2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Als ik die 317 Hz van yt door de spectroid haal zegt die 316πππokijokii schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:02:
[...]
Grappig hoe iedereen geluid ervaart. Ik hoor het als een hmmmm. Hier refereer ik altijd naar:
YouTube: 317 hz
Het is inderdaad niet laag, maar ik hoor het zeker niet als een piep π
Heeft het beplakken jou iets geholpen?
Klinkt een beetje als klankschaal therapie geluid.
Vanmorgen kwam de 555 watt weer langs en dat was echt een enorme reductie. π₯³π₯³ Het beplakken helpt, maar de losse panelen is de hoofd verdachte.
[ Voor 4% gewijzigd door tcw82 op 15-03-2025 13:15 ]
Theo, zou het niet slim zijn om extra schroeven erbij te zetten en alle de schroeven te borgen !!tcw82 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:15:
[...]
Als ik die 317 Hz van yt door de spectroid haal zegt die 316πππ
Vanmorgen kwam de 555 watt weer langs en dat was echt een enorme reductie. π₯³π₯³ Het beplakken helpt, maar de losse panelen is de hoofd verdachte.
Bij mijn Elga buitenunit zie ik, dat er maar een minimaal aantal schroeven in zitten en dat die ook nog eens roestig zijn, dan denk ik dat ik dit in de toekomst ook mogelijk nog eens gaat aanpakken voor de zekerheid ondanks dat ik op dit moment nog steeds geen problemen meer heb na mijn beton tegel experiment !!
https://streamable.com/ek5egu
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Dat klinkt als een roterende pomp. Een electro.okijokii schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:07:
Hier hoor je het geluid dat ook ik heb goed. Het is niet mijn Quatt, maar het geluid is hetzelfde. Zo zie je dat het geluid waarschijnlijk niet veel te maken heeft met het dak. Het wordt bij bepaalde frequenties geproduceerd door de Quatt zelf. Op 1300 watt is het aanwezig, op 1500 watt weer niet.
motor oid.
Gisteren was ik bij een maat en daar kwam e.e.a. even ter sprake. Daar kwamen klinkmoeren of zelfs simpelweg moeren (m4 of m5) lassen op plekken waar nu boutjes zitten.Theovelders schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:41:
[...]
Theo, zou het niet slim zijn om extra schroeven erbij te zetten en alle de schroeven te borgen !!
Bij mijn Elga buitenunit zie ik, dat er maar een minimaal aantal schroeven in zitten en dat die ook nog eens roestig zijn, dan denk ik dat ik dit in de toekomst ook mogelijk nog eens gaat aanpakken voor de zekerheid ondanks dat ik op dit moment nog steeds geen problemen meer heb na mijn beton tegel experiment !!
Ook las-tapeinden zouden wel eens een optie kunnen zijn.
Geen idee wat dat inhoudttcw82 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:27:
[...]
Dat klinkt als een roterende pomp. Een electro.
motor oid.
Ik hoor het (alleen) om en nabij de 900, 1100 en 1300 watt. Verder is hij stil.
[ Voor 33% gewijzigd door okijokii op 15-03-2025 19:03 ]
Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan maken zo. Van een roterende pomp (waaier). De compressor is een translatie (zuiger) beweging, dat stampt wat meer.okijokii schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:32:
[...]
Geen idee wat dat inhoudt. Het komt bij Quatt best vaak voor, ook bij heel veel Quatts niet. Het heeft te maken met verschillende frequenties van de compressor.
Ik hoor het (alleen) om en nabij de 900, 1100 en 1300 watt. Verder is hij stil.
Een zuiger die 316 hz doet is niet heel waarschijnlijk.
Dat geluid komt niet door trilling van je behuizing... 316Hz..okijokii schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:07:
Hier hoor je het geluid dat ook ik heb goed. Het is niet mijn Quatt, maar het geluid is hetzelfde. Zo zie je dat het geluid waarschijnlijk niet veel te maken heeft met het dak. Het wordt bij bepaalde frequenties geproduceerd door de Quatt zelf. Op 1300 watt is het aanwezig, op 1500 watt weer niet.
Het een spoel in de elektronica die staat te trillen.
Je moet het zo zien, van de 230v wisselspannnig word eerst gelijk spanning gemaakt.
Nu moet je dus eigenlijk weer wissel spanning maken om de compressor te laten draaien.
Als de compressor moet draaien op 70RPM dan word doormiddel van spanning uit / aan op een hoge frequente van 20Khz of hoge,r de lage frequentie van 70Hz voor de compressor opgewekt.
De spoelen in de elektronica zorgen er voor dat hoge frequenties er uit worden gefilterd.
De spoelen zijn grote grote blokken met 2 draden er aan meestal wel 3 stuks naast elkaar.
Ze kunnen ook wat kleiner zijn en op de print plaat zitten.
Wet trilt van de spoel is de kern die er in zit.. normaal is die goed vast gelijmd.
Dus fabrikant / installateur aan spreken voor dit probleem ..
Het idiootje geval kan zijn dat het geluid uit de motor van de compressor kan komen. maar dit is dan een regelfout in de software op het laagste niveau.
Al een filmpje gezien ..tcw82 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 23:43:
[...]
Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan maken zo. Van een roterende pomp (waaier). De compressor is een translatie (zuiger) beweging, dat stampt wat meer.
Het zijn SCROLL compressors . een draaiende schijf die in excentrisch is gemonteerd op de as van de motor, dus het center van de schijf zit iets naast het center van de motor as.
Deze types hebben 2 uitgangen, dus per draai krijg je 2 een output , 2x een druk verhoging in je gas.
En nog even over hoge frequenties .. de compressor draait.. en geeft pulsen . tikken.. alles wat een eigen frequentie heeft, words al een stemvork steeds aan geslagen.
De aluminium plaatjes van je condensor kan je wel zien als duizende stemvorken.
:strip_exif()/f/image/5PUqz4twfHVISrSTJEO05nWb.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is van een mitsubitsie 75vaa
[ Voor 13% gewijzigd door X21r op 16-03-2025 07:39 ]
Al vele malen Quatt aangeschreven, filmpjes opgestuurd, meldingen op internet van andere Quatt eigenaren met hetzelfde probleem meegestuurd, maar enige wat Quatt te melden heeft is dat dit valt onder het normale werkgeluid...X21r schreef op zondag 16 maart 2025 @ 07:32:
[...]
Dat geluid komt niet door trilling van je behuizing... 316Hz..
Je moet het zo zien, van de 230v wisselspannnig word eerst gelijk spanning gemaakt.
Nu moet je dus eigenlijk weer wissel spanning maken om de compressor te laten draaien.
Als de compressor moet draaien op 70RPM dan word doormiddel van spanning uit / aan op een hoge frequente van 20Khz of hoge,r de lage frequentie van 70Hz voor de compressor opgewekt.
De spoelen in de elektronica zorgen er voor dat hoge frequenties er uit worden gefilterd.
De spoelen zijn grote grote blokken met 2 draden er aan meestal wel 3 stuks naast elkaar.
Wet trilt van de spoel is de kern die er in zit.. normaal is die goed vast gelijmd.
Het idiootje geval kan zijn dat het geluid uit de motor van de compressor kan komen. maar dit is dan een regelfout in de software op het laagste niveau.
[...]
Al een filmpje gezien ..
Het zijn SCROLL compressors . een draaiende schijf die in excentrisch is gemonteerd op de as van de motor, dus het center van de schijf zit iets naast het center van de motor as.
Deze types hebben 2 uitgangen, dus per draai krijg je 2 een output , 2x een druk verhoging in je gas.
En nog even over hoge frequenties .. de compressor draait.. en geeft pulsen . tikken.. alles wat een eigen frequentie heeft, words al een stemvork steeds aan geslagen.
[Afbeelding]
Je bedoelt een twin-rotary, geen scroll:X21r schreef op zondag 16 maart 2025 @ 07:32:
[...]
Dat geluid komt niet door trilling van je behuizing... 316Hz..
[...]
Al een filmpje gezien ..
[Afbeelding]
https://www.lg.com/global...-scroll-rotary-compressor
https://www.lg.com/global...d-twin-rotary-compressors
Een echte scroll compressor is altijd aan te raden bij stedelijke gebieden.
Mijn wp in mijn vorige huis was een viessmann met scroll compressor, daar hoorde je de compressor niet. Alleen wat ruis van de ventilator.
@okijokii Die 316 Hz lijkt idd meer op een electronisch probleem, wel een probleem, de fabrikant kan dit niet classificeren als βnormaalβ. Het geluid dat ik hoor is wel een drama en onacceptabel naar mijn mening. Dit soort geluiden gaat door merg en been.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Wat wel bijzonder blijft is dat het niet altijd aanwezig is. Op sommige frequenties hoor je inderdaad alleen het ruisen van de ventilator. Op vol vermogen hoor je niets (normaal ruisen), een stap lager wel, weer een stap lager niets, enz. Is het dan nog steeds een electrisch probleem?joezzt schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:02:
[...]
Je bedoelt een twin-rotary, geen scroll:
Mijn wp in mijn vorige huis was een viessmann met scroll compressor, daar hoorde je de compressor niet. Alleen wat ruis van de ventilator.
@okijokii Die 316 Hz lijkt idd meer op een electronisch probleem, wel een probleem, de fabrikant kan dit niet classificeren als βnormaalβ. Het geluid dat ik hoor is wel een drama en onacceptabel naar mijn mening. Dit soort geluiden gaat door merg en been.
Kweenie, weet verder niet zo veel van de aansturing van een compressor, ben meer een electronica en geluids persoon. Maar je hoeft natuurlijk ook niet zelf voor Quatt te gaan debuggen, het resultaat klopt niet, de oorzaak is hun pakkie an. Maar het blijft wel fascinerend natuurlijk.okijokii schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:05:
[...]
Wat wel bijzonder blijft is dat het niet altijd aanwezig is. Op sommige frequenties hoor je inderdaad alleen het ruisen van de ventilator. Op vol vermogen hoor je niets (normaal ruisen), een stap lager wel, weer een stap lager niets, enz. Is het dan nog steeds een electrisch probleem?
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Leuke info.joezzt schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:02:
[...]
Je bedoelt een twin-rotary, geen scroll:
Mijn wp in mijn vorige huis was een viessmann met scroll compressor, daar hoorde je de compressor niet.
Volgens mijn geheugen is er bij de huis Wp (bijna) altijd sprake van een scroll compressor.
Normaal al met 2 uitlaten (ports) per omwenteling en bij zeer koud weer word er en gedeelte van de uitlaat terug gedan in een 2e extra ingang port.
Voordeel geen slijtage onderdelen( behalve de lagers) en goedkoper te produceren.
Een scroll compressor heeft maar een behuizings unit nodig, een rotory heeft nog een "vat "er naast staan
Ps er heeft ooit een tweaker de compressor uit elkaar gehaald en hier op tweaker beschreven en fotos gemaakt.( ik zou zeggen van 2018 tot 2022 zoeken).
.
Mocht je technisch ver genoeg zijn....gehele behuizing verwijderen .. en met de ACHTERKANT van de geΓ―soleerde schroevendraaien op de spoelen drukken . kijken of dit helpt ( wel in de garantie periode en niet in de winterokijokii schreef op zondag 16 maart 2025 @ 07:52:
[...]
Al vele malen Quatt aangeschreven, filmpjes opgestuurd, meldingen op internet van andere Quatt eigenaren met hetzelfde probleem meegestuurd, maar enige wat Quatt te melden heeft is dat dit valt onder het normale werkgeluid...
Feitelijk moet je met meet apparatuur aan het werk gaan en met contact geluid meter en koptelefoon aan het werk gaan ( dat gebruik je om defecte lagers bij autos te kunnen horen binnen in het motor blok)
een Elektronische motor Stethoscoop ( zelfs praxis heft er een ).
Nu het volgende , het is een probleem op het laagste software niveau dan wel goedkope componenten.
Hoogst waarschijnlijk is het de compressor aansturing die de compressor het geluid 316Hz laat horen, vandaar bekend en doen ze er niets aan.
Jaren geleden hebben de doe het zelf er de compressor ingepakt om de trillingen weg te werken.
( de hele ruimte opvullen tussen compressor en de wand met glaswol/steenwol.)
Geen goed idee ivm warmte.
Als je goed kijkt zuigt de grote ventilator lucht uit de elektronica ruimte en de compressor ruimte, dit om de warmte productie af te zuigen !!!!!!
Nu de compressor(waarschijnlijk) produceren de 316 Hz, maar deze freq word door gegeven via de aangesloten buizen naar de rest en naar van de grote condensor met zijn vele duizenden lamellen.
Wat ik gedaan heb als geluid demping in de compressorruimte.
(die opplak plaatjes met bitumen hebben een glanzend oppervlakte en werken niet, dat werkt als reflectie bij deze frequenties).
Rubber tuintegels met noppen ... denk er om dat je de lucht stroom in takt houd !!!!
En niet tegen de leidingen aankomt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jbrWg9WAfcVr7nASurW9lR5x.jpg?f=user_large)
Daarnaast heeft mijn WP Mitsubishi een' merkwaardig" gewicht aan leiding van de uitgang van de compressor .
Op onderstaande foto heb ik nog wat lood er om heen aangebracht . blijkbaar om resonantie tegen te gaan.
Ik heb er geen meetbaar resultaat uit gekregen mijn mijn bepekte apparatuur (gsm meting..lol )
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zGv4x9ybajNgJQtb9bwXc3U0.jpg?f=user_large)
Zolang ze het op de service afdeling kunnen afhandelen met verhalen en de klanten er in trappen, gebeurt er niets.joezzt schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:18:
[...]
Maar je hoeft natuurlijk ook niet zelf voor Quatt te gaan debuggen, het resultaat klopt niet, de oorzaak is hun pakkie an. Maar het blijft wel fascinerend natuurlijk.
Dat is het nadeel van een 'kleine" firma met beperkt aantal exemplaren per jaar.
Dus zelfs op onderzoek gaan is leuk en leerzaam.
Plak een paar trillings sensors op de machine en een pc er aan waar je de meting per sec bij houd.(multi channel geluids recorder ..lol )
Zo een lap tekst.pff
Ik ben helaas niet capabel om een compressor uit elkaar te halen en goede geluidsmetingen te doen. Daardoor rest mij niets dan te experimenterenX21r schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:05:
[...]
Leuke info.
Volgens mijn geheugen is er bij de huis Wp (bijna) altijd sprake van een scroll compressor.
Normaal al met 2 uitlaten (ports) per omwenteling en bij zeer koud weer word er en gedeelte van de uitlaat terug gedan in een 2e extra ingang port.
Voordeel geen slijtage onderdelen( behalve de lagers) en goedkoper te produceren.
Een scroll compressor heeft maar een behuizings unit nodig, een rotory heeft nog een "vat "er naast staan
Ps er heeft ooit een tweaker de compressor uit elkaar gehaald en hier op tweaker beschreven en fotos gemaakt.( ik zou zeggen van 2018 tot 2022 zoeken).
.
[...]
Mocht je technisch ver genoeg zijn....gehele behuizing verwijderen .. en met de ACHTERKANT van de geΓ―soleerde schroevendraaien op de spoelen drukken . kijken of dit helpt ( wel in de garantie periode en niet in de winter![]()
Feitelijk moet je met meet apparatuur aan het werk gaan en met contact geluid meter en koptelefoon aan het werk gaan ( dat gebruik je om defecte lagers bij autos te kunnen horen binnen in het motor blok)
Nu het volgende , het is een probleem op het laagste software niveau dan wel goedkope componenten.
Hoogst waarschijnlijk is het de compressor aansturing die de compressor het geluid 316Hz laat horen, vandaar bekend en doen ze er niets aan.
Jaren geleden hebben de doe het zelf er de compressor ingepakt om de trillingen weg te werken.
Als je goed kijkt zuigt de grote ventilator lucht uit de elektronica ruimte en de compressor ruimte, dit om de warmte productie af te zuigen !!!!!!
Nu de compressor(waarschijnlijk) produceren de 316 Hz, maar deze freq word door gegeven via de aangesloten buizen naar de rest en naar van de grote condensor met zijn vele duizenden lamellen.
(die opplak plaatjes met bitumen hebben een glanzend oppervlakte en werken niet, dat werkt als reflectie bij deze frequenties).
Rubber tuintegels met noppen ... denk er om dat je de lucht stroom in takt houd !!!!
[Afbeelding]
Daarnaast heeft mijn WP Mitsubishi een' merkwaardig" gewicht aan leiding van de uitgang van de compressor .
Op onderstaande foto heb ik nog wat lood er om heen aangebracht . blijkbaar om resonantie tegen te gaan.
Ik heb er geen meetbaar resultaat uit gekregen mijn mijn bepekte apparatuur (gsm meting..lol )
[Afbeelding]
[...]
Zolang ze het op de service afdeling kunnen afhandelen met verhalen en de klanten er in trappen, gebeurt er niets.
Dat is het nadeel van een 'kleine" firma met beperkt aantal exemplaren per jaar.
Plak een paar trillings sensors op de machine en een pc er aan waar je de meting per sec bij houd.(multi channel geluids recorder ..lol )
Zo een lap tekst.pff
Bedankt voor alle informatie!
Compressor hoef je niet uit elkaar te halen hoor..( behuizing wel)okijokii schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:22:
[...]
Ik ben helaas niet capabel om een compressor uit elkaar te halen en goede geluidsmetingen te doen. Daardoor rest mij niets dan te experimenteren![]()
Bedankt voor alle informatie!
Meten is weten, maar goed experimenteren kan ook je heb mijn voorbeelden gezien en mijn tekst ,doe je voordeel er mee.
Ja doe ik, dankjewel!X21r schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:31:
[...]
Compressor hoef je niet uit elkaar te halen hoor..( behuizing wel)
Meten is weten, maar goed experimenteren kan ook je heb mijn voorbeelden gezien en mijn tekst ,doe je voordeel er mee.
Wat je beschrijft is een twin-rotary als ik de beschreven websites lees. Quatt heeft ook twin-rotary, heel veel Mitsubishi heeft twin-rotary. Een scroll compressor is echt heeeeel anders. Nieuwere PUZ mitsubishi types hebben eindelijk scrollcompressoren, mijn lawaaiierige SUZ heeft twin-rotary. Ik denk dat vroeger terecht scroll compressoren werden aangeraden, maar na de introductie van twin rotary deze heel veel gebruikt werden, waardoor we nu met de gebakken peren zitten. Want qua lawaai en trillingen is dit niet best.X21r schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:05:
[...]
Leuke info.
.
[...]
Mocht je technisch ver genoeg zijn....gehele behuizing verwijderen .. en met de ACHTERKANT van de geΓ―soleerde schroevendraaien op de spoelen drukken . kijken of dit helpt ( wel in de garantie periode en niet in de winter![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Zolang ze het op de service afdeling kunnen afhandelen met verhalen en de klanten er in trappen, gebeurt er niets.
Zo een lap tekst.pff
Wat de moderne Wp hebben weet ik niet.. in mijn tijd ... lol blijkbaar twin rotery.joezzt schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:44:
[...]
Wat je beschrijft is een twin-rotary als ik de beschreven websites lees. Quatt heeft ook twin-rotary, heel veel Mitsubishi heeft twin-rotary. Een scroll compressor is echt heeeeel anders. Nieuwere PUZ mitsubishi types hebben eindelijk scrollcompressoren, mijn lawaaiierige SUZ heeft twin-rotary. Ik denk dat vroeger terecht scroll compressoren werden aangeraden, maar na de introductie van twin rotary deze heel veel gebruikt werden, waardoor we nu met de gebakken peren zitten. Want qua lawaai en trillingen is dit niet best.
Een twin rotery zou minder moeten trillen dan een enkele rotery en minder dan een scroll ( gewicht zit beter verdeelt.
Maar wat we al zagen de afgelopen tijd dat de behuizing van de Wp niet stevig is.
En dat de compressor de hele behuizing laat schudden.
Dus gewicht aan de bodem plaat van de Wp cq voeten monteren en dan pas dat setje op veren en daaronder gewicht wat dan op je dak staat.
Ps ik zie op foto van de Quatt dat de zijkant horizontale lamellen heeft.
Zijn die randen omgebogen naar binnen toe over de gehele breedte ? zo niet kunnen ze aardig trillen.
Die van mij heeft ook nog wat lamellen aan de zijkant , blijkbaar om zo groot mogelijk warmtewisselaar oppervlak te hebben. Die zijn ook naar binnen gebogen.X21r schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:05:
[...]
Wat de moderne Wp hebben weet ik niet.. in mijn tijd ... lol blijkbaar twin rotery.
Een twin rotery zou minder moeten trillen dan een enkele rotery en minder dan een scroll ( gewicht zit beter verdeelt.
Maar wat we al zagen de afgelopen tijd dat de behuizing van de Wp niet stevig is.
En dat de compressor de hele behuizing laat schudden.
Dus gewicht aan de bodem plaat van de Wp cq voeten monteren en dan pas dat setje op veren en daaronder gewicht wat dan op je dak staat.
Ps ik zie op foto van de Quatt dat de zijkant horizontale lamellen heeft.
Zijn die randen omgebogen naar binnen toe over de gehele breedte ? zo niet kunnen ze aardig trillen.
Qua compressoren, de compressie bij een scroll compressor wordt veel meer verdeeld over de tijd Wikipedia: Scroll compressor
Terwijl een twin-rotary meer bam-bam is, net zoals een nokkenas met 2 cilinders.
Hier bv een meting van een tijd geleden bij 106 Hz compressor frequentie. Je ziet de as frequentie van 53 Hz ook.
/f/image/CJE1INJGJCb4RCqa1yYefKMI.png?f=fotoalbum_large)
Toppie een meting , vraag waar gemeten? , en fan speed? , aantal bladen> lol.joezzt schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:29:
[...]
Die van mij heeft ook nog wat lamellen aan de zijkant , blijkbaar om zo groot mogelijk warmtewisselaar oppervlak te hebben. Die zijn ook naar binnen gebogen.
Qua compressoren, de compressie bij een scroll compressor wordt veel meer verdeeld over de tijd Wikipedia: Scroll compressor
Terwijl een twin-rotary meer bam-bam is, net zoals een nokkenas met 2 cilinders.
Hier bv een meting van een tijd geleden bij 106 Hz compressor frequentie. Je ziet de as frequentie van 53 Hz ook.
[Afbeelding]
En bam bam klopt.
Lamellen rand omgebogen, goed zo anders was het een dun trillend stripje.
Bij mijn geluids meting heb ik aan de buitenzijde gemeen boven aan de aanzuig kant
een paar postings terug.
Ook bij de oude scroll compressor met twee uitgangen zie je de freq x2 in Db iets hoger dan de as freq.
Beide type compressors draaien in het horizontale vlak.
Beide geven een druk verhoging in het "gas" bij de uitgang, Maar er zit bij de ingang bij de twin rotery een extra vat er voor moet zorgen dat bam -bam wat gedempt word.
In beide gevallen komen er trillingen aan de leidingen .
Nu heeft mijn fabrikant wat gewicht op de leiding aan gebracht ( laatste foto met wat extra lood) .
Misschien dat je zo ook de de hoorbare freq die nu optreden wat kan dempen.
Als het geen elektronica probleem is.( die 317 Hz wijs wel op elektronica, zeker als die bij iedereen voor komt met klachten)
Ps expansitievat naast compressor mag je isoleren..die hoeft geen warmte af te voeren
leuk weer wat meer nieuwe info thanks @joezzt
Daβs binnen/buiten gemeten, achter de dakterras buitenbuitendeur, dus geen hoog frequent geluid, 1 m van de wp. Ik heb nog een 2de deur binnen, direct er achter.X21r schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:08:
[...]
Toppie een meting , vraag waar gemeten? , en fan speed? , aantal bladen> lol.
En bam bam klopt.
Lamellen rand omgebogen, goed zo anders was het een dun trillend stripje.
Bij mijn geluids meting heb ik aan de buitenzijde gemeen boven aan de aanzuig kant
een paar postings terug.
Ook bij de oude scroll compressor met twee uitgangen zie je de freq x2 in Db iets hoger dan de as freq.
Beide type compressors draaien in het horizontale vlak.
Beide geven een druk verhoging in het "gas" bij de uitgang, Maar er zit bij de ingang bij de twin rotery een extra vat er voor moet zorgen dat bam -bam wat gedempt word.
In beide gevallen komen er trillingen aan de leidingen .
Nu heeft mijn fabrikant wat gewicht op de leiding aan gebracht ( laatste foto met wat extra lood) .
Misschien dat je zo ook de de hoorbare freq die nu optreden wat kan dempen.
Als het geen elektronica probleem is.( die 317 Hz wijs wel op elektronica, zeker als die bij iedereen voor komt met klachten)
Ps expansitievat naast compressor mag je isoleren..die hoeft geen warmte af te voeren
leuk weer wat meer nieuwe info thanks @joezzt
Ik begrijp je staat op een meur beugel ? en veren met rubbers .joezzt schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:59:
[...]
Daβs binnen/buiten gemeten, achter de dakterras buitenbuitendeur, dus geen hoog frequent geluid, 1 m van de wp. Ik heb nog een 2de deur binnen, direct er achter.
En geen massa aan de voeten van de Wp.
Doe dat eerst maar massa aan de Wp, of als test er boven open. Veel fabrikanten laten zien in de tekeningen dat de Wp op een vast stevige solide basis moet staan.
Dit om de trillingen van de hele WP zoveel mogelijk te verminderen
Als je geluid vervelend is
Als het geluid een hele tijd weg was en nu weer terug, dan is wel wellicht toch iets verandert.tcw82 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:14:
@X21r het is "weer" of "nog" dezelfde 67hz.
De muur is "afgeschermd" door allerlei voorwerpen (de oude bigfoots, een rubberen anti trillingsmat en wat stukken beton die nog rondzwierven op het dak tussen de WP en de muur te plaatsen. Wat denk ik belangrijker is, er was een tijd je GEEN (of nauwelijks waarneembaar) geluid, waarbij ook de digitale meting niet of nauwelijks iets registreerde. Dat is dus veranderd. De afscherming van de muur is niet veranderd.
Dus kort door de bocht: WP verplaatst, geluid bijna weg... poosje door de tijd geluid terug.
@Predge Het "focussen" op geluid of niet focussen op geluid is niet voor iedereen even makkelijk. Van nature ben ik altijd al opmerkzaam geweest. Een verandering van een reactie, een geluidje in de auto, een vaatwasser waarbij het afpompen een andere toon optreedt.
Als je dan op de bank zit en een "stille" film kijkt, is een bromtoon die je kunt vergelijken met hummen/neuriΓ«n van een volwassen man, duidelijk hoorbaar (luider dan de stille film) is niet echt weg te negeren, om het maar zo goed mogelijk te omschrijven.
Vanmorgen had ik nog een kwartiertje over en zag dat de vermogensopname net onder het resonantie wattage zat, dus voor en achterdeur opengegooid, intussen met monitor in de hand naar boven geklommen. Daar vond ik dat het achter paneel heel veel trilde (de herkenbare blikken rammel, maar ook brommen). Dus e.e.a. eens betast. Blijkt dat er 2 van de 4 schroefjes (van die kak-blikschroefjes) niet vast te zitten. Niet meer, nog niet... hoe dan ook. Die schroefjes vastgemaakt, dat hielp een behoorlijke slok op een borrel. Daarna ook nog 2 lapjes alubutyl erop geplakt (op dat paneel dat dus los gelopen/niet vastgemaakt was).
Helaas moet is ik daarna op weg naar Dongen, dus ik heb het nog niet verder kunnen beluisteren. Vanavond weer verder.
Ik heb nog steeds die 6 grindtegels op het dak, ik ga daar mee die muur meer dichtzetten, al vermoed ik dat hier wel wat mee te bereiken is, als ik terug kijk naar de ontwikkeling van het geluid (zoals in de eerste alinea van deze post), denk ik dat het toch meer in de WP zelf zit (ik hoop natuurlijk ZAT!).
In mijn geval was het eerste seizoen een drama als het een tijdje gevroren had. Dan vorme er een ijsplaat op het dak en die ijsplaat liep door tegen een opstaande rand van een vlak dakraam aan. De trillingen van de WP werden zo 1 op 1 doorgegeven aan dat frame van het dakraam en dat hoorde je.
Dat klopt, er was wat veranderd.Blihi schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:34:
[...]
Als het geluid een hele tijd weg was en nu weer terug, dan is wel wellicht toch iets verandert.
In mijn geval was het eerste seizoen een drama als het een tijdje gevroren had. Dan vorme er een ijsplaat op het dak en die ijsplaat liep door tegen een opstaande rand van een vlak dakraam aan. De trillingen van de WP werden zo 1 op 1 doorgegeven aan dat frame van het dakraam en dat hoorde je.
tcw82 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:14:
@X21r het is "weer" of "nog" dezelfde 67hz.
De muur is "afgeschermd" door allerlei voorwerpen (de oude bigfoots, een rubberen anti trillingsmat en wat stukken beton die nog rondzwierven op het dak tussen de WP en de muur te plaatsen. Wat denk ik belangrijker is, er was een tijd je GEEN (of nauwelijks waarneembaar) geluid, waarbij ook de digitale meting niet of nauwelijks iets registreerde. Dat is dus veranderd. De afscherming van de muur is niet veranderd.
Dus kort door de bocht: WP verplaatst, geluid bijna weg... poosje door de tijd geluid terug.
@Predge Het "focussen" op geluid of niet focussen op geluid is niet voor iedereen even makkelijk. Van nature ben ik altijd al opmerkzaam geweest. Een verandering van een reactie, een geluidje in de auto, een vaatwasser waarbij het afpompen een andere toon optreedt.
Als je dan op de bank zit en een "stille" film kijkt, is een bromtoon die je kunt vergelijken met hummen/neuriΓ«n van een volwassen man, duidelijk hoorbaar (luider dan de stille film) is niet echt weg te negeren, om het maar zo goed mogelijk te omschrijven.
Vanmorgen had ik nog een kwartiertje over en zag dat de vermogensopname net onder het resonantie wattage zat, dus voor en achterdeur opengegooid, intussen met monitor in de hand naar boven geklommen. Daar vond ik dat het achter paneel heel veel trilde (de herkenbare blikken rammel, maar ook brommen). Dus e.e.a. eens betast. Blijkt dat er 2 van de 4 schroefjes (van die kak-blikschroefjes) niet vast te zitten. Niet meer, nog niet... hoe dan ook. Die schroefjes vastgemaakt, dat hielp een behoorlijke slok op een borrel. Daarna ook nog 2 lapjes alubutyl erop geplakt (op dat paneel dat dus los gelopen/niet vastgemaakt was).
Helaas moet is ik daarna op weg naar Dongen, dus ik heb het nog niet verder kunnen beluisteren. Vanavond weer verder.
Ik heb nog steeds die 6 grindtegels op het dak, ik ga daar mee die muur meer dichtzetten, al vermoed ik dat hier wel wat mee te bereiken is, als ik terug kijk naar de ontwikkeling van het geluid (zoals in de eerste alinea van deze post), denk ik dat het toch meer in de WP zelf zit (ik hoop natuurlijk ZAT!).
tcw82 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:15:
[...]
Als ik die 317 Hz van yt door de spectroid haal zegt die 316πππ
Ik heb geen geluidsvraag, maar reageerde alleen op je compressor type, de twin rotary is geen scroll compressor.π€X21r schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:28:
[...]
Ik begrijp je staat op een meur beugel ? en veren met rubbers .
En geen massa aan de voeten van de Wp.
Doe dat eerst maar massa aan de Wp, of als test er boven open. Veel fabrikanten laten zien in de tekeningen dat de Wp op een vast stevige solide basis moet staan.
Dit om de trillingen van de hele WP zoveel mogelijk te verminderen
Als je geluid vervelend isIk heb nog geen foto gezien van je WP en de situatie.. altijd handig.
Ben niet heel bekend met tweakers en hoop dat dit de juiste plek is om advies te vragen. Ben opzoek naar wat ik nu zou moeten doen.
Situatie: 3 maanden terug deze woning betrokken na ingrijpende verbouwing. Op plat houten garage dak staat de buitenunit van een hybride Intergas warmtepomp. Ik weet inmiddels dat dit niet de meest ideale plek is. Wellicht handig om te vermelden dat ik niet technisch ben. De buurvrouw stond na 2 weken aan de deur dat ze last heeft van een βgezoemβ. Ze slaapt erg slecht. Ook de buurvrouw naast haar heeft er last van. Vervelend dus. Ik wil graag met haar naar een oplossing zoeken, dus haar eerst gevraagd om eens op te schrijven wanneer ze er last van heeft en welke nachten ze in de periode van een week slecht slaap. Ik dacht ik ga wat verschillende instellingen van de pomp proberen. Het punt is namelijk dat ik echt helemaal niks hoor of merk en hij staat heel dicht op onze slaapkamer. Maar dat betekent niet dat zij niks merkt natuurlijk. Het punt is alleen dat ik tijdens die week de pomp 4 nachten echt helemaal uit heb gehad. Toen ik het briefje kreeg van haar met welke nachten slecht waren had ze ook alle nachten slecht geslapen waarin de pomp geheel uit stond.
Nu aantal weken geleden wat dempers eronder laten zetten door installateur in de hoop dat dit iets zou helpen. Gisteren kwam ze aan mijn deur met de mededeling dat het eigenlijk alleen maar erger is geworden. Ze denkt dat hij βmaar van het dak af moetβ Begrijp me niet verkeerd ik wil graag met haar meedenken en samen naar een oplossing zoeken, alleen dat samen mis ik een beetje. Wat is mijn verplichting nu in deze? Het is hoogstwaarschijnlijk niet het geluid dat hij produceert, dat geeft ze zelf ook aan. Ligt de bewijslast nu bij haar? Ik zou graag willen weten wat ervan klopt en wat ze merkt. Ze heeft me weleens binnen gevraagd toen ze last had, maar ik hoor het gewoon echt nietβ¦ Dus voor dat ik de mogelijkheden (en de prijs) onderzoek om de unit te verplaatsen wil ik zeker zijn het haar problemen wel oplost.
Sorry voor de lange tekst en bedankt voor de inzichten.
Indien je aan wil tonen dat de opstelplaats aan de regelgeving voldoet dan zal je een WPAC berekening moeten maken. Mocht het vervelend worden met de buurvrouw en ze doet een handhavingsverzoek bij de gemeente dan heb je dat in elk geval achter de hand.
Bedankt voor een reactie. Ze heeft al iemand van de gemeente gebeld en die is langs geweest. Aardige man, maar volgens mij snapte die het ook niet helemaal. Hij zegt dat ik moet aantonen hoeveel geluid hij maakt en of dat binnen de normen is. Of eigenlijk dat mijn installateur dat al had moeten doenβ¦dat is volgens mij niet zo. Ik heb al wat bureaus gebeld die het geluid en trillingen kunnen onderzoeken, maar die zeggen dat dit niet aan mij is. Ik ga me verdiepen in WPAC berekening. Offerte om hem van het dak af te halen ga ik aan mijn installateur vragen en aan haar voorleggen.Insert12 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:16:
Lijkt op het type "ik heb er last van omdat ik een warmtepomp zie" als ze er last van heeft in nachten dat ie uit staat. Daar doe je weinig aan behalve de unit van het dak laten halen zodat ze hem niet meer ziet. Als dat okΓ© is voor jou en ze betaald mee bijvoorbeeld dan is dat een prima oplossing. Of je geeft haar mee dat het je warmtepomp niet kΓ‘n zijn geweest in die nachten en dat ze het ergens anders moet zoeken.
Indien je aan wil tonen dat de opstelplaats aan de regelgeving voldoet dan zal je een WPAC berekening moeten maken. Mocht het vervelend worden met de buurvrouw en ze doet een handhavingsverzoek bij de gemeente dan heb je dat in elk geval achter de hand.
Dat moet je installateur doen, die is namelijk verantwoordelijk voor de plaatsing en controle of dit voldoet aan de geluidswetgeving. Het beste is natuurlijk om dat van te voren te doen zodat je zeker bent dat de unit op een plaats staat die voldoet. In de praktijk gebeurt dat vrijwel nooit.Aroniuss schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:26:
[...]
Bedankt voor een reactie. Ze heeft al iemand van de gemeente gebeld en die is langs geweest. Aardige man, maar volgens mij snapte die het ook niet helemaal. Hij zegt dat ik moet aantonen hoeveel geluid hij maakt en of dat binnen de normen is. Of eigenlijk dat mijn installateur dat al had moeten doenβ¦dat is volgens mij niet zo. Ik heb al wat bureaus gebeld die het geluid en trillingen kunnen onderzoeken, maar die zeggen dat dit niet aan mij is. Ik ga me verdiepen in WPAC berekening. Offerte om hem van het dak af te halen ga ik aan mijn installateur vragen en aan haar voorleggen.
[ Voor 8% gewijzigd door Insert12 op 23-03-2025 08:39 ]
Aroniuss schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:26:
[...]
Bedankt voor een reactie. Ze heeft al iemand van de gemeente gebeld en die is langs geweest. Aardige man, maar volgens mij snapte die het ook niet helemaal. Hij zegt dat ik moet aantonen hoeveel geluid hij maakt en of dat binnen de normen is. Of eigenlijk dat mijn installateur dat al had moeten doenβ¦dat is volgens mij niet zo. Ik heb al wat bureaus gebeld die het geluid en trillingen kunnen onderzoeken, maar die zeggen dat dit niet aan mij is. Ik ga me verdiepen in WPAC berekening. Offerte om hem van het dak af te halen ga ik aan mijn installateur vragen en aan haar voorleggen.
Er is een apart topic om te helpen met WPAC berekeningen, want die zijn niet altijd even makkelijk te maken. Moeilijk is het niet echt, maar simpel is het dan ook weer niet te noemen.
Die WPAC berekening zal je idd wel nodig hebben. Buiten dat je dat zelf kan doen (in een apart topic zoals aangegeven) kan je denk ik ook wel wat installateurs vinden die dit tegen een vergoeding kunnen doen.Aroniuss schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:54:
Buurvrouw heeft βlastβ van buitenunit:
Ben niet heel bekend met tweakers en hoop dat dit de juiste plek is om advies te vragen. Ben opzoek naar wat ik nu zou moeten doen.
Situatie: 3 maanden terug deze woning betrokken na ingrijpende verbouwing. Op plat houten garage dak staat de buitenunit van een hybride Intergas warmtepomp. Ik weet inmiddels dat dit niet de meest ideale plek is. Wellicht handig om te vermelden dat ik niet technisch ben. De buurvrouw stond na 2 weken aan de deur dat ze last heeft van een βgezoemβ. Ze slaapt erg slecht. Ook de buurvrouw naast haar heeft er last van. Vervelend dus. Ik wil graag met haar naar een oplossing zoeken, dus haar eerst gevraagd om eens op te schrijven wanneer ze er last van heeft en welke nachten ze in de periode van een week slecht slaap. Ik dacht ik ga wat verschillende instellingen van de pomp proberen. Het punt is namelijk dat ik echt helemaal niks hoor of merk en hij staat heel dicht op onze slaapkamer. Maar dat betekent niet dat zij niks merkt natuurlijk. Het punt is alleen dat ik tijdens die week de pomp 4 nachten echt helemaal uit heb gehad. Toen ik het briefje kreeg van haar met welke nachten slecht waren had ze ook alle nachten slecht geslapen waarin de pomp geheel uit stond.
Nu aantal weken geleden wat dempers eronder laten zetten door installateur in de hoop dat dit iets zou helpen. Gisteren kwam ze aan mijn deur met de mededeling dat het eigenlijk alleen maar erger is geworden. Ze denkt dat hij βmaar van het dak af moetβ Begrijp me niet verkeerd ik wil graag met haar meedenken en samen naar een oplossing zoeken, alleen dat samen mis ik een beetje. Wat is mijn verplichting nu in deze? Het is hoogstwaarschijnlijk niet het geluid dat hij produceert, dat geeft ze zelf ook aan. Ligt de bewijslast nu bij haar? Ik zou graag willen weten wat ervan klopt en wat ze merkt. Ze heeft me weleens binnen gevraagd toen ze last had, maar ik hoor het gewoon echt nietβ¦ Dus voor dat ik de mogelijkheden (en de prijs) onderzoek om de unit te verplaatsen wil ik zeker zijn het haar problemen wel oplost.
Als de WP aantoonbaar uit heeft gestaan in de nachten waar de buurvrouw er last van had is het wel klaar denk ik he. Snap dat je de relatie goed wilt houden, maar vergeet niet dat sommige mensen soms de nieuwe buur willen gebruiken om hun huis/woonervaring te verbeteren.
Zorg vooral dat je dingen gaat loggen mocht dit toch uit de hand gaan lopen.
Technisch moet je de adviezen van bovenstaande posting nemen en loggen.Aroniuss schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:54:
Maar voor de duidelijkheid .
-Situatie tekening. inc afstand buren haar raam cq open kunnend raam !.
-Type Wp en vermogen.
-Huizen /dak aan elkaar .
-Foto WP constructie op het dak ? dempers ?
Dempers er onder heeft soms averechts effect !!!!! ( de gehele behuizing trilt hevig mee met dempers er onder !)
Maar gezoem is eigenlijk wat anders dan een brom.... de brom je zou moeten horen ( goed iedereen kan een iets andere definitie hanteren .. maar dit haar niet uitleggen ..alleen aan de hogere in de klachten procedure.
Wij hadden ook een buurman die last hadden wakker worden in de nacht en niet in slaap kunnen komen en op zoek ging naar geluid binnen en toen buiten.( 3 huizen naast ons).
Goed gesprek gehad en log files laten zien .hij had al eerder last gehad van een vaatwasser van de buren daarnaast die even na etens tijd zijn oren/hersenen belasten. Veel overleg gehad, en als hij last had gelijk dag er na langs laten komen.
Natuurlijk kregen wij de schuld.
Bleek dus dat het in zijn eigen hoofd zat dat hij wat hoorde en daarom niet meer in slaap kon komen .
Naderhand liep hij steeds met een kop telefoon op met rozeruis ..kenners weten waarom.
En nog steeds goed en positief contact .
Als je zelf wat laat zien dat je zelf zoveel mogelijk doet heb je bij de instanties een voordeel.
En de WPAC berekening zegt eigenlijk niets .. geluids meting zal er dan uiteindelijk moeten komen.
Log files en tijd tijd van je zelf , en haar tijden en wanneer laten opschrijven en deze ieder afzonderlijk naar de behandelend ambtenaar laten sturen.
Denk er om dat de WP vlak voor zijn defrost veel geluid produceert ( lijkt wel op een laagfrequent stoom machine).
Mijn Wp behuizing MET geluids demping .. en dan nog 3 huizen er naast ..na klagen in de nacht ik kom niet in slaap.. terwijl de Wp tussen 23:00 en 06:00 uit staat.
:strip_exif()/f/image/UqAJNZVJb2XBCbbXqmfmyskg.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas gaan we nu het warme weer in, dan zal de unit waarschijnlijk niet zoveel draaien ? Is het een all electric setup? Dan draait het ook voor warmwater. Mogelijk kan je dat uitzetten in de tijden 2200 0600. Zodat er geen geluid is rondom het inslapen, maar in de ochtend wel warmwater in de badkamer.
Maar, ik blijf toch hangen op die "overlast zonder draaiende warmtepomp". Relatie technisch helpt het waarschijnlijk om dingen ook vast te leggen, desnoods in een whatsapp waarin je het gesprek samenvat bijvoorbeeld. Dan voorkom je dat er in de toekomst onduidelijkheid ontstaat.
Wat ikzelf ook wel interessant vind om te onderzoeken, ga luisteren als ze overlast ervaart. En laat dan thuis iemand (zonder het haar te vertellen) de unit uitschakelen. Dan kun je horen of het a) inderdaad jullie machine is en b) wat ze precies ervaart.
Neem ook een Android telefoon mee met spectroid (een geluidsmeter ap) waarbij je precies kunt zien waar de frequentie piek zit.
Sterkte
Dit is belangrijk te realiseren! Hier ook maanden slecht geslapen vanwege een verkeerd geΓ―nstalleerde unit van de buren. Op den duur hoor je de brom altijd, en weet je op den duur ook zelf niet meer of het echt is, of een fantoomgeluid.X21r schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:03:
[...]
Bleek dus dat het in zijn eigen hoofd zat dat hij wat hoorde en daarom niet meer in slaap kon komen .
Naderhand liep hij steeds met een kop telefoon op met rozeruis ..kenners weten waarom.
En nog steeds goed en positief contact .
Het is dus reΓ«el dat de buurvrouw van @Aroniuss de WP ook echt hoorde(!) in de nachten dat hij uit stond. Belangrijk om dit te erkennen, en ook afspreken/aantonen dat de WP echt uit stond. Ook belangrijk te weten dat dit soort fantoomgeluid best normaal is, zeker als je er erg gevoelig voor bent (maakt de discussie ook makkelijker).
Precies, een "koelkast"-niveau is binnen de normen, maar ik ken niemand die graag naast een koelkast slaapt, zeker niet als je wat geluidsgevoeliger bent. Die geluidsnorm voor WP zijn belachelijk hoog naar mijn mening, moet zeker 10 dB lager (zeker aangezien er doorgaans toch een goedkope split tegen de gevel aankwakt wordt).En de WPAC berekening zegt eigenlijk niets .. geluids meting zal er dan uiteindelijk moeten komen.
@Aroniuss is jouw dak verbonden met de woning van je buren? Op momenten dat hij aan heeft gestaan, kan evt contactgeluid of trillingen bij haar binnen veel harder klinken dat het geluid van buiten.
Dit heb ik dus hetzelfde bij onze airco. Soms hoor ik een korte brom laat in de avond en denk dat de kinderen hem hebben aangezet en staan ze dus uit. De brom is er denk ik wel, maar net van een auto/vrachtwagen die voorbij rijd of van iets anders.Zwartoog schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:11:
[...]
Op den duur hoor je de brom altijd, en weet je op den duur ook zelf niet meer of het echt is, of een fantoomgeluid.
Je moet er niet op gaan letten want dan hoor je de hele dag allerlei brommen die misschien normaal niet eens opvielen.
Hier heb ik nog niet gehad dat ik dacht een warmtepomp te horen, maar dat die er niet was.
De spectroid ap en de stroommeter van de warmte pomp geven elke keer uitsluitsel.
Ik weet niet of je al gelezen heb wat de afgelopen tijd hier besproken hadden.Zwartoog schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:11:
[...]
Dit is belangrijk te realiseren! Hier ook maanden slecht geslapen vanwege een verkeerd geΓ―nstalleerde unit van de buren. Op den duur hoor je de brom altijd, en weet je op den duur ook zelf niet meer of het echt is, of een fantoomgeluid.
Dat als de Wp op trillings dempers staan , de kans vrij groot word dat de gehele behuizing gaat trillen en zo een brom produceert.
Zoals je zegt "verkeerd geΓ―nstalleerd" is een groot begrip.
De instructie van de fabrikant is "altijd"...."op een betonnen ondergrond monteren", zo is hij ook getest qwa geluid en functioneren.
Dus alles wat je anders doet is al fout ;-)
Zeker is fout veren met rubber er omheen, rubber vriezen vast en dan heb zeer grote kans op geluid overlast.
De beste oplossing bij geluid door de lucht is dat het gewicht(massa) van de WP zelf te verhogen, dan veren en dan weer massa(gewicht), zie topic.
Zoals @Aroniuss al zei.
Dus de buurvrouw van de buurvrouw, dus het tweede huis naast die van de Wp....ik zeg niets meerDe buurvrouw stond na 2 weken aan de deur dat ze last heeft van een βgezoemβ. Ze slaapt erg slecht.
Ook de buurvrouw naast haar heeft er last van

Helaas reageert Aroniuss niet meer.
Fantoom geluiden, heel veel mensen hebben dat zonder dat ze het weten. Helaas kan je bij geluids overlast er niets over zeggen, je moet gewoon mee helpen met zoeken en technische dingen aandragen.
@tcw82
Helaas kan je niets meten aan degene die klaagt ..En daarom.. meten ... Is weten.
geen idee.
@X21r qua "niet kunnen meten aan die gene" dat klopt, tenzij je de lengte en BMI wilt bepalen
Je kan wel feiten verzamelen.
- is de machine in werking (aantoonbaar met een vermogensmeting oid).
- is er (waarneembaar) geluid?
- welke frequentie heeft dit geluid
- wanneer is er wel en wanneer is er geen geluid (icm eerste puntje kan je daarin terug zien of er een verband is.
Je kunt eventueel aanvullen met "hoe klinkt het geluid". als de mensen aankomen met "bromt" maar je meet 1321 hz.... dan zit er ergens iets niet goed.
O.b.v. die gegevens kan je een een gesprek voeren.
Al dat zweverige "ik denk dat ik iets hoor"

[ Voor 12% gewijzigd door tcw82 op 31-03-2025 13:06 ]
In het beste geval komt daaruit dat je aan alle regels voldoet. In het slechtste geval moet je daarna nog allerlei kosten maken om aan de geluidsregels te voldoen.
En dan nog neemt dat het probleem niet weg, namelijk dat de buren iets horen en ze jou hebben uitgekozen als oorzaak....
Ik hoor hier af en toe ook een brom. Ik dacht dat het de WP pas, tot ik het ook hoorde op momenten dat de WP uit stond. Geen idee wat het was. Het lijkt weg te zijn.
Ik moest lachen om "jou hebben uitgekozen als oorzaak"ππBlihi schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:06:
Het probleem is dat de buren die klagen over geluid ervoor zorgen dat je enorm op kosten gejaagd wordt om allerlei berekeningen te laten doen.
In het beste geval komt daaruit dat je aan alle regels voldoet. In het slechtste geval moet je daarna nog allerlei kosten maken om aan de geluidsregels te voldoen.
En dan nog neemt dat het probleem niet weg, namelijk dat de buren iets horen en ze jou hebben uitgekozen als oorzaak....
Ik hoor hier af en toe ook een brom. Ik dacht dat het de WP pas, tot ik het ook hoorde op momenten dat de WP uit stond. Geen idee wat het was. Het lijkt weg te zijn.
Ik vind wel dat als "jij" kiest voor een bepaalde methode om je woning te koelen/verwarmen "zij" daar niet onder moeten "leiden". Met name dat leiden is natuurlijk bijzonder moeilijke. Tientallen zo niet honderden afleveringen van de rijdende rechter terug te vinden over mensen die de oorzaak van wat dan ook gevonden hebben in de buurman (m/v).
Vandaar ook de stellingen dat wat jij doet de buren niet zou moeten belasten. (Vind ik)
Dat is waar die laatste zin op inhaak. Feiten verzamelen en daar kan iets mee doen. Als dan daaruit blijkt dat de geluiden die worden waargenomen bijvoorbeeld niet waarneembaar zijn door een vermogensmeter (want staat uit) of geluidsmeter (want staat uit) dan zou ik dat als basis voor de gesprekken gebruiken. Open en eerlijk op basis van feiten.Blihi schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:58:
@tcw82 eens, maar in dit geval klaagt de buurvrouw over geluid van een WP die fysiek uit staat.
Al dit bovenstaande schrijvende realiseer ik me absoluut dat het vaak tussen de oren anders werkt.
Dag Aroniuss,Aroniuss schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:54:
Ik kijk er -na een pittig conflict met de buren- anders tegenaan.
Psychologisch is βiets met de burenβ iets wat diepliggende angsten kan activeren zoals βniet gezien of gehoord voelenβ, βterritorium conflictββen βbestaansrechtβ. Bij beide partijen!
Dat er toch geluid gehoord wordt terwijl de unit uit staat, betekent niet dat de ervaren overlast er niet is. Dit argument gebruiken, werkt alleen maar averechts. Je ontkent dan de ervaring van de ander.
Wat mij/ons geholpen heeft is aandacht geven. Veel aandacht geven. Ik begrijp dat jullie nieuwe buren zijn? Dan kent ze jullie vast nog niet (goed). Van aardige mensen die je kent tolereer je veel meer. Van onbekenden die er -na waarschijnlijk verbouwingsoverlast- net zijn, moet je maar afwachten of ze fijne buren zijn. Onbekend maakt onbemind.
Daarnaast was voor mij belangrijk om voor ogen te houden dat βmijn gelijk krijgenβ helemaal niet belangrijk was, ik wilde graag nog jaren een plezierige relatie met de buren.
Dat betekende dat ik de onmacht en boosheid in mezelf moest aankijken, en geld ging besteden aan maatregelen om de ervaren overlast minder te maken.
Uiteindelijk hebben we de WP buitenunit verplaatst naar een gunstigere plek en een dempende kast van Reducd.nl geplaatst.
En staat ie uit tussen 22 en 5 uur.
Tenslotte: nachten niet goed slapen doet iets met het lichaam. Die gaat in overlevingsstand (sympathische modus van het zenuwstelsel). In die toestand ben je als mens niet ontspannen, emotioneler en minder rationeel.
En het lichaam heeft lange tijd nodig om weer tot rust te komen, dus weet dat na oplossing het gerust nog weken kan duren voor de ander weer zichzelf is geworden.
Ik wens je veel succes en zo te voelen aan de manier waarop je er ik staat, ben ik er van overtuigd dat je dit tot een goed en liefdevol einde kan brengen.
LΓ©on π
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Ik begrijp hoe u hier tegenaan kijkt.LeonTebbens schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:03:
[...]
Dag Aroniuss,
Ik kijk er -na een pittig conflict met de buren- anders tegenaan.
Psychologisch is βiets met de burenβ iets wat diepliggende angsten kan activeren zoals βniet gezien of gehoord voelenβ, βterritorium conflictββen βbestaansrechtβ. Bij beide partijen!
Dat er toch geluid gehoord wordt terwijl de unit uit staat, betekent niet dat de ervaren overlast er niet is. Dit argument gebruiken, werkt alleen maar averechts. Je ontkent dan de ervaring van de ander.
Wat mij/ons geholpen heeft is aandacht geven. Veel aandacht geven. Ik begrijp dat jullie nieuwe buren zijn? Dan kent ze jullie vast nog niet (goed). Van aardige mensen die je kent tolereer je veel meer. Van onbekenden die er -na waarschijnlijk verbouwingsoverlast- net zijn, moet je maar afwachten of ze fijne buren zijn. Onbekend maakt onbemind.
Daarnaast was voor mij belangrijk om voor ogen te houden dat βmijn gelijk krijgenβ helemaal niet belangrijk was, ik wilde graag nog jaren een plezierige relatie met de buren.
Dat betekende dat ik de onmacht en boosheid in mezelf moest aankijken, en geld ging besteden aan maatregelen om de ervaren overlast minder te maken.
Uiteindelijk hebben we de WP buitenunit verplaatst naar een gunstigere plek en een dempende kast van Reducd.nl geplaatst.
En staat ie uit tussen 22 en 5 uur.
Tenslotte: nachten niet goed slapen doet iets met het lichaam. Die gaat in overlevingsstand (sympathische modus van het zenuwstelsel). In die toestand ben je als mens niet ontspannen, emotioneler en minder rationeel.
En het lichaam heeft lange tijd nodig om weer tot rust te komen, dus weet dat na oplossing het gerust nog weken kan duren voor de ander weer zichzelf is geworden.
Ik wens je veel succes en zo te voelen aan de manier waarop je er ik staat, ben ik er van overtuigd dat je dit tot een goed en liefdevol einde kan brengen.
LΓ©on π
Ik heb (nog) niet zo'n situatie met mijn buren, maar...
Wij delen een dakopbouw en MIJN warmtepomp staat op dit houten dak.
Ik hoor de warmtepomp in huis. De ene dag meer dan de andere. Ik wéét dat wat ik in huis hoor, de buren ook moeten kunnen horen.
Nou heb ik het geluk dat de kinderen die onder het gedeelde dak sliepen bij de buren de deur uit zijn, maar dat betekend niet dat het geluid daar niet meer is.
Ik slaap nu zelf soms slecht in de wetenschap dat het geluid wat ik hoor, ook bij de buren te horen is.
Ik kan de warmtepomp 'snachts niet zomaar uitzetten omdat dan de vloerverwarming teveel afkoelt en het vervolgens heel lang duurt op vol vermogen om de boel weer warm te krijgen.
Ik ben dus ook met allerlei zaken bezig om de boel stiller te krijgen terwijl er (nog) geen overlast bij de buren is. Ik wil dat gewoon koste wat kost vermijden, omdat ik echt niet op een gespannen sfeertje in de straat zit te wachten door een kloot warmtepomp.
Smartsys,smartsys schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:07:
[...]
Ik begrijp hoe u hier tegenaan kijkt.
Ik heb (nog) niet zo'n situatie met mijn buren, maar...
Wij delen een dakopbouw en MIJN warmtepomp staat op dit houten dak.
Ik hoor de warmtepomp in huis. De ene dag meer dan de andere. Ik wéét dat wat ik in huis hoor, de buren ook moeten kunnen horen.
Nou heb ik het geluk dat de kinderen die onder het gedeelde dak sliepen bij de buren de deur uit zijn, maar dat betekend niet dat het geluid daar niet meer is.
Ik slaap nu zelf soms slecht in de wetenschap dat het geluid wat ik hoor, ook bij de buren te horen is.
Ik kan de warmtepomp 'snachts niet zomaar uitzetten omdat dan de vloerverwarming teveel afkoelt en het vervolgens heel lang duurt op vol vermogen om de boel weer warm te krijgen.
Ik ben dus ook met allerlei zaken bezig om de boel stiller te krijgen terwijl er (nog) geen overlast bij de buren is. Ik wil dat gewoon koste wat kost vermijden, omdat ik echt niet op een gespannen sfeertje in de straat zit te wachten door een kloot warmtepomp.
Bij ons gaat de Elga-ace 6 om 22.00 uur uit en in de ochtend gaat hij om 08.00 uur weer aan. Wij hebben 90 m2 vloerverwarming en radiatoren en de woning met vloerverwarming is uiterlijk na 2 uur op temperatuur.
Overdag is de E twist ingesteld op19 graden en om 17.00 uur gaat hij naar 20.5.
Onze vloerverwarming is gescheiden m.b.v van een warmtewisselaar met pomp.
Deze warmtewisselaar is extra aangebracht om de pomp de rest van het circuit niet te laten beΓ―nvloeden. Het retour water uit de vloer wordt niet gebruikt om te mengen maar wordt opgewarmd in de warmtewisselaar.
Als dan het antwoord blijkt te zijn: "nee, want die stond uit op de momenten dat u overlast ervoer." dan moet de vervolgactie zijn om verder te zoeken en niet om toch vol te houden dat het aan jou ligt en eventueel zelfs handhavingsverzoeken in te gaan dienen.
Inmiddels alles zelf vervangen voor rvs koker, veren van mecanocaucho voor de remeha en veren van soleco voor de airco's.
Ook de installaties zijn compleet opnieuw aangelegd door eindelijk een ultra goΓ©de installateur. Wij zitten nu eindelijk in een stil huis met goed werkende klimaat installaties.
Nogmaals dank voor alle gedeelde info.
:strip_exif()/f/image/lsaK3okbaxE2KONLEgnjsF4q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wdRNtVbdYRErIT2rdxVOVQ3z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ggclbv4sOvrEYEZ6RIqpPpwm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BLfdpeZXaGA2uT4BoaDQDf2n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e9Y2297O5I8tq5f1CEAQ5hMs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gVIXKtVbLd3Nxf73DfjULWvB.jpg?f=fotoalbum_large)
Helemaal toppie, en zelfs de massa van de buitenunit verhoogt.Blade schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:15:
Door onze ultra slechte installateur die we eerst hadden ben ik hier terecht gekomen om onze geluid overlast problematiek op te lossen. Waar voor dank. Vorig jaar 2 airco's geΓ―nstalleerd en een remeha monoblock warmtepomp. Alle 3 de buitenunits op plat dak, gelijkvloerse woning 1970. Stonden allen op bigfoots. Vreselijk geluid de hele dag door.
Inmiddels alles zelf vervangen voor rvs koker, veren van mecanocaucho voor de remeha en veren van soleco voor de airco's.
Ook de installaties zijn compleet opnieuw aangelegd door eindelijk een ultra goΓ©de installateur. Wij zitten nu eindelijk in een stil huis met goed werkende klimaat installaties.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ter info.....
Vraag de gas ..CV uitgang die er naast staat.. nog in gebruikt of niet?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gVIXKtVbLd3Nxf73DfjULWvB.jpg?f=user_large)
Condens water is zeer agressief ....gas resten en wat er uit komt en mocht het condenseren.. vreet het aluminium op..na jaren( zover ik weet).
Dit ter info.
Wbt schade aan de remeha, dat gaan we vanzelf zien. Je kan het ook anders bekijken, in de wintermaanden helpt die afvoer warmte de warmtepomp een klein beetje wanneer er afvoergassen zijn. Ik heb er zelfs aan gedacht die wat meer te laten leiden naar de warmtepomp. Maar na jouw bericht moet ik daar nog eens goed over nadenken.
Blade schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:03:
Cv is zeker nog in gebruik. We koken graag op gas. En het is fijn om te weten dat we altijd een backup systeem hebben voor wat voor reden dan ook.
Als de stroom uitvalt (waardoor je WP niet werkt) doet je CV-ketel het ook niet....
En als je een backup wilt voor een uitvallende WP kun je beter voor 15 euro een ventilatorkacheltje kopen....
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Die offtopic is er eentje die je meer tegenkomt dan je zou denken. Alleen als je een drie fase aansluiting hebt en de cv ketel zit toevallig op een fase die niet uitgevallen is, dan is het een soort van back up. Pompen, electronica, thermostaat allemaal aangedreven door een voeding uit het net. Pas als je een vorm van eilandbedrijf weet op te zetten in je woning zou een accu pakket je met een gasketel kunnen helpen.Andrehj schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:22:
[...]
offtopic:
Als de stroom uitvalt (waardoor je WP niet werkt) doet je CV-ketel het ook niet....
En als je een backup wilt voor een uitvallende WP kun je beter voor 15 euro een ventilatorkacheltje kopen....
Ziet er helemaal top uit. Sinds deze week hebben wij een triple split airco op onze aanbouw (houtskelet) staan. Staat op Big foots incl. blauwe trillingsdempers en ja hoor ik hoor een aardige brom in de aanbouw. In de rest van het huis bijna niet.Blade schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:15:
Door onze ultra slechte installateur die we eerst hadden ben ik hier terecht gekomen om onze geluid overlast problematiek op te lossen. Waar voor dank. Vorig jaar 2 airco's geΓ―nstalleerd en een remeha monoblock warmtepomp. Alle 3 de buitenunits op plat dak, gelijkvloerse woning 1970. Stonden allen op bigfoots. Vreselijk geluid de hele dag door.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb nog een aantal vragen:
- hoe heb je de lengte van de kokers bepaald t.o.v. formaat buitenunit? Zit daar nog een standaard factor in? Bv. lengte koker minsten 1,5x lengte unit etc?
- waarom heb je de lange zijde van de koker onder de korte zijde bevestigd?
- bewust voor rvs koker gekozen of volstaat aluminium koker ook?
- heb je de aircoleidingen afgekoppeld toen je de kokers plaatste? Hoe heb je dit gedaan?
Qua koker lengte is het vaak een economische keuze. Verkopers hebben bijvoorbeeld 2 of 4 meter standaard lengte. Dan neem je die. Er kan vast gerekend worden aan de lengte, met golflengtes, frequenties etc. Maar de ervaring in het topic is over het algemeen positief bij gebruik van min of meer standaard lengtes.BurkaN schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:14:
[...]
Ziet er helemaal top uit. Sinds deze week hebben wij een triple split airco op onze aanbouw (houtskelet) staan. Staat op Big foots incl. blauwe trillingsdempers en ja hoor ik hoor een aardige brom in de aanbouw. In de rest van het huis bijna niet.
Heb nog een aantal vragen:
- hoe heb je de lengte van de kokers bepaald t.o.v. formaat buitenunit? Zit daar nog een standaard factor in? Bv. lengte koker minsten 1,5x lengte unit etc?
- waarom heb je de lange zijde van de koker onder de korte zijde bevestigd?
- bewust voor rvs koker gekozen of volstaat aluminium koker ook?
- heb je de aircoleidingen afgekoppeld toen je de kokers plaatste? Hoe heb je dit gedaan?
Qua oriΓ«ntatie, dat komt vaak voort uit de handleiding, hierover is al best veel gediscussieerd en beschreven in dit topic. Sommige merken mag je los op de pootjes zetten, andere moeten verplicht haaks op de lengte ondersteund worden.
Materiaal keuze is ook een economische aangelegenheid. Algemeen buigt een alu koker van dezelfde geometrie verder door en dat kan een overweging zijn. Heb je toevallig toegang tot rvs voor een mooie prijs, dan is dat zeker te overwegen. Wel loop je dan weer het risico dat het minst edele metaal in de samenbouw als eerste gaat oxideren en dat zijn vaak de schroefjes en moertjes (van de wp).
Stalen kokers met een dikke zinklaag zijn ook prima, wel even een beetje (dichte) verf op de snijvlakken en die kokers gaan jaren en jaren mee.
Boren is zon uitdaging niet, scherpe boor, huistuinenkeukenkolomboor, kostte 0 extra moeite tov gewoon staal.
Het grote verschil zit al in een kolomboor. Uit de hand boren in RVS wordt je echt wel snel zat.Notehoutelade schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:16:
Boren is zon uitdaging niet, scherpe boor, huistuinenkeukenkolomboor, kostte 0 extra moeite tov gewoon staal.
βThe greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.β [quote by Robert Swan, OBE]
Zelf moet ik de stap nog zetten en ben mij aan het voorbereiden op een warmtepomp op een oud plat houten dak: qua trillingen een lastige en ik wil een goed plan hebben voor ik begin. Dank voor alle voorbeelden!
Ik begreep dat de tegels minimaal zo zwaar moeten zijn als de pomp, dat lijkt niet het geval: hoe heb je de tegels gekozen?
Dit is zeker een goede uitgangssituatie.Notehoutelade schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:16:
Ik heb de lengte zo genomen, dat ze rusten op 2 dakbalken van de garage. Rvs, 50x50 geloof ik.
Die balk afstand moet je dan wel weten/zien/etc. maar dat is zeker een goede! Bij mij liggen er breedplaat-platen en ik heb daar de keuze gemaakt elke zijde op een andere plaat te laten staan. Mijn geluidsklachten zijn in de woonkamer 100% weg, op zolder nog niet 100% maar zeker verminderd. In de zoektocht naar de bron (NA het aanleggen van de zware voeten etc.) bleek ook dat de panelen aan de buitenkant van de WP heel veel trillingen veroorzaakte. (losse schroeven, te dun plaat materiaal, verkeerde / slecht ontworpen constructie)
Boren in RVS is niet zo leuk, maar met de juiste boortjes en vooral de juiste techniek kom je een heel eind. De verkeerde techniek veroorzaakt" werk verharding" (work hardning) van het materiaal en dan kom je er eigenlijk niet meer fatsoenlijk door. Werk verharding is het zelfde fenomeen als wanneer je een paparclip buigt en terug wil buigen, de eerste bocht is "sterker" geworden en het materiaal buigt dan liever om dat hardere stuk heen.
Meer tips o.a. hier: https://rvsland.nl/blog/post/boren-van-gaten-in-rvs
Wil je wel RVS, maar liever niet boren oid. kan je ook zoeken naar alternatieve montage methode. Denk aan U-bouten

Om maar iets te noemen.