• Wasberen
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 24-12 12:53
@tcw82 dank voor je reactie. Op de laptop is het bij mij goed te zien, dus was me niet bewust dat het niet leesbaar is.

Het gaat om de Atag energion plus 40. Met als afmeting: 1016*756*350mm, 66 kg

De tekening is een vrij staande paal, met een minimale doorloophoogte van 220cm en dan een plateau om de buitenunit op te zetten. Hij staat zo hoog omdat die achter de schuur komt waar weinig zicht is, maar wel mensen lopen (niet per se er onderdoor). Ons houten gebouw wordt 320cm hoog + zonnepanelen, dus de unit is dan niet meer te zien.

De steunen zijn als voorbeeld; (Fischer KCU s wandconsole)

Ik ben dus vooral zoekende hoe ik bij een houten skeletbouw de buitenunit een plek kan geven. Zonder deze in de tuin te moeten plaatsen.

Alvast bedankt voor het meedenken.
.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:14
Wasberen schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:42:
@tcw82 dank voor je reactie. Op de laptop is het bij mij goed te zien, dus was me niet bewust dat het niet leesbaar is.

Het gaat om de Atag energion plus 40. Met als afmeting: 1016*756*350mm, 66 kg

De tekening is een vrij staande paal, met een minimale doorloophoogte van 220cm en dan een plateau om de buitenunit op te zetten. Hij staat zo hoog omdat die achter de schuur komt waar weinig zicht is, maar wel mensen lopen (niet per se er onderdoor). Ons houten gebouw wordt 320cm hoog + zonnepanelen, dus de unit is dan niet meer te zien.

De steunen zijn als voorbeeld; (Fischer KCU s wandconsole)

Ik ben dus vooral zoekende hoe ik bij een houten skeletbouw de buitenunit een plek kan geven. Zonder deze in de tuin te moeten plaatsen.

Alvast bedankt voor het meedenken.
.
Ik heb de 50 hybride all. Herkende de tekeningen.

Het dak kan niet i.v.m. de panelen? Of is daar een andere reden voor?

Heb je een plattegrond van de situatie? Blijkbaar is er een ruimte waar je wel (soms?) loopt, maar waar je niet vaak komt. Is het een gang of doorlopend?
(Plattegrond helpt dan om te visualiseren)

Als het doodlopend is, kan het dan niet op het "diepste" punt?

De wandbeugels die je aanhaalt mogen waarschijnlijk niet van Atag, die willen (uit mijn hoofd) een doorlopende balk onder de wp unit, dus niet 2 van die dopjes zoals op de beugel van de foto.

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:50
Wasberen schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 23:44:
Voor onze houtskelet nieuwbouw tuinhuis is afgeraden de buitenunit van de warmtepomp aan de muur te hangen ivm trilling. Op het dak en in de tuin is geen optie. We willen deze nu, ivm een vrije doorloop, op hoogte achter het tuinhuis ophangen. Aan de binnenzijde van de muur hangt de binnenunit.

Dit moet dus vrij hangend zijn van de muur. Een kant en klare oplossing zie ik niet. Maar wellicht is een maatwerk stalen plateau met dempers een optie. Ik heb wat geschetst.
Plateau bijvoorbeeld gelast aan steunpalen welke met draadeinden aan een betonvoet gemonteerd worden.
Suggesties zijn welkom.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik laat ook nog mijn licht even schijnen.
-Tuinhuis houtbouw? hoe dik ?
-Tuinhuis lijkt mij geen leef/ slaap vertrek te hebben ?
- Warmtepomp trilt wel maar dit maakt geluid en is niet zo sterk dat het je gebouw sloopt ( normaal gesproken)

Oplossing om met " staven" de WP op 2 meter hoogte te laten swingen ..is niet zo slim ;-)
Wat we kunnen adviseren is .
-Massa aan de voeten van de Wp.
-Hier onder veren.
-Hier onder weer massa.
-Dan mag dit bovenstaande geheel op een muur beugel, wat je dan waarschijnlijk wel moet doen extra balken aan brengen achter de L beugels en door laten lopen van boven naar beneden om zo het gewicht te verdelen.
Je moet dit zien als een Wp op een houten dak.

Waarom :,de energie van de draaiende compressor laat de behuizing trillen ( dus massa aan zijn voeten monteren voorkomt dat)
Je houten tuinhuis bestaat uit planken en die kunnen resoneren ook al word er een klein beetje energie toe gevoerd.
Dus om dit laatste beetje energie weg te werken zijn de veren en daar onder WEER massa .

Doordat je in hoogte enigszins beperkt bent mag je de veren en de 2x massa naast de Wp plaatsen .
! ! ! zolang je maar aan boven staande constructie volgorde voldoet .! ! !

Zoals @tcw82 al zegt de voeten moeten geheel ondersteund worden.(voeten tussen de korte zijde).

Nog een, de WP blaast zeker iets van 2000m3 lucht per uur , kan hij vrij weg naar voren uitblazen ?? liefst zo veel mogelijk meters.
En de achter kant van de Wp moet wel voldoende ruimte hebben naar het tuinhuis toe om de lucht aan te kunnen zuigen ( zie spec fabrikant).
Pagina: 1 ... 17 18 Laatste