Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:26
Wat wil je hier uit afleiden? Je delta T kun je varieren als je je flow varieert, dus dan moet je daar ook iets over weten/meten.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-10 16:50
@madde2901 Mijn fancoils zijn overbemeten omdat ik graag op de lage stand de boel warm wou kunnen krijgen (ivm geluid). Bijkomend voordeel is dat ik de fancoils ook kan gebruiken op standje 'storm' en een kamer in een mum van tijd warm kan krijgen ondanks lage temperatuur en warmtepomp.

Ik heb de boel bij de fancoils wel moeten knijpen om kortsluiting richting de warmtepomp te voorkomen. Meestal draaien de fancoils hier op de laagste stand (simpele 3 standen met aan/uit thermostaat aansturing hier, dus geen modulatie). Delta t op de laagste stand is nu circa 3 graden (beetje afhankelijk van de kamertemperatuur) en de warmtepomp is happy.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
ZonnigY schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:55:
@madde2901 Mijn fancoils zijn overbemeten omdat ik graag op de lage stand de boel warm wou kunnen krijgen (ivm geluid). Bijkomend voordeel is dat ik de fancoils ook kan gebruiken op standje 'storm' en een kamer in een mum van tijd warm kan krijgen ondanks lage temperatuur en warmtepomp.

Ik heb de boel bij de fancoils wel moeten knijpen om kortsluiting richting de warmtepomp te voorkomen. Meestal draaien de fancoils hier op de laagste stand (simpele 3 standen met aan/uit thermostaat aansturing hier, dus geen modulatie). Delta t op de laagste stand is nu circa 3 graden (beetje afhankelijk van de kamertemperatuur) en de warmtepomp is happy.
Dat knijpen had ik eigenlijk ook moeten doen. Maar heb er nu geen voet ventiel op dus pech.
Heb nu de aanvoer op minimaal 31 staan zodat ook als de fancoil op lowspeed staat de warmtepomp niet gaat pendelen. Kost echt wel wat rendement want ik heb hem eerder ook weleens een tijdje op 26c gehad. Aan de andere kant heb ik nu kortere runs en warmt het ook in een paar uurtjes al redelijk mooi op.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:31

Seafarer

XXX

ZonnigY schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:55:

Welke simpele overbemeten fan coils heb jij hangen? ;)

Edit: gefindt, innova airleafs.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• madde2901
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 25-09 11:52
P5ycho schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:46:
Wat wil je hier uit afleiden? Je delta T kun je varieren als je je flow varieert, dus dan moet je daar ook iets over weten/meten.
De flow is lastig aan te passen bij de fancoil. Ik heb het oude H-blok laten zitten. Daarmee kan ik een beetje spelen met open of dicht draaien. Beter was een voetventiel geweest, maar weer uitdagender met aansluiten. Anyhow: Mijn warmtepomp regelt op een (door mij ingestelde) delta t van 4 graden. Die wordt natuurlijk verstoord door de fancoil als de delta t daar veel lager is (2 bijvoorbeeld). Het enige wat voor de rest open staat is de vloerverwarming. Vandaar mijn vraag. Ik heb de fancoil inmiddels een beetje geknepen door de flow te verlagen waaroor de delta t iets is toegenomen. Uittredend water fancoil wil je idealiter nagenoeg gelijk hebben aan retourtemperatuur vloerverarming. En dan hopen dat hij de ruimte nog net op temperatuur krijgt..

• madde2901
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 25-09 11:52
Powrskin schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:21:
[...]

Dat knijpen had ik eigenlijk ook moeten doen. Maar heb er nu geen voet ventiel op dus pech.
Heb nu de aanvoer op minimaal 31 staan zodat ook als de fancoil op lowspeed staat de warmtepomp niet gaat pendelen. Kost echt wel wat rendement want ik heb hem eerder ook weleens een tijdje op 26c gehad. Aan de andere kant heb ik nu kortere runs en warmt het ook in een paar uurtjes al redelijk mooi op.
Korte runs zijn juist voor warmtepomp niet zo ideaal. 31 graden is inderdaad tamelijk hoog als je ook uit de voeten zou kunnen met een aanvoer van 26 a 27 graden. Is een voetventiel oid niet te overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
madde2901 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:05:
[...]

Korte runs zijn juist voor warmtepomp niet zo ideaal. 31 graden is inderdaad tamelijk hoog als je ook uit de voeten zou kunnen met een aanvoer van 26 a 27 graden. Is een voetventiel oid niet te overwegen?
klopt, maar tzt gaan we wel verhuizen dus weet niet of ik nog zin heb om hiermee bezig te gaan.
kortere runs is relatief. op 26/24c was de warmtepomp tegen het vriespunt 24/7 bezig. de laatste paar jaar hanteer ik toch nachtverlaging omdat ik het prettig vind dat het in de nacht wat afkoelt en in de ochtend de vloer lekker warm wordt. Is ook een beetje om alvast rekening ermee te houden dat het salderen stopt.

Nukezone FTW

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:34
Vandaag is voor het eerst hier een Airleaf aangezet om te gaan verwarmen. De WP maakt een Ta van ongeveer 25 graden. Aangezien de fancoil pas aangaat bij een Ta van >30gr heb ik er een 46K weerstand parallel op de temperatuursensor gezet, zoals andere ook gedaan hebben in dit topic. Hier zit ook een schakellaar tussen om deze in de zomer uit te zetten zodat ik ook kan koelen.

Echter zorgt de 46K (Geel, blauw, oranje, goud) weerstand ongeveer een 5,5 hogere temperatuur. Dus bij een aanvoer van 25 meet hij ongeveer 30,5. Alleen omdat deze temperatuur dichtbij de ondergrens zit blaast de fan bijna niet.
Deze staat ingesteld op standje max en heb de thermostaat op max (40gr) gezet. Echter doet hij nu bijna niks.
Ik denk dan ook dat ik een andere waarde weerstand nodig heb die een nog hogere temperatuur zal laten zien. Maar moet ik dan een hogere of een lagere weerstand hebben?

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:39
jeroendh schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:46:
Vandaag is voor het eerst hier een Airleaf aangezet om te gaan verwarmen. De WP maakt een Ta van ongeveer 25 graden. Aangezien de fancoil pas aangaat bij een Ta van >30gr heb ik er een 46K weerstand parallel op de temperatuursensor gezet, zoals andere ook gedaan hebben in dit topic. Hier zit ook een schakellaar tussen om deze in de zomer uit te zetten zodat ik ook kan koelen.

Echter zorgt de 46K (Geel, blauw, oranje, goud) weerstand ongeveer een 5,5 hogere temperatuur. Dus bij een aanvoer van 25 meet hij ongeveer 30,5. Alleen omdat deze temperatuur dichtbij de ondergrens zit blaast de fan bijna niet.
Deze staat ingesteld op standje max en heb de thermostaat op max (40gr) gezet. Echter doet hij nu bijna niks.
Ik denk dan ook dat ik een andere waarde weerstand nodig heb die een nog hogere temperatuur zal laten zien. Maar moet ik dan een hogere of een lagere weerstand hebben?
Lagere weerstand, dacht ik, maar niet te laag anders blijft ie blazen ook als warmtepomp niks doet.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:08

Kun je niet een potmetertje gebruiken ipv die vaste weerstand? https://www.tinytronics.n...potmeter-board-with-cable zoiets? dan kun je gewoon aan het knopje draaien tot het zo werkt als jij wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:52
Leuk Esp(Home) project? Digitale potentiometer + temperatuursensor op de aanvoerleiding. Als de watertemperatuur < 18 (o.i.d) de "normale" watertemperatuur rapporteren, bij verwarmen (water temp > 22) weerstand aanpassen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:43

Met een potmeter om het geheel flexibel in te kunnen stellen doe ik hier met de warmtepomp op stand koelen ook... :9 maar wél met een serie weerstand zodat ik de weerstand niet op nul ohm kan zetten

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Is er hier iemand die zelf een Innova Airleaf SL heeft omgebouwd van links naar rechts?

Is hier documentatie van beschikbaar of is het echt een kwestie van zoveel mogelijk schroefjes losdraaien, kijken wat er allemaal loskomt en dan de warmtewisselaar eruit tillen en omdraaien?

Had wel verwacht dat er documentatie bij de motorkabel zou zitten of dat er iets in de algemene handleiding zou staan, maar ben nog niks tegengekomen.

Toch wat huiverig om op goed geluk aan een SL1000 te gaan sleutelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:26
Uiteindelijk is het gewoon goedkoop plaatwerk en redelijke electronica met een vleugje Italiaanse engineering en een matige handleiding. Gewoon schroeven losdraaien dus...

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 29-09-2025 19:30 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:34
Fr33z schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:05:
[...]

Kun je niet een potmetertje gebruiken ipv die vaste weerstand? https://www.tinytronics.n...potmeter-board-with-cable zoiets? dan kun je gewoon aan het knopje draaien tot het zo werkt als jij wilt
Heb deze besteld, binnenkort eens kijken hoe het hier mee gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-10 12:15
mijgmae schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:28:
Leuk Esp(Home) project? Digitale potentiometer + temperatuursensor op de aanvoerleiding. Als de watertemperatuur < 18 (o.i.d) de "normale" watertemperatuur rapporteren, bij verwarmen (water temp > 22) weerstand aanpassen
Dan kun je beter de minimale waarde voor verwarmen en maximale waarde voor koelen overschrijven via modbus.
Ik wil nog gaan experimenteren met de watersensor correctie, zodat de fancoil niet zo langzaam draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:52
JuutieZ schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 06:02:
[...]

Dan kun je beter de minimale waarde voor verwarmen en maximale waarde voor koelen overschrijven via modbus.
Ik wil nog gaan experimenteren met de watersensor correctie, zodat de fancoil niet zo langzaam draait.
Hebben de wifi borden dan een modbus aansluiting? Dat krijg je niet duidelijk uit de handleiding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-10 12:15
Als je thermostaat EWF644 (met board INN-FR-B32) bedoelt: dit board kan via modbus (RS485) aangestuurd worden. Hiervoor gebruik je de groene connector (+AB-) onder de grid- en cp-schroefklemmen. De + heb je niet nodig, de draden naar A en B moeten soms omgedraaid worden om een werkende verbinding te krijgen. Meer info over de modbus op de fancoils is te lezen in de handleiding: https://www.innova.it/sit..._modbus_rtu_rev_01_en.pdf

Of de wifi blijft werken weet ik niet, ik heb de wifi-modules eruit gehaald toen ik geen verbinding kreeg met modbus, maar heb ze nooit teruggeplaatst (maar waarschijnlijk doen ze het wel). Sowieso kun je een keer de min- en maxtemperaturen instellen en daarna kun je de modbus weer losmaken of je kan modbus gebruiken om de fancoils aan te sturen
Pagina: 1 ... 24 25 Laatste