Een kleine update van mijn eigen worstelingen.
Laat ik vooropstellen dat het geen verschrikkelijke overlast is, het is geen discotheek in je achtertuin, geen buren met game consoles die de hele dag call of duty spelen met 6 subwoofers.
Maar het irriteert mij mateloos, ik word af en toe ook 's nachts wakker van en dan ga ik de grens handhaven. Nachtrust is een belangrijke basis en als een warmte pomp dat verstoort, moet er iets aan gebeuren.
Ding staat er nu sinds halverwege 2023. Initieel deed hij niets, want zomer. Echter gelijk in de eerste winter kwam er geluid, een zeer stabiele lage staande bromtoon voor in enkele locaties in huis, tussen 60 en 100 Hz.
Eerste stap was de installateur aanspreken en in overleg is er een soort (hard)schuimen blokken onder de Bigfoots geplaats, de Bigfoots stonden daarvoor op 6 grindtegels.
Dat hielp initieel best aardig, tot de blokken vol met water liepen en bevroren... Terug bij af.
De blokken toen ik ze verwijderd had, hard bevroren en vol met water.
Volgende halte was ze grote verhuizing. De wp is op een frame gezet, veren eronder, betonnen liggers onder de veren en onder de voeten van de wp, er zijn "flexibele" slangen geplaatst tussen de afgebeugelde koperen leidingen op de muur en de warmte pomp. Ik schrijf bewust "flexibel". Het zijn de RVS ribbelslangen uit de openings.
De ribbelslangen:
Deze verhuizing en aanpassingen loste sommige problemen op. Helaas blijft er een zeer hardnekkige en indringende toon (verschillende frequenties, allemaal rond die 65 -90 Hz) bestaan.
:strip_exif()/f/image/gnNDiV0gGw9Xfts0x3pW0MBw.jpg?f=fotoalbum_large)
Na veel wikken, wegen, sparren met mensen hier op het forum (@
X21r specifiek, maar ook andere) denk ik dat de oorzaak komt uit de leidingen die naar zolder lopen. De ruimtes waar de overlast prominent aanwezig is, zijn de ruimtes waar de leidingen doorheen lopen in H-balken (met koofjes, veelal ingepakt met steenwol) en verlaagde plafonds lopen.
Die leidingen ga ik nooit meer uitpakken. Dat is een gegeven. Mogelijk komt er een moment dat ik de leidingen anders ga leggen, maar dan blijven de bestaande leidingen zitten waar ze zitten.
Wel kan ik nog iets doen aan de aansluiting van de wp op de leiding. Daarvoor zijn er 2 RVS omvlochten slangen geleverd, die daadwerkelijk flexibel zouden moeten zijn.
Deze hebben een redelijke lengte, 100cm en een grote diameter, 1,25 inch, dat komt in de buurt van DN32.
Hier een afbeelding van een van de twee slangen op de balie bij Wildkamp, alwaar ik de juiste koppelingen heb gekocht.
:strip_exif()/f/image/kjVPN1nnjkn7vZMlhjdrtJdf.jpg?f=fotoalbum_large)
Wanneer ik die ga plaatsen, waarschijnlijk 1, 2 en 3 januari, ga ik de warmtepomp zelf ( inclusief frame) terugzetten op de plek waar de installateur hem ooit gezet had. Aldaar dan aansluitend met de flexibele slangen.
Al met al een hele boel gedoe voor een bromtoon die alleen mij maar stoort en mogelijk door deze actie niet opgelost wordt.
Ik heb al wel wat vragen, die rvs omwonden slangen kant ik in een lus aansluiten, zoals een looping van een achtbaan, of ik kan ze "rechtdoor" aansluiten. Zijn daar nog ideeën over?
Dit alles gezegd hebbende, bedankt voor het meedenken tot nu toe en een fijne jaarwisseling alvast.