Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 2 ... 21 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
een radiator-vraag:

Ik heb beneden vloerverwarming en dan nog 2 grotere kamers en 2 kleinere kamers waar nu nog oude T10 radiatoren hangen. Systeem is aangesloten op een 9kw panasonic monoblock. Nu is het tijd om die oude radiatoren weg te halen en nieuwe leidingen te leggen en radiatoren te plaatsen. Waar ik mee worstel is:

* Is het genoeg om gewoon zo groot mogelijke T22's op te hangen? Ik heb per kamer iets van 600-700W nodig denk ik als het echt koud is, en ik kan er 260 x 60 T22's kwijt. Kost me circa 200 euro per kamer. Eventueel nog te boosten met fans / zelfbouw DBE natuurlijk.

* werkt het veel beter om Jaga convectoren op te hangen? Ik heb er al 1 in de schuur staan, maar er nog 3 vinden via MP gaat wel tijd kosten. Ik kan weinig info / echte antwoorden vinden over de vraag of convectoren vs radiatoren nou echt veel uitmaken in systemen met Ta van tussen de 30 - 35 C. Misschien komt dat pas goed tot z'n recht als je er ook ventilatoren aan hangt.

* kun je uit T22's OF Jaga's nu nog een beetje koeling halen in de zomer met DBE / fans? Ik koel dan de vloer een klein beetje met Ta van 16-18C ofzo, doet dat nog iets door convectoren of gewone radiatoren of helemaal niks meer?

ik moet nog 3 kamers dus. De functie van die kamers is slaapkamer, kantoor en washok.

edit: oud huis uit '68 met spouwmuur-isolatie en oud dubbelglas. Vloerverwarming of wandverwarming etc. is geen optie, huis is eindelijk netjes dus dat blijft ff zo. Het gaat nu puur om de vraag hoe ik goed genoeg EN betaalbaar die kamers wat warmte en mogelijk koude kan geven.

edit2: fancoils zou ik mooi vinden maar heb moeilijk toegang tot stopcontacten enzo + importeren uit italie duurt me wat te lang voor nu. Stiekem crosspost uit dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07-05 23:14
@Fr33z Ze zijn in NL te bestellen bij ClimaXL in Weesp; ca. 600 inclusief modulerende thermostaat voor een 400SL ex. tweewegklep en overig aansluitmateriaal.
Als het puur om verwarmen gaat kun je voor ca. 1000 watt afgifte ook een T22 van 60 bij 180/50 bij 220 met fans gebruiken bij 40/35/20.

Voor een indruk: https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming

[ Voor 14% gewijzigd door PVPaneel op 20-10-2021 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:54

Seafarer

XXX

Fr33z schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:29:
een radiator-vraag:

Ik heb beneden vloerverwarming en dan nog 2 grotere kamers en 2 kleinere kamers waar nu nog oude T10 radiatoren hangen. Systeem is aangesloten op een 9kw panasonic monoblock. Nu is het tijd om die oude radiatoren weg te halen en nieuwe leidingen te leggen en radiatoren te plaatsen. Waar ik mee worstel is:

* Is het genoeg om gewoon zo groot mogelijke T22's op te hangen? Ik heb per kamer iets van 600-700W nodig denk ik als het echt koud is, en ik kan er 260 x 60 T22's kwijt. Kost me circa 200 euro per kamer. Eventueel nog te boosten met fans / zelfbouw DBE natuurlijk.

* werkt het veel beter om Jaga convectoren op te hangen? Ik heb er al 1 in de schuur staan, maar er nog 3 vinden via MP gaat wel tijd kosten. Ik kan weinig info / echte antwoorden vinden over de vraag of convectoren vs radiatoren nou echt veel uitmaken in systemen met Ta van tussen de 30 - 35 C. Misschien komt dat pas goed tot z'n recht als je er ook ventilatoren aan hangt.

* kun je uit T22's OF Jaga's nu nog een beetje koeling halen in de zomer met DBE / fans? Ik koel dan de vloer een klein beetje met Ta van 16-18C ofzo, doet dat nog iets door convectoren of gewone radiatoren of helemaal niks meer?

ik moet nog 3 kamers dus. De functie van die kamers is slaapkamer, kantoor en washok.

edit: oud huis uit '68 met spouwmuur-isolatie en oud dubbelglas. Vloerverwarming of wandverwarming etc. is geen optie, huis is eindelijk netjes dus dat blijft ff zo. Het gaat nu puur om de vraag hoe ik goed genoeg EN betaalbaar die kamers wat warmte en mogelijk koude kan geven.

edit2: fancoils zou ik mooi vinden maar heb moeilijk toegang tot stopcontacten enzo + importeren uit italie duurt me wat te lang voor nu. Stiekem crosspost uit dit topic
toon volledige bericht
Jij wil ook koude. Dan is iets met lamellen en ventilatoren de enige goede oplossing denk ik.

Hoe kom jij aan 6 a 700 watt per kamer in een huis uit 68 met oud dubbelglas? Eerder 1 tot 1,5 kw

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
Seafarer schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:25:
[...]

Jij wil ook koude. Dan is iets met lamellen en ventilatoren de enige goede oplossing denk ik.

Hoe kom jij aan 6 a 700 watt per kamer in een huis uit 68 met oud dubbelglas? Eerder 1 tot 1,5 kw
Ja sorry, dat was beetje onduidelijk:

klein beetje koelen zou een bonus zijn, maar ik vraag me daarin vooral af of er dan nog verschil is tussen een T22/T33 of een jaga. Kan me voorstellen dat het vooral iets uitmaakt als je fans toevoegt, want die jaga heeft natuurlijk veel meer lamellen.

Mijn voornaamste vraag is eigenlijk:

hoeveel meerwaarde hebben Jaga convectoren nou t.o.v. T22/T33 radiatoren voor slaapkamers/werkkamers wanneer je de Ta tussen de 30 en 40 C wilt houden.

over vermogen:
Mijn inschatting komt vooral van de oude radiatoren. Die waren 1400W per kamer. Origineel was dit enkel glas, nu zit er dubbel glas in dat circa 2x zo goed isoleert. Daarom rond de 700W qua inschatting. Iets meer zou mooi zijn, heb een relatief grote warmtepomp dus veel afgifte is geen straf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Fr33z schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:05:
[...]

Ja sorry, dat was beetje onduidelijk:

klein beetje koelen zou een bonus zijn, maar ik vraag me daarin vooral af of er dan nog verschil is tussen een T22/T33 of een jaga. Kan me voorstellen dat het vooral iets uitmaakt als je fans toevoegt, want die jaga heeft natuurlijk veel meer lamellen.

Mijn voornaamste vraag is eigenlijk:

hoeveel meerwaarde hebben Jaga convectoren nou t.o.v. T22/T33 radiatoren voor slaapkamers/werkkamers wanneer je de Ta tussen de 30 en 40 C wilt houden.

over vermogen:
Mijn inschatting komt vooral van de oude radiatoren. Die waren 1400W per kamer. Origineel was dit enkel glas, nu zit er dubbel glas in dat circa 2x zo goed isoleert. Daarom rond de 700W qua inschatting. Iets meer zou mooi zijn, heb een relatief grote warmtepomp dus veel afgifte is geen straf.
toon volledige bericht
Ah zo.
Ja dat vraag ik me ook wel eens af. Bij beide heb je met lage temperaturen ventilatoren nodig. Maar de radiatoren doen iets meer straling en hebben massa. Voordelig tijdens ontdooien van de warmte pomp?
Prijzen van radiatoren zijn ook beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Heeft hier iemand misschien een handleiding van?

Ik dacht die wel even te googlen maar helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ovw0U-g9_XcvTMdSsG2rS5Z-HU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yzyqHyn8a4bqt6cXBEiSsuFd.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 23:38

Maestro

It's just completely whack!

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Een groot gedeelte van het binnenwerk lijkt er zeker op. Hoe wist je dat?

Ik ben meer opzoek naar de 220 uitvoering met dit front paneel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qoHvhrKTnUf__do4F2ipUeq-WCA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tOM9PA2SQZoypEwkgRTaGEw.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 23:38

Maestro

It's just completely whack!

Het stickertje met Nederlands importeur adres deed me vermoeden dat het een Chinees OEM product is.
Vervolgens koel- en verwarmingscapaciteit en airflow door Google gehaald.
Op Alibaba dook dit model op en lijkt geproduceerd te zijn door: Phnix

Ik kom hem ook tegen als PFP-100(V)-CW, dan met het display/controller zoals op je tweede plaatje:
https://balkanenergy.net/...r-phnix-pfp-100v-cw-940kw

Op pagina vier van de gelinkte handleiding staat de opbouw van het modelnummer beschreven.
De door mij gelinkte heeft '116' in het modelnummer en is daarmee een 110V model.
Helaas kom ik van het 'CW' model geen handleiding tegen, maar deze lijkt i.i.g. in dezelfde 'serie' te zitten als degene waar ik de handleiding van linkte...

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Maestro schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:14:
Het stickertje met Nederlands importeur adres deed me vermoeden dat het een Chinees OEM product is.
Vervolgens koel- en verwarmingscapaciteit en airflow door Google gehaald.
slim
Op Alibaba dook dit model op en lijkt geproduceerd te zijn door: Phnix

Ik kom hem ook tegen als PFP-100(V)-CW, dan met het display/controller zoals op je tweede plaatje:
https://balkanenergy.net/...r-phnix-pfp-100v-cw-940kw
dat is hem bedankt dan ben ik weer wat verder.
Op pagina vier van de gelinkte handleiding staat de opbouw van het modelnummer beschreven.
De door mij gelinkte heeft '116' in het modelnummer en is daarmee een 110V model.
Helaas kom ik van het 'CW' model geen handleiding tegen, maar deze lijkt i.i.g. in dezelfde 'serie' te zitten als degene waar ik de handleiding van linkte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.MarQuez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-05 20:24
doek55 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:49:
[...]

Ik heb vandaag een 47K potmeter parallel over de watertemperatuur sensor gezet, zodat de temperatuur 4°C hoger lijkt en de Innova fancoils ook aan gaan bij mijn lage watertemperatuur (27°C). Tot op heden had ik de sensor losgekoppeld, zodat de fancoil altijd ging blazen ongeacht de watertemperatuur. Deze weerstand is maar net voldoende, voor een kleinere temperatuur correctie heb je een hogere weerstand nodig.
Kun je hier niet ook een normale 47k weerstand voor gebruiken of wat is de reden dat je een potmeter hebt gebruikt? Heb zelf ook de SL600 in gebruik en loop tegen hetzelfde probleem aan dat de ventilator niet aangaat bij het gebruik van onze warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:56
Mr.MarQuez schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:21:
[...]

Kun je hier niet ook een normale 47k weerstand voor gebruiken of wat is de reden dat je een potmeter hebt gebruikt? Heb zelf ook de SL600 in gebruik en loop tegen hetzelfde probleem aan dat de ventilator niet aangaat bij het gebruik van onze warmtepomp.
Dat kan ook, maar met een potmeter kun je de gewenste afwijking inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-04 15:21
Ik heb inmiddels een arovair VA 1-045 WN binnen en wil deze parallel opnemen in mijn volledig nageregelde vloerverwarmingscircuit voor koelen in de zomer. Ik vroeg mij alleen af hoe de ingebouwde 3-wegklep werkt. Gaat ie open als hij aanstaat (dus in mijn geval in koelmodus)? Of zal er altijd flow door de fancoil zijn, ook wanneer ik aan het verwarmen ben via vloerverwarming en de fancoil uitstaat? En hoe 'erg' is dat, of zou ik er in dat geval een 2-wegklep tussenmoeten zetten?

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-05 23:08
Bij fancoils met driewegklep gaat inderdaad als je geen warmte vraag nodig hebt de fan uit en de driewegkraan om, daarmee gaat de aanvoer direct in de retour.

Ik ga nu mijn systemen scheiden met 2 pompen en een buffervat waarbij de retour van de FC op 1/3 hoogte in het vat komt in plaats van direct richting WP.

Als je het maar twee keer per seizoen moet doen zou je ook een afsluiter ertussen kunnen maken i.p.v. een elektrische klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-04 15:21
Cees-JanH schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:54:
Bij fancoils met driewegklep gaat inderdaad als je geen warmte vraag nodig hebt de fan uit en de driewegkraan om, daarmee gaat de aanvoer direct in de retour.
Helder. De aanvoer- en retourleidingen zijn geïsoleerd en totaal 8m lang. Verlies is dan verwaarloosbaar of niet? Oftewel, loont het de moeite er een handmatige afsluiter tussen te plaatsen? Hoef je ook niet 2x per jaar te denken aan het open of dichtzitten 😉.

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees-JanH
Ik heb helemaal geen klep in de fancoils, daarmee is de retour ook aardig warm, zeker omdat het 7 stuks zijn.
Nog een probleem is dat dit ten koste ging van de flow door de vloerverwarming. Daarom het idee met de 2 gescheiden pompen.

Één voor de FCUs op constant flow en één op de vloer op constante druk.

Zit er nu aan te denken om bij een defrost in elk geval de FCU pomp uit te schakelen, de luchttemperatuur reageert snel op de koude aanvoer. De defrost gaat dan meer vanuit de vloer en buffer gevoed worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-01-2024
Wij gaan ons passief huis verwarmen via de balansventilatie 2x open verdeler vloerverwarming in de badkamer, en 1 of 2 fancoils in de woonkamer.

Als ik het goed begrijp hoef ik geen 2 of 3 weg kleppen te gebruiken aangezien onze VV met een pompschakelaar op temp werkt, en als we willen koelen die dus niet aangaat. Verder kunnen we temperatuur "instellen" door de fans harder of zachter te laten werken mochten we naregeling willen.
Dus als ik het goed begrijp heb ik dan alleen een onboard controller nodig (EWF644II voor wireless) en in mijn geval nog een ophangmodule. Of mis ik nog een accessoire? Zoals een condensbakje?
Kun je deze controller trouwens ook bereiken zonder butler?

Verder denken we dat we voldoende hebben aan de SLS 1000. Ik kan alleen in de specs bij de heating capacity er niet achter komen bij welke ventilatorsnelheid de 3.11 kW is, alleen dat deze is bij water met 45ºC/40ºC en kamertemp 20ºC. Om het nog verwarrender te maken staat op de pagina erna dat temp 65ºC/55ºC is en is in de italiaanse spec sheet de capaciteit 3.4 kW. Heeft iemand ergens een datasheet met iets duidelijkere specs?

En heeft iemand ervaring met hoe hinderlijk het geluid is in de hogere standen?
GeenIdee84 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:46:
Hi, ik heb inmiddels 2x SL600, 1xSL1000, 1x SLS800 en 1x SLS1000 besteld in Italië. Inclusief. 5x WiFi module voor €3000,- incl verzenden. Punt is alleen dat de levering nog even duurt en ik moet nu eea voorbereiden.
En, heb je ze al binnen? Waar heb je ze besteld? Al geinstalleerd?

[ Voor 25% gewijzigd door adnanoner op 14-11-2021 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
adnanoner schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:38:
Wij gaan ons passief huis verwarmen via de balansventilatie 2x open verdeler vloerverwarming in de badkamer, en 1 of 2 fancoils in de woonkamer.

Als ik het goed begrijp hoef ik geen 2 of 3 weg kleppen te gebruiken aangezien onze VV met een pompschakelaar op temp werkt, en als we willen koelen die dus niet aangaat. Verder kunnen we temperatuur "instellen" door de fans harder of zachter te laten werken mochten we naregeling willen.
Dus als ik het goed begrijp heb ik dan alleen een onboard controller nodig (EWF644II voor wireless) en in mijn geval nog een ophangmodule. Of mis ik nog een accessoire? Zoals een condensbakje?
Kun je deze controller trouwens ook bereiken zonder butler?

Verder denken we dat we voldoende hebben aan de SLS 1000. Ik kan alleen in de specs bij de heating capacity er niet achter komen bij welke ventilatorsnelheid de 3.11 kW is, alleen dat deze is bij water met 45ºC/40ºC en kamertemp 20ºC. Om het nog verwarrender te maken staat op de pagina erna dat temp 65ºC/55ºC is en is in de italiaanse spec sheet de capaciteit 3.4 kW. Heeft iemand ergens een datasheet met iets duidelijkere specs?

En heeft iemand ervaring met hoe hinderlijk het geluid is in de hogere standen?

[...]

En, heb je ze al binnen? Waar heb je ze besteld? Al geinstalleerd?
toon volledige bericht
Als de fancoils altijd mogen functioneren heb je inderdaad geen klep nodig.

De EWF644II heeft een aantal standen die afhankelijk van de ingestelde temperatuur de snelheid van de fan regelen. Bij nieuwbouw zou ik echter voor de EWF649II gaan, dan heb je de bediening aan de muur hangen en is de temperatuurmeting beter. Het condensopvangbakje is standaard aanwezig. Zonder Butler of Modbus kit kun je fancoils alleen via de Innova app bereiken, maar de wifi wordt verzorgd door een ESP-WROOM-02 chip. Wellicht is daar meer mee mogelijk.

Ik zou er vanuit gaan dat het vermogen op maximale fan snelheid is gemeten. Ik vind zelf het geluid niet hinderlijk. Bij een goed geïsoleerd huis zul je ook weinig op maximaal vermogen draaien. Ik gebruik een SL600 om een werkkamer 's ochtends 2 graden op te warmen. Dat gaat vrij vlot ondanks de Ta van 28°C. De oude T22 radiator deed dan zo goed als niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Een klep en juiste thermistor is wel handig om te hebben op dagen wanneer maar een klein beetje warmtevraag nodig is. Voor een woonkamer of andere ruimte zou ik het simpel houden en alleen een kogelkraan plaatsen, geen thermistor (op de aanvoer) en alleen kogelkranen voor eventueel onderhoud.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
@doek55 thanks! ik zit er alleen aan te denken de fansnelheid constant te zetten en de thermostaat van de woning te laten bepalen of de WP wel of niet verwarmt/koelt. Wat mij betreft hoeft hij dus niet in het zicht, maar zou fijn zijn als ik de fan-snelheid kon schakelen via mijn domotica. Kun je denk je ook één thermostaat op 2 radiatoren aansluiten (ik wil misschien 2 SLS600 naast elkaar plaatsen ipv 1 SLS1000)?
Het enige wat ik dus eigenlijk wil dat de fancoil doet is de ventilator op de juiste snelheid draaien als er warmte of kou doorheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
adnanoner schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:31:
@doek55 thanks! ik zit er alleen aan te denken de fansnelheid constant te zetten en de thermostaat van de woning te laten bepalen of de WP wel of niet verwarmt/koelt. Wat mij betreft hoeft hij dus niet in het zicht, maar zou fijn zijn als ik de fan-snelheid kon schakelen via mijn domotica. Kun je denk je ook één thermostaat op 2 radiatoren aansluiten (ik wil misschien 2 SLS600 naast elkaar plaatsen ipv 1 SLS1000)?
Het enige wat ik dus eigenlijk wil dat de fancoil doet is de ventilator op de juiste snelheid draaien als er warmte of kou doorheen gaat.
Bij de EWF649II wordt vermeld dat deze met maximaal 30 apparaten verbonden kan worden, dus het lijkt mij mogelijk om meerdere fancoils aan één bedieningsunit te koppelen. Ik weet alleen niet wat je dan moet bestellen, want de bediening wordt samen met de motoraansturing geleverd. Dan zou je dus een bedieningsunit overhouden.

Ik heb zelf de EWF644II en deze kent 4 standen, Min, Max, Auto en Nacht. De eerste drie reageren op setpoint vs gemeten temperatuur. Alleen verschilt de modulatie bandbreedte. Je kunt dus geen vaste ventilator stand instellen, dat lijkt wel mogelijk te zijn bij de goedkopere bedieningsunits.

De fancoil bevat een temperatuurvoeler die bij Ta >30°C bij verwarmen of Ta < 20°C bij koelen de ventilator inschakelt. Je kunt dit met een weerstand over de temperatuurvoeler iets aanpassen, zodat het beter werkt met een warmtepomp. De fancoil heeft ook twee contacten om de warmtepomp in te schakelen voor warm of koud water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
doek55 schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:25:
[...]

Ik heb zelf de EWF644II en deze kent 4 standen, Min, Max, Auto en Nacht. De eerste drie reageren op setpoint vs gemeten temperatuur. Alleen verschilt de modulatie bandbreedte. Je kunt dus geen vaste ventilator stand instellen, dat lijkt wel mogelijk te zijn bij de goedkopere bedieningsunits.

De fancoil bevat een temperatuurvoeler die bij Ta >30°C bij verwarmen of Ta < 20°C bij koelen de ventilator inschakelt. Je kunt dit met een weerstand over de temperatuurvoeler iets aanpassen, zodat het beter werkt met een warmtepomp. De fancoil heeft ook twee contacten om de warmtepomp in te schakelen voor warm of koud water.
Dus als ik het goed begrijp schakelen de goedkopere bedieningsunits alsnog wel aan uit door de temperatuurvoeler, alleen stel je dan eenmalig de snelheid in? Of luistert die alsnog ook naar de kamertemperatuur? Want dan is hij nog steeds niet "passief" voor onze situatie.

[ Voor 3% gewijzigd door adnanoner op 15-11-2021 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
adnanoner schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:35:
[...]

Dus als ik het goed begrijp schakelen de goedkopere bedieningsunits alsnog wel aan uit door de temperatuurvoeler, alleen stel je dan eenmalig de snelheid in? Of luistert die alsnog ook naar de kamertemperatuur? Want dan is hij nog steeds niet "passief" voor onze situatie.
Ik denk dat je op zoek moet naar een control board zoals de B4V642 op pagina 27 en dan de thermostaat altijd doorverbinden. Dan kun je vaste ventilator standen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:50
Bestaan er ook fancoils die verticaal werken? voor een badkamer bijvoorbeeld met lage temperatuur of zeg ik nu iets heel geks?

[ Voor 13% gewijzigd door Bo0bz op 01-12-2021 16:15 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Bo0bz Bedoel je daarmee dat je 'm niet tegen een wand plaatst, maar - bijvoorbeeld - aan het plafond? Dat kan meestal wel.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
@timovd Ik bedoel dat de plaats/muur waar de huidige handdoek radiator hangt slechts 80cm breed is. Bij normale radiatoren kun je de ook hogere/langere modellen kiezen voor meer vermogen. Werkt dat ook zo bij fancoils?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Bo0bz weet dat je niets over de fancoils mag hangen, dus ook geen handdoeken. Welke kant zou de fan op moeten blazen dan? Ik denk niet dat je dat wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
@timovd Sorry beetje onduidelijk. We kiezen voor een handdoekrekje op een ander plaats maar willen voor het verwarmen van de badkamer op ltv kiezen voor een fancoil of convector. De huidige handdoekradiator doet op 30-35 graden aanvoer geen fluit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Bo0bz, daarom hebben we er hier voor gekozen om een grotere handdoekradiator te nemen. Die werkt zelfs op 30-35 graden. Ik zou eerder voor een IR-paneel gaan dan een fancoil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Als het wat kouder is zakt de Ta in mijn systeem onder de 30 , hierdoor gaan de fancoils uit en wachten tot de Ta weer hoger is. Bij de herstart van de fan gaat het toerental eerst vrij hoog op, dit is nogal storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Cees-JanH schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:53:
Als het wat kouder is zakt de Ta in mijn systeem onder de 30 , hierdoor gaan de fancoils uit en wachten tot de Ta weer hoger is. Bij de herstart van de fan gaat het toerental eerst vrij hoog op, dit is nogal storend.
Ik neem aan dat je een thermistor (NTC) op de aanvoer hebt zitten?
Zorg er voor dat ie goed geïsoleerd is. Andere optie is om er een andere thermistor in te doen met een lagere weerstand (bij 25°C).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Bo0bz schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:15:
Bestaan er ook fancoils die verticaal werken? voor een badkamer bijvoorbeeld met lage temperatuur of zeg ik nu iets heel geks?
Bijvoorbeeld de Jaga Vertiga Hybrid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
Cees-JanH schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:53:
Ik heb een weerstand parallel over de temperatuurvoeler gezet, omdat ik meestal onder Ta 30°C draai. Bij een defrost gaan de fans wel uit. Bij Innova kun je ook zonder temperatuurvoeler werken, dan draait de fan altijd als de fancoil aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Ik heb de Cordivari, ik heb al geprobeerd om door 2 knoppen tegelijk in te drukken e.d. of je in het menu kan komen, tot heden niks. Ook de fabrikant geeft niet thuis, evenmin de Italiaanse dealer.

Ik heb meerdere dezelfde units, echter op sommige displays zie je dat er valves worden gestuurd (maar die zitten er niet in?) ander nadeel is ook dat de ruimte temperatuur voeler onderin onder de fan zit, met koelen valt als de fan stil staat de kou zo naar beneden, gevolg de fan gaat nooit aan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTKpoG-8QFmuOmuCm6y0es8t_R0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PELZBLaguDKT0eXS4Do6rxNU.jpg?f=fotoalbum_large

De watertemperatuursensor zit op de eerste lus op de aanvoer van de unit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34HkNQnPM_IWSdtTp3zg23o4Ddk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZB9mJZYl4wjkh2FGZKpDEaV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Cees-JanH probeer m eerst eens op de aanvoer te zetten i.p.v. op de eerste lus en doe er wat buisisolatie omheen.

En die kleppen zijn vaak 3-wegkleppen met bypass zodat je wel flow houdt in je circuit. Daar hoort een normally open (NO) motortje op te zitten. Pennetje naar beneden is klep open naar de verwarming. Geen stroom op de unit betekent pennetje naar boven en dan gaat de flow door de bypass.
Dit soort units bijvoorbeeld: https://products.ecc.emea...data/pg_obsoletev584.html

[ Voor 63% gewijzigd door timovd op 01-12-2021 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:29
Huis gekocht en opnieuw verduurzamen.

In onze woning waar we in mei 2022 in kunnen, willen we op de benedenverdieping vloerverwarming en bovenverdieping fancoils plaatsen (Vaillant). Op de benedenverdieping gaat de houten vloer er uit, boven laten we deze uiteraard zitten. Zorgt er wel voor dat ik al dat leidingwerk kan trekken. Het wordt dan verwarmd met een Vaillant monoblock warmtepomp.

Hoe sluiten jullie alles aan op het circuit?
  1. Gebruiken jullie 2 zones;
  2. Of gaan er 20mm slangen op de verdeler voor de fancoils?
  3. Of gewoon simpel met een T-stuk, maar hoe zorg je dan dat er genoeg flow is op de vloerverwarming/fancoils?
De fancoils mogen wat mij betreft altijd water krijgen van 35 graden in de winter om de kou er af te krijgen, alleen als het nodig is zetten we dan de ventilatoren er bij aan.

In de zomer zouden we dan bijvoorbeeld de vloerverwarming uitzetten door de kranen dicht te draaien of middels een 2wegklep en vervolgens condenserend koelen met de fancoils.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 13:10
Murkmans schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:44:
Huis gekocht en opnieuw verduurzamen.

In onze woning waar we in mei 2022 in kunnen, willen we op de benedenverdieping vloerverwarming en bovenverdieping fancoils plaatsen (Vaillant). Op de benedenverdieping gaat de houten vloer er uit, boven laten we deze uiteraard zitten. Zorgt er wel voor dat ik al dat leidingwerk kan trekken. Het wordt dan verwarmd met een Vaillant monoblock warmtepomp.

Hoe sluiten jullie alles aan op het circuit?
  1. Gebruiken jullie 2 zones;
  2. Of gaan er 20mm slangen op de verdeler voor de fancoils?
  3. Of gewoon simpel met een T-stuk, maar hoe zorg je dan dat er genoeg flow is op de vloerverwarming/fancoils?
De fancoils mogen wat mij betreft altijd water krijgen van 35 graden in de winter om de kou er af te krijgen, alleen als het nodig is zetten we dan de ventilatoren er bij aan.

In de zomer zouden we dan bijvoorbeeld de vloerverwarming uitzetten door de kranen dicht te draaien of middels een 2wegklep en vervolgens condenserend koelen met de fancoils.
toon volledige bericht
ik heb via ambisense alles aangesloten, fancoils met simpele theromostaat radiotorknop uitgerust, ambisense VR50 erop gezet en aangemeld in de app.

let wel op, om dit te kunnen doen, vervalt de hoofdhermostaat en moet je ook de vloerverwarming via ambisense aansturen (bv vr51).

Alternatief is een 2 zone systeem.

let wel er komt nagenoeg 0 capaciteit uit een fancoil waar warm water door heen stoomt zonder fans. Met de fans heb je echter mooie forse capaciteit!

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
@Kird03 dank! Nog niet aan gedacht om het met thermostaat knoppen aan te sluiten. ik dacht ik koop die thermostaat er wel bij die speciaal voor de fancoils zijn.

Welke maat wateraanvoer heb je gebruikt als ik vragen mag? Ik zie dat de aansluiting 3/4" is. Is 20mm dan krap aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 20:29
Vraagje voor de mede airleaf eigenaren.

Haalt bij jullie de fancoil wel de ingestelde ruimte temperatuur waarde?

Wat ik zie gebeuren is dat zodra de ruimte temperatuur binnen 0,5 graden van de setpoint komt, dan wordt de fan uitgezet. Zonder fan is de afgifte te laag om die laatste 0,5 te overbruggen.

Opzich prima op te lossen door de setpoint 0,5 hoger te zetten, maar echt een elegante oplossing is het niet.

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
n00ts schreef op zondag 5 december 2021 @ 20:12:
Vraagje voor de mede airleaf eigenaren.

Haalt bij jullie de fancoil wel de ingestelde ruimte temperatuur waarde?

Wat ik zie gebeuren is dat zodra de ruimte temperatuur binnen 0,5 graden van de setpoint komt, dan wordt de fan uitgezet. Zonder fan is de afgifte te laag om die laatste 0,5 te overbruggen.

Opzich prima op te lossen door de setpoint 0,5 hoger te zetten, maar echt een elegante oplossing is het niet.
Herkenbaar, hier regelt de Airleaf ook op 0,5°C onder setpoint. Het setpoint dus wat hoger gezet. Ook temperatuur kalibratie helpt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
Heb vandaag nog even getest door de CV temperatuur van 35 naar 60 te verhogen.
Uit interesse om te kijken of dan de afgifte zonder ventilator voldoende is om die 0,5 graden te over bruggen, maar met de huidige buiten temperaturen mocht het weinig baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik heb sinds deze zomer een warmtepomp. Beneden hebben we vloerverwarming, boven radiatoren. Ik verwarm met lage temperatuur (tussen de 25C en 30C) en krijg het beneden prima warm. Boven worden de slaapkamers verwarmd met T21 radiatoren, en die doen natuurlijk niets met deze aanvoertemperaturen.

Ik overweeg om de radiatoren te vervangen door Innova Airleafs. Wat heb ik, naast de airleaf, dan nog nodig? Ik lees op de Italiaanse sites over 3 soorten printplaten/controllers, wand-thermostaten en 2- of 3-wegkleppen. Wat heb ik in het meest simpele geval nodig? Ik vervang simpelweg de bestaande radiatoren, ik hoef ze niet te bypassen/af te sluiten (als de ventilator van de airleaf niet aanstaat geeft hij toch nagenoeg niets af), ze draaien gewoon lekker met de vvw mee. De ventilator aan/uit zetten kan wat mij betreft handmatig, of idealiter via Home Assistant geschakeld (ik las iets over een printplaat met 10v aansturing voor domotica?).

Kortom: wat heb ik nodig voor de meest simpele installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Als je ze zonder klep parallel zet aan je vloerverwarming zal de warme aanvoer zo in je retour lopen.

Fancoils werken vaak niet zonder tweaken onder de Ta van ca 30.

Het is dus een lastige combinatie, kun je aanvoer en retour van fancoil circuit nog scheiden van vloerverwarming circuit? Zo ga ik t maken icm buffer en 2 pompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Cees-JanH schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:50:
Als je ze zonder klep parallel zet aan je vloerverwarming zal de warme aanvoer zo in je retour lopen.

Fancoils werken vaak niet zonder tweaken onder de Ta van ca 30.

Het is dus een lastige combinatie, kun je aanvoer en retour van fancoil circuit nog scheiden van vloerverwarming circuit? Zo ga ik t maken icm buffer en 2 pompen
Help me even… waarom loopt de warme aanvoer meteen de retour in? Dat is bij de bestaande situatie (radiatoren) toch ook niet het geval? Ze worden nu iig egaal lauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
De aanvoer van bv 30 graden komt de fancoil in, verlaat m weer op 29,5. Dit komt bij je warmtepomp die dan in vermogen terug gaat regelen.

Bij de radiator komt t erin met 30 en eruit met ? Kun je meten. Zitten er thermostaat knoppen op die dicht gaan dan komt er totaal geen flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Je hebt nog steeds te maken met natuurlijke convectie
Ik heb een aantal fancoils aangesloten zonder klep, zodat de kamer slechts een klein beetje verwarmd wordt. Uiteindelijk wordt al het retour gemengd met elkaar en regelt je warmtepomp de dT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Cees-JanH schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:59:
De aanvoer van bv 30 graden komt de fancoil in, verlaat m weer op 29,5. Dit komt bij je warmtepomp die dan in vermogen terug gaat regelen.

Bij de radiator komt t erin met 30 en eruit met ? Kun je meten. Zitten er thermostaat knoppen op die dicht gaan dan komt er totaal geen flow
Plaatradiatoren geven nagenoeg niks af met <30C, waarom zou de retourtemp van de radiator dan lager zijn dan de aanvoer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• doek55
dirkdeman schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:10:
Ik heb sinds deze zomer een warmtepomp. Beneden hebben we vloerverwarming, boven radiatoren. Ik verwarm met lage temperatuur (tussen de 25C en 30C) en krijg het beneden prima warm. Boven worden de slaapkamers verwarmd met T21 radiatoren, en die doen natuurlijk niets met deze aanvoertemperaturen.

Ik overweeg om de radiatoren te vervangen door Innova Airleafs. Wat heb ik, naast de airleaf, dan nog nodig? Ik lees op de Italiaanse sites over 3 soorten printplaten/controllers, wand-thermostaten en 2- of 3-wegkleppen. Wat heb ik in het meest simpele geval nodig? Ik vervang simpelweg de bestaande radiatoren, ik hoef ze niet te bypassen/af te sluiten (als de ventilator van de airleaf niet aanstaat geeft hij toch nagenoeg niets af), ze draaien gewoon lekker met de vvw mee. De ventilator aan/uit zetten kan wat mij betreft handmatig, of idealiter via Home Assistant geschakeld (ik las iets over een printplaat met 10v aansturing voor domotica?).

Kortom: wat heb ik nodig voor de meest simpele installatie?
Je hebt altijd een bediening/controller incl. printplaat nodig. Dit is één pakket en werd bij mij los in een doos bijgeleverd. Ik heb de EWF644II. Daarnaast moet je bepalen of je het cv water links of recht wilt aansluiten. In geval van rechts heb je een motor verlengkabel BB0646II nodig, omdat de warmtewisselaar wordt omgedraaid en daardoor de bediening en printplaat aan de andere kant komen te zitten.

Het cv water kan heel makkelijk door de fancoil stromen en kiest de weg van de minste weerstand. Als je dit niet regelt gaat je opgewarmde water direct terug naar de warmtepomp en dat is minder efficiënt. Als je dit wilt voorkomen heb je een 2- of 3-weg klep nodig afhankelijk van de aansluiting van de fancoils op je cv circuit (parallel of serieel). Hiermee kun je de fancoil ook waterzijdig inregelen.

Als je wilt verwarmen met een Ta lager dan 30°C kun je de temperatuurvoeler niet aansluiten, dan zal de ventilator altijd draaien als de fancoil aan staat. Een andere optie is een weerstand parallel over de temperatuurvoeler zetten en de waarde enkele graden foppen, zodat de minimum temperatuur van 30°C wordt behaald.

Als je wilt koelen zul je de cv leidingen tegen condenseren moeten isoleren en een condenswaterafvoer aan moeten sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
doek55 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:00:
[...]

Je hebt altijd een bediening/controller incl. printplaat nodig. Dit is één pakket en werd bij mij los in een doos bijgeleverd. Ik heb de EWF644II. Daarnaast moet je bepalen of je het cv water links of recht wilt aansluiten. In geval van rechts heb je een motor verlengkabel BB0646II nodig, omdat de warmtewisselaar wordt omgedraaid en daardoor de bediening en printplaat aan de andere kant komen te zitten.

Het cv water kan heel makkelijk door de fancoil stromen en kiest de weg van de minste weerstand. Als je dit niet regelt gaat je opgewarmde water direct terug naar de warmtepomp en dat is minder efficiënt. Als je dit wilt voorkomen heb je een 2- of 3-weg klep nodig afhankelijk van de aansluiting van de fancoils op je cv circuit (parallel of serieel). Hiermee kun je de fancoil ook waterzijdig inregelen.

Als je wilt verwarmen met een Ta lager dan 30°C kun je de temperatuurvoeler niet aansluiten, dan zal de ventilator altijd draaien als de fancoil aan staat. Een andere optie is een weerstand parallel over de temperatuurvoeler zetten en de waarde enkele graden foppen, zodat de minimum temperatuur van 30°C wordt behaald.

Als je wilt koelen zul je de cv leidingen tegen condenseren moeten isoleren en een condenswaterafvoer aan moeten sluiten.
toon volledige bericht
Dank je! Wat ik alleen niet snap is waarom, als de fancoil niet aanstaat en ik geen klep gemonteerd zou hebben, het water direct terug de warmtepomp in zou lopen. Dat gebeurt nu (met T21-radiatoren) toch ook niet? Ik heb overal flow, en de radiatoren geven overal (iets) warmte af. Het warme water loopt dus door het hele huis, en wordt pas na de vvw-verdeler weer gemengd waarna het retour gaat naar de warmtepomp. Of ziei ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
dirkdeman schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:07:
[...]

Dank je! Wat ik alleen niet snap is waarom, als de fancoil niet aanstaat en ik geen klep gemonteerd zou hebben, het water direct terug de warmtepomp in zou lopen. Dat gebeurt nu (met T21-radiatoren) toch ook niet? Ik heb overal flow, en de radiatoren geven overal (iets) warmte af. Het warme water loopt dus door het hele huis, en wordt pas na de vvw-verdeler weer gemengd waarna het retour gaat naar de warmtepomp. Of ziei ik dat verkeerd?
Zover ik het begrijp is dat om dat een fancoils zonder ventilatoren vrijwel 0 afgifte hebben. Retour blijft dan vrijwel dezelfde temp als aanvoer.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
CurlyMo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:31:
[...]

Zover ik het begrijp is dat om dat een fancoils zonder ventilatoren vrijwel 0 afgifte hebben. Retour blijft dan vrijwel dezelfde temp als aanvoer.
Dat begrijp ik, maar dat is toch met de bestaande T21 radiatoren die ik al heb hangen ook zo? Die geven ook 0,0 warmte af bij <30C, en ik heb nu ook geen problemen met warm retourwater naar m'n WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:06
Even een vraag over een fancoil / convector:

Kan ik mijn bestaande leidingen die nu in de slaapkamers lopen behouden om te verwarmen / koelen? Het gaat namelijk om 16mm uponor leidingen die in de grond gegoten zijn. Nieuwe aanleggen is dus geen optie.

En vanaf 1:24 in dit filmpje:

YouTube: Aflevering 6: John Williams ontdekt all-electric wonen bij Wim

Wat is dit precies?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Possible schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:16:
Even een vraag over een fancoil / convector:

Kan ik mijn bestaande leidingen die nu in de slaapkamers lopen behouden om te verwarmen / koelen? Het gaat namelijk om 16mm uponor leidingen die in de grond gegoten zijn. Nieuwe aanleggen is dus geen optie.

En vanaf 1:24 in dit filmpje:

YouTube: Aflevering 6: John Williams ontdekt all-electric wonen bij Wim

Wat is dit precies?
Ik heb mijn fancoils ook op de bestaande 16mm meerlagenbuis aangesloten. Met behulp van deze koppelingen:
Euroconus knelringset 3/4
Euroconus verbinding 3/4x3/4
Daarna tot op de vloer isoleren en je hebt geen last van condens. De verdeler inpakken met isolatie was het meeste werk.

De convector in het filmpje noemen we hier een fancoil als er een ventilator in zit :). Liefst heb je er een met condensopvangbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
doek55 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:41:
[...]

Ik heb mijn fancoils ook op de bestaande 16mm meerlagenbuis aangesloten. Met behulp van deze koppelingen:
Euroconus knelringset 3/4
Euroconus verbinding 3/4x3/4
Daarna tot op de vloer isoleren en je hebt geen last van condens. De verdeler inpakken met isolatie was het meeste werk.

De convector in het filmpje noemen we hier een fancoil als er een ventilator in zit :). Liefst heb je er een met condensopvangbak.
Oke top!. En gaat het goed bij jou ? Welke type heb jij nu in gebruik? Ik heb zelf een warmtepomp dus een lagere TA dan 28 heb ik nog niet gehaald. Gaat het dan ook goed?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Possible schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:43:
[...]

Oke top!. En gaat het goed bij jou ? Welke type heb jij nu in gebruik? Ik heb zelf een warmtepomp dus een lagere TA dan 28 heb ik nog niet gehaald. Gaat het dan ook goed?
Ik heb van Innova Airleaf 2x de SL600 en 2x de SL800. Dat werkt perfect op Ta 5°C, helaas was het een koele zomer :). Op dit moment warmen ze de werkkamers 's ochtends snel op bij Ta 27°C. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de ventilator pas gaat draaien vanaf 30°C. Daarvoor heb ik een 47K potmeter parallel over de temperatuursensor gezet, zodat de fancoil een 4°C hogere Ta meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
doek55 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:55:
[...]

Ik heb van Innova Airleaf 2x de SL600 en 2x de SL800. Dat werkt perfect op Ta 5°C, helaas was het een koele zomer :). Op dit moment warmen ze de werkkamers 's ochtends snel op bij Ta 27°C. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de ventilator pas gaat draaien vanaf 30°C. Daarvoor heb ik een 47K potmeter parallel over de temperatuursensor gezet, zodat de fancoil een 4°C hogere Ta meet.
Oke top ga ik daar eens induiken!

Wat is dan het verschil met bijvoorbeeld een Jaga Convector met zelfbouw fans erin gebouwd? Komt dat op hetzelfde neer ? We hebben nu T22 radiatoren boven, maar die geven amper warmte af met een ta van 28 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
Possible schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:58:
[...]

Oke top ga ik daar eens induiken!

Wat is dan het verschil met bijvoorbeeld een Jaga Convector met zelfbouw fans erin gebouwd? Komt dat op hetzelfde neer ? We hebben nu T22 radiatoren boven, maar die geven amper warmte af met een ta van 28 graden.
Dat kan, Jaga heeft ook fancoils in het assortiment zoals de Briza. Alles is afhankelijk van de afmetingen van de warmtewisselaar en capaciteit van de ventilator. Condensopvang is noodzakelijk voor koeling, maar ook een regeling die met verwarmen en koelen overweg kan is wel handig. Vaak is een Jaga wat minder op deze vlakken terwijl de prijs hoger is.

Voor een idee wat er allemaal te krijgen is kun je het beste hier kijken:
https://www.trovaprezzi.i...one_ventilconvettore.aspx

[ Voor 9% gewijzigd door doek55 op 15-12-2021 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-03 08:02
Het aanbod bij Nederlandse shops valt me wel geen eigenlijk. Veel verder dan de Vaillant fancoils kom je niet. Af en toe kom je een airleaf tegen.

Radson kwam ook met een airleaf kopie/rebrand, maar die ben ik ook nog niet te koop tegengekomen. (Ivector s2)

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

• doek55
BertusB404 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:46:
Het aanbod bij Nederlandse shops valt me wel geen eigenlijk. Veel verder dan de Vaillant fancoils kom je niet. Af en toe kom je een airleaf tegen.

Radson kwam ook met een airleaf kopie/rebrand, maar die ben ik ook nog niet te koop tegengekomen. (Ivector s2)
Voor fancoils kun je het beste in Italië shoppen, daar kun je uit veel merken kiezen en zijn ze veel goedkoper.

• Cees-JanH
doek55 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:08:
[...]

Voor fancoils kun je het beste in Italië shoppen, daar kun je uit veel merken kiezen en zijn ze veel goedkoper.
Zie openingspost, waar te verkrijgen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Bo0bz schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:15:
Wij hebben het zo opgelost met een dikke Jaga en een los handdoekrekje erboven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lr3uL9mOpsa17JkK_lh2Egxo29U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrxAkoupt9ntCQzs82CN57LD.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@LeonTebbens mooie oplossing! De handdoeken worden snel droog zo, zeker?
Ik neem aan dat je de elektra volgens voorschriften in natte ruimtes hebt aangelegd?

• LeonTebbens
  • Niet online
timovd schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:41:
@LeonTebbens mooie oplossing! De handdoeken worden snel droog zo, zeker?
Ik neem aan dat je de elektra volgens voorschriften in natte ruimtes hebt aangelegd?
Ja super snel droog. Mijn vrouwelijke huisgenoot is er ook super blij mee.
De Jaga heb ik overigens besteld met TPT regeling en servomotorklep, dan regelt ie op 0,5 graad nauwkeurig en moduleert ie de fans.
Deze Jaga Strada Hybrid werkt op 12 volt, de (elektrisch dubbelgeïsoleerde) adapter zit in de kamer aan de andere kant van de muur.

En O ja, de Jaga en het rekje maskeren mooi de oude boorgaten van voormalige handdoekradiator.

[ Voor 7% gewijzigd door LeonTebbens op 23-12-2021 09:24 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

• n00ts
Erg mooi opgelost.

Het is maar dat in mijn situatie de Jaga dan voor de deuropening zou komen, anders had ik de zeker gekopieerd.

• Fr33z
  • Nu online
dirkdeman schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:34:
[...]

Dat begrijp ik, maar dat is toch met de bestaande T21 radiatoren die ik al heb hangen ook zo? Die geven ook 0,0 warmte af bij <30C, en ik heb nu ook geen problemen met warm retourwater naar m'n WP.
ik denk dat mensen verwachten dat je mogelijk problemen krijgt omdat een gewone radiator ook wel wat weerstand van zichzelf heeft en een fancoilunit mss wat minder. het zou interessant kunnen zijn of je kv-waardes van beide apparaten kunt vinden.

stel dat er inderdaad bij a geen weerstand is, dan heb je kans dat er per fancoil zo'n 2 a 3 L/min uit de aanvoer zo naar je retour gaat. als dat 5x gebeurt dan heb je mss wel net zoveel flow door je fancoils met een hele warme retour als door je vloerverwarming.

omdat je vloerverwarming geen eigen pomp heeft kan die niet zelf zijn eigen water aanzuigen. je bent dus afhankelijk van de onderlinge weerstanden in het systeem.

ik vind die 2wegklep wel.duur zeg. is een veel.simpeler oplossing niet gewoon om een thermostaatkraan in de aanvoer per fancoil te zetten? dan heb je in elkngeval iets van regeling van flow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
Fr33z schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:38:
[...]

ik denk dat mensen verwachten dat je mogelijk problemen krijgt omdat een gewone radiator ook wel wat weerstand van zichzelf heeft en een fancoilunit mss wat minder. het zou interessant kunnen zijn of je kv-waardes van beide apparaten kunt vinden.

stel dat er inderdaad bij a geen weerstand is, dan heb je kans dat er per fancoil zo'n 2 a 3 L/min uit de aanvoer zo naar je retour gaat. als dat 5x gebeurt dan heb je mss wel net zoveel flow door je fancoils met een hele warme retour als door je vloerverwarming.

omdat je vloerverwarming geen eigen pomp heeft kan die niet zelf zijn eigen water aanzuigen. je bent dus afhankelijk van de onderlinge weerstanden in het systeem.

ik vind die 2wegklep wel.duur zeg. is een veel.simpeler oplossing niet gewoon om een thermostaatkraan in de aanvoer per fancoil te zetten? dan heb je in elkngeval iets van regeling van flow.
toon volledige bericht
Thermostaatkraan in combinatie met de reeds aanwezige voetventielen dacht ik zo… is volgens mij wel de moeite waard om te proberen.

• Cees-JanH
Op mijn VNT 4000 staat aangegeven een waterflow van ruim 300 liter per uur. De pressure drop is 9.0Kpa.

De inhoud van de radiator is uiteraard veel minder dan een radiator. Dit is ook de reden dat ik dit hydraulisch schema ga toepassen, echter tijd om te installeren....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90e7VE5hlPxiMbsBUnlL9pap69E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/koQ6IYhpqyKFrFnvJ8lly0K5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met het Vaillant aroVAIR console model? Deze dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYNvFHag0Jkx11LU7eBffEmW3xo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wvUxhsFmzBrzRFH94mB6nHZO.png?f=user_large

In de installatiehandleiding zie ik een driewegklep staan. Begrijp ik dan goed dat als de unit UIT staat, het inkomende CV-water dan direct doorgestuurd wordt naar de retourleiding? Dat lijkt me een soort van kortsluiting in je CV-circuit die je niet wilt?
Of is er ook andere klep leverbaar (via Google kom ik er niet achter)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICqC_mdw9dHKf7JwdgXhrPVr61A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GnGzBeiVDxOIF41m355BWR1l.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Murkmans
LeonTebbens schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:45:
Heeft iemand ervaring met het Vaillant aroVAIR console model? Deze dus:

[Afbeelding]

In de installatiehandleiding zie ik een driewegklep staan. Begrijp ik dan goed dat als de unit UIT staat, het inkomende CV-water dan direct doorgestuurd wordt naar de retourleiding? Dat lijkt me een soort van kortsluiting in je CV-circuit die je niet wilt?
Of is er ook andere klep leverbaar (via Google kom ik er niet achter)?

[Afbeelding]
Een driewegklep gebruik je naar mijn idee bij een 1-pijpssysteem. Je retour van radiator 1 is aanvoer voor radiator 2, etc. Bij een driewegklep schakelt je aanvoer dus door naar je retour zodat je stroming blijft houden.

Bij een 2-pijpssysteem zou een tweewegklep of afsluiter al voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
doek55 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:00:
[...]

toon volledige bericht
Heel leerzaam hoe je dat hebt opgeschreven, dank daarvoor.

Ik begrijp uit de post van @Murkmans dat je bij een systeem wat is aangesloten met 2 pijpen (aanvoer/retour direct op hoofdleiding) dus een tweewegklep moet nemen. Doe je dat niet dan is de fancoil effectief een 'kortsluiting' in je systeem en zal deze het CV water ongehinderd zonder echt warmteverlies laten doorstromen.

Maar waarom zijn die tweewegkleppen zo duur? De fancoil opent/sluit deze klep schijnbaar, wat is daar het idee achter? Ik dacht dat de fancoil gewoon een temperatuursensor op de leiding zou hebben en wanneer de aanvoertemperatuur >30c is de fans zou laten blazen.

Wellicht zit ik nog teveel in gedachten met oude radiators en thermostaatkranen en begrijp ik de nieuwe opzet nog niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Wolly schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:48:
[...]

Heel leerzaam hoe je dat hebt opgeschreven, dank daarvoor.

Ik begrijp uit de post van @Murkmans dat je bij een systeem wat is aangesloten met 2 pijpen (aanvoer/retour direct op hoofdleiding) dus een tweewegklep moet nemen. Doe je dat niet dan is de fancoil effectief een 'kortsluiting' in je systeem en zal deze het CV water ongehinderd zonder echt warmteverlies laten doorstromen.

Maar waarom zijn die tweewegkleppen zo duur? De fancoil opent/sluit deze klep schijnbaar, wat is daar het idee achter? Ik dacht dat de fancoil gewoon een temperatuursensor op de leiding zou hebben en wanneer de aanvoertemperatuur >30c is de fans zou laten blazen.

Wellicht zit ik nog teveel in gedachten met oude radiators en thermostaatkranen en begrijp ik de nieuwe opzet nog niet goed?
De klep wordt geopend zodra er warmte- of koudevraag is (bijv. bij aanzetten fancoil). Als het aanvoerwater de juiste temperatuur heeft bereikt gaat de ventilator draaien. Bij een traditionele radiator dient de thermostaatkraan als 2-weg klep.

De sets zijn inderdaad duur, maar ik denk dat de onderdelen los wel wat goedkoper te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Murkmans schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:55:
[...]

Een driewegklep gebruik je naar mijn idee bij een 1-pijpssysteem. Je retour van radiator 1 is aanvoer voor radiator 2, etc. Bij een driewegklep schakelt je aanvoer dus door naar je retour zodat je stroming blijft houden.

Bij een 2-pijpssysteem zou een tweewegklep of afsluiter al voldoende moeten zijn.
Dank, duidelijk dat ik een gewone 2-weg klep nodig heb, geen 3-weg.
Iemand ervaring hiermee met de Vaillant AroVAIR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:55

martijn v o

Certified by Enphase.

Hiero. Hij hangt al wel aan de muur en zit op het electra maar nog niet op de leidingen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:44
Hier hangt ook een AroVair aan de muur. Maar de werking van de klep is mij nog niet helemaal duidelijk. Zowel in koel als verwarm modus lijkt er gewoon flow te zijn door het apparaat.

Ik heb op de aftakking waar de AroVair aan hangt een aparte afsluiter voor het geïsoleerde koelcircuit. Dus verder de klep heb ik ook niet echt nodig.

Wat me in gebruik wel opviel is dat de afgifte het hoogst is als je de klep in 'verticale swing' zet. Op de afstandsbediening zit ook een knop voor horizontale swing, maar deze lijkt niet op het apparaat te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja ik heb ook een aparte afsluiter (een ABQM,= drukgecompenseerde afsluiter) die ik met een 24V motor open zet bij koeling, daarbuiten staat hij dicht. Ik zet op de verdelers (die hebben ook een ABQM) dezelfde motoren alleen NO en op de koeling NC.

Maar weet jij wat de drie weg klep in de unit doet al hij uit staat?

[ Voor 19% gewijzigd door martijn v o op 28-12-2021 16:42 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Is een innova fancoil niet gewoon te regelen met een thermostaatknop (al dan niet elektrisch)?
Dat een 2weg afsluiter achterwege kan blijven.

Is de fan ook te regelen met een niet originele controller? Zoals deze ofzo.
https://nl.aliexpress.com/item/4001223280876.html

Dus wordt er warmte of kou gevraagd dan draait de thermostaatkraan open en wordt de fan aangestuurd als de temp daalt of oploopt.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
In theorie zou het moeten kunnen. Als je een kale fancoil heb is het niet meer dan een warmtewisselaar en een ventilator, die je vervolgens moet aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
n00ts schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:27:
In theorie zou het moeten kunnen. Als je een kale fancoil heb is het niet meer dan een warmtewisselaar en een ventilator, die je vervolgens moet aansturen.
Dan ga ik dat proberen denk ik. Dat de aansturing nog zoveel duurder is vind ik echt te gek.
Al wordt het toch met een tweewegklep.
Iemand ervaring met AliExpress tweewegkleppen?

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Zijn er nog meer die besteld hebben bij climatec? Ze zijn de enige die ik zie met innova sls fan coils. Ik vind het wel mooi als ze lekker laag zijn.

Ik heb een mail gestuurd, maar nog geen reactie.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Powrskin schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:30:
Zijn er nog meer die besteld hebben bij climatec? Ze zijn de enige die ik zie met innova sls fan coils. Ik vind het wel mooi als ze lekker laag zijn.

Ik heb een mail gestuurd, maar nog geen reactie.
Zie de startpost, daar worden ze genoemd. Ik denk dat ze dicht zijn voor de feestdagen.

Ik heb daar warmtepomp en fancoils besteld, warmtepomp had transportschade, hebben ze omgeruild, vrijwel zonder extra kosten, dus ja betrouwbare partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Cees-JanH schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:48:
[...]

Zie de startpost, daar worden ze genoemd. Ik denk dat ze dicht zijn voor de feestdagen.

Ik heb daar warmtepomp en fancoils besteld, warmtepomp had transportschade, hebben ze omgeruild, vrijwel zonder extra kosten, dus ja betrouwbare partner.
Vakantie daar zit wat in. Dan wachten we nog netjes eventjes

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
Als je niet uit zuid Europa wilt importeren, kan je de fancoils ook bij ClimaXL halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
De LG warmtepomp staat rechtop op een pallet die nauwelijks breder is dan 40 cm, die was dus omgevallen...De fancoils waren apart verzonden, ik had er 7 besteld, die zaten per stuk goed verpakt en op een pallet gesealed. Duurde ook niet echt lang.

Tip:
Bij tekenen ontvangst altijd ! "Onder voorbehoud tekenen" ! Dit vrijwaart je van kosten als er iets beschadigd blijkt nadat je de verpakking hebt geopend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
Weet iemand nog een adres voor de wandunits van Vaillant? Bij tavolla in Italië zijn ze niet beschikbaar.

Ik wil een kunststof verdeler plaatsen op de zolderverdieping. Deze wordt gevoed uit een buffervat middels een externe pomp.
Vanuit hier worden 3 fancoils op de eerste verdieping gevoed en 1 op zolder. Zo kan ik condenserend koelen.

Op het moment dat ze aangezet worden, wil ik de actuator op de verdeler open zetten en de pomp laten draaien (hoe, nog geen idee, tips zijn welkom).

Andere optie is zijn de console units met een thermostatische kraan zoals een Ambisense. Maar dat neemt wat meer ruimte in langs de muur die je beter kan benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Als de pomp is zou er dan daadwerkelijk flow zijn door je fancoils als gevolg van de pomp in je warmtepomp? Ik betwijfel dat.
Al zou er enige flow zijn, als de fan niet draait is er niet of nauwelijks afgifte van warmte.

Je hebt pompschakelaars voor vloerverwarming die aangaan bij instelbare minimaal temperatuur. Je zou dit kunnen nabootsen met een aanlegthermostaat voor koeling.

Welke WP heb je , vaak kunnen die ook externe pomp aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Dus je krijgt 7 graden water in je buffervat? Dan moet je die ook isoleren.

Ik zou een drieweg klep nemen en deze voor het buffervat zetten. Verwarmen via het buffer, koelen rechtstreeks vanuit de WP in de fancoilunits. Heb je ook geen extra pomp nodig. En kun je wel een verdeelbalkje gebruiken.
Wel de leidingen en verdeelbalk goed condensvrij isoleren.
Als je dan een 230 3 weg klep neemt die in de spanningsvrije toestand naar het buffer in verwarmingmodus staat kun je met een slimme stekker/klik/aan-klik-uit of een schakelaar in de meterkast of zoiets deze laten schakelen naar koelmodus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
In mei krijgen we de sleutel, we verbouwen de hele toko (houten balken vloer er uit etc) en verwachten eind juli klaar te zijn. Dan volgt de warmtepomp.

@Cees-JanH Ik denk dan aan een Panasonic of Vaillant 7kw monoblock.
De pomp van beide kan tot 20,1liter per minuut rondpompen, dus qua flow kan dat uit.

@martijn v o ah goeie. Dus eigenlijk omzeilen van het buffervat. Ik ga even de hydraulische situaties en opties schetsen.

Qua aansturing, als ik dan bijvoorbeeld zigbee stekkers gebruik voor de fancoils, kan ik deze een iftt signaal laten sturen naar de driewegklep.

Buffervat wordt een Vaillant VPS R 100/1 M, geschikt voor passieve en actieve koeling label A.
Verdeler is geschikt voor koeling https://www.cv-compleet.n...KvWrCZNYEFXEaAnmLEALw_wcB.

edit: in principe dacht ik het bovenste schema te volgen op pagina 26, maar dan zonder 2de warmtepomp. https://frigrowebshops.bl...e-ontwerpen-hreeks_nl.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door Murkmans op 08-01-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
De airleaf fancoils hebben twee contacten waarvan de ene schakelt bij warmtevraag en de ander bij koudevraag. Hier kan je eventueel je warmtepomp en/of driewegklep mee aansturen.

Voor wat betreft de verdeler. Moet je even goed kijken of deze wel voldoende flow geeft per groep voor je fancoils.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
ok, de volgende vraag, voor degene die Vaillant fancoils heeft.

Gebruiken jullie de thermostaten die hiervoor beschikbaar zijn? zoiets als:
Vaillant VA 2-WC C 0010035096
en hoe hebben jullie dit dan gekoppeld aan de masterthermostaat? in de handleiding staat alleen bij 5.9:
5.9 Koppeling van de thermostaat
Bij gebruik van een systeemthermostaat mag de thermostaat van de ventilo convector niet in conflict komen met de besturingscommando's van de systeemthermostaat. De thermostaat van de ventilo convector
moet zijn ingesteld:
– op de maximale gewenste temperatuur voor de CV-functie
– op de minimale gewenste temperatuur voor de koelfunctie
– Zie voor meer informatie de handleidingen van de systeemthermostaat.

Kijk ik naar bijvoorbeeld de sensocomfort 720F staat er niets over de ventilator convectoren en thermostaten vermeld.

De convectoren komen op 1 zone op een verdeler. het liefst wil ik dat de thermostaat deze pomp schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Wat is de laagste aanvoertemperatuur van een fancoil waarbij hij nog wat warmte afgeeft? Ik stook met een at van zo'n 28-30C, doen ze dan nog wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 13:10
dirkdeman schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:50:
Wat is de laagste aanvoertemperatuur van een fancoil waarbij hij nog wat warmte afgeeft? Ik stook met een at van zo'n 28-30C, doen ze dan nog wat?
ik stook met 31/32 dan doen ze nog best veel, voelt binnen paar minuten lekker warm op een koude zolder (en je merkt dat de WP harder moet lopen om de de TA te kunnen handhaven als de fancoil inschakelt)

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00ts
Airleaf werkt de ventilator regeling pas als hij een water temperatuur meet van 30C graden.
@doek55 heeft er potmeters tussen de sensor gemaakt zodat ze met een lagere temperatuur ook al werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees-JanH
@dirkdeman Ik draai ook met Ta 30 Tr 27 daar slaan de fans standaard op aan, er komt in mijn situatie voldoende warmte om de ruimtes op 20/21 graden te houden.

Relatief iets grotere unit kiezen dan je nodig denkt te hebben is dan een voordeel, ook als je wilt gaan koelen met 5 graden Ta is dat een voordeel uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Als het goed is kan ik innova fancoils bestellen bij climacal.it. het hangt nog een beetje op de verzendkosten. Als ik ze heb kom ik hier nog even terug. Het installeren is ook nog wel even een uitdaging. Wil de muur nog een beetje heel houden.

Tweewegkleppen, sturing en thermostaat haal ik niet van innova. Te duur voor wat je krijgt en dat ze pas bij 30c aangaan is ook niet werkbaar. Daar nog weer wat aan prutsen, dan maar alles zelf regelen.

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

doek55 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:49:
[...]

Dat zijn flinke leidingen naar de fancoils. Ik heb mijn bestaande 16x2 buis gebruikt waar de radiatoren op zaten. Het meeste werk is ten behoeve van het condenserend koelen, maar dat is wel heerlijk in de zomer :).

Ik heb vandaag een 47K potmeter parallel over de watertemperatuur sensor gezet, zodat de temperatuur 4°C hoger lijkt en de Innova fancoils ook aan gaan bij mijn lage watertemperatuur (27°C). Tot op heden had ik de sensor losgekoppeld, zodat de fancoil altijd ging blazen ongeacht de watertemperatuur. Deze weerstand is maar net voldoende, voor een kleinere temperatuur correctie heb je een hogere weerstand nodig.
Heb je daar een voorbeeld/tekening van?
Op de werkkamer op zolder heb ik een unit staan die uit gaat als SWW wordt verwarmd en bij een defrost. De aanvoer is (WAR) 30<=35 graden C.
Op de kamers op de eerste verdieping heb ik Sabiana fancoils. Daar zit een 10kOhm thermistor op de aanvoer voor switchover winter/zomer (verwarmen/koelen) en een 10kOhm resistor op de aluminium ribben van de radiator voor het meten van de temperatuur van wat er uitgeblazen wordt. Bij mildere buitentemperaturen en lagere Ta, gaat de FCU niet altijd aan.
Ik zal er nog verder in moeten duiken, maar bij >=30 graden C Ta zou de FCU naar verwarmingsmode moeten gaan en bij <=20 graden C Ta naar zomermodus.
Bij een enkele unit heb ik de acurator van de 3-wegklep er af gehaald en met een hanmatige knop de unit opengezet zodat er altijd flow is; ook al staat het elektrische gedeelte uit. Hiermee kan ik 'm ook op ventilatiestand zetten bij mildere temperaturen en is er wel afgifte, maar voor de WAF is dat niet fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
timovd schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:19:
[...]

Heb je daar een voorbeeld/tekening van?
Op de werkkamer op zolder heb ik een unit staan die uit gaat als SWW wordt verwarmd en bij een defrost. De aanvoer is (WAR) 30<=35 graden C.
Op de kamers op de eerste verdieping heb ik Sabiana fancoils. Daar zit een 10kOhm thermistor op de aanvoer voor switchover winter/zomer (verwarmen/koelen) en een 10kOhm resistor op de aluminium ribben van de radiator voor het meten van de temperatuur van wat er uitgeblazen wordt. Bij mildere buitentemperaturen en lagere Ta, gaat de FCU niet altijd aan.
Ik zal er nog verder in moeten duiken, maar bij >=30 graden C Ta zou de FCU naar verwarmingsmode moeten gaan en bij <=20 graden C Ta naar zomermodus.
Bij een enkele unit heb ik de acurator van de 3-wegklep er af gehaald en met een hanmatige knop de unit opengezet zodat er altijd flow is; ook al staat het elektrische gedeelte uit. Hiermee kan ik 'm ook op ventilatiestand zetten bij mildere temperaturen en is er wel afgifte, maar voor de WAF is dat niet fijn.
Je kunt een potmeter of weerstand waarschijnlijk achter in de stekker van de temperatuur sensor erbij steken, zodat deze parallel wordt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Powrskin schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:13:
Als het goed is kan ik innova fancoils bestellen bij climacal.it. het hangt nog een beetje op de verzendkosten. Als ik ze heb kom ik hier nog even terug. Het installeren is ook nog wel even een uitdaging. Wil de muur nog een beetje heel houden.

Tweewegkleppen, sturing en thermostaat haal ik niet van innova. Te duur voor wat je krijgt en dat ze pas bij 30c aangaan is ook niet werkbaar. Daar nog weer wat aan prutsen, dan maar alles zelf regelen.
Ik zou het fijn vinden als je ons op de hoogte houdt van de voortgang, het kostenplaatje met die losse zaken maakt het uiteindelijk nog best kostbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

doek55 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:14:
[...]

Je kunt een potmeter of weerstand waarschijnlijk achter in de stekker van de temperatuur sensor erbij steken, zodat deze parallel wordt aangesloten.
Een weerstand parallel gaat ca 8kOhm (1/10k + 1/47k) opleveren bij 25 C. Ik ben bang dat koelen dan niet meer gaat werken. Een eenvoudige schakelaar er tussen zou dat dan moeten oplossen? In de zomer onderbreek ik dan de extra weerstand and in de winter gaat de weerstand parallel met de thermistor. Of nog andere ideeen?

Edit: volgens mij heb ik nog een uitsparing voor aanvoer-/retourleiding voor als je de aansluitingen aan de andere kant wil aansluiten. Wellicht dat daar een ronde switch in past, dan hoef ik niets te boren/zagen.

[ Voor 15% gewijzigd door timovd op 13-01-2022 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
timovd schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:48:
[...]

Een weerstand parallel gaat ca 8kOhm (1/10k + 1/47k) opleveren bij 25 C. Ik ben bang dat koelen dan niet meer gaat werken. Een eenvoudige schakelaar er tussen zou dat dan moeten oplossen? In de zomer onderbreek ik dan de extra weerstand and in de winter gaat de weerstand parallel met de thermistor. Of nog andere ideeen?

Edit: volgens mij heb ik nog een uitsparing voor aanvoer-/retourleiding voor als je de aansluitingen aan de andere kant wil aansluiten. Wellicht dat daar een ronde switch in past, dan hoef ik niets te boren/zagen.
Een schakelaar zal zeker werken. Ik koel op een lage Ta, dus heb geen last van de afwijkende temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:23:
[...]

Ik zou het fijn vinden als je ons op de hoogte houdt van de voortgang, het kostenplaatje met die losse zaken maakt het uiteindelijk nog best kostbaar.
Is niet goedkoop inderdaad, maar een leuk project en geen extra radiator op mijn dak.

Ik zou dan ook een mulitsplit airco met vloer model willen en die zijn ook niet zo goedkoop als je een merkje wilt.

Het contact gaat nog niet zo snel, maar weet denk ik morgen de verzendkosten. Denk 200€ ofzo

Nukezone FTW

Pagina: 1 2 ... 21 Laatste