• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:35

Carboy54

Duurzaamheid coach

HBconsult schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:42:
[...]

Beste X21r
Fijn dat je actief mee kijkt. Ik ga aan de slag met de rubber tegels.
Even opsnorren en wachten op wat beter weer

De unit staat nu op dikke stoeptegels en een Wagner demper, daarboven de ingebouwde veren van de BB
Inderdaad vriezen die dingen vast door het ontdooien...en dan moet ik weer even het dak op.( even schudden)
Hopelijk gaat het lukken zonder het extra frame. Deze WeHeat speciaal gekozen vanwege het lage profiel op de dakkapel ( vol in het zicht) Dus veel hoger wil ik ook niet gaan.
We gaan het proberen. Bedankt voor de adviezen
Ga met mijn installateur aan de slag!
Rubber tegels en beton tegels van Hornbach. Hier niet hoorbaar in de houten vloer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSgKsuzbSCtc4H0AlmBB8gKZSd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDi1xKeckijGGsYWZWp1vbbh.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:05
arnova schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:49:
[...]

Ik ben al best een poosje op Marktplaats aan het kijken voor iets in de buurt maar tot nu toe nog niets geschikts voorbij zien komen. Voor het geld zijn deze, denk ik, ook nog wel aardig?: https://www.gamma.nl/asso...en-40x40x2-5-cm/p/B144983
Op marktplaats .. zoek op rubber tegel .. terras tegel ..mensen gebruiken de vreemdste aanduidingen, en geduld.
Die zijn 4kg de stuk en per m2= 49€ bedrag is redelijk, ligt er aan hoeveel m2 je nodig heb.
Met de pennen in elkaar steken hoeft niet, waaien echt niet van het dak af , hou wat afwatering gleuven open.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:17

ErikVers

e-Duurzaam

X21r schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:48:
[...]

@illuvattarr
Zo zou ik het niet aanbevelen.
Gedachte van de kiezels stenen onder de Wp is, dat ze zo diep als mogelijk ...(liefs onder de vorstgrens) doorlopen..(mag in een V vorm zijn, dus niet 100x50 en dat recht naar beneden)
(warmwater bevries sneller, dus zo diep mogelijk afvoeren.)

Dat er nu rubber slapjes op de betonnen ligger liggen maakt het oppervlakte kleiner.
daarnaast verzamelen ze het defrost water mooi voor de bigfoods. welke van rubber zijn.

Nu de bigfoods ..
De fabrikant heeft van de Wp zijn geluid gemeten terwijl de Wp op een betonnen plaat stond gemonteerd.
Als je hem nu op "dempers" zet ..dan laat je de Wp dus lekker heen en weer bewegen , de bron van de beweging zit boven de dempers ( compressor).
Dus er bestaat een kans ..
er bestaat een kans .. ja dubbel, dat je Wp resonantie geluid gaat produceren ( plaatwerk resoneert).

Dus in de TUIN je Wp gewoon op "betonnen / zware tegels " monteren .
Een redelijk diepe en grote kiezel bak maken met grote kiezels, op de top mag je kleintjes doen voor het gezicht.
En natuurlijk wel 15cm val hoogte van de onderkant Wp naar de kiezelstenen.
Begrijp ik het goed dat uitgaande van plaatsing in de tuin jouw volgorde zou zijn: (benieuwd of a,b of c dan beste zou zijn in jouw ogen)

1a WP>Veren>Massa (bijv. betonnen stapelblok)
1b WP>Massa>Veren>Massa (bijv. betonnen stapelblok)
1c WP>Massa (bijv. betonnen stapelblok)

Ik doe momenteel;
WP>Bigfoot> Betonnen stapelblok
(Pana L)

Ps waarom benoem je een 15 “val hoogte” ? Neem aan dat je bedoeld dat er 10-15 cm vrij moet blijven onder de wp ivm blad, ijs en sneeuw?

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 12-01-2026 20:07 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• X21r
ErikVers schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:04:
[...]

Begrijp ik het goed dat uitgaande van plaatsing in de tuin jouw volgorde zou zijn: (benieuwd of a,b of c dan beste zou zijn in jouw ogen)

1a WP>Veren>Massa (bijv. betonnen stapelblok)

Ik doe momenteel;
WP>Bigfoot> Betonnen stapelblok
(Pana L)

Ps waarom benoem je een 15 “val hoogte” ? Neem aan dat je bedoeld dat er 10-15 cm vrij moet blijven onder de wp ivm blad, ijs en sneeuw?
Het zou plezierig zijn als jij ( en de andere....) wat meer terug lezen in dit topic, dan hoef ik wat minder te typen.
Reden staat er eigenlijk altijd wel bij vermeld, of kan je uit de vorige tekst halen.
( ik hou naast de andere werkzaam heden nog een stuk of 10 interessante topic bij op tweakers..)

Gelukkig worden de "regels" steeds meer aangescherpt . zoals je op de laatste foto's van steeds meer mensen kan zien dat sneeuw toch wel een serieus dingetje is .
En de 15 cm.. zoals ik al schreef .. gebruikers maken er stiekem 7cm van..is toch genoeg !.! ! !
En inderdaad valhoogte voor het defrost water.

Voor degene met een schuin dak naast hun Wp met de mogelijkheid dat er smeltend schuivende sneeuw in een keer op de Wp terecht kan komen( en je het dus niet meer warm krijgt) , kan je ladder haken onder de dakpannen monteren eigenlijk gewoon haken die je ook voor zonnepanelen gebruikt. dan valt er geen grote bulk maar kleine stukje sneeuw.

Nu terug op jouw multiple choice vraag waarom zeg ik dat er massa direct aan zijn voeten moet komen , ( 2 redenen )
O+

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-01 10:19
X21r schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:45:
[...]

Oef inderdaad een lawine, daar moeten ze bij de BB en recht opstaande vlak naast een hoog dak rekening mee houden.
[Afbeelding]
Mijn L-L frame om de Wp te laten zakken in hoogte.
En ja ik ben stoffeerder en tuin aanlegger tegelijk .. lol
Vraagje, heb jij dit zelf gemaakt of die alu. buizen zo besteld?

(mijn warmtepomp staat nu op rubber bielzen maar de aansluiting zit er heel strak op dus ik heb denk weinig speleing om de hoogte in te gaan)

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:17

arnova

weet veel, maar niet alles

Carboy54 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:58:
[...]

Rubber tegels en beton tegels van Hornbach. Hier niet hoorbaar in de houten vloer.
[Afbeelding]
Alleen hebben die rubbertegels van Hornbach geen noppen toch? En ik begrijp dat dat eigenlijk is wat je ook wil, correct?

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:17

ErikVers

e-Duurzaam

X21r schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:28:
[...]

Het zou plezierig zijn als jij ( en de andere....) wat meer terug lezen in dit topic, dan hoef ik wat minder te typen.
Reden staat er eigenlijk altijd wel bij vermeld, of kan je uit de vorige tekst halen.
( ik hou naast de andere werkzaam heden nog een stuk of 10 interessante topic bij op tweakers..)

Gelukkig worden de "regels" steeds meer aangescherpt . zoals je op de laatste foto's van steeds meer mensen kan zien dat sneeuw toch wel een serieus dingetje is .
En de 15 cm.. zoals ik al schreef .. gebruikers maken er stiekem 7cm van..is toch genoeg !.! ! !
En inderdaad valhoogte voor het defrost water.

Voor degene met een schuin dak naast hun Wp met de mogelijkheid dat er smeltend schuivende sneeuw in een keer op de Wp terecht kan komen( en je het dus niet meer warm krijgt) , kan je ladder haken onder de dakpannen monteren eigenlijk gewoon haken die je ook voor zonnepanelen gebruikt. dan valt er geen grote bulk maar kleine stukje sneeuw.

Nu terug op jouw multiple choice vraag waarom zeg ik dat er massa direct aan zijn voeten moet komen , ( 2 redenen )
O+
Kan het zijn dat ik antwoord op mijn vraag mis? 1a,b of c volstaat 😉
Massa direct lees ik door je laatste regel dus vermoed b of c?
Als veren op de grond / in de tuin niks toevoegen dan zou ik denken 1c en op een plat dak 1b?

“2 redenen” noem je maar die mag ik vast zelf opzoeken 😉 Geen probleem hoor.
Ps ik heb aardig terug zitten lezen.

Probeer enkel de zaken wat korter samen te vatten en concreet te maken. “Regels” als in TS gewoon a b of c staat icm situatie x of y dan ben je er toch?

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 13-01-2026 08:20 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• HBconsult
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16:09

HBconsult

Creatief spelen met energie

Carboy54 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:58:
[...]

[Afbeelding]
Ja zoiets ga ik nu ook doen. Maar met de noppen omhoog....akoestisch beter, want het geluid komt toch door.
Ik zie trouwens dat je ook de overgang van de flexibele aan/afvoer leidingen apart vast het gezet bij de overgang naar de vaste leiding. ....neem ik mee bij de aanpassingen
bedankt

[ Voor 7% gewijzigd door HBconsult op 13-01-2026 11:59 ]

Harry

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:17

arnova

weet veel, maar niet alles

BarryH schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:51:
[...]

beetje dun= weinig massa......
Wat zou wel dik genoeg zijn dan? Zoiets bv. https://rubbermatten24.nl/rubber-tegel-zwart-50-50-45 ?

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

X21r schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:41:
[...]
Dak kapel..etc word normaal op iets van 200 a 250kg per m2 gebouwd.
Dit is niet waar. Het ligt aan het bouwjaar, maar veel bestaande dakkapellen (ouder dan 10 jaar) zijn nog gewoon met 56 kg/m² sneeuwlast uitgerekend volgens de NEN6702. In de Eurocode wordt er al iets meer op locatiespecifieke belastingen gestuurd, maar dan kom je voor een dakkapel nog steeds bij lange na niet in de buurt van 200 kg/m², tenzij je dakranden van 2 m hoog op je dakkapel hebt staan.
Dat veel dakkapellen in de praktijk wat meer kunnen dragen, dat zal best. Maar je bent dan wel je veiligheidsmarge aan het opsnoepen, en doorbuigingen worden groter waardoor aanvullende problemen met wateraccumulatie kunnen optreden. Ik adviseer altijd een constructeur mee te laten kijken, of beter nog, een herberekening te laten maken op basis van de werkelijke belastingen (gewichten) van WP+ballast+frame.
NEN 6702 en zijn opvolgers behandelen sneeuwbelasting in Nederland, waarbij een karakteristieke grondwaarde van 0,7 kN/m² (70 kg/m²) geldt, vermenigvuldigd met vormfactoren (bv. 0,8 voor platte daken), resulterend in een basis daklast van 0,56 kN/m², met regels voor sneeuwophopingen en de overgang naar Eurocodes (NEN-EN 1991-1-3).
NB. de aanwezigheid van een warmtepomp voorkomt overigens niet dat er sneeuw op het dak komt te liggen zoals meerdere foto's in dit topic laten zien. De belasting door WP+fundatie komt dus bovenop de aan te houden sneeuwlast. Ik durf wel te beweren dat meer dan de helft van alle dakkapellen in NL niet geschikt is (vanuit sterkte/constructieve veiligheid) voor plaatsen van een WP, nog los van de te verwachten trillingsproblematiek.

[ Voor 13% gewijzigd door JanPedaal op 13-01-2026 15:56 . Reden: NB toegevoegd ]

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• HBconsult
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16:09

HBconsult

Creatief spelen met energie

BarryH schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:51:
[...]

beetje dun= weinig massa......
Nette prijs en hier in het dorp op vooraad
https://www.praxis.nl/tui...rt-50x50-cm-25-mm/5422857
10 stuks gehaald en binnenkort eens het dak op

Harry

• X21r
JanPedaal schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:50:
[...]

Dit is niet waar. Het ligt aan het bouwjaar, maar veel bestaande dakkapellen (ouder dan 10 jaar) zijn nog gewoon met 56 kg/m² sneeuwlast uitgerekend volgens de NEN6702. In de Eurocode wordt er al iets meer op locatiespecifieke belastingen gestuurd, maar dan kom je voor een dakkapel nog steeds bij lange na niet in de buurt van 200 kg/m², tenzij je dakranden van 2 m hoog op je dakkapel hebt staan.
Dat veel dakkapellen in de praktijk wat meer kunnen dragen, dat zal best. Maar je bent dan wel je veiligheidsmarge aan het opsnoepen, en doorbuigingen worden groter waardoor aanvullende problemen met wateraccumulatie kunnen optreden. Ik adviseer altijd een constructeur mee te laten kijken, of beter nog, een herberekening te laten maken op basis van de werkelijke belastingen (gewichten) van WP+ballast+frame.

[...]

NB. de aanwezigheid van een warmtepomp voorkomt overigens niet dat er sneeuw op het dak komt te liggen zoals meerdere foto's in dit topic laten zien. De belasting door WP+fundatie komt dus bovenop de aan te houden sneeuwlast. Ik durf wel te beweren dat meer dan de helft van alle dakkapellen in NL niet geschikt is (vanuit sterkte/constructieve veiligheid) voor plaatsen van een WP, nog los van de te verwachten trillingsproblematiek.
Ik begin achterste voren .
nog los van de te verwachten trillingsproblematiek.
Bij H frame en correcte opbouw zijn er geen destructieve trilling.
Zelfs met gewone bigfoots zijn er geen grote trillingen te verwachten in het gebouw.
Ik adviseer altijd een constructeur mee te laten kijken, of beter nog, een herberekening te laten maken op basis van de werkelijke belastingen (gewichten) van WP+ballast+frame.
Technisch heb je daar helemaal gelijk in. geen spelt tussen te krijgen.
Helaas zijn we tweakers.
doorbuigingen worden groter waardoor aanvullende problemen met wateraccumulatie kunnen optreden
Daarom ook met een H frame en 4 afzonderlijke punten welke een grote oppervlakte bestrijken dan de originele "bigfoots" .
Daar naast heeft PIR ( moderne daken) een statische en een dynamiche druk (heb ik al een keer over gepost). door het druk oppervlakte van het geheel te vergroten heb je minder last van indrukken van de PIR isolatie ( en beschadiging van je dak bekleding).
Dit is niet waar. Het ligt aan het bouwjaar, maar veel bestaande dakkapellen (ouder dan 10 jaar) zijn nog gewoon met 56 kg/m² sneeuwlast uitgerekend volgens de NEN6702.
Of het nu sneeuw is of totaal wat anders.
Kan jij de totale dak belasting normen vinden ? van een dakkapel een een plat dak ..en per jaar.
Dan weten de tweakers onder ons waar ze rekening mee moeten houden.

• X21r
Nog even over de mooie contructie van @netevolutions _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJcyoAgm3UJCfv8OMiwxHY38Uas=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/V3VQ7GsHcabcUfAqUdWnSOXG.jpg?f=user_large
De bedoeling van een H frame is de trillingen weg te werken over je dak oppervlakte heen.(over 4 punten)
Nu zie je dat er twee bigfooft zijn gebruikt dus eigenlijk is dit een iets bredere Wp..
Goed het dak is vrij kort (links-rechts), maar ik zou toch 4 aparte punten willen hebben ( om de kans op minder geluid overlast zo groot mogelijk te maken ! ! ).

Daarnaast is een bigfoot een wat zware veer met weinig bewegingsruimte, en er staan al veren boven op, waardoor het toch nog ongewenst kan resoneren. ( veer+ veer= ellende) ( veer +massa= dempen).

En nog een, dit lijkt me geen dak met PIR isolatie, maar mocht je een dak met PIR isolatie hebben vergroot het druk oppervlakte per punt, dus een aardige grote stenen tegel er onder.. en dan de omgekeerde rubber tegel.
Dit oppervlakte is dan groter dan die van een bigfood.
Pagina: 1 ... 18 19 Laatste