Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:59
X21r schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:34:
[...]

Beste Technican. Dit type is van zicht zelf als zwaar en "stevig" uitgevoerd kwa behuizing, dus heel wat minder kans op geluids overlast doordat de behuizing gaat resoneren.( mag al volgens de fabrikant niet eens op veren).
Moderne types hebben een minder stevige behuizing en gaan resoneren ALS de bewegings energie van de compressor niet opgenomen word.
Mocht je de moderne unit dus laten "zweven' word energie van de compressor niet gedempt en is de kans super groot dat de behuizing gaat trillen .. vandaar ook extra gewicht aan de voeten van de unit monteren.

De resterende energie die na de veren op je dak terecht komen , verdelen we met een H frame op het dak zo dat die bijna niet de mogelijkheid heeft om dak het te laten resoneren.

Lucht geluid waar je het over heb doe je inderdaad met omgekeerde rubber tegels met voldoende hoge noppen .Als het dak gevuld is met dak grind schijnt ook behoorlijk te werken.
Wat is “dit type” ?

Ik begrijp eigenlijk niks van je post.
Er is de methode ca veel massa direct op trildempers.
En de 2e methode is het langere H frame, WP hard erop gemonteerd via trildempers gemonteerd op zware tegels met een rubbertegel eronder.
Nu begin jij over dit type?

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 09-10-2025 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-10 21:15
Pana J van Rimco.
Om de grootste kans van slagen en maar een maal de arbeid op het dak te verrichten.
Gebruiken we massa aan de voeten van de unit (dus boven de veren).
En het spreiden van het contact met het dak ( H frame).
Het zijn geen 2 systemen .. het is er een .

[ Voor 97% gewijzigd door X21r op 09-10-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:55
Goedemorgen,

Ik heb mijn warmtepomp gemonteerd op 78mm veren. Kwa geluid prima echter vind ik het niet helemaal prettig hoeveel de unit kan bewegen. Is gemonteerd op een wandbeugel en de veren kunnen niet verder uit elkaar( van voor naar achter). Ik heb er eerder rubbers onder gehad en dat stond een stuk steviger maar dempte vrij weinig toen de rubbers bevroren waren. Totale gewicht is rond de 130kg. Heeft iemand nog een idee voor een wat steviger systeem wat nog wel goed dempt ? Let niet op de poten op de kokers hier komen nog strips tussen om de gehele voet te ondersteunen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvcdd_cZRpGzphn4M7_0F_4Gepw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4yD28vf2NTMZ1HvgoNyvM6D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:56
Dsbwouter schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:04:
Goedemorgen,

Ik heb mijn warmtepomp gemonteerd op 78mm veren. Kwa geluid prima echter vind ik het niet helemaal prettig hoeveel de unit kan bewegen. Is gemonteerd op een wandbeugel en de veren kunnen niet verder uit elkaar( van voor naar achter). Ik heb er eerder rubbers onder gehad en dat stond een stuk steviger maar dempte vrij weinig toen de rubbers bevroren waren. Totale gewicht is rond de 130kg. Heeft iemand nog een idee voor een wat steviger systeem wat nog wel goed dempt ? Let niet op de poten op de kokers hier komen nog strips tussen om de gehele voet te ondersteunen. [Afbeelding]
Er wordt hier toch niet voor niets steeds geschreven dat je een GROOT frame moet maken, waar de veren veel verder uit elkaar staan, zodat de verticale trillingen mooi worden gedempt, maar het kiepen (van voor naar achter) enorm wordt beperkt.

Jij ervaart nu waarom dat advies er is...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Andrehj

Dit is al een wandbeugel van 60cm.. groter dan dit ga je ze niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:03
Dsbwouter schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:14:
@Andrehj

Is er een reden dat de unit niet kan staan? Is dat dal niet van jou? Of is er een andere reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@tcw82

Dat is mijn garage. Is een ongeïsoleerd houten dak, lijkt mij dus ook niet echt een geschikte keuze. Zoals ik zeg kwa geluid is prima ik hoor hem helemaal niet binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:56
Dsbwouter schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:14:
@Andrehj
Dat zal best, maar dat verandert het probleem niet. Veren op zo'n korte afstand zijn gewoon een slecht idee. En jij weet nu ook waarom. Je zult (als je veren wilt gebruiken) iets moeten verzinnen dat die veel verder uit elkaar komen.
Het is ook vrij ongebruikelijk om zo'n zware 130 kg warmtepomp aan de muur te hangen. De beste plek is op de grond, en als het dan toch op een dak moet, op een groot frame.

BTW: Als die een 60 cm wandbeugel is: Volgens de tekeningen is deze WP op de voet gemeten 57 cm diep. Dat betekent dat de WP met de achterkant hooguit 5 cm vanaf de muur staat. Dat is veel te dichtbij. Daar zul je dus ook iets moeten aanpassen.

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 11-10-2025 11:27 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Andrehj

Daarom ook mijn vraag of er iets anders is wat goed werkt ipv de veren. Gewicht is geen probleem voor deze beugel, is geschikt tot 150kg. Ik kan hem nergens op de grond goed kwijt en het dak is vragen om problemen met resoneren. Het zal zo ook wel goed gaan alleen voor je gevoel is het niet zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Andrehj

Er zitten eerste profielen op de wand van 4cm en dan de profielen van 60cm. Warmtepomp zelf is 48cm. Blijft dus 12cm vrije ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:59
X21r schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:43:
Pana J van Rimco.
Om de grootste kans van slagen en maar een maal de arbeid op het dak te verrichten.
Gebruiken we massa aan de voeten van de unit (dus boven de veren).
En het spreiden van het contact met het dak ( H frame).
Het zijn geen 2 systemen .. het is er een .
Dingen helder maken is niet je ding he?
Want ik snap jou nog niet.
Ik vraag:
1. Zwaar beton dempers WP
2. Tegels, veren, H frame

Welke dempt beter.

En dan kom jij aan met “dit systeem” en er is maar “een systeem”
Nee dat is de vraag niet, of ben ik gek?

Zoek naar gewoon de beste methode voor een plat dak.

Trouwens heb ik zelf een Mitsubishi powerinverter 75 split al 8 jaar op wandbeugels tegen de gevel. Zonder veren oid.
We hebben het ding nog nooit horen draaien binnen. En buiten alleen bij defrost heel zachtjes.
En dat was destijds niet de stilste unit.
Maar hij staat ook gunstig qua plek

[ Voor 21% gewijzigd door Technician- op 11-10-2025 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Technician-

Heb je er ook helemaal geen rubbers tussen of iets ? Opstelling die ik nu heb was ook voor de vorige warmtepomp dat was een suz80. Die weegt ook maar de helft van puz. Misschien zijn de veren ook helemaal niet meer nodig nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Dsbwouter schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:20:
@tcw82

Dat is mijn garage. Is een ongeïsoleerd houten dak, lijkt mij dus ook niet echt een geschikte keuze. Zoals ik zeg kwa geluid is prima ik hoor hem helemaal niet binnen.
Houten dak met balken constructie? Dan zou je die kunnen gebruiken, 3 of 2 uit elkaar (uitgaande van een 60 cm HOH afstand)

Als je binnen toch al niets hoort, waarom wil je dan deze maatregelen uitvoeren? (sorry, ik heb niet al je voorgaande berichten gelezen, als het daarin staat, laat het weten ga ik zelf even snuffelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@tcw82

Ik ben benieuwd of er een goed alternatief is voor de veren. Wat dus nog wel dempt maar steviger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Dsbwouter schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:48:
@tcw82

Ik ben benieuwd of er een goed alternatief is voor de veren. Wat dus nog wel dempt maar steviger is.
Meer veren. Veren zijn net weerstanden, parallel of in serie vertonen ze bepaald gedrag.

Of, stijvere veren. Dus veren voor een zwaarder object.

Je kunt ook nog denken aan een verbinding tussen de bovenkant van de unit en te muur, een spanband die dus geen beweging vanaf de muur naar buiten toelaat. Of een soort lade rails waarbij de unit een beetje beide kanten op kan, maar daarna geblokkeerd wordt.
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste