz zijn installatie.
Nu zei @Thiazzz in zijn laatse post dat hij de behuizing hoorde en voelde trillen.
Ook hier een blijkbaar licht gewicht cq slechte constructie die de behuizing van de Wp laat mee trillen.
@Thiazzz geen platen verzwaren maar de bodemplaat van de Wp voorzien van meer massa.
Extra massa toevoegen op de balken welke de voeten van de Wp vast houden.
Zie aardbevings verhaal. ;)
Maar ik zie ook rubbers binnen in je veren ? zitten die los ? niet vast gevroren ?

[...]

Bij muur beugels moet je bij 4 a 5Kw types ( licht gewicht) ook meer massa aan de voeten van de Wp monteren....
Dus op je aanbouw moet mogelijke zijn met zoveel mogelijke voorzorg maatregelen,
Dakkapel is nog moeilijker stil te krijgen en inderdaad moeilijk toegankelijk.

ik las weer bigfoot ergens in je tekst !!! weg er mee ...... H frame en AM veren (veren zonder rubbers er in of er om).
wellicht een stomme vraag, maar hoe monteer je het beste rubber tegels op de muur? lijkt mij dat als ik er gewoon schroeven doorheen boor de boel op termijn kan gaan scheuren door z'n eigen gewicht.

[ Voor 3% gewijzigd door greg-a op 25-02-2025 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:28
greg-a schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:35:
[...]

wellicht een stomme vraag, maar hoe monteer je het beste rubber tegels op de muur? lijkt mij dat als ik er gewoon schroeven doorheen boor de boel op termijn kan gaan scheuren door z'n eigen gewicht.
Klopt... zeker de dunne( < 3cm) . Maar als je aan de onderkant een alu hoek profiel monteert zakt de onderste niet verder en staan ze dus op hun zijkant recht op. 2 boven elkaar moet zeker lukken.
Nu voor een test kan je wat houten latten nemen en zo een simpel frame in elkaar draaien voor dat je vele gaten in de muur gaat boren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQ3evFMZpYleXBgzKRizxMrykYY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1vOMIx3l4LoYXb46t4WEShNm.jpg?f=user_large
Het rubber tegen de muur (en liggend) was sportschool kwaliteit wel hoge noppen maar de rug was erg dun en moest met heel wat schroeven vast gemaakt worden.
De halve rondjes waren erg dik en zeer stevige kwaliteit en staan nog altijd na 4 jaar recht op.
Deze staan aan de blaas uitgang van de Wp om zo het geluid met tegen fase ( anti geluid) te dempen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-06 23:33
X21r schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 00:12:
[...]

Rubber tuin tegels zie onderstaande maar dan tegen de jouw muur.
En voor constructie op jouw houten dak het zelfde
[Afbeelding]
Foto van Thiazzz zijn installatie.
Nu zei @Thiazzz in zijn laatse post dat hij de behuizing hoorde en voelde trillen.
Ook hier een blijkbaar licht gewicht cq slechte constructie die de behuizing van de Wp laat mee trillen.
@Thiazzz geen platen verzwaren maar de bodemplaat van de Wp voorzien van meer massa.
Extra massa toevoegen op de balken welke de voeten van de Wp vast houden.
Zie aardbevings verhaal. ;)
Maar ik zie ook rubbers binnen in je veren ? zitten die los ? niet vast gevroren ?

[...]
Mijn unit is al 96kg maar de compressor maakt soms al een aardig geluid/teilling, die trilling resoneert door in de behuizing denk ik.
Zal eerst is beginnen om te kijken hoe de binnenkant eruit ziet want als ik het zo op de plaatjes zie zitten er ook rubbers onder de compressor, misschien is die hierdoor juist uit balans…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMdGaBu_Aeg-wDrtZAprgBQtiKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCXxW4eUoWQRLMcvjdtN2fUf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
Thiazzz schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:54:
[...]

Mijn unit is al 96kg maar de compressor maakt soms al een aardig geluid/teilling, die trilling resoneert door in de behuizing denk ik.
Zal eerst is beginnen om te kijken hoe de binnenkant eruit ziet want als ik het zo op de plaatjes zie zitten er ook rubbers onder de compressor, misschien is die hierdoor juist uit balans…

[Afbeelding]
Oke zwaar genoeg. ik zag nog wel rubbers in de veren op de foto.
Zo ver ik weet staan alle compressors op rubbers in de Wp. ATAG heeft nog geen jarenlange reputatie van Wp misschien constructie misschien niet stevig genoeg. Hoe lang staat hij er al?
Maar interessant geval om uit te vogelen. Probeer toch wel eens extra gewicht aan de bodem van de Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:17
X21r schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:15:
[...]

Oke zwaar genoeg. ik zag nog wel rubbers in de veren op de foto.
Zo ver ik weet staan alle compressors op rubbers in de Wp. ATAG heeft nog geen jarenlange reputatie van Wp misschien constructie misschien niet stevig genoeg. Hoe lang staat hij er al?
Maar interessant geval om uit te vogelen. Probeer toch wel eens extra gewicht aan de bodem van de Wp.
De atag's worden door Ariston gemaakt, die schijnen wel al wat langer in de business te zitten.
Dit zijn de verschillende "submerken" die dan allemaal zusjes,neefjes etc. zijn:
Ariston
Elco Heating Solutions (founded as Emile Looser Company)
Chaffoteaux
Racold
Régent
ATAG (ATAG Heating Group founded by Antoon Tijdink and Antoon van Goor)
NTI
HTP
Cuenod
Ecoflam
Thermowatt
Wolf Heiztechnik
Hotpoint
Brink Climate Systems B.V.
Ned Air
Calorex

Volgens dat "about us" sectie van Ariston maken zij nu zo'n 25 jaar warmtepompen. dat model is ook de Energion serie van ATAG.

https://www.ariston.com/en-id/about-us/Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ug7G3qCFcDfMuq0ncu6pdARbVls=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9E1FlpNiFg1353M8e4aZ3qM5.jpg?f=user_large

[ Voor 42% gewijzigd door tcw82 op 25-02-2025 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
tcw82 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:19:
[...]

De atag's worden door Ariston gemaakt, die schijnen wel al wat langer in de business te zitten.
Dit zijn de verschillende "submerken" die dan allemaal zusjes,neefjes etc. zijn:
Ariston
Elco Heating Solutions (founded as Emile Looser Company)
Chaffoteaux
Racold
Régent
ATAG (ATAG Heating Group founded by Antoon Tijdink and Antoon van Goor)
NTI
HTP
Cuenod
Ecoflam
Thermowatt
Wolf Heiztechnik
Hotpoint
Brink Climate Systems B.V.
Ned Air
Calorex
Wat ik zag bij de "nederlandse firmas " cq beginnende firmas.( ook in EU) beginnen met L/W Wp !!!
Zo kopen compleet binnen werk bij bv Mitsubishi en bouwen zelf de kast er omheen en het belangrijkste, ze maken hun eigen software (welke iets minder waardig is in betrouwbaar functioneren over het gehele temperatuur bereik).
Nu ontwerpen ze zelf ook het chassis en de buitenkant ( dat ga je niet inkopen).
Helaas plaat materiaal van bv 1,5 of 1,25 mm dik kan een verschil uit maken bij onze aardbevings machines lol.
En WP effe snel zelf ontwikkelen gaat niet, dus koop je gedeeltes in en de rest maak je zelf.
Voor de afmetingen zijn er eisen van je ingekochte spul.. maar de behuizing heeft geen eisen heeft. Je maakt er maar wat moois van ;)
De cloe is hoeveel exemplaren lever je en groot is je afzet gebied,, dus veel machines en jaren lang ervaring met dit ene type Wp..... nogmaals met dit type een warmtepomp boiler is compleet wat anders.
En ja de kost prijs voor de fabrikant 1,25mm is goedkoper.. en goedkoper voor de consument.

Maar genoeg over firmas... wel info verzamelen wie steeds terug komt met geluid probleempjes.
En denk er om dat ze de geluids meting doen terwijl de Wp op een betonnen ondergrond staat en niet op veren ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
X21r schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:58:
[...]

Wat ik zag bij de "nederlandse firmas " cq beginnende firmas.( ook in EU) beginnen met L/W Wp !!!
Zo kopen compleet binnen werk bij bv Mitsubishi en bouwen zelf de kast er omheen en het belangrijkste, ze maken hun eigen software (welke iets minder waardig is in betrouwbaar functioneren over het gehele temperatuur bereik).
Nu ontwerpen ze zelf ook het chassis en de buitenkant ( dat ga je niet inkopen).
Helaas plaat materiaal van bv 1,5 of 1,25 mm dik kan een verschil uit maken bij onze aardbevings machines lol.
En WP effe snel zelf ontwikkelen gaat niet, dus koop je gedeeltes in en de rest maak je zelf.
Voor de afmetingen zijn er eisen van je ingekochte spul.. maar de behuizing heeft geen eisen heeft. Je maakt er maar wat moois van ;)
De cloe is hoeveel exemplaren lever je en groot is je afzet gebied,, dus veel machines en jaren lang ervaring met dit ene type Wp..... nogmaals met dit type een warmtepomp boiler is compleet wat anders.
En ja de kost prijs voor de fabrikant 1,25mm is goedkoper.. en goedkoper voor de consument.

Maar genoeg over firmas... wel info verzamelen wie steeds terug komt met geluid probleempjes.
En denk er om dat ze de geluids meting doen terwijl de Wp op een betonnen ondergrond staat en niet op veren ;-)
Geen van de genoemde submerken (op ATAG na natuurlijk) is nederlands.
Ariston is ook niet nederlands, maar internationaal opererend, veelal kleinere spelers in een land opslokkend maar dan wel de naam laten bestaan. Zo ook met Atag.
Overigens, Ariston niet verwarren met Aristona (die met een A op het einde) is wel nederlands, maar dat heeft in de verste verte niets met warmte/koeling te maken... Of je moet het uitvallen van je Aristona TV/radio op het moment dat er bijna een doelpunt valt tellen als opwarming... :+ :+ :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Kleine chronologische tabel met wat foto's van vandaag.
De unit is verplaatst, weer aangesloten en de zaak draait weer.

Morgen gaan de kabels nog door de afwerking. De leiding beugelen en de andere rommel naar beneden.

Helaas zal ik wel 1 van de twee voeten moeten vervangen. Bij het aandraaien van de stokeinden brak er 1, dus 2 extra gaatjes. Maar daardoor ontstond een postzegel-lijntje en scheurde de voet.

Morgen dus ook even een nieuwe
halen bij de Hornbach.

Nu maar wachten tot er bepaalde vermogens worden gevraagd, dan kijken of die hoorbaar zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRcayNp7_naFwo093f3HCnZ1Tok=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2v59kazKgqhJA8bjmTFiyZo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbB--3SR9YHLxaqWcfTT317v0IM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bYSj44WAjVZmvR842xJRZPFy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0BawtJVx9-V1nwtioRKivuMFM4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFUlh4b9gr3LbP9jQwjnj84h.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPXV5f5jLdtQ7CXDR30Xr5c3MZE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RH7f0C7fXFmzinhotzdadA8L.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5cXinN4wUlRgmf9D4aonzhCwn4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PefFqqaol1BNy6L3OStUWp3E.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NurcLMwXh2TwF4CD4kwvgE6kYEo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8SmsaSnrH8QzPnKWX4yk0uWE.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NxfIOKucxQy1V3M_rLDhKLKoII=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GEDKFITQr5aL2uMu6mV8OuWK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ka1zuCL86kbscp3hyFUhF2wV3z4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WX7Vku3NBG10eyxvgwCMHAn0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jlIHTWIjYw7xZJ4u0M0GrLiBIo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phSp8uXZyWxjaAykuorbf4mh.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
tcw82 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:41:

Morgen gaan de kabels nog door de afwerking. De leiding beugelen en de andere rommel naar beneden.

Helaas zal ik wel 1 van de twee voeten moeten vervangen. Bij het aandraaien van de stokeinden brak er 1, dus 2 extra gaatjes. Maar daardoor ontstond een postzegel-lijntje en scheurde de voet.

halen bij de Hornbach.

Nu maar wachten tot er bepaalde vermogens worden gevraagd, dan kijken of die hoorbaar zijn.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 26-06 17:59

halen bij de Hornbach.

Interessante opstelling ik zag echter geen flexibele aansluiting, ik benieuwd naar de resultaten.

[ Voor 3% gewijzigd door Theovelders op 26-02-2025 23:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
Theovelders schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 23:37:
[...]

Interessante opstelling ik zag echter geen flexibele aansluiting, ik benieuwd naar de resultaten.
Helemaal rechts, blauwe en rode horizontale delen zijn flexibel.
Het is wel zo dat die nog wat aangepast moeten worden, dichterbij de unit zelf, nu bungelen die leidingen 2 meter lang vrij door de lucht. Niet ideaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:56
Ik zou het horizontale stuk over de muur met pijp doen en vanaf de muur naar de WP met flex slang.

• greg-a
Is dat flex alleen voor monoblocks? of bestaat zoiets ook voor een split unit met koelmiddel i/d leiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:10
greg-a schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:54:
Is dat flex alleen voor monoblocks? of bestaat zoiets ook voor een split unit met koelmiddel i/d leiding?
Dat bestaat ook voor koelmiddelleidingen, maar niet elke installateur wil het toepassen. Sowieso moet je natuurlijk het hele systeem leeg maken, dan zo'n stuk er in hard solderen onder stikstof, dan de boel weer isoleren, vacumeren en opnieuw vullen. Geen goedkoop werkje.

Ik moest even zoeken, maar hier zie je voorbeelden: https://www.klimaat-totaa...mper_vibrationdamper.html

[ Voor 13% gewijzigd door Blihi op 27-02-2025 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
ThinkPad schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:41:
Ik zou het horizontale stuk over de muur met pijp doen en vanaf de muur naar de WP met flex slang.
Jij mag niet meer raden. Dat is voor vandaag het plan.

Evenals de kabels netjes monteren etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
greg-a schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:54:
Ik denk dat het officieel (ook)niet bestaat voor cv. Dit is een tcw82 special.

[ Voor 53% gewijzigd door tcw82 op 27-02-2025 11:29 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thiazzz
Vandaag weer enkele aanpassingen gedaan:
• Demper na de compressor geplaatst.
• Werkschakelaar verplaatst.
• Behuizing nagelopen en schroeven/haken afgesteld.
NB: De demper is na het maken van de foto nog geïsoleerd.

Het resoneren in/door de leiding is nu volledig verdwenen, waardoor het geluid niet langer wordt doorgegeven aan de dak(doorvoer).

Nu nog even kijken of het toevoegen van extra gewicht aan de wp nodig is, maar de behuizing lijkt nu stil te zijn na het vastschroeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axbf7szj8ywGopQuVG0I1r0Mjno=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYk2tXWXSXzweBdh7RDuSHKt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3V_aUfgT1KDAwAN-rE0BGzim_Os=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6z1JiYrimEbIzOgmh04rhVyi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTu9-zjGTAJsIwMTifCH7bdRKYo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1BWaaq9FDUdxT0C2O8kOyIm.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Mooi hoor. Zo'n demper in de koelleidingen knutselen lijkt me best wel een klus, toch?

• Thiazzz
Blihi schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:19:
Mooi hoor. Zo'n demper in de koelleidingen knutselen lijkt me best wel een klus, toch?
Gelukkig heeft de installateur hem gemonteerd. Maar inderdaad, de leiding moet worden doorgesneden en de demper ertussen gelast. Dit moet officieel gebeuren, anders kan het problemen opleveren met de garantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
Hè het is helaas nog steeds niet klaar. 🫣. Maar de leidingen zijn geïsoleerd, en ingestapet. Kabeldoosje gemonteerd kabels aan de ingepakte leiding getywraped. Nieuwe ontluchter op het vat bij de cv ketel gezet.

Het voetje vervangen staat even on hold. De nieuwe (van marktplaats) opgehaalde opsluitband is, na schoonmaken, toch wel erg slecht. Misschien toch maar die 5.50 euro uitgeven voor een nieuwe.....😅.

En nu maar hopen op wat koude dagen, zonder zon enzo... Om een beetje te kunnen vaststellen of het nu gedaan is met geluidjes van buiten.

• tcw82
Thiazzz schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:06:
Vandaag weer enkele aanpassingen gedaan:
• Demper na de compressor geplaatst.
• Werkschakelaar verplaatst.
• Behuizing nagelopen en schroeven/haken afgesteld.
NB: De demper is na het maken van de foto nog geïsoleerd.

Het resoneren in/door de leiding is nu volledig verdwenen, waardoor het geluid niet langer wordt doorgegeven aan de dak(doorvoer).

Nu nog even kijken of het toevoegen van extra gewicht aan de wp nodig is, maar de behuizing lijkt nu stil te zijn na het vastschroeven.

Mooi werk. Ik dacht dat die Atag ook een monoblock was, maar gezien de locatie van de demper is dat niet zo.

Hopelijk zijn al je klachten nu over.

• X21r
Ter info: beide genoemde demper hebben een ander dempings functie.
Deze met roest vrij stalen omhulsel word gebruikt op de leiding die het kortst aan de compressorkant zit , compressor is dan een blok met zuigers die aardig heen en weer staat te schudden.
Afbeeldingslocatie: https://www.klimaat-totaal.nl/content/pd-17866-1-180756/henry_VS-118_trillingsdemper_vibration_damper_Schwingungsdmpfer.jpg

De volgende is een cilinder, welke je qwa de "functie" kan vergelijken met een terug slag demper op je water leiding ivm slag geluiden als je wasmachine de water toevoer in eens afsluit.
Het is vergroten van de inhoud ( tov de buis) en de uitgang word enigszins geknepen, waardoor in het vat een hoger drukt word opgevangen , en weer langzaam kan weg lopen uit het vat.
Ze noemen het een Pulsatiedemper. En voor water met een balg van binnen ,net als een expansie vat bij de cv. Ook de uitlaat van een verbrandings motor is een Pulsatiedemper .. lol
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZPnsy3Vqu-Dlc7nGVcUgbfrOlM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6z1JiYrimEbIzOgmh04rhVyi.jpg?f=user_large

Waarom @Thiazzz als een der weinige last heeft van geluiden uit zijn gas leiding.
Vraag wat hoorde je ?? en hoe lang zijn je leidingen ?
En Ps Pulsatiedemper kan nut hebben op alle bij de leidingen aanzuig/pers.(of nodig aan beide).

Normaal gesproken zou je leiding geluid moeten maken als hij ergens is afgeknepen (zeer scherpe bocht of knip) en of een braam binnen in..

Het omgekeerde kan je met een vat ook doen , ballen afschieten.
Neem perslucht met slang (15mm) laat dit een vat vullen >15 liter of zo, en direct aan je vat een kraan en direct er achter je schietbuis.

[ Voor 7% gewijzigd door X21r op 28-02-2025 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Die eerste foto werd na aanhoudende geluidsklachten geplaatst bij mij een paar jaar geleden alweer, en deed nou net helemaal niks :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:05
X21r schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 00:04:
[...]

Perfect foto's .
Natuurlijk mag dat.
Maar jouw voorstel is maar een halve H.
Op de breedte verlengt maar de lengte mag ook iets groter.zeg maar😉

@Knopsje heeft met zijn gegalvaniseerde kokers eigenlijk het gewicht verhoogt met een kilo of 5 vermoed ik.

[...]
Dit komt omdat je geen fatsoenlijke veren gebruikt
Dus met goede veren nog maals doen.
Ps score op MP rubber tuintegels en dek je gehele dak af en bouw dan je systeem weer op..
Waarom. Je Wp maakt geluid..maar je dak gaat mee trillen,door nu wat zwaarder materiaal neer te leggen en de tuintegels omgekeerd worden de geluids golven enigsinds gebroken.( 5mm tussen de tegels is voldoende voor de water afvoer
)

[...]

Goed idee.

Kijk bij Thiazzz in "Trillingen warmtepomp dempen"
[Afbeelding]

Edit En zeer waarschijnlijk doe je er goed aan om het gewicht van de Wp te hogen.( goedkoop uitgevoerd ivm kosen materiaalgebruik- transport etc.)
En inderdaad experimenteren wat voor jou het beste werkt.
Is het beter om tegels van 50x50x7 of 100x100x8 te pakken?

Ik zou denken de 100x100x8 omdat:
- dikker is beter, meer demping

Wel krijg je een groter aaneengesloten vlak dus minder mogelijkheid tot waterafvoer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
Notehoutelade schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:19:
Die eerste foto werd na aanhoudende geluidsklachten geplaatst bij mij een paar jaar geleden alweer, en deed nou net helemaal niks :P.
Die met die gevlochten roestvrij stalen omhulsel. Dat kan ik me voor stellen is alleen voor hevige pijp bewegingen.
Maar hoe is het nu met het geluid ? opgelost en type WP /merk lengte leidingen ???
mister_muller schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:39:
[...]
Is het beter om tegels van 50x50x7 of 100x100x8 te pakken?

Ik zou denken de 100x100x8 omdat:
- dikker is beter, meer demping

Wel krijg je een groter aaneengesloten vlak dus minder mogelijkheid tot waterafvoer?
50x50 of 100x100 maakt niet veel uit. De tegels absorberen zelf al veel water.
4cm of 8 cm dik is een aardig EXTRA droog gewicht wat op je dak terecht komt.!!
Mocht je dikke tegels hebben en hoge noppen, Dan word het gewicht van de tegels en het vast gehouden water hoog.. Hou daar rekening mee !!!!!!

Demping komt van de noppen en van het extra gewicht wat je op het dak legt , maar normaal 3 a 4,5 cm is al genoeg om de trilling naar je dak weg te werken.( betreffende het geluid door de lucht !!)
Je dak word als een stemvork aan geslagen en door het extra gewicht is er meer energie nodig om het aan te slaan en je stemfork word gedempt en je freqentie van je stemfork veranderd dus danig dat hij niet meer door kan blijven trillen.

Maar geluid wat uit je gas leidingen wat overlast oplevert is niet echt normaal , er moet een oorzaak zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
De eerste resultaten zijn binnen. Ik heb tientallen datapunten gecreëerd over de de laatste weken en gisteren nadat het geheel "klaar" verklaard was ben ik natuurlijk verder gegaan met het vastleggen van wattages en geluid.

De woonkamer lijkt een zeer grote stap voorwaarts gemaakt te hebben. Er is geen geluid meer waargenomen terwijl de machine gisteren wel een stapsgewijze toename van het opgenomen wattage heeft doorlopen van 200 tot 1250 w en daarbij is niets gehoord, de geluidssensor nam wel iets waar maar dat was gewoon weg niet hoorbaar.

De slaapkamer op zolder is helaas niet zo fortuinlijk. Daar is bij bepaalde wattages nog altijd een duidelijke brom waarneembaar.
535 watt opgenomen vermogen, gaf een piek van -79 dB van 76 Hz. (zolder) vanmorgen en vannacht gemeten
613 watt opgenomen vermogen, gaf een piek van -76 dB van 69 Hz. (zolder) vanmorgen en vannacht gemeten
635 watt opgenomen vermogen, gaf geen enkel hoorbaar geluid. (zolder) vanmorgen en vannacht gemeten
536 watt opgenomen vermogen, gaf een piek van -71 dB van 76 Hz. (zolder) gisterenavond gemeten
533 watt opgenomen vermogen, gaf geen enkel hoorbaar geluid. (woonkamer).gisterenavond gemeten
613 watt opgenomen vermogen, gaf geen enkel hoorbaar geluid. (woonkamer).gisterenavond gemeten

De bovenstaande samenstelling is natuurlijk totaal onleesbaar, vandaar het verwerken van de data. Het is de intentie om de data punten allemaal te tabelleren zodat er een overzicht ontstaat per locatie (woonkamer/slaapkamer) frequentie geluid en opgenomen wattage dat wel inzichtelijk wordt.

Het lijkt erop (vanuit mijn beperkte kennis en nu langzaam groeiende ervaring) dat de initiële onderbuikgevoelens die zeiden dat het vooral om geluid gaat dat door de lucht verplaatst en dan verderop iets in trilling brengt hier ook aan de orde zijn. iets zoals de overhangende dakrand met 18 mm multiplexpanelen bijvoorbeeld. Waarom ik dat zo stel, omdat de unit nu aan flexibele (niet metaal omvlochten, gewoon lekker soepele gewapend siliconen) verbindingen staat, de gewichten en veren WEL effect hebben op de woonkamer, maar niet op de slaapkamer.

Al met al was dit een leerzaam, maar nu toch wel behoorlijk frustrerend proces geworden. De 150 kg aan beton dat rond gesleept is, de rugpijn van de onmogelijke werkhouden in de horizontaal voorbijkomende regen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
tcw82 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:16:
De eerste resultaten zijn binnen. Ik heb tientallen datapunten gecreëerd over de de laatste weken en gisteren nadat het geheel "klaar" verklaard was ben ik natuurlijk verder gegaan met het vastleggen van wattages en geluid.

De woonkamer lijkt een zeer grote stap voorwaarts gemaakt te hebben. Er is geen geluid meer waargenomen terwijl de machine gisteren wel een stapsgewijze toename van het opgenomen wattage heeft doorlopen van 200 tot 1250 w en daarbij is niets gehoord, de geluidssensor nam wel iets waar maar dat was gewoon weg niet hoorbaar.

De slaapkamer op zolder is helaas niet zo fortuinlijk. Daar is bij bepaalde wattages nog altijd een duidelijke brom waarneembaar.
535 watt opgenomen vermogen, gaf een piek van -79 dB van 76 Hz. (zolder) vanmorgen en vannacht gemeten
613 watt opgenomen vermogen, gaf een piek van -76 dB van 69 Hz. (zolder) vanmorgen en vannacht gemeten
635 watt opgenomen vermogen, gaf geen enkel hoorbaar geluid. (zolder) vanmorgen en vannacht gemeten
536 watt opgenomen vermogen, gaf een piek van -71 dB van 76 Hz. (zolder) gisterenavond gemeten
533 watt opgenomen vermogen, gaf geen enkel hoorbaar geluid. (woonkamer).gisterenavond gemeten
613 watt opgenomen vermogen, gaf geen enkel hoorbaar geluid. (woonkamer).gisterenavond gemeten

De bovenstaande samenstelling is natuurlijk totaal onleesbaar, vandaar het verwerken van de data. Het is de intentie om de data punten allemaal te tabelleren zodat er een overzicht ontstaat per locatie (woonkamer/slaapkamer) frequentie geluid en opgenomen wattage dat wel inzichtelijk wordt.

Het lijkt erop (vanuit mijn beperkte kennis en nu langzaam groeiende ervaring) dat de initiële onderbuikgevoelens die zeiden dat het vooral om geluid gaat dat door de lucht verplaatst en dan verderop iets in trilling brengt hier ook aan de orde zijn. iets zoals de overhangende dakrand met 18 mm multiplexpanelen bijvoorbeeld. Waarom ik dat zo stel, omdat de unit nu aan flexibele (niet metaal omvlochten, gewoon lekker soepele gewapend siliconen) verbindingen staat, de gewichten en veren WEL effect hebben op de woonkamer, maar niet op de slaapkamer.

Al met al was dit een leerzaam, maar nu toch wel behoorlijk frustrerend proces geworden. De 150 kg aan beton dat rond gesleept is, de rugpijn van de onmogelijke werkhouden in de horizontaal voorbijkomende regen.
Toppie .. verbetering.
De flexibele slang gewoon voor water hoeft niet met rvs omvochten te zijn.( mag wel zeker met dunne leidingen( er zit gewoon rubber slang onder.
Die van de eerste foto is speciaal voor gas ..heeft wat andere materialen

Zolder .18mm multiplex zal nauwelijks op brom toon. Trillen. Ik vermoed een gewoon lucht gat.
Maar probeer de test met gewicht boven op de wp nog eens uit.. mischien constructie al verzwakt van de Wp.

Slaap kamer zit geloof ik direct achter de Wp.. rubber tegels tegen de muur en beluchtings gaten redelijk ( met reden) dicht maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:05
X21r schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:03:
50x50 of 100x100 maakt niet veel uit. De tegels absorberen zelf al veel water.
4cm of 8 cm dik is een aardig EXTRA droog gewicht wat op je dak terecht komt.!!
Mocht je dikke tegels hebben en hoge noppen, Dan word het gewicht van de tegels en het vast gehouden water hoog.. Hou daar rekening mee !!!!!!

Demping komt van de noppen en van het extra gewicht wat je op het dak legt , maar normaal 3 a 4,5 cm is al genoeg om de trilling naar je dak weg te werken.( betreffende het geluid door de lucht !!)
Je dak word als een stemvork aan geslagen en door het extra gewicht is er meer energie nodig om het aan te slaan en je stemfork word gedempt en je freqentie van je stemfork veranderd dus danig dat hij niet meer door kan blijven trillen.

Maar geluid wat uit je gas leidingen wat overlast oplevert is niet echt normaal , er moet een oorzaak zijn.
Goed punt, dan ga ik op zoek naar de 4cm dikke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
X21r schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:08:
[...]

Toppie .. verbetering.
De flexibele slang gewoon voor water hoeft niet met rvs omvochten te zijn.( mag wel zeker met dunne leidingen( er zit gewoon rubber slang onder.
Die van de eerste foto is speciaal voor gas ..heeft wat andere materialen

Zolder .18mm multiplex zal nauwelijks op brom toon. Trillen. Ik vermoed een gewoon lucht gat.
Maar probeer de test met gewicht boven op de wp nog eens uit.. mischien constructie al verzwakt van de Wp.

Slaap kamer zit geloof ik direct achter de Wp.. rubber tegels tegen de muur en beluchtings gaten redelijk ( met reden) dicht maken.
Altijd optimistisch :) .
Ik ga eerst het slagveld van de klus opruimen. (Garage is een grote bende) En dan eens kijken hoe het de komende dagen loopt. De frequentie is nu zo smal (1 wattage, 1 frequentie). Dat het al veel beter is vergeleken met eerder.
De lucht gaatjes kan ik wel " even snel" doen met wat compriband dat hier licht na het vervangen van de ramen eerder dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Voor de liefhebbers, ik heb deze gebruikt als flexibele tussenstukken.
https://a.aliexpress.com/_EwvQvA0
Was een van de weinige die passend waren op de koperen diameters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
X21r schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:03:
[...]

Die met die gevlochten roestvrij stalen omhulsel. Dat kan ik me voor stellen is alleen voor hevige pijp bewegingen.
Maar hoe is het nu met het geluid ? opgelost en type WP /merk lengte leidingen ???
De toshiba 6kw gewisseld naar de 8kw, de 6kw heeft ook wat dunnere koelleidingen, mogelijk is dat een mede oorzaak? Ik werd er serieus gek van binnen, vooral wanneer het sww vat werd verwarmd was het gewoon niet leuk meer.

Dat tegelijk met de installatie van een rvs frame, veerdempers en rubber dempers op het garagedak ipv aan de muur. Het moet echt heel koud zijn wil ik wat horen, en dat is dan grotendeels gewoon het geluid van de compressor en fan zelf, en niet het doorgeven van trillingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:10
Jij bent naar ruimere leidingen gegaan? Zijn de leidingen daarbij ook gewisseld?

Wij hebben nu ruimere leidingen (⅜" en ⅝") in de muur en de installateur heeft bij de fabrikant nagevraagd of die gebruikt kan worden op een nieuwer systeem met een ¼" en ⅝" aansluiting. Dat blijkt dus niet te kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
de Toshiba 8kw heeft dikkere leidingen, dus ja, die zijn ook gewisseld bij de wissel van de buiten- en binnenunit :). De 6kw heeft bij meerdere klanten dit euvel, de fabrikant was er ook druk mee bezig een oplossing te vinden. De installateur is in de 1.5jr echt vaak bij me geweest om te experimenteren etc. Niks dan lof, maar uiteindelijk met een kleine bijbetaling de 8kw laten plaatsen en dat scheelde echt heel veel. Uiteraard ook de installatie op het platte dak, maar alleen al het gebrek aan trillende leidingen wat een zeer vervelend geluid maakte dat door het hele huis ging.. man wat heeft me dat op de zenuwen gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
tcw82 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:29:
Twc82
Op de zolder is toch nog behoorlijk wat geluid lees ik.
Ik meen eerder gelezen te hebben dat jij ook behoorlijk wat EPDM had gekocht, maar ik zie dat je maar weinig daarvan had gebruikt bij de nieuwe installatie van de buiten unit.
De nieuwe plaatsing van de unit ziet er netjes en hoopvol uit maar ik zou toch eens overwegen om een dubbele laag EPDM en twee stoeptegels boven op het ventilator gedeelte te leggen !!
En natuurlijk de EPDM over de gehele bovenzijde, ik heb de EPDM voorzien van magneet strips zodat hij niet op zou kunnen waaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sps6QGUujZa0dLljq3nHjqoMUhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwML1QJ2fpQMk4zVe0y9CY7B.jpg?f=fotoalbum_large
Het is altijd de moeite waard na al je werkzaamheden dit als een van de laatste pogingen te doen. Wie weet is dat de uiteindelijke oplossing ook voor het geluid op de zolder.
En uiteindelijk met de opstaande randen van de unit zie je van deze tegels niks liggen.

[ Voor 23% gewijzigd door Theovelders op 28-02-2025 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
tcw82 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:29:
Oeps .. diffusie dicht ??? Ik geloof het niet.
( laat stiekem lucht door en verroest je installatie snel van binnen uit door steeds lucht in je cv water toe te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Theovelders schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:07:
[...]

Twc82
Op de zolder is toch nog behoorlijk wat geluid lees ik.
Ik meen eerder gelezen te hebben dat jij ook behoorlijk wat EPDM had gekocht, maar ik zie dat je maar weinig daarvan had gebruikt bij de nieuwe installatie van de buiten unit.
De nieuwe plaatsing van de unit ziet er netjes en hoopvol uit maar ik zou toch eens overwegen om een dubbele laag EPDM en twee stoeptegels boven op het ventilator gedeelte te leggen !!
En natuurlijk de EPDM over de gehele bovenzijde, ik heb de EPDM voorzien van magneet strips zodat hij niet op zou kunnen waaien.
[Afbeelding]
Het is altijd de moeite waard na al je werkzaamheden dit als een van de laatste pogingen te doen. Wie weet is dat de uiteindelijke oplossing ook voor het geluid op de zolder.
En uiteindelijk met de opstaande randen van de unit zie je van deze tegels niks liggen.
Ik weet niet hoe ver je alles gevolgd heb , maar gewicht boven op de Wp alleen als test !!!!!.
Heeft @tcw82 al gedaan en heeft gewicht al naar bodem geplaats.
Bij positief geluids ervaring gewicht aan bodem plaat van Wp ( voeten)vast maken

Als er dan nog steeds geluid is..weer gewicht er boven op als test. Helpt dat dan behuizing steviger maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
X21r schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:17:
[...]

Oeps .. diffusie dicht ??? Ik geloof het niet.
( laat stiekem lucht door en verroest je installatie snel van binnen uit door steeds lucht in je cv water toe te laten.
Kun je daar wat meer onderbouwing bij toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
tcw82 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:38:
[...]

Kun je daar wat meer onderbouwing bij toevoegen?
Siliconen zijn meestal niet zuurstofdicht, ofwel, zuurstof kan vanuit de buitenlucht door de slang naar binnen in het CV water komen. Zuurstof in het CV water gaat reageren met alles wat van staal is in je systeem en dus rot de boel van binnenuit weg.

CV leidingen horen zuurstofdicht te zijn volgens DIN4726.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theovelders
X21r schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:25:
[...]

Ik weet niet hoe ver je alles gevolgd heb , maar gewicht boven op de Wp alleen als test !!!!!.
Heeft @tcw82 al gedaan en heeft gewicht al naar bodem geplaats.
Bij positief geluids ervaring gewicht aan bodem plaat van Wp ( voeten)vast maken

Als er dan nog steeds geluid is..weer gewicht er boven op als test. Helpt dat dan behuizing steviger maken.
X21r
Natuurlijk volg ik alle berichten over dit onderwerp, en ik weet wat er over dit onderwerp en haarscheurtjes is geschreven.
Maar weet jij ook wat ik hierover heb geschreven nadat het bij mij tot geweldige resultaten heeft geleid !!
Je moet iets willen riskeren en daarbij de unit regelmatig controleren op eventuele haarscheurtjes.
En dan denk ik dat de kans op het ontstaan van haarscheurtjes en ernstige schade best zou kunnen meevallen.
Ik heb nog nergens gelezen dat deze problemen met het ontstaan van haarscheurtjes bij WP of Airco's units tengevolge van het plaatsen van bescheiden gewichten op de bovenzijde al zijn veroorzaakt.
In theorie zou het natuurlijk kunnen gebeuren maar moet je daarvoor bang zijn.
Trouwens hoelang zal een buitenunit eigenlijk meegaan voordat hij aan vervanging toe is ?
Ik reken erop dat hij maximaal maar 10 jaren zal meegaan en dan er zal inmiddels wel een ander of betere systemen op de markt zijn.
Als ik zie hoe bij mijn Elga-ace 6 buitenunit het materiaal is en de schroeven volop aan het roesten zijn heb ik zo mijn bedenkingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Blihi schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:44:
[...]

Siliconen zijn meestal niet zuurstofdicht, ofwel, zuurstof kan vanuit de buitenlucht door de slang naar binnen in het CV water komen. Zuurstof in het CV water gaat reageren met alles wat van staal is in je systeem en dus rot de boel van binnenuit weg.

CV leidingen horen zuurstofdicht te zijn volgens DIN4726.
Ok, als ik dingen als " meestal " lees word ik altijd nieuwsgierig. Is er misschien een wat feitelijke onderbouwing?
Een norm, of een artikel dat e.e.a. onderbouwt vind ik interessant. Vandaar uit kan je dan ook zoeken naar een beter alternatief, als het huidige product niet geschikt blijkt.

Wat ik me ook afvraag; de leidingen hier in de woning zijn koper of meerlagenbuis. Gaan die dan oxideren aan de binnenkant oid?
Hoe werkt dat?

Als laatste vraag, het water in dit systeem gaat bijna geheel uit het systeem als ik iets moet aanpassen en daarna wordt het weer aangevuld met vers kraanwater, gezien de plas op het dak, ga ik uit van tientallen liters, wat is de invloed van dat verse water t.o.v. de eventuele zuurstof ingressie vanuit de siliconen slangen door defunderen van o2 moleculen door de slang?

Deze vragen mogen ook door @X21r worden beantwoord natuurlijk :D
Of andere die het weten .... Ik zal niet kinderachtig doen :+ :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
tcw82 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:58:
[...]

Ok, als ik dingen als " meestal " lees word ik altijd nieuwsgierig. Is er misschien een wat feitelijke onderbouwing?
Ja, die is er. Zoek maar de specificaties van willekeurige flexibele slangen voor waterleiding en dan zul je zien dat degene met siliconen bedoeld zijn voor drinkwater en niet zuurstofdicht zijn en degene voor CV leidingen wel zuurstofdicht, maar niet van siliconen.

Ik schrijf 'meestal' omdat ik niet kan uitsluiten dat jij via AliExpres wel een siliconenslang gevonden hebt die zuurstofdicht is. Ik gok echter van niet.
Een norm, of een artikel dat e.e.a. onderbouwt vind ik interessant. Vandaar uit kan je dan ook zoeken naar een beter alternatief, als het huidige product niet geschikt blijkt.
Genoeg te vinden over de oudere "zwarte" vloerverwarmingsbuizen die niet zuurstofdicht bleken.
Wat ik me ook afvraag; de leidingen hier in de woning zijn koper of meerlagenbuis. Gaan die dan oxideren aan de binnenkant oid?
Hoe werkt dat?
Koper oxideert ook (wordt groen ipv zwart). En weet je zeker dat er verder nergens staal in zit?
Als laatste vraag, het water in dit systeem gaat bijna geheel uit het systeem als ik iets moet aanpassen en daarna wordt het weer aangevuld met vers kraanwater, gezien de plas op het dak, ga ik uit van tientallen liters, wat is de invloed van dat verse water t.o.v. de eventuele zuurstof ingressie vanuit de siliconen slangen door defunderen van o2 moleculen door de slang?
Het veelvuldig verversen van het water in de CV is inderdaad niet verstandig. Daarmee voeg je steeds weer zuurstof toe. Als je dat vaak achter elkaar doet, valt het allemaal wel mee, maar je moet niet elk half jaar je volledige systeem gaan spoelen, dat is echt onverstandig.

Door niet zuurstofdichte leidingen toe te passen heb je een continu aanvoer van zuurstof. Dat kan, op termijn, kwaad. Dat zal zeker niet van de een op de andere dag zijn, maar op 10 a 15 jaar wel.
Deze vragen mogen ook door @X21r worden beantwoord natuurlijk :D
Of andere die het weten .... Ik zal niet kinderachtig doen :+ :+ :+
Je kunt die vraag dan beter eens in het algemene WP topic plaatsen. Daar zitten mensen die nog veel duidelijkere antwoorden kunnen geven.

[ Voor 10% gewijzigd door Blihi op 28-02-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Blihi schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:04:
[...]

Ja, die is er. Zoek maar de specificaties van willekeurige flexibele slangen voor waterleiding en dan zul je zien dat degene met siliconen bedoeld zijn voor drinkwater en niet zuurstofdicht zijn en degene voor CV leidingen wel zuurstofdicht, maar niet van siliconen.

Ik schrijf 'meestal' omdat ik niet kan uitsluiten dat jij via AliExpres wel een siliconenslang gevonden hebt die zuurstofdicht is. Ik gok echter van niet.

[...]

Genoeg te vinden over de oudere "zwarte" vloerverwarmingsbuizen die niet zuurstofdicht bleken.

[...]

Koper oxideert ook (wordt groen ipv zwart). En weet je zeker dat er verder nergens staal in zit?

[...]

Het veelvuldig verversen van het water in de CV is inderdaad niet verstandig. Daarmee voeg je steeds weer zuurstof toe. Als je dat vaak achter elkaar doet, valt het allemaal wel mee, maar je moet niet elk half jaar je volledige systeem gaan spoelen, dat is echt onverstandig.

Door niet zuurstofdichte leidingen toe te passen heb je een continu aanvoer van zuurstof. Dat kan, op termijn, kwaad. Dat zal zeker niet van de een op de andere dag zijn, maar op 10 a 15 jaar wel.

[...]

Je kunt die vraag dan beter eens in het algemene WP topic plaatsen. Daar zitten mensen die nog veel duidelijkere antwoorden kunnen geven.
Helder en reeds bekende informatie, altijd goed om dat nog eens te itereren. De hoop bestond de er wat meer (detail) informatie kwam, en minder van "google zelf maar" of "is genoeg over te vinden". Als dat gelukt was had ik de vraag niet hoeven stellen. _O-

Een andere puntje dat ik nog had liggen was de automatische ontluchter. Zo een ding met een vlotter, niet eentje die handmatig open en dicht moet draaien. Zijn die zuurstof dicht?

[ Voor 12% gewijzigd door tcw82 op 28-02-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders

halen bij de Hornbach.

Theo ik heb nogmaals jouw foto's zitten bestuderen en ik zag dat op de foto van de uiteindelijke plaatsing de zwarte blok met de Soleco nr.2 dempers waren verwijderd.
Dit had ik in eerste instantie niet gezien en zoals die daarop geplaatst was gaf mij een goed gevoel !! Nu is mijn gevoel natuurlijk niet belangrijk en gaat het alleen om het resultaat.
Was jij bang dat het geheel van het betonnen bandje zou trillen ?
Je heb nu wel 4 nieuwe mooie nieuwe veer dempers maar nu zit de unit wel zonder
de extra Soleco dempers op het betonnen bandje.
Ik denk dat dit jammer is !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Theovelders schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:48:
[...]

Theo ik heb nogmaals jouw foto's zitten bestuderen en ik zag dat op de foto van de uiteindelijke plaatsing de zwarte blok met de Soleco nr.2 dempers waren verwijderd.
Dit had ik in eerste instantie niet gezien en zoals die daarop geplaatst was gaf mij een goed gevoel !! Nu is mijn gevoel natuurlijk niet belangrijk en gaat het alleen om het resultaat.
Was jij bang dat het geheel van het betonnen bandje zou trillen ?
Je heb nu wel 4 nieuwe mooie nieuwe veer dempers maar nu zit de unit wel zonder
de extra Soleco dempers op het betonnen bandje.
Ik denk dat dit jammer is !!
Theo! Even kijken wat je nu schrijft...
Het zwarte blok is denk ik de bigfoot?

De bigfoot met de solenco dempers heb ik inderdaad tussen de WP en de betonblokken weggehaald. De beton randen zijn nu "vast" aan de warmtepomp gebout. Dit in lijn met de gedachte om de massa van de WP te verhogen. Door de boutverbinding worden zo, hopelijk, 1 geheel.

De solenco dempers aan de zware kant van de WP werden nagenoeg helemaal ingedrukt, de lichte kant "hingen" als het ware in de lucht. De nieuwe dempers zitten allemaal "in het midden" van de belastbare range (25-50 kg), berekende belasting is ca. 38 kg per veer.

Door deze keuzes te maken is er nog ruimte om massa toe te voegen (aan de "zware" en aan de "lichte kant" van de van de metalen balken kan nu nog makkelijk extra massa worden opgelegd, zo'n 25 kg per kant of 12,5kg per hoek).

[ Voor 3% gewijzigd door tcw82 op 28-02-2025 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
tcw82 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:01:
[...]

Theo! Even kijken wat je nu schrijft...
Het zwarte blok is denk ik de bigfoot?

De bigfoot met de solenco dempers heb ik inderdaad tussen de WP en de betonblokken weggehaald. De beton randen zijn nu "vast" aan de warmtepomp gebout. Dit in lijn met de gedachte om de massa van de WP te verhogen. Door de boutverbinding worden zo, hopelijk, 1 geheel.

De solenco dempers aan de zware kant van de WP werden nagenoeg helemaal ingedrukt, de lichte kant "hingen" als het ware in de lucht. De nieuwe dempers zitten allemaal "in het midden" van de belastbare range (25-50 kg), berekende belasting is ca. 38 kg per veer.

Door deze keuzes te maken is er nog ruimte om massa toe te voegen (aan de "zware" en aan de "lichte kant" van de van de metalen balken kan nu nog makkelijk extra massa worden opgelegd, zo'n 25 kg per kant of 12,5kg per hoek).
Ja dat bedoelde ik ook, wat is het gewicht van deze verwijderde bigfoot ?
Dat gewicht mis je natuurlijk !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Theovelders schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:08:
[...]

Ja dat bedoelde ik ook, wat is het gewicht van deze verwijderde bigfoot ?
Dat gewicht mis je natuurlijk !!
1 a 2 kg per voetje. Ok, dit is een totale gok. Maar het weegt "niks" zegmaar.
Het is een soort hol plastic.

@Theovelders
Net even op het dak geklommen, de voetjes wegen ongeveer evenveel als een 30*30 stoeptegel. Ongeveer. Dan dus.

[ Voor 24% gewijzigd door tcw82 op 28-02-2025 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
tcw82 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:05:
[...]

Een andere puntje dat ik nog had liggen was de automatische ontluchter. Zo een ding met een vlotter, niet eentje die handmatig open en dicht moet draaien. Zijn die zuurstof dicht?
yep normaal wel.. lol
ja is compleet afgesloten behuizing en laat alleen lucht naar buiten

Nog een belangrijke vraag je heb nog een vries beveiliging op je CV leidingen vlak bij je Wp geïnstalleerd?
Als die beveiliging 2 a 3 graden word dan zet hij ziin kraan open en laat je water er uit lopen zo dat niet alles stuk vriest.
Als de Wp gewoon zijn werk doet bij vries weer en geen stroom uitval !! dan gaat alles goed..
Hij pomp om de x minuten (als hij niets te doen heeft) toch wat water door de leidingen zodat ze niet bevriezen. ( bevroren water zet uit en laat zo je platen wisselaar stuk gaan.. en zo je gas laten ontsnappen .. duur geintje ).
En wat @Blihi zegt ga voor meer montage info naar de grote forums om daar je kennis uit te breiden.
Theovelders schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:55:
[...]
nadat het bij mij tot geweldige resultaten heeft geleid !!

Je moet iets willen riskeren en daarbij de unit regelmatig controleren op eventuele haarscheurtjes.
En dan denk ik dat de kans op het ontstaan van haarscheurtjes en ernstige schade best zou kunnen meevallen.
Hartstikke goed dat jou oplossing zo goed werkt bij jou.
Andere zijn niet zo blij met die Soleco dempers.
Ps je elektronica zit ook boven in de Wp mee te trillen.
Een connector of condensator los kan je hele print "slopen".. dus nieuwe kopen..
ernstige schade best zou kunnen meevallen
Mijn ervaring zegt kans is behoorlijk groot als je zo ver buiten de spec van de fabrikant gaat.
Maar zeg ik er niets mee over. onderwerp is klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-06 17:03
H-frame nu ook in vakblad warmtepompen.

https://www.vakbladwarmte...R_Renewal_V2&utm_term=112

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zit achter een paywall :-(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:17

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-06 11:19
Tja. Wat doe je dan als je dak niet een paar m2, maar tientallen m2 groot is en doorloopt naar de buren?
In mijn geval is er een dakopbouw tussen twee twee-onder-1 kap woningen gebouwd.
Ik ben bang dat balken van mijn muur naar de muur van de buren lopen. Ik weet niet of de muur die tussen mijn en de buren staat ook een draagmuur is. Grote kans dat de balken gewoon over die muur doorlopen. Boven op het dak is in ieder geval geen scheiding zichtbaar.
Ik heb dus eigenlijk zelf maar 2 hoeken en die liggen ruim 7 meter uit elkaar en er staan drie zonnepanelen op.

"Even" een frame bouwen met ondersteuning op de vier hoeken is er hier dus niet bij. Alleen als de buurman ook een warmtepomp zou plaatsen op hetzelfde dak zou er een constructie bedacht kunnen worden van huis naar huis waar dan twee warmtepompen op komen te staan.

Misschien toch maar eens gaan navragen wat de kosten zijn om die unit in de achtertuin te plaatsen. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
smartsys schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:34:
Tja. Wat doe je dan als je dak niet een paar m2, maar tientallen m2 groot is en doorloopt naar de buren?
In mijn geval is er een dakopbouw tussen twee twee-onder-1 kap woningen gebouwd.
Ik ben bang dat balken van mijn muur naar de muur van de buren lopen. Ik weet niet of de muur die tussen mijn en de buren staat ook een draagmuur is. Grote kans dat de balken gewoon over die muur doorlopen. Boven op het dak is in ieder geval geen scheiding zichtbaar.
Ik heb dus eigenlijk zelf maar 2 hoeken en die liggen ruim 7 meter uit elkaar en er staan drie zonnepanelen op.

"Even" een frame bouwen met ondersteuning op de vier hoeken is er hier dus niet bij. Alleen als de buurman ook een warmtepomp zou plaatsen op hetzelfde dak zou er een constructie bedacht kunnen worden van huis naar huis waar dan twee warmtepompen op komen te staan.

Misschien toch maar eens gaan navragen wat de kosten zijn om die unit in de achtertuin te plaatsen. :-(
dan kan je toch nog steeds een h-fame maken. het hoeft niet meters breed te zijn. van hoek tot hoek zou ongetwijfeld het meest optimaal zijn - maar volgens mij heeft praktisch niemand dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
smartsys schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:34:

In de tuin is de beste oplossing ..qwa geluid (in € misschien wat anders)
Tussen muur naar buren is die van steen ?
zo ja volgende vraag: andere kant van de muur ( bij de buren) is niet door getrokken naar de woonkamer ?

Dan is de kans klein dat je geluids problemen maakt als je voldoende maat regelen neemt.
Een H frame met vier punten ver uit elkaar zou perfect zijn, nu mag een kant zo klein/kort zijn als de Wp.
Als je maar voldoende gewicht naast de Wp (boven de veren) en onder de veren monteer.

Wat je het beste kan doen, omdat het dakbalken door lopen naar de buren , omgekeerde rubber tuin tegels zo veel mogelijk neer leggen op je dak, zodat het dak( en dat van de buren) niet aan geslagen word door het geluid van je Wp
Het zijn eigenlijk de planken die op de balken liggen die trillen op lage tonen. Als er een plaat ligt heb iets minder last ( planken zijn net een stemvork.)

[ Voor 4% gewijzigd door X21r op 04-03-2025 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Zo, de leidingen worden binnenkort allemaal netjes zuurstof diffusie dicht gemaakt, dan kan dat ook weer van de lijst. De siliconen slangen lijken geen (positief) effect te hebben gehad op geluid in de woning.

De woonkamer is gewoon stil. daar is niet echt iets anders over te zeggen, bij de eerdere "piekbelastingen" is nu niets te horen en met de ap is er (soms) een heel lichte lijn zichtbaar.

Wat wel nog altijd een issue is, is de slaapkamer op zolder. Daar is een duidelijke brom toon, die een veel smaller spectrum aan wattage opname heeft in vergelijking met de situatie voor de aanpassingen. Dit gaat dus wel de goede kant op, maar niet zoals in de woonkamer (helaas).
Wel was er gisteren ochtend (0400, want tja... slapen doe je maar in je eigen tijd ) een bijzonder momentje. De brom toon kwam langs, ik was wakker en dacht, even meten. mijn telefoon (Waar ik mee meet) lag iets verder op in de kamer dus ik moest uit bed. Terwijl ik omhoog kom verdwijnt het geluid compleet.
Dus, ik denk, kak ik ben te laat de WP is aan het op/afregelen en we zijn het punt voorbij. Dus, weer naar beneden het bedje in.... brom weer terug.
wat... ?

Nou het blijkt dus zo te zijn dat er een zeer lokaal buik/knoop gebied in de slaapkamer zit. Lekkerlijk arm lengte die kant op... geen geluid (hoorbaar), arm terug... geluid terug.
Plaatje hieronder is van mij op 1 positie maar met mijn arm horizontaal naar het zuiden en dan haaks naar de hemel en dan weer horizontaal naar het noorden (liggend op bed).

(btw... welkom in mijn slaapkamer allemaal :) :) :) ) :o )

Het is me helaas nog niet gelukt om in de piekbelasting naast de buiten unit te staan, om zo te kunnen vaststellen wat er aan die unit allemaal staat te klapperen. Dat is nog wel een doel voor de komende 30 uur.

De ontluchters en de zuurstof diffuus dichtheid vraag is gesteld in het algemene WP topic, Proton (meen ik) had wat geschreven. Zelf wat overnagedacht. Daarmee zie ik voor nu geen acuut risico. De slangen gaan er z.s.m. uit, daarmee is dat probleem opgelost. alleen de ontluchters blijven dan niet zuurstof diffuus dicht. De redenatie:
Een rubberen afdichting/ring die aanligt op een zitting is atomair gezien een gigantische afstand. Als O2 als door dichte polimeren kan treden, dan is die ring en de afstand tot die zitting geen probleem (om door te dringen). Diffusie werkt op basis van (o.a.) concentratie verschillen. De O2 in het water reageert met beschikbaar Fe en Cu en andere metalen. Eenmaal "op" is de concentratie in het water laag, in de omgeving hoog (ca. 21%) en zal er een voorkeur ontstaan om het water binnen te treden. Maar, het is een klein gat, met beperkt contact met het wateroppervlak, ik vind het wel prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0DgH5juShk0GOZFdmfYNyJgy84=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aIm4PjZU2tuNPwDQ7aveNKCw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-06 22:06
Zo te zien heeft @Theovelders 50-80kg trillingsdempers en @smartsys 30-55kg trillingsdempers.
@Theovelders staat bij jou de Elga ook zonder tegels erbovenop recht (horizontaal) op de veren en is er veerweg over?
@smartsys Het is op de foto moeilijk te zien maar het lijkt alsof de compressor zijde verder is ingedrukt en hierdoor de wp niet recht staat, klopt dat?

Ik heb een vergelijkbare situatie, een 45kg MHI ZSX5kW L/L buitenunit op een muurbeugel welke binnen een brom laat horen bij verwarmen. Hiervoor op zoek naar de juiste trillingsdempers.
Beperkt het rubber omhulsel ook de horizontale uitslagen bij wind etc.? Dit is met koelleidingen wel nodig. Of zijn daarvoor specifieke oplossingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theovelders
Johan-1986 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:52:
Zo te zien heeft @Theovelders 50-80kg trillingsdempers en @smartsys 30-55kg trillingsdempers.
@Theovelders staat bij jou de Elga ook zonder tegels erbovenop recht (horizontaal) op de veren en is er veerweg over?
@smartsys Het is op de foto moeilijk te zien maar het lijkt alsof de compressor zijde verder is ingedrukt en hierdoor de wp niet recht staat, klopt dat?

Ik heb een vergelijkbare situatie, een 45kg MHI ZSX5kW L/L buitenunit op een muurbeugel welke binnen een brom laat horen bij verwarmen. Hiervoor op zoek naar de juiste trillingsdempers.
Beperkt het rubber omhulsel ook de horizontale uitslagen bij wind etc.? Dit is met koelleidingen wel nodig. Of zijn daarvoor specifieke oplossingen?
Johan-1986
Ik ben heel tevreden met mijn Soleco nr2 blauw/geel trillingsdempers.
Zoals je heb kunnen lezen en zien, ben ik wat geluid reductie ook blij dat ik twee beton tegels met daaronder EPDM rubber heb geplaatst op de warmtepomp.
Ook al vindt niet iedereen binnen dit topic het permanent plaatsen van de beton tegels niet de slimste oplossing. Men zou mogelijk haarscheurtjes kunnen krijgen in het plaat materiaal van de kast.
Ik ben hier niet bang voor omdat dit probleem voorlopig nog niet in de praktijk is voorgekomen en dit mogelijk op theorie is gebaseerd.
Daarbij is de voelbare trilling van de bovenzijde van de kast verdwenen dus wat zou dan de haarscheurtjes nog kunnen veroorzaken.
Om het lawaai te reduceren moet je wat !!
Ik heb voldoende speling in de vering en hij staat volgens mij ook recht. ( niet gecontroleerd met waterpas )
En wat het belangrijkste is het is stil in huis :)

[ Voor 3% gewijzigd door Theovelders op 04-03-2025 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
@Theovelders jou dempers zijn diezelfde als ik heb toch? Geel/blauw?

@Johan-1986 Ik heb die veren verwijderd, omdat ik een andere opstelling wilde. Als je wilt testen kun je die veren zo van me lenen/overnemen als je er tevreden over bent.
Geen idee waar je woont, ik woon in de Haarlemmermeer. PostNL komt door heel Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Johan-1986 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:52:

Het doorhangen naar 1 kant is eigenlijk nooit helemaal te voorkomen. Een breder frame lijkt het wel flink te verminderen. Hoe breder het frame hoe meer de wp een "puntlast" wordt en hoe kleiner het effect van de scheve verdeling op de uiteinden.

En met een breed frame kan je ook extra ballast toevoegen om meer balans te maken. Het blijft wel belangrijk om de leidingen goed in de gaten te houden, door meer of minder gewicht toe te voegen gaat het geheel hoger of lager staan.... Als je leidingen star zijn kan dat problemen geven.
Door dat ze bijvoorbeeld trillingen door gaan geven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
Bedankt voor jullie reacties. Dat klinkt hoopvol. Waar ik nog naar benieuwd ben is of de bewegingen horizontaal (schommelingen) beperkt worden door de rubberen omhulsels? Koelleidingen zijn per definitie star bevestigd en deze moeten wel blijven zitten ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Johan-1986 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:12:
Bedankt voor jullie reacties. Dat klinkt hoopvol. Waar ik nog naar benieuwd ben is of de bewegingen horizontaal (schommelingen) beperkt worden door de rubberen omhulsels? Koelleidingen zijn per definitie star bevestigd en deze moeten wel blijven zitten ...
Je hebt een split unit? (Dus geen monoblock)?

De rubbers doen niet zo heel veel. Als ze heel stijf zouden zijn zouden ze juist weer geluid gaan doorgeven. Ze zijn zacht.
Als je bang bent voor zijdelings beweging is een paar rechtop staande paaltjes rondom de machine een oplossing (staat hij op een dak? Muur beugel?

Er zijn ook " flexibele" aansluiting voor split units. Dat kan komen uit de vorm van de leiding. (Door er een soort unox worst in te (laten) buigen creëer je de mogelijkheid om te bewegen. Ook zijn er "slang" achtige tussenstukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
Klopt een L/L mhi zsx 5kW (single split) van 45kg welke we gebruiken om te verwarmen.
En hij staat op een muurbeugel.
De koelleidingen zoals ze nu zijn wil ik wel laten zitten. Want verder werkt alles perfect.
Daarom eigenlijk wel op zoek naar trillingsdempers maar dan wel met een beperkte horizontale uitslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb de MHI SRC20ZS-W (31 kilo) op het platte dak van m'n dakkapel nu ook het zwijgen opgelegd zoals het lijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKIpM4ygKfw1JBfvJiEWd6jr2do=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5MHbPXVxt8MY8yZFWVJdZrvi.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nw6ROT9vh3pCQUFtPnKSSujpz6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGuqxZQ3Xy08A6GlQEq0e7Tj.jpg?f=fotoalbum_large

Twee stapelblokken 15x15x60 (gratis via MP) eronder, deze waterpas uitgevuld met stukken rubbertegel en de unit vervolgens op 4 stuks AM-15 veren. Zometeen nog even naar de bouwmarkt voor pluggen, zodat ik de veren kan vastzetten op de blokken.

Gelukkig heb ik een klimtuigje waarmee ik veilig het dak op kan, want die blokken erop zeulen via raamopening dakkapel was geen pretje met 32kg per stuk :X }:|

Je ziet op de foto een spanband, deze zit aan panlat en aan de unit, hij staat nét niet op spanning, dit zodat unit niet al teveel kan dansen in de wind (die meestal van achter komt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:40
ThinkPad schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:06:
Heb de MHI SRC20ZS-W (31 kilo) op het platte dak van m'n dakkapel nu ook het zwijgen opgelegd zoals het lijkt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Twee stapelblokken 15x15x60 (gratis via MP) eronder, deze waterpas uitgevuld met stukken rubbertegel en de unit vervolgens op 4 stuks AM-15 veren. Zometeen nog even naar de bouwmarkt voor pluggen, zodat ik de veren kan vastzetten op de blokken.

Gelukkig heb ik een klimtuigje waarmee ik veilig het dak op kan, want die blokken erop zeulen via raamopening dakkapel was geen pretje met 32kg per stuk :X }:|

Je ziet op de foto een spanband, deze zit aan panlat en aan de unit, hij staat nét niet op spanning, dit zodat unit niet al teveel kan dansen in de wind (die meestal van achter komt).
Uit interesse, hoe test je dat met de huidige weersomstandigheden? Kun je bv kunstmatig een defrost "mode" triggeren, of zet je gewoon je thermostaat heel hoog zodat de wp flink aan de bak gaat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja dat is dus lastig, ik heb hem niet op full power kunnen krijgen (stroomverbruik van de HomeWizard kWh-meter in de gaten gehouden) ondanks dat ik op de afstandsbediening de 'Hi' (spierballen modus = kwartier lang volgas rammen meen ik) had geactiveerd. Zowel koelen/verwarmen geprobeerd.

Maar hij maakte rond de 400-500W altijd een irritante bromtoon en dat hoor ik nu niet meer. Ik hoor hem heeeeel in de verte nog wat, maar dat wordt eigenlijk overstemd door het blaasgeluid van de binnenunit. De kamer eronder is vrij klein dus hij moduleerde altijd al vrij snel terug en dan hoorde je hem ook al niet zo hard, was meer het op/aftoeren van de compressor wat je vrij duidelijk kon horen en nu echt heel erg veel beter is dan met de rubber opstelblokken ('bigfoots') dus mijn doel lijkt bereikt.

De multisplit ernaast is een heel stuk stiller maar hoor ik ook nog lichtjes. Heb nog Soleco verenset blauw/groen liggen, even proberen of dat wat helpt. Heb bij die triplesplit helaas niet zoveel speling in de koelleidingen dat ik daar ook flinke blokken + veren onder kan leggen.

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 07-03-2025 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
ThinkPad schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:13:
Ja dat is dus lastig, ik heb hem niet op full power kunnen krijgen (stroomverbruik van de HomeWizard kWh-meter in de gaten gehouden) ondanks dat ik op de afstandsbediening de 'Hi' (spierballen modus = kwartier lang volgas rammen meen ik) had geactiveerd. Zowel koelen/verwarmen geprobeerd.

Maar hij maakte rond de 400-500W altijd een irritante bromtoon en dat hoor ik nu niet meer. Ik hoor hem heeeeel in de verte nog wat, maar dat wordt eigenlijk overstemd door het blaasgeluid van de binnenunit. De kamer eronder is vrij klein dus hij moduleerde altijd al vrij snel terug en dan hoorde je hem ook al niet zo hard, was meer het op/aftoeren van de compressor wat je vrij duidelijk kon horen en nu echt heel erg veel beter is dan met de rubber opstelblokken ('bigfoots') dus mijn doel lijkt bereikt.

De multisplit ernaast is een heel stuk stiller maar hoor ik ook nog lichtjes. Heb nog Soleco verenset blauw/groen liggen, even proberen of dat wat helpt. Heb bij die triplesplit helaas niet zoveel speling in de koelleidingen dat ik daar ook flinke blokken + veren onder kan leggen.
Voor de triple split kun je misschien zo een verdiept frame maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
olafmol schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:11:
[...]

Uit interesse, hoe test je dat met de huidige weersomstandigheden? Kun je bv kunstmatig een defrost "mode" triggeren, of zet je gewoon je thermostaat heel hoog zodat de wp flink aan de bak gaat?
Net als wat @ThinkPad schreef, veel van ons hebben inmiddels al behoorlijk wat data verzameld. Over wanneer het irritant is, wanneer niet. Een van de gebruikte methode is het meten van de vermogensopname. Die correleren aan geluid. Dat kan je bijvoorbeeld doen door wattage en geluid gelijktijdig te visualiseren met een ap als de home Wizzard en spectroid. Dan krijg je dit soort plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0DgH5juShk0GOZFdmfYNyJgy84=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aIm4PjZU2tuNPwDQ7aveNKCw.png?f=fotoalbum_large

Wattage is in dit voorbeeld stabiel, maar het geluid duidelijk niet. Dat komt omdat ik met de telefoon beweeg en van knoop (geen geluid) naar buik (wel geluid) in de golf beweeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:40
tcw82 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:52:
[...]

Net als wat @ThinkPad schreef, veel van ons hebben inmiddels al behoorlijk wat data verzameld. Over wanneer het irritant is, wanneer niet. Een van de gebruikte methode is het meten van de vermogensopname. Die correleren aan geluid. Dat kan je bijvoorbeeld doen door wattage en geluid gelijktijdig te visualiseren met een ap als de home Wizzard en spectroid. Dan krijg je dit soort plaatjes:
[Afbeelding]

Wattage is in dit voorbeeld stabiel, maar het geluid duidelijk niet. Dat komt omdat ik met de telefoon beweeg en van knoop (geen geluid) naar buik (wel geluid) in de golf beweeg.
dat begrijp ik. Maar heb je dan nu met dit warme weer ook het wattage kunnen genereren om te valideren dat de trilling verdwenen is?

Aha, ik lees net @ThinkPad 's response op mijn vraag.

[ Voor 3% gewijzigd door olafmol op 07-03-2025 16:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tcw82
Gisteren ontvangen. Vandaag er tussen geknutseld. Gelijk alle knel koppelingen die in de recht oversteek zaten vervangen door soldeer verbindingen. De hele zaak geïsoleerd met 22*13 isolatie. Alles helemaal afgetapet, gebeugeld op 4 plekken en, voor het laatst dit jaar hoop ik, alles weer gevuld.
Geen silicone slangen meer, wel bewegingsvrijheid, voldoende diameter (25 binnen diameter).

We gaan het meemaken.

Ik denk dat mijn project er voorlopig even mee door kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyTBymuyQqWQj68qbk1KJE3koHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5meyhQ5NFGf4evKECe9Ayi2O.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens.... Dit is mede mogelijk gemaakt dankzij de google-skills van @Theovelders <3

[ Voor 5% gewijzigd door tcw82 op 08-03-2025 09:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• X21r

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Oef zien jullie wat ik ook zie ... de voetjes aan de Wp ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKIpM4ygKfw1JBfvJiEWd6jr2do=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5MHbPXVxt8MY8yZFWVJdZrvi.jpg?f=user_large
Al gezien.....

Lijken al schuin te staan , ik zou zeggen voor lange levensduur de voeten van de Wp ondersteunen met een doorlopende plaat of zo van voor naar achter, zodat de voetjes beter ondersteund worden.
Ze worden nu op het uiterste punt ondersteund door de veer.

En voor het kantelen bij harde wind ipv strap de beide voeten aan een kant verbinden met plaat (of hoek profiel) en langer uit laten steken naar voren ( een meter of zo) en daar ook veer en ballast plaatsen.Een I I frame ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Paar alu kokers eronder zou wel mooi zijn. Maar is er nog ruimte?

Aan de andere kant, ding weegt 31 kg. 1/3 2/3 verdeling betekend dat er aan de lichte kant 11,3 kg op twee pootjes staat, en aan de zware kant 20,7 kg.
Wat meer komt op 10,35 per pootje zware kant.
En 5,7 lichte kant.

Ik mag toch hopen dat die pootjes een gewicht van 5 kg aan moeten kunnen?

Anyway wat zegt de handleiding?

[ Voor 72% gewijzigd door tcw82 op 08-03-2025 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
tcw82 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:26:

Ik mag toch hopen dat die pootjes een gewicht van 5 kg aan moeten kunnen?
Kijk nogmaals ...
Zie je wat er gebeurt. hefboom werking.. voetjes worden niet over de gehele lengte ondersteund.
Alleen op de buitenste punt door de veer, dus aan de ander kant van de poot naar de basisplaat van de Wp staan trekkrachten . ipv samen drukken . en daar is hij niet voor ontworpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Ik heb ze ook zo staan, volgens de recent langsgekomen monteur hebben ze daar nooit problemen mee gehad..maar ik ga tussen de veren en de voetjes toch een strip rvs 5mm dik plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
X21r schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:44:
[...]

Kijk nogmaals ...
Zie je wat er gebeurt. hefboom werking.. voetjes worden niet over de gehele lengte ondersteund.
Alleen op de buitenste punt door de veer, dus aan de ander kant van de poot naar de basisplaat van de Wp staan trekkrachten . ipv samen drukken . en daar is hij niet voor ontworpen.
Hoe groot is die arm? Die dat moment creërt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
tcw82 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:55:
[...]

Hoe groot is die arm? Die dat moment creërt?
Wat zal het zijn 5cm.. maar is die bevestiging er op berekend ?
Als ik de uitstekende voet zie zou die toch helemaal ondersteunt moeten worden..aan de hand van de ribbels aan de onderkant te zien.
Tuurlijk heeft de monteur het nooit mee gemaakt..lol
Sommige fabrikanten zeggen niet op veren zetten? Waarom.. trillingen.. puntbelasting op de voet...
Voor de zekerheid nu dat je toch bezig bent een goede basis maken.
Of gaan we net als Musk de grenzen opzoeken..bij foutje halen we weer gewoon een nieuwe Wp.. lol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ik poste het hier al eerder, maar bij mijn WP staat expliciet in de handleiding dat je nooit zo de WP mag ondersteunen alleen op de uitstekende pootjes.

Het gewicht moet gedragen worden direct onder de rand van het frame. Die uitstekende 'pootjes' zijn puur bedoeld om aan te bevestigen, zodat de boel niet gaat schuiven.

En dan moeten de veren natuurlijk ook plat op de grond staan en niet zoals op deze foto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Blihi schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:49:
Ik poste het hier al eerder, maar bij mijn WP staat expliciet in de handleiding dat je nooit zo de WP mag ondersteunen alleen op de uitstekende pootjes.

Het gewicht moet gedragen worden direct onder de rand van het frame. Die uitstekende 'pootjes' zijn puur bedoeld om aan te bevestigen, zodat de boel niet gaat schuiven.

En dan moeten de veren natuurlijk ook plat op de grond staan en niet zoals op deze foto's.
Volgens mij hebben we dezelfde en mijn installateur doet niet anders en kent er geen met afbrekende pootjes :P. Desondanks ga ik dat zit voorjaar wel nog aanpakken met wat rvs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Blihi schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:49:

Toppie. Instructies van de fabrikant. Welke ?

[ Voor 8% gewijzigd door X21r op 08-03-2025 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
X21r schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:47:
[...]

Wat zal het zijn 5cm.. maar is die bevestiging er op berekend ?
Als ik de uitstekende voet zie zou die toch helemaal ondersteunt moeten worden..aan de hand van de ribbels aan de onderkant te zien.
Tuurlijk heeft de monteur het nooit mee gemaakt..lol
Sommige fabrikanten zeggen niet op veren zetten? Waarom.. trillingen.. puntbelasting op de voet...
Voor de zekerheid nu dat je toch bezig bent een goede basis maken.
Of gaan we net als Musk de grenzen opzoeken..bij foutje halen we weer gewoon een nieuwe Wp.. lol
Wat staat er in de handleiding is dan wat telt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82

[Afbeelding]

[Afbeelding]

https://www.google.com/ur...Vaw2Ht5SYFtt11a35Av5AgnTv

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9S8FxsKP-5EEFWwLZ6y4CnU36I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yBmnsHIHQCiywJ6kUn3fG63Q.jpg?f=fotoalbum_large

Handleiding suggereert niet expliciet dat het niet mag maar tekent wel een balkje onder de hele unit door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
tcw82 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:03:
[...]

[Afbeelding]

Handleiding suggereert niet expliciet dat het niet mag maar tekent wel een balkje onder de hele unit door.
Flat level base...

Het is logisch als de voet niet doorloopt van voor naar achter moet jij... voor een goede base zorgen.
Sommige Wp hebben een U balk in de breedte richting...dus wat stevigere constructie...
Maar zelfs deze mogen niet direct op veren gezet worden (als mijn geheugen correct is).
Ivm afvoeren trilling van de compressor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb wat losgemaakt met mijn foto's zie ik ;)

Ben vanmiddag nog even weer het dak op geweest om de veren vast te maken in de blokken met pluggen.
Nog even aandachtig gekeken naar de voetjes. Ik denk eerlijk gezegd dat het wel losloopt. Het is een vrij lichte airco unit, de linkerkant kan ik gemakkelijk met twee vingers optillen. In de koelleidingen zit niet genoeg speling meer om hem nog verder op te hogen met een aluminium koker. Een strip van een mm of 3-5 dik zou wellicht nog wel passen, maar ik zie er niet perse de noodzaak van. Zal het wel in de gaten houden.

Profiel in de lengte naar voren om veeruitslag te dempen...hmm de spanband lijkt het ook prima te doen eigenlijk.

Achteraf gezien zijn deze blokken van 15x15x60 wellicht wat overkill voor deze lichte unit, maar ik kon er gratis aan komen en was al een tijdje bezig met aanmodderen om deze unit stiller te krijgen en ben blij dat ik nu iets heb wat lijkt te werken. Wellicht dat het monteren van de veren op opsluitband/stoeptegels ook al voldoende was geweest. Ik sluit niet uit dat ik dat nog eens ga proberen :P

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 08-03-2025 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
ThinkPad schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:54:
Ik heb wat losgemaakt met mijn foto's zie ik ;)

Ben vanmiddag nog even weer het dak op geweest om de veren vast te maken in de blokken met pluggen.
Nog even aandachtig gekeken naar de voetjes. Ik denk eerlijk gezegd dat het wel losloopt. Het is een vrij lichte airco unit, de linkerkant kan ik gemakkelijk met twee vingers optillen. In de koelleidingen zit niet genoeg speling meer om hem nog verder op te hogen met een aluminium koker. Een strip van een mm of 3-5 dik zou wellicht nog wel passen, maar ik zie er niet perse de noodzaak van. Zal het wel in de gaten houden.

Profiel in de lengte naar voren om veeruitslag te dempen...hmm de spanband lijkt het ook prima te doen eigenlijk.

Achteraf gezien zijn deze blokken van 15x15x60 wellicht wat overkill voor deze lichte unit, maar ik kon er gratis aan komen en was al een tijdje bezig met aanmodderen om deze unit stiller te krijgen en ben blij dat ik nu iets heb wat lijkt te werken. Wellicht dat het monteren van de veren op opsluitband/stoeptegels ook al voldoende was geweest. Ik sluit niet uit dat ik dat nog eens ga proberen :P
Een hoeklijn kan je dan misschien het beste gebruiken. Paar mm dik, maar door de hoekvorm wel stijf.
Maar goed, jouw ac, jou keuze natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
X21r schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:17:
[...]

Toppie. Instructies van de fabrikant. Welke ?
Toshiba

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1ut_O9q5rQkamvFJOs2Fljnj_U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Xdppq7iEVnAG86wcwvh2uPoE.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Notehoutelade schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:58:
[...]

Volgens mij hebben we dezelfde en mijn installateur doet niet anders en kent er geen met afbrekende pootjes :P. Desondanks ga ik dat zit voorjaar wel nog aanpakken met wat rvs.
Geen idee. Ik heb hier een Daikin airco staan waar wel een van de pootjes gebogen was, al bij de eerste installatie door de installateur. Die had de veren recht onder de pootjes geknutseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:24
SuperKris schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:37:
[...]

Nee hoor, is gewoon dezelfde ksu 600 beugel.
En, draait de Amber op de veren?
Alles goed gegaan? Geen resonantie in huis op lage, medium of hoge toerental van de compressor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
tcw82 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:03:
[...]

[Afbeelding]

Het staat er letterlijk: "Install the unit on a flat, level base", dus niet "install the unit on four tiny circular surfaces of springs".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Blihi schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:46:
[...]

Het staat er letterlijk: "Install the unit on a flat, level base", dus niet "install the unit on four tiny circular surfaces of springs".
Dat is inderdaad wat er staat. Het plaatje erbij en het is compleet, daarop zie je de "base" ook direct onder de pootjes getekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Alle inspanningen ten spijt.
Vanmorgen en nu zojuist bij thuiskomst weer zeer duidelijk waarneembaar bromgeluid. Eerste plaatje is zolder.(585), het geluid trad op bij 550w oid. Ook goed zichtbaar is dat 585 watt totaal niet te horen is. Niet eens te zien als lijntje.

2e plaatje is de woonkamer (555watt) .(Maar gang had ook gekund, beide duidelijk waarneembaar).

De "overlast" is dus een zeer smal spectrum aan vermogen.
Dat maakt het gelijk ook lastig, als het specifieke vermogen "plaatsvindt" en ik sprint naar buiten het dak op, is de kans groot dat het alweer voorbij is en ik dus niks meer kan waarnemen aan de buitenunit.

Frustrerend is wel een woord dat hier nu boven komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDG2Wj-8r9G95cYknnrZEUFJjf8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDNyb7dVlYefATr517CYQauZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYdsj-I8rcrvkU1utAzC_vOZpEs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1SKmIBgj3X4WdvNDYpIoRrkV.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predge
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:00
Ik zal de laatste zijn die zegt dat u het maar moet accepteren en doorgaan met focussen op andere zaken...
Ik begrijp uw frustratie dan ook wel een beetje. Hier ook een tijd lopen worstelen met geluiden, trillingen, bepaalde wattages van de WP die maakte dat er iets extra geluid produceerde. En bij tijd en wijlen nog wel eens 'last' van of eigenlijk meer last van een 'ergenis' die ik mezelf toebedeel... Dat is dus die 'focus'.
Want het punt is, het hebben van een geluidje of wat dan ook met een CV-systeem is niet heel raar of vreemd. Dat was met de oude vertrouwde gasgestookte CV soms ook wel zo. Er gebeurdt van alles, zaken bewegen, dingen draaien, temepraturen wisselen, water stoomt, pomp gaat harder of zachter. Enig geluid zal dat altijd wel geven.
Het is dan ook soms juist de focus die we erop leggen wat maakt dat we er meer last van hebben. Niet makkelijk, maar soms is het accepteren van iets wel een deel van de oplossing.
Soms. Want ja, ik zit er ook soms nog wel mee. Maar steeds minder! Kan het steeds meer loslaten, want het valt best mee nu.
Maar in de zomer ga ik toch nog een keer samen met een voorzichtige schoonmaakbeurt wat proberen. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Predge op 14-03-2025 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
tcw82 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 23:00:
Alle inspanningen ten spijt.
Vanmorgen en nu zojuist bij thuiskomst weer zeer duidelijk waarneembaar bromgeluid. Eerste plaatje is zolder.(585), het geluid trad op bij 550w oid. Ook goed zichtbaar is dat 585 watt totaal niet te horen is. Niet eens te zien als lijntje.

2e plaatje is de woonkamer (555watt) .(Maar gang had ook gekund, beide duidelijk waarneembaar).

De "overlast" is dus een zeer smal spectrum aan vermogen.
Dat maakt het gelijk ook lastig, als het specifieke vermogen "plaatsvindt" en ik sprint naar buiten het dak op, is de kans groot dat het alweer voorbij is en ik dus niks meer kan waarnemen aan de buitenunit.

Frustrerend is wel een woord dat hier nu boven komt.

[Afbeelding][Afbeelding]
Nog steeds 67Hz als hoge waarde. (tov vorige foto)
Je gebouw trilt mee op een freq.

Twee dingen
-Je WP zelf die goed staat te trillen.
Probeer een spanband om je Wp te monteren. .. laat de behuizing anders trillen ( of gewicht er bovenop als test)
Je kan waarschijnlijk een aluminium hoeklijn monteren aan de schroeven aan de buiten kant zo dat hij schuin omhoog staat ( dwars gemonteerd). aan de aanzuig kant.

-Geluid isoleren naar de muur en naar je dak .
Lucht gaten in je muur al gedeeltelijk gedicht ?
Rubbertuin tegels tegen je muur monteren en ook op je dak leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
@X21r het is "weer" of "nog" dezelfde 67hz.

De muur is "afgeschermd" door allerlei voorwerpen (de oude bigfoots, een rubberen anti trillingsmat en wat stukken beton die nog rondzwierven op het dak tussen de WP en de muur te plaatsen. Wat denk ik belangrijker is, er was een tijd je GEEN (of nauwelijks waarneembaar) geluid, waarbij ook de digitale meting niet of nauwelijks iets registreerde. Dat is dus veranderd. De afscherming van de muur is niet veranderd.

Dus kort door de bocht: WP verplaatst, geluid bijna weg... poosje door de tijd geluid terug.

@Predge Het "focussen" op geluid of niet focussen op geluid is niet voor iedereen even makkelijk. Van nature ben ik altijd al opmerkzaam geweest. Een verandering van een reactie, een geluidje in de auto, een vaatwasser waarbij het afpompen een andere toon optreedt.
Als je dan op de bank zit en een "stille" film kijkt, is een bromtoon die je kunt vergelijken met hummen/neuriën van een volwassen man, duidelijk hoorbaar (luider dan de stille film) is niet echt weg te negeren, om het maar zo goed mogelijk te omschrijven.

Vanmorgen had ik nog een kwartiertje over en zag dat de vermogensopname net onder het resonantie wattage zat, dus voor en achterdeur opengegooid, intussen met monitor in de hand naar boven geklommen. Daar vond ik dat het achter paneel heel veel trilde (de herkenbare blikken rammel, maar ook brommen). Dus e.e.a. eens betast. Blijkt dat er 2 van de 4 schroefjes (van die kak-blikschroefjes) niet vast te zitten. Niet meer, nog niet... hoe dan ook. Die schroefjes vastgemaakt, dat hielp een behoorlijke slok op een borrel. Daarna ook nog 2 lapjes alubutyl erop geplakt (op dat paneel dat dus los gelopen/niet vastgemaakt was).

Helaas moet is ik daarna op weg naar Dongen, dus ik heb het nog niet verder kunnen beluisteren. Vanavond weer verder.

Ik heb nog steeds die 6 grindtegels op het dak, ik ga daar mee die muur meer dichtzetten, al vermoed ik dat hier wel wat mee te bereiken is, als ik terug kijk naar de ontwikkeling van het geluid (zoals in de eerste alinea van deze post), denk ik dat het toch meer in de WP zelf zit (ik hoop natuurlijk ZAT!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
tcw82 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:14:

De muur is "afgeschermd" door allerlei voorwerpen (de oude bigfoots, een rubberen anti trillingsmat en wat stukken beton die nog rondzwierven op het dak tussen de WP en de muur te plaatsen. Wat denk ik belangrijker is, er was een tijd je GEEN (of nauwelijks waarneembaar) geluid, waarbij ook de digitale meting niet of nauwelijks iets registreerde. Dat is dus veranderd. De afscherming van de muur is niet veranderd.

Dus kort door de bocht: WP verplaatst, geluid bijna weg... poosje door de tijd geluid terug.

@Predge Het "focussen" op geluid of niet focussen op geluid is niet voor iedereen even makkelijk. Van nature ben ik altijd al opmerkzaam geweest. Een verandering van een reactie, een geluidje in de auto, een vaatwasser waarbij het afpompen een andere toon optreedt.
Als je dan op de bank zit en een "stille" film kijkt, is een bromtoon die je kunt vergelijken met hummen/neuriën van een volwassen man, duidelijk hoorbaar (luider dan de stille film) is niet echt weg te negeren, om het maar zo goed mogelijk te omschrijven.

Vanmorgen had ik nog een kwartiertje over en zag dat de vermogensopname net onder het resonantie wattage zat, dus voor en achterdeur opengegooid, intussen met monitor in de hand naar boven geklommen. Daar vond ik dat het achter paneel heel veel trilde (de herkenbare blikken rammel, maar ook brommen). Dus e.e.a. eens betast. Blijkt dat er 2 van de 4 schroefjes (van die kak-blikschroefjes) niet vast te zitten. Niet meer, nog niet... hoe dan ook. Die schroefjes vastgemaakt, dat hielp een behoorlijke slok op een borrel. Daarna ook nog 2 lapjes alubutyl erop geplakt (op dat paneel dat dus los gelopen/niet vastgemaakt was).

Helaas moet is ik daarna op weg naar Dongen, dus ik heb het nog niet verder kunnen beluisteren. Vanavond weer verder.

Ik heb nog steeds die 6 grindtegels op het dak, ik ga daar mee die muur meer dichtzetten, al vermoed ik dat hier wel wat mee te bereiken is, als ik terug kijk naar de ontwikkeling van het geluid (zoals in de eerste alinea van deze post), denk ik dat het toch meer in de WP zelf zit (ik hoop natuurlijk ZAT!).
67 Hz zag ik ook op de vorige foto die jij posten dagen terug ..
Ja en dan schroefjes los ontdekken .. word een tip voor de volgende met geluid problemen .
Goede actie van je . toppie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[...]
Inmiddels een paar dagen wat kouder weer gehad en vandaag ook een aantal defrosts waardoor hij flink moest optoeren. Ik kan niets anders zeggen dan dat ik erg tevreden ben met deze aanpassing :*)
Op vol vermogen hoor ik hem in de verte nog een beetje zoemen, maar de vervelende brom ("vrachtwagen in de straat") als hij op rustig toerental staat te verwarmen is verdwenen. Het beetje geluid wat bij optoeren nog hoorbaar is valt al weg door bandengeruis van een voorbijrijdende auto in de straat of als ik muziek op heb staan.
Ik hoorde vanmiddag wel nog vogeltjes over het dak rennen ;)

Zal nog wel even naar de ondersteuning van de pootjes kijken als het weer iets warmer is. Kan idd geen kwaad om er nog een hoekprofiel onder te zetten voor wat meer ondersteuning. Geen haast mee vooralsnog, airco zal echt niet zomaar van ellende uit elkaar vallen ;)

Jammer dat het bij jou nog niet naar wens is @tcw82. Zo zie je maar dat het toch een kwestie van experimenteren is en er geen 'one-size fits all' oplossing is.

CC @olafmol @X21r @tcw82

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 14-03-2025 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:15
Laat maar, was ook best een oude post zag ik 😇

[ Voor 92% gewijzigd door okijokii op 14-03-2025 20:34 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• X21r
ThinkPad schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:15:
[...]

Ik hoorde vanmiddag wel nog vogeltjes over het dak rennen ;)

Zal nog wel even naar de ondersteuning van de pootjes kijken als het weer iets warmer is. Kan idd geen kwaad om er nog een hoekprofiel onder te zetten voor wat meer ondersteuning. Geen haast mee vooralsnog, airco zal echt niet zomaar van ellende uit elkaar vallen ;)

Jammer dat het bij jou nog niet naar wens is @tcw82. Zo zie je maar dat het toch een kwestie van experimenteren is en er geen 'one-size fits all' oplossing is.

CC @olafmol @X21r @tcw82
Toppie vogeltjes ... lol
airco zal echt niet zomaar van ellende uit elkaar vallen ;)
Je zag het aan @tcw82 waar de vogeltjes de schroeven er uitgedraaid hebben.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
tcw82 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:14:

Heel herkenbaar wat je allemaal schrijft. Van het niet kunnen negeren, mannelijke hmmm, en schroeven die invloed hebben. Ik heb een Quatt met een irritant 316hz geluid op verschillende frequenties van de compressor. Veerdempers onder de WP helpen iets, maar het geluid komt echt van de Quatt zelf. Iets intern resoneert mee, maar wat.

Ik ga deze zomer alles wat van metaal is en geen isolatie vanaf fabriek heeft vol plakken met zoiets als dit:

https://www.amazon.nl/dp/...X6X912T86A&language=nl-NL

Hopelijk helpt het iets.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
okijokii schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:49:
[...]

Heel herkenbaar wat je allemaal schrijft. Van het niet kunnen negeren, mannelijke hmmm, en schroeven die invloed hebben. Ik heb een Quatt met een irritant 316hz geluid op verschillende frequenties van de compressor. Veerdempers onder de WP helpen iets, maar het geluid komt echt van de Quatt zelf. Iets intern resoneert mee, maar wat.

Ik ga deze zomer alles wat van metaal is en geen isolatie vanaf fabriek heeft vol plakken met zoiets als dit:

Hopelijk helpt het iets.
Zorg eerst dat je wat extra gewicht aan de bodemplaat van de Wp monteert zoals beschreven hier in dit topic, zodat de bewegings energie van de compressor wat gedempt word en je behuizing wat minder trilt en dus minder geluid maakt.
Dan kan je verder zoeken.
316Hz is niet echt een laag frequent geluid voor deze ontdreunings matten.
Maar kan zeker helpen om de freq te verlagen ..
Ps foto's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
X21r schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:12:
[...]

Zorg eerst dat je wat extra gewicht aan de bodemplaat van de Wp monteert zoals beschreven hier in dit topic, zodat de bewegings energie van de compressor wat gedempt word en je behuizing wat minder trilt en dus minder geluid maakt.
Dan kan je verder zoeken.
316Hz is niet echt een laag frequent geluid voor deze ontdreunings matten.
Maar kan zeker helpen om de freq te verlagen ..
Ps foto's
Wat bedoel je precies met extra gewicht aan de bodemplaat? Ik heb gezocht in het forum maar begrijp het nog niet echt.

Ik heb wel een foto, maar die is niet meer actueel. Ik kreeg het advies om alle massa weg te halen en het op deze manier te proberen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIOKSqggd864DhXAVGBE5l_A1mQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7T7uFNmY6HSvsqK1LiPnLq1D.jpg?f=fotoalbum_large

Hiervoor had ik bigfoots zonder veerdempers op Wagner matjes, daaronder 3 betonbanden, daaronder een rubbermat van een centimeter.

Zonder massa was het met veerdempers een stuk erger, daarom de massa weer toegevoegd. Ik heb nu:
- Quatt
- veerdempers
- kunststof dakbalken
- Wagner matjes
- 2 betonbanden
- rubbermat

Ps zijn de rubbermatten met noppen een betere optie? En zo ja, heb je een linkje @X21r?

Daarmee wordt het geluid wel meer gedempt, maar ik kom niet van de 316hz af bij 1300 watt vermogen. Minder hard dan voor de veerdempers, maar het gaat niet weg.
Er is iets dat mee trilt in de behuizing. Vandaar mijn gedachte om deze zomer alles wat geen isolatie heeft wel te gaan isoleren en daarmee ook te gaan verzwaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
okijokii schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:43:
[...]

Wat bedoel je precies met extra gewicht aan de bodemplaat? Ik heb gezocht in het forum maar begrijp het nog niet echt.
Massa weg halen is een slecht idee.
Nu je compressor trilt in het horizontale vlak , de bodemplaat beweegt dus met een draaien de beweging ( voor links achter recht...)
Dus de unit opveren zetten( gelukkig zie ik de goede veren op de foto) laat de gehele behuizing goed trillen.
Als je nu aan de voeten van de WP ( dus de basis plaat waar de compressor op staat gemonteerd) extra gewicht aan monteert ,zal de gehele behuizing minder trillen en dus minder geluid maken.
LET op we hebben hier met deze methode over het geluid te dempen dat de behuizing maakt en het geluid word dus door de lucht getransporteerd !!!
( welke dus ook het dak kan aanslaat (net als een stemvork)en zo het geluid binnen produceerd)

Bekijk het als een aardbeving machine (je compressor trilt) en het flat gebouw daar boven trilt mee.
Als je nu de plaat waar de compressor aan vast zit van veel massa ( gewicht) voorziet zal de aardbeving minder sterk zijn.( dus gemonteerd aan de voeten van je Wp)
Zonder massa was het met veerdempers een stuk erger, daarom de massa weer toegevoegd. Ik heb nu:
- Quatt
- veerdempers
- kunststof dakbalken
- Wagner matjes
- 2 betonbanden
- rubbermat
Lijkt dus behoorlijk.
Het principe om de trillingen te dempen is Wp dan een veer en dan tegen massa.... en dan je dak.
Dus het lijkt aardig uitgevoerd. (wagner matjes hebben geen functie).

Als ik het zo zie zijn de metalen strips aan de zijkant mooie stemforken ..kunnen lekker trillen.
Je zou als test wat tegels op je WP neer kunnen leggen en kijken of het geluid veranderd in huis.

Ik weet niet hoe groot de geluids overlast is en hoeveel wind er staat.
Maar kijk hier als voorbeeld van montage en demping.
https://gathering.tweaker...message/81776366#81776366

En hier voor extra gewicht aan de voeten van de Wp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxZNwXDJWsIjQtYTYYZ3y8B1uz4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2aFSsQmHcGyBiS459Z1ljA2D.jpg?f=user_large
Of hier bij een hoogte probleem van je leidingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8FCM-N71MyzalD8grV4zCGlXL0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AJagfjQbTxX1dN0AdVel8Hq8.png?f=user_large

Zoals je ziet hebben we het over 2 gewichten een aan je WP en de andere onder de veren en op je dak.
Met dank aan @tcw82 en @smartsys .
Voor meer info enkele pagina's terug scrollen.
Voor rubber matten = rubber tuintegels moet je zoeken in dit forum ..en welke je moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
okijokii schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:49:
[...]

Hopelijk helpt het iets.
Ik gebruik deze al enkele weken. Elk paneel is inmiddels wel beplakt. Alleen het paneel voor de electrische aansluiting nog niet, daar zitten allerlei stickers met instructies op.

https://amzn.eu/d/0w7hVDY

316hz is best heel hoog, ik krijg daar wel na gespeeld met mijn stem maar zit dan behoorlijk aan de bovenkant van mijn bereik. Dat zou ik als een pieptoon bestempelen?
Pagina: 1 ... 14 ... 16 Laatste