Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 2 ... 21 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:22
Mede-auteurs:
  • thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-05 11:32

thehog

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-05 09:46

Kird03

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:10

Heronimo

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:53

doek55

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-05 21:08

Zwerius

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-05 20:59

Leudal

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-05 10:58

Cees-JanH

Het grote fancoil fan topic

In het grote lucht/water warmtepomp topic werd met regelmaat gesproken over fancoils, wat zijn dat, hoe sluit je ze aan en zijn ze te tweaken.
Om het voor anderen beter vindbaar te maken dus dit aparte topic.
Werking
Een fancoil is eigenlijk een veredelde auto radiateur met fijne lamellen voorzien van een ventilator. In Nederland zijn de ventilatorconvectoren van bijvoorbeeld Jaga vrij bekend. Het voordeel is dat de luchtstroom van de ventilatoren het mogelijk maakt om met lage temperaturen te verwarmen en er ook mee te koelen.
Condenserend koelen
De fancoils zoals hier besproken hebben veelal een condens afvoer zodat er ook condenserend mee gekoeld kan worden. Bij condenserend koelen is de aanvoertemperatuur onder het dauwpunt waardoor er condensatie optreed en je ook vocht uit de lucht haalt. Dit heeft als bijkomend voordeel dat ook de luchtvochtigheid daalt, wat flink bijdraagt aan het thermisch comfort.

Het is gebleken dat deze verwarming en koeltechniek vaak in Italië wordt toegepast, daarom zijn er diverse merken uit dit land redelijk betaalbaar te verkrijgen. Ook het leidingwerk vraagt de nodige aandacht, met deze lage temperaturen krijg je echt condens, dus geïsoleerde versie is een must.

De units lenen zich perfect voor montage op de verdieping, slaapkamers, als de fan niet draait komt er echt nauwelijks warmte uit, aangezien de meeste onder ons de slaapkamers niet of nauwelijks stoken is dat prima, wil je (kind) er studeren of werken dan kun je eenvoudig de gewenste temperatuur instellen per ruimte. Het spreekt voor zich dat het koelen veel beter gaat dan met vloerkoeling, door de lage temperatuur kun je veel vermogen kwijt terwijl ook de luchtvochtigheid afneemt.
Waar te verkrijgen?
Trovaprezzi is een Italiaanse prijsvergelijker waar je veel fancoils kunt vinden.

Hieronder een lijstje van merken en waar wij ze hebben besteld:

Cordivari, Climatec Italië
Innova: Idrocrimart.it Climatec Italië
Vaillant AroVair, Tavolla Italy/Installatievakwinkel Nederland

Voorbeeld van Vaillant modellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2yv7bvbTlasBuaTLIBEQUYPAig=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DAjk6XdEOKpdSvE1g37eOHCq.png?f=fotoalbum_large

Cordivari:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqkcO9M6bVsKwnThp-C9IKmzTJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HkWLvPYXypIT65hmT3orr65.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 148% gewijzigd door doek55 op 12-07-2021 09:13 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Bij mij leven nog twee vragen:
- Zijn ook prima 'dom' te gebruiken? Oftewel, dat de WP gewoon beslist of er warm of koud water door de leidingen gaat en de fancoils daarom gewoon hun ding doen. Eventueel met een AB waarmee je de ventilator stand bedient. Of heb je echt een controller kabel nodig?
- Wat zijn nou betaalbare fancoils voor aan de muur zoals bij airco binnenunits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:37

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik heb de vaillants in Italië besteld daar zit een infra rood afstandsbediening bij en een drieweg klep. Ze zijn bedoeld om te ontvochtiging maar ik kan ze ook inzetten als verwarming.

Dom gebruiken kan denk ik alleen als er verder geen afgifte apparatuur is aangesloten en de warmtepomp dan stopt als de temperatuur is bereikt. Anders zal er minimaal een open/ dicht klep in moeten komen.

[ Voor 35% gewijzigd door martijn v o op 09-07-2021 15:36 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
martijn v o schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:34:
Dom gebruiken kan denk ik alleen als er verder geen afgifte apparatuur is aangesloten en de warmtepomp dan stopt als de temperatuur is bereikt. Anders zal er minimaal een open/ dicht klep in moeten komen.
Met dom bedoel ik eerder standalone. Oftewel, de warmtepomp beslist of er gekoeld dient te worden. De fancoil beslist of hij mee moet doen met koelen of niet. Als een thermostaatkraan dus van de reguliere radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-05 23:21
Vraagje aan de airleaf bezitters (totdat we straks een fancoil topic hebben).

Ik heb nu een paar offertes, klopt het dat de besturing altijd bijgekocht moet worden?

Het beste wat ik tot nu toe aangeboden heb gekregen is 1350 voor 2x sls600, inc verzend en controle paneel.

Daar schrok ik wel licht van aangezien ik op voorhand dacht voor circa 1000 wel klaar te kunnen zijn.

Verder zit ik nog te denken aan een airco achtig vaillant voor in de slaapkamer.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
format5 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 17:37:
Je reactie 1-op-1 kopiëren werkt niet altijd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doek55
format5 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 17:37:

Ik heb nu een paar offertes, klopt het dat de besturing altijd bijgekocht moet worden?

Het beste wat ik tot nu toe aangeboden heb gekregen is 1350 voor 2x sls600, inc verzend en controle paneel.

Daar schrok ik wel licht van aangezien ik op voorhand dacht voor circa 1000 wel klaar te kunnen zijn.

Verder zit ik nog te denken aan een airco achtig vaillant voor in de slaapkamer.
De Innova Airleaf fancoils hebben standaard geen bediening/controller. Er is alleen een motorkabel aanwezig met 3 aders naar de ventilator. Je zult dus moeten kiezen uit een van de controllers met interne/externe bediening. In deze handleiding kun je de verschillende mogelijkheden vinden. Daarnaast moet je ook nadenken of je de doorstroming wilt kunnen begrenzen. Daarvoor zijn sets met 2-weg kleppen beschikbaar. Je kunt ook de hydraulische aansluitingen wijzigen van standaard links naar rechts door het binnenwerk volledig om te draaien, maar daarvoor heb je wel een langere motorkabel (BB0646II) nodig.

@CurlyMo Als je een Airleaf fancoil passief wilt laten reageren op het functioneren van de warmtepomp kan dat doormiddel van de temperatuurvoeler op de aanvoer. Bij koeling zal de fancoil pas aan gaan bij Ta <20°C en bij verwarmen Ta >30°C (dat is helaas te hoog voor mij, dus ik gebruik deze optie niet). Daarnaast zitten er twee relais contacten op de fancoil controller die warmte- of koudevraag kunnen doorgeven aan de warmtepomp.

Voor meer informatie over Innova Airleaf fancoils: https://www.innovaenergie.com/en/docs/manuals/#AIRLEAF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@doek55 Wat me bij de wallunits (Filomuro) opvalt is dat de aanvoer / retour van achter de unit moeten komen en niet openlijk zoals met een radiator vanaf de zijkant. Dat is niet echt handig in mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
CurlyMo schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 20:30:
@doek55 Wat me bij de wallunits (Filomuro) opvalt is dat de aanvoer / retour van achter de unit moeten komen en niet openlijk zoals met een radiator vanaf de zijkant. Dat is niet echt handig in mijn situatie.
Bij Filomuro zitten ze toch ook aan de zijkant, alleen lijkt de ruimte beperkt waardoor je moeilijk omlaag kunt. Ik moest bij de Airleafs ook met een bocht om de condensopvang heen, maar daar is genoeg ruimte binnen de omkasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
doek55 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 20:42:
[...]

Bij Filomuro zitten ze toch ook aan de zijkant, alleen lijkt de ruimte beperkt waardoor je moeilijk omlaag kunt. Ik moest bij de Airleafs ook met een bocht om de condensopvang heen, maar daar is genoeg ruimte binnen de omkasting.
Klopt, ze zitten wel aan de zijkant, maar je hebt geen doorvoer door de kast heen zover ik het kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

Je kunt de klep of thermostatische afsluiter er ook afhalen en alleen op snelheid van de ventilator sturen. Er zal dan altijd water doorheen stromen, maar daar maak je 'm dommer mee.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
doek55 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 20:42:
[...]

Ik moest bij de Airleafs ook met een bocht om de condensopvang heen, maar daar is genoeg ruimte binnen de omkasting.
Weet je of er aan de onderkant (in de kast) ook ruimte is om de leiding naar links te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
format5 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:02:
[...]

Weet je of er aan de onderkant (in de kast) ook ruimte is om de leiding naar links te brengen?
Bij de Airleaf serie is er geen ruimte aan de onderzijde, daar wordt de lucht aangezogen. Mijn leverancier (Idrocrimart) heeft de aansluitingen gratis van links naar rechts aangepast. Houdt er rekening mee dat als je de leidingen wilt isoleren deze een stuk dikker worden. Elektra kabels krijg je nog wel achter de fancoil door, maar zeker geen leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Dan ben ik helaas gebonden de de sls600 ben ik bang... de leidingen komen op 1080 uit de grond. Ik hoopte de sls800 te kunnen plaatsen, maar dat gaat dan niet lukken ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Bij het wandmodel wil ik graag het leidingwerk van de zijkant laten komen en niet van achteren. Dan zit er volgens mij niks anders op dan gaten boren in de behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
timovd schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 07:02:
Je kunt de klep of thermostatische afsluiter er ook afhalen en alleen op snelheid van de ventilator sturen. Er zal dan altijd water doorheen stromen, maar daar maak je 'm dommer mee.
Het voordeel is dan wel dat de afgifte niet abrupt wegvalt en waardoor de WP ook minder snel gaat pendelen als je maar twee van deze units aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

CurlyMo schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 13:59:
Bij het wandmodel wil ik graag het leidingwerk van de zijkant laten komen en niet van achteren. Dan zit er volgens mij niks anders op dan gaten boren in de behuizing.
2 maal een bocht van 90 graden maken en je kunt m vanaf onder doorvoeren. Ik weet niet hoe de aansluitingen zitten, maar met een haaks ventiel kun je m vervolgens aansluiten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
timovd schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 14:07:
[...]

2 maal een bocht van 90 graden maken en je kunt m vanaf onder doorvoeren. Ik weet niet hoe de aansluitingen zitten, maar met een haaks ventiel kun je m vervolgens aansluiten.
Volgens mij is dat ding gewoon dicht aan de onderkant:
Afbeeldingslocatie: https://www.idrocrimart.it/wp-content/uploads/2020/10/innova-filomuro-slw-800-ventilconvettore-a-parete.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
De Vaillant wandmodellen hebben gelukkig wel een opening in de behuizing zodat de aansluitingen van links en rechts kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
CurlyMo schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:49:
Bij mij leven nog twee vragen:
- Zijn ook prima 'dom' te gebruiken? Oftewel, dat de WP gewoon beslist of er warm of koud water door de leidingen gaat en de fancoils daarom gewoon hun ding doen. Eventueel met een AB waarmee je de ventilator stand bedient. Of heb je echt een controller kabel nodig?
- Wat zijn nou betaalbare fancoils voor aan de muur zoals bij airco binnenunits?
Ik gebruik de vaillanant AROVAIR console (radiator vorm?!) modellen als "domme units". Via de onboard controllor (niet vergeten mee te bestellen, zonder werkt het apparaat niet!) kun je een temperatuur instellen. Unit zal stoppen bij behalen van die temperatuur en/of langzaam toeren verminderen (in auto stand). Als de WP geen koude of warmte levert zal de unit niets doen natuurlijk, maar meestal werkt dit prima al aangezien WP meestal wel lange runs draait en een ingeschakelde fancoil kan aardig wat vermogen kwijt, dus WP zal minder snel uitslaan bij ingeschakelde fancoil.

dit is de 0010035096 (VA-2-WC) controller voor de Arovair console modules.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9by-N0HzeKRCtIy8RTVUXCt37o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XB9ezzNSNEnwWS4yKlwtCOEd.png?f=fotoalbum_large

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Kird03 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:45:
[...]

Ik gebruik de vaillanant AROVAIR console (radiator vorm?!) modellen als "domme units". Via de onboard controllor (niet vergeten mee te bestellen, zonder werkt het apparaat niet!) kun je een temperatuur instellen. Unit zal stoppen bij behalen van die temperatuur en/of langzaam toeren verminderen (in auto stand). Als de WP geen koude of warmte levert zal de unit niets doen natuurlijk, maar meestal werkt dit prima al aangezien WP meestal wel lange runs draait en een ingeschakelde fancoil kan aardig wat vermogen kwijt, dus WP zal minder snel uitslaan bij ingeschakelde fancoil.

dit is de 0010035096 (VA-2-WC) controller voor de Arovair wand modules.
[Afbeelding]
Heb jij de warmtepomp dan op een vaste aanvoertemperatuur ingesteld staan?

Omdat ik er hier nu maar eentje heb staat hij gewoon volle bak aan als de warmtepomp op koelen staat. Maar met meerdere lijkt mij de auto stand handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Kird03 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:45:
[...]

Ik gebruik de vaillanant AROVAIR console (radiator vorm?!) modellen als "domme units". Via de onboard controllor (niet vergeten mee te bestellen, zonder werkt het apparaat niet!) kun je een temperatuur instellen.
Volgens mij hebben de wandmodellen die controller wel ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
Heronimo schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:22:
[...]

Heb jij de warmtepomp dan op een vaste aanvoertemperatuur ingesteld staan?

Omdat ik er hier nu maar eentje heb staat hij gewoon volle bak aan als de warmtepomp op koelen staat. Maar met meerdere lijkt mij de auto stand handiger.
ben nog wat aan het knoeien met de instellingen van de Wp, is de eerste zomer voor mij (WP in maart geinstalleerd) en het wil nog niet echt heet worden in huis.. 8). Ik stuur nu op de thermostaat in de woonkamer, idee is om de deuren van slaapkamer en zolder open te gooien als het heet wordt en van daaruit dan condenserend te koelen met alleen de fancoils. Op dit moment koel ik ook met vloerverwarming erbij en automatische dauwpunt bewaking. Heb de controllers ingesteld op vaste fan snelheid en via wifi stopcontacten kan ik de controller aanzetten als dat nodig is. (hij gaat dan verder op laatste ingestelde stand)
CurlyMo schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:23:
[...]

Volgens mij hebben de wandmodellen die controller wel ingebouwd.
Heb mijn posts eerder iets aangepast, ik heb de console units en die hebben geen controller. Bij de wandmodellen zit hij er wellicht wel bij, dat kan ik echter niet bevestigen aangezien ik die units zelf niet heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Kird03 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:43:
[...]

ben nog wat aan het knoeien met de instellingen van de Wp, is de eerste zomer voor mij (WP in maart geinstalleerd) en het wil nog niet echt heet worden in huis.. 8). Ik stuur nu op de thermostaat in de woonkamer, idee is om de deuren van slaapkamer en zolder open te gooien als het heet wordt en van daaruit dan condenserend te koelen met alleen de fancoils. Op dit moment koel ik ook met vloerverwarming erbij en automatische dauwpunt bewaking. Heb de controllers ingesteld op vaste fan snelheid en via wifi stopcontacten kan ik de controller aanzetten als dat nodig is. (hij gaat dan verder op laatste ingestelde stand)

[...]

Heb mijn posts eerder iets aangepast, ik heb de console units en die hebben geen controller. Bij de wandmodellen zit hij er wellicht wel bij, dat kan ik echter niet bevestigen aangezien ik die units zelf niet heb.
toon volledige bericht
Ik heb hier het Arovair wand model. En daar zit inderdaad standaard een display in en een afstandsbediening bij.

Ik snap alleen nog niet helemaal wanneer hij de ingebouwde driewegklep opent en sluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
Heronimo schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:45:
[...]

Ik heb hier het Arovair wand model. En daar zit inderdaad standaard een display in en een afstandsbediening bij.

Ik snap alleen nog niet helemaal wanneer hij de ingebouwde driewegklep opent en sluit.
Indien correct aangesloten zou het zo moeten zijn, dat er geen koud (of warm) water meer door de fancoil gaat als de ruimte temperatuur is behaald volgens mij. Console kun je optioneel uitrusten met een 3-weg klep, maar als de fan uit is, komt er nagenoeg geen warmte of koude afgifte in je kamer. Weerstand van je "radiator" blijft wel bestaan zonder 3-weg klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Met een driewegklep breng je dus de aanvoer direct naar de afvoer, daarmee verhoog je uiteraard de ingaande temperatuur van je WP.
Geeft dat geen slechtere cop?

Ik heb ze zonder kleppen, direct op de coil, als de fan uit is zal dan de temperatuur val over de coil ook vrijwel nul zijn. Ik zal dit eens meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-04 15:50
martijn v o schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:34:
Ik heb de vaillants in Italië besteld daar zit een infra rood afstandsbediening bij en een drieweg klep. Ze zijn bedoeld om te ontvochtiging maar ik kan ze ook inzetten als verwarming.

Waar heb je ze vandaan? En hoe snel had je ze binnen?

Qua garantie neem je wel een risico, maar in principe kan er niet zo veel kapot gaan lijkt me; toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Even een vraag mbt de keuze van/voor kleppen.
Zou je niet juist willen dat er geen water door de fancoil gaat als deze niet nodig is?
Tenminste bij parallel schakelen dan.

Het lijkt mij dat als je alles parallel hebt je de Tr niet wil verhogen omdat 1 fancoil geen afgifte heeft.

Als je serie werkt is het uiteraard een ander verhaal.

Gebruiken jullie kleppen? Indien ja, 2/3 weg en serie/parallel aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

BenH schreef op maandag 12 juli 2021 @ 06:36:
[...]

Qua garantie neem je wel een risico, maar in principe kan er niet zo veel kapot gaan lijkt me; toch?
Van Tavolla. Ik heb ze nog niet, ze zijn onderweg. Is ook goed ook want ik moet eerst nog even een wandje oplengen ander kan ik hem niet ophangen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
format5 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 08:09:
Zou je niet juist willen dat er geen water door de fancoil gaat als deze niet nodig is?

Het lijkt mij dat als je alles parallel hebt je de Tr niet wil verhogen omdat 1 fancoil geen afgifte heeft.

Ik heb 4 parallel aangesloten T22 radiatoren vervangen. Ik heb 2-weg kleppen op de fancoils zitten om het systeem hydraulisch hetzelfde te houden als de radiatoren met thermostaatknop. Anders zou er 's winters continu flow door de fancoils gaan, terwijl er bij 3 van de 4 geen warmtevraag is. Bij de set van Innova zit ook een afsluiter voor de retour, want je wilt de fancoils ook waterzijdig in kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:53
doek55 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:07:
[...]
Bij de set van Innova zit ook een afsluiter voor de retour, want je wilt de fancoils ook waterzijdig in kunnen regelen.
Iemand al ervaring met dat inregelen in een systeem met vloerverwarming + ventiloconvectoren?

Ik heb hier:
- Vaillant VCW346 ketel
- +/- 70m2 vloer-/wandverwarming
- 4 radiatoren

Alles op LTV, aanvoer tussen de 30-35 graden afhankelijk van de buitentemperatuur. Nu was ik in het verleden al aan het kijken geweest naar een Vaillant Arovair VA 1-025 WN om de garage (lees: werkplaats) bij te verwarmen in de winter. De 1-035 WN heeft bijna het dubbel aan drukverlies t.o.v. de 025, de 045 is een betere keus als ik nog meer vermogen nodig heb.

Maar voor alle 3 de modellen is het zo dat deze best stevige debieten (480 / 670 / 770 l/h) nodig hebben. Nu kan de ingebouwde pomp in mijn ketel een debiet aan van 1.290 l/h, waardoor het duidelijk is dat er een best groot deel daarvan richting de Arovair zal moeten gaan.

Dat trekt de inregeling redelijk scheef / maakt deze moeilijk zou ik zo denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
theredone51 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:58:
[...]

Iemand al ervaring met dat inregelen in een systeem met vloerverwarming + ventiloconvectoren?

Ik heb hier:
- Vaillant VCW346 ketel
- 4 radiatoren

Alles op LTV, aanvoer tussen de 30-35 graden afhankelijk van de buitentemperatuur. Nu was ik in het verleden al aan het kijken geweest naar een Vaillant Arovair VA 1-025 WN om de garage (lees: werkplaats) bij te verwarmen in de winter. De 1-035 WN heeft bijna het dubbel aan drukverlies t.o.v. de 025, de 045 is een betere keus als ik nog meer vermogen nodig heb.

Maar voor alle 3 de modellen is het zo dat deze best stevige debieten (480 / 670 / 770 l/h) nodig hebben. Nu kan de ingebouwde pomp in mijn ketel een debiet aan van 1.290 l/h, waardoor het duidelijk is dat er een best groot deel daarvan richting de Arovair zal moeten gaan.

toon volledige bericht
Vloerverwarming en fancoils kunnen prima samen net zoals radiatoren dat kunnen. Bij voorkeur regel je het wel waterzijdig in. Een fancoil is als het ware een hele grote radiator in een kleine behuizing en heeft geen minimale flow nodig om te functioneren. Echter, hoe lager de flow, hoe groter het verschil tussen Ta en Tr en daarmee zal de afgifte / het vermogen dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
theredone51 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:58:
[...]

Ik heb hier:
- Vaillant VCW346 ketel
- 4 radiatoren

toon volledige bericht
Die flow is bij de gespecificeerde temperaturen en vermogens. Vermogen is evenredig met flow maal delta T. Met de ketel wil je met name de retour temperatuur laag houden. Je kan dus prima met bijvoorbeeld de halve flow werken en de dubbele delta T werken om hetzelfde vermogen te halen.

Ik zou overigens wel even kijken of je niet met bijvoorbeeld een Jaga plus zelfbouw DBE uit kan als je toch niet gaat koelen. Mogelijk is dat wat goedkoper dan een unit met condensafvoer. Anderzijds lijkt je afgifte al klaar voor een warmtepomp, dus dan kan je maar beter gelijk de voorbereidingen treffen om ook condenserend te kunnen koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
BenH schreef op maandag 12 juli 2021 @ 06:36:
[...]

Hier ook bij Tavolla besteld in Italië, was met een week binnen.

Ik weet niet hoe Vaillant Nederland een eventueel garantie verzoek zou behandelen. Mogelijk moet je dan inderdaad in overleg met de Italiaanse leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
format5 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 08:09:

Ik zou zorgen dat je een verdeler gebruikt met afsluiters. Dan kan je eventueel ook stelmotoren er op zetten om het automatisch per zone te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Cees-JanH schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:02:
Met een driewegklep breng je dus de aanvoer direct naar de afvoer, daarmee verhoog je uiteraard de ingaande temperatuur van je WP.
Geeft dat geen slechtere cop?

Ik heb ze zonder kleppen, direct op de coil, als de fan uit is zal dan de temperatuur val over de coil ook vrijwel nul zijn. Ik zal dit eens meten.
Als aanvoer direct naar afvoer gaat dan heb je een bypass en geen afgifte. De temperatuur van het water in je systeem zal dan gaan dalen, de compressor terug moduleren en uiteindelijk afslaan als hij onder het setpoint duikt. Zodra het water weer door de fancoil loopt stijgt de temperatuur van het water in het systeem weer en slaat de WP weer aan. Althans, zo werkt het met een enkele fancoil en een Panasonic warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
Heronimo schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:28:
[...]

Die flow is bij de gespecificeerde temperaturen en vermogens. Vermogen is evenredig met flow maal delta T. Met de ketel wil je met name de retour temperatuur laag houden. Je kan dus prima met bijvoorbeeld de halve flow werken en de dubbele delta T werken om hetzelfde vermogen te halen.

Ik zou overigens wel even kijken of je niet met bijvoorbeeld een Jaga plus zelfbouw DBE uit kan als je toch niet gaat koelen. Mogelijk is dat wat goedkoper dan een unit met condensafvoer. Anderzijds lijkt je afgifte al klaar voor een warmtepomp, dus dan kan je maar beter gelijk de voorbereidingen treffen om ook condenserend te kunnen koelen.
Met een aanvoer van max 35 graden is de retour altijd laag genoeg om condensatie te hebben, daar zit dus niet echt het probleem. Net even gekeken en ik haal een delta T van 5 graden aan de ketel, dus puur theoretisch zou ik tot een delta T van 10 kunnen gaan, aangezien de garage niet warmer dan 16 graden hoeft te worden.

Een Jaga met zelfbouw DBE heeft lange na niet hetzelfde vermogen voor hetzelfde formaat en zo'n Arovair kost kaal 336 euro bij Tavolla, voor dat geld ga ik zelf niet knutselen :+

Wat betreft warmtepomp, dat gaat nog wel even duren. Ketel is 2 jaar geleden geplaatst bij renovatie en stoken op gas is nog altijd veel voordeliger hier in BE :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
theredone51 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 21:17:
[...]

Met een aanvoer van max 35 graden is de retour altijd laag genoeg om condensatie te hebben, daar zit dus niet echt het probleem. Net even gekeken en ik haal een delta T van 5 graden aan de ketel, dus puur theoretisch zou ik tot een delta T van 10 kunnen gaan, aangezien de garage niet warmer dan 16 graden hoeft te worden.

Een Jaga met zelfbouw DBE heeft lange na niet hetzelfde vermogen voor hetzelfde formaat en zo'n Arovair kost kaal 336 euro bij Tavolla, voor dat geld ga ik zelf niet knutselen :+

Wat betreft warmtepomp, dat gaat nog wel even duren. Ketel is 2 jaar geleden geplaatst bij renovatie en stoken op gas is nog altijd veel voordeliger hier in BE :)
Ah, dat verklaart. Waarom ga je voor een WN model en niet een CN model?

Let op dat specificaties voor verwarming bij deze modellen van Vaillant gegeven worden bij vertrekwatertemperatuur 45°, delta T 5 K, omgevingstemperatuur 20°C (droge bol temperatuur). Bij lagere aanvoer zal het vermogen dus lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
Heronimo schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:29:
[...]

Hier ook bij Tavolla besteld in Italië, was met een week binnen.

Ik weet niet hoe Vaillant Nederland een eventueel garantie verzoek zou behandelen. Mogelijk moet je dan inderdaad in overleg met de Italiaanse leverancier.
Ah, dat is rap! Wel goed om te horen / weten. Zie wel dat de site alleen in het italiaans is: google translate doet wel een hoop maar qua bestellen geen problemen / vragen gehad? Mijn italiaans is niet zo vloeiend namelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
BenH schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 08:22:
[...]

Ah, dat is rap! Wel goed om te horen / weten. Zie wel dat de site alleen in het italiaans is: google translate doet wel een hoop maar qua bestellen geen problemen / vragen gehad? Mijn italiaans is niet zo vloeiend namelijk :P
Bestellen was een kwestie van:
- bestelling via de website plaatsen
- geld overmaken met omschrijving naar rekening die je per mail krijgt (als je voor betaling per overmaking kiest)
- tracking per mail (alleen voor het deel dat hij bij de Italiaanse transporteur is)
- Nederlandse transporteur belt je om aan te geven wanneer hij langs wil komen

Bij mij duurde dat laatste even omdat ze uit de planning liepen en ik toen een keer doorgeschoven werd naar een volgende dag waarop ik zelf niet kon. Uiteindelijk toen over het weekend getild en maandagochtend werd hij toen netjes rond 7.30u afgeleverd en zelfs nog voor mij binnen in de gang gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bij welke dT zijn die flows gespecced?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
Heronimo schreef op maandag 12 juli 2021 @ 21:58:
[...]

Ah, dat verklaart. Waarom ga je voor een WN model en niet een CN model?
Omdat een toestel bovenaan aan de muur minder 'nuttige ruimte' inneemt in mijn werkplaats dan 1 die lager aan de muur moet komen te hangen :)
Let op dat specificaties voor verwarming bij deze modellen van Vaillant gegeven worden bij vertrekwatertemperatuur 45°, delta T 5 K, omgevingstemperatuur 20°C (droge bol temperatuur). Bij lagere aanvoer zal het vermogen dus lager zijn.
Dat is inderdaad nog een ander punt, zijn gewoon tabellen voor te krijgen bij Vaillant, maar ze gaan maar tot minimum 40 graden. Je zou denken dat als je een werktemperatuur van 5 tot 70 graden opgeeft dat je dan ook data van die range zou laten zien.. Gelukkig is de afgifte redelijk lineair en kan je dus zelf ook verder rekenen :)

VA1-025WN:
30 graden aanvoer - delta 5K - omgeving 16: 1.51kW
35 graden aanvoer - delta 5K - omgeving 16: 2.19kW

Dan wellicht maar de grootste nemen voor die 100 EUR extra :)

[ Voor 11% gewijzigd door theredone51 op 13-07-2021 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
theredone51 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:43:
[...]

Omdat een toestel bovenaan aan de muur minder 'nuttige ruimte' inneemt in mijn werkplaats dan 1 die lager aan de muur moet komen te hangen :)

[...]

Dat is inderdaad nog een ander punt, zijn gewoon tabellen voor te krijgen bij Vaillant, maar ze gaan maar tot minimum 40 graden. Je zou denken dat als je een werktemperatuur van 5 tot 70 graden opgeeft dat je dan ook data van die range zou laten zien.. Gelukkig is de afgifte redelijk lineair en kan je dus zelf ook verder rekenen :)

VA1-025WN:
30 graden aanvoer - delta 5K - omgeving 16: 1.51kW
35 graden aanvoer - delta 5K - omgeving 16: 2.19kW

Dan wellicht maar de grootste nemen voor die 100 EUR extra :)
toon volledige bericht
Deze tabellen had ik nog niet gevonden, dank!

Ik zou inderdaad denk ik de grootste nemen als het niet te veel scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
Heronimo schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 08:50:
[...]

Bestellen was een kwestie van:
- bestelling via de website plaatsen
- geld overmaken met omschrijving naar rekening die je per mail krijgt (als je voor betaling per overmaking kiest)
- tracking per mail (alleen voor het deel dat hij bij de Italiaanse transporteur is)
- Nederlandse transporteur belt je om aan te geven wanneer hij langs wil komen

Bij mij duurde dat laatste even omdat ze uit de planning liepen en ik toen een keer doorgeschoven werd naar een volgende dag waarop ik zelf niet kon. Uiteindelijk toen over het weekend getild en maandagochtend werd hij toen netjes rond 7.30u afgeleverd en zelfs nog voor mij binnen in de gang gezet.
Helder! Goed om te horen dat het allemaal netjes en snel is verlopen. Binnenkort mijn bestelling dan ook maar doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Fijn dat dit topic is geopend _/-\o_

Mijn situatie: Panasonic monobloc 6kW, deze gebruik ik nu om te verwarmen middels vloerverwarming en enkele radiatoren. Vloerverwarming is de hoofdverwarming en de radiatoren doen hun best maar geven natuurlijk niet zoveel af met een Ta van 30c (gelukkig zitten de radiatoren op de bovenverdiepingen waar we minder warmte nodig hebben).

Nu overweeg ik een VA1-035WN wandmodel fancoil voor in de slaapkamer en wellicht op termijn nog een 045WN exemplaar op zolder. Koelen én wellicht verwarmen wanneer nodig.

Ik begrijp dat je voor koelen eigenlijk een Ta van 6 graden moet hanteren, dit maakt dat de rest van mijn installatie afgesloten moet zijn bij koelbedrijf anders krijg ik overal condens en bijbehorende problemen.

Dat afsluiten lijkt mij geen probleem, ik kan natuurlijk als eerste de fancoils op de binnenkomende leidingen monteren en een kogelkraan erna op de leiding richting de de huidige installatie die ik 1x per seizoen even om zet.

Maar wat moet ik nu exact hebben om de fancoil waterzijdig enigszins ingeregeld te krijgen? In de zomer mag de fancoil voor mijn part de complete 1000l/hr verwerken als hij dat kan, of deze 1000l/hr verdelen met het toekomstige 2e exemplaar. In de winter zou ik graag iets willen hebben om te voorkomen dat het water de makkelijkste weg kiest via de fancoils en de rest van de installatie niet meer bereikt.

Ik neem aan dat er op beide exemplaren dan een inregelkraan moet komen net als dat ik bij mijn radiatoren de voetventielen heb gebruikt om het debiet enigszins te regelen?

En ik begrijp, ondanks dat het al ter sprake is gekomen, niet helemaal hoe ik een fancoil afsluit qua watertoevoer als deze uit staat omdat de gewenste koel-temperatuur al is bereikt op 1 unit maar niet op de tweede unit. Het lijkt mij niet handig als de fancoil dan gaat werken als een bypass omdat de warmtepomp naar de Delta T kijkt en dan wellicht afschakelt terwijl de tweede unit nog wel vraag heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wolly schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:13:
In de winter zou ik graag iets willen hebben om te voorkomen dat het water de makkelijkste weg kiest via de fancoils en de rest van de installatie niet meer bereikt.

Ik neem aan dat er op beide exemplaren dan een inregelkraan moet komen net als dat ik bij mijn radiatoren de voetventielen heb gebruikt om het debiet enigszins te regelen?

En ik begrijp, ondanks dat het al ter sprake is gekomen, niet helemaal hoe ik een fancoil afsluit qua watertoevoer als deze uit staat omdat de gewenste koel-temperatuur al is bereikt op 1 unit maar niet op de tweede unit. Het lijkt mij niet handig als de fancoil dan gaat werken als een bypass omdat de warmtepomp naar de Delta T kijkt en dan wellicht afschakelt terwijl de tweede unit nog wel vraag heeft?
Volgens mij is de crux hier dat je de fancoils parallel aansluit i.p.v. serieel. En dan ook parallel aan je huidige radiatoren. Waarmee je de fancoils als systeem waterzijdig inregelt en de radiatoren. Zodat de fancoils inderdaad niet alle warmte verstoken in de winter. Twee lussen.

Overigens zijn fancoils zo efficiënt door de ventilator die er in zit. Zet je die uit, dan valt het wel mee. Neem de Innova SL1000. Die verstookt met fans en Ta 50 een 4860W. Maar zonder fans bij dezelfde omstandigheden nog maar 449W. Dat concurreert dus niet echt met je radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
Wolly schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:13:
Fijn dat dit topic is geopend _/-\o_

Mijn situatie: Panasonic monobloc 6kW, deze gebruik ik nu om te verwarmen middels vloerverwarming en enkele radiatoren. Vloerverwarming is de hoofdverwarming en de radiatoren doen hun best maar geven natuurlijk niet zoveel af met een Ta van 30c (gelukkig zitten de radiatoren op de bovenverdiepingen waar we minder warmte nodig hebben).

Nu overweeg ik een VA1-035WN wandmodel fancoil voor in de slaapkamer en wellicht op termijn nog een 045WN exemplaar op zolder. Koelen én wellicht verwarmen wanneer nodig.

Ik begrijp dat je voor koelen eigenlijk een Ta van 6 graden moet hanteren, dit maakt dat de rest van mijn installatie afgesloten moet zijn bij koelbedrijf anders krijg ik overal condens en bijbehorende problemen.

Dat afsluiten lijkt mij geen probleem, ik kan natuurlijk als eerste de fancoils op de binnenkomende leidingen monteren en een kogelkraan erna op de leiding richting de de huidige installatie die ik 1x per seizoen even om zet.

Maar wat moet ik nu exact hebben om de fancoil waterzijdig enigszins ingeregeld te krijgen? In de zomer mag de fancoil voor mijn part de complete 1000l/hr verwerken als hij dat kan, of deze 1000l/hr verdelen met het toekomstige 2e exemplaar. In de winter zou ik graag iets willen hebben om te voorkomen dat het water de makkelijkste weg kiest via de fancoils en de rest van de installatie niet meer bereikt.

toon volledige bericht
Ik gebruik de V20139II set bij mijn Innova Airleaf. Dan krijg je een 2-weg klep van Danfoss, een inregelkraan en bijbehorende isolatie. Je kunt deze onderdelen natuurlijk ook los bestellen, dat zal vast wat goedkoper zijn. De fancoil bedient de 2-weg klep op basis van vraag. Ik heb de afsluiter alvast wat geknepen, maar zal in de winter de fancoils waterzijdig moeten inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

doek55 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:07:
[...]

Ik gebruik de V20139II set bij mijn Innova Airleaf. Dan krijg je een 2-weg klep van Danfoss, een inregelkraan en bijbehorende isolatie. Je kunt deze onderdelen natuurlijk ook los bestellen, dat zal vast wat goedkoper zijn. De fancoil bedient de 2-weg klep op basis van vraag. Ik heb de afsluiter alvast wat geknepen, maar zal in de winter de fancoils waterzijdig moeten inregelen.
Het ventiel is Normally Closed (NC) op 230V? Los heb je die voor een paar tientjes en de rest is ook los te koop bij de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik zal eens kijken van het weekend, kreeg net telefoon dat de Italiaanse units vandaag worden geleverd.
8/7 besteld en 14/7 geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
Ik moet zeggen dat ik wel redelijk schrik van de prijzen van innova fancoils.
De SLS600 met wifi geschikte controller, zonder kleppen komt op 1500 voor 2 stuks inc verzenden vanuit italie.

Ik vraag me af of een goedkope airco niet interessanter wordt op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-05 22:55
@format5 Staat of valt een beetje met wat je allemaal overhoop moet/wilt halen om een koelmiddelleiding te trekken. Voordeel van de fancoil is dat het allemaal op de bestaande cv (en met een beetje mazzel elektra) kan. Maar inderdaad, goedkoop is het niet.

Overigens verkoopt clima-xl ze in Nederland en kun je via de gemiddelde panasonic dealer de pana versie van de Innova Airleaf RS bemachtigen (die is alleen ook flink aan te prijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
clima-xl heb ik al contact mee gehad inderdaad, maar daar was de prijs helemaal eng.

Tenminste, ik vind het erg hoog. Ik had niet verwacht dat er zo veel kosten bij zouden komen (bijv de besturing alleen al rond de 100 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@format5 Ter interesse; wat komt er nog bij naast de besturing? Ik ben in italie iig de 4 standen controler (geen thermostaat?) al tegengekomen voor 65 euro ex. verzenden. Dat laatste is trouwens wel een dingetje 5x een airleaf 400SL uit Italië is substantieel goedkoper, tot je 750 euro express shipment toevoegd 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
De besturing komt er om te beginnen bij inderdaad.
Als ik dan zo veel voor de besturing moet betalen wil ik ook meteen dat beetje extra voor meteen wifi er op te hebben.

Verder komt er nog een klep bij omdat ze niet als bypass moeten gaan draaien op het moment dat ze niet nodig zijn.
Een ombouwkabel komt er bij mij nog bij omdat de leidingen rechts en niet links zitten.
En dan nog de verzendkosten inderdaad.

En misschien iets wat ik nog niet weet? Ik ben afhankelijk van wat ik hoor, ik ken er nog teweinig van.

Verder wil ik alles op 1 plek bestellen en niet overal rond shoppen. Dat kost helaas vaak ook wat extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@format5 Ik begrijp volledig wat je zegt; er is erg weinig info te vinden en het is duidelijk nog geen gemeengoed in de Nederlandse verwarmingswereld, anders dan misschien JAGA, die lekker aan de weg timmert.
Mijn vraag aan jou kwam uit exact dezelfde hoek; ik ben er pas sinds kort mee bekend en vroeg me af of er nog dingen waren die ik over het hoofd zag; die bijkomende bypass is daar 1 van. Voor wat betreft de prijs; tja, het is duur. Niet zo duur als droogbouwvloerverwarming of JAGA's, maar zeker aan de prijs. Ik overweeg zelf nog steeds overgedimensioneerde T22 radiatoren, maar daarvoor wil ik eerst een winter op lage verwarming stoken met met m'n cv om te kijken wat de huidige radiatoren doen/missen. Nadeel blijft dat je wss. dan aan 45/40/20 vastzit en je met vloerverwarming/WP dan al gauw aan 2 zones en iets mindere COP cijfers zit. Anderzijds is het prijsverschil van 3k best een poos te gebruiken om die slechtere COP te compenseren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@PVPaneel Als dat je doel is dan denk ik dat fancoils sowieso weinig meerwaarde hebben. Flinke radiatoren werken dan ook prima. Pas als je gaat koelen kom je naar mijn mening in het fancoil speelveld terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@PVPaneel het nadeel van T22 radiatoren is dat je er niet goed mee kunt koelen. Met een fancoil gaat het koude water door de gehele radiator. Voor verwarmen is het prima en kun je er een (80m) fan onder hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@CurlyMo Dat zeg je nu wel, maar is dat wel zo. Als ik op 35/30/20 1000w verwarmingsvermogen wil hebben, dan moet ik een serieuze hoop metaal ophangen. Een T33 radiator van 60 bij 160 doet dan nog maar iets meer dan 600w... Hoeveel zelfbouw dbe/speedcomfort etc. daar nog aan bij gaat dragen weet ik niet, maar dat lijkt me nu juist het ideale van fancoils: groot afgiftevermogen in een klein oppervlak. Als je wilt koelen ben je wss. ook door je hele huis nog even de cv-leiding aan het isoleren.

@timovd Eens, die radiatoren zou ik dan inderdaad alleen gebruiken voor verwarmen. Voor wat betreft die fans; ik heb nog nergens kunnen lezen hoeveel warmteafgifte die realiseren, dus dat blijft moeilijk om in te schatten.

Maar jullie hebben beide misschien wel gelijk. Als het me puur om verwarmen te doen is, is het wss. een duur geintje.

[ Voor 25% gewijzigd door PVPaneel op 19-07-2021 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
PVPaneel schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:42:
Voor wat betreft die fans; ik heb nog nergens kunnen lezen hoeveel warmteafgifte die realiseren, dus dat blijft moeilijk om in te schatten.
Dat kan je hier redelijk uitrekenen:
https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming

Voor jouw voorbeeld van T33 60 x 160 bij 35/30/20 is dat dus met ventilatoren 1017W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Mijn T33 radiatoren waren in het verleden genoeg met 40 graden aanvoer.

Ondertussen de vloerverwarming verbeterd en de radiatoren weggehaald (waren afgelopen februari ook niet nodig gelukkig).
Echter, wil ik nu de koelcapaciteit verbeteren. Vandaar dat ik fancoils wil.
Echter, die prijzen... Het geld is wel aardig op na de warmtepomp en alles wat er bij kwam kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
offtopic:
@format5 waar kan ik die T33's ophalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
@CurlyMo Ik heb ze verkocht aan de schrotboer omdat nietmand ze wou ;)

Misschien dat er binnenkort nog 2 kleine (denk ongeveer 100x60) T33 bij een kennis van mij vrij komen.

Die heeft mijn oudel design radiatoren overgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
format5 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 17:17:
@CurlyMo Ik heb ze verkocht aan de schrotboer omdat nietmand ze wou ;)

Misschien dat er binnenkort nog 2 kleine (denk ongeveer 100x60) T33 bij een kennis van mij vrij komen.

Die heeft mijn oudel design radiatoren overgenomen.
Laat maat weten. Houdt ik er nu over op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-05 13:48
doek55 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:07:
[...]
Ik heb 4 parallel aangesloten T22 radiatoren vervangen. Ik heb 2-weg kleppen op de fancoils zitten om het systeem hydraulisch hetzelfde te houden als de radiatoren met thermostaatknop. Anders zou er 's winters continu flow door de fancoils gaan, terwijl er bij 3 van de 4 geen warmtevraag is. Bij de set van Innova zit ook een afsluiter voor de retour, want je wilt de fancoils ook waterzijdig in kunnen regelen.
Ik ben van plan om hier 7 van de radiatoren te vervangen voor Airleafs (6 boven 1 beneden in de keuken)

Ik zat eens te kijken in de manual van de Airleafs, en zie dat de water aansluiting een 3/4" euroconus is, dan zou ik mijn huidige Comap radiator kranen en voetventielen toch kunnen hergebruiken om de boel water zijdig in te regelen ? (al mijn radiatoren staan parallel en nu staat ook altijd alles open op een vaste stand)
Dan heb ik alleen de Airleafs nodig met elk een wifi controller, en de motor verleng kabel (BB0646II) voor 4 van de 7 die de water aansluiting rechts hebben.

Of mis ik dan nog iets ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
PentaClover schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:29:
[...]

Ik ben van plan om hier 7 van de radiatoren te vervangen voor Airleafs (6 boven 1 beneden in de keuken)

Ik zat eens te kijken in de manual van de Airleafs, en zie dat de water aansluiting een 3/4" euroconus is, dan zou ik mijn huidige Comap radiator kranen en voetventielen toch kunnen hergebruiken om de boel water zijdig in te regelen ? (al mijn radiatoren staan parallel en nu staat ook altijd alles open op een vaste stand)
Dan heb ik alleen de Airleafs nodig met elk een wifi controller, en de motor verleng kabel (BB0646II) voor 4 van de 7 die de water aansluiting rechts hebben.

Of mis ik dan nog iets ?
Dat zou inderdaad voldoende moeten zijn. Ik zou bij de leverancier wel even navragen of ze de versie met rechtse aansluitingen kunnen leveren dan heb je geen motor verlengkabelkabel nodig en het scheelt ombouwwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
doek55 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 21:01:
[...]
Dat zou inderdaad voldoende moeten zijn. Ik zou bij de leverancier wel even navragen of ze de versie met rechtse aansluitingen kunnen leveren dan heb je geen motor verlengkabelkabel nodig en het scheelt ombouwwerk.
Ah, goeie Tip, jij had bij indocrimart besteld toch ? Is het kwestie van email in het engels daar naartoe sturen, of moet ik iemand zoeken die italiaans kent ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
PentaClover schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 21:05:
[...]

Ah, goeie Tip, jij had bij indocrimart besteld toch ? Is het kwestie van email in het engels daar naartoe sturen, of moet ik iemand zoeken die italiaans kent ?
Bij Idrocrimart reageren ze in goed engels als je ze mailt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:43
Hoe sluiten jullie de fancoils waterzijdig aan?
Gewoon op afsluitbare groepen op je vloerverwarmingverdeler? Of maken jullie bijvoorbeeld 2 zones met aparte pompen bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
Murkmans schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:38:
Hoe sluiten jullie de fancoils waterzijdig aan?
Gewoon op afsluitbare groepen op je vloerverwarmingverdeler? Of maken jullie bijvoorbeeld 2 zones met aparte pompen bijvoorbeeld?
Ik heb dit met evohome en wifi stopcontacten (voor de fans) aangesloten. Bij aanzetten koeling, regelt evohome het openzetten van de leiding en het wifi stopcontact het staten van de fans.

Op termijn wil ik dit vervangen door vaillant wifi thermostaat kranen, zodat ook de WP er op wordt gestuurd. Maar op dit moment te weinig tijd om dit aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:43
Kird03 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:14:
[...]

Ik heb dit met evohome en wifi stopcontacten (voor de fans) aangesloten. Bij aanzetten koeling, regelt evohome het openzetten van de leiding en het wifi stopcontact het staten van de fans.

Op termijn wil ik dit vervangen door vaillant wifi thermostaat kranen, zodat ook de WP er op wordt gestuurd. Maar op dit moment te weinig tijd om dit aan te sluiten.
Met Evohome of soortgelijks is natuurlijk wel een optie. Waar ik het meeste mee zit is dat mijn flowmeters op de vloerverwarmingsverdeler, maar tot 2,5liter per minuut gaan. Snelle rekensom met een Dt van 5 graden levert dan het volgende op:
Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW

Dus bij een flow van 2,5 liter per minuut (=0,04 liter per seconde) en een Dt van 5 graden wordt er 0,875kW afgegeven.

Bij lange na niet wat bijvoorbeeld Vailliant opgeeft als vermogen, waar ook uit wordt gegaan van Dt van 5.
https://www.vaillant.nl/c...ovair-fancoils-69504.html

Dus ik heb meer flow nodig en kan het dus niet op m'n verdeler aansluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Murkmans op 11-08-2021 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Kird03 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:14:
[...]

Ik krijg een beetje de indruk, als ik de verschillende folders bekijk, dat deze ambiSense thermostaat kranen alleen werken in combinatie met een VR921 internet gateway via een Vaillant server, weet jij dat toevallig ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kird03
PentaClover schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:34:
[...]

Ik krijg een beetje de indruk, als ik de verschillende folders bekijk, dat deze ambiSense thermostaat kranen alleen werken in combinatie met een VR921 internet gateway via een Vaillant server, weet jij dat toevallig ?
klopt, je hebt die internet gateway nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeenIdee84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:34
Hoi,

Wij zijn bezig met een grote verbouwing, waar ten aanzien van de verwarming onderstaand ongeveer de eindsituatie moet worden

- Panasonic 9kw Monoblock
- Benedenverdieping circa 85m2 met vloerverwarming
- Badkamer 1e verdieping ook met vloerverwarming
- 4 slaapkamers op bovenverdiepingen met fancoil

Een paar vraagjes hierover:
- Hoe dienen de fancoils aangesloten te worden als ik ook actief wil koelen? De vloerverwarming dient op dat moment afgesloten te worden. Kan dit simpelweg door op de hoofdtoevoer van de warmtepomp een T-stuk oid te plaatsen met beiden een kraan (1 voor de vv, 1 richting de fancoils) zodat ik die van de vv in de zomer bijvoorbeeld kan dichtdraaien?
- Vanwege het actieve koelen dien ik de leidingen te isoleren. Volstaat dan een bijvoorbeeld een Bonfix meerlagenbuis, isolatie blauw? Ik kan me voorstellen dat dit niet voldoende is maar hoeveel dan wel?

Tot slot, kan iemand een idee gevel bij het materiaalgebruik van de Innova Airleafs? Prijstechnisch zien deze er zeer gunstig uit, maar kan even moeilijk inschatten of het er ook een beetje kwalitatief mooi uitziet (materiaalgebruik bijv). Als alternatief kijk ik naar 4x de Vasco Niva Ventilo, maar er zit nogal een prijsverschil in...

Ik ben benieuwd naar julle ideeën!

LR | MSM | Zwart | Aero ||| Order: 2/10 (LM) | RN: 14/10 | VIN: 27/11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@GeenIdee84 En denk aan de condensafvoer bij elke radiator.

Als het goed is werkt deze isolatie ook die je gewoon over bijv. koper kan trekken:
https://www.esanico.be/nl.../374-diameter_armacell-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeenIdee84
CurlyMo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:11:
@GeenIdee84 En denk aan de condensafvoer bij elke radiator.
Yes, ik wil elke fancoil aansluiten op de afvoer van het huis... Volstaat een dergelijke leiding? https://www.aircosuper.nl...20mm-meteronderbreking-1M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
GeenIdee84 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:07:
Hoi,

Wij zijn bezig met een grote verbouwing, waar ten aanzien van de verwarming onderstaand ongeveer de eindsituatie moet worden

- Panasonic 9kw Monoblock
- Benedenverdieping circa 85m2 met vloerverwarming
- Badkamer 1e verdieping ook met vloerverwarming
- 4 slaapkamers op bovenverdiepingen met fancoil

Een paar vraagjes hierover:
- Hoe dienen de fancoils aangesloten te worden als ik ook actief wil koelen? De vloerverwarming dient op dat moment afgesloten te worden. Kan dit simpelweg door op de hoofdtoevoer van de warmtepomp een T-stuk oid te plaatsen met beiden een kraan (1 voor de vv, 1 richting de fancoils) zodat ik die van de vv in de zomer bijvoorbeeld kan dichtdraaien?
- Vanwege het actieve koelen dien ik de leidingen te isoleren. Volstaat dan een bijvoorbeeld een Bonfix meerlagenbuis, isolatie blauw? Ik kan me voorstellen dat dit niet voldoende is maar hoeveel dan wel?

Tot slot, kan iemand een idee gevel bij het materiaalgebruik van de Innova Airleafs? Prijstechnisch zien deze er zeer gunstig uit, maar kan even moeilijk inschatten of het er ook een beetje kwalitatief mooi uitziet (materiaalgebruik bijv). Als alternatief kijk ik naar 4x de Vasco Niva Ventilo, maar er zit nogal een prijsverschil in...

Ik ben benieuwd naar julle ideeën!
toon volledige bericht
Ik heb min of meer zo een systeem, probleem is dat je vloerverwarming waarschijnlijk met een temperatuur van nog lager dan 30 graden zal werken terwijl (mijn) fancoils pas de blower beginnen te regelen met een Ta van 35 plus. Ik heb naregeling op de vloergroepen, echter zorgt dat voor een wisselende flow door de fancoils, met de naregeling gaat de vloer wel makkelijk dicht, Truimte is immers snel hoger dan Tgewenst.

Ik ga dus ombouwen naar een buffervat met een externe constante druk pomp voor de vloer, de fancoils laat ik door de warmtepomp direct voorzien van flow.

Ik heb al eens een vraag gesteld in het grote WP forum maar niet echt een eenduidig hydraulisch schema gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
GeenIdee84 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:21:
[...]

Yes, ik wil elke fancoil aansluiten op de afvoer van het huis... Volstaat een dergelijke leiding? https://www.aircosuper.nl...20mm-meteronderbreking-1M
Kan prima, echter bij mijn fancoils za er bij elke unit al 1,5 meter van dit spul, het past exact op standaard elektrabuis, die is veel makkelijker op afschot vast te zetten, te buigen en alles aan elkaar lijmen met PVC lijm.

Zo snel mogelijk door het dakbeschot naar buiten, onder je dakpannen door tot in de dakgoot een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeenIdee84
Cees-JanH schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:30:
[...]

Kan prima, echter bij mijn fancoils za er bij elke unit al 1,5 meter van dit spul, het past exact op standaard elektrabuis, die is veel makkelijker op afschot vast te zetten, te buigen en alles aan elkaar lijmen met PVC lijm.

Zo snel mogelijk door het dakbeschot naar buiten, onder je dakpannen door tot in de dakgoot een idee?
Het zal per fancoil verschillen hoe de afvoer het makkelijkste kan lopen. 1 zolderkamer zou idealiter volgens jouw bovenstaande voorstel gaan, een andere naar de ontluchtingsleiding op zolder. De overige 2 zitten relatief dicht bij nieuw aan te leggen afvoerkanalen (o.a. voor de WtW unit)...

Welke fancoils gebruik jij?

Via ebay is de SL600 incl. wifi nu te koop voor €2200,- incl verzenden voor 4 stuks... De Vasco's komen op €3600,- voor 4 stuks, maar dan zijn we volgens mij wel compleet met de benodigde kleppen etc... Komt er bij de Airleafs naast de bediening nog iets bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-04 13:11
Ook ik heb een combinatie van fancoils (Innova airleaf) en VVW in aanbouw. Nu is bij mijn de situatie zo dat de VVW alleen op de begaande grond is gelegd als bij verwarming (20cm h.o.h.). Waarbij in de oude situatie radiatoren waren bij geplaatst. Deze heb ik verwijderd en een enkele fancoil ter ondersteuning van de vloer geplaatst. Deze is vooral gedimensioneerd op het koelvermogen.
Ben ook benieuwd hoe de vloer temperatuur zich gaat verhouden tot de afgifte en dat in combinatie met de fancoils.
Nu zou ik wel hogere aanvoer temperatuur nodig hebben ten opzichte van een VVW die als hoofdverwarming is gelegd, voor dezelfde afgifte.

Verder geeft de specsheet vaan Innova aan dat deze vanaf 30 graden water temperatuur de fan gaat regelen.

Teven is de Vasco ventilo qua binnenwerk hetzelfde als de Airleaf. Alleen een andere omkasting en niet de mogelijkheid om een andere regelaar te selecteren. Oh ja en een andere prijs….

De bouwkwaliteit van de airleaf zijn goed. Gewoon net plaatwerk, niet van dat dunne blik. Zal van de week wel even een foto posten van de airleaf voor in de openingspost.

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Ik heb de cordivari op de slaapkamers en één innova in de keuken boven het plafond. Die is op de laagste stand stiller maar die gebruik ik alleen om te koelen, er is beneden vloerverwarming.

Ik heb nergens kleppen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeenIdee84
n00ts schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:57:
Verder geeft de specsheet vaan Innova aan dat deze vanaf 30 graden water temperatuur de fan gaat regelen.
De Vasco geeft aan vanaf 28 graden al zou werken, dit komt wel heel erg in de buurt van de vloerverwarmingstemperatuur vermoed ik. Wel bijzonder dat de Vasco dan toch vanaf een lagere temp al zou werken...
Teven is de Vasco ventilo qua binnenwerk hetzelfde als de Airleaf. Alleen een andere omkasting en niet de mogelijkheid om een andere regelaar te selecteren. Oh ja en een andere prijs….
Dit vermoeden had ik ook al een beetje. Moet je bekennen dat het design van de Vasco ons wel erg aanstaat en ik ietswat huiverig ben voor import vanuit Italië qua garantie etc. Is de SL600 dan de tegenhanger van de Vasco? De Airleafs worden alleen met temp 45/35 getoond, de Vasco met 35/25, mag ik aannemen dat het vermogen van de Airleaf gelijk is bij deze 35/25?
De bouwkwaliteit van de airleaf zijn goed. Gewoon net plaatwerk, niet van dat dunne blik. Zal van de week wel even een foto posten van de airleaf voor in de openingspost.
Dit zou top zijn, mogelijk dat dit nog de doorslag kan geven voor de Airleafs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
Je zou bij ClimaXl/Installtek in Diemen langs kunnen gaan om de Airleafs te bekijken.
Zij kunnen deze ook aan je leveren als je niet wilt importeren. Ook dan zijn ze nog een stuk goedkoper dan de Vasco Ventilo.

Voor de vermogens bij 35 graden heb ik ook de waardes van Vasco aan gehouden vóór de Innova.
Waardes tussen Vasco en Innova verschillen iets van elkaar. Heb idee dat Vasco zelf de waardes heeft getest met hun nieuwe omkasting.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• n00ts
Hieronder foto’s van de SL1000 in de woonkamer en een SL400 in een slaapkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnrz9S6jDO2VNqfq0pBeWE9O8Zw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RjIl6zRCAl3OC9yYvMFsV7q1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeJ-0VVsBN__6OTRPi46UwJ-Kaw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPU8WZvgSVtzErBm35joXwEk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1PGK0HU-KqXnXSbsVYF0jccCm4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iWquKgc0ucD7308WEuXF5Kwr.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpVh6IRwFy0sgJKcumC1beGwNM8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5y1tzGde6jtjtJ87lRxhoVK.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeenIdee84
Zoals geadviseerd (dank daarvoor @n00ts) even bij ClimaXL wezen kijken (vrouwlief tenminste) en we gaan toch voor de Airleafs :-). Ze dachten trouwens lekker mee bij ClimaXL! Wat is een reden om wel/geen 2/3-weg kleppen toe te passen…

• format5
@GeenIdee84 Als je geen klep plaats draait deze altijd mee als bypass. Dat is iets wat je (waarschijnlijk) niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
Net een offerte binnen gehad; 3k voor twee SL400 inclusief driewegklep en 20m geïsoleerde cv leiding afgemonteerd. Ik schrik er van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
@PVPaneel Ik heb 2x SL600 en 2x SL800 uit Italië laten komen voor €2.600 incl. transport, 2-weg kranen en wifi bediening (waarmee je ook schema's kunt instellen). Er zit best wel wat arbeid in de installatie van een fancoil, zeker als de leidingen/elektra niet aanwezig zijn.

Op dit moment wordt de werkkamer verwarmd met een SL600 @ Ta 27°C. Voorheen hing hier een T22 radiator met 3 casefans, maar die deed niets vergeleken met de huidige Innova SL600 en het is veel stiller :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@doek55 Volgens de aanbieder is het bovenstaande (montage van 2 fancoils en aanleg van flexibele geïsoleerde cvbuis vanaf de begane grond tot zolder) in 1 dag door 1 monteur te doen; vandaar dat ik ook wat schrok; qua arbeid zou het dan niet meer dan 800 euro moeten zijn, wat neerkomt op 2200 euro aan materiaal.
Ben niet goed genoeg thuis in dat wereldje om het op waarde te kunnen schatten.. Ter vergelijking; voor 3.2k ligt er vloerverwarming over de gehele zolderetage. Misschien allemaal laten zitten en dan gewoon grote radiatoren kopen en zelf flexibele buis trekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
Blijft het minst aantrekkelijke aan fancoils, de installatie moeite/kosten. Als je ook een beetje wilt koelen en geen geluid van ruizende cv buizen. Dan moet je nieuwe dampdiffusie dichte geïsoleerde leiding leggen (minimaal 20mm inwendig), afvoer van condenswater aanleggen en een spanningsvoorziening aanbrengen.

Als je dat moet laten doen dan gaat dat je wel wat geld kosten. Daarnaast komt er ook nog best veel klein materiaal bij kijken. Flink paar Uponor 25 koppeling valt je ook tegen op het moment van afrekenen. En dan nog al die arbeid om die leidingen weg te werken door de gaten en schachten van je huis.

Met mijn vader samen hebben wij 1xSL200, 3xSL400 en 2xSL1000 geïnstalleerd in mijn woning. Daar zijn wij zo’n 30 uur p.p. mee bezig geweest. Zij het dat wij geen professionals zijn, dus we iets langer zal hebben geduurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
n00ts schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 01:09:
Blijft het minst aantrekkelijke aan fancoils, de installatie moeite/kosten. Als je ook een beetje wilt koelen en geen geluid van ruizende cv buizen. Dan moet je nieuwe dampdiffusie dichte geïsoleerde leiding leggen (minimaal 20mm inwendig), afvoer van condenswater aanleggen en een spanningsvoorziening aanbrengen.

Als je dat moet laten doen dan gaat dat je wel wat geld kosten. Daarnaast komt er ook nog best veel klein materiaal bij kijken. Flink paar Uponor 25 koppeling valt je ook tegen op het moment van afrekenen. En dan nog al die arbeid om die leidingen weg te werken door de gaten en schachten van je huis.

Met mijn vader samen hebben wij 1xSL200, 3xSL400 en 2xSL1000 geïnstalleerd in mijn woning. Daar zijn wij zo’n 30 uur p.p. mee bezig geweest. Zij het dat wij geen professionals zijn, dus we iets langer zal hebben geduurd.
Dat zijn flinke leidingen naar de fancoils. Ik heb mijn bestaande 16x2 buis gebruikt waar de radiatoren op zaten. Het meeste werk is ten behoeve van het condenserend koelen, maar dat is wel heerlijk in de zomer :).

Ik heb vandaag een 47K potmeter parallel over de watertemperatuur sensor gezet, zodat de temperatuur 4°C hoger lijkt en de Innova fancoils ook aan gaan bij mijn lage watertemperatuur (27°C). Tot op heden had ik de sensor losgekoppeld, zodat de fancoil altijd ging blazen ongeacht de watertemperatuur. Deze weerstand is maar net voldoende, voor een kleinere temperatuur correctie heb je een hogere weerstand nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00ts
Dat is wel een goede tip, dat toevoegen van die weerstand.

Verder kwam ik het volgende artikel tegen:
https://www.installatie.n...torconvector-voor-radson/

Deze lijken verdacht veel op de Innova fancoils….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:16

Seafarer

XXX

n00ts schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 08:33:

https://www.vogelundnoot.com/at/produkte/ivector_s2.htm

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-03 08:02
Hopelijk zijn die straks tegen redelijke prijs te koop in NL.

Importeren vanuit Italië houd me een beetje tegen.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

BertusB404 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:52:

Op vakantie gaan en je dakdragers meenemen? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-03 08:02
Seafarer schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:43:
[...]

Op vakantie gaan en je dakdragers meenemen? ;)
Waar moet ik de wijn een kaas laten dan?

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

BertusB404 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:48:
[...]

Waar moet ik de wijn een kaas laten dan?
Hmm ja. Das wel een hekel punt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
BertusB404 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:52:

Ze zijn in Nederland ook te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
n00ts schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 08:33:

Het lijkt erop dat ze de hele Innova Airleaf serie onder de Radson naam op de markt brengen. Dat is wel handig voor ons als je ooit onderdelen nodig hebt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeenIdee84
Hi, ik heb inmiddels 2x SL600, 1xSL1000, 1x SLS800 en 1x SLS1000 besteld in Italië. Inclusief. 5x WiFi module voor €3000,- incl verzenden. Punt is alleen dat de levering nog even duurt en ik moet nu eea voorbereiden.

Ten aanzien van de leidingen. Weegt het heel nauw waar deze de muur uitkomen? Ik wilde nu alvast uponor infrezem zodat er gestuct kan worden maar heb ze dus nog niet binnen.. Uit de tekeningen lijkt het alsof het linker open is, dus dat ik daar gewoon leidingen uit de muur kan laten steken en later afmonteren. Klopt dat? Zelfde geldt voor de afvoer (begreep dat 16mm elektrabuis ook voldoende is?)

En nu heb ik dus nog normale uponor liggen maar is niet geïsoleerd. Iemand ervaringen met na-Isolerren van de buis?

Many thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
GeenIdee84 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:46:
Hi, ik heb inmiddels 2x SL600, 1xSL1000, 1x SLS800 en 1x SLS1000 besteld in Italië. Inclusief. 5x WiFi module voor €3000,- incl verzenden. Punt is alleen dat de levering nog even duurt en ik moet nu eea voorbereiden.

Ten aanzien van de leidingen. Weegt het heel nauw waar deze de muur uitkomen? Ik wilde nu alvast uponor infrezem zodat er gestuct kan worden maar heb ze dus nog niet binnen.. Uit de tekeningen lijkt het alsof het linker open is, dus dat ik daar gewoon leidingen uit de muur kan laten steken en later afmonteren. Klopt dat? Zelfde geldt voor de afvoer (begreep dat 16mm elektrabuis ook voldoende is?)

En nu heb ik dus nog normale uponor liggen maar is niet geïsoleerd. Iemand ervaringen met na-Isolerren van de buis?

Many thanks!
https://www.innovaenergie.com/en/docs/manuals/#AIRLEAF
Hier vind je de installatie templates met de positie waar de aansluitingen moeten komen. Als de leidingen uit de muur komen heb je redelijk veel ruimte. Ik had wat last van het condensopvangbakje, omdat de leidingen vanuit de vloer kwamen. Wat betreft de condensafvoer, meer dan veel druppels hoeft er niet door te kunnen stromen.
Pagina: 1 2 ... 21 Laatste