Acties:
  • +13 Henk 'm!

Inhoud

1 Inleiding
2 Documentatie en specs
3 Dit topic vervangt je handleiding niet
4 Eigenaren in dit topic
5 Handige filmpjes
6 Pinned info in dit topic
7 Wat is er niet goed en kan er beter?
8 Links naar andere topics over L/W warmtepompen
9 Monitoring en besturing op afstand
10 Frequently Asked Questions
11 Minimale vrije systeeminhoud (wel of geen buffervat nodig?)

Inleiding

Omdat de informatie over de Elga Ace warmtepompen in het grote Lucht/Water warmtepompen topic wat ondergesneeuwd raakt en er steeds weer kleine specifiek probleemtopics met vragen over de Elga Ace worden geopend, wordt het hoog tijd voor een algemeen topic speciaal voor de Remeha Elga Ace Hybride warmtepompen.
Let op: Dit topic is dus niet bedoeld discussies over andere warmtepompen van Remeha.
Voor bijvoorbeeld de Mercuria serie is er Remeha Mercuria Ace (hybride) warmtepompen
In dit topic kun je al je vragen en ervaringen over dit mooie concept van Remeha kwijt.
Afbeeldingslocatie: https://www.technim.nl/wp-content/uploads/2023/07/Elga-Ace-linksvoor-600x600.png
Als opvolger van de hybride-pionier Techneco Elga (en sinds de overname van Techneco door Remeha in ) is sinds een paar jaar de opvolger van de originele Elga op de markt.
Deze opvolger is er in twee types, 4 en 6 kW.
Sinds 2023 ook verkrijgbaar als monoblock, waardoor er nu vier verschillende types op de markt zijn.

Het is uitdrukkelijk de bedoeling dat in dit topic alleen zaken worden behandeld die specifiek voor de Elga Ace 4 en 6 kW hybride warmtepompen zijn.
Je kunt zelfs all-electric met de Elga Ace: https://www.familie-kleinman.nl/energie/all-electric-2023/
Voor de veelgestelde vragen over warmtepompen is er Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic.

Documentatie

Documentatie en handleidingen kun je momenteel enkel vinden bij de fabrikant Remeha:Met dank aan @waldi62 _/-\o_ hier de vermogenstabellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kao9-8CBPVskXxnd1etUSZ8h3bc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W7RVT4Ozogni2sB7mRJvVNN1.webp?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXjRGO3jabZ4MgtAnt-hftFvv9U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jyA1NqBUHL8ERP2830N8JOqD.webp?f=user_large
De EA4 levert dus minimaal 1.95 kW bij A12W25, maar slechts max 3.4 kW bij A2W35.
De EA6 levert dus minimaal 3.3 kW bij A12W25, maar bij A2W35 maar liefst 6.6 kW.

Bij A-10W35 levert de EA4 nog maar 2.4 kW, waar de EA6 nog 5 kW levert.

De naam EA4 is dus eigenlijk niet helemaal eerlijk, EA3 zou beter zijn

Dit topic vervangt je handleiding niet

Dit topic is uitdrukkelijk geen vervanging voor je handleiding! Zorg dat je op zijn minst de gebruikershandleiding en de installatiehandleiding van minimaal de binnenunit hebt gelezen vóórdat je hier je vragen stelt over bediening en instellingen. Deze heb je er als het goed is bij gekregen, en anders zijn ze via bovenstaande link te downloaden. Dan zit je er goed in, kun je veel gerichter vragen stellen en voorkom je dat anderen voor jou de inhoud van die handleiding moeten gaan oplepelen.

Eigenaren in dit topic

NaamTypeIn gebruik sinds
@mkleinmanElga Ace 6 kWSeptember 2020
@RulazZElga Ace 4 kWJuli 2021
@andrehjElga Ace 6 kWJanuari 2024

Handige filmpjes

YouTube: Diverse webinars over de Elga Ace
YouTube: Plaatsing en Installatie
YouTube: Uitleg over alle parameters
YouTube: Inbedrijfstelling

Pinned info in dit topic

Verderop in dit topic vind je Pinned Posts met nog meer info en tips. Deze kun je vinden via de filterfunctie bovenaan op de pagina.

Links naar andere topics gerelateerd aan L/W warmtepompen

Links naar andere merkspecifieke topics

Deze lijst is verplaatst naar de TS van Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11, zodat we die nog maar op één plaats bij hoeven te houden.

Wat is er niet goed en kan er beter?

To be completed

Monitoring en besturing op afstand

Meet met een kWh meter het stroomverbruik!
Het allerbelangrijkste wat je van je warmtepomp wilt monitoren en meten is het elektriciteitsverbruik. Dat bepaalt immers de energiekosten van je WP. Bovendien kun je daaraan zien of een WP aan of uit is, en of deze eventueel pendelt.

Dat meten gaat eigenlijk alleen goed met een vast geïnstalleerde kWh-meter in de meterkast.
Afbeeldingslocatie: https://www.homewizard.com/wp-content/uploads/2021/12/kWh-Meter-1-phase-HW-shop.png
Mijn favoriete systeem voor gebruikers die minder technisch onderlegd zijn is het systeem van HomeWizard. Doordat alles via de wifi en de cloud verloopt heb je geen extra hardware of domotica nodig. Bovendien hebben deze kWh meters een pulsuitgang die je mooi op de pulsingangen van je binnenunit aan kunt sluiten, zodat je ook in de binnenunit het exacte stroomverbruik hebt.
Maar er zijn ook andere systemen die met een cloud werken, zoals bijvoorbeeld Youless.

Als je iets met domotica (bijv. Domoticz, Home Assistant of Homey) wilt doen, dan ligt een kWh meter met Modbus uitgang meer voor de hand. Dan kun je nog veel meer uitlezen en loggen.

Monitoring van de WP zelf
Voorlopig heb ik enkel de methode via OTGW gevonden, waarvoor zelfs een eigen topic is: Remeha Elga Ace monitoren met OTGW
Mocht iemand nog andere methodes weten, dan graag een reactie in dit topic.

Frequently Asked Questions

To be completed

Deze startpost is continu in ontwikkeling. Suggesties voor verbeteringen en aanvullingen graag via DM.

[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 09-10-2024 08:58 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Instellingen, wat is handig?

Vaak is het lastig om de juiste instellingen te vinden. Deze set van Martin Kleinman is wellicht een handig startpunt:
https://www.familie-kleinman.nl/energie/elga-ace-6kw/ en
https://www.familie-klein...ie/elga-ace-instellingen/
Of check het superoverzicht van @JBtL hieronder: JBtL in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"

[ Voor 112% gewijzigd door Andrehj op 17-11-2023 19:08 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Gereserveerd 2.

Gereserveerd 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gereserveerd 4.

Gereserveerd 5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mijn ouders hebben besloten een 6 kW Elga Ace te laten installeren. Omdat er nog geen algemeen topic specifiek voor deze veel voorkomende hybride warmtepompen was (notabene van Nederlands fabrikaat) vond ik het hoog tijd om dat te maken. Laten we er samen een leerzaam geheel van maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:27
Eigenaar Elga Ace 6kw meldt zich! In gebruik sinds mei 2023. :)

update: ter aanvulling.

Vorig jaar november begonnen met ons nieuwe huis (uit 1925) volledig te renoveren met daarbij uiteraard de nodige isolatie maatregelen.
De Elga Ace is in gebruik gesteld door een monteur van Remeha die de boel heeft ingesteld.
De buitenunit hangt buiten aan mijn schuur op zo'n 8 a 10 meter van de binnenunit. De koperen buizen gaan ondergronds door een 110mm rioolbuis naar de schuur.

Hier ongeveer 55m2 vloerverwarming, nu nog zonder badkamer (+/- 8m2) en volgend jaar inclusief. Boven drie Jaga Hybrid radiatoren. De zolder doet niet mee, daar hebben we een airco.
En een 50L buffervat.

Als backup nog een Remeha Tzerra cv (oudje) die bij vijf graden celsius gaat meehelpen. Stooklijn staat geloof ik op 1.2, vrij conservatief. Heb wel gezien mijn stroomoverschot de elektraprijs op 1 cent gezet en gas gewoon laten staan.
Moet/wil nog eens de configuratie nalopen, en een GTW-08 installeren, aangezien ik geen BT module heb...

[ Voor 89% gewijzigd door Meauses op 17-11-2023 11:42 . Reden: wat meer achtergrond info. ]

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hallorichard
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-04 22:30
Eigenaar van een Elga ace 4kw en verwarm met radiators (voorzien van ventilatoren). Stooklijn op 1.0 en tot 4 graden zonder cv ondersteuning.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:54
@Andrehj goed plan!

Voor de monitoring is er al een heel topic: Remeha Elga Ace monitoren met OTGW
Maar het is wel een goed plan om ook de andere ervaringen te delen. Er zijn een tijd nauwelijks Elga's geproduceerd en geïnstalleerd maar volgens mij gaat het al een tijdje vrij hard met het aantal nieuwe installaties.

In het monitoring topic staan verschillende methodes om de Ace te monitoren. Ik heb er zelf twee: een warmtemeter (Kamstrup Multical 403) om de warmteproductie te meten + een vermogensmeter (Eaton SDM120) om de geleverde stroom te meten. Dit is in het kader van het demoproject hybride warmtepompen waarbinnen mijn installatie wordt gemonitord (https://www.demoprojecthybride.nl), ik kan de meters ook zelf aflezen (en er is een website waarin ik de data kan bekijken). Daarnaast heb ik een aparte module ingebouwd (GTW-08) waarmee alle data die de warmtepomp zelf gebruikt voor de regeling via Modbus kunnen worden uitgelezen (en evt. aangestuurd). De Kamstrup+Eaton optie is duidelijk het meest precies -> deze meters zijn geijkt en daarmee kunnen de prestaties van de warmtepomp objectief worden bepaald. Wel een aanrader voor degene die de installatie wil optimaliseren. De interne metingen zijn wat minder precies en overschatten de warmteproductie licht (scheelt ongeveer 10%).

Ik ga zelf nu het derde stookseizoen in met de 4kW - draait hier zonder backup in het CV systeem (maar wel met een lucht/lucht warmtepomp als backup) tot het vriespunt kan de warmtepomp ons huis warmhouden - het is vrij goed geïsoleerd en niet al te groot (125 m2). Ik heb allerlei dingen uitgeprobeerd met het apparaat, en er kan nogal wat. Ook heb ik wat aanpassingen aan het afgiftesysteem gedaan waardoor deze nu eigenlijk fantastisch draait, hij koelt het hele huis in de zomer, en doet 95% van de verwarming in de winter. En dat voor een warmtepomp die toch relatief goedkoop is (bij mij koste hij inclusief subsidie 2800 euro). Wel is bij de installatie de koelmiddelleiding niet goed aangesloten waardoor langzaam 400 gram koelmiddel is weggelekt :(. Dit is onder garantie hersteld.

Net als zijn voorloper, de Elga is de truc om het niet te duur te maken geweest om een 'standaard' buitenunit voor airco's waarvan er al miljoenen worden gemaakt, te combineren met een binnenunit die de warmte overgeeft aan het CV-systeem i.p.v. een airco-binnenunit. Voor de 4kW is de buitenunit de Toshiba RAV-GM401ATP, voor de 6kW is de buitenuit de volgens mij de Toshiba RAV-GP561ATP. Voor de 4kW versie geldt wel dat deze niet heel goed tegen 'aanvriesweer' kan. D.w.z. dat het vermogen flink afneemt als de buitenunit ontdooit moet worden. Volgens de technische data van Toshiba zou de 6kW hier minder last van moeten hebben.

Ik ben qua aansturing wel fan van de eTwist thermostaat. Deze wordt door Remeha ook aangeraden, en de regeling daarvan werkt dat het soepelst (ik heb ook een tijdje met een Tado systeem gewerkt, en dat werkte erg beroerd). Voordeel dat je een weersafhankelijk regeling kan combineren met een aansturing op basis van de kamerthermostaat die subtiele aanpassingen maakt van de stooklijn waardoor de warmtepomp soepel geregeld wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door JBtL op 16-11-2023 23:43 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:28
Mijn zwager heeft een Elga Ace laten monteren. De buitensensor staat op de zuidgevel en hij regelt WAR. Ik wil naar RAR instellen. Kan je met het uitschakelen van de buitenvoeler AP 056 automatisch in de RAR instelling komen of zijn er nog andere mogelijkheden om in RAR te komen? Ik kan in het menu niets vinden.
RAR=Ruimte Afhankelijke Regeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
@Tomexergie Via CP780 kan je wisselen tussen WAR en RAR.

Er is ook een draadloze buitensensor beschikbaar (QAC34/101 icm AVS13.399/201)

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JBtL
JBtL schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:07:
Voor de 4kW is de buitenunit de Toshiba RAV-GM401ATP, voor de 6kW is de buitenuit de volgens mij de Toshiba RAV-GP561ATP.
Dit is hierop gebaseerd:

Toshiba GM401 (39kg):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmE3lQCy-kJGdXzrDVmnrrSez-8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xVw9HqY58cuxVZ4YHqAdZzrX.png?f=fotoalbum_large

Elga Ace 4kW (39kg):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6No51pNHkrqAmUDfrVCg3gX3W4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/89m3xYaDpaNc2KWaR2ClAR6e.png?f=fotoalbum_large

Toshiba GP561 (45kg):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jzxc_WYMUPoKjQwyvKHgy7lC2Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FQ4VEtZoNmwuntRmBELoXn5A.png?f=user_large

Elga Ace 6kW (45kg):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqW9fqdtNCp2LOHTFlZeszkzE6E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r77BWhVWirPYUErKMgBjfKb5.png?f=fotoalbum_large

Who cares?

De technische data voor de Elga Ace is nogal summier, met de gegevens van Toshiba kan je een goede inschatting maken de (on)mogelijkheden van de EA.

Bijvoorbeeld, het maximale vermogen dat de warmtepomp kan leveren bij verschillende buitentemperaturen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUH-Ft45YhyAYjvvG5Kn30lOyPU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oED7He567xMsYwcdWai2NEQv.png?f=user_large
Let wel: dit is bij een perfect afgiftesysteem (ontwerpaanvoertemperatuur 30 graden oid). - als dit minder is gaan de vermogens navenant omlaag.

Je ziet hier dus goed de 'dip' bij de 4kW variant bij 5 graden en lager omdat deze efficiëntie en daardoor vermogen verliest bij defrosts.

edit: De officiële data van Remeha zijn ondertussen bekend, veel dank aan @waldi62 daarvoor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQwj_WUISnuKxNuS51-VSq4CL9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UiVZyOFDaT2K0dk6TvAfkVhu.png?f=fotoalbum_large

Wijkt dus nogal af van de eerdere inschatting

[ Voor 37% gewijzigd door JBtL op 24-12-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-04 20:14
hallorichard schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:19:
Eigenaar van een Elga ace 4kw en verwarm met radiators (voorzien van ventilatoren). Stooklijn op 1.0 en tot 4 graden zonder cv ondersteuning.
Misschien wat foto’s van de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:36
Goed initiatief! Ik ben in afwachting van mijn 4kW variant.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is de ervaring van mensen m.b.t. WAR vs. RAR.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• JBtL
Ik heb ook maar even een lijst gemaakt van alle parameters, aangezien niet alles helemaal gedocumenteerd is in de handleiding (work in progress) - aanvullingen zijn welkom.

codekorte omschrijvinguitleg instelbaarrange/mogelijkhedenmijn waarde
AC001Uren op netTotaal aantal uren dat de WP aan het net is aangeslotennee-14072
AC002Prod. Uren na servTotaal aantal productieuren sinds laatste service (d.w.z. de warmtepomp was actief)nee-8612
AC003Bedr. Uren na servTotaal aantal bedrijfsuren sinds de laatste service (d.w.z. de warmtepomp of pomp was actief)nee-14068
AC004Starts sinds serviceAantal verwarmingsgeneratorstarts sinds laatste service (d.w.z. hoe vaak is de compressor gestart)nee-4212
AC005Energieverbruik CVEnergieverbruik voor centrale verwarming in kWh (hoeveel kWh de warmtepomp zelf heeft gebruikt voor verwarming)nee-4225
AC007Energieverbruik koelingEnergieverbruik voor koeling in kWh (hoeveel kWh de warmtepomp zelf heeft gebruikt voor koelingnee-17
AC008Energielevering CVThermische energielevering voor centrale verwarming in kWhnee-17942
AC010Energielevering koelingThermische energielevering voor koeling in kWhnee-71
AC018Energieverbr bijverwEnergieverbruik voor verwarming door de CV-ketel in kWhnee-230
AC019Energie bijverwarmThermische energielevering door de CV-ketel in kWhnee-232
AC026Aantal pomp urenAantal pompurennee-9487
AC027Aantal pomp startsAantal pompstartsnee-349
AC029Aantal uren back-up 2Aantal uren dat back-up 2 (???) heeft gedraaidnee-165
AC030Starts back-up 1Aantal starts van de eerste elektrische back-uptrap (???)nee-722
AC031Starts back-up 2Aantal starts van de tweede elektrische back-uptrap (???)nee-673
AC032Energie stand-byStandby energieverbruik door de warmtepompnee-169
AM002Stille modusGeeft aan of de stille modus actief isnee-Nee
AM010PomptoerentalPomptoerental in %nee-79
AM012Status apparaatActuele status van de modules van het apparaat.nee-
  • EHC-07 (warmtepomp): CV bedrijf
  • MK2.1 (display): standby
  • GTW-08 (modbus module): 255
  • GTW-30 (GSM module): standby
  • GTW-bluetooth (BT module): 255
AM014Substatus apparaatActuele substatus van het apparaat.nee-
  • EHC-07 (warmtepomp): Normaal int. setpunt
  • MK2.1 (display): standby
  • GTW-08 (modbus module): VUresTeveelWacht 1hr
  • GTW-30 (GSM module): standby
  • GTW-bluetooth (BT module): VUresTeveelWacht 1hr
AM016T aanvoerAanvoertemperatuur van het toestel. De temperatuur van het water dat uit het toestel komt in °Cnee-27
AM019WaterdrukWaterdruk verwarmingscircuit in barnee-1,7
AM027Buitentemperatuur voelerBuitentemperatuur in °Cnee-9,13
AM040Regeltemperatuur SWW(alleen gebruikt bij SWW productie door warmtepomp)nee-27,06
AM047Actueel vermogenActueel thermisch vermogen van het apparaat in Wattnee-1.108
AM056DebietmeterGemeten waterdebiet in het systeem in l/minnee12,06
AM091Seizoenmod actiefSeizoensmodus ext actief (zomer / winter)nee-Winter
AM101Intern setpuntIntern aanvoertemperatuur setpunt in °Cnee-23,6
AP001Instelling BL-ingangSelectie invoer blokkeringsfunctieja
  • Volledig geblokkeerd
  • Gedeelt. blokkering
  • Resetvergr. gebruik.
  • Backup vrijgegeven
  • Warmtepomp ontlast
  • Warmtepomp & Backup ontlast
  • Hoog, laag tarief
  • Alleen fotovolt. WP
  • FV WP en back-up
  • Smart grid gereed
  • Verwarming Koeling
Gedeelt. blokkering
AP002Handm. WarmtevraagActiveren handmatige warmtevraagja
  • Uit
  • Setpunt
  • Tbuiten regelaar
Uit
AP009Serviceuren branderAantal bedrijfsuren van verwarmingsgenerator voor het genereren van een servicemeldingja0..3276817400
AP010ServicemeldingSelecteer type servicemeldingja
  • Geen
  • Zelf ingesteld
geen
AP011Bedrijfsuren netsp.,Aantal uren dat het toestel onder spanning staat tussen twee service meldingen.ja0..3276817400
AP015Geforc. Koel modusDe koelmodus wordt geforceerd ongeacht de buitentemperatuurja
  • Nee
  • Ja
Nee
AP016CV-functie aan/uitCV-functie activerenja
  • Uit
  • Aan
aan
AP017SWW-functie aan/uitSWW-functie activerenja
  • Uit
  • Aan
Uit
AP026Taanv setp handbedSetpunt aanvoertemperatuur voor handbediening warmtevraagja7..7040
AP028KoelenConfiguratie van de koelmodusja
  • Uit
  • Actieve koeling
uit
AP029Toestemming koelenDe warmtepomp toestemming geven voor koelenjaToegestaan
AP056Tout sensor aanwBuitentemperatuur sensor aanwezig (veranderd automatisch bij aan/afsluitennee
  • Geen buitenvoeler
  • AF60
  • QAC34
AF60
AP058Wrsch. Min waterdrukWaarschuwing dat druk laag isja0..20.5
AP063CV instelpt max. sysMaximum CV aanvoertemperatuur setpunt in °Cja20..9070
AP072VochtigheidssensorConfiguratie vochtigheidssensorja
  • Nee
  • Aan - Uit
  • 0-10V
Nee
AP073Temp zomerbedrijfBuitentemperatuur voor zomerbedrijf: bovengrens voor verwarmingJa10..30,522
AP074Geforc. ZomermodusDe CV-functie is uitgeschakeld. Warm water blijft aan. Zomerbedrijf forceren.ja
  • Uit
  • Aan
uit
AP075Zomer-wintertijdTemperatuurverschil met ingestelde bovengrens buitentemp. waarbij generator niet verwarmt of koelt in Kja0..204.0
AP077max. weergaveniveauGeeft aan hoe ver je rechten gaan in het menunee-Installat. Geavanc.
AP079Tau gebouw WARInstelling aanwarm- en afkoelsnelheid. Tijdconstante van het gebouw voor weersafhankelijk regelen.
  • 0 = 10 uur voor een gebouw met een lage thermische inertie
  • 3 = 22 uur voor een gebouw met een normale thermische inertie
  • 10 = 50 uur voor een gebouw met een hoge thermische inertie
ja0..103
AP080Tout voor vorstbevBuitentemperatuur waaronder de vorstbeveiliging wordt geactiveerd. Als deze op -30 wordt ingesteld is deze functie uitgeschakeld.ja-30..30,53
AP081Afk apparaatAfkorting apparaatjaHC7
AP082Autom. ZomertijdKlok automatisch aan zomertijd aanpassenja
  • Aan
  • Uit
aan
AP089Naam installateurNaam installateurja--
AP090Tel nr installateurTelefoonnummer installateurja--
AP091Buit. Tempsensor bronType van te gebruiken buitensensorverbindingja
  • Auto
  • Bedrade sensor
  • Draadloze sensor
  • Internet gemeten
  • Geen
auto
AP092Max vermogen cvMaximaal vermogen setpunt in CV modus (van de warmtepomp (?))ja0..100100
AP098Config contact BL1Configuratie van contact voor blokkerende ingang 1ja
  • 0 = ingang actief op open contact
  • 1 = ingang actief op gesloten contact
Open
AP099Config contact BL2Configuratie van contact voor blokkerende ingang 2ja
  • 0 = ingang actief op open contact
  • 1 = ingang actief op gesloten contact
Open
AP100functie BL2Functie Blokkerende ingang 2ja
  • Volledig geblokkeerd
  • Gedeelt. blokkering
  • Resetvergr. gebruik.
  • Backup vrijgegeven
  • Warmtepomp ontlast
  • Warmtepomp & Backup ontlast
  • Hoog, laag tarief
  • Alleen fotovolt. WP
  • FV WP en back-up
  • Smart grid gereed
  • Verwarming Koeling
gedeelt. Blokkering
AP101OntluchtingscyclusInstellingen ontluchtingscyclusja
  • Uit
  • Aan
  • Auto
uit
AP107Kleur display Mk2Achtergrondkleur displayja
  • wit
  • rood
  • blauw
  • groen
  • oranje
  • geel
  • violet
blauw
AP129BluetoothBluetooth ingeschakeldja
  • Aan
  • Uit
Aan
CM030Truimte groepGemeten ruimtetemperatuur door de thermostaat nee-20
CM070Groep Taanv InstelptInstelpunt actuele aanvoertemperatuur van groep (de aanvoertemperatuur die de warmtepomp moet maken - evt.samen met de CV-ketel)nee-23,6
CM190Truimte stpunt groepGewenste ruimtetemperatuur van de groep (ingesteld op de thermostaat)nee-20
CP000Taanv setp max groepMaximum instelpunt maximale aanvoertempera­ tuurja7..7070
CP010Taanv setp groepAanvoertemperatuur setpunt voor groep bij afwezigheid van ruimte- en buitentemperatuurvoelerja7..7025
CP020GroepfunctieType aangesloten zone. SelecteerMenggroep als de zone ook bedoeld is om te werken in de koelmodus.ja
  • Direct
  • Menggroep
Direct
CP040Nadraait pomp groepNadraaitijd groeppomp in minutenja0..203
CP060Groep, setpunt vakGewenste ruimtetemperatuur tijdens vakanties (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja5..306
CP070Groep, nachtsetpuntGewenste ruimtetemperatuur tijdens nachtbedrijf (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja5..3016
CP080Groep , setpunt ruimteActiviteittemperatuur per groep - slapen (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja5..3019,5
CP081Groep , setpunt ruimteActiviteittemperatuur per groep - Thuis (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja5..3020
CP082Groep , setpunt ruimteActiviteittemperatuur per groep - Weg (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja5..306
CP083Groep , setpunt ruimteActiviteittemperatuur per groep - Ochtend (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja5..3020
CP084Groep , setpunt ruimteActiviteittemperatuur per groep - Avond (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja5..3020,5
CP085Groep , setpunt ruimteActiviteittemperatuur per groep - Aangepast (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja5..3023
CP140Groep, koel setp.Activiteittemperatuur per groep in koelmodus - Slapen (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja20..3030
CP141Groep, koel setp.Activiteittemperatuur per groep in koelmodus - Thuis (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja20..3025
CP142Groep, koel setp.Activiteittemperatuur per groep in koelmodus - Weg (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja20..3025
CP143Groep, koel setp.Activiteittemperatuur per groep in koelmodus - Ochtend (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja20..3025
CP144Groep, koel setp.Activiteittemperatuur per groep in koelmodus - Avond (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja20..3025
CP145Groep, koel setp.Activiteittemperatuur per groep in koelmodus - Aangepast (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja20..3025
CP200Groep, stpnt Tk, handmGewenste ruimtetemperatuur tijdens handmatig bedrijfja5..3020
CP210Groep, STLvoetpnt dagVoetpunt stooklijn dagbedrijfja15..9020
CP220Groep, STLvoetpnt nchVoetpunt stooklijn nachtbedrijfja15..9020
CP230Groep, hoek stooklnHelling stooklijnja0..40,5
CP240Groep, invloed TkInvloed van de ruimtetemperatuur op weersafhankelijke regeling (alleen i.c.m. eTwist thermostaat)ja0..103
CP270Setpunt vloerkoelingSetpunt aanvoertemperatuur voor vloerkoeling - kijk uit dat de aanvoertemperatuur niet onder het dauwpunt komt ivm condensvormingja18..2318
CP280Setpunt koel. VentlSetpunt ventilatorstroming (?) voor koeling van de groepja18..2318
CP320BedrijfsgroepModusBedrijfsmodus van de groepja
  • Klokprogramma
  • Handmatig
  • Vorstbeveiliging
Klokprogramma
CP340Groep, nachtbedrijfInstelling nachtbedrijfja
  • Stop warmtevraag
  • Continue warmtevraag
Continue warmtevraag
CP470Groep, dgn droogtijdAantal dagen vloerdroogtijdja0..300
CP480Begintemp.drogenBegintemperatuur van het vloerdroogprogrammaja20..5020
CP490Stoptemp.drogenEindtemperatuur van het vloerdroogprogrammaja20..5020
CP510Tijdel. RuimtesetptTijdelijk gewenste ruimtetemperatuurja5..3020,5
CP520Verm instelp groepVermogenssetpunt groepja0..100100
CP530PBM-pompsnel. GroepPulsbreedtemodulatie van pomptoerentalja0..10020
CP550Groep, haardmodusOpenhaardmodus actiefja
  • Uit
  • Aan]
uit
CP570GroepTijdProg SelectGeselecteerde klokprogramma groepja
  • Klokprogramma 1
  • Klokprogramma 2
  • Klokprogramma 3
Klokprogramma 1
CP640Logica niv. ContactAan/uit contact Voor Centrale verwarmingja
  • Open
  • Gesloten
gesloten
CP650Koel. Stop KamerTHet koelen wordt gestopt wanneer het setpunt van de kamertemperatuur boven deze waarde uitkomtja20..3029
CP660Icoon weerg groepKies pictogram voor deze groepja
  • Geen
  • Alle
  • Slaapkamer
  • Woonkamer
  • Studeer/werkkamer
  • Buiten
  • Keuken
  • Kelder
Alle
CP680Selectie buskanaalSelectie buskanaal RU v.d. groepja0..2550
CP690Omg.OT.voor koelingOmgekeerde OpenTherm contact in koeling modus - is nodig bij sommige thermostatenja
  • Ja
  • Nee
Nee
CP730Groep, opwarmsnlhdOpwarmsnelheidja
  • Extra langzaam
  • Langzaam
  • Langzamer
  • Normaal
  • Sneller
  • Snelst
Extra langzaam
CP740Groep, afkoelsnlhdAfkoelsnelheidja
  • Langzaamst
  • Langzamer
  • Normaal
  • Sneller
  • Snelst
Langzaamst
CP750Groep, max aanwarmtdMaximale aanwarmtijd groep in minutenja0..2400
CP780Regelstrategie groepSelecteert de manier van regelen voor de groepja
  • Automatisch
  • Ruimteregeling
  • Weersafhankelijk
  • Buiten & Ruimtetemperatuur gebaseerd (icm eTwist)
Automatisch
DC000Sww bijverwarm urenTeller die het aantal draaiuren aangeeft van de elektrische bijverwarming van de SWW-boilernee-0
DC001SWWTotaalVermVerbrTotaal vermogensverbruik voor sanitair warm water in kWnee-0
DC006SwwBijverw startsTeller die het aantal starts aangeeft van de elektrische sww-bijverwarmingnee-0
DP046Tmax SWWmaximum temperatuur van sanitair warm waterja10..7070
DP051Beheer SWWBoost functie sanitair warm waterjaeco/comfortAlleen WP
DP060SWW tijdprog gekozenGeselecteerde klokprogramma voor warmwaterjaKlokprogramma 1/2/3Klokprogramma 1
DP070Comfort setpunt SWWComfort temperatuur warmwaterja40..65054
DP080SWW eco-setpuntEco setpunt warmwaterja10..6010
DP140Type lading SWWSolo
DP150SWW thermostaatActiveer warmwater laden met aan/uit contactjaAan/UitAan
DP160Setpunt Antileg SWWAnti legionella setpointja60..9065
DP170Starttijd vakantie01/01/1984 00:00
DP180Eindtijd vakantie01/01/1984 00:00
DP190Eindtijd tijd.aanp.01/01/1984 00:00
DP200SWW modusWarmwater modusja
  • Klokprogramma
  • Handmatig
  • Vorstbeveiliging
Handmatig
DP337SWW-vakantiesetpuntVakantierichttemperatuur uit SWW boilerja10..6010
HM001Aanvoertemperatuur warmtepompAanvoertemperatuur van warmtepomp (zonder CV-ketel)nee-27,81
HM002Retourtemperatuur warmtepompRetourtemperatuur warmtepomp/geheleverwarmingscircuit nee-25,56
HM003Setpunt aanvoerT WPSetpunt aanvoertemperatuur van warmtepomp (dus zonder CV-ketel)nee-23,6
HM004Contactpositie BL1Contactpositie multifunctionele ingang BL1nee-Gesloten
HM005Contactpositie BL2Contactpositie multifunctionele ingang BL2nee-Gesloten
HM007Storing warmtepompWarmtepomp in storingnee-Nee
HM008StatusWP compressorWarmtepomp compressor: Aan of Uitnee-Aan
HM009BU ontdooienOntdooifunctie warmtepomp in werking: Ja of Neenee-Nee
HM012Warmtepomp Back Up1Warmtepomp Back Up1 Aan of Uitnee-Uit
HM013Warmtepomp Back Up2Warmtepomp Back Up2 Aan of Uitnee-Uit
HM0144-wegklepStand-by
HM030Compressor startenVerzoek om compressor te starten: Ja of Neenee-Ja
HM032COP-drempel WPCOP-drempel berekend door hybridenee-0
HM033Setpunt WP koelingSetpunt warmtepomp koelingnee-0
HM037HP PCU Int-setpuntWarmtepomp PCU (??) backup intern setpunt nee-0
HM057Beschikb. GeneratorsWarmtepomp aantal beschikbare generatortrappennee-2
HM058Gevraagde generatorsWarmtepomp aantal vereiste generatortrappennee-1
HP000Bival. TemperatuurBivalente Temperatuur - boven deze temperatuur mag alleen de warmtepomp aan, de CV-ketel nietja-10..2015
HP003Min. Temp WP koelingMinimale aanvoertemperatuur van de warmtepomp in koelingsmodusja15..3015
HP011Debiet waarschuwingDebietniveau dat een waarschuwing triggert die aangeeft dat het debiet onvoldoende wordtja0..957
HP029Type reserveType van reserve warmtebron van de warmtepompja
  • Geen Backup
  • 1 elektrische fase
  • 2 elektrische fasen
  • Ketel is Backup
Ketel is Backup
HP030VertStartResrveCVVertraging voor het opstarten van de reserve-energiebron voor de verwarmingscircuits in minuten. Als deze parameter op 0 is ingesteld, wordt de active­ ringsvertraging van de bijverwarming ingesteld op basis van de buitentemperatuur.ja0..6000
HP031VertStopResrveCVVertraging voor het stoppen van de reserve- energiebron voor de verwarmingscircuitsja0..6004
HP033Elektr. PulswaardeWaarde van de puls afkomstig van de elektrische teller in Whja0..10001
HP047Vert. min. buitenTVertraging voor starten back-up wanneer buitentemperatuur gelijk is aan parameter Back-upMin.BuitenTja0..6008
HP048Vertr. Max. buitenTVertraging voor starten back-up wanneer buitentemperatuur gelijk is aan parameter Back-upMax.BuitenTja0..60030
HP049BackupMin.BuitenTMinimale buitentemperatuur voor de parameter Vertr. min. buitenT.ja-30..0-10
HP050BackupMax.BuitenTMaximale buitentemperatuur gerelateerd aan parameter Vertr. max. buitenT.ja-30..2015
HP051Min. Buitentemp. WPMinimale buitentemperatuur waaronder de compressor van de warmtepomp wordt gestopt. Onder deze temperatuur draait alleen de CV-ketelja-15
HP054COP-drempelCOP-drempel waarboven de warmtepomp mag werkenja2,5
HP058Stille modus WPInstellen van de stille modus van de warmtepomp.ja
  • Ja
  • nee
ja
HP061Hybride modusSelectie hybride modus om te kiezen op welke basis het hybridesysteem optimaliseertja
  • Kosten (De regelaar selecteert warmtepomp of CV-ketel op basis van energiekosten
  • Geen (Geen optimalisatie: De warmtepomp start altijd eerst op, ongeacht de omstandighe­den. Vervolgens wordt indien nodig de bijver­ warming van de ketel gestart.)
  • Primaire energy (de regelaar kiest de warmtebron die de minste primaire energie verbruikt, ongeacht kosten of CO2-uitstoot)
  • Hybride CO2 (de regelaar kiest de warmtebron met de minste CO2 uitstoo
geen
HP062Piektarief stroomPiektarief stroomkosten (in centen) - wisselen tussen piek/dal moet gedaan worden via de BL1/BL2 ingang en gaat niet op tijd. Als de BL-contacten hier niet voor worden gebruikt, gebruik dan dezelfde prijs op parameters Piektarief stroom en Daltarief stroom.ja22
HP063Daltarief stroomDaltarief stroomkosten (in centen) - wisselen tussen piek/dal moet gedaan worden via de BL1/BL2 ingang en gaat niet op tijd. Als de BL-contacten hier niet voor worden gebruikt, gebruik dan dezelfde prijs op parameters Piektarief stroom en Daltarief stroomja22
HP064Gas- of oliekostenKosten van gas per m3 of olie per liter (in centen)ja77
HP065CO2-coef.elektr. CVCO2-emissiecoëfficiënt van elektriciteit in verwarmingsmodus - zou eigenlijk 15 moeten zijn (primaire energiefactorja 0..10045
HP066CO2-coef.elektr. SWWCO2-emissiecoëfficiënt van elektriciteit in SWW-modus - zou eigenlijk 15 moeten zijn (primaire energiefactorja0..10045
HP067CO2-coef. Gas/olieCO2-emissiecoëficiënt van gas/olieja0..10019
HP068CV-ketel efficientieEfficientie CV-ketel voor verwarming (ja50..1pp94
HP069SetpuntDebietCVSetpunt voor nominaal debiet voor centrale verwarmingja7..10012
HP079OffsetSetpuntKoelingMaximale offset gebruikt voor setpunt koeling wanneer een 0-10V vochtigheidssensor wordt gebruiktja0..55
HP080VochtigheidsniveauRelatieve vochtigheidsniveau waarbij de offset wordt opgeteld bij het koelingsetpunt in %ja0..10050
HP091Offset verwarm - FVTemperatuuroffset voor setpunt verwarming wanneer fotovoltaïsche energie beschikbaar is - d.w.z. hoeveel graden mag de aanvoertemperatuur worden overschredenja0..300
HP094StartTdStilleWerkingStarttijd voor functie 'stille werking' van warmtepompja22:00
HP095EindTdStilleWerkingEindtijd voor functie 'stille werking' van warmtepompja6:00
HP113dFdU Cv-ketelInstellingen pcb dFdU configuratienummerja0.00..0
PC000Verw. Productie-urenAantal productie-uren in centrale-verwarmingsbedrijfnee-8476
PC002Tot aant branderstTotaal aantal startsnee-4191
PC003Branden totaalTotaal aantal bedrijfsuren voor energieproductie voor verwarming en sanitair warmwater nee-8633
PC005Koel productie-urenAantal productie-uren in koelbedrijfnee-156
PM992Extern setpunt CV23,6
PP015Nadraaitijd CV pompPompnadraaitijd CV.ja0..993
PP016Max. rpm CV pompMaximum pomptoerental CV bedrijfja20..100100
PP018Min rpm CV pompMinimum pomptoerental voor CV-bedrijfja20..10030

[ Voor 228% gewijzigd door JBtL op 29-11-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBtL schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:42:
Bijvoorbeeld, het maximale vermogen dat de warmtepomp kan leveren bij verschillende buitentemperaturen
[Afbeelding]
Let wel: dit is bij een perfect afgiftesysteem (ontwerpaanvoertemperatuur 30 graden oid). - als dit minder is gaan de vermogens navenant omlaag.
Je ziet hier dus goed de 'dip' bij de 4kW variant bij 5 graden en lager omdat deze efficiëntie en daardoor vermogen verliest bij defrosts.
Goed bezig! _/-\o_ Ik heb twee zeer waardevolle posts gepind, zodat die gemakkelijk terug gevonden worden en je die (vooral die van de instellingen) kunt aanvullen als er meer bekend is.
Over bovenstaande grafiek: Die lijkt uit Excel te komen. Heb je toevallig de achterliggende data ook? Ik moet even twee lijntjes door elkaar tekenen (deze grafiek + de warmtebehoefte van de woning) zodat ik het snijpunt kan bepalen (= de temperatuur waarboven de CV-ketel worden geblokkeerd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
@Andrehj bij deze

T 4kW. 6kW
15 4930 8962
10 4730 8380
7 4615 8017
5 3800 7693
2 3770 7244
0 3761 6890
-5 3716 6038
-7 3644 5745
-10 3491 5396

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-04 22:04
Complimenten voor de topic start. Eigenaar van een 6kw Elga Ace hier sinds jan 2022. Heeft een flink deel (>70%) van het gas vervangen in een jaren 30 woning.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvanhaalen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-04 18:03
Ja heel mooi dit topic. Hier sinds oktober een 4 kW en de ketel op -15 staan om te testen hoe lang we kunnen draaien. Wel mog steeds aan het bekijken welke regeling, nachtverlaging of geen nachtverlaging. Nu staat deze weer op WAR om te testen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik heb zelf geen ace, maar ik heb er al 3 afgesteld / gefinetuned, en ze werken allemaal goed!

Bij mij ouders weet ik dat ze van 2500 m3 naar 400m3 per jaar zijn gegaan.

Alleen die nieuwe remeha app is waardeloos, ik kan nu op afstand niets meer veranderen (stooklijn) of zien (ta)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvanhaalen
De nieuwe app is inderdaad niet veel meer nee. Ik merk bij de Etwist dat deze snachts flink terugloopt in temperatuur terwijl een andere meter dit niet doet. Hierdoor gaat de Elga onnodig hard werken. Als er dan iemand in de kamer is loopt deze temperatuur snel op waaroor de ruimte weer te warm is en de Elga afschakeld. Herkent iemand dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdD1971
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-11-2023
Vraag: Wij hebben sinds kort een Elga Ace 4kw die, volgens de installateur, goed samenwerkt met de Remeha CW installatie en de Twist. De buitenunit staat op het platte dak op de 2e verdieping (vrijstaand huis) en verwarming binnen vindt plaats via radiatoren (slaap en werkkamers) en een mix van convectorputten en radiatoren in de woonkamer. Wij hebben de Twist constant op 20 graden staan maar het energieverbruik is enorm. Gisteren 48 Kwh en voor November tot nu toe bijna 400 Kwh.

De thermostaat staat in de woonkamer en daar hebben we een aanbouw laten plaatsen met grote ramen van plafond tot vloer. Dat betekent snel afkoelen in de winter en snel warm in de zomer. Maar ondanks dat element (waardoor we al hadden geanticipeerd op een hoger verbruik) is 48 kwh op een dag (gisteren 17 november) natuurlijk veel te veel.

Maandag komt de installateur maar ik zou graag horen wat ik zelf al kan doen qua instelling om dat verbruik naar beneden te krijgen. Alvast bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
@MdD1971 Apart, 48kWh kan de Elga Ace 4kW helemaal niet in een etmaal verbruiken. 24 kWh is zo ongeveer de max - hoe meet je dit?

[ Voor 25% gewijzigd door JBtL op 18-11-2023 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdD1971
Die waardes vertonen de Remeha app. Voor vandaag zit ik, om 11 over 10, al weer op 21 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:42
@MdD1971 Ik zie wel vaker rare getallen in de remeha app. Bij mijn schoonvader voor dag x 4m3 in de app, 1m3 volgens de energieleverancier.
Ik zou gewoon een kWh meter voor de WP installeren (b.v. een van homewizard), dan pas zie je echt wat de WP wanneer verbruikt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
@MdD1971 Er klopt dan iets niet in de app (die zoals al opgemerkt niet echt handig is) kan je het verbruik ook in de meterkast terugzien? En kun je op het display van de warmtepomp eens kijken bij Energietellers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvanhaalen
Hier gister 6.8 kWh en op de app 7.
Vandaag tot nu toe al op 4.5 kWh.
Beter is om verbruik per graaddag aan te geven. Kan er beter vergeleken worden. 6.8:16.93 is 0.4kWh per graaddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MdD1971 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:05:
Vraag: Wij hebben sinds kort een Elga Ace 4kw die, volgens de installateur, goed samenwerkt met de Remeha CW installatie en de Twist. De buitenunit staat op het platte dak op de 2e verdieping (vrijstaand huis) en verwarming binnen vindt plaats via radiatoren (slaap en werkkamers) en een mix van convectorputten en radiatoren in de woonkamer. Wij hebben de Twist constant op 20 graden staan maar het energieverbruik is enorm. Gisteren 48 Kwh en voor November tot nu toe bijna 400 Kwh.
Ik denk dat dit een meetfout is, want zoals gezegd, dat is meer dan een Elga Ace 4 überhaupt kan opnemen. (Ook meer dan een Elga Ace 6 trouwens).

Wat is je totaalverbruik (per dag of maand) volgens de slimme meter of het rapport van je energieleverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdD1971
Dank u allen voor uw reacties.

Bij de energieteller van de WP staat nu 669 kWh en dat zal cumulatief zijn sinds de installatie. En dat komt overeen met wat in de app staat weergegeven. Installatie in september (toen nog 42 kWh), oktober 252 kWh en nu in november al ap 374 kWh. Dan kom je dus op dik 500 kWh in November terwijl bij deze temperaturen het jaarverbruik volgens de handleiding bij koude temperaturen max 3248 kWh is.

Heb de watertemperatuur van 54 c naar 50 c gezet en de stand naar Eco modus plus de thermostaat temperatuur naar 19.5 c. Kijken of dat wat helpt. Maar aangenaam is het dan niet in de woonkamer met die grote glazen ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdD1971
Greenchoice ligt eruit (app en website) dus heb geen data van de energieleverancier. Gek genoeg ook sinds augustus geen emails met maandelijksgebruik. Dus op die vraag Andrehj kan ik (nog) geen antwoord geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:25
MdD1971 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:12:
Die waardes vertonen de Remeha app. Voor vandaag zit ik, om 11 over 10, al weer op 21 kWh
Dan heb je waarschijnlijk gas bijgestookt want max van de elga 4kw is ongeveer 1kw electriciteit, dus max 24kwh energie verbruik per dag.

Zou de instelling wat aanpassen zodat cv later bijschakelt. Standaard instelling is dit al bij 7 graden.

Blog van kleinman (link hierboven) heeft goede tips.

Meet je je gasverbruik? P1 meter? Dan in het snel te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdD1971
Greenchoice is weer online

Electriciteit Oktober: 632 kwh waarvan dus zogenaamd 252 van de wp, geeft rest vh huis 480 kwh
Dat is erg hoog want vorig jaar zat ik zonder wp op 307 kwh. Maar ja, we hebben een slimme meter.

Electricteit November tot nu toe 402 kwh waarvan dus zogenaamd 74 kwh van de wp
Dat lijkt idd niet te kloppen. Want vorig jaar had ik voor de hele maand November 403 kwh zonder wp
Nu op de helft vd maand dus ongeveer 200 kwh normaal plus 374 kwh voor de wp geeft 574 kwh en dat is een stuk meer dan de 402 kwh

Ik ga een homewizard kopen idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In het Technische Verdieping Webinar van 3 jaar geleden over de Elga Ace wordt gesproken over een API, waarmee op termijn diverse zaken vanuit de Remeha cloud (Ace maakt daarmee verbinding via) 4G uitgelezen zouden kunnen worden.
Zie YouTube: Webinar Verdieping technische training Elga Ace - Remeha
Heeft iemand daar al meer van gehoord? Is zoiets al beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb me er nog niet in verdiept, maar vroeger kon ik dus via de app de stooklijn instellen en veranderen. Ook kon ik de Ta zijn.

Nu kan dat dus niet meer, maar is er een installateursapp ofzo :?

Of moet je alles echt achter de binnenunit van de Ace instellen?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdD1971
Het mysterie lijkt opgelost. Het werkelijke stroom verbruik ligt lager dan wat de app weergeeft. Greenchoice zegt dat ik gisteren 32 kwh heb verbruikt, inclusief de wp. Dus veel lager dan de 48 kwh die de Remeha app toont. Het is dus zeer waarschijnlijk dat de app het gasgebruik van de CV meerekent op de een of andere manier. Ik zie ook in mijn Greenchoice app dat ik gisteren idd gas heb bijgestookt. Bedankt voor alle tips. Ga instellingen WP aanpassen zodat CW iets later pas bijspringt. En die homewizard of iets dergelijks kopen.

Dank aan allen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MdD1971 : Je kunt een kWh meter met pulsuitgang aansluiten op de Ace, zie YouTube: Webinar Verdieping technische training Elga Ace - Remeha.
Dan krijg je een betrouwbare weergave van het werkelijk stroomverbruik, in plaats van een schatting.
Over de pulsuitgang van de SDM230 versie van HomeWizard zijn helaas nog veel vraagtekens. Meer info volgt (hopelijk), zie Andrehj in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"
Als je dat draadje tussen meter en WP dan netjes aansluit heb je niet alleen in je HW-app de juiste data, maar ook in je Elga.

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 18-11-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:37:
Ik heb me er nog niet in verdiept, maar vroeger kon ik dus via de app de stooklijn instellen en veranderen. Ook kon ik de Ta zijn.
Nu kan dat dus niet meer, maar is er een installateursapp ofzo :?
Welke app gebruik jij? Is dat de Remeha Home App?
Probeer anders deze eens? (Ik heb nog niet de beschikking over een Elga Ace):

Ook geschikt voor de Elga Ace, volgens https://www.remeha.nl/zakelijk/tools-en-apps/smart-start-app
Instellen van de curve lijkt zeker mogelijk:
Afbeeldingslocatie: https://play-lh.googleusercontent.com/YRtm2nHuVdd4GBH-IKUB78i9o72p1ybscpsdJUutAh5cgSJKGhDyWth20YDOX_OAGw=w1280-h720

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 18-11-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmanm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:39
Leuk om dit topic te zien. Hier ook sinds kort eigenaar van Remeha Elga Ace 6.

Het stroomverbruik meet ik met een Shelly-EM uit in Home assistent.
Sinds vandaag, dank aan tweaker Bastiaant , heb ik de GTW-08 module en USR-w610 zender werkend, om straks nog meer data in home assistant te trekken.

Mijn instellingen.
*) WP draait alleen, zonder Gas.
*) Nachttemp: 19. Dagtemp: 21

verbruik:
*) Stroomverbruik WP laatste 3 weken; gemiddeld rond de 12kWh per dag, met lows van 7 kWh en highs van 20 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDomdvC1zLN9krGarlyfJfRJ7B4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fJlz2Vd1oHR4l4p7gv9SSTWj.jpg?f=user_large

Actueel verbruik
Bij buitentemp 10 graden doet hij 1000 Watt. En opstartpiek rond 2000W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXC9mTBID-IJ4BCGeOiDV34F8o0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sfx2cnsS0FJfUsFK3GjuX1fI.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
  • Laatst online: 16:25
MdD1971 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:41:
Het mysterie lijkt opgelost. Het werkelijke stroom verbruik ligt lager dan wat de app weergeeft. Greenchoice zegt dat ik gisteren 32 kwh heb verbruikt, inclusief de wp. Dus veel lager dan de 48 kwh die de Remeha app toont. Het is dus zeer waarschijnlijk dat de app het gasgebruik van de CV meerekent op de een of andere manier. Ik zie ook in mijn Greenchoice app dat ik gisteren idd gas heb bijgestookt. Bedankt voor alle tips. Ga instellingen WP aanpassen zodat CW iets later pas bijspringt. En die homewizard of iets dergelijks kopen.

Dank aan allen
Dat klopt, Elga berekent warmteafgifte aan de hand van delta tussen aanvoer en retour temperatuur en het debiet - voor gas 9 a 10 kWh per m3. Je warmtepomp heeft dus wel degelijk een hoop energie verbruikt, je zou nog kunnen kijken naar de temperatuur van het cv water (staat standaard op 70) en nadraaien pomp. Maar zou ook volgende optie bekijken: 1/ isolatie van de buizen richting de warmtepomp en cv 2/ radiator folie en 3/ ventilatoren, die van heatfan werken goed bij mij. Dan kijken of je de aanvoer langzaam kan verlagen met als doel lange runs.

In mijn geval: 4kw sinds eind september, radiatoren, aanvoer 38 graden.
Naregeling middels Homematic ip (aan/uit). Beneden heatfan ventilatoren, boven speedcomfort.
Twee onder 1 kap uit 2008, 200m2 waarbij ik de begane grond op 20.5 heb ingesteld (nachtverlaging naar 19.5). Verder verwarm ik de werkkamers op werkdagen en de kinderkamers in de ochtend.

Resultaat is lange runs (1 a 2 per dag) waarbij de WP tussen de 300 en 700 watt verbruikt afhankelijk van de modulatie. Geen gas sinds eind september, 95kwh in oktober en 125 kWh tot nu toe in November.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2lIVBWivuoS2VdN8fR9nqFoRd8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oWAC3sRwFlCNvN66QNkdhVu1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomexergie schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:12:
Mijn zwager heeft een Elga Ace laten monteren. De buitensensor staat op de zuidgevel en hij regelt WAR.
Kun je niet beter die sensor naar de juiste gevel (zoveel mogelijk op het noorden) verplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBtL schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:52:
@Andrehj bij deze

T 4kW. 6kW
15 4930 8962
10 4730 8380
7 4615 8017
5 3800 7693
2 3770 7244
0 3761 6890
-5 3716 6038
-7 3644 5745
-10 3491 5396
Dankjewel!
Nou heb ik vanavond op zoek naar de bron van deze cijfers heel Google afgezocht, maar ik kan enkel de engineering databooks vinden (waar jij hierboven ook al een link naar gepost had).
In dat databook (waarin RAV-GP561ATP-E als lucht/lucht gebruikt wordt) staan echter op pagina 48 veel lagere vermogens voor de 6 kW variant (bijvoorbeeld 5.6 kW bij +7 ipv bovengenoemde 8 kW).
In de officiële datasheet van Remeha staat dan weer 6.14 kW bij A7W35...
Grote vraag is dus: Hoe kom jij aan bovenstaande cijfers? Ik zou die documentatie ook graag willen hebben.
Kun je hier een link posten?

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 18-11-2023 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Andrehj schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:35:
In het Technische Verdieping Webinar van 3 jaar geleden over de Elga Ace wordt gesproken over een API, waarmee op termijn diverse zaken vanuit de Remeha cloud (Ace maakt daarmee verbinding via) 4G uitgelezen zouden kunnen worden.
Zie YouTube: Webinar Verdieping technische training Elga Ace - Remeha
Heeft iemand daar al meer van gehoord? Is zoiets al beschikbaar?
Zeker: https://github.com/msviss...main/documentation/api.md

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
Andrehj schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:51:
[...]

Dankjewel!
Nou heb ik vanavond op zoek naar de bron van deze cijfers heel Google afgezocht, maar ik kan enkel de engineering databooks vinden (waar jij hierboven ook al een link naar gepost had).
In dat databook (waarin RAV-GP561ATP-E als lucht/lucht gebruikt wordt) staan echter op pagina 48 veel lagere vermogens voor de 6 kW variant (bijvoorbeeld 5.6 kW bij +7 ipv bovengenoemde 8 kW).
In de officiële datasheet van Remeha staat dan weer 6.14 kW bij A7W35...
Grote vraag is dus: Hoe kom jij aan bovenstaande cijfers? Ik zou die documentatie ook graag willen hebben.
Kun je hier een link posten?
Ik heb de cijfers uit het databook gecorrigeerd voor het maximale opgenomen vermogen (900W voor de 4kW, en 2kW voor de 6kW), aangezien de lucht/lucht warmtepompen worden beperkt door de binnenunit (daarom maar 500-600W opgenomen bij lage buitentemperaturen). Bij lucht/water heb je die beperking schijnbaar niet (ik meet in ieder geval nog steeds 900W bij -5 - en ook een groter vermogen dan je op basis van het databook zou verwachten - dat zie ik in ieder geval bij de 4kW, en Martin Kleinman bij de 6kW). Dus bijvoorbeeld bij -10 geeft het databook 580W opgenomen vermogen voor 2250W afgifte bij -10. Dit wordt dan 900/580 * 2250 = 3491 W. Dit is ook meer in lijn met wat je voor andere lucht/water warmtepompen ziet, die niet zo'n steile vermogensdaling bij lage temperaturen vertonen. Bij een goed (I know, definieer goed) afgiftesysteem heeft dit bij lucht/water gewoon meer capaciteit dan een lucht/lucht warmtepomp. Maar het blijft een inschatting op basis van onvolledige gegevens.

[ Voor 9% gewijzigd door JBtL op 19-11-2023 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Wat doet dit ding precies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggqkmpV7EIOfIlyPK7uiYNA-svE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vFQsd3yvGfuAj3u2PPuOKp9Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 19-11-2023 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Wat houdt dat getal in? Die veranderd soms naar 10. Is dat het maximale?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Andrehj schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:53:
[...]

Welke app gebruik jij? Is dat de Remeha Home App?
Probeer anders deze eens? (Ik heb nog niet de beschikking over een Elga Ace):
[YouTube: Snel inbedrijfstellen doe je met de Smart Start App - Remeha]
Ook geschikt voor de Elga Ace, volgens https://www.remeha.nl/zakelijk/tools-en-apps/smart-start-app
Instellen van de curve lijkt zeker mogelijk:
[Afbeelding]
Je hebt dan wel de bluetooth-module nodig, die zit niet in elke binnenunit. En als je die wel hebt kan je ook de Smart Service app gebruiken.

[ Voor 27% gewijzigd door JBtL op 19-11-2023 01:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Farabi schreef op zondag 19 november 2023 @ 00:56:
[...]

Wat houdt dat getal in? Die veranderd soms naar 10. Is dat het maximale?
Dat is het verbruik in Watt dat varieert dus een beetje. Hij gaat tot 22W

[ Voor 3% gewijzigd door JBtL op 19-11-2023 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBtL schreef op zondag 19 november 2023 @ 01:09:
Je hebt dan wel de bluetooth-module nodig, die zit niet in elke binnenunit. En als je die wel hebt kan je ook de Smart Service app gebruiken.
Volgens de webinars zit die BT-module er wel altijd standaard in, maar kun je die via een instelling uitschakelen.
Klopt die info niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmanm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:39
Andrehj schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:05:
[...]

Volgens de webinars zit die BT-module er wel altijd standaard in, maar kun je die via een instelling uitschakelen.
Klopt die info niet?
Als je hem open maakt kun je het zien. Bij mij zat de bt module er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:11

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hier ook eigenaar sinds 2020. ( ELGA ACE 6 ). Ik gebruik hem intussen solo zonder directe backup.

Ik heb wel backup op zolder ( 50l buffervat met 3kW elektrisch element ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Andrehj schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:05:
[...]

Klopt die info niet?
Wegens chiptekorten zijn ze een tijd uitgeleverd zonder module, ik weet niet of ze ze er nu weer instoppen. Het biedt ook niet superveel toegevoegde waarde. Als je toch al in bluetooth-range bent kan je er net zo goed even naar toe lopen om de parameters aan te passen. De smart service app was wel even handig om de lijst met parameters op te stellen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
mkleinman schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:35:
Hier ook eigenaar sinds 2020. ( ELGA ACE 6 ). Ik gebruik hem intussen solo zonder directe backup.

Welkom!

Even een vraagje n.a.v. de discussie die ik met @Andrehj had

Je zegt hier wat over het vermogen van de 6kW bij vorst, en dat die bij opgenomen vermogen van 1500 Watt ongeveer 4200 Watt afgeeft - maar ook dat de capaciteit nog wat hoger zou moeten zijn. Heb je ondertussen al een beter idee van het maximale vermogen van de warmtepomp bij -5 oid? Het databook voor de lucht/lucht versie van Toshiba geeft 3.5kW bij 1170 Watt maximaal opgenomen vermogen bij -5, maar de Elga Ace gaat dus duidelijk hoger (dat zie ik ook bij de 4kW variant). Remeha geeft helaas geen goede data hierover, maar misschien kunnen we iets bij elkaar verzamelen. Aangezien de Elga Ace dus ook prima als full-electric gebruikt kan worden icm een warmtepompboiler (dat doe ik ook) is dit wel belangrijke info om te weten voor het ontwerp.

[ Voor 6% gewijzigd door JBtL op 19-11-2023 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBtL schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:57:
Het databook voor de lucht/lucht versie van Toshiba geeft 3.5kW bij 1170 Watt maximaal opgenomen vermogen bij -5, maar de Elga Ace gaat dus duidelijk hoger (dat zie ik ook bij de 4kW variant). Remeha geeft helaas geen goede data hierover, maar misschien kunnen we iets bij elkaar verzamelen. Aangezien de Elga Ace dus ook prima als full-electric gebruikt kan worden icm een warmtepompboiler (dat doe ik ook) is dit wel belangrijke info om te weten voor het ontwerp.
Goed idee! Het aller mooiste zou zijn als iemand een Kamstrup achter zijn Elga Ace heeft hangen (en zijn CV-ketel uit staat). Dan kun je pas echt het maximale vermogen goed meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
  • Laatst online: 14:50
mkleinman schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:35:

Dat solo gebruiken zou ik ook wel willen, maar nog geen installateur gevonden die m zo wil aansluiten. (Een zei i.v.m. garantie)

Op je website zag ik de leidingen nogal “gekruist” aangesloten omdat de aanvoer en retour eerst fout zaten, maar welke is nu de aanvoer en retour?
En geen last bij vorst

Ik heb weinig warmte vraag, verwarm met lucht/ lucht maar is niet comfortabel genoeg, heb 50 m2 vloerverwarming en een Jaga op de bg en zou er iets bij willen maar geen 10 k uitgeven (heb daar een offerte voor met een Amber)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JBtL schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:57:
[...]

Welkom!

Even een vraagje n.a.v. de discussie die ik met @Andrehj had

Je zegt hier wat over het vermogen van de 6kW bij vorst, en dat die bij opgenomen vermogen van 1500 Watt ongeveer 4200 Watt afgeeft - maar ook dat de capaciteit nog wat hoger zou moeten zijn. Heb je ondertussen al een beter idee van het maximale vermogen van de warmtepomp bij -5 oid? Het databook voor de lucht/lucht versie van Toshiba geeft 3.5kW bij 1170 Watt maximaal opgenomen vermogen bij -5, maar de Elga Ace gaat dus duidelijk hoger (dat zie ik ook bij de 4kW variant). Remeha geeft helaas geen goede data hierover, maar misschien kunnen we iets bij elkaar verzamelen. Aangezien de Elga Ace dus ook prima als full-electric gebruikt kan worden icm een warmtepompboiler (dat doe ik ook) is dit wel belangrijke info om te weten voor het ontwerp.
Yes die heb ik. Tijdens de koude periode van februari 2021 heeft de ELGA ACE 6 de ultieme test doorstaan. 11, 12 en 13 februari hadden bij KNMI meetstation Lelystad onder de -10. Onderstaande grafieken zijn van 13-02-2023. Meetstation KNMI meette -13.3 op het koudst, ik zat met mijn sensor op bijna -8.5, maar die zit tegen de schuur aan gemonteerd. Mijn vermoeden is dat de ELGA eerder tegen die -13 lucht naar binnen aan het happen was dan de -8.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUPhrwBfcDvCckT42zrzMFvOkF8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cxh39nHsZsjf9H1oyyKy1Ye1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgiwJGAfoNxaWiq0W0_JBlieXDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oRvB59sL3CnyeZKbl6Mpmsg3.png?f=fotoalbum_large

Zwaarder dan dit heeft mijn ELGA het niet gehad.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Bohaak schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:34:
[...]

Dat solo gebruiken zou ik ook wel willen, maar nog geen installateur gevonden die m zo wil aansluiten. (Een zei i.v.m. garantie)

Op je website zag ik de leidingen nogal “gekruist” aangesloten omdat de aanvoer en retour eerst fout zaten, maar welke is nu de aanvoer en retour?
En geen last bij vorst

Ik heb weinig warmte vraag, verwarm met lucht/ lucht maar is niet comfortabel genoeg, heb 50 m2 vloerverwarming en een Jaga op de bg en zou er iets bij willen maar geen 10 k uitgeven (heb daar een offerte voor met een Amber)
Moet ik ook op zoeken wat aanvoer en retour is :-). Ze zitten in elk geval precies andersom t.o.v.de ELGA/Carrier die ik eerst had. Mooi is het niet meteen onder de ELGA maar het werkt in elk geval wel. Mocht ik (ooit) de Kampstrup Multical nog gaan monteren dan wordt dit misschien ooit nog netjes :-)

Ik heb bij vorst 1 onhebbelijkheid. Als het overdag zonnig is en je woonkamer verwarmd door de zon dan gaat de ELGA uit maar die laat de CV pomp nog regelmatig draaien. Het hele CV systeem koelt dan af tot 1 temperatuur, ook eventueel buffervat.

Als de ELGA dan om 17:00 wil starten dan wil deze eerst een defrost uitvoeren, maar omdat er geen warmte in het systeem zit schakelt hij de backup in. Als je geen backup hebt zoals ik dan weigert de ELGA dus door te starten.

Dit heb ik in ruim 3 jaar tijd nu ik meen 3x gehad. De oplossing was tot nu toe de ketel met de hand aan te zetten om warmte in het systeem te krijgen. Dat kan nu niet meer aangezien ik geen CV meer heb. Ik ga dit nu oplossen door een 50l buffervat met 3kW elektrisch element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
mkleinman schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:57:
[...]

Yes die heb ik. Tijdens de koude periode van februari 2021 heeft de ELGA ACE 6 de ultieme test doorstaan. 11, 12 en 13 februari hadden bij KNMI meetstation Lelystad onder de -10. Onderstaande grafieken zijn van 13-02-2023. Meetstation KNMI meette -13.3 op het koudst, ik zat met mijn sensor op bijna -8.5, maar die zit tegen de schuur aan gemonteerd. Mijn vermoeden is dat de ELGA eerder tegen die -13 lucht naar binnen aan het happen was dan de -8.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zwaarder dan dit heeft mijn ELGA het niet gehad.
Super, dank - als ik hier door m'n wimpers naar kijk lijkt de 5.4kW@-10 bij 2kW opgenomen vermogen die ik berekend had op basis van het databook dus redelijk met de praktijk overeen te komen. Misschien nog iets hoger dus - zie ik het goed dat de 6kW 2.2kW als maximaal opgenomen vermogen heeft? Die van mij was nog niet in bedrijf in februari '21 en heeft dus nog niet zo'n test gehad, maar 3.5 kW iets onder nul heb ik al wel gezien. Hopelijk deze winter een nieuwe kans om dit beter te testen. Ik heb zelf nog niet meegemaakt dat de Elga Ace niet wilde starten vanwege onvoldoende aanwezige warmte voor een defrost, maar ik draai pas een jaar en een beetje zonder CV-ketel.

[ Voor 14% gewijzigd door JBtL op 19-11-2023 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JBtL schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:39:
[...]

Super, dank - als ik hier door m'n wimpers naar kijk lijkt de 5.4kW@-10 bij 2kW opgenomen vermogen die ik berekend had op basis van het databook dus redelijk met de praktijk overeen te komen. Misschien nog iets hoger dus - zie ik het goed dat de 6kW 2.2kW als maximaal opgenomen vermogen heeft? Die van mij was nog niet in bedrijf in februari '21 en heeft dus nog niet zo'n test gehad, maar 3.5 kW iets onder nul heb ik al wel gezien. Hopelijk deze winter een nieuwe kans om dit beter te testen. Ik heb zelf nog niet meegemaakt dat de Elga Ace niet wilde starten vanwege onvoldoende aanwezige warmte voor een defryost, maar ik draai pas een jaar en een beetje zonder CV-ketel.
ELGA ACE 6 kan nog meer uit het net halen. Hoogste waarde ooit gemeten hier is 2476W en boven de 2300W komt met enige regelmaat voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mkleinman schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:57:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUPhrwBfcDvCckT42zrzMFvOkF8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cxh39nHsZsjf9H1oyyKy1Ye1.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgiwJGAfoNxaWiq0W0_JBlieXDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oRvB59sL3CnyeZKbl6Mpmsg3.png?f=fotoalbum_large
Zeer mooie data! Ik heb de temperatuurgegevens van Lelystad van die dag even opgezocht (kan mooi via https://daggegevens.knmi.nl/klimatologie/uurgegevens) en daaruit komt het volgende rijtje:
01:00 -8.9
02:00 -10.0
03:00 -9.5
04:00 -9.7
05:00 -11.4
06:00 -11.8
07:00 -13.1
08:00 -10.9
09:00 -9.0
Vooral de runs tussen 1 en 4:30 zijn bruikbaar, want daarna lijkt (gezien het opgenomen vermogen) de WP niet voluit te hebben gedraaid.

Als ik dan zo tussen mijn oogharen doorkijk, dan is het gemiddelde vermogen gedurende die uren zo'n 4.7 kW. En dat bij een temperatuur die gemiddeld geen -10 geweest zal zijn, want tussen de woningen is het ook nog wat warmer dan bij zo'n meetstation in het vrije veld, en dat meetstation zat gemiddeld gedurende die uren maar op -9.5.

Een max vermogen van 4.5 kW bij -10 (weliswaar bij Ta 38) lijkt me dus aardig in de buurt te zitten.
De 5.4 kW van @JBtL uit deze post is dus bijna een kW te hoog.

Daarmee lijkt het ook verstandig om de rest van de getallen van @JBtL iets naar beneden bij te stellen.

Maar misschien ben ik te pessimistisch?

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 20-11-2023 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Andrehj schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:19:
[...]

[Afbeelding]
Zeer mooie data! Ik heb de temperatuurgegevens van Lelystad van die dag even opgezocht (kan mooi via https://daggegevens.knmi.nl/klimatologie/uurgegevens) en daaruit komt het volgende rijtje:
1 -8.9
2 -10.0
3 -9.5
4 -9.7
5 -11.4
6 -11.8
7 -13.1
8 -10.9
9 -9.0
Vooral de runs tussen 1 en 4:30 zijn bruikbaar, want daarna lijkt (gezien het opgenomen vermogen) de WP niet voluit te hebben gedraaid.

Als ik dan zo tussen mijn oogharen doorkijk, dan is het gemiddelde vermogen gedurende die uren zo'n 4.7 kW. En dat bij een temperatuur die gemiddeld geen -10 geweest zal zijn, want tussen de woningen is het ook nog wat warmer dan bij zo'n meetstation in het vrij veld, en dat meetstation zat gemiddeld gedurende die uren maar op -9.5.

Een max vermogen van 4.5 kW bij -10 (weliswaar bij Ta 38) lijkt me dus ook aardig in de buurt te zitten.
De 5.4 kW van @JBtL uit deze post is dus bijna een kW te hoog.

Daarmee lijkt het ook verstandig om de rest van de getallen van @JBtL iets naar beneden bij te stellen.

Maar misschien ben ik te pessimistisch?
Ik vermoed te pessimistisch. Ik ken iemand die heel dicht bij de ontwikkeling heeft gezeten van de ELGA ACE. Hij heeft bij Techneco gewerkt aan de ACE 6.

Volgens hem kan de ACE 6 bij -10 nog 6kW warmte leveren bij 2400W opgenomen vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mkleinman schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:29:
Ik vermoed te pessimistisch. Ik ken iemand die heel dicht bij de ontwikkeling heeft gezeten van de ELGA ACE. Hij heeft bij Techneco gewerkt aan de ACE 6.

Volgens hem kan de ACE 6 bij -10 nog 6kW warmte leveren bij 2400W opgenomen vermogen.
Dat leverde de jouwe volgens jouw eigen grafieken zeker niet. Enig idee wat dat verschil verklaart?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Andrehj schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:31:
[...]

Dat leverde de jouwe volgens jouw eigen grafieken zeker niet. Enig idee wat dat verschil verklaart?
Omdat mijn ELGA al terug aan het moduleren was, omdat de maximale aanvoertemperatuur beperkt was tot 35 graden.

Gekke is dan weer dat de ELGA daarvoor dan weer eigenwijs is en harder gaat :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Nog even in de testmethode gedoken - voor hybride warmtepompen is dat wat ingewikkeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cCkYS6J9VwkMHUL6x8_-Du41Fo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YysfMhgLKSuozCKAgeAlWv9i.png?f=fotoalbum_large

Maar voor full-electric kan je denk ik wel het beste uitgaan van de gemeten waarden - die zijn dus gewoon met een aanvoertemperatuur van 35 graden gemeten bij 100% vermogen - dus 2.4 resp. 5.0 kW voor de 4 en 6kW Elga Ace. Afhankelijk van je locatie kan je ook rekenen met het vermogen bij -7 van 2.8 of 5.2kW. Tijdens een run is de aanvoertemperatuur tijdelijk wat lager - hierdoor de COP en ook het vermogen wat hoger, dat zie je in de grafiek van Martin ook. Maar je moet bij -10/-7 gewoon continue blijven draaien als je met een beta-factor van 1.0 rekent. Ik denk dat Martin daar boven zit (zijn warmtepomp is dan eigenlijk wat 'overbemeten').

[ Voor 8% gewijzigd door JBtL op 20-11-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBtL schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:58:
Nog even in de testmethode gedoken - voor hybride warmtepompen is dat wat ingewikkeld.
[Afbeelding]

Maar voor full-electric kan je denk ik wel het beste uitgaan van de gemeten waarden - die zijn dus gewoon met een aanvoertemperatuur van 35 graden gemeten bij 100% vermogen - dus 2.4 resp. 5.0 kW voor de 4 en 6kW Elga Ace. Afhankelijk van je locatie kan je ook rekenen met het vermogen bij -7 van 2.8 of 5.2kW. Tijdens een run is de aanvoertemperatuur tijdelijk wat lager - hierdoor de COP en ook het vermogen wat hoger, dat zie je in de grafiek van Martin ook. Maar je moet bij -10/-7 gewoon continue blijven draaien als je met een beta-factor van 1.0 rekent. Ik denk dat Martin daar boven zit (zijn warmtepomp is dan eigenlijk wat 'overbemeten').
Ik denk dat je gelijk hebt, laten we maar uitgaan van die 5.0 kW bij A-10W35 en 5.2 kW bij A-7W35, maar het blijft wel uiterst vreemd dat ze dat "laaglast" noemen... En die referentie naar een binnentemperatuur van 20 °C is ook uiterst bijzonder. Iedereen die iets van warmtepompen begrijpt weet dat het draait om de aanvoerwatertemperatuur. Binnentemperatuur is irrelevant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbPs7gjQgqijVM4sWPeC9Q396qk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dqcVFRowTj4oMgFu0TSDck26.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 21-11-2023 17:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
Andrehj schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:33:
[...]
En die referentie naar een binnentemperatuur van 20 °C is ook uiterst bijzonder. Iedereen die iets van warmtepompen begrijpt weet dat het draait om de aanvoerwatertemperatuur. Binnentemperatuur is irrelevant.
Dit heeft volgens mij te maken met de gebruikte methode. Deze meetpunten worden gebruikt om de SCOP/seizoensrendement voor verwarmen te kunnen bereken. Hier is een gestandaardiseerde methode die de COP meet in deellast bij 4 temperaturen, -7, 2, 7 en 12 (voor een gemiddeld klimaat) - uitgaande van een ontwerpaanvoertemperatuur van 35 graden bij -10 (voor een laag-temperatuurwarmtepomp).

Voor een 'normale' full electric warmtepomp wordt het vermogen bij -10 als 100% gesteld (Pdesign), bij -7 C wordt gekeken naar 88% van dat vermogen, bij 2 C naar 54% en bij 7 C naar 35% (en bij de aanvoertemperaturen die horen bij een stooklijn die loopt tot A-10/W35).

Voor een hybride warmtepomp wordt Pdesign hoger gesteld dan het vermogen dat de warmtepomp bij -10 kan leveren (voor de 4kW Elga Ace is dat 5kW, en voor de 6kW Elga Ace is dat 9kW). Dit is overigens vrij te kiezen door de fabrikant (...). Tot het bivalentpunt meet je dan dus niet meer in deellast, maar op het maximale vermogen. De meetpunten bij 7 en 12 graden zijn nog wel in deellast. Ik heb het hieronder proberen uit te tekenen. Wat ik alleen niet begrijp is dat het maximale vermogen bij het bivalent-punt lager is dan dat bij -7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1agbynUjGW0l-7et8EBMarjbhk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F4uF1qVA1zy5txyv2CwVuFjL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door JBtL op 21-11-2023 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBtL schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:34:
[...]

Dit heeft volgens mij te maken met de gebruikte methode. Deze meetpunten worden gebruikt om de SCOP/seizoensrendement voor verwarmen te kunnen bereken. Hier is een gestandaardiseerde methode die de COP meet in deellast bij 4 temperaturen, -7, 2, 7 en 12 (voor een gemiddeld klimaat) - uitgaande van een ontwerpaanvoertemperatuur van 35 graden bij -10 (voor een laag-temperatuurwarmtepomp).

Voor een 'normale' full electric warmtepomp wordt het vermogen bij -10 als 100% gesteld (Pdesign), bij -7 C wordt gekeken naar 88% van dat vermogen, bij 2 C naar 54% en bij 7 C naar 35% (en bij de aanvoertemperaturen die horen bij een stooklijn die loopt tot A-10/W35).

Voor een hybride warmtepomp wordt Pdesign hoger gesteld dan het vermogen dat de warmtepomp bij -10 kan leveren (voor de 4kW Elga Ace is dat 5kW, en voor de 6kW Elga Ace is dat 9kW). Dit is overigens vrij te kiezen door de fabrikant (...). Tot het bivalentpunt meet je dan dus niet meer in deellast, maar op het maximale vermogen. De meetpunten bij 7 en 12 graden zijn nog wel in deellast. Ik heb het hieronder proberen uit te tekenen. Wat ik alleen niet begrijp is dat het maximale vermogen bij het bivalent-punt lager is dan dat bij -7.

[Afbeelding]
Dankjewel voor die plaatjes en de uitgebreide uitleg _/-\o_ . Nu snap ik ook hoe je aan W34 kwam (dacht dat dat een typo was). Dat van dat lagere vermogen op het bivalentpunt snap ik ook niet. Dat zou ergens rond de 5.5 kW moeten liggen (voor de EA6).

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-04 19:43
Hier draait sinds feb '21 de Elga Ace 6kW tot nu toe erg tevreden over, zeker gezien de kosten ervan (4750€ inclusief installatie magneet filter en eTwist) daar ging nog 2700€ subsidie vanaf waardoor de totale kosten slechts €2050,- waren!

We willen volgend jaar onze woning volledig gaan renoveren, tevens van het gas af (vrijstaande woning uit 1960, in 1990 vernieuwd/verduurzaamd), ben nog aan het twijfelen wat te doen met de Elga. Ik verwacht dat er weinig waarde zit in een 2dehands Elga (krijgt de volgende koper nog subsidie)? Misschien een leuk experiment om er enkel de boven verdieping mee te verwarmen?

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:27
thafusion schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:46:
Hier draait sinds feb '21 de Elga Ace 6kW tot nu toe erg tevreden over, zeker gezien de kosten ervan (4750€ inclusief installatie magneet filter en eTwist) daar ging nog 2700€ subsidie vanaf waardoor de totale kosten slechts €2050,- waren!

We willen volgend jaar onze woning volledig gaan renoveren, tevens van het gas af (vrijstaande woning uit 1960, in 1990 vernieuwd/verduurzaamd), ben nog aan het twijfelen wat te doen met de Elga. Ik verwacht dat er weinig waarde zit in een 2dehands Elga (krijgt de volgende koper nog subsidie)? Misschien een leuk experiment om er enkel de boven verdieping mee te verwarmen?
De buitenunit hergebruiken voor een airco?

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH

Hangt er van af, als de capaciteit hoog genoeg is dan kan je de @mkleinman oplossing kiezen:
https://www.familie-kleinman.nl/energie/all-electric-2023/

(@Andrehj wellicht deze link ook in de OP: "Kan je met de ELGA ook naar FE?")
heb je meer capaciteit nodig, dan is het alternatief voor vervangen een 2e wp ernaast zetten en die door de ACE laten aansturen
nadeel: 2 kasten, wellicht meer continueverbruik
voordeel: kasten zijn kleiner, tijdens SWW run heb je ook verwarming, bij defrosts meestal ook nog een warmtebron actief, bij storing nog deels wel verwarming.

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 23-11-2023 14:26 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL

Ik heb er een airco bijgehangen om de functie van de ketel bij verwarmen onder 4 graden buiten over te nemen, warmtepompboiler voor warm water. Werkt perfect.

• BarryH
JBtL schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:29:
[...]

Ik heb er een airco bijgehangen om de functie van de ketel bij verwarmen onder 4 graden buiten over te nemen, warmtepompboiler voor warm water. Werkt perfect.
De 4 graden buitengrens is instelbaar tm -15

• JBtL
BarryH schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:18:
[...]

De 4 graden buitengrens is instelbaar tm -15
Zeker, maar als je bijvoorbeeld hybride op een beta factor van 0.6-0.8 hebt, dan is er op een gegeven moment niet meer genoeg vermogen wat door de warmtepomp geleverd kan worden. De rest kan door de CV-ketel geleverd worden, maar dus ook door een lucht/lucht warmtepomp. Het voordeel daarvan is dat het via een ander afgiftesysteem gaat waardoor de lucht/water warmtepomp beter functioneert dan i.c.m. met een CV-ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
JBtL schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:36:
[...]

Zeker, maar als je bijvoorbeeld hybride op een beta factor van 0.6-0.8 hebt, dan is er op een gegeven moment niet meer genoeg vermogen wat door de warmtepomp geleverd kan worden. De rest kan door de CV-ketel geleverd worden, maar dus ook door een lucht/lucht warmtepomp. Het voordeel daarvan is dat het via een ander afgiftesysteem gaat waardoor de lucht/water warmtepomp beter functioneert dan i.c.m. met een CV-ketel
Helemaal mee eens, maar je laat kapt de hybride dus niet af. Je gebruikt hem "full electric" en alleen omdat je nog extra capaciteit nodig hebt zet je de LL WP erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
BarryH schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:54:
[...]

Helemaal mee eens, maar je laat kapt de hybride dus niet af. Je gebruikt hem "full electric" en alleen omdat je nog extra capaciteit nodig hebt zet je de LL WP erbij.
Exact, wat je ziet bij hybride met een gasketel is dat op het moment dat de gasketel bijgeschakeld wordt de warmtepomp weggedrukt wordt - het minimale vermogen van de gasketel is al zo groot dat de retourtemperatuur in het systeem vrij snel oploopt. De warmtepomp moet dan op hoge temperatuur gaan draaien wat minder efficient gaat (met minder vermogen ook), en al vrij snel helemaal niet meer. Heb je bij 'hybride' met een lucht/lucht warmtepomp helemaal geen last meer van zodat de Elga Ace in principe tot -15 kan blijven draaien (ik zeg in principe, omdat ik nog niet mee heb gemaakt dat het zo koud is geweest).

[ Voor 6% gewijzigd door JBtL op 23-11-2023 19:36 ]

BarryH schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:18:
(@Andrehj wellicht deze link ook in de OP: "Kan je met de ELGA ook naar FE?")
Welke link?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:24

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Hier ook een Remeha Elga Ace 4 kW en dit is de eerste herfst dat hij draait. Er spelen natuurlijk een hoop factoren mee die het verbruik beïnvloeden. Ons huis is een 2-1-kap, 1979, kruipruimte vloer geïsoleerd, woonkamer 50m2 met convectorput, radiator en vloerverwarming. Alleen liggen de slangen op hart-op-hart van 30-40 cm oid, ooit aangelegd tijdens de bouw al vermoed ik met andere geldende standaarden. Ramen woonkamer begin dit jaar vervangen door HR++. Heb fans geplaatst onder de radiator en in de convectorput.

Temperatuur staat dag en nacht op 20.0 graden.

Het verbruik voor november is tot vandaag 220 kWh en ik heb het idee dat dat best hoog is.

Iemand die andere ervaringen heeft?

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• BarryH
@Tjeerd Wat is/was je gasverbruik?

• gvdijk23
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:47
Tjeerd schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:33:
Hier ook een Remeha Elga Ace 4 kW en dit is de eerste herfst dat hij draait. Er spelen natuurlijk een hoop factoren mee die het verbruik beïnvloeden. Ons huis is een 2-1-kap, 1979, kruipruimte vloer geïsoleerd, woonkamer 50m2 met convectorput, radiator en vloerverwarming. Alleen liggen de slangen op hart-op-hart van 30-40 cm oid, ooit aangelegd tijdens de bouw vermoed ik. Ramen woonkamer begin dit jaar vervangen door HR++. Heb fans geplaatst onder de radiator en in de convectorput.

Het verbruik voor november is tot vandaag 220 kWh en ik heb het idee dat dat best hoog is.

Hier Elga Ace 6kW in een vrjjstaande jaren dertig woning. Woonkamer/keuken van circa 50m2 met vloerverwarming. Rest van de woning radiatoren. Met dak, muur en vloerisolatie. Ik zit tot nu op 214 kW. Dus zo heel gek is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandordten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:19
Mijn verbruik Ace 4kw in november 207 kWh (eerste stookseizoen). 2^1 kap woning, midden van het land op het zuiden, jaren '60, vorig jaar broodjes vloer met vloerverwarming beneden verdieping aangelegd verder aardig uitgeisoleerd.

Ik heb verwarming op 18,5° en van 1500-2200 op 19°.

Volgende week beetje vorst ben heel benieuwd naar de prestaties
Hier ook een Remeha Elga Ace 4 kW en dit is de eerste herfst dat hij draait. Er spelen natuurlijk een hoop factoren mee die het verbruik beïnvloeden. Ons huis is een 2-1-kap, 1979, kruipruimte vloer geïsoleerd, woonkamer 50m2 met convectorput, radiator en vloerverwarming. Alleen liggen de slangen op hart-op-hart van 30-40 cm oid, ooit aangelegd tijdens de bouw vermoed ik. Ramen woonkamer begin dit jaar vervangen door HR++. Heb fans geplaatst onder de radiator en in de convectorput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Dan zit ik er niet heel ver vandaan, zeker omdat ik het dag en nacht op 20 graden heb staan. Dat had ik trouwens begin november nog op 19.5, maar ik merkte vaak dat dan 's ochtends de kamerthermostaat een temperatuur mat van 19.0 graden en dat was net wat te fris. Nu ik hem op 20 heb, zakt hij heel een enkele keer nog naar 19.5.

Overigens hebben we ook geen spouwmuurisolatie, bewust nog niet omdat onze steensoort vochtproblemen zou kunnen geven, wat met impregneren dan weer tegen te gaan is, maar vond het nog een te groot risico. Eerst maar afwachten wat het verbruik is in een winterseizoen.

Voor meer details over onze woning heb ik ooit een ander onderwerp aangemaakt met wat vragen/antwoorden/foto's.

@BarryH gasverbruik was rond de 1500 m3 per jaar

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adagio
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 23:18
Hoi, begin volgend jaar krijgen we de 4kw-variant. Na overleg laten we hem buiten bij de achterdeur plaatsen. Met de installateur is afgesproken dat ik een grindbak oplever voor de buitenunit. Nu zie ik op internet verschillende voorbeelden terug. Hele uitgebreide grindbedden, maar ook hele kleine. De buitenunit komt op bigfoots van 60cm aldus de offerte. Kan ik volstaan met een grindbak van zeg 90cm x 40 cm, waarbij de bigfoots nog gedeeltelijk op de bestrating komen te staan? Is het handig/noodzakelijk om nog met insluitbanden te werken? Wat zijn jullie ervaringen? Wie heeft inspiratie?

Agree to disagree... | Sort that one out!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Adagio schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:40:
Hoi, begin volgend jaar krijgen we de 4kw-variant. Na overleg laten we hem buiten bij de achterdeur plaatsen. Met de installateur is afgesproken dat ik een grindbak oplever voor de buitenunit. Nu zie ik op internet verschillende voorbeelden terug. Hele uitgebreide grindbedden, maar ook hele kleine. De buitenunit komt op bigfoots van 60cm aldus de offerte. Kan ik volstaan met een grindbak van zeg 90cm x 40 cm, waarbij de bigfoots nog gedeeltelijk op de bestrating komen te staan? Is het handig/noodzakelijk om nog met insluitbanden te werken? Wat zijn jullie ervaringen? Wie heeft inspiratie?
bigfoots binnen de grindbak (Voor drukverdeling) en als je rond het vriespunt geen bevriezing in de bak wil voor het mooi richting de vorstgrens graven (60cm???)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Tjeerd schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:26:
Dan zit ik er niet heel ver vandaan, zeker omdat ik het dag en nacht op 20 graden heb staan. Dat had ik trouwens begin november nog op 19.5, maar ik merkte vaak dat dan 's ochtends de kamerthermostaat een temperatuur mat van 19.0 graden en dat was net wat te fris. Nu ik hem op 20 heb, zakt hij heel een enkele keer nog naar 19.5.

Overigens hebben we ook geen spouwmuurisolatie, bewust nog niet omdat onze steensoort vochtproblemen zou kunnen geven, wat met impregneren dan weer tegen te gaan is, maar vond het nog een te groot risico. Eerst maar afwachten wat het verbruik is in een winterseizoen.

Voor meer details over onze woning heb ik ooit een ander onderwerp aangemaakt met wat vragen/antwoorden/foto's.

@BarryH gasverbruik was rond de 1500 m3 per jaar
ik kwam ook van 1500m3 en als ik de binnentemperatuur constant hou, dan gaat de gasketel pas rond het vriespunt meedoen (en daardoor dus maar 100m3 per jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Adagio schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:40:
Zie de foto die ik hier heb geplaatst voor een grindbakoplossing. In ons geval wilde we de tegellengte aanhouden, dus 60 cm. De bigfoots pasten alleen nét niet dan, dus die is een paar cm. afgezaagd en achterstevoren gezet, dus met de afgezaagde kant naar de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
JBtL schreef op zondag 19 november 2023 @ 01:19:
[...]

Dat is het verbruik in Watt dat varieert dus een beetje. Hij gaat tot 22W
ik probeer beetje uit te vinden wat 'normaal' verbruik is met dit ding. hij varieert tussen de 8 en 10 watt hier. is dit veel? of normaal? ik zet de thermostaat meestal tussen de 19-21 graden thuis. op hoeveel watt draait dit ding bij jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 24-11-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe meet je dat? Want als je geen externe kWh-meter aan je EA knoopt schijnt er van het opgegeven verbruik niet veel te kloppen (zie een paar pagina's terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Farabi schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:44:
[...]

ik probeer beetje uit te vinden wat 'normaal' verbruik is met dit ding. hij varieert tussen de 8 en 10 watt hier. is dit veel? of normaal? ik zet de thermostaat meestal tussen de 19-21 graden thuis. op hoeveel watt draait dit ding bij jullie?
Dit is een extra pomp, geen standaard onderdeel. Weet je waarom deze in het systeem aangesloten is? Tussen 8 en 10 watt is overigens niet slecht voor een pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
JBtL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:07:
[...]

Dit is een extra pomp, geen standaard onderdeel. Weet je waarom deze in het systeem aangesloten is? Tussen 8 en 10 watt is overigens niet slecht voor een pomp.
Nee, is door de woningbouw aangesloten hier. Dus helemaal niks mee gekregen van het proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Farabi schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:17:
[...]

Nee, is door de woningbouw aangesloten hier. Dus helemaal niks mee gekregen van het proces.
Kan je nog een paar foto's sturen? In de Elga Ace zit namelijk al een pomp - dus een extra is in principe niet nodig. Maar afhankelijk van hoe het geïnstalleerd is was er misschien reden toe.

[ Voor 10% gewijzigd door JBtL op 24-11-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
JBtL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:23:
[...]

Kan je nog een paar foto's sturen? In de Elga Ace zit namelijk al een pomp - dus een extra is in principe niet nodig. Maar afhankelijk van hoe het geïnstalleerd is was er misschien reden toe.

[ Voor 71% gewijzigd door Farabi op 27-11-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb jij nou een Elga Ace waar extern nog zo'n vat (minibuffer, hydraulische Weiche, hoe noem je dat ook al weer) aan hangt? Die gebruikte je vroeger bij de oude Elga, maar toch niet bij een Elga Ace?
Heel bijzonder dit. Kun je een schema tekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
@Farabi Dank, misschien iets verder uitgezoomd? Is het mogelijk om de aansluitingen van de ketel en de Elga Ace in 1 beeld te krijgen? Wat ik hier zie is wel vrij bijzonder namelijk. Kan zijn dat het goed is, maar kan ook zijn dat iemand heeft lopen prutsen.

Inderdaad alsof iemand de handleiding van de oude Elga heeft gelezen en dat op de nieuwe heeft toegepast (waar de open verdeler al intern zit).

[ Voor 21% gewijzigd door JBtL op 24-11-2023 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
JBtL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:56:
@Farabi Dank, misschien iets verder uitgezoomd? Is het mogelijk om de aansluitingen van de ketel en de Elga Ace in 1 beeld te krijgen? Wat ik hier zie is wel vrij bijzonder namelijk. Kan zijn dat het goed is, maar kan ook zijn dat iemand heeft lopen prutsen.

Inderdaad alsof iemand de handleiding van de oude Elga heeft gelezen en dat op de nieuwe heeft toegepast (waar de open verdeler al intern zit).
Andrehj schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:55:
[...]

Heb jij nou een Elga Ace waar extern nog zo'n vat (minibuffer, hydraulische Weiche, hoe noem je dat ook al weer) aan hangt? Die gebruikte je vroeger bij de oude Elga, maar toch niet bij een Elga Ace?
Heel bijzonder dit. Kun je een schema tekenen?
Zo beter? wat zijn de minpunten hier?

[ Voor 34% gewijzigd door Farabi op 27-11-2023 09:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
@Farabi ok, geen gepruts, er kunnen redenen zijn om het zo te installeren. De warmtepomp en het afgiftesysteem (radiatoren/vloerverwarming) zijn op deze manier hydraulisch gescheiden. Ik denk wel dat het waarschijnlijk is dat het niet nodig is geweest om het zo te doen. Het stroomverbruik van de Elga Ace is namelijk zo hoger dan eigenlijk nodig is. Misschien kan je dit in de gaten houden met een slimme stekker o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
JBtL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:13:
@Farabi ok, geen gepruts, er kunnen redenen zijn om het zo te installeren. De warmtepomp en het afgiftesysteem (radiatoren/vloerverwarming) zijn op deze manier hydraulisch gescheiden. Ik denk wel dat het waarschijnlijk is dat het niet nodig is geweest om het zo te doen. Het stroomverbruik van de Elga Ace is namelijk zo hoger dan eigenlijk nodig is. Misschien kan je dit in de gaten houden met een slimme stekker o.i.d.
Wat houdt 'hydraulisch gescheiden' in? Ik heb geen vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Farabi schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:19:
[...]

Wat houdt 'hydraulisch gescheiden' in? Ik heb geen vloerverwarming.
Dat betekent dat de circulatie van de warmtepomp gescheiden is van de circulatie door de radiatoren. De warmte wordt dan van de ene op de andere circulatie overgedragen in een buffervat of - zoals bij jou - in een zogenaamde open verdeler. Dat is dat grijze ding naast het stopcontact waar 4 buizen in uitkomen. Dat wordt wel eens gedaan om het systeem beter in balans te houden maar is meestal niet nodig en maakt het iets minder efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Andrehj schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:58:
[...]

Hoe meet je dat? Want als je geen externe kWh-meter aan je EA knoopt schijnt er van het opgegeven verbruik niet veel te kloppen (zie een paar pagina's terug).
Dit komt rechtstreeks uit de Remeha app, maar daarnaast heb ik ook een Shelly-plug draaien die het actuele verbruik en het totale verbruik vanaf het begin van de metingen meet. Dit wordt weergegeven in Home Assistant, maar ik moet daarin nog instellen dat ik ook per dag de totalen kan zien. Maar is het gemeten verbruik wat te zien is in de Remeha app dan (zo) onnauwkeurig?

[ Voor 3% gewijzigd door Tjeerd op 24-11-2023 21:43 ]

Pagina: 1 2 ... 30 Laatste