Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
Net als velen hier denk ik over plaatsen van fancoils. Ik wil er een beneden en een boven in plafond imbouwen.

Ik twijfel tussen de Innova SLI600/800 en Panasonic FC30. Voor de Innova zijn diverse roosters, 90gr bocht en verleng kanaal. Voor de Panasonic lijken die niet bij te bestellen. Zie ik ze over het hoofd? En iemand ook getwijfeld tussen deze types?

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-07 22:51

Carboy54

Duurzaamheid coach

rupie99 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 08:20:
Net als velen hier denk ik over plaatsen van fancoils. Ik wil er een beneden en een boven in plafond imbouwen.

Ik twijfel tussen de Innova SLI600/800 en Panasonic FC30. Voor de Innova zijn diverse roosters, 90gr bocht en verleng kanaal. Voor de Panasonic lijken die niet bij te bestellen. Zie ik ze over het hoofd? En iemand ook getwijfeld tussen deze types?
Innova is overgenomen door Panasonic en op de regelingen na zelfde product.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:14

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• rupie99
  • Nu online
Carboy54 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 12:11:
[...]

Innova is overgenomen door Panasonic en op de regelingen na zelfde product.
Aha, dank dat wist ik niet. Ik ben benieuwd wat dat betekent voor mijn casus. De afmetingen zijn flink anders. De roosters van de SLI zullen toch niet passen op de FCX0?

• PMeij
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-07 00:20
marcop23 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:51:
Voor de aansturing van Innova's is het erg makkelijk om een printplaat voor driestandenaansturing te kiezen. Die kan je op een vaste snelheid bedraden, of anders met een driestandenschakelaar verbinden. De fancoils gaan automatisch aan onder de 20 graden in koelmodus of boven de 30 in verwarmingsmodus.

Alleen als je in verwarmingsmodus lagere aanvoertemperaturen gebruikt, is dat een gedoe. Je kan de fancoils foppen met een weerstand parallel aan de sensor, of je kan de sensor loskoppelen, maar dan moet je een extern signaal geven als ze moeten blazen.

Met andere regelprintplaten is het als het goed is wel mogelijk om de temperaturen softwarematig in te stellen.

Kleppen zijn alleen nodig als je met zones wil werken, waarbij sommige fancoils uit staan terwijl er wel water wordt rondgepompt. Ik zou dat afraden, inderdaad omdat je dan lastiger het minimumvermogen van de WP kwijt raakt. Je de afgifte ook regelen adhv de ventilatorsnelheid als het nodig is.
Dag Marco,

Welk versienummer heeft die printplaat? Want dat lijkt inderdaad degene die het handigst is maar de beschrijving is niet overal even duidelijk.

Groeten,

Pieter

• PMeij
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-07 00:20
Pejdref schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:19:
Ik heb hier tijdelijk 1 (grote) fancoil (sli800) op een Panasonic J-series 7kW gedraaid. Dat pendelde aardig, met het toevoegen van een 2de heb ik genoeg afgifte om pendelen te voorkomen. Zonder buffer, wel met ca 30 meter 32mm buis aan inhoud.
Dit was ik ook van plan, een 7kW J-serie naar een sli800 of sli1000 om de bovenverdieping van ons huis mee te koelen. Qua vermogen zou ik verwachten dat het zou moeten kunnen.
Welke watertemperatuur had je (ongeveer) ingesteld staan waarbij het pendelen optrad?
En op welke 'snelheid' draaide de fan in de sli800?

Groeten,

Pieter

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-07 07:14
Daan_96 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:59:
Hoe groot wordt dit open buffervat dan en hoe ga je dat doen met koelen?

Ik wil ook sowieso een buffervat ivm 2 systemen om te verwarmen. Maar ik heb het idee dat het beter is om hem af te sluiten voor koel bedrijf.

Eigenlijk alles af te sluiten behalve de fancoils. Een groot vat terug koelen naar 7 graden en daaruit de fancoils weer voeden gaat denk ik condensatie problemen opleveren.
Die van mij is 100L, voor condensatie ben ik niet bang, vat is geïsoleerd.

Afsluiten zal bij mij niet mogelijk zijn, zie verder ook geen reden waarom dat zou moeten :).

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:39
PMeij schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:21:
[...]

Dag Marco,

Welk versienummer heeft die printplaat? Want dat lijkt inderdaad degene die het handigst is maar de beschrijving is niet overal even duidelijk.

Groeten,

Pieter
Er zijn inderdaad een boel accessoires. In de handleiding van de Osmo staat in paragraaf 4.5: "B4V842II - On board electronic printed circuit board for connection to three speed electromechanical thermostats". Deze moet je hebben voor gebruik met een driestandenschakelaar (of vaste snelheid).

Overigens heeft de printplaat stiekem ondersteuning voor 4 standen i.p.v. 3 ;) In paragraaf 8.4 van de "Control handleiding" staat het bedradingsschema.

• rupie99
  • Nu online
PMeij schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:28:
[...]

Dit was ik ook van plan, een 7kW J-serie naar een sli800 of sli1000 om de bovenverdieping van ons huis mee te koelen. Qua vermogen zou ik verwachten dat het zou moeten kunnen.
Welke watertemperatuur had je (ongeveer) ingesteld staan waarbij het pendelen optrad?
En op welke 'snelheid' draaide de fan in de sli800?

Groeten,

Pieter
Interessant dat je ook aan de gang gaat met een SLI. Het minimale vermogen van koelen voor de J-serie is hoger dan voor verwarmen meen ik te herinneren. Waarschijnlijk gaat een fancoil de al afgekoelde lucht weer terug aanzuigt en dan steeds minder afgifte realiseert en daarom gaat pendelen. Zeker met slechts één grote unit lijkt me dat een risico.

Weet je al hoe je 'm gaat inbouwen? Ik ben op zoek naar inspiratie :)

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:41

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Het minimale vermogen voor koelen is (bijna) altijd hoger dan voor verwarmen, niet alleen voor de genoemde Panasonic serie. Dit ligt gewoon aan de natuurkundige wetmatigheden (trefwoord: Carnot rendement)

[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 05-07-2026 18:58 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-07 22:51

Carboy54

Duurzaamheid coach

dunklefaser schreef op zondag 5 juli 2026 @ 16:16:
Het minimale vermogen voor koelen is (bijna) altijd hoger dan voor verwarmen, niet alleen voor de genoemde Panasonic serie. Dit ligt gewoon aan de natuurkundige wetmatigheden (trefwoord: Carnot rendement)
Ook een reden om bij koelen meer dan voldoende actieve waterinhoud te plaatsen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:41

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Carboy54 Voldoende actieve waterinhoud voldoet ook - wat dat dan ook is
en natuurlijk voldoende flow door de fancoils (water & lucht) net zoals bij verwarmen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste