• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-11 16:01
X21r schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:34:
[...]

Beste Technican. Dit type is van zicht zelf als zwaar en "stevig" uitgevoerd kwa behuizing, dus heel wat minder kans op geluids overlast doordat de behuizing gaat resoneren.( mag al volgens de fabrikant niet eens op veren).
Moderne types hebben een minder stevige behuizing en gaan resoneren ALS de bewegings energie van de compressor niet opgenomen word.
Mocht je de moderne unit dus laten "zweven' word energie van de compressor niet gedempt en is de kans super groot dat de behuizing gaat trillen .. vandaar ook extra gewicht aan de voeten van de unit monteren.

De resterende energie die na de veren op je dak terecht komen , verdelen we met een H frame op het dak zo dat die bijna niet de mogelijkheid heeft om dak het te laten resoneren.

Lucht geluid waar je het over heb doe je inderdaad met omgekeerde rubber tegels met voldoende hoge noppen .Als het dak gevuld is met dak grind schijnt ook behoorlijk te werken.
Wat is “dit type” ?

Ik begrijp eigenlijk niks van je post.
Er is de methode ca veel massa direct op trildempers.
En de 2e methode is het langere H frame, WP hard erop gemonteerd via trildempers gemonteerd op zware tegels met een rubbertegel eronder.
Nu begin jij over dit type?

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 09-10-2025 20:40 ]

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:42
Pana J van Rimco.
Om de grootste kans van slagen en maar een maal de arbeid op het dak te verrichten.
Gebruiken we massa aan de voeten van de unit (dus boven de veren).
En het spreiden van het contact met het dak ( H frame).
Het zijn geen 2 systemen .. het is er een .

[ Voor 97% gewijzigd door X21r op 09-10-2025 20:50 ]

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:26
Goedemorgen,

Ik heb mijn warmtepomp gemonteerd op 78mm veren. Kwa geluid prima echter vind ik het niet helemaal prettig hoeveel de unit kan bewegen. Is gemonteerd op een wandbeugel en de veren kunnen niet verder uit elkaar( van voor naar achter). Ik heb er eerder rubbers onder gehad en dat stond een stuk steviger maar dempte vrij weinig toen de rubbers bevroren waren. Totale gewicht is rond de 130kg. Heeft iemand nog een idee voor een wat steviger systeem wat nog wel goed dempt ? Let niet op de poten op de kokers hier komen nog strips tussen om de gehele voet te ondersteunen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvcdd_cZRpGzphn4M7_0F_4Gepw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4yD28vf2NTMZ1HvgoNyvM6D.jpg?f=fotoalbum_large

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:19
Dsbwouter schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:04:
Goedemorgen,

Ik heb mijn warmtepomp gemonteerd op 78mm veren. Kwa geluid prima echter vind ik het niet helemaal prettig hoeveel de unit kan bewegen. Is gemonteerd op een wandbeugel en de veren kunnen niet verder uit elkaar( van voor naar achter). Ik heb er eerder rubbers onder gehad en dat stond een stuk steviger maar dempte vrij weinig toen de rubbers bevroren waren. Totale gewicht is rond de 130kg. Heeft iemand nog een idee voor een wat steviger systeem wat nog wel goed dempt ? Let niet op de poten op de kokers hier komen nog strips tussen om de gehele voet te ondersteunen. [Afbeelding]
Er wordt hier toch niet voor niets steeds geschreven dat je een GROOT frame moet maken, waar de veren veel verder uit elkaar staan, zodat de verticale trillingen mooi worden gedempt, maar het kiepen (van voor naar achter) enorm wordt beperkt.

Jij ervaart nu waarom dat advies er is...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Dsbwouter
@Andrehj

Dit is al een wandbeugel van 60cm.. groter dan dit ga je ze niet vinden.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:20
Dsbwouter schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:14:
@Andrehj

Is er een reden dat de unit niet kan staan? Is dat dal niet van jou? Of is er een andere reden?

• Dsbwouter
@tcw82

Dat is mijn garage. Is een ongeïsoleerd houten dak, lijkt mij dus ook niet echt een geschikte keuze. Zoals ik zeg kwa geluid is prima ik hoor hem helemaal niet binnen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:19
Dsbwouter schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:14:
@Andrehj
Dat zal best, maar dat verandert het probleem niet. Veren op zo'n korte afstand zijn gewoon een slecht idee. En jij weet nu ook waarom. Je zult (als je veren wilt gebruiken) iets moeten verzinnen dat die veel verder uit elkaar komen.
Het is ook vrij ongebruikelijk om zo'n zware 130 kg warmtepomp aan de muur te hangen. De beste plek is op de grond, en als het dan toch op een dak moet, op een groot frame.

BTW: Als die een 60 cm wandbeugel is: Volgens de tekeningen is deze WP op de voet gemeten 57 cm diep. Dat betekent dat de WP met de achterkant hooguit 5 cm vanaf de muur staat. Dat is veel te dichtbij. Daar zul je dus ook iets moeten aanpassen.

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 11-10-2025 11:27 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Dsbwouter
@Andrehj

Daarom ook mijn vraag of er iets anders is wat goed werkt ipv de veren. Gewicht is geen probleem voor deze beugel, is geschikt tot 150kg. Ik kan hem nergens op de grond goed kwijt en het dak is vragen om problemen met resoneren. Het zal zo ook wel goed gaan alleen voor je gevoel is het niet zo..

• Dsbwouter
@Andrehj

Er zitten eerste profielen op de wand van 4cm en dan de profielen van 60cm. Warmtepomp zelf is 48cm. Blijft dus 12cm vrije ruimte.

• Technician-
X21r schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:43:
Pana J van Rimco.
Om de grootste kans van slagen en maar een maal de arbeid op het dak te verrichten.
Gebruiken we massa aan de voeten van de unit (dus boven de veren).
En het spreiden van het contact met het dak ( H frame).
Het zijn geen 2 systemen .. het is er een .
Dingen helder maken is niet je ding he?
Want ik snap jou nog niet.
Ik vraag:
1. Zwaar beton dempers WP
2. Tegels, veren, H frame

Welke dempt beter.

En dan kom jij aan met “dit systeem” en er is maar “een systeem”
Nee dat is de vraag niet, of ben ik gek?

Zoek naar gewoon de beste methode voor een plat dak.

Trouwens heb ik zelf een Mitsubishi powerinverter 75 split al 8 jaar op wandbeugels tegen de gevel. Zonder veren oid.
We hebben het ding nog nooit horen draaien binnen. En buiten alleen bij defrost heel zachtjes.
En dat was destijds niet de stilste unit.
Maar hij staat ook gunstig qua plek

[ Voor 21% gewijzigd door Technician- op 11-10-2025 11:46 ]

• Dsbwouter
@Technician-

Heb je er ook helemaal geen rubbers tussen of iets ? Opstelling die ik nu heb was ook voor de vorige warmtepomp dat was een suz80. Die weegt ook maar de helft van puz. Misschien zijn de veren ook helemaal niet meer nodig nu..

• tcw82
Dsbwouter schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:20:
@tcw82

Dat is mijn garage. Is een ongeïsoleerd houten dak, lijkt mij dus ook niet echt een geschikte keuze. Zoals ik zeg kwa geluid is prima ik hoor hem helemaal niet binnen.
Houten dak met balken constructie? Dan zou je die kunnen gebruiken, 3 of 2 uit elkaar (uitgaande van een 60 cm HOH afstand)

Als je binnen toch al niets hoort, waarom wil je dan deze maatregelen uitvoeren? (sorry, ik heb niet al je voorgaande berichten gelezen, als het daarin staat, laat het weten ga ik zelf even snuffelen).

• Dsbwouter
@tcw82

Ik ben benieuwd of er een goed alternatief is voor de veren. Wat dus nog wel dempt maar steviger is.

• tcw82
Dsbwouter schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:48:
@tcw82

Ik ben benieuwd of er een goed alternatief is voor de veren. Wat dus nog wel dempt maar steviger is.
Meer veren. Veren zijn net weerstanden, parallel of in serie vertonen ze bepaald gedrag.

Of, stijvere veren. Dus veren voor een zwaarder object.

Je kunt ook nog denken aan een verbinding tussen de bovenkant van de unit en te muur, een spanband die dus geen beweging vanaf de muur naar buiten toelaat. Of een soort lade rails waarbij de unit een beetje beide kanten op kan, maar daarna geblokkeerd wordt.

• X21r
Technician- schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:40:
[...]

Dingen helder maken is niet je ding he?
Want ik snap jou nog niet.
Ik vraag:
1. Zwaar beton dempers WP
2. Tegels, veren, H frame

Welke dempt beter.

En dan kom jij aan met “dit systeem” en er is maar “een systeem”
Nee dat is de vraag niet, of ben ik gek?

Zoek naar gewoon de beste methode voor een plat dak.

Trouwens heb ik zelf een Mitsubishi powerinverter 75 split al 8 jaar op wandbeugels tegen de gevel. Zonder veren oid.
We hebben het ding nog nooit horen draaien binnen. En buiten alleen bij defrost heel zachtjes.
En dat was destijds niet de stilste unit.
Maar hij staat ook gunstig qua plek
We beginnen even overnieuw.
-1. Zwaar beton dempers WP.
Neen Massa (gewicht) op de juist plek doet wonderen.. niet de hoeveelheid massa.

-2. Tegels, veren, H frame.
Indien correct toegepast, het meest effectief.
"correct"= WP+massa -Hframe -veren -massa -rubber -dak.

Denk er om dat er meer oorzaken kan zijn dat de WP geluid produceert dan zijn constructie op het dak !
Dus gaarne omschrijving van de "klacht" en type WP buiten unit en het doel.
Ik heb zelf ook zo een fatsoenlijk gebouwd type Wp en het verschil met de tegenwoordige is dat die minder stevig zijn gebouwd( minder metaal in de behuizing) en gaan resoneren en zo geluid produceren.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:45
assje schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:16:
Inmiddels meerdere defrosts meegemaakt en ook op het dak geluisterd toen ik daar bezig was. Ik ben exht heel tevreden/blij met het resultaat. De Daikin lijkt sowieso stiller dan de Ecodan in mijn vorige woning. Ik hoor echt alleen maar "windgeluid" en helemaal geen brom o.i.d.

In de garage direct onder de unit is er echt niets te horen dat boven het geluid van de pomp van de binnenunit uit komt. Zelfs met mijn hoofd direct onder het dak hoor ik niks.

Nu blijft het natuurlijk lastig inschatten, in de nacht bij volledige stilte kan geluid heel anders ervaren worden

Ik ben in ieder geval blij. Hoor binnen helemaal niks en zie ook geen enkel risico op gedoe met de buren (aangezien ze niet conform WPAC staan)
Ik was dit weekend in de tuin aan het werk nabij de erfgrens en toen hoorde ik vrij duidelijk (maar niet hinderlijk) blazen van de warmtepomp. Dat viel me toch beetje tegen en was duidelijker aanwezig dan ik eerder opgemerkt had. Aangezien ze niet conform WPAC staan toch een beetje zorgwekkend voor de buren.

Wat bleek; het was de airco van de buren zelf die ik hoorde :+

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Technician-
X21r schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:07:
[...]

We beginnen even overnieuw.
-1. Zwaar beton dempers WP.
Neen Massa (gewicht) op de juist plek doet wonderen.. niet de hoeveelheid massa.

-2. Tegels, veren, H frame.
Indien correct toegepast, het meest effectief.
"correct"= WP+massa -Hframe -veren -massa -rubber -dak.

Denk er om dat er meer oorzaken kan zijn dat de WP geluid produceert dan zijn constructie op het dak !
Dus gaarne omschrijving van de "klacht" en type WP buiten unit en het doel.

[...]

Ik heb zelf ook zo een fatsoenlijk gebouwd type Wp en het verschil met de tegenwoordige is dat die minder stevig zijn gebouwd( minder metaal in de behuizing) en gaan resoneren en zo geluid produceren.
Ik heb geen klacht maar moet nog een installatie zetten op een hout dak constructie.
Nl de Arotherm plus split, uitgevoerd in relatief zware beplating en dubbelafgeveerde compressor, voor een split ook vrij zwaar >100kg.
Dit wil ik in één keer goed doen, denk dan met langer h-frame afgesteund op de onderliggende muren onder het dak.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
Dsbwouter schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:04:
Heeft iemand nog een idee voor een wat steviger systeem wat nog wel goed dempt?
Je bedoelt eigenlijk een oplossing, waarbij demping hetzelfde blijft, maar zijwaartse bewegingen worden beperkt.

Er zijn veren dir in een soort van kokertjes zitten, zodat de zijwaartse beweging veel eerder wordt beperkt. Nadeel is dat als die zijwaartse beweging heel vaak moet worden beperkt dat de behuizing contact maakt en er dus veel trilling energie kan worden doorgegeven. En dat is juist wat die veren moeten voorkomen.

Je kan ook tuien gebruiken. Niet voor fixatie, maar voor beperking beweging. Dan heb je tuien nodig met een veer erin. De tui wordt niet strak gespannen; vrij los zelfs. Als de WP dan flink wil bewegen dan wordt dit opgevangen door de tuien.

Je zou ook stijvere veren toepassen, maar dat gaat al snel ten koste van de demping wat dus niet gewenst is.

En als laatste kun je hem op een groter frame plaatsen en dit ophangen... :*)

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:45
The Lord schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:52:
En als laatste kun je hem op een groter frame plaatsen en dit ophangen... :*)
Of hoe dan ook een groter frame toepassen zonder op te hangen en eventueel extra gewicht op het frame; beide helpen om stabiliteit te verbeteren maar helpen ook de reductie van trillingen.

Van die veren in kokertjes zou ik zelf liever weg blijven; dat doet (mogelijk) juist weer af aan de effectiviteit van trillingsreductie.

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 13-10-2025 13:01 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• rik_1984
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-11 18:32
Dsbwouter schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:20:
@tcw82

Ik heb zelf mijn 130kg zware Vaillant aroTherm gewoon op het houten garagedak gezet, en gebruik gemaakt van de H frame zoals in dit forum beschreven: warmtepomp, RVS H frame, veren (op juiste gewicht), 4x tegel van 20kg per stuk met draadeind, dikke rubberen stalmat. De poten heb ik daarbij precies op de houten draagbalken uitgemikt, dichtbij de randen van het dak, waar de balken in het metselwerk zitten. De verzwaring van de warmtepomp boven de veren heb ik achterwege gelaten om het gewicht nog een beetje binnen de perken te houden.

Tot op heden heb ik nog helemaal niets gehoord van de warmtepomp op vol vermogen!! Nu nog even de defrosts afwachten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rl91c0FI3dw596pnMfao8VkD7lM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKOxBIuU8jZ7AlcQj7KSA6Ha.jpg?f=fotoalbum_large

• tcw82
rik_1984 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:12:
[...]

Ik heb zelf mijn 130kg zware Vaillant aroTherm gewoon op het houten garagedak gezet, en gebruik gemaakt van de H frame zoals in dit forum beschreven: warmtepomp, RVS H frame, veren (op juiste gewicht), 4x tegel van 20kg per stuk met draadeind, dikke rubberen stalmat. De poten heb ik daarbij precies op de houten draagbalken uitgemikt, dichtbij de randen van het dak, waar de balken in het metselwerk zitten. De verzwaring van de warmtepomp boven de veren heb ik achterwege gelaten om het gewicht nog een beetje binnen de perken te houden.

Tot op heden heb ik nog helemaal niets gehoord van de warmtepomp op vol vermogen!! Nu nog even de defrosts afwachten

[Afbeelding]
Mooi werk!

Volvermogen is bij mij ook doodse stilte.
Echter als hij rond de 500 watt aan electrisch vermogen opneemt (ik denk dat 2000 watt een beetje de max is, dus das op kwart gas zegmaar) komt er iets in trilling dat je goed kunt horen IN huis, maar niet als je buiten bent. Door de verbeteringen met de opstelling zoals hier is uit een gezet een enorme verbetering behaald. Ik ga nog 1 keertje aan de gang met alubutyl plakkers, het voorpaneel klappert letterlijk alle kanten op.

• X21r
Technician- schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:51:
[...]

Ik heb geen klacht maar moet nog een installatie zetten op een hout dak constructie.
Nl de Arotherm plus split, uitgevoerd in relatief zware beplating en dubbelafgeveerde compressor, voor een split ook vrij zwaar >100kg.
Dit wil ik in één keer goed doen, denk dan met langer h-frame afgesteund op de onderliggende muren onder het dak.
Toppie bedank voor de info.
Ik lees in de installatie handleiding
Montage op een plat dak:
▶ Monteer het product alleen op gebouwen met massieve
constructie en ononderbroken gegoten betonnen plafond."
Daar naast zeggen ze de ene keer geen demping en de ander keer weer wel bij dakopbouw .. verwarrend.

Gedachte van het verhaal is op een stevige zware ondergrond monteren ,Dus zo gezegd massa aan zijn voeten !! , zo dat de behuizing niet kan trillen.( dubbel af geveerde compressor is leuk verkoop verhaal).
De unit is inderdaad "zwaar" voor een split dus zonder extra gewicht aan zijn voeten ZOU hij kunnen overleven zonder extra geluid.. maar voor de zekerheid toch massa aan zijn voeten als je hem op een H frame monteert.
.
Dit klink goed is is ook de beste methode ( H frame en een keer doen), en als je op de "muren" kan leunen zou het nog leuker zijn .
Nu nog even de volgende info; Op het dak hoeveel wind kan hij vangen ? . hoe verder de 4 punten met veren van het H frame uit elkaar staan, des te minder de WP kan "kantelen / bewegen "bij sterke wind.
( bij windrichtingen en grootste oppervlak unit).

• X21r
rik_1984 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:12:
[...]

[Afbeelding]
Mooi om te zien.
Wij hebben het natuurlijk over het probleem geluid. De fabrikant zegt toch duidelijk op een stevige betonnen ondergrond in de montage handleiding.

Waarom.. de trillingen die ontstaan en NIET weg gewerkt worden door de massieve ondergrond, laten de constructie en de elektronica MEEER trillen dan waar de fabrikant rekening mee heeft gehouden.
Dus levens duur kan gekort worden.( en geen garantie ivm niet opvolgend montage instructie, kan je overkomen).

Dus iets van 2x 15kg aan extra gewicht zo dicht mogelijk bij de montage poten van de unit ,zou ik toch wel aanraden.

Ik hoop dat de resterende mee lezers ook iets begrijpen waarom extra gewicht aan de voeten raadzaam is indien de unit op veren staat gemonteerd.

• Hingj0n
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:10
Hallo allemaal.

Ik heb een weheat warmtepomp laten installeren. Warmtepomp staat buiten in een grindbak dus heb ik geen last van geluid van de warmtepomp.

Maar... ik heb een circulatiepomp van Wilo (Wilo Para iPWM 6-72) die een irritant hoge pieptoon (rond 500hz) door heel de woning laat resoneren. De bron is niet de warmtepomp maar echt die circulatiepomp.

Is het een idee om de installateur te overtuigen om over te gaan op een Grundfoss pomp (ik heb er 1 op mijn vloerverwarming verdeler, die is echt fluisterstil en maakt alleen een zoem/ruisgeluid)

Of moet ik op een of ander manier de circulatiepomp acoustisch ontkoppelen en in een soort van gipsplaat ombouwplaatsen?

De Wilo pomp hangt gewoon aan de leiding en het gepiep is in de cv kast ook aanwezig.

De installateur is al langsgekomen en hebben geconstateerd dat de pomp normaal draait.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Hingj0n Niet elke Wilo pomp heeft daar last van, dus ik vermoed een resonantie, exemplarische piep (brakke elco bv) of een braam in de leiding.
Is het alleen bij een bepaalde PWM stand?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Hingj0n
@Proton_ bij een stand vanaf 75% krijg ik de piep door de leidingen heen. De pomp piept eigenlijk standaard wel een beetje maar als hij hard staat te werken (als ik paar radiatoren dichtdraai want het wordt te warm) dan is het aanwezig. Installateur heeft de pomp al vervangen maar het probleem is er nog steeds

• tcw82
Hingj0n schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:03:
@Proton_ bij een stand vanaf 75% krijg ik de piep door de leidingen heen. De pomp piept eigenlijk standaard wel een beetje maar als hij hard staat te werken (als ik paar radiatoren dichtdraai want het wordt te warm) dan is het aanwezig. Installateur heeft de pomp al vervangen maar het probleem is er nog steeds
Ik heb enige ervaring met water systemen en piepen. Als alles 100% open staat, dus ook voetventiel, radiatorknoppen, eventuele tussen ventielen, groepen op vloerverwarming verdelers etc. Is de piep er dan ook?
Mijn eerste gedachte bij dit verhaal was een (sterk) geknepen klep die een fluittoon maakt.
Een vuilafscheider ? Zit die er tussen?
Bramen en andere hindernissen kunnen helaas ook een effect hebben.

• Technician-
Hingj0n schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:16:
Hallo allemaal.

Ik heb een weheat warmtepomp laten installeren. Warmtepomp staat buiten in een grindbak dus heb ik geen last van geluid van de warmtepomp.

Maar... ik heb een circulatiepomp van Wilo (Wilo Para iPWM 6-72) die een irritant hoge pieptoon (rond 500hz) door heel de woning laat resoneren. De bron is niet de warmtepomp maar echt die circulatiepomp.

Is het een idee om de installateur te overtuigen om over te gaan op een Grundfoss pomp (ik heb er 1 op mijn vloerverwarming verdeler, die is echt fluisterstil en maakt alleen een zoem/ruisgeluid)

Of moet ik op een of ander manier de circulatiepomp acoustisch ontkoppelen en in een soort van gipsplaat ombouwplaatsen?

De Wilo pomp hangt gewoon aan de leiding en het gepiep is in de cv kast ook aanwezig.

De installateur is al langsgekomen en hebben geconstateerd dat de pomp normaal draait.
Is het een motor piep als in een DC inverter geluid of meer vanuit de stroming en overal hoorbaar?
Kies anders voor een uitgebreidere pomp als de Grundfos Magna 3

• tcw82
Technician- schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:43:
[...]

Is het een motor piep als in een DC inverter geluid of meer vanuit de stroming en overal hoorbaar?
Ook een goede.
Misschien kan je(als in @Hingj0n ) een schermopname maken van de "spectroid" app ( een android app die geluid op een bepaalde manier presenteerd). Hieronder een voorbeeld, de dikkere lijn is een bepaalde frequenties die een bron veroorzaakt. Bij een piep verwacht je ook zo iets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-51Lzd36g2TVWjpFiNVafOReEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNNEPwfMeTfRm6UdYuxVHBCF.jpg?f=fotoalbum_large

• Hingj0n
Bedankt voor de reactie, hierbij de afbeelding Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szkrm6QE2dDyofns2aiInZaoCFI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ueDu1CJN6X5D8udMtPeR4nfC.png?f=fotoalbum_large

• Hingj0n
Technician- schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:43:
[...]

Het is een combi van alles. Hoge piep wat je door het huis heen hoort. Een motorgeluid van de pomp en een beetje stromingsgeluid.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:43
En als de WP uit staat hoor je dit niet?

Ik vraag dit bewust, want wij horen soms ook een bromtoon en dat lijkt op een WP, maar het is niet de mijne, want als hij uit staat gebeurt het ook. Dat geluid komt dus van buiten en aangezien ik vrijstaand woon is het ook niet iets bij de buren.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• tcw82
Blihi schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:33:
En als de WP uit staat hoor je dit niet?

Ik vraag dit bewust, want wij horen soms ook een bromtoon en dat lijkt op een WP, maar het is niet de mijne, want als hij uit staat gebeurt het ook. Dat geluid komt dus van buiten en aangezien ik vrijstaand woon is het ook niet iets bij de buren.
Ik geloof dat hij een 5100 (k?)Hz toon heeft, vrij hoog. Een pieptoon zeg maar. Niet echt een brom.

• Technician-
Hingj0n schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:45:
Bedankt voor de reactie, hierbij de afbeelding [Afbeelding]
Zet je de pomp toch een standje lager, om te kijken waar het vandaan komt?

• X21r
Hingj0n schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:45:
Bedankt voor de reactie, hierbij de afbeelding [Afbeelding]
Beste,op zo een tijd diagram is de sterkte niet op af te lezen per frequentie.
Bij het bovenste gedeelte van @tcw82 zijn afbeelding is het wat duidelijker te zien, welke sterkte en bij welke frequentie.
Net zo iets als deze welke ik gemaakt en heb met de hand ingetekend.(een meting van een warmtepomp).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oJnFt203KGDB_QvTVldWZ3pG0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PUqz4twfHVISrSTJEO05nWb.jpg?f=fotoalbum_large

Maar probeer wat met je pomp te doen.

• Hingj0n
Als ik de pomp uitzet zijn al die tonen weg. Als de pomp lager wordt gezet wordt diezelfde toon exponentieel minder. Ik kan hem alleen zelf niet lager zetten, dat zou de installateur moeten doen. Ze komen vrijdag langs om het systeem te controleren.
Dus op 1kuub per uur is de pomp luidruchtig zoals op de schermafbeelding
Op 0.7-0.8 is hij praktisch onhoorbaar (je hoort het nog wel maar 0 resonantie over door het huis)

Mijn wens is dan ook dat ze een drukventiel installeren zodat de pomp wat minder hoeft te werken en het geluid niet meer hoorbaar is.
Daarnaast ga ik vragen of ze de pompsnelheid kunnen verlagen (permanent), tenzij het drukventiel het probleem 100% oplost.
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste